NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:37:
[...]
Wat ontbreekt is een heldere analyse wat er nu precies slecht aan LED verlichting kan zijn. Er is geen kwaliteitskenmerk voor; zo kan ik me voorstellen dat 20,- euro GU10 spotjes van Philips wellicht langer mee gaan, betere materialen gebruiken en minder netvervuiling opleveren dan de 4$ GU10 spotjes die ik uit China over haal. Geen idee hoe ik dat moet meten, enige wat ik zie is dat er inderdaad een paar zijn uitgevallen waarbij het voedingsgedeelte het heeft begeven. Ook zijn de behuizingen van een soort koelrib gemaakt en kunnen ze best warm worden. Maarja.. de lol van je huis verlichting < 100watt, waar je vroegah 1 lamp van liet branden is gewoon té groot

Ik denk dat de meest heldere analyse in een notendop zal moeten zijn:
LED is een mooie techniek.
Net als de meeste nieuwe technieken brengt het een aantal verbeteringen.
Helaas is het niet alles goud dat er blinkt, LED is niet het summum van verlichting.
LED is niet fout maar ook niet synoniem aan perfect.
Het lastige is dat om verlichting goed dimbaar (behoud van warme tinten licht) te maken.
Energie zuinig en toch een opbrengst die vergelijkbaar is aan een 60 of 75 watt gloeilamp.
De techniek gewoon vaak nog tekort schiet zeker voor een betaalbare prijs.
Voor lampen met een laag wattage (gloeilamp/halogeen 10-40 watt)is het al weer een stuk beter qua aanbod.
Zie het als een biefstukje:
Koop een haasbiefstuk van de slager a 45euro/kg. en het word smullen.
Koop bij de supermarkt voor 2 euro een biefstuk een meestal kun je savonds nog even naar de snackbar.
Het heet allebei biefstuk maar heeft behalve dat het rund is kwa smaak weinig met elkaar te maken.
Ik suggereer niet dat alle goedkope ledlampen slecht zijn maar wel de de goede meestal duur zijn.
Verder kun je nog 2 belangrijke zaken scheiden bij de keuze van LED verlichting:
1: Geeft het een economisch voordeel.
2: Is het millieu beter af als ik LED lampen gebruik.
Eigenlijk kun je pas echt een goede keus maken als je alle gegevens hebt om een goede vergelijking te maken. Maar dat gaat je niet lukken want je weet niet van te voren hoe lang je lamp daadwerkelijk mee gaat.
Dat is bij een LED lamp van 25 euro veel meer van belang dan bij een gloeilamp van 50 cent. Verder weet je niet precies hoeveel licht ie geeft omdat er nog steeds niet een hele duidelijke en relevante vergelijking gemaakt kan worden. Lumen, lux candella lmx noem maar op. Als je wil weten hoe zuinig een lamp is wil je vooral weten hoeveel lumen/watt hij geeft. Laat dat nou net iets zijn dat fabrikanten niet graag op de verpakking zetten. Verder weet je niet hoeveel energie het kost om de bewuste lamp te maken en ook niet wat er precies voor chemicaliën worden gebruikt.
9 van de 10 mensen koopt een LED lamp om dat ie binnen een jaar, hooguit 2 is terug verdient en dat is interessant. De mensen die op die basis hun huis volhangen met LED rekenen dus maar met halve informatie en zullen dus lang niet altijd zo veel besparen als ze denken. Vooral niet als je weet dat verlichting maar een klein deel is van je totale energie rekening (ja ook al met gloeilampen).