Ik heb hem gewoon bij de Apple online winkel gekocht. De verzendtijd stond op 4-6 weken, maar hij werd al de volgende dag verzonden vanuit Eindhoven (zou me niets verbazen als hij rechtstreeks vanaf Philips kwam).eymey schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:28:
Waar heb je jouw "hue" set overigens besteld? Zou er toch wel mee willen experimenteren (hopelijk komen er alleen wel snel e14 fittingen want bijna al onze sfeerlampen werken met E14 ). Vooral de wake up functie lijkt me meesterlijk.
Hehe ok
. Mja, heb wel gezien dat de Android versie (die voor mij interessant is) nog niet zo mooi is als voor de iphone.
En zo lang de set nog zowat 200 euro moet kosten mag het nog wel wat geperfectioneerd worden. Mijn wensen:
* Ook E14 en Gu10 versies
* Los verkrijgbare en koppelbare schakelaars
* Jammer dat ze niet een koppeling tussen het basisstation en Living colors lampen mogelijk hebben gemaakt.
En zo lang de set nog zowat 200 euro moet kosten mag het nog wel wat geperfectioneerd worden. Mijn wensen:
* Ook E14 en Gu10 versies
* Los verkrijgbare en koppelbare schakelaars
* Jammer dat ze niet een koppeling tussen het basisstation en Living colors lampen mogelijk hebben gemaakt.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Voor de Hues, die via Zigbee werken, bestaan zo een schakelaars ook. Jammer genoeg nog niet in Europese inbouwmaten, maar dat komt wel met ter tijd hoop ik.eymey schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:28:
Dat lijkt mij idd ook leuk! Alleen word ik inmiddels wel een beetje gek van alle verschillende systemen.
Ik heb nu al:
* gewone schakelaars voor de 'vaste' lampen
* Klik aan klik uit voor de schemer/sfeerlampen met afstandsbediening, schemersensor (enkele lampen aan indien niet thuis) en timer (om de lampen op een bepaalde tijd weer uit te laten gaan) zodat de schemersensor de lamp aan de schuur pas bij weer dag worden weer uit doet
* Phlips circle voor de living colors lamp + 1 livingwhites dimmer.
Dan wéér een systeem erbij wordt wel een beetje gortig.
Waar ik met dit soort dingen vooral tegenaanhik is dat, stel dat ik die "hue" lampen in de 'vaste' lichtpunten doe, ik ze zowel met de wandschakelaren als met de hue spullen kan bedienen (in het kort, de wandschakelaars kunnen je 'systeem' met "hue" verstoren als iemand die per ongeluk om zet.
Klik aan klik uit heeft tegenwoordig ook inbouwmodules die de bestaande wandschakelaar gewoon omtoveren tot een extra manier om (naast van zenders) ook de module te schakelen....
Iig, ik wil eig. ook veel meer geen 'automatiseren' maar word op dit moment gewoon gek van de div. systemen die er zijn.
edit: Waar heb je jouw "hue" set overigens besteld? Zou er toch wel mee willen experimenteren (hopelijk komen er alleen wel snel e14 fittingen want bijna al onze sfeerlampen werken met E14 ). Vooral de wake up functie lijkt me meesterlijk.
Voorlopig kan je ze met je Living Colors remote bedienen, zolang deze Smart Link ondersteunt. Dat staat onderaan op je lamp ergens
Verwijderd
/me deed nog even een graai in de lidl bak livarno e27
lekkere lamp (alike ledare/pharox) 5watt/2700k/330lumen
en nu gaan de wc`s en voordeur ook maar eens aan de led.
leuk prijsje ook.
lekkere lamp (alike ledare/pharox) 5watt/2700k/330lumen
en nu gaan de wc`s en voordeur ook maar eens aan de led.
leuk prijsje ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2013 21:28 ]
Dre ik hoop dat je het niet de komende 20 jaar hoeft uit te leggenDre schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 18:13:
[...]
De LED's zelf (componenten) worden zelfs (ietsje) efficiënter naarmate ze minder stroom voeren! Precies het tegenovergestelde van een gloeilamp. * Dre hoopt dat hij dit niet de komende 20 jaar hoeft uit te leggen aan mensen die nog met hun gedachten in het gloeilamp tijdperk zijn blijven hangen.
Boven het aanrecht, onder de keukenkastjes, hangt TL-verlichting als werkverlichting. Het zijn moderne armaturen met elektronische ballast en T5-buizen. Is het zinvol/nuttig deze te vervangen door LED-strip? De lichtopbrengst moet minstens gelijk zijn, want de ogen van deze 55+ oudjes worden minder.
A'dam PVOutput
Ik ben zelf net over op LED verlichting voor mijn aquariums. Hoppa, ipv 2x 30W nu 2x 7,2W
OK de aanschafprijs ligt wat hoog, vooral omdat ik kant-en-klare waterdichte strips heb gekocht (van kitelight) ipv van rol kopen en zelf solderen. Maar ik moest toch 2x nieuwe TL's vervangen á 20-30 euro/stuk, en dat hoeft nu mooi niet.
Ik heb nu 2 aquariums met geheel witte LEDS, best wit, maar dat vind ik zelf mooier dan het standaard behoorlijk gele of roze licht boven een zoetwateraquarium, dit zijn dan de de niet-plantenbakken.
Mijn grote bak die wel redelijk beplant is heeft 1x wit en 2x rgb + afsteller gewoon omdat het kan
Mooie strips dit, nemen weinig ruimte in en je krijgt ze met schroefbevestiging en met 3M plakstrips (dat werkt niet zo goed in een vochtige omgeving, al blijven ze bij 1 bak tot nu toe WEL prima zitten).
Je kunt de strips zo bestellen dat je ze steeds kan doorklikken (begin/tussen/eindunit), echt plug-en-play
Wat ik wou kon dan weer niet zomaar, nl de witte en de rgb aan elkaar doorlussen en aan dezelfde -te zwakke- adapter, maar dat heeft kitelight gezien vordat ze verstuurden en ze hebben het direct opgelost. Ik hoefde niet bij te betalen voor de paar (?) euro extra die het ging kosten
OK de aanschafprijs ligt wat hoog, vooral omdat ik kant-en-klare waterdichte strips heb gekocht (van kitelight) ipv van rol kopen en zelf solderen. Maar ik moest toch 2x nieuwe TL's vervangen á 20-30 euro/stuk, en dat hoeft nu mooi niet.
Ik heb nu 2 aquariums met geheel witte LEDS, best wit, maar dat vind ik zelf mooier dan het standaard behoorlijk gele of roze licht boven een zoetwateraquarium, dit zijn dan de de niet-plantenbakken.
Mijn grote bak die wel redelijk beplant is heeft 1x wit en 2x rgb + afsteller gewoon omdat het kan
Mooie strips dit, nemen weinig ruimte in en je krijgt ze met schroefbevestiging en met 3M plakstrips (dat werkt niet zo goed in een vochtige omgeving, al blijven ze bij 1 bak tot nu toe WEL prima zitten).
Je kunt de strips zo bestellen dat je ze steeds kan doorklikken (begin/tussen/eindunit), echt plug-en-play
Misschien is het wel leuk om te vermelden waar je ze hebt gekocht / besteld (vooral de functie om het helemaal o pmaat te bestellen lijkt me wel mooi).
Ben benieuwd hoe je vissen het vinden
. Met wat mazzel kan je het ook nog zo uitkienen dat het deel van het spectrum waarbij algen graag groeien ontwijkt
(weet niet of dit te makkelijk gedacht is, maar zou zo kunnen).
edit:
@Speedfightserv: Thanks
. Ik verwacht denk ik te snel links en had daar dus op ge-scanned
Ben benieuwd hoe je vissen het vinden
edit:
@Speedfightserv: Thanks
[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 13-02-2013 16:53 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Kom je dan niet in de knoop met het soort licht wat je vissen/planten van nature nodig hebben?
Verlichting in een min of meer professioneel beplant aquarium is ingesteld op de planten, niet op de vissen. Ik heb nog niet een aquariaan gezien met een echte Hollandse plantenbak die over is op led,zal ook wel met de kosten te maken hebben gezien dat soort bakken heeeeel veel licht nodig heeft,ThinkPadd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:44:
Kom je dan niet in de knoop met het soort licht wat je vissen/planten van nature nodig hebben?
Bakken zoals ik heb (geen planten in Malawi bak, beperkte beplanting in Tanganyika en in roofvissenbak) worden al een jaar of 10 LED voor gebruikt. Bij zee aquaria ook, dan ook hele blauwe balken.
Bij voorkeur voor planten een mix van wit en RGB. Bij RGB kan je dan het groen wegdraaien als je wil, dat is geloof ik overbodig licht voor je planten.
Je kunt met een goede rgb controller hele programma's maken voor zonsop/ondergang enzo. Valt een hoop te tweaken dus
Met 2x 28W TL:

Met 1x 7,2W RGB & 1x 7,2W wit:
(dit was wat te weinig licht, er zit nu 2x RGB + 1x wit in deze bak)

Mijn roofvissenbak staat nog niet zo lang, moet nog zien hoe de planten het erop doen. Lijkt goed te gaan tot nu toe. Ik ben blij met de leds iig
[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 13-02-2013 19:28 ]
Ziet er goed uit idd
Ziet er mooi uit, maar qua lichtopbrengst ben je er toch wel flink op achteruit gegaan?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
En wij vinden dat overbodige licht voor planten juist weer mooi, anders kunnen wij de planten niet meer zien.dragon2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:20:
[...]
Bij voorkeur voor planten een mix van wit en RGB. Bij RGB kan je dan het groen wegdraaien als je wil, dat is geloof ik overbodig licht voor je planten.
Volgens mij is dat echt te weinig licht voor dat aquarium. (ik heb er geen verstand van hoor, misschien dat jou bak minder licht nodig heeft dan een zoetwaterdinges?)
Mijn broer heeft pas een aquarium zelf gebouwd. In eerste instantie hadden we daar iets van 100 watt aan ledstrips boven gehangen. (45 watt warm, 45 watt koud, 20 watt blauw en rood) Dat was echt een flinke bak met licht, maar gewoon te weinig.
Uiteindelijk toch nog maar twee t5-balkjes boven gehangen. Led doet nu dag en nachtritme. De TL gaat alleen in de loop van de dag een tijdje aan.
Nu kwamen die led-strips van een soort inkoopactie, dus waarschijnlijk was het beter te vergelijken met in totaal 75 watt led-strips.
Zitten overigens wel twee mooie 3-kanaals tijdgestuurde dimmers op.
Mijn broer heeft pas een aquarium zelf gebouwd. In eerste instantie hadden we daar iets van 100 watt aan ledstrips boven gehangen. (45 watt warm, 45 watt koud, 20 watt blauw en rood) Dat was echt een flinke bak met licht, maar gewoon te weinig.
Uiteindelijk toch nog maar twee t5-balkjes boven gehangen. Led doet nu dag en nachtritme. De TL gaat alleen in de loop van de dag een tijdje aan.
Nu kwamen die led-strips van een soort inkoopactie, dus waarschijnlijk was het beter te vergelijken met in totaal 75 watt led-strips.
[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 14-02-2013 08:51 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Zelf heb ik ook een LED-strip gekocht om er eens naar te kijken, ik meen bij Kruidvat.NovapaX schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:50:
Volgens mij is dat echt te weinig licht voor dat aquarium. (ik heb er geen verstand van hoor, misschien dat jou bak minder licht nodig heeft dan een zoetwaterdinges?)
Ziet er heel leuk uit, je kan de strip afknippen op de benodigde lengte.
Dit afknippen moet je doen op de aangegeven plaatsen.
Hiermee zorg je ervoor dat je per 3 LED's met serieweerstand de strip afknipt.
De strip zelf werkt op 12Volt gelijkstroom.
Hier is een voeding voor geleverd die zelf nogal wat verlies geeft in de vorm van warmte.
Ook gaat er energie verloren in de weerstand die in serie is geschakeld met telkens 3 LED's.
Kortom een niet bepaald zuinige LED- oplossing.
Dan kan je beter je FL verlichting blijven gebruiken.
Nu ziten er 3 strips in,d at is veel beter. Ziet er hetzelfde uit als de 2 TL balken die er eerst boven zaten, dat was ook al niet erg veel licht voor deze maat bak. Maar dat is prima, ik heb vissen (en bijbehorende planten) die niet al te veel licht moeten hebben juist.Oxellaar schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 06:46:
Ziet er mooi uit, maar qua lichtopbrengst ben je er toch wel flink op achteruit gegaan?
Zoals gezegd, voor een echte plantenbak heb je veeeeeel meer licht nodig.
Even goed rondkijken heeft trouwens wel zin:
€3,90 http://www.myledlight.nl/...white_Pins_sidewards.html
€7,95 http://www.ledvoordeel.nl...tt-plat-vervangt-10-15w-1
€9 http://www.leditlight.net/20watt-g4-plat-2-0-watt.html
Gezien de specs zijn ze 100% identiek.. Bij Nr.1 kunnen er alleen verzendkosten bijkomen.
En even wat anders, momenteel heb ik overal Buch-Jaeger dimmers, de 2250U SPECS
Zien jullie kans om hiermee leds te dimmen? Als ik de specs moet geloven is het niet mogelijk, gezien het (veel) te lage vermogen. Maar lees ik die LEDsites na dan staat er soms dat door bepaalde trafo's toch nog van alles mogelijk is. Wat er momenteel gebruikt word:
4x 50W mr16 12V Halogeen (2 lampen per 12v Trafo)
2-3x 100W R7S Halogeenstaaflamp
2x 60W E27 Gloeilamp
De enige die economisch interessant zijn zijn de halogeenversies. Dit zijn echte energieverslinders. Ze zijn meestal wel gedimd aan, maar dan verbruiken ze nog steeds wel 200-300W, en dat elke avond.
€3,90 http://www.myledlight.nl/...white_Pins_sidewards.html
€7,95 http://www.ledvoordeel.nl...tt-plat-vervangt-10-15w-1
€9 http://www.leditlight.net/20watt-g4-plat-2-0-watt.html
Gezien de specs zijn ze 100% identiek.. Bij Nr.1 kunnen er alleen verzendkosten bijkomen.
En even wat anders, momenteel heb ik overal Buch-Jaeger dimmers, de 2250U SPECS
Zien jullie kans om hiermee leds te dimmen? Als ik de specs moet geloven is het niet mogelijk, gezien het (veel) te lage vermogen. Maar lees ik die LEDsites na dan staat er soms dat door bepaalde trafo's toch nog van alles mogelijk is. Wat er momenteel gebruikt word:
4x 50W mr16 12V Halogeen (2 lampen per 12v Trafo)
2-3x 100W R7S Halogeenstaaflamp
2x 60W E27 Gloeilamp
De enige die economisch interessant zijn zijn de halogeenversies. Dit zijn echte energieverslinders. Ze zijn meestal wel gedimd aan, maar dan verbruiken ze nog steeds wel 200-300W, en dat elke avond.
Nr 1 is niet dimbaar, let daar wel even op.
Een elektronische trafo heeft een dimmer "C" nodig, voor capacitieve belastingen.
En dat is die dimmer die jij hebt niet, dat is een "L" dimmer, voor inductieve belastingen.
Een elektronische trafo heeft een dimmer "C" nodig, voor capacitieve belastingen.
En dat is die dimmer die jij hebt niet, dat is een "L" dimmer, voor inductieve belastingen.
http://www.lighting.phili...mmer_lijst_MASTER_LED.pdf
Als ik die lijst van philips moet geloven dan werken er nog aardig wat led producten van hun met deze dimmer. Maar ik heb mijn vraag ook al naar wat winkels gestuurd, maar even kijken wat er uit komt.
Als ik die lijst van philips moet geloven dan werken er nog aardig wat led producten van hun met deze dimmer. Maar ik heb mijn vraag ook al naar wat winkels gestuurd, maar even kijken wat er uit komt.
Dat viel mij ook op.Oxellaar schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 06:46:
Ik ben zelf voor de keuken voor een strip gegaan van 60 smd per meter.(rgb)
En ik kan zeggen dat daar toch een bak met (strooi) licht af komt, en geheel voldoet aan de verwachting.
Daarom is het soms verstandig om op te letten hoeveel smd's er per meter op zitten, ipv. te kijken naar de alleen de prijs.
Want ikzelf streef toch een gelijke of bijna gelijke lichtopbrengst na als voor de LED.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Bij standaard led stript mis je behoorlijk wat licht in het gebied van UV en IR welke voor plantengroei wel nodig zijn. Ik heb het zelf ook al een tijd geleden overwogen maar het gebrek daar aan icm de strips die ik wou aanschaffen vond ik te groot.dragon2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:59:
Ik ben zelf net over op LED verlichting voor mijn aquariums. Hoppa, ipv 2x 30W nu 2x 7,2W![]()
Ik heb nu wel een strip op me woonkamer verlichting draaien zodat ik 's avonds me tl's eerder kan uitzetten en voor het zicht alleen de strip laat draaien. Bespaart me in de avond uren toch weer 2* 30watt + verbruik van led strip. Dus met wat verlies voor adapter erbij is het 45 watt besparing in de latere avond uren. Wat zo maar een uur of 3 a 4 kan zijn per dag. Persoonlijk voor mij het beste van 2 werelden
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
http://www.ibood.com/home...p_winnaar_van_de_L-Prize/
En op het plaatje staan 2 verschillende lampen
Deze is toch niet nieuw of wel?Deze Philips LED-lamp is nog niet op de markt verschenen, dus dit is de ultieme en eerste kans om deze energiebesparende LED-lamp te kopen.
En op het plaatje staan 2 verschillende lampen

Tja 42 euro voor een ledlamp met uiteenlopende specificaties mbt. Wattage enzovoort.....
Merk: Philips Type: LED 17W lamp Ontworpen voor een perfecte lichtkwaliteit
• Licht rondom •
Echt gloeilamp-achtig warm wit licht (2700 K)
• Hoge kleurweergave (CRI> 80) voor levendige kleuren
• Dimbaar Innovatief design
• Eerste echte 75 W vervanging Direct licht bij het inschakelen De duurzame keuze
• Levensuur tot 25 jaar
• Laag energieverbruik
Technische specificaties
• Vorm: A67 • Fitting / voet: E27
• Vermogen: 17 W
• Nominaal vermogen: 13 W
• Wattage-equivalent: 75 W
• Lumen: 1055 lm
• Kleur: Warm wit • Kleurtemperatuur: 2700 K
• Stralingshoek: 310 graden
• Energie-efficiëntie label: A
• Lumen-onderhoudsfactor: 70%
• Dimbaar
• Aantal schakelcycli: 50000
• Starttijd: 0,2 s • Voltage: 220-240 V
• Stroomsterkte lamp: 40 mA
• Vermogen: 0,7
• Hoeveelheid kwik: 0 mg
• Kleurweergave-index (CRI):> 80
• Afmetingen van product (B x H x D): 6,1 x 12,7 x 6,1 cm • Gewicht: 0,221 kg Wettelijke garantie 2 jaar .
Vaag en duur, een ibood om over te slaan mi.
Merk: Philips Type: LED 17W lamp Ontworpen voor een perfecte lichtkwaliteit
• Licht rondom •
Echt gloeilamp-achtig warm wit licht (2700 K)
• Hoge kleurweergave (CRI> 80) voor levendige kleuren
• Dimbaar Innovatief design
• Eerste echte 75 W vervanging Direct licht bij het inschakelen De duurzame keuze
• Levensuur tot 25 jaar
• Laag energieverbruik
Technische specificaties
• Vorm: A67 • Fitting / voet: E27
• Vermogen: 17 W
• Nominaal vermogen: 13 W
• Wattage-equivalent: 75 W
• Lumen: 1055 lm
• Kleur: Warm wit • Kleurtemperatuur: 2700 K
• Stralingshoek: 310 graden
• Energie-efficiëntie label: A
• Lumen-onderhoudsfactor: 70%
• Dimbaar
• Aantal schakelcycli: 50000
• Starttijd: 0,2 s • Voltage: 220-240 V
• Stroomsterkte lamp: 40 mA
• Vermogen: 0,7
• Hoeveelheid kwik: 0 mg
• Kleurweergave-index (CRI):> 80
• Afmetingen van product (B x H x D): 6,1 x 12,7 x 6,1 cm • Gewicht: 0,221 kg Wettelijke garantie 2 jaar .
Vaag en duur, een ibood om over te slaan mi.
[ Voor 80% gewijzigd door Supertip op 17-02-2013 01:25 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
@Supertip: Die lamp kan er ook niets aan doen dat hij op iBood staat en daarom zijn gegevens niet kloppen
Als je op de Philips site kijkt kloppen de gegevens wel
Blijft een duur ding
Blijft een duur ding
Een lamp van hoeveel Watt?Oxellaar schreef op zondag 17 februari 2013 @ 07:20:
@Supertip: Die lamp kan er ook niets aan doen dat hij op iBood staat en daarom zijn gegevens niet kloppen![]()
Blijft een duur ding
Philips;
hoge lichtstroom (12W = ~806Lm, 8W = ~470Lm)
Elektrische kenmerken
Vermogen 17 W Technisch vermogen 17.0 W
Ook heel watt € voor die Lm
Nou, 2 van mijn led lampen beginnen na 1.5 jaar al kuren te vertonen. Het waren dimbare GU-10 spots, maar af en toe knippert er eentje, en de ander staat soms zomaar op "half"
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Nog een ervaring in dit ervaringstopic;
3 jaar geleden (mei 2009) hebben ik 9x50 Watt GU10 inbouwspots in de woonkamer vervangen door ledspots, 3x2 Watt dimbaar, destijds €35 per stuk bij www.ledverlichtingshop.nl .
Ze gaven iets minder licht maar omdat de halogeenvariant toch altijd gedimd stond was dat geen probleem. Lichtkleur is nog altijd OK; tijdens een verjaardag eens iemand met z'n mond vol tanden gezet die ledverlichting aan het afkraken was terwijl hij niet gezien had dat hij er onder zat
Ik weet niet of ik nu enorm mazzel heb gezien de ontplofte voedingen in dit topic, maar tot nu doen alle 9 lampen het nog zo goed als op de dag van aankoop (hoewel teruggang in lichtopbrengst moeilijk te beoordelen is) en overtreffen ze hun terugverdientijd ruimschoots; met gemiddeld 2 branduren per dag een succeservaring dus.
Natuurlijk zijn er minpunten te noemen maar merk op dat dit over lampen met 4 jaar oude techniek gaat:
Ik denk dat hieruit de volgende tips uit gegeven kunnen worden:
3 jaar geleden (mei 2009) hebben ik 9x50 Watt GU10 inbouwspots in de woonkamer vervangen door ledspots, 3x2 Watt dimbaar, destijds €35 per stuk bij www.ledverlichtingshop.nl .
Ze gaven iets minder licht maar omdat de halogeenvariant toch altijd gedimd stond was dat geen probleem. Lichtkleur is nog altijd OK; tijdens een verjaardag eens iemand met z'n mond vol tanden gezet die ledverlichting aan het afkraken was terwijl hij niet gezien had dat hij er onder zat

Ik weet niet of ik nu enorm mazzel heb gezien de ontplofte voedingen in dit topic, maar tot nu doen alle 9 lampen het nog zo goed als op de dag van aankoop (hoewel teruggang in lichtopbrengst moeilijk te beoordelen is) en overtreffen ze hun terugverdientijd ruimschoots; met gemiddeld 2 branduren per dag een succeservaring dus.
Natuurlijk zijn er minpunten te noemen maar merk op dat dit over lampen met 4 jaar oude techniek gaat:
- Lichtkleur blijft hetzelfde bij dimmen, dus als we het echt knus willen maken gaan er kaarsen aan
- Gedimd zijn ze gevoelig voor spanningswisselingen: als de waterkoker aan-of uit gaat reageren sommige spots daar op, hoewel de waterkoker op een andere groep zit.
- Vertraging van ~1 seconde tussen opendraaien dimmer en lampen aan
- Flinke hysterese met onze (merkloze) dimmers; van vol aan->min is ~50% licht, van uit->min is ~10% licht.
- Licht 100Hz stroboscoopeffect in gedimde stand, alleen merkbaar bij veel bewegingen
Ik denk dat hieruit de volgende tips uit gegeven kunnen worden:
- Vervang alle lampen in één keer, hierdoor valt een eventueel verschil in lichtkleur met halogeen niet op
- lage temperatuur lampen = lange levensduur: mijn lampen hebben een bijna 10 centimeter lang koellichaam
- Er zijn lampen die hun beloftes waarmaken
- Aan de andere kant van de terugverdientijd maakt de prijs niet meer uit
- Lampen die het gewoon doen wennen heel snel, ik heb al 2 jaar geen enkele lamp vervangen in huis

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 17-02-2013 12:45 . Reden: nog een nadeeltje ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die 17W is al erg lang te koop. Ik heb zelf 6 stuks van de 12W versie, en vind het super mooie lampen (idd wel duur, maar je krijgt waar je voor betaald).
Het aparte is dat er geen witte LED's in de lamp zitten, maar blauwe. Het licht wordt van blauw naar wit omgezet in de gele kapjes (zit een soort van fluor in? Je ziet de kapjes ook nog even nagloeien als je de lamp weer uitzet).
Het aparte is dat er geen witte LED's in de lamp zitten, maar blauwe. Het licht wordt van blauw naar wit omgezet in de gele kapjes (zit een soort van fluor in? Je ziet de kapjes ook nog even nagloeien als je de lamp weer uitzet).
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dat principe past Philips blijkbaar vaker toe
.
In de 3 MyAmbiance lampen die we hier hebben (2x E14 in de bedlampjes in de slaapkamer en 1x e27 in een schemerlamp) zitten dan geen gele kapjes, maar toch zit er aan de binnenkant blijkbaar iets dat nagloeit als je de lampen uit zet. Ziet er best spooky uit als je ze net hebt uitgeschakeld.
Overigens vind ik het licht wel behoorlijk aan de 'roze' kant
. Ze dimmen trouwens wel erg mooi met een Philips LivingWhites dimmer.
In de 3 MyAmbiance lampen die we hier hebben (2x E14 in de bedlampjes in de slaapkamer en 1x e27 in een schemerlamp) zitten dan geen gele kapjes, maar toch zit er aan de binnenkant blijkbaar iets dat nagloeit als je de lampen uit zet. Ziet er best spooky uit als je ze net hebt uitgeschakeld.
Overigens vind ik het licht wel behoorlijk aan de 'roze' kant
Kan je een foto maken van de binnenkant?WVL_KsZeN schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:51:
Zonder kap kun je ze misschien als groeilicht voor je planten gebruiken.
Meestal krijgen de blauwe LED's zelf een omhulsel waarmee het blauwe licht wordt omgevormd in "warm licht"
TVP!
Sorry dat het zo moet, maar waarom is dit topic zo goed als onvindbaar?
Ik had 11 jaar geleden al de grootste moeite met de search op GOT en het is niet heel erg verbeterd.
Ik weet van het bestaan van dit topic en wil 'm vanavond eens goed gaan doorlezen, maar wist niet waar ie stond.
Dus eerst zoeken naar 'LED toekomst verlichting'
Geen resultaten op de eerste 3 pagina's
Toen zoeken naar "title:verlichting toekomst"
Precies hetzelfde verhaal en zo heb ik nog een zooi zoekacties losgelaten.
Het is niet zo dat het een klein-niet actueel topic is ofzo.
Dat een techsite zoveel moeite heeft met een beetje fatsoenlijke search bouwen.
Ok, klaar met ranten, ik kom later vandaag met vragen die on topic zijn
edit:
Heeft er iemand ervaring met leditlight? Zijn dat een beetje goede lampen?
Kan namelijk in dit topic niets vinden over die site
edit2:
Ok, tweakers haat me. Na mijn post levert een search op bovengenoemde webshop vele resultaten op.
Heb het wel 10 keer geprobeerd en gedubbelchecked of ik geen typo had gemaakt.
edit3:
Binnen dit topic zoeken werkt ineens wel, maar als je zoekt op het forum op leditlight staat dit topic er niet eens tussen, terwijl het hier tientallen keren wordt aangehaald
Sorry dat het zo moet, maar waarom is dit topic zo goed als onvindbaar?
Ik had 11 jaar geleden al de grootste moeite met de search op GOT en het is niet heel erg verbeterd.
Ik weet van het bestaan van dit topic en wil 'm vanavond eens goed gaan doorlezen, maar wist niet waar ie stond.
Dus eerst zoeken naar 'LED toekomst verlichting'
Geen resultaten op de eerste 3 pagina's
Toen zoeken naar "title:verlichting toekomst"
Precies hetzelfde verhaal en zo heb ik nog een zooi zoekacties losgelaten.
Het is niet zo dat het een klein-niet actueel topic is ofzo.
Dat een techsite zoveel moeite heeft met een beetje fatsoenlijke search bouwen.
Ok, klaar met ranten, ik kom later vandaag met vragen die on topic zijn
edit:
Heeft er iemand ervaring met leditlight? Zijn dat een beetje goede lampen?
Kan namelijk in dit topic niets vinden over die site
edit2:
Ok, tweakers haat me. Na mijn post levert een search op bovengenoemde webshop vele resultaten op.
Heb het wel 10 keer geprobeerd en gedubbelchecked of ik geen typo had gemaakt.
edit3:
Binnen dit topic zoeken werkt ineens wel, maar als je zoekt op het forum op leditlight staat dit topic er niet eens tussen, terwijl het hier tientallen keren wordt aangehaald
[ Voor 24% gewijzigd door ZaZ op 18-02-2013 15:39 ]
Lekker op de bank
Aanbieding bij http://www.plentyparts.nl/

Op de foto is het niet goed zichtbaar, maar de Pharox was eerst 14,99 dacht ik.
De Pharox is de Pharox 300 volgens mij. De Philips weet ik niet.
Iemand trouwens een goede bereken methode om de terugverdientijd te berekenen? Heb deze site gevonden, maar misschien is dat niet de juiste aanpak?

De Pharox is de Pharox 300 volgens mij. De Philips weet ik niet.
Iemand trouwens een goede bereken methode om de terugverdientijd te berekenen? Heb deze site gevonden, maar misschien is dat niet de juiste aanpak?
[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2013 15:46 ]
Wat voor problemen heb je dan met tvt berekenen?
Het is vaak wel lastig om de werkelijke branduren te schatten, dat blijf je ook met een calculator hebben.
Ik reken het meestal zelf uit (ok, met rekenmachine
)
Het is vaak wel lastig om de werkelijke branduren te schatten, dat blijf je ook met een calculator hebben.
Ik reken het meestal zelf uit (ok, met rekenmachine
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nouja niet echt problemen, maar ik vind die site wel handig, maar dan moet ik wel weten of het klopt
Wat wil je terugverdienen? Je koopt lampen omdat je ergens licht nodig hebt. Op basis daarvan maak je een keuze.ThinkPadd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:41:
[afbeelding]
Dimbaar, lichtkleur, levensduur. Of jij het de kosten waard vindt bepaal je zelf. Een traditionele 60w gloeilamp met z'n beperkte levensduur kan wel heel goedkoop zijn, maar als je de lamp alleen kan vervangen door een steiger te bouwen is een iets duurdere ledlamp toch handiger.
A'dam PVOutput
Karwei heeft weer 20% kortingstickers! Maandag 18 februari t/m zondag 3 maart, ook te gebruiken op lampen
39
Ik zit eens te kijken of het uit kan om bepaalde gloeilampen (60W kopspiegel in booglamp in woonkamer, 3x 42W ecohalogeen boven eettafel) te vervangen door LED. Daarom wil ik graag de terugverdientijd weten. Als dat 3 jaar ofzo is dan is het de moeite niet waard, dan hebben we waarschijnlijk al weer andere lampen hangen ofzoericplan schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:52:
[...]
Wat wil je terugverdienen? Je koopt lampen omdat je ergens licht nodig hebt. Op basis daarvan maak je een keuze.
Dimbaar, lichtkleur, levensduur. Of jij het de kosten waard vindt bepaal je zelf. Een traditionele 60w gloeilamp met z'n beperkte levensduur kan wel heel goedkoop zijn, maar als je de lamp alleen kan vervangen door een steiger te bouwen is een iets duurdere ledlamp toch handiger.
Praxis ook. 18 t/m 24 februari (20% en 15%). Staat alleen dat ze niet te gebruiken zijn op Baseline-artikelen, en dakkappellen. Geld op één artikel uit hele assortiment.Fietsbel schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:54:
Karwei heeft weer 20% kortingstickers! Maandag 18 februari t/m zondag 3 maart, ook te gebruiken op lampen
Ik weet niet wat ericplan allemaal bedoelt, maar een 60W gloeilamp (die vaak aan is in de woonkamer) vervangen door een LED-lamp heb je zo terugverdient. Duw er een mooie Philips lamp in van 8,5 of 11 Watt van die serie met paarse verpakking en je hebt het zo terugverdient. Al kan die van 11 Watt erg krachtig zijn, misschien iets te.
Los daarvan kun je natuurlijk uitkomen bij dimbare varianten e.d. waardoor de prijs inderdaad omhoog gaat, maar een standaard 60 watt gloeilamp vervangen door een standaard Philips lamp (met dus fatsoenlijke kleur) heb je sowieso wel met een jaar terugverdient. Het wordt alleen lastig met lampen die je alleen soms even aan hebt omdat je even in de betreffende ruimte moet zijn, die heb ik ook (nog) niet vervangen. Maar de lampen die altijd aan staan zijn bij ons allemaal vervangen, en dat heb ik met 1 jaar al terugverdient.
Los daarvan kun je natuurlijk uitkomen bij dimbare varianten e.d. waardoor de prijs inderdaad omhoog gaat, maar een standaard 60 watt gloeilamp vervangen door een standaard Philips lamp (met dus fatsoenlijke kleur) heb je sowieso wel met een jaar terugverdient. Het wordt alleen lastig met lampen die je alleen soms even aan hebt omdat je even in de betreffende ruimte moet zijn, die heb ik ook (nog) niet vervangen. Maar de lampen die altijd aan staan zijn bij ons allemaal vervangen, en dat heb ik met 1 jaar al terugverdient.
Ik heb helemaal niets met TVT. Snap ook niet waarom je daarmee zou willen rekenen. Dat bedoelde ik. En rekenmodellen zijn nog steeds modellen die een versimpeling van de werkelijkheid zijn.!null schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:24:
Ik weet niet wat ericplan allemaal bedoelt, maar een 60W gloeilamp (die vaak aan is in de woonkamer) vervangen door een LED-lamp heb je zo terugverdient.
A'dam PVOutput
Leuk dat jij er niks mee hebt
maar het werd wel gevraagd.
Het is toch hartstikke logisch dat je daarmee wil rekenen? Dat sommige mensen meer waarde hechten aan mooi dimbaar licht in mooi vormgegeven spotjes e.d. dan aan hun energierekening kan ik ook begrijpen. Maar zelfs als je een lamp met fatsoenlijke kleur koopt kun je prima over TVT praten.
En in hoeverre zijn rekenmodellen een versimpeling van de werkelijkheid? Het schatten van de branduren blijft lastig, met of zonder rekenmodel, maar verder is het best simpel.
Het is toch hartstikke logisch dat je daarmee wil rekenen? Dat sommige mensen meer waarde hechten aan mooi dimbaar licht in mooi vormgegeven spotjes e.d. dan aan hun energierekening kan ik ook begrijpen. Maar zelfs als je een lamp met fatsoenlijke kleur koopt kun je prima over TVT praten.
En in hoeverre zijn rekenmodellen een versimpeling van de werkelijkheid? Het schatten van de branduren blijft lastig, met of zonder rekenmodel, maar verder is het best simpel.
Terugverdientijd is interessant wanneer je gewone lampen gaat vervangen door ledlampen wanneer je gewone lampen nog niet vervangen hoeven te worden, met andere woorden als ze nog werken.
Ik gebruik altijd een vrij uitgebreide methode die ook rekening houdt met het feit dat de warmte die door gloeilampen wordt gegenereerd het grootste deel van het jaar nuttig kan worden gebruikt, maar dat dezelfde warmte met gas goedkoper had kunnen worden gegenereerd. Hoewel sommige fabrikanten wat meer claimen, ga ik er vanuit dat een led lamp van 1W het equivalent is van een gloeilamp van 5W. Dit hangt uiteraard wel af van het type lamp!ThinkPadd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:41:
De jaarlijkse energiebesparing is op die manier gegeven door:
delta-P = 0.2*0.75*( P(gloeilamp, in kW) * branduren *365*0.21)+0.8*0.75*( P(gloeilamp, in kW) * branduren *365*(0.21-0.08))
Bij het berekenen van de terugverdientijd moet je er ook nog rekening mee houden dat gloeilampen niet zo lang meegaan:
Terugverdientijd = aanschafprijs_ledlamp/(delta-P + branduren/2000)
Stel dat we een relatief dure led lamp (bijv. 50 euro) gebruiken, zodat we een gloeilamp van 40W kunnen vervangen. Deze brandt gemiddeld 6 uur per dag. Dan bespaar je dus per jaar aan energie
0.2*0.8*(0.04*6*365*0.21)+0.8*0.8*(0.04*6*365*(0.21-0.08))=10.23 euro.
En de terugverdientijd is
50/(10.23+6*365/2000)=4.4 jaar.
De vraag is uiteraard wat de counterfactual is. Ik gebruik bijvoorbeeld naast enkele led lampen alleen gloeilampen en halogeenlampen. Je zou echter ook juist een spaarlamp als alternatief kunnen nemen. Omdat die maar iets minder zuiniger zijn dan ledlampen en ook lang meegaan duurt het dan enorm lang voordat de keuze voor een led lamp zich begint terug te verdienen.
Gamma heeft nu 20% korting op alle led lampen.
Dank u, nog nooit gehoord van deze zaak en bevindt zich om de hoek, weer een reden om geld uit te geven
Ik wil graag een 100w lamp nog vervangen in onze schuur van het appartement (15~17m2 ofzo) zou die pharox 300 het kunnen redden of moet ik toch iets 2x sterkers zoeken? 12w led zou equivalent zijn maar dat wordt wel erg duur zie ik. Neem aan dat iets van 6-8w het toch ook redelijk kan verlichten?
Nog wat anders: ik vond deze ook nog. 2600k, volgens olino zou de 3w ook beneden 2700k uitkomen, wat zeer fijn is. Alleen efficientie 45l/w o.i.d. Volgens verkoper zou het rond 200 lumen moeten uitstralen. Zou dit een geschikte kandidaat kunnen zijn voor de pc kamer (4spotter) of toch richting de 250-300 lm zoeken?
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Hangt er echt helemaal van af of jij die 200 lumen genoeg vindt. Het maakt ook nog wel uit of al die 200 lumen vanuit 1 spot naar 1 punt gaan of, zoals bij een peervorm, rondom.
Lumen is hoeveelheid candela per sterradiaal.eymey schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:42:
Hangt er echt helemaal van af of jij die 200 lumen genoeg vindt. Het maakt ook nog wel uit of al die 200 lumen vanuit 1 spot naar 1 punt gaan of, zoals bij een peervorm, rondom.
Dit weekend is er weer een Pharox 6w dimbare lamp gesneuveld. De lamp begon onregelmatig te knetteren en is niet meer dimbaar, een half jaar geleden ging er op een andere armatuur elders in de kamer ook al eentje stuk. Gelukkig is de service van Pharox wel prima, na een korte intake op de website krijg je te horen of je in aanmerking komt voor een nieuwe en dit dat is dus nu ook weer het geval.
Ik had zelf verwacht dat de levensduur(max 2j nu) wat langer zou zijn maar blijkbaar heeft Pharox bewust de stap genomen om de markt in te gaan en het testen over te laten aan de klanten
Ik had zelf verwacht dat de levensduur(max 2j nu) wat langer zou zijn maar blijkbaar heeft Pharox bewust de stap genomen om de markt in te gaan en het testen over te laten aan de klanten
gisteren 4 lampjes (GU10) van de aldi gehaald,
1,8 watt
3.000 k licht
en niet dimbaar.
waren mijn eerste ledlampjes welke ik nu heb hangen, geven voldoende licht maar wel iets te koud/kill, volgende moeten zeker naar de 3.500 k 2.700k
prijs was trouwens 9,99 voor 2.
1,8 watt
3.000 k licht
en niet dimbaar.
waren mijn eerste ledlampjes welke ik nu heb hangen, geven voldoende licht maar wel iets te koud/kill, volgende moeten zeker naar de 3.500 k 2.700k
prijs was trouwens 9,99 voor 2.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
uhm.... 3.000k vind je koud en kil en je wil dan naar 3.500k? ......
Dat werkt bij kleurtemperatuur precies andersom. Hoe lager de kleurtemperatuur hoe warmer de kleur. 2700K komt redelijk in de buurt van een gloeilamp (Van mij zou het nog wel iets warmer mogen, 2600K of zo maar die bestaan bijna niet). Pas op: De meeste leveranciers verkopen 3000K als warm wit maar dat is het zeker niet! In mijn ogen is 3000K hooguit geschikt voor een kantoor/schuur werkplaats.Geckoo schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:17:
waren mijn eerste ledlampjes welke ik nu heb hangen, geven voldoende licht maar wel iets te koud/kill, volgende moeten zeker naar de 3.500 k
Dat viel mij afgelopen week ook al op in de bouwmarkt, de vermelding "warm wit" bij een kleurtemperatuur van 3000K
Ik heb er al diverse gezien die 2700K opgeven en dan nog wat te wit zijn mi. Bij 3000K kun je prima opereren

Ik heb er al diverse gezien die 2700K opgeven en dan nog wat te wit zijn mi. Bij 3000K kun je prima opereren
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
woeps inderdaad, ik moet naar beneden toe.
reactie aangepast

reactie aangepast
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Over warmte gesproken: ik zie bij verschillende shops 2700-3000k staan (niet dimbaar) bij led spots; Is dit om een range op te geven waarin de lamp zich begeeft, waarin je vanuit kunt gaan dat het 3000k is of betekent dit een warmteverloop in de lichtbundel?
Voorbeeld
Voorbeeld
[ Voor 20% gewijzigd door ByteMe_ op 21-02-2013 10:50 ]
Warmpjes voor de verkoper die er dan blij is vanaf te zijn gok ikjanvanduschoten schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:45:
Dat viel mij afgelopen week ook al op in de bouwmarkt, de vermelding "warm wit" bij een kleurtemperatuur van 3000K![]()
Maar 2700K is mijn inziens toch de grens voor warm wit, daar valt 3000K dan niet onder.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Dan bevind de kleurtemperatuur zich ergens tussen de 2700 en 3000K, al zijn dat best verschillende kleuren en kan je denk ik wel uitgaan van 3000K.RonaldDesigns schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:49:
Over warmte gesproken: ik zie bij verschillende shops 2700-3000k staan (niet dimbaar) bij led spots; Is dit om een range op te geven waarin de lamp zich begeeft, waarin je vanuit kunt gaan dat het 3000k is of betekent dit een warmteverloop in de lichtbundel?
Voorbeeld
Verder lijkt me die lamp niet echt een goede deal. Sowieso is die niet vergelijkbaar met 50w halogeen zoals daar staat: bij 15 lm/W (best realistisch) haalt een halogeenlamp van 50W 750 lumen, en die lamp geeft slechts 320 lumen af, dat is minder dan de helft, en dus klopt er van die 90% besparing ook niets. Een goede CFL kost trouwens de helft of minder, en haalt wel 2700K, en haalt dezelfde efficiëntie, al hebben die als nadelen de paar mg kwik en het iets slechtere spectrum. Gaat niet op voor GU10 denk ik.
Ik ben nog steeds van mening dat LED's voor verlichting superieur zijn aan de rest, maar alleen als het geen prutleds zijn zoals die er zoveel verkocht worden, en daar moet je meestal ook voor betalen.
Van de week ook een paar LED lampjes gekocht, normale E27 fitting kogellampjes: Een 4,3 Watt Ledare van de Ikea (7 Euro), een 3 Watt Majestic van de Action (4 Euro) en een 2 Watt Kogel van de Hema. (5.25 Euro)
Dat 2 Watt lampje van de Hema zoemt behoorlijk, is dat normaal? Kan ik die nog terug brengen?
Ik heb het idee dat die 3 Watt van de Action haast nog meer licht geeft dan de 4,3 Watt van de Ikea, maar dat de Ikea wel wat warmer, geler licht geeft, wat wel weer fijn is in de huiskamer. kan dat kloppen?
Zijn er verder nog aanraders in deze prijsklasse voor dit type lampjes die ik over het hoofd heb gezien?
Dat 2 Watt lampje van de Hema zoemt behoorlijk, is dat normaal? Kan ik die nog terug brengen?
Ik heb het idee dat die 3 Watt van de Action haast nog meer licht geeft dan de 4,3 Watt van de Ikea, maar dat de Ikea wel wat warmer, geler licht geeft, wat wel weer fijn is in de huiskamer. kan dat kloppen?
Zijn er verder nog aanraders in deze prijsklasse voor dit type lampjes die ik over het hoofd heb gezien?
[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 21-02-2013 13:31 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Die besparing klopt in zekere zin wel, 5 tov 50 is 10%, dus je bespaart die 90% wel, maar dat het in die zin niet gelijk is aan 50watt daarintegen klopt ook. Ook wel slim gespeeld zo. Voor mij zou het voldoende zijn aangezien ik 35w halogeen erin heb nu en dan wordt deze lamp wel voor mij interessant. Dan komt het wel dichterbij. De lamp heeft dus 64 l/w, wat op zich goed is voor een led spot. De beste spots uit de test bij onlino.org halen 71 (als de l/w op waarheid berust bij deze lamp).
Maar dan nog blijft er een verschil van 205 lumen. Maar veel mensen geven aan in de review dat het veel licht afgeeft, maar ook wit, dus is wel duidelijk dan= 3000k
Maar dan nog blijft er een verschil van 205 lumen. Maar veel mensen geven aan in de review dat het veel licht afgeeft, maar ook wit, dus is wel duidelijk dan= 3000k
Lijkt me niet normaal, maar ruilen kan altijd:Dat 2 Watt lampje van de Hema zoemt behoorlijk, is dat normaal? Kan ik die nog terug brengen?
"Artikelen ruilen of retourneren kan binnen 30 dagen in iedere HEMA in het land
van aankoop, op vertoon van de kassabon"
De ledare is betere kwaliteit, echte geeft deze minder Lumen (150), die van Majestic geeft meer lumen (190 dacht ik)Ik heb het idee dat die 3 Watt van de Action haast nog meer licht geeft dan de 4,3 Watt van de Ikea, maar dat de Ikea wel wat warmer, geler licht geeft, wat wel weer fijn is in de huiskamer. kan dat kloppen?
Lamp in schuur klinkt nou niet echt als een locatie waar je een LED lamp snel eruit gaat halen qua kosten...RonaldDesigns schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:15:
[...]
Dank u, nog nooit gehoord van deze zaak en bevindt zich om de hoek, weer een reden om geld uit te geven![]()
![]()
Ik wil graag een 100w lamp nog vervangen in onze schuur van het appartement (15~17m2 ofzo) zou die pharox 300 het kunnen redden of moet ik toch iets 2x sterkers zoeken? 12w led zou equivalent zijn maar dat wordt wel erg duur zie ik. Neem aan dat iets van 6-8w het toch ook redelijk kan verlichten?
zou er eerder een flinke spaarlamp hangen, een 20 watter die zijn toch flink goedkoper en eerder rendabel
Of zit je er vaak
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
opuntia1 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 16:09:
[...]
Kan je een foto maken van de binnenkant?
Zonder kap kun je ze misschien als groeilicht voor je planten gebruiken.
Meestal krijgen de blauwe LED's zelf een omhulsel waarmee het blauwe licht wordt omgevormd in "warm licht"

http://www.lighting-galle...yimage.php?album=60&pos=0
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Weet er iemand meer van leveringsproblemen van de Philips Dimtone GU10 spots? Ik heb eind vorig jaar eerst enkele spots besteld (bij Technische Unie) en daarna 16 stuks welke maar niet geleverd werden.
Bij navraag blijkt de levering pas in April te gaan gebeuren (hopelijk...) Weet iemand wat voor problemen er zijn? ik heb niets van een terugroepactie o.i.d. gehoord.
De spots die ik heb bevallen trouwens uitstekend, mooi licht, veel indien nodig en warmer bij weinig licht.
Bij navraag blijkt de levering pas in April te gaan gebeuren (hopelijk...) Weet iemand wat voor problemen er zijn? ik heb niets van een terugroepactie o.i.d. gehoord.
De spots die ik heb bevallen trouwens uitstekend, mooi licht, veel indien nodig en warmer bij weinig licht.
Bedankt, ik begrijp dat er dan 18 blauwe LED's van 1W op een koelplaatje in de lamp zitten.
Op zich zelf is het natuurlijk een mooie toch wel zuinige LED "design" lamp.
Wel duur, lijkt mij ook ingewikkeld om te maken, dus kostbaar, maar een armatuur is niet nodig en dat speelt natuurlijk ook mee voor de prijs.
[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 22-02-2013 09:19 ]
Even een vraagje, ik zit eens te kijken of zoiets als dit een vervanger is voor de halogeenlampjes die we nu in de keuken hebben.
Maar de driver die daarbij zit vertrouw ik niet, vaak is dat goedkoop knakending. Elk spotje heeft dus 300mA nodig, en ik heb dan een constant current voeding nodig. Ik zit te kijken of ik een beetje een degelijke voeding kan vinden, maar hoe zit het dan precies met het aansluiten van de spotjes? Moet ik dan gewoon een constant current voeding hebben die 1.8A (6 spotjes, 300mA per spotje) kan leveren? Of moet ik dat anders zien?
Maar de driver die daarbij zit vertrouw ik niet, vaak is dat goedkoop knakending. Elk spotje heeft dus 300mA nodig, en ik heb dan een constant current voeding nodig. Ik zit te kijken of ik een beetje een degelijke voeding kan vinden, maar hoe zit het dan precies met het aansluiten van de spotjes? Moet ik dan gewoon een constant current voeding hebben die 1.8A (6 spotjes, 300mA per spotje) kan leveren? Of moet ik dat anders zien?
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2013 15:10 ]

4W (35W), GU10-fitting, Warm wit
Oordeel:
Ter vervanging van 4x Osram 35watt G10 lampen (van 140watt naar 16watt), je ziet alleen het verschil in licht als je weet waar je op moet letten. Voor de overige 99% helemaal perfect.
Waar zit het verschil in met een normale G10 lamp? het lichtpunt van de LEDlamp zit dichter bij het oppervlak, iets minder strooilicht en net aan iets lichtere kleur qua licht. Je ziet het verschil alleen als je de lampen naast elkaar ziet. Minpunt is eigenlijk alleen de prijs, maar met de kortingsbonnen van de bouwmarkten is het prima te betalen.
Eindoordeel: dikke 9
Binnenkort de versie halen die wit licht geeft ipv warm wit om te kijken naar het verschil.
39
Verwijderd
Een expert hierin wil ik me niet noemen, maar naar mijn weten zijn constant current drivers praktisch altijd bedoeld om de leds in serie te zetten en niet in parallel zoals in jouw suggestie. Dit serieel schakelen is binnen de spots zelf hoogstwaarschijnlijk ook al het geval.Ik zit te kijken of ik een beetje een degelijke voeding kan vinden, maar hoe zit het dan precies met het aansluiten van de spotjes? Moet ik dan gewoon een constant current voeding hebben die 1.8A (6 spotjes, 300mA per spotje) kan leveren? Of moet ik dat anders zien?
Wil je 6 spotjes met één voeding sturen dan blijft de stroomsterkte dus gewoon 300 mA (weet je trouwens zeker dat het geen 350 mA is wat de leds trekken?) Wel gaat je benodigde spanning een factor 6 omhoog, van 3*(1/0,3)=10V naar 60V.
In hoeverre je de bijgeleverde voedingen per direct kunt afschrijven vraag ik me overigens af, de 50.000 uur zullen ze zeer waarschijnlijk niet halen (bij de leds zelf hangt dat ook nog maar net van de kwaliteit van koeling af) maar tegenwoordig komt er zoveel elektronica uit China dat het niet per definitie allemaal troep is.
Overigens, de 3200 K lichtkleur uit de titel kun je beter 'klassiek halogeen-koudwit' noemen, de kleurrange verderop in de informatie ligt met 2800-3200 gunstiger maar houd er rekening mee dat het eerder lees- dan sfeerlicht zou kunnen zijn.
Vandaag terug geweest naar de Ikea om er nog 2 te kopen: Blijken ze dus twee soorten te hebben...Fiber schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:27:
Van de week ook een paar LED lampjes gekocht, normale E27 fitting kogellampjes: Een 4,3 Watt Ledare van de Ikea (7 Euro)...

Allebei E27 kogellampjes van 200 Lumen, 2700K. Maar de ene, waar ik er al een van had, is 4,3 Watt met gaatjes in de witte rand voor 7 Euro. De andere is 3,5 Watt zonder gaatjes in de rand voor 6 Euro. Het enige verdere verschil volgens de verpakking is de opstart tijd van minder dan 0,2 seconde voor de duurdere 4,3 Watt versus minder dan 1 seconde voor de 3,5 Watt. En de 4,3 Watt zou een brandduur hebben van 20.000 uur tegen 25.000 uur voor de goedkopere 3,5 Watt.
Ik heb toch maar gekozen voor de 4,3 Watt, waar ik er dus al een van had, maar heb ik de goede keus gemaakt? Heeft iemand ze wel eens rechtstreeks vergeleken?

Ik heb dus deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70218166/
maar er waren dus ook iets andere, zonder die gaatjes in de zijkant, ook 200 Lumen, 1 Euro goedkoper en bijna 1 Watt minder verbruik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Beste mede-tweakers,
Ik ben al geruime tijd aan het denken om ledverlichting te gebruiken in een toekomstige woning. Graag zou ik echter wat advies willen vragen aan de wat ervarenere tweakers!
Situatie:
Een ca. 5 meter lange hoge witte muur waar aan de voorkant een oude eiken balk loopt. Tussen de muur en balk zit +/- 5 tot 10 cm ruimte. De ruimte is trouwens een vide.
Het idee:
Tussen de balk en muur een rgb ledstrip plaatsen van 5 meter, 30 leds p/meter.
Het te bereiken resultaat:
Sfeerverlichting voor 's avonds waar het licht boven en onder de balk uitkomt (soort gradient wat je in fotosoep hebt).
De vraag is nu, gaat dit werken of moet ik dit anders oplossen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben al geruime tijd aan het denken om ledverlichting te gebruiken in een toekomstige woning. Graag zou ik echter wat advies willen vragen aan de wat ervarenere tweakers!
Situatie:
Een ca. 5 meter lange hoge witte muur waar aan de voorkant een oude eiken balk loopt. Tussen de muur en balk zit +/- 5 tot 10 cm ruimte. De ruimte is trouwens een vide.
Het idee:
Tussen de balk en muur een rgb ledstrip plaatsen van 5 meter, 30 leds p/meter.
Het te bereiken resultaat:
Sfeerverlichting voor 's avonds waar het licht boven en onder de balk uitkomt (soort gradient wat je in fotosoep hebt).
De vraag is nu, gaat dit werken of moet ik dit anders oplossen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Net andersom. Candela is het aantal lumen per steradiaal (één r).
Behalve de zaken die je opnoemt zul je dan weinig verschil kunnen opmerken neem ik aan. Voor kwaliteit is het een goede keus ja, voor lichtopbrengst is het persoonlijk, weet niet of je juist een rustige sfeer wilt hebben of veel licht, anders in het laatste geval was de e27 versie met 400 lumen beter geweest.Fiber schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 21:07:
[...]
Vandaag terug geweest naar de Ikea om er nog 2 te kopen: Blijken ze dus twee soorten te hebben...![]()
Allebei E27 kogellampjes van 200 Lumen, 2700K. Maar de ene, waar ik er al een van had, is 4,3 Watt met gaatjes in de witte rand voor 7 Euro. De andere is 3,5 Watt zonder gaatjes in de rand voor 6 Euro. Het enige verdere verschil volgens de verpakking is de opstart tijd van minder dan 0,2 seconde voor de duurdere 4,3 Watt versus minder dan 1 seconde voor de 3,5 Watt. En de 4,3 Watt zou een brandduur hebben van 20.000 uur tegen 25.000 uur voor de goedkopere 3,5 Watt.
Ik heb toch maar gekozen voor de 4,3 Watt, waar ik er dus al een van had, maar heb ik de goede keus gemaakt? Heeft iemand ze wel eens rechtstreeks vergeleken?![]()
Ik heb dus deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70218166/
[afbeelding]
maar er waren dus ook iets andere, zonder die gaatjes in de zijkant, ook 200 Lumen, 1 Euro goedkoper en bijna 1 Watt minder verbruik.
Van de week deze lampen gekocht voor boven de eet tafel en nog nooit een ledlamp gehad die zo dicht bij de kleur en het licht van een gloeilamp kwam.
http://www.delampendiscou...-D-4-25W-E27-WW-P45-CLEAR
zeer tevreden met deze lamp, dimbaar, redelijk mooi om te zien, nu alleen nog kijken hoe lang ze mee gaan
http://www.delampendiscou...-D-4-25W-E27-WW-P45-CLEAR
zeer tevreden met deze lamp, dimbaar, redelijk mooi om te zien, nu alleen nog kijken hoe lang ze mee gaan
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bedankt voor je reactie!Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 19:59:
[...]
Een expert hierin wil ik me niet noemen, maar naar mijn weten zijn constant current drivers praktisch altijd bedoeld om de leds in serie te zetten en niet in parallel zoals in jouw suggestie. Dit serieel schakelen is binnen de spots zelf hoogstwaarschijnlijk ook al het geval.
Wil je 6 spotjes met één voeding sturen dan blijft de stroomsterkte dus gewoon 300 mA (weet je trouwens zeker dat het geen 350 mA is wat de leds trekken?) Wel gaat je benodigde spanning een factor 6 omhoog, van 3*(1/0,3)=10V naar 60V.
In hoeverre je de bijgeleverde voedingen per direct kunt afschrijven vraag ik me overigens af, de 50.000 uur zullen ze zeer waarschijnlijk niet halen (bij de leds zelf hangt dat ook nog maar net van de kwaliteit van koeling af) maar tegenwoordig komt er zoveel elektronica uit China dat het niet per definitie allemaal troep is.
Overigens, de 3200 K lichtkleur uit de titel kun je beter 'klassiek halogeen-koudwit' noemen, de kleurrange verderop in de informatie ligt met 2800-3200 gunstiger maar houd er rekening mee dat het eerder lees- dan sfeerlicht zou kunnen zijn.
Als ik het daadwerkelijk ga uitvoeren dan is het één keer plaatsen, en dan een paar jaar geen omkijken naar hebben. Wil niet om de 2 maand een LED-driver moeten vervangen omdat het van die knakenmeuk is met gare elco's e.d.
Lichtkleur ben ik mij van bewust, ben daar al eerder ingetrapt op eBay
Ik zal er nog wel eens een keer naar kijken hoe ik het zou kunnen doen met 1 centrale LED driver.
Ik volg dit topic al een tijdje en wil ook eens experimenteren met LED lampen, maar lees wisselende verhalen over de lichtopbrengst.
Ik heb alle gloeilampen al vervangen in huis voor spaarlampen, maar de halogeen lampen nog niet. Ik vermoed dat ik daar best wel wat winst kan pakken.
Ik heb ook al op Ebay zitten kijken en daar zijn ze een stuk goedkoper, maar hoe is de kwaliteit?
Zou iemand mij advies willen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Het gaat om de volgende lampen van de Ikea:
KRYSSBO - Staande lamp, vernikkeld, wit (7X Halogeenlamp G4 12V 10W)
KRYSSBO - Wandlamp, vernikkeld, wit (5X Halogeenlamp G4 12V 10W)
En een halogeen lamp die boven de eettafel hangt die bij de kwantum weg komt, maar weet daar het merk niet van (8X Halogeenlamp G4 12V 10W)
Op zolder heb ik onderstaande lamp hangen die bij de karwei weg komt (5X halogeen lampje. Fitting GU10)
Ik heb alle gloeilampen al vervangen in huis voor spaarlampen, maar de halogeen lampen nog niet. Ik vermoed dat ik daar best wel wat winst kan pakken.
Ik heb ook al op Ebay zitten kijken en daar zijn ze een stuk goedkoper, maar hoe is de kwaliteit?
Zou iemand mij advies willen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Het gaat om de volgende lampen van de Ikea:
KRYSSBO - Staande lamp, vernikkeld, wit (7X Halogeenlamp G4 12V 10W)
KRYSSBO - Wandlamp, vernikkeld, wit (5X Halogeenlamp G4 12V 10W)
En een halogeen lamp die boven de eettafel hangt die bij de kwantum weg komt, maar weet daar het merk niet van (8X Halogeenlamp G4 12V 10W)
Op zolder heb ik onderstaande lamp hangen die bij de karwei weg komt (5X halogeen lampje. Fitting GU10)
G4 is een lastige, daar zijn nog niet echt hele goede vervangers voor te vinden (goed alsin, kleurtemperatuur vergelijkbaar met halogeen).
Eentje die kwalitatief waarschijnlijk wel goed is: http://www.leditlight.net/15watt-g4-led-lamp-1-5-watt.html, maar zoals daar in de .pdf van Olino ook vermeld staat is hij 3172K, wat dus al niet heel erg warmwit meer is. Je zult voor jezelf moeten kijken of je dat acceptabel vind. Op eBay zijn dat soort G4 steekfitting LED lampjes nog wel wat goedkoper te vinden, maar de kwaliteit en lichttemperatuur daarvan zul je dan zelf uit moeten zoeken.
Voor de lamp met GU10 fittingen zou de IKEA LEDARE misschien een optie kunnen zijn? Tenzij je wilt dimmen, dan valt die namelijk af, en kom je gelijk bij duurdere varianten uit (zie www.leditlight.net bijv.)
Eentje die kwalitatief waarschijnlijk wel goed is: http://www.leditlight.net/15watt-g4-led-lamp-1-5-watt.html, maar zoals daar in de .pdf van Olino ook vermeld staat is hij 3172K, wat dus al niet heel erg warmwit meer is. Je zult voor jezelf moeten kijken of je dat acceptabel vind. Op eBay zijn dat soort G4 steekfitting LED lampjes nog wel wat goedkoper te vinden, maar de kwaliteit en lichttemperatuur daarvan zul je dan zelf uit moeten zoeken.
Voor de lamp met GU10 fittingen zou de IKEA LEDARE misschien een optie kunnen zijn? Tenzij je wilt dimmen, dan valt die namelijk af, en kom je gelijk bij duurdere varianten uit (zie www.leditlight.net bijv.)
Liep ook te kijken voor die G4 lampen, zo'n 360 graden kan je beter hebben, die 180 graden versie is, zoals de naam al zegt, 1 richting op. Ebay is vaak van dat Chinese spul, zelf geen ervaring mee, maar als je iets met goede garantie & retour hebt waarom niet?
VInd het persoonlijk wel dure hobby voor die g4, 5 euro x 20 = 100 euro, anders kijken welke lampen je het meeste gebruikt (bv 2-4 uur per dag) dat verdient zich al in 1-2 jaar terug
VInd het persoonlijk wel dure hobby voor die g4, 5 euro x 20 = 100 euro, anders kijken welke lampen je het meeste gebruikt (bv 2-4 uur per dag) dat verdient zich al in 1-2 jaar terug
Deze Pharox 200 E27 ledlamp van 5 W had ik nog waarvan de glazen bol kapot was.
Een manier om gericht licht te krijgen.
Je ziet behalve 3 gelijke witte LED's ook een kleine rode, een manier om het licht iets warmer te laten worden.
Die hele zware aluminium koelvin is echt nodig om de LED's van deze lamp voldoende te koelen.
Dus niet opsluiten, want dan wordt die beloofde 25.000 uur helemaal niet gehaald.
Voor een test van deze lamp zie:
http://www.olino.org/arti...is-pharox-200-e27-ledlamp
Een manier om gericht licht te krijgen.
Je ziet behalve 3 gelijke witte LED's ook een kleine rode, een manier om het licht iets warmer te laten worden.
Die hele zware aluminium koelvin is echt nodig om de LED's van deze lamp voldoende te koelen.
Dus niet opsluiten, want dan wordt die beloofde 25.000 uur helemaal niet gehaald.

[ Voor 10% gewijzigd door opuntia1 op 24-02-2013 12:00 ]
Heb je deze dan gekocht?:Fietsbel schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:52:
[afbeelding]
4W (35W), GU10-fitting, Warm wit
Oordeel:![]()
Ter vervanging van 4x Osram 35watt G10 lampen (van 140watt naar 16watt), je ziet alleen het verschil in licht als je weet waar je op moet letten. Voor de overige 99% helemaal perfect.
Waar zit het verschil in met een normale G10 lamp? het lichtpunt van de LEDlamp zit dichter bij het oppervlak, iets minder strooilicht en net aan iets lichtere kleur qua licht. Je ziet het verschil alleen als je de lampen naast elkaar ziet. Minpunt is eigenlijk alleen de prijs, maar met de kortingsbonnen van de bouwmarkten is het prima te betalen.
Eindoordeel: dikke 9
Binnenkort de versie halen die wit licht geeft ipv warm wit om te kijken naar het verschil.
http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291192862/prd/nl/
Volgens de Philips site is er geen andere variant, wit. Ben benieuwd.
Wat zou een vergelijkbaar object kunnen zijn van een ander merk/webwinkel?
Dit is de lamp die ik heb gekocht: http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291215479/prd/nl/Trebbors schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:25:
[...]
Heb je deze dan gekocht?:
http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291192862/prd/nl/
Volgens de Philips site is er geen andere variant, wit. Ben benieuwd.
Wat zou een vergelijkbaar object kunnen zijn van een ander merk/webwinkel?
En dit is de versie met witter licht: http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291192886/prd/nl/
Ik heb te weinig ervaring met LED soorten om een vergelijkbaar product aan te kunnen wijzen.
[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 24-02-2013 14:17 ]
39
Dat is nu net het probleem met led, de grote verschillen. Zelfs een fabrikant als Cree heeft nog batchnummers zodat je zeker weet dat een gelijk type ook een dezelfde kleur heeft.Fietsbel schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:16:
[...]
Ik heb te weinig ervaring met LED soorten om een vergelijkbaar product aan te kunnen wijzen.
Bedoeld voor de G4 discussie:
http://www.myledlight.nl/contents/nl/d1.html
Goede ervaringen met deze lampjes, enige probleem kan misschien de trafo zijn welke er voor zit, deze werken meestal pas goed vanaf 10-20w . Kleur is niets andere dan mijn oude halogeenlampjes, dus ook daar geen klachten over,
http://www.myledlight.nl/contents/nl/d1.html
Goede ervaringen met deze lampjes, enige probleem kan misschien de trafo zijn welke er voor zit, deze werken meestal pas goed vanaf 10-20w . Kleur is niets andere dan mijn oude halogeenlampjes, dus ook daar geen klachten over,
[ Voor 5% gewijzigd door painkill op 24-02-2013 17:11 ]
Verwijderd
Ikea heeft weer een nieuwe led lamp E27 11w 600lm dimbaar voor 9,95
Wat een top lamp zeg! Lekker veel licht en perfecte kleur!
Ik gebruik hem niet op een dimmer dus daar kan ik niets over zeggen.
Volgens mij komen de Pharox en IKEA lampen uit dezelfde fabriek.........opuntia1 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 11:50:
Deze Pharox 200 E27 ledlamp van 5 W had ik nog waarvan de glazen bol kapot was.
Een manier om gericht licht te krijgen.![]()
[afbeelding]
http://gathering.tweakers...message/39699560#39699560
Heb je toevallig een artikelnummer of linkje? Zie hem nog niet op http://www.ikea.com/nl/nl...tments/living_room/20514/ staan.Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:12:
Ikea heeft weer een nieuwe led lamp E27 11w 600lm dimbaar voor 9,95
Ziet er echt goed uit, die nieuwe IKEA led lamp!
Als ze zoiets nou ook nog een keer dimbaar maken voor E14 fitting....
Als ze zoiets nou ook nog een keer dimbaar maken voor E14 fitting....
[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 24-02-2013 21:15 ]
In ieder geval uit China, de LED's lijken veel op elkaar.Oxellaar schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:40:
[...]
Volgens mij komen de Pharox en IKEA lampen uit dezelfde fabriek.........
http://gathering.tweakers...message/39699560#39699560
Specificaties zien er in ieder geval al goed uit. En bij de IKEA zijn de LED lampen tenminste nog een beetje betaalbaar. Ga toch geen 30 of 40 euro betalen voor een enkele lamp!??Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:59:
Hij staat inderdaad nog niet op de site volgend mij.
[afbeelding]

Die van mij komen uit India, maar volgens mij komt de 3,5 Watt versie ook uit China. Ikea zal vast wel meerdere fabrieken/fabrikanten gebruiken.opuntia1 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 22:31:
[...]
In ieder geval uit China, de LED's lijken veel op elkaar.
Bij de drie 4,3 watt lampjes die ik nu heb zit trouwens ook een zoemer, dus die ga ik nog een keertje ruilen. Bij de Hema heb ik zonder problemen m'n geld terug gehad.
Alles bij IKEA is nog een beetje betaalbaar.....ThinkPadd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 22:57:
[...]
Specificaties zien er in ieder geval al goed uit. En bij de IKEA zijn de LED lampen tenminste nog een beetje betaalbaar. Ga toch geen 30 of 40 euro betalen voor een enkele lamp!??![]()
(Philips)
De gewone spaarlampen waren daar ook altijd al spotgoedkoop, logisch dat de leds dat dan ook zijn.
Ikea ledlampen zoemen bijna allemaal zachter of harder en zijn niet dimbaar. (sinds heel kort dus wel één type)
En voor een gewone E27 ledlamp van Philips betaal je bij lange na geen 30 of 40 euro in de winkel.
Alleen de Dimotone van Philips is gewoon nog veel te duur, maar de techniek is nieuw.
Maar een 11W ledlamp is toch ook vreemd of?....dat is het vermogen van een spaarlamp, bijna 3x het vermogen van mijn phillips leds ( die overigens 17,- zijn). Dit lijkt me geen lamp om niet op een dimmer te zetten.
11 Watt is best veel. Zal flink wat licht vanaf komen denk ik. Thuis wilde ik misschien ook wel 11 Watt als vervanger voor 60 Watt gloeilamp, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb, die daaronder (8,5 Watt ofzo) is al sterk zat.
Inderdaad, ik heb 4x 4W boven de eettafel en op een dimmer, als die volluit staat moet je echt je zonnebril al op dus laat staan met 11 Watters
Iemand enig idee van de stralingshoek van deze IKEA-spot?Voor de lamp met GU10 fittingen zou de IKEA LEDARE misschien een optie kunnen zijn? Tenzij je wilt dimmen, dan valt die namelijk af, en kom je gelijk bij duurdere varianten uit (zie www.leditlight.net bijv.)
Ik dacht even een leuke aanbieding en toen ik de specs zag, lag ik dubbel
12 w == 80 watt halogeen, ok misschien is dat zo, maar met 60,70 lumen?

en 50k branduren?RonaldDesigns schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:49:
Ik dacht even een leuke aanbieding en toen ik de specs zag, lag ik dubbel
Ik vind dit best overdreven. Met een 12W CFL die hier in mijn kamer hangt, haal ik 140 lumen meer (740 lumen) en is dus zo'n 10 lm/W efficiënter dan die LED, en daar hoef ik geen zonnebril op. Voor de buitenlamp hebben we trouwens nog veel meer, 18W ofzo. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe gericht het is, een 100 mW laser in je ogen is ook al te fel.Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:50:
Inderdaad, ik heb 4x 4W boven de eettafel en op een dimmer, als die volluit staat moet je echt je zonnebril al op dus laat staan met 11 Watters
Boven spaarlampen hebben LEDs natuurlijk LED's voordelen, instant opstart (al heeft die spaarlamp van mij na het drukken van het knopje ook al wel 50%), meer levensuren, geen kwik en een iets mooier spectrum, maar zuiniger zijn ze zeker niet. Theoretisch wel, Cree MK-R LED's halen de 200 lm/W bij hun neutraalwitte lamp, maar LED's die in een lampfitting passen halen tot nu toe gewoon lang niet.
De productsheet werkt trouwens niet, ik kan hem ook niet in Google Cache vinden.
Felle lampen vind ik juist goede lampen om te dimmen eigenlijk, bijvoorbeeld boven de eettafel. Daar wil je VEEL licht als je de krant leest, en tijdens een gezellig kerstontbijtje een klein beetje warm licht. Daar wil ik graag zo'n Philips Dimtone 12W lamp, maar die kan ik nauwelijks vinden, en al helemaal niet tegen een normale prijs.
[ Voor 19% gewijzigd door marcop23 op 25-02-2013 17:16 ]
Ben er net 3 gaan halen hier in Belgie. Zal ff alle specs hieronder zetten voor de geinteresseerden van de Ikea Ledare GU1032db schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:52:
[...]
Iemand enig idee van de stralingshoek van deze IKEA-spot?
3.4W
150lm
290cd
2700Kelvin
CRI>80
36 graden hoek
25 000 branduren
x25 000 (ik vermoed het aantal aan/uitzetten)
49.7mm diameter en 53.5mm lang
Mee eens, felle lampen is als je toch gaat dimmen prima. Maar als je voor de Dimtone gaat heb je aan de 8watt versie meer dan genoeg denk ik. Ik heb er hier twee in de keuken boven het werkblad in hanglampen. De hoeveelheid licht is echt enorm op maximaal, denk dat 12watt overkill is.marcop23 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:09:
[...]
Felle lampen vind ik juist goede lampen om te dimmen eigenlijk, bijvoorbeeld boven de eettafel. Daar wil je VEEL licht als je de krant leest, en tijdens een gezellig kerstontbijtje een klein beetje warm licht. Daar wil ik graag zo'n Philips Dimtone 12W lamp, maar die kan ik nauwelijks vinden, en al helemaal niet tegen een normale prijs.
Om je een ideetje te geven.....
[YouTube: http://youtu.be/MpSl6f5Vefo]
Zeker op het laatste maakt hij een sprong naar maximaal. Weet alleen niet of dit bij de lamp hoort of dat het door mijn dimmer komt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen