Momenteel ben ik bezig met het vervangen van vervangen van alle halogeenspots door led-spots (allemaal 12V MR16/GU5.3). Een gedeelte van deze verlichting is dimbaar een ander gedeelte niet. Voor de niet dimbare lampen is het eenvoudig 'plug and play'. Ik ben nu een paar led-spots van ebay aan het testen om te kijken welke aanvaardbare kleurtemperatuur en lichtsterkte leveren. Het zijn vooral de dimbare ledspots waarbij ik enkele vraagjes heb.
De lichten worden aangestuurd via het nikobus systeem
(full manual ter info) De dimbare spots via een 05-007 dimcontroller, dit is een module die naar zijn uitgangen een 0-10V signaal stuurt, deze uitgangen zijn verbonden met universele dimmers (05-707) dewelke afhankelijk van de instelling in staat zijn te dimmen via faseaansnijding of afsnijding. Op de uitgangen van deze 05-707 modules zijn dan de trafo's aangesloten om de 12V AC te krijgen.
Op ebay kom je zowel dimbare als niet dimbare MR16 ledspots tegen. De meeste verkopers zijn karig met info maar wat ik heb begrepen is het volgende. Al die ledspots werken gewoon op de 12V AC maar om ledspots te kunnen dimmen heb je enerzijds dimbare spots nodig en anderzijds een geschikt dimmercircuit. Nu zijn de huidige 'universele' dimmers vandaag de dag niet meer zo universeel want leds dim je normaal via DC PWM sturing.
Gewoon om te testen heb ik al eens een led-spot (een niet dimbare zelfs) op een dimbaar voetje geplaatst en de spot is wel te dimmen met de huidige sturing, ik schat tussen de 60-100%. Dit was wel op een circuit in parallel met twee halogeenspots van 50W (misschien dat het niet meer werkt omdat de belasting te laag is als ik alle spots zou vervagen) Concreet: Creëer ik een potentieel gevaarlijke situatie hiermee? Is schadelijk voor het stuurcircuit ? Waarschijnlijk zal de levendsduur van de spot negatief beïnvloed worden?
Volgende testspots zullen zeker dimbare zijn, verandert dit iets aan de zaak of komt het gewoon nooit goed om op deze manier te werken?
Ik heb verder al eens gezocht naar PWM led dimmers. Hiervoor zou ik volgens mij de uitgangen van de huidige dimcontroller kunnen gebruiken icm een centrale 12V DC voeding en per circuit een PWM dimmer met analoge ingang die ik dan aanstuur met de 0-10V uitgangen. Het liefst zou ik natuurlijk zoweinig mogelijk vervangen/aanpassen en gewoon spotjes switchen:P Maar het moet natuurlijk correct gebeuren.
Suggesties/opmerkingen of meedenken is meer dan welkom.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.