Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.437 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik twijfel om nog 5 lampen te vervangen, ze branden niet vaak (denk gem. niet eens half uur p/dag), allemaal in de doorloop samen 150w, maarja of het rendabel is.. denk het niet. Jammer dat ikea niet de sterkere gu10 weer terughaalt.

Overigens was er hier iemand die G4 van Ebay had gekocht, zijn die al binnen en bevalt dat? voor die 6x10w zou het wel rendabel zijn

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of het rendabel is kun je eenvoudig uitrekenen met Excel bijvoorbeeld:
  1. Tel het aantal lampen dat je in een armatuur hebt
  2. Kijk wat het vermogen is van één lamp
  3. Vermenig dit met het aantal lampen (dit is je totale vermogen)
  4. Noteer het aantal branduren per dag
  5. Vermenigvuldig het totale vermogen * aantal branduren. Deel dit door 1000, en vermenig het dan met de kWh prijs (ik gebruik 0,22) . Je hebt nu de prijs per dag. Vermenigvuldig dit nog weer met 365 zodat je de prijs per jaar hebt.
  6. Ditzelfde doe je voor de aan te schaffen LED lamp. Pak dan de prijs per jaar van de LED lamp, en trek daar de prijs per jaar van de gloeilamp vanaf. Dit is je besparing per jaar.
  7. Dan kijk je wat één LED lamp kost, en vermenig je dit met het aantal lampen dat je hebt. Vergeet niet om hierbij nog evt. extra kosten bij op te tellen (nieuwe trafo/fitting etc). Dit is je totale investering.
  8. Dit investeringsbedrag deel je door je besparing per jaar, en hier komt dan een getal uit (0,3). In dat geval is je terugverdientijd 3 maanden :) Alles met 1,0 of kleiner (minder dan een jaar dus) vervang ik gelijk, aangezien je dat snel hebt terugverdiend.
Mocht je er niet uitkomen, laat het dan even weten, dan zet ik mijn Excel file even ergens online ;)

En die G4 lampjes was ik waarschijnlijk, en die zijn helaas nog niet binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

ThinkPadd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 09:52:
zet ik mijn Excel file even ergens online ;)
/lui
komt u maar ;)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://github.com/ThinkP...led_terugverdientijd.xlsx :)

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2023 08:36 . Reden: Dropbox > GitHub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 14:05
ThinkPadd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 09:52:
Of het rendabel is kun je eenvoudig uitrekenen met Excel bijvoorbeeld:
  1. Tel het aantal lampen dat je in een armatuur hebt
  2. Kijk wat het vermogen is van één lamp
  3. Vermenig dit met het aantal lampen (dit is je totale vermogen)
  4. Noteer het aantal branduren per dag
  5. Vermenigvuldig het totale vermogen * aantal branduren. Deel dit door 1000, en vermenig het dan met de kWh prijs (ik gebruik 0,22) . Je hebt nu de prijs per dag. Vermenigvuldig dit nog weer met 365 zodat je de prijs per jaar hebt.
  6. Ditzelfde doe je voor de aan te schaffen LED lamp. Pak dan de prijs per jaar van de LED lamp, en trek daar de prijs per jaar van de gloeilamp vanaf. Dit is je besparing per jaar.
  7. Dan kijk je wat één LED lamp kost, en vermenig je dit met het aantal lampen dat je hebt. Vergeet niet om hierbij nog evt. extra kosten bij op te tellen (nieuwe trafo/fitting etc). Dit is je totale investering.
  8. Dit investeringsbedrag deel je door je besparing per jaar, en hier komt dan een getal uit (0,3). In dat geval is je terugverdientijd 3 maanden :) Alles met 1,0 of kleiner (minder dan een jaar dus) vervang ik gelijk, aangezien je dat snel hebt terugverdiend.
Mocht je er niet uitkomen, laat het dan even weten, dan zet ik mijn Excel file even ergens online ;)

En die G4 lampjes was ik waarschijnlijk, en die zijn helaas nog niet binnen ;)
ik heb er pas ook een gemaakt: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EHRT8XJ6P7EP.zip :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Hmm als ik denkbeeldige gu10 lampen koop twv van 6 euro met 1 branduur p/d verdient dat terug in 2,5 jaar. Nu zeggen ze wel bij leds 20 jaar levensduur, maar eerst maar zien.

Misschien maar poos wachten tot de nano er is met juiste specs. En zien of de huidige leds het allemaal volhouden.

@TP, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Het is hier al wel eens ter sprake gekomen...
Waarom de zon bij 5800K wel prettig licht geeft, en een LED lamp blauw word...
Wikipedia: Kruithofcurve

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks! Erg 'verhelderende literatuur' ;)

Als ik het goed begrijp zou men er dus naar moeten streven om, als men een 'daglicht lamp' wil maken, ook de kleurtemperatuur-compensatie naar beneden af te stellen, afhankelijk van de lichtsterkte.

Het zou mij nog steeds super lijken om 's avonds als basisverlichting neutraal- tot daglicht-witte verlichting te hebben en om dit dan eventueel te kunnen dimmen samen met een kleurtemperatuurvermindering tot flame.

Maar goed, dat zal nog wel even bij dromen blijven.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
eymey schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:15:
Thanks! Erg 'verhelderende literatuur' ;)

Als ik het goed begrijp zou men er dus naar moeten streven om, als men een 'daglicht lamp' wil maken, ook de kleurtemperatuur-compensatie naar beneden af te stellen, afhankelijk van de lichtsterkte.

Het zou mij nog steeds super lijken om 's avonds als basisverlichting neutraal- tot daglicht-witte verlichting te hebben en om dit dan eventueel te kunnen dimmen samen met een kleurtemperatuurvermindering tot flame.

Maar goed, dat zal nog wel even bij dromen blijven.....
Let er wel op dat dit funest kan zijn voor je circadiaanse ritme.

Wikipedia: Circadiaan ritme

Tenzij je echt een ondergaande zon wil simuleren. Dat is gewoon een kwestie van meerdere kleurtemperatuur ledjes in een armatuur inbouwen en slim schakelen. Is allemaal nu al mogelijk alleen gaan je kosten gigantisch omhoog met een lagere algehele lichtopbrengst.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
NovapaX schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:58:
Het is hier al wel eens ter sprake gekomen...
Waarom de zon bij 5800K wel prettig licht geeft, en een LED lamp blauw word...
Wikipedia: Kruithofcurve
Direct zonlicht is ongeveer 100.000 lux en dat geeft met 5800K nog steeds knalwit licht.
Een LED-spot van 400lumen (30graden lichthoek) en 4000K (wat door sommige hier ongeveer als blauw wordt afgedaan) levert op 2m afstand bijna 500lux. En dat is..... wit licht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Universal Creations schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:26:
[...]

Direct zonlicht is ongeveer 100.000 lux en dat geeft met 5800K nog steeds knalwit licht.
Een LED-spot van 400lumen (30graden lichthoek) en 4000K (wat door sommige hier ongeveer als blauw wordt afgedaan) levert op 2m afstand bijna 500lux. En dat is..... wit licht.
Daarbij wordt gezegd "prettig licht", maar dit is ook per regio weer anders. Rond de middellandse zee wordt een andere lampkleurtemperatuur als prettig ervaren dan hier, relatief een stuk noordelijker.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Nefiorim schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:31:
[...]

Daarbij wordt gezegd "prettig licht", maar dit is ook per regio weer anders. Rond de middellandse zee wordt een andere lampkleurtemperatuur als prettig ervaren dan hier, relatief een stuk noordelijker.
Ja met die warmte is het misschien wel prettig om 's-avonds in dat kille tl-licht te zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nefiorim schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:23:
[...]

Let er wel op dat dit funest kan zijn voor je circadiaanse ritme.

Wikipedia: Circadiaan ritme

Tenzij je echt een ondergaande zon wil simuleren. Dat is gewoon een kwestie van meerdere kleurtemperatuur ledjes in een armatuur inbouwen en slim schakelen. Is allemaal nu al mogelijk alleen gaan je kosten gigantisch omhoog met een lagere algehele lichtopbrengst.
Bij ons zal het inderdaad voornamelijk zo zijn dat we uiteindelijk tegen bedtijd de lampen dan sfeermodus zetten :).

Zelf bouwen is idd een optie, maar qua skills, tijd en geld op dit moment niet echt haalbaar.

Philips Hue zou overigens al een leuke beginstap zijn, of eventueel het dimtone concept. Maar goed, we zitten nog met dat verrekte E14 in een aantal armaturen.... :{

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Iemand ervaring met de Osram QOD ?

Afbeeldingslocatie: http://ledmarket.pl/userdata/gfx/d048f9c992e2b53a16316fdd5945532c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste LED lampje is kaduk :'( Eentje van de IKEA, onderkant waar het regelstukje zit wordt bloedheet en het licht is nog maar 10% van wat het moet zijn....

En een ander peertje van IKEA die helder zou moeten zijn heeft een of andere waas bovenin ineens, heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Welke type aansluiting is dat duck? En was dat normaal of gedimd? Betekent in ieder geval dat je weer een nieuwe kan halen met de bon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:58:
Mijn eerste LED lampje is kaduk :'( Eentje van de IKEA, onderkant waar het regelstukje zit wordt bloedheet en het licht is nog maar 10% van wat het moet zijn....

En een ander peertje van IKEA die helder zou moeten zijn heeft een of andere waas bovenin ineens, heel apart.
Welke lamp?
Hoeveel "branduren"?
Gesloten armatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:57:
[...]

Welke lamp?
Hoeveel "branduren"?
Gesloten armatuur?
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/0161991_PE317241_S3.JPG

Branduren, stuk of 40.

Open armatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:03:
[...]

[afbeelding]

Branduren, stuk of 40.

Open armatuur.
Dan moet er toch iets goed fout zijn met die lamp.
Misschien een slecht exemplaar.

Het omruilen is natuurlijk een heel gedoe bij IKEA.
Kost veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:19:
[...]

Dan moet er toch iets goed fout zijn met die lamp.
Misschien een slecht exemplaar.

Het omruilen is natuurlijk een heel gedoe bij IKEA.
Kost veel tijd.
Ja, en ik heb de bon ook niet meer verwacht ik. Maar er staat IKEA op en ze zijn nog geen 2 jaar op de markt, moet goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:16:
[...]

Ja, en ik heb de bon ook niet meer verwacht ik. Maar er staat IKEA op en ze zijn nog geen 2 jaar op de markt, moet goed komen :)
Dat kan wel eens tegenvallen, dat er Ikea op staat zegt namelijk helemaal niets.
Is dan puur goodwill van Ikea deze lamp om te ruilen voor een nieuwe.

Je moet kunnen aantonen dat je deze gekocht hebt, en niet hebt "gevonden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Anders even op je bankrekening zoeken naar afschrijvingen naar ikea, als je een datum + tijd hebt, kunnen hun dat ook in hun systeem zien neem ik aan. Maar of ze makkelijk doen is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Als je het gekocht hebt met de IKEA pas, dan kunnen ze misschien daaronder zoeken?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow ik neem wel een bon mee wat de rest van de leds opstaan. Zijn net het andere type kaars (geen draai in het glas) maar dat zullen ze wel niet zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik ga vandaag (of morgen) 4 X de BUSCH-JAEGER 6523 U bestellen in Duitsland. Daar zijn die dingen echt een stuk goedkoper dan hier. € 60,00 p.st. De verzendkosten voor 4 stuk vallen dan wel mee.

Mijn bevindingen zal ik hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Het kan dus nog zuiniger met de LED.
200 lumen per Watt!

Uit DFT.nl van vandaag

Philips heeft een tl-buis in zijn laboratorium gereed die werkt met de zuiniger led-verlichting. Het elektronicaconcern mikt daarmee op een grote overgang binnen bedrijven.
In kantoren hangen meestal nog tl-buizen, de nieuwe lamp zou met 200 lumens per watt de helft zuiniger werken. Die besparing moet bedrijven over de streep trekken.
Volgens het bedrijf is het een prototype, waarvan de marktversie over twee jaar op de bedrijfsmarkt moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
opuntia1 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:28:
200 lumen per Watt!

Uit DFT.nl van vandaag
Van tweakers gisteren ;) : nieuws: Nieuwe led-lamp van Philips moet klassieke tl-buis vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
En met 2 jaar zal de prijs dan ook flink gezakt zijn, dus heeft het ook zin om ze te kopen, nu zijn ze 50-60 euro p/s voor de 1200mm versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 14:05
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:16:
[...]

gekocht met de ikea pas ?
dan kunnen ze het gewoon voor je terug zien

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

opuntia1 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:28:
200 lumen per Watt!

Uit DFT.nl van vandaag

Philips heeft een tl-buis in zijn laboratorium gereed die werkt met de zuiniger led-verlichting. Het elektronicaconcern mikt daarmee op een grote overgang binnen bedrijven.
In kantoren hangen meestal nog tl-buizen, de nieuwe lamp zou met 200 lumens per watt de helft zuiniger werken. Die besparing moet bedrijven over de streep trekken.
Volgens het bedrijf is het een prototype, waarvan de marktversie over twee jaar op de bedrijfsmarkt moet komen.
Ik heb werkelijk geen idee, maar dit vind ik moeilijk te geloven... er zal wel een creative manier van rekenen zijn toegepast.
Lijkt me sterk dat een bedrijf die een lamp assortiment heeft tot 80lum/wat, in eens op de proppen komt met een 200lum/wat lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
3xNix schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:41:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee, maar dit vind ik moeilijk te geloven... er zal wel een creative manier van rekenen zijn toegepast.
Lijkt me sterk dat een bedrijf die een lamp assortiment heeft tot 80lum/wat, in eens op de proppen komt met een 200lum/wat lamp.
Ik ben dat met je eens en aandeelhouders van Philips zijn het kennelijk met ons eens.
Het zal wel drie maal niks zijn. ;)

DFT meldt nu :

In de AEX ging Philips 2,9% omlaag. Philips heeft een tl-buis in zijn laboratorium gereed die werkt met de zuiniger led-verlichting. Het elektronicaconcern mikt daarmee op een grote overgang binnen bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
LED tl van de concurrentie zit al een aantal jaar boven de 100 lumen/watt. Daarnaast bestonden er al eerder leds in laboratoria die 200 lm/W haalden. Het is een kwestie van door ontwikkelen om dit ook in een bruikbaar product te krijgen (met normale temperaturen, warmte-afvoer en bruikbare vermogens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Bedankt voor deze link.
Het zou best mogelijk kunnen zijn zoals Philips dat doet.
Er gaat altijd veel licht verloren in de fosforcoating en als dat beperkt kan worden, goede zaak.
Maar zelf ben ik er ook achter gekomen dat er ook licht verloren gaat in de glazen omhulling van LED-lampen.
De voorschakel circuits moeten natuurlijk ook geen energie opslurpen.
Maar misschien zoveel mogelijk LEDs in serie.

Gelijk maar even een naam bedacht voor Philips die de TL bedacht, TLL lijkt mij een leuke naam. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door opuntia1 op 12-04-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, het is natuurlijk ook weer discutabel om (zoals hier nu gebeurt) een soort oorzaak-gevolg conclusie te trekken van "philips gaat nu maar tot 80 lumen/watt dus dit bericht zal wel onzin zijn".

De ontwikkelingen staan niet stil dus het kan heel goed gewoon waar zijn. Heel veel van die 'concurrerende lampen' hebben bijvoorbeeld ook weer een bagger CRI.

Ik ben iig benieuwd. Hoe meer ontwikkelingen, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Wat is wijsheid....?

Wij hebben hier een enorme batterij aan 20W dimbare MR16 halogeenspots hangen. Als je die wilt vervangen, wat zijn dan de argumenten om bij MR16 te blijven? Het is nl. een peuleschil om de fitting te veranden in een GU10. Alleen: nu ik dit topic weer eens doorakker lijkt het wel dat de 230V GU10 lampjes snel de geest geven (althans: de ondersteunende electronica ervan).

Wie heeft wijze raad?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
eymey schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 15:26:
De ontwikkelingen staan niet stil dus het kan heel goed gewoon waar zijn. Heel veel van die 'concurrerende lampen' hebben bijvoorbeeld ook weer een bagger CRI.
De meeste zitten rond de 70-75 idd, maar er zijn ook positieve uitschieters: http://www.olino.org/arti...is-150-cm-geheel-van-glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1497.l2649

Had er eentje van besteld voor testen

Kort gezegd meuk flikkerend en nagenoeg geen lichtopbrengst tov de 20w halogeen

Geen aanrader

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
burnerchief schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:12:
http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1497.l2649

Had er eentje van besteld voor testen

Kort gezegd meuk flikkerend en nagenoeg geen lichtopbrengst tov de 20w halogeen

Geen aanrader
Als je het 12V type heb gekozen kan dat flikkeren met de 12V trafo te maken hebben, een elektronische trafo wordt meestal te weinig belast om goed te werken.
Maar met een ouderwetse zware trafo mag de lamp niet flikkeren.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/Trafo.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door opuntia1 op 16-04-2013 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:01:
Edit: Heb van deze 1x de 1 LED variant warmwit, en 1x de 2 LED warmwit variant gekocht om te testen. Ben benieuwd! De emitter van de warmwitte variant heeft een mooie oranje kleur, dus ik denk dat het wel aardig warmwit zal zijn.
Gister binnengekregen, de variant met 2 LED's geeft het mooiste licht. Mooi wit. De variant met 1 LED heeft een net wat andere lichtkleur, beetje te wit naar mijn mening.

Zal binnenkort eens kijken of ze fysiek passen in de armaturen onder de luifel, en hoe de lichtkleur is. Misschien dat ik de transformator dan ook moet vervangen door een geschakelde 12V voeding, want vorige keer knipperde de LED's die ik erin had gestopt op 50Hz :S

Wel een mooie besparing ik ga dan van 30 - 35 wat die 9 uur per dag brand naar 5 - 8 watt :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Die 2led is dan richting de 3500k? En voldoet de sterkte ook wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de LED zelf staat 3000K. De sterkte heb ik nog niet echt kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:17
ThinkPadd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:41:
[...]

Gister binnengekregen, de variant met 2 LED's geeft het mooiste licht. Mooi wit. De variant met 1 LED heeft een net wat andere lichtkleur, beetje te wit naar mijn mening.

Zal binnenkort eens kijken of ze fysiek passen in de armaturen onder de luifel, en hoe de lichtkleur is. Misschien dat ik de transformator dan ook moet vervangen door een geschakelde 12V voeding, want vorige keer knipperde de LED's die ik erin had gestopt op 50Hz :S

Wel een mooie besparing ik ga dan van 30 - 35 wat die 9 uur per dag brand naar 5 - 8 watt :)
Kijk zoiets zoek ik ook nog voor mijn halogeen lampjes.
We hebben lampen waar de halogeenlampjes in een soort kristal zitten en daarin past maar net een halogeenlampje.
Dit zou wel een mooie vervanging zijn en besparing.

Alleen heb ik nu een regelbare transformator er voor zitten, maar gaat dat werken met zo'n led lampje of moet ik er dan ook een andere transformator tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

opuntia1 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:02:
[...]

Als je het 12V type heb gekozen kan dat flikkeren met de 12V trafo te maken hebben, een elektronische trafo wordt meestal te weinig belast om goed te werken.
Maar met een ouderwetse zware trafo mag de lamp niet flikkeren.

[afbeelding]
Ik heb een massive highline systeem met een 200w ringkern trafo nu met 5 20w halogeen spotjes en twee led spots 1x3x1w en 1x3x3w en die flikkeren niet

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
burnerchief schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 21:37:
[...]

Ik heb een massive highline systeem met een 200w ringkern trafo nu met 5 20w halogeen spotjes en twee led spots 1x3x1w en 1x3x3w en die flikkeren niet
De 200W ringkern trafo is ook geen elektronische trafo en belastbaar van 0 tot 200W zonder problemen.
De spanning zal alleen met een zeer lage belasting wat hoger zijn dan 12V maar dat is geen probleem met de LED-lampen.
De elektronische trafo heeft altijd een minimum belasting nodig om goed te kunnen werken, zie de foto van mij.
Het opgegeven minimum vermogen van deze trafo is 35W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stimpyrulez schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:13:
[...]

Kijk zoiets zoek ik ook nog voor mijn halogeen lampjes.
We hebben lampen waar de halogeenlampjes in een soort kristal zitten en daarin past maar net een halogeenlampje.
Dit zou wel een mooie vervanging zijn en besparing.

Alleen heb ik nu een regelbare transformator er voor zitten, maar gaat dat werken met zo'n led lampje of moet ik er dan ook een andere transformator tussen zetten?
Heb ze er net even in gestopt. Bleek dat er 20W halogeen in zat ipv 10W. Dat betekent dat de terugverdientijd dus nog kleiner wordt :9

Qua kleur zijn ze meer wit/grijsachtig (hoe leg je dit in godsnaam uit over internet :+), waarbij de halogeentjes wat geler zijn. Als je echter alle lampjes in 1x vervangt dan maakt het voor het oog niet zoveel uit denk ik. Heb geprobeerd een foto te maken, maar de armaturen breken het licht, dus dan zie je alleen een felle vlek op de foto.

Wat bedoel je precies met regelbare transformator? Hier zitten ze achter een normale halogeentrafo, die met een losse dimmer gedimd wordt. Hoe ze op het dimmen reageren heb ik nog niet kunnen testen.

Voor de prijs van de lampjes zou ik er gewoon een paar bestellen, en kijken of het wat is. Voor 5,68 euro had ik 2 van deze lampjes op m'n deurmat liggen vanuit China.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 17-04-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:13:
Wat is wijsheid....?

Wij hebben hier een enorme batterij aan 20W dimbare MR16 halogeenspots hangen. Als je die wilt vervangen, wat zijn dan de argumenten om bij MR16 te blijven? Het is nl. een peuleschil om de fitting te veranden in een GU10. Alleen: nu ik dit topic weer eens doorakker lijkt het wel dat de 230V GU10 lampjes snel de geest geven (althans: de ondersteunende electronica ervan).

Wie heeft wijze raad?
Subtiel kickje...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:17
ThinkPadd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:22:
[...]

Heb ze er net even in gestopt. Bleek dat er 20W halogeen in zat ipv 10W. Dat betekent dat de terugverdientijd dus nog kleiner wordt :9

Qua kleur zijn ze meer wit/grijsachtig (hoe leg je dit in godsnaam uit over internet :+), waarbij de halogeentjes wat geler zijn. Als je echter alle lampjes in 1x vervangt dan maakt het voor het oog niet zoveel uit denk ik. Heb geprobeerd een foto te maken, maar de armaturen breken het licht, dus dan zie je alleen een felle vlek op de foto.

Wat bedoel je precies met regelbare transformator? Hier zitten ze achter een normale halogeentrafo, die met een losse dimmer gedimd wordt. Hoe ze op het dimmen reageren heb ik nog niet kunnen testen.

Voor de prijs van de lampjes zou ik er gewoon een paar bestellen, en kijken of het wat is. Voor 5,68 euro had ik 2 van deze lampjes op m'n deurmat liggen vanuit China.
Ja... regelbare transformator... bedoelde natuurlijk regelbare voeding |:(
Het is een regelbare halogeen voeding.
De lampjes die er nu inzitten zijn dacht ik 20W. Er kan max. 35W in de armaturen, maar dat heb ik nu dus ook niet.
Opzich zou ik de led's ook niet willen dimmen, want met de 20W nu brand ook altijd volledig.

Denk dat ik ook maar eens de gok neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

hansdegit schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:13:

Wie heeft wijze raad?
Volgens mij zijn de statistieken wat vertekend omdat er meer GU10 gekocht wordt :)
Bij mij is er nog geen uitval na na 2 jaar met een steekproef van 9 (zegt dus ook niks).

12V leds zouden minder complex kunnen zijn (en daarmee betrouwbaarder) maar met een ingebouwde 12v dimtrafo (hoogfrequent? blokgolf? spanningsdimming? pwm? minimale belasting?) is compatibiliteit geen gegeven.

Ik denk dat een ledspot met externe driver (pwm dimbaar bijvoorbeeld) het meest betrouwbaar is met als voordeel dat je in delen kan vervangen als er iets defect gaat.
Dimbaar GU10 is breder verkrijgbaar, dat kan een argument zijn om te wisselen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Op http://www.olino.org/arti...iesbureau-ledlamp-e27-20w zie ik een 20W LED lamp die bijna 2000lm licht geeft. Echter het merk lijkt niet meer te bestaan.

Op ebay zie ik een paar lampen die hier op lijken. Maar ik heb in het verleden een 65W spaarlamp gekocht die minder licht gaf dan de Conrad 30W spaarlamp (1600lm). Megaman heeft nu een 30W spaarlamp met 1900lm voor maar 13 euro.

Weet iemand een betrouwbaar, betaalbaar merk die E27 lampen heeft van 2000lm a 3000 lm in 3000K a 4000K?

Alternatief is dat ik 2x20W Philips spaar lampen koop + een verloopfitting E27 en dan ben ik voor 26 euro klaar en heb ik (volgens Philips) 2700lm

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb geen slechte ervaring met GU10. Zeker achter een dimmer loop je minder risico op vroegtijdige uitval.
In gedimde toestand heb je nu eenmaal minder warmteontwikkeling.
Al mijn gedimde ledlampen voelen veel minder warm dan de niet dimbare. De Philips Dimtone blijft zelfs koud in de stand waar ze hier bijna altijd op branden.

Norled raad zelfs aan om hun leds altijd achter een dimmer te zetten, zij stellen keihard dat het de levensduur verlengd en de efficiëntie verhoogt (Lm/w)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daredevil666
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 00:31
Ik heb een vraagje over dimmers. Ik zie hier veel mensen die dimmers met led lampen gebruiken. De meeste dimmers die ik in bouwmarkten zie zijn 20 - 100 watt dimmers zoals ik zelf er ook heb. Nu wil ik mijn bestaande hallogeenlampen van 35 en 50 watt vervangen door LED spots.

Nu heb ik ergens gelezen dat dit niet mogelijk zou zijn omdat mijn licht circuit's parallel geschakeld zijn.
Als ik nu bvb een lichtkring van 4 X 6W LED spots zou schakelen dan kom ik dus niet aan die nominale 20 watt en zou er knipper of flikker-efffect veroorzaakt worden.

Is dit correct? Zo ja, zijn er oplossingen of andere mogelijkheden? Mijn spots zitten geschakeld in de betongewelven en bijgevolg kan ik ze dus niet meer in serie schakelen!

Dan heb ik nog een opmerking over warm wit en koud wit. De meeste mensen zien graag warm wit (dus gele kleur) of naturel (wit). Nu zien ik en mijn partner het liefst koud wit( dus licht blauw) of zelfs blauw!
Om dat te hebben moet je al meer dan 5 a 6000 K hebben..en helaas vind je die heel moeilijk.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je die moeilijk vindt en zeker de dimbare!

Kan er iemand mij een antwoord/meer uitleg geven op dit alles en/of oplossingen bieden!?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:13
Ik heb afgelopen week bij de Ikea een ledare e14 spot gekocht. De kleur op de verpakking zegt warmwit, maar ik vnd de kleur toch te wit voor warmwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

daredevil666 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 07:41:
Nu heb ik ergens gelezen dat dit niet mogelijk zou zijn omdat mijn licht circuit's parallel geschakeld zijn.
Als ik nu bvb een lichtkring van 4 X 6W LED spots zou schakelen dan kom ik dus niet aan die nominale 20 watt en zou er knipper of flikker-efffect veroorzaakt worden.
Dat klopt, als je buiten de specs gaat werken is de werking niet gegarandeerd.
Je zou er 1 halogeenlamp in kunnen laten of de dimmer vervangen.
Serie of parallel heeft met vermogen trouwens niets te maken.
Tenzij je met speciale ledlampen met losse driver gaat werken staan lampen altijd parallel.
Dan heb ik nog een opmerking over warm wit en koud wit. De meeste mensen zien graag warm wit (dus gele kleur) of naturel (wit). Nu zien ik en mijn partner het liefst koud wit( dus licht blauw) of zelfs blauw!
Je zou kunnen kijken naar RGB lampen (bijvoorbeeld Philips Hue, is een apart topic voor). Die kan je helemaal instellen op de lichtkleur die je wilt.
Dan kan ook je dimmer er uit, want RGB lampen hebben doorgaans een losse controller (hue: je mobiel).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
MarcoHoorn schreef op zondag 05 mei 2013 @ 09:16:
Ik heb afgelopen week bij de Ikea een ledare e14 spot gekocht. De kleur op de verpakking zegt warmwit, maar ik vnd de kleur toch te wit voor warmwit.
En dat is een belevingswereld de ene zegt mooi warm de ander zegt te kil.
Wel dat je ze toch brandend kan zien bij ikea, niet dat dat zegt dat het thuis toch anders uitpakt natuurlijk.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:14
Een hele tijd terug heb ik hier gevraagd of er iemand ervaring heeft met LED kopspiegellampen.
Inmiddels heb ik deze zelf, dus zal ik die hier even delen:

In een zakelijke ruimte is een systeem met 40 kopspiegellampen, van 40 Watt per stuk. Afgelopen week zijn de 5 LED kopspiegellampen die ik besteld heb binnen gekomen. (Als test.)
De kleur van het licht is iets witter dan de oude lamp, maar deze is prima. De LED variant geeft iets meer licht dan de oude. Al met al een prima ervaring. Vandaar dat ik er nu meer in bestelling heb om de andere ook te vervangen.
Deze lampen kosten ongeveer 44 euro per stuk, maar door een goede deal heb ik ze kunnen kopen voor 27 euro (exclusief btw) per stuk. Een berekening leert mij dat in ongeveer 2 jaar de LED-lampen al goedkoper zijn dan de oude lampen, een prima deal dus.

Mocht er iemand zijn die ook gebruik wil maken van het aanbod van deze lampen, DM me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb hier voor een booglamp (met zo'n kap met ronde gaten erin wat voor een leuk patroon op het plafond zorgt) gewoon een IKEA dimbare LEDARE genomen en daar op het bovenste bolle gedeelte aluminiumfolie geplakt. Werkt prima :)

Maar dat is voor 40 lampen natuurlijk niet te doen, en daar zit het in het zicht, dus dan is dat niet mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
ThinkPadd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:25:
Maar dat is voor 40 lampen natuurlijk niet te doen, en daar zit het in het zicht, dus dan is dat niet mooi ;)
Nope. Plus dat het in mijn geval gaat om zakelijk gebruik. 40 lampen beplakt met aluminium folie komt niet echt professioneel over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
@yannickie
ik ben wel erg benieuwd naar de levensduur van deze lampen. Als je er straks 40 hebt hangen, dan zou het wel interessant zijn als je de levensduur eens bijhoudt. Dat is een hele grote praktijk proef en daar zijn er toch weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
blissard schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:43:
@yannickie
ik ben wel erg benieuwd naar de levensduur van deze lampen. Als je er straks 40 hebt hangen, dan zou het wel interessant zijn als je de levensduur eens bijhoudt. Dat is een hele grote praktijk proef en daar zijn er toch weinig van.
Wat versta je onder het bijhouden van deze lampen? Ik principe ben ik altijd voor reviews en testen in de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat sowieso wel handig is, is om de datum op de lamp te schrijven. Probeer ik hier thuis ook zoveel mogelijk te doen. Dan heb je een globaal idee van de levensduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Daar bewaar ik de bonnen voor, maar ik ga uit van 5-10 jaar in het meest gunstige, ik ga echt niet uit van de tijd die zij opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
yannickie111 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:55:
[...]

Wat versta je onder het bijhouden van deze lampen? Ik principe ben ik altijd voor reviews en testen in de praktijk :)
Ik bedoelde inderdaad een grote praktijk test. Alle lampen nummeren, aangeven wanneer ze in gebruik gesteld worden en wanneer ze falen. Het aantal branduren is dan een inschatting natuurlijk, maar hopelijk geeft dat dan toch wat inzicht in de gemiddelde levensduur en de spreiding daarvan. Ik ben daar wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
blissard schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:43:
@yannickie
Megaman zou niet mijn eerste keus zijn, ze geven niet het mooie licht van een Philips (led en spaar) lamp, maar met kopspiegel heb je weinig keuze.
De garantie is wel goed geregeld bij Megaman, je moet wel elke lamp registreren met een code op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
blissard schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:56:
[...]
Ik bedoelde inderdaad een grote praktijk test. Alle lampen nummeren, aangeven wanneer ze in gebruik gesteld worden en wanneer ze falen. Het aantal branduren is dan een inschatting natuurlijk, maar hopelijk geeft dat dan toch wat inzicht in de gemiddelde levensduur en de spreiding daarvan. Ik ben daar wel erg benieuwd naar.
Lampen nummeren kan ik natuurlijk doen. Maar ik heb er nu dus 5, en de andere zijn onder weg. Ze zijn allemaal dus op hetzelfde tijdstip gekocht.
Aangezien het zakelijk is, is de aankoopdatum en factuur altijd nog terug te vinden.
Oxellaar schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:11:
[...]
Megaman zou niet mijn eerste keus zijn, ze geven niet het mooie licht van een Philips (led en spaar) lamp, maar met kopspiegel heb je weinig keuze.
De garantie is wel goed geregeld bij Megaman, je moet wel elke lamp registreren met een code op de website.
Ik had nog nooit gehoord van Megaman. Het licht is ietsje witter, maar voor de locatie waar ik ze gebruik voldoen ze zelfs eigenlijk nog beter dan de oude lampen.
Dat van de garantie wist ik niet, zal ik maar meteen doen dan! _/-\o_ Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Er is weer een lading LED-kopspiegellampen binnen. 20 deze keer.

Ik heb hier ook een paar 'normale' ledlampen van Philips tegelijk mee besteld.
Deze heb ik gebruikt in een RVS wandlamp.
De ledlamp is mat/wit. Maar nu na een laar uur branden is er een klein lichter plekje te zien. Het lijkt alsof dr binnenste coating een beetje weg is?
Heeft iemand hier ervaring mee? Zoja, hoe komt dit, en is dit schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat lichtere plekje moet wel vanaf het begin al zijn geweest.
Door warmte of iets kan het niet komen, het glas wordt niet warm.
Heb hier zeker 10 'normale' Philips (dimbare) ledlampen in gebruik, maar geen lichte puntjes te zien.
Het lijkt mij dus op een fabricage fout.
Schadelijk zal het niet zijn, want onder de melkcoating zit gewoon de variant met het heldere glas.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 27-05-2013 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

daredevil666 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 07:41:
Ik heb een vraagje over dimmers. Ik zie hier veel mensen die dimmers met led lampen gebruiken. De meeste dimmers die ik in bouwmarkten zie zijn 20 - 100 watt dimmers zoals ik zelf er ook heb. Nu wil ik mijn bestaande hallogeenlampen van 35 en 50 watt vervangen door LED spots.

Is dit correct? Zo ja, zijn er oplossingen of andere mogelijkheden? Mijn spots zitten geschakeld in de betongewelven en bijgevolg kan ik ze dus niet meer in serie schakelen!

Om dat te hebben moet je al meer dan 5 a 6000 K hebben..en helaas vind je die heel moeilijk.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je die moeilijk vindt en zeker de dimbare!

Kan er iemand mij een antwoord/meer uitleg geven op dit alles en/of oplossingen bieden!?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Je geeft het antwoord zelf al; jij behoort dus niet tot de normale mens dus wat jij wilt is daarom heel moeilijk te krijgen ;)

Maar jij wilt graag daglicht hebben? Dan zal je aan LED ook niet met die kleurtemperatuur ver komen omdat je namelijk nog een CRI nodig hebt van meer dan 80 en doorgaans hebben die goedkope koudwitte dingen dat niet volgens mij :P

EDIT:

Iemand bekend met deze spotjes en winkel?

http://www.retaillampen.nl/philips-ledspot-4-6w-gu10

Ik ken de MASTER serie wel, maar dat ze zo goedkoop zijn wist ik niet. Levensduur, kleurtemp etc. zijn enorm goed voor de prijs. Ik heb hier wel een 7W MR16 hangen maar die heeft een fan ingebouwd, heeft deze dat soms ook? Ben op zoek naar het addertje onder het gras :P

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 02-06-2013 01:28 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zit geen addertje onder het gras, is een vrij normale groothandelsprijs.
Ik heb hier een flink aantal van die spots zitten en kosten voor mij bij de groothandel €12.90 incl btw

Zit ook geen fan in deze spots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Vorige maand 3 gu 10 lampen van philips gekocht (2700k, ) en voor het eerst LED lampen met een mooi licht. Dus het begin is er.
Voor de GU10 lampjes die open hangen (dus ook naar de zijkant schijnen ) heb ik jammer genoeg nog geen alternatief gezien.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf goede ervaringen met www.retaillampen.nl
Prijzen voor Philips lampen zijn daar nog iets voordeliger dan bij lampdirect.
http://www.retaillampen.n...dle-d-4-25w-e14-ww-b35-cl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om het aanrechtblad te verlichten met 60 leds/m warmwitte led strip, deze strips zullen geplaatst worden in een aluminium profiel, onder de keukenkastjes. Welk profiel zou het best geschikt zijn voor montage tegen de achterwand (aangezien de strip dan door kan lopen boven de wasbak)? Een platte (misschien weinig licht aan de voorzijde van het aanrecht, waar gewerkt wordt), of een hoekprofiel (misschien weinig licht aan de achterzijde van het aanrecht en mogelijk verblinding). Ik neig zelf naar het hoekprofiel.

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.led-flatlight.eu/mediapool/80/807599/resources/big_25795209_0_300-243.jpg
of
Afbeeldingslocatie: http://www.led-flatlight.eu/mediapool/80/807599/resources/big_25729134_0_300-240.jpg

Alvast bedankt voor de hulp :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:06:
Ik heb zelf goede ervaringen met www.retaillampen.nl
Prijzen voor Philips lampen zijn daar nog iets voordeliger dan bij lampdirect.
http://www.retaillampen.n...dle-d-4-25w-e14-ww-b35-cl
Ik haal ze altijd bij de Technische Unie. Alleen kun je daar als particulier niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:04

CasGas

.

Na lang zoeken heb ik helaas nog steeds geen R7s lampen kunnen vinden.

http://www.ledvoordeel.nl/r7s-led-lamp-dimbaar

Deze lijken mij wel wat, maar ik heb de verlichting aan de boven -en onderkant nodig. Het is voor een aantal wandlampen die dit nodig hebben. Iemand die wel eens gezien? (Het liefst vergelijkbaar met 100+w lampen)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:59
Ik ben op zoek naar goede werkverlichting voor in de garage, en vraag me af of LEDs een optie zijn.

Ik heb vnl. 1) voldoende wit werklicht in de hele ruimte nodig en 2) een goede kleurechtheid (CRI>80).

Momenteel hangt er TL-verlichting, maar die bevalt slecht vanwege de lage lichtopbrengst, maar ook het feit dat die het in de winter nog al eens niet doet; de garage is geheel niet vorstvrij.

Ik heb producten zoals deze gezien: http://www.gleamled.com/e...odlight-45w?category_id=5

Maar ik vind dit wel erg aan de prijs; zou er wel 3 van nodig hebben denk ik, voor de hele ruimte. CRI is ook niet fantastisch.

Ik heb me ook laten vertellen dat ik een goedkope gamma TL-bak zou kunnen nemen en daar een LED-TL in hangen. Zoiets dan: http://www.ledvoordeel.nl...-cm-21-watt-t8-warm-wit-1

Ook dit is niet erg goedkoop, en misschien zouden 3 van deze 21 watt TL-LEDs niet eens genoeg licht geven. CRI ook onbekend.

Zijn er goede ervaringen met TL-LEDs in deze situatie? Of moet ik mijn heil zoeken in een paar ouderwetse bouwlampen, of gewoon klassieke TL bakken/buizen? Hoeveel lumen heeft een garage eigenlijk grofweg nodig om er goed in te kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Voor het vervangen van (oude) TL zou ik als ik jouw was voor TL5 gaan van Philips.
Er zijn bijna geen led lampen die daar tegenop kunnen (lumen/W), zeker niet qua prijs.

Een koude TL lamp zal even op moeten warmen bij zeer lage temperaturen, maar een fitte lamp heeft daar niet veel tijd voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Volgende maand ga ik verhuizen. Alle lampen wil ik vervangen voor LED lampen. Maakt het nu nog heel erg uit waar ik de lampen koop? Heb ze nu van de de action voor een paar euro. Was eerder bij een lampenzaak binnen geweest alleen was 1 led lamp al € 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zijn er in dit topic mensen met ervaring met deze lamp:
http://www.leditlight.net/led-lamp-3x1watt-gu10-dimbaar.html

Ik ben voorzichtig van plan wat in de halogeenvoorraad te snijden, maar ze moeten wel mooi schijnen en goed te dimmen zijn met een Jung 1254UDE tastdimmer.

edit:
met een stroommeter heb ik ooit eens gemeten wat die 6 halogeentjes van 20W nou verbruiken...Het was om en nabij 60 W. Als ik die lampen dus vervang voor de 3W exemplaren zouden we iets van 40-50W besparen. Is dat wel de moeite? De LED varianten zijn bepaald niet goedkoop.

[ Voor 34% gewijzigd door hansdegit op 10-06-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hmmmm ik heb deze gu10 in 3x2watt gekocht op eBay en betaalde dezelfde prijs voor 10 stuks.
Het licht is helaas bij mij wel een beetje paars roze als hij op de muur schijnt, vreemd genoeg als je in de spots kijkt is het gelig licht.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:51
hansdegit schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:42:
Zijn er in dit topic mensen met ervaring met deze lamp:
http://www.leditlight.net/led-lamp-3x1watt-gu10-dimbaar.html

Ik ben voorzichtig van plan wat in de halogeenvoorraad te snijden, maar ze moeten wel mooi schijnen en goed te dimmen zijn met een Jung 1254UDE tastdimmer.

edit:
met een stroommeter heb ik ooit eens gemeten wat die 6 halogeentjes van 20W nou verbruiken...Het was om en nabij 60 W. Als ik die lampen dus vervang voor de 3W exemplaren zouden we iets van 40-50W besparen. Is dat wel de moeite? De LED varianten zijn bepaald niet goedkoop.
@hansdegit,

Je zou wel eens problemen kunnen krijgen met de dimmer. Ik heb ook Jung tastdimmers en dat gaat niet lekker als ze te weinig vermogen moeten gaan regelen. Volgens mij verwacht de 1254UDE ook minimaal 50watt aan vermogen. Kom je eronder kan hij instabiel worden. Mocht je toch overstappen op led i.c.m. de Jung dimmer zou ik het fijn vinden als je eens laten weten of hij nou problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Da's nou juist het rare, bij die halogeen lampjes doet -ie het ook prima bij 10W belasting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
Da's inderdaad wel raar. Heb je 230v spotjes? Dan is het 100% ohmse belasting.De Led spotjes zijn dat niet, dus dan ben ik benieuwd of de dimmer dan wel nog goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb dat ooit eens gemeten met een Finder kWh meter; ik was benieuwd naar het verbruik van allerlei apparaten, maar óók van de apparatuur zonder stekker.
dimmer --> Osram Halotronic ("mouse") --> GE halogeenspots van 20W per stuk.

Ik heb er echt geen verstand van, is dat een Ohmse belasting?

edit: ik begin wel een beetje te twijfelen over die meting van destijds....Als ik de lampjes in de huiskamer aanzet, zou er een belasting van 60W zijn. Dat betekent ongeveer 10W per lampje. Dat is best wel gezellig licht en je kunt er nog bij lezen ook. Is dat niet wat weinig? Een halogeenspot die het nog prima doet op half vermogen?

[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 11-06-2013 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
Dat is geen ohmse belasting, maar een inductieve.
Ik heb achter de Jung dimmer 3 stuks van die "mouse" zitten met spotjes van 50w. dus 3x50= 150watt.
[ieder spotje heeft z'n eigen "mouse"].
Volgens mij moet 10W per lampje kunnen als je ze dimt.
Wat ik me trouwens afvraag is of de LED lampjes wel in combinatie met de dimmer kunnen?!?!?
Volgens mij dimt hij dmv faseaansnijding en kan dat wel met LED???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

Bever!

3

Wil graag mijn energiezuinige lampen vervangen met led omdat ik de starttijd erg irritant begin te vinden.
Iemand ervaring met deze? Ziet er goed uit, zag ze bij mediamarkt liggen maar redelijk prijzig..
http://www.panasonic.nl/h...bruik/11931379/index.html

?bedoel het e27 gloeilampachtige model.

[ Voor 6% gewijzigd door Bever! op 11-06-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
-

[ Voor 100% gewijzigd door hansdegit op 11-06-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
trinity999 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:53:
Dat is geen ohmse belasting, maar een inductieve.
Ik heb achter de Jung dimmer 3 stuks van die "mouse" zitten met spotjes van 50w. dus 3x50= 150watt.
[ieder spotje heeft z'n eigen "mouse"].
Volgens mij moet 10W per lampje kunnen als je ze dimt.
Wat ik me trouwens afvraag is of de LED lampjes wel in combinatie met de dimmer kunnen?!?!?
Volgens mij dimt hij dmv faseaansnijding en kan dat wel met LED???
hansdegit in "NoobVraagje over een dimmer, JUNG 1254 UDE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Ook maar eens gespeeld met led en de 20W halogeen in een bureaulamp vervangen door een 1,2W ledlamp (90lumen , Epistar leds), verbruik van van 20W naar 3W.
Maar was nog niet tevreden dus de trafo eruit gesloopt en met nieuwe bedrading de lamp op mijn computervoeding aangesloten,nu dus een verbruik van 1,2W :*)
Kleur van het licht is hetzelfde als van de halogeen alleen de lichtsterkte is minder maar dat is logisch aangezien deze een 10W halogeen vervangt.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje warrig, vervangt hij nou een 20 W halogeen wat je eerst vermeldt of een 10 W in je laatste zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De LED van 1,2W wordt verkocht als vervanger voor een 5-10W halogeenlamp.
In de bureaulamp zat 20W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Laatst online: 17-06 21:47
Hallo liefhebbers. Is dit iets om te overwegen?
http://www.selectdeals.nl...ed-lampjes-met-g4-fitting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Overwegen kan altijd, maar op ebay lijken ze veel goedkoper: http://www.ebay.com/itm/1...me-Car-Bulb-/130886000296
Het ligt er verder nogal aan waar je ze in wilt gebruiken. Ik vind ze persoonlijk erg lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Laatst online: 17-06 21:47
Blissard bedankt voor de link. Wat zijn die lampjes goedkoop geworden zeg!
Ik heb ongeveer deze lamp. Wellicht dat de lelijke lampjes door het matte glas wordt verhuld.
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NDUwWDgwMA==/$T2eC16F,!)kE9s4Z-UBLBRw,ViqGcg~~60_85.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Wellicht, maar ik vraag me af of ze passen, en of de LED's dan niet te warm worden. Voor het geld kun je het wel gewoon proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Dat is zeker niet duur. Interessant!

Hou er wel rekening mee dat deze 3000K zijn en als je gloeilamp/halogeenkleur verwacht moet je 2700K hebben. (Ik blijf me er over verbazen dat fabrikanten 3000K als warmwit durven te verkopen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Die lampjes zijn idd wel goedkoop geworden. Ik ga er denk ik 10 bestellen met platte schijf. Niet dat ik er nou 10 nodig heb, in tegendeel :P maar beetje reserve is niet weg en dan kan ik nog wel eens een lampje bij bekenden erin duwen, om te kijken wat ze ervan vinden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

synthdood schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:19:
[...]

Dat is zeker niet duur. Interessant!

Hou er wel rekening mee dat deze 3000K zijn en als je gloeilamp/halogeenkleur verwacht moet je 2700K hebben. (Ik blijf me er over verbazen dat fabrikanten 3000K als warmwit durven te verkopen..)
Dit omdat de fabrikanten bepalen wat de standaard is, niet de gebruiker.
De beleving van een lichtkleur, of dat nou 2700K of 3200K is is per persoon verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Volgens verschillende tabelletjes is 3000K nog steeds warm licht http://www.all-tronic.com/images/kleurtemp1nl.JPG Maar LED licht wordt door de kwaliteit ervan soms als kil ervaren. Dat heeft niets met het aantal Kelvin van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

blissard schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:55:
Volgens verschillende tabelletjes is 3000K nog steeds warm licht http://www.all-tronic.com/images/kleurtemp1nl.JPG Maar LED licht wordt door de kwaliteit ervan soms als kil ervaren. Dat heeft niets met het aantal Kelvin van doen.
Precies, en dat heeft dan vaak weer te maken met een lage CRI waarde van de lamp...
Ik zou per definitie geen lampen kopen waar de CRI waarde niet van bekend is, of onder de 80 ligt.

Het liefst een CRI van 90 of hoger.. maarja die LED lampen zijn duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Aldi heeft weer Dimbare GU10 lampen. Zal denk ik 2-3w p/s zijn

http://www.aldi.nl/aldi_led_verlichting_48_5_567_6001.html

Pagina: 1 ... 39 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)