Interessant forum hier. Wat mij persoonlijk opvalt bij LED verlichting en de discussies hierover, is dat het vooral over nummertjes gaat; Prijs, lichtopbrengst, levensduur etc. Ik lees nergens Ra waardes. Voor mij is deze laatste het belangrijkst. Dit geeft informatie over de kleurechtheid. Hoe hoger dit getal hoe beter de kleurweergave. Een gloeilamp heeft een Ra van 100, een goede LED 93. En dat is helaas geen Action, Gamma, Ikea of andere zooi, maar een LED van
CREE of
Xicato bijvoorbeeld.
De led geeft een gereduceerd aantal kleuren weer en maakt zo erg gebruik van het adaptieve effect van onze ogen en hersenen. Laat een goedkope led een tomaat beschijnen en maak er een foto van. Voor onze ogen is deze tomaat wel rood, want we weten dat deze rood is, maar op de foto is er weinig over van deze kleur. De camera fop je niet. De besparing zit 'm in het niet weergeven van kleuren feitelijk. Je ziet bij LED's voor gebruik in de architectuur wel hogere Ra waardes, maar ook een hoger stroomverbruik..
Verder is het mijns inziens kansloos te investeren in goedkope led's. Ze gaan veel te snel stuk, boeten in in lichtkwaliteit en lichtopbrengst voordat ze ook nog maar hun beloofde aantal branduren bereikt hebben.
Nu ik een dak vol zonnepanelen heb wil ik graag ook verder mijn verlichting aanpakken om verder te verduurzamen. Alleen een geschikt led armatuur vinden, wat echt 1 op 1 uit te wisselen is met een traditionele halogeen blijkt nog een hard gelag..