Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.433 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Oxellaar schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:49:
[...]

Mee eens, felle lampen is als je toch gaat dimmen prima. Maar als je voor de Dimtone gaat heb je aan de 8watt versie meer dan genoeg denk ik. Ik heb er hier twee in de keuken boven het werkblad in hanglampen. De hoeveelheid licht is echt enorm op maximaal, denk dat 12watt overkill is.
Om je een ideetje te geven.....
[video]
Zeker op het laatste maakt hij een sprong naar maximaal. Weet alleen niet of dit bij de lamp hoort of dat het door mijn dimmer komt.
Ik vraag mij af wat er voor voorschakeling in een LED-lamp die gedimd kan worden zit.
In ieder geval geen geschakelde stroombron, maar misschien een kleine serie condensator met gelijkrichter?
Weet jij het?
Zelf heb ik een dimbare LED-lamp, Lemnis Pharox 6 W, maar daar wil ik geen destructief onderzoek aan doen.
De lamp zit in een IKEA lamp met dimmer en dat sprongetje naar maximaal heb ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door opuntia1 op 26-02-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
Qua hoge vermogens bij led-lampen valt het me op dat die lampen vaak om en nabij hetzelfde licht geven als een spaarlamp van vergelijkbaar vermogen. Ze zijn wel veel duurder maar gaan (hopelijk) langer mee. Dat is dan de afweging - hogere prijs vs levensduur.

Maar qua lichtopbrengst valt het me vaak tegen, ik had altijd gedacht dat een led-lamp per Watt beduidend meer op zou brengen dan een spaarlamp. Niettemin, met die nieuwe Ikea-lampen wordt het interessanter, er hangen bijna 10 bij ons intussen. Apart was om te zien dat een E14-type zachtjes bleef branden bleef terwijl de dimmer (met klikknop voor aan/uit) uit stond; lekstroom? Heb er maar een 'echte' aan/uit-knop van gemaakt, toen was het goed.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
zeegerd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:02:
Apart was om te zien dat een E14-type zachtjes bleef branden bleef terwijl de dimmer (met klikknop voor aan/uit) uit stond; lekstroom? Heb er maar een 'echte' aan/uit-knop van gemaakt, toen was het goed.
Ik heb een snoerdimmer in een schemerlamp van IKEA, de LED-lamp is niet helemaal tot geen licht te dimmen, maar de draaischakelaar van de dimmer schakelt de LED-lamp geheel uit.
Het is een dimmer die normaal bij gloeilampen wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
opuntia1 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:48:
[...]

Ik vraag mij af wat er voor voorschakeling in een LED-lamp die gedimd kan worden zit.
In ieder geval geen geschakelde stroombron, maar misschien een kleine serie condensator met gelijkrichter?
Weet jij het?
Zelf heb ik een dimbare LED-lamp, Lemnis Pharox 6 W, maar daar wil ik geen destructief onderzoek aan doen.
De lamp zit in een IKEA lamp met dimmer en dat sprongetje naar maximaal heb ik niet.
Die Dimtone maakt waarschijnlijk een sprongetje, omdat er meerdere kleuren leds inzitten. Bij het laatste stukje gaan de gelere en rode leds helemaal uit en heb je 2700K ipv de gedimde 2200K

Vanmiddag trouwens de Ebay ledspots vervangen voor Philips Masterled. Ze mogen dan wat duurder zijn, maar geven wel erg mooi licht. Met die andere dingen leken we wel chinezen zo geel :X

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:49:
[...]

Vanmiddag trouwens de Ebay ledspots vervangen voor Philips Masterled. Ze mogen dan wat duurder zijn, maar geven wel erg mooi licht. Met die andere dingen leken we wel chinezen zo geel :X
Mooie Philips LED-lamp.
Heb jij die met ingebouwde ventilator?

4W en een lichtstroom van 580 lm?
Dat is te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mooie aanbieding op ibood.
Iemand ervaring met deze lampen?

http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
opuntia1 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:37:
[...]

Mooie Philips LED-lamp.

Dat is bijna 150 lm/W... heel errug veel inderdaad. Onmogelijk? Dat niet denk ik. Maar bij Cree kan ik bijvoorbeeld zo snel geen led-module vinden die net zo efficiënt is, daar houd het bij 110-120 lm/W op 2700K geloof ik wel op, maar ik kon niet zo goed zoeken op de site.
Deze lampjes hebben natuurlijk 12V gelijkstroom ingang, dus geen heftige voorschakelelektronica met gelijkrichting enzo.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
NovapaX schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:47:
[...]

Dat is bijna 150 lm/W... heel errug veel inderdaad. Onmogelijk? Dat niet denk ik. Maar bij Cree kan ik bijvoorbeeld zo snel geen led-module vinden die net zo efficiënt is, daar houd het bij 110-120 lm/W op 2700K geloof ik wel op, maar ik kon niet zo goed zoeken op de site.
Deze lampjes hebben natuurlijk 12V gelijkstroom ingang, dus geen heftige voorschakelelektronica met gelijkrichting enzo.
Ze kunnen gewoon op bestaande 12V halogeen wisselspanning trafo's worden aangesloten.
Er moet dus ook nog gelijkspanning van gemaakt worden bij een lage spanning en dat is extra ongunstig voor het rendement.
Het verlies van de trafo daar zullen we dan maar niet naar kijken om de totale lm/W van de LED-verlichting te bepalen.
En als er een ventilator is ingebouwd, die draait ook niet op lucht.
Het is allemaal veel te mooi om waar te zijn, verkooppraatjes van Philips. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ventilator zit hier niet op, dat heeft alleen de 4 led uitvoering. Ze worden wel redelijk warm, niet gloeiend heet ofzo. En of het klopt weet ik niet, maar ze geven bizar veel licht. Het is zelfs lichter als met 3x 20watt halogeen, dat viel mij direct op.

Cree haalt trouwens 200lm/watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
opuntia1 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:37:
[...]

Mooie Philips LED-lamp.

Als je op de Philips website kijkt zie je dat deze lamp 170 lumen afgeeft - 580 slaat op Candela (beam diameter 24 graden)

Bron: http://www.ecat.lighting....dspot-lv/929000178402_eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Er staat toch ook duidelijk 580Lm:

"Gespecificeerde lichtstroom 580 Lm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenski
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:01:
Er staat toch ook duidelijk 580Lm:

"Gespecificeerde lichtstroom 580 Lm"
Wellicht zie ik het over het hoofd maar op de site van Philips zelf stat toch echt 580 Candela en 170 lumen - iets wat natuurlijk ook veel logischer klinkt. Zou je me de bron kunnen laten zien waar 580 lumen staat? Kans is groot dat dit gewoon verkeerd is overgenomen; bij de hogere CRI-waardes is een lagere lumen/Watt gebruikelijk dus 170/4 42.5 lumen/Watt zou ook veel aannemelijker zijn.

Overigens, als je een halogeen-20 Watt lamp bekijkt zal deze zo'n 240 lumen afgeven (12 lumen/Watt). Omdat de LED-spot echter gerichter licht afgeeft kan deze met minder lumen dezelfde Candela halen.

Als de LED-lamp 580 lumen af zou geven zou dit eerder een 40 of 45 Watt halogeen-equivalent zijn.

Edit: ik zie nu ook de 580 lumen op de website van Philips staan, maar het lijkt mij te toevallig dat de hoeveelheid lumen en candela exact hetzelfde zijn. Naarmate de hoek kleiner wordt (en 24 graden is een kleine hoek) neemt de hoeveelheid candela toe bij gelijkblijvende lumen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stevenski op 27-02-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was net even bij de Gamma, en zag dat ze uitverkoop hadden van oude voorraad. Bij de verlichting lagen enkele LED lampen, waaronder Philips, Gamma huismerk, en XQ Lite.

Vooral de Philips zaten wel 2 a 3 interessante tussen. De 8727900898705 stond bij een prijskaartje van 13,59. De korting op uitverkoop artikelen (rode sticker) is 50%. Ik neem aan dat de korting daar nog niet van af is,dus dan zou die voor 6,80 euro de deur uit gaan... Goedkoopste wat ik kan vinden voor die lamp is 11,99 euro bij Conrad, excl. verzendkosten.

Misschien dat er bij jullie Gamma vestigingen ook een uitverkoop is? Just a tip ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:13
Techneut schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 23:04:
[...]
Net andersom. Candela is het aantal lumen per steradiaal (één r).
...uhm... ja :+
offtopic:
Dat zal me leren mijn tekst niet terug te lezen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

prein2 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 07:40:
Mooie aanbieding op ibood.
Iemand ervaring met deze lampen?

http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/
Niemand?
Je vraag bumpen binnen 24 uur is onnodig en ongewenst.

[ Voor 12% gewijzigd door Edmin op 01-03-2013 15:01 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24

charrel

Cortisol4life..

Morgen heb ik ze binnen :P
Dan hoor je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Stevenski schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:57:
[...]

Edit: ik zie nu ook de 580 lumen op de website van Philips staan, maar het lijkt mij te toevallig dat de hoeveelheid lumen en candela exact hetzelfde zijn. Naarmate de hoek kleiner wordt (en 24 graden is een kleine hoek) neemt de hoeveelheid candela toe bij gelijkblijvende lumen.
Je hebt helemaal gelijk.
Bij een openingshoek van 66 graden (1 steradiaal) is 580 lumen = 580 candela en dat is niet toevallig.
De gegevens van die oude gloeilampenfabrikant kloppen niet met de LED-spot die een veel kleinere hoek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

charrel schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:49:
[...]

Morgen heb ik ze binnen :P
Dan hoor je het.
Tja... Das natuurlijk te laat!

PVoutput

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:09:
Was net even bij de Gamma, en zag dat ze uitverkoop hadden van oude voorraad. Bij de verlichting lagen enkele LED lampen, waaronder Philips, Gamma huismerk, en XQ Lite.

Misschien dat er bij jullie Gamma vestigingen ook een uitverkoop is? Just a tip ;)
Niets van gelezen in mail? Ik zie alleen 20% korting op alles bij besteding > 50 euro

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Zoals ik in m´n post ook zei: Misschien verschilt het per Gamma vestiging ;) Beste is om er gewoon even te gaan kijken denk ik.

• ByteMe_
  • Niet online
Zal eens kijken morgen/overmorgen, kijken of die 50% er nog vanaf gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
ik ben in het bezit van 7 led lampen van ledlampendirect.nl.

over het algemeen wel tevreden over de warme kleur en dimbaarheid.
nu heb ik echter al 4 lampen die kapot zijn gegaan, krijg ze gelukkig wel keurig vergoed.

Afgelopen week is er weer een kapot gegaan en nu meld de medewerker mij dat ik waarschijnlijk
last heb van piekspanning. Op de groep van de lampen zitten nog enkele stopcontacten en de verlichting op onze slaapkamer.

Wat ik doen om te controleren of ik piekspaninng heb? in de rest van mijn huis geen last van uitvallende apparaten of verlichting.

zou het te maken hebben dat ledlampen gevoeliger zijn dan andere lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach jee, is dat niet die shop die bij bijna iedere lamp meldt "dat je ze niet op een groep met TL of PL verlichting mag gebruiken" ?

Op ieder electriciteitsnet is in meer of mindere mate sprake van piekspanningen of spanningswisselingen. Al is het alleen al wanneer je je stofzuiger aanzet of de waterkoker.

In een huis tuin en keuken omgeving moeten lampen hier, vind ik, gewoon tegen kunnen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Dat zei die medewerker wel tegen mij, zou waarschijnlijk een andere lamp of apparaat op dezelfde groep zitten die dit zou veroorzaken.

lijkt mij fraai.

Vandaag maar weer eens bellen naar hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
duimp schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:22:
ik ben in het bezit van 7 led lampen van ledlampendirect.nl.

over het algemeen wel tevreden over de warme kleur en dimbaarheid.
nu heb ik echter al 4 lampen die kapot zijn gegaan, krijg ze gelukkig wel keurig vergoed.

Afgelopen week is er weer een kapot gegaan en nu meld de medewerker mij dat ik waarschijnlijk
last heb van piekspanning. Op de groep van de lampen zitten nog enkele stopcontacten en de verlichting op onze slaapkamer.

Wat ik doen om te controleren of ik piekspaninng heb? in de rest van mijn huis geen last van uitvallende apparaten of verlichting.

zou het te maken hebben dat ledlampen gevoeliger zijn dan andere lampen?
Flauwe kul.
Praatjes.
De bliksem is toch niet ingeslagen?

Welke lampen had je gekocht?
Het lijkt me beter om maar niet de zelfde lampen te kopen voor het geld dat je terug kreeg.

Is het deze lamp?

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/LEDlamp.jpg

Dit kan natuurlijk niet goed gaan.
Je bent goedkoper uit om een ouderwetse gloeilamp te kopen i.p.v. deze LED-lamp waarbij de temperaturen van de LED's veel te hoog kunnen oplopen door het ontbreken van koeling en daardoor de levensduur wellicht veel korter is dan een doodordinaire gloeilamp.

[ Voor 24% gewijzigd door opuntia1 op 01-03-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duimp schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:56:
Dat zei die medewerker wel tegen mij, zou waarschijnlijk een andere lamp of apparaat op dezelfde groep zitten die dit zou veroorzaken.

lijkt mij fraai.

Vandaag maar weer eens bellen naar hen.
Dat "op dezelfde groep" is trouwens ook grotendeels onzin. Als ik de stofzuiger aanzet terwijl de gloeilamp bij de WC brandt (beiden op een andere groep), dan zie je de gloeilamp ook heel even dimmen.

Verstoringen beperken zich niet binnen een groep. Een smeltzekering of schakelautomaat is hoogstens een extra verbindingspunt dat effecten van interferentie iets kan verzwakken, maar zelfs de meeste powerline (netwerk over je stroomnet) setjes werken zelfs nog groepsoverschrijdend.

Dus al zou de lamp al stuk (moeten) gaan van inschakelpieken van inductieve belasters (nogmaals, je koelkast en je stofzuiger, etc. veroorzaken die pieken ook al snel), dan voorkomt het op een aparte groep gebruiken van deze lampen dat nog niet.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
het gaat om deze lamp

http://www.ledlampendirec...dimbaar-vervangt-35w.html

eigenlijk dus een spotje ;)

zal mij benieuwen wat ze zeggen bij ledlampendirect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:08

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

opuntia1 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:30:
[...]

Flauwe kul.
Praatjes.
De bliksem is toch niet ingeslagen?

Welke lampen had je gekocht?
Het lijkt me beter om maar niet de zelfde lampen te kopen voor het geld dat je terug kreeg.

Is het deze lamp?

[afbeelding]

Dit kan natuurlijk niet goed gaan.
Je bent goedkoper uit om een ouderwetse gloeilamp te kopen i.p.v. deze LED-lamp waarbij de temperaturen van de LED's veel te hoog kunnen oplopen door het ontbreken van koeling en daardoor de levensduur wellicht veel korter is dan een doodordinaire gloeilamp.
Wat voegt de bovenstaande lamp toe tov de lamp die wordt gepost door Verwijderd in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Afbeeldingslocatie: http://i1154.photobucket.com/albums/p528/FerryV82/4061000E-4F5A-4794-96BB-3DB632859DB5-12862-00000CE1DACB8525_zps9a78e1f2.jpg

De Ikea lamp lijkt me wel wat om de 5 x 53W lampen in de woonkamer te gaan vervangen, ook tegen een redelijke prijs. Ben alleen benieuwd hoe mijn Berker dimmer er op gaat reageren, die moet volgens de specificaties minimaal 60W hebben en ik kom met de 5 lampen op 55W totaal. Iemand ervaring mee?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
duimp schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:24:
het gaat om deze lamp

http://www.ledlampendirec...watt-dimbaar-vervangt-35w

Excuses
De pagina die u zocht is niet gevonden.
als u de URL getypt heeft, controleert u dan de spelling
als u op een link geklikt heeft dan kan het zijn dat de link niet meer actief is.

Niet meer te vinden ! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp

hierbij de correcte link, excuus.

net contact gehad met ledlampendirect en ik krijg nieuwe spotjes opgestuurd.
De nieuwe spotjes hebben een update gehad en kunnen beter tegen piekspaningen, etc.

zou mij benieuwen hoe lang dit goed gaat, wel een goede service bij hen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze moeten uiteindelijk wel. LED lampen moeten zich echt nog bewijzen (en klaarblijkelijk gaat het nog erg snel mis). Ook nog eens geen service bieden zou de doodsteek zijn voor omarming van ledlampen, vooral bij de 'relatieve early adopters' huidige kopers vaak nog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Hoop voor je dat het nu wel goed blijft. Top dat ze je goed willen helpen, maarja als het blijft stuk gaan schiet het ook niet echt op...

@jan, zelf geen ervaring, maar als ik andere verhalen lees hier zijn de ikea lampen niet helemaal geweldig met dimmen, maar deze 11w ken ik nog niet, er was iemand hier die deze wel al had, weet niet of hij ook dimt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
duimp schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 15:11:

hierbij de correcte link, excuus.

net contact gehad met ledlampendirect en ik krijg nieuwe spotjes opgestuurd.
De nieuwe spotjes hebben een update gehad en kunnen beter tegen piekspaningen, etc.

zou mij benieuwen hoe lang dit goed gaat, wel een goede service bij hen
Met zo'n lamp hoeft natuurlijk niets mis mee te zijn.
Maar het is natuurlijk geen echte spot met de wel zeer brede hoek van 120°.
Het licht wordt over een groter oppervlakte verspreid dan je oude halogeen spot's.
Dus meer een algemene verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
het gaat om deze lamp

ik heb 9 van die lampen. De 5 watt versie dan. Geen last, draaien bijna een jaar met volle tevredenheid.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:49:
Zoals ik in m´n post ook zei: Misschien verschilt het per Gamma vestiging ;) Beste is om er gewoon even te gaan kijken denk ik.
Vaste hoge prijs |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
het gaat om deze lamp

Als ik de lichthoek van 120 graden zie, dan denk ik toch niet aan een spotje. 120 is wel erg groot voor een spotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Het valt onder een spotje bij de website, vandaar dat ik het zo noem.
Ik ben het met je eens dat niet echt een spotje is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door duimp op 02-03-2013 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Wat mij nog steeds opvalt is dat ze de gloeilamp eruit willen hebben aangezien de meeste energie omgezet wordt in warmte. Bij led-verlichting kampen ze ook juist met het probleem dat die dingen te heet worden en daarom te weinig licht kunnen opbrengen. :+ De voordelen van de gloeilamp (zoals aankunnen van een hogere spanning van bijvoorbeeld 250V en het verdragen van piekspanningen tot 400V) mis ik nog steeds in de led-alternatieven.
Verder, aangezien de 100W-lamp nauwelijks meer te koop is, zoek ik nog steeds een betaalbare led-lampalternatief voor.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 08:52:
Wat mij nog steeds opvalt is dat ze de gloeilamp eruit willen hebben aangezien de meeste energie omgezet wordt in warmte. Bij led-verlichting kampen ze ook juist met het probleem dat die dingen te heet worden en daarom te weinig licht kunnen opbrengen. :+ De voordelen van de gloeilamp (zoals aankunnen van een hogere spanning van bijvoorbeeld 250V en het verdragen van piekspanningen tot 400V) mis ik nog steeds in de led-alternatieven.
Verder, aangezien de 100W-lamp nauwelijks meer te koop is, zoek ik nog steeds een betaalbare led-lampalternatief voor.
Hoeveel ruimte heb je ? Zelf heb ik namelijk een 120W halogeen vervangen door een 21W led, welke meer licht geeft. Het enige minpunt kan het formaat zijn (~20cm diameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat past denk ik niet in standaard hanglamp.
Maar heb je een linkje naar de specs van die lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 09:56:
Dat past denk ik niet in standaard hanglamp.
Maar heb je een linkje naar de specs van die lamp?
Linkje.
Ik heb er inmiddels drie naar complete tevredenheid aangesloten. Werkt trouwens niet op 12V, m'n multimeter gaf 68V aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik zocht meer naar eentje die in een E27-fitting past. :+
Hiervoor moet je zelf nog iets verzinnen om een beetje aantoonbaar op te kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:40:
Hiervoor moet je zelf nog iets verzinnen om een beetje aantoonbaar op te kunnen hangen.
Er zit er bij mij één in een staande lamp die naar het plafond schijnt, en twee in een tl opbouw bak, met 4mm wit plexi ervoor (en er is nog steeds genoeg licht).
Kijk anders op ebay, daar heb je veel led aanbieders uit Azië die behoorlijk strakke prijzen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer! Vandaag nog een andere winkel ontdekt met goedkope ledlampen: http://www.prijsmepper.nl

Die winkel heeft o.a. restpartijen van Kruidvat en Trekpleister. Filiaal hier had aantal (15 stuks?) LED lampen van Kruidvat liggen. Ik heb er een 200lumen dimbare warmwitte 3W E27 lamp gekocht voor 4 euro :D (op doosje zat sticker van 7,99, maar er ging nog 50% korting vanaf). Volgens mij zat hij bij Kruidvat zelf rond de 12 euro dacht ik. Lichtkleur is bijna hetzelfde als de Action (merk "Majestic") bol lampjes (E27). De Kruidvat lamp is ietsje rozer van kleur.

Gaat om lamp met streepjescode: 8717333555788

Ze hadden voornamelijk flame lampen (volgens mij hetzelfde type als de Kruidvat flame waar hier in het topic over gesproken word.) ook nog wat kleine E14 kaars, en 3 stuks GU10.

Met dit soort prijzen heb je ten minste ook nog een beetje gunstige terugverdien tijden. In dit geval is het bij ons 2 maand, als ik de 3x 40W boven de eettafel zou vervangen voor 3 van deze.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ThinkPadd schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 14:05:
[...]

Met dit soort prijzen heb je ten minste ook nog een beetje gunstige terugverdien tijden. In dit geval is het bij ons 2 maand, als ik de 3x 40W boven de eettafel zou vervangen voor 3 van deze.
Iemand ervaring met de 12V MR16 lamp van Action?
Deze week in de aanbieding voor € 3 :)

http://www.action.nl/prod...oduct&utm_campaign=week10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:50
Onbekend schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:40:
Er is een Philips Dimtone 17W lamp. Vervangt 100W gloeilamp, wordt warmer bij dimmen, past in een E27 lamp, alleen heeft één nadeel: Hij is heul duur...

Als je niet gaat dimmen, zou ik er een spaarlampje (Philips Tornado 18W ofzo) inhangen, geeft een mooie kleur en verbruikt ongeveer hetzelfde als een led. Tenzij je color rendering heel belangrijk vind, of bezwaar hebt tegen het beetje kwik, of heel vaak in/uitschakelt. Dan heb je alleen de keuze uit de goedkope gloeilamp of dure led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
marcop23 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:05:
[...]

Er is een Philips Dimtone 17W lamp. Vervangt 100W gloeilamp, wordt warmer bij dimmen, past in een E27 lamp, alleen heeft één nadeel: Hij is heul duur...
Wij zijn dat zo gewend, dimmen van een gloeilamp geeft warmer licht, het spectrum verschuift.
Je kan ook kaarsen aansteken als je gezellig licht wil hebben.
Kaarsen zijn overigens ook niet te dimmen.
Minder of meer kaarsen geven wel minder of meer licht maar de lichtkleur blijft hetzelfde.
Dit geldt ook voor de LED-lampen waarin allemaal dezelfde LED's inzitten.
Zelf heb ik nog een paar hele dure Philips LED-lampen, living colors.
Zijn te dimmen maar ook geen gezellig licht of je moet gedimd rood gezellig vinden.

http://www.fabertronics.nl/philips-living-colors.html

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 03-03-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:23
Ik heb nog nooit een 17W dimtone gezien, heb je een linkje?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De Dimtone is er alleen in 7 en 8 watt. E27 alleen in 8 watt en de GU10 in 7 en 8 watt met wat verschillende bundelhoeken.

Ik wacht met smart op de E14 fitting en een iets lagere aanschafprijs, want het is een echte MASTER-led d:)b

@Opuntia1: De living colors is een RGB led en werkt anders dan een Dimtone. Het licht is iig totaal anders

@Marcop23: Dat is geen Dimtone, maar een "gewone" Ledbulb, één K-waarde over het hele regelbereik dus.

[ Voor 40% gewijzigd door Oxellaar op 03-03-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
WVL_KsZeN schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:06:
Ik heb nog nooit een 17W dimtone gezien, heb je een linkje?
Hij is ook nog niet echt goed verkrijgbaar volgens mij, hij stond laatst bij iBood en hij is wel te vinden met Google, maar op de Philips site zelf kan ik hem niet vinden.

https://www.google.com/se...&oe=utf-8&channel=suggest
http://www.led-verlichtin...ster-ledbulb-17w-e27.html

Laat maar, dat zijn dus geen DimTone lampen, al zijn ze wel dimbaar en lijken ze er ook op. Het voordeel van minder licht = lagere kleurtemperatuur geldt dus niet voor die lampen.

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 03-03-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:18:

@Opuntia1: De living colors is een RGB led en werkt anders dan een Dimtone. Het licht is iig totaal anders
De lamp heeft 2 rode, 1 groene en 1 blauwe LED's.
Eén van de lampen gebruikte ik als achtergrondverlichting van mijn tv.
Maar het was altijd een getob om een enigszins acceptabel kleur te krijgen.
Nu heb ik deze lamp vervangen door een 3 W LED-lamp van Kruidvat van € 3 en ben zeer tevreden over de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

ff crosspost
wmeester schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:50:
Leditlight.net geeft 25% korting.

De nieuwsbrief (die ik zo snel niet op de site kon vinden):

De komende 2 weken kunt u mee doen met onze 1e groepsaankoop
En genieten van de hoogste korting die we ooit hebben gegeven
25% extra kassa korting op het hele assortiment.

Hoe werkt het?
De komende 2 weken kunt u uw LED lampen met deze ongekende korting
bestellen op onze website. Aan het eind van deze 2 weken, tellen wij alle
bestellingen en gaan wij de bestelde lampen bestellen bij de fabriek.
Omdat we door deze actie grotere aantallen in 1x kunnen bestellen
dan we normaal doen kunnen we bij de fabriek korting krijgen.
In de week van 15 april worden de orders uitgeleverd.

Het voordeel is dus door samen te werken iedereen een betere prijs zal
hebben. Het scheelt namelijk gemiddeld al snel 5 tot 7 euro per LED lamp!
Nadeel is dat uw order pas over 6 weken uitgeleverd zal worden.

Meedoen kan t/m 18 maart en is zeer eenvoudig.
U kunt gewoon bestellen op www.leditlight.net zoals u gewend bent.
Echter vul bij de winkelwaren deze kortingscode in: LED25GROEP
Er zal dan 25% korting worden berekend over het order bedrag.

Alle andere voorwaarden zoals een gratis zaklamp vanaf 99 euro,
30 dagen bedenktijd na ontvangst bestelling en 5 jaar fabrieksgarantie
blijven uiteraard gewoon geldig op de orders in de groepsaankoop.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
opuntia1 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:43:
[...]

Wij zijn dat zo gewend, dimmen van een gloeilamp geeft warmer licht, het spectrum verschuift.
Je kan ook kaarsen aansteken als je gezellig licht wil hebben.
Kaarsen zijn overigens ook niet te dimmen.
Minder of meer kaarsen geven wel minder of meer licht maar de lichtkleur blijft hetzelfde.
Dit geldt ook voor de LED-lampen waarin allemaal dezelfde LED's inzitten.
Zelf heb ik nog een paar hele dure Philips LED-lampen, living colors.
Zijn te dimmen maar ook geen gezellig licht of je moet gedimd rood gezellig vinden.

http://www.fabertronics.nl/philips-living-colors.html
Sorry maar ik weet niet wat jij dan verkeerd doet.

De Living colors lamp die wij thuis hebben is prima in warme kleurtinten in te stellen inclusief dimmen. Alleen het echte "warm gloeilamp-wit" kan ie niet goed maar er zijn genoeg alternatieven voor een 'warme' lichtsfeer in te stellen waar wij ons zeer prettig bij voelen.

Overigens hebben wij wel een ander (nieuwer?) model met een ronde controller waarop je ook 3 favoriete standen als preset kan bewaren.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 04-03-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:09:
Was net even bij de Gamma, en zag dat ze uitverkoop hadden van oude voorraad.
Om toch maar even te checken, hopend dichtbij, welke plaats zit deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Assen, Drenthe. Maar veel keuze was er niet hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Pff dat zou me 2 ledlampen kosten aan benzine, i'll pass ;)

Jammer dat die prijsmepper ook niet dichtbij zit, ook leuke prijzen hoor ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:29:
[...]

Sorry maar ik weet niet wat jij dan verkeerd doet.

De Living colors lamp die wij thuis hebben is prima in warme kleurtinten in te stellen inclusief dimmen. Alleen het echte "warm gloeilamp-wit" kan ie niet goed maar er zijn genoeg alternatieven voor een 'warme' lichtsfeer in te stellen waar wij ons zeer prettig bij voelen.

Overigens hebben wij wel een ander (nieuwer?) model met een ronde controller waarop je ook 3 favoriete standen als preset kan bewaren.
Wij hebben het oude model met een ovale controller.
Het is misschien leuk om alle? kleuren van de regenboog te kunnen instellen, maar zoals je al zelf aangeeft is het normale gloeilamp licht niet in te stellen.
De lampen staan hierbij naar een nagenoeg witte muur gericht.
Het prettigst vinden wij toch wel het oude vertrouwde gloeilamplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, misschien is het dan mee reen kwestie van 'verwachtingen' ;-)

Ik heb nooit de living colors lamp aangeschaft met het doel 'normaal' lamplicht te creëren maar juist om eens wat variaties te maken als sfeer- of juist accentverlichting :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Laatst online: 12:14
Iemand ervaringen met deze LED-lampen van de action?

En wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen deze en lampen van, bijvoorbeeld, Philips? Die zijn toch een aantal keer duurder.
Zit er verschil in kleurtemperatuur, levensduur, stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik heb gu10 versies daarvan in de gang, ideaal voor het kleinere stuk. Philips heeft een mooiere kleur, maar neemt niet weg dat ook de Majestic acceptabel is. Levensduur kan ik weinig over zeggen, met een beetje geluk kan ik daar over 10 jaar nog geen antwoord op geven. Als je echt een soort halogeen vervanging met bijna dezelfde Kelvin/Lumen wilt, kost dat gewoon geld, maar ik zou gewoon een paar nemen en kijk wat je vind, 3 euro weggegooid is beter dan 15~20

[ Voor 11% gewijzigd door ByteMe_ op 05-03-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
eymey schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:53:
Tsja, misschien is het dan mee reen kwestie van 'verwachtingen' ;-)

Ik heb nooit de living colors lamp aangeschaft met het doel 'normaal' lamplicht te creëren maar juist om eens wat variaties te maken als sfeer- of juist accentverlichting :).
Het is voor mij al jaren geleden dat ik kennis wilde maken met LED verlichting.
Toen was denk ik RGB LED de beste keus en dat zou het nu ook moeten zijn i.v.m. het energie verbruik, geen extra verlies door omzetting in normaal licht.
Daar moest je toen wel heel wat Euro's voor over hebben.
Ik wilde ook weten wat Philips op dit gebied presteerde.

RGB moet m.i. beter kunnen en het meest energie zuinig zijn doordat er geen extra energie nodig is voor het omzetten in normaal licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicomo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09 07:30
yannickie111 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:42:

En wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen deze en lampen van, bijvoorbeeld, Philips? Die zijn toch een aantal keer duurder.
Ik heb zo'n 3W kaars lamp aangeschaft voor in de badkamer. Het licht is niet bepaald "warm wit" 2800k maar "gewoon wit" 3100k.
De lichtopbrengst is dan wel weer goed. Over de levensduur kan ik niets zeggen, heb hem pas enkele weken. Echter voor sfeerverlichting is deze kaarslamp ongeschikt.

[ Voor 6% gewijzigd door nicomo op 05-03-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
yannickie111 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:42:

Dat had ik ook al gevraagd voor de 12V MR 16, maar niemand reageerde.
Vanmorgen een aantal lampen gekocht, 190 lumen staat er op de verpakking, maar ik heb een beetje moeite om dit te geloven, dit moet ik nog bekijken.
Wel is het vermogen van 3 Watt waar zo ver ik dat kan meten.
Ook de kleurtemperatuur is denk ik goed, zoals een gloeilamp.

Maar wat LED je om een paar lampen te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Laatst online: 12:14
opuntia1 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 17:08:
[...]

Dat had ik ook al gevraagd voor de 12V MR 16, maar niemand reageerde.
Vanmorgen een aantal lampen gekocht, 190 lumen staat er op de verpakking, maar ik heb een beetje moeite om dit te geloven, dit moet ik nog bekijken.
Wel is het vermogen van 3 Watt waar zo ver ik dat kan meten.
Ook de kleurtemperatuur is denk ik goed, zoals een gloeilamp.
Hoe meet je het stroomverbruik? Dat is namelijk waar veel goedkope LED-lampen, volgens mij, slecht op scoren...
Maar wat LED je om een paar lampen te kopen?
:Y) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
yannickie111 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 17:11:
[...]

Hoe meet je het stroomverbruik? Dat is namelijk waar veel goedkope LED-lampen, volgens mij, slecht op scoren...

[...]

:Y) 8)
Met een heel simpel energiemetertje, zoals wellicht ook bij Action te koop is of anders bij je energieleverancier.
Maar misschien heb je gelijk met de 230V lampen, die had ik al eerder eens gekocht, maar 3 W was niet waar, misschien was het 6 W.
Die lampen had ik daarna gelijk teruggebracht, alleen geen geld terug maar een tegoedbon. :(

[ Voor 22% gewijzigd door opuntia1 op 05-03-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over die LED lampen van de Action; voor functionele verlichting zijn ze prima geschikt (hal o.i.d.). Voor boven een eettafel o.i.d. vind ik ze persoonlijk niet zo geschikt (te koud licht). Heb er eentje (E27 bolletje) in de WC hangen, en 2 op de overloop boven.

De MR16 heb ik ook, die is wel wat geler, maar nogsteeds killer dan bijv. een IKEA spaarlamp.

Verder zijn ze niet dimbaar trouwens (meerdere dimmers geprobeerd, blijven gewoon branden en gaan niet mee met het niveau van de dimmer).

En over het verbruik van een LED lamp meten, het is dan verstandig om gelijktijdig met het meten van de LED lamp een bekende belasting op de meter aan te sluiten (een 40W gloeilamp o.i.d.). De goedkopere meters kunnen de lagere belastingen namelijk niet goed meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik meet het verbruik altijd met de Youless via de app, die loopt 1:1 met de energiemeter, die klopt dus wel :9
Wel even opletten dat de koelkast of vriezer niet aanspringt en het beste ben je alleen thuis. Dan weet je zeker dat er niemand een verbruiker aan of uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:08

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Gisteren 3 spotjes ( 3 x 35W) in de keuken vervangen door 3 Philips 3W spotjes, dimbaar. Ze zijn qua kleur iets roze maar dat viel eigenlijk op toen ik er 1 had verwisseld. Nu ze er alle 3 in zitten zie je het niet meer. Ze zijn wel een stuk feller als ik de dimmer helemaal opendraai en ik hoor ze ook een klein beetje brommen. Ze zitten gewoon op een "normale" Berker dimmer die een startvermogen nodig heeft van 60W maar hij werkt wel gewoon of deze 3W lampen.

Ik zat gisteren ook te denken dat het eigenlijk belachelijk dat ik eerst 3 x 35W = 105W aan had staan en nu maar 9W , ik verbruik alleen voor deze lampen al een jaar 96W te veel 8)7

Ik ga nu aan de slag met de woonkamer, daar heb ik 5 x 53 W lampen in de plafonnières zitten, dat is ook elke avond weer 265W. Ik twijfel alleen nog tussen dimbare LED of spaarlampen, de lampen gaan aan en blijven dan een paar uur aan dus de opstarttijd van spaarlampen zijn niet zo boeiend. De kleur wel en die is bij spaarlampen (althans, degene die ik thuis heb) wel beter vergelijkbaar met normale lampen. Mijn vrouw interesseert het niets, als de kleur maar goed is (flame, alles moet flame!)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

janvanduschoten schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:47:
Ik zat gisteren ook te denken dat het eigenlijk belachelijk dat ik eerst 3 x 35W = 105W aan had staan en nu maar 9W , ik verbruik alleen voor deze lampen al een jaar 96W te veel 8)7
Je kon al eerder besparen door je lampen niet 24/7/365 te laten branden :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Onlangs de GU10 35W vervangers van de Ikea gekocht en moet zeggen, prima bak licht.
In vergelijking met bijvoorbeeld de 3W action lampjes ook een stuk minder wit.

Komt volgens mij aardig in de buurt van 2800K

Overigens de normale kleine en grote fitting leds van de Ikea zijn dimbaar. De GU10 volgens verpakking niet, maar wellicht kan het ook.

Ik ben zeer tevreden over de prijs-kwaliteit verhouding tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
janvanduschoten schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:47:
Mijn vrouw interesseert het niets, als de kleur maar goed is (flame, alles moet flame!)
En dat is nu juist het moeilijkste.......(gebeurt wel vaker met vrouwen)
Ik ben opzoek naar 10 dimbare flame leds, E14 van een watt of 4 per stuk.
Ook voor de woonkamer en ik kan ze nergens vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 18:30

mb1

Oxellaar schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 20:49:
[...]

Heb laatst bij de kruidvat e14 led kaarsjes gekocht ik meen 3watt voor €1, 50p/stuk :)
Dit waren ik meen 2500k flame lampen uit een uitlopend assortiment.
Ik heb ze echter weggegeven ik vond ze te geel/oranje!
Je zou nog eens bij wat kruidvat zaken kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 20:49:
[...]

De MR 16 LED-lampen van Action heb ik uitgeprobeerd.
Direct commentaar, te weinig licht en schaduwen!
Zelf had ik dat niet in de gaten, wel gaven ze veel minder licht, 190 lumen, dat wist ik.
Maar de kleur, warmwit, was acceptabel vond ik, wat dat betreft is er heel veel verbeterd op LED gebied.
Alle LED-lampen weer vervangen door halogeen-spots, gaan weer retour.
Nu weet ik hoe die schaduwen ontstaan, ik had er niet bij stil gestaan, het waren immers breed stralende (flood) lampjes.
Maar hierdoor krijg je juist schaduwen op de muren en die heb je niet bij de halogeen-spots.
Dan maar 10 keer zoveel energie gebruiken per lamp of de dure Philips LED spots aanschaffen.

Het is toch wel heel moeilijk om een gloeilamp te evenaren.
De kleur van een gloeilamp is altijd hetzelfde, ook bij vervanging.

De flame-kleur is dacht ik een uitvinding van Philips door i.p.v. een lichtkleur neutrale bol om de gloeidraad een gekleurde glasbol toe te passen, maar dat kostte toen en ook nu bij de LED-lamp lichtverlies.
Ook kwam toen een nieuw probleem, wat is flamekleur?
Dat werd dus merkafhankelijk.

Dan maar een echte flame, kaarslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week een doosje van 3 stuks LeD GU10 lampen gekocht bij Gamma van het merk Eco (tekening E met een stekker aan).
3W=25W, 250 Lumen, 3000K, 20.000h, warm white voor de prijs van ±€21 voor 3st. (vandaag -20% korting)

Ik heb de indruk dat deze zelfs meer licht geven dan mijn oude 35W halogeenlampen. Heeft er iemand een idee of deze lampen effectief lang meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vandaag een ledlamp van de action getest met de bijbehorende apparatuur, het ging om de majesty e27 grote bol.
Licht opbrengst 210/220 lumen
Kleur 3050/3100 Kelvin
Temp ballast 31gr.
Afgenomen vermogen 228 volt = 2,9/ 3.1watts

Dit alles is gemeten met apparatuur die het maar net aankon ivm de onderwaarde grens.
Tevens vandaag een test project gestart met 2 banen 25 meter led tl vervangers, kosten 6000 Euro.
Deze branden 6dagen per week 24 uur.

Dus konden we ff lekker ff klooien met de meetapparatuur, maar die was meer voor het echte zware werk, dus.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo de eerste grote besparing komt eraan :P

1 van de 4 lichtzuilen met daarin 5x kaarslamp vervangen. Zaten voorheen Halogen 28W lampen in, nu Ledare 2,3W. Licht is nagenoeg gelijk (dimmer op 90% staan). Levert een besparing per jaar op van een bijna 40 euro (uitgaande van 4 uur per dag aan gemiddeld). Kosten van de nieuwe lampjes waren 20, dus tel uit de winst :P

Nog 3 zuilen te gaan, en dan heb ik dus een winst van 120 euro per jaar behaald. De rest van mijn lampen zijn niet noemenswaardig, terugverdientijden van meer dan 10 jaar :D Die vervang ik wel als ze defect gaan, dan zijn de prijzen van de leds ook onder zee niveau gedaald vermoed ik :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, over welke 'lichtzuilen' hebben we het hier eigenlijk?. (gewoon nieuwsgierig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hierbij mijn ledjes ervaring tot nog toe.
Pharox 6w (die de postcode loterij ook aanbood), hangt in de wc. Prima licht. niet echt veel licht voor het wattage, voor de wc uiteraard wel veel beter als spaarlamp.

Slaapkamer in de ventilator: 7.2w lekker compact (moest ook), meer licht als 8w spaarlamp. iets witter licht. tevreden, vooral gelijk fel is hier ook voordeel.
http://www.ebay.nl/itm/G9...&var=&hash=item5f7e339aa3

gang bij de wc:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...Bulbs&hash=item19cb1f7307
heb deze lampjes in de gang hangen ipv 6x 35w halogeen lampjes. helemaal tevreden!
meer licht (iets geler en beter verspreid) en 10x zo weinig verbruik. een bak licht in de anders vrij donkere gang das niet normaal :P

deze hangt in de badkamer aan het plafond:
http://www.ebay.nl/itm/14...ittel&hash=item1c297830ac
lekker veel licht, vervangt een 40w gewone lamp. heb nu meer licht in de badkamer als eerst, maar nog niet genoeg. pastte alleen geen dikkere lamp in. Heb nu dus ook een ledstrip (waterdicht ofc) om de spiegel gemaakt. Dat werkt pas goed.

deze hangen bij een familielid van mij die nogal zijn hele huis vol met mr11 spots heeft hangen.
http://www.ebay.nl/itm/GU...Bulbs&hash=item19cb2099cb

deze zijn ook prima, heel klein beetje minder licht als een 20w mr11/gu4 halogeen. Minder spotje idee en iets geler/mooier licht. vooral niet doorschijnen ad achterkant is ook een pre.
zou je halogeen mr11/gu4 spotjes vervanger zoeken:
http://www.ebay.nl/itm/17..._trksid=p3984.m1423.l2649
zal hem een hoop stroomkosten besparen per jaar. heb er 30 voor hem opgehangen. Wel 1x halogeen per rij spots gehouden totdat er led transformators inzitten.

hangt in de kamer: Noodlampje
zo das pas veel licht :) vervangt een 100w gewone lamp met gemak. spaarlamp ia geen partij.

vensterbank lampen:
http://www.ebay.nl/itm/6W...&var=&hash=item6b236cca9b
veel licht voor wattage, wel te blauw naar mijn smaak, kwaliteitsprobleem gezamelijk met alle lampen welke erop lijken en gelijkwaardig zijn qua wattage. 6w of meer. worden te warm (heb 2 kapotte gehad op 15 lampen). vermelde aanbieder is dan wel weer coulant met refunds of vervanging dus geen probleem voor mij. heb dezelfde lampen ook als 3w candles (x6 in hanglamp is bouwlamp effect), 4w e14 (ook te blauw) en ze komen ook als 1w candles mijn kant op (zouden iets geler zijn).

zo das wel lang genoeg qua post. Probeer de aanbieders niet te verkopen is hetzelfde als zeggen dat ze van ikea komen! vergelijking imo. meer lamp voor minder geld. alle vervanging bij mij in huis is led tegenwoordig en gewone gloeilampen komen er niet meer in.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Powrskin schreef op zondag 10 maart 2013 @ 00:07:

deze zijn ook prima, heel klein beetje minder licht als een 20w mr11/gu4 halogeen. Minder spotje idee en iets geler/mooier licht. vooral niet doorschijnen ad achterkant is ook een pre.
zal hem een hoop stroomkosten besparen per jaar. heb er 30 voor hem opgehangen. Wel 1x halogeen per rij spots gehouden totdat er led transformators inzitten.
Ik heb hier ook drie van die dezelfde liggen, snap niet wat je er prima aan kan vinden. Veel maar dan ook veel te geel vergeleken met halogeen en een CRI om te janken. Alle kleuren waren totaal anders. Ook zijn ze geen vervanger voor 20watt, misschien dat ze de 15 net halen.

Trouwens, bijna bij al je lampen heeft de verkoper het over warmwit en dan 2800 tot wel 3500K :?
2800 is misschien nog heel net warmwit, maar 3500K is gewoon witblauw.

Als je met deze minpunten kunt leven, prima. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 10-03-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 23:37:
Hmm, over welke 'lichtzuilen' hebben we het hier eigenlijk?. (gewoon nieuwsgierig)
Tijdje terug al gepost, maar hier nog een keer :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/vidja-staande-lamp__0139947_PE299766_S4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Powrskin schreef op zondag 10 maart 2013 @ 00:07:
hierbij mijn ledjes ervaring tot nog toe.
Pharox 6w (die de postcode loterij ook aanbood), hangt in de wc. Prima licht. niet echt veel licht voor het wattage, voor de wc uiteraard wel veel beter als spaarlamp.

Slaapkamer in de ventilator: 7.2w lekker compact (moest ook), meer licht als 8w spaarlamp. iets witter licht. tevreden, vooral gelijk fel is hier ook voordeel.
http://www.ebay.nl/itm/G9...&var=&hash=item5f7e339aa3

gang bij de wc:
heb deze lampjes in de gang hangen ipv 6x 35w halogeen lampjes. helemaal tevreden!
meer licht (iets geler en beter verspreid) en 10x zo weinig verbruik. een bak licht in de anders vrij donkere gang das niet normaal :P

deze hangt in de badkamer aan het plafond:
http://www.ebay.nl/itm/14...ittel&hash=item1c297830ac
lekker veel licht, vervangt een 40w gewone lamp. heb nu meer licht in de badkamer als eerst, maar nog niet genoeg. pastte alleen geen dikkere lamp in. Heb nu dus ook een ledstrip (waterdicht ofc) om de spiegel gemaakt. Dat werkt pas goed.

deze hangen bij een familielid van mij die nogal zijn hele huis vol met mr11 spots heeft hangen.

hangt in de kamer: Noodlampje
zo das pas veel licht :) vervangt een 100w gewone lamp met gemak. spaarlamp ia geen partij.

vensterbank lampen:
http://www.ebay.nl/itm/6W...&var=&hash=item6b236cca9b
veel licht voor wattage, wel te blauw naar mijn smaak, kwaliteitsprobleem gezamelijk met alle lampen welke erop lijken en gelijkwaardig zijn qua wattage. 6w of meer. worden te warm (heb 2 kapotte gehad op 15 lampen). vermelde aanbieder is dan wel weer coulant met refunds of vervanging dus geen probleem voor mij. heb dezelfde lampen ook als 3w candles (x6 in hanglamp is bouwlamp effect), 4w e14 (ook te blauw) en ze komen ook als 1w candles mijn kant op (zouden iets geler zijn).

zo das wel lang genoeg qua post. Probeer de aanbieders niet te verkopen is hetzelfde als zeggen dat ze van ikea komen! vergelijking imo. meer lamp voor minder geld. alle vervanging bij mij in huis is led tegenwoordig en gewone gloeilampen komen er niet meer in.
Persoonlijk kan ik niet warmlopen voor smd verlichting, vaak te kil licht en veel strooilicht met valse schaduwen.
Maar niet iedereen stelt dezelfde eisen aan de verlichting, en soms is strooilicht best gewenst.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 10 maart 2013 @ 09:29:
[...]
Trouwens, bijna bij al je lampen heeft de verkoper het over warmwit en dan 2800 tot wel 3500K :?
2800 is misschien nog heel net warmwit, maar 3500K is gewoon witblauw.

Als je met deze minpunten kunt leven, prima. ;)
verkoper dekt zich blijkbaar in voor de kleurechtheid, niet echt heel netjes en handig eigenlijk. Heb het er ook alleen maar bij gezet zodat het goed duidelijk was om welke lampen het ging. Er zijn wel meer die ze verkopen :P

ik ga er vanuit dat je het over deze lampen hebt?::

bij de spotjes die jij quote staat namelijk bij dat ze 3500k licht geven!

15w halogeen vervanger ben ik het mee eens. (nog steeds 6x minder wattage).
geler licht als halogeen, over het algemeen wordt dat als pluspunt gezien.
Het is minder kil, meer verspreid licht en er schijnt geen licht door aan de achterkant vd kapjes.
Het geeft veel rustiger licht. CRI is slechter maar dat is eigenlijk altijd wel zo bij led.

Het licht er denk ik aan waarvoor je ze vervangt, rijtje voor in de gang/kamer prima. Keuken of als spotje minder. en ze hangen ook niet bij mij :p voor mr11 is het moeilijk goede vervanging te vinden voor alle andere lamptypes is veeeeeel meer keus en vooral ook sterkere lampen.
Persoonlijk kan ik niet warmlopen voor smd verlichting, vaak te kil licht en veel strooilicht met valse schaduwen.
Maar niet iedereen stelt dezelfde eisen aan de verlichting, en soms is strooilicht best gewenst.
kleur moet je ze op uitzoeken.
deze zijn gewoon tussen gloei en halogeen licht in. Persoonlijk vind ik het mooi licht. niet als spotje, maar als ganglicht of in een plafondlamp voor de slaapkamer ofzo.
nogmaals je moet imo gewoon goed zoeken wat je van een lamp wilt. Er is in elk geval nu veel keuze, led is veel veelzijdiger.

Ik vervang in elk geval alles door led. heb zelfs vrij veel 5w spaarlampen daar gaat gewoon 2.5w led in als ze kapot gaan. Neej dat heb je er niet snel uit qua kosten maar sommige staan toch 6/7 uur per dag aan.
dan heb ik het prijsverschil er alsnog binnen een jaar uit.

edit linkje aangepast.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
@Powrskin de 2e link werkt niet, fout door .... in de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Powrskin schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:01:
[...]

verkoper dekt zich blijkbaar in voor de kleurechtheid, niet echt heel netjes en handig eigenlijk. Heb het er ook alleen maar bij gezet zodat het goed duidelijk was om welke lampen het ging. Er zijn wel meer die ze verkopen :P

ik ga er vanuit dat je het over deze lampen hebt?::

bij de spotjes die jij quote staat namelijk bij dat ze 3500k licht geven!
Nee ik heb het over al je leds die je poste, die zijn allemaal tussen de 2800 en 3500K.
Ze worden allemaal verkocht als warmwit, maar 2800K is amper warmwit, dus 3500K al helemaal niet.
15w halogeen vervanger ben ik het mee eens. (nog steeds 6x minder wattage).
geler licht als halogeen, over het algemeen wordt dat als pluspunt gezien.
Het is minder kil, meer verspreid licht en er schijnt geen licht door aan de achterkant vd kapjes.
Het geeft veel rustiger licht. CRI is slechter maar dat is eigenlijk altijd wel zo bij led.
Naar mijn idee zoekt juist iedereen leds die halogeen of gloeilamp het dichtst benaderen, maar toch zeker niet geler zijn. En dat de CRI van sommige leds slecht is is zeker waar, maar lang niet van elke led.
Ik heb hier bijna alles in ledverlichting, maar niet één met een slechte CRI. Niets is zo beroerd als vage vreemde kleuren. Zeker, zoals je zelf al zegt, in de keuken als je met eten bezig bent, eten moet gewoon de goeie kleur hebben.
Boven de eettafel is dat natuurlijk precies hetzelfde
Het licht er denk ik aan waarvoor je ze vervangt, rijtje voor in de gang/kamer prima. Keuken of als spotje minder. en ze hangen ook niet bij mij :p voor mr11 is het moeilijk goede vervanging te vinden voor alle andere lamptypes is veeeeeel meer keus en vooral ook sterkere lampen.

[...]
kleur moet je ze op uitzoeken.
deze zijn gewoon tussen gloei en halogeen licht in. Persoonlijk vind ik het mooi licht. niet als spotje, maar als ganglicht of in een plafondlamp voor de slaapkamer ofzo.
Je laat nu weer een lamp zien die 2800 tot 3500K is, dat zit niet tussen gloei en halogeen in.
Halogeen is 2700~2800K alles daarboven is gewoon wit en 3500K is enorm kil.
Als ik jouw was zou ik iets meer uitgeven aan je leds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Er zijn officieel geen duidelijke grenzen tussen de "wit"-soorten. Maar boven de 3500K is in ieder geval niet blauwig. Anders zou zonlicht met een kleurtemperatuur van 5800K blauw zijn...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daar heb je gelijk in, maar je kunt op die manier alles dus warm wit noemen. Alleen omdat er geen duidelijke grenzen zijn? Lijkt mij van niet. Ze verkopen het als warm wit, omdat cool wit minder goed verkoopt ;)

En dat 3500K niet blauw zou moeten zijn is waar, alleen is alle 3500K wel blauw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 10:28:
[...]

Tijdje terug al gepost, maar hier nog een keer :)

[afbeelding]
Hehe ok, thanks :).

Maar dan snap ik je eerdere post niet helemaal: Volgens de Ikea site heeft deze lamp E14 fittingen en de laatste keer dat ik keek waren daar nog geen dimbare Ledare lampen voor. Maar jij hebt het over een stand van 90% ;)

Zijn er inmiddels dan wel dimbare? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op zondag 10 maart 2013 @ 20:57:
[...]

Hehe ok, thanks :).

Maar dan snap ik je eerdere post niet helemaal: Volgens de Ikea site heeft deze lamp E14 fittingen en de laatste keer dat ik keek waren daar nog geen dimbare Ledare lampen voor. Maar jij hebt het over een stand van 90% ;)

Zijn er inmiddels dan wel dimbare? :9
Er zijn wel dimbare volgens mij (heb ze volgens mij vast gehad zaterdag, zijn niet heldere kaarsjes van 8.1w oid) maar die heb ik niet :)

Maar ik gebruik gewoon de standaard Ledare 2.3w E14 lampjes (heb die heldere gedraaide kaarsjes en gewone heldere). Zijn voor mijn doeleind prima dimbaar en dus inzetbaar. Als ik onder de 80% kom met de dimmer dan gaan ze knipperen en bij 50% gaan ze uit. Maar voor mij is de dimmer op 90% prima, knipperen ze niet en ze zoemen ook niet. Het haalt net het 'scherpe kantje' van het licht wat mij betreft. De ene zuil die nu vervangen is heeft een iets witter licht dan de anderen, maar dat is verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2013 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb ledstrips van Ikea (eerste generatie). Deze worden door een knopje bedient. 1x klikken is aan, nog 1x klikken is van kleurveranderen, 2x klikken is roteren van kleur, 3x klikken is uit,

Nu wil ik het geheel eigenlijk gaan bedienen met een normale licht knop. Hierbij mag hij gewoon vast blijven staan op 1 kleur. Dus wil er een aan/uit geheel van maken.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Volgens mij moet ik de controller vervangen?

Het zijn 4 strips van 1,25W en 12Vdc en de transformator staat 12Vdc, Max 0,42 A, 0,5-05W.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Vorige week een ledare E14 gekocht ven de Ikea. 3.5 watt (gecontroleerd met energiemeter). Lichtkleur prima! Ook een ledlamp van de Action gehaald van 1.2 watt. Bevalt ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
willy1986 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:23:
Vorige week een ledare E14 gekocht ven de Ikea. 3.5 watt (gecontroleerd met energiemeter). Lichtkleur prima! Ook een ledlamp van de Action gehaald van 1.2 watt. Bevalt ook prima!
Ik ga deze week richting Ikea om ook es wat van die Ledare lampen te halen. Voor t toilet, overloop etc. is dat zeker meer dan genoeg. Nu alleen nog een keer op zoek naar wat dimbare varianten. In de woonkamer flink wat klik-aan-klik-uit dimmer hangen en wil dan wel led verlichting hebben die ook dimbaar is.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik heb meegedaan voor de nanolight,ben benieuwd wanneer ik deze in .. euhm september hopelijk krijg :P

http://www.kickstarter.co...-energy-efficient-lightbu

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Leuke ontwikkeling die nano, beetje jammer dat het eruit ziet alsof het van de KreaDoe beurs komt.

Benieuwd wat voor concurrentie het gaat vormen voor de led (levensduur/kosten/kelvin) nu zie ik op die pagina 3500K, nog veel te wit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik ga er vanuit dat het perfect boven mijn pooltafel kan :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lj_tree schreef op maandag 11 maart 2013 @ 15:35:
[...]

Ik ga deze week richting Ikea om ook es wat van die Ledare lampen te halen. Voor t toilet, overloop etc. is dat zeker meer dan genoeg. Nu alleen nog een keer op zoek naar wat dimbare varianten. In de woonkamer flink wat klik-aan-klik-uit dimmer hangen en wil dan wel led verlichting hebben die ook dimbaar is.
En hoelang denk je erover te doen om die zogenaamde besparingen terug te verdienen in je gang? Ik gok 13 jaar op zijn minst.

Wat ik doe is lampen doorschuiven, dus spaarlampen die over zijn gaan naar toilet, gang, etc. Gloeilampen gaan weg hier als ze stuk zijn. Dan moet je denken aan 2 nachtlampjes en de gangkast. Die verbruiken per jaar misschien een dubbeltje, ga ik echt geen 4 of 5 euro in investeren zolang ze het doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:59:
[...]
Wat ik doe is lampen doorschuiven, dus spaarlampen die over zijn gaan naar toilet, gang, etc. Gloeilampen gaan weg hier als ze stuk zijn. Dan moet je denken aan 2 nachtlampjes en de gangkast. Die verbruiken per jaar misschien een dubbeltje, ga ik echt geen 4 of 5 euro in investeren zolang ze het doen :)
Ik heb een soortgelijke methode toegepast, echter met de insteek dat de lampen die het meeste aanstaan als eerste gaan. Er staan hier (door huisgenoot) namelijk een paar lampen zo'n 16 uur per dag aan. In dit geval was het dus zeer lonend om een 60W gloeilamp te vervangen met een 7W spaarlamp (~300kWh verschil op jaarbasis), acht lampen in een armatuur voor primaire woonkamerverlichting á 60W, over een jaar berekend ongeveer 4 uur per dag aan die vervangen zijn door 7W spaarlampen (wederom ~600kWh verschil). Beide worden binnen een maand vervangen met LED, waarmee het van 7W naar 3W gaat (~44kWh besparing tov huidige situatie bij de woonkamer, ~22kWh bij de loeplamp).
Een andere lamp die zoveel tijd aanstaat is de verlichting in de keuken (werkplek huisgenoot), waar eerst 120W aan TL hing en sinds een maand 42W aan LED. Dat scheelt op de eerder aangehaalde 16 uur een ruime 400kWh per jaar. De lampen uit de woonkamer schuif ik nu door naar de slaapkamers, voor de gang komt direct LED, hoewel de tvt daarvan behoorlijk lang zal zijn omdat daar de verlichting maximaal een kwartier per dag aanstaat (nu 4 maal 30W ? halogeen).
Hierna zal ik niets meer hebben om door te schuiven in eigen huis, dus zal ik doorschuiven naar vrienden, of marktplaats ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Universal Creations schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:11:
Er zijn officieel geen duidelijke grenzen tussen de "wit"-soorten. Maar boven de 3500K is in ieder geval niet blauwig. Anders zou zonlicht met een kleurtemperatuur van 5800K blauw zijn...
Dat heeft alles te maken met de intensiviteit van het licht. Zonlicht is niet blauwig inderdaad (waarom de lucht blauw is heeft een hele ander e reden), maar als je een 20 mA ledje of fietslampje etc van 5800K hebt, zal dat zeker weten blauw lijken.

Bron: De wikipediapagina van een Nederlands onderzoek, Wikipedia: Kruithof curve

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 11-03-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrsar schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:01:
Ik heb meegedaan voor de nanolight,ben benieuwd wanneer ik deze in .. euhm september hopelijk krijg :P

http://www.kickstarter.co...-energy-efficient-lightbu
wow!. Dat ziet er impressive uit. En mooi als ze deze claims kunnen waar maken! Hoop bij die cijfers echter wel dat de dimbare versie niet snel op zich laat wachten. Misschien schrijf ik me ook wel in voor een 10 W versie :).

Wel valt het me op dat ze allemaal "neutraal-wit" licht geven. Niet dat ik dat erg vind. Voor veel toepassingen lijkt neutraal wit me juist veel fijner dan warm wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
marcop23 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:55:
[...]

Dat heeft alles te maken met de intensiviteit van het licht. Zonlicht is niet blauwig inderdaad (waarom de lucht blauw is heeft een hele ander e reden), maar als je een 20 mA ledje of fietslampje etc van 5800K hebt, zal dat zeker weten blauw lijken.

Bron: De wikipediapagina van een Nederlands onderzoek, Wikipedia: Kruithof curve
Ok, interessant. Maar dat geldt dan net zo goed voor halogeen-/gloeilamp of TL en daar heb ik nog nooit iemand iets horen zeggen over blauw licht bij 3500-5000K. Maar bij LED zou het opeens blauw zijn, wat eerder te maken heeft met slechte/goedkope LED-lampen die gewoon een sterke blauwe tint hebben. Boven mijn tafel heb ik 4000K LED-lampen omdat ik veel aan die tafel werk (nakijken...) en dat is gewoon fijn neutraal-wit (net zoals 840 TL buizen) werklicht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:04:
[...]
Hierna zal ik niets meer hebben om door te schuiven in eigen huis, dus zal ik doorschuiven naar vrienden, of marktplaats ?
Mijn idee is om alles wat over is en niet meer in gebruik is gewoon af te voeren. Gewoon de kliko in wat mij betreft, het is me de moeite niet waard om het te bewaren. Ik bewaar de lampen zolang ik er in ieder geval 1 van in gebruik heb (dus bv kaarsjes 25w bewaar ik voor de nachtlampjes) en als de nachtlampjes tzt vervangen worden door LED gaat alles weg.

Ik heb nu 1/4 van de grootste stroomvreters aangepakt, moet nog 3 zuilen a € 20 aanschaf. Elke keer als we bij de IKEA zijn (zijn we niet zo vaak) neem ik gewoon een setje mee voor een zuil :)
Pagina: 1 ... 36 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)