Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 10:46:
Misschien zijn het bij Philips daadwerkelijk gemeten lumens, en bij de rest uit de duim gezogen?
Ja met onbekende merken weet je het maar nooit, dacht ik ook al aan. Maarja weet onderhand niet meer welk merk echt goed/sterk is, heb wel iets gelezen van leditlight met CREE, maarja zijn alleen dimbare versies te koop van gu10 en 27 euro gaat me veel te ver p/s als ik er nog 11 moet vervangen 8)7

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GU10 en niet dimbaar zoek je? Dan kan ik je deze aanraden: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20220039/

Goedkoper ga je het niet vinden denk ik. Ja misschien op eBay nog ietsje goedkoper, maar van IKEA weet je tenminste zeker dat het goede kwaliteit is. Hebben ook een mooie lichtkleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
RonaldDesigns schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 10:35:
Ik snap trouwens iets niet, ik heb dus de Philiips led lampen, 4w => 35w met een lichtstroom van 165lm. Ging gisteren even kijken wat er nog meer is bij de bouwmarkten, zie ik een onbekend merk, 4,8w (oid) => 20w, maar met een lichstroom van 230lm? En daaronder een Pharox 300(wat een prijs trouwens) van 280lumen 6w => 35w? Hoe kan Philips dan 35w equivalent zijn met 165lm?
een 35w lamp geeft veel meer dan 165 lumen, de gemeten lumen van philips kloppen wel denk ik, maar de vervangingswaarden slaan negens op. Een 35 wat accentline halogeen spotje van philips geven ze zelf op voor 307 lumen.

Ik houd zelf aan ter vervanging van halogeen spotjes, minstens:
20w = 200 lm
35w = 350lm
50w = 450lm

En dus de volgens philips 50w vervanger 8718291192848 met 6.5 w en 380lm is bij mij dus een 35w vervanger. Als 20w vervanger heb ik samsung 3.2w 40 graden met 210 lm (11 euro bij conrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ja ik had WIkipedia geraadpleegd daar vond ik ook richting 350 lumen vandaar de verwarring. Maar dan zie ik zoveel reviews (div. blogs) van mensen die spots van ~200lm gebruiken en 1 gaf daarbij zelfs screenshot en zag er beter uit dan de halogeen (dat was dan leditlight)

@Thinkpad, klopt, ik heb 2x ledare e27 (400lumen) en die zijn echt FEL (keuken + wc) kleur is ook zeker mooi, maar die gu10 is 3,4w, 150 lumen en volgens mij zag ik toen destijds ik bij Ikea keek tvv van 25w. Helaas. Ik heb wel in dit topic een reactie gevonden van iemand die de 5w versie heeft maar schijnt ook niet veel lumen te zijn
Heb inmiddels 35 stuks van de Ikea Ledare GU10 5W spot in mijn huis geplaatst: 2700k/135lumen/CRI>78/36°
Aan € 6,99/stuk zonder twijfel de beste aanbieding op de markt. Is nog net iets te zwak om werkelijk van een 35W vervanger te spreken maar mits je er voldoende plaatst los je de iets te zwakke sterkte op
EDIT: Dit is wel erg goedkoop. Is dit betrouwbaar of rommel?

[ Voor 42% gewijzigd door ByteMe_ op 15-01-2013 16:22 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Trouwens pas 2 lampen bij de Hema gehaald want onze 2x40watt gloeilampen die als buitenlamp fungeren waren stuk.
Kosten 10€, 4watt, 160lm geloof ik. Is nu ietsjes minder licht dan voorheen denk ik, maar dat is geen probleem. En qua kleur zijn ze niet onprettig, maar wel iets killer dan de 11 watt spaarlamp die er vlakbij zit. Zou ze dus niet aanraden voor de woonkamer ofzo, maar in de hal, douche, buitenlamp, schuur, kinderkamer etc kunnen ze prima :)
En pa dacht dat het weinig nut had, LED ipv gloeilamp. Snelle rekensom leerde mij dat bij 2 uur per dag ze in een jaar terug zijn verdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even een headsup; vanaf gisteren verkrijgbaar bij de Lidl:
Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/static_content/lidl_nl/images/NL/NL_78447_01_b.jpg
Keuze uit 16 kleuren (waaronder wit licht) met elk 5 helderheden
Individueel instelbaar: automatische verandering van de kleur of voortdurende verlichting in één kleur
Met handige afstandsbediening (incl. batterij)
E27 (2,8 W), ca. 30.000 branduren

http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_36122.htm

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Hee dat is interessant. Bedankt voor de tip.
Zal vergelijkbaar zijn met een 25W gloeilamp?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:38

Asphyxion

I am, therefor I think

Ik heb een vraagje over dimmers. Ik zie hier veel mensen die dimmers met led lampen gebruiken. De meeste dimmers die ik in bouwmarkten zie zijn 20 - 100 watt dimmers. Ik heb thuis een dubbele dimmer voor 2 aansluitingen die dus 2x 20 - 100 watt aankan.

Op beide lichtpunten zitten nu 2x 50 watt halogeen (dus 4 totaal). Zou ik hier zo maar 4 led lampen in kunnen doen van elk 6 watt?

Of moet ik gewoon proberen en als het niet werkt gaan voor een dimmer als deze: http://www.topledshop.nl/...er-Varilight-JQP252W.html?

Een ander dimmer inbouwen maakt het kosten plaatje ook wel anders... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
moet die dan niet minimaal op elke ingang 20W "zien"?

Met je lampjes van 2 keer 6W geraak je niet aan zijn minimum volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:43
Ik zoek een vervanging voor mijn kapotte goedkope chinese saturn-rommel lampjes. E14 voet, heb zelf deze gevonden. http://www.lampdirect.nl/...-e14-2700k-b35-cl-master/ Philips lijkt me een prima merk, iemand ervaringen met deze lamp? Ik hoop een levensduur van 20 jaar te halen zoals je vaak leest. Chinese rommellampjes gingen namelijk maar 1 jaar mee.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zijn Chinese lampen, ook via eBay(goedkoper) te krijgen.

Gezien de prijzen van de EU leveranciers, en de snelheid van de ontwikkeling van de led lampen, zeg ik beter goedkoop en na een aantal jaren kapot, dan een dure die door zijn tijd wordt ingehaald.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:09
ik heb inmiddels een paar 'bolletjes' vervangen door LED-lampen. Eén van de bouwmarkt, één van Philips (gekocht bij AH) en 3 door een dure Philips Masterled (die typeaanduidingen zijn wel onoverzichtelijk zeg). Als je recht in de lamp kijkt is de kleur best aardig, maar het schijnsel is toch wat onnatuurlijk van kleur. Dimmen kan met de dure lampen wel, maar het verschil tussen maximaal en minimaal is veel minder dan met een gloeilamp. Ze kunnen me eerlijk gezegd nog niet echt bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
En daarom moeten we nog ff wachten, op de nieuwe generatie led.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De IKEA Ledare heeft naar mijn mening wel een mooie lichtkleur, vergelijkbaar met gloeilamp. Maarja die zijn niet dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:51
coinman63 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 20:04:
Als je recht in de lamp kijkt is de kleur best aardig, maar het schijnsel is toch wat onnatuurlijk van kleur. Dimmen kan met de dure lampen wel, maar het verschil tussen maximaal en minimaal is veel minder dan met een gloeilamp. Ze kunnen me eerlijk gezegd nog niet echt bekoren.
Die kleur is ook wat mij nog stoort. De enige dimbare lamp die is te pruimen is de Philips Dimtone maar da's wel een duur ding..

Ik heb moeite te begrijpen waarom het zo moeilijk is om een leds met een goeie kleur te maken. Ik gebruik al jaren philips spaarlampen (die spiraalvormige dingen) en die hebben echt een goeie kleur. Witte leds gebruiken een fosforlaag om het blauw van de led om te zetten naar wit. (witte leds bestaan namelijk niet). Spaarlampen en TL buizen doen in feite precies hetzelfde, daar wordt UV-licht van de gasontlading/plasma omgezet in wit licht door een forsforlaag. De samenstelling van de fosforlaag bepaalt de kleur van de lamp. Kunnen ze voor leds niet gewoon dezelfde fosforsamenstelling gebruiken als in de goede spaarlampen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik heb laatst 2x 5m 5050 150 leds led strip gekocht op ebay. Volgens de specificaties moet deze ongdveer 35 watt gebruiken en aangesloten worden op 12v. Echter als ik met de multimeter meet kom ik op 1,7ampere wat dus ruwweg 20 a 21 watt is. Als ik hem op 13,8 volt aansluit kom ik op 35 watt uit. Hoe weet ik nou wat er precies op moet? Het aantal lumen zal een stuk minder zijn op 12v. Er zitten 3 ledjes en 2 weerstanden van 150ohm op.
Misschien iemand een idee die dit kan uitrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 11:03
Even voorop gesteld dat ik zeer geïnteresseerd ben in led technologie in het algemeen stoor ik me wel aan een aantal dingen.

Er word bijna overal beweerd dat LED zuiniger en schoner is dat bijna alle andere verlichting op de markt.
Nou zijn er toepassingen zat waar led absoluut voordelen heeft bijvoorbeeld in zaklampen.

Maar om gloeilampen te vervangen is nog lang geen makkelijke taak.
Om nog maar te zwijgen van bedrijven die hun tl's voor ledlampen vervangen.
Terwijl tl's vaak een betere opbrengst hebben en ook een prima levensduur.

Bijvoorbeeld de levensduur is theoretisch erg hoog maar ik heb al heel wat keren gezien dat vooral de voedingen nog wel eens ver voor de verwachte levensduur stuk gaat. Op dat moment gaat gelijk de hele vergelijking qua kosten zoek. Ook is de licht kleur vaan ronduit slecht en als deze wel mooi is dan kost de lamp meestal een klein vermogen.

Om even iets recht te zetten uit de inleiding van dit topic ledlampen kunnen wel degelijk heet worden.
Je kunt er zelfs je vingers aan branden. als de vermogens boven de (50 watt aan gloeilamplicht) komen is hitte zelfs een groot probleem. het is net als met een cpu die je overclockt, deze moet je ook zeer goed koelen. het is niet voor niks dat de meeste sterke ledlampen een behuizing van aluminium hebben.

Ook heeft bijna niemand het over het blindvermogen van ledlampen. als iedereen om zou gaan op de goedkope ledlampen krijgen we ontzettend veel netvervuiling en dat geeft weer van allerlei problemen.

En ik ben benieuwd of het allemaal wel zo goed is voor het millieu als er gesuggereerd word. Een gloeilamp is een klein beetje glas en metaal. maar spaar en ledlampen zit van allerlei rotzooi in die lang niet altijd bij de recycling terecht komt. tel daarbij op dat ze lang niet altijd de verwachte levensduur halen. (In de keuken en badkamer al meerdere spaar en ledlampen versleten,zit nu weer gloei in.)
Vraag ik me af als je alles afzet tegen elkaar of de led en spaarlamp er wel zo goed van af zou komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jiggaman op 21-01-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiggaman schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:27:
.........
............
Mee eens, TL is zeker zo zuinig in milieuvriendelijk. Als ze zijn voorzien van een goede reflector is het gewoon puur geld verkwisten om dan TL's te vervangen. Maar wordt dat hier wel ter discussie gesteld? Ik dacht dat het hier voornamelijk gaat over het vervangen van gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
Om even iets recht te zetten uit de inleiding van dit topic ledlampen kunnen wel degelijk heet worden.
Je kunt er zelfs je vingers aan branden.
Op veel A-merk zaklampen (Fenix e.d.) staat ook op de LED-module "Hot" geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

martijnr17 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:09:
Ik heb laatst 2x 5m 5050 150 leds led strip gekocht op ebay. Volgens de specificaties moet deze ongdveer 35 watt gebruiken en aangesloten worden op 12v. Echter als ik met de multimeter meet kom ik op 1,7ampere wat dus ruwweg 20 a 21 watt is. Als ik hem op 13,8 volt aansluit kom ik op 35 watt uit. Hoe weet ik nou wat er precies op moet? Het aantal lumen zal een stuk minder zijn op 12v. Er zitten 3 ledjes en 2 weerstanden van 150ohm op.
Misschien iemand een idee die dit kan uitrekenen?
Er valt veel te veel spanning over die strip door de Ohmse weerstand. De led's aan het begin krijgen 12 Volt, maar de led's aan het einde minder. Zelfde probleem heb ik hier. Stukjes korter maken door bijvoorbeeld te voeden van twee kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Even voorop gesteld dat ik zeer geïnteresseerd ben in led technologie in het algemeen stoor ik me wel aan een aantal dingen.

Er word bijna overal beweerd dat LED zuiniger en schoner is dat bijna alle andere verlichting op de markt.
Nou zijn er toepassingen zat waar led absoluut voordelen heeft bijvoorbeeld in zaklampen.

Maar om gloeilampen te vervangen is nog lang geen makkelijke taak.

Bijvoorbeeld de levensduur is theoretisch erg hoog maar ik heb al heel wat keren gezien dat vooral de voedingen nog wel eens ver voor de verwachte levensduur stuk gaat. Op dat moment gaat gelijk de hele vergelijking qua kosten zoek. Ook is de licht kleur vaan ronduit slecht en als deze wel mooi is dan kost de lamp meestal een klein vermogen.

Je kunt er zelfs je vingers aan branden. als de vermogens boven de (50 watt aan gloeilamplicht) komen is hitte zelfs een groot probleem. het is net als met een cpu die je overclockt, deze moet je ook zeer goed koelen. het is niet voor niks dat de meeste sterke ledlampen een behuizing van aluminium hebben.

Ook heeft bijna niemand het over het blindvermogen van ledlampen. als iedereen om zou gaan op de goedkope ledlampen krijgen we ontzettend veel netvervuiling en dat geeft weer van allerlei problemen.

En ik ben benieuwd of het allemaal wel zo goed is voor het millieu als er gesuggereerd word. Een gloeilamp is een klein beetje glas en metaal. maar spaar en ledlampen zit van allerlei rotzooi in die lang niet altijd bij de recycling terecht komt. tel daarbij op dat ze lang niet altijd de verwachte levensduur halen. (In de keuken en badkamer al meerdere spaar en ledlampen versleten,zit nu weer gloei in.)
Vraag ik me af als je alles afzet tegen elkaar of de led en spaarlamp er wel zo goed van af zou komen.
Leuke goede stelling maar hier tref je vooral mensen die thuis gewoon als.soort van hobby lekker gloeilampen verwisselen voor led lampen.
En dat hier uitzenden, vooral reacties zijn daarom op post's maar matig en niet echt inhoudelijk.
Je vind nogal wat betere int.forums waar de posters veel meer bezig zijn met de techniek, en terugverdien modellen.

Ik denk persoonlijk wel dat je een punt hebt, maar of er veel respons op komt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 18:35
Supertip schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:28:
[...]

Leuke goede stelling maar hier tref je vooral mensen die thuis gewoon als.soort van hobby lekker gloeilampen verwisselen voor led lampen.
En dat hier uitzenden, vooral reacties zijn daarom op post's maar matig en niet echt inhoudelijk.
Je vind nogal wat betere int.forums waar de posters veel meer bezig zijn met de techniek, en terugverdien modellen.

Ik denk persoonlijk wel dat je een punt hebt, maar of er veel respons op komt :?
Wat ontbreekt is een heldere analyse wat er nu precies slecht aan LED verlichting kan zijn. Er is geen kwaliteitskenmerk voor; zo kan ik me voorstellen dat 20,- euro GU10 spotjes van Philips wellicht langer mee gaan, betere materialen gebruiken en minder netvervuiling opleveren dan de 4$ GU10 spotjes die ik uit China over haal. Geen idee hoe ik dat moet meten, enige wat ik zie is dat er inderdaad een paar zijn uitgevallen waarbij het voedingsgedeelte het heeft begeven. Ook zijn de behuizingen van een soort koelrib gemaakt en kunnen ze best warm worden. Maarja.. de lol van je huis verlichting < 100watt, waar je vroegah 1 lamp van liet branden is gewoon té groot :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
Ook ik was van plan mijn halogeen spots in de woonkamer te vervangen voor led spots. Tot op heden heeft dat nog geen bevredigend resultaat opgeleverd, ik wil mijn ervaringen toch delen met de lezers van dit forum.

In heel mijn huis heb ik dimmers van Gira Systeem 2000, artikelnr 030500. Deze dimmers hebben een minimale belasting van 50w. De dimmer staat niet op de lijst van Philips oid, dus het was een kwestie van testen.
Ik heb in mijn woonkamer 5 halogeen spots vervangen door Philips led spots van 4 watt en de dimmer werkt, maar ik kan ze niet volledig dimmen. Als ik 1 halogeen spot erbij plaats heb ik wel het volledige dimbereik, dat komt waarschijnlijk door de minimale belasting van de dimmer die dan wel gehaald wordt.
Dezelfde ledspots ook getest op een Busch Jaeger dimmer type 2250u, deze dimmer staat WEL op de recommended dimmer lijst van Philips, maar ook hier zijn de led spots niet volledig te dimmen. Wederom met 1 halogeen spot lukt dit wel.
De kleur van de Philips spots is niet slecht (2700K) op vol vermogen, maar als de lamp gedimd wordt verandert de kleur naar wit. Dus voor de woonkamer wat mij betreft nog geen vervanger voor halogeen spots. Wellicht de Philips dimtone eens gaan testen als de prijs wat beter wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door beka01 op 22-01-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:47:
De IKEA Ledare heeft naar mijn mening wel een mooie lichtkleur, vergelijkbaar met gloeilamp. Maarja die zijn niet dimbaar.
Juist vanmiddag nog bij IKEA naar staan kijken en naar mijn mening hebben ze niet één fatsoenlijke warme kleur led. De zwaardere 6 en 8 watt zijn veel te wit en de zwakkere van 2.5watt zijn juist weer erg blauw.
Dicht in de buurt van TL-840, erg koud dus, maar daar is de prijs ook naar. Ben iig afgehaakt, ook omdat er niet één dimbaar is.

Na wat wikken en wegen vanmiddag dit voor in de woonkamer en keuken aangeschaft.
Woonkamer 3x Norled Sirius 1watt warmwit met driver en voor de keuken 2x Philips master 4watt GU10 dimbaar.
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/2013-01-22145228_zps016dd571.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/2013-01-22150822_zpsfd68276e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/2013-01-22153709_zpsd62b3384.jpg
Voor de Norled spots moet ik nog een Peha Tronic dimmer halen, zijn toch te fel.
De Philips zitten nu achter een doodnormale trafodimmer 20-100watt en dimmen perfect stabiel.
Ga er qua verbruik flink op vooruit: oude situatie 3x 20 en 2x 50watt, nu 3x 1 en 2x 4watt :9

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Tja. Maar die led spots geven natuurlijk ook een stuk minder licht dan een 20 watt... Maar aangezien je ze nog moet dimmen maakt dat ook niet uit natuurlijk ;-)

Maar jouw mening over de Ikea lampen deel ik toch niet. Ze komen voor zover ik ze heb hangen toch goed dicht in de buurt van een gloeilamp. Zeker voor de overloop enzo vind ik ze perfect, zeker voor die prijs.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiggaman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 11:03
NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:37:
[...]

Wat ontbreekt is een heldere analyse wat er nu precies slecht aan LED verlichting kan zijn. Er is geen kwaliteitskenmerk voor; zo kan ik me voorstellen dat 20,- euro GU10 spotjes van Philips wellicht langer mee gaan, betere materialen gebruiken en minder netvervuiling opleveren dan de 4$ GU10 spotjes die ik uit China over haal. Geen idee hoe ik dat moet meten, enige wat ik zie is dat er inderdaad een paar zijn uitgevallen waarbij het voedingsgedeelte het heeft begeven. Ook zijn de behuizingen van een soort koelrib gemaakt en kunnen ze best warm worden. Maarja.. de lol van je huis verlichting < 100watt, waar je vroegah 1 lamp van liet branden is gewoon té groot :+
Ik denk dat de meest heldere analyse in een notendop zal moeten zijn:

LED is een mooie techniek.
Net als de meeste nieuwe technieken brengt het een aantal verbeteringen.
Helaas is het niet alles goud dat er blinkt, LED is niet het summum van verlichting.
LED is niet fout maar ook niet synoniem aan perfect.

Het lastige is dat om verlichting goed dimbaar (behoud van warme tinten licht) te maken.
Energie zuinig en toch een opbrengst die vergelijkbaar is aan een 60 of 75 watt gloeilamp.
De techniek gewoon vaak nog tekort schiet zeker voor een betaalbare prijs.
Voor lampen met een laag wattage (gloeilamp/halogeen 10-40 watt)is het al weer een stuk beter qua aanbod.

Zie het als een biefstukje:
Koop een haasbiefstuk van de slager a 45euro/kg. en het word smullen.
Koop bij de supermarkt voor 2 euro een biefstuk een meestal kun je savonds nog even naar de snackbar.
Het heet allebei biefstuk maar heeft behalve dat het rund is kwa smaak weinig met elkaar te maken.

Ik suggereer niet dat alle goedkope ledlampen slecht zijn maar wel de de goede meestal duur zijn.

Verder kun je nog 2 belangrijke zaken scheiden bij de keuze van LED verlichting:

1: Geeft het een economisch voordeel.

2: Is het millieu beter af als ik LED lampen gebruik.

Eigenlijk kun je pas echt een goede keus maken als je alle gegevens hebt om een goede vergelijking te maken. Maar dat gaat je niet lukken want je weet niet van te voren hoe lang je lamp daadwerkelijk mee gaat.
Dat is bij een LED lamp van 25 euro veel meer van belang dan bij een gloeilamp van 50 cent. Verder weet je niet precies hoeveel licht ie geeft omdat er nog steeds niet een hele duidelijke en relevante vergelijking gemaakt kan worden. Lumen, lux candella lmx noem maar op. Als je wil weten hoe zuinig een lamp is wil je vooral weten hoeveel lumen/watt hij geeft. Laat dat nou net iets zijn dat fabrikanten niet graag op de verpakking zetten. Verder weet je niet hoeveel energie het kost om de bewuste lamp te maken en ook niet wat er precies voor chemicaliën worden gebruikt.

9 van de 10 mensen koopt een LED lamp om dat ie binnen een jaar, hooguit 2 is terug verdient en dat is interessant. De mensen die op die basis hun huis volhangen met LED rekenen dus maar met halve informatie en zullen dus lang niet altijd zo veel besparen als ze denken. Vooral niet als je weet dat verlichting maar een klein deel is van je totale energie rekening (ja ook al met gloeilampen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NovapaX schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:07:
Tja. Maar die led spots geven natuurlijk ook een stuk minder licht dan een 20 watt... Maar aangezien je ze nog moet dimmen maakt dat ook niet uit natuurlijk ;-)

Maar jouw mening over de Ikea lampen deel ik toch niet. Ze komen voor zover ik ze heb hangen toch goed dicht in de buurt van een gloeilamp. Zeker voor de overloop enzo vind ik ze perfect, zeker voor die prijs.
Ja, de halogeen spots staan nu ook altijd gedimd en ze zitten vrij dicht op elkaar, 60 watt op 1.5m² plafond.

En de IKEA leds zijn idd prima voor de overloop, schuur of berging. Voor de woonkamer vindt ik ze toch te kil, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Sowieso hebben we in de woonkamer al aardig wat Philips Flame spaarlampen, om daar geschikte leds bij te vinden valt niet mee. LED is wat dat aangaat erg lastig. Als buitenverlichting heb ik Megamann Mellow 5W, waarschijnlijk dat ik die ga proberen voor binnen in de hanglampen. Daar zit nu nog 6x en 4x 15watt gloeilamp gedimd in en daar wil ik vanaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 22-01-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jiggaman: Op zich een goede analyse, denk ik, op een paar puntjes na :)

Hoewel ik op dit moment over het algemeen aardig tevreden ben met de 25-35 watt vervangers die ik nu in de woonkamer gebruik (1x 5W Philips MyVision in staande lamp, 3 x 5w MyVision E14 in papieren Ikea lamp). Ze geven zeker een zelfde schijnsel als goede spaarlampen. Ook div. led aankopen die ik op overloop en WC en badkamer heb hangen doen op die plekken prima hun werk (niet perfect tevreden voor woonkamer).

Wat mij op dit moment nog iriteert aan veel ledlampen:
* Ze zoemen (de MyAmbiance en MyVision). Best duidelijk hoorbaar als het verder stil is en ik sta op 1 meter van de lamp
* Geen of slechte dimbaarheid op het gebied van sfeer/e14 lampen. Vooral voor de staande papieren Ikea lamp ben ik op zoek naar DE e14 lamp die zich goed laat dimmen met mooie sfeer.

Overigens, de ledlampen die ik tot nu toe in huis heb gehaald als zijnde 'dimbaar' (maar geen van allen mooi voor in de woonkamer) dimmen wel perfect tot zelfs een minimaal lichtje met behulp van zo'n Philips "living whites" adapter die je met je circle van een Living Colors lamp kan bedienen. Blijkbaar een zeer goede dimmer!

Wat betreft je mening dat verlichting maar een klein deel van je rekening is: Daar ben ik het dus -niet- mee eens, zeker niet wat betreft de situatie waarin je nog gloeilampen hebt (genoeg rekenvoorbeelden te vinden in dit topic). Als ik al m'n verlichting die ik 's avonds heb branden nog in gloeilamp vorm zou hebben, dan hing er zeker wel 200-300 watt aan verlichting. Dat is merer dan het totaal van mijn TV, Home Cinema en IT infra die ik 's avonds ook vaak aan heb.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Bij Ibood is er nu LED E27 verlichting in de aanbieding

http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/

Iemand ervaring met deze lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
eymey schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:56:
@Jiggaman: Op zich een goede analyse, denk ik, op een paar puntjes na :)
......

Wat mij op dit moment nog iriteert aan veel ledlampen:
* Ze zoemen (de MyAmbiance en MyVision). Best duidelijk hoorbaar als het verder stil is en ik sta op 1 meter van de lamp
* Geen of slechte dimbaarheid op het gebied van sfeer/e14 lampen. Vooral voor de staande papieren Ikea lamp ben ik op zoek naar DE e14 lamp die zich goed laat dimmen met mooie sfeer.
Nog eentje dan.
* De gaten in het spectrum bij veel (alle?) LED kunnen ontzettend irritant zijn. Zo had ik de gloeilamp boven mijn werktafel vervangen door een LED E14 lamp. Kon ik gelijk de weerstanden - kleur-ringen niet meer uit elkaar houden.
http://www.olympusmicro.c...s/lightsourcesfigure3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:51:
[...]

Juist vanmiddag nog bij IKEA naar staan kijken en naar mijn mening hebben ze niet één fatsoenlijke warme kleur led. De zwaardere 6 en 8 watt zijn veel te wit en de zwakkere van 2.5watt zijn juist weer erg blauw.
Dicht in de buurt van TL-840, erg koud dus, maar daar is de prijs ook naar. Ben iig afgehaakt, ook omdat er niet één dimbaar is.

Na wat wikken en wegen vanmiddag dit voor in de woonkamer en keuken aangeschaft.
Woonkamer 3x Norled Sirius 1watt warmwit met driver en voor de keuken 2x Philips master 4watt GU10 dimbaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor de Norled spots moet ik nog een Peha Tronic dimmer halen, zijn toch te fel.
De Philips zitten nu achter een doodnormale trafodimmer 20-100watt en dimmen perfect stabiel.
Ga er qua verbruik flink op vooruit: oude situatie 3x 20 en 2x 50watt, nu 3x 1 en 2x 4watt :9
Ik zie dat ze de lamp die ik heb (zilverkleurige GU10 LEDARE met heldere lens) niet meer te koop hebben bij IKEA. Die geeft bij mij prima licht, identiek aan de lampen op je foto.

Deze lamp ging het om: http://www.flickr.com/photos/mattkieffer/6310006035/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
blissard schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:34:
[...]

Nog eentje dan.
* De gaten in het spectrum bij veel (alle?) LED kunnen ontzettend irritant zijn. Zo had ik de gloeilamp boven mijn werktafel vervangen door een LED E14 lamp. Kon ik gelijk de weerstanden - kleur-ringen niet meer uit elkaar houden.
Dat is heel sterk afhankelijk van de kwaliteit van de LED-lamp. Vooral de CRI-waarde is daarin belangrijk. Die moet sowieso boven de 80 liggen om een goede kleurweergave te krijgen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
blissard schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:34:
[...]

Nog eentje dan.
Bij een TL heb je ook pieken (eigenlijk nog erger dan bij LED), maar zoals gezegd is de CRI een maat voor de kleurweergave, al is dat ook discutabel heb ik weleens begrepen. Ik vind bijvoorbeeld een halogeenlamp van 2700K verre van prettig om kleuren te beoordelen, maar heeft wel een CRI van boven de 95.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:38:
[...]

Ik zie dat ze de lamp die ik heb (zilverkleurige GU10 LEDARE met heldere lens) niet meer te koop hebben bij IKEA. Die geeft bij mij prima licht, identiek aan de lampen op je foto.

Deze lamp ging het om: http://www.flickr.com/photos/mattkieffer/6310006035/
Jammer dat die niet meer in omloop zijn, die van nu zijn te zwak.

@Supertip, las verhalen van extra douanekosten die moeten worden betaald, ben je dus weer net zoveel kwijt schiet ook niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Universal Creations schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:22:
[...]

Bij een TL heb je ook pieken (eigenlijk nog erger dan bij LED), maar zoals gezegd is de CRI een maat voor de kleurweergave, al is dat ook discutabel heb ik weleens begrepen. Ik vind bijvoorbeeld een halogeenlamp van 2700K verre van prettig om kleuren te beoordelen, maar heeft wel een CRI van boven de 95.
Leuk rapport hierover:

http://cool.conservation-...color_rendering_index.pdf

Conclusies:
CRI-metingen zijn niet toepasbaar voor LED's
Hoge CRI-waardes zijn niet persee beter en lagere niet persee slechter.

Belangrijkste conclusie: Bekijk of het licht naar je zin is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*kick* Aanbieding bij de Aldi http://www.aldi.nl/aldi_v...g_2601_48_5_438_1260.html - iemand ervaring mee? Er zijn nog een paar lichtpunten in huis waar niet de beste lampen hoeven te hangen maar die wel vaak aanstaan (zoals buiten).

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Eusebius schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:54:
*kick* Aanbieding bij de Aldi http://www.aldi.nl/aldi_v...g_2601_48_5_438_1260.html - iemand ervaring mee? Er zijn nog een paar lichtpunten in huis waar niet de beste lampen hoeven te hangen maar die wel vaak aanstaan (zoals buiten).
Evengoed nog 10 euro?
Kun je beter even langs de kruidvat, ikea of blokker volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bijna alle lampen in mijn huis zijn LED- of spaarlampen, de enige die nog vervangen moeten worden zijn de halogeen spots (G10) 10 stuks a 35watt. Daar kan ik dus een hoop op besparen.
Jammer genoeg dat de ervaringen met de nieuwe revisie G10 LED lampen van de IKEA niet positief zijn. Over de E14 LED lampen van de IKEA ben ik zelf ook niet tevreden, 2 zijn gelig en 1 is koud wit. Ze komen beide uit dezelfde batch. Het koude wit vind ik eigenlijk nog het beste. De 2 "warm" witte lampen verlichten de ruimte in een soort oud vergeeld wit, het oogt gelijk bejaard. Niet het resultaat wat ik zoek :P

In de woonkamer heb ik een Philips Ledino hangen ( http://www.lichtdiscounte...ps_ledino_57903-87-16.jpg ) , de kleurtemperatuur schijnt volgens de specificaties 2700 Kelvin te zijn. Dit is voor mij prima, het mag eventueel nog ietsje warmer maar niet heel veel meer.

Op de IKEA website staan de E14 ledlampen ook aangegeven als 2700K, maar als ik mijn Ledino aanzet zijn de IKEA lampen echt pisgeel.

Bij de Karwei zag ik vanmiddag ook LEDlampen hangen van eigenmerk/merkloos, een G10 4watt voor 8.99, maar als je erop googled kom je verschillende resultaten tegen, van goed tot slecht. Bijna elk merk heeft zulke uiteenlopende reviews en is het maar net afhankelijk of de website gesponsord wordt of ze zelf verkoopt :P

Ik voel er daarom veel voor om toch voor de iets duurdere Philips LED lampen te gaan ivm kwaliteit en consistentie in warmtekleur. Heeft iemand ervaring met deze van Philips? http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291215479/prd/nl/
Dit model straalt licht uit in een hoek van 36graden, itt 25 of 40 graden bij de andere 4watt modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 26-01-2013 03:47 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die spots geven een bak met mooi licht, ongeveer gelijk aan de 35W halogeen spots, iets witter qua K heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Fietsbel schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 03:29:

Ik voel er daarom veel voor om toch voor de iets duurdere Philips LED lampen te gaan ivm kwaliteit en consistentie in warmtekleur. Heeft iemand ervaring met deze van Philips? http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291215479/prd/nl/
Dit model straalt licht uit in een hoek van 36graden, itt 25 of 40 graden bij de andere 4watt modellen.
Ik heb er sinds kort één, als vervanging van een ontplofte leditlight cree led. Bevalt goed, aan de rand ietsje geliger. Bewust voor Philips gegaan nav eerdere ervaring.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Fietsbel schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 03:29:
Vind het niet bepaald gelijk, heb nu een paar donkere plekken op de slaapkamer terwijl ze op dezelfde stand staan als met oude halogeen. En ja een gele rand heb je ook. Ik denk dat je beter de 50w versies kunt halen dan als het voor een grotere ruimte is.

Is dat wat van Karwei qua l/w met die gu10 led? Of is dat ook niet bepaald jofel?

[ Voor 5% gewijzigd door ByteMe_ op 26-01-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het Karwei model heb ik niet gekocht, zal binnenkort er eentje kopen samen met een van Philips.
De halogeen lampen in de woonkamer dienen als sfeerverlichting en in de gangen als hoofdverlichting, ik denk dat het 4watt model in de woonkamer meer dan genoeg is. Er zitten nu 35watt halogeen lampen in.
Zal na aanschaf van de led lampen een paar goede foto's maken.

Niet letten op de crappy iphone foto, en de (halogeen)spotjes stonden nog niet goed.
Denk dat de Ledverlichting weinig fout kan doen op het belichten van een muur
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aabez8U14yMbV59BLkEnj4EV/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 26-01-2013 17:39 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In onze slaapkamer 4x5W inbouwspot draaibaar uit China voor 11 Euro per stuk.Andere slaapkamers en badkamers zijn uitgerust met 2x5W van de zelfde lampen.Tevens de berging voorzien van de zelfde inbouwlampen maar dan in 2x3W a 9 Euro .Lange hal met 3x5W inbouwspots

Woonkamer en keuken zijn voorzien van alleen maar Philips Ledino led verlichting die allen zijn aangesloten op dimmers van Lutron..Deze Lutron muurdimmers werken zeer goed bij de halogeen lampen,maar de lampen zijn op het laagste punt met led slecht te dimmen.Er treed dan een kleine flikkering op.
De plafondspots van Philips geven een redelijk warm licht.

Alles in huis is hier dus met led verlicht,behave nog de 2 buitenlampen.Maar die staan never aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Jiggaman schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:17:
[...]

9 van de 10 mensen koopt een LED lamp om dat ie binnen een jaar, hooguit 2 is terug verdient en dat is interessant. De mensen die op die basis hun huis volhangen met LED rekenen dus maar met halve informatie en zullen dus lang niet altijd zo veel besparen als ze denken. Vooral niet als je weet dat verlichting maar een klein deel is van je totale energie rekening (ja ook al met gloeilampen).
De meeste onafhankelijke tests geven ook aan dat je meestal veel beter af bent met een spaarlamp (gemiddeld 10% zuiniger als een dure A merk led lamp)

Neem nou eens twee 50/60W gloeilamp vervangers:
Hema Spiraalspaarlamp 8W (verpakking 500lm) gemeten lichtopbrengst 540lm = 67,5lm/W € 4,00
Philips myambiance 9W (verpakking 470lm) gemeten lichtopbrengst 474lm = 52,66lm/W € 23,00

Spaarlamp wint het op prijs en lichtopbrengst.

De ledjes zelf kunnen vaak wel lang meegaan, probleem is echter dat in 99,9% van de gevallen de trafo doorbrand.
In de praktijk gaan 230V led lampen net zo lang mee als een spaarlamp.

Als je nu halogeenspots hebt die vaak en lang aanstaan en je wilt deze dimmen dan is led daarvoor een goede oplossing.
Je hebt echter wel een probleem als je er meerdere op rij in de zelfde ruimte hebt en er gaat er 1 stuk na een jaar... je krijgt dan nooit meer de zelfde kleur en dat is een rot gezicht. (of je moet reserve hebben)

Voor e14/e27 lamp vervanging>> gewoon spaarlampen gebruiken van hema/philips/osram.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens. Al denk ik wel dat een vergelijkende test van spaar vs ledlamp die meer dan een jaar oud is niet meer relevant is. De ontwikkeling van de led gaat enorm hard op dit moment en de spaarlamp is ver "af" denk ik.

Ook merk ik dat vooral de zwakkere spaarlampen van 5watt minder licht geven dan een 5 watt led. In mijn buitenlampen had ik 5 watt spaarlampen en enkele zijn verruild voor 4.5watt led. De lichtopbrengst van de led is duidelijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Net een kapotte spaarlamp, een Philips genie 11 W, naar schatting 5 jaar oud vervangen voor een Philips 9,5 W LED E27 peertje. De lamp hangt in de WC en met 25.000 branduren (volgens verpakking) moet het wel de laatste keer in m'n leven zijn dat ik deze lamp vervangen heb. (Als de lamp maar 25 jaar haalt is het waarschijnlijk ook de laatste keer geweest, als 82 jarige sta je waarschijnlijk niet zo snel meer op een keukentrap ;) )
Iets meer licht en een redelijke spreiding (lamp zit in een plafonnier, horizontaal tegen plafond)
Afbeeldingslocatie: https://ledworld.nl/media/catalog/product/cache/6/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/h/philips_led_gloeilamp_e27_9.5w_warmwit_frosted_230v_verpakking.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:50:
[...]

@Supertip, las verhalen van extra douanekosten die moeten worden betaald, ben je dus weer net zoveel kwijt schiet ook niet op
Ik wilde hier even op reageren.

Douanekosten heb ik nimmer gehad, ik deel de orders altijd in stukken van ongeveer van 20€ en laat op het pakketje vermelden dat het om een gift of sample gaat van 16 €.
Ik bestel daarom ook vaak verzendkosten vrij, of anders de goedkoopste optie uitgezonderd seemail want dat duurt veel te lang.
Gisteren nog een pakje uit Hongkong binnen gehad met, 6X GU10 60smd warm white, voor strooiverlichting.
Omdat spotlight niet voldeed in de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Zal dat nog even in mijn achterhoofd houden
Ik las gemiddeld 20 euro p.j. per lamp, ik hoop al m'n lampen eens vervangen kunnen worden, heb 35w & 50w versies, meeste 50 al vervangen door 35w die ik nog had. simpelweg 15 x 35 = 525w, als ik gemiddeld 5w leds zou hebben is dat 75w, waarvan de helft meerdere uren draait dus stel die 7,5 * 20 is toch 150 p/j is toch 12,5 p/m. Wel erg grof geschat. Ik zou wel voor spaarlampen gaan, ALS er niet de tergend vervelende opwarmtijd was van een minuut. Heb er 1 in de slaapkamer van de kleine en het irriteert ons allebei toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Oxellaar schreef op zondag 27 januari 2013 @ 08:18:
Ook merk ik dat vooral de zwakkere spaarlampen van 5watt minder licht geven dan een 5 watt led. In mijn buitenlampen had ik 5 watt spaarlampen en enkele zijn verruild voor 4.5watt led. De lichtopbrengst van de led is duidelijk hoger.
Zeker in deze tijd van het jaar. Een spaarlamp werkt veel slechter als hij koud is. Ik had ook een spaarlamp (Philips, 7 watt) buiten en in een zomernacht is hij eigenlijk te fel. Maar zodra de temperatuur beneden de 10 graden zakt vraag je je soms af of hij wel aan gaat. Pas na 3-4 minuten begint hij wat licht te geven en het komt niet boven het niveu van een 15 watts gloeilamp uit.

Waar je ook op moet letten is dat de hele goedkope spaarlampen soms heel slecht tegen schakelen kunnen. De hele goede kunnen dat wel 50000 keer. Maar goedkope soms maar 5000 keer. Dat is geen enkel probleem als je die ergens in de avond aan zet en als je naar bed gaat weer uit doet. Dan gaat hij vlot 10 jaar mee. Maar in bv een toilet of badkamer met een gezin van 4 personen die er iedere dag 3 keer gebruik van maken (Weinig) ben je na een jaar al dik over de 4000 keer heen. En dan heeft hij totaal misschien maar 500 uur gebrand.
Dan ben je beter uit mt een gewone gloeilamp. Direct 100%, gaat twee keer zo lang mee en kost maar een fractie van de (goedkope)spaarlamp.
Zelfs een redelijke lamp die 10000 keer aan en uit kan heeft dan na een jaar of twee wel gehaald bij badkamer/toilet toepassinge. Of bv in een buitenlamp met sensor. Die gaan vaak ook aan als reactie op de kat van de buren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beter uit met een gloeilamp ?
die is zo stuk bij vorst.
nee ik hou het wel bij mij ikea led e27 5watt, die hangt er al heel lang aan de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeggen dat LED lampen qua lumen per watt slechter af zijn dan spaarlampen is ook wel heeeel kort door de bocht gezegd en gewoon niet waar.

In het gebied van het voorbeeld wat fast-server aanhaalt ( de vervangers voor gloeilampen met een wat hoger vermogen, >40W ) geldt dat inderdaad maar voor alles rond dat niveau en eronder raakt LED gewoon steeds meer in het voordeel.

Verder doet ook hier een LED lamp aan een schuur (8 W) het inderdaad stukken beter dan een spaarlamp, zeker met de kou van afgelopen weken :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:32:
beter uit met een gloeilamp ?
die is zo stuk bij vorst.
nee ik hou het wel bij mij ikea led e27 5watt, die hangt er al heel lang aan de schuur.
Ik had het over de badkamer of het toilet. Daar vriest het bij mij niet. De buitenlamp noemde ik zijdelings als voorbeeld van een veel schakelenden lamp.
En als je de berekening maakt moet je dus gewoon rekenen met een paar dubbeltjes per stuk voor een gloeilamp die officieel in branduren misschien wel korter mee gaat dan een spaarlamp van een paar euro. Maar in de praktijk zijn levensduur beperkt ziet door het aantal malen schakelen. Dan bespaar je maar heel weinig als je totale brandduur per jaar maar een paar honderd uur is. Een buitenlamp op een sensor brandt misschien een half uur per dag, dat is 180 uur. (10 maal 3 minuten aan) Als dan een 40 watt lamp vervangt door een die 5 wat gebruikt bespaar je op jaarbasis 6-7 KWh dat is een euro of 2. Maar in 5 jaar verslijt je hooguit een gloeilamp en 2-3 goedkope spaarlampen. Financieel is dat dus slecht. En een badkamer/toilet lamp schakelt mogelijk nog veel vaker. Met het grootste gemak 10-20 keer per dag in een gezin met 4 personen. Dat is minder erg voor goede kwaliteit lampen. Maar die zijn ook weer duurder.
Het is onzin dat gloeilampen kapot gaan door vorst. Waarom zou dat zo zijn? Er ziet niets bijzonders in. Ze gaan eerder kapot als het heet is omdat ze hun warmte dan niet kwijt kunnen. Ik heb ze een jaar of 25 gebruikt als buitenlamp gebruikt. Ik denk dat ik er maar een stuk of 3-4 heb gebruikt. Maar in de laatste 5 jaar heb ik net zoveel spaarlampen gebruikt tot ik door kreeg dat ze er gewoon niet tegen kunnen aan en uit te gaan.

Ik heb nu wel na de laatste spaarlamp vervangen door een LED die wel gelijk op sterkte is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/2013-01-28164612_zps6f4de839.jpg
Gisteren twee stuks Philips Dimtone aangeschaft vanwege hun mooie dimeffect. Van 100 naar 10% gaan ze van 2700K naar 2200K, dat doet een halogeen of gloeilamp ook. Eigenlijk alle dimbare leds geven wat vreemd licht in flink gedimde toestand, deze doen dat absoluut niet. Op 100% gezen ze enorm veel vrij wit licht, gedimd is het een gezellig peertje. Absoluut de mooiste dimbare led van dit moment denk ik, ben nog niet beter tegen gekomen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice!!! Ik hoop dat ze ook snel met een E14 versie komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar betaal je dan ook wel voor zeg..... zie op internet prijzen voorbijkomen van 35 euro per lamp pfffffff :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Haha ja en die 35 is dan nog ex btw volgens mij. Maar ik koop met hoge kortingen direct bij groothandel via werkgever. Lampen zitten ook niet verpakt in zo'n fancy plastic blisterverpakking, maar gewoon in kartonnen doosjes. Op de meeste elektra heb ik ruim 45% korting *O*

En idd, nu wachten op de E14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Daarom wacht ik ook altijd op de 2+1 gratis / kortingsticker plakken bij div. bouwmarkten, kan veel schelen voor de led lampen.

Maar 45% korting doe je goed

Deze gu10 ziet er trouwens goedkoop uit, mits je meerdere besteld ivm verz. kosten

Enige wat ik me afvraag is de kleur/kwaliteit aangezien het van een batterijshop is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die dimtone lampen zijn idd nog wel schreeuwend duur. En aangezien de trackrecord van LED lampen qua levensduur nog steeds (op z'n zachtst gezegd) twijfelachtig is, zelfs bij 'merklampen', is het de vraag of je het nu ooit gaat terugverdienen (wrs. niet).

Maar het gaat me gewoon om het hele idee en het early adopter zijn van vernieuwing (ookal kost het dan vaak meer dan het oplevert, maar dat is ook de hobby en ik denk ook deel van dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, early adaptor is alweer een beetje achterhaald denk ik. Er zijn toch al behoorlijk wat mensen die ze hebben, en dat worden er heel snel meer met het gloeilamp verbod.

Ik heb ervoor gekozen om een dimbare gloeilamp te vervangen door een LED lamp (moet je dus goed op de sterkte letten) die niet dimbaar is. Vervolgens ook de dimmer vervangen door een gewone schakelaar. En eigenlijk vind ik het wel relaxed. Hij zit in een mooie design lamp (die koperachtige binnenkant heeft) waardoor de kleur goed is. En de lamp hangt vrij laag, waardoor het geen gigantische impact heeft op de hele woonkamer. Wel is de eettafel veel beter verlicht, maar dan ook weer niet te veel dat het ongezellig wordt. En die lamp staat altijd aan, dus ik verdien hem in 1 jaar al terug. Ik zat nog te overwegen een mooie maar dure dimbare LED lamp te kopen en dan een LED dimmer erin, maarja, dat kost meteen heel veel geld wat ik het niet waard vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij overwegen de Philips 40743/17/16 voor boven onze eettafel. Heeft er iemand ervaring met een soortgelijk armatuur? Geeft het een beetje mooi licht? Je ziet hem wel in de showroom hangen, maar dat geeft toch altijd een vertekend beeld...

Verder ben ik nog op zoek naar een waardige vervanging voor de MR16 12V spotjes die nu boven het werkblad in de keuken hangen. Het zijn er een stuk of 8, en dat verbruikt momenteel wel wat. Helaas zie ik door het LED bos de bomen niet meer... Je hebt zoveel rommel op de markt, dat het moeilijk is om op de gok maar wat te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:07:
Ik zat nog te overwegen een mooie maar dure dimbare LED lamp te kopen en dan een LED dimmer erin, maarja, dat kost meteen heel veel geld wat ik het niet waard vond.
Een speciale LED dimmer is niet nodig bij bijvoorbeeld Philips 230v lampen. Gewoon de gloei/halogeen dimmer gebruiken met R of L dimmethode.
Ik heb hier een Peha 60-625 watt dimmer en dim 16watt perfect naar 0%

Alleen voor mijn Norleds heb ik een tronic C dimmer aangeschaft, maar dat is 12v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok. Nou ja, die dimmer was sowieso niet helemaal lekker meer, hij dimde ook een simpele gloeilamp niet altijd goed. (en ja ik heb op de minimum sterkte gelet)
Ik ben in ieder geval erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:25:
Daarom wacht ik ook altijd op de 2+1 gratis / kortingsticker plakken bij div. bouwmarkten, kan veel schelen voor de led lampen.

Maar 45% korting doe je goed

Deze gu10 ziet er trouwens goedkoop uit, mits je meerdere besteld ivm verz. kosten

Enige wat ik me afvraag is de kleur/kwaliteit aangezien het van een batterijshop is
Best wel.pittig aan de prijs, ik had pas gu10 4X3 watt warm white 6stuks voor 22€ incl. verzendkosten.
Gemeten afgenomen vermogen 9 watt op 220volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Supertip schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:29:
[...]

Best wel.pittig aan de prijs, ik had pas gu10 4X3 watt warm white 6stuks voor 22€ incl. verzendkosten.
Gemeten afgenomen vermogen 9 watt op 220volt.
Kunnen wij niet een dealtje maken :+ :*) Lijkt eerder de normale gu10 prijs

Zag gisteren een philips voor 25.. Naast een proled nog iets, die was 14 voor 20w. Ik hoop echt dat deze markt groter wordt zodat ze meer massa gaan produceren maarja als ze bij deze prijs blijven schiet het niet echt op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Heren, ik ben op zoek naar 4 dimbare ledspotjes voor in een koof die in de keuken komt. Ik heb alleen echt geen idee waar ik naar moet kijken en wat de prijzen ongeveer zijn. Heb me ook nog niet verdiept in de mogelijkheden maar heb ze wel op zeer korte termijn nodig.

Ik heb nodig 4 spotjes met zo'n frame om ze in te plaatsen. Zelf heb ik de Philips LEDspot 6W GU10 2700K gezien maar of deze nou goed zijn? Hebben jullie toevallig suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16-09 18:35
RonaldDesigns schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:46:
[...]

Kunnen wij niet een dealtje maken :+ :*) Lijkt eerder de normale gu10 prijs

Zag gisteren een philips voor 25.. Naast een proled nog iets, die was 14 voor 20w. Ik hoop echt dat deze markt groter wordt zodat ze meer massa gaan produceren maarja als ze bij deze prijs blijven schiet het niet echt op :(
Ik heb er hier een dozijn besteld:
http://www.fasttech.com/c...-light-bulbs/MTAyPUdVMTA/

Kost je dan zo'n 4 usd per stuk incl verzenden. 3 euro per stuk dus pakweg. Kleur van de 4 x 1 watt 2700K is gewoon wit. 5 x 1 watt is best fel en lijkt daarom te wit. Misschien dat 3 x 1 watt nog beter is qua kleur, voor de prijs hoef je het niet te laten imho.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Hmm te wit, maar aantal lumen ziet er zeker goed uit voor amper 4w, maar dan nog, heb geen CC / Paypal. Misschien moet ik me bankrekening daar maar eens aan koppelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:01:
Hmm te wit, maar aantal lumen ziet er zeker goed uit voor amper 4w, maar dan nog, heb geen CC / Paypal. Misschien moet ik me bankrekening daar maar eens aan koppelen :+
Paypal schept in iedergeval mogelijkheden voor intercontinentale aankopen.

Ik zou het zekers doen.

Edit. Vandaag bij de Action een 3W E27 bolletje gekocht, kleur opgave 2700K niet dus, is eerder 3500k.
Vanavond maar eens kijken wat de licht opbrengst is, maar ik vrees dat het zonde van mijn 4 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door Supertip op 31-01-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Gisteren de G9 LEDS besteld van het volgende model: http://www.ledlampendirec...t-40-watt-halogeen-1.html

Hij steekt wat uit de lamp houder, maar op zich maakt me dat niet zoveel uit. Het licht wat er uit komt enigzins overeen met de normale hologeen versie, iets minder warm maar niet zo gek veel! Met een normale dimmer is die niet dimbaar, maar dat had ik al verwacht! Hij gaat op 75% een stuk naar beneden, en tussen 75% en 100% gaat die knipperen. Maar goed, ik was eventueel wel bereid om hem gewoon vol te laten branden, want om nou 50 euro uit te geven voor een LED dimmer (waarom moet dat zo duur?!) is wel een beetje van de zotte natuurlijk.

Het probleem is echter dat de droger op dezelfde groep zit aangesloten. Bij de halogeen lampjes ging het soms al wat harde en zachter branden als de droger aan ging (dus ging warmen) maar met de LED lampen (2 per contact punt) gaat er gewoon 1 LED lamp uit of gaat als een gek knipperen. Helaas is dat geen doen. Weet iemand hier een oplossing voor toevallig? Of kan ik het beter bij halogeen laten?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Supertip schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:44:
[...]

Paypal schept in iedergeval mogelijkheden voor intercontinentale aankopen.

Ik zou het zekers doen.

Edit. Vandaag bij de Action een 3W E27 bolletje gekocht, kleur opgave 2700K niet dus, is eerder 3500k.
Vanavond maar eens kijken wat de licht opbrengst is, maar ik vrees dat het zonde van mijn 4 euro.
Mag ik jouw een supertip geven :+) Kijk eens even bij Kruidvat, daar zijn ze in de aanbieding. Zag ze bij mijn schoonouders en zag er netjes uit. 2700K of lager zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Zojuist de hal ietsje minder licht gemaakt; één van de 2 IKEA Ledare 200lm, 4,3 W eruit geschroefd. Maar ik heb mijn vingers bijna verbrand! Wat worden die krengen heet!!! Is 4,3W dan wel echt 4,3W???

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Misschien kun je dit meten op een plankje met een fitting er op en deze dan aansluiten met een stekker op een verbruik meter.
De leds zelf worden niet zo heet, dit is meestal de omvormer... als deze zo heet wordt dan vermoed ik dat ze niet zolang meegaan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 23:06:
Zojuist de hal ietsje minder licht gemaakt; één van de 2 IKEA Ledare 200lm, 4,3 W eruit geschroefd. Maar ik heb mijn vingers bijna verbrand! Wat worden die krengen heet!!! Is 4,3W dan wel echt 4,3W???
Viel mij ook al op in de winkel met de showroomlampen. Die branden daar ook van 8 tot 22 uur en waren behoorlijk heet. Is het niet een te gesloten armatuur waar je ze in hebt met veel kunststof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Oxellaar schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:59:
[...]

Mag ik jouw een supertip geven :+) Kijk eens even bij Kruidvat, daar zijn ze in de aanbieding. Zag ze bij mijn schoonouders en zag er netjes uit. 2700K of lager zelfs.
Thanks.... We gaan op jacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat is idd wel zonde. Op zich valt over die 4 euro wel heen te komen maar het is jammer dat anno nu er nog zulk slecht spul in zulke winkels ligt. In mijn omgeving zijn best veel mensen die "omdat het lekker goedkoop is" bij de Action kopen maar vervolgens wel gaan klagen dat iets slecht is. In dit geval zal je dus net zien dat mensen vanuit ervaringen met Action prut spul gaan lopen schreeuwen dat LED lampen niets zijn....
Oxellaar schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 06:42:
[...]

Viel mij ook al op in de winkel met de showroomlampen. Die branden daar ook van 8 tot 22 uur en waren behoorlijk heet. Is het niet een te gesloten armatuur waar je ze in hebt met veel kunststof?
Dat vraag ik me ook af. We hebben hier een zooitje van die Ikea ledare GU10 lampen (die helemaal witte) en die worden echt niet zo heel gek warm. Eentje hangt in de badkamer boven de spiegel in een armatuur dat aan de zijkant nog een beetje open is en de anderen zitten in de keuken in een armatuur (ook van Ikea) met metalen houders.

[ Voor 36% gewijzigd door eymey op 01-02-2013 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:51

mb1

Oxellaar schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:59:
[...]

Inderdaad superlampen! zeker voor het geld.
Ik heb vandaag nog een 8 watt E27 lamp van 610 lumen en 2700k gekocht bij Kruidvat om te proberen, kost normaal 14,95 nu met 20% korting. Deze lamp geeft mooi redelijk warm licht en is dimbaar.
Hij blijft bij het dimmen echter dezelfde kleurtemperatuur houden en geeft dus niet zoals bijvoorbeeld de Philips lampen nog warmer licht op lagere vermogens.
In de rest van het huis heb ik veel Philips MASTER LEDspot 7W GU10 2700K 40D daar kan deze lamp echter niet aan tippen, de Philips geeft warmer licht, maar ja die kost ook 3x zoveel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Nou we hebben de Action led.lamp een paar avondjes branden en we zijn er tevreden over, hij is wel witter als een gloeilamp maar het stoort zeer zeker niet.

Vandaag ff langs het kruitvat geweest om de ledlampen met 20% korting eens te bekijken.
Conclusie- dezelfde lampen als via eBay alleen dan duurder, of ze moeten onderhuids anders zijn maar ik heb niet het idéé dat dat zo is.
Dus niets gekocht, dat doe ik wel op eBay dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Oxellaar schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 06:42:
[...]

Nee. glas. Plafonniere met een diameter van ongeveer 40 cm, zware glazen -eh- kom/kap/dinges die je met schroeven vast moet zetten. Onding uit de 60er jaren volgens mij. Maar wel redelijk gesloten dus.

Maar het ging mij om het principe...Hoe kan een 230V apparaat volgens de specs slechts 4,3 W slurpen en toch zo heet zijn? Dat klopt toch niet?

En waarom worden 230v LED's überhaupt zo heet? (btw: de lamp zelf niet, maar het stukje net boven de schroefdraad)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:23:
[...]

En waarom worden 230v LED's überhaupt zo heet? (btw: de lamp zelf niet, maar het stukje net boven de schroefdraad)
Omdat daar de driver/trafo zit, en dat ding gaat vaak als eerste kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Als je iets maar goed genoeg isoleert, kan het ook 1000graden worden....
Beetje overdreven natuurlijk, omdat zo goed isoleren doorgaans erg lastig is, maar het principe blijft wel: isolatie warmt dingen flink op, vandaar dat ledlampen goed hun warmte kwijt moeten kunnen aangezien het rendement en de levensduur daar aardig van afhankelijk is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Philips ledlampen mogen ook niet in IP67 armaturen geplaatst worden, omdat deze compleet gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
hansdegit schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:23:
[...]

Omdat daar de LED's gemonteerd zitten op een koelplaatje dat dan warm wordt, de power LED's moeten hun warmte kwijt kunnen.

Hieronder een 3W kruidvatlamp zonder glazen bol

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/LED2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door opuntia1 op 02-02-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zit die lijm er ontiegelijk slordig op gesmeerd ja, die ene emitter linksbovenin is bijna helemaal bedekt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
[...]

Had bij Aktie ook een led, geloof e14 voor een nachtlamp, ding is fel als de nete maar ook erg wit (idd geen 2700K 8)7 ) Had voor de gein de oldtimer lamp er weer in, wat een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 22:08:
Wat zit die lijm er ontiegelijk slordig op gesmeerd ja, die ene emitter linksbovenin is bijna helemaal bedekt :X
Eigenlijk is er maar één emitter schoon gebleven. En buiten de aanbieding om zijn ze niet eens zo heel goedkoop.
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/2013-02-03065354_zps0b231f78.jpg Van IKEA zien er dan een stuk netter uit. Je kan goed zien dat ze twee kleuren leds gebruiken, twee witte en één kleine rode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ThinkPadd schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 22:08:
Ik had een aantal LED-lampen gekocht.
Het viel mij op dat de zijkant niet egaal verlicht was.
Daarom heb ik voorzichtig de glazen bol verwijderd.
Het aluminium plaatje waarop de LED' s gemonteerd waren zat met een soort hitte bestendige siliconen kit gemonteerd, en ook de glazen bol.
Inderdaad zeer slordig gedaan, maar wat verwacht je van een LED-lamp van € 3,- in de aanbieding.

De lamp zelf gaf wel de juiste kleur en gebruikte ook maar 3W zover ik kon meten.
Met de kleur en 240 lumen ben ik tevreden over deze lamp, ik heb er een aantal gekocht.
De LED's zelf branden op een gelijkstroom, geleverd door een speciale chip in de voet.
Ook hier ben ik zeer tevreden over.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/LED.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik kreeg vandaag een mail van LeditLight waar een mogelijk antwoord in vervat zit:
Het is ons opgevallen dat enkele klanten defecte lampen hebben terug gezonden met bruine plekken op het witte gedeelde van de spot. Het gaat om Gu10 3x2Watt spots aangeschaft in de periode eind 2009 voorjaar 2010. Na onderzoek is gebleken dat een condensator die in deze periode in de lampen is gebruikt te warm wordt waardoor er bruine plekken kunnen ontstaan of de voet van de lamp kan vervormen.

Wij roepen iedereen die in deze periode gu10 3x2watt spots heeft gekocht bij LEDITLIGHT zijn/haar lampen hierop te controleren. Als uw lampen ook bruine plekken/afwijkingen vertonen graag de lampen niet meer gebruiken en deze als defect aan ons opsturen.

Wij zullen deze dan omruilen voor nieuwe of gerepareerde lampen die dit probleem niet hebben.
Bij later aangekochte lampen, en onze huidige modellen komt dit probleem niet voor.
LED IT LIGHT staat voor service en kwaliteit, de reden dat wij sinds kort als enigste
LED lamp fabrikant een garantie periode van maar liefst 5 jaar hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Wel netjes 5 jaar garantie, maar mi. Bloedlink omdat ik niet verwacht dat 30% van de led lampen die levensduur halen.
Het zal dan wel in de aanschafprijs terug komen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Supertip schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:01:
Wel netjes 5 jaar garantie, maar mi. Bloedlink omdat ik niet verwacht dat 30% van de led lampen die levensduur halen.
Het zal dan wel in de aanschafprijs terug komen vrees ik.
Die 5 jaar is helaas niet voor aankopen uit het verleden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:10:
[...]

Die 5 jaar is helaas niet voor aankopen uit het verleden.
Inderdaad, dat is wel weer slim, om de oude vekoop er van uit te sluiten.

Het zal wel carry in garantie zijn, dus een hoop consumenten zullen dat wel te duur vinden om terug te sturen, gezien de verzendkosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Supertip op 04-02-2013 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23

SPT

Jammer dat de lichtkwaliteit van LED lampen zo laag is, gezien hun zeer beperkte weergave van het lichtspectrum t.o.v. gloeilampen. Ik gebruik nu voor alle sfeerverlichting in de woonkamer - die ik altijd de hele avond aan heb - nog gloeilampen. Als ik dat bij elkaar optel kom ik toch op 300W, dus daar zou ruimte voor energiebesparing zijn.

Met spaarlampen heb ik het trouwens helemaal gehad. Ik had al een paar keer gehad dat een end-of-life lamp lek was nadat hij kapot ging, en laatst explodeerde er een (Hema). Omdat er kwik in zit is dat echter hardstikke gevaarlijk. Na het zien van deze (het is een LED topic, maar ik kan het niet laten) documentaire heb ik alle spaarlampen maar weggegooid en weer vervangen door gloei- en halogeenlampen. LED lampen leek me daar niet echt zin hebben, daar ik lampen zoals die in de bijkeuken, de hal, badkamer, slaapkamers, of de hele felle verlichting in de woonkamer misschien maar een half uurtje per dag aanheb.

Ik hoopte dus om het toch een beetje zuinig te houden wat LED lampen aan te schaffen (vooral ter vervanging van de verlichting die ik het vaakste aan heb), maar na het doorlezen van dit topic en andere info op internet denk ik dat ik voorlopig alleen een paar LED lampen voor in de keuken ga kopen. Alleen daar heb ik de verlichting een noemenswaardig aantal uren per dag aan terwijl het minder natuurlijke licht geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

In mijn woonkamer hangen 2 plafonnières, een met 3 70W lampen en de andere met twee 70 W lampen die we vaak behoorlijk gedimd aan hebben. Qua verbruik zullen ze denk ik nog wel aardig verbruiken ook al zijn ze gedimd. Ik heb net even gekeken en ik heb een Berker dimmer die minimaal 60W verwacht en als ik wil besparen dan is een nieuwe dimmer eigenlijk niet de bedoeling. Ik zie alleen dat de dimbare ledlampen, als ik er 5 neem vaak niet boven die 60W uitkomt. Is het mogelijk dat ik bijvoorbeeld in 1 lamp 2 lampen van circa 30 W doe en vergelijkbare leds in de andere lamp? Werkt dat samen op 1 dimmer? Ik las ook (http://www.goedkopermetled.nl/dimmen-led-lampen) dat ik niet moet letten op het echte wattage op de lamp maar op de vervangingswaarde ( bijv. 4W vervangt een 35W lamp) Dan zou ik dus wel uit moeten komen met 5 ledlampen.

Ik ben ook benieuwd naar de kleur van de lampen , zou dat erg af gaan wijken als ze worden gedimd (tov de "normale" gloeilampen)?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@jan
gewone gloeilampen worden steeds geler (het spectrum verschuift steeds meer naar infrarood) naar mate ze meer gedimt worden. LEDs hebben dat van nature niet. Die blijven dezelfde lichtkleur ongeacht de mate van dimming. Philips heeft een serie lampen die bij dimmen wel wat warmer van kleur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23

SPT

blissard schreef op maandag 04 februari 2013 @ 07:30:
@jan
gewone gloeilampen worden steeds geler (het spectrum verschuift steeds meer naar infrarood) naar mate ze meer gedimt worden. LEDs hebben dat van nature niet. Die blijven dezelfde lichtkleur ongeacht de mate van dimming. Philips heeft een serie lampen die bij dimmen wel wat warmer van kleur worden.
Precies, dit is de Philips Dimtone line. Na het afstruinen van heel wat websites heb ik begrepen dat dergelijke lampen aan te bevelen zijn om een lamp sfeervol te kunnen dimmen. Normale dimbare led-lampen geven als je ze dimt nog altijd hetzelfde zeer witte licht af, maar bij een lagere intensiteit. Wit licht bij een lage intensiteit wordt bijvoorbeeld in de filmindustrie gebruikt om horrorscènes te belichten, dus dat geeft een kille sfeer. Bovendien hebben vermeende negatieve effecten van het licht van led- en spaarlampen op de nachtrust met name betrekking op dit type licht (te wit/blauw).

Als je dit soort lampen hebt, lijkt het licht waarschijnlijk op het eerste gezicht best aardig. Probleem is echter dat deze warme lichtkleur wordt gemaakt door een aantal verschillende lichtkleuren die elk een heel nauw stukje van het kleurenspectrum beslaan met elkaar te combineren, terwijl licht van een gloei- of halogeenlamp veel continuer is verdeeld over het gehele spectrum (zie bijvoorbeeld deze link voor een vergelijking). Een gloeilamp geeft dus simpelweg een betere kwaliteit licht, waardoor kleurnuances beter te onderscheiden zullen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SPT op 04-02-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die link verwoordt alles op zo'n 'overdreven' manier dat ik me afvraag of deze niet stiekem ook banden heeft met mensen die belang hebben in verkoop van gloeilampen.

Ook je eigen relaas klinkt al niet zeker met termen als "vermeende negatieve effecten van het licht van spaar- en ledlampen".

Bovendien, ik heb inmiddels meerdere ledlampen in huis die helemaal geen "zeer wit licht" geven (en dus ook geen horror achtige sfeer creëren als ik ze gedimd heb) .

Begrijp me goed, ik vind ook dat 'we' er nog steeds niet helemaal zijn als het op lichtkwaliteit van LED lampen aan komt. Toch hebben wij in de hele huiskamer en keuken, op de wasemkap na, inmiddels LED terwijl we echt allebei wel van een warme sfeer houden.

Ik ben wel nog steeds van mening dat dat gloeilampen verbod er nooit had moeten komen (laat iedereen lekker zijn/haar eigen keus maken) maar sommige van die zogenaamd informatieve websites die alles aan een energiespaarlamp negatief vinden zijn wel erg tendentieus. Alleen al omdat ik nog steeds nergens steekhoudend wetenschappelijk onderzoek heb gezien naar de werkelijke negatieve uitwerking van bv. de nadruk op het 'blauwe' deel van het spectrum. Bovendien worden al decennia lang op div. plekken (tot in keukens en boven werkplekken) TL-buizen gebruikt. En toen maakt hoegenaamd niemand zich druk om het kwik wat daarin zit???

En om het bv. in perspectief te plaatsen is het misschien dan ook interessant om het volgende te onderzoeken: Hoe veel mensen lopen op led- en spaarlampen af te geven maar gebruiken vervolgens wel vlak voor het slapen gaan nog hun laptop, ipad of smartphone scherm voor het lezen? Waar de led- of CFL lichtbron constant slechts cm's van je gezicht af zijn? Die analogie volgend moeten we dan ook maar weer terug naar de ouderwetse beeldbuis en alle moderne gadgets waar we tegenwoordig ook uren per dag naar staren afschaffen.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 04-02-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vind het eingelijk wel ballen hebben, dat gloeilampverbod. Er wordt altijd zoveel over het milieu gedoe gesproken, maar uiteindelijk wordt er alleen maar gerommeld in de marge. Door het gewoon af te dwingen ben je meteen klaar.
Dat zie je buiten Europa wel meer. Bijvoorbeeld in Mumbai, besluiten ze gewoon dat iedere taxi en tuktuk op gas moet rijden, klaar. Wij proberen hier altijd van alles te stimuleren met belastingvoordeeltjes en subsidie. Nee gewoon het roer omgooien, dat werkt pas echt.

Wel kun je zeggen dat het moment iets te vroeg is gekomen natuurlijk, daar je het in sommige situaties nog niet helemaal kunt halen, wat de oude gloeilampen deden. Bij mij thuis heeft het echter geen nadelen op geleverd, ik ben tevreden en vraag me af waarom ik het niet eerder heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ !null

ik vind juist dat een gloeilamp verbod een schijn-maatregel is. Vooral ingegeven door de industrie die de LEDlamp maar niet zien verkopen en niets meer verdienen aan de gloeilamp.
Echt energieverbruik door industrie, tuinbouw en transport wordt juist gepromoot door goedkope diesel en goedkoop aardgas en stroom.
Ik mag graag besparen thuis, maar het is soms om moedeloos van te worden. Het westland ligt bij mij om de hoek en de niet-afgeschermde kassen geven in mijn tuin vaak meer licht dan mijn high-tech-LED-tuinlamp-op-tijdschakelaar-want-zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@!null: Op zich kon ik aanvankelijk ook sympathie opbrengen voor het gloeilampverbod.

Maar had dat dan gedaan voor alleen de allerzwaarste grootverbruikers (lampen > 60W) en idd, wat blissard zegt, ook meer ontwikkeling op dat gebied in het bedrijfsleven afdwingen.

Verder blijf ook ik het wel apart vinden dat, 'om het milieu te redden', we tot nu toe afhankelijk zijn van TL- en spaarlampen (allebei CFL verlichting) die inherent kwik nodig hebben om te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@blissard. Dat ben ik opzich wel met je eens. Maar ik weet ook dat het moeilijk is voor het bedrijfsleven. Zeker ook voor de bloemenindustrie. De keuze voor het verkeerde energie-abbonement kan al resulteren in faillisement. En het is verder natuurlijk wel een kwestie van een concurrentie verhaal, m.b.t. Azië enzo. Als hier iedere fabrikant eenzelfde prijs moet betalen als de consument dan kunnen er heel veel bedrijven op doeken.

@eymey, ze hadden al een verbod voor de 100W lamp een tijdje. Hadden ze ook wel af kunnen bouwen inderdaad, dat er steeds minder mocht.

Maar goed, als ik soms kijk waar we nou eigenlijk mee bezig zijn qua verlichting, vind ik het goed dat er wat frisse wind door heen gaat. Dat je gewoon een 60W gloeilamp hebt die al mat is aan de buitenkant (wat dus minder licht geeft dan een heldere 40W) en die dan nog eens in een behuizing/armatuur stoppen die ook nog veel licht wegneemt, dan kun je je afvragen waar je mee bezig bent, en vind ik het goed dat er eens over nagedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@!null: Zeker!

Ik ben er ook absoluut voorstander van dat er naar nieuwe efficientere verlichtingsmethoden gekeken wordt en deze ook in praktijk gebruikt wordt zodat er ervaring mee opgedaan wordt. En dit geldt eigenlijk voor alle nieuwe technologie die er voor moet zorgen dat we steeds spaarzamer met de aardse fossiele grondstoffen om kunnen gaan.

Juist omdat 100% afhankelijk zijn van fossiele grondstoffen (of dat nou brandstof of andere grondstoffen zijn) een utopie is, moeten we altijd blijven streven naar het verbruik er van zo veel mogelijk minimaliseren en soms moet dat wat geld kosten. Tenzij we over 200-300 jaar ineens 'oeps' willen zeggen en de beschaving ophoudt te bestaan......

Maar door zo'n gloeilampverbod (wat trouwens wel degelijk bij 100W begonnen is en langzaam uitgebreid werd) creëer je aan de andere kant ook veel onbegrip en een soort gevoel van 'verplichting'. En daar gaan mensen (deels terecht) tegen in verzet.......

Pagina: 1 ... 33 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)