Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.440 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha dat zag ik ook ja. Maar er is al een dimbare LED lamp. Die hebben ze echter nog niet op de website geplaatst. Staat eerder hier in het topic genoemd: Verwijderd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:37:
[...]

Kijk eens bij de Action. De E27 of E14 bolletjes die ze daar hebben zijn voor jouw toepassingen uitermate geschikt. Heb ze hier ook op de overloop en in het toilet geplaatst. Perfect, en maar 3 of 4 euro per stuk dacht ik.
Vandaag gehaald.
E27 3w geeft heel erg wit licht en bevallen me niet zo. Voor in de gangkast of schuur is het prima, maar in de gang wil ik iets zachter licht. Het voelt een beetje als een TL :D Dacht dat de Action wat flame achtige had, die zal ik eens halen.

De M16 daarentegen is super! Die mogen wit zijn (zijn ze nu ook al) en de 3w is net zo sterk als de 35w Halogeen die erin zit. Dat is dus erg mooi, binnenkort nog maar eens 4 bijhalen.

Dan nog de hobbykamer, zit 4x Halogeen met GU10 aansluiting in. Hoeft niet gedimd, dus dat moet ook te doen zijn met 3w varianten. In de keuken heb ik helaas dimbare nodig, dat laat ik dus nog even zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDr5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02-2024
Voor zij die zich afvragen hoe de binnenzijde van de nieuwe ikea 11W dimbare LED lamp er uit ziet. :)
Ik vond deze bij de ikea, snel foto van gemaakt en met jullie delen.
Jammer dat ik deze niet kon testen, ben toch benieuwd waarvoor de ledjes aan de bovenzijde dienen.
Heb er zelf zo eentje in bezit en moet zeggen geeft een mooi en voldoene licht voor laat ons zeggen een 55W gloeilamp te vervangen.
Lichtkleur is bijna niet te onderscheinden t.o.v een klassieke gloeilamp.
Klik voor de foto..

Als iemand weet hoe je de afbeelding zelf op de site kan plaatsen hoor ik het graag, lukt me niet.. }:O

[ Voor 10% gewijzigd door MrDr5 op 26-03-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8386/8592385973_e0d85bfae8_z.jpg
En anders de "share" mogelijkheid van flickr gebruiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook de dimbare ikea led lamp, perfect ding. Ook de 200 lumen lap met kleine fitting, ook top. Er was ook een nieuwe die niet naar boven, maar wel naar de zijkanten schijnt, meen iets van 400 lumen, ook interessant. Die zag ik nog niet op de site.

Ik hen nu behalve in de keuken ikea led lampen, de action laat ik maar aan me voorbijgaan, ik kan geen ergere winkel bedenken om te shoppen, maar dat ligt aan mijzelf :P

Bij de ikea hoor ik wel een boel geklaag over de prijzen van de lampen terwijl ze toch heel goedkoop zijn? Althans als je niet op ebay e.d. bezig gaat?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Gisteren de eerste 2 led spots van Philips ontvangen, als proef. In onze woonkamer + keuken hebben we in totaal 21 gu10 spots met een gezamelijk vermogen van 600 watt. Tijd om te vervangen voor een iets zuinigere variant!

Wat me wel opvalt (wist het wel) is dat als je halogeen dimt het echt wel heel oranje wordt. Daar blijven de leds mooi dezelfde warm witte kleur houden. Hopelijk valt het niet tegen dat je toch inlevert in 'warm', want de kleur bij vol vermogen is gelijk.

Als alle lampjes vervangen zijn, zal ik wel es een foto posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:20

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben erg benieuwd naar een "voor & na" foto van de dimbare Ikea ledlamp. Ik wil 5 x 53W lampen gaan vervangen in de woonkamer en dat is met deze lamp wel de moeite en het geld waard als de kleur maar goed is.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
@Dikkie de pijrzen zijn dan wel in verhouding met Ebay hoog, maar met andere nederlandse zaken juist goedkoop. En van Ebay zijn de meeste merkloos

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldDesigns schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:54:
@Dikkie de pijrzen zijn dan wel in verhouding met Ebay hoog, maar met andere nederlandse zaken juist goedkoop. En van Ebay zijn de meeste merkloos
Ik bewaar de bonnen van de Action/IKEA en een deel van de verpakking waarop het aantal branduren staat. Indien nodig kan ik daar over een paar jaar op terugvallen, aangezien nog niemand echt bewezen heeft hoelang een lamp meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:58:
[...]

Ik bewaar de bonnen van de Action/IKEA en een deel van de verpakking waarop het aantal branduren staat. Indien nodig kan ik daar over een paar jaar op terugvallen, aangezien nog niemand echt bewezen heeft hoelang een lamp meegaat.
Gelukkig, ben ik niet de enige :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldDesigns schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:59:
[...]

Gelukkig, ben ik niet de enige :9
Ik heb ook al een bon nodig, 1 van de M16's knippert. Nu heb ik de luxe dat ik zowel bij huis als bij de zaak een Action heb en van beiden een bon van deze week met dit type lamp erop. Even denken waar ik ga ruilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:52:
Ik ben erg benieuwd naar een "voor & na" foto van de dimbare Ikea ledlamp. Ik wil 5 x 53W lampen gaan vervangen in de woonkamer en dat is met deze lamp wel de moeite en het geld waard als de kleur maar goed is.
De kleur is hetzelfde als een 40 watt lamp, het dimbare stuk is wel minder groot, hij kan niet heel donker zeg maar en dat kon bij de 40 watt wel. Hij is voluit iets meer lichtgevend dan een 40 watt gloeilamp. Ik denk echter niet dat je het op een foto kan zien?

Ik ben er best kritisch in en hij bevalt hier heel goed, boven verwachting in iedergeval. En mijn zoon waar hij hangt heeft niks gemerkt en dat zit dus denk ik ook wel goed, die zou er anders wel wat van zeggen als hij iets merkte.

Het is wel een zware lamp qua gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
MrDr5 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:30:
Voor zij die zich afvragen hoe de binnenzijde van de nieuwe ikea 11W dimbare LED lamp er uit ziet. :)
Ik vond deze bij de ikea, snel foto van gemaakt en met jullie delen.
Jammer dat ik deze niet kon testen, ben toch benieuwd waarvoor de ledjes aan de bovenzijde dienen.
Heb er zelf zo eentje in bezit en moet zeggen geeft een mooi en voldoene licht voor laat ons zeggen een 55W gloeilamp te vervangen.
Lichtkleur is bijna niet te onderscheinden t.o.v een klassieke gloeilamp.
Klik voor de foto..
Dat vroeg ik mij inderdaad af omdat de lamp van 11Watt maar 600 lumen aan licht geeft, 55 lumen per Watt.
De lamp geeft net zoveel licht als een spaarlamp van 11W.
De LED's zelf, zover ik kan zien 35 stuks, geven waarschijnlijk wel minstens 100 lm/W, maar door de constructie van de lamp blijft daar nog maar 55 lm/W van over.
De LED's aan de bovenzijde zijn het meest effectief die schijnen rechtstreeks door het melkglas, dat licht tegenhoudt.
De LED's aan de onderzijde moeten het ook gedeeltelijk van reflectie hebben van de middenzuil en dat kost extra licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
De E27 bol 11watt 600 LM 9,95 €
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 11:51:
De Ikea waar ik kom kan die dingen steeds niet leveren, ze kunnen ook geen datum geven waarop ze er weer zijn.
Gisteren eentje gekocht bij Ikea Utrecht, die had er zeker nog 200. Fijne lamp!

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Wat is eigenlijk de CRI waarde van de nieuwe 11 watt ikea lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gluten Parody schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:20:
Gisteren eentje gekocht bij Ikea Utrecht, die had er zeker nog 200. Fijne lamp!
Ik was van de week toevallig ook bij Ikea weer en ze waren er opeens weer, heb hem nu ook. Volgens mij is het voor de Ikea medewerkers nog wat onduidelijk welke types er komen etc.
Lennart_1337 schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:36:
Wat is eigenlijk de CRI waarde van de nieuwe 11 watt ikea lamp?
volgens mij 87 net als de andere lampen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Ledlampen kopen...mooi avontuur:

Heb in mijn kamer een mooie Ikea lamp, waar 2 lampen in gaan. Had voor in die lamp vorig jaar 2 kruidvat flare 100lumen lampen gekocht. Nu heb ik laatst dezelfde lamp gekocht en wilde ik dezelfde ledlampen erbij kopen, maar ze leken in een andere verpakking te zitten, wel was het ook een 100 lumen flare lamp. Thuis eenmaal erin gedraaid aangezet en....ander licht, veel geler :( . Wat bleek: 2300k ipv 2500k. Aangezien de juiste ledlampen er niet meer lagen, was het dus zoeken of ze nog wel ergens te koop waren. Gelukkig bleek bij een kruidvat in het centrum nog 2 te liggen, precies wat ik nodig had. Ze bleken uit het assortiment te gaan en kreeg er 2 voor maar € 3,- mee! Geluk bij ongeluk.

Tip voor iedereen: goed op blijven letten, anders pech 8)7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:42:
Tip voor iedereen: goed op blijven letten, anders pech 8)7
Ze gaan 20 jaar mee volgens Ikea, dus we hoeven nooit nieuwe te kopen en dus ook niet te onthouden wat we kopen *kuch* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Is dat toevallig deze lamp?

Article number:20222552
Product name:LEDARE LED bulb E27 600lm dimmable/globe opal white
Type number:LED1207G11
Supplier number:22278
Nominal luminous flux600 lm
Nominal life time of the lamp25000 h
Number of switching cycles40000
Colour temperature2700 K
warm-up time up to 60% of the full light outputInstant full light
A warning if the lamp cannot be dimmedDimmable
Optimal use in non-standard conditionsNot applicable
Lamp dimensions in millimeters120 x 60
Lamp mercury contentNot applicable
Rated wattage10.0 W
Rated luminous flux600 lm
Rated lamp life time25000 h
Lamp power factor0.7
Lumen maintenance factor at the end of the nominal life70%
Starting time0.3 sec
Colour rendering87

Specs van de Ikea lampen:
http://www.ikea.com/ms/en..._bulb/ledare_20130214.pdf

edit:
Nou, schiet mij maar lek... het alignen wil maar niet lukken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij wel ja. Maar hij is nog nergens vindbaar op de normale IKEA site.

Ga er binnenkort ook eentje halen denk ik. Gaat wel na Pasen worden, anders stikt het waarschijnlijk van de mensen @ IKEA.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Neejoh, lekker op 2e paasdag gaan en daarna naar een meubelboulevard

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Hmms nee idd, in de Nederlandse datasheet staat hij er ook niet tussen:
http://www.ikea.com/ms/nl...ht_energy_bulb/LEDARE.pdf

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Leuke led gevonden bij kruidvat: 5w led (tvv 50w) met 250 lumen (lijkt me dan tvv 35w maar goed). En hij heeft zelfs een domheid reglaar :+

Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/4827/img5490w.jpg

Moet zeggen dat deze lamp een redelijk goede warmwit kleur heeft en bundel is goed, sterkte is ook goed, iets minder dan gewone gu10.

Enige minpuntje is dat als je hem aanzet hij in de eerste seconde eerst op 50% gaat en dan volledig licht. Is dat normaal?

EDIT: nu ik zoek zie ik aanbiedingen van 4-5 euro van led lampen bij kruidvat. nu baal ik wel dat ik deze gemist heb, dacht dat alleen de lagere watt versies er waren :(

[ Voor 22% gewijzigd door ByteMe_ op 29-03-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

Sorcerer8472

Mens sana?

2 LED-spots van Philips dood hier inmiddels. Lijkt erop dat ze gemiddeld niet heel veel langer leven dan traditionele halogeenspots met deze uitvalsnelheid (2 van de 8 dood, dingen kostten bijna 30 euro per stuk incl BTW)

Kent iemand de garantieprocedure bij Philips (als je geen kassabon meer hebt :+)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom bij philips een stofzuiger ruilen, daarop stond een code en die konden ze herleiden tot de productiedatum, ik zou klantenservice bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

Sorcerer8472

Mens sana?

Ga ik dinsdag eens doen. 1 lamp doet trouwens helemaal niks meer, de andere is verworden tot stroboscoop (erg hip trouwens).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 22:04:
2 LED-spots van Philips dood hier inmiddels. Lijkt erop dat ze gemiddeld niet heel veel langer leven dan traditionele halogeenspots met deze uitvalsnelheid (2 van de 8 dood, dingen kostten bijna 30 euro per stuk incl BTW)
Laatst halogeenlampen van Philips weer teruggeplaats i.p.v. LED-spots Action.
Ook de halogeenlampen 35 W van Philips bleken verschillende kleuren te kunnen hebben en dan bedoel ik niet het licht dat door de reflector schijnt.
De lampen bleken verschillende kleuren te geven, de één veel witter dan de ander.
Misschien een temperatuur verschil van de gloeidraad, omwisselen hielp niet, trafospanning was dus niet het probleem.
Ik verwachtte dat de witte lamp uit het 1000h doosje kwam, maar niet dus.

Levensduur 3000 uur of 1000 uur volgens verpakking.
Daar heb ik geen klacht over.

LED bleek geen goed alternatief te zijn in mijn geval.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/Halogeen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@opuntia1

Niet dat ik je wil verbeteren, maar ik denk dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt
Je hebt een mr16 strooilicht(smd) van de action gebruikt, en ik denk dat je meer gericht licht wil hebben.
En dan heeft de action voor jouw niets te bieden.
En voor spotlight is deze meer geschikt 9 watt geeft best een bak licht, maar 6watt kan ook.

Een plaatje ter illustratie. 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.ledlampendirect.nl/media/catalog/product/cache/2/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_20/dimbare-gu5.3-(mr16)-led-lamp-sirius-3x1-watt-(vervangt-35w)-50020200-31.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Supertip op 30-03-2013 14:11 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmiddag 4 stuks van de nieuwe dimbare LEDARE 11W 600 lumen gehaald. Voor boven de eettafel (3x) zijn ze prima geschikt, en blijven ze waarschijnlijk wel.

We hebben ook een booglamp, en daar zit normaalgesproken een kopspiegellamp in, die een leuk stippen patroon op het plafond schijnt. Vanavond als het donker is eens kijken of de nieuwe LEDARE daar ook een vervanger voor is.

Verder nog zo'n kleine E14 LEDARE meegenomen, en de lichtopbrengst voor in de zoutsteen waar ik het over had is prima, die blijft dus ook mooi :) Lichtopbrengst is gelijk aan het 15W E14 lampje wat eruit kwam.

En nog een E14 bolletje meegenomen, die komt vast ook wel ergens van pas. Wat mij echter op viel, is dat zowel het bolletje, als het kleine E14 lampje allebei te dimmen zijn in een lamp met touchdimmer (op voet van lamp tikken = feller/minder fel). Dat terwijl IKEA vermeld dat ze niet dimbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:20

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Hoe is de kleur van de kleine ledare E14 in de zoutsteen, is het warmwit (vergelijkbaar met normale gloeilamp) of is het een stuk witter?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Supertip schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 14:03:
@opuntia1

Niet dat ik je wil verbeteren, maar ik denk dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt
Je hebt een mr16 strooilicht(smd) van de action gebruikt, en ik denk dat je meer gericht licht wil hebben.
En dan heeft de action voor jouw niets te bieden.
En voor spotlight is deze meer geschikt 9 watt geeft best een bak licht, maar 6watt kan ook.

Een plaatje ter illustratie. 8)

[afbeelding]
De LED-spot van Action gaf inderdaad een heel brede bundel, waardoor schaduwen op de muur, maar gaf ook veel te weinig licht.
Kreeg op mijn kop van mijn vrouw die het onacceptabel vond, dus maar weer halogeen 35 W geplaatst i.p.v. daarvoor 50 W, dus toch een kleine besparing van energie.
Maar toen kwam het probleem met de Philips halogeen spot.
Ik heb er nog eens naar gekeken, het blijkt dat de reflector van de lamp met het gelige licht een beetje gelig is, waardoor niet het witte licht wat we gewend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Interessant forum hier. Wat mij persoonlijk opvalt bij LED verlichting en de discussies hierover, is dat het vooral over nummertjes gaat; Prijs, lichtopbrengst, levensduur etc. Ik lees nergens Ra waardes. Voor mij is deze laatste het belangrijkst. Dit geeft informatie over de kleurechtheid. Hoe hoger dit getal hoe beter de kleurweergave. Een gloeilamp heeft een Ra van 100, een goede LED 93. En dat is helaas geen Action, Gamma, Ikea of andere zooi, maar een LED van CREE of Xicato bijvoorbeeld.
De led geeft een gereduceerd aantal kleuren weer en maakt zo erg gebruik van het adaptieve effect van onze ogen en hersenen. Laat een goedkope led een tomaat beschijnen en maak er een foto van. Voor onze ogen is deze tomaat wel rood, want we weten dat deze rood is, maar op de foto is er weinig over van deze kleur. De camera fop je niet. De besparing zit 'm in het niet weergeven van kleuren feitelijk. Je ziet bij LED's voor gebruik in de architectuur wel hogere Ra waardes, maar ook een hoger stroomverbruik..
Verder is het mijns inziens kansloos te investeren in goedkope led's. Ze gaan veel te snel stuk, boeten in in lichtkwaliteit en lichtopbrengst voordat ze ook nog maar hun beloofde aantal branduren bereikt hebben.
Nu ik een dak vol zonnepanelen heb wil ik graag ook verder mijn verlichting aanpakken om verder te verduurzamen. Alleen een geschikt led armatuur vinden, wat echt 1 op 1 uit te wisselen is met een traditionele halogeen blijkt nog een hard gelag..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
@opuntia1

Ook daarom is de.kleur van een ledspot wat harder 3100/3500 Kelvin afhankelijk van de fabrikant.
Wij ervaren wat harder licht als prettiger, vandaar dat je vaak moet experimenteren.
De wat goedkopere ledlampen zijn vaak ook wat witter/kouder van kleur.

Suc6

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
hors0125 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 18:03:
Interessant forum hier. Wat mij persoonlijk opvalt bij LED verlichting en de discussies hierover, is dat het vooral over nummertjes gaat; Prijs, lichtopbrengst, levensduur etc. Ik lees nergens Ra waardes. Voor mij is deze laatste het belangrijkst. Dit geeft informatie over de kleurechtheid. Hoe hoger dit getal hoe beter de kleurweergave. Een gloeilamp heeft een Ra van 100, een goede LED 93. En dat is helaas geen Action, Gamma, Ikea of andere zooi, maar een LED van CREE of Xicato bijvoorbeeld.
De led geeft een gereduceerd aantal kleuren weer en maakt zo erg gebruik van het adaptieve effect van onze ogen en hersenen. Laat een goedkope led een tomaat beschijnen en maak er een foto van. Voor onze ogen is deze tomaat wel rood, want we weten dat deze rood is, maar op de foto is er weinig over van deze kleur. De camera fop je niet. De besparing zit 'm in het niet weergeven van kleuren feitelijk. Je ziet bij LED's voor gebruik in de architectuur wel hogere Ra waardes, maar ook een hoger stroomverbruik..
Verder is het mijns inziens kansloos te investeren in goedkope led's. Ze gaan veel te snel stuk, boeten in in lichtkwaliteit en lichtopbrengst voordat ze ook nog maar hun beloofde aantal branduren bereikt hebben.
Nu ik een dak vol zonnepanelen heb wil ik graag ook verder mijn verlichting aanpakken om verder te verduurzamen. Alleen een geschikt led armatuur vinden, wat echt 1 op 1 uit te wisselen is met een traditionele halogeen blijkt nog een hard gelag..
Wat is precies het verschil tussen CRI en Ra waardes? Er wordt wel veel over CRI waardes gesproken hier.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Leuk statement, maar waar je op af stevent zal je toch in internationale forums moeten vinden.
We gaan gewoonweg niet zo ver zoals jij zult willen.

En om nu onze ledlampen als zooi te bestempelen :? dat is wel een respectloze binnenkomer :(

En of het zin heeft voor ons consumenten 8)7 om Cree verlichting aan te schaffen mbt. de tvt. dan moet ik wel heel oud worden. :O

[ Voor 4% gewijzigd door Supertip op 30-03-2013 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

@evleerdam:
CRI is Color Rendering Index, wat informatie geeft omtrent de kleurtemperatuur. Dus eigenlijk "warm" of "koud".
Ra geeft informatie over het kleurenspectrum dat weergegeven wordt. Ik kan hier zo snel even geen link voor vinden.

@supertip, idd, maar ik zie dat er hier op het forum wel flink betaald wordt ( €30 plus) voor led's die dan blijken te ontploffen of niet het gewenste effect behalen..
Er is dus wel behoefte aan betere led's toch?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janvanduschoten schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 16:45:
Hoe is de kleur van de kleine ledare E14 in de zoutsteen, is het warmwit (vergelijkbaar met normale gloeilamp) of is het een stuk witter?
Kleur is bijna hetzelfde. Als je twijfelt zou ik even naar een IKEA vestiging bij je in de buurt gaan. Daar hebben ze de lampjes opgesteld staan (werkend!) dus dan kan je gelijk zien of het wat is of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 18:27:
[...]

Kleur is bijna hetzelfde. Als je twijfelt zou ik even naar een IKEA vestiging bij je in de buurt gaan. Daar hebben ze de lampjes opgesteld staan (werkend!) dus dan kan je gelijk zien of het wat is of niet ;)
Wel er ff bij vertellen dat het alleen een rij ledlampen is, en er geen gloeilampen bij zitten, dus moeilijk om het vergelijk mbt. een gloeilamp te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b112/burnerchief/image-1.jpg

Meest linkse is de 3x1 midden 3x3 en rechts het halogeen spotje de 3x1geeft hard licht fotos worden flets het halogeen spotje geeft warme kleuren de 3x3 zit daar tussenin

Ik denk het halogeen spotje rond de 2300k 3x3 2700k ende 3x1 3500k

Ter vervanging van mijn halogeen spots mr16 20w decostar nu leds aan het testen reeds twee binnen
3X1W MR16 CREE XRE Warm White LED Downlight Bulb,MR2
MR16 Dimmable 3x3W CREE Warm White LED Spot Light Bulb Lamp WHOLESALE 12V

Nog eentje moet nog arriveren

3W GU5.3 / MR16 3528 SMD 48 LED Spot Light Lamp Bulb for Home use Energy Saving

De 3x3watt is serieus groot steekt uit het spotje geeft wat witter licht dan de halogeen spots ook echt meer licht
De 3x1watt is nog witter wel ongeveer dezelfde sterkte
Dezepast nagenoeg in mijn aramaturen massive highline systeem

Links

http://www.ebay.com/itm/1...ageName=ADME:L:OU:NL:3160

http://www.ebay.com/itm/N...ue&rt=nc&_trksid=p2047675.

http://www.ebay.com.au/it...:OC:NL:3160#ht_3449wt_900

[ Voor 12% gewijzigd door burnerchief op 30-03-2013 22:00 . Reden: Foto toegevoegd ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Ik heb toevallig ook 10x mr16 3x3w gescoord na een bieding 16€.
Ik ben benieuwd naar het licht, en er schijnt een betere ballast in te zitten, die word niet zo warm meer.
Maar ik moet nog ff wachten op de Chinese bode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertip schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 18:54:

[...]

Wel er ff bij vertellen dat het alleen een rij ledlampen is, en er geen gloeilampen bij zitten, dus moeilijk om het vergelijk mbt. een gloeilamp te maken is.
Dat is waar inderdaad. Maargoed je kan zonder gloeilamp erbij toch ook wel beoordelen of de lichthoeveelheid en lichtkleur je niet bevalt ;) ?

De dimbare 11W zijn hier goedgekeurd, boven de eettafel zien we echt bijna geen verschil, en in de booglamp bevalt het ook wel goed :)

Missie geslaagd dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 19:44:
[...]

Dat is waar inderdaad. Maargoed je kan zonder gloeilamp erbij toch ook wel beoordelen of de lichthoeveelheid en lichtkleur je niet bevalt ;) ?

De dimbare 11W zijn hier goedgekeurd, boven de eettafel zien we echt bijna geen verschil, en in de booglamp bevalt het ook wel goed :)

Missie geslaagd dus
Ik vond de opstelling van de brandende ledlampen slim gekozen, net op een minder goed verlicht stukje winkel :X
De 11watt 600 lumen is vanuit de badkamer verhuist naar de woonkamer waar wij hoopte dat hij door de beperkte stralingshoek beter tot zijn recht zou komen, maar helaas wederom afgekeurd door mijn vrouw :(
De licht opbrengst is gewoonweg te weinig om de 23 watt spaarlamp te vervangen.

Nu maar weer op zoek naar goede vervanger dan 8)7 die wel goed rondstraalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
http://www.ebay.nl/itm/17..._trksid=p3984.m1423.l2649

bak licht! kan bijna 100w gloeilamp vervangen.
wel iets witter licht als de gloei/spaarlamp.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 23W spaarlamp is dan ook wel een behoorlijke lichtbron, bijna bouwlamp like :P Kun je dat niet anders organiseren? Ander armatuur, extra lamp erbij in de kamer ofzo?

Weet iemand trouwens nog een redelijk geprijsde vervanger voor 12V 10W G4 halogeen steeklampjes op eBay o.i.d.? We hebben daar onder het afdak 3 stuks van zitten, en die branden ook de hele avond. Heb wel eens een setje van deze besteld op eBay maar die zijn lelijk om te zijn (ze zitten in een armatuur met helder glas) en ze gaven erg wit licht.

Edit: Heb van deze 1x de 1 LED variant warmwit, en 1x de 2 LED warmwit variant gekocht om te testen. Ben benieuwd! De emitter van de warmwitte variant heeft een mooie oranje kleur, dus ik denk dat het wel aardig warmwit zal zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De led geeft een gereduceerd aantal kleuren weer en maakt zo erg gebruik van het adaptieve effect van onze ogen en hersenen. Laat een goedkope led een tomaat beschijnen en maak er een foto van. Voor onze ogen is deze tomaat wel rood, want we weten dat deze rood is, maar op de foto is er weinig over van deze kleur. De camera fop je niet.
Helaas, maar een matige camera fopt je net zo hard. En ik kan je vertellen dat je zelfs met dezelfde goede camera en een andere lens erop, je ook andere kleuren krijgt. Sterker nog: andere diafragmawaarden geven zelfs andere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:01:

Edit: Heb van deze 1x de 1 LED variant warmwit, en 1x de 2 LED warmwit variant gekocht om te testen. Ben benieuwd! De emitter van de warmwitte variant heeft een mooie oranje kleur, dus ik denk dat het wel aardig warmwit zal zijn.
Ben benieuwd of het wat is, ga er dan ook misschien daar wat halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer dat het altijd 2 weken duurt voordat je dat spul uit China binnen hebt :P Maar aan de andere kant ook wel weer leuk, dan ben je meestal al weer vergeten dat je iets besteld hebt, en dan hey! een pakketje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
hors0125 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 18:22:
@evleerdam:
CRI is Color Rendering Index, wat informatie geeft omtrent de kleurtemperatuur. Dus eigenlijk "warm" of "koud".
Ra geeft informatie over het kleurenspectrum dat weergegeven wordt. Ik kan hier zo snel even geen link voor vinden.
[...]
De kleurtemperatuur wordt meestal gemeten in Kelvin, en zegt wat over de kleur, it's all in the name. Maar dat is dus NIET wat CRI is, CRI staat voor color rendering index, vrij vertaald kleurweergaveindex. Dat zegt dus wat over hoe goed kleuren weergegeven worden, it's all in the name. En het CRI is inderdaad een getal tussen de 0 en de 100, met 0 monochromatisch licht waarin je dus geen kleur kunt beoordelen en 100 licht waarin je alle kleuren zou moeten kunnen onderscheiden (theoretisch). En dat is eigenlijk hetzelfde het Ra wat jij bedoelt.

Van een typische gloeilamp is de kleurtemperatuur 2700 Kelvin, en de CRI 100

Verder heeft Philips ook een hele R&D afdeling op LED's staan te onderzoeken, en ik denk als groot bedrijf die al heel lang bestaan en op lighting gericht is meer veel meer mensen dan Cree. Om die LED's (die hier ook vrij veel gebruikt worden) nou als prut te bestempelen, gaat erg ver. Ja, misschien heeft Cree op dit moment betere LED's, maar dat wil niet zeggen dat de rest per definitie !@#$% is. En ik kan me voorstellen dat mensen die kopen, Cree lampen die echt helemaal door Cree gebouwd zijn (dus geen Ebay lamp met Cree ledjes) zijn hier nauwelijks te verkrijgen, Philips in overvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:23:
Jammer dat het altijd 2 weken duurt voordat je dat spul uit China binnen hebt :P Maar aan de andere kant ook wel weer leuk, dan ben je meestal al weer vergeten dat je iets besteld hebt, en dan hey! een pakketje :D
Nou ik probeer China meestal te vermijden lukt niet altijd zeg maar.
Mijn bevindingen zijn;
China 25 tot 40 kalender dagen.
Hongkong 9 tot 20 kalender dagen.

Dus gaat ondanks de iets hogere prijs mijn voorkeur uit om in Hongkong te bestellen.

En laten we het maar niet hebben over de vaak onbeschofte manier van de Chinese emails. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
:/
Powrskin schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 20:51:
http://www.ebay.nl/itm/17..._trksid=p3984.m1423.l2649

bak licht! kan bijna 100w gloeilamp vervangen.
wel iets witter licht als de gloei/spaarlamp.
Dankje voor de link, maar deze geeft wel blauwer licht als je zou willen ik heb hem hier ook liggen.

En DEZE jongen geeft ook een bak spotlight maar door de te kleine ballast gaan ze veel te snel stuk.

Ik heb er nu één open liggen en ja hoor dezelfde ballast als de GU10 3X2 watt, heel jammer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
marcop23 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:37:
Verder heeft Philips ook een hele R&D afdeling op LED's staan te onderzoeken, en ik denk als groot bedrijf die al heel lang bestaan en op lighting gericht is meer veel meer mensen dan Cree. Om die LED's (die hier ook vrij veel gebruikt worden) nou als prut te bestempelen, gaat erg ver. Ja, misschien heeft Cree op dit moment betere LED's, maar dat wil niet zeggen dat de rest per definitie !@#$% is. En ik kan me voorstellen dat mensen die kopen, Cree lampen die echt helemaal door Cree gebouwd zijn (dus geen Ebay lamp met Cree ledjes) zijn hier nauwelijks te verkrijgen, Philips in overvloed.
Geen idee hoe lang ze bij Philips serieus achter de schermen bezig zijn met LED-lampen, maar toen CREE al een paar jaar een goede naam had op het gebied van led-lampen, lag er nog geen enkele Philips led-lamp in de winkel.
Wil overigens niet zeggen, dat ze momenteel bij Philips niet de inhaalslag hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:01:

Weet iemand trouwens nog een redelijk geprijsde vervanger voor 12V 10W G4 halogeen steeklampjes op eBay o.i.d.? We hebben daar onder het afdak 3 stuks van zitten, en die branden ook de hele avond. Heb wel eens een setje van deze besteld op eBay maar die zijn lelijk om te zijn (ze zitten in een armatuur met helder glas) en ze gaven erg wit licht.
Mr11 blijft een probleem, te klein voor de led techniek en om goedkoop te produceren.

Het enigste wat mij wat lijkt is DEZE voor in een spotje.
Maar zeer zekers niet redelijk geprijsd, ik heb er zelf slechts 10 nodig

Edit.
Ik vind de ledare Ikea wel Erughhh heet worden aan de hals, de ledlampen van de action worden eigenlijk helemaal niet warm.

[ Voor 7% gewijzigd door Supertip op 30-03-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
Vandaag bij ibood, 6 Mr16 lampjes. 4 watt, 2700k, Voor 46 euro.
Iemand bekend met lampjes van Foreverlamp?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Universal Creations schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 22:04:
[...]

Geen idee hoe lang ze bij Philips serieus achter de schermen bezig zijn met LED-lampen, maar toen CREE al een paar jaar een goede naam had op het gebied van led-lampen, lag er nog geen enkele Philips led-lamp in de winkel.
Wil overigens niet zeggen, dat ze momenteel bij Philips niet de inhaalslag hebben gemaakt.
Voor Philips is de ledlamp ook nog steeds minder hoofdzaak, en terecht in mijn ogen. Zij hebben de TL5 ontwikkeld en daar is enorm veel geld in gestoken. Voor de toepassing van de TL5 is er eigenlijk geen vergelijkbare led verlichting als er naar kostprijs, levensduur, kleurweergave en Lm/w wordt gekeken

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evleerdam schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:10:
Vandaag bij ibood, 6 Mr16 lampjes. 4 watt, 2700k, Voor 46 euro.
Iemand bekend met lampjes van Foreverlamp?
170 lumen, dat is niet veel voor 4w. De Majestic lampen van de Action doen op 3w 190 lumen. En hoewel ze bij de Action durven te beweren dat het garantie tot aan de deur is (wat ik betwijfel) kan je er wel een stuk makkelijker heen als er iets is. En ze zijn ook nog eens stukken goedkoper: 6x3.99=23,96.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Supertip schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 22:36:
[...]
Edit.
Ik vind de ledare Ikea wel Erughhh heet worden aan de hals, de ledlampen van de action worden eigenlijk helemaal niet warm.
Als het om verder vergelijkbare lampen (licht, vermogen) gaat is dit waarschijnlijk een teken dat de IKEA lamp de betere is: een warme behuizing geeft aan dat er een goede thermische verbinding tussen de leds en koellichaam is (zeker als de behuizing egaal warm is).
Als hetzelfde vermogen met een plaatselijk koelere behuizing gedissipeerd wordt moet dat dus gecompenseerd worden met een hogere temperatuur elders, wat slecht nieuws is voor de levensduur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

Leuk om alle reacties te lezen. Mijn probleem is meer dat ik het gevoel heb als consument mee te "moeten" met nieuwe technieken die in mijn ogen (nog) geen vooruitgang zijn. Natuurlijk ben ik blij met energie zuinige lampen, maar als je hiervoor veel duurdere lampen moet kopen die bij lange niet dezelfde licht kwaliteit hebben en ook de beoogde levensduur niet halen vraag ik me wel eens af waar we mee bezig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 31 maart 2013 @ 10:42:
[...]

Als het om verder vergelijkbare lampen (licht, vermogen) gaat is dit waarschijnlijk een teken dat de IKEA lamp de betere is: een warme behuizing geeft aan dat er een goede thermische verbinding tussen de leds en koellichaam is (zeker als de behuizing egaal warm is).
Als hetzelfde vermogen met een plaatselijk koelere behuizing gedissipeerd wordt moet dat dus gecompenseerd worden met een hogere temperatuur elders, wat slecht nieuws is voor de levensduur.
Ik impliceerde het warm/heet worden altijd met een tekortkoming in het trafo voedingsgedeelte, te zwak voor zijn taak.

Vandaag LED-ibood
Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/big_pictures/13/20130331_foreverlamp_600.jpg

Philips ledlampen

Afbeeldingslocatie: http://www.dealdigger.nl/img/p/243-618-thickbox.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Supertip op 31-03-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Het is maar wat je eisen zijn, of het een vooruitgang is of niet. Zijn je enige eisen zichtbaar licht en zuiniger dan gloeilampen, dan zijn alle LED's vooruitgang. Zijn je eisen bijna-wit licht, en een hogere 'efficacy' dan hogedruknatriumlicht, wat een eis van veel gemeenten voor straatverlichting kan zijn, dan zul je al veel dieper je portemonnee in moeten graven: Alleen de hoogste kwaliteit LED's voldoen daar aan, bijvoorbeeld de Cree MK-R of ook de goedkope XT-E, waarbij je bij die laatste veel meer nodig zult hebben omdat ze per stuk minder lichtopbrengst hebben.

Als een gemeente van oranje licht met een CRI van ~20, niet dimbaar, opwarmtijd e.d. naar een oplossing die wit licht geeft, zuiniger is, een CRI van 85, en een langere levensduur heeft, dan is dat uiteraard een grote vooruitgang, ookal is het qua lichtkwaliteit ten opzichte van een gloeilamp nog niet 100%.

Voor consumenten is het anders, er worden vele prutleds verkocht omdat consumenten graag naar de prijs kijken in plaats van de lichtkwaliteit, of de kwaliteit maakt totaal niets uit, zoals bij buitenverlichting of in de hal e.d. Dat snap ik ook volkomen. Maar zolang consumenten geen duurdere leds kopen, zullen er ook geen dure maar goede leds in de supermarkt liggen, die gaan dan wel naar de enterprisemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Supertip schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:16:
[...]

Ik impliceerde het warm/heet worden altijd met een tekortkoming in het trafo voedingsgedeelte, te zwak voor zijn taak.

Vandaag LED-ibood
[afbeelding]
Niet het voedingsgedeelte heeft warmteverlies, maar de LED's zelf.
Nog altijd wordt de meeste energie van de LED's in warmte omgezet en dan wordt een 11W LED-lamp veel warmer dan een 3W LED-lamp.
Als dan vervolgens het voedinggedeelte warm wordt door de warmte van de LED's gaat het fout met de gehele LED-lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
opuntia1 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:33:
[...]

Niet het voedingsgedeelte heeft warmteverlies, maar de LED's zelf.
Nog altijd wordt de meeste energie van de LED's in warmte omgezet en dan wordt een 11W LED-lamp veel warmer dan een 3W LED-lamp.
Als dan vervolgens het voedinggedeelte warm wordt door de warmte van de LED's gaat het fout met de gehele LED-lamp.
Nou ik heb ook wat getest op mijn werk met professionele apparatuur, en ik kwam tot de conclusie dat de warmte van de leds vaak niet het probleem zijn, maar echter het voedingsgedeelte wel en dat zeker bij de E14/27 gu10 die dus 220volt gevoed zijn.
Vaak is de elektrische isolatie er ook een oorzaak van dat de voeding zijn warmte niet goed kwijt kan.

Maar ik heb er hier al meer mijn bevindingen over uiteengezet maar gezien de reacties 0 leek het mij beter om dit niet meer hier neer te zetten, en ga er voortaan op internationale forums maar dieper op in.
Dit is gewoonweg een lekker luchtig consumenten forum met niet te veel diepgang.
En laat dat zo blijven, ik vind het prettig zo. ;)

Maar HIER een link voor een ieder die er dieper op in wil lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Supertip op 31-03-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
elcastel schreef op zondag 24 maart 2013 @ 11:38:
[...]

Ik kwam deze tegen toen ik er onlangs op zocht :

[afbeelding]
Kosten ongeveer 16€ per stuk. Ik heb er 2 nodig en heb ik nu eerst 2 van 10W ingezet, er zat 20W in. De lampen staan bij mij niet heel vaak aan en ik vond 32€ (voor 2) nog even te gortig.
Philps heeft nu ook een 3 Watt versie die gelijk zou moeten zijn aan 20 Watt halogeen: de MASTER LEDcapsuleLV 3-20W G4 2700K. Links: http://www.ecat.lighting....psule-lv/929000201702_eu/ en http://www.goedkopermetle...ulelv-3-20w-g4-2700k.html.

Dit is echter volgens mij geen 360 graden straler (aan het ontwerp te zien) en gek genoeg goedkoper dan die 10 Watt vervanger. CRI is 80, prijs is momenteel iets boven de 15€. Daarvoor krijg je 170 lumen, niet zoveel als 20 Watt halogeen (G4 20 Watt halogeen geeft 220 tot 300 lumen in mijn ervaring) maar wellicht meer gebundeld en daardoor wel intens licht. Het hangt er vanaf in wat voor lamp je 'm wilt gebruiken of het echt een goede 20 Watt halogeenvervanger zal zijn.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze G4 halogeenvervanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertip schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:01:
[...]

Nou ik heb ook wat getest op mijn werk met professionele apparatuur, en ik kwam tot de conclusie dat de warmte van de leds vaak niet het probleem zijn, maar echter het voedingsgedeelte wel en dat zeker bij de E14/27 gu10 die dus 220volt gevoed zijn.
Vaak is de elektrische isolatie er ook een oorzaak van dat de voeding zijn warmte niet goed kwijt kan.

Maar ik heb er hier al meer mijn bevindingen over uiteengezet maar gezien de reacties 0 leek het mij beter om dit niet meer hier neer te zetten, en ga er voortaan op internationale forums maar dieper op in.
Dit is gewoonweg een lekker luchtig consumenten forum met niet te veel diepgang.
En laat dat zo blijven, ik vind het prettig zo. ;)

Maar HIER een link voor een ieder die er dieper op in wil lezen.
Dat ben ik toch niet met je eens. Ook tweakers.net gaat echt wel dieper dan alleen maar een "luchtig consumentenforum". Technisch goed onderbouwde uiteenzettingen worden hier echt wel gewaardeerd hoor ;).

Het nadeel is alleen wel, qua reacties, dat het lastig is om verder te reageren op iets wat je zelf technisch niet 100% bevat, anders dan "thanks voor de uitleg" ofzo.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Supertip schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:01:
[...]

Philips begreep gelukkig wel dat nog steeds de meeste warmte gedissipeerd wordt bij de LED's en hoe belangrijk het is om de 4 LED's te koelen met een enorme koelvin bij deze lamp.

In het voorschakelcircuit worden tegenwoordig vaak schakelende voedingen gebruikt waarbij nauwelijks warmte wordt gedissipeerd, want dat is echt zonde van de energie.
Alleen als hierin een slechte condensator met een hoge inwendige weerstand wordt gebruikt kan hier wel een warmte probleem ontstaan.

Als er in een lamp 10 LED's van 0.3 W zitten, dan gaat toch echt het meeste van die 3 W naar de LED's en niet naar het voorschakelcircuit.
Als dit wel het geval is dan worden de lichtopbrengst in Lumen per Watt voor de lamp wel heel gering.
Daarom altijd oppassen met LED-lampen die niet minstens 60 lm/W halen, dit kan natuurlijk aan de gebruikte LED's liggen, maar het is ook mogelijk dat er teveel energie verloren gaat in het voorschakelcircuit in de vorm van warmte.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PhilipsLED.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
opuntia1 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:18:
[...]

In het voorschakelcircuit worden tegenwoordig vaak schakelende voedingen gebruikt waarbij nauwelijks warmte wordt gedissipeerd, want dat is echt zonde van de energie.
Alleen als hierin een slechte condensator met een hoge inwendige weerstand wordt gebruikt kan hier wel een warmte probleem ontstaan.
Er zit geen geschakelde voeding in een ledlamp, is ook niet nodig.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelennet.be/images/4751271_d8bbc94c5a_o.jpg
Dit is de schakelaar van de voeding :+

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 31-03-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Not sure if troll?

Als het een troll is, kun je beter naar de HK gaan ofzo. Maar als je het serieus niet snapt, lees bijvoorbeeld dit maar eens door: Wikipedia: Switched-mode power supply

Door met een schakelaar (in de praktijk een transistor) heel snel te switchen, verander je op een of andere manier de spanning in een inductor en die gebruik je nuttig, bijvoorbeeld om een led op je gewenste stroom aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Er staat toch een :+ bij.....Maar relax, ik zal hier geen grapje meer maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:05:
Er staat toch een :+ bij.....Maar relax, ik zal hier geen grapje meer maken
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ toppie.
Soms is humor te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Philips begreep gelukkig wel dat nog steeds de meeste warmte gedissipeerd wordt bij de LED's en hoe belangrijk het is om de 4 LED's te koelen met een enorme koelvin bij deze lamp.

Als er in een lamp 10 LED's van 0.3 W zitten, dan gaat toch echt het meeste van die 3 W naar de LED's en niet naar het voorschakelcircuit.
Als dit wel het geval is dan worden de lichtopbrengst in Lumen per Watt voor de lamp wel heel gering.
Daarom altijd oppassen met LED-lampen die niet minstens 60 lm/W halen, dit kan natuurlijk aan de gebruikte LED's liggen, maar het is ook mogelijk dat er teveel energie verloren gaat in het voorschakelcircuit in de vorm van warmte.

[afbeelding]
Zo'n lamp hebben wij ook staan! (maar dan de wat nieuwere versie met geheel ronde controller). Maarehm, dat best wel erg witte licht: Ligt dat aan de witbalans in je camera of is dat een instelling van de lamp? Ik heb hier met onze lamp (ookal wordt dat wel door Philips als zodanig in de promotie gezet) nog nooit voor elkaar gekregen om echt 'witte' kleuren te genereren, ook niet door de verzadiging er helemaal uit te halen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Effe kijken m'n Philips leds halen 41,25w/l, de ikea leds halen 50 l/w, de majestic 63 l/w, de kruidvat 50 l/w

Des te minder geld ik betaal des te betere l/w = profit :9 Jammer v/d wittere kleur & verstrooiing van Majestic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op maandag 01 april 2013 @ 00:56:
[...]

Zo'n lamp hebben wij ook staan! (maar dan de wat nieuwere versie met geheel ronde controller). Maarehm, dat best wel erg witte licht: Ligt dat aan de witbalans in je camera of is dat een instelling van de lamp? Ik heb hier met onze lamp (ookal wordt dat wel door Philips als zodanig in de promotie gezet) nog nooit voor elkaar gekregen om echt 'witte' kleuren te genereren, ook niet door de verzadiging er helemaal uit te halen.
De lamp brandt zelf niet.
De foto is gemaakt met de beste, meest energiezuinige lamp die wij hebben, waarvan ook alle kleuren in balans zijn , de zon. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
opuntia1 schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:05:
[...]

De foto is gemaakt met de beste, meest energiezuinige lamp die wij hebben, waarvan ook alle kleuren in balans zijn , de zon. :*)
Met een kleurtemperatuur van 5800K... waardeloos licht dus, als ik een aantal mensen hier mag geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
opuntia1 schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:05:
[...]

Mwa, of de zon zo energiezuinig is waag ik te betwijfelen :+. Hij heeft natuurlijk alleen wel een fenomenale hoeveelheid energie tot z'n beschikking.

Maar thanks in ieder geval :D
Universal Creations schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:11:
[...]

Met een kleurtemperatuur van 5800K... waardeloos licht dus, als ik een aantal mensen hier mag geloven ;)
Was het niet zo dat gewoon 'daglicht' een kleurtemperatuur heeft van 5800k? Zonlicht komt namelijk toch veel 'geler' op mij over (of dat komt gewoon door de oppervlakken via welke je het zonlicht 9 van de 10 keer ziet?).

Iig.... als het direct licht van de zon zelf echt 5800k is, dan maakt blijkbaar de CRI wel heel veel uit.

Als er ooit nog een lamp komt die 'echt' 5800k geeft en die ik dan bijvoorbeeld middels indirect licht kan benutten (via plafonds, muren, etc.) zonder de lichtbron zelf te zien, dan teken ik :) (en m'n vriendin ook).

We hebben hier 1 E14 spaarlamp en zo'n 'daglichtlamp' van Medisana, die beiden claimen het 'daglicht' te geven. Maar beiden geven gewoon koud en kil licht dat ongeschikt is voor zelfs ook maar basisverlichting.

[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 01-04-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:34:
[...]

Er zit geen geschakelde voeding in een ledlamp, is ook niet nodig.
[afbeelding]
Dit is de schakelaar van de voeding :+
Eigenlijk heb je gelijk, er zit geen geschakelde voeding in de LED-lamp.

Maar ik vraag mij af of je net zo snel kan schakelen als de MOSFET in de lamp als je wilt dimmen. :) :) :)

De MOSFET wordt niet als schakelaar gebruikt in de LED-lamp, maar als stroombron.
We gaan er maar niet dieper op in, het moet wel luchtig blijven.
Maar voor @Supertip wil ik wel een uitzondering maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:11:
[...]

5800K.....Als zonlicht geweldig, als kunstlicht afschuwelijk.
Voor de led er was kon je ook eigenlijk nergens een lamp krijgen die bijvoorbeeld 6000K was.
Niet één A-merk heeft ook een breed assortiment in die K- waarde, vaak zelfs helemaal niets.

Maar als jij 5800K in je woonkamer wilt, ga je gang, er is genoeg Chinese rommel te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rond de 4300k vind ik (mits goede kwaliteit) overigens ook best mooi als 'algemene' verlichting. Gewoon echt 'neutraal wit'. Ik heb in een hotelkamer wel eens PL armaturen met die lichtkleur erin gehad (daar leek het iig op) en dat vond ik eigenlijk veel lekkerder licht dan veel 'goedkope' 2700k lichtbronnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:17:
[...]

Mwa, of de zon zo energiezuinig is waag ik te betwijfelen :+. Hij heeft natuurlijk alleen wel een fenomenale hoeveelheid energie tot z'n beschikking.

Maar thanks in ieder geval :D
Vergeet niet, wel een kernfusiereactor, daar dromen wij hier op aarde alleen nog maar van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
opuntia1 schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:23:
[...]

Eigenlijk heb je gelijk, er zit geen geschakelde voeding in de LED-lamp.

Maar ik vraag mij af of je net zo snel kan schakelen als de MOSFET in de lamp als je wilt dimmen. :) :) :)

De MOSFET wordt niet als schakelaar gebruikt in de LED-lamp, maar als stroombron.
We gaan er maar niet dieper op in, het moet wel luchtig blijven.
Maar voor @Supertip wil ik wel een uitzondering maken.
Pfffff alsjeblieft niet, ik heb net mijn paas ontbijt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:17:
[...]

Als er ooit nog een lamp komt die 'echt' 5800k geeft en die ik dan bijvoorbeeld middels indirect licht kan benutten (via plafonds, muren, etc.) zonder de lichtbron zelf te zien, dan teken ik :) (en m'n vriendin ook).
Misschien een idee?

YouTube: The light of life.#!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hehe, goed punt maar alleen praktisch op momenten dat ik hier binnen geen lichten aan hoef te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
eymey schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:26:
Rond de 4300k vind ik (mits goede kwaliteit) overigens ook best mooi als 'algemene' verlichting. Gewoon echt 'neutraal wit'. Ik heb in een hotelkamer wel eens PL armaturen met die lichtkleur erin gehad (daar leek het iig op) en dat vond ik eigenlijk veel lekkerder licht dan veel 'goedkope' 2700k lichtbronnen :).
Daarom is het ook zinloos om via een soort chemische analyse met een hoop dure termen, wat natuurlijk héél interessant staat, te bepalen wat het beste mooiste licht geeft.

Gewoon een kwestie van smaak, de een houd.zoals ik van hard licht en de ander van zacht warm romantisch licht.
Dus zie je vaak opmerkingen die allerlei lampen prullenbakwaardig vinden, wel dat hele volkstammen het type licht als héél prettig ervaren, en niet omdat ze niet beter weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het liefst zou ik gewoon allemaal lampen hebben waar ik kan 'switchen' tussen 4300k, 2700-3000k en flame-kleurig :D.

Maar ja, dat is een utopie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
:>
eymey schreef op maandag 01 april 2013 @ 21:50:
Het liefst zou ik gewoon allemaal lampen hebben waar ik kan 'switchen' tussen 4300k, 2700-3000k en flame-kleurig :D.

Maar ja, dat is een utopie :P
Koop je toch een goede ledstrip :+

Zo zit ik hier met een ledare Ikea 600 lumen lamp die hier in geen één armatuur voldoet, bijna.iedereen is er blij mee behalve wij dan.
Hij verdwijnt maar in een la of buitenlamp of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Supertip schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:05:
:>
[...]

Koop je toch een goede ledstrip :+

Zo zit ik hier met een ledare Ikea 600 lumen lamp die hier in geen één armatuur voldoet, bijna.iedereen is er blij mee behalve wij dan.
Hij verdwijnt maar in een la of buitenlamp of zo.
Of als elektrische verwarming gebruiken. >:)

Met een VT02 visuele infraroodthermometer van Fluke zou je de LED-lampen eens moeten bekijken.
Dat lijkt mij een ideaal instrument.

http://www.fluke.com/fluk...Thermometer.htm?PID=75051

[ Voor 23% gewijzigd door opuntia1 op 01-04-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
opuntia1 schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:12:
[...]

Of als elektrische verwarming gebruiken. >:)

Met een VT02 visuele infraroodthermometer van Fluke zou je de LED-lampen eens moeten bekijken.
Dat lijkt mij een ideaal instrument.

http://www.fluke.com/fluk...Thermometer.htm?PID=75051
Dat geld kan je.beter uitgeven aan ledlampen :9

Want er is een site die dat al heeft gedaan bij diverse.ledlampen. KLIK. Lamp kiezen dan ver genoeg naar onder scrollen

En tot tegenstelling wat beweert wordt door kenners zie je bij de 220volt lampen precies de voeding te zitten in de kunstof voet/hals van de lamp echt bloedheet wordt dat ding.

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2011/08/IR_0547_0.95_less0.50_21.5_0.3.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Supertip op 01-04-2013 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De hoogste temperatuur wordt bereikt bij de LED's zelf zo te zien (wit) en het is een stuk minder warm bij de plek waar de voeding zit (geel/oranje). Nog steeds erg heet, maar niet het heetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het plaatje vertelt natuurlijk niet de gehele waarheid. De LED's zullen inderdaad wel warmer zijn, maar de IR-camera kan tussen de koelribben door de LED's 'meten'. Dit terwijl de elektronica onder een stuk plastic van een mm of 3 zit. Waarschijnlijk zul je bij een opengewerkte LED lamp ook wel hogere temperaturen meten bij de elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:43:
Leuke led gevonden bij kruidvat: 5w led (tvv 50w) met 250 lumen (lijkt me dan tvv 35w maar goed). En hij heeft zelfs een domheid reglaar :+

....

EDIT: nu ik zoek zie ik aanbiedingen van 4-5 euro van led lampen bij kruidvat. nu baal ik wel dat ik deze gemist heb, dacht dat alleen de lagere watt versies er waren :(
En ja hoor na het weekend in de aanbieding: http://www.kruidvat.nl/do...azine.html#/spreadview/0/

Zucht geduld loont |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
RonaldDesigns schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:30:
[...]

En ja hoor na het weekend in de aanbieding: http://www.kruidvat.nl/do...azine.html#/spreadview/0/

Zelf had ik vorig jaar een 3W Led-lamp bij Kruidvat vandaan voor € 3 in de aanbieding gekocht, daarna alle 3 filialen hier afgelopen om de voorraad op te kopen.
Een ideale lamp met 230 lumen, de juiste kleur, geen klachten partner, merkte verwisseling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Hier ook nog geen klachten ontvangen ondanks dat de 2 lampen iets later aangaan. Waarschijnlijk nog 2 halen en kijken of er een schaduw effect is. heb nu 2 x 35 normaal en 2x 5 w led op 1 lamphouder, dus is wel wat valsspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
RonaldDesigns schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:31:
Hier ook nog geen klachten ontvangen ondanks dat de 2 lampen iets later aangaan.
Maar een gloeilamp moet ook even op temperatuur komen, maar dat valt niet op omdat dit geleidelijk gaat denk ik.
Die fractie van een seconde dat de LED-lamp gelijk op volle sterkte komt ontgaat mijn partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben enkele gloeilampen aan het vervangen voor dimbare ledlampen (pharox 300 en 400). Op dit moment gebruik ik de Berker dimmer 2867-10 20-360w. Deze dimmer kan de ledlampen op zich dimmen, maar het bereik is veel lager dan bij het gebruik van gloeilampen.

Zou het gebruik van speciale led dimmers dit bereik vergroten? En zo ja, tot hoever?

Ik zie b.v. de volgende led dimmers bij een online elektronicazaak:

Peha - Dimmer 431 HAN LED o.A.

Gira (229000) en Jung (242lts-de) Ledotron dimmers

Hoe moet ik kwaliteit (bv zoemen) van de dimmers inschatten? Zal het dimbereik beter worden. Hebben jullie ervaringen met de Ledotron dimmers, ik zie op internet geen ervaringen beschreven worden? Ik begrijp dat ze in samenwerking met Osram ontwikkeld zijn, maar dimmen ze ook andere ledlampen goed?

Zijn er nog andere merken dimmers, behaleve, peha/gira/jung, die ook achter Bberker M2 frontjes/dimknop geplaatst kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik heb ongeveer 8 dimmers nodig, dus ik kan alle informatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:49:

Hoe moet ik kwaliteit (bv zoemen) van de dimmers inschatten? Zal het dimbereik beter worden. Hebben jullie ervaringen met de Ledotron dimmers, ik zie op internet geen ervaringen beschreven worden? Ik begrijp dat ze in samenwerking met Osram ontwikkeld zijn, maar dimmen ze ook andere ledlampen goed?
Nee, ledotron dimmers communiceren via een digitaal signaal met de lampen.
Alleen bruikbaar op ledotron lampen.

Zie ook www.ledotron.com
Of via Osram
http://www.osram.nl/osram...kennis/ledotron/index.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, die website had ik gelezen ja.

Het was me alleen niet duidelijk dat ze alleen maar met ledotron lampen werken. Dat maakt deze serie dimmers en lampen behoorlijk exclusief.

Nog geen testen gezien, dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Osram
Onderstaande compact fluorescentielampen van OSRAM zijn al ontwikkeld overeenkomend met de principes van LEDOTRON - ze zijn compatibel met de LEDOTRON dimmers die worden geleverd door onze partners. De LED versies zullen beschikbaar zijn vanaf herfst 2013.
Vanaf herfst 2013, dus nog geen test beschikbaar.

Overigens dimmen de meeste dimmers LED niet van 0-100%
Meestal 10~20% tot 95~100%

[ Voor 11% gewijzigd door 3xNix op 04-04-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

RonaldDesigns schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:30:
[...]

voor de mensen (die net als mij) geen zin hebben om 6x de folder door te lopen hij staat op pagina 4, Links onderin.

Hierboven wordt gemeld dat het licht juist is maar welke temp is het dan? 2700K?
anders ga ik ook even wat GU10's halen.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Het is 2700k, met de normale gu10 ernaast zie je er wel wat verschil mee, maar zowat zelfde sterkte. Je mist alleen wat kleurgloed buiten de lichtbundel, maar goed, tis maar net hoe kritisch je bent, je kunt ook gewoon testen en niet tevreden = retour. Let op: je hebt 2 gu10 versies

EDIT: heb nog twee gehaald nu er actie is, het is best fel licht en er is toch minder schaduw effect dan ik had verwacht, en de posities van de lampen zijn niet eens echt rondom

[ Voor 27% gewijzigd door ByteMe_ op 09-04-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De IKEA website is ook eindelijk bijgewerkt met nieuwe modellen LED lampen. O.a. de nieuwe 10W dimbare staat er nu op.

Volgens mij zijn deze en deze ook nieuw.

Hier het volledige overzicht van LED lampen: http://www.ikea.com/nl/nl...tments/living_room/20514/

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2013 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Afgelopen weekend 2 Ledare GU10 lampen bij Ikea gehaald. Vallen absoluut niet tegen maar er is een behoorlijk verschil met hallogeen verlichting. We hebben in de keuken nu 2x hallogeen en 2x ledare lampen hangen. Het verschil is erg duidelijk.

Als er nog es 2 hallogeen lampen in huis overlijden vervangen we de andere 2 ook mooi door ledare lampen en dan stoort het niet meer zo erg. En dan rustig aan de rest van het huis aanpakken. Scheelt toch flink wat in de energiekosten:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Pagina: 1 ... 38 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)