Dat geeft enkel winkels aan dat Philips lampen verkoopt, of ze daar die lamp verkoopt is nog de vraag. Mocht een mede tweaker weet waar ik die kan halen, kan het mij veel tijd besparenD!zzy schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 00:04:
[...]
Als je op die webpagina klikt op 'winkels zoeken' (oranje knopje rechts naast de foto), en je typt daar Arnhem in, dan krijg ik een heel overzicht aan winkels rondom Arnhem. Ben zelf niet van die kanten (-> België), maar dat lijken mij toch allemaal mogelijke kanshebbers :-).
Verwijderd
Over Philips gesproken,
Ik heb nu 3 van deze lampen liggen.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Js08rhQ-S2g] Philips BBS480 Dled Led lamp 1100 lume[/URL]
Eindelijk veel warm led licht en meer dan 1000lume per stuk.
Nog geen idee wat ik er exact mee wil doen.
Ik heb nu 3 van deze lampen liggen.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Js08rhQ-S2g] Philips BBS480 Dled Led lamp 1100 lume[/URL]
Eindelijk veel warm led licht en meer dan 1000lume per stuk.
Nog geen idee wat ik er exact mee wil doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 07:58 ]
IKEA stuurde me vandaag per e-mail deze aanbieding.
Volgens de mail en volgens bovenstaande pagina gaat om een dimbare versie. Er staat geen artikelnummer bij. Maar als je op de productdetails klikt kom je op de pagina van de gewone, niet dimbare variant - de 'van' prijs is ook gelijk aan de prijs van de gewone, niet dimbare. Wat is het nu, dimbaar of niet? De lieftallige [url="javascript:popUpAnna ('http://193.108.42.79/cgi-nl/IKEA_NL.cgi','242','600')"]Anna[/url] van Ikea geeft geen zinnig antwoord. Iemand hier wel?
Ik zag eerder in dit forum dat de Ledare 8.1 lamp "stiekem een beetje dimbaar" is.
Volgens de mail en volgens bovenstaande pagina gaat om een dimbare versie. Er staat geen artikelnummer bij. Maar als je op de productdetails klikt kom je op de pagina van de gewone, niet dimbare variant - de 'van' prijs is ook gelijk aan de prijs van de gewone, niet dimbare. Wat is het nu, dimbaar of niet? De lieftallige [url="javascript:popUpAnna ('http://193.108.42.79/cgi-nl/IKEA_NL.cgi','242','600')"]Anna[/url] van Ikea geeft geen zinnig antwoord. Iemand hier wel?
Ik zag eerder in dit forum dat de Ledare 8.1 lamp "stiekem een beetje dimbaar" is.
Zou wel mooi zijn, dimbare Ledare !!!
Ik vind de 8,1w e27 versie best mooi licht geven (hopelijk komen ze ook nog een keer met E14 fitting met zelfde lichtopbrengst).
Wel heb ik hier 1 exemplaar dat een ontzettend overduidelijk hoorbare zoemtoon geeft. In een ook maar enigszins open armatuur hoor je het in een hele kamer van 10 m2.
Trouwens, nog even over dat dimmen: Helaas laten veel ledlampen zich, ondanks dat er geclaimd wordt dat er gedimd kan worden, nog steeds moeilijk dimmen. Er is bv. nog steeds geen klik aan klik uit dimmer die ledlampen met hun lage vermogen kan dimmen.
Nou had ik laatst een keer zo'n Philips Living Colors lamp gekocht. En daar zat ter promotie ook een "living whites" adapter bij. Een soort klik aan klik uit stekker, maar dan om te bedienen met de Philips circles (ze hebben ook spaarlampen in die serie met ingebouwde dim ontvangers).
De living whites stekker adapter weet hier zonder enig probleem, knipperen of zoemen Pharox en MyAmbiance lampen te dimmen
.
Ik vind de 8,1w e27 versie best mooi licht geven (hopelijk komen ze ook nog een keer met E14 fitting met zelfde lichtopbrengst).
Wel heb ik hier 1 exemplaar dat een ontzettend overduidelijk hoorbare zoemtoon geeft. In een ook maar enigszins open armatuur hoor je het in een hele kamer van 10 m2.
Trouwens, nog even over dat dimmen: Helaas laten veel ledlampen zich, ondanks dat er geclaimd wordt dat er gedimd kan worden, nog steeds moeilijk dimmen. Er is bv. nog steeds geen klik aan klik uit dimmer die ledlampen met hun lage vermogen kan dimmen.
Nou had ik laatst een keer zo'n Philips Living Colors lamp gekocht. En daar zat ter promotie ook een "living whites" adapter bij. Een soort klik aan klik uit stekker, maar dan om te bedienen met de Philips circles (ze hebben ook spaarlampen in die serie met ingebouwde dim ontvangers).
De living whites stekker adapter weet hier zonder enig probleem, knipperen of zoemen Pharox en MyAmbiance lampen te dimmen
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik heb onderstaande. Zijn dimbaar geven voor mij eigenlijk net te weinig licht maar het gaat wel.internet4me schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:55:
Vraagje. Ik ben op op zoek naar een r7s spaarlamp van 118 mm. Op het internet kan ik alleen ontzettend lelijke lompe lampen vinden. Die nooit passen. Als het even kan dimbaar maar dat is niet noodzakelijk.
Led lampen van deze soort zou mooi zijn. Maar die vindt ik alleen bij / op internet shops in China en Co.
In de openingspost zag ik wat links staan maar daar zijn ze ook niet. Alle hulp is welkom.
Speedster schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:39:
Iemand ervaring met onderstaande R7 led lampen?
http://www.ebay.nl/itm/LE...ittel&hash=item256d276313
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Ik heb dezeSpeedster schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:20:
[...]
Ik heb onderstaande. Zijn dimbaar geven voor mij eigenlijk net te weinig licht maar het gaat wel.
[...]
Opbrengst gaat, kan beter, kleur is OK
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Bedankt voor de reactie's.
Ik heb 2 r7s led lampen besteld bij leditlight. Daar kunnen we de lampen terugsturen, mochten ze tegenvallen.
Wat een zoektocht in winkels cq internet....je zou zeggen dat moet makkelijker kunnen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik heb 2 r7s led lampen besteld bij leditlight. Daar kunnen we de lampen terugsturen, mochten ze tegenvallen.
Wat een zoektocht in winkels cq internet....je zou zeggen dat moet makkelijker kunnen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 21-10-2012 19:53 . Reden: Typo ]
Lampen van dele-led-factory waren redelijk snel binnen, maar gaan er nog sneller weer uit.
Licht is niet mooi! Kleuren zijn niet goed zichtaar en het te weinig lichtopbrengst.
Jammer.
Licht is niet mooi! Kleuren zijn niet goed zichtaar en het te weinig lichtopbrengst.
Jammer.
kleurtemperatuur > 3000K, is niet geschikt voor in de kamer (vind ik)
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Verwijderd
Ik ben begonnen in de douche. 4 G4 spotjes gehaald bij Gamma, en bij Led1.de 20 led's besteld. Erg netjes geleverd, met een kaartje, kortingcode voor de volgende keer, zakje Haribo snoep, en een led tester.
De lampen zelf kosten 7 euro per stuk, maar verbruiken slechts 1,8W ipv de 20W halogeen lampen die bij de spotjes zaten.

Lampen vervangen. Links halogeen, rechts de led's.

Gaten boren in het plafond en de spotjes er in hangen.

En dan het licht:

Op foto's is het altijd slecht te zien wat voor licht iets uitstraalt, maar dit is echt normaal gekleurd licht. Iets minder dan de halogeens, dat wel. Maar dat komt door de trafo, als er een speciale led trafo aan zit met gelijkspanning geven ze meer licht (en houden ze ook op met brommen).
De lampen zelf kosten 7 euro per stuk, maar verbruiken slechts 1,8W ipv de 20W halogeen lampen die bij de spotjes zaten.
Lampen vervangen. Links halogeen, rechts de led's.
Gaten boren in het plafond en de spotjes er in hangen.
En dan het licht:
Op foto's is het altijd slecht te zien wat voor licht iets uitstraalt, maar dit is echt normaal gekleurd licht. Iets minder dan de halogeens, dat wel. Maar dat komt door de trafo, als er een speciale led trafo aan zit met gelijkspanning geven ze meer licht (en houden ze ook op met brommen).
Wat vinden jullie van deze lamp:
E14 10W 3000~3500K 996~1162-Lumen 166-LED Warm White Light Bulb (220~240V)

Veel lumen voor een goedkope prijs (12 euro). Zou dit wat zijn?
E14 10W 3000~3500K 996~1162-Lumen 166-LED Warm White Light Bulb (220~240V)

Veel lumen voor een goedkope prijs (12 euro). Zou dit wat zijn?
Vandaag bij de Ikea even gevraagd hoe het zit met de dimbaarheid van de Ledare lamp die volgende week in de aanbieding is. Deze zou soms te dimmen zijn, het zou werken met triac dimmers zoals de Ikea zelf verkoopt maar vaak werkt het dus niet. Beetje vaag verhaal dus triac komt toch juist vaak voor? De verpakking heeft ook een kruis staan door het dimmer symbool en er komt geen nieuwe/andere lading binnen volgende week. Blijft een nette lamp voor een goede prijs zelf zoek ik iets met ruim meer als 400 lumen (+dimbaar) en heb hem dus laten liggen.
Zaterdag waren er diverse Pharox (wel dimbaar) en Philips led lampen met een 35% korting sticker bij de AH, in de uitverkoop bak bij de kassa. Misschien interessant voor iemand hier.
Zaterdag waren er diverse Pharox (wel dimbaar) en Philips led lampen met een 35% korting sticker bij de AH, in de uitverkoop bak bij de kassa. Misschien interessant voor iemand hier.
@ veel lumen voor weinig geld
ik heb net deze lamp besteld (maar nog niet gekregen).
Die lamp heeft wel een E27 socket, maar biedt dan ook 1800 lumen.
Als ik de lampen aankrijg, laat ik hier zeker iets weten.
ik heb net deze lamp besteld (maar nog niet gekregen).
Die lamp heeft wel een E27 socket, maar biedt dan ook 1800 lumen.
Als ik de lampen aankrijg, laat ik hier zeker iets weten.
Jammer dat dat dus onzeker is met de Ledare lampen. Los van de mss. net iets té roze lichtkleur vind ik het verder erg fijne lampen.xs2tom schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:20:
Vandaag bij de Ikea even gevraagd hoe het zit met de dimbaarheid van de Ledare lamp die volgende week in de aanbieding is. Deze zou soms te dimmen zijn, het zou werken met triac dimmers zoals de Ikea zelf verkoopt maar vaak werkt het dus niet. Beetje vaag verhaal dus triac komt toch juist vaak voor? De verpakking heeft ook een kruis staan door het dimmer symbool en er komt geen nieuwe/andere lading binnen volgende week. Blijft een nette lamp voor een goede prijs zelf zoek ik iets met ruim meer als 400 lumen (+dimbaar) en heb hem dus laten liggen.
Sowieso zit ik dus heel erg te wachten op ledlampen met e14 fitting die voor ong. 25-30 (of liefst 40) watt aan licht geven EN dimbaar zijn.
We hebben zo'n staande Ikea "storm" lamp met 3 E14 fittingen waar m'n vriendin graag veel licht van wil hebben, maar die ik bij het kijken van een film eigenlijk best zou willen dimmen. Er zit nu 3x Philips MyVision in (ong 25w aan licht per lamp). Ze geven net zulk licht als de gemiddelde spaarlamp, echter het mag van mij wel ietsje warmer en (in het geval van m'n vriendin) dus nog iets meer licht.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik heb in mij hal mijn halogeen spots (4stuks) vervarmen door deze:
Philips MASTER LED-spot 4W-35W 830 GU10 40° DIMM. 19240400 GU10 Warmwit
Toch maar gekozen voor een "merk" en niet de goedkopere op ebay.
Geven mooi licht en qua kleur gelijk aan mijn oude halogeen. De lichtstraal is wel wat gerichter ondanks dat me oude halogeen ook maar 25° waren.
Conclusie een zeer goede vervanger! ben er erg blij mee. Jammer dat ze nog best wel prijzige waren 16,99 euro p/s.
Philips MASTER LED-spot 4W-35W 830 GU10 40° DIMM. 19240400 GU10 Warmwit
Toch maar gekozen voor een "merk" en niet de goedkopere op ebay.
Geven mooi licht en qua kleur gelijk aan mijn oude halogeen. De lichtstraal is wel wat gerichter ondanks dat me oude halogeen ook maar 25° waren.
Conclusie een zeer goede vervanger! ben er erg blij mee. Jammer dat ze nog best wel prijzige waren 16,99 euro p/s.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
@ Hero S
Die 830 slaat op de kleur?
Is er ergens een indicatie van aantal lumen?
Uw oude halogeen waren 25° en deze LED spots zijn 40°, is het dan niet wat contradictorisch dat je de lichtstraal nu gerichter vindt dan vroeger?
Die 830 slaat op de kleur?
Is er ergens een indicatie van aantal lumen?
Uw oude halogeen waren 25° en deze LED spots zijn 40°, is het dan niet wat contradictorisch dat je de lichtstraal nu gerichter vindt dan vroeger?
Nog even wat betreft de Ikea aanbieding: Ik ontving deze promotie vanmiddag ook in de mail.
Ik heb meteen met het 0900 nummer gebeld om duidelijkheid te vragen, want het blijft natuurlijk gewoon misleidend als in de promotie wordt vermeld dat de lampen dimbaar zijn.
De dame van de klantenservice klonk behoorlijk serieus en verbaasd (in haar informatie staat ook dat de lamp echt niet gedimd kan worden). Ben benieuwd op welke manier dit opgevolgd gaat worden. Ze zou er iig achteraan gaan.
Ik heb meteen met het 0900 nummer gebeld om duidelijkheid te vragen, want het blijft natuurlijk gewoon misleidend als in de promotie wordt vermeld dat de lampen dimbaar zijn.
De dame van de klantenservice klonk behoorlijk serieus en verbaasd (in haar informatie staat ook dat de lamp echt niet gedimd kan worden). Ben benieuwd op welke manier dit opgevolgd gaat worden. Ze zou er iig achteraan gaan.

In de uitzending van RADAR negatieve geluiden over spaarlampen en LED.
Hier even filmpje kijken, van 2:10 tot voorbij 5:00.Sinds 1 september is de verkoop van gloeilampen verboden. Winkels mogen hun voorraad nog opmaken, maar daarna mogen er alleen nog spaarlampen worden verkocht. Iedereen aan de spaarlamp: beter voor het milieu en goedkoper. Maar is dat wel zo? Besparen we echt zoveel energie?
Hoogleraar Elektrische Storingen Frank Leferink, van de Universiteit Twente onderzocht het stroomverbruik van spaarlampen. Volgens hem zijn de lampen niet zo zuinig als ze lijken. Voor een spaarlamp van 11 Watt is 27 voltampère nodig om die lamp te voeden en dat is meer dan de lamp levert aan licht.
Een gloeilamp van 40 Watt vraagt 40 voltampère. Dit is net zoveel als de lamp levert. Normale netspanning ziet eruit als een mooie golf, wat het geval is bij een gewone gloeilamp. Een spaarlamp schakelt echter aan met een piek, een piekstroom die moet worden opgewekt. Die piek zorgt ervoor dat de spaarlamp niet zo zuinig is.
De spaarlamp is dus niet zo zuinig als het lijkt, maar die piekstroom heeft nog een ander nadeel. Door veel zuinige lampen te gebruiken worden er veel pieken opgewekt in het stroomnet. Hierdoor “vervuilt” het net, met het gevolg dat andere apparaten gestoord worden. Uit recent onderzoek naar noodstroomaggregaten van ziekenhuizen blijkt dat de aggregaten veel moeite hebben de piekstroom te leveren en werkt het noodstroomaggregaat niet meer. In de afgelopen 2 jaar is dat bij maar liefst 20 ziekenhuizen het geval geweest.
Heb ik net ook gezien. Ook die stroompieken enzoZuinigeRijder schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:00:
[afbeelding]
[...]
Hier even filmpje kijken, van 2:10 tot voorbij 5:00.
Onderzoek iets te veel dumbed down als je het mij vraagt.ZuinigeRijder schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:00:
[afbeelding]
[...]
Spaarlampen geven een lage cos(phi), wat vervelend is voor de energiebedrijven en netleveranciers. Maar niet voor de gemiddelde consument.
Kan zijn, maar het gaat niet alleen om de consument, maar ook om het totale energieverbruik in Nederland en daar hoort dat blinde vermogen ook gewoon bij.RocketKoen schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:30:
[...]
Onderzoek iets te veel dumbed down als je het mij vraagt.
Spaarlampen geven een lage cos(phi), wat vervelend is voor de energiebedrijven en netleveranciers. Maar niet voor de gemiddelde consument.
Overigens verbetert het corrigeren van de cos phi factor wel het energiegebruik, dus er is wel iets aan te doen.
Ik vind het trouwens ook raar dat er wordt gezegd dat het piekvermogen bij het inschakelen van een spaarlamp er voor zorgt dat ie niet zo zuinig is. Aangezien dit enkel bij het inschakelen is, is dat verlies al snel gecompenseerd en op de lange termijn te verwaarlozen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het onderzoek is misschien wat dumped down, maar daarintegen de gemiddelde persoon moet natuurlijk wel kunnen begrijpen wat er precies wordt bedoelt. Daarbij klopt het zekers wel met de beveiliging bij meterkasten in huizen, want de vervuiling heeft een negatief effect. Echter is dit meestal wel erg klein en niet zo ernstig thuis dan het natuurlijk is bij grote gebouwen, zoals Ziekenhuizen etc.
Leuke informatie over meer van deze topics zijn:
Power Factor en Harmonic Distortion
Leuke informatie over meer van deze topics zijn:
Power Factor en Harmonic Distortion
Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/
Dit is inderdaad al lang bij de mythbusters geweest.Universal Creations schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:36:
[...]
Kan zijn, maar het gaat niet alleen om de consument, maar ook om het totale energieverbruik in Nederland en daar hoort dat blinde vermogen ook gewoon bij.
Overigens verbetert het corrigeren van de cos phi factor wel het energiegebruik, dus er is wel iets aan te doen.
Ik vind het trouwens ook raar dat er wordt gezegd dat het piekvermogen bij het inschakelen van een spaarlamp er voor zorgt dat ie niet zo zuinig is. Aangezien dit enkel bij het inschakelen is, is dat verlies al snel gecompenseerd en op de lange termijn te verwaarlozen.
Onterechte bangmakerij bij de TROS. Wordt tijd dat ze deze bedroevende consumentenprogramma's met belabberde tests (kassa, radar) van de buis halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 22-10-2012 22:47 ]
Het is niet doelend om je bang te maken, echter meer om mede te delen dat de energie zuinigheid (lumen/wattage) nog niet helemaal zo goed is als wordt gedacht.Dre schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:46:
Onterechte bangmakerij bij de TROS. Wordt tijd dat ze deze bedroevende consumentenprogramma's met belabberde tests (kassa, radar) van de buis halen.
Je moet ook kijken naar het complete energienet zelf. Er wordt ook wel gezegd, op de rekening zie je het in eerste instantie niet terug. Maar door de vervuiling (power factor en harmonic distortion) op het energienet moeten energieproducenten hier rekening mee houden en dat kan uiteindelijk terug worden berekend (verhoging energiekosten, wat op dit moment al aardig hoog is
Ik snap trouwens niet helemaal wat het probleem met spaarlampen te maken heeft met dit topic. Ik heb de video nog niet bekeken, dus misschien wordt ook nog iets negatiefs over LED-lampen gezegd.
Helaas LED lampen hebben ook een negatieve impact, misschien zelfs iets meer, omdat er zelfs geen negatieve charge is.Universal Creations schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:53:
Ik snap trouwens niet helemaal wat het probleem met spaarlampen te maken heeft met dit topic. Ik heb de video nog niet bekeken, dus misschien wordt ook nog iets negatiefs over LED-lampen gezegd.
p.s. ben geen deskundige op dit gebied, maar altijd interesse gehad voor datacenters (en server psu's) en daarin komen dit soort topics ook vaak aanbod
Maar kom dan ook met argumenten waarom dit onterecht is? M.i. was dit juist een zeer goed item waar een deskundige ook op een zeer duidelijke manier kon aantonen wat her probleem was, vooral op het gebied van netvervuiling.Dre schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:46:
Dus om nou van onterechte bangmakerij te spreken... ik vind overigens de programma's van Tros en Kassa vaak zeer informatief (en testen hoeven niet altijd technisch 100% perfect te zijn, als consumenten er maar wat aan hebben).
Het is inderdaad bekend dat ook LED lampen een slechte powerfactor hebben. MIsschien haast nog wel erger dan spaarlampen (wat op die osciloscoop ook goed te zien was). Het verbaast me eigenlijk uberhaupt dat er aan spaar- en ledlampen nog geen eisen worden gesteld, terwijl voor zover ik weet computervoedingen al sinds jaar en dag verplicht PFC circuits moeten hebben......
Natuurlijk moet je ook niet alleen maar per huishouden kijken, maar naar het energienet als geheel. Als al die belastingspieken niet meer opgemerkt worden terwijl ze er wel zijn, dan kan ik me echt wel voorstellen dat grids overbelast raken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een warm voorstander van m.n. ledlampen. Maar het schijnbare 'gepruts' van fabrikanten is wel weer koren op de molen van iedere gloeilampfan of andere mensen die dit weer zullen aangrijpen om dat hele gloeilampenverbod te zien als iets voor "linkse milieufascisten"
Dat zou allemaal leuk zijn, ware het niet dat het bullshit is.
Er is verplichte PFC voor alle apparaten vanaf 75VA en er is een verplichting om een betere PF dan 0.7 te hebben voor always-on instrumenten boven 15VA (bijvoorbeeld laboratoriumgereedschap, energiemeters, netschakelaars, CVs, etc.). Dit naast een aantal aanvullende normen voor de hoeveelheid elektromagnetische vervuiling die een apparaat mag maken. Dat wordt gedaan omdat PFC basically geen zin heeft onder dat soort waarden: het nuttige effect van een betere PFC wordt dan teniet gedaan door het extra verbruik en de extra kosten van zo'n circuit.
Dit is allemaal gebaseerd op de aanname dat consumenten 'weinig' apparaten hebben staan, en weinig verbruiken. Dat klopt ook, zelfs als je je hele huis volhangt met LED-lampen is de hoeveelheid vervuiling die je terugschopt nihil, zelfs als is het relatief aan andere lampen misschien veel. Of anders gezegd: de netto netvervuiling die consumenten produceren doordat ze crappy spaar- en LED-lampen (en andere schakelende voedingen) hebben is peanuts vergeleken bij de netvervuiling die bedrijven veroorzaken met volledig power factor gecorrigeerde verlichtingsinstallaties - maar dan hebben we het ook over 2 vierkante kilometer aan kassen die op 600lux verlicht worden. Ondanks dat individuele lampen daar misschien maar 18W zijn, zijn ze verplicht om door de schaalgrootte iets te doen aan de vervorming die ze teweeg brengen op de netspanning. Dáár maakt het uit, bij de consument is het allemaal maar meh.
Daarnaast is er ook nog een écht probleem: er is een race naar bodemprijzen aan de gang in de wereld van LED-lampen, en dat heeft zijn weerslag op kwaliteit en features. Geloof het of niet, maar vrijwel alle >3W Philips en Osram-LEDs hebben een PFC-circuit of iig vrij uitvoerige netfilters. Maar die dingen kosten €30, terwijl een hoop bedrijven chinese troep importeren voor een fractie van die prijs die in feite niet voldoen aan de europese/nederlandse regelgeving (bijv. NEN1010).
Er is hier binnen de industrie behoorlijk wat gezeik over, want aan de ene kant is dit soort chinese import goed voor de economie, maar aan de andere kant is er al jarenlang véél te weinig serieuze controle op elektronische goederen waardoor je bij de Kruidvat spul kan kopen die je huis kan affikken en je GSM stoort. Maar dit is geen inherent probleem van LED-lampen! Dit is iets dat bij élke schakelende voeding zo werkt. Precies hetzelfde probleem hebben bijvoorbeeld elcheapo telefoon/ipot laders (van het type waarvan je touchscreen gaat flippen als je hem erin steekt). Dat is in feite waar ze het in die consumentenprogramma's over hebben, niet persé LED-lampen specifiek.
Hier heb ik al wel eens een blogje over geschreven.
Er is verplichte PFC voor alle apparaten vanaf 75VA en er is een verplichting om een betere PF dan 0.7 te hebben voor always-on instrumenten boven 15VA (bijvoorbeeld laboratoriumgereedschap, energiemeters, netschakelaars, CVs, etc.). Dit naast een aantal aanvullende normen voor de hoeveelheid elektromagnetische vervuiling die een apparaat mag maken. Dat wordt gedaan omdat PFC basically geen zin heeft onder dat soort waarden: het nuttige effect van een betere PFC wordt dan teniet gedaan door het extra verbruik en de extra kosten van zo'n circuit.
Dit is allemaal gebaseerd op de aanname dat consumenten 'weinig' apparaten hebben staan, en weinig verbruiken. Dat klopt ook, zelfs als je je hele huis volhangt met LED-lampen is de hoeveelheid vervuiling die je terugschopt nihil, zelfs als is het relatief aan andere lampen misschien veel. Of anders gezegd: de netto netvervuiling die consumenten produceren doordat ze crappy spaar- en LED-lampen (en andere schakelende voedingen) hebben is peanuts vergeleken bij de netvervuiling die bedrijven veroorzaken met volledig power factor gecorrigeerde verlichtingsinstallaties - maar dan hebben we het ook over 2 vierkante kilometer aan kassen die op 600lux verlicht worden. Ondanks dat individuele lampen daar misschien maar 18W zijn, zijn ze verplicht om door de schaalgrootte iets te doen aan de vervorming die ze teweeg brengen op de netspanning. Dáár maakt het uit, bij de consument is het allemaal maar meh.
Daarnaast is er ook nog een écht probleem: er is een race naar bodemprijzen aan de gang in de wereld van LED-lampen, en dat heeft zijn weerslag op kwaliteit en features. Geloof het of niet, maar vrijwel alle >3W Philips en Osram-LEDs hebben een PFC-circuit of iig vrij uitvoerige netfilters. Maar die dingen kosten €30, terwijl een hoop bedrijven chinese troep importeren voor een fractie van die prijs die in feite niet voldoen aan de europese/nederlandse regelgeving (bijv. NEN1010).
Er is hier binnen de industrie behoorlijk wat gezeik over, want aan de ene kant is dit soort chinese import goed voor de economie, maar aan de andere kant is er al jarenlang véél te weinig serieuze controle op elektronische goederen waardoor je bij de Kruidvat spul kan kopen die je huis kan affikken en je GSM stoort. Maar dit is geen inherent probleem van LED-lampen! Dit is iets dat bij élke schakelende voeding zo werkt. Precies hetzelfde probleem hebben bijvoorbeeld elcheapo telefoon/ipot laders (van het type waarvan je touchscreen gaat flippen als je hem erin steekt). Dat is in feite waar ze het in die consumentenprogramma's over hebben, niet persé LED-lampen specifiek.
Hier heb ik al wel eens een blogje over geschreven.
volgens het filmpje van radar heeft de Osram PARATHOM dat niet / erg veel last van hoge stroom piekenmux schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:36:
...
...
persoonlijk verwacht ik van de A merk fabrikanten wel dat ze de elektronica op orde hebben
al helemaal doordat een lampje met een beetje vermogen al >€30 kost
[ Voor 4% gewijzigd door Killerbert op 23-10-2012 01:21 ]
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
@mux: Ik ben het met je eens dat dit geen 'feature' is van LED- en spaarlampen specifiek maar van iedere schakelende voeding. Echter, het wordt nu natuurlijk bekender door de massale introductie van spaar- en ledlampen.
Ik heb op dit moment geen goede (of enigszins goede) verbruiksmeter om ook de PF van m'n ledlampen thuis te zien, maar ik meen op zo'n Cresta geval wel gezien te hebben dat de PF van de meest van m'n ledlampen (pharox en philips) slechter dan 0,7 is.
Van de regels ben ik verder niet op de hoogte dus of in dat opzicht het verhaal van gisteren bangmakerij is, geen idee.
Maar ik weet zeker dat bv. een site als deze, http://www.gloeilampgoedk...elen-gloeilamp-pm-38.html , het weer zal gaan aangrijpen als extra (vaak non-)argument waarom gloeilampen superieur zouden zijn.
Ik heb op dit moment geen goede (of enigszins goede) verbruiksmeter om ook de PF van m'n ledlampen thuis te zien, maar ik meen op zo'n Cresta geval wel gezien te hebben dat de PF van de meest van m'n ledlampen (pharox en philips) slechter dan 0,7 is.
Van de regels ben ik verder niet op de hoogte dus of in dat opzicht het verhaal van gisteren bangmakerij is, geen idee.
Maar ik weet zeker dat bv. een site als deze, http://www.gloeilampgoedk...elen-gloeilamp-pm-38.html , het weer zal gaan aangrijpen als extra (vaak non-)argument waarom gloeilampen superieur zouden zijn.
Mja, het is gewoon zo jammer dat een consumentenprogramma dat de mogelijkheid heeft om een hoop mensen op stang te jagen zo onverantwoordelijk is en mensen bangmaakt om niks. Journalistiek ten top: zich niet verdiepen in de techniek en alleen de meest sappige details uitzenden.
Mja, ik weet niet of je dit Radar kwalijk kan nemen (die zijn natuurlijk ook niet expert op alle gebieden).
Mijn indruk (even vanuit consument gezien) is juist dat de technische onderbouwing van dit item best goed is. Met een expert/hoogleraar die netjes met een testopstelling laat zien hoe die netvervuiling eruit ziet en hoe led- en spaarlampfabrikanten die zouden kunnen minimaliseren. Oftewel, een technisch juist verhaal waar Radar op af zou moeten kunnen gaan.
Dat zo'n 'expert' vervolgens niet op de hoogte is van de uitwerkingen, zoals jij dat blijkbaar wel bent (qua eisen en hoe veel/weinig impact die netvervuiling daadwerkelijk heeft in gewone huizen), dat kan een journalist denk ik ook niet vermoeden.
Zou op zich natuurlijk wel leuk zijn als iemand zoals jij vervolgens even een mailtje stuurt naar de redactie om daar je beklag over te doen.....
Verder denk ik wel dat de info over kwik in de spaarlampen wel degelijk een issue is waar in NL veel meer voorlichting over gegeven zou moeten worden. Dat stukje over instanties in NL die naar elkaar doorverwijzen toont iig wel aan hoe lomp en log onze overheid nog steeds is......
Mijn indruk (even vanuit consument gezien) is juist dat de technische onderbouwing van dit item best goed is. Met een expert/hoogleraar die netjes met een testopstelling laat zien hoe die netvervuiling eruit ziet en hoe led- en spaarlampfabrikanten die zouden kunnen minimaliseren. Oftewel, een technisch juist verhaal waar Radar op af zou moeten kunnen gaan.
Dat zo'n 'expert' vervolgens niet op de hoogte is van de uitwerkingen, zoals jij dat blijkbaar wel bent (qua eisen en hoe veel/weinig impact die netvervuiling daadwerkelijk heeft in gewone huizen), dat kan een journalist denk ik ook niet vermoeden.
Zou op zich natuurlijk wel leuk zijn als iemand zoals jij vervolgens even een mailtje stuurt naar de redactie om daar je beklag over te doen.....
Verder denk ik wel dat de info over kwik in de spaarlampen wel degelijk een issue is waar in NL veel meer voorlichting over gegeven zou moeten worden. Dat stukje over instanties in NL die naar elkaar doorverwijzen toont iig wel aan hoe lomp en log onze overheid nog steeds is......
Ik geloof best dat de professor weet waar hij het over heeft.eymey schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:29:
Mja, ik weet niet of je dit Radar kwalijk kan nemen (die zijn natuurlijk ook niet expert op alle gebieden).
Hij moet het verhaal alleen flink inkorten en versimpelen, omdat zo'n onderwerp vaak pas aan bod komt in een master van elektrotechniek.
De kans dat iemand met een "opleiding" journalistiek dat kan volgen is 0,0.
Het probleem krijg je als die journalist de dingen die hij geleerd heeft gaat uitwerken in een artikel.
Bijvoorbeeld
Professor: Netvervuiling is een steeds groter probleem in Nederland
Journalist: Waar komt dat dan door?
Prof: Nou, bijvoorbeeld door grote industriele machines en steeds meer LED en spaarlampen.
Journalist in de krant: Vervuiling LED lampen groot probleem.
Tsja, we zullen natuurlijk nooit weten wat die Prof. allemaal heeft verteld. Maar hij had in 1 zinnetje erbij kunnen zeggen (of Radar had dat erin kunnen laten) dat op dit moment de netvervuiling vanuit huizen, zelfs met alleen maar spaar en LED, nihil is.....
Maar goed, de 'schade' is nu wrs al gedaan. Iedereen die het toch al jammer en betutteling vindt dat de gloeilamp verboden is heeft er nu alleen maar meer argumenten bij om LED en spaar definitief naar het land van de opdringerige milieufreaks te verbannen.....
Maar goed, de 'schade' is nu wrs al gedaan. Iedereen die het toch al jammer en betutteling vindt dat de gloeilamp verboden is heeft er nu alleen maar meer argumenten bij om LED en spaar definitief naar het land van de opdringerige milieufreaks te verbannen.....
[ Voor 34% gewijzigd door eymey op 23-10-2012 13:29 ]
Bedankt voor je uitleg mux, scheelt mij weer wat typen 
Het lijkt me verstandig dat Radar (en anderen) die geen verstand hebben van Power Quality de mensen niet bang gaan maken. Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij vormt verlichting (zuinig en/of gloei) een zeer klein aandeel op het totale aansluitvermogen van een huisaansluiting.
Radar is een simpel consumenten programma voor de simpele mens. Knippen en plakken van wat beelden van één 'deskundige' en mensen zijn als de dood voor niet-infraroodlampen. Na de uitzending gaan deze mensen al hun zuinige verlichting vervangen/ uitstellen
De verlichtingsinstallaties van ziekenhuizen gaan vergelijken met huishoudelijke installaties
Het lijkt me verstandig dat Radar (en anderen) die geen verstand hebben van Power Quality de mensen niet bang gaan maken. Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij vormt verlichting (zuinig en/of gloei) een zeer klein aandeel op het totale aansluitvermogen van een huisaansluiting.
Radar is een simpel consumenten programma voor de simpele mens. Knippen en plakken van wat beelden van één 'deskundige' en mensen zijn als de dood voor niet-infraroodlampen. Na de uitzending gaan deze mensen al hun zuinige verlichting vervangen/ uitstellen

De verlichtingsinstallaties van ziekenhuizen gaan vergelijken met huishoudelijke installaties

Tja, je houdt bijna bij alles wel eens halve waarheden.
Maar hoe merkwaardig kan een overheidsbeleid zijn. Neem nou even dat kwik,
(kwikzilver noemden ze het in die uitzending, maar dat is een kromme vertaling uit het Duits)..
Dat even terzijde, want daar gaat het natuurlijk niet om. Jaren geleden werden de kwik(koorts)thermometers in de ban gedaan. Terecht? Misschien, maar ik heb mijn twijfels, ze waren behoorlijk nauwkeurig en dat is bij lang niet alle moderne digitale exemplaren het geval. Maar goed, ze zijn nu vanwege dat kwik taboe, ook al gaat het maar om gemiddeld eentje per gezin en er ging zelden eentje kapot.
En dan nu met al die duizenden spaarlampen die per stuk allemaal een vergelijkbare hoeveelheid (of is het zelfs meer?) kwik bevatten. En nu hoor je niets van die overheid, zelfs geen waarschuwing. Integendeel, ze worden ons juist opgedrongen.
Toch merkwaardig!
Maar hoe merkwaardig kan een overheidsbeleid zijn. Neem nou even dat kwik,
(kwikzilver noemden ze het in die uitzending, maar dat is een kromme vertaling uit het Duits)..
Dat even terzijde, want daar gaat het natuurlijk niet om. Jaren geleden werden de kwik(koorts)thermometers in de ban gedaan. Terecht? Misschien, maar ik heb mijn twijfels, ze waren behoorlijk nauwkeurig en dat is bij lang niet alle moderne digitale exemplaren het geval. Maar goed, ze zijn nu vanwege dat kwik taboe, ook al gaat het maar om gemiddeld eentje per gezin en er ging zelden eentje kapot.
En dan nu met al die duizenden spaarlampen die per stuk allemaal een vergelijkbare hoeveelheid (of is het zelfs meer?) kwik bevatten. En nu hoor je niets van die overheid, zelfs geen waarschuwing. Integendeel, ze worden ons juist opgedrongen.
Toch merkwaardig!
Ik heb even opgezocht, maar een spaarlamp bevat gemiddeld 4mg (maximaal mag er 5mg in zitten) kwik. In een kwikthermometer zit gemiddeld zo'n 0,1mL kwik, wat overeenkomt met 1,35g. Dat is dus 300x zoveel. Aardig verschilletje dus.Techneut schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:49:
Toch merkwaardig!
Idd. Voor zo ver ik weet mag overigens geen enkele thermometer met kwik meer.... En natuurlijk lopen die nog steeds veel meer kans om stuk te vallen dan een spaarlamp die je als het goed is 1x indraait en dan heel lang (jaren) niet meer aanraakt. Dus op zich niet zo raar dat spaarlampen niet als probleem gezien worden (hoewel ik me ook zo zou kunnen voorstellen dat de overheid het kwik negeert en alleen naar de verbruiksaspecten kijkt).
Desalniettemin zou ik het wel een goede zaak vinden wanneer de overheid gaat zorgen dat mensen voorgelicht worden over wat te doen als een lamp stuk valt.
Desalniettemin zou ik het wel een goede zaak vinden wanneer de overheid gaat zorgen dat mensen voorgelicht worden over wat te doen als een lamp stuk valt.
Uit het de uitzending kon je al opmaken dat kinderen opgevoed worden om in paniek de ruimte te verlaten waar de spaarlamp in stuk gevallen is. Met onze toekomstige generatie komt het dus wel goedeymey schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:17:
Wellicht moet de overheid eens adviseren dat ruimtes en zeker waar kinderen zitten voldoende geventileerd moeten worden voor een gezonde lucht voor de kinderen. In deze ruimte kunnen ze dan meteen meten wat de concentratie kwik is op meetpunt X als mensen een spaarlamp van merk Y type Z kapot gooien. Iets realistischere test...
Bij de IKEA in Groningen hebben ze de E27 LEDARE 400lm gewoon op de standaard dimmer van ikea aangesloten en het werkt. Zonder kennis te hebben van dit topic en dimbaarheid van ledlampen heb ik ca. een maand geleden deze lampen gekocht. Deze worden gebruikt boven de eetkamertafel en ik gebruik gewoon een inbouwdimmer van de hornbach van een paar tientjes. Dit gaat gewoon goed. Het dimbereik is wel kleiner dan bij gloeilampen. Maar het minimale licht wat de lampen nu geven vind ik prima. Wel is er soms een lichte bromtoon, niet echt hinderlijk overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door RaymondD op 23-10-2012 22:50 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
D.w.z., ze mogen niet meer worden verkocht. Dat is wat anders dan het niet meer in bezit mogen hebben bij particulieren. Dat was destijds alleen maar een dringend advies. Maar je zal ze de kost geven die dat advies aan hun laars lapten en nog steeds eentje hebben liggen en gebruiken.eymey schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:17:
Idd. Voor zo ver ik weet mag overigens geen enkele thermometer met kwik meer....
De achtergrond van die oproep zal ook meer de zorg over t.z.t. de afgedankte exemplaren zijn geweest. Vandaar toen de inzamelactie om ze (veilig verpakt) in te leveren.
Over netvervuiling gesproken, we gooien op dit moment *kuch* 250 miljoen eur *kuch* aan netverlies overboord vanwege wietplantages. Mogen we dit ook even vermelden? Die meuk staat al helemaal niet onder enige controle. Ik heb er geen verstand van maar als netvervuiling een synoniem is voor afgenomen vermogen maar niet gemeten vermogen moeten we dat ook even meenemen.
Ik heb me niet ingelezen in het artikel, maar als de schade maar een paar miljoen is hebben we wel belangrijkere dingen waar we ons zorgen om kunnen maken.
Overigens heb ik al mijn verlichting op een redelijk forse voeding aangesloten. Ding doet 5A/60W op 12V. Mooie is dat ik dus ook alles kan dimmen met PWM en schakelen. Staat gewoon op de hoofdschakelaar naast de deur dus als ik weg ben kan ik ook het standbyverbruik makkelijk stop zetten. Geen idee of er PFC-correctie in zit.
Fotootje:

Ik heb er wel het e.e.a. aan zitten fotosjoppen om het kleurgetrouw te maken. Heerlijk warm wit licht maar een beetje gelig. Ik ben er in ieder geval tevreden over.
Overigens zou het ergens nuttig zijn om dergelijke voedingen centraal in huis aan te leggen en alle verlichting op 12V doen met een goede voeding? Dan heb je voor een huis aan 200W ofzo voldoende, moet je alleen 12V leidingen aanleggen. Voordeel is dat het zwakstroom is en de bekabeling niet moeilijk hoeft te zijn. En makkelijk dimbaar, PWM-dimmertje in de muur en klaar.
EDIT:
Foto gevonden:
Ik heb me niet ingelezen in het artikel, maar als de schade maar een paar miljoen is hebben we wel belangrijkere dingen waar we ons zorgen om kunnen maken.
Overigens heb ik al mijn verlichting op een redelijk forse voeding aangesloten. Ding doet 5A/60W op 12V. Mooie is dat ik dus ook alles kan dimmen met PWM en schakelen. Staat gewoon op de hoofdschakelaar naast de deur dus als ik weg ben kan ik ook het standbyverbruik makkelijk stop zetten. Geen idee of er PFC-correctie in zit.
Fotootje:

Ik heb er wel het e.e.a. aan zitten fotosjoppen om het kleurgetrouw te maken. Heerlijk warm wit licht maar een beetje gelig. Ik ben er in ieder geval tevreden over.
Overigens zou het ergens nuttig zijn om dergelijke voedingen centraal in huis aan te leggen en alle verlichting op 12V doen met een goede voeding? Dan heb je voor een huis aan 200W ofzo voldoende, moet je alleen 12V leidingen aanleggen. Voordeel is dat het zwakstroom is en de bekabeling niet moeilijk hoeft te zijn. En makkelijk dimbaar, PWM-dimmertje in de muur en klaar.
EDIT:
Foto gevonden:

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 29-10-2012 00:23 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Probleem waar je dan mee komt te zitten, is dat er over die lange lengtes nogal wat spanning verloren gaat. Als je de voeding in de meterkast hebt zitten, en je 20 meter bekabeling verder, op zolder bijvoorbeeld, dan kan het best zijn dat er nog maar 10V op de kabel staat.
Nooit geweten dat dat zo hard gaat 
Gelukkig is de langste kabel hier maar een meter of 10. Zou dit euvel verholpen worden als de leds op een wisselspanning werken van 12v/24v @600hz oid (ik noem maar wat).
Een gelijkrichter is makkelijker in te bouwen en 24v kan je oplossen door een kleine weerstand en het in serie schakelen van de LED's, meestal zitten er toch een stuk of 3 in een 'lamp'.
Of we moeten onderzoeken of er LED's op 230v kunnen werken met enkel een gelijkrichter.
Ik zal iig ff kijken naar die uitzending, ik ben wel benieuwd.

Gelukkig is de langste kabel hier maar een meter of 10. Zou dit euvel verholpen worden als de leds op een wisselspanning werken van 12v/24v @600hz oid (ik noem maar wat).
Een gelijkrichter is makkelijker in te bouwen en 24v kan je oplossen door een kleine weerstand en het in serie schakelen van de LED's, meestal zitten er toch een stuk of 3 in een 'lamp'.
Of we moeten onderzoeken of er LED's op 230v kunnen werken met enkel een gelijkrichter.
Ik zal iig ff kijken naar die uitzending, ik ben wel benieuwd.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ook nog zoiets, ter vermaak vooral:
http://www.stopumts.nl/do...bij_energiezuinige_lampen.
En wat 'nuttiger':
http://www.agentschapnl.n...20verlichtingsystemen.pdf
En wat 'nuttiger':
Na het lezen van de header van de eerste website was het al ctrl+w.eymey schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:13:
Ook nog zoiets, ter vermaak vooral:
En wat 'nuttiger':
Haha ja..... "stopumts" heeft volgens mij sponsoring door een Amish gemeenschap ofzo
Iemand een idee wat het verschil is tussen 4W en 4W van deze lampen:
http://www.conrad.nl/ce/n...-Warmwit/1903227&ref=list
Allebei 4W, de een geeft 45lm de ander 180lm (ik ga er even vanuit dat dit niet klopt). Maar verder allebei warmwit, ong. 40 graden stralingshoek.
Ik zit te denken om die master led spots te kopen. Ik heb er al een van 7W met een fannetje erin en die is echt fantastisch. Nu wil ik er 4 voor in de bijkeuken ter vervanging van 4x35W halogeen.
17 euro is ook een prijs die nog best acceptabel is en dan kan het licht eens wat langer branden. Dan hoeven die twee lampen buiten ook niet continu aan (2x8W spaarlampen) voor wat verlichting rondom het huis.
De 5W versie van die witte is dan weer 7 euro duurder. Philips beweert een vervanging van de 35w spotjes die er nu in zitten met 4w en 50w met 5w. Ik vind dat erg gedurfd, iemand een idee? Overigens tocht het plafond erboven nogal (ventilatierooster volgens mijn pa die nog open staat
) maar dat is alleen maar goed toch? Beetje koeling in de winter
Hij gaat wel dicht overigens dus dan zal het wel meevallen.
Allebei 4W, de een geeft 45lm de ander 180lm (ik ga er even vanuit dat dit niet klopt). Maar verder allebei warmwit, ong. 40 graden stralingshoek.
Ik zit te denken om die master led spots te kopen. Ik heb er al een van 7W met een fannetje erin en die is echt fantastisch. Nu wil ik er 4 voor in de bijkeuken ter vervanging van 4x35W halogeen.
17 euro is ook een prijs die nog best acceptabel is en dan kan het licht eens wat langer branden. Dan hoeven die twee lampen buiten ook niet continu aan (2x8W spaarlampen) voor wat verlichting rondom het huis.
De 5W versie van die witte is dan weer 7 euro duurder. Philips beweert een vervanging van de 35w spotjes die er nu in zitten met 4w en 50w met 5w. Ik vind dat erg gedurfd, iemand een idee? Overigens tocht het plafond erboven nogal (ventilatierooster volgens mijn pa die nog open staat

Je zult vast wel weten dat het niet alleen de lengte is, maar ook de doorsnede. Niet te dun snoer nemen dus.NoxiuZ schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:17:
Nooit geweten dat dat zo hard gaat
Gelukkig is de langste kabel hier maar een meter of 10 <knip>
Wees er wel van bewust dat elke weerstand weer energieverlies betekent. Heel eenvoudig, bij een LED-lamp van 12 V samen met een weerstand op 24 V is het energieverbruik gewoon twee keer zo hoog. Hiermee hef je het beoogde effect dus helemaal weer op..Een gelijkrichter is makkelijker in te bouwen en 24v kan je oplossen door een kleine weerstand <knip>
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 29-10-2012 17:48 ]
@NoxiuZ Ik heb zelf ook mijn 3x 35W halogeen vervangen door een 4W en geeft net zoveel licht. Licht is alleen wat gerichter naar mijn idee.
Heb deze:
Heb deze:
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Wat is de diameter van deze GU10 lamp? Is dit standaard? Ik ben namelijk op zoek naar een vervanging voor 3 (en daarna nog eens 5) halogeenspotjes 35W, MR11 35mm diameter (G4 is dat dan zeker?). Deze zouden dienen voor boven de eettafel.
Heel mager de 45 lumen (als het klopt), niks beter dan een gloeilamp! Die andere is qua zuinigheid redelijk, maar ook niet meer.NoxiuZ schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:34:
Iemand een idee wat het verschil is tussen 4W en 4W van deze lampen:
Allebei 4W, de een geeft 45lm de ander 180lm (ik ga er even vanuit dat dit niet klopt).
.................................
Nee die van 45lm is niet goed, is ook 180lm
Ik heb zelf de 6W variant deze geeft 300lm perfecte vervanger voor 50W spotjes.
Licht is iets geconcentreerder dan halogeen, maar ben je na een avondje aan gewend!
De kleur is zo goed als indentiek
Ik heb zelf de 6W variant deze geeft 300lm perfecte vervanger voor 50W spotjes.
Licht is iets geconcentreerder dan halogeen, maar ben je na een avondje aan gewend!
De kleur is zo goed als indentiek
[ Voor 7% gewijzigd door FutureCow op 30-10-2012 17:06 ]
Ben benieuwd naar de ervaringen met de op komst zijnde Philips Hue 
http://www.iphoneclub.nl/...-kleuren-en-ios-bediening
http://www.iphoneclub.nl/...-kleuren-en-ios-bediening
Misschien een domme vraag, ik heb nu al heel wat pagina's doorgenomen van deze thread, maar ik zie hoofdzakelijk besprekingen over 230V led lampen. Af en toe lees ik ook (hier en elders) dat het veel energiezuiniger zou zijn om niet de 230V maar de 12/24V versies te gebruiken.
Komt dit weinig aan bod omdat bij de meerderheid van de mensen LED ter vervanging van bestaande verlichting dient? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben namelijk momenteel onderzoek aan het doen om volledige verlichting in onze nieuwbouw woning aan te leggen, dus direct de kans om het "perfect" te doen
Komt dit weinig aan bod omdat bij de meerderheid van de mensen LED ter vervanging van bestaande verlichting dient? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben namelijk momenteel onderzoek aan het doen om volledige verlichting in onze nieuwbouw woning aan te leggen, dus direct de kans om het "perfect" te doen
Of het een of ander energiezuiniger is heb ik geen kaas van gegeten, maar bij mij is het punt: 230V ledlampen kan je direct aansluiten op het stroomnet terwijl je met een 12/24V ledlampen nog moet gaan rommelen met een transformator. Een transformator moet dus de 230V omzetten in 12/24V wat mij logisch in de oren klinkende ook energie kost.SirQ schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 23:23:
Misschien een domme vraag, ik heb nu al heel wat pagina's doorgenomen van deze thread, maar ik zie hoofdzakelijk besprekingen over 230V led lampen. Af en toe lees ik ook (hier en elders) dat het veel energiezuiniger zou zijn om niet de 230V maar de 12/24V versies te gebruiken.
Maar als ik de reacties lees (en sommige foto's zie) dan hebben de 230V ledlampen ook een transformator, maar zit die gewoon mee in de lamp. Zag toch een foto passeren met iemand die na 3j een kappote transformator had.GioStyle schreef op donderdag 01 november 2012 @ 00:12:
Of het een of ander energiezuiniger is heb ik geen kaas van gegeten, maar bij mij is het punt: 230V ledlampen kan je direct aansluiten op het stroomnet terwijl je met een 12/24V ledlampen nog moet gaan rommelen met een transformator. Een transformator moet dus de 230V omzetten in 12/24V wat mij logisch in de oren klinkende ook energie kost.
Is blijkbaar veel verwarring over wat nu wel/niet zuiniger is, als ik zo ook op google check en er random iets uitkies: http://www.goeievraag.nl/...hting-zuiniger-220.136271
Nergens iets consistent over te vinden (en ben zelf niet genoeg elektriciteits-minded om het zelf volledig te begrijpen)
Het feit of iets zuinig is hangt in eerste lijn louter af van het vermogen van de lamp. Een 50W halogeenspot is niet zuiniger dan een 9W GU10 led spot die schijnbaar op 230V werkt. Er is totaal geen rechtstreeks verband tussen de spanning waarop een toestel werkt en het vermogen dat dit toestel gebruikt. Dus uitspraken als "deze lamp is super zuinig want hij werkt op 12V!" NegerenSirQ schreef op donderdag 01 november 2012 @ 00:43:
[...]
Maar als ik de reacties lees (en sommige foto's zie) dan hebben de 230V ledlampen ook een transformator, maar zit die gewoon mee in de lamp. Zag toch een foto passeren met iemand die na 3j een kappote transformator had.
Is blijkbaar veel verwarring over wat nu wel/niet zuiniger is, als ik zo ook op google check en er random iets uitkies: http://www.goeievraag.nl/...hting-zuiniger-220.136271
Nergens iets consistent over te vinden (en ben zelf niet genoeg elektriciteits-minded om het zelf volledig te begrijpen)

Er zijn wel enkele zaken die in het globale plaatje invloed kunnen hebben. Energie transporteren door kabels gaat gepaard met verliezen. Om een bepaald vermogen door een kabel te sturen moet er een bepaalde stroom door deze kabel gaan. Hoe hoger de spanning hoe lager deze stroom voor hetzelfde vermogen, de verliezen in de kabels nemen sterk toe met de stroom die hierdoor gaat. Dus als je 20 ledspots hebt op 230V dan zal er minder verlies zijn in de kabels naar de ledspots. In de ledspots zit echter ook een circuit om de stroom door de leds te beperken en daar ontstaan ook verliezen. Als je werkt met 12V ledspots kan je werken met een centrale led-trafo die een stukje efficienter werkt dan de individuele circuits in iedere lamp. Wel gaat er onderweg van de trafo naar de lamp iets meer energie verloren.
Wat nu precies het zuinigste is hangt af van de situatie (aantal lampen, kabellengtes, kwaliteit van de lampen, kwaliteit van de trafo, etc). In mijn ogen zal het verschil minimaal zijn (zeker voor ledlampen) en werk je gewoon best met de eenvoudigste oplossing voor jouw situatie. Als je werkt met 230V lampen in je huis moet je niet beginnen met het aanleggen van een 12V net. Als je nu al werkt met halogeenspotjes op 12V gebruik je de 12V led tegenhangers...
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Dat is een duidelijk antwoord 
En wat als je "dimbaarheid" mee neemt in het plaatje? Ik zie hier zoveel problemen met LED lampen die niet dimbaar zijn. En de oplossing is dan meestal "PWM Dimmer eraan, en die aansturen", maar dat lijkt me toch niet iets dat je met 230V led lampen gaat doen, of wel?
En wat als je "dimbaarheid" mee neemt in het plaatje? Ik zie hier zoveel problemen met LED lampen die niet dimbaar zijn. En de oplossing is dan meestal "PWM Dimmer eraan, en die aansturen", maar dat lijkt me toch niet iets dat je met 230V led lampen gaat doen, of wel?
Voor dimbaarheid lijkt 12V inderdaad het beste icm met een pwm dimmer zoals je zelf zegt.
Theoretisch kan het wel om 230V led lampen dimbaar te maken maar dan moet het aanstuurcircuit wel overweg kunnen met fase aan/afsnijding en in de praktijk kunnen de meeste ledlampen dit niet. Er zullen waarschijnlijk wel uitzonderingen zijn als je goed oplet.
Theoretisch kan het wel om 230V led lampen dimbaar te maken maar dan moet het aanstuurcircuit wel overweg kunnen met fase aan/afsnijding en in de praktijk kunnen de meeste ledlampen dit niet. Er zullen waarschijnlijk wel uitzonderingen zijn als je goed oplet.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Vanavond afscheid genomen van de Ikea Ledare E14 (4,3W, 200 lm) uit de plafonniere in de hal. Horizontaal in een dicht armatuur, daar kunnen ze blijkbaar niet tegen. Meer dan een uur of tien heeft hij niet gebrand.
Ik heb er ook twee in open armaturen zitten, die branden al meer dan een jaar elke avond. Daar net even aan gevoeld, ze worden inderdaad vrij warm.
Ik heb er ook twee in open armaturen zitten, die branden al meer dan een jaar elke avond. Daar net even aan gevoeld, ze worden inderdaad vrij warm.
Als ik het goed snap dan, heb je nodig:Wouter.S schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:29:
Voor dimbaarheid lijkt 12V inderdaad het beste icm met een pwm dimmer zoals je zelf zegt.
- 12V leds
- Goede PWM dimmer (1 per led lamp? of kan je meerdere leds op 1 dimmer steken?)
- Goede 12V voeding
Zo een PWM dimmer is dan waarschijnlijk 1-10V aanstuurbaar?
En wat zijn zoal goede PWM dimmers? (Aangezien je dit waarschijnlijk inbouwt in de buurt van de led, en bij defect niet zo makkelijk eruit haalt?)
Sowieso vind ik zowel de e14 als de e27 vrij hoorbaar iritant zoemenCruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:18:
Vanavond afscheid genomen van de Ikea Ledare E14 (4,3W, 200 lm) uit de plafonniere in de hal. Horizontaal in een dicht armatuur, daar kunnen ze blijkbaar niet tegen. Meer dan een uur of tien heeft hij niet gebrand.

Jammer want ze geven verder een mooi licht, iig voor in sfeerverlichting.
Ik hoor ze niet zoemen. Met het licht ben ik ook wel tevreden, ja. Mooier dan dat van de ikea-spaarlampen.
Ik heb een buitenlamp die veel lijkt op deze:

Nu met een 75 watt gloeilamp er in.
Zijn hier eigenlijk al passende led alternatieven voor? Eigenlijk zou hier een halve van deze in moeten:

Licht dat op de muur achter de lamp schijnt heb je natuurlijk niets aan, juist met led moet dat mogelijk zijn
Bij de webshops uit de start post heb ik niets gevonden...

Nu met een 75 watt gloeilamp er in.
Zijn hier eigenlijk al passende led alternatieven voor? Eigenlijk zou hier een halve van deze in moeten:

Licht dat op de muur achter de lamp schijnt heb je natuurlijk niets aan, juist met led moet dat mogelijk zijn
Bij de webshops uit de start post heb ik niets gevonden...
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
Heeft iemand al een Philips Hue setje besteld? Sinds vandaag in de Apple Store. Ben benieuwd naar ervaringen!
[Philips Hue] Ervaringen & discussieExecutor16 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 23:05:
Heeft iemand al een Philips Hue setje besteld? Sinds vandaag in de Apple Store. Ben benieuwd naar ervaringen!
Misschien handig ok hier ook even te melden: Morgen (3 november) heeft Karwei 25% korting op alle verlichting.
Ik heb er twee maanden geleden net 5 Philips MyVision 4W GU10 spots gekocht (model wat inmiddels uit het assortiment is) voor 35 euro (korting + stickers).
Betaalbaar met een mooie lichtopbrengst.
Ik heb er twee maanden geleden net 5 Philips MyVision 4W GU10 spots gekocht (model wat inmiddels uit het assortiment is) voor 35 euro (korting + stickers).
Ik kijk even of ik voor achterin 2x4W kan halen en bij het werkblad maar 2x6W doe. Heb ik in het algemeen dezelfde opbrengst.
Overigens, weet er iemand of er op een dimmer uit 1985 ong. 2x4W dimbare ledlampen kan hangen? Ik heb echt geen verstand van minimale belasting. Met 1 gloeilamp en 1 ledlamp ging het, maar je weet het nooit. Anders koop ik 2x9W ofzo, dan heb je nog belasting. (maar dat zal bij het dimmen wel fors omlaag gaan tov een gloeilamp). Maar eigenlijk moeten daar van die heldere lampen in, Panasonic heeft deze;

Maar nergens te vinden
Overigens, weet er iemand of er op een dimmer uit 1985 ong. 2x4W dimbare ledlampen kan hangen? Ik heb echt geen verstand van minimale belasting. Met 1 gloeilamp en 1 ledlamp ging het, maar je weet het nooit. Anders koop ik 2x9W ofzo, dan heb je nog belasting. (maar dat zal bij het dimmen wel fors omlaag gaan tov een gloeilamp). Maar eigenlijk moeten daar van die heldere lampen in, Panasonic heeft deze;

Maar nergens te vinden
[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 02-11-2012 19:24 ]
Hoe zit het met de kleur van de Philips MyVision 4W?Camiel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:57:
Misschien handig ok hier ook even te melden: Morgen (3 november) heeft Karwei 25% korting op alle verlichting.
39
Glazenbol modusZuinigeRijder schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:00:
[afbeelding]
[...]
1).
Ik vermoed dat alle lampen straks een PFC: >0.95 moeten hebben.
2).
Als straks alle domme meters vervangen zijn voor slimme of slimme dom gemaakte meters (hierop zit ook een kVARh teller) dan gaan ze particulieren net zo afrekenen als bedrijven.
Dan kunnen ze ons toch "mooi" die gemiste spaar/led PFC van >0.45 gaan berekenen (die lopen ze nu mis)
Dat is dubbel kassa voor de overheid.
[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 02-11-2012 23:47 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Verwijderd
Het internet staat vol met coole led lampen, maar kopen kun je ze nergensNoxiuZ schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:22:
Ik kijk even of ik voor achterin 2x4W kan halen en bij het werkblad maar 2x6W doe. Heb ik in het algemeen dezelfde opbrengst.
[afbeelding]
Maar nergens te vinden
Waarom moeten deze kleine verbruikers (2 tot 10Watt ofzo?) aan zo'n hoge PFC voldoen terwijl (computer)voedingen en televisies met veel meer vermogen niet aan deze eisen moet voldoen?fast-server schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:47:
[...]
1).
Ik vermoed dat alle lampen straks een PFC: >0.95 moeten hebben.
Moeten al mijn telefoonladertjes (0,03 Watt uit en 3 Watt laden), CV ketel (2 Watt uit), Audioversterker (1,4 Watt) nu voorzien worden van Actieve PFC? Hoeveel extra energie vreten deze PFC circuits? Kan je bij dergelijke lage vermogens uberhaupt een PF van >0,95 halen? Hebben deze kleine verbruikers een noemenswaardige invloed op de Power Quality? Vragen, vragen en nog eens vragen....
Moet de koelkast ook voldoen aan de PF >0,95? Een tijdschakelaar hier verbruikt 0,4W met een PF van 0,10. Moet hier dan ook een APFC circuit in?
Hoe kom je erbij dat netwerkbeheerders geld mislopen door een slechte PF bij huishoudens? Dacht je dat ze dat uit eigen zak betalen? (als een slechte PF een probleem zou zijn bij huishoudens)2).
Als straks alle domme meters vervangen zijn voor slimme of slimme dom gemaakte meters (hierop zit ook een kVARh teller) dan gaan ze particulieren net zo afrekenen als bedrijven.
Dan kunnen ze ons toch "mooi" die gemiste spaar/led PFC van >0.45 gaan berekenen (die lopen ze nu mis)
Dat is dubbel kassa voor de overheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 03-11-2012 10:26 ]
Volgens mij moeten computervoedingen juist allang verplicht een active PFC hebben (omdat deze ook in bedrijven met veel van die dingen bij elkaar gebruikt kunnen worden).
Het zou inderdaad wel eens leuk zijn als er echt een onderzoek kwam naar de invloed van laagverbruikers zonder active PFC op het elektriciteitsnet. Ik kan me voorstellen dat, als straks ieder huis veel van die kleinverbruikers met slechte PF heeft, dat het dan wel degelijk merkbaar gaat zijn. Maar ik ben geen expert en weet ook niet wat netbeheerders 'zien'.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat een slechte PF een probleem kan gaan worden voor netwerkbeheerders (die sturen op het energieverbruik wat je ook op de electriciteitsmeter van de consumenten ziet, terwijl ze dus eigenlijk op de werkelijke belasting moeten sturen, dus ook die extra belasting die door slechte PF veroorzaakt wordt).
Maar again, ik heb werkelijk geen idee of dit uberhaupt een probleem is op dit moment of 'bangmakerij' door mensen/instanties die het eigenlijk gewoon niet kunnen hebben dat de overheid zich bemoeit met wat je wel of nie tmoet kopen, maar geef dat dan gewoon als reden).
Het zou inderdaad wel eens leuk zijn als er echt een onderzoek kwam naar de invloed van laagverbruikers zonder active PFC op het elektriciteitsnet. Ik kan me voorstellen dat, als straks ieder huis veel van die kleinverbruikers met slechte PF heeft, dat het dan wel degelijk merkbaar gaat zijn. Maar ik ben geen expert en weet ook niet wat netbeheerders 'zien'.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat een slechte PF een probleem kan gaan worden voor netwerkbeheerders (die sturen op het energieverbruik wat je ook op de electriciteitsmeter van de consumenten ziet, terwijl ze dus eigenlijk op de werkelijke belasting moeten sturen, dus ook die extra belasting die door slechte PF veroorzaakt wordt).
Maar again, ik heb werkelijk geen idee of dit uberhaupt een probleem is op dit moment of 'bangmakerij' door mensen/instanties die het eigenlijk gewoon niet kunnen hebben dat de overheid zich bemoeit met wat je wel of nie tmoet kopen, maar geef dat dan gewoon als reden).
Nee, niet echt. Power factor van kleingebruikers in huishoudens zijn totaal insignificant, want het energieverbruik van huishoudens is al behoorlijk insignificant. Alles wat meer dan 75VA verbruikt moet PFC hebben, uitgezonderd motoren, en deze hebben enkel last van displacement power factor (oftewel faseverschuiving), wat voor energiebedrijven heel gemakkelijk te corrigeren is in transformatorhuisjes met een switched capacitor bank.
De echte problemen zitten niet in huishoudens maar in energie-intensieve bedrijven, bijvoorbeeld instrumentenmakerijen, kassencomplexen, zelfs grotere retailers.
De echte problemen zitten niet in huishoudens maar in energie-intensieve bedrijven, bijvoorbeeld instrumentenmakerijen, kassencomplexen, zelfs grotere retailers.
Het is natuurlijk maar mijn waarneming maar ik ben er blij mee. Ze zijn wat "blauwer" (of witter..) als normale halogeen spotjes die op dezelfde plek zaten. Maar weer wat geler als de IKEA Ledare GU10 spotjes. Voor mij een prima vervanging voor wat er eerst in zat.Fietsbel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:38:
[...]
Hoe zit het met de kleur van de Philips MyVision 4W?
Nog een paar plekken waar wat te winnen valt maar daar wordt aan gewerkt.
De IKEA GU10 spotjes hebben wat mij betreft als grootste nadeel het vertraagd aangaan. Als ik de knop van het licht omzet duurt het even voor ze aan gaan. Daarnaast hebben ze niet de kleur die het "gezellig" maakt.
En boven de X Ampere/ kVA hoeft weer geen PFC te hebbenmux schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 10:55:
Nee, niet echt. Power factor van kleingebruikers in huishoudens zijn totaal insignificant, want het energieverbruik van huishoudens is al behoorlijk insignificant. Alles wat meer dan 75VA verbruikt moet PFC hebben, uitgezonderd motoren, en deze hebben enkel last van displacement power factor (oftewel faseverschuiving), wat voor energiebedrijven heel gemakkelijk te corrigeren is in transformatorhuisjes met een switched capacitor bank.

[Edit]
Leesvoer
Nu weer wat meer posts over lichtkleur, lumen, fittingen en dat soort dingen
[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 03-11-2012 11:43 ]
Klinkt goed, bedankt voor de uitleg. Zal ze vanmiddag met de Karwei actie ook halenCamiel schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:39:
[...]
Het is natuurlijk maar mijn waarneming maar ik ben er blij mee. Ze zijn wat "blauwer" (of witter..) als normale halogeen spotjes die op dezelfde plek zaten. Maar weer wat geler als de IKEA Ledare GU10 spotjes. Voor mij een prima vervanging voor wat er eerst in zat.
Nog een paar plekken waar wat te winnen valt maar daar wordt aan gewerkt.
De IKEA GU10 spotjes hebben wat mij betreft als grootste nadeel het vertraagd aangaan. Als ik de knop van het licht omzet duurt het even voor ze aan gaan. Daarnaast hebben ze niet de kleur die het "gezellig" maakt.
Kun je ze ook dimmen met een normale dimmer?
39
Grootverbruikers komen er onderuit doordat ze voor VA's, niet kWh'en moeten betalen... en voor zover ik weet is er geen verplichting voor de daadwerkelijke bedrijven zelf: de supersonische windtunnel in Delft bijvoorbeeld zorgt voor idioot veel troep op de lijn als hij wordt aangezet, dat mag blijkbaar zolang ze het energiebedrijf even opbellen voor ze de compressoren aanzetten.Dre schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:39:
[...]
En boven de X Ampere/ kVA hoeft weer geen PFC te hebben(zware UPS'en en Frequentieomvormers). Weet jij toevallig wat de definitie is van "moet PFC hebben" Staat me iets van bij dat alleen de maximale harmonische stroom (in Ampere?) begrenst wordt in de IEC 61000-3-2 en niks over een minimale PF.
Vanmiddag een Majestic 3W MR16 LED lamp gekocht bij de Action. 190 lumen en 2700K. Lichtkleur is lijkt aardig veel op dat van een normale halogeenlamp.
Was 3,99 euro. Waren er ook in GU10 dacht ik.
Was 3,99 euro. Waren er ook in GU10 dacht ik.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2012 15:47 ]
Ik heb twee verschillende types Ledare GU10 in huis. Twee jaar geleden heb ik er vier gekocht die inderdaad een vertraging van een halve seconde hebben bij inschakelen. Dit jaar heb ik er zes gekocht die zonder vertraging aan gaan en ook wat geler van kleur zijn.Camiel schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:39:
[...]
Inderdaad. De Ledare lampjes van nu zijn absoluut niet te vergelijken met de ledare lampjes van een poos terug....
De Ledare GU10 van nu geven echt een prima warm (voor spotjes misschien zelfs iets te warm) licht en zijn direct aan.
De Ledare GU10 van nu geven echt een prima warm (voor spotjes misschien zelfs iets te warm) licht en zijn direct aan.
Hebben die van jou allemaal dezelfde kleur qua licht\? heb zelf namelijk een paar ledare e14's gekocht en onderling was er kleurverschil. 3 waren er wit/koud licht en 2 gelig licht. De lampen erna hadden ook weer een andere tint.Cruise Control schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:49:
[...]
Ik heb twee verschillende types Ledare GU10 in huis. Twee jaar geleden heb ik er vier gekocht die inderdaad een vertraging van een halve seconde hebben bij inschakelen. Dit jaar heb ik er zes gekocht die zonder vertraging aan gaan en ook wat geler van kleur zijn.
39
De zes 'nieuwe' GU10 spots hebben allemaal dezelfde kleur. Mooi warm wit, prima vervangers voor halogeen wat mij betreft. Van de vier oudere zijn er twee duidelijk blauwer (eerder 3000K dan 2700K).
Ik heb ook vier Ledare E14 spots (5W), die zijn ook duidelijk blauwer dan de nieuwe GU10 spots. De E14 verschillen onderling wat van tint.
Ik heb ook vier Ledare E14 spots (5W), die zijn ook duidelijk blauwer dan de nieuwe GU10 spots. De E14 verschillen onderling wat van tint.
De nieuwe GU10 Ledare lampen zijn inderdaad echt heel goed, ik heb 4x 35watt halogeenlampen vervangen en ik moet zeggen dat ik bijna geen verschil zie in licht hoeveelheid en kleur.
De oude ledare lampen zitten in een wit kartonnen doosje en de nieuwe in een plastic "blisterverpakking" met een bruin label.
De oude ledare lampen zitten in een wit kartonnen doosje en de nieuwe in een plastic "blisterverpakking" met een bruin label.
Ik heb 6 van deze nieuwe gu10 Ikea ledare spots en ben erg tevreden, allemaal dezelfde kleur en voldoende licht.
Echter waren de spotjes iets te groot waardoor ze niet in de lamp pasten, heb toen wat bij moeten vijlen op de spotjes en nu passen ze wel. De lamp, berryl oude versie, komt nota bene van de Ikea zelf dus snap niet dat ze die spotjes niet even getest hebben of ze wel in hun eigen lampen passen.
Echter waren de spotjes iets te groot waardoor ze niet in de lamp pasten, heb toen wat bij moeten vijlen op de spotjes en nu passen ze wel. De lamp, berryl oude versie, komt nota bene van de Ikea zelf dus snap niet dat ze die spotjes niet even getest hebben of ze wel in hun eigen lampen passen.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Cree heeft nieuwe CXA serie LEDs: http://www.cree.com/led-c...modules/landing-pages/cxa
Ga ik binnenkort uitproberen in zelfontworpen verlichting
100lm/W+ @ 4000K incl. voeding klinkt als een goed idee
Ga ik binnenkort uitproberen in zelfontworpen verlichting
Die lamp heb ik ook, maar dan in het grijs. Maar bij mij zit er toch echt een MR16 steekfitting in en een 12V trafo??evleerdam schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:09:
Ik heb 6 van deze nieuwe gu10 Ikea ledare spots en ben erg tevreden, allemaal dezelfde kleur en voldoende licht.
Niet meer relevant.
[ Voor 97% gewijzigd door virtualJac op 04-11-2012 21:25 ]
there's no tweak without the tweaker
Sorry ik zit echt te slapen, je hebt gelijk. Ze zitten in 2 andere lampen, waar ze dus niet in pasten. Dez komen volgens mij van de gammaThinkPadd schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:08:
[...]
Die lamp heb ik ook, maar dan in het grijs. Maar bij mij zit er toch echt een MR16 steekfitting in en een 12V trafo??
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Als je twee ledspotjes aan wil sturen in een koof. Is het dan spaarzamer om te werken met een trafo? Of gewoon 230V LEDjes?
Ik wil op termijn nog wel eens RGB LEDs proberen in deze koof, moet ik dit meenemen in mijn afweging?
Ik wil op termijn nog wel eens RGB LEDs proberen in deze koof, moet ik dit meenemen in mijn afweging?
there's no tweak without the tweaker
Deze strip (230V) kun je dimmen volgens mij:
http://www.ledpro.nl/nl/l...-profielen/flexstrip-240v
http://www.ledpro.nl/nl/l...-profielen/flexstrip-240v
Ik wil nu ook de overstap maken naar LED verlichting. Ik heb alle lampen even op een rijtje gezet, en dan zie je dat een vrij nutteloos sier lampje soms al een 40watt E14 gloeilampje heeft, echt overkill. Of dat je een gang van 3 vierkante meter met 60watt verlicht. Gezien het allemaal gloeilampen zijn is het mooi de overstap te maken. En opzich kom ik er allemaal wel uit, alleen heb toch nog een vraagje.
Bij mij in huis hangen er best veel van die standaard Ikea plafonnieres (E27 fitting), met grijze "plaat" en matte kap waar het licht doorheen komt. Dit geeft twee mogelijke problemen.
1: Ik kan waarschijnlijk het beste een lamp nemen die echt rondom verlicht ipv de meeste Philips lampen die alleen 180 graden verlichten zeg maar? Ik las ergens dat het op zich wel goed ging, alleen dat het er minder mooi uit zag als je naar de lamp zelf keek (is niet altijd even belangrijk, niet in iedere kamer).
2: Er zit zo'n plaatje in, een stukje berschermingsmetaal dat de kap (die tegen het plafon aan zit) niet te heet wordt ofzo. Iedere gloeilamp zit er ook tegenaan, en dat gaat blijkbaar goed, want het gaat al jaren zo, en het ontwerp is zo bedoeld (en half Nederland heeft zo'n ding denk ik).
Maar goed, ik lees soms dat sommige (Philips?) led lampen heet kunnen worden, zeker in gesloten armaturen enzo. Wat als ze dan de hele tijd tegen zo'n plaatje aan zitten?
Als het 1 lamp was kon ik nog wel een gokje wagen, maar wil eigenlijk 5 van die dingen veranderen. Beetje zuur als ze allemaal de fout in gaan.
Ik heb wel van die LED lampen gezien waarin een lange reep zit, met rondom LEDs, welke denk ik perfect zouden zijn voor deze plafonnieres, al zijn ze wel wat duurder. Maar het nadeel is dat ik op sommige sites toch zie dat er een glazen bolletje omheen zit. Is niet altijd goed te zien op de afbeeldingen.
Iemand hier een mening over?
Edit: En ik heb een dimmer (MNN 303), staat op dat ie voor gloeilamp is, en 60 tot 300W. Daar ga ik geen Led lamp mee aan de praat krijgen denk ik. Waarschijnlijk doen we er gewoon weer twee normale knopjes in ipv de dimmer, en dan een vrij simpele led lamp.
Bij mij in huis hangen er best veel van die standaard Ikea plafonnieres (E27 fitting), met grijze "plaat" en matte kap waar het licht doorheen komt. Dit geeft twee mogelijke problemen.
1: Ik kan waarschijnlijk het beste een lamp nemen die echt rondom verlicht ipv de meeste Philips lampen die alleen 180 graden verlichten zeg maar? Ik las ergens dat het op zich wel goed ging, alleen dat het er minder mooi uit zag als je naar de lamp zelf keek (is niet altijd even belangrijk, niet in iedere kamer).
2: Er zit zo'n plaatje in, een stukje berschermingsmetaal dat de kap (die tegen het plafon aan zit) niet te heet wordt ofzo. Iedere gloeilamp zit er ook tegenaan, en dat gaat blijkbaar goed, want het gaat al jaren zo, en het ontwerp is zo bedoeld (en half Nederland heeft zo'n ding denk ik).
Maar goed, ik lees soms dat sommige (Philips?) led lampen heet kunnen worden, zeker in gesloten armaturen enzo. Wat als ze dan de hele tijd tegen zo'n plaatje aan zitten?
Als het 1 lamp was kon ik nog wel een gokje wagen, maar wil eigenlijk 5 van die dingen veranderen. Beetje zuur als ze allemaal de fout in gaan.
Ik heb wel van die LED lampen gezien waarin een lange reep zit, met rondom LEDs, welke denk ik perfect zouden zijn voor deze plafonnieres, al zijn ze wel wat duurder. Maar het nadeel is dat ik op sommige sites toch zie dat er een glazen bolletje omheen zit. Is niet altijd goed te zien op de afbeeldingen.
Iemand hier een mening over?
Edit: En ik heb een dimmer (MNN 303), staat op dat ie voor gloeilamp is, en 60 tot 300W. Daar ga ik geen Led lamp mee aan de praat krijgen denk ik. Waarschijnlijk doen we er gewoon weer twee normale knopjes in ipv de dimmer, en dan een vrij simpele led lamp.
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 05-11-2012 18:03 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Heb zelf deze:NoxiuZ schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:22:
.... Maar eigenlijk moeten daar van die heldere lampen in, Panasonic heeft deze;
[afbeelding]
Maar nergens te vinden

Leuk ding, dimmer heb ik er nog niet aan, komt niet enorm licht vanaf maar genoeg voor het soort lamp wat het is.
Linkje: http://www.ledlampendirec...sparant-vervangt-40w.html
Mijn ouders hebben in hun bedrijf rails hangen met ongeveer 30 kopspiegellampen (E27).
Ongeveer 2 jaar geleden hebben ze ooit een test gedaan door een paar LED-kopspiegellampen te kopen, maar deze gaven gewoonweg geen licht.
Misschien is er in de afgelopen 2 jaar veel verbeterd op dit gebied.
Heeft iemand ervaring met LED-kopspiegellampen?
Ongeveer 2 jaar geleden hebben ze ooit een test gedaan door een paar LED-kopspiegellampen te kopen, maar deze gaven gewoonweg geen licht.
Misschien is er in de afgelopen 2 jaar veel verbeterd op dit gebied.
Heeft iemand ervaring met LED-kopspiegellampen?
die heb ik ook. dimmen gaat perfect. Er is ook een model met meer wattSolosmots schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:01:
[...]
Heb zelf deze:
[afbeelding]
Leuk ding, dimmer heb ik er nog niet aan, komt niet enorm licht vanaf maar genoeg voor het soort lamp wat het is.
Linkje: http://www.ledlampendirec...sparant-vervangt-40w.html
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen