Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.520 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Het probleem zit hem in het feit dat ze niet tegen warmte kunnen. Zoveel warmte zetten ze niet om, ze hebben een verbruik wat zo'n 20% is van dat van een gloeilamp bij dezelfde lichtopbrengst.

Het voordeel wat een gloeilamp heeft is dat hij gewoon tegen de warmte kan die hij produceert en met de hogere temperatuur de warmte dus ook allemaal passief af kan voeren. Een ledlamp kan daar veel minder goed tegen, en bij hoge vermogens hebben sommige dus een actieve koeling. Overigens weet ik maar van 1 philips lamp die een fannetje had.

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 14-03-2012 13:13 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Versta me goed, mocht iemand dat er in lezen, ik bedoelde met mijn vorige bericht beslist niet dat ik alles wat LED-lamp heet ver van me af werp. Integendeel! Ik ageer alleen op bepaalde aspecten, zoals in mijn vorige bericht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Momenteel ben ik bezig met het vervangen van vervangen van alle halogeenspots door led-spots (allemaal 12V MR16/GU5.3). Een gedeelte van deze verlichting is dimbaar een ander gedeelte niet. Voor de niet dimbare lampen is het eenvoudig 'plug and play'. Ik ben nu een paar led-spots van ebay aan het testen om te kijken welke aanvaardbare kleurtemperatuur en lichtsterkte leveren. Het zijn vooral de dimbare ledspots waarbij ik enkele vraagjes heb.

De lichten worden aangestuurd via het nikobus systeem (full manual ter info) De dimbare spots via een 05-007 dimcontroller, dit is een module die naar zijn uitgangen een 0-10V signaal stuurt, deze uitgangen zijn verbonden met universele dimmers (05-707) dewelke afhankelijk van de instelling in staat zijn te dimmen via faseaansnijding of afsnijding. Op de uitgangen van deze 05-707 modules zijn dan de trafo's aangesloten om de 12V AC te krijgen.

Op ebay kom je zowel dimbare als niet dimbare MR16 ledspots tegen. De meeste verkopers zijn karig met info maar wat ik heb begrepen is het volgende. Al die ledspots werken gewoon op de 12V AC maar om ledspots te kunnen dimmen heb je enerzijds dimbare spots nodig en anderzijds een geschikt dimmercircuit. Nu zijn de huidige 'universele' dimmers vandaag de dag niet meer zo universeel want leds dim je normaal via DC PWM sturing.

Gewoon om te testen heb ik al eens een led-spot (een niet dimbare zelfs) op een dimbaar voetje geplaatst en de spot is wel te dimmen met de huidige sturing, ik schat tussen de 60-100%. Dit was wel op een circuit in parallel met twee halogeenspots van 50W (misschien dat het niet meer werkt omdat de belasting te laag is als ik alle spots zou vervagen) Concreet: Creëer ik een potentieel gevaarlijke situatie hiermee? Is schadelijk voor het stuurcircuit ? Waarschijnlijk zal de levendsduur van de spot negatief beïnvloed worden?
Volgende testspots zullen zeker dimbare zijn, verandert dit iets aan de zaak of komt het gewoon nooit goed om op deze manier te werken? ;)

Ik heb verder al eens gezocht naar PWM led dimmers. Hiervoor zou ik volgens mij de uitgangen van de huidige dimcontroller kunnen gebruiken icm een centrale 12V DC voeding en per circuit een PWM dimmer met analoge ingang die ik dan aanstuur met de 0-10V uitgangen. Het liefst zou ik natuurlijk zoweinig mogelijk vervangen/aanpassen en gewoon spotjes switchen:P Maar het moet natuurlijk correct gebeuren.

Suggesties/opmerkingen of meedenken is meer dan welkom.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Er zijn volgens mij led-voedingen/drivers met ingebouwde PWM-dimmers die je kunt aansturen met 0-10V. Lijkt me het netste. Maar dan moet je dus juist weer ledlampen hebben die ze niet adverteren als dimbaar, want dan zit er vaak weer extra electronica in die 'normale' dimming probeert te detecteren etc.

Niet zoveel tijd nu, maar snelle google bijvoorbeeld http://www.ledgloeilamp.n...lt-PWM-LED-dimmer-20W.htm

[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 16-03-2012 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

mux schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:41:
Gaan ze nou nog meer defecten van gloeilampen simuleren in LED-lampen? Lijkt me bijna omgekeerde wereld!
Westerlingen zijn eenmaal nostalgisch op vlak van gloeilamplichtvoorkeur. In de rest van de wereld wordt juist het koudwit licht van een TL-buis als vooruitgang gezien tov het gelig licht dat de olielampen gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

iMars

Full time prutser

Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag posten, vind het niet een nieuwe topic waardig ;)

Ik wil voor mijn tuin de 20Watt MR11 12V Halogeen spotjes vervangen door led spotjes. In de schuur hangt een 12 Volt trafo met daarop lichtschakelaar (automatisch aan als het donker wordt).

Nu zit ik een beetje rond te kijken op onderandere dealextrem en heb ik daar een aantal led lampen gezien. Nu staat erbij dat er 11~18V DC nodig is, maar volgens mij is de transformator in de schuur 12V AC (immers hoeven halogeen lampen geen DC te hebben).

Gaat dat werken? Of moet er echt een speciale transformator voor komen? Het is een "standaard" spoel transformator en geen geschakelde.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allereerst, het is wellicht bekend dat LED een afkorting is van Light Emitting Diode. Leg even het accent op het woord diode, hij geleidt dus maar in één richting. Gedurende een halve periode van de wisselspanning blijft hij dus donker. In plaats van met 100 Hz ingeval van dubbele gelijkrichting knippert hij op 50 Hz, en hij brandt maar op halve kracht.

In het gunstigste geval blijft her daarbij, niettemin wil je dat natuurlijk niet..
Maar er is meer. Veel LED-lampen branden maar op een deel van de aangeboden (gelijk)spanning. Bij gebruik van wisselspanning zal echter gedurende een halve periode geen stroom vloeien waardoor in sperrichting de volle spanning op de lamp komt te staan. Bovendien heb je dan ook nog te maken met de topspanning die wortel 2 maal zo hoog is, dus die 12 V wordt dan krap 17 V. Misschien dat de nieuwste generatie LED-lampen daar tegen kunnen, over de wat oudere (geen ervaring mee) heb ik m'n bedenkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:51
Techneut schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:24:
Allereerst, het is wellicht bekend dat LED een afkorting is van Light Emitting Diode. Leg even het accent op het woord diode, hij geleidt dus maar in één richting. Gedurende een halve periode van de wisselspanning blijft hij dus donker. In plaats van met 100 Hz ingeval van dubbele gelijkrichting knippert hij op 50 Hz, en hij brandt maar op halve kracht.

In het gunstigste geval blijft her daarbij, niettemin wil je dat natuurlijk niet..
Maar er is meer. Veel LED-lampen branden maar op een deel van de aangeboden (gelijk)spanning. Bij gebruik van wisselspanning zal echter gedurende een halve periode geen stroom vloeien waardoor in sperrichting de volle spanning op de lamp komt te staan. Bovendien heb je dan ook nog te maken met de topspanning die wortel 2 maal zo hoog is, dus die 12 V wordt dan krap 17 V. Misschien dat de nieuwste generatie LED-lampen daar tegen kunnen, over de wat oudere (geen ervaring mee) heb ik m'n bedenkingen
Ik vrees dat dit hele verhaal niet opgaat omdat de aansluiting van LED lampen eigenlijk nooit direct naar de led's gaat. Er zit altijd wat electronica tussen om de led's aan te sturen. De vraag is vooral of het voorschakelcircuit geschikt is en daar is meestal niets zinnigs over te zeggen op basis van de karige informatie van de leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door synthdood op 16-03-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar dan nog. De lampen vragen DC, mijn verhaal gaat er vanuit, dat je ze normaliter ook op DC aansluit.
Biedt je ze in plaats daarvan echter AC aan, dan kun je dus te maken krijgen met aspecten die ik in mijn betoog noem. Ook de voorschakelapparatuur werkt dan op die halve periode gelijkspanning. Maar ik zei uitdrukkelijk "in het gunstigste geval", er klonk om duidelijk uiteengezette reden het advies in door van niet doen. Maar inderdaad heb je ook kans dat hij helemaal niets doet op wisselspanning of mogelijk zelfs kapot gaat. Maar dat laatste zette ik al uiteen in de tweede alinea.

In elk geval, als er uitdrukkelijk DC op de lamp staat, verwacht ik niet dat er toch een dubbele gelijkrichter in zit, zodat de lamp alsnog DC krijgt aangeboden. Dan zou er AC/DC op moeten staan.

Antwoord aan iMars blijft derhalve: Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 20:58

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

iMars schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:30:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag posten, vind het niet een nieuwe topic waardig ;)

Ik wil voor mijn tuin de 20Watt MR11 12V Halogeen spotjes vervangen door led spotjes. In de schuur hangt een 12 Volt trafo met daarop lichtschakelaar (automatisch aan als het donker wordt).

Nu zit ik een beetje rond te kijken op onderandere dealextrem en heb ik daar een aantal led lampen gezien. Nu staat erbij dat er 11~18V DC nodig is, maar volgens mij is de transformator in de schuur 12V AC (immers hoeven halogeen lampen geen DC te hebben).

Gaat dat werken? Of moet er echt een speciale transformator voor komen? Het is een "standaard" spoel transformator en geen geschakelde.
Ja, simpel:
je koopt een diode (40V, 1A) en een elco (1 milliFarad, 40V) en schakelt de LEDS daarachter. Als het nog teveel knippert dan verhoog je de elco. Je kunt de diode ook vervangen door een brugcel, geeft 2x zoveel stroom om de elco op te laden.

Aart (HBS-B)

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
aartw99 schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 12:11:
[...]

Ja, simpel:
je koopt een diode (40V, 1A) en een elco (1 milliFarad, 40V) en schakelt de LEDS daarachter. Als het nog teveel knippert dan verhoog je de elco. Je kunt de diode ook vervangen door een brugcel, geeft 2x zoveel stroom om de elco op te laden.

Aart (HBS-B)
Met 1 diode zou ik het niet doen. Je hebt dan 1 keer geleiding van de sinus van 50Hz, dus eigenlijk knipperen op 100Hz. Een brugcel is al een betere zaak, 4 diodes en eigenlijk 100Hz.
De 1mF zal trouwens weinig helpen als er een nest ledlampen achterhangen.

Persoonlijk zou ik meer uitkijken naar het totale vermogen van de leds (gewoon optellen voor totale som) en dan daar een switched power supply voor kopen die net iets meer vermogen kan geven.
Sommige specificaties van die power supplies staan opgegeven in spanning en stroom dus eigenlijk is het een simpel rekensommetje om te kijken hoeveel vermogen je er aan kan hangen.
Dus voorbeeldje een 12 Volt en 5 Amp kan 60 Watt leveren ( P=UxI) dus van die va DX die je opgeeft kan je 60/1.7 ... een goeie 35 van aanhangen :)

Het voordeel van een switched power supply is dat de spanning gegarandeerd binnen de % van die 12 Volt is en dat het rendement hoog ligt. Ook heb je nooit last van knipperen vermits hier puur DC uitkomt.

Bij DX kan je ze trouwens ook vinden http://dx.com/12v-5a-powe...ht-bulb-ac-110-220v-94978

Wel die switched power supply dingen goed uit het vocht etc hangen
Iets wat me nu te binnen schiet is dat de meeste van deze ledlampen niet waterdicht zijn. Dus even met siliconen te werk gaan lijkt mij een goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

iMars schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:30:
Waarom koop je niet gewoon via ebay, daar is echt veel te vinden qua ledspots in Duitsland zeker en ook uit het Verenigd Koninkrijk. Ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar 20W spotjes zijn volgens mij te vervangen door ledspots van 1.5-2W. Misschien iets minder licht, het is maar hoe cruciaal die verlichting is.

Vb
MR11 12V AC/DC met smd 2W met verzending een kleine 6 euro/stuk als je ze per 10 koopt.
http://www.ebay.nl/itm/10...45f9ea7b6c#ht_2592wt_1163

MR11 12V AC/DC 10*5050 1.4W 8 euro stuk per 5.
http://www.ebay.nl/itm/5-...3370fb6828#ht_5776wt_1396

En om even terug te keren op mijn vraag. Als een ledspot dimt via faseaaansnijding of afsnijding en er treedt geen flikkering op. Is dit schadelijk voor de lamp/sturing? Of erger nog gevaarlijk voor doorbranden etc?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53
Is deze ANWB aktie al voorbij gekomen?

http://www.anwb.nl/lidmaa...en/Pharox-LED-lampen.html

25% - 40% koring, ook voor niet leden.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
yzf1kr schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:14:
Is deze ANWB aktie al voorbij gekomen?

http://www.anwb.nl/lidmaa...en/Pharox-LED-lampen.html

25% - 40% koring, ook voor niet leden.
Tja, deze actie illustreert precies wat er nog fout gaat in de marketing rond LED lampen.
Op de ANWB site wordt beweerd dat de Pharox400 equivalent is aan een 60W gloelamp. Dat is domweg niet waar. Het ding geeft ongeveer evenveel licht als een 40W lamp. Tevens wordt op de ANWB site met geen woord gerept over de kleurtemperatuur. (Als ik dit soort gebrek aan info in een winkel zie dan haak ik al meteen af!) Die kleur is overigens, als het het nakijkt op de pharox site, 3000K en dat is in mijn ogen niet warm wit.Goed genoeg voor een schuur maar niet voor een woonkamer.

Er is wel degelijk goede led verlichting te krijgen maar om de één of andere reden zie je die nergens terug in de reguliere handel. Wanneer kunnen we de Philips masterled en dimtone lampen gewoon in de gamma's en hemas van deze wereld kopen? Ik zie daar echt alleen maar (veel te dure!) meuk. Gelukkig zijn er een paar webshops waar de goeie lampen wel verkocht worden, maar dan moet je veel geld uitgeven voor iets waarvan je niet zeker weet of het wat is. Ik wil een lamp gewoon zien branden en kunnen vergelijken met andere lampem voordat ik er 30/40/50 euro voor neertel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 12:53
Hier ook wat haagse Osram lampjes binnen, nog bedankt voor de tip. Voor iedereen die ze ook gaat halen je moet echt oude gloeilampen inleveren, geen idee wat ze daar mee moeten maar het zal wel een reden hebben.
Ziet er als een degelijk lamp uit, oog beter als Kruidvat, Ikea en Pharox.

Dimt leuk maarja, bij een 40W lamp is dat op de meeste plaatsen niet nodig.Zelf wacht ik nog op betaalbare 60 en 80W varianten voordat ik volledig over ben op led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Desnoods koop je voor een euro 2 nieuwe gloeilampen en lever je die in...

Ik heb er net 6 besteld, maar weet ook nog niet waar ik de gloeilampen vandaan haal. Enig idee of halogeenlampen ook mogen? Ik heb nog wel van die G4-lampjes over die bij een armatuur zaten (waar ik LEDs in heb gedaan). In feite zijn dat ook gloeilampen, maar ziet de gamma-medewerker dat ook zo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Het zal wel heel erg afhankelijk van de medewerker op dat moment zijn. Volgens de site gloeilampen van minimaal 40W. Geen idee wat nieuwe kosten maar milieu technisch is dat wel een beetje te zot. Ik heb uiteindelijk 2x bol en 2 x kaars model waarvan 2 met e14 voet ingeleverd en dat was 'o.k.' Was idd even zoeken tussen de spaarlampen.
Gezien het aantal verkochte lampen en het aantal beschikbare postcode's in de telefoongids denk ik dat 'iedereen' die wil nog wel kan bestellen. ;) Maar als je in de buurt woont heb je vast wel een kennis in dat gebied en 8 lampen is best veel.

Vandaag ook de 2e lamp geplaatst en ik ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ja, maar als die vriend in de auto stapt om de lampen te brengen/halen/wisselen dan schiet je je doel ook alweer voorbij. Maar goed, de opbrengst van mijn ronde door het huis is tot nog toe 2 kaars-lampen, 3 normale gloeilampen en 1 G9. We gaan het maar proberen.

We exporteren er twee sowieso naar ouders, waar de winst veel groter is dan bij ons. Daar schieten wij wel niet zoveel mee op, maar op het grote plaatje win je daar soms meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 19-09 20:10
asvogel schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:08:
Ja, maar als die vriend in de auto stapt om de lampen te brengen/halen/wisselen dan schiet je je doel ook alweer voorbij. Maar goed, de opbrengst van mijn ronde door het huis is tot nog toe 2 kaars-lampen, 3 normale gloeilampen en 1 G9. We gaan het maar proberen.

We exporteren er twee sowieso naar ouders, waar de winst veel groter is dan bij ons. Daar schieten wij wel niet zoveel mee op, maar op het grote plaatje win je daar soms meer mee.
Is dat zo?
1L benzine is 47MJ (bovenwaarde) primaire energie. Bij een opwekkingsrendement van 50% komt dat dus neer op 6,5kWh elektriciteit equivalent.
Als je een 40W gloeilamp vervangt door een 5W (?) LED-lamp, dan moet die LED-lamp dus 187u branden om dat "terug" te verdienen (energetisch gezien dan). Heel realistisch lijkt me.

Tenzij het om een hummer gaat! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
pcmadman, naar mijn idee doelde hij op mijn punt van 'zonde om nieuwe lampen te kopen en direct in te leveren' En niet over het vervangen door LED. Dat doen we alle 2 namelijk al :)

Maar nu weer terug OT. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik ben op zoek naar goede LED-lampen met GU10 fitting ter vervanging van een aantal 35watt en 50watt halogeen-spots. Ze hoeven niet dimbaar te zijn, maar de uitstraling moet wel te vergelijken zijn met normale halogeen-spots. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IKEA LEDARE zou je eens kunnen proberen. Denk dat 35W wel moet lukken, 50W weet ik niet.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20220039/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Die ledare 5W gu10 vervangen denk ik wel een 35 watt halogeen, lichtkleur is ook best mooi.
50 Watt komen ze niet eens bij in de buurt....

Deze schijnen wel goed te zijn, en hoewel voor 35 watt aangeprezen ook in de buurt te komen van 50 watt (het verschil wordt naarmate de lichtopbrengst hoger wordt ook steeds minder goed zichtbaar heb ik het idee.)
http://www.leditlight.net...aar-vervangt-35-watt.html

Ik heb een paar van deze:
http://www.ledlampendirec...mbaar-vervangt-50w.html#2
Maar die zien er heel anders uit en geven ook een veel wijder licht... ideaal voor de berging waar ze bij mij in hangen. maar het zijn niet echt 'spot'jes. Ze geven wel een flinke bak licht in ieder geval.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind de Ikea LEDs wat koud, maar niet onoverkomelijk (kom van halogeenlampen). Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar die Philips MasterLED serie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
Borromini schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:21:
Ik vind de Ikea LEDs wat koud, maar niet onoverkomelijk (kom van halogeenlampen). Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar die Philips MasterLED serie.
MasterLED zijn wel goed. Iets koeler dan halogeen maar het scheelt niet veel (uit mijn mond betekent dat veel, ik ben een enorme zeikerd wat kleurtemperatuur betreft!). Ik heb er zelf een aantal in de gang hangen waar ik wel tevreden mee ben.

Ik ben zelf vooral erg benieuwd naar de DimTone lampen van Philips. Normaal hebben ledlampen de neiging om wat kouder te worden als je ze dimt terwijl de dimtone dan juist warmer wordt. Ze zijn echter nogal prijzig en ik heb al zo vaak een miskoop gedaan op led gebied (masterleds zijn de enige die ik wel goed vind, de rest is waardeloos) dat ik het niet aandurf om weer een expiriment te doen. Financieel gezien heb ik al zoveel slechte spaarlampen en ledlampen gehad die ongebruikt onderin de meterkast eindigen dat ik voor dat geld nog tig jaar gloeilampen had kunnen laten branden.

Iemand de dimtone al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08 13:51
Philips Ledino Spot armituur(met 2 richtbare spots met 3 2.5 watt) gehaald voor een kleine keuken. Vanwege de vormgeving met vergelijkbare lampen kreeg de philips toch de voorkeur. Ben nog al onervaren op het LED gebied, maar licht opbrengst is in mijn beleving erg goed en geeft warm licht vergelijkbaar met spots. Inbouw spots in het plafond boven in de trap van philips(3 * 2.5 watt) en ben ook redelijk te spreken over de lichtopbrengst van deze, en deze heeft een vergelijkbare kleur(verwachtte ook niet veel van lichtopbrengst met enkele leds van 2.5 watt).

Voor de gein eigenlijk vloerleds voor in laminaat gehaald, maar deze geven behoorlijk gelig/groen licht, maar daar vinden we nog wel een mooie plek voor.

Voor de woonkamer nu bezig met een led strip langs de plafondrand, maar dat spul moet nog binnen komen.

Vroeg mij af of iemand goede ervaring heeft met led lampen in plafonnieres(de lamp die een aantal pagina's terug werd genoemd leek redelijk groen licht te geven)?

edit: Sorry, niet goed gekeken naar vorige posts, ik ga de Master LED's maar eens bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door CR35 op 19-03-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35
Blik1984 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:48:
Ik ben op zoek naar goede LED-lampen met GU10 fitting ter vervanging van een aantal 35watt en 50watt halogeen-spots. Ze hoeven niet dimbaar te zijn, maar de uitstraling moet wel te vergelijken zijn met normale halogeen-spots. Iemand tips hiervoor?
Ik heb laatst een paar spotjes op Ebay gekocht, en die vielen me niets tegen voor de prijs.

Als ik ze vergelijk met een 50W halogeenlampje komen ze toch aardig mee, ik schat wel 35-40w vergelijkbaar.

Kleur is ook netjes, alleen hebben ze iets een wittere hotspot in het midden, maar afhankelijk van het doel valt dat niet altijd erg op.

Volgens mn Cresta meter klopt het verbruik ook aardig, 3watt (cos φ van 0,6)

Voor de $3,50 die ik ervoor betaald heb bevallen ze mij prima.

http://www.ebay.com/itm/G...ain_0&hash=item45fdecae68
Blord schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:41:
Ik had een 3x1Watt LED gu10 spotlamp gekocht op DX en het beviel me wel goed. Ze kwamen vandaag pas aan en ik heb meteen de lampen verwisseld. Qua lichtoutput is het vergelijkbaar met een 30Watt halogeenlamp, ietje minder dan een standaard 35Watt halogeen. De kleur is minder rood dan een halogeen lamp maar nog steeds heel warm wit. De witbalans van de camera is daglicht ( zonnetje ).

links: 35W halogeen,midden:daglicht, rechts: 3x1W led warm wit
[afbeelding]
Vermeld even het SKU erbij? DX bestel ik trouwens niets meer, service is ruk en t duurt superlang tegenwoordig. Daarbij zijn ze ook gegroeid met de prijs.... Volgens mij heb jij dezelfde lamp als ik in deze post, alleen op Ebay $3,50, en bij DX rond de $7

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 19-03-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik had een 3x1Watt LED gu10 spotlamp gekocht op DX en het beviel me wel goed. Ze kwamen vandaag pas aan en ik heb meteen de lampen verwisseld. Qua lichtoutput is het vergelijkbaar met een 30Watt halogeenlamp, ietje minder dan een standaard 35Watt halogeen. De kleur is minder rood dan een halogeen lamp maar nog steeds heel warm wit. De witbalans van de camera is daglicht ( zonnetje ).

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Home/GU10_LED_small.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Blord op 19-03-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik heb voor de test ook eens een GU10 spot meegenomen bij de Ikea. Er staat op de verpakking dat hij niet dimbaar is maar hij dimt prima op de oude inbouwdimmer...

Sloop ik de led lamp op deze manier of kan het geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

[b][message=37883533,noline]

[...]

Vermeld even het SKU erbij? DX bestel ik trouwens niets meer, service is ruk en t duurt superlang tegenwoordig. Daarbij zijn ze ook gegroeid met de prijs.... Volgens mij heb jij dezelfde lamp als ik in deze post, alleen op Ebay $3,50, en bij DX rond de $7
Jouw prijs van $3,50 is wel heel goedkoop. Mijn GU10 LED lamp heeft $5,77 gekost inclusief aangetekend post.
De service van DX is wel okay. Alle opmerkingen, klachten en annuleringen worden gewoon keurig gevolgd. Je moet alleen veel, heel veel geduld hebben met DX. :z

http://dx.com/gu10-3w-3-l...ght-bulb-ac-85-245v-65345

Als je de halogeen lampen en de warm-witte LED lampen vergelijkt met daglicht dan zijn de eerste twee gewoon erg geel. Ik vind de huidige warm-witte LED lampen redelijk op punt staan qua warmwitbalans.

[ Voor 13% gewijzigd door Blord op 19-03-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Blord schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:41:

[afbeelding]
Ik heb de 4watt variant daarvan: http://dx.com/gu10-5w-400...led-light-bulb-220v-80126
Doen het al een aantal maanden uitstekend, qua licht scheelt het niks met de 3x 35watt die eerst in de lamp zaten, maar qua verbruik natuurlijk des te meer :) Echt warm wit (2700K) is het niet, maar voor een computerkamer als verlichting boeit me dat vrij weinig.

Deze had ik gekocht voordat ik wist dat ze bij de Ikea ook de GU10 variant hadden. Nu laat ik ze hangen, maar mochten ze ooit kapot gaan dan vervang ik ze wel door die lampen (goede kleur warm wit!)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik begin wel even met een led-lamp van 3,50, daar kun je je amper een buil aan vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17
Ja, daar val je wel een buil aan, want een led lamp van 3.50 is gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:28
martijnr17 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:16:
[...]

Waarschijnlijk die ene trafo even vervangen omdat de belasting daarvan te laag is.
Of alle 16 spotjes op 1 trafo als je bij de kabels kan.
Heb afgelopen dagen geprobeerd mijn led verlichting dimbaar te laten werken, maar helaas niet met het gewenste resultaat.

Ik heb nu 12 led spotjes (3x3w high power dimmable led) proberen aan te sluiten op mijn Merten Superdimmer ( http://www.domotica-shop....ic-MTN577099-p-16189.html). Tussen de spotjes en de schakelaar heb ik één LED trafo gezet (niet dimbaar, Hornbach). De super dimmer heeft een minimale belasting nodig, maar met 12 keer 9 watt zou ik dit minimum ruimschoots halen (of reken ik verkeerd?).

Het gevolg is dat de lampen meteen gaan knipperen en dat blijven doen. Als ik een van de lampjes vervang door een 20w halogeenspotje gaat het iets beter, maar nog steeds blijven drie LED spotjes continu branden.

Wat zou ik hieraan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 22:39
Komende zaterdag zijn er GU10 ledlampen in de aanbieding bij de Aldi. Iemand een idee wat de lichtopbrengst is? Ik heb die Ledare van de ikea maar het is gewoon bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er gewoon eentje (of meerdere) kopen, en als het niet bevalt terubrengen. Doen ze bij Aldi niet zo moeilijk over.

Wel vreemd dat je die van de IKEA niks vind, ik vind het superspotjes, en ook zeer betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
ThinkPadd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:59:
Wel vreemd dat je die van de IKEA niks vind, ik vind het superspotjes, en ook zeer betaalbaar.
Ja, de lichtopbrengst is wat minder van de GU10-5W-130 LM mijns inziens.

Weet je of deze een "betere" is met zijn 320-360 LM?

[ Voor 11% gewijzigd door PcPirate op 22-03-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35
PcPirate schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:28:
[...]

Ja, de lichtopbrengst is wat minder van de GU10-5W-130 LM mijns inziens.

Weet je of deze een "betere" is met zijn 320-360 LM?
Proberen? Maar goed, als de kleurtemp klopt zijn ze wat aan de witte kant. En lumenopgaves bij chinese webshops moet je met een grote korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb nu 3x1Watt gu10 lampen in mijn trappenhuis maar de lichtopbrengst is aan de lage kant.
Als jullie een sterker LED lamp moet kiezen, welke is de betere keuze ? Een 3x2Watt GU10 of een 5x1Watt GU10 ? Ze hebben beiden hogere lichtopbrengst dan mijn 3x1Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat hangt vooral af van het type LED dat erin zit denk ik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Al mijn lampen zijn inmiddels LED of Spaarlampen. Mijn conclusie is dat IKEA het beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en megaman het slechtste. Waar ik mee vast zit is de G4 lamp.

Thuis heb ik nog ruim 30 G4 lampen die vervangen moeten worden door LED, maar dat valt niet meer.

Er zijn heel lelijke G4 ledlampen die voldoende lichtgeven zoals dit
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/deboled/article15810099.jpg

Of er zijn minder lelijke ledlampen die nauwelijks licht geven zoals
Afbeeldingslocatie: http://www.loeplampen.nl/contents/media/1537166.jpg

Ook zijn er andere types die bijna net zoveel licht geven als het huidige halogeen G4 lampen, maar ruim 12 euro per stuk kosten en voor mij de investering niet waard zijn.

Hoe is het mogelijk dat G4 led lampen relatief duur zijn en slecht light geven? Terwijl er E14 lampen zijn met 1 kleine led die net zoveel licht geven als een 30w halogeen lamp en maar 5 euro kosten.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In wat voor G4 fitting moeten ze? Wij hadden G4 lampjes in de keukenkastjes, als verlichting voor het aanrecht.
Die heb ik er uit gehaald, van aluminium plaat een schijf gemaakt die in het gat pastte, en daar een 3W led op gemonteerd. :w G4

Resultaat is iets meer licht dan de 20watt G4, minder warmte (warme glazen met koude limonade... :N ) en ze hebben zichzelf al lang terug verdiend waarschijnlijk, Want ik heb ze nog nooit in de 4 jaar dat ze dagelijks pakweg 16 uur aanstaan hoeven te vervangen. Die G4 moest ongeveer om de paar maanden gewisseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik heb in de keuken drie G4-halogeenlampen vervangen door platte G4 LED lampen. Bevalt me prima. Ze zitten achter een mat glaasje, dus ik zie ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
De huidige lampen zien er zo uit

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/vm_images/1072665_1317979274.jpg

Qua fitting is het een rond vrouwtje van +- 1cm met twee gaatjes.

De lampen zijn in zicht. Een platte led of een andere "lelijke" led is geen optie.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
OrbitZ schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:42:
Ik heb voor de test ook eens een GU10 spot meegenomen bij de Ikea. Er staat op de verpakking dat hij niet dimbaar is maar hij dimt prima op de oude inbouwdimmer...

Sloop ik de led lamp op deze manier of kan het geen kwaad?
Ik heb een oude 4 watt van ikea, deze dimt helaas niet.
Dus een 5 watt gekocht, en ja hoor hij dimt goed, heb 2 dubbele spots achter een draadloze dimmer van elro.
Vandaag er 3 bij gekocht.
En wat blijkt, ze dimmen nog steeds goed, maar...... ze gaan niet meer uit, op uit drukken en ze blijven in de laagste stand branden, kloten dit had ik natuurlijk kunnen testen met 1 lamp en de andere oude gu10 er gewoon uitlaten.
Heb nog een goedkope stekker dimmer er tussen gedaan van de action, dimmen gaat zelfs nog mooier, echter uitzetten wil niet.
Ik kan nu natuurlijk wel met 2 draadloze modules werken, een aan en uit en een dimmer module, niet ideaal maar werkt wel

[ Voor 6% gewijzigd door master30 op 26-03-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Vreemd dat nu bij Ikea in Belgie de 5W GU10 hetzelfde kost, maar de 8.1W E27 is dan weer 2 Euro duurder dan in Nederland.

Gisteren was er een 50W Philips GU10 defect in de badkamer en heb ik deze stiekem vervangen door een 4W led. Mijn vrouw heeft het deze ochtend niet gemerkt, dus nu nog de laatste 50W van de 4 in totaal vervangen en dan eens vertellen dat we van 200W naar ongeveer 16W zijn gegaan zonder dat ze het gemerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
Gaarne zou ik advies willen krijgen omtrent het volgende. In de woonkamer heb ik een plafondlamp waarin 4 stuks G9 lampjes in moeten. De kapjes zijn mat van kleur. Op dit moment zijn er halogeentjes in die ik zou willen laten vervangen door led-lampjes.

Mijn vraag is: moet ik kiezen voor hoge wattage led lampjes met hoge LM om toch licht nog enigszins door de matte kleur heen te laten komen? De woonkamer is 6,5 bij 4,5 meten de lamp is precies in het midden van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Ben nu wel benieuwd geworden naar de Ikea GU10. Heeft iemand een vergelijking met de Philips 5.5W GU10? Die laatste vind ik een tikje te koud namelijk. Wel vrij hoge lichtopbrengst trouwens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De Ikea GU10 spots zijn koud. Worden wel geadverteerd als 2700K, maar ze zien er echt koud uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Let op welke je pakt bij de Ikea.
Ze hadden pas in Barendrecht in ieder geval ook nog 3000K spots liggen, die waren wel een paar euro goedkoper.

Ik heb de 2700K en vind ze absoluut niet 'koud'. Echt heel warm zijn ze inderdaad ook niet, maar zeker niet slecht. Ik vind juist de lichtopbrengst wat magertjes.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Over de lichtopbrengst ben ik best tevreden. Voor een woonkamer is het alleen iets te koud. Op mijn verpakkingen stond overal netjes (en duidelijk, in het groot) 2700K. Maar dat zal ook wel voor interpretatie vatbaar zijn, het is een veel kouder licht dan de halogeenspots (die dacht ik ergens rond de 2600K zaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ze zijn inderdaad iets kouder, maar het verschil wordt vooral erg groot als je gewend was je halogeenspots te dimmen (wat heel veel mensen doen)
Gloeiertjes worden alleen maar geler/warmer als je ze dimt, LED spots blijven dezelfde kleur houden.... en dat vinden veel mensen niet zo mooi/gezellig.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ze brandden hier op volle sterkte... Ik ben gewoon selectief vrees ik. Een vriend van me heeft bij 'm thuis twee van die early adopter LED-spots gemonteerd en die zien er niet uit qua kleurtemperatuur - voldoende licht, maar heel de ruimte baadt in een blauwe gloed. Da's ook niet wat je wil.

Zeker met witte spullen in de buurt (of een witte muur) valt dat verschil nog extra op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Luke-san schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:39:
Vreemd dat nu bij Ikea in Belgie de 5W GU10 hetzelfde kost, maar de 8.1W E27 is dan weer 2 Euro duurder dan in Nederland.

Gisteren was er een 50W Philips GU10 defect in de badkamer en heb ik deze stiekem vervangen door een 4W led. Mijn vrouw heeft het deze ochtend niet gemerkt, dus nu nog de laatste 50W van de 4 in totaal vervangen en dan eens vertellen dat we van 200W naar ongeveer 16W zijn gegaan zonder dat ze het gemerkt heeft.
Ga je met de bedoeling om enkel die dingen te kopen naar de Ikea en blijkt dar ze daar uitverkocht zijn. Verwachte leveringstermijn I qoute 'misschien binnen 3 weken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:40:
Ze brandden hier op volle sterkte... Ik ben gewoon selectief vrees ik. Een vriend van me heeft bij 'm thuis twee van die early adopter LED-spots gemonteerd en die zien er niet uit qua kleurtemperatuur - voldoende licht, maar heel de ruimte baadt in een blauwe gloed. Da's ook niet wat je wil.

Zeker met witte spullen in de buurt (of een witte muur) valt dat verschil nog extra op.
:) inderdaad. Toch ben ik mijn mening over (de mooiste) lichtkleur wel steeds meer aan het bijstellen.

Ik ben altijd fan van warmwit (2700k, of 3000k mits het zich aan de warme kant van de 3000k bevindt, ff krom gezegd).

Echter, m'n vriendin en ik waren laatst in een IBIS hotel in Scheveningen. Daar waren de meeste lampen op de kamer designlampen met een CFL erin met insteekfitting. Ik kon er niet dicht genoeg bij komen om de typenummers e.d. of opgegeven kleurtemperatuur te zien, maar het was heel 'zuiver wit', daglicht-achtig wit.

Ik kon het moeilijk vergelijken met een TL-balk van bv. 4000k of 5000k want die haat ik normalitair (veel te 'koud'). Dit was echt heel helder 'zuiver wit' daglicht met een voor het oog zeer mooie CRI.

Nu zit ik me steeds af te vragen wat dat voor lampen waren (behalve dat ik CFL staven zag) en of ik dit ook al met LED zou kunnen bereiken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Vraag toch aan de mensen in de lobby. Ze hebben altijd een klusjesman of een congierge voor noodgevallen. Die weten wel welke lampen dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17
Lisadr schreef op maandag 26 maart 2012 @ 21:23:
Hoe is het mogelijk dat G4 led lampen relatief duur zijn en slecht light geven? Terwijl er E14 lampen zijn met 1 kleine led die net zoveel licht geven als een 30w halogeen lamp en maar 5 euro kosten.
En deze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bestaat er al een LED vervanger voor afzuigkaplampen?

Ik zit een beetje op diverse sites rond te kijken, maar de meeste lampen die ik tegen kom zijn te dik of te kort, of te koud van kleur (ik wil wel goed kunnen zien wat voor kleur het vlees in de pan heeft)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Offtopic, maar ik heb er gewoon spaarlampjes in geplaatst. Afzuigkap staat meestal langere tijd aan en de lampjes hoeven niet gedimd te kunnen worden. Maar misschien zijn er ondertussen wel passende exemplaren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan deze aan de schaffen.http://www.s8384.cp.hostnet.nl/MR16-GU10.htm
Het lijkt mij een goede vervanger voor de 50watt halogeen lampjes.
Iemand ervaring met deze led lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:44:
Ik ben van plan deze aan de schaffen.http://www.s8384.cp.hostnet.nl/MR16-GU10.htm
Het lijkt mij een goede vervanger voor de 50watt halogeen lampjes.
Iemand ervaring met deze led lampen?
45 graden is niet veel wat straalhoek betreft. Ik heb laatst ook 2 van mn 4 halogeen spotjes (20W) vervangen door 3x1W LED's met een straalhoek van 45 graden.
Als ik de spotjes op de muur richt zie ik een enorm verschil. De halogeen spots verlichten een veel groter deel van de muur, en geven gelijkmatiger licht. De LED geeft meer een bundel licht, alsof je een zaklamp op de muur richt.

Ze zijn dus niet erg geschikt om een hele ruimte mee te verlichten.
Wel geschikt om bepaalde plekken gericht te verlichten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met wat voor dimmer stuur je zo'n soort trafo aan: http://www.leditlight.net...watt-ip68-waterdicht.html ? Moet dat een hele speciale trafo zijn, of kan het de meest simpele dimmer van de bouwmarkt zijn? We hebben hier nu een dimmer om zo'n dikke spoeltrafo te kunnen dimmen, zou die met die trafo gebruikt kunnen worden?

En op wat voor manier dimt die dimmer? PWM? Ik heb hier namelijk wat MR16 LED spotjes van eBay, maar hoe test ik of die te dimmen zijn? Als ik ze op m'n labvoeding hang en de spanning naar beneden draai dan worden ze wel minder fel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Krijg nou wat. Omdat de 3x1 Watt LED plafond lampen van DX te geel waren, heb ik losse LED's gekocht op Ebay van verschillende aanbieders. Ik soldeer zelf wel de juiste leds erop. Ze komen allemaal in een zakje van 10 led's en hebben per 10 een verschillende witte tint. Die van DX zijn duidelijk geel. Een andere aanbieder had wat neutrale wit maar toch een tintje geel. Weer andere hadden zo'n rose/paarse tint.
De beste waren die van Niels van samenkopen.net, een neutrale kleur. Die waren ook het duurst.
Alle leds werden als warm wit verkocht. :o

Wat is het toch moeilijk om een set passende wit bij elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, vooral de wat voordeligere. Je weet het pas echt zeker als er een merk/type genoemd staat, dan zullen de kleuren niet zo snel verschillen.

Ik heb ooit eens een lamp gemaakt, 120leds gesoldeerd. Beviel wel, dus toen heb ik nog een keer een zooi van die leds besteld. Bleek de kleur ook _compleet_ anders te zijn. De ene was wel warm, maar ook een soort bruinig. De andere was meer halogeen kleur, maar ook een stuk meer licht. Kwam ik natuurlijk pas laat achter :( Fysiek was de chip met pootjes ook wat anders.
Toen beide lampen uit elkaar gehaald en de led's gemengd. Kostte me erg veel extra werk :X Maarja, had toen 100 leds voor $5,50. Als ik A-merk had gekocht was ik veel meer kwijt geweest. Kosten vs baten verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Laatst online: 17:10

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Krijg nou wat...

Koop ik 4 van die Ikea Ledare GU10 Ledlampen, passen ze niet in mijn armatuur!
De hals van de lampje is zo kort dat ik de lampjes net niet diep genoeg krijg om ze te kunnen draaien in de fitting en ze te fixeren.

Er lagen in Delft trouwens twee varianten naast elkaar van de Ledare, beiden voor Euro 6,99 met kleurtemperatuur 2700K:
- 5W / 130lm / 20.000u met zilvergrijze kop (staan op de site)
- 3,4W / 150lm / 25.000u met witte kop (deze heb ik gekocht, zuiniger met meer lumen)

Als ik het plaatje van de zilverkleurige variant op de site vergelijk met de witte die ik heb gekocht, lijkt de hals van de eerste iets langer.
Maar weer eens terug om ze te vergelijken en te ruilen. Uiteraard heb ik er 1 open gemaakt dus daar moet ik wat anders voor verzinnen.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:46
Ik volg dit topic al een tijdje en wil ook eens experimenteren met LED lampen, maar lees wisselende verhalen over de lichtopbrengst.

Ik heb alle gloeilampen al vervangen in huis voor spaarlampen, maar de halogeen lampen nog niet. Ik vermoed dat ik daar best wel wat winst kan pakken.

Ik heb ook al op Ebay zitten kijken en daar zijn ze een stuk goedkoper, maar hoe is de kwaliteit?

Zou iemand mij advies willen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Het gaat om de volgende lampen van de Ikea:

KRYSSBO - Staande lamp, vernikkeld, wit (7X Halogeenlamp G4 12V 10W)

KRYSSBO - Wandlamp, vernikkeld, wit (5X Halogeenlamp G4 12V 10W)

En een halogeen lamp die boven de eettafel hangt die bij de kwantum weg komt, maar weet daar het merk niet van (8X Halogeenlamp G4 12V 10W)

Op zolder heb ik onderstaande lamp hangen die bij de karwei weg komt (5X halogeen lampje. Fitting GU10)

[ Voor 3% gewijzigd door Vjenne-ICT op 08-04-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 22:29
Resistor schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:12:
Bestaat er al een LED vervanger voor afzuigkaplampen?

Ik zit een beetje op diverse sites rond te kijken, maar de meeste lampen die ik tegen kom zijn te dik of te kort, of te koud van kleur (ik wil wel goed kunnen zien wat voor kleur het vlees in de pan heeft)
Ik heb in mijn afzuigkap 3 x 20 watt 12v halogeen vervangen door 3 x 0,9 watt LED.

Afbeeldingslocatie: http://img.inkfrog.com/pix/Wangdecheng9898/17458_2.jpg

Iets minder licht opbrengst maar meer als voldoende voor het serieuze kookwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Juicie: Heb je ook nog de transformator vervangen door iets wat speciaal voor LED is ontworpen? Of heb je gewoon halogeen eruit, led erin gedaan? :)

In ons nieuwe huis gaat ook een nieuwe afzuigkap komen en het eerste wat ik eigenlijk wil doen is het vervangen van de halogeenlampen door led :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 22:29
eymey schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:54:
@Juicie: Heb je ook nog de transformator vervangen door iets wat speciaal voor LED is ontworpen? Of heb je gewoon halogeen eruit, led erin gedaan? :)

In ons nieuwe huis gaat ook een nieuwe afzuigkap komen en het eerste wat ik eigenlijk wil doen is het vervangen van de halogeenlampen door led :P
Ik heb de trafo gewoon laten zitten. Gaat tot dusver gewoon goed :) als ie eens kapot gaat zullen we hem wel eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
WackyWindsurfer schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:01:
Krijg nou wat...

Koop ik 4 van die Ikea Ledare GU10 Ledlampen, passen ze niet in mijn armatuur!
De hals van de lampje is zo kort dat ik de lampjes net niet diep genoeg krijg om ze te kunnen draaien in de fitting en ze te fixeren.

Er lagen in Delft trouwens twee varianten naast elkaar van de Ledare, beiden voor Euro 6,99 met kleurtemperatuur 2700K:
Zie ik ze plots in Belgie terug op voorraad dus rijdt ik op de middag naar de Ikea in Zaventem.
Het was er hels druk en ik had al geen tijd dus haast haast gu10 meenemen en naar de kassa.
Kom ik op mijn werk en merk ik dat ik ook die 3.4 Watt mee heb, terwijl er er enkel de 5 Watt op de site staan.
De vraag is, moet ik nu blij zijn met 3.4 Watt ipv 5 Watt en .. hoe kan dit .. 150lm tov 130lm ?

Iemand ervaring met de 2 versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Vjenne-ICT schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:44:
Ik volg dit topic al een tijdje en wil ook eens experimenteren met LED lampen, maar lees wisselende verhalen over de lichtopbrengst.

Ik heb alle gloeilampen al vervangen in huis voor spaarlampen, maar de halogeen lampen nog niet. Ik vermoed dat ik daar best wel wat winst kan pakken.

Ik heb ook al op Ebay zitten kijken en daar zijn ze een stuk goedkoper, maar hoe is de kwaliteit?

Zou iemand mij advies willen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Het gaat om de volgende lampen van de Ikea:

KRYSSBO - Staande lamp, vernikkeld, wit (7X Halogeenlamp G4 12V 10W)

KRYSSBO - Wandlamp, vernikkeld, wit (5X Halogeenlamp G4 12V 10W)

En een halogeen lamp die boven de eettafel hangt die bij de kwantum weg komt, maar weet daar het merk niet van (8X Halogeenlamp G4 12V 10W)

Op zolder heb ik onderstaande lamp hangen die bij de karwei weg komt (5X halogeen lampje. Fitting GU10)
Ik weet niet hoeveel die lampen aanstaan allemaal. Maar denk niet dat dit zo veel bespaard op jaarbasis (aangezien je ook nieuwe lampjes moet kopen en nog goede lampjes weggooit), je kunt beter wachten tot de lampjes kapot gaan en ze dan vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als die 3,4 watt meer en net zo mooi licht geven als de 5 watt kun je blij zijn inderdaad.
De efficientie van die 5 watt is nogal laag namelijk: 25-30 lumen per watt
Die 3,4 watt zijn 44 lumen per watt...

Maar alleen als je die twee kan vergelijken kun je er natuurlijk iets zinnigs over zeggen.
Iemand hier die ze allebei heeft?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcPirate
PcPirate schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:52:
Gaarne zou ik advies willen krijgen omtrent het volgende. In de woonkamer heb ik een plafondlamp waarin 4 stuks G9 lampjes in moeten. De dichte kapjes zijn mat van kleur. Op dit moment zijn er halogeentjes in die ik zou willen laten vervangen door led-lampjes.

Mijn vraag is: moet ik kiezen voor hoge wattage led lampjes met hoge LM om toch licht nog enigszins door de matte kleur heen te laten komen? De woonkamer is 6,5 bij 4,5 meten de lamp is precies in het midden van de woonkamer.
Iemand die me hieromtrent nog zou kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Net thuisgekomen met de plastic 3,4 Watt Ikea GU10 spotjes.

Moet zeggen dat ik hier helemaal niet blij om wordt.

De lichtkleur is perfect ...... maar ze moeten nog bruikbaar zijn ook. In 2 van de 3 armaturen past deze dus niet omdat hij veel te kort is. De kosten die ik nu gedaan heb zijn kompleet zinloos

Als designer/producent moet je toch zien dat dit in heeeeeel veel armaturen gewoon niet kan passen. Is het nu zo moeilijk om dit correct te maken?

Ook heb ik de lichtopbrengst gechecked vergeleken met een ebay 4x1 Watt. Ook dit is helemaal niet om naar huis te schrijven. De 4x1 Watt ebay'er die de helft kost is veel feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Luke-san schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:53:
Net thuisgekomen met de plastic 3,4 Watt Ikea GU10 spotjes.

Moet zeggen dat ik hier helemaal niet blij om wordt.

De lichtkleur is perfect ...... maar ze moeten nog bruikbaar zijn ook. In 2 van de 3 armaturen past deze dus niet omdat hij veel te kort is. De kosten die ik nu gedaan heb zijn kompleet zinloos

Als designer/producent moet je toch zien dat dit in heeeeeel veel armaturen gewoon niet kan passen. Is het nu zo moeilijk om dit correct te maken?

Ook heb ik de lichtopbrengst gechecked vergeleken met een ebay 4x1 Watt. Ook dit is helemaal niet om naar huis te schrijven. De 4x1 Watt ebay'er die de helft kost is veel feller.
'Gelukkig' ben ik niet de enige met problemen met de 'lengte' van de hals van deze lampjes.

Ik heb gisteren nog de zilveren 5W versie gehaald, maar ook deze past niet in mijn armatuur.
Het leek of dit type een iets langere hals heeft, maar nog steed te kort voor mij.

Ik heb beide typen nu in huis, maar moet even wachten met testen tot de nieuwe armaturen binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
WackyWindsurfer schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:50:
[...]
'Gelukkig' ben ik niet de enige met problemen met de 'lengte' van de hals van deze lampjes.

Ik heb gisteren nog de zilveren 5W versie gehaald, maar ook deze past niet in mijn armatuur.
Het leek of dit type een iets langere hals heeft, maar nog steed te kort voor mij.

Ik heb beide typen nu in huis, maar moet even wachten met testen tot de nieuwe armaturen binnen zijn.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en met vijl en soldeerbout te werk gegaan.
Ik weet niet of het met opzet is dat je de GU10's enkel in hun spullen zou kwijt kunnen, maar die smalle vinnen aan het dikkere gedeelte kun je er voor een groot deel uithalen. Er zijn er 2 dikkere die ik eerst met een soldeerbout te lijf ben gegaan om het plastiek te doen smelten.
Na afgeknipt te hebben even met de vijl mooi gelijk gemaakt.

Vermoedelijk was ik eerst een beetje boos, maar nu vind ik het licht .. goed, heel goed zelfs. Niet echt een smalle spot maar zeer geleidelijk wat de intensiteit die ik eerst zag goed kan verklaren. De lichtkleur heb ik vergeleken met een Philips GU10 50 Watt en deze is lager in K waarde.
Mijn vrouw is er in ieder geval blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Luke-san schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:40:
[...]

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en met vijl en soldeerbout te werk gegaan.
Ik weet niet of het met opzet is dat je de GU10's enkel in hun spullen zou kwijt kunnen, maar die smalle vinnen aan het dikkere gedeelte kun je er voor een groot deel uithalen. Er zijn er 2 dikkere die ik eerst met een soldeerbout te lijf ben gegaan om het plastiek te doen smelten.
Na afgeknipt te hebben even met de vijl mooi gelijk gemaakt.

Vermoedelijk was ik eerst een beetje boos, maar nu vind ik het licht .. goed, heel goed zelfs. Niet echt een smalle spot maar zeer geleidelijk wat de intensiteit die ik eerst zag goed kan verklaren. De lichtkleur heb ik vergeleken met een Philips GU10 50 Watt en deze is lager in K waarde.
Mijn vrouw is er in ieder geval blij mee.
Beide typen passen inderdaad prima in armatuur 'Leding' van Ikea zelf.

De witte 3,4W 150lm spots vind ik het prettigste licht geven, al zijn beiden goed te doen. Kleur doet me niet meer aan het typische Led denken, het is bijna net zo warm (mening) als halogeen spots die er standaard bij worden geleverd.

De zilveren 5W spots zijn denk ik het makkelijkste aan te passen, de koelribben zijn makkelijker te verwijderen (zie foto in link) dan die van het witte model.

Als mijn nieuwe armatuur binnen is volgende week, zal ik daarin dit type gaan gebruiken. Anders zal ik ze ook inkorten voor in mijn bestaande armatuur waarvoor ik ze eigenlijk had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

NovapaX schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:20:
Maar alleen als je die twee kan vergelijken kun je er natuurlijk iets zinnigs over zeggen.
Iemand hier die ze allebei heeft?
Ik heb het bij Ikea gewoon gevraagd. Ze hebben er toen twee in een armatuur gestopt en die naast elkaar op de muur laten schijnen. De 'witte' is inderdaad iets feller.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Luke-san schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:40:
Ik weet niet of het met opzet is dat je de GU10's enkel in hun spullen zou kwijt kunnen, maar die smalle vinnen aan het dikkere gedeelte kun je er voor een groot deel uithalen.
Ik heb in geen enkel armatuur in mijn huis problemen gehad. En die zijn geen van alle van Ikea. Dus ik denk dat het 'probleem' eerder andersom is. Sommige armaturen zijn bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Juicie schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:13:
[...]

Ik heb de trafo gewoon laten zitten. Gaat tot dusver gewoon goed :) als ie eens kapot gaat zullen we hem wel eens vervangen.
Not Done....

De trafo voor je halogeen slingert 13,8V top (sinus) je ledlampjes in, dit verkort de levensduur aanzienlijk.
De trafo vervangen door een led versie (11,8V gelijkspanning) is hier "de" oplossing.

Bij mij echter blies de afzuigkap bij het uitschakelen mijn led trafo op, waarschijnlijk omdat na het afschakelen de motor spanning teruglevert naar de trafo, wat hij niet leuk vind.

Mijn oplossing is 1 halogeen lampje laten zitten en de andere led. De halogeen trafo is dan altijd zwaar genoeg belast (geen geknipper) en toch is het eindresultaat zuiniger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:32
WackyWindsurfer schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:01:
Krijg nou wat...

Koop ik 4 van die Ikea.... Maar weer eens terug om ze te vergelijken en te ruilen. Uiteraard heb ik er 1 open gemaakt dus daar moet ik wat anders voor verzinnen.

:(
Geen probleem hier in Utrecht. Heb een tijdje geleden die 1.8 watt Ledare terug gebracht omdat ze te weinig licht gaven voor het doel dat ik voor ogen had. Dat 1 van de twee lampjes buiten de plastic verpakking was maakte niet uit, en ik kreeg zonder pardon het aankoopbedrag terug. Inmiddels ben ik wel erg blij met mijn 8.1 watt Ledare. Made in India, weer eens wat anders dan China. Ben trouwens ook benieuwd hoe de heldere variant zich verhoud tot de eerdergenoemde. Helaas hebben ze die in Utrecht niet, dus die zal ik binnenkort in Amsterdam gaan halen.

Schaamteloos deze foto van Google geplukt:
Afbeeldingslocatie: http://www.lighting-gallery.net/gallery/albums/userpics/10310/normal_ikea_ledare400lm.jpg

..en de heldere variant:
Afbeeldingslocatie: http://www.lighting-gallery.net/gallery/albums/userpics/10310/normal_2012-02-21_00_16_48.jpg

bron: lighting-gallery.net

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervb
  • Laatst online: 15-09 07:26
Vandaa, na erg lang wachten, de philips masterled 8w ontvangen. Warmwit, maar toch iets koeler van kleur dan de (30% extra) philips gloeilampen die ze vervangen. Wel op een mooie manier, niet blauwig of groenig ofzo. Lichtopbrengst is ook prima, wel iets meer gericht maar beduidend meer licht dan bijvoorbeeld de Pharox 8w flame lampen die ik in de gang heb hangen.
En prima dimbaar over het hele bereik... Ik ben dik tevreden en ga, ondanks de hoge prijs, eens kijken waar ik ze meer kan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19

13art

Moderator Mobile
Juicie schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:31:
[...]

Ik heb in mijn afzuigkap 3 x 20 watt 12v halogeen vervangen door 3 x 0,9 watt LED.

[afbeelding]

Iets minder licht opbrengst maar meer als voldoende voor het serieuze kookwerk.
Heb er ook maar twee besteld om uit te proberen. Zijn de kosten niet :)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelmervb schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:14:
Vandaa, na erg lang wachten, de philips masterled 8w ontvangen. Warmwit, maar toch iets koeler van kleur dan de (30% extra) philips gloeilampen die ze vervangen. Wel op een mooie manier, niet blauwig of groenig ofzo. Lichtopbrengst is ook prima, wel iets meer gericht maar beduidend meer licht dan bijvoorbeeld de Pharox 8w flame lampen die ik in de gang heb hangen.
En prima dimbaar over het hele bereik... Ik ben dik tevreden en ga, ondanks de hoge prijs, eens kijken waar ik ze meer kan inzetten.
Met een gewone dimmer? Ik hoop nog steeds dat ze van klik aan klik uit ook nog eens met dimmers komen die goed met LED lampen overweg kunnen. Ik heb veel van dat spul, maar LED blijft not done (ookal zeggen ze zelf het getest te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervb
  • Laatst online: 15-09 07:26
eymey schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:37:
[...]

Met een gewone dimmer? Ik hoop nog steeds dat ze van klik aan klik uit ook nog eens met dimmers komen die goed met LED lampen overweg kunnen. Ik heb veel van dat spul, maar LED blijft not done (ookal zeggen ze zelf het getest te hebben).
Met een gewone dimmer idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 14:23
In mijn domotica huis maak ik veel gebruik van Led verlichting.
Aan/uit en dimmen van led is geen probleem maar het aanpassen van de kleuren is altijd een uitdaging geweest. Bij de meeste ledstrips wordt tegenwoordig een led driver geleverd met een IR AB.
Dit werkt prima totdat je het vanuit je IPAD wilt aansturen als onderdeel van je domotica installatie.

Ik heb een product laten ontwikkelen wat de meeste ledstrip draadloos in een domotica omgevingen kan aansturen. Product is nu in testfase en functioneert goed.
Voor duidelijkheid product is nog niet beschikbaar.

Product beschrijving
Met de LED driver module kunnen kleuren (RGB) LED strips voor (sfeer)verlichting worden
bediend. De module heeft 3 onafhankelijke uitgangen, geschikt voor RGB LED strips of voor drie monochrome LED strips. Elke uitgang heeft een afzonderlijk instelbare spanning tussen 0 en 12 Volt in stapjes van 256. Hierdoor is het mogelijk om ruim 16,7 miljoen verschillende kleuren te mengen, waardoor vrijwel traploze kleurovergangen te realiseren zijn. Ook het dimmen van strips met een enkele kleur (monochroom) gaat vloeiend. Elke uitgang kan maximaal 2,22 Ampère stroom leveren, dus in totaal een vermogen van 80 Watt per module.

Afbeeldingslocatie: http://static.hashop.nl/Global/Files/Website/18005/ProductPhotos/MaxContent/13559678.jpg

zie korte video demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit!

Hoe communiceert die module met je iPad ? Via WiFi? Of via Bluetooth?

En wat gaat het ongeveer kosten denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
jelmervb schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:14:
Mag ik vragen waar je die gehaald hebt, want ik ben lang bezig geweest met zoeken naar een winkel die deze nieuwe PHILIPS lampen verkoopt, maar heb er geen kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Ik ben inderdaad niet duidelijk geweest in de communicatie.
Er is een PC interface nodig.
Deze heeft een USB aansluiting en communiceert op 868mhz

Vanuit de PC kan je via de com poort hex kleur codes naar de juiste module sturen.
Ontwikkelaar heeft het zo gemaakt dat de communicatie beveiligd is en eerst elke module aan het netwerk toegevoegd moet worden. Je kan tot max 256 modules aansturen,
Afstand is 40-300 meter.

Prijs informatie is nog niet bekend dit is afhankelijk van de belangstelling hoeveel er gemaakt kunnen worden.
Ik verwacht dat de prijs lager zal zijn dan chromoflex deze kost rond de 90 euro.

Situatie Video:
Ipad scherm is een Homeseer HStouch interface.
Homeseer is een van de meeste gebruikte domotica applicaties.
Communicatie verloopt dus via Homeseer.
Protocol is open en kan vanuit elke applicatie aangestuurd worden.
Homeseer scripts heb ik op dit moment klaar en zien er ongeveer zo uit.

bv kleur rood
&hs.SendToComport 9, chr(&H01) & chr(&H03) & chr(&H00) & chr(&HFF) & chr(&H00) & chr(&H00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Chak schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:35:
Ik heb een product laten ontwikkelen wat de meeste ledstrip draadloos in een domotica omgevingen kan aansturen. Product is nu in testfase en functioneert goed.
Voor duidelijkheid product is nog niet beschikbaar.
Ik vind de bedieningsmogelijkheden wel erg beperkt. Zelf heb ik iets dergelijks dat zowel met 868MHz als Zigbee kan werken. Daar heb ik voor m'n werk deze user interface bij gemaakt als concept demo:

Afbeeldingslocatie: http://www.exirion.net/got/rgbledcontrol.png

Dit werkt op basis van een ultra low power ARM Cortex M0 of een NXP/Jennic RF module met een eigen core aan boord. Beide kunnen via PWM vermogens-FETs aansturen en als RGB controller dienen. Via allerlei I/O is het spul aanstuurbaar. Ook kunnen we al pairen/unpairen via NFC ondersteunen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Exirion schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:49:
[...]

Ik vind de bedieningsmogelijkheden wel erg beperkt. Zelf heb ik iets dergelijks dat zowel met 868MHz als Zigbee kan werken. Daar heb ik voor m'n werk deze user interface bij gemaakt als concept demo:

[afbeelding]

Dit werkt op basis van een ultra low power ARM Cortex M0 of een NXP/Jennic RF module met een eigen core aan boord. Beide kunnen via PWM vermogens-FETs aansturen en als RGB controller dienen. Via allerlei I/O is het spul aanstuurbaar. Ook kunnen we al pairen/unpairen via NFC ondersteunen.
Dat ziet er goed uit.
heb je meer info?

Wat ik heb is een basic scherm en je kan natuurlijk alles van maken wat je wilt.
Ik heb wat nieuwe schermen gemaakt waarbij je ook kleuren kan mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Chak schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:58:
Dat ziet er goed uit.
heb je meer info?
Op dit moment hebben we een controller op basis van een LPC1768 met een OL2381 (868MHz) en JN5148 (JenNet/Zigbee) ernaast. Dat draait FreeRTOS met de uIP stack. De lichtnodes bestaan zowel uit 868MHz nodes met LPC1114+OL2381 als JN5148 nodes. De controller hangt uiteraard aan het netwerk en is via iOS/Android devices te bereiken. Thuis gebruik ik een USB dongle met LPC1343+OL2381 om het spul vanuit een servertje aan te sturen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Exirion schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 12:52:
[...]

Op dit moment hebben we een controller op basis van een LPC1768 met een OL2381 (868MHz) en JN5148 (JenNet/Zigbee) ernaast. Dat draait FreeRTOS met de uIP stack. De lichtnodes bestaan zowel uit 868MHz nodes met LPC1114+OL2381 als JN5148 nodes. De controller hangt uiteraard aan het netwerk en is via iOS/Android devices te bereiken. Thuis gebruik ik een USB dongle met LPC1343+OL2381 om het spul vanuit een servertje aan te sturen.
zijn de producten beschikbaar op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik heb 2 van deze IKEA lampen staan:
http://www.ikea.com/nl/nl...mp__34338_PE124263_S4.jpg

Per lamp zitten er 3 langwerpige gloeilampen in van 40 of 50 WATT per stuk
(weet niet heel zeker)
Maar dat is toch 240 tot 300W aan licht, nouja warmte vooral.
Deze lampen gebruik ik als primaire lichtbron in m'n kamer, dus ze staan makkelijk 3 a 4 uur per dag aan.
een snelle berekening leert me dat ik zo'n 55 tot misschien wel 80 euro per jaar uitgeef hieraan.

Een zo'n zelfde lamp, maar dan kleiner heb ik net vervangen door een Philips spaarlamp van 15W en daar ben ik wel tevreden over.

Kan iemand me advies geven over wat voor LED lampen ik goed kan nemen?
Het voordeel van die spaarlamp is dat ie al vrij lang is en daardoor mooi het licht verspreid over de papieren kap.
een heldere gloeilamp zit hier echt niet mooi in.

Ook heb ik hele simpele dimmers erop zitten, werkt dat samen met LED lampen?

[ Voor 4% gewijzigd door liquid_ice op 20-04-2012 15:22 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dat lijkt me een mooie lamp om 2 HF TL5's in te bouwen, of een LED-TL, maar die zijn onwijs duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
liquid_ice schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 15:09:
Ik heb 2 van deze IKEA lampen staan:
http://www.ikea.com/nl/nl...mp__34338_PE124263_S4.jpg

Per lamp zitten er 3 langwerpige gloeilampen in van 40 of 50 WATT per stuk
(weet niet heel zeker)
Deze lampen gebruik ik als primaire lichtbron in m'n kamer, dus ze staan makkelijk 3 a 4 uur per dag aan.
een snelle berekening leert me dat ik zo'n 55 tot misschien wel 80 euro per jaar uitgeef hieraan.

Een zo'n zelfde lamp, maar dan kleiner heb ik net vervangen door een Philips spaarlamp van 15W en daar ben ik wel tevreden over.

Kan iemand me advies geven over wat voor LED lampen ik goed kan nemen?
Het voordeel van die spaarlamp is dat ie al vrij lang is en daardoor mooi het licht verspreid over de papieren kap.
een heldere gloeilamp zit hier echt niet mooi in.

Ook heb ik hele simpele dimmers erop zitten, werkt dat samen met LED lampen?
Wat je natuurlijk zou kunnen doen is de lamp voorzien van een led strippen.
RGB versie is dan helemaal mooi..
Kosten van een dergelijke strip zijn rond de 50 euro voor 5 meter.

Zelf heb ik meerdere lampen omgebouwd.
Binnenkant helemaal uit een paar meter led strip in.
Een RGB strip van 5 meter verbruikt rond de 20watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

liquid_ice schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 15:09:Per lamp zitten er 3 langwerpige gloeilampen in van 40 of 50 WATT per stuk
(weet niet heel zeker)
Reken je niet rijk met je besparing. Deze lampen branden namelijk als het donker is. (Dat klinkt logisch) Maar dat betekent dat ze de meeste uren aan staan als de avonden vroeg donker zijn. En dat is natuurlijk niet in augustus, maar in november, december, januari en februari. Maar dan brand ook je kachel. Dus die 300 watt draagt bij aan het verwarmen van je kamer als dat ook echt nodig is. Dus je bespaaart weer 300 watt op gas kosten. Dat is niet zoveel als de electra kost, maar het is wel degelijk iets wat je mee moet rekenen. Ga voor het gemak maar van de helft uit. Dus dan praat je over 25-40 Euro per jaar. Nog steeds geld, maar duidelijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Ortep schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:03:
[...]

Reken je niet rijk met je besparing. Deze lampen branden namelijk als het donker is. (Dat klinkt logisch) Maar dat betekent dat ze de meeste uren aan staan als de avonden vroeg donker zijn. En dat is natuurlijk niet in augustus, maar in november, december, januari en februari. Maar dan brand ook je kachel. Dus die 300 watt draagt bij aan het verwarmen van je kamer als dat ook echt nodig is. Dus je bespaaart weer 300 watt op gas kosten. Dat is niet zoveel als de electra kost, maar het is wel degelijk iets wat je mee moet rekenen. Ga voor het gemak maar van de helft uit. Dus dan praat je over 25-40 Euro per jaar. Nog steeds geld, maar duidelijk minder.
300W aan warmte op een woonkamer is heel, heel weinig. Stel dat je ze in de wintermaanden gemiddeld 5uur per dag aan hebt, dan bespaar je ongeveer 0,16m3 gas per dag. Daarnaast zitten lampen vaak dicht bij het plafond, waardoor de warmte vaak heel snel via het plafond naar boven verdwijnt en je nauwelijks die warmte voor de verwarming van je kamer kunt gebruiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Daarnaast is het uit het oogpunt van primaire energie ook zeer slecht om elektrische verwarming te gebruiken (een warmtepomp met hoge cop buiten beschouwing). Bij verwarming op gas zal meer dan 95% van de energie-inhoud van je gas in je huis terecht komen. Bij verwarming door een gloeilamp is rond de 50% van deze energie-inhoud (kan uit gas, maar evengoed kolen, nucleair, etc) reeds verloren gegaan bij productie en transmissie. Het is dus altijd goed goed om gloeilampen te vervangen, misschien dat de winst een beetje overschat wordt maar veel zal het toch niet schelen volgens mij.

Pagina: 1 ... 25 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)