Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 78 Laatste
Acties:
  • 878.796 views

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:53

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Morgenavond een test van diverse ledlampen qua verbruik, misschien wel interessant.

http://kassa.vara.nl/actu...mpen-test-in-kassa-groen/

Ik zoek voor mijn woonkamer echt een vervanger voor de gloeilamp dus ik moet "gewoon" een lamp uitzoeken die warm licht geeft als de kleur gelijk blijft bij het dimmen. Kan ik dan dus het vervangingsvermogen aanhouden voor de dimmer of het werkelijke verbruik (zie mijn vorige post met het linkje) ivm het startvermogen van de dimmer?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 09:46

SPT

!null schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:18:
Ik vind het eingelijk wel ballen hebben, dat gloeilampverbod. Er wordt altijd zoveel over het milieu gedoe gesproken, maar uiteindelijk wordt er alleen maar gerommeld in de marge. Door het gewoon af te dwingen ben je meteen klaar.
Dit is óók gerommel in de marge. Verlichting van huishoudens is goed voor slechts zo'n 3% van het totale Nederlandse energieverbruik. Deze energie wordt met 100% rendement omgezet in licht en warmte. Gedurende de maanden dat er niet gestookt hoeft te worden (4 van de 12?) kan deze warmte niet nuttig worden gebruikt. Omdat het in de zomer echter langer licht is, denk ik dat 80% van de tijd dat verlichting aanstaat ook de verwarming aanstaat. In dat geval gaat het energieverbruik van heel Nederland dus omlaag met slechts 0,4%. Verder bouwen we er gewoon weer een paar kolencentrales bij, worden vliegreizen tov. andere vervuilende producten enorm gunstig belast, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
eymey schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:03:
Bovendien, ik heb inmiddels meerdere ledlampen in huis die helemaal geen "zeer wit licht" geven (en dus ook geen horror achtige sfeer creëren als ik ze gedimd heb) .
Begrijp me goed, ik vind ook dat 'we' er nog steeds niet helemaal zijn als het op lichtkwaliteit van LED lampen aan komt. Toch hebben wij in de hele huiskamer en keuken, op de wasemkap na, inmiddels LED terwijl we echt allebei wel van een warme sfeer houden.
Dat was dan ook precies waarom ik janvanduschoten aanraadde om - zeker als het gaat om LED lampen die gedimt moeten kunnen worden - kwalitatief wat betere ledlampen met een wat warmere kleur te kopen. Helemaal zo'n lamp die z'n kleur aanpast wanneer hij wordt gedimt is natuurlijk mooi. Verder kan het best zo zijn dat LED verlichting voor een hele hoop toepassingen voeldoet, en daar ben ik het ook mee eens, maar het is simpelweg evident dat de lichtkwaliteit lager is dan die van de gloeilamp. Bijvoorbeeld als verlichting van een kantoor (als ik tekst kan lezen is het prima), of op de wc of als buitenlamp wil ik best genoegen nemen met TL/spaarlamp/LED verlichting, maar bijvoorbeeld in een woonkamer waar je toch meestal de hele avond doorbrengt en verlichting zo'n prominente rol inneemt vind ik het eerlijkgezegd nogal vreemd om bij de keuze tussen een paar tientjes per jaar besparen of betere verlichting voor die paar tientjes te kiezen.
janvanduschoten schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:04:
Kan ik dan dus het vervangingsvermogen aanhouden voor de dimmer of het werkelijke verbruik (zie mijn vorige post met het linkje) ivm het startvermogen van de dimmer?
Hiervoor moet je het werkelijke vermogen aanhouden, en vooral controleren of de dimmer wel geschikt is voor led lampen. Bij sommige oudere dimmers (fase aansnijdings dimmers) kunnen op het moment dat er stroom wordt doorgelaten zeer hoge spanningen ontstaan, wat slecht is voor de stuurelektronica van de leds. Hierdoor kan bovendien een situatie ontstaan waarbij de LED lamp met een zeer hoge frequentie aan en uitgaat, waardoor er misschien ook binnen de dimmer problemen kunnen gaan ontstaan (als de dimmer bijvoorbeeld een brommend geluid begint te maken is dat geen goed teken). Nu denk ik wel dat het voor de dimmer helpt als die zeer veel meer vermogen kan leveren dan de ledlampen gebruiken, maar dan maar uitgaan van het vervangingsvermogen lijkt me nogal arbitrair en bovendien is een verkeerde combi ook (en misschien wel vooral) slecht voor de ledlampen, die in extreme gevallen zelfs in brand kunnen vliegen. Overigens moet je er ook nog rekening mee houden dat sommige dimmers alleen werken als er een bepaald minimaal vermogen wordt afgenomen.

[ Voor 24% gewijzigd door SPT op 04-02-2013 16:11 ]

@SPT: Volgens mij geldt wat je zegt m.b.t. dimmers en spanningspieken juist voor fase AANsnijdingsdimmers (eigenlijk bijna alle conventionele oudere dimmers).

Fase AFsnijding gecombineerd met de juiste minimumbelasting is juist het beste voor LED's (bij veel LED lampen zie je tegenwoordig ook staan dat je een "trailing edge" dimmer moet gebruiken).

Verder voor wat betreft je opmerking over "rommelen in de marge": Kom eens met een onderbouwing voor die bewering? En dan niet van een website die op voorhand alle energiespaarlampen al niets vindt zonder verdere bronvermelding.

Als ik alleen al naar ons energieverbruik thuis kijk en ik kijk naar de lampen die bij ons de hele avond branden, dan zou ik zo aan de 250 watt continu zitten die 's avonds 6 uur lang brandt. Op ons totale energieverbruik is dat een significat deel van wel meer dan "een paar tientjes". En gezien over het hele land brandt juist bij iedereen thuis 's avonds de verlichting terwijl de meeste bedrijven en kantoren dan 'uit' zijn. Let wel, ik wil niet per se zeggen dat je ongelijk hebt maar zou de uitspraak wel onderbouwd willen zien omdat mijn eigen ervaring anders is.

Verder vind ik de ledlampen die we nu gebruiken qua lichtkwaliteit voor sfeer absoluut niet slechter dan gloeilampen. Een natuurgetrouwe kleurweergave is misschien een issue als je met knutselwerkjes bezig bent of andere zaken waarvoor de kleuren precies weergegeven moeten worden maar juist voor gewoon 'sfeerlicht' hoeft dat helemaal niet. In zo'n geval zou je namelijk de 'flame' gloeilampen die veel mensen eerder voor sfeer gebruikten namelijk ook moeten wegstrepen als "niet acceptabel voor de woonkamer".

[ Voor 65% gewijzigd door eymey op 04-02-2013 16:11 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• SPT

SPT

eymey schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:01:
@SPT: Volgens mij geldt wat je zegt m.b.t. dimmers en spanningspieken juist voor fase AANsnijdingsdimmers (eigenlijk bijna alle conventionele oudere dimmers).

Fase AFsnijding gecombineerd met de juiste minimumbelasting is juist het beste voor LED's (bij veel LED lampen zie je tegenwoordig ook staan dat je een "trailing edge" dimmer moet gebruiken).
Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb het even aangepast. Misschien is het trouwens het beste om op de site van de fabrikant even op te zoeken met wat voor dimmers een specifieke LED lamp samenwerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door SPT op 04-02-2013 16:11 ]

Dat laatste is sowieso handig :)

(heb m'n vorige post trouwens nog wat aangevuld)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12 16:54
@eymey

Volgens deze site is dat 15% of 500kwh voor traditionele verlichting.
http://www.bewustverbruiken.be/energie.html
Dat klopt wel ongeveer met 3% van alle elektriciteitsgebruik.

• SPT

SPT

eymey schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:01:
Verder voor wat betreft je opmerking over "rommelen in de marge": Kom eens met een onderbouwing voor die bewering? En dan niet van een website die op voorhand alle energiespaarlampen al niets vindt zonder verdere bronvermelding.
Graag :).
Dit rapport is wel een interessante bron. Veel mensen beseffen zich niet dat het aandeel van de huishoudens in het totale energieverbruik relatief gering is: dit is maar 17% ( p. 8 ). Volgens p. 57 is het aandeel van verlichting in het energieverbruik van de huishoudens ongeveer 15%. Daarmee is het aandeel van verlichting door huishoudens in het totale Nederlandse energieverbruik dus slechts 2,6%.
Als ik alleen al naar ons energieverbruik thuis kijk en ik kijk naar de lampen die bij ons de hele avond branden, dan zou ik zo aan de 250 watt continu zitten die 's avonds 6 uur lang brandt. Op ons totale energieverbruik is dat een significat deel van wel meer dan "een paar tientjes".
Bij de door jou genoemde waarden komt je op 0.25kW * 6uur * 365dg * 0.21eur/kWh = 115 euro per jaar. Als je daar 2/3 vanaf haalt door zuinigere lampen kan je dus opzich 77 euro per jaar besparen. Probleem is echter dat je dan aanneem dat de elektriciteit die gloeilampen met 95% rendement omzetten in warmte volledige verspilling is. Dat is echter maar ten dele waar, omdat die warmte het grootste deel van het jaar wel degelijk nuttig is en ertoe leidt dat de CV-ketel een fractie minder hoeft te doen. Stel dat de verwarming 80% van de tijd aanstaat. Dan is de besparing dus niet 2/3, maar (2/3)*(1-0.8)=13.4%. De echte besparing is dan dus maar 0,35% van het nationale energieverbruik. Zelfs als je die 80% verlaagt gaat het denk ik nog niet erg aantikken voor het milieu.

De impact voor je energierekening is lastiger te berekenen, omdat we dan eerst moeten uitrekenen hoeveel het kost om 1kWh (dus 1000J * 3600s = 3.6MJ) aan warmte te genereren. Het is namelijk veel goedkoper om een eenheid warmteenergie uit aardgas te halen dan uit elektriciteit. De energetische waarde van aardgas is 31.65MJ/m3. Ik kom dus bij een verbeterd rendement ketel (85% rendement) uit op 0.60eur/m3 * (3.6 / (0.85 * 31.65)) = 0.08eur/kWh warmte. De besparing is dan dus 0.2 * 0.67 * (0.25kW * 6uur * 365dg * 0.21eur/kWh) + 0.8 * 0.67 * (0.25kW * 6uur * 365dg * (0.21eur/kWh - 0.08eur/kWh)) = 54 euro/jaar. Een deel daarvan zal nog opgaan aan de iets hogere kosten van de lampen, dus de uiteindelijke besparing zal dan een ruime 40 euro per jaar worden.

[ Voor 17% gewijzigd door SPT op 04-02-2013 17:17 ]

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb een Berker 2830-10, https://www.klusspullen.n...r-inbouw-(stucwerk)-60-40 , van circa 1 1/2 jaar oud. Ik wil graag goedkoper (uiteraard) maar als ik voor circa 5 x € 35,- lampen moet kopen en dan nog een dimmer van € 100,- dan is de terugverdientijd op dit moment nog niet zo interessant.

• GioStyle
  • Laatst online: 12:40
SPT schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:32:

Bij de door jou genoemde waarden komt je op 0.25kW * 6uur * 365dg * 0.23ct/kWh = 126 euro per jaar. Als je daar 2/3 vanaf haalt door zuinigere lampen kan je dus opzich 84 euro per jaar besparen. Probleem is echter dat je dan aanneem dat de elektriciteit die gloeilampen met 95% rendement omzetten in warmte volledige verspilling is. Dat is echter maar ten dele waar, omdat die warmte het grootste deel van het jaar wel degelijk nuttig is en ertoe leidt dat de CV-ketel een fractie minder hoeft te doen. Stel dat de verwarming 80% van de tijd aanstaat. Dan is de besparing dus niet 2/3, maar (2/3)*(1-0.8)=13.4%. De echte besparing is dan dus maar 0,35% van het nationale energieverbruik. Zelfs als je die 80% verlaagt gaat het denk ik nog niet erg aantikken.
Gloeilampen gebruiken als secundaire verwarmingsbron is simpelweg totaal niet efficiënt. De CV-ketel doet dat vele malen efficiënter, dus in dat opzicht is het wel pure verspilling.

Als ik jouw verhaal omdraai naar de zomer met gloeilampen en airco, betekent dat je in de zomer je airco een tikkie harder moet draaien om de warmte-afgifte van je gloeilampen te compenseren. Dat zou dan volgens jou toch ook een verspilling moeten zijn?

• SPT

SPT

GioStyle schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:03:
[...]Gloeilampen gebruiken als secundaire verwarmingsbron is simpelweg totaal niet efficiënt. De CV-ketel doet dat vele malen efficiënter, dus in dat opzicht is het wel pure verspilling.
Dat waag ik te betwijfelen. De gloeilamp zet toch 100% van de elektriciteit om in warmte (95%) en licht (5%)?
Als ik jouw verhaal omdraai naar de zomer met gloeilampen en airco, betekent dat je in de zomer je airco een tikkie harder moet draaien om de warmte-afgifte van je gloeilampen te compenseren. Dat zou dan volgens jou toch ook een verspilling moeten zijn?
Uiteraard. In de zomer tegelijkertijd de airco laten loeien en gloeilampen aan is grote verspilling. Ik denk dat de realiteit is dat in een warm land waar mensen een groot deel van het jaar de airo aanhebben zuinige lampen wel een substantiële besparing opleveren, terwijl in een land als Nederland waar vrijwel niemand het hele huis van airco heeft voorzien en de verwarming het grootste deel van het jaar aanstaat de besparing een stuk kleiner is.
@SPT: Thanks voor de onderbouwing.

Ik blijf er echter bij dat het een goede zaak is dat er alternatieven voor gloeilampen worden ontwikkeld.

Ook ik geloof compleet niet in de toegevoegde waarde van de warmte die gloeilampen afgeven voor besparing op je CV/stadswarmte, al is het alleen al omdat de warmtebronnen zich vervolgens op voor dat doeleinde compleet onlogische plekken bevinden. Persoonlijk denk ik niet dat de extra electriciteitskosten voor die 'verwarming' gunstiger zijn dan dat pietsie meer wat je CV/stadsverwarming verbruikt.

Het klopt natuurlijk helemaal dat 95% van de verbruikte watt's op gaat aan warmte, maar persoonlijk denk ik nog steeds dat die warmte-energie op gas en zelfs stadswarmte goedkoper is..... (maar ik ben niet zo goed in die sommen)

Overigens, hier staat de verwarming zeker -niet- 'het grootste deel van het jaar' aan .De vloerverwarming gaat echt wel op minimaal / helemaal uit zodra de buitentemperatuur gemiddeld niet meer onder de 19 graden raakt en ook de radiatoren boven zullen dan niet meer aan staan. De zon in het huis toelaten doet de rest, ook als die 's avonds onder is (er zal dan amper meer warmte vanuit het warme huis naar buiten vloeien).

Bovendien vind ik het ook nog eens een veel veiliger idee dat er geen warmtebronnen, die heet genoeg worden om potentieel een brand te veroorzaken mocht er iets mis gaan met het armatuur, meer in m'n armaturen zitten. Zeker sommige armaturen van tegenwoordig (met papier en dergelijke) zijn hier waarschijnlijk ook al helemaal niet meer op ontworpen.

Maar goed, wat ik eerder ook al zei, ieder zo z'n ding. Daarom had het me handiger geleken als op z'n minst bv. de "eco halogeen" lampen ook nog toegestaan bleven, voorlopig. Maar voor zo ver ik weet raken die uiteindelijk ook verboden.....

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 04-02-2013 17:14 ]

• SPT

SPT

eymey schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:11:
Ik blijf er echter bij dat het een goede zaak is dat er alternatieven voor gloeilampen worden ontwikkeld.
Ik ben het opzich wel met je eens, hoor. En dat ze niet zo'n grote besparing opleveren (de financiële besparing in mijn rekenvoorbeeld kwam trouwens voornamelijk doordat zoals jij stelt verwarmen met elektriciteit veel duurder is dan met gas) is natuurlijk geen reden om ze helemaal links te laten liggen. Ik heb momenteel alleen in de keuken LED verlichting, maar ben van plan als ze over een aantal jaren wat goedkoper worden steeds meer lampen (ook die welke ik minder vaak aan heb) door LED verlichting te gaan vervangen.

Voor de sfeerverlichting en leeslampen in de woonkamer heb ik nog voor 10-15 jaar gloeilampen in voorraad, ik ga er vanuit dat tegen die tijd alternatieven beschikbaar zijn die minstens dezelfde lichtkwaliteit geven.

[ Voor 9% gewijzigd door SPT op 04-02-2013 17:50 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In hoeverre is het trouwens slim om je elektrische verwarming (=gloeilamp) aan het plafond te hangen t.b.v. opwarming van de kamer? Spotjes in de vloer(verwarming) lijkt mij beter.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 04-02-2013 20:36 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

Dre schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:35:
In hoeverre is het trouwens slim om je elektrische verwarming (=gloeilamp) aan het plafond te hangen t.b.v. opwarming van de kamer? Spotjes in de vloer(verwarming) lijkt mij beter.
Als je op je rug op de vloer gaat liggen met een boek in je handen zal dat wel gaan. Maar in het algemeen is aan het plafond plezieriger. :+

A'dam PVOutput

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 09:14
Los van het argument of gloeilampen als verwarming nuttig zijn is het arument dat het zinloos is als verwarming omdat ze aan het plafond zitten natuurlijk wel onzin. De meeste gloielampen hangen helemaal niet aan het plafond maar zitten in allerlei tafel/schemer/wand armaturen en zitten dus laag in de ruimte..

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
Laten we wel wezen, ook met conventionele verwarming zijn we eerst het plafond aan het verwarmen, voordat de hele ruimte op temperatuur is. Dit omdat warme lucht altijd stijgt, en het even duurt voordat een ruimte op de gewenste temperatuur is. Dus dat een gloeilamp aan het plafond hangt is niet zo'n punt.
Dit heb je overigens niet als je vloerverwarming door je hele huis hebt, dan komt de warmte echt vanaf de vloer.

Echter, verwarmen op gas is veel goedkoper dan elektrisch, dus uiteindelijk is het alsnog beter dat de lampen er efficienter op worden. Daarnaast staat in ons appartement (met ouderwetse verwarming) de verwarming de helft van het jaar uit, waar ik in de avonden toch wel het licht aan heb.

Dus het verwarmingsargument is maar voor een klein deel geldig als je het mij vraagt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
janvanduschoten schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:04:
Morgenavond een test van diverse ledlampen qua verbruik, misschien wel interessant.

http://kassa.vara.nl/actu...mpen-test-in-kassa-groen/

Ik zoek voor mijn woonkamer echt een vervanger voor de gloeilamp dus ik moet "gewoon" een lamp uitzoeken die warm licht geeft als de kleur gelijk blijft bij het dimmen. Kan ik dan dus het vervangingsvermogen aanhouden voor de dimmer of het werkelijke verbruik (zie mijn vorige post met het linkje) ivm het startvermogen van de dimmer?
De kleur blijft misschien wel juist gelijk bij een LED-lamp, maar wij ervaren het anders.
Bij het dimmen wordt misschien de gelijkstroom door de LED geregeld of de verhouding tussen aan-uit tijd van de LED en wel zo dat onze ogen dat niet kunnen waarnemen , waarbij de LED heel snel knippert.
Het kleuren spectrum verloop bij het dimmen van de LED-lamp blijft echter hetzelfde en dat zijn wij niet gewend omdat het bij gloeilampen heel anders verloopt.

Bij een gloeilamp gaat dit veel anders omdat de temperatuur van de gloeidraad in de lamp a.h.w. geregeld wordt, waarbij het hele kleurspectrum naar het rood verschuift bij gedimd licht.

Dimmen van LED-lampen valt altijd in het nadeel uit tegen de gloeilamp.

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dat is ook een beetje mijn angst, dan heb ik straks voor € 175,– aan lampen aan het plafond en dan is het "meh, niet zo mooi, pak die oude lampen maar weer". Toch maar eens gaan kijken&vergelijken wat mooi is en wat een dimmer met de kleur doet. Ik heb vorig jaar een paar(Philips) led spotjes gezien die groener werden bij het dimmen, dat moet ik zeker niet in de woonkamer.

• synthdood
janvanduschoten schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:17:
Dat is ook een beetje mijn angst, dan heb ik straks voor € 175,– aan lampen aan het plafond en dan is het "meh, niet zo mooi, pak die oude lampen maar weer". Toch maar eens gaan kijken&vergelijken wat mooi is en wat een dimmer met de kleur doet. Ik heb vorig jaar een paar(Philips) led spotjes gezien die groener werden bij het dimmen, dat moet ik zeker niet in de woonkamer.
Als je wilt dat het er bij dimmen nog een beetje uitziet neem dan Philips Dimtone. Die worden geler als je ze dimt. Bij alle andere merken en types ga je teleurgesteld zijn. Die worden juist witter/grauwer als je ze dimt!

• opuntia1
janvanduschoten schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:17:
Vergelijk het dimmen van een LED maar met het dimmen van zonlicht.
Je kan het dimmen met jaloezieën of gordijnen maar de kleur blijf het zelfde.
En maanlicht is ook niet bepaald warm licht.
De temperatuur van de zon kunnen wij immers niet verlagen zoals bij een gloeilamp.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Deze aanbieding ziet er ook leuk uit, alleen de hoek lijkt wat klein. Ik zou zoiets willen gebruik voor mijn 4 spotter. Of is een grotere hoek beter (alszijnde gezelligere uitstraling)?

[ Voor 13% gewijzigd door ByteMe_ op 05-02-2013 14:01 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• synthdood
RonaldDesigns schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:00:
Deze aanbieding ziet er ook leuk uit, alleen de hoek lijkt wat klein. Ik zou zoiets willen gebruik voor mijn 4 spotter. Of is een grotere hoek beter (alszijnde gezelligere uitstraling)?
Ik blijf me er over verbazen dat 3000K als warm wit wordt verkocht 8)7.

2700K en lager is warm wit. 3000 is gewoon wit en 4000/5000 is KnalhardFabriekshalIndustrieleWerkplaatsWit (die wil je dus echt niet in je woonkamer hebben!). Als je een beetje fatsoenlijke gloeilamp of halogeenvervanger zoekt neem dan 2700K en niets hoger. Kan wel goedkoop zijn maar als de kleur niet goed is dan eindigt het ding op die stapel onderin de meterkast met mislukte expirimenten. Beter iets meer uitgeven aan een echt merk waar de kleur wel van klopt..

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SPT schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:10:
Dat waag ik te betwijfelen. De gloeilamp zet toch 100% van de elektriciteit om in warmte (95%) en licht (5%)?
Electriciteit is 5x zo duur per Joule of kWh als gas.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• ByteMe_
  • Niet online
synthdood schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:10:
[...]

Ik blijf me er over verbazen dat 3000K als warm wit wordt verkocht 8)7.

2700K en lager is warm wit. 3000 is gewoon wit en 4000/5000 is KnalhardFabriekshalIndustrieleWerkplaatsWit (die wil je dus echt niet in je woonkamer hebben!). Als je een beetje fatsoenlijke gloeilamp of halogeenvervanger zoekt neem dan 2700K en niets hoger. Kan wel goedkoop zijn maar als de kleur niet goed is dan eindigt het ding op die stapel onderin de meterkast met mislukte expirimenten. Beter iets meer uitgeven aan een echt merk waar de kleur wel van klopt..
Ja bij alles wat ik vind voor in mijn ogen leuke prijs is vaak er een nadeel bij, lumen 150, t.v.v. 10-20 watt, of het gaat simpelweg snel kapot. Maar 25 euro voor kwaliteit vind ik nog veel te veel geld 8)7

• opuntia1
Juup schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:45:
[...]

Electriciteit is 5x zo duur per Joule of kWh als gas.
5 X zo duur lijkt mij overdreven, misschien 3 X is meer waar, maar misschien heb je een hele goedkope leverancier van elektriciteit en een hele dure leverancier van gas.

• opuntia1
RonaldDesigns schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:59:
[...]

Ja bij alles wat ik vind voor in mijn ogen leuke prijs is vaak er een nadeel bij, lumen 150, t.v.v. 10-20 watt, of het gaat simpelweg snel kapot. Maar 25 euro voor kwaliteit vind ik nog veel te veel geld 8)7
Gebruik je ogen om te zien of de kleur van een LED-lamp je bevalt.
Zelf heb ik dat ook gedaan bij een LED-lamp van 3 W van Kruidvat voor € 3 in de aanbieding.
Deze gaf de juiste kleur licht en met 230 lumen voldoende licht in verhouding met het opgenomen vermogen.
De ultieme test is om gloeilampen te vervangen door LED-lampen en dan wachten op de reacties van je partner.
Heeft deze er geen commentaar op dan zit je goed.

• ByteMe_
  • Niet online
@Opuntia1

Ja die reactie kreeg ik al bij de Philips 4-35w spots ('is wel even wennen...) maarja dat is het ook, veel minder sterkte, maar ze vond het zelf wel prima, ik ben kritischer erover, zou iets als 40-50w vervangers moeten hebben qua lumen dan zal het beter zijn.

Beetje jammer van die kruidvat dingen dat de levensduur niet lang is (2 jaar?) en als ik andere mensen hier zie die hier dat ding uit elkaar halen en laten zien wat voor picasso dat ding gelijmd heeft stel dat ook niet gerust. Maarja duur is het niet, kan het natuurlijk ook proberen voor in de gang. 230 lumen klinkt nog veel voor 3w, of is het de e27 versie? Toen ik eerst ging kijken was die actie er niet meer en nu weer wel...

• blissard
@ opuntie:
3x klopt inderdaad

1 m3 aardgas = ca 8 Kwh energie
1m3 aardgas kost ca. 60 ct en 8 kwh electricteit kost ca. 1.75 euro

Als je zoveel PV op 't dak hebt liggen dat je het moet verkopen voor 7 ct. Dan is verwarmen met electriciteit dus net zo duur als met aardgas.

• opuntia1
RonaldDesigns schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:32:
@Opuntia1

Ja die reactie kreeg ik al bij de Philips 4-35w spots ('is wel even wennen...) maarja dat is het ook, veel minder sterkte, maar ze vond het zelf wel prima, ik ben kritischer erover, zou iets als 40-50w vervangers moeten hebben qua lumen dan zal het beter zijn.

Beetje jammer van die kruidvat dingen dat de levensduur niet lang is (2 jaar?) en als ik andere mensen hier zie die hier dat ding uit elkaar halen en laten zien wat voor picasso dat ding gelijmd heeft stel dat ook niet gerust. Maarja duur is het niet, kan het natuurlijk ook proberen voor in de gang. 230 lumen klinkt nog veel voor 3w, of is het de e27 versie? Toen ik eerst ging kijken was die actie er niet meer en nu weer wel...
Zelf heb ik een aantal van deze kruidvat LED-lampen gekocht.
Deze branden nu bijna continu in trappenhuis en overloop (bijna geen daglicht)
Ook in de afzuigkap, voor de verlichting, heb ik de lampen gebruikt.
Ook heb ik een lamp achter mijn LED- tv- scherm geplaatst als achtergrond verlichting.
Ik ben tevreden over de kleur en het verbruik.
Hoe lang deze lampen meegaan is ook mijn vraag, maar ik heb er genoeg in reserve,
Zelf geloof ik er niets van dat deze lampen volgens de verpakking 15 jaar of 25.000 uur meegaan.
Het zwakke punt van deze lampen zijn m.i. de condensatoren die in deze lampen gebruikt worden.
En even netjes open maken om de condensatoren door betere te vervangen is ook niet te doen omdat alles aan elkaar gelijmd is :(

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12 23:48
Vanavond in Kassa Groen: Ledlampen
http://kassa.vara.nl/actu...51f9f29e2b4015e81fcf50df8

My favorite programming language is solder.

Is inmiddels al begonnen ;) (19:20 - 19:55)

Wel vreemd trouwens, die rails die die man in de kamer had hangen adviseerde dat mannetje dat waarschijnlijk het armatuur en de hele rails vervangen moet worden. Dat terwijl er volgens mij gewoon E27 kopspiegel lampen in zaten die je prima kunt vervangen door zoiets http://www.leditlight.net/led-lampen-3x2watt-e27.html 8)7

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2013 19:31 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

"Test: Wat is een goede LED-lamp?"
En er wordt vervolgens alleen gekeken naar de efficiency en niet naar kleurtemperatuur, stralingshoek, CRI, etc. Blijkbaar is een "goede" lamp een efficiënte. Had het dan niet beter kunnen heten: Wat is een efficiënte LED-lamp

Is het correct om lampen alleen te vergelijken op efficiency? Of wordt het tijd dat programma's die pretenderen "tests" uit voeren van de buis te schrappen als ze niet eens fatsoenlijk tests kunnen uitvoeren?

[/rant]

• ByteMe_
  • Niet online
Ik hoop dat ze ook meer die cree's gaan toepassen, volgens mij zijn er nog niet veel shops met deze.Zag toenstraks een SMD gu10 werkend, maar was ook erg wit weer.

Ledlampendirect heeft ook wel een leuke die op de leditlight lijkt, zou 2750k zijn en niet al te duur

[ Voor 15% gewijzigd door ByteMe_ op 05-02-2013 22:19 ]

Dre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:20:
[...]

En er wordt vervolgens alleen gekeken naar de efficiency en niet naar kleurtemperatuur, stralingshoek, CRI, etc. Blijkbaar is een "goede" lamp een efficiënte. Had het dan niet beter kunnen heten: Wat is een efficiënte LED-lamp

Is het correct om lampen alleen te vergelijken op efficiency? Of wordt het tijd dat programma's die pretenderen "tests" uit voeren van de buis te schrappen als ze niet eens fatsoenlijk tests kunnen uitvoeren?

[/rant]
Ik was ook wel een beetje teleurgesteld. Ik had eerst zoiets van "yes" toen ik zag dat ze bij Olino langs gingen, toch niet echt een leek op het gebied van verlichting (en ook dingen als CRI en zo ).

Maar helaas, ze keken inderdaad alleen naar welke het felst was en de levensduur (en die ook alleen maar nav wat er op de verpakking stond).

Maar goed, het programma mag maar een half uurtje duren en zit ook bomvol andere items :P

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

[/rant]
Het hele programma is vaak erg teleurstellend imo. Er wordt zelden ook maar een beetje diep in gegaan op een bepaald onderwerp. Erg oppervlakkig vaak, maar het idee is leuk.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Probleem is dat 99% van de mensen geen idee heeft wat een lumen o.id. is, wat die mensen nu wel weten is dat ze voor goedkope zuinige (led) lampen bij de action moeten zijn.

Programma was dus prima voor de grote doelgroep.

[ Voor 13% gewijzigd door fast-server op 05-02-2013 23:18 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Idd, daar gaat het om. De informatie is in die hoedanigheid ook niet 'onjuist' ofzo....

• synthdood
[...]

[/rant]
Helemaal met je eens. De enorme hoeveelheid misinformatie rond LED verlichting is mij een enorme doorn in het oog. Er wordt alleen naar efficiency gekeken en niemand schijnt door te hebben dat die dingen vooral ook bruikbaar licht moeten geven. Er is echt heel veel troep op de markt terwijl het technisch gezien echt wel beter kan.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
fast-server schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 23:12:
Probleem is dat 99% van de mensen geen idee heeft wat een lumen o.id. is, wat die mensen nu wel weten is dat ze voor goedkope zuinige (led) lampen bij de action moeten zijn.

Programma was dus prima voor de grote doelgroep.
Ik heb zelf ook een test ledlamp gekocht bij de Action de E27 bol, en hij valt echt niet tegen.
En zeker gezien in het vergelijk met gerenommeerde merken, en de test bevestigde mijn bevindingen.
Veel voor weinig.

En HIERhttp://www.olino.org/arti...d-lampen-voor-kassa-groen. Voor de mensen die de inhoudelijke testgegevens miste, en meer.verstand van ledlampen hebben als van Google.

[ Voor 15% gewijzigd door Supertip op 06-02-2013 09:47 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• SPT

SPT

synthdood schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:02:
[...]

Helemaal met je eens. De enorme hoeveelheid misinformatie rond LED verlichting is mij een enorme doorn in het oog. Er wordt alleen naar efficiency gekeken en niemand schijnt door te hebben dat die dingen vooral ook bruikbaar licht moeten geven. Er is echt heel veel troep op de markt terwijl het technisch gezien echt wel beter kan.
Ik heb uren over internet gezworven om te kijken of ik mijn gloeilampen kon vervangen door LED-lampen, en heb daarbij zelfs alleen naar lichtkwaliteit gekeken. Daarnaast heb ik niets gehoord over het vermeende schadelijke blauwe licht (geen idee of dat ook echt slecht is), waar sommige goedkope LED lampen in zouden pieken omdat dat licht goedkoop te maken is.

Daarnaast ergerde ik me ook aan de onjuistheden in het programma. Zo wordt gesteld dat als je een gloeilamp gemiddeld 4 uur per dag aan hebt, dat 45 euro per jaar kost. Dat moet echter (bij 60W) 0,22*365*4*0,060=19.27 zijn, en voor een spaarlamp dus 6,42 en een led lamp nog iets lager. Maar dat was onterecht :).

Lumen per watt is trouwens alleen geschikt voor het vergelijken van de efficiëntie van lampen die precies dezelfde kleuren licht uitzenden. De oorzaak hiervan is dat de lichtreceptoren in de ogen relatief gevoelig zijn voor geel licht (zie bijvoorbeeld Wikipedia). De ogen zijn gevoeliger voor het relatief gele licht van een gloeilamp dan voor licht met meer blauwtinten zoals het licht uit een spaarlamp of LED-lamp. Volgens Ekotest kloppen de labels op spaarlampen niet, en moet de ratio tussen het vermogen van een gloeilamp en de vervangende spaarlamp 2,9 zijn. Het lijkt mij dat verschillende LED lampen mogelijk uitzenden in verschillende delen van het spectrum, en dat maakt veel uit voor de hoeveelheid licht die ze vanuit het menselijk oog gezien geven.
Supertip schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:36:
En HIERhttp://www.olino.org/arti...d-lampen-voor-kassa-groen. Voor de mensen die de inhoudelijke testgegevens miste, en meer.verstand van ledlampen hebben als van Google.
Bedankt voor de link. Sinds wanneer is een kleurtemperatuur (van de winnaar) van 3153K warmwit? :) De twee lampen met een in mijn ogen voor de woonkamer aangename kleur (2500 en 2550K), en relatief goede kleurweergave (90 en 92 CRI-Ra) hebben staan nu onderaan...

@Civil: Klopt, je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door SPT op 06-02-2013 14:14 ]

• Supertip
  • Niet online
En HIER nog een overzicht van alle geteste ledlampen per fitingtype.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• opuntia1
eymey schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:26:
[...]

Ik was ook wel een beetje teleurgesteld. Ik had eerst zoiets van "yes" toen ik zag dat ze bij Olino langs gingen, toch niet echt een leek op het gebied van verlichting (en ook dingen als CRI en zo ).

Maar helaas, ze keken inderdaad alleen naar welke het felst was en de levensduur (en die ook alleen maar nav wat er op de verpakking stond).

Maar goed, het programma mag maar een half uurtje duren en zit ook bomvol andere items :P
De levensduur kan men pas na 15 jaar weten, wellicht veel eerder, want ik geloof niets van een levensduur van 15 jaar.
De voorschakelelekronika is het zwakke punt, met name de elektrolytische condensatoren.
Deze worden warm door de warmte die door de LED's wordt afgegeven; wordt deze warmte niet afgevoerd dan zal de levensduur van deze condensatoren aanmerkelijk korter zijn.

De andere vermeldingen op de verpakking kunnen wel gecontroleerd worden door Olino en misschien door jezelf.

De kleur van de lamp moet men zelf ervaren, het benaderd de gloeilamp misschien, maar zal altijd minder zijn.

• opuntia1
Supertip schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:22:
En HIER nog een overzicht van alle geteste ledlampen per fitingtype.
Deze lamp http://www.olino.org/arti...27-ceramic-base-3w-265-lm
lijkt het meest op de kruidvatlamp van 3W, de uitvoering is nagenoeg gelijk en ik denk dat er ook de zelfde LED's inzitten.
Maar er moet andere elektronica inzitten.
Zelf geprobeerd op een variac, ook op 110 V bleef de Kruidvatlamp de zelfde hoeveelheid licht afgeven.
( de chip erin zorgt voor een constante stroom door de LED's)
Er staat op de lamp en verpakking 230V maar ook bij 110V werkt de lamp net zo goed.

• Supertip
  • Niet online
opuntia1 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:58:
[...]

Deze lamp http://www.olino.org/arti...27-ceramic-base-3w-265-lm
lijkt het meest op de kruidvatlamp van 3W, de uitvoering is nagenoeg gelijk en ik denk dat er ook de zelfde LED's inzitten.
Maar er moet andere elektronica inzitten.
Zelf geprobeerd op een variac, ook op 110 V bleef de Kruidvatlamp de zelfde hoeveelheid licht afgeven.
( de chip erin zorgt voor een constante stroom door de LED's)
Er staat op de lamp en verpakking 230V maar ook bij 110V werkt de lamp net zo goed.
Is er dan ook verschil in temperatuur gemeten op de condensator, het lijkt mij wel.
Maar meten is weten.

Jet lijkt mij dat ledlampen alleen geschikt voor 220v ook langer meegaan, ivm warmte van de ballast.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
SPT schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:03:
[...]

Daarnaast ergerde ik me ook aan de onjuistheden in het programma. Zo wordt gesteld dat als je een gloeilamp gemiddeld 4 uur per dag aan hebt, dat 45 euro per jaar kost. Dat moet echter (bij 60W) 0,22*365*4*0,060=19.27 zijn, en voor een spaarlamp dus 6,42 en een led lamp nog iets lager.
Als je het filmpje nog een keer bekijkt en beluisterd dan hoor je dat ze zeggen 45 euro over 3 jaar, ofwel 15 euro per jaar.

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik ben benieuwd hoe lang de kleur mooi blijft bij die goedkope ledlampen die als beste uit de test kwamen. Goedkope ledlampen hebben wel vaker de neiging om in het begin feller te zijn als de duurdere merken, maar vervolgens wordt de kleur lelijk na x aantal branduren. Dit komt omdat er fabrikanten zijn die slechte fosfor gebruiken of onkundig zijn wat betreft het verpakkingsproces van de leds. Laat je dus niet misleiden door goede korte termijn prestaties als je op zoek bent naar een lange levensduur of efficiëntie. De goedkopere ledlampen trekken een sprint, de duurdere ledlampen lopen een marathon. Beide hebben zo hun voor- en nadelen dus het verschilt per persoon en per situatie. Goed dimbaar zul je in het goedkopere segment niet zo snel vinden, een warme lichtkleur wel.

• opuntia1
dj_ryow schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:00:
Ik ben benieuwd hoe lang de kleur mooi blijft bij die goedkope ledlampen die als beste uit de test kwamen. Goedkope ledlampen hebben wel vaker de neiging om in het begin feller te zijn als de duurdere merken, maar vervolgens wordt de kleur lelijk na x aantal branduren. Dit komt omdat er fabrikanten zijn die slechte fosfor gebruiken of onkundig zijn wat betreft het verpakkingsproces van de leds. Laat je dus niet misleiden door goede korte termijn prestaties als je op zoek bent naar een lange levensduur of efficiëntie. De goedkopere ledlampen trekken een sprint, de duurdere ledlampen lopen een marathon. Beide hebben zo hun voor- en nadelen dus het verschilt per persoon en per situatie. Goed dimbaar zul je in het goedkopere segment niet zo snel vinden, een warme lichtkleur wel.
De kleur kan misschien ook veranderen na verloop van tijd, maar dat weet je nooit, een dure lamp is geen garantie.
Vergeet het dimmen ook maar met LED-lampen.
Probeer eerst met 1 LED-lamp te kjken of je voldoende licht heb en de kleur je bevalt.
Heb je te weinig licht dan kan je meer lampen gebruiken.
Zoals ik al eerder aangaf vraag ik mij af of de LED-lamp 15 jaar meegaat zoals op de verpakking staat.

• opuntia1
Oxellaar schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:35:
[...]

Het hele programma is vaak erg teleurstellend imo. Er wordt zelden ook maar een beetje diep in gegaan op een bepaald onderwerp. Erg oppervlakkig vaak, maar het idee is leuk.
Ja een leuk idee maar meer niet, wat moeten we denken van de levensduur van een LED-lamp?
Hier de uit de Kassa test de verwachte levensduur maar niet heus.
Bepaal het zelf maar aan de hand van de temperatuur van wat? en wat wordt dan de levensduur?

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/LEDlampenlevensduur.jpg

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
opuntia1 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 15:00:
[...]

De kleur kan misschien ook veranderen na verloop van tijd, maar dat weet je nooit, een dure lamp is geen garantie.
Uiteraard is een dure ledlamp geen garantie maar de kans is een stuk groter dat de kleur hetzelfde blijft en de levensduur langer is. De lichtstroom neemt sowieso af naar mate de jaren verstrijken maar bij een goede ledlamp wordt de kleur niet lelijker.
[...]

Zoals ik al eerder aangaf vraag ik mij af of de LED-lamp 15 jaar meegaat zoals op de verpakking staat.
De levensduur die op de verpakking staat is gebaseerd op theorie. Het ligt aan de kwaliteit van de lamp en haar onderdelen. De warmtegeleiding van de lamp, het armatuur en de omgevingstemperatuur. En als laatste moet je natuurlijk een gemiddeld gebruik hebben (in jouw geval: 25.000 uur vertalen naar 15 jaar betekent elke dag 4-5 branduren). 25.000 branduren is wel zo'n beetje het maximum voor een retrofit ledlamp met een witte lichtkleur. Ik zou uitgaan van 15.000 - 25.000 branduren oftewel 9 - 15 jaar.

• synthdood
[...]
De levensduur gaat uit van de levensduur van de LED zelf. Dat in de praktijk de voorschakelelektronica al veel (heel veel!) eerder sneuvelt is ook weer zoiets waar je in de media niets over hoort. En als je ziet op wat voor manier die eletronica er meestal de brui aan geeft is het wachten tot er een paar huizen zijn afgefikt doordat de zoveelste LED spot uit elkaar is geklapt achter een systeemplafonnetje...

• Dre
  • Niet online

Dre

synthdood schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 17:52:
[...]

De levensduur gaat uit van de levensduur van de LED zelf. Dat in de praktijk de voorschakelelektronica al veel (heel veel!) eerder sneuvelt is ook weer zoiets waar je in de media niets over hoort. En als je ziet op wat voor manier die eletronica er meestal de brui aan geeft is het wachten tot er een paar huizen zijn afgefikt doordat de zoveelste LED spot uit elkaar is geklapt achter een systeemplafonnetje...
Hoe kan je de levensduur van een dergelijk product nou bepalen op basis van componenten die je niet kan vervangen? Of mijn vraag even anders geformuleerd: Hoe kom je erbij dat de geschatte levensduur door de fabrikant gebeurt op basis van een enkel component in de lamp?

De levensduur van een gloeilamp wordt toch ook niet berekend op basis van de levensduur van het glas?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:50
Ik ben nu ook aan het kijken voor ledlampen, maar tot nu toe ben ik nog geen goede betaalbare lampen tegen gekomen. Ik heb nu als primaire verlichting in mijn kamer een plafondlamp met daarin 3x een e27 spaarlamp van 11 watt. Zo'n spaarlamp heeft een mooie kleurtemp. en produceert zo'n 780 lumen. Kijk ik bij bijv. de ikea koop je voor 10 euro een ledlamp die 8 watt verbruikt en maar 400 lumen produceert. Bij veel andere lampen betaal je nog veel meer en krijg je niet veel meer lumen of verbruikt meer dan 11 watt. Voorlopig blijven het dus gewoon spaarlampen die je voor 1 euro bij de action kan kopen. Pas als ledlampen betaalbaar worden ga ik ze kopen.

@supertip hieronder
Klopt die had ik ook gezien, maar ondanks de 3 watt, 4 euro en 2900K produceert hij maar 250 lumen. En dat is toch echt te weinig. Leuk voor een sfeerlamp, maar niet als je gewoon een bak licht wil hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 07-02-2013 00:03 ]

• Supertip
  • Niet online
chrisborst schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 22:43:
Ik ben nu ook aan het kijken voor ledlampen, maar tot nu toe ben ik nog geen goede betaalbare lampen tegen gekomen. Ik heb nu als primaire verlichting in mijn kamer een plafondlamp met daarin 3x een e27 spaarlamp van 11 watt. Zo'n spaarlamp heeft een mooie kleurtemp. en produceert zo'n 780 lumen. Kijk ik bij bijv. de ikea koop je voor 10 euro een ledlamp die 8 watt verbruikt en maar 400 lumen produceert. Bij veel andere lampen betaal je nog veel meer en krijg je niet veel meer lumen of verbruikt meer dan 11 watt. Voorlopig blijven het dus gewoon spaarlampen die je voor 1 euro bij de action kan kopen. Pas als ledlampen betaalbaar worden ga ik ze kopen.
Maar Euhhh toen je bij de Action je spaarlampen pakte en toen naar rechts had gekeken dan had je ook goedkope ledlampen gezien, 4euro pst. baat het niet schaadt het ........ :*)

• bast-i
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-10-2024
bast-i schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:20:
Hoi tweakers,

Ik ben van plan om voor onze woonkamer zelf lampen te bouwen op basis van LED. Ik wil geen gebruik maken van spots in het plafond omdat ik geen zin heb om het plafond aan te passen. Het gaat om een kamer van ongeveer 30 m2. Ik heb de kamer even in sketch-up gezet:

[afbeelding]

Het idee is dus om en houten plaat (130cmx60cm) ongeveer 15cm onder het plafond te hangen met daarop LEDs. Ik dacht aan steeds 4 LEDs aan de lange zijde en 1 aan de korte zijde, dus 10 total en deze men een hoek van 45 graden schuin naar boven aan het plafond te laten schijnen. Dimmen wil ik zelf gaan doen met een micro-controller en de nodige MOSFET's. Verder komt er nog een RF ontvangertje zodat ik de lampen via een Android-app kan aansturen.

Het doel is dat de twee lampen in staat moeten zijn de kamer geheel op te lichten. Het moet zeg maar mogelijk zijn om een verloren schroefje terug te vinden :-). Bij normaal gebruik denk ik dat de lamp sowieso op 50% gedimt zal staan.

Hoeveel lumens denken jullie dat ik nodig heb? Ik zat zelf te denken aan 4000 lumens. Dat zou dus 2000 per lamp zijn en 200 per LED.

Ik heb hiervoor de volgende twee LEDs gevonden welke på 0.7A ongeveen 200lm geven.

Cree XPEHEW-H1-0000-00CE7TR-ND - 3000K
Cree XPEHEW-H1-0000-00BE8CT-ND - 2700K

Wat vinden jullie van de LED keuze? Zal dit setup genoeg warm-wit licht opbrengen?

Verder vroeg ik me nog af wat voor voeding ik nodig heb. Ik ben van plan om de LEDs steeds in een array van 3 te zetten met een 25W weerstandje erbij. De voeding moet dan 12V leveren en minimal 2.8A. Kan ik elke goedkope 12V DC voeding gebruiken of moet de voeding speciaal bestand zijn tegen de PWM pulsen?

alvast bedankt!
Heb eindelijk mijn lamp helemal af en hier kunnen jullie het resultalt bekijken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

• blissard
bast-i schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 06:45:
[...]

Heb eindelijk mijn lamp helemal af en hier kunnen jullie het resultalt bekijken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
mooi, mooi, mooi, mooi, mooi

en ik ben jaloers op je vakmanschap

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
[...]

Wow! Heel netjes en retestrak. _/-\o_

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-12 17:53

mb1

[...]

Netjes! alleen een vraagje waarom heb je niet Alle led's in serie gezet? je hebt er nu 2*48 toegepast á 3 volt p/st, dat is een maximale string spanning van 288volt.
Dat kan toch direct achter de RF dimmer?

• bast-i
mb1 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:36:
[...]

Netjes! alleen een vraagje waarom heb je niet Alle led's in serie gezet? je hebt er nu 2*48 toegepast á 3 volt p/st, dat is een maximale string spanning van 288volt.
Dat kan toch direct achter de RF dimmer?
Welke dimmer levert 350mA constante stroom bij ~288V DC?

• mb1

mb1

bast-i schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:39:
[...]

Welke dimmer levert 350mA constante stroom bij ~288V DC?
Don't know daarom vraag ik het ook!
Maar als ik een gelijkrichter achter (een) dimmer zet dan zou ik er toch zijn of niet?
Of kunnen deze leds ook op AC aangesloten worden zoals veel 12 en 230V modules

• SPT

SPT

De LED's zijn steeds per 6 in serie aangesloten op een 24V voeding. Er zijn 8 van deze parallele ketens van 6 LED's, die via een door de microcontroller geregelde PWM schakeling de juiste stroom krijgen.

Zie zijn website.

[ Voor 16% gewijzigd door SPT op 07-02-2013 09:14 ]

• bast-i
mb1 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 08:50:
[...]

Don't know daarom vraag ik het ook!
Maar als ik een gelijkrichter achter (een) dimmer zet dan zou ik er toch zijn of niet?
Of kunnen deze leds ook op AC aangesloten worden zoals veel 12 en 230V modules
Nee zo werkt het helaas niet. AC is een sinus kurve waardoor de LED heel wat minder licht zou geven als je de spenning naar 3V terug berengt per LED. De LED zou uit staan 50% van de tijd en bovendien je binnen die andere 50% misschien maar 1% van de tijd je waar de LED 100% licht zou geven.
Daarnaast is het heel lastig om precies 3V bij en LED te krijgen als je geen constante stroom regelaar gebruikt.

Afgezien daarvan is het niet ongevaarlijk om je LED's direct aan 220V AC te sluiten :F Niet doen.

• opuntia1
Dre schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 19:58:
[...]

Hoe kan je de levensduur van een dergelijk product nou bepalen op basis van componenten die je niet kan vervangen? Of mijn vraag even anders geformuleerd: Hoe kom je erbij dat de geschatte levensduur door de fabrikant gebeurt op basis van een enkel component in de lamp?

De levensduur van een gloeilamp wordt toch ook niet berekend op basis van de levensduur van het glas?
Dre je hebt gelijk, het gaat om het totale produkt, de LED-lamp, en niet een afzonderlijk onderdeel.

• mb1

mb1

bast-i schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 09:20:
[...]

Nee zo werkt het helaas niet. AC is een sinus kurve waardoor de LED heel wat minder licht zou geven als je de spenning naar 3V terug berengt per LED. De LED zou uit staan 50% van de tijd en bovendien je binnen die andere 50% misschien maar 1% van de tijd je waar de LED 100% licht zou geven.
Daarnaast is het heel lastig om precies 3V bij en LED te krijgen als je geen constante stroom regelaar gebruikt.

Afgezien daarvan is het niet ongevaarlijk om je LED's direct aan 220V AC te sluiten :F Niet doen.
Denk eens aan het gemiddelde lichtsnoer voor de kertsboom ;)
Toch ook in serie geschakelde lampjes of led's.

Ik had uiteraard je site met veel belangstelling bekeken, en begrijp me niet verkeerd ik probeer alleen te beredeneren of er niet bespaard kan worden op onderdelen (en dus winst aan rendement) aangezien je zoveel leds toepast dat je reeds aan een string spanning komt welke heel dicht bij de netspanning ligt.....

Dus even heel simpel geschetst 230v netspanning > (bouwmarkt) of leddimmer > enkel of dubbelzijdige gelijkrichter > eventueel een condensator om de pulserende gelijkspanning af te vlakken > c.a. 100 led's in serie.
Nu moet het toch mogelijk zijn om de leds te dimmen op de gewenste intensiteit.

Ja en ik weet dat dit dan geen regelbare stroombron is.

• bast-i
mb1 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 09:31:
[...]

Denk eens aan het gemiddelde lichtsnoer voor de kertsboom ;)
Toch ook in serie geschakelde lampjes of led's.

Ik had uiteraard je site met veel belangstelling bekeken, en begrijp me niet verkeerd ik probeer alleen te beredeneren of er niet bespaard kan worden op onderdelen (en dus winst aan rendement) aangezien je zoveel leds toepast dat je reeds aan een string spanning komt welke heel dicht bij de netspanning ligt.....

Dus even heel simpel geschetst 230v netspanning > (bouwmarkt) of leddimmer > enkel of dubbelzijdige gelijkrichter > eventueel een condensator om de pulserende gelijkspanning af te vlakken > c.a. 100 led's in serie.
Nu moet het toch mogelijk zijn om de leds te dimmen op de gewenste intensiteit.

Ja en ik weet dat dit dan geen regelbare stroombron is.
Ik vindt het leuk over andere (goedkopere) manieren na te denken, dus bedankt voor de feedback.

Volgens mij kun je best wat voor elkaar krijgen, maar het wordt lastig om het stabiel, efficient, feilig en draadloos bestuurbaar te krijgen .

Ik kan dan ook niet meer de twee lampen (elke heeft 48 LEDs) apart van elkaar besturen.

• opuntia1
bast-i schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 09:45:
[...]

Ik vindt het leuk over andere (goedkopere) manieren na te denken, dus bedankt voor de feedback.

Volgens mij kun je best wat voor elkaar krijgen, maar het wordt lastig om het stabiel, efficient, feilig en draadloos bestuurbaar te krijgen .

Ik kan dan ook niet meer de twee lampen (elke heeft 48 LEDs) apart van elkaar besturen.
Wat is die lamp mooi gemaakt.
Topvakmanschap voor alles.
En veel geduld hebben voor je alles gerealiseerd heb.
Een echte design lamp heb je gemaakt.

De enige kritiek die ik er op heb is het vermogens verlies in alles wat nodig is om de LED's 'te laten branden.
Maar ik kan makkelijk praten.
De LED zelf kan wel heel zuinig omgaan met de energie maar als er veel energie verloren gaat in het circuit daarvoor dan ben je nog niet zuinig bezig.
Zelf zocht ik een LED-lamp met weinig vermogens verlies en zo vond ik de kruidvatlamp van 3W, waarin alles gepropt is om de LED's zelf zuinig te laten branden.
Er zit een chip PT 4207 in die voor een constante gelijkstroom door de LED's zorgt en die chip kan nog veel meer, kan ook voor het dimmen gebruikt worden, die chip kan alles wat jij wilt.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/LED3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/PT4207.jpg

Verwijderd

Kom me ook maar eens in dit topic melden voor advies.

De huidige situatie is dat we in huis 4 "lichtzuilen" hebben staan, om precies te zijn deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/vidja-staande-lamp__0139947_PE299766_S4.JPG

Hierin zitten 6 lampen en standaard zit er een dimmer in het snoer verwerkt.

Op dit moment zitten er IKEA Halogen lampen in, dit zijn Halogeenlampen met helder glas en zijn 28 watt. De dimmers staan ergens rond de helft schat ik in.

Ik zou deze graag vervangen door LED's, als ik echter dimbare leds zoek dan kosten deze tussen de 15 en 29 euro. Als ik er 24 zou kopen voor 15,95 dan ben ik een kleine 382 euro kwijt. Dat heb ik er simpelweg niet voor over.

Zou het een optie zijn om bijvoorbeeld bij de IKEA LED lampen te halen van 2.3 watt die vergelijkbaar zijn met een 15 watt gloeilamp? Deze zijn niet dimbaar, maar als ik een dusdanige stap terug maak zijn de dimmers niet meer noodzakelijk en kan ik deze verwijderen en gewoon vol vermogen op de lamp zetten. Eventueel kan ik ook in plaats van 6 lampen per zuil er 5 indoen om het licht te dimmen. In 2 zuilen is dit al het geval omdat deze voor een deel achter de bank staan en ik het zonde vind om de onderkant van de bank te belichten :)

Als ik toe zou kunnen met zeg 20 maal een 2.3watt spaarlamp van € 3,99 dan zou ik slechts 80 euro kwijt zijn. De besparing zal vermoedelijk niet 28watt - 2,3watt = 25,7watt zijn, ik verwacht dat de dimmer wat watt's eet en de 28watt lampen rond de 21 watt gebruiken. Al met al zou het een besparing van 20x21watt=420 watt zijn denk ik.

Klopt het een beetje wat ik allemaal zeg of moet ik lekker bij halogen lampjes blijven? :)

• opuntia1
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:10:

Hierin zitten 6 lampen en standaard zit er een dimmer in het snoer verwerkt.

Op dit moment zitten er IKEA Halogen lampen in, dit zijn Halogeenlampen met helder glas en zijn 28 watt. De dimmers staan ergens rond de helft schat ik in.

Zou het een optie zijn om bijvoorbeeld bij de IKEA LED lampen te halen van 2.3 watt die vergelijkbaar zijn met een 15 watt gloeilamp? Deze zijn niet dimbaar, maar als ik een dusdanige stap terug maak zijn de dimmers niet meer noodzakelijk en kan ik deze verwijderen en gewoon vol vermogen op de lamp zetten. Eventueel kan ik ook in plaats van 6 lampen per zuil er 5 indoen om het licht te dimmen. In 2 zuilen is dit al het geval omdat deze voor een deel achter de bank staan en ik het zonde vind om de onderkant van de bank te belichten :)
Probeer maar de gloeilampen te vervangen door LED-lampen.
Vergeet het dimmen.
Misschien kan je beter flame kiezen omdat je gewend ben aan gedimd gloeilamplicht.
De kleurbeleving wordt anders met LED-lampen, daarom probeer het.

Verwijderd

opuntia1 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:29:
[...]

Probeer maar de gloeilampen te vervangen door LED-lampen.
Vergeet het dimmen.
Misschien kan je beter flame kiezen omdat je gewend ben aan gedimd gloeilamplicht.
De kleurbeleving wordt anders met LED-lampen, daarom probeer het.
Nu zijn de peertjes ook helder, de lampenkap zorgt voor het flame effect lijkt me?

• ByteMe_
  • Niet online
Om terug te komen op een eerder bericht van mijzelf, had het eens over de Pharox 300 gu10, 20 euro vond ik teveel, zie ik hem uitgerekend bij appie De pharox 300 bulb kwam in 2011 als beste uit de test maar kan hier niks over vinden. 3000k helaas dus weer niet mooi warm, maar daarintegen ben ik weer een nieuw naampje tegengekomen, niet zo duur als de CREE, maar als ik het zo lees doet die daar ook onder.

Overigens: vette setup met die lamp bast-i

• Oxellaar
  • Niet online
synthdood schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 17:52:
[...]

Bij spaarlampen is dit toch exact hetzelfde, daar zit ook het vsa in de lamp zelf. Die kan het ook begeven binnen de opgegeven verwachte branduren. Daar is toch ook geen speciale aandacht voor geweest in de de media?

• opuntia1
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 18:05:
[...]

Nu zijn de peertjes ook helder, de lampenkap zorgt voor het flame effect lijkt me?
Helder slaat alleen op het glas van de lamp.
Mat of wit of flame houdt meer licht tegen daarom is een heldere lamp zuiniger in gebruik, geeft meer Lumen per Watt.
Daarom is de handel in die gloeilamp nog niet verboden.

De LED-lampen hebben meestal juist geen helder glas, de witte bol wordt door de LED' aangestraald maar beïnvloedt de kleur niet, net zoals bij de gloeilampen.
Het houdt wel licht tegen.
Maar misschien is bij een flamelamp de glasbol wel gekleurd en zorgt voor een flame effect bij beide soort lampen.
En zet je zelf iets voor of om de lamp dan wordt daardoor natuurlijk ook de kleur bepaald.
Ook de reflectie van de omgeving bepaalt het totale kleurbeeld.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-12 13:07

Geckoo

Good news, everyone!

Ik ben opzoek naar een 10/20 tal led lampjes welke in een GU10 fitting kunnen.
hebben jullie ervaring met dit soort lampjes?
Daarnaast is het ook mogelijk om deze te dimmen?

eerst een zoeken als een brave user, een search op GU10 gaf 10 pagina's reacties in dit topic :X
even lezen :X

[ Voor 19% gewijzigd door Geckoo op 08-02-2013 12:39 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Oxellaar schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 23:27:
[...]

Bij spaarlampen is dit toch exact hetzelfde, daar zit ook het vsa in de lamp zelf. Die kan het ook begeven binnen de opgegeven verwachte branduren. Daar is toch ook geen speciale aandacht voor geweest in de de media?
Een spaarlamp is ook wel even flink goedkoper (euro of 4 tegenover 10 a 20, of misschien zelfs 30 euro voor een LED lamp).

• Supertip
  • Niet online
Geckoo schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:37:
Ik ben opzoek naar een 10/20 tal led lampjes welke in een GU10 fitting kunnen.
hebben jullie ervaring met dit soort lampjes?
Daarnaast is het ook mogelijk om deze te dimmen?
Edit. Ik zie dat je je al gaat inlezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Supertip op 08-02-2013 22:45 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Supertip schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:36:

[...]

Ik heb zelf ook een test ledlamp gekocht bij de Action de E27 bol, en hij valt echt niet tegen.
En zeker gezien in het vergelijk met gerenommeerde merken, en de test bevestigde mijn bevindingen.
Veel voor weinig.

Gisteren ook een gu10 van Majestic gehaald, valt zeker niet tegen voor onze kleine hal, wel erg breed licht, niet gebundeld 35° zoals de 35w halogeen, heb de oude er nog naast (tweespotter) om het verschil te zien. Ik ga dus nog een tweede halen. Kleur is ook zeer goed te doen eigenlijk (2700K)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gisteren een paar Ledare lampen aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/j7amoh.jpg

In tegenstelling tot wat er op de verpakking staat, en volgens mij hier ook al eerder gemeld wel dimbaar. Helaas begint ie met het dimmen wel een beetje geluid te maken dus zijn ze van eettafelhanglamp naar plafonnier verbannen, daarboven hoor je ze niet meer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Hmm, toch dimbaar? Toch eens proberen dan (hoewel ik wel bang ben dat ik dan een mooie "Livingwhites" dimmer sloop. Een dimmer die tot nu toe nog geen enkele dimbare ledlamp heeft laten zoemen).

Overigens vind ik de ledare lamp sowieso zoemen, ook als ze in een open armatuur aan het plafond zitten :(.

Het zou iig sowieso fijn zijn als Ikea nou eens met volledige duidelijkheid ging komen omtrent dimbaarheid.

• opuntia1
eymey schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:36:
Hmm, toch dimbaar? Toch eens proberen dan (hoewel ik wel bang ben dat ik dan een mooie "Livingwhites" dimmer sloop. Een dimmer die tot nu toe nog geen enkele dimbare ledlamp heeft laten zoemen).

Overigens vind ik de ledare lamp sowieso zoemen, ook als ze in een open armatuur aan het plafond zitten :(.

Het zou iig sowieso fijn zijn als Ikea nou eens met volledige duidelijkheid ging komen omtrent dimbaarheid.
Met 50 lumen per Watt ook niet echt een zuinige LED-lamp.
Een spaarlamp is net zo goed wat licht opbrengst.
IKEA zegt niet dimbaar en kennelijk niet voor niets.

Veel te veel energie gaat verloren in de vorm van warmte en geluid met deze lamp begrijp ik.
Tsja, op de een of andere manier lijken die 'niet zo zuinige' LED-lampen dus over het algemeen wel het fijnste licht te geven (dit geldt voor de MyAmbiance lamp die ook in de Kassa Groen uitzending getoond werd en dus ook voor de Ledare).

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ze gaan in ieder geval niet knipperen enzo, en ik snap wel dat Ikea de lamp als niet dimbaar vermeldt als ie bij halve belasting geluid gaat maken. Persoonlijk mogen ze van mij trouwens nog een tikkeltje warmer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ByteMe_
  • Niet online

Sowieso? Heb hier geen last ervan. Maar ze zijn inderdaad t.o.v. andere leds niet heel zuinig l/w. Eigenlijk zijn het gewoon spaarlampen die meteen op volle sterkte zijn. Maar voor die 7 euro vind ik ze wel top (feller dan de oude lampen en ietsjes witter maar zeker acceptabel)

• Supertip
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 11:48:
Gisteren een paar Ledare lampen aangeschaft:

[afbeelding]

In tegenstelling tot wat er op de verpakking staat, en volgens mij hier ook al eerder gemeld wel dimbaar. Helaas begint ie met het dimmen wel een beetje geluid te maken dus zijn ze van eettafelhanglamp naar plafonnier verbannen, daarboven hoor je ze niet meer.
Mss. snap ik het niet maar waarom zoeken de mensen die persé willen dimmen niet gewoon ledlampen die het licht afgeven wat je graag wilt hebben.
Zodat je niet meer met een dimmer hoeft te werken, het is voor ons hier soms ook wel ff zoeken maar tot nu toe wel steeds de goede ledlampen kunnen vinden, en nog geen dim behoefte gehad.

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-12 20:31
Supertip schreef op zondag 10 februari 2013 @ 13:03:
[...]

Mss. snap ik het niet maar waarom zoeken de mensen die persé willen dimmen niet gewoon ledlampen die het licht afgeven wat je graag wilt hebben.
Zodat je niet meer met een dimmer hoeft te werken, het is voor ons hier soms ook wel ff zoeken maar tot nu toe wel steeds de goede ledlampen kunnen vinden, en nog geen dim behoefte gehad.
Omdat een lamp soms voor verschillende doeleinden wordt gebruikt. Boven een tafel waar de ene keer aan gelezen/gewerkt wordt en de andere keer met een verjaardag gezellig aan gezeten wordt. Beide vragen een totaal andere lichtopbrengst.

Ik ben hiervoor ook nog opzoek naar een dimbare ledlamp ter vervanging van mijn 75watt gloeilamp.

• Oxellaar
  • Niet online
Inderdaad, ik wil één lamp die geschikt is voor elke gelegenheid. Dus van sfeer tot leeslamp en niet overal lampen in mijn woonkamer weg hoeven zetten.
Heel vaak is het alleen maar sfeerverlichting, 3 of 4 watt ledspots en dan niet gedimd is niet echt mooie sfeerverlichting. Zou ook niet weten wat ik met zo'n Ledare van IKEA in mijn woonkamer zou moeten, veel te fel. Af en toe heb je flink licht nodig, daarom is een dimmer toch veel makkelijker met de juiste lampen?

• Supertip
  • Niet online
Tja daar zit wat in, zoveel mensen zoveel keuzes.
Hier modern ingericht met veel redelijk hard/veel licht.
Vandaar dat wij dan niet tegen het dim issue aan lopen.
En daarbij is een dimmer een echt inefficiënt ding mbt. energie gebruik.
Daarom moet ik er niet aan denken, met z'n drieën genereren al een jaarverbruik van 5200 kWh.
Waarvan 1200 kWh nog onverklaarbaar verdwijnt, maar daar wordt aan gewerkt.

• Oxellaar
  • Niet online
Supertip schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:34:
Daarom moet ik er niet aan denken, met z'n drieën genereren al een jaarverbruik van 5200 kWh.
In percentage zijn dimmers misschien inefficiënt, maar in werkelijkheid valt het reuze mee.
Mijn 3x 1 watt spots(12v) gebruiken op minimaal gedimd 3 wattt en een andere met 2x 4 watt spots (230v) gebruiken zelfs op minimaal maar 4 watt, dus niet echt schokkend.

Verwijderd

Had even snel een Ledare 2,3 watt 90 watt lampje gehaald, is prima dimbaar kwam ik achter alleen het licht is veel en veel te wit voor in de zuilen zoals iemand al opmerkte.

Jammer, moet ik toch naar iets van flame achtig toe ben ik bang en die verkopen ze niet bij de Ikea :'(

• SPT

SPT

Ik ben trouwens nog steeds niet helemaal overtuigd van de lichtopbrengst van de LED lampen. Ik heb nu in de plafoniere in mijn slaapkamer 3 Philips Hue ledlampen. De andere slaapkamer is ongeveer even groot en heeft in dezelfde kleur wit gewitte muren, en ook dezelfde plafoniere maar dan met 3 gloeilampen van 25W. Wat ik vervolgens heb gedaan is de LED lampen zo afstellen dat het lichtniveau in de beide kamers zowel qua lichtkleur als qua lichtintensiteit zo veel mogelijk overeen komen. De led lamp moet ik daarvoor instellen op een op 94% van zijn maximale brightness en een lichttemperatuur van 2500K. Wat echter opvalt is dat bij de plafoniere met de gloeilampen het hele plafond vrij egaal en prettig verlicht is, terwijl bij de ledlampen het plafond al op korte afstand van de lamp in de schaduw zit. Ook is het zo dat als ik in de kamer met de gloeilampen tegen de muur ga staan ik maar een klein beetje schaduw zie terwijl dat in de kamer met led verlichting vrij veel is. Het ziet er daardoor in de andere kamer toch net iets gezelliger uit (de kamer lijkt duidelijk lichter doordat er minder schaduwen zijn). Als ik naar boeken in de boekenkast kijk (die daardoor in de schaduw van mijn hoofd zitten), zijn ze op het oog toch iets minder goed af te lezen als in de kamer met de gloeilampen.

Nu is het allemaal niet dramatisch, en zoals gezegd kan ik met deze lampen - die overigens volgens allerlei tests qua lichtbeeld bij de beste led lampen zitten - de kamer prima verlichten. Ik vraag me echter wel af waar al het licht blijft. De drie LED lampen vervangen namelijk elk 55W aan gloeilampen, en zouden dus in totaal 165W aan licht moeten produceren. Dan zou je verwachten dat de kamer duidelijk lichter lijkt dan bij 75W aan gloeilampen het geval is. Dat is echter totaal niet het geval, ook niet in de standaard instellingen (waarbij ze maar iets meer licht geven). Ik geloof best dat in laboratorium tests is vastgesteld dat deze lampen een bepaald aantal lumens produceren, maar wat verklaard dan dat de kamer toch niet zo licht lijkt?
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:28:
Had even snel een Ledare 2,3 watt 90 watt lampje gehaald, is prima dimbaar kwam ik achter alleen het licht is veel en veel te wit voor in de zuilen zoals iemand al opmerkte.

Jammer, moet ik toch naar iets van flame achtig toe ben ik bang en die verkopen ze niet bij de Ikea :'(
2,3 watt 90 watt? :s

Ik ken wel de ledare lampjes (e27) van ong. 8 watt.

En die vind ik totaal niet wit! Ik vind de lichtkleur juist eerder wat aan de 'roze' kant.

@SPT: Je moet ook niet alleen maar naar het aantal lumens kijken (daarom test Olino ook nog op veeeeel meer kenmerken).

De CRI speelt bijvoorbeeld vooral een belangrijke rol bij het weergeven van de div. kleuren in het spectrum. Het zou zo maar kunnen dat, afhankelijk van de kleuren in jouw kamer, de ene ledlamp veel prettiger licht geeft dan de andere. Een gloeilamp zou als ik het goed heb over het hele spectrum gelijkmatig licht moeten geven (CRI van 100 ).

Maar de constructie van de lamp (vooral het type gebruikte LED's, evt. lenzen/reflectoren, etc. ) speelt vooral een rol voor de richtingen waarop de lamp het beste licht geeft.

Met spaarlampen, zelfs die lampen waar je geen 'buisjes' ziet omdat ze in een bol lijken te zitten, had ik ook al vrij snel het effect van constructie op de afstraling door. Die nieuwe 'wokkels' die je steeds vaker ziet van o.a. Philips geven bijvoorbeeld vele malen gelijkmatiger afstraling....

[ Voor 46% gewijzigd door eymey op 11-02-2013 23:21 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49

sphere

Debian abuser

Ik vind het wel mooi, maar zit hier nou voor 500 euro aan materiaal in?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

eymey schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:16:
[...]

2,3 watt 90 watt? :s

Ik ken wel de ledare lampjes (e27) van ong. 8 watt.
2,3 watt, 90 lumen. 2700K kleurtemperatuur.

Wel vreemd dat de lampjes die er nu inzitten (Halogen 28 watt, 160 lumen, 3000K kleurtemperatuur) veel warmer licht zijn voor mijn gevoel.
Mja, het zou dus ook heel goed kunnen dat je halogeentjes net de nadruk hebben liggen op een ander gebied in het kleurensprectrum wat toevallig beter bij de kleuren van jouw muren past :).

Wat ik al zeg, bij een lamp die niet het hele spectrum gelijkmatig benadrukt kan de kleur al snel behoorlijk subjectief worden.

Wij hebben thuis in de keuken enkele Ikea Ledare Gu10 spotjes (dacht 5 watt ofzo). Muren zijn taupe achtig en de keukenkastjes zijn berken met een ietwat zandkleurig aanrechtblad. En bij ons versterken deze lampjes juist de 'warme' tinten in het meubilair :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:54
Wat noem je gelijkmatig? Zoals een zwarte straler? Want ook dat is niet gelijkmatig en afhankelijk van de temperatuur. Zwarte straler van 2000K heeft een hele andere intensiteitsverdeling dan bij 4000K.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SPT

SPT

eymey schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:16:
@SPT: Je moet ook niet alleen maar naar het aantal lumens kijken (daarom test Olino ook nog op veeeeel meer kenmerken).

De CRI speelt bijvoorbeeld vooral een belangrijke rol bij het weergeven van de div. kleuren in het spectrum. Het zou zo maar kunnen dat, afhankelijk van de kleuren in jouw kamer, de ene ledlamp veel prettiger licht geeft dan de andere. Een gloeilamp zou als ik het goed heb over het hele spectrum gelijkmatig licht moeten geven (CRI van 100 ).
Dat klopt echt helemaal. Hoewel de CRI waarde van 100 bij een optimale lichtbroon hoort zitten gloeilampen meestal op >99. De LED lampen die ik heb gekocht hebben een CRI van 91, dus dat is behoorlijk goed en veel beter dan een spaarlamp (die komen niet veel verder dan 80). En ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de lichtbron. Om eerlijk te zijn betwijfel ik of ik op grond van lichttemperatuur (dus na kalibratie op basis van gloeilampen) en kleurweergave in staat zou zijn om te vertellen welk licht nu van de led lamp komt en welke van de gloeilamp.

Hoewel ik al wat sceptisch was over de gerapporteerde lichtopbrengst van 600 lumen (ze zouden per stuk een gloeilamp van 55W moeten kunnen vervangen), was ik echter toch nog wat verbaasd over het licht. Bij spaarlampen reken ik altijd met een factor 21 (ooit in een of ander Duits onderzoek gelezen) tussen het gerapporteerde aantal lumen en het vermogen van de gloeilamp die hij vervangt. Ik was er echter vanuit gegaan dat deze waarde bij led lampen flink lager zou zijn, maar bij mijn huidige vergelijking kom ik uit op slechts 22. Dat terwijl Philips bij deze lamp zelf met een factor 11 rekent. Nu kan je natuurlijk betwisten of ik wel goed getest heb, een ieder kan dat echter eenvoudig reproduceren. Maar de vraag blijft: als we aannemen dat het aantal lumen van de lampen correct is gemeten, hoe kan het dan theoretisch dat het lichtniveau veel hoger lijkt bij een gloeilamp van 75W dan met een ledlamp die 75*11=825lumen produceerd?
Maar de constructie van de lamp (vooral het type gebruikte LED's, evt. lenzen/reflectoren, etc. ) speelt vooral een rol voor de richtingen waarop de lamp het beste licht geeft.

Met spaarlampen, zelfs die lampen waar je geen 'buisjes' ziet omdat ze in een bol lijken te zitten, had ik ook al vrij snel het effect van constructie op de afstraling door. Die nieuwe 'wokkels' die je steeds vaker ziet van o.a. Philips geven bijvoorbeeld vele malen gelijkmatiger afstraling....
Ik denk inderdaad dat de oorzaak van de schaduwvorming zit in de gebruikte lenzen en reflectoren. Het licht van de gloeilamp gaat heel gelijkmatig alle kanten op, en omdat de muren en het plafond wit zijn geeft dat zeer veel indirect licht en dus minder schaduwen in de kamer.

Ik ben overigens best te vreden met het lichtbeeld van mijn lampen. Zoals verwacht op basis van de vrij pessimistische (maar naar nu blijkt terechte) lm/W factor van 21 geven de lampen voldoende licht, de kleuren zijn naar mijn smaak voldoende, en met de schaduwen in de kamer kan ik op zich wel leven: dit is wel duidelijk het zwakste punt van de lampen (en ook wat er bij de vergelijking met gloeilampen uit springt) maar het is niet zo dramatisch dat er niet mee te leven is.
Dan is het goed :). En anders zou je voor dat specifieke armatuur toch op zoek moeten naar wat anders.

Interessant concept trouwens, dat Philips hue....

@Universal creations: Dat klopt natuurlijk (anders had je geen verschil in temperatuur ;). ) Maar naar ik begreep heb je, op de nadruk in het spectrum na (die de temperatuur bepaalt) bij een gloeilamp verder wel een gelijkmatiger verhouding in de rest van het centrum terwijl je een warmwitte ledlamp bv. ook nog steeds in het blauw ziet pieken.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:54
@SPT: Het aantal lumen/W bij een gloei/halogeenlamp hangt sterk af van het vermogen. Dit heeft ook te maken met die intensiteitsverdeling die afhangt van de temperatuur van de zwarte straler. Bij lage temperaturen geeft een gloeilamp vooral licht in het infrarood en een beetje zichtbaar rood en geel. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer zichtbaar licht er ontstaat (verschuiving richting blauw) en dus hoe hoger het rendement. 21 lumen/W is volgens mij alleen bij echt hoge vermogens haalbaar bij gloei/halogeenlampen.

@eymey: die blauwe pieken vallen op zich wel mee bij de warmwitte LED's, waar je meer een brede piek hebt bij rood/oranje en een kleinere bij blauw.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SPT

SPT

Universal Creations schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 11:24:
@SPT: Het aantal lumen/W bij een gloei/halogeenlamp hangt sterk af van het vermogen. Dit heeft ook te maken met die intensiteitsverdeling die afhangt van de temperatuur van de zwarte straler. Bij lage temperaturen geeft een gloeilamp vooral licht in het infrarood en een beetje zichtbaar rood en geel. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer zichtbaar licht er ontstaat (verschuiving richting blauw) en dus hoe hoger het rendement. 21 lumen/W is volgens mij alleen bij echt hoge vermogens haalbaar bij gloei/halogeenlampen.
Ik heb net nog even Gegoogled, maar kon het onderzoek waar die 21 uit kwam helaas niet meer vinden. Volgens mij werd het verschil daar door drie factoren verklaard die elk een aanzienlijk deel van de afwijking voor hun rekening namen: (1) het licht van spaarlampen valt doorgaans in een deel van het spectrum waarbinnen de gevoeligheid van het menselijk oog iets lager is tov. het licht van een gloeilamp, (2) spaarlampen takelen af en geven na bijv. een jaar al significant minder licht dan aan het begin, (3) er wordt vergeleken met gloeilampen die fors minder lumen/W produceren dan de gemiddelde gloeilamp die in de winkel ligt.

@eymey
Die Hue lampen zijn erg leuk als je thuis je eigen server hebt en van programmeren houdt. Ik heb het nu zo gemaakt dat de lichtkleur in mijn slaapkamer automatisch wordt aangepast op het tijstip ('s avonds wat warmer licht, overdag meer wit), en omstandigheden (tv aan = minder fel sfeerlicht). Als ik tv en laptop 's avonds na een bepaald tijdstip uitschakel gaan de lampen gedurende enkele minuten langzaam uit. De volgende ochtend wordt ik door een zonsopgang gewekt op een tijdstip dat bepaald wordt door afspraken in mijn elektronische agenda of een per dag instelbare standaardtijd. :).
Dat lijkt mij idd ook leuk! Alleen word ik inmiddels wel een beetje gek van alle verschillende systemen.

Ik heb nu al:

* gewone schakelaars voor de 'vaste' lampen
* Klik aan klik uit voor de schemer/sfeerlampen met afstandsbediening, schemersensor (enkele lampen aan indien niet thuis) en timer (om de lampen op een bepaalde tijd weer uit te laten gaan) zodat de schemersensor de lamp aan de schuur pas bij weer dag worden weer uit doet
* Phlips circle voor de living colors lamp + 1 livingwhites dimmer.

Dan wéér een systeem erbij wordt wel een beetje gortig :o.

Waar ik met dit soort dingen vooral tegenaanhik is dat, stel dat ik die "hue" lampen in de 'vaste' lichtpunten doe, ik ze zowel met de wandschakelaren als met de hue spullen kan bedienen (in het kort, de wandschakelaars kunnen je 'systeem' met "hue" verstoren als iemand die per ongeluk om zet.

Klik aan klik uit heeft tegenwoordig ook inbouwmodules die de bestaande wandschakelaar gewoon omtoveren tot een extra manier om (naast van zenders) ook de module te schakelen....

Iig, ik wil eig. ook veel meer geen 'automatiseren' maar word op dit moment gewoon gek van de div. systemen die er zijn.

edit: Waar heb je jouw "hue" set overigens besteld? Zou er toch wel mee willen experimenteren (hopelijk komen er alleen wel snel e14 fittingen want bijna al onze sfeerlampen werken met E14 ). Vooral de wake up functie lijkt me meesterlijk :).

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 12-02-2013 14:50 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Supertip schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:34:
Een dimmer is uitermate efficiënt. Alleen een gloeilamp produceert in gedimde toestand veel minder zichtbaar licht door de lagere temperatuur van de gloeidraad. De efficiency in lumen per Watt daalt daardoor drastisch in gedimde toestand.

De LED's zelf (componenten) worden zelfs (ietsje) efficiënter naarmate ze minder stroom voeren! Precies het tegenovergestelde van een gloeilamp. * Dre hoopt dat hij dit niet de komende 20 jaar hoeft uit te leggen aan mensen die nog met hun gedachten in het gloeilamp tijdperk zijn blijven hangen.
Pagina: 1 ... 34 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)