Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.514 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Universal Creations schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 20:01:
[...]

300W aan warmte op een woonkamer is heel, heel weinig. Stel dat je ze in de wintermaanden gemiddeld 5uur per dag aan hebt, dan bespaar je ongeveer 0,16m3 gas per dag. Daarnaast zitten lampen vaak dicht bij het plafond, waardoor de warmte vaak heel snel via het plafond naar boven verdwijnt en je nauwelijks die warmte voor de verwarming van je kamer kunt gebruiken.
Dat die warmte bij het plafond zit maakt niet uit. Dat verhindert dat de warmte uit de CV radiatoren ook opstijgt. Waar de warmte in je kamer ook zit, hij zit in je kamer. Enzelfs als hij naar boven door het plafond gaat is het nog steeds geen verloren warmte. Hij zit dan immers in een andere kamer. BV een kinderkamr of een studeerkamer die je dan minder hoeft te verwarmen. Het zou alleen zou zijn als het vlak onder het dak zit dat niet is geisoleerd. Warmte verdwijnt niet, het is altijd ergens.

En 300 watt weinig? Ik vind het nogal veel. Je kan in voor en najaar je huiskamer aardig warm krijgen met een 2500 watt ventilatorkacheltje. (in een goed geisoleerd huis) Dus je praat over 10-15% van het benodigde vermogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32
Er staan hier beneden drie schemerlampjes met kleine fitting (E14). Daar zaten voorheen 40W gloeilampjes in en sinds een paar jaar zitten er 25W gloeilampjes in. Echter produceren die 25Watters maar 215 lumen per stuk en dat is eigenlijk te weinig. Ik ben op daarom op zoek naar vervangende ledlampen (met kleine fitting dus) die minimaal 300 lumen produceren.

Heeft iemand ervaring met zulke ledlampen of kan ik beter nieuwe schemerlampen kopen met een E27 fitting en daar ledlampen voor kopen?

Edit; overigens ben ik meer geïnteresseerd in bollampen dan kaarslampen.

[ Voor 7% gewijzigd door NitroX infinity op 23-04-2012 19:08 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spaarlamp ook een optie?

Ik ging even zoeken op Google, en kwam toen deze pagina tegen: http://www.lampshop.nl/contents/nl/d41.html volgens hun zit de "MEGAMAN SPAARLAMP CANDLE 9W E14" al op 405 lumen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Ortep schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 23:55:
Dat die warmte bij het plafond zit maakt niet uit. Dat verhindert dat de warmte uit de CV radiatoren ook opstijgt. Waar de warmte in je kamer ook zit, hij zit in je kamer. Enzelfs als hij naar boven door het plafond gaat is het nog steeds geen verloren warmte. Hij zit dan immers in een andere kamer. BV een kinderkamr of een studeerkamer die je dan minder hoeft te verwarmen. Het zou alleen zou zijn als het vlak onder het dak zit dat niet is geisoleerd. Warmte verdwijnt niet, het is altijd ergens.
Een radiator is zo geplaatst dat er meer stroming opgewekt wordt, wat je nu dus mist. En wat betreft de bovenverdieping verwarmen, dat schiet nog minder op. Ik snap ook wel dat de warmte ergens blijft, maar zodra de warmte in het beton zit, verdwijnt het ook makkelijker naar buiten.
En 300 watt weinig? Ik vind het nogal veel. Je kan in voor en najaar je huiskamer aardig warm krijgen met een 2500 watt ventilatorkacheltje. (in een goed geisoleerd huis) Dus je praat over 10-15% van het benodigde vermogen.
Voor- en najaar ja, dan staat hier de verwarming alleen aan om de laatste graad te leveren voor wat behaaglijkheid. Ga je kijken naar het jaarverbruik, dan is 300W echt zeer weinig. Een gemiddeld gezin gebruikt 1600m3 gas per jaar, wat overeenkomt met gemiddeld 1700W het hele jaar door 24/7. Als je dit wil opvangen met 5 uurtjes per dag de verlichting aan, dan zet dat zoals al eerder gezegd geen zoden aan de dijk. Je kunt het dan ook nog omrekenen naar kosten, maar ik denk dat je met 300W elektrisch-vermogen meer kwijt bent dan met 300W aan gas-vermogen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Het is veel simpeler:
Gas kost 6ct per kWh
Elektriciteit kost 21ct per kWh

Elektriciteit is dus 3,5x duurder, zelfs als je buiten beschouwing laat dat je gasverbruik aansluit op je behoefte aan warmte en elektriciteit niet helemaal. Als je dat wel meeneemt is het voordeel van gas nog groter. Hoeveel precies hangt van de situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Terug ontopic dan maar weer? :P

Ik heb onlangs een Philips MyVision 7W GU5.3 LED op de kop getikt (nouja, 30 € :P). Wordt geadverteerd als 3000K. Heb één van m'n vijf 35W Halogenen erdoor vervangen. Aangenaam licht, een stuk warmer dan het no-name onding dat ik hiervoor voor dezelfde prijs had aangeschaft. Wel nog altijd een kleurverschil merkbaar met de halogenen, die nog altijd lichtjes warmer overkomen. Het verschil is wel al een heel stuk kleiner. Philips adverteert 'm ook als een 35W-vervanger.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 23-04-2012 22:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

pcmadman schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:36:
Elektriciteit is dus 3,5x duurder, zelfs als je buiten beschouwing laat dat je gasverbruik aansluit op je behoefte aan warmte en elektriciteit niet helemaal. Als je dat wel meeneemt is het voordeel van gas nog groter. Hoeveel precies hangt van de situatie af.
Het gaat er niet om dat je je hele huis moet verwarmen met gloeilampen, maar dat de energie die uit je gloeilamp komt geen 'verloren' energie is. Dat is alleen waar voor bv een straatlantaren.
Je moet het wel degelijk meenemen in je energie berekening. En als je dat niet doet en het onbelangrijk vindt als het uit je kachel komt, dan is het ook onbelangrijk als het uit je lampen komt.

En je mag niet zeggen dat een KWh gelijk is aan een M^3 dus zo kan je niet rekenen.

En ik gaf al aan dat je electischiteits gebruik heel aardig op loopt met je gas gebruik. Hoe kouder hoe donkerder en hoe meer en langer licht. Het si simpel zo dat als jij thuis bent en het licht aan hebt, je in 80% van de tijd ook de kachel aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ortep schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 00:17:
[...]
En je mag niet zeggen dat een KWh gelijk is aan een M^3 dus zo kan je niet rekenen.
Dat wordt toch niet gedaan ook, gewoon kWh met kWh vergelijk kan perfect.

Ik vind persoonlijk dat als je al de moeite doet om een gedetailleerde energieberekening uit te voeren waarbij je de invloed van die 300W aan warmte gaat uitschrijven in de volledige energiebalans van de woning met alle convectie+transmissie en ventilatieverliezen je uberhaupt al geen 300W aan gloeilampen meer zou mogen hebben :o

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Het is gewoon heel simpel.
De warmte van een gloeilamp is gewoon duur en je hebt het op een plek waar je het helemaal niet wilt hebben (aan het plafond).
Bovendien is het vrijwel nooit zo dat het ook echt 'helpt' met de verwarming van je huis...
Het grootste gedeelte van het jaar, is je huis al opgewarmd (vanaf een uur of half 6) voordat je lampen aan gaan (vanaf een uur of 6, behalve midden in de winter)
Dus je gloeilampen rechtpraten met dat het 'helpt' voor de verwarming is gewoon je reinste flauwekul!
(Maar wel een hele populaire fabel bij ons 'korte-termijn-zuinige' nederlanders)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Ortep:
Ik vergelijk kWh met kWh. Lezen dus a.u.b.. Verder zeg ik ook niet dat die warmte verloren is, alleen dat je minimaal 250% teveel voor die warmte betaald. Een flinke gloeilamp in een goed geïsoleerd huis draagt zeker significant bij aan de verwarming. Alleen vanwege het prijsverschil tussen elektriciteit en gas kun je beter elektriciteit besparen en extra gas verbruiken als het koud is. Een korting van hooguit 20% op de besparing van een lamp vanwege de extra benodigde verwarming klinkt mij nog acceptabel. Vergeet verder niet dat dit argument ook de andere kant op werkt: als er koeling wordt toegepast mag je extra besparing toekennen aan de zuinige lamp doordat de airconditioning minder hoeft te koelen.

@Wouter.S:
Een beetje doorsnee rijtjeshuis heeft bij -10C ongeveer 10kW nodig om het hele huis warm te houden. Dat is dan ongeveer 300W/K voor het hele huis. Als de woonkamer daarvan 1/3 behoeft, kan 300W aan gloeilampen het 3C warmer houden dan buiten. Twee personen (2 x 100W) die TV kijken (100W) erbij en je kunt het tot 14C buitentemperatuur zonder verwarming stellen. (Wel 3,5x duurder dan met gas verwarmen, maar zeken significant!)

@NovapaX:
Een doorsnee huis moet ook warm gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
pcmadman schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:04:
@NovapaX:
Een doorsnee huis moet ook warm gehouden worden.
Uhm... ja, maar aan die warmte heb ik niets meer als ik de lamp uitdoe vlak voordat ik weg/naar bed ga. Dan mag mijn huis best wel weer aan het afkoelen zijn.
Het liefst zou ik alle warmte gelijk weer uit mijn huis zuigen en opslaan voor gebruik als ik weer thuis kom, maargoed energetisch zou dat werken, praktisch niet natuurlijk :D
binnentemp 15c => Lagere dT = kleiner verlies

Ik blijf bij mijn standpunt, "gloeilamp helpt bij verwarming" is kul!

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 24-04-2012 11:20 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NovapaX schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:19:
[...]
Ik blijf bij mijn standpunt, "gloeilamp helpt bij verwarming" is kul!
Als dat je instelling is, dan heeft het ook niet veel zin om erover te discussieren! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
pcmadman schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:04:

@Wouter.S:
Een beetje doorsnee rijtjeshuis heeft bij -10C ongeveer 10kW nodig om het hele huis warm te houden. Dat is dan ongeveer 300W/K voor het hele huis. Als de woonkamer daarvan 1/3 behoeft, kan 300W aan gloeilampen het 3C warmer houden dan buiten. Twee personen (2 x 100W) die TV kijken (100W) erbij en je kunt het tot 14C buitentemperatuur zonder verwarming stellen. (Wel 3,5x duurder dan met gas verwarmen, maar zeken significant!)
Ik vind dit zeer kort door de bocht en twijfel dan ook ten zeerste aan de gevonden waarden. Daarnaast werkt de verwarming met convectie en lampen genereren dit te weinig om efficient te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
pcmadman schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:07:
[...]

Als dat je instelling is, dan heeft het ook niet veel zin om erover te discussieren! ;)
Ik zal het toch maar even nuanceren.

Natuurlijk zal de warmte die gloeilampen afgeven uiterst marginaal meewerken met de verwarming.
Maar het punt is dat de meeste gloeilampen aan het plafond hangen.
Warmte lucht is lichter dan koude lucht en daardoor zal een stratificatie ontstaan in de luchttemperatuur. Je warme lucht blijft aan het plafond hangen.
Bij verwarming is dat ook zo, maar die zorgt voor grotere luchtstromen.

Bovendien is verlichting bedoeld voor verlichting, daar gebruik je het voor en voor dat gebruik schakel je het ook. Of zal iemand denken "Het is nu wel warm genoeg in huis, ik zal de verlichting maar niet aandoen"
Als je het in het extreme trekt kun je de gloeilamp vergelijken met een open haard aansteken wanneer je licht nodig hebt in de kamer.... dat helpt ook mee met de verwarming, niet zo'n klein beetje ook!

In zwaar geïsoleerde huizen (richting passiefhuis-niveau) zal de verlichting en andere apparatuur zeker een rol gaan spelen in de warmtelast en daarmee ook het benodigde verwarmingsvermogen, maar vooral eigenlijk het koelvermogen.
Dat toont ook wel aan dat je de bijdrage al die elektrische apparatuur niet helemaal kan verwaarlozen.

Mijn grootste probleem is dat het geen argument mag en kan zijn om gloeilampen niet te willen vervangen door een zuiniger variant. En dat argument hoor je nog wel eens voorbij komen... veel te vaak!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Amen.
Dat is inderdaad het punt dat ik wou maken ;) . In het vervolg zal ik duidelijker zijn.

[ Voor 179% gewijzigd door Wouter.S op 24-04-2012 20:19 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Universal Creations schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:22:
[...]

Ik vind dit zeer kort door de bocht en twijfel dan ook ten zeerste aan de gevonden waarden. Daarnaast werkt de verwarming met convectie en lampen genereren dit te weinig om efficient te zijn.
In grote lijnen klopt mijn verhaal. Daar ben ik toch wel redelijk van overtuigd. De berekening is ook alleen om de significantie aan te tonen. Zelfs al zit ik er een factor 2 naast, dan is het nog significant.

Verder hangt de convectie maar net af van het armatuur en vooral de plaatsing daarvan. Een inbouwspot in het plafond is hierin heel anders dan een leeslamp bijvoorbeeld. Je moet echter ook niet verwaarlozen hoeveel warmte een lamp uitstraalt. Ik weet de exacte cijfers niet en dat zal ook afhangen van het lamptype, maar zeker bij de kleine hoog vermogen branders zal het grootste deel van de warmteoverdracht via straling zijn en niet via convectie.

@NovapaX:
Ik denk dat wij redelijk op één lijn zitten. Definitie discussies vind ik verder niet interessant en hier ben ik het ook gewoon helemaal mee eens:
In zwaar geïsoleerde huizen (richting passiefhuis-niveau) zal de verlichting en andere apparatuur zeker een rol gaan spelen in de warmtelast en daarmee ook het benodigde verwarmingsvermogen, maar vooral eigenlijk het koelvermogen.
Dat toont ook wel aan dat je de bijdrage al die elektrische apparatuur niet helemaal kan verwaarlozen.

Mijn grootste probleem is dat het geen argument mag en kan zijn om gloeilampen niet te willen vervangen door een zuiniger variant. En dat argument hoor je nog wel eens voorbij komen... veel te vaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:51
NovapaX schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:24:
[...]
...
Maar het punt is dat de meeste gloeilampen aan het plafond hangen.
...
Dat is een aanname die volgens mij niet altijd opgaat. In mijn woonkamer hangt bijvoorbeeld geen enkele lamp aan tegen plafond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Volgens mij heeft LED-verlichting a bright future :P :
Durham, NC — LED lighting leader Cree, Inc. (Nasdaq: CREE), delivers another industry first with a barrier-breaking 254 lumen-per-watt white R&D power LED. This significant milestone exceeds Cree’s previous R&D industry record of 231 lumens per watt and demonstrates Cree’s continued commitment to accelerate the adoption of LED lighting.

Elements of Cree’s innovative SC³ Technology Platform, available today in Cree XLamp® LEDs, enable this record-breaking R&D result. The SC³ Technology Platform is built upon Cree’s advanced silicon carbide technology, features advancements in LED chip architecture and phosphor, and boasts a new package design to deliver the most advanced LED components in the industry.

Cree reports that the LED efficacy was measured at 254 lumens per watt, at a correlated color temperature of 4408 K. Standard room temperature, 350 mA testing, was used to achieve the results.
http://www.ledsmagazine.com/products/34764

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:29
Toch wel een van de mooiste LED E27 lampen van dit moment (Panasonic):

Afbeeldingslocatie: http://scienceblog.ru/wp-content/uploads/492.jpg

Alleen behoorlijk aan de prijs met iets van 40 Dollar.

[ Voor 0% gewijzigd door Juicie op 02-05-2012 15:34 . Reden: E27 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:40
OMG, dat is een cool ding! $40 is pittig maar is in echt geld (...) Iets meer dan €30.

Ik ga toch eens kijken of die ergens te krijgen is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Gelukkig heb ik niet van die klassieke armaturen en lampen waar perse dat soort lampen in moeten... Dat gaat nogal in de papieren lopen dan....
Maar wel een erg mooie oplossing inderdaad!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Pffffffffffffffffff, 4400k. Laat ze eerst maar eens wat fatsoenlijks qua kleur maken 8)
Juicie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:33:

[afbeelding]

Kijk, eindelijk een fabrikant die iets begrijpt wat een mogelijke gloeilampvervanger is _/-\o_
Lamp zou 2700K moeten zijn. Als Olino die nu eens test...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
NovapaX schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:41:
Gelukkig heb ik niet van die klassieke armaturen en lampen waar perse dat soort lampen in moeten... Dat gaat nogal in de papieren lopen dan....
Maar wel een erg mooie oplossing inderdaad!
ik hoor mogelijkheden, vertel NovapaX :*)
wat zijn er nog meer voor armaturen?

[ Voor 83% gewijzigd door Speedfightserv op 02-05-2012 16:07 . Reden: quote van gemaakt ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mars Warrior schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:05:
Pffffffffffffffffff, 4400k. Laat ze eerst maar eens wat fatsoenlijks qua kleur maken 8)
Ideaal voor werkplekken. Daarnaast kan dit best wel eens resulteren in een 2700K LED-lamp met 200 lumen/Watt als ze wat interne filters gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha... ik heb het over de stijl van de armatuur... klassiek of moderne uitstraling. Ik hou van modern en kies mijn lampen een beetje zo uit dat ik weg kom met een LEDARE van de IKEA... werkt prima voor de meeste kamers (niet dimbaar). Gewoon zorgen dat je de lamp zelf niet ziet, kun je ze zo lelijk uitzoeken als je wilt...
Boven mijn eettafel heb ik zo'n leuke booglamp waar ik een 8W van Leditlight in heb zitten, die is wel dimbaar, maar wel goedkoper dan die pana. Die transparante zou daar niet eens in staan, te rommelig.

[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 02-05-2012 16:11 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Juicie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:33:

[afbeelding]

Mooi ding, in ieder geval een goed alternatief voor liefhebbers van gloeilamp licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Laatst online: 16-09 20:51
Fairy schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:25:
[...]

Mooi ding, in ieder geval een goed alternatief voor liefhebbers van gloeilamp licht.
Zeker een mooi ding! Lijkt me echter meer iets voor een sfeerlamp. Equivalent aan 20W geeft namelijk niet echt veel licht. Als je een lamp wilt waarbij je ook nog iets ziet heb je toch echt wel een 40 á'60W equivalent nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:36
Ik dacht dat 210 lumen meer in de buurt van 25 W komt. In ieder geval: Wat maakt het uit waarvoor het een vervanging is? Of een gloeilamp vervangen door een LED-lamp duurzaam is lijkt me niet afhangen van het type lamp (sfeerverlichting of iets anders).

Ik wil er in ieder geval wel één (alhoewel ik liever iets meer vermogen zou hebben). Sommige gloeilampen kan/wil ik nu niet door iets duurzamers vervangen omdat je ze direct ziet en alleen een transparante lamp mooi staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 20:59
asvogel schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:05:
Ik dacht dat 210 lumen meer in de buurt van 25 W komt. In ieder geval: Wat maakt het uit waarvoor het een vervanging is? Of een gloeilamp vervangen door een LED-lamp duurzaam is lijkt me niet afhangen van het type lamp (sfeerverlichting of iets anders).

Ik wil er in ieder geval wel één (alhoewel ik liever iets meer vermogen zou hebben). Sommige gloeilampen kan/wil ik nu niet door iets duurzamers vervangen omdat je ze direct ziet en alleen een transparante lamp mooi staat.
Wat dacht je van zoiets (transparant is ie in ieder geval)?:

http://www.olino.org/arti...a-e27-led-peertje-dimbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Olino heeft vaak goede en mooie lampen, alleen vind het verdomd lastig te zoeken waar het nou verkrijgbaar is.

Zou deze lamp best willen hebben wanneer de prijs goed is, alleen verwijzen ze naar een webwinkel die nog niet eens bestaat (ook de link werkt nog niet).

Olino doet goede zaken, alleen zou de bereikbaarheid van de lampen naar mijn idee beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De links die ze geven bevat altijd "olino.org". Als je dat uit de link haalt, dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
flippo765 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:07:
Olino heeft vaak goede en mooie lampen, alleen vind het verdomd lastig te zoeken waar het nou verkrijgbaar is.

Zou deze lamp best willen hebben wanneer de prijs goed is, alleen verwijzen ze naar een webwinkel die nog niet eens bestaat (ook de link werkt nog niet).

Olino doet goede zaken, alleen zou de bereikbaarheid van de lampen naar mijn idee beter kunnen.
de leveranciers van geteste lampen dienen zelf hun webshop-informatie in te geven :)
de geteste lampen staan in de database : http://www.olino.org/advice/searches/step?reset=true

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
flippo765 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:07:

http://www.ledsdoitnow.nl/ is de winkel waar ze het over hebben. Site ziet er een beetje crisis uit en omdat er nog geen webshop is, moet je per e-mail informeren en bestellen. Ik heb het laatst gedaan met een zevental andere lampen en verliep verder prima allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Weet iemand hier een oplossing voor :

Gelijkvloers is allemaals spots en ik ben deze aan het vervangen naar LED/spaarlampen echter kom ik op een probleem.

Met teveel spaarlampen/leds (en dus een laag vermogen) gaat er niks meer aan. Denk dat dit een soort beveiliging is van de dimmer?

Is een

Elimpo M880
Modular remote dimmer - 650W
high dimmable load 650W
zero-cross start
no need for extra supply
compact dimensions 1 module
mounted on DIN rail
tele-breaker function
ideal for new constructions
memory function
3 or 4 wire connection
2 years warranty

http://www.elimpo.com/ind...atid=38&Itemid=34&lang=en

Vind niks terug van wat het minimum vermogen moet zijn maar al de 4 dimmers hebben hetzelfde probleem.

Iemand enig idee door wat ik dit kan vervangen zodat ik wel 4 spaarlampen/leds met in totaal een 10-20watt kan gebruiken?

Zelf al liggen rondkijken maar ik zie nergens waar men ondergrenzen vermelde enkel bovengrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Lezenswaardig stuk op de BBC website.
http://www.bbc.com/news/technology-17992927

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de ledstrips van het Kruidvat?

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/962/962300.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb in mijn net verbouwde badkamer Philips master LED spots MR16 4W op de kop getikt. Heb ze vergeleken met de oude 20W 12V halogeen spotjes, en je zag wel iets kleurverschil (halogeen was geler) maar het geeft dezelfde hoeveelheid licht. Vind dit ook wel wat hebben :)

Voor halogeenspotjes zijn goede vervangers te vinden. Heb ook naar de hogere vermogens van Philips kunnen kijken (dimbaar) en dat ziet er prima uit :)

Mijn gewone fittinglampen blijven mooi spaarlampen, besparen net zoveel en stukken betaalbaarder :) En als je de goeie koopt is de kleur ook prima.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de IKEA is de zilverkleuigeJansjo LED bureaulamp nu in de aanbiedingvoor 4,99.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50163202/

Had liever een zwarte gehad, maargoed is lekker goedkoop zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:32
Bij welk filiaal? Ze hebben niet altijd de zelfde aanbiedingen.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij zijn ze paar weken terug bij Ikea Amersfoort tegen gekomen en we hebben er eentje mee genomen.

Leuk lampje voor dat geld maar ik vind het licht wel iets te 'roze'.... verder wel lekker helder.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, vergeten te vermelden, gaat om filiaal Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
ElectricAlex schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:34:
[...]
Wat dacht je van zoiets (transparant is ie in ieder geval)?:
http://www.olino.org/arti...a-e27-led-peertje-dimbaar
Goede tip! Of de 289 lm voldoende is is nog even de vraag, maar ik ga er verder naar kijken. Wel goed om te zien dat er dus wel transparante lampen zijn. (Moet ik de lamp die ik als eerste wil vervangen wel eerst ombouwen van zo'n rare bajonet-aansluiting naar E27.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 07:18
Ik heb zojuist de perfecte lamp voor in een lantaren (buiten) gevonden, de Calex Pearl. Bij de kwantum voor 12,99, bij de intratuin voor 14,99. Er is veel vraag naar, want ze waren allemaal in no-time weg. Voor binnen zijn ze ook geschikt, maar het is wel sfeerlicht. Het mooie is dat je er gewoon in kan kijken en dat het 2100K is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 20:59
asvogel schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:59:
[...]

Goede tip! Of de 289 lm voldoende is is nog even de vraag, maar ik ga er verder naar kijken. Wel goed om te zien dat er dus wel transparante lampen zijn. (Moet ik de lamp die ik als eerste wil vervangen wel eerst ombouwen van zo'n rare bajonet-aansluiting naar E27.)
LEDitLIGHT heeft hiervoor adapters:

http://www.leditlight.net/adapters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Die adapters ken ik wel, maar daar wordt de oplossing niet echt mooier van. Dit is voor een 'open' lamp (lantaarn met rondom glas), en dan is zo'n adapter wel erg zichtbaar. Fitting e.d. vervangen moet in principe gewoon kunnen (zie bijv. hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stuffie123 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 09:25:
Ik heb zojuist de perfecte lamp voor in een lantaren (buiten) gevonden, de Calex Pearl. Bij de kwantum voor 12,99, bij de intratuin voor 14,99. Er is veel vraag naar, want ze waren allemaal in no-time weg. Voor binnen zijn ze ook geschikt, maar het is wel sfeerlicht. Het mooie is dat je er gewoon in kan kijken en dat het 2100K is.
Vind het nog redelijk duur voor een wat simpele lamp (veel meer dan wat standaard 5mm ledjes is het immers niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Laatst online: 19-09 07:18
Ik maak het er niet voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55

thaMini

Tool !!

Zo, net 9 Philips Master Ledspot's besteld. Goede verhalen erover gelezen. Nu eens kijken of ze het waarmaken.

Ze moeten straks 450W aan licht vervangen, dat lukt ze niet want ze hebben een lichtopbrengst van 35W. Maar toch, 36W totaal om alles aan het hebben is niet veel.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

3,5 jaar geleden een negental halogeen 50W GU10 lampen vervangen door POWERLEDSPOT - 3X2 WATT CREE (GU10) gekocht bij een bekende webshop in LED-verlichting, destijds EUR 33,- per stuk.
De eerste lamp van deze zending heeft het vandaag, na ruim 3,5 jaar, begeven. Helaas met een redelijk massieve kortsluiting. De lamp was geplaatst in een vrij open armatuur en heeft in deze 42 maanden circa 3500 branduren gemaakt. Beetje teleurstellend wat betreft levensduur en uitermate irritante manier van stukgaan.

Benieuwd wat de leverancier te zeggen heeft op mijn mail.

Op de foto de voedingsprint die zwart is van roet.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7101/7221799072_29c79b301d_z.jpg
Untitled by ericplan, on Flickr

[ Voor 25% gewijzigd door ericplan op 18-05-2012 22:45 . Reden: foto ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Dat ziet er gevaarlijk uit!
Hopen dat ze niet zeggen dat de LED 20 jaar meegaat en dat de voeding inderdaad na 3,5 jaar ontploft..

Dit is in principe wel de reden waarom ik wat terughoudend ben met het plaatsen van Chinese noname leds in huis. Maar jij hebt ze van een bekende webshop voor een flinke prijs zie ik. Dus dat zegt wellicht ook niet zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
wij hebben op het werk een aantal uplichters, met 2 halogeenlampen van 75 watt, dit zijn cilindervormige lampen met een gewone E27 fitting,zijn hier goeie alternatieven voor?
en voor halogeen lampen van 300 watt, dus van die staafjes van 118 mm lang.
ook hebben we nog tl bakken, maar ik weet niet hoeveel watt daarin zit.

zijn er goeie led alternatioeven hiervoor?

ik heb nl afgelopen week eens een overzicht gemaakt van het energieverbruik, en dat voor verlichting loopt aardig in de papieren, iets van 30% van het totaal verbruik. ook een grote hap waren de 10 werkplekken, al heb ik daar waarschijnlijk wel iets te hoog ingeschat, ( 350 watt per werkplek, maar dat kan nooit het verbruik zijn, gedurende de 10 uur dat er meestal mensen op kantoor zijn.) een derde grote hap was de server, telefooncentrale en de switches, etc.

ik heb het verbuik van de airrco en de verwarming niet in kaart kunnen brengen omdat ik geen idee heb wat dit verbruikt. de airco proberen we zoveel mogelijk niet nodig te hebben, en omdat de verwarming via lucht gaat, en dus met ventilatorem waarvan ik geen idee heb van het opgenomen vermogen, en hoe lang ze aan staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23

Rayzman

+31 Rayzman

Ik had twee jaar terug bij de verbouwing van m'n kamer ook wat g10 led spots geplaatst van xq-lite.
In de specificaties staat 25000 branduren en 50000 schakelingen, maar pas heeft 1 lamp het ook begeven. En dan niet de leds zelf, maar de sturing want nu knipperen ze heel snel. De winkel geeft niet thuis omdat ik de bon niet meer heb en de leverancier verwijzd je door naar de winkel. De levensduur is dus gewoon misleidend.
Ze zitten gewoon in opbouw spots, dus te warm kunnen ze niet geworden zijn.

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Rayzman schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:40:
Ik had twee jaar terug bij de verbouwing van m'n kamer ook wat g10 led spots geplaatst van xq-lite.
In de specificaties staat 25000 branduren en 50000 schakelingen, maar pas heeft 1 lamp het ook begeven. En dan niet de leds zelf, maar de sturing want nu knipperen ze heel snel. De winkel geeft niet thuis omdat ik de bon niet meer heb en de leverancier verwijzd je door naar de winkel. De levensduur is dus gewoon misleidend.
Ze zitten gewoon in opbouw spots, dus te warm kunnen ze niet geworden zijn.
Als je met pin hebt betaald kun je een rekeningafschtift gebruiken.
thaMini schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:08:
Zo, net 9 Philips Master Ledspot's besteld. Goede verhalen erover gelezen. Nu eens kijken of ze het waarmaken.

Ze moeten straks 450W aan licht vervangen, dat lukt ze niet want ze hebben een lichtopbrengst van 35W. Maar toch, 36W totaal om alles aan het hebben is niet veel.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring!

Heb je lampen van de nieuwe generatie of nog de oude variant? De nieuwe generatie lijkt nu namelijk een beetje leverbaar te worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Paul C op 20-05-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Ik zit even in dubio over wat ik moet doen met het vervangen van verlichting in een café ruimte.

Op dit moment hangen er 40 PAR16 behuizingen met E27 25W Halogeenspotjes (met reflector). Deze zitten aangesloten op drie Behringer LD6230 DMX Dimmerpacks.

Mijn grootste vraag is of ik gebruik moet blijven maken van dezelfde DMX dimmerpacks. En zo niet, wat ik dan het beste als nieuw kan neerzetten.

Ik heb volgensmij deze opties:
- DMX Dimmerpack's houden en dimbare lampen op 230V gebruiken.
- DMX Dimmerpack's houden, lamp aansluitingen vervangen en MR10 dimbare lampen op 230V gebruiken.
- DMX Dimmerpack's wegdoen, nieuwe dimmer(?) aanschaffen en dimbare lampen op 230V gebruiken.
- DMX Dimmerpack's wegdoen, 12V LED transformator neerleggen, halogeen lampen op 12V gebruiken (maar kan de huidige bekabeling dat aan?).

LED heeft een lange levensduur en kan in onze situatie 12,5 jaar meegaan, maar we zijn bang dat de interne LED drivers het bij ons na 2/3 jaar opgeven. We willen ons het liefste zo lang mogelijk indekken d.m.v. garantie (Leditlight.nl met 5 jaar garantie, of Megaman lampen met de branduren garantie).

Kan iemand mij misschien in de juiste richting helpen wat de beste optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zo, deze week 10 spotjes in woon- bad- en slaapkamer vervangen voor de Philips Master Led gu10 2700K 4W/35W 40g ledlampen. Ik ben erg tevreden over het resultaat! In de woon en badkamer had ik 50w halogeen spotjes hangen. De kleur van de ledlampen is uiteindelijk nog net iets witter dan de halogeenlampen. In de badkamer (redelijk wit betegeld) valt dat iets meer op dan in de woonkamer (zacht gele muren), waar het verschil nauwelijks te zien is. Ik ben ook erg tevreden over de lichtopbrengst, ik heb niet het gevoel dat ik veel licht ben kwijtgeraakt in beide ruimtes. De led spotjes zijn volgens mij nog iets gerichter, waardoor je, als je in het centrum van de verlichting zit, nog iets meer licht hebt dan eerst met halogeen lampen. In de slaapkamer lijkt per saldo de hoeveelheid licht dus nog iets toegenomen tov de eerdere 35W halogeenlampen.
Ook de lichtkwaliteit vind ik acceptabel. Ook led-licht dekt niet het volledige kleurenspectrum af en in het roodgebied mist er wel wat (waardoor in led-licht bijvoorbeeld huid- en houttinten net wat valer worden), maar het is van een hogere kwaliteit dan spaarlamplicht.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Wie heeft er ervaring met led vervangers voor tl buizen? We hebben hier namelijk een parkeerstraat van ongeveer 70 meter lang met daarboven 6 bakken met elk 2 buizen erin.
Nu wordt erover gesproken om dit compleet te vervangen voor led armaturen. Ik ben bang dat ten eerste de lichtopbrengst lager zal zijn en ten tweede dat de stralingshoek kleiner zal zijn waardoor er donkere plekken zullen ontstaan.
Heeft er iemand ervaring mee? Ik zou graag met degelijke info een besluit willen vormen.
Verkopers zeggen natuurlijk dat er geen verschil is, maar elders las ik weer dat er wel wat nadelen zijn zoals lichtopbrengst, stralingshoek en kwaliteit. Ook omdat ze buiten hangen en dus veel te verduren krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb geen ervaring, maar ik weet wel dat het niet simpel omprikken van de buizen is. Je moet namelijk de ballast/inverter loskoppelen, zodat je LED buizen gelijk 230V krijgen ipv een of andere rare spanning die je ballast/inverter uitspuugt voor je TL-buizen ;)

Edit: Oh dat hoeft blijkbaar ook niet altijd meer: http://www.leditlight.net...m-smd-led-s-warm-wit.html
Unieke interne voeding! In tegenstelling tot andere merken hoeft u bij onze LED TL uw armaturen niet om te bouwen (behalve bij de 60 cm). Normaal moet u de ballast uit de armaturen demonteren en de bedrading omleggen. Dat is bij onze LED TL niet aan de orde. U hoeft alleen maar de starter uit het TL-armatuur te schroeven voordat u de LED TL plaatst.Deze starter moet u bij elke wisselbuurt vervangen; daarom zit hij altijd op een gemakkelijk bereikbare plaats. Uw TL-buizen vervangen door LED TLvan LED IT LIGHT is heel eenvoudig uit te beelden in 4 stappen:

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2012 09:36 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Sowieso zou de hele bak vervangen worden, want de huidige bakken willen soms wel eens vol lopen met water. Daarom zijn er al 2 vervangen. Aangezien het er naar uitziet dat de rest ook wel kapot zal gaan, kwam het led idee. Ze branden zolang het donker is, dus er zal vast wel mee te besparen zijn, ook op tl-buizen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

BounceMeister schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:30:
Wie heeft er ervaring met led vervangers voor tl buizen? We hebben hier namelijk een parkeerstraat van ongeveer 70 meter lang met daarboven 6 bakken met elk 2 buizen erin.
Nu wordt erover gesproken om dit compleet te vervangen voor led armaturen. Ik ben bang dat ten eerste de lichtopbrengst lager zal zijn en ten tweede dat de stralingshoek kleiner zal zijn waardoor er donkere plekken zullen ontstaan.
Heeft er iemand ervaring mee? Ik zou graag met degelijke info een besluit willen vormen.
Verkopers zeggen natuurlijk dat er geen verschil is, maar elders las ik weer dat er wel wat nadelen zijn zoals lichtopbrengst, stralingshoek en kwaliteit. Ook omdat ze buiten hangen en dus veel te verduren krijgen.
Dat ze buiten hangen maakt niet uit... de lampen zijn het zelfde behuizing alleen niet.

Lichtopbrengst en Stralingshoek zijn gewoon specificaties die de verkoper zou moeten kunnen leveren. Dat het led is houd niet meteen in dat de lichtopbrengst en stralingshoek kleiner zijn...

Kwaliteit is zo subjectief... een TL vs een Led TL heeft hele andere criteria

edit* Als de bak ook vervangen word ga je er waarschijnlijk sowieso op vooruit. Die oude bakken zien vaak groen van de aanslag. :+ Reflector keuze bij een nieuwe bak kan helpen met de stralingshoek. maar dan moet je wel een reflector voor led tl buizen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 25-05-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
P.s. De nadelen had ik o.a. hier gelezen:
http://www.google.nl/url?..._IP0Q47i_AKX1MmQz6L67Tl1w

Met een tablet kan ik de link helaas niet in de tekst verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:09:
3,5 jaar geleden een negental halogeen 50W GU10 lampen vervangen door POWERLEDSPOT - 3X2 WATT CREE (GU10) gekocht bij een bekende webshop in LED-verlichting, destijds EUR 33,- per stuk.
De eerste lamp van deze zending heeft het vandaag, na ruim 3,5 jaar, begeven. Helaas met een redelijk massieve kortsluiting. De lamp was geplaatst in een vrij open armatuur en heeft in deze 42 maanden circa 3500 branduren gemaakt. Beetje teleurstellend wat betreft levensduur en uitermate irritante manier van stukgaan.

Benieuwd wat de leverancier te zeggen heeft op mijn mail.

Op de foto de voedingsprint die zwart is van roet.
[afbeelding]
Untitled by ericplan, on Flickr
Heb inmiddels een reactie van Leditlight. Geen garantie, die was toen twee jaar. Krijg wel bij aanschaf van nieuwe lampjes 10% korting. Helaas is het model nu iets gewijzigd, waardoor ik er drie moet aanschaffen. Zit nu wel te twijfelen of ik dat doe, of voor de Philips Master serie ga. Die laatste zijn wel een stuk goedkoper.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

BounceMeister schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:00:
P.s. De nadelen had ik o.a. hier gelezen:
http://www.google.nl/url?..._IP0Q47i_AKX1MmQz6L67Tl1w

Met een tablet kan ik de link helaas niet in de tekst verwerken.
De powerfactor, inschakelstroom en netvervuiling zijn allemaal gelijk aan of marginaal slechter dan traditionele TL lampen met starters. Fatsoenlijke TL-Leds houden rekening met dit soort dingen.

Prijs van een TL-Led wordt hier gelijk getrokken aan een TL buis. Niet geheel juist. Want je vervangt je ballast ook.

TL-Led vaak niet dimbaar. Klopt. Standaard TL ook niet daar heb je aangepaste Ballasten/TLDrivers voor nodig.

Lichtopbrengst kan minder zijn. Het is maar waarmee je ze vergelijkt, in het artikel word een standaard led vervanger vergeleken met een high end TL buis......

Het kan ook zijn dat je lichtplan niet meer klopt. Maar zonder te weten wat er nu hangt en zonder te weten wat er komt te hangen is het koffiedik kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 25-05-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:33:
Heb geen ervaring, maar ik weet wel dat het niet simpel omprikken van de buizen is. Je moet namelijk de ballast/inverter loskoppelen, zodat je LED buizen gelijk 230V krijgen ipv een of andere rare spanning die je ballast/inverter uitspuugt voor je TL-buizen ;)

Edit: Oh dat hoeft blijkbaar ook niet altijd meer: http://www.leditlight.net...m-smd-led-s-warm-wit.html
[...]
Ik heb een 60 cm. warmwitte led TL (wel nog het 'vorige' model met helder glas waardoor je de SMD's kan zien zitten) van LedItLight en ben hier zeer tevreden mee.

Ik vind het zeker beter en mooier licht geven dan de gewone TL met zelfde kleurcode die ervoor in zat :). En belangrijk: Het 'flikkert' niet.

Ik heb nystagmus aan m'n ogen (bewegen altijd) en ben wellicht wat gevoeliger voor flikkeringen (led's met slechte condensatoren of gelijkrichters zijn de hel voor me) en veel TL-balken kan ik ook zien flikkeren .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Pas weer even bij de IKEA geweest en gelijk nog wat LEDAREs gekocht. Ze hebben nu een nieuwere GU10 van 3,4 watt die 150 lumen geeft, dat is dus meer dan de vorige die 5 Watt was. de afbeelding op de site is overigens nog niet aangepast, de beschrijving wel.
Ik heb ze wel gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd. Ik had wel het idee in de winkel dat die nieuwe ook wat warmer/geler is. Of ze ook echt meer licht geven kon ik niet goed beoordelen.
Ik zal hem binnenkort eens even vergelijken met de oude 5Watt 130lm GU10 spot (die nu nog als afbeelding op de site staat)

Overigens ook nog een 8,1 watt E27 en de 4,3 watt E14 gekocht. Ik blijf vooral die grote E27 een van de beste gloeilampvervangers van nu vinden, vooral gezien de prijs!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ik heb bovengenoemde LEDAREs ook allemaal en ben er ook tevreden over. Ik heb in 1 armatuur een GU10 van 5W en zo'n nieuwe van 3,4W naast elkaar. Ik zie die nieuwe duidelijk wat meer licht geven en vind de kleur ook net wat prettiger, iets geler. In de keuken heb ik een armatuur met 2 nieuwe types die 35W halogeentjes vervangen. Tot mijn verbazing is dat zeker voldoende licht om bij te koken. De lichtbundel is wat geconcentreerder dan bij halogeen, waardoor het in de periferie wat donkerder is, maar in het centrum voor mij niet tekort komt, ook al is het veel minder lumen dan die halogeenspots.

De E14 van 4,3W heb ik bij de commode hangen en dat is prima licht om luiers bij te verschonen: niet te fel zodat je vervblindt wordt, maar je ziet genoeg. In de WC een E27 van 4,3W en dat voldoet daar ook. Voor iets grotere ruimtes is het te weinig om de ruimte goed te verlichten, maar daar doen de 8,1W E27-lampen uitstekend dienst als vervangers voor 60 en 75W gloeilampen. Ook deze lampen hebben een prima kleur, als je echt scherp gaat vergelijken zou het kunnen zijn dat het licht iets roder is.

Ik hoop alleen dat dit soort producten ook zo lang meegaan als geadverteerd, voelt toch een beetje alsof ik straks na anderhalf jaar sta met een werkende LED met kapotte driver o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met deze serie van Alessi? http://www.core77.com/blo..._the_light_bulb_19119.asp

Ze zien er leuk uit. Ik wil ze gebruiken voor in de lamp boven de eettafel. Die lamp heeft cilinder-vormige glazen kappen. Ik heb er 5 nodig, dus het is toch een aanzienlijke uitgave. Nuon (http://www.nuonenergiewin...lessilux-7w-polaris-white) heeft een interessante aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Laatst online: 23-07 12:21
Ik heb helaas zelf slechte ervaringen met LED lampen met "normale" vitting.
Ik gebruik nu "kerst" verlichting in mijn huis, b.v. een net verlichting op het plafont, maar die heeft net zoals mijn andere verlichting alleen een transformator ervoor en dan alleen LED lampjes.
Persoonlijk denk ik dat dat langer meegaat dan andere soorten LED lampen, want er zit geen voorschakel materiaal voor, en dat gaat helaas veel eerder stuk dan de LED lampjes zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Marger schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:06:
Ik heb bovengenoemde LEDAREs ook allemaal en ben er ook tevreden over. Ik heb in 1 armatuur een GU10 van 5W en zo'n nieuwe van 3,4W naast elkaar. Ik zie die nieuwe duidelijk wat meer licht geven en vind de kleur ook net wat prettiger, iets geler. In de keuken heb ik een armatuur met 2 nieuwe types die 35W halogeentjes vervangen. Tot mijn verbazing is dat zeker voldoende licht om bij te koken. De lichtbundel is wat geconcentreerder dan bij halogeen, waardoor het in de periferie wat donkerder is, maar in het centrum voor mij niet tekort komt, ook al is het veel minder lumen dan die halogeenspots.

De E14 van 4,3W heb ik bij de commode hangen en dat is prima licht om luiers bij te verschonen: niet te fel zodat je vervblindt wordt, maar je ziet genoeg. In de WC een E27 van 4,3W en dat voldoet daar ook. Voor iets grotere ruimtes is het te weinig om de ruimte goed te verlichten, maar daar doen de 8,1W E27-lampen uitstekend dienst als vervangers voor 60 en 75W gloeilampen. Ook deze lampen hebben een prima kleur, als je echt scherp gaat vergelijken zou het kunnen zijn dat het licht iets roder is.

Ik hoop alleen dat dit soort producten ook zo lang meegaan als geadverteerd, voelt toch een beetje alsof ik straks na anderhalf jaar sta met een werkende LED met kapotte driver o.i.d.
Ik heb precies dezelfde ervaring. De LEDARE's van de IKEA zijn geweldige dingen voor wat ze kosten. De 4,3W versie is net niet genoeg om een degelijke kamer mee te verlichten maar voor plaatselijke lichtbronnen zijn ze voldoende, de 8W geven een flinke bak licht waardoor je makkelijk een 40W of 60W gloeilamp kan vervangen.

Met 1 op 1 vergelijking merk je inderdaad duidelijk dat het licht roder/rozer is, maar als ze op zichzelf een ruimte verlichten is dat helemaal niet storend of überhaupt merkbaar voor iemand die het niet zo weten.

Kapotte drivers ben ik met alle 230V LED lampen bang voor, maar omdat de IKEA lampen zo goedkoop zijn maakt het weinig uit omdat je de investering er vrij snel uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
Heeft er iemand wel eens het daadwerkelijke stroomverbruik van de IKEA gu10 lampen gemeten? Zou me namelijk niet verbazen als dit hoger ligt dan de waarde die ze opgeven, zoals vaker het geval is bij de goedkopere ledlampen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zag op TV reclame van Kruidvat dat ze de 2e LED lamp voor de halve prijs hebben. E14/E27 en een GU10 waren samen 7,49 geloof ik. Hoe die lampen verder zijn weet ik niet, maar vond het het vermelden wel waard in dit topic :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TUOwBnQctVff95BwegytNPfa/thumb.png
Klik voor groter

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2012 09:46 . Reden: Plaatje van folder toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:42

JanJeen

3315Wp

ImmortalSoul schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 15:41:
Ik zit even in dubio over wat ik moet doen met het vervangen van verlichting in een café ruimte.

Op dit moment hangen er 40 PAR16 behuizingen met E27 25W Halogeenspotjes (met reflector). Deze zitten aangesloten op drie Behringer LD6230 DMX Dimmerpacks.

Mijn grootste vraag is of ik gebruik moet blijven maken van dezelfde DMX dimmerpacks. En zo niet, wat ik dan het beste als nieuw kan neerzetten.

Ik heb volgensmij deze opties:
- DMX Dimmerpack's houden en dimbare lampen op 230V gebruiken.
- DMX Dimmerpack's houden, lamp aansluitingen vervangen en MR10 dimbare lampen op 230V gebruiken.
- DMX Dimmerpack's wegdoen, nieuwe dimmer(?) aanschaffen en dimbare lampen op 230V gebruiken.
- DMX Dimmerpack's wegdoen, 12V LED transformator neerleggen, halogeen lampen op 12V gebruiken (maar kan de huidige bekabeling dat aan?).

LED heeft een lange levensduur en kan in onze situatie 12,5 jaar meegaan, maar we zijn bang dat de interne LED drivers het bij ons na 2/3 jaar opgeven. We willen ons het liefste zo lang mogelijk indekken d.m.v. garantie (Leditlight.nl met 5 jaar garantie, of Megaman lampen met de branduren garantie).
Waarom wil je dimmen in de eerste plaats? Als je Led's dimt wordt de kleur niet warmer. Je kunt natuurlijk eerst eens één lamp bestellen om te kijken of het bevalt. Osram bied 4 of 5 jaar garantie:
Osram 6 watt PAR16-E27 P5040WW27
Osram 2 watt PAR16-E27
Philips masterled par20 7Watt dimbaar?!

[ Voor 4% gewijzigd door JanJeen op 28-05-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
JanJeen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 23:22:
[...]

Waarom wil je dimmen in de eerste plaats? Als je Led's dimt wordt de kleur niet warmer. Je kunt natuurlijk eerst eens één lamp bestellen om te kijken of het bevalt. Osram bied 4 of 5 jaar garantie:
Osram 6 watt PAR16-E27 P5040WW27
Osram 2 watt PAR16-E27
Philips masterled par20 7Watt dimbaar?!
Dimmen is niet per se nodig. Maar het grootste probleem is dat ik geen idee heb hoeveel licht een lamp geeft, en de lampen die ik op het oog heb (Die philips masterled bijv) geven waarschijnlijk teveel licht. De lampen hangen aan een grid, en op bepaalde plaatsen (bar, kassa) is ook meer licht nodig dan in de ruimte waar mensen staan.

Ook gebruiken we af en toe gekleurde filters voor thema avonden. Daarom zijn het ook dimmerpacks die DMX gestuurd worden met een licht-tafel. Dan verliezen we wat licht en dan worden de lampen dus feller gezet.

Nu gebruiken we 25W halogeenlampen die 10% gedimd worden, en dat geeft net de juiste hoeveelheid licht.
Mijn bedoeling is dan ook qua vermogen ietsje overkill te bestellen, en dat dan te dimmen omdat we dan gewoon veel meer veelzijdiger zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ImmortalSoul op 29-05-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Hier vandaag ook drie LEDARE 3,4W 150lm spotjes geïnstalleerd. Ik heb gekeken of ik het verschil kon zien, maar nauwelijks. Er lijkt iets minder verstrooiing van het licht op te treden en de kleurverzadiging is een tikkeltje minder, maar prima bruikbaar. Ze zitten in de afzuigkap, dus dat scheelt weer een paar uur per dag 3x31,6W!

Ook twee LEDARE E14 200lm lampjes geplaatst. Deze zijn in de plaats gekomen van twee 25W gloeilampen die daar alweer veel te lang zaten nadat er bij het stuk gaan van de spaarlampen alleen gloeilampen in de kast lagen. Dat is nu ook opgelost. De lichtopbrengst van de ledlampjes is zowaar hoger dan van de gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
l3art schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:17:
Heeft er iemand wel eens het daadwerkelijke stroomverbruik van de IKEA gu10 lampen gemeten? Zou me namelijk niet verbazen als dit hoger ligt dan de waarde die ze opgeven, zoals vaker het geval is bij de goedkopere ledlampen.
Ik heb net de LEDARE E14 4,3 watt gemeten; 4 stuks zou moeten uitkomen op 17,2 watt. Ik meet met de Voltcraft Energy Logger 18,1 watt. Hiervoor zaten 4x 25 watt lampen in, dus het scheelt sowieso een flinke slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tip: Bij conrad.nl hebben ze nu een goede aanbieding. De Samsung Led 7,2 W / 2700K (E27, gloeilampmodel, 480 lumen) is alleen vandaag afgeprijsd van 15,99 naar 12,99.
Link: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/579959/

Ik heb er vanochtend 2 besteld samen met nog wat andere dingen. Omdat ik zag dat je bij het afrekenen ook een kortingscode kunt gebruiken ben ik die even gaan googlen. En wat schetste mijn verbazing? Op http://www.actiepagina.nl/conrad kan je code '020658' terugvinden die bij een aankoop van 50 euro of hoger een korting geeft van 7,5 euro. Da's toch weer mooi meegenomen.

Dus als je meteen 4 van deze lampen zou bestellen en de kortingscode invoert kost het per lamp nog maar € 11,12 ;)

Op 3 maart schrijft 'Bezuiniger' op dit forum over deze Samsung Led lamp nog het volgende:
Bezuiniger schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:35:
[...]

Hier heb ik bijna alle lampen vervangen voor LED uitvoeringen. Ik heb nu o.a de volgende types:
Samsung 7.2W, 480lm
Toshiba 5.5W, 290lm
Toshiba 3.5W, 180lm
Philips MyVision 3W
Leditlight 8W & 10W
Op heel veel plekken heb ik 60W en 40W gloeilampen vervangen, en ook een berg oudere spaarlampen. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid licht me blijft verbazen: de Samsungs geven echt veel meer licht dan een 60W gloeilamp (op de verpakking van normale 60W gloeilampen staat ook dat ze maar 400 lumen leveren).
Ik ben benieuwd hoe ze mij gaan bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

pcmadman schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:43:
[...]

Als je met pin hebt betaald kun je een rekeningafschtift gebruiken.

[...]

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring!

Heb je lampen van de nieuwe generatie of nog de oude variant? De nieuwe generatie lijkt nu namelijk een beetje leverbaar te worden.
Nou ze zitten er al een tijdje in, maar nog niet veel nodig gehad. Het is licht buiten enzo.
Hoe herken ik de oude/nieuwe generatie?

Het is overigens fel licht, ook al is het maar 4 Watt. En m'n vriendin is erg gecharmeerd van de vorm, esthetisch verantwoorder dan de halogeen spotjes die ze vervangen.

Nu nog op zoek naar een nette dimmer.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@thaMini:
Ja, dat is lastig. De oude producten staan nu volgens mij niet meer in de e-catalogus van philips. Eerst stonden ze door elkaar en dan waren er lampen die heel veel op elkaar lijken, maar waarvan de één net wat betere specs had dan de andere. Maar als je lamp in de huidige e-catalogus staat, dan zal het wel een nieuwe zijn:
http://www.ecat.lighting....en/led-lampen/25442/cat/#

Kun je ook iets over de kwaliteit van het licht zeggen? Heb je bijvoorbeeld de oude halogeen spots en de nieuwe led's naast elkaar gebruikt om ze te kunnen vergelijken? Je kunt bijvoorbeeld kijken of de verlichtingssterkte even sterk is, of de stralingshoek vergelijkbaar is (LED's geven meestal wat minder strooilicht (je hebt het oppervlak dus wel even sterk verlicht, maar de ruimte er omheen minder)) en naar de kleurechtheid (doordat gloei- en halogeenlampen het hele spectrum vullen met licht zijn de kleuren vaak wat levendiger en "voller").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:check je mail :/

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 14-06-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:36:
Tip: Bij conrad.nl hebben ze nu een goede aanbieding. De Samsung Led 7,2 W / 2700K (E27, gloeilampmodel, 480 lumen) is alleen vandaag afgeprijsd van 15,99 naar 12,99.
Link: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/579959/

Ik heb er vanochtend 2 besteld samen met nog wat andere dingen. Omdat ik zag dat je bij het afrekenen ook een kortingscode kunt gebruiken ben ik die even gaan googlen. En wat schetste mijn verbazing? Op http://www.actiepagina.nl/conrad kan je code '020658' terugvinden die bij een aankoop van 50 euro of hoger een korting geeft van 7,5 euro. Da's toch weer mooi meegenomen.

Dus als je meteen 4 van deze lampen zou bestellen en de kortingscode invoert kost het per lamp nog maar € 11,12 ;)

Op 3 maart schrijft 'Bezuiniger' op dit forum over deze Samsung Led lamp nog het volgende:

[...]

Ik ben benieuwd hoe ze mij gaan bevallen.
Ook besteld. M'n eerste led lampen. Straks verhuizen en huis renoveren en wil vriendin overtuigen dat led lampen een goed alternatief zijn. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

pcmadman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:19:
@thaMini:
Ja, dat is lastig. De oude producten staan nu volgens mij niet meer in de e-catalogus van philips. Eerst stonden ze door elkaar en dan waren er lampen die heel veel op elkaar lijken, maar waarvan de één net wat betere specs had dan de andere. Maar als je lamp in de huidige e-catalogus staat, dan zal het wel een nieuwe zijn:
http://www.ecat.lighting....en/led-lampen/25442/cat/#

Kun je ook iets over de kwaliteit van het licht zeggen? Heb je bijvoorbeeld de oude halogeen spots en de nieuwe led's naast elkaar gebruikt om ze te kunnen vergelijken? Je kunt bijvoorbeeld kijken of de verlichtingssterkte even sterk is, of de stralingshoek vergelijkbaar is (LED's geven meestal wat minder strooilicht (je hebt het oppervlak dus wel even sterk verlicht, maar de ruimte er omheen minder)) en naar de kleurechtheid (doordat gloei- en halogeenlampen het hele spectrum vullen met licht zijn de kleuren vaak wat levendiger en "voller").
Dus: all of the above. Iets meer gebundelde lichtstraal en witter licht, maar niet super wit, redelijk warm. Niet naast elkaar gehad. Een tijdje de halogeen en daarna LED.

Ze komen van de site http://goedkopermetled.nl

Dit type dus: http://www.goedkopermetle...35w-gu10-warm-wit-40.html

Helemaal geen vervelende prijs.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dat lijkt me één van de nieuwe lampen. Goedkopermetled.nl is echter verwarrend, want daar staan de nieuwe en oude lampen door elkaar.

Nieuw:
http://www.goedkopermetle...mv-8-50w-gu10-wit-40.html
http://www.goedkopermetle...mv-8-50w-gu10-wit-25.html
Oud:
http://www.goedkopermetle...7-50w-gu10-3000k-40d.html
http://www.goedkopermetle...7-50w-gu10-3000k-25d.html

[ Voor 62% gewijzigd door Paul C op 07-06-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Laatst online: 15-08 20:48
Is er iemand die een goede inschatting kan maken van de nodige lichtopbrengst voor de nachtverlichting van een trap? Aan de trap zijn 3 plaatsen voorzien waarin we verlichting kunnen plaatsen en vermits de kleur niet uitmaakt ben ik dus vrij om te kiezen wat er in gaat. Helaas geven de fabrikanten niet genoeg info over hun producten en ook in doe het zelf zaken is niet de nodige kennis aanwezig. Op naar tweakers dus!

Het armatuur maakt natuurlijk ook uit. Het is in alu kleur gespoten en heeft een opening waardoor in de breedte een hoek van 110 graden en in de diepte we een hoek van 50 graden hebben. Vermits deze 30cm boven de trap installeren zou de spreiding zowat alle treden moeten bedragen. Met het oog geschat op ? 6m^2?
Nu is enkel nog de vraag hoe sterk de verlichting moet/mag zijn. 10 lumen per m^2? 1? 100?

Voorlopig is het kleinste lampje dat ik vond 75 lumen (0.8W). Das dan 225 lumen in totaal. Als het armatuur 75% weerkaatst (is dat veel, weinig, realistisch?) dan hebben we 30 lumen per m^2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Punkie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:55:
Is er iemand die een goede inschatting kan maken van de nodige lichtopbrengst voor de nachtverlichting van een trap? Aan de trap zijn 3 plaatsen voorzien waarin we verlichting kunnen plaatsen en vermits de kleur niet uitmaakt ben ik dus vrij om te kiezen wat er in gaat. Helaas geven de fabrikanten niet genoeg info over hun producten en ook in doe het zelf zaken is niet de nodige kennis aanwezig. Op naar tweakers dus!

Het armatuur maakt natuurlijk ook uit. Het is in alu kleur gespoten en heeft een opening waardoor in de breedte een hoek van 110 graden en in de diepte we een hoek van 50 graden hebben. Vermits deze 30cm boven de trap installeren zou de spreiding zowat alle treden moeten bedragen. Met het oog geschat op ? 6m^2?
Nu is enkel nog de vraag hoe sterk de verlichting moet/mag zijn. 10 lumen per m^2? 1? 100?

Voorlopig is het kleinste lampje dat ik vond 75 lumen (0.8W). Das dan 225 lumen in totaal. Als het armatuur 75% weerkaatst (is dat veel, weinig, realistisch?) dan hebben we 30 lumen per m^2.
Volgens mij zijn de zwakste lampjes al genoeg. Het gaat erom dat mensen de treden kunnen zien in het donker. En dan is elke vorm van contrast voldoende.
Wat ik tegenwoordig vaak zie (collegezaal, bioscoop) is LED-strips op de treden.

Je wilt iig niet te fel licht. Je verlichting hangt expres laag zodat er zo min mogelijk lichtvervuiling is. Als je er dan een te felle lamp in hangt heeft het nog geen zin.
Als je wat lampjes hebt (of een dimbaar lampje) waarvan je de lichtopbrengst weer, zou je die zelf in het donken boven een trap kunnen houden. Dan kun je zelf bepalen wat voldoende is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
Voor nachtverlichting zou ik inderdaad niet teveel doen.
Zelf hebben we een ledzaklamp aan de muur hangen, en als die in de lader zit, dan gloeit er een heel zacht blauw licht zodat hij in het donker te vinden is zeg maar. Maar dit blauwe licht verlicht de hele gang al. Je hebt echt minimaal iets aan verlichting nodig voor de nacht. Ik hoef niet alles te kunnen zien, als ik maar contouren zie en duskan zien waar ik naartoe loop.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Punkie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:55:
Is er iemand die een goede inschatting kan maken van de nodige lichtopbrengst voor de nachtverlichting van een trap?
Je staat er verbaast van hoe weinig licht je nodig hebt om te kunnen zien als je ogen echt aan het dnker gewend zijn.
Ik reis nogal veel en vaak naar Azie. Als je dan niet in een stad zit is het 's nachts ECHT donker. Of als je bv een binnenkamer in een hotel hebt, zonder ramen dus. Ik heb een USB lader voor mijn telefoon en het mini ledje dat daar op zit zie ik niet eens als ik net het licht uit doe. Maar als ik een uurtje later even mijn bed uit wil, dan is de refecltie daarvan al voldoende om de hele kamer te kunnen zien. Ik gebruik die lader dus als nachtverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Laatst online: 15-08 20:48
Met dank aan de antwoorden. Ik was er inderdaad al aan uit dat je *weinig* licht wil, alleen is de vraag, wat is weinig? Van een gloeilamp en halogeen kan je door ervaring inschatten wat de sterkte is, maar LED's kennen grote efficiëntie verschillen. Spijtig genoeg heb ik zelf niets beschikbaar waar ik lichtopbrengst van ken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:42

JanJeen

3315Wp

Je zou een waaklampje kunnen proberen als het puur voor de orientatie is. Voorbeeld (gaat automatisch aan als het donker wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Punkie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:12:
Met dank aan de antwoorden. Ik was er inderdaad al aan uit dat je *weinig* licht wil, alleen is de vraag, wat is weinig? Van een gloeilamp en halogeen kan je door ervaring inschatten wat de sterkte is, maar LED's kennen grote efficiëntie verschillen. Spijtig genoeg heb ik zelf niets beschikbaar waar ik lichtopbrengst van ken :(
Vaak staat er bij lampen op de verpakking hoeveel lumen of candela aan lichtopbrengst ze hebben. In kleine lettertjes, want de gemiddelde consument denkt dat alles in Watt is.

Op google/wikipedia kun je van standaard lampen zien hoeveel lumen/candela ze zijn.
Dat kun je dan mooi vergelijken met LED of spaarlampen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:19
Ben naar onze situatie gaan kijken met de intentie om energie te besparen door een zo'n klein mogelijke investering te doen.

Heb inkaart gebracht hoeveel lampen er in huis hangen en deze evt vervangen voor LED:

Totaal huidige setup, 19 spaarlampen die bijmekaar opgeteld totaal 164 watt verbruiken, is een gemiddeld verbruik van 8,63 watt per lamp.
Wens 19 LED lampen die bijmekaar opgeteld totaal 72 watt verbruiken, is een gemiddeld verbruik van 3,80 watt per lamp.

Heb gezocht op internet naar led lampen bij 1 aanbieder van het merk Osram:
2x gu10 a 2watt voor €19,98
3x E14 a 4 watt voor €41,97
14x E27 a 4 watt voor €195,86
Investering voor totaal 72 watt > € 257,81 (voor 50cent krijg je overigens 1 gloeilamp a 60watt ;) )

19 Spaarlampen x 8,63 x 4 uur x 365 dagen = 239 kWh x 0,23 = € 54,97 Per jaar
19 LED lampen x 3,80 x 4 uur x 365 dagen = 105 kWh x 0,23 = €24,15 Per jaar.
Winst per jaar €30,82 (134 kWh) dus over 8 jaar heb je de investering eruit.

Schiet erop los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Had je de investering voor de spaarlampen er al uit? Want anders wordt het rekensommetje alweer anders. En is de lichtopbrengst van de aan te schaffen echt even groot als de huidige spaarlampen? Het lijkt me toch niet dat een led-lamp van 2 wat op kan boxen tegen een spaarlamp van 8 watt

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
Net een stel zogenaamde `Cree 9W E27 LED's' ontvangen (gekocht op eBay). In werkelijkheid trekken ze echter maar 3.9W uit het stopcontact (en geven ze lange na niet zoveel licht als een echte 9W Cree LED).
Ook nergens een labeltje `Cree' te vinden dus dat is ook maar de vraag :+ .
Voor de prijs kan ik niet echt ontevreden zijn, maar ik ben toch benieuwd wat de verkoper erover te vertellen heeft.

Zelfde verhaal als dit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pielle007 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:10:
Ben naar onze situatie gaan kijken met de intentie om energie te besparen door een zo'n klein mogelijke investering te doen.

Heb inkaart gebracht hoeveel lampen er in huis hangen en deze evt vervangen voor LED:

Totaal huidige setup, 19 spaarlampen die bijmekaar opgeteld totaal 164 watt verbruiken, is een gemiddeld verbruik van 8,63 watt per lamp.
Wens 19 LED lampen die bijmekaar opgeteld totaal 72 watt verbruiken, is een gemiddeld verbruik van 3,80 watt per lamp.

Heb gezocht op internet naar led lampen bij 1 aanbieder van het merk Osram:
2x gu10 a 2watt voor €19,98
3x E17 a 4 watt voor €41,97
Ik denk dat je E14 bedoelt
14x E27 a 4 watt voor €195,86
Investering voor totaal 72 watt > € 257,81 (voor 50cent krijg je overigens 1 gloeilamp a 60watt ;) )
En hoe is deze vergelijking in lumen tov prijs.
19 Spaarlampen x 8,63 x 4 uur x 365 dagen = 239 kWh x 0,23 = € 54,97 Per jaar
19 LED lampen x 3,80 x 4 uur x 365 dagen = 105 kWh x 0,23 = €24,15 Per jaar.
Winst per jaar €30,82 (134 kWh) dus over 8 jaar heb je de investering eruit.

Schiet erop los :)
Wanneer je die stroom duurzaam wilt opwekken zal dit ongeveer evenveel gaan kosten.
Je heb al een voorsprong doordat je alleen maar spaarlampen hebt, bij gloeilampen is dit verschil veel groter.
Het is wel zo dat de tvt behoorlijk kan veranderen wanneer bijvoorbeeld de BTW word verhoogd, de energieprijzen stijgen of de LED ineens veel goedkoper gaat worden.

Maarja de garantie dat een LED-lamp (en dan voornamelijk de print erin) die 8 jaar gaat volbrengen kan ook niemand je geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:19
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat je E14 bedoelt

[...]

En hoe is deze vergelijking in lumen tov prijs.

[...]

Wanneer je die stroom duurzaam wilt opwekken zal dit ongeveer evenveel gaan kosten.
Je heb al een voorsprong doordat je alleen maar spaarlampen hebt, bij gloeilampen is dit verschil veel groter.
Het is wel zo dat de tvt behoorlijk kan veranderen wanneer bijvoorbeeld de BTW word verhoogd, de energieprijzen stijgen of de LED ineens veel goedkoper gaat worden.

Maarja de garantie dat een LED-lamp (en dan voornamelijk de print erin) die 8 jaar gaat volbrengen kan ook niemand je geven.
Inderdaad, E14 |:(
heb gekeken wat nu op de spaarlampen van de GU10 en E14 staat (2700k) die nieuwe led hebben 3000k warm wit en de lumen komen volgens wikipedia overeen.
Behalve de Led E27, deze zal ik dan toch verder uit moeten specificeren.
Nu is de situatie spaarlamp E27:
1x 5watt
2x 7watt
1x 8watt
7x 9watt
3x 11 watt

Niemand geeft die garantie idd.
(Das wellicht ook zo... neem 2 panelen (240wp p.st) erbij + 1 microgrid = 435kwh per jaar max. a +- €850 die 25jaar meegaan, of +- €250 uitgeven voor led lampen en bespaar 105kwh per jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
Moet zeggen dat de Cree LED's (warm wit) een stuk mooier licht geven dan de SMD-LED lampen die ik eerder heb gekocht. Deze zouden ook warm wit zijn, maar het heeft veel weg van warm groen :+ . De kleur van de Cree lijkt behoorlijk veel op die van een gloeilamp. Ik zal eens kijken of ik een foto krijg gemaakt ter vergelijking.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 16-06-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik heb zonet een poging gedaan om mijn 5x 20W halogeen spotjes te vervangen door de "Philips LEDspot LV 4-20W 2700K MR16 36D (MASTER)"

Het probleem is echter dat, wanneer ik de lichtschakelaar aanklik, alle spotjes even aan gaan en daarna terug uit. Er blijven maar twee ledspots branden, en soms zelfs maar één.

Ligt dit aan de transformator?

Ze hebben hetzelfde probleem als ik één halogeenspot mee aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Passen transformator en LED's wel echt bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Klinkt als te weinig belasting zodat de transformator tegensputtert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:40
Wat wel raar is, is het feit dat het probleem zich blijft voordoen als twan1 er een 20W halogeenlamp bij aansluit (parallel, zoals het moet neem ik aan). De meeste halogeentransfo's hebben een minimumbelasting van zo'n 20W nodig, dat toch wel zou moeten schakelen met 24W als belasting ...

@twan1: kijk even op je transformator wat de minimum en maximumbelasting is. Als de belasting meer zo'n 50W a 60W is, probeer er eens 2 halogeenspots en 1 ledlamp aan te hangen. Als het dan wel netjes brand is de kans overgroot dat het aan minimum belasting van de transfo ligt. Ik heb zelf hier twee 10 watt ledspots in parallel over de transformator moeten schakelen om aan de minimumbelasting te komen. Als je niet aan de minimumbelasting komt (ook niet als je ze in groep parallel schakelt) zou je een led-transfo moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik bedoelde met mijn vraag of LED's en transformator wel bij elkaar passen had ik niet direct dat belastingsaspect in gedachten. Ik dacht meer aan het volgende:
Stel dat die trafo oorspronkelijk bij de halogeenlampjes hoorde. Was dat misschien het geval? Dan is het beschreven gedrag natuurlijk geen wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:40
Ik heb trouwens de afgelopen tijd een Pharox 400 LED-lamp in test gehad, en ik ben nu aan het werk aan een artikel er over. Mooie lamp wel.

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AxNmkTlCEAAIRqX.jpg:large

De meest linkse is het.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 07-07-2012 17:56 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1 ... 26 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)