Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 78 Laatste
Acties:
  • 878.603 views

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:41
Techneut schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:25:
Wat ik bedoelde met mijn vraag of LED's en transformator wel bij elkaar passen had ik niet direct dat belastingsaspect in gedachten. Ik dacht meer aan het volgende:
Stel dat die trafo oorspronkelijk bij de halogeenlampjes hoorde. Was dat misschien het geval? Dan is het beschreven gedrag natuurlijk geen wonder.
In welk opzicht zou zo'n transformator dan wel/niet bij LED lampen passen, anders dan het eisen van een minimum belasting? Het zijn toch allemaal standaard voltages die die dingen genereren?
Wat dat laatste betreft, nee niet per definitie. Zowel spanning als vermogen kunnen sterk uiteenlopen, immers het aantal LED's per set kan toch verschillen?
Bovendien werken LED's op gelijkspanning en halogeenlampen mogen gerust wisselspanning hebben.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
D!zzy schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 00:15:
Wat wel raar is, is het feit dat het probleem zich blijft voordoen als twan1 er een 20W halogeenlamp bij aansluit (parallel, zoals het moet neem ik aan). De meeste halogeentransfo's hebben een minimumbelasting van zo'n 20W nodig, dat toch wel zou moeten schakelen met 24W als belasting ...

@twan1: kijk even op je transformator wat de minimum en maximumbelasting is. Als de belasting meer zo'n 50W a 60W is, probeer er eens 2 halogeenspots en 1 ledlamp aan te hangen. Als het dan wel netjes brand is de kans overgroot dat het aan minimum belasting van de transfo ligt. Ik heb zelf hier twee 10 watt ledspots in parallel over de transformator moeten schakelen om aan de minimumbelasting te komen. Als je niet aan de minimumbelasting komt (ook niet als je ze in groep parallel schakelt) zou je een led-transfo moeten aanschaffen.
Volgens mijn zijn die Philips lampen 'retrofit', dwz dat ze weliswaar 4 watt zijn maar dat je voor de trafo 20 watt moet rekenen. Mijn ervaring is echter dat dit in combinatie met bijv. Ikea trafo's niet altijd goed werkt. Mijn Ikea trafo heb ik vervangen door een 110 watt Philips trafo (5x 4watt led) en dat werkt goed.

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zo'n LED setje gekocht op Ebay, LED strip van 5 meter (warm wit), transformator erbij en netjes aangesloten boven het aanrecht onder de kastjes. Wat mij opvalt is dat het begin van de strip (aan de kant die is aangesloten op de transformator) echt super heet wordt (daar moet natuurlijk alle stroom doorheen tot de laatste led aan toe). Ik verbrand echt serieus mijn vingers aan de leds, terwijl het einde helemaal niet zo heet wordt.

Is dit gezond of moet ik op zoek naar een ander stroomding?

[ Voor 7% gewijzigd door Executor16 op 08-07-2012 12:24 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zit hij op een aluminium profieltje geplakt? Dat zorgt namelijk voor extra koeling.
Wat voor voeding zit eraan? Eentje die bijgeleverd was, of heb je er zelf wat aangehangen?

• Terpen Tijn
Techneut schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:57:
Wat dat laatste betreft, nee niet per definitie. Zowel spanning als vermogen kunnen sterk uiteenlopen, immers het aantal LED's per set kan toch verschillen?
Bovendien werken LED's op gelijkspanning en halogeenlampen mogen gerust wisselspanning hebben.
Ok, maar uitgaande van een 12V DC transformator en idem LEDs/halo's, dan is A toch het enige wat varieert? Dus zolang het product daarvan boven de minimale en onder de maximale belasting van de transformator zit zou het toch moeten werken (of je nu 1 lamp hebt, of een string etc)?
Je begrijpt nog steeds niet volledig wat ik bedoelde met mijn vraag. Een halogeenlamp kan gewoon op wisselspanning werken. de transformator kan in dat geval dus best alleen maar wisselspanning leveren en hoeft bovendien helemaal niet een spanning te hebben van 12 V. Dus als die trafo voorheen dienst deed voor de halogeenlampen, zou het een wonder zijn als het zou passen.
Dat is het enige wat ik me afvroeg, omdat ik niet kan inschatten hoe technisch de vraagsteller is.

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Bedankt voor de antwoorden. Ik kan helaas niet de transfo bekijken, die zit weggewerkt achter een vals plafond en is door de vorige eigenaars onbereikbaar geplaatst.

Het zijn inderdaad retrofit lampen dus ik had gehoopt dat ze 1:1 vervangbaar zouden zijn.

Ik leg ze in ieder geval in de kast totdat ik het plafond ooit vervang of totdat de transfo de geest geeft.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
twan1 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:50:
Bedankt voor de antwoorden. Ik kan helaas niet de transfo bekijken, die zit weggewerkt achter een vals plafond en is door de vorige eigenaars onbereikbaar geplaatst.

Het zijn inderdaad retrofit lampen dus ik had gehoopt dat ze 1:1 vervangbaar zouden zijn.

Ik leg ze in ieder geval in de kast totdat ik het plafond ooit vervang of totdat de transfo de geest geeft.
Ben ondertussen wel benieuwd hoe de claim van Philips (Retrofit werkt samen met 99% van de bestaande halogeentrafo's) stand houdt. Bij mij heb ik inmiddels allebei de trafo's moeten vervangen, hoewel ik Philips retrofits gebruik..... :(

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:36
bszz schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:54:
[...]

Ben ondertussen wel benieuwd hoe de claim van Philips (Retrofit werkt samen met 99% van de bestaande halogeentrafo's) stand houdt. Bij mij heb ik inmiddels allebei de trafo's moeten vervangen, hoewel ik Philips retrofits gebruik..... :(
Het zijn ook geen trafo's, maar geschakelde voedingen.
En die zijn goedkoper te maken als je ze ontwerpt voor 1 bepaald vermogen. Het nadeel is dat ze het niet meer doen bij een veel lagere stroom.

TheS4ndm4n#1919

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
twan1 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:50:
Ligt die niet in de buurt van één van de spots? Veel trafo's zijn klein genoeg om door zo'n gat naar buiten te halen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52
Xander schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:33:
Ligt die niet in de buurt van één van de spots? Veel trafo's zijn klein genoeg om door zo'n gat naar buiten te halen.
Iemand met een infraroodcamera zien te vinden (ik heb er één), ik zie de netvoedingen van de verlichting hier op mijn werk zo naast de lampen liggen. Ook nog een wifi-access point gevonden :+

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
Mijn ervaring met de Pharox 400 LED-lamp: http://www.solarwebsite.n...test-pharox-400-led-lamp/

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/07/Pharox_400_1.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Mooi artikel, Jeroen.

En het komt wel ongeveer overeen met mijn ervaringen met Pharox.

In 2009 2 van deze lampen gehaald (eentje van Pharox zelf en een tweede onder het Albert Hein P&E huismerk). Wat mij vooral opviel was het grote verschil in kwaliteit tussen 2 exemplaren. De ene gaf prima en helder licht. De ander heel vies groenig.

Van de recentere pharox versies heb ik ook een paar exemplaren liggen (een keer gekocht via een Groupon actie). De 'flame' is een leuke sfeerlamp maar eerlijk gezegd vind ik de MyAmbiance dan nog net wat fijner (wel achter een lampenkamp met eigen kleur).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Even ter controle zodat ik weet of ik andere lampen ook voor led moet gaan vervangen. Klopt onderstaande berekening??

Heb mijn keukenlamp met origineel 4 x 50 watt halogeen voorzien van 4 x 3,5 watt GU10 led's van de Ikea. Het licht was in het begin behoorlijk wit maar ik heb het idee dat na verloop van tijd het licht wel iets geler en dus warmer is geworden.

Investering was €28,-.
Besparing per uur 168 watt.

De lamp staat zo'n 3 uur per dag aan (want klein raam in de keuken) en bespaart me per dag dus een halve kW.

365 x (0,5 x 0,22) = €40,15.

Dat vermenigvuldig met de levensduur van de lampen

(20.000 / 3) / 365 = 18 jaar x €40,15 = €722,-

Voor mij dus reden genoeg om deze voor LED te kiezen.
Ik vraag mij af of je formules kloppen. Het aantal watt dat je nu bespaart geloof ik wel, maar heb m'n twijfels bij die formules. Volgens mij moet je andere formules gebruiken, of andere waardes gebruiken (vermogen van de huidige lampen bijv. ipv "0,5").

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

fabulaus schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:35:
Even ter controle zodat ik weet of ik andere lampen ook voor led moet gaan vervangen. Klopt onderstaande berekening??

Besparing per uur 168 watt.

De lamp staat zo'n 3 uur per dag aan (want klein raam in de keuken) en bespaart me per dag dus een halve kWh.

365d/j x (0,5kWh x €0,22/kWh) = €40,15/jaar

(20.000h / 3h/d) / 365d/j = 18 jaar x €40,15/jaar = €722,-

Fixed.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-12 21:03
Behalve dat 4×50W - 4×3,5W = 186W en niet 168W.

Dus:
fabulaus schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:35:
Heb mijn keukenlamp met origineel 4 x 50 watt halogeen voorzien van 4 x 3,5 watt GU10 led's van de Ikea. Het licht was in het begin behoorlijk wit maar ik heb het idee dat na verloop van tijd het licht wel iets geler en dus warmer is geworden.

Investering was €28,-.
Besparing per uur 186 watt.

De lamp staat zo'n 3 uur per dag aan (want klein raam in de keuken) en bespaart me per dag dus een 558 Wh.

365 x (0,558kWh x €0,22) = €44,81.

(20.000 / 3) / 365 = 18 jaar x €44,81 = €806,-

[ Voor 69% gewijzigd door Paul C op 10-07-2012 16:09 ]

• MrScratch
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

@JeroenH

Leuke review. Ik zit ook al lang tegen aankoop van LEDlampen te hikken, maar dit is erg nuttig om de stap te zetten. Ik zoek naar goede dimbare LEDs, dus dit is een uitstekende kandidaat.

Heel klein puntje: de link onderaan je artikel naar bespaarbazaar werkt niet helemaal goed.

Look behind you! A three headed monkey!

• JeroenH
MrScratch schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:27:
@JeroenH

Leuke review. Ik zit ook al lang tegen aankoop van LEDlampen te hikken, maar dit is erg nuttig om de stap te zetten. Ik zoek naar goede dimbare LEDs, dus dit is een uitstekende kandidaat.
Ja, ik ben met lampen, zowel LED als spaar, ook een paar keer goed de mist ingegaan. Over deze lamp ben ik echt wel tevreden. Zoals ik schrijf: geen cheapo dimmer gebruiken, kans op zoemen.
Heel klein puntje: de link onderaan je artikel naar bespaarbazaar werkt niet helemaal goed.
Thanks! Aangepast.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:19
Graag advies mbt onze nieuwe afzuigkap waarin ik LED met veel licht wil.
Volgens mij heb ik nu G4, 2 x 20W, 12V ~

Wat is hier aan te raden en waar kan ik dat evt kopen zodat het binnen een week of zo ik huis is.
Ik zal zo te zien ook een nieuwe ballast mogen kopen.

En dan denk ik deze met deze
Dat is aleen warm wit. Ik dacht voor koken aan koud wit. Advies aub
En deze zijn 2 watt, maar ik zie ze ook van 3 watt. Heeft dat nog zin ?

Edit Deze lijkt me ook mooi maar 24 euro pst is wel heel veel

En is het een probleem als ik een oude 12V - voeding gebruik van b.v. een telefoon.
4 watt lijkt me niet zo veel.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/30l0vox.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2cmodg0.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Woodski op 10-07-2012 17:54 ]

Verwijderd

aluminium lijnprofiel speciaal gemaakt voor ledstrip is mooi maar ook nogal prijzig
en het is niet de bedoeling dat het profiel duurder wordt dan de ledstrip.

maar het valt niet mee om toepasbaar standaard profiel te vinden wellicht gewoon C-profiel
heeft iemand hier al een oplossig gevonden. opaal/transparant kunststof is daarna wel op maat te zagen.

zijn er op dit forum ook die zelf in china bestellen gaarne DM
Woodski schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:56:
Graag advies mbt onze nieuwe afzuigkap waarin ik LED met veel licht wil.
Volgens mij heb ik nu G4, 2 x 20W, 12V ~

Wat is hier aan te raden en waar kan ik dat evt kopen zodat het binnen een week of zo ik huis is.
Ik zal zo te zien ook een nieuwe ballast mogen kopen.

En dan denk ik deze met deze
Dat is aleen warm wit. Ik dacht voor koken aan koud wit. Advies aub
<knip>
Is dat zo, koud wit? Vroeger toen er alleen maar TL was die er voor in aanmerking kwam hoorde je heel veel advies voor warm wit voor keukens. Koud wit zou te veel violet bevatten waardoor met name vleesgerechten er niet aantrekkelijk uitzagen, en dat boven het fornuis! Nog geen ervaring met LED's, wij hebben in de wasemkap nog gewoon gloeilampen en die zijn sowieso tamelijk warm van kleur.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Gewoon neutraalwit (4000K) werkt prima. In de afzuigkap heb ik spaarlampjes zitten en onder de kastjes TL balken. Ik heb ook geen behoefte dit te vervangen door LED, omdat ik dat niet echt een alternatief vindt voor TL in deze situatie (hoeft niet gedimd te kunnen worden en branden lange tijd).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Prima, helemaal ook mijn idee, maar ik dacht dat Woodski z'n vraag juist over die laatst genoemde zaken ging. Dus juist wel in de afzuigkap. Dus boven het eten, en wat zijn momenteel dan de adviezen?

Edit:
Zo hebben bij mij de TL-balken onder de kastjes 3000K. Dus bij lange na geen 4000K.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 11-07-2012 10:53 ]

• Executor16
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:59:
Wat voor voeding zit eraan? Eentje die bijgeleverd was, of heb je er zelf wat aangehangen?
BounceMeister schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:08:
Zit hij op een aluminium profieltje geplakt? Dat zorgt namelijk voor extra koeling.
Led zit niet op een aluminium strip. Achterkant zit gewoon een 3M plakstrip. Die ik heb ik direct op het hout geplakt van de kastjes. Voeding zat idd gewoon erbij. Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2C1G3j280Y381A3u2m46/photo%201.JPG

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3R0z2z1P2h0q1T433J38/photo%202.JPG

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leuke review!

Alleen, het lijkt alsof je de megaman en de ledare door elkaar haalt op de foto's?

Wise enough to play the fool

• JeroenH
Thanks! Was leuk om te doen en ik mag de lamp nog houden ook. Ik heb hem alweer uitgeleend aan een collega die zo'n let-lamp ;) wel eens wilde zien.
Alleen, het lijkt alsof je de megaman en de ledare door elkaar haalt op de foto's?
Volgens mij niet... welke foto's bedoel je?

Executor16 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 19:54:
[...]

[...]

Led zit niet op een aluminium strip. Achterkant zit gewoon een 3M plakstrip. Die ik heb ik direct op het hout geplakt van de kastjes. Voeding zat idd gewoon erbij. Zie foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]
Is het een 12V voeding? Misschien even op een andere 12V voeding proberen dan... Vind deze er nogal elcheapo uit zien. En volgens mij ook redelijk overpowered, tenzij je er 10 meter LED strip aan hebt hangen :P ?

Waar het op neer komt: Ik denk dat of de voeding een te hoge spanning uitspuugt (meer dan 12V, waardoor de weerstandjes heet worden), of dat de LED strip gewoon brak in elkaar is gezet (te lage weerstandswaardes gekozen) waardoor hij 12V eigenlijk niet aan kan, en de rest dus moet wegstoken in die weerstandjes.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2012 20:29 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, ik denk dat het te maken heeft met de uitvoering van de strip zelf. De krachtige 5meter strips gebruiken zo'n 48watt of meer, en dat moet dan door spoortjes heen die gemaakt zijn van een dun laagje koper. Dus dat geeft een spanningsval. Heb het zelf eens gemeten. Dat scheelde iets van 1,5 volt meen ik mij te herinneren.
edit: zie hier: _ferry_ in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Het opwarmen ga je niet verhelpen, tenzij je de spanning kan bijstellen. Maar het verschil in output tussen begin en eind kun je oplossen door het leggen van een extra draad om de weerstand lager te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 11-07-2012 20:53 ]

• Executor16
  • Niet online
Ik heb het voor de grap even getest met dit geval in plaats van de voeding:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0W1z0z2T0B190w0Q2w04/photo.JPG

Dit maakt zoals verwacht geen ruk uit, de strip blijft aan het begin super heet tot de helft van de lengte. In totaal is de strip ongeveer 4,75 meter. Ik heb er een klein stukje vanaf moeten knippen. Wel lomp dat zoiets op deze manier verkocht wordt dan. Dacht dat het wel een gangbaar setje was op internet, je ziet die dingen overal :/

Wat kan ik het beste doen in mijn geval? De strip in twee knippen (2x 2,35 ongeveer) en dan vanaf de adapter naar beide beginpunten?

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-12 16:25
Jeroen; vooral het vergelijk tussen de Ledare en de Pharox is 'leuk'. Die komen alle 2 uit dezelfde ontwikkelafdeling. Natuurlijk met als groot verschil wel/niet dimbaar en vast wat andere uitgangs- en optimalisatie punten tijdens de ontwikkeling, maar toch.
Hmm, is dat nu al zo?

Er is wel een aankondiging geweest dat Ikea samen zou gaan werken met Lemnis. Maar daar liggen dan nu al de resultaten van in de winkel?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Paul C
  • Laatst online: 18-12 21:03
Executor16 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:11:
Ik heb het voor de grap even getest met dit geval in plaats van de voeding:

[afbeelding]

Dit maakt zoals verwacht geen ruk uit, de strip blijft aan het begin super heet tot de helft van de lengte. In totaal is de strip ongeveer 4,75 meter. Ik heb er een klein stukje vanaf moeten knippen. Wel lomp dat zoiets op deze manier verkocht wordt dan. Dacht dat het wel een gangbaar setje was op internet, je ziet die dingen overal :/

Wat kan ik het beste doen in mijn geval? De strip in twee knippen (2x 2,35 ongeveer) en dan vanaf de adapter naar beide beginpunten?
Probleem lijkt dan inderdaad de te grote weerstand van de strip. De oplossing zou dan inderdaad zijn om een extra draadje langs de strip te laten lopen en deze verderop nog een keer aan te sluiten. Denk niet dat je 'm hiervoor door hoeft te knippen? Gewoon op 2/3 nog een keer power injecteren, dan zitten de LED's nooit verder dan 1/3 striplengte van een aansluiting verwijdert.

Hier trouwens nog een positieve ervaring met LEDARE spotjes:
Na de recente goede ervaring met 3x3,5W GU10 LEADARE in de afzuigkap, vorige week een ander project aangepakt. Op een slaapkamer hier hing een niet bijster efficiënt armatuur met een 11W spaarlamp. Dit gaf genoeg licht om naar bed te gaan, maar te weinig voor bureauwerk. Dus bij de ikea een 5xGU10 armatuur gekocht en meteen 5x3,5W LEDARE GU10 lampjes. Dit opgehangen en dat maakt een wereld van verschil! Het licht is veel mooier, maar vooral veel meer. 2 spotjes op het bureau gericht en drie de slaapkamer in.

Zoveel licht met slechts 17,5W! :*)

• teacher

teacher

Dysgaf!

JeroenH schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:26:
[...]

Volgens mij niet... welke foto's bedoel je?
Of... Is die megaman een ikea lamp? (er staat megaman boven, maar ikea op de lamp) Dan is hetvdus een foutje aan mijn kant.

• misthafalls
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:46
Ik heb op 3 juli bij een chinese ebay verkoper (androidstation), die via Duitsland opereert, een set van 4x E27 LED lampen voor 29,98 gekocht (incl. verzendkosten). Hoewel ik ze gisteren pas heb gekregen vind ik de lampen tot nu toe prima in kleur en lichtsterkte (oh en geen verschillen tussen de 4 :)). Hieronder de link naar de daad werkelijke artikel(en):

http://www.ebay.nl/itm/350560244324

Ik zal van het weekend even kijken of ik wat mooie foto's er van kan maken :).

• liquid_ice
  • Laatst online: 19-11 07:22
Nadat ik nu bij mezelf 8 gloeilampen (samen 370W) heb vervangen door veelal spaarlampen en 1 LED lamp (nu 84W), ga ik nu een heel huis ver-LED-en in een keer als een soort verrassing en cadeau aan een maat van me ;)

Er is veel te winnen, want hij heeft (wel geteld) 1 spaarlamp en 1 zo'n Philips eco lamp.

Als eerste heb ik in het geheim informatie verzameld over de huidige verlichting.

Werkkamer - 75W gloeilamp - hangt los.
Gang - 20W gloeilamp *
Gang - 75W gloeilamp *
Zolder - 100W gloeilamp - hangt los
Badkamer - 20W gloeilamp *
Keuken - 53W Philips eco - hangt los
Hal - 8W spaarlamp
Kast - felle (geen idee over wattage) gloeilamp
Toilet - 40W gloeilamp
Buiten - 3 of 4 (twijfel nu even) gloeilampen (geen idee over wattage)

Slaapkamer - 4 * 40W - MR16 spots
Studeerkamer - 4 * 20W IKEA spots (fitting geen idee)

Keuken - 11 inbouw spots onder de kastjes van 10W per stuk.

* = plafondlamp zoals : http://www.lamponline.nl/...ils/1/600/301753810P0.jpg

- Bedenk me nu dat ik de lamp boven de spiegel in de badkamer vergeten ben te checken.
- Ook staan er nog 2 (ik denk halogeen) lampen in de kamer, maar daar heb ik geen lamp/fitting gegevens van.
- Ook nog 2 plafond lampen in de woonkamer niet kunnen checken

Alles bij elkaar kom ik uit rond de 34 lampen met een gezamenlijk vermogen van ongeveer 1000Watt. Als de ketel er mee stopt kan ie alle lampen aan aan zetten.

Alleen op de 2 halogeen lampen in de kamer heb ik dimmers gezien.

* De 11 spots in de keuken wil ik vervangen door iets van een LED stip.
* Voor de lampen die buiten hangen moet ik weten welke LED lampen daar goed tegen kunnen
* Voor bijv. het toilet en de kast wil ik wat goedkopere LED lampen gebruiken en de veel gebruikte lampen wil ik graag bij de wat betere merken blijven.
Het laatste wat ik wil is dat hij over 3 jaar uitvallende lampen heeft en dan LED de rug toe keert.

Omdat het een verrassing is moet ik ook de mogelijkheid open houden voor als hij nog iets van lampen wilt ruilen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou waar mogelijk spaarlampen kopen, de efficiëntie van spaarlampen ligt blijkbaar nog altijd (net) iets hoger dan LED-lampen, en de geadverteerde levensduur bij LED-lampen lijkt minder betrouwbaar dan bij spaarlampen. Het is een technologie die nog in zijn kinderschoenen staat :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• liquid_ice
Ja, ik zat net te kijken naar de spaar en LED lampen die ik voor mezelf gekocht heb.

(onderstaande gegevens komen allemaal van de doos)
(Allemaal Philips lampen)

Spaarlamp klein - 11W - 600 Lumen - vervangt 50W gloeilamp
Spaarlamp rond - 15W - 970 Lumen - vervangt 75W gloeilamp
Spaarlamp rond - 18W - 1100 Lumen - vervangt 82W gloeilamp
LED lamp - 6W - 250 Lumen - vervangt 25W gloeilamp

De spaarlampen zitten tussen de 0.015 en 0.018 Watt/Lumen terwijl de LED lamp op 0.024 Watt/Lumen zit. Dat valt me ook wat tegen.

Volgens de doos zijn de spaarlampen een factor 4.5 tot 5 zuiniger dan hun gloei varianten, terwijl de LED maar 4.1 keer efficiënter is.

Wel vind ik de LED veel licht geven voor een 25W gloeilamp vervanger.

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Yep, zeker aan de onderkant van het spectrum zijn LEDs niet zuiniger dan spaarlampen. Ze vullen ook een andere niche daar; kleine gloeilampvervangers ipv general purpose lighting.

• liquid_ice
bedoel je de onderkant van het licht spectrum?
of het spectrum van het formaat van lampen?

Het viel me namelijk ook op dat als ik zoek op ledlamp.nl dar er geen ledlampen gevonden werden die een 75+ Watt gloeilamp konden vervangen.

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik bedoelde het lichtspectrum, geen beeldspraak-spectrum :)

En ja, in NL zijn LED-lampen erg duur en slecht verkrijgbaar, zeker wanneer je meer licht nodig hebt.

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Nu ned2 Tegenlicht , ledlampen
Hmm, jammer.... dat wordt terug kijken op uitzending gemist :).

Overigens, zelf ben ik nog steeds uitermate tevreden met de ledlampen die ik nu in gebruik heb :).

Vooral de 5w myvision lampen van Philips (25w gloeilamp vervangers) in de staande (naar boven schijnende) lamp en een Ikea "Storm" papieren lamp vind ik erg prettig. Zelfde licht als van de spaarlampen die ik hiervoor gebruikte. Niet echt heel veel zuiniger dan die spaarlampen maar ze blijven wel veel koeler en zijn tenminste direct op volle lichtsterkte.

Maar wat mij betreft is het tijdperk dat ledlampen, ook in E14 armaturen, echt wel de spaarlampen kunnen gaan vervangen.

Alleen voor heel veel licht is het inderdaad nog steeds veel te duur.

• liquid_ice
Als ik het zo bekijk ga ik inderdaad overal spaarlampen gebruiken ipv LED, vind het zelf nog jammer ook.

Alleen in de Kast, Toilet, de spots en bij de keuken zullen LEDs gebruikt worden denk ik.

of eymey moet me kunnen overhalen met een mooi rekenvoorbeeld?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:45
Ik weet niet waarom iedereen zo gefixeerd is op het aantal lumen, maar hier heb ik Philips 11W spaarlampen vervangen met 7,2W Samsung LED lampen, en die laatste geven echt niet minder licht. De Toshiba 5,5W die ik heb (290lm) zit dichter in de buurt van de 11W spaarlamp, ik denk dat die er iets onder zit. En het verschil tussen een Philips 7W spaarlamp en 3W Philips LED is helemaal belachelijk: de LED (officieel 15W equivalent) geeft echt veel meer licht dan de spaarlamp. De gemeten opbrengst in lumen is blijkbaar rekbaar. Bovendien is het licht ook echt gelijk aan, in plaats van dat je fijn nog even in het donker rondrent.

Zelf heb ik de volgende vervangingen gedaan:
10W LEDitlight: 60W gloei
7.2W Samsung LED: 60W gloei, 11W spaar
5.5W Toshiba LED: 40W gloei, 8 & 9W spaar
3.5W Toshiba LED: 25W gloei, 7W spaar
3W LED (kaars): 25W gloei
3W Philips LED: 7W spaar
In geen van de gevallen vond ik dat er sprake was van een achteruitgang in licht. Ik heb een paar (Philips Genie) spaarlampen gebruikt in armaturen waar de LED lampen niet lekker pasten, maar verder zijn alle spaarlampen al weggegeven aan familie. Nu nog een goede TL vervanging zien te regelen...
@Liquid_ice: Ik zou niet weten wat ik moet voorrekenen :).

Zelf ben ik voornamelijk begonnen met LED omdat ik benieuwd was naar de div. ontwikkelingen (en dus nogal eens de neiging had een 'nieuwe' lamp te kopen).

Zoals @Bezuiniger ook al zegt vind ik de voornaamste voordelen van LED dat het gewoon direct aan is. Bovendien vind ik van de meeste lampen (philips MyVision, Philips MyAmbiance, Ikea Ledare) die ik nu heb de lichtkleur gewoon prettig.

De 25w gloeilamp (en 7w spaalamp) vervangende 5w Myvision leds die ik hier heb zullen, zeker ten opzichte van 5-7w spaarlampen, hun hogere aanschafprijs echt niet snel terugverdienen. Maar dat neemt niet weg dat de voordelen voor mij nog steeds blijven.

* Direct aan
* Minder hitte
* Een in mijn ogen fijnere lichtkleur (bij spaarlampen ervaar ik meestal nog een groen- of juist roze-zweem).

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 16:18

FutureCow

(C) FutureCow

Bij ons is in 2 weken tijd beide afzuigkap lampjes kapot gegaan.
Hier zitten extra smalle E14 lampjes in. Deze hebben beide een vermogen van 40Watt. Verbruikt dus 80W tijdens het koken. Nu ben ik op zoek gegaan naar een alternatief (LED?) maar kan die niet echt vinden in een kleine maat, die wel redelijk wat licht geeft.

Het gaat om zo'n lamp:
Afbeeldingslocatie: http://www.lichtwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/250x250/37cc71ed52dccba0160ea9c381ab513b/a/f/afzuigkap-pr.jpg

De maten :
8,5 cm lang (incl. fitting)
2,5 cm breed

[ Voor 5% gewijzigd door FutureCow op 17-07-2012 00:15 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ik ben ook opzoek naar zo'n lamp, maar dan voor het koelkast lampje :)

39

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Deze hebben een diameter van 2 cm en zijn 5 cm lang:
http://www.benl.ebay.be/i...ittel&hash=item4165adaf05
Afbeeldingslocatie: http://www.123trading.de/images/a_Bilder/7774_01.jpg
Voor een koelkast doenbaar waarschijnlijk maar geen 40W vervanger.

[ Voor 23% gewijzigd door Wouter.S op 17-07-2012 00:22 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 16:18

FutureCow

(C) FutureCow

Geeft denk ik te weinig licht? heb denk ik 200-300 lumen zeker wel nodig?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb er volgens mij gewoon zoiets in hangen:

http://www.ebay.nl/itm/Ne...-White-Bulb-/261066453548

http://www.ebay.nl/itm/E1...ulb-85-265V-/261053411207 zou nog wat krachtiger moeten zijn. Maar je weet het nooit met die Chinese specs ;)

[ Voor 41% gewijzigd door woekele op 17-07-2012 09:07 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
80+ Lumen/Watt.... ik gok van niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Woodski
Ik heb DEZE gevonden op ebay en gekocht in de webshop. De webshop is iets voordeliger dan eBay.

Afbeeldingslocatie: http://www.led-lights24.de/images/user/16559/produkte/1_710_med.jpg

Het ding is bi-polair en slikt alles tussen de 12 en 30 volt.
Getest op een 20v laptop voeding en hij werkt nu prima in de afuigkap op 12v

Mooi en vooral veel licht in mijn G4 armatuur.
Alleen staan de pennetjes te ver uit elkaar, buigen met een klein tangetje

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2lvk702.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/30iaqlg.jpg

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-12 19:50
Fietsbel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:13:
ik ben ook opzoek naar zo'n lamp, maar dan voor het koelkast lampje :)
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de lamphouder.
Maar ik heb het koelkastlampje vervangen door een zeer gangbaar model matglas kaars led lampje met kleine fitting dat ik nog over had. Ik meen een Calex van 1,5 watt of zo. Licht zat.
Die 25 watt lamp die er standaard in zat was al na 2 tellen te heet om aan te pakken. Lijkt me niet bevorderlijk in een koelkast.
Nu ben ik nog op zoek naar een vervanger voor het allerlaatste gloeilampje in huis: Het naaimachinelampje!
Misschien is dat lampje wat wouter.s hierboven noemt wel wat.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kan je nog een foto posten met 1x halogeen en 1x led in de afzuigkap? Zit met hetzelfde "probleem" namelijk. Heb ook nog 6x10watt halogeen onder de keukenkastjes, daar wil ik ook vanaf.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

Nox

Noxiuz

Lamp van de koelkast vervangen? Dat is kostentechnisch toch gewoon onzinnig? Ding is nog nooit stuk gegaan hier, koelkast van 15 jaar bijna. En hoe vaak staat hij open? Gewoon niet te lang open hebben staan is veel beter, ook voor het verbruik van je koelkast zelf.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41

13art

Moderator Mobile
Woodski schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:55:
Ik heb DEZE gevonden op ebay en gekocht in de webshop. De webshop is iets voordeliger dan eBay.

[afbeelding]

Het ding is bi-polair en slikt alles tussen de 12 en 30 volt.
Getest op een 20v laptop voeding en hij werkt nu prima in de afuigkap op 12v

Mooi en vooral veel licht in mijn G4 armatuur.
Alleen staan de pennetjes te ver uit elkaar, buigen met een klein tangetje

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb ook een keer 2 van dat soort lampjes besteld voor de afzuigkap, maar helaas, de led lampjes branden dan amper. Haal je er eentje uit, of vervang je de andere door een halogeenlamp dan brandt die ene led lamp wel goed, maar beide dan komt er nauwelijks ligt vanaf. Helaas. Is dat met deze ook zo?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Woodski
teacher schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 00:13:
Kan je nog een foto posten met 1x halogeen en 1x led in de afzuigkap? Zit met hetzelfde "probleem" namelijk. Heb ook nog 6x10watt halogeen onder de keukenkastjes, daar wil ik ook vanaf.
De afzuigkap is nieuw en nooit gebruikt met de 2 x 20watt halogeenlampjes.
Mijn huidige voedign is ook te zwak voor de halogeenlampjes dus ik kan ze niet laten zien.
Maar geloof me het is bak meer licht dan de originele lampjes.
l3art schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:45:
[...]

Heb ook een keer 2 van dat soort lampjes besteld voor de afzuigkap, maar helaas, de led lampjes branden dan amper. Haal je er eentje uit, of vervang je de andere door een halogeenlamp dan brandt die ene led lamp wel goed, maar beide dan komt er nauwelijks ligt vanaf. Helaas. Is dat met deze ook zo?
In de afzuigkap zat een voeding voor minimaal 20watt.
Die heb ik voor 8 euro of zo bij Eijlander vervangen door een voeding die wel werkt bij 6 watt.
Het lijkt me dat jij hetzelfde probleem hebt.

De lampjes die ik nu heb hebben hun eigen voeding en werken op vrijwel iedere gangbare spanning.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/mai5u1.jpg

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41

13art

Moderator Mobile
Hmm dat zou zomaar kunnen ja.
Maar ja om de lampjes aan te schaffen, de voeding te vervangen, kan je toch weer heel veel tijd 2 halogeen lampjes laten branden ;-)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Woodski
l3art schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:19:
Hmm dat zou zomaar kunnen ja.
Maar ja om de lampjes aan te schaffen, de voeding te vervangen, kan je toch weer heel veel tijd 2 halogeen lampjes laten branden ;-)
8 euro voor een voeding is niet veel. En die lampjes die ik heb gekocht werken bijna overal op.
De test is op een laptop voeding. Vrijwel iedere brick voeding zal goed zijn.
Je hebt misschien nog wel wat in de lade liggen of anders ff kijken op een rommelmarkt.

Verwijderd

herhaalde oproep

aluminium lijnprofiel speciaal gemaakt voor ledstrip is mooi maar ook nogal prijzig

maar het valt niet mee om toepasbaar standaard profiel te vinden wellicht gewoon C-profiel
heeft iemand hier al een oplossig gevonden. opaal/transparant kunststof is daarna wel op maat te zagen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:07:
herhaalde oproep

Wellicht kan je je vraag iets verduidelijken?
Geen antwoord is meestal een onduidelijke vraag. :)

Wat ben je van plan? Hoe moet het eruit gaan zien? Heb je linkjes/voorbeelden?

Verwijderd

FutureCow schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:11:
Bij ons is in 2 weken tijd beide afzuigkap lampjes kapot gegaan.
Hier zitten extra smalle E14 lampjes in. Deze hebben beide een vermogen van 40Watt. Verbruikt dus 80W tijdens het koken. Nu ben ik op zoek gegaan naar een alternatief (LED?) maar kan die niet echt vinden in een kleine maat, die wel redelijk wat licht geeft.

Het gaat om zo'n lamp:
[afbeelding]

De maten :
8,5 cm lang (incl. fitting)
2,5 cm breed
Ik had exact dezelfde situatie en heb ze vervangen door Ikea Ledare Kaars E14 model (2x 4watt). En dat past prima!

• Woodski
Mijn oude afzuigkap is net in de vuilnisbak gegaan.

Ik heb nog wel de spaarlampjes eruit gesloopt.
Kort model tornado met veel licht die goed in de krappe afzuigkap paste.

Afbeeldingslocatie: http://www.nierle.com/pic/12032p.jpg
Woodski schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:44:
[...]

In de afzuigkap zat een voeding voor minimaal 20watt.
Die heb ik voor 8 euro of zo bij Eijlander vervangen door een voeding die wel werkt bij 6 watt.
Het lijkt me dat jij hetzelfde probleem hebt.

De lampjes die ik nu heb hebben hun eigen voeding en werken op vrijwel iedere gangbare spanning.

[afbeelding]
wat een aparte kleuren draad aan de voeding. Op zwart en rood komt 230V, en op blauw en bruin 12V ? Had het eerder andersom verwacht.... Heb je het wel goed aangesloten?

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ElectricAlex schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:12:
[...]

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de lamphouder.
Maar ik heb het koelkastlampje vervangen door een zeer gangbaar model matglas kaars led lampje met kleine fitting dat ik nog over had. Ik meen een Calex van 1,5 watt of zo. Licht zat.
Die 25 watt lamp die er standaard in zat was al na 2 tellen te heet om aan te pakken. Lijkt me niet bevorderlijk in een koelkast.
Nu ben ik nog op zoek naar een vervanger voor het allerlaatste gloeilampje in huis: Het naaimachinelampje!
Misschien is dat lampje wat wouter.s hierboven noemt wel wat.
Thanks, ik ga daar eens naar kijken :)

39

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
Net 2x Ledare E27 8.1W en 3x Ledare GU10 3.4W gaan halen.

De Ledare E27 8.1W geïnstalleerd in het toilet en in een halletje (ter vervanging van 60W gloeilamp). Ik heb hier wat ervaringen gelezen dat de 4.3W voor een toilet wel voldoende zou zijn; maar ik beklaag het me niet dat ik voor de 8.1W heb gekozen. Net de juiste hoeveelheid licht. Iets rozer naar mijn mening, maar zeker voldoende voor een toilet.

De 3x Ledare GU10 3.4W ga ik installeren op mijn kamer. Mijn oude lamp (60W) was aan vervanging toe. Ik heb de indruk dat deze spotjes het licht meer verstrooien dan een 35W halogeenspot. (zal wel aan de stralingshoek liggen :-) ).

Binnenkort ga ik er nog wat halen: 5x de GU10 en nog eens een 25W gloeilampvervanger. Jammer dat Ikea geen GU5.3 (MR16) verkoopt :(... Zou er zo nog zo'n 13 moeten vervangen. De 5 meestgebruikte wel al vervangen door Philips Master LEDspot 10W... maar ik zie het niet direct zitten om 13x +/-30 euro neer te leggen + op sommige plaatsen andere transfo's.

• Woodski
ThinkPadd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 09:54:
[...]

wat een aparte kleuren draad aan de voeding. Op zwart en rood komt 230V, en op blauw en bruin 12V ? Had het eerder andersom verwacht.... Heb je het wel goed aangesloten?
Die kroonsteen zit aan de 12v DC kant.
Aan de 230V AC kant heb ik de originele afzuigkap stekker gemaakt
Ik vind het ook wel jammer dat Ikea op sommige punten LED nog laat liggen.

Aan de ene kant zijn er steeds meer producten (ook lamp armaturen zoals de Calypso) waarin ze de Ledare 8.1W aanbevelen, maar een splinternieuwe afzuigkap (zo'n anti-hoofdstoot Nutid) is nog steeds uitgerust met energie slurpende en hitte stralende halogeens. En het is ook maar de vraag of die zonder meer te vervangen zijn door leds (ivm trafo).

De ledare 8.1W begin ik trouwens wel steeds mooier te vinden! Laatst eens 'bloot' aan een bouw armatuurtje gehangen en hij heeft ook echt een beetje het stralende effect van een gloeidraadje :).

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
De Brico-folder vermeldde deze ledspot. Iemand ervaring?
Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/7547/ledrh.jpg

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-12 01:50
Heeft hier iemand ervaring met de LEDsor GU10 spots? http://www.ledsor.com/nl/...ot/productdetails.tpl.htm

Deze zijn 24,00 per stuk. 3 * 2W, 45graden en 2950K.
Een alternatief met deze specs is ook gezocht (met referenties).
http://product.madeinchin...-Bulb-Spot_13249335.shtml

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-12 08:18
Weet iemand waar je goedkoop spot armatuur kan kopen?
Zonder lampen en fitting.
Chinees adres maakt niet uit.

Alvast bedankt

Kwalitatief blaten

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jantje.vlaam schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:16:
Heeft hier iemand ervaring met de LEDsor GU10 spots? http://www.ledsor.com/nl/...ot/productdetails.tpl.htm

Deze zijn 24,00 per stuk. 3 * 2W, 45graden en 2950K.
Een alternatief met deze specs is ook gezocht (met referenties).
http://product.madeinchin...-Bulb-Spot_13249335.shtml
Vergelijkbaar uit china gehaald , binnen 2 weken 3 van de 7 kapot, de kleur is ook niet geweldig.
Maar misschien is dit merk beter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TheSiemNL
Rol-Co schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 23:18:
[...]

Vergelijkbaar uit china gehaald , binnen 2 weken 3 van de 7 kapot, de kleur is ook niet geweldig.
Maar misschien is dit merk beter.
Daarom ben ik ook wat huiverig om er meteen 10 te kopen. Ik heb nu van vergelijkbare modellen twee verschillende paren gekocht om te testen.
Vaak zijn bij de 230V modellen (GU10 dus) de voeding van twijfelachtige kwaliteit , en dan krijg je dit soort taferelen: ericplan in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Bij 12V modellen heb je dat al minder, dan hoeft de spanning niet zo ver teruggebracht te worden, wat weer scheelt in warmte e.d. Ik heb een maand of 2 geleden (denk ik?) een hele set MR16 warm wit uit China laten komen om de spotjes in onze halogeen plafondrail mee te vervangen, en die werken prima.

Kwamen hier weg: http://stores.ebay.com.au/deleledfactory , omschrijving: "9W MR16 3x3W High Power CREE/EPISTAR LED Bulb Spot Light Lamp Downlight 12V"

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2012 01:23 ]

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-12 08:18
Heb al aantal spullen besteld.
30 armaturen
http://www.ebay.com/itm/w...iewItem&item=180482276933
12V 15A voeding
http://www.ebay.com/itm/w...iewItem&item=170856959412
40 Meter RGB kabel
http://www.ebay.de/itm/ws...iewItem&item=251070986743

Nu nog controller laten ontwikkelen en RGB spotjes kopen :)

Kwalitatief blaten

• TheSiemNL
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 01:21:
Vaak zijn bij de 230V modellen (GU10 dus) de voeding van twijfelachtige kwaliteit , en dan krijg je dit soort taferelen: ericplan in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Bij 12V modellen heb je dat al minder, dan hoeft de spanning niet zo ver teruggebracht te worden, wat weer scheelt in warmte e.d. Ik heb een maand of 2 geleden (denk ik?) een hele set MR16 warm wit uit China laten komen om de spotjes in onze halogeen plafondrail mee te vervangen, en die werken prima.

Kwamen hier weg: http://stores.ebay.com.au/deleledfactory , omschrijving: "9W MR16 3x3W High Power CREE/EPISTAR LED Bulb Spot Light Lamp Downlight 12V"
Dat is inderdaad iets dat ik niet graag zou hebben!

Maar goed, ik heb heel mijn huis vol hangen met GU10 spots (37 stuks). Ben al van 50w naar 20w terug gegaan en op sommige plaatsen zonder dimmer naar 7w met een TL-GU10 lamp.

[ Voor 9% gewijzigd door TheSiemNL op 03-08-2012 11:32 ]

• Terpen Tijn

Dus het is in het algemeen geen goed idee om een 230V LED te kopen?

Wat een (&#$ gedoe met die LED verlichting, zeg. Als je een 12V bureau- of staande lamp zoekt dan zijn ze vaak ofwel uitgerust met een halogeen trafo, en is het dus zeer de vraag of je LED daarmee gaat werken, ofwel ontworpen met een geintegreerde LED, wat je dus nooit meer kan vervangen (lekker handig...). En dan heb ik het nog niet over lichtkleur en de onverkrijgbaarheid van LEDs die niet alleen als zaklantaarn schijnen (lage stralingshoeken).

Dacht ik dat ik het dan maar op 230V zou houden, dan krijg je dit verhaal weer... ik begin me af te vragen of ik ooit iets kan gaan vervangen hier.

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:36
Terpen Tijn schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:44:
[...]

Dus het is in het algemeen geen goed idee om een 230V LED te kopen?

Wat een (&#$ gedoe met die LED verlichting, zeg. Als je een 12V bureau- of staande lamp zoekt dan zijn ze vaak ofwel uitgerust met een halogeen trafo, en is het dus zeer de vraag of je LED daarmee gaat werken, ofwel ontworpen met een geintegreerde LED, wat je dus nooit meer kan vervangen (lekker handig...). En dan heb ik het nog niet over lichtkleur en de onverkrijgbaarheid van LEDs die niet alleen als zaklantaarn schijnen (lage stralingshoeken).

Dacht ik dat ik het dan maar op 230V zou houden, dan krijg je dit verhaal weer... ik begin me af te vragen of ik ooit iets kan gaan vervangen hier.
230V modellen zijn niet per definitie slecht. Er is alleen een heel groot verschil in de kwaliteit van de voedingen van verschillende types/merken.
Je moet dus goed opletten op reviews en ervaringen van anderen.

Of er eentje kopen en met de warmte camera aan de slag ;)

TheS4ndm4n#1919

• D!zzy

Bedoel je deze: http://www.ebay.com/itm/E...wnlight-12V-/170835347025 ?

Ik ben namelijk ook op zoek naar MR16'en voor een deftige prijs (geen 40 euro per stuk, zoals we er nu 5 hebben hangen op de meestgebruikte plaatsen). Ik moet namelijk nog 13 andere MR16 GU5.3 50W halogeenspots vervangen. Zouden dat goede vervangers zijn?
Die is inmiddels al verlopen, en het zijn koud witte waar je naar linkt.

Ik heb warm witte gehaald.

Kijk hier eens: http://stores.ebay.com/DE...trksid=p4634.c0.m14&_vc=1
Volgens mij als je tijdens het bestellen niks doorgeeft sturen ze standaard warmwit op, tenzij je echt een koelwitte besteld natuurlijk :+

Of hij voor jou geschikt is weet ik niet, bestel er anders eerst eentje, of twee. Ze hebben ze ook wel per 10 of 20 te koop geloof ik, dat zou je dan later (als die ene bevalt) alsnog kunnen doen (scheelt wat in de prijs).

P.S. Ik heb verder niks met die eBay shop hoor, misschien zijn er nog wel andere eBay verkopers die soortgelijke lampjes aanbieden. Voor mij was de prijs prima, en na eentje als test besteld te hebben was ik wel tevreden.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2012 16:15 ]

• D!zzy
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:14:
Die is inmiddels al verlopen, en het zijn koud witte waar je naar linkt.

Ik heb warm witte gehaald.
Inderdaad, nu je het zegt :). Had het maar snel even opgezocht.
Deze ga ik straks maar eens bestellen :).

Edit: Heb er ineens 3 besteld voor een traphal ter vervanging van 3 x 50W halogeenspots.
Of hij voor jou geschikt is weet ik niet, bestel er anders eerst eentje, of twee. Ze hebben ze ook wel per 10 of 20 te koop geloof ik, dat zou je dan later (als die ene bevalt) alsnog kunnen doen (scheelt wat in de prijs).

P.S. Ik heb verder niks met die eBay shop hoor, misschien zijn er nog wel andere eBay verkopers die soortgelijke lampjes aanbieden. Voor mij was de prijs prima, en na eentje als test besteld te hebben was ik wel tevreden.
Inderdaad; maar dat is volgens mij ook het doel van dit forum :-). Wat ervaringen wisselen.
Bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door D!zzy op 05-08-2012 15:20 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53
Ik heb een vraagje m.b.t. het dimmen van Led verlichting in combinatie met de KAKU ACM-300 dimmer.

Voor mijn tuinverlichting heb ik 4x een ledlamp gekocht en deze is dimbaar (GU10 voet).
Moet zeggen dat het dimmen wel werkt (4x ledlamp met GU10 voet) in combinatie met de KAKU dimmer, maar volgens mij is het totaal wattage eigenlijk te licht voor de dimmer (volgens mij zijn de lampen 3W stuk).

De dimmer gaat namelijk van automatisch van zacht naar feller of andersom.
Nogmaals op 'aan' drukken zorgt ervoor dat hij de stand vast houdt.

Nu is het probleem dat de lampen heel snel switchen van dof naar fel licht.
Zelf heb ik het vermoeden dat dit dus aan de wattage ligt.
Ik heb eens getest met een halogeen lamp op de plaats van 1 van de lampjes en dat ging een stuk beter.

Is het mogelijk de wattage op te voeren doormiddel van iets??
Zeg maar weerstand of zo?
Weet iemand hier een standaard oplossingen voor?
Kan in de schuur een gloeilamp ertussen zetten, maar dit geniet niet mijn voorkeur.
Wie o wie heeft er een tip.

P.S.
De lampen in de tuinverlichting kunnen helaas niet zwaarder (denk dat de boel dan gaat smelten).
Tevens dezelfde dimmer in gebruik met 3 x 50w halogeen GU10 lampjes en dit werkt perfect.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 15:32
heb je wel een digitale dimmer met fase afsnijding?

volgens mij kan je dat herkennen aan het R,C logo ( correct me if I am wrong)

[ Voor 64% gewijzigd door Speedfightserv op 06-08-2012 15:16 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Ik heb hier ook zo'n ACM-300 dimmer liggen (en ook nog een inbouwdimmer van ong. dezelfde generatie). En mijn ervaringen met LED dimmen icm. die apparaten is helaas zeer slecht.

Klik-aan-klik-uit specificeert helaas niet precies of ze fase afsnijding of -aansnijding doen. Wel claimen ze van veel LED lampen dat ze ermee werken. Nou, ik heb een aantal van die LED lampen (O.a. van Lemnis) en je wordt echt gek van het gezoem en het instabiele gedrag.

Jammer genoeg is KAKU op dit gebied nog niet 'bij'.....

edit: Ze voeren nu wel deze dimmer: http://www.klikaanklikuit.nl/shop/acm-100/#tabs

Maar wederom zetten ze er niet bij wat de techniek is of de minimale belasting. Wel zetten ze bij deze dat deze ook specifiek voor dimbare ledverlichting geschikt is (en er zit ook een 'calibratieprocedure' in de handleiding om het optimum voor het aantal aangesloten ledlampen te bepalen).

[ Voor 27% gewijzigd door eymey op 06-08-2012 22:40 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is voor nog geen 30 euro wel een goed betaalbare led dimmer als het zou werken. (Al moet je wel een geschikte AB hebben, en ik heb nog het "oude" systeem met de draaischijfjes).
Normale inbouw dimmers zonder AB (waar in mijn geval dan wel weer een Berker frontje op moet passen) zijn al snel 40-50 euro of het dubbele als je voor de "bekende" merken gaat.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53
Speedfightserv schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:42:
heb je wel een digitale dimmer met fase afsnijding?

volgens mij kan je dat herkennen aan het R,C logo ( correct me if I am wrong)
volgens mij is het fase afsnijding (niet digitaal in iedergeval).

Was gister ook even langs de onderdelen shop geweest en hun attendeerden mij ook al op de nieuwe dimmer. Maar ja, deze ACM-300 is net nieuw (denk 2 weken).... en ja ze gaven aan dat je er ook led mee kon dimmen.
Ook gevraagd of ik iets kan doen om de weerstand/vermogen te vehogen zodat de dimmer beter werkt.
Helaas kan dat blijkbaar niet met wat weerstanden of zo.
(die man van de onderdelen shop gaf aan dat de acm-300 pas lekker werkt vanaf 20w, en de ledlampen zijn 5w. Dus zit net op het randje)

Gister wel even getest met een lamp extra bij te schakelen en dit werkt wel goed.
Heb nu zo'n 'halogeen in gloeilamp' er bij geschakeld van 45w en nu dimt het wel mooier.
Nadeel is wel dat er nu onnodig een lamp brand in de schuur en deze zie je ook door het raam in de deur branden |:(

P.S.
Net even gekeken maar die nieuwe dimmer wordt ook niet ondersteund door mijn TMT-502 :'(
Is dus ook niet echt een optie om effe een andere dimmer aan te schaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door stimpyrulez op 07-08-2012 10:12 ]

• TheSiemNL
Als ik deze led strip koop, wat heb ik dan nog meer nodig om hem werkend te krijgen? Heeft iemand daar ervaring mee?

http://www.dealextreme.co...00nm-120mcd-148038?item=2

[ Voor 29% gewijzigd door TheSiemNL op 12-08-2012 22:06 ]

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:55

Dogooder

dus...

Dat lijkt gewoon een verpakking met 100 leds die je op een rol zo in een pick & place machine plaatst om zo je printplaten te bestucen met onderdelen.

Je hebt volgens mij nog een printplaat nodig om deze smd LEDs op te plaatsen.

• TheSiemNL
Dat is inderdaad niet wat ik zoek, ik zoek een ledstrip die in ongeveer 700nm rood licht uitstraald.
Iemand ervaring met zo'n controllertje: http://www.ebay.com/itm/W...1c2a2d2434#ht_3673wt_1014 ?

Ben op zoek naar een simpele controller die langzaam door alle kleuren heen 'fade'. Komt aan een 5 meter RGB strip te hangen. En ik wil graag dat hij gewoon rustig 'fade', eigenlijk zonder dat de strip uitgaat (je ziet wel eens dat hij bijv. rood wordt, en dan dimt, even donker is, en dan bijv. blauw wordt. Dat wil ik dus niet, omdat het dan tussendoor donker is). Eigenlijk hetzelfde idee als dat je zelf langzaam de 3 afzonderlijke R, G, B kanalen aanpast.

Voor de prijs durf ik de gok wel te nemen, maar misschien dat iemand nog andere controllers weet. Vooral de memory functie is voor mij belangrijk, ik gooi namelijk de stroom eraf met een Klik-Aan-Klik-Uit stekkerdoos.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2012 08:54 ]

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-12 09:50
Woodski schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:55:
Wilde hem net ook bestellen, maar 12,50 verzendkosten voor een lampje van 8 euro is wel heel erg veel.

:|

Hoe is de kleur en stralingshoek? Denk je dat deze geschikt is als aanrechtverlichting, bijvoorbeeld voor in een afzuigkap ter vervanging van 20 Watt G4?

[ Voor 14% gewijzigd door stuffie123 op 16-08-2012 11:37 ]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vanmiddag bij IKEA een Ledare van 8.1 Watt gekocht voor een lamp die de hele nacht aanstaat. Ik moet zeggen dat hij het goed doet, zeker gezien de prijs: 9,99. Maar zijn er andere LED-lampen die hetzelfde aan Lumen hebben (400) en een betere prijs/kwaliteitverhouding hebben?

- edit: dat roze van de Ledare vind ik wel meevallen. Heb de heldere lamp gekozen omdat hij toch in een armatuur met mat glas ging.

[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 16-08-2012 22:54 ]

==
hoi

Verwijderd

*SPAM*

[ Voor 102% gewijzigd door FeaR op 19-08-2012 02:56 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 09:23
Chriet Titulaer, ben jij het?

Even serieus, wat heb je nu echt te melden in plaats van alleen een reclame-linkje?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Vraag voor de mensen die een lichtkoof hebben gemaakt, welke maten heeft jullie lichtkoof en kunnen jullie een foto plaatsen?

Heb diverse foto's op het internet gezien maar ik twijfel enorm welke maten ik zal nemen.

39

Zag in het Kruidvat foldertje dat ze 2 LED-lampen voor 4,99 hebben. Alle combinaties mogelijk :)

• TheSiemNL
ThinkPadd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:26:
Zag in het Kruidvat foldertje dat ze 2 LED-lampen voor 4,99 hebben. Alle combinaties mogelijk :)
Ik ga morgen maar eens 2 van die GU10 spots halen om te testen. Die dingen uit China waren toch te wit. Waarom zit er geen winkel in een straal van 20KM rondom Oisterwijk met een groot assortiment en waar de spots werkend te zien zijn.
Pagina: 1 ... 27 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)