Wij hebben de Kruidvat LED flame lampen geprobeerd (2x 100lumen, 1x 160). Ze bevallen heel goed! Heerlijk warm licht (beter nog dan onze andere spaarlampen van oa. osram). We hadden stad en land afgezocht voor een goedkope dimbare flame lamp. (hadden wel enkele modellen van Pharox? gevonden, maar niets naar smaak). Deze LEDs bevallen in ieder geval prima en zijn dimbaar (en gaan ook niet knipperen bij dimmen!)
Iemand ervaring met onderstaande R7 led lampen?
http://www.ebay.nl/itm/LE...ittel&hash=item256d276313
http://www.ebay.nl/itm/LE...ittel&hash=item256d276313
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Vanwaar de keuze voor die lamp? Volgens mij zijn ze ook wel goedkoper te vinden op eBay (12 euro ofzo).
Deze past in mijn lampen die ik heb staan.ThinkPadd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:34:
Vanwaar de keuze voor die lamp? Volgens mij zijn ze ook wel goedkoper te vinden op eBay (12 euro ofzo).
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Heb je ze kunnen testen, hoe bevalt de lichtkleur en -hoeveelheid?jantje.vlaam schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:50:
[...]
Ik ga morgen maar eens 2 van die GU10 spots halen om te testen. Die dingen uit China waren toch te wit. Waarom zit er geen winkel in een straal van 20KM rondom Oisterwijk met een groot assortiment en waar de spots werkend te zien zijn.
De aanbieding gaat pas morgen in zag ik, om 09:00 uur sta ik er.JakeNL schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:03:
[...]
Heb je ze kunnen testen, hoe bevalt de lichtkleur en -hoeveelheid?
Gisteren 2 4w Warm White Ledlampen van de kruidvat gekocht, maar vind ze toch wat te wit. Komt waarschijnlijk ook omdat ik eerst flare spaarlampen gebruikte. Komt wel behoorlijk wat licht vanaf, meer dan de 3w en 9w lamp die er eerst inzaten.
Voor het geld (7.99 voor 2) erg netjes
Deze week maar eens omruilen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Net een GU10 warm wit, en E27 warmwit (bolletje) gehaald voor 4,99 in totaal. Geen geld 
Lichtkleur is prima, iets witter dan een IKEA spaarlamp.
Volgens de verpakking zijn ze beiden 130 lumen en 2,4 watt. De GU10 heeft een mat glaasje voorop, LEDs zijn niet zichtbaar. Zag dat ze ook nog een dimbare GU10 variant hadden hangen, daar kon je de LEDs wel goed zien (stuk of 20 smd ledjes zaten erin). Maar die was duurder, geloof 6,99 ofzo.
Ik denk dat je voor de GU10 beter de IKEA Ledare kunt kiezen, die heeft een mooiere lichtkleur, en hogere lichtopbrengst vind ik.
Heb de GU10 lamp net open gemaakt, en het schema even ge-reverse engineered:
Lichtkleur is prima, iets witter dan een IKEA spaarlamp.
Volgens de verpakking zijn ze beiden 130 lumen en 2,4 watt. De GU10 heeft een mat glaasje voorop, LEDs zijn niet zichtbaar. Zag dat ze ook nog een dimbare GU10 variant hadden hangen, daar kon je de LEDs wel goed zien (stuk of 20 smd ledjes zaten erin). Maar die was duurder, geloof 6,99 ofzo.
Ik denk dat je voor de GU10 beter de IKEA Ledare kunt kiezen, die heeft een mooiere lichtkleur, en hogere lichtopbrengst vind ik.
Heb de GU10 lamp net open gemaakt, en het schema even ge-reverse engineered:

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2012 13:56 ]
Ik heb ze vandaag gehaald (2 voor 4,99)! Ze zijn inderdaad iets te wit. 2900K. Nu weer op zoek naar 2700K LEDs voor een goede prijs.PASware schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:47:
Gisteren 2 4w Warm White Ledlampen van de kruidvat gekocht, maar vind ze toch wat te wit. Komt waarschijnlijk ook omdat ik eerst flare spaarlampen gebruikte. Komt wel behoorlijk wat licht vanaf, meer dan de 3w en 9w lamp die er eerst inzaten.
Ik ga zo omruilen voor de flares, die had ik er eerst ook in zitten, maar dan spaarlampen. Zal dan iets meer lijken op de oude situatie, alleen dan met ledlampen.jantje.vlaam schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:15:
[...]
Ik heb ze vandaag gehaald (2 voor 4,99)! Ze zijn inderdaad iets te wit. 2900K. Nu weer op zoek naar 2700K LEDs voor een goede prijs.
En dan heb ik de hele woonkamer met cheapass led verlichting.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Is er hier iemand die wel eens bij Nierle koopt? Daar hebben ze LED lampen die ik wil testen, de verzendkosten zijn echter 12,95 per zending.
http://www.nierle.com/nl/...1.1_W,_2700_K,_35_lm.html
http://www.nierle.com/nl/...1.1_W,_2700_K,_35_lm.html
Dat is inderdaad een goedestuffie123 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:54:
35 lumen? Wat moet je daar nou mee?

Ik zag GU10, 2700K, 3w en een lage prijs. wellicht heeft dat me verblind.
Kan me wel voorstellen dat je die (mits beetje 'warme' kleur) heel goed als orientatielichtje of nachtlichtje kan gebruiken.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Gisteren binnengekregen, en werkt prima. Nadat ik hem aangesloten had was het nogal flashy flashy disco disco modes, maar gelukkig kan je met de knop "Speed/bright" de snelheid aanpassen van de diverse modes, en dan kun je hem ook rustig door alle kleuren laten lopenThinkPadd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:44:
Iemand ervaring met zo'n controllertje: http://www.ebay.com/itm/W...1c2a2d2434#ht_3673wt_1014 ?
[..]
Nu nog uitzoeken hoe ik deze controller parallel hang met m'n bestaande controller (3 potmeters voor R, G, B): http://www.circuitsonline.net/forum/view/107044
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2012 16:22 ]
Die van Kruidvat zijn inderdaad wel leuke lampjes voor deze prijzen, maar man man man, wat een kleurverschil. Ben nu al 2 keer teruggeweest om te proberen tenminste 2 dezelfde lampen naast elkaar te krijgen. Sommige zijn geel, sommige roze, sommige er tussenin. Lastig hoor
Gisteren de 200 lumen warm white dimmable omgeruild voor 100 lumen flare non-dimmable. Licht (kleur) lijkt nu beter te passen in de woonkamer, heb dat vanmorgen met iets teveel daglicht getest, maar lijkt veelbelovend.PASware schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:45:
[...]
Ik ga zo omruilen voor de flares, die had ik er eerst ook in zitten, maar dan spaarlampen. Zal dan iets meer lijken op de oude situatie, alleen dan met ledlampen.
En dan heb ik de hele woonkamer met cheapass led verlichting.
Daar had ik met mijn warm white geen last van, waren beiden hetzelfde (alleen te wit).woekele schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:31:
Die van Kruidvat zijn inderdaad wel leuke lampjes voor deze prijzen, maar man man man, wat een kleurverschil. Ben nu al 2 keer teruggeweest om te proberen tenminste 2 dezelfde lampen naast elkaar te krijgen. Sommige zijn geel, sommige roze, sommige er tussenin. Lastig hoor
Toch leuk dat led verlichting, heb geen 'dure' merken maar vooral no-name:
Woonkamer:
1x Action majestic led lampje 1.2w
1x Eettafel hanglamp met >20 ledjes, iets van 3w ofzo via ebay
2x Kruidvat flare lampen
Totaal: € 12
Pc kamer:
2x noname gu10 ebay ledspots a € 5 euro incl verzenden.
Nu in de keuken me 3 spaarlampspots vervangen door ledspotjes.
[ Voor 53% gewijzigd door PASware op 31-08-2012 10:30 ]
Nog steeds alleen maar 60W TL te krijgen?
Zoek al jaren naar een TL13W / 33-S40. Nergens te vinden. Is die buis gewoon te dun om er LED in te fixen of is er een andere reden dat die niet te krijgen zijn. Heb eigenlijk geen zin om weer met RGB strips te gaan kloten op de badkamer.
Zoek al jaren naar een TL13W / 33-S40. Nergens te vinden. Is die buis gewoon te dun om er LED in te fixen of is er een andere reden dat die niet te krijgen zijn. Heb eigenlijk geen zin om weer met RGB strips te gaan kloten op de badkamer.
Te dun lijkt mij niet, als je ziet hoe smal de LED strips tegenwoordig zijn moet dat makkelijk kunnen.
Maar je bent dus op zoek naar een LED vervanger voor een TL13W buis? Hoe ziet je armatuur eruit? Kun je er niet gewoon een LED strip inleggen (warm wit o.i.d.)
Maar je bent dus op zoek naar een LED vervanger voor een TL13W buis? Hoe ziet je armatuur eruit? Kun je er niet gewoon een LED strip inleggen (warm wit o.i.d.)
Eeuh. Armatuur? Gewoon, zo'n standaard TL ding waar je de buis in klikt/draait?
Standaard LED strips, moet ik meer aanpassen aan badkamermeubel. 150SMD RGB strips heb ik geprobeerd. Met in totaal 3 meter aan strip veel te weinig opbrengst, verwacht dat 300SMD ook te krap gaat zijn.
Wat wil je weten over het armatuur?
Standaard LED strips, moet ik meer aanpassen aan badkamermeubel. 150SMD RGB strips heb ik geprobeerd. Met in totaal 3 meter aan strip veel te weinig opbrengst, verwacht dat 300SMD ook te krap gaat zijn.
Wat wil je weten over het armatuur?
Nouja je vertelde alleen iets over een TL-buis (en niet wat je nou precies zoekt, maar ik neem aan een LED-vervanger
). Ik dacht misschien als we meer weten over de toepassing (waar de TL-buis precies in is geplaatst) dat er dan wat valt te modificeren door er een LED-strip in te knutselen
Ah op die toerThinkPadd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:49:
Nouja je vertelde alleen iets over een TL-buis (en niet wat je nou precies zoekt, maar ik neem aan een LED-vervanger). Ik dacht misschien als we meer weten over de toepassing (waar de TL-buis precies in is geplaatst) dat er dan wat valt te modificeren door er een LED-strip in te knutselen
Ja, als ze die standaard TL in die maat niet met LED gaan leveren, dan zit er weinig anders op helaas...
Ik heb de kruidvat GU10 2.2W en de 3W gehaald. 130lm tegen 185lm. Ik zie niet veel verschil, omdat de 3W veel breder straalt.
De 2.2W ogen beter, omdat je alleen een matglas voorkantje ziet. in de WC is 3x2.2 meer dan prima, alleen de mooi afgewerkte toiletruimte komt nu toch wat minder tot zijn recht door het wittere licht.
Het zit er nu 3 dagen in en de ene keer went het beter dan de andere. Voldoende licht, maar je gebruikte materialen komen niet goed tot hun recht.
De 2.2W ogen beter, omdat je alleen een matglas voorkantje ziet. in de WC is 3x2.2 meer dan prima, alleen de mooi afgewerkte toiletruimte komt nu toch wat minder tot zijn recht door het wittere licht.
Het zit er nu 3 dagen in en de ene keer went het beter dan de andere. Voldoende licht, maar je gebruikte materialen komen niet goed tot hun recht.
Vandaag een setje Philips "Master" LEDs binnen gekregen. Stevig aanvoelende en zware lampjes zijn dit.
2x de D 12-60W E27 2700K A60 en 2x de D 7-50W 2700K PAR20 40D (spots). De eerste twee gaan in een schemerlamp armatuur (vrij open), en de laatste twee in een redelijk gesloten armatuur, met een opening aan 1 kant.
Ze bevallen goed! De 12W lijken zelfs feller dan de 'echte' gloeilamp. De spots doen het ook prima, niet een te kleine lichtbundel. Lichtkleur is mooi; iets witter dan een gloeilamp, maar dat vond ik er zelfs nog iets frisser uitzien. De 12W hebben wel die 3 donkere strepen op de lamp zelf, van het koellichaam. In het lichtbeeld zag ik het niet terug, maar om direct naar te kijken is het iets minder mooi.
Al met al ben ik een tevreden koper. Nu maar hopen dat ze ook echt een poosje meegaan; de prijs was er in ieder geval wel naar...
2x de D 12-60W E27 2700K A60 en 2x de D 7-50W 2700K PAR20 40D (spots). De eerste twee gaan in een schemerlamp armatuur (vrij open), en de laatste twee in een redelijk gesloten armatuur, met een opening aan 1 kant.
Ze bevallen goed! De 12W lijken zelfs feller dan de 'echte' gloeilamp. De spots doen het ook prima, niet een te kleine lichtbundel. Lichtkleur is mooi; iets witter dan een gloeilamp, maar dat vond ik er zelfs nog iets frisser uitzien. De 12W hebben wel die 3 donkere strepen op de lamp zelf, van het koellichaam. In het lichtbeeld zag ik het niet terug, maar om direct naar te kijken is het iets minder mooi.
Al met al ben ik een tevreden koper. Nu maar hopen dat ze ook echt een poosje meegaan; de prijs was er in ieder geval wel naar...
Een goede kwaliteit (qua licht) 3000k lamp vind ik zelf vaak prettiger dan het warmwitte van gloeilampen of het net-niet-warmwitte van spaar- en ledlampen.
Persoonlijk hoop ik dat er ook nog wat meer lampen komen met 'neutraal-wit' licht.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Inmiddels heb ik er een stuk of 4 in gebruik. Het eerste exemplaar echter, begint nu toch behoorlijk hoogfrequent te 'brommen'. Verder is het licht prima en stabiel. Iemand enig idee wat die brom zou kunnen veroorzaken?Napsju schreef op maandag 16 april 2012 @ 00:39:
[...]
Geen probleem hier in Utrecht. Heb een tijdje geleden die 1.8 watt Ledare terug gebracht omdat ze te weinig licht gaven voor het doel dat ik voor ogen had. Dat 1 van de twee lampjes buiten de plastic verpakking was maakte niet uit, en ik kreeg zonder pardon het aankoopbedrag terug. Inmiddels ben ik wel erg blij met mijn 8.1 watt Ledare. Made in India, weer eens wat anders dan China. Ben trouwens ook benieuwd hoe de heldere variant zich verhoud tot de eerdergenoemde. Helaas hebben ze die in Utrecht niet, dus die zal ik binnenkort in Amsterdam gaan halen.
Schaamteloos deze foto van Google geplukt:
[afbeelding]
..en de heldere variant:
[afbeelding]
bron: lighting-gallery.net

Lekker!
Ik heb hier zelf ook een heldere Ledare 8.1w liggen die begint te brommen. Die is ook al een tijdje in gebruik.
Overigens, toen we vorige week bij de Ikea in Amsterdam waren kon ik dus de heldere ook niet meer vinden
. Jammer, want die gaf juist een beetje dat briljante gloeilamp-schijnsel
Overigens, toen we vorige week bij de Ikea in Amsterdam waren kon ik dus de heldere ook niet meer vinden

Ik heb hier zelf ook 2 Ledare 8.1W in gebruik. Hoe lang (en hoe vaak) zijn jullie lampen in gebruik?
Ik heb de brommende lamp sinds begin april. Gekocht in Utrecht.
De heldere variant hebben ze nu trouwens ook in Utrecht. Ik zag 'm laatst liggen.
De heldere variant hebben ze nu trouwens ook in Utrecht. Ik zag 'm laatst liggen.
Lekker!
Verwijderd
Ik heb net de nieuwste engineerings sample Plasma led in handen gekregen, warm licht, speciale blauw filter, 47000 4700 lume.
Uitvoering is E27, volledig dimbaar tot 900 lume (daaronder niet)
Filmpje volgt.
Filmpje volgt.
47.000 lumen is wel een achterlijke hoeveelheid licht. 500W led-lamp of zo? En wat voor koeling zat daar op? Dimmen naar 900lumen is wel heel netjes, want dat is slechts 2%.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Zijn dat bouwlampen ofzo? Zoek nog iets om 100/150W HID SON-T lamp te vervangen. Wel in oranje kleur, want dan voelt het warmer aan in de koelcel volgens de operatorsVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:25:
Ik heb net de nieuwste engineerings sample Plasma led in handen gekregen, warm licht, speciale blauw filter, 47000 lume.
Filmpje volgt.
Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality
Verwijderd
4700 lume. Type foutje, sorry.Universal Creations schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:58:
47.000 lumen is wel een achterlijke hoeveelheid licht. 500W led-lamp of zo? En wat voor koeling zat daar op? Dimmen naar 900lumen is wel heel netjes, want dat is slechts 2%.
Vermakelijk detail, hij is net stuk gegaan
Ga hem terug sturen, want dit kan niet zo de verkoop in, haha, ze zullen vvel vragen wat ik er mee gedaan heb!
Uiteraard is dit nog een sample, grof afgewerkt en zeker nog niet verkoop klaar.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2012 21:45 ]
In de garage is gisteren de 100W gloeilamp geknapt. Heb er nu even een spaarlamp van Philips inzitten van 1400 lumen. Kon echter nog nét wat meer licht gebruiken. Is een automatisch (IR) schakelende lamp, in het midden van de garage, geen mogelijkheid (zonder nieuw te bekabelen) om meer lichtpunten te maken. Dus moet breed stralen. E27 fitting.
Nu zijn er genoeg >1400 lumen LED's te krijgen, maar dat zijn echt spots. Er is zeker niks wat net zo breed straalt als een spaarlamp he?
/edit
Als er geen andere mogelijkheden zijn, overweeg ik om nieuw te bekabelen, naar 2x TL. Normale TL is niet geschikt voor het het IR aan en uit schakelen, gebeurt namelijk te vaak, maar TL LED is dat wel. Maar straalt zo'n LED TL wel een beetje breed, of moet ik een hele batterij van dat spul op hangen om heel de garage te verlichten?
Nu zijn er genoeg >1400 lumen LED's te krijgen, maar dat zijn echt spots. Er is zeker niks wat net zo breed straalt als een spaarlamp he?
/edit
Als er geen andere mogelijkheden zijn, overweeg ik om nieuw te bekabelen, naar 2x TL. Normale TL is niet geschikt voor het het IR aan en uit schakelen, gebeurt namelijk te vaak, maar TL LED is dat wel. Maar straalt zo'n LED TL wel een beetje breed, of moet ik een hele batterij van dat spul op hangen om heel de garage te verlichten?
[ Voor 25% gewijzigd door UltraSub op 01-09-2012 23:23 ]
Als je op olino.org naar de lampmetingen kijkt, zie je daar de lichthoek bij staan. En die is volgens mij altijd genoeg, omdat ze anders niet echt als TL-vervanger gebruikt kunnen worden.
Verwijderd
tweede ledlamp er bij hangen wellicht makkelijker?UltraSub schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 23:21:
In de garage is gisteren de 100W gloeilamp geknapt. Heb er nu even een spaarlamp van Philips inzitten van 1400 lumen. Kon echter nog nét wat meer licht gebruiken. Is een automatisch (IR) schakelende lamp, in het midden van de garage, geen mogelijkheid (zonder nieuw te bekabelen) om meer lichtpunten te maken. Dus moet breed stralen. E27 fitting.
/edit
Trouwens weet iemand Wanneer zijn de blauwe leds eigenlijk uitgevonden, ik kan maar geen exacte datum vinden, schat in 1988 ofzo
zoek je iets als:
Wikipedia: Light-emitting diode
Een stuk verder naar onder staat nog:
The first blue LEDs using gallium nitride were made in 1971 by Jacques Pankove at RCA Laboratories.[64] These devices had too little light output to be of practical use and research into gallium nitride devices slowed. In August 1989, Cree Inc. introduced the first commercially available blue LED based on the indirect bandgap semiconductor, silicon carbide.[65] SiC LEDs had very low efficiency, no more than about 0.03%, but did emit in the blue portion of the visible light spectrum.
The first blue LEDs using gallium nitride were made in 1971 by Jacques Pankove at RCA Laboratories.[64] These devices had too little light output to be of practical use and research into gallium nitride devices slowed. In August 1989, Cree Inc. introduced the first commercially available blue LED based on the indirect bandgap semiconductor, silicon carbide.[65] SiC LEDs had very low efficiency, no more than about 0.03%, but did emit in the blue portion of the visible light spectrum.
[ Voor 68% gewijzigd door liquid_ice op 05-09-2012 16:33 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Oke even een vraag met betrekking tot G4 halogeenlampen! Ik heb momenteel boven de eettafel deze lamp hangen:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80160768/
Hierin zitten 4 G4 halogeenlampjes van 20watt per stuk. Aangezien de rest van het huis is voorzien van LED en spaarlampen, wil ik eens kijken wat hier mogelijk voor is qua led. Nu is het zo dat deze lamp dimbaar is d.m.v. aanraking (hand op de metalen stang houden = langzaam aan dimmen/feller worden lampen).
Nu kan ik veel vinden over G4 led lampen, maar hoe het zit met een dimbare versie kom ik niet goed uit. Kan ik hier gewoon dimbare G4 led lampjes in zetten of lukt dat niet i.c.m. de ingebouwde dimmer/trafo?
Hierin zitten 4 G4 halogeenlampjes van 20watt per stuk. Aangezien de rest van het huis is voorzien van LED en spaarlampen, wil ik eens kijken wat hier mogelijk voor is qua led. Nu is het zo dat deze lamp dimbaar is d.m.v. aanraking (hand op de metalen stang houden = langzaam aan dimmen/feller worden lampen).
Nu kan ik veel vinden over G4 led lampen, maar hoe het zit met een dimbare versie kom ik niet goed uit. Kan ik hier gewoon dimbare G4 led lampjes in zetten of lukt dat niet i.c.m. de ingebouwde dimmer/trafo?
Waarschijnlijk gaat het niet werken omdat er een halogeentrafo in zit, en die hebben een minimum belasting nodig. En die minimumbelasting kom je niet aan met je LED's.
Ik heb een ikea lampje voor de kinderkamer, zo'n soort paddestoel met wolkjesmotief. Daar zit een 20W G4 lampje in. Er zit een dikke trafo aan, geen klein en licht switching ding, dus dat zal wel 12V~ zijn.
Daar gaat dan zo'n 3,5W led vervanger niet in werken zonder ook de trafo te vervangen zeker? Dan wordt het namelijk wel weer een dure aanpassing.
Wat wel apart is, is dat ze op de trafo een tulpstekker (bekend van analoge audio apparatuur) gebruiken om de 12V aan te sluiten.
Ik dacht aan zo'n lampje:
http://www.ledlampendirec...tt-rond-vervangt-20w.html
Daar gaat dan zo'n 3,5W led vervanger niet in werken zonder ook de trafo te vervangen zeker? Dan wordt het namelijk wel weer een dure aanpassing.
Wat wel apart is, is dat ze op de trafo een tulpstekker (bekend van analoge audio apparatuur) gebruiken om de 12V aan te sluiten.
Dat weet ik niet, zul je moeten proberen. En als het niet werkt knip je de trafo eraf en pak je een 12V voeding die je vast nog wel ergens hebt liggen (van een oude router/modem etc).
Verwijderd
Wow, zo oud.liquid_ice schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:31:
zoek je iets als:
The first blue LEDs using gallium nitride were made in 1971 by Jacques Pankove at RCA Laboratories.\[64] These devices had too little light output to be of practical use and research into gallium nitride devices slowed. In August 1989, Cree Inc. introduced the first commercially available blue LED based on the indirect bandgap semiconductor, silicon carbide.\[65] SiC LEDs had very low efficiency, no more than about 0.03%, but did emit in the blue portion of the visible light spectrum.
Ik vond van de week een aflevering van star-trek Nex gen. uit 1988, daar had "data" blauwe powerleds in zijn hoofd.
Zullen wel erg duur zijn geweest.
Zoiets was ik al bang voor jaThinkPadd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:30:
Waarschijnlijk gaat het niet werken omdat er een halogeentrafo in zit, en die hebben een minimum belasting nodig. En die minimumbelasting kom je niet aan met je LED's.

Trek eens één voor één de lampjes eruit, dan weet je wat de minimale belasting van de trafo is. Misschien kun je een aantal lampjes door led vervangen en de overige halogeenlampjes laten zitten.
Dit zou ik niet zo snel uitproberen, je hebt kans dat de trafo bij een te lage belasting (minimum) tot een kleine overvoltage komt (~13V-14V) en dit is al funest voor LED's.Cruise Control schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:42:
Trek eens één voor één de lampjes eruit, dan weet je wat de minimale belasting van de trafo is. Misschien kun je een aantal lampjes door led vervangen en de overige halogeenlampjes laten zitten.
p.s. is hier namelijk ook gebeurd
Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/
Ai, dat probleem kende ik nog niet. Eerst even de multimeter erop dan maar.
Vraagje. Ik ben op op zoek naar een r7s spaarlamp van 118 mm. Op het internet kan ik alleen ontzettend lelijke lompe lampen vinden. Die nooit passen. Als het even kan dimbaar maar dat is niet noodzakelijk.
Led lampen van deze soort zou mooi zijn. Maar die vindt ik alleen bij / op internet shops in China en Co.
In de openingspost zag ik wat links staan maar daar zijn ze ook niet. Alle hulp is welkom.
Led lampen van deze soort zou mooi zijn. Maar die vindt ik alleen bij / op internet shops in China en Co.
In de openingspost zag ik wat links staan maar daar zijn ze ook niet. Alle hulp is welkom.
Lang gezocht niet gevondeninternet4me schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:55:
Vraagje. Ik ben op op zoek naar een r7s spaarlamp van 118 mm. Op het internet kan ik alleen ontzettend lelijke lompe lampen vinden. Die nooit passen. Als het even kan dimbaar maar dat is niet noodzakelijk.
Die lompe dingen doen het wel goed.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Ik zag laatst bij een Philips LED halogeen vervanger dat het een "retrofit" model zou betreffen. De claim was dat die zelfs zou werken op halogeentrafo's, omdat de LED die een "signaal" zou sturen waardoor het zou moeten werken.
Dit klonk me vreemd in de oren. Hoe gaat zo'n LED doen alsof er 20W wordt verbruikt, als het eigenlijk 3W is? Of wordt er dan gewoon 20W getrokken en aan warmteproductie opgemaakt ofzo?
Dit klonk me vreemd in de oren. Hoe gaat zo'n LED doen alsof er 20W wordt verbruikt, als het eigenlijk 3W is? Of wordt er dan gewoon 20W getrokken en aan warmteproductie opgemaakt ofzo?
Het is Philips, dus ik verwacht dat het niet zomaar geklets in de ruimte is (als het van een vage Aziatische firma zou zijn, dan zou ik het voor geen meter vertrouwen, ze hebben niet of nauwelijks een naam, dus hebben ze er ook geen te verliezen). Niettemin ben ik reuze nieuwsgierig wat dit dan wel voor een signaal is. "Gewoon" 20 W trekken is nogal zinloos, want het hoofddoel van LED's is juist energiebesparing. Kun je beter gewoon de halogeen handhaven.
Bedoelen jullie in deze discussie 230V-halogeen,of 12V?
Ik zoek nog een goede 230V G9 Led of spaarlamp die dimbaar is met een dimmer die in een lamp zit ingebouwd, geen idee wat voor type precies.
Deze ging helaas alleen wat knipperen, op alle standen van de dimmer: http://www.topledshop.nl/...W-Warmwit-G9-dimbaar.html . Staat bij dat je beste faseafsnijdingsdimmer kunt gebruiken, dat zal deze dimmer dan wel niet zijn.
Nu is mijn oog gevallen op http://www.megaman.nl/spaarlampen/mm03591-584 . Als dat tenminste hetzelfde is als http://www.megaman.cc/pro...-g9/LU0104d/?voltage=220v zou die ook dimbaar moeten zijn met leading edge dimmers, dat is dan faseaansnijding lijkt me. Alleen staat er dat er op die Nederlandse site dat hij niet geschikt is voor triac-dimmer. Grrrrr, wat een ingewikkeld gedoe
PS: wel erg goed van topledshop dat je de lamp terug mag sturen en je alle kosten vergoed krijgt! Ik zal daar in de toekomst zeker weer kijken als ik iets nodig heb.
Ik zoek nog een goede 230V G9 Led of spaarlamp die dimbaar is met een dimmer die in een lamp zit ingebouwd, geen idee wat voor type precies.
Deze ging helaas alleen wat knipperen, op alle standen van de dimmer: http://www.topledshop.nl/...W-Warmwit-G9-dimbaar.html . Staat bij dat je beste faseafsnijdingsdimmer kunt gebruiken, dat zal deze dimmer dan wel niet zijn.
Nu is mijn oog gevallen op http://www.megaman.nl/spaarlampen/mm03591-584 . Als dat tenminste hetzelfde is als http://www.megaman.cc/pro...-g9/LU0104d/?voltage=220v zou die ook dimbaar moeten zijn met leading edge dimmers, dat is dan faseaansnijding lijkt me. Alleen staat er dat er op die Nederlandse site dat hij niet geschikt is voor triac-dimmer. Grrrrr, wat een ingewikkeld gedoe
PS: wel erg goed van topledshop dat je de lamp terug mag sturen en je alle kosten vergoed krijgt! Ik zal daar in de toekomst zeker weer kijken als ik iets nodig heb.
[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 17-09-2012 19:24 ]
Die lamp waar ik het over had was een 12V type. Anders heb je toch ook geen trafo nodig?
En inderdaad, ik snapte ook niet goed wat voor speciaal signaal het ding dan zou moeten geven. Het is natuurlijk zinloos om een halogeen te vervangen met een LED als die dan net zoveel stroom trekt (en maar een gedeelte daarvan in licht omzet, kennelijk).
En inderdaad, ik snapte ook niet goed wat voor speciaal signaal het ding dan zou moeten geven. Het is natuurlijk zinloos om een halogeen te vervangen met een LED als die dan net zoveel stroom trekt (en maar een gedeelte daarvan in licht omzet, kennelijk).
Ik heb hier dezelfde staan, maar dan met kleine schakelende voeding. Gekocht Q2 van 2010. Een LED-ding erin werkte niet, de voeding kwam niet goed op gang. Er zit nu een 10W halogeentje in, want de 20W geeft veel teveel licht.BounceMeister schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:06:
Ik heb een ikea lampje voor de kinderkamer, zo'n soort paddestoel met wolkjesmotief. Daar zit een 20W G4 lampje in. Er zit een dikke trafo aan, geen klein en licht switching ding, dus dat zal wel 12V~ zijn.
Goed man!
Heb je al wat gekocht? Ik zit met dezelfde lamp, maar ook voor een andere zoek ik nog G4. Het verschilt van 1 euro per stuk tot 10-15 euro per stuk op Ebay.BlizzarD schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:33:
Oke even een vraag met betrekking tot G4 halogeenlampen! Ik heb momenteel boven de eettafel deze lamp hangen:
Voor de geïnteresseerden: Colruyt verkoopt de MyVision GU10 4W 2700K warm wit LEDs aan 10 €. Heb de prijsevolutie niet gevolgd de laatste tijd maar dat lijkt mij een hele goede prijs. Lichtkleur benadert ook heel goed traditioneel licht imho.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nee heb nog niks aangeschaft, omdat dit dus blijkbaar niet gaat werken met de standaard halogeen dimmer die er in zit. Dan moet ik dus een andere voeding + 4 dure dimbare G4 lampjes gaan kopen, denk dat het dan nogal wat jaar gaat duren voor dat terug verdient issphere schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 13:10:
[...]
Heb je al wat gekocht? Ik zit met dezelfde lamp, maar ook voor een andere zoek ik nog G4. Het verschilt van 1 euro per stuk tot 10-15 euro per stuk op Ebay.

Er schoot me net nog iets te binnen. Maakt qua stroomverbruik het volgende uit:BlizzarD schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:33:
- 4x 20W halogeen gedimd op +/- 50%
of - 4x 10W halogeen op +/- 90-100%
4×10W is zeker veel efficiënter. Als je een gloeilamp dimt, dan is 50% van de lichtopbrengst ~80% van het stroomverbruik ofzo. Dus als je altijd of vaak dimt, dan liever minder lichtpunten gebruiken. Hetzelfde aantal van een lager vermogen kan ook, maar is iets minder efficiënt.BlizzarD schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:38:
[...]
Er schoot me net nog iets te binnen. Maakt qua stroomverbruik het volgende uit:Ik weet niet of de trafo/dimmer wellicht (een stuk) efficiënter is zodra je deze meer tot het maximum gaat belasten. Momenteel heb ik even geen energiemeter tot mijn beschikking om e.e.a. te kunnen meten, maar wellicht weet iemand dit?
- 4x 20W halogeen gedimd op +/- 50%
of- 4x 10W halogeen op +/- 90-100%
Hier vanmiddag een 36W TL (die ~48W incl. ballast verbruikte) vervangen door 5x LEDARE 3,4W. Dat verbruikt nu 16,9W (gemeten (Energy-Logger 3500), is minder dan de opgegeven 17,5W). De TL hing ~1m boven het bureau en de spots hangen nu ~2m boven het bureau. De verlichtingssterkte is iets minder, maar wel prettiger. Grootste winst is echter dat die lelijke hangende TL-bak midden in de ruimte weg is.
Verwijderd
wie heeft er ervaring met het vervangen van oude TL arm. met conventionele vsa's door ledstrip
je zou een flinke besparing verwachten in verbruik
maar een TLD 58/840 geeft 5200lm verbruik 58+vsa ca 70VA
ledstrip 5060 4500 72VA
graag reactie of ervaring
je zou een flinke besparing verwachten in verbruik
maar een TLD 58/840 geeft 5200lm verbruik 58+vsa ca 70VA
ledstrip 5060 4500 72VA
graag reactie of ervaring
@rijnstreek:
Ledstrip wat 5060 en 4500?
Je moet er verder rekening meer houden dat een TL die 5200lm 360 graden in de rondte geeft. Ik heb hier berekend dat ik met ongeveer 1/4 van de lummen van mijn oude TL in een gerichte bundel genoeg lux op mijn werkoppervlak haal (e.g. 3/4 van het licht kwam niet op de juiste plek terecht).
Ledstrip wat 5060 en 4500?
Je moet er verder rekening meer houden dat een TL die 5200lm 360 graden in de rondte geeft. Ik heb hier berekend dat ik met ongeveer 1/4 van de lummen van mijn oude TL in een gerichte bundel genoeg lux op mijn werkoppervlak haal (e.g. 3/4 van het licht kwam niet op de juiste plek terecht).
Wat zijn een beetje goeie dimbare ledlampen? (GU10 en E27)
Ik vind er genoeg op internet. Maar iemand ervaring?
[ Voor 38% gewijzigd door DeBaroN op 20-09-2012 14:36 ]
Ik zweer nog steeds bij mijn Philips lampjes:baronruud schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:01:
Wat zijn een beetje goeie dimbare ledlampen? (GU10)
wmeester in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
Die doen het nog steeds. Ook de lampen van leditlight doen het nog steeds en werken uitstekend:
http://www.leditlight.net...3x2watt-gu10-dimbaar.html
Wat betreft de discussie hierboven mbt het dimmen van de ledlampen en minimale vermogens voor een dimmer: ik heb een Gira dimmer van 8 tientjes en ik kan de lampen inderdaad niet helemaal zacht draaien, de minimale stand is echter wel "minimaal genoeg". Ik heb er 4 in het armatuur zitten.
[ Voor 21% gewijzigd door wmeester op 20-09-2012 14:42 ]
Alle dimmers in mijn huis zijn de Busch-Jaeger 6513 U-102
Die zijn toch speciaal om led te dimmen had ik begrepen?
Die zijn toch speciaal om led te dimmen had ik begrepen?
Verwijderd
@rijnstreek:
Ledstrip wat 5060 en 4500lm?
Je moet er verder rekening meer houden dat een TL die 5200lm 360 graden in de rondte geeft. Ik heb hier berekend dat ik met ongeveer 1/4 van de lummen van mijn oude TL in een gerichte bundel genoeg lux op mijn werkoppervlak haal (e.g. 3/4 van het licht kwam niet op de juiste plek terecht).[/quote]
[quote]
voor het berekenen van de verlichtingssterkte moet je inderdaad rekening houden met een reflectiefactor van wanden en plafond.
de ledstrip heeft volgens mij een stralingsbundel van 120 o dus niet de 60 o naar boven.
ik zal eens moeten meten wat voor verlichtingsterkte er op de werkvloer overblijft?
ik mijn bevindingen binnenkort melden.
Ledstrip wat 5060 en 4500lm?
Je moet er verder rekening meer houden dat een TL die 5200lm 360 graden in de rondte geeft. Ik heb hier berekend dat ik met ongeveer 1/4 van de lummen van mijn oude TL in een gerichte bundel genoeg lux op mijn werkoppervlak haal (e.g. 3/4 van het licht kwam niet op de juiste plek terecht).[/quote]
[quote]
voor het berekenen van de verlichtingssterkte moet je inderdaad rekening houden met een reflectiefactor van wanden en plafond.
de ledstrip heeft volgens mij een stralingsbundel van 120 o dus niet de 60 o naar boven.
ik zal eens moeten meten wat voor verlichtingsterkte er op de werkvloer overblijft?
ik mijn bevindingen binnenkort melden.
Misschien een n00b vraag...In onze huiskamer (en keuken en overloop) hangen 30 stuks GU 5.3 halogeenspots van 20W. Die worden aangestuurd door een dimmer van Jung (fase aansnijding) en secundair een Osram Halotronic trafo (http://www.samelight.eu/W...-HTM70-230-240-Mouse.html)
Nu vraag ik me af: kan ik de spots zondermeer vervangen voor LED varianten of is er zoiets als een minimale vermogensgrens? Ik meen me te herinneren dat zo'n trafo pas werkt wanneer er x Watt aan vermogen gevraagd wordt.
Alternatief is om alle trafo's te verwijderen en over te stappen op GU10. Maar dan moeten er ook wat fittingen vervangen worden en ik vraag me serieus af of er 20W varianten bestaan van dat type..
Gaarne advies.
Nu vraag ik me af: kan ik de spots zondermeer vervangen voor LED varianten of is er zoiets als een minimale vermogensgrens? Ik meen me te herinneren dat zo'n trafo pas werkt wanneer er x Watt aan vermogen gevraagd wordt.
Alternatief is om alle trafo's te verwijderen en over te stappen op GU10. Maar dan moeten er ook wat fittingen vervangen worden en ik vraag me serieus af of er 20W varianten bestaan van dat type..
Gaarne advies.
Je hebt ook LED trafo's en dimmers: http://www.leditlight.net/dimmers-trafo-s-fittingen.html
Ik neem aan dat je meerdere trafo's hebt? Zwaarste GU5.3 (MR16) LED's zijn 9W (3x 3W), moet je zelf even uitrekenen hoeveel trafo's je dan nodig hebt en hoe je het wil indelen.
Ik neem aan dat je meerdere trafo's hebt? Zwaarste GU5.3 (MR16) LED's zijn 9W (3x 3W), moet je zelf even uitrekenen hoeveel trafo's je dan nodig hebt en hoe je het wil indelen.
I Know. Maar dan ga ik dus alles vervangen, terwijl het misschien wel mogelijk is om die Halotronics te hergebruiken. Dus vandaar mijn vraag: gaat dat werken? Zijn hier ervaringen mee?
Volgens mij is het sowieso problematisch als het totale vermogen van je LEDs onder het minimale vermogen van de trafo uitkomt; ik zou er van uitgaan dat het niet gaat werken.hansdegit schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:06:
I Know. Maar dan ga ik dus alles vervangen, terwijl het misschien wel mogelijk is om die Halotronics te hergebruiken. Dus vandaar mijn vraag: gaat dat werken? Zijn hier ervaringen mee?
Of zijn er voorbeelden van trafo's die wel werken onder die minimum grens, en hoop je dat de jouwe daar 1 van is?
Als je 4 spotjes van 3x3W hebt dan zit je al aan de minimumbelasting van je trafo toch?
Probleem is dat er niet echt een duidelijk antwoord voor is, makkelijkste is gewoon proberen.
Probleem is dat er niet echt een duidelijk antwoord voor is, makkelijkste is gewoon proberen.
Zojuist keurig bericht gekregen van Leditlight. Hun ervaring is dat de Osram Mouse aka Halotronic niet zo lekker wekrt met LED verlichting, vanwege het gebrek aan vermogensvraag door de lampjes.
Plan b) Op zoek naar fittingen en GU10 LED lampen ter vervanging van 20/30 W halogeen.
Plan b) Op zoek naar fittingen en GU10 LED lampen ter vervanging van 20/30 W halogeen.
Met de Ikea Ledare heb ik zelf ervaring. Zeer positief. Is een vervanger voor 35W halogeenspot. Geen idee of dat resulteert in te veel licht, aangezien je op zoek bent naar iets van 20 à 30W-vervanger?hansdegit schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:15:
Zojuist keurig bericht gekregen van Leditlight. Hun ervaring is dat de Osram Mouse aka Halotronic niet zo lekker wekrt met LED verlichting, vanwege het gebrek aan vermogensvraag door de lampjes.
GU10 voetjes vind je eenvoudig op internet (dealextreme, ebay, ...)
Ondertussen is er ook al een Philips Master LedSpot LV van 10W (als 50W vervanger). Linkje PDF PhilipsThinkPadd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:59:
Je hebt ook LED trafo's en dimmers: http://www.leditlight.net/dimmers-trafo-s-fittingen.html
[ Voor 27% gewijzigd door D!zzy op 21-09-2012 17:43 ]
Oke zoiets dacht ik alpcmadman schreef op donderdag 20 september 2012 @ 01:47:
[...]
4×10W is zeker veel efficiënter. Als je een gloeilamp dimt, dan is 50% van de lichtopbrengst ~80% van het stroomverbruik ofzo. Dus als je altijd of vaak dimt, dan liever minder lichtpunten gebruiken. Hetzelfde aantal van een lager vermogen kan ook, maar is iets minder efficiënt.
Hier vanmiddag een 36W TL (die ~48W incl. ballast verbruikte) vervangen door 5x LEDARE 3,4W. Dat verbruikt nu 16,9W (gemeten (Energy-Logger 3500), is minder dan de opgegeven 17,5W). De TL hing ~1m boven het bureau en de spots hangen nu ~2m boven het bureau. De verlichtingssterkte is iets minder, maar wel prettiger. Grootste winst is echter dat die lelijke hangende TL-bak midden in de ruimte weg is.
Spaar-halogeen lampjes??
Net zoiets als een paardensneltrein.
[ Voor 44% gewijzigd door Techneut op 22-09-2012 13:49 ]
Mja zijn 8W dingen, welke vergelijkbaar zijn met 10W halogeen variant. Scheelt niet veel maar scheelt me ook niks qua prijs dus tjaTechneut schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 11:30:
Spaar-halogeen lampjes??
Na het lezen van dit topic ben ik eens aan het rekenen gegaan en kwam erachter dat wij flink kunnen besparen op de badkamer verlichting die ruim 4uur per dag aan staat (helaas zijn willen de kids alleen in slaap vallen als de badkamer verlichting aan staat). In de badkamer zitten nu 5 halogeen spots(gu10) van 50watt (warm wit) welke ik zou willen vervangen voor led. De lampen van Ikea komen vaak voorbij, die heb ik bekeken, maar die lichtopbrengst lijkt mij te weinig. Voor andere lampen zie ik prijzen varieren van 2,50 (ebay) tot 25 Euro (Philips) per lamp.
Wie heeft er een goede/voordelige tip met een goede vervanger van deze lampen?
Waar heb je die gekocht? Ik heb een vergelijkbare plafondlamp die ook nog met veel te felle 20W's staat te blazen.BlizzarD schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:06:
[...]
Mja zijn 8W dingen, welke vergelijkbaar zijn met 10W halogeen variant. Scheelt niet veel maar scheelt me ook niks qua prijs dus tja
Zelf ben ik buitengewoon tevreden over: http://www.ledlampendirec...-4-watt-vervangt-40w.html. Deze zijn eventueel ook dimbaar. Op de site zijn ze ook in grijs/rvs-kleur te vinden.quizmaster schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:27:
Na het lezen van dit topic ben ik eens aan het rekenen gegaan en kwam erachter dat wij flink kunnen besparen op de badkamer verlichting die ruim 4uur per dag aan staat (helaas zijn willen de kids alleen in slaap vallen als de badkamer verlichting aan staat). In de badkamer zitten nu 5 halogeen spots(gu10) van 50watt (warm wit) welke ik zou willen vervangen voor led. De lampen van Ikea komen vaak voorbij, die heb ik bekeken, maar die lichtopbrengst lijkt mij te weinig. Voor andere lampen zie ik prijzen varieren van 2,50 (ebay) tot 25 Euro (Philips) per lamp.
Heel goedkoop zijn ze niet, maar komen wat lichtkleur betreft het zéér goed overeen met de reguliere GU10-spots.

Philips masterled 4-35w gu10 230v 40graden 2700k warm wit dimbaar 19236700
Kosten nu 16 euro bij elektronicashop.nl
nu weer 18 bij Conrad (zelf 16 betaald)
Let wel op er zijn verschillende versies
-25 graden
-40 graden
-2700k
-3000k
Eerste goede LED lamp voor mij (ok een heel klein E27 ledlampje van Osram had ik al).
Zojuist op Conrad deze review gepost:
Gekocht ter vervanging van 50 Watt spotjes in een ander armatuur van Conrad (Draaibaar halogeensysteem Flexo II). Gebruik ze in de badkamer. Let wel op dat ze niet te vochtig mogen worden.
Heb eerst ééntje gekocht om te kijken of de kleur goed genoeg was. Deze is een tikje minder geel als de normale halogeen maar nauwelijks merkbaar en alleen als je de halogeenspotjes ernaast ziet. Kleur is verder uitstekend te noemen, ik heb legio LED lampen gezien die veel koeler/blauwer waren. Hier is daar niets van te zien.
De hoek (40 graden bij deze versie) is iets kleiner als standaard halogeen. In mijn geval geen enkel probleem, ik gebruik 4 lampjes naast elkaar en die vullen elkaar goed aan.
Ook moet je er wel rekening mee houden dar er veel minder licht wegstraalt buiten die 40 graden als halogeenspotjes. Bijvoorbeeld aan de onderkant (bij de fitting) zie je bij de halogeenspotjes nog veel licht alle kanten opgaan, daar is hier geen sprake van. Dit ontbreken van strooilicht kan invloed hebben in de rest van de kamer.
Toch heb ik nu meer dan voldoende licht in de badkamer, ben er tevreden mee. Ze zijn ook best mooi ontworpen, niet groter als de standaard GU10 lampjes en een net design zeer bruikbaar in een open armatuur.
De prijs is wel aan de hoge kant vandaar geen "uitstekend". En de levensduur moet zich nog maar bewijzen, Philips heeft bij mij absoluut geen goede naam voor wat betreft het halen van de opgegeven levensduur. Spaarlampen van Philips zijn bij mij veel eerder kapot gegaan als zou moeten. Dus even afwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door psy op 26-09-2012 10:56 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Beide mooie lampen, maar wordt een kostbaar verhaal. Zijn er mensen met goede ervaringen van de led lampen die verkrijgbaar zijn op ebay of is dat allemaal troep?
bv: http://www.ebay.nl/itm/17...m1423.l2649#ht_3022wt_954
Ik heb volgens mij dezelfde LED spots als uit die link maar dan de niet-dimmende variant en die bevallen uitstekend. Let wel op dat die dingen geen 9W zijn maar eerder rond de 4W.
Naar aanleiding van ThinkPad's advies had ik ook maar eens 3 leds bij deleledfactory besteld. Echter zijn die nog steeds niet aangekomen. De verkoper zou afgelopen maandag nogmaals 3 leds verstuurd hebben ... hopelijk komen die wel aan.quizmaster schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:38:
Beide mooie lampen, maar wordt een kostbaar verhaal. Zijn er mensen met goede ervaringen van de led lampen die verkrijgbaar zijn op ebay of is dat allemaal troep?

Verder heb ik goeie ervaring met Philips Master LedSpot MR16 (GU5.3) 10W 2700K en 36° hoek. Ze branden nu ongeveer een jaar, en waren als vervanging voor 50W halogeenspots (5 in totaal). 'In der tijd' had ik ze voor 40 euro aangekocht, en waren ze voor 30 euro te vinden op een aantal e-shops. Nu kan je ze blijkbaar al krijgen voor zo'n +/- 25 euro vinden.
Ach, ook al heb ik er 40 euro/stuk voor neergeteld (maakte gebruik van zogenaamde 'EcoCheque's' (België)), ik zou ze volgens mijn berekeningen al na 2,5 jaar zeker terugverdienen (puur qua elektriciteitskost, zelfs geen rekening mee gehouden dat een halogeenlamp vervangen ook geld kost).
Heb nog 10 stuks led lampjes gekocht van het merk Majestic bij de Action vandaag. 3 watt 250 lumen. Werkt prima. Helaas is de actie voorbij, zag het te laat. Van afgelopen maandag tot vandaag waren ze 3 euro per stuk.
Na wat zoekwerk kwam ik E14 LED-lampjes tegen bij Ikea voor een leuke prijs. Vestiging Breda had ze deze kaarslampjes helaas niet, ze kenden de artikelcode niet eens.
Toch zijn deze lampjes te vinden op de Nederlands website van Ikea. Na wat klikken blijken de lampjes op geen enkele vestiging op voorraad.
Ze hebben wel de volgende op voorraad:
reflector
kaars
Iemand ervaring met E14 LED-lampen van Ikea voor wat betreft lichtopbrengst en kleur? Ik wil de LED-lampen gebruiken als schemerlampjes. Lichtopbrengst van 200 lumen van de ene lijkt me wat veel en lichtverspreiding van de reflectorlamp is mischien niet zo mooi als sfeerverlichting?
Update:
Vandaag was ik in de buurt van Barendrecht en heb bij de Ikea aldaar twee kaars LED-lampjes aangeschaft. Leuk als schemerlamp aangezien het licht niet al te fel is. Ik betwijfel dan ook dat de lichtopbrengst 200 lumen is. Ook valt op dat het ene lampje geler is dan de ander. Leuke LED-lampjes voor 7 euro.
Toch zijn deze lampjes te vinden op de Nederlands website van Ikea. Na wat klikken blijken de lampjes op geen enkele vestiging op voorraad.
Ze hebben wel de volgende op voorraad:
reflector
kaars
Iemand ervaring met E14 LED-lampen van Ikea voor wat betreft lichtopbrengst en kleur? Ik wil de LED-lampen gebruiken als schemerlampjes. Lichtopbrengst van 200 lumen van de ene lijkt me wat veel en lichtverspreiding van de reflectorlamp is mischien niet zo mooi als sfeerverlichting?
Update:
Vandaag was ik in de buurt van Barendrecht en heb bij de Ikea aldaar twee kaars LED-lampjes aangeschaft. Leuk als schemerlamp aangezien het licht niet al te fel is. Ik betwijfel dan ook dat de lichtopbrengst 200 lumen is. Ook valt op dat het ene lampje geler is dan de ander. Leuke LED-lampjes voor 7 euro.
[ Voor 57% gewijzigd door Dr. Malsain op 01-10-2012 20:31 . Reden: update ]
Kan iemand mij van advies voorzien? Ik heb een nieuwe lamp gekocht:
Link naar lamp
Ik wil er graag led lampen indoen, maar geen idee welke. Het moet zeker niet te fel zijn, dus hoeveel lumen zou ik moeten nemen?
Link naar lamp
Ik wil er graag led lampen indoen, maar geen idee welke. Het moet zeker niet te fel zijn, dus hoeveel lumen zou ik moeten nemen?
Hoe groot zijn die bollen, want ik had eerst metalen bollen waar ik mooi MR16 spotjes in had gedaan, maar die konden hun warmte niet kwijt => 2 van de 4 ledlampen hebben het niet overleefd.
Ik zou er dan spaarlampen in stoppen, want LED-lampen kunnen er niet zo goed tegen doorgaans.
Ikea to sell only LED-based lighting by 2016, wants to be greener than your sofa bed
Ikea zet vol in op LED-verlichting
Ikea zet vol in op LED-verlichting
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ik heb een paar maanden geleden een aantal van deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20211681/
Ikea 0.5 W E14 ledare lampjes gekocht.
Bevallen mij prima, daarom wil ik er graag een paar bij hebben. Helaas zijn deze uit het assortiment, en weten ze niet of en wanneer ze terugkomen.
Heeft iemand een idee waar soortgelijke lampjes te halen zijn (voor een schappelijke prijs) ??
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20211681/
Ikea 0.5 W E14 ledare lampjes gekocht.
Bevallen mij prima, daarom wil ik er graag een paar bij hebben. Helaas zijn deze uit het assortiment, en weten ze niet of en wanneer ze terugkomen.
Heeft iemand een idee waar soortgelijke lampjes te halen zijn (voor een schappelijke prijs) ??
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Over IKEA gesproken: zojuist 4 stuks GU 10 lampen gekocht ter vervanging van 3 spots MR16 op de overloop (moest dus ook fittingen vervangen en heb nu een Osram Mouse trafo over...) en de spot in het toilet. Valt me enorm mee! Komt lekker zacht licht vanaf.
Voldoet wat mij betreft dus prima als vervanger van 20W GU5.3 Halogeen en 50W GU 10 halogeen.
Voldoet wat mij betreft dus prima als vervanger van 20W GU5.3 Halogeen en 50W GU 10 halogeen.
Beste mensen,
Wij hebben in onze woonkamer 1 open spant en een half open spant zitten, waar wij oorspronkelijk led spots op willen plaatsen. Nu hebben wij ons dus bedacht en willen we led strips (verdekt) plaatsen die dimbaar zijn.
Waarom? : Led strips verlichten het plafond+spant mooi egaal en spots niet.
Alleen zijn led strip dus allemaal 12V.
De dimmers zitten er en de draden liggen ook al.
Hoe is dit op te lossen? Ik heb iets gelezen over dimbare drivers?
Kwam een niet 12V-strip tegen, de flex strip 240V :
http://www.ledpro.nl/nl/l...-profielen/flexstrip-240v
Ik ben nogal heel erg noob op het gebied van elektriciteit, dus zoveel mogelijk hulp is welkom!
Wat heb ik allemaal nodig om dit goed werkend te krijgen? Alvast bedankt.
type dimmer is een Busch-Jaeger 6513U-102..
Wij hebben in onze woonkamer 1 open spant en een half open spant zitten, waar wij oorspronkelijk led spots op willen plaatsen. Nu hebben wij ons dus bedacht en willen we led strips (verdekt) plaatsen die dimbaar zijn.
Waarom? : Led strips verlichten het plafond+spant mooi egaal en spots niet.
Alleen zijn led strip dus allemaal 12V.
De dimmers zitten er en de draden liggen ook al.
Hoe is dit op te lossen? Ik heb iets gelezen over dimbare drivers?
Kwam een niet 12V-strip tegen, de flex strip 240V :
http://www.ledpro.nl/nl/l...-profielen/flexstrip-240v
Ik ben nogal heel erg noob op het gebied van elektriciteit, dus zoveel mogelijk hulp is welkom!
Wat heb ik allemaal nodig om dit goed werkend te krijgen? Alvast bedankt.
type dimmer is een Busch-Jaeger 6513U-102..
[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 15-10-2012 20:00 ]
Ervaring Dele-led-factory (Ebay):
Begin augustus (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38692360) had ik 3 ledspots 3x3W MR16 Cree/epistar gekocht bij Dele-led-factory. Echter waren deze, een maand later, begin september nog steeds niet aangekomen. Toen heb ik contact gehad met de aanbieder. Netjes en snel een vriendelijk antwoord gekregen, dat het inderdaad wat langer zou kunnen duren in verband met 'vertragingen internationale post' en dergelijke. Samen met de verkoper heb ik besloten om een weekje extra te wachten. Na een weekje (toen 10 september) was mijn pakketje nog steeds niet aangekomen.
Opnieuw contact, en ineens ook maar voor alle veiligheid een case via ebay geopend (mijn betalingswijze was PayPal). Via deze case heb ik verder netjes contact gehad met de verkoper. Hij heeft me er (zoals het moet) 3 nieuwe verzonden. Echter vroeg hij mij ook om de case nu al te sluiten. Aangezien ik zelf niet zo bekend ben met Ebay, heb ik toch maar eerst even raad gevraagd op het ebay-forum. Daar vertelde ze me dat ik dit niet hoefde te doen, ook al waren we netjes tot een overeenkomst gekomen. Mocht ik het 2de pakketje ook niet aankrijgen, zou ik geen case meer kunnen openen... en daar zou ik dan staan. Geld weg en zonder spots. Gelukkig stond er niet zoveel geld op het 'spel'.
Vorig weekend, een maand verder, waren mijn spotjes nog steeds niet toegekomen. Ik wist dat mijn case op ebay automatisch zou sluiten op 15 oktober. Daarom had ik gisteren de case laten escaleren. De nacht van gisteren (zondag) op vandaag een berichtje van Ebay mogen ontvangen dat de case in mijn voordeel was. Het geld stond weer netjes op mijn PayPal-rekeningen.
Conclusie: Op zich een goed contact gehad met de verkoper. Echter jammer genoeg de spotjes nooit kunnen ontvangen. Tweaker ThinkPad heeft wel netjes de bestellingen aangekregen. Pech? Geen idee, maar ik heb netjes mijn geld teruggekregen. Misschien binnenkort maar eens op zoek gaan naar een andere verkoper... We'll see
Begin augustus (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38692360) had ik 3 ledspots 3x3W MR16 Cree/epistar gekocht bij Dele-led-factory. Echter waren deze, een maand later, begin september nog steeds niet aangekomen. Toen heb ik contact gehad met de aanbieder. Netjes en snel een vriendelijk antwoord gekregen, dat het inderdaad wat langer zou kunnen duren in verband met 'vertragingen internationale post' en dergelijke. Samen met de verkoper heb ik besloten om een weekje extra te wachten. Na een weekje (toen 10 september) was mijn pakketje nog steeds niet aangekomen.
Opnieuw contact, en ineens ook maar voor alle veiligheid een case via ebay geopend (mijn betalingswijze was PayPal). Via deze case heb ik verder netjes contact gehad met de verkoper. Hij heeft me er (zoals het moet) 3 nieuwe verzonden. Echter vroeg hij mij ook om de case nu al te sluiten. Aangezien ik zelf niet zo bekend ben met Ebay, heb ik toch maar eerst even raad gevraagd op het ebay-forum. Daar vertelde ze me dat ik dit niet hoefde te doen, ook al waren we netjes tot een overeenkomst gekomen. Mocht ik het 2de pakketje ook niet aankrijgen, zou ik geen case meer kunnen openen... en daar zou ik dan staan. Geld weg en zonder spots. Gelukkig stond er niet zoveel geld op het 'spel'.
Vorig weekend, een maand verder, waren mijn spotjes nog steeds niet toegekomen. Ik wist dat mijn case op ebay automatisch zou sluiten op 15 oktober. Daarom had ik gisteren de case laten escaleren. De nacht van gisteren (zondag) op vandaag een berichtje van Ebay mogen ontvangen dat de case in mijn voordeel was. Het geld stond weer netjes op mijn PayPal-rekeningen.
Conclusie: Op zich een goed contact gehad met de verkoper. Echter jammer genoeg de spotjes nooit kunnen ontvangen. Tweaker ThinkPad heeft wel netjes de bestellingen aangekregen. Pech? Geen idee, maar ik heb netjes mijn geld teruggekregen. Misschien binnenkort maar eens op zoek gaan naar een andere verkoper... We'll see
Hmm, dat klinkt niet hoopgevend. Heb vorige week 10 van de GU10 leds besteld.
nou ja, afwachten maar.
nou ja, afwachten maar.
Bwa, ik heb volgens mij net pech gehad. Als je de feedback gaat bekijken van de verkoper zijn er vooral positieve. Gebruiker ThinkPad heeft al meerdere bestellingen WEL aangekregen. Geen idee waar mijn spotjes zijn achtergebleven.
Mijn raad: eerst 1 of 2 bestellen; als die goed zijn (aangekomen) kan je meerdere bestellen. In batch van 10 zijn natuurlijk goedkoper, maar dat vind ik niet afwegen tegen het risico op een eerste aankoop.
Edit: bij welke leverancier heb jij gekocht?
Mijn raad: eerst 1 of 2 bestellen; als die goed zijn (aangekomen) kan je meerdere bestellen. In batch van 10 zijn natuurlijk goedkoper, maar dat vind ik niet afwegen tegen het risico op een eerste aankoop.
Edit: bij welke leverancier heb jij gekocht?
[ Voor 5% gewijzigd door D!zzy op 17-10-2012 18:34 ]
Weet iemand waar ik deze led lamp van philips online kan halen of ergens in de winkel rondom arnhem?
http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291193029/prd/nl/
Zo, 800+ lumen, da's meer dan een 60W gloeilamp volgens wikipedia. Daar ben ik ook wel in geïnteresseerd maar denk dat ie aardig duur zal zijn.Yibsel schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:09:
Weet iemand waar ik deze led lamp van philips online kan halen of ergens in de winkel rondom arnhem?
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
JaNitroX infinity schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:30:
[...]
Zo, 800+ lumen, da's meer dan een 60W gloeilamp volgens wikipedia. Daar ben ik ook wel in geïnteresseerd maar denk dat ie aardig duur zal zijn.
Als je op die webpagina klikt op 'winkels zoeken' (oranje knopje rechts naast de foto), en je typt daar Arnhem in, dan krijg ik een heel overzicht aan winkels rondom Arnhem. Ben zelf niet van die kanten (-> België), maar dat lijken mij toch allemaal mogelijke kanshebbers :-).Yibsel schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:09:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen