De lichtopbrengst staat op de verpakking van de lampen. Helaas inderdaad niet op de website.
Ben wel nieuwsgierig naar een vergelijking tussen deze IKEA-lampen en MyVision van Philips. Grappig trouwens dat de nieuwe 5W MyVision eerst koud opstarten en dan langzaam warmer worden, terwijl de oude eerst te warm/rodig zijn en dan wat koeler (maar nog steeds lekker warm) worden.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Je kan dan beter kiezen voor de Philips MyAmbiance E14 3 Watt 136 lumen mat. Wel wat duurder, maar veel mooier.BlizzarD schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:29:
We hebben thuis ook 2x de E14 4.3W variant in de lampen op onze nachtkastjes, maar vind deze nog wel vrij fel eigenlijk. Zag op de site dat ze ook de E14 1.8W hebben (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80211715/), maar deze was alleen op voorraad in Amsterdam. Iemand al ervaring met deze lampen?
Die vergelijkingen met een gloeilamp gaan in de toekomst toch verdwijnen, dus ik begrijp het wel. Je hebt er ook niet zoveel aan, de ene 25 watt gloeilamp geeft meer licht dan de andere 25 watt gloeilamp. Lumen, daar heb je wel wat aan.sypie schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:40:
De ellende van die IKEA lampjes is dat er geen vergelijking bij staat tussen die lampjes en een ouderwetse gloeilamp. Dus qua lichtopbrengst kun je niks vergelijken, dat is een gemiste kans.
Maar ik heb de 4.3 watt van ikea hier. Hij is 200 lumen. Ik zou zeggen: vergelijkbaar met een 25 watt gloeilamp.
Hier een fan van de IKEA E14 LED-lampjes
Omdat de lampjes in onze afzuigkap nogal kort leven en het loshalen van de afdekkapjes (zonder de boel met grof geweld te slopen...) een irritant karwei is, was ik wel benieuwd hoe die nieuwe LED-lampen zouden zijn. Ze zijn beter dan ik durfde te hopen.
De afzuigkap heeft nu 2 van die E14 LEDs en onder de keukenkastjes zitten nogsteeds de oude vertrouwde halogeentjes. Met het blote oog is er geen kleurtoonverschil te zien, en ik ben wat dat betreft echt een zeikerd. Niks te klagen, en zeker voor die prijs
De afzuigkap heeft nu 2 van die E14 LEDs en onder de keukenkastjes zitten nogsteeds de oude vertrouwde halogeentjes. Met het blote oog is er geen kleurtoonverschil te zien, en ik ben wat dat betreft echt een zeikerd. Niks te klagen, en zeker voor die prijs
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
En hoe zit het met de lichtopbrengst? Bij onze kap zitten er namelijk 2x40 Watt lampen in, ik ben bang dat je dat met LED niet gaat redden?
My favorite programming language is solder.
Bij ons was het ook 2 keer 40W en met de LEDs is het zat licht om mee te koken. Probeer het anders gewoon want IKEA is niet zo moeilijk met ruilen als het toch tegenvalt.Puch-Maxi schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 20:51:
En hoe zit het met de lichtopbrengst? Bij onze kap zitten er namelijk 2x40 Watt lampen in, ik ben bang dat je dat met LED niet gaat redden?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb er bij ons 2 kleine spaarlampjes in gedaan die net pasten en die geven prima licht.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Vandaag de eerste 'gewone' LED-lamp gekocht (E27; ik had al wat LED G4-spotjes): De Philips MyVision 9W (40W). Ik vind 'm, vooral in het begin, wat rood, maar het licht is zeker niet koud. Ik ben er niet ontevreden over, maar ervaar ook geen wow-gevoel.
Waar ik niet helemaal uit ben is wat nou het voordeel van zo'n lamp is boven een spaarlamp. Ik ga er van uit dat je LED-lampen inzet op plaatsen waar ze relatief veel branden, dus de opstart-tijd is niet zo'n punt - de lamp die ik vervangen heb brandt vaak de hele avond. De energiebesparing van LED boven spaarlamp blijkt in dit geval nihil: Een spaarlamp van 8 a 9 W geeft ook 500 lm, deze MyVision claimt 470 lm. Natuurlijk, de LED lamp kan ik 10 jaar lang bijna 7 uur per dag laten branden voordat hij stuk is, maar ik verwacht dat de techniek vooruitgang boekt en dat je de lamp dus al voor zijn technische levensduur vervangt.
Voor spotjes kan het anders uitvallen, ik heb het hier alleen over vervanging van lampen die rondom stralen.
Waar ik niet helemaal uit ben is wat nou het voordeel van zo'n lamp is boven een spaarlamp. Ik ga er van uit dat je LED-lampen inzet op plaatsen waar ze relatief veel branden, dus de opstart-tijd is niet zo'n punt - de lamp die ik vervangen heb brandt vaak de hele avond. De energiebesparing van LED boven spaarlamp blijkt in dit geval nihil: Een spaarlamp van 8 a 9 W geeft ook 500 lm, deze MyVision claimt 470 lm. Natuurlijk, de LED lamp kan ik 10 jaar lang bijna 7 uur per dag laten branden voordat hij stuk is, maar ik verwacht dat de techniek vooruitgang boekt en dat je de lamp dus al voor zijn technische levensduur vervangt.
Voor spotjes kan het anders uitvallen, ik heb het hier alleen over vervanging van lampen die rondom stralen.
Net even een kleine berekening gedaan over het vervangen van een gloeilamp (60W) voor ene LED-lamp (8W):
(op basis van € 0,22 per kWh)
Verschil kWh: 18,98
Prijsverschil: € 4,18 per jaar
Verder zijn er in huis nog 3 armaturen met 3*50W halogeenspotjes. Die branden iets minder per dag, maar toch... als ze aan staan brandt er wél 150W in plaats van 15W.
Verschil kWh: 49,72
Prijsverschil: € 10,84 per jaar
De vergelijking van de halogeenspotjes moet eigenlijk keer 3 gedaan worden omdat er 3 armaturen hangen.
Conclusie: Een IKEA LED-lamp van 8 Watt is in 2 tot 3 jaar weer terugverdiend. Redelijk snel nog. Misschien is dit niet op de korte termijn geld verdienen, maar op de middellange termijn is het wel een besparing, ook al is die maar marginaal.
Watt | Uren per dag | Dagen per jaar | kWh per jaar | Energiekosten per jaar |
60 | 1 | 365 | 21,9 | € 4,82 |
8 | 1 | 365 | 2,92 | € 0,64 |
Verschil kWh: 18,98
Prijsverschil: € 4,18 per jaar
Verder zijn er in huis nog 3 armaturen met 3*50W halogeenspotjes. Die branden iets minder per dag, maar toch... als ze aan staan brandt er wél 150W in plaats van 15W.
Watt | Uren per dag | Dagen per jaar | kWh per jaar | Energiekosten per jaar |
150 | 1 | 365 | 54,75 | € 12,05 |
15 | 1 | 365 | 5,475 | € 1,20 |
Verschil kWh: 49,72
Prijsverschil: € 10,84 per jaar
De vergelijking van de halogeenspotjes moet eigenlijk keer 3 gedaan worden omdat er 3 armaturen hangen.
Conclusie: Een IKEA LED-lamp van 8 Watt is in 2 tot 3 jaar weer terugverdiend. Redelijk snel nog. Misschien is dit niet op de korte termijn geld verdienen, maar op de middellange termijn is het wel een besparing, ook al is die maar marginaal.
[ Voor 32% gewijzigd door sypie op 25-02-2012 22:38 . Reden: Berekening halogeenspotjes toegevoegd. ]
Goede vraag. Voorzover ik het observeer maakt het enkel qua lichtopbrengst per watt (nog) niet zo veel uit. Echter krijg ik wel de indruk, corrigeer me als ik me vergis, dat de verdere ontwikkeling van de spaarlamp momenteel wat stil staat en die van de LED-lamp steeds verder gaat. En dat gaat met de LED denk ik nog wel een tijd door ook. Spaarlamp langzaamaan een gepasseerd station, of toch niet?asvogel schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:50:
Vandaag de eerste 'gewone' LED-lamp gekocht (E27; ik had al wat LED G4-spotjes): De Philips MyVision 9W (40W). Ik vind 'm, vooral in het begin, wat rood, maar het licht is zeker niet koud. Ik ben er niet ontevreden over, maar ervaar ook geen wow-gevoel.
Waar ik niet helemaal uit ben is wat nou het voordeel van zo'n lamp is boven een spaarlamp. ......
Nadeel van de spaarlamp vind ik nog steeds de opstarttijd, waar je met LED na inschakelen meteen licht hebt. Van de LED-lamp vind ik dat ze nog steeds tamelijk duur zijn, maar dat is dan ook het enige. Geleidelijk aan voorzien ze steeds meer in de uiteenlopende wensen en smaken.
Voordelen LED lamp t.o.v. spaarlamp:
- brand direct op volle lichtsterkte
- dimbare varianten verkrijgbaar
- gaat veel langer mee
- behoud zijn lichtsterke en lichtkleur gedurende de levensduur.
- breder toepassingsbereik
- grotere toekomstverwachtingen
- veiliger
- duurzamer
Alles wordt LED, de gloeilampen en spaarlampen gaan op den duur helemaal verdwijnen.
- dimbare varianten verkrijgbaar
- gaat veel langer mee
- behoud zijn lichtsterke en lichtkleur gedurende de levensduur.
- breder toepassingsbereik
- grotere toekomstverwachtingen
- veiliger
- duurzamer
Alles wordt LED, de gloeilampen en spaarlampen gaan op den duur helemaal verdwijnen.
LEDs zijn absoluut de toekomst - de mogelijkheden van spaarlampen zijn fysisch beperkt en zullen dus ook in de toekomst niet verbeteren. LEDs wel, en flink.
Maar dat gezegd hebbende ben je nu als LED-koper wel een echte early adopter en betaal je je krom voor een inferieur product ten opzichte van wat je over 5 of 10 jaar kunt krijgen. Net als de eerste LCDs: ze hebben praktische voordelen, maar ze zijn duur en lang niet op elk punt beter dan vroegere techniek.
Ik denk dat van het lijstje dat stuffie123 hierboven zegt het 'duurzamer' wel kan worden weggestreept. Een groot volume LED-lampen heeft slechte drivers en koeling en misschien nog belangrijker: een groot aandeel zal veel sneller worden vervangen dan zijn levensduur. Over letterlijk minder dan vijf jaar zijn veel betere alternatieven verkrijgbaar en zullen juist die early adopters (die graag meegaan met de techniek) verleid worden om de echt goede oplossingen te kopen.
Maar dat gezegd hebbende ben je nu als LED-koper wel een echte early adopter en betaal je je krom voor een inferieur product ten opzichte van wat je over 5 of 10 jaar kunt krijgen. Net als de eerste LCDs: ze hebben praktische voordelen, maar ze zijn duur en lang niet op elk punt beter dan vroegere techniek.
Ik denk dat van het lijstje dat stuffie123 hierboven zegt het 'duurzamer' wel kan worden weggestreept. Een groot volume LED-lampen heeft slechte drivers en koeling en misschien nog belangrijker: een groot aandeel zal veel sneller worden vervangen dan zijn levensduur. Over letterlijk minder dan vijf jaar zijn veel betere alternatieven verkrijgbaar en zullen juist die early adopters (die graag meegaan met de techniek) verleid worden om de echt goede oplossingen te kopen.
Volgens mij was je 4 jaar geleden (toen dit topic deel II gestart werd) een early adopter. Tegenwoordig toch niet meer? Goede kwaliteit led lampen zijn voor minder dan 10 euro te krijgen, bij vrijwel elke winkel waar je ook normale lampen koopt (supermarkten, bouwmarkten, gamma etc etc).
Led lampen zullen nog wel verder door ontwikkeld worden hoor, maar ik verwacht geen spectaculaire doorbraken meer. Ik denk dat er vooral kleinere verbeteringen komen (betere kleuren, goedkoper) maar veel valt er niet meer te winnen denk ik.
Led lampen zullen nog wel verder door ontwikkeld worden hoor, maar ik verwacht geen spectaculaire doorbraken meer. Ik denk dat er vooral kleinere verbeteringen komen (betere kleuren, goedkoper) maar veel valt er niet meer te winnen denk ik.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
1 uur per dag is wel erg weinig zeg..sypie schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:22:
Net even een kleine berekening gedaan over het vervangen van een gloeilamp (60W) voor ene LED-lamp (8W):
Watt Uren per dag Dagen per jaar kWh per jaar Energiekosten per jaar 60 1 365 21,9 € 4,82
...
Ik heb vorig jaar 6 halogeen spots (35 / 50) vervangen door 2700k led spots. Mijn berekening was dat ik het er binnen een jaar uit zou hebben.
Dat, naast het feit dat mijn halogeenspots in minder dan een jaar kapot gingen. (denk door trillingen van buren/huis ofzo)
[ Voor 45% gewijzigd door Jrz op 26-02-2012 14:16 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Er zit nog enorm veel rek in de efficiëntie (of beter gezegd, effectiviteit) van LEDs. Momenteel halen de beste compacte LED-lampen ca. 80lm/W uit het stopcontact, en de beste TL-vervangers 100lm/W. Dat gaat naar minstens 250 in de toekomst, en met een beetje geluk over de 300. Theoretische grens voor general purpose-verlichting (3200-4000K) zit tussen de 350 en 400lm/W bij de LED zelf, dus met een commerciëel interessante driver (85% efficiënt) zit je daar ongeveer op.evleerdam schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:06:
Volgens mij was je 4 jaar geleden (toen dit topic deel II gestart werd) een early adopter. Tegenwoordig toch niet meer? Goede kwaliteit led lampen zijn voor minder dan 10 euro te krijgen, bij vrijwel elke winkel waar je ook normale lampen koopt (supermarkten, bouwmarkten, gamma etc etc).
De consequentie hiervan is dat de lampen die nu maar net thermisch halogeen kunnen vervangen, niet meer dan 25 of 35W kunnen vervangen. Over 5-10 jaar kun je een 100W-vervanger op diezelfde plek hangen, met dezelfde koeling.
[ Voor 9% gewijzigd door mux op 26-02-2012 14:19 ]
Kleine kanttekening wat LEDs betreft: LEDs hebben vaak koud een wat afwijkende kleurtemperatuur die bijtrekt als ze opwarmen.stuffie123 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:44:
Ik heb een Canon DSLR camera en ik dacht aan een RAW foto te nemen van een true graycard onder de LED verlichting. Daarna de foto invoeren in PS en de kleur van de grijze vlak te meten. Zou dit een goede indicatie kunnen geven van de kleur temperatuur ? Of komt er iets meer aan te pas.
Zolang de graycard geen spectrale reflecties geeft moet een true graycard je een uitstekende indicatie van de kleurtemperatuur moeten geven. Een dSLR-sensor is een geniaal goede lichtsensor (tot op het punt dat hij individuele fotonen kan tellen en extreem goede kleurfilters op de pixels heeft), dus daar zal het niet aan liggen.
[ Voor 40% gewijzigd door mux op 26-02-2012 15:25 ]
En toen had Ikea al 10 verschillende types LEDARE... nieuwe E27 erbij geloof ik. Ga zo door Ikea 
http://www.ikea.com/nl/nl...tments/living_room/20514/
Doorzichtige 8.1W E27 is er bij gekomen zo te ziencatchingfire schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:28:
En toen had Ikea al 10 verschillende types LEDARE... nieuwe E27 erbij geloof ik. Ga zo door Ikea
Mwa, ik vond de halogeenvervangers nogal paarsig/blauwig licht geven. Ik hou het voorlopig bij de halogeentjes waar het hele huis vol mee hangt.catchingfire schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:28:
Binnenkort mag ik mijn nieuwe woning betrekken en uiteraard wil ik te zijner tijd ook meer Led gaan toepassen. Zo wil ik een RGB strip om de televisie gaan plaatsen etc. Belangrijker is dat ik eigenlijk heel graag een eigen eettafel lamp wil maken, aangezien ik groot fan ben van Living Ambiance en Living Colors achtige lampen wil ik dit met Led strips gaan doen. Zo zit ik te denken aan 1-2 RGB ledstrips naar boven gericht, kritischer is dat ik op het tafelblad natuurlijk wel warmwit licht wil hebben. Hier ben ik nog wat wantrouwig over, aangezien de marges wat kleiner zijn (of iets nou blauw of diepblauw is maakt weinig uit bijv.).
Wat zijn de ervaringen hier met warmwitte SMD ledstrips? Het liefst zou ik deze gebruiken omdat ze zich ideaal laten dimmen maar anders ga ik misschien toch voor wat E14 fittingen met spaarlampen...
Wat zijn de ervaringen hier met warmwitte SMD ledstrips? Het liefst zou ik deze gebruiken omdat ze zich ideaal laten dimmen maar anders ga ik misschien toch voor wat E14 fittingen met spaarlampen...
Ik zit te denken om de hanglampen te vervangen voor led verlichting.
Omdat ik het dimbaar wil houden wil ik bovenin de lamp een 12V geschakelde voeding plaatsen en een potmeter achter de ingebouwde dimmer (dimmer in de lamp en hoofdschakelaar in de wand).
Hiervoor zal ik de hele lamp moeten verbouwen maar het verbruik is nu 8x 40W E14 lampjes (320W).
12V E14 led is volgens mij makkelijk te verkrijgen in een goede lichtkleur.
Is dit volgens jullie een goed plan? Of zijn er al kant en klaar of betere oplossingen.
Omdat ik het dimbaar wil houden wil ik bovenin de lamp een 12V geschakelde voeding plaatsen en een potmeter achter de ingebouwde dimmer (dimmer in de lamp en hoofdschakelaar in de wand).
Hiervoor zal ik de hele lamp moeten verbouwen maar het verbruik is nu 8x 40W E14 lampjes (320W).
12V E14 led is volgens mij makkelijk te verkrijgen in een goede lichtkleur.
Is dit volgens jullie een goed plan? Of zijn er al kant en klaar of betere oplossingen.
Voor een goed advies zal je eerst een foto moeten maken.
Ik ben het helemaal eens met de toekomstperspectieven van de technologie. Maar de LED-lamp die ik vandaag koop, wordt over een paar jaar echt niet efficienter of goedkoper - die moet dus nu kunnen opboksen tegen concurrerende lampen. En ik heb dus de indruk dat je voor een 'gewone' gloeilamp (40W, maar ook sterker) net zo goed of beter af bent met een spaarlamp dan met een LED-lamp. Voor spots valt het anders uit, daar heeft een LED inherent voordelen.
Om nog even de genoemde voordelen af te lopen:
- opwarmen: Zoals Excirion al zei: LED-lampen branden wel meteen fel, maar de kleur verandert wel.
- dimbaar: Spaarlampen zijn ook in dimbare variant verkrijgbaar.
- levensduur: Technisch misschien wel, maar ik vrees dat dat in de praktijk tegen valt. Zie ook mux.
- behoud zijn lichtsterke en lichtkleur gedurende de levensduur. Die blijft dan staan.
- veiliger, duurzamer: In welke zin? Kwik in spaarlampen is duidelijk, maar de drivers van LED lampen zijn ook niet echt schoon.
Om nog even de genoemde voordelen af te lopen:
- opwarmen: Zoals Excirion al zei: LED-lampen branden wel meteen fel, maar de kleur verandert wel.
- dimbaar: Spaarlampen zijn ook in dimbare variant verkrijgbaar.
- levensduur: Technisch misschien wel, maar ik vrees dat dat in de praktijk tegen valt. Zie ook mux.
- behoud zijn lichtsterke en lichtkleur gedurende de levensduur. Die blijft dan staan.
- veiliger, duurzamer: In welke zin? Kwik in spaarlampen is duidelijk, maar de drivers van LED lampen zijn ook niet echt schoon.
Welke 40W-gloeilamp-vervanger kun je me aanraden uit die laatste winkel voor minder dan 10 euro? Of liever nog, 60W, want daar was ik eigenlijk naar op zoek...evleerdam schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:06:
Goede kwaliteit led lampen zijn voor minder dan 10 euro te krijgen, bij vrijwel elke winkel waar je ook normale lampen koopt (supermarkten, bouwmarkten, gamma etc etc).
Al is dat niet echt een punt waar je je aan kan storen. Vooral in een WC ofzo is het storend als het 2 minuten duurt voordat de lamp zijn volledige lichtsterkte heeft bereikt. Dat het licht bij een LED lamp in de eerste paar seconden wat witter is kan ik niet echt wakker van liggen eerlijk gezegd.Exirion schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:19:
[...]
Kleine kanttekening wat LEDs betreft: LEDs hebben vaak koud een wat afwijkende kleurtemperatuur die bijtrekt als ze opwarmen.
Helaas alleen nogsteeds geen MR16catchingfire schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:28:
Kijk eens naar de IKEA link in de post die ik hierboven quote. 60W weet ik niet of je dat red, maar 40W moet wel lukken denk ik.asvogel schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:53:
[..]
Welke 40W-gloeilamp-vervanger kun je me aanraden uit die laatste winkel voor minder dan 10 euro? Of liever nog, 60W, want daar was ik eigenlijk naar op zoek...
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2012 23:07 ]
Ik ben uitgegaan van het licht in de badkamer, voor twee personen is een uur per dag nog wel reëel denk ik.
De genoemde halogeenspots hier in huis staan beduidend minder lang aan, maar ze staan wel aan. Wat ze dus verbruiken is te veel en kan worden afgevangen met fatsoenlijke LED-verlichting.
Dat werkt nog goed ook. Ik heb een testfoto gemaakt met mijn grijze kaart en PS zegt dat de witbalans op 3150K-3250K moet staan. Deze led lamp zit wel in de warm licht range.mux schreef op zondag 26 februari 2012 @ 15:24:
Zolang de graycard geen spectrale reflecties geeft moet een true graycard je een uitstekende indicatie van de kleurtemperatuur moeten geven. Een dSLR-sensor is een geniaal goede lichtsensor (tot op het punt dat hij individuele fotonen kan tellen en extreem goede kleurfilters op de pixels heeft), dus daar zal het niet aan liggen.

Daarbij moet je aantekenen dat je camera/photoshop een soort bastaardvorm van kleurtemperatuur meet (omdat een LED een andere vorm van het spectrum heeft dan een blackbody radiator), en niet de werkelijke CCT (correlated color temperature) die opgegeven is van de LED. De kleurtemperatuur die photoshop aangeeft is waarschijnlijk iets killer dan de opgegeven CCT. Goede kans dat deze LED in een bin van 2900K zit ofzo.
Het is gewoon een standaard kroonluchter met 8x 40W E14 gloeilamp.stuffie123 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:47:
Voor een goed advies zal je eerst een foto moeten maken.
Het idee is om lampen zonder drivers te halen, daarna een geschakelde voeding ervoor en een dimmer ertussen.
Het liefst rond de 200 lm per lamp en max 2700K.
Op deze manier kan je een kamerlamp prima dimmen alleen vereist het wat ombouwen.
200lm/W... kun je wel lang op gaan wachten.
Bedoelde per lamp.Universal Creations schreef op maandag 27 februari 2012 @ 00:00:
200lm/W... kun je wel lang op gaan wachten.
Het is alweer laat
Aangepast..
Denk dat je G5.3 bedoeld. Die GU10 LED is namelijk MR16.
MR staat voor het type behuizing; multifaceted reflector in dit geval.
MR11 is 35mm, MR16 is 50mm.
(G)U is het type aansluiting.
G4, G5.3 zijn steekpennen bedoeld voor 12V.
GU10 is bajonet voor 230V.
Hmmm nooit geweten, bedankt!
Als je het onderschrift bij de foto hier: Wikipedia: Multifaceted reflector leest dan is het duidelijk inderdaad.
Maargoed, wat ik bedoelde: ze hebben nogsteeds geen 12V steekfitting (G5.3 dus) bij IKEA
Als je het onderschrift bij de foto hier: Wikipedia: Multifaceted reflector leest dan is het duidelijk inderdaad.
Maargoed, wat ik bedoelde: ze hebben nogsteeds geen 12V steekfitting (G5.3 dus) bij IKEA
Hmm.. ik denk niet dat je de lampen vindt die je hebben wilt, tenzij je een passende vorm niet zo belangrijk vindt. Ik heb zelf een kroonluchter met deze lampen. Op zich zijn ze wel aardig, maar toch nog geen 40 watt en niet dimbaar.flippo765 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:58:
[...]
Het is gewoon een standaard kroonluchter met 8x 40W E14 gloeilamp.
[ Voor 5% gewijzigd door stuffie123 op 27-02-2012 14:42 ]
@Stuffie123,
Nu hebben wij ook een kroonluchter (met vijf maal 25 Watt kaarslampen) dit zijn echter matte lampen en bijna nergens meer te krijgen. Ik zit er over te denken om ze te vervangen door een soortgelijke lamp als die van jou. Maar hoe verhoudt de lichtopbrengst van deze lamp zich tot de 25W lamp?
Nu hebben wij ook een kroonluchter (met vijf maal 25 Watt kaarslampen) dit zijn echter matte lampen en bijna nergens meer te krijgen. Ik zit er over te denken om ze te vervangen door een soortgelijke lamp als die van jou. Maar hoe verhoudt de lichtopbrengst van deze lamp zich tot de 25W lamp?
[ Voor 40% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-02-2012 14:57 ]
My favorite programming language is solder.
Ik denk dat je de lichtopbrengst wel kan vergelijken met een 25 watt lamp ja. Ze zijn ook in mat verkrijgbaar, maar (nog) niet met 'tipje'.
Ja, die 40W zit net onder de 10 euro. Maar het ging me erom dat het een beetje overdreven is om te zeggen dat iedere lampenwinkel een goede LED-vervanger (van de 40 of 60 W lamp waar ik het over had) verkoopt voor onder de 10 euro. Met veel zoeken kun je in sommige winkels wel wat vinden, maar dan nog is de keuze niet zo ruim (max. 40W).ThinkPadd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:06:
Kijk eens naar de IKEA link in de post die ik hierboven quote. 60W weet ik niet of je dat red, maar 40W moet wel lukken denk ik.
Ik heb een vraag over de powerfactor PF van een high power LED lamp met driver. Ik heb een spot armatuur gekocht met 3x 1Watt LED lamp. Deze komt van Niels van Samenkopen.net.
Ik heb de wisselstroom en ampère gemeten van de armatuur met driver. Deze is 226V AC en 24,5mA AC.
De formule van AC wattage is W = V x I x PF. Wat kan ik voor PF inzetten ?
De 3 LED lampjes verbruiken 3Watt en 226x0,0245=5.5Watt wat nodig is voor het volledig functioneren van de driver. Het verschil is een gedeelte PF en efficientie ?
Ik heb de wisselstroom en ampère gemeten van de armatuur met driver. Deze is 226V AC en 24,5mA AC.
De formule van AC wattage is W = V x I x PF. Wat kan ik voor PF inzetten ?
De 3 LED lampjes verbruiken 3Watt en 226x0,0245=5.5Watt wat nodig is voor het volledig functioneren van de driver. Het verschil is een gedeelte PF en efficientie ?
Aan deze meting heb je niks als je de power factor niet kan meten, want dan is schatten net zo goed als meten. De power factor voor deze dingen kan tussen de 0.4 en 0.6 liggen.
Ik heb deze met MR11 fitting besteld voor in de camper als vervanging voor halogeenverlichting (10W), en die voldoen wel. Wat witter en wat meer licht dan de bedoeling was, en een druppeltje lijm omdat het PCB losliet (geen glaasje er voor, in tegenstelling tot deze, welke uiteindelijk niet paste omdat ik niet goed naar de fitting gekeken hadThinkPadd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:13:
Hmmm nooit geweten, bedankt!

Ook maar even Wikipedia: Bi-pin connector hier nog een keer zetten omdat dit wel een handig overzicht is, en ik zeker weet dat ik het in de toekomst nog een keer nodig ga hebben
[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 27-02-2012 22:26 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Resistor schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:20:
[...]
Ik heb deze met MR11 fitting besteld voor in de camper als vervanging voor halogeenverlichting (10W), en die voldoen wel.
edit:
Nevermind. Kreeg ik eerst bij DX een MR16 te zien; nu een MR11.
Nevermind. Kreeg ik eerst bij DX een MR16 te zien; nu een MR11.
[ Voor 32% gewijzigd door The Lord op 28-02-2012 13:40 ]
Was net even bij Kruidvat, en zag toevallig dat ze daar ook LED lampen verkopen.
Mijn oog viel toevallig op een GU10 lamp. Ik weet niet precies hoeveel Watt hij was. Zo te zien zat er 1 powerled in. Wat mij opviel was dat hij dimbaar is volgens de verpakking.
Aan de voorkant zat een mat glaasje, kleur van de LED was warm wit volgens verpakking.
Prijs was 8,99.
Mijn oog viel toevallig op een GU10 lamp. Ik weet niet precies hoeveel Watt hij was. Zo te zien zat er 1 powerled in. Wat mij opviel was dat hij dimbaar is volgens de verpakking.
Aan de voorkant zat een mat glaasje, kleur van de LED was warm wit volgens verpakking.
Prijs was 8,99.
Heb je ondertussen meerdere Master LEDs van Philips? Ik had je post gelezen dat je er één had aangeschaft/gemonteerd en dat je die ventilator opgemerkt had, ik overweeg om ze aan te schaffen om mijn halogeenrail (5x 35W) te vervangen maar als die dingen goed hoorbaar zijn dan kan ik best naar een alternatief op zoek...NoxiuZ schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:38:
Kan het wel aanraden. Maar de leds die je eerder liet zien (2750k) zien er niet echt passief gekoeld uit. De philips master leds hebben een fan, mogelijk hebben die dat ook. If not denk ik dat ze warm gaan worden
Die philips master led is 2700k en echt heel mooi warm wit. Ik heb er hier ook een paar en die zijn toch een stuk kouder (3250k) en veel minder sfeervol.
Er zal meestal wel muziek/TV opstaan wanneer ze aan zijn, volledig stil zal het zelden zijn (lezen doe ik er nauwelijks). Vooral de kleurtemperatuur interesseert me, dat vind ik wel aangenaam aan de huidige lampen.
Noxiuz zou de 7W variant hebben, daar zit blijkbaar wel een ventilator in.stuffie123 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:03:
[...]
Deze heb ik ook, ook daar zitten geen fans in.
Mag ik weten hoe het zit met de kleurtemperatuur? Komt dat in de buurt van je halogenen, of killer?mkleinman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:22:
Ik heb nu sinds een week een 8 tal LED lampen van Leditlight in huis hangen ( GU10 25W halogeen vervanging ) . 1 van de 8 was trouwens kapot bij aankomst, die is inmiddels retour voor een nieuwe.
4 staan er nu elke avond aan in de woonkamer. Het valt me op dat er een ontzettende hoeveelheid licht vanaf komt. Meer dan ik had verwacht. Ik heb foto's gemaakt maar die zijn op z'n zachtst gezegd brak te noemen ( telefoon camera ).
Bedankt, ik ga ook maar es rondkijkenmastadizzy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:02:
Dit weekend heb ik 5 halogeenspots, 50W MR16, vervangen door de Philips Master Led Spots 10W 2700K (warm wit). 2 spots boven de tv (zie mijn voorgaande situatieschets) en 3 boven de bureau.
[...]
Verder was er een probleem opgedoken. In de winkel vroeg ik of dat Leds waren zonder fan's, aangezien ik al reacties heb gelezen omdat het dan zou klinken als een bijenkorf door de resonantie/vibratie in de armaturen/plafond. Ze vertelde me dat dat inderdaad zo was, en dat ze dat bij de nieuwe versie eruit hebben gehaald. Thuisgekomen merkte ik bij het installeren dat 1 van de 5 zo'n ouder exemplaar is. Zelfs met één zo'n spot kan ik jullie bevestigen dat dit een onaangenaam gezoem geeft. Boven de tv: ontspanning; boven de bureau: werk; is zo'n gezoem echt wel af te raden dus heb ik net een mailtje gestuurd om de ledspot te kunnen inruilen in een nieuwere (niet gekocht via internet; gekocht via winkel hier niet zo ver vandaan).
[ Voor 59% gewijzigd door Borromini op 29-02-2012 21:10 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb gemeten :mux schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:04:
Aan deze meting heb je niks als je de power factor niet kan meten, want dan is schatten net zo goed als meten. De power factor voor deze dingen kan tussen de 0.4 en 0.6 liggen.
V=226V
I=0,0245A
PF= 0.4~0.6
De formule van AC wattage is W = V x I x PF dus 226 x 0,0245 x 0.4~0.6 = 2,2-3,3 Watt
Maar de LED's verbruiken al 3x1Watt. Hoe kan de driver meer dan 100% efficient zijn ?
Daarom zeg ik ook dat het nutteloos is. Als je niet binnen een paar procent kunt meten, gaat je efficiëntiemeting helemaal kapot.
Hoeveel stroom verbruikt een 3x1 Watt LED met driver nou eigenlijk ? We zeggen wel gemakshalve 3 Watt maar dat is netto output. Dat is niet wat erin gaat.
Ik wil namelijk weten hoeveel ik aan stroom bespaar als ik 35W halogeen spot vervang door 3x1W of 3x2W led armaturen.
Ik wil namelijk weten hoeveel ik aan stroom bespaar als ik 35W halogeen spot vervang door 3x1W of 3x2W led armaturen.
[ Voor 28% gewijzigd door Blord op 29-02-2012 22:55 ]
Kleine *kick*bszz schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:54:
Heeft iemand ervaring met de Philips Master Ledcapsule LV 2.5-10W G4 Warm wit 360?
Ik denk er over om deze aan te schaffen om de halogeenverlichting boven mijn eettafel te vervangen.
De Philips Master Ledcapsule is helaas te lang. Heeft iemand ervaring met andere GU4 oplossingen (niet dimbaar) zoals bijvoorbeeld deze of deze?
Ligt er helemaal aan of de driver wel goede stroommeet-terugkoppeling heeft en hoe efficiënt hij is. In het algemeen zal het verbruik niet heel veel hoger dan die 3W liggen voor 3W aan LEDs, eerder wat lager (de meeste cheapo drivers zijn onderbemeten en sturen dus minder power door de LEDs heen dan geadverteerd).Blord schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 22:50:
Hoeveel stroom verbruikt een 3x1 Watt LED met driver nou eigenlijk ? We zeggen wel gemakshalve 3 Watt maar dat is netto output. Dat is niet wat erin gaat.
Het zal in ieder geval gerommel in de marge zijn. Je kunt prima aannemen dat een 3W lamp bijvoorbeeld, zeg, 3.5W verbruikt.
Helemaal mee eens. Als je (blord) even je eigen meetresultaat neemt met een schatting van de arbeidsfactor tussen 0,4 en 0,6, dan zie je bij de hoogste van die twee zo'n 3,3 W. Een heel reëel vermogen dunkt me. Bij die 3,5 W zou met dezelfde stroom en spanning de arbeidsfactor op 0,63 uitkomen, ook een heel reële waarde. Je valt bij zo'n aanname geen buil.
Wil je echt het naadje van de kous weten en je vind dat ook de moeite waard om te weten, dan zul je een redelijk goede energiemeter moeten kopen. Dan kun je alle componenten van het vermogen meten, stroom, spanning, vermogen, schijnbaar vemogen en arbeidsfactor.
Maar dan nog krijg je nog geen inzicht in hoe efficiënt de driver is, want dat loopt naar verluidt nogal uiteen. Je praat over heel kleine vermogens en dan zijn enkele tienden watt meer of minder toch wel een fors percentage van wat op zo'n lamp staat.
Wil je echt het naadje van de kous weten en je vind dat ook de moeite waard om te weten, dan zul je een redelijk goede energiemeter moeten kopen. Dan kun je alle componenten van het vermogen meten, stroom, spanning, vermogen, schijnbaar vemogen en arbeidsfactor.
Maar dan nog krijg je nog geen inzicht in hoe efficiënt de driver is, want dat loopt naar verluidt nogal uiteen. Je praat over heel kleine vermogens en dan zijn enkele tienden watt meer of minder toch wel een fors percentage van wat op zo'n lamp staat.
Voor de geïnteresseerden - ik heb hier in België (Brico) een GU5.3 LED opgepikt om te testen als vervanger voor mijn 35W halogenen.
Foto's hier, het licht lijkt wat geliger dan het rozige van de halogenen, maar nog best warm. Lamp wordt geadverteerd als 'warm wit' en op de achterkant van de verpakking wordt dat gedefinieerd als 3000-3300W. Ik kan extra foto's nemen indien gewenst. Heb met en zonder flits getrokken, aan EV heb ik niets gewijzigd (instapfototoestelletje).
Foto's hier, het licht lijkt wat geliger dan het rozige van de halogenen, maar nog best warm. Lamp wordt geadverteerd als 'warm wit' en op de achterkant van de verpakking wordt dat gedefinieerd als 3000-3300W. Ik kan extra foto's nemen indien gewenst. Heb met en zonder flits getrokken, aan EV heb ik niets gewijzigd (instapfototoestelletje).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Toch humor, schaamteloos beweren dat dat soort waarden warm wit zijnBorromini schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:17:
Lamp wordt geadverteerd als 'warm wit' en op de achterkant van de verpakking wordt dat gedefinieerd als 3000-3300W.
Hangt van je referentie af natuurlijk. Als je de zon (5700K) als referentie neemt is het toch echt veel warmer. Vergeleken met een kaars natuurlijk niet. Vandaar dat kwalitatieve termen gewoon afgeschaft moeten worden en je het puur op kwantitatieve waarden moet houden.Exirion schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:42:
[...]
Toch humor, schaamteloos beweren dat dat soort waarden warm wit zijn
Zou die Ledare E27 8,1W voldoende zijn om mijn 40W Flame gloeilamp te vervangen op de toilet?catchingfire schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:28:
Het betreft een plafonnière, dus zou de lamp geschikt zijn? (De bol lijkt me wel groot genoeg om rondom te stralen, en dus niet gericht licht op één punt)
Helaas geeft de Ikea website geen informatie over 'lumens', da's jammer want nu is het lastiger te vergelijken.
De lichtkleur (2700K) lijkt me prima voor op het toilet.
8.1W van ikea hangt bij mij in de woonkamer en geeft 400 lumen. Ik heb de 4.3W versie bij mij in de wc hangen, en vind dat echt genoeg voor in de wcLeGato23 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:06:
[...]
Zou die Ledare E27 8,1W voldoende zijn om mijn 40W Flame gloeilamp te vervangen op de toilet?
Het betreft een plafonnière, dus zou de lamp geschikt zijn? (De bol lijkt me wel groot genoeg om rondom te stralen, en dus niet gericht licht op één punt)
Helaas geeft de Ikea website geen informatie over 'lumens', da's jammer want nu is het lastiger te vergelijken.
De lichtkleur (2700K) lijkt me prima voor op het toilet.
Philips heeft in de US de L-prize gewonnen met een LED lamp:
http://www.usa.lighting.p...y/trends/l-prize/home.wpd

93.4 lm/W, niet slecht.
http://www.usa.lighting.p...y/trends/l-prize/home.wpd

93.4 lm/W, niet slecht.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Hier heb ik bijna alle lampen vervangen voor LED uitvoeringen. Ik heb nu o.a de volgende types:LeGato23 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:06:
[...]
Zou die Ledare E27 8,1W voldoende zijn om mijn 40W Flame gloeilamp te vervangen op de toilet?
Samsung 7.2W, 480lm
Toshiba 5.5W, 290lm
Toshiba 3.5W, 180lm
Philips MyVision 3W
Leditlight 8W & 10W
Op heel veel plekken heb ik 60W en 40W gloeilampen vervangen, en ook een berg oudere spaarlampen. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid licht me blijft verbazen: de Samsungs geven echt veel meer licht dan een 60W gloeilamp (op de verpakking van normale 60W gloeilampen staat ook dat ze maar 400 lumen leveren). De 5.5W Toshiba's leveren ook veel meer licht dan de 40W lampen die er eerst in zaten, en de 3W Phlips levert ook veel meer licht dan de 8W spaarlamp (Phlips Genie) die eerst gebruikt werd.
Alles bij elkaar hebben we nu veel meer licht, tegen lagere gebruikskosten. En in vergelijking met "oude" spaarlampen geeft een LED natuurlijk ook veel sneller vol vermogen. Niet aarzelen dus: gelijk plaatsen.
Op deze duitstalige pagina las ik inderdaad ook dat de (Ikea Ledare) Led vervanger voor een 40W gloeilamp in de praktijk een vervanger van een 60W gloeilamp kan zijn.Bezuiniger schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:35:
[...]
Op heel veel plekken heb ik 60W en 40W gloeilampen vervangen, en ook een berg oudere spaarlampen. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid licht me blijft verbazen: de Samsungs geven echt veel meer licht dan een 60W gloeilamp (op de verpakking van normale 60W gloeilampen staat ook dat ze maar 400 lumen leveren). De 5.5W Toshiba's leveren ook veel meer licht dan de 40W lampen die er eerst in zaten, en de 3W Phlips levert ook veel meer licht dan de 8W spaarlamp (Phlips Genie) die eerst gebruikt werd.
De verpakking van een Philips 40Watt Softone Flame/Beige geeft 330 lumen op.
Ik twijfel dus nog steeds tussen de 8,1W Ledare of de 4,3W uitvoering.
Maar de praktijk zal het uitwijzen. Vandaag ga ik beide uitvoeringen kopen en uittesten op m'n toilet.
De lamp die ik dan 'over' heb zal vast en zeker ergens anders in huis wel een plekje krijgen.
Jammer dat die dimbare led-lampen nog zo duur zijn. Op veel plaatsen in huis heb ik schakelmateriaal of staande/schemer-lampen met dimmers.
Waarom kijk je niet even in de bouwmarkt naar een Philips 5W LED? Die zijn nu ook niet zo duur meer. Bij Ikea heb ik de laatste jaren weinig geluk gehad met spaarlampen, dus vandaar dat ik die ook niet genomen heb voor de LED lampen. De Samsung en Toshiba 5.5/3.5W lampen waren respectievelijk 14,99, 9,99 en 7,99 bij Conrad. Die laatste 2 zijn trouwens koudwit, en opgegeven voor 40.000 uur. Die heb ik in kasten, de gang en dergelijke gedaan. De Samsung is warmwit, en "maar" 25.000 uur. Die gebruik ik in de woonkamer en de werkkamer.LeGato23 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:50:
[...]
Maar de praktijk zal het uitwijzen. Vandaag ga ik beide uitvoeringen kopen en uittesten op m'n toilet.
De lamp die ik dan 'over' heb zal vast en zeker ergens anders in huis wel een plekje krijgen.
Jammer dat die dimbare led-lampen nog zo duur zijn. Op veel plaatsen in huis heb ik schakelmateriaal of staande/schemer-lampen met dimmers.
Dimbaar kost inderdaad gelijk de wereld, gelukkig hebben we dat niet in huis. We hebben gewoon wat extra lampen, en als je bijv. een 3W en een 2W LED koopt heb je al 3 keuzes qua licht: 2W aan, 3W aan of beide aan.
Inmiddels is de Philips 40W Softtone Flame vervangen door een Ikea Ledare 4,3W.LeGato23 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:50:
[...]
Hij geeft iets minder licht (200 lumen) dan de Philips gloeilamp (330 lumen) maar op het toilet is dit inderdaad voldoende. Niet ruim-voldoende, maar gewoon voldoende. Ik heb de 8,1W ook even geprobeerd op het toilet, maar deze vond ik iets te fel.
De 8,1W Ledare zit nu in de plafonière op de hal en is de vervanger van een 60W gloeilamp.
Het gebruik van de Ikea Ledare in een plafonière is redelijk. Zowel de 4,3W als de 8,1W laten een donkere vlek zien in het glas van de plafonière. De 8,1W zelfs meer dan de 4,3W, maar dat komt omdat de 8,1W een grotere behuizing heeft.
Ondanks dat ik het niet echt heel jofel vind, laat ik de led lampen er toch inzitten vanwege de stroombesparing.
Met twee toiletten, een hal en master bedroom ben ik teruggegaan van 220 Watt aan gloeilampen naar 24,8 Watt LED lampen. Wat mij betreft de moeite waard!
Nu nog even wachten tot de dimbare LED-lampen goedkoper worden en dan ga ik zeker nog meer lampen in huis vervangen. Vervangen door dimbare spaarlampen heb ik geprobeerd maar viel me nogal tegen vanwege de benodigde opstarttijd van de spaarlampen.
Iemand ervaring met Econef of Elektroschakelmateriaal als winkels? En zoja, hoe zit het met hun coulancebeleid? Een van die shops maakt al vrolijk gewag van 'het is de producent die u garantie biedt, niet onze winkel'
.
Ik ben op zoek naar die Philips Master LEDs maar die lijken niet zomaar te krijgen in de bouwmarkten hier in België (Brico en Gamma hebben 'm hier niet in ieder geval).
Ik ben op zoek naar die Philips Master LEDs maar die lijken niet zomaar te krijgen in de bouwmarkten hier in België (Brico en Gamma hebben 'm hier niet in ieder geval).
[ Voor 85% gewijzigd door Borromini op 06-03-2012 08:40 ]
De Gamma is al een tijdje aan het stunten met lampen, vooral die van Philips. Ik heb het vermoeden dat ze van de huidige collectie af willen en aan het voorbereiden zijn voor een nieuwe. Tja, er ligt nu dan ook wel een hoop troep in de winkels, al die B-merken lampen van 1.3 watt enzo...Borromini schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 07:55:
Idd ik, ook belg, heb mijn 5x Master Ledspots (10W GU5.3 MR16 2700K AC 36°) ook in een elektronica-groothandel moeten gaan halen wegens gebrek in DIY-winkels. Eventueel is er een mogelijkheid om via internet te kopen. Ik heb er 10 euro meer voor betaald, maar uiteindelijk toch gedaan puur om het feit dat ik ecocheques kon gebruiken.Borromini schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 07:55:
Iemand ervaring met Econef of Elektroschakelmateriaal als winkels? En zoja, hoe zit het met hun coulancebeleid? Een van die shops maakt al vrolijk gewag van 'het is de producent die u garantie biedt, niet onze winkel'.
Ben op dit moment een IKEA LEDARE GU10 uit elkaar aan het slopen. Ben wel benieuwd wat voor LED erin zit, en wat voor soort driver ze gebruiken.
Zal later nog wel even wat foto's + info posten hier
Zal later nog wel even wat foto's + info posten hier
Piscaer Mechelen (provincie Antwerpen).Borromini schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:05:
Mag ik weten in dewelke?
Ecocheques heb ik niet meer, dus dat is niet van toepassing.
Tussen 1 van die 5 ledspots zat nog een oude versie die een actieve koeler had (fan). Deze resoneerde met mijn armaturen waardoor ik deze gewoon kon gaan inruilen. Prijs was +/- 40 euro/stuk; als je wat zoekt op het internet en op de websites in de startpost van dit topic kan je ze vinden voor 30 euro/stuk... Het is maar hoe hard je belang hecht aan fysieke winkels en internetwinkels vertrouwd. Die opgesomd staan in het starttopic zijn volgens mij wel 'veilig' te noemen (zie ervaringen doorheen het topic).
Misschien is het al eerder gepost, maar de Gemeente Den Haag en een aantal omliggende gemeenten hebben een omruilactie. 1 normale lamp inruilen voor een dimbare ledlamp van Osram voor € 8, 95. Maximaal zes per huishouden. http://haaglandenledop.nl/welcome/page/home
De actie loopt nog 23 dagen.
[ Voor 5% gewijzigd door counter12 op 07-03-2012 14:45 ]
Interessant, eens kijken of ik er daar 1 of van kan regelen. 1 euro goedkoper als de Ikea Ledare en dan ook nog dimbaar.
Ik woon in een van de omringende gemeenten en had nog helemaal niet van de actie gehoord - lang leve GoT! Nou heb ik geen dimbare lampen, maar de prijs is natuurlijk wel erg aantrekkelijk. Efficiency is niet zo briljant (8.5W, 470 lm, dus 55 lm/W). Heeft iemand ervaring met deze lampen? Hoe is de kleur? Is het een opruim-serie of nog volop in productie?
Het gaat overigens om de Osram Parathom Classic A (PARA CLA40 8,5W/827220-240VWWE27FS1OSRAM)
Het gaat overigens om de Osram Parathom Classic A (PARA CLA40 8,5W/827220-240VWWE27FS1OSRAM)
[ Voor 20% gewijzigd door asvogel op 07-03-2012 23:15 . Reden: Lampdetails toegevoegd ]
Ik heb er zes via een in Den Haag wonende collega besteld. Nu thuis nog even zes oude gloeilampen vinden, en anders hebben de buren er vast nog wel een paar liggenasvogel schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:07:
Ik woon in een van de omringende gemeenten en had nog helemaal niet van de actie gehoord - lang leve GoT! Nou heb ik geen dimbare lampen, maar de prijs is natuurlijk wel erg aantrekkelijk. Efficiency is niet zo briljant (8.5W, 470 lm, dus 55 lm/W). Heeft iemand ervaring met deze lampen? Hoe is de kleur? Is het een opruim-serie of nog volop in productie?
Goed man!
Ik heb er ook zes gekocht en opgehaald bij Gamma. Ik vind ze prima ook de kleur.
Verwijderd
Heb laatst de gloei(kaars)lampen in de kroonluchter vervangen:
8 x 25 W -> 8 x 0,9 W
Buiten de besparing in energie ben ik wel happy met de lichtkleur; het zijn LED kaarslampen van Calex met een warmte-kleur van 2100 K.
8 x 25 W -> 8 x 0,9 W
Buiten de besparing in energie ben ik wel happy met de lichtkleur; het zijn LED kaarslampen van Calex met een warmte-kleur van 2100 K.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 21:08 . Reden: plaatje wordt niet getoond ]
[moderator-mode]Plaatjes breder dan 640pixels breedte worden niet zo gewaardeerd[/moderator-mode]
Zo'n plaatje op zichzelf zegt weinig zonder vergelijk met traditionele lampen.
Zo'n plaatje op zichzelf zegt weinig zonder vergelijk met traditionele lampen.
Ik heb intussen een aantal 20/35Watt halogeen plafond lampen vervangen door warm witte 3x1Watt LED's. Er hangen nog steeds halogeen lampen en ze worden binnenkort allemaal vervangen.
In het begin had ik een raar gevoel over de kleur van het licht. Het was minder geel dan vroeger. Ik moest nog even aan wennen aan de veranderde situatie. Maar dat wordt steeds minder. Nu een week later valt dat niet eens meer op. De ruimte waar de LED lampen hangen voelt veel helderder aan. Blijkbaar passen de ogen ( na een tijdje ) gewoon weer aan. Hebben jullie dit gevoel ook een beetje ?
In het begin had ik een raar gevoel over de kleur van het licht. Het was minder geel dan vroeger. Ik moest nog even aan wennen aan de veranderde situatie. Maar dat wordt steeds minder. Nu een week later valt dat niet eens meer op. De ruimte waar de LED lampen hangen voelt veel helderder aan. Blijkbaar passen de ogen ( na een tijdje ) gewoon weer aan. Hebben jullie dit gevoel ook een beetje ?
[ Voor 86% gewijzigd door Blord op 09-03-2012 00:39 ]
Zolang je geen lichtbronnen met verschillende kleurtemperatuur naast mekaar staan hebt valt dat verschil sowieso minder op. Kleurtemperatuur valt vaak pas op als het verschil enorm is.
Ik moet zelf zeggen dat ik het duidelijk merk, maar da's vooral omdat die LED-spot naast conventionele halogeenspots hangt (foto's een paar posts terug ter vergelijking). Het verschil valt nog meer op als je een wit vlak belicht.
Ik moet zelf zeggen dat ik het duidelijk merk, maar da's vooral omdat die LED-spot naast conventionele halogeenspots hangt (foto's een paar posts terug ter vergelijking). Het verschil valt nog meer op als je een wit vlak belicht.
En weer een LED-lamp erbij 
Opmerking: De sluitertijd heb ik niet hetzelfde bij de foto's met en zonder lampenkap, of dat nou (on)handig was weet ik niet. Maar de foto's met lampenkap hebben wel dezelfde en de 2 foto's zonder ook, dus er kan wel gewoon vergeleken worden.
Voor: Philips Classictone 25W gloeilamp
Na: Majestic warm white 1,2W A55 LEDlamp (Vanmiddag van de Action meegenomen om te proberen.)
De verpakking beweerd dezelfde lichtbeleving als een 25W gloeilamp, de lichtopbrengst is echter wel merkbaar minder dan de gloeilamp. Maar voor mij is het niet te weinig, maar ook absoluut niet te veel. Vind dit eigenlijk wel wat prettiger. Er staat overigens op de achterkant van de verpakking een vergelijking:
Verdere specs:
- Energy A
- 2700 K
- 80 lumen
- 25.000 h
- 0,4sec Lm>60%
Archiefje met RAW pics voor wie daar een blik op wil werpen: http://www.ravenslair.nl/GoT2/licht2.rar
Opmerking: De sluitertijd heb ik niet hetzelfde bij de foto's met en zonder lampenkap, of dat nou (on)handig was weet ik niet. Maar de foto's met lampenkap hebben wel dezelfde en de 2 foto's zonder ook, dus er kan wel gewoon vergeleken worden.
Na: Majestic warm white 1,2W A55 LEDlamp (Vanmiddag van de Action meegenomen om te proberen.)
De verpakking beweerd dezelfde lichtbeleving als een 25W gloeilamp, de lichtopbrengst is echter wel merkbaar minder dan de gloeilamp. Maar voor mij is het niet te weinig, maar ook absoluut niet te veel. Vind dit eigenlijk wel wat prettiger. Er staat overigens op de achterkant van de verpakking een vergelijking:
Ik twijfel een beetje of die bewering dat de lamp dezelfde lichtbeleving als een 25W gloeilamp zou hebben wel klopt."gloeilampplaatje" met de tekst 9 watt eronder = "LEDlampplaatje" met de tekst 1,2 watt eronder.
Verdere specs:
- Energy A
- 2700 K
- 80 lumen
- 25.000 h
- 0,4sec Lm>60%
Archiefje met RAW pics voor wie daar een blik op wil werpen: http://www.ravenslair.nl/GoT2/licht2.rar
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat lijkt me niet: 1.2W is naar mijn ervaring ongeveer gelijk aan een 10W gloeilamp. Die vergelijking op de achterkant van de verpakking lijkt me dus beter te kloppen.Raven schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:27:
Ik twijfel een beetje of die bewering dat de lamp dezelfde lichtbeleving als een 25W gloeilamp zou hebben wel klopt.
Wij hebben hier ook een Majestic LED lamp van 1,5W liggen maar die geeft een ontzettend lelijke groene kleur (net als de andere LED lampen die ik hier heb). Als ik zo kijk naar de foto's is dat bij jou ook het geval. De kleur went wel na een tijdje, maar die lampen die ik heb zijn beide niet voor herhaling vatbaarRaven schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:27:
[afbeelding] [afbeelding]
[...]
Ik twijfel een beetje of die bewering dat de lamp dezelfde lichtbeleving als een 25W gloeilamp zou hebben wel klopt.
Verdere specs:
- Energy A
- 2700 K
- 80 lumen
- 25.000 h
- 0,4sec Lm>60%
Groen? Helemaal geen last van, de kleur is zo op het oog geen groen.
Deze is trouwens 1,2W, niet 1,5W, geen idee of dat nog verschil maakt?
Deze is trouwens 1,2W, niet 1,5W, geen idee of dat nog verschil maakt?
[ Voor 78% gewijzigd door Raven op 10-03-2012 13:51 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zijn die lampen E14? Heb hier ook een kroonluchter met 8x25W die nodig wat besparingsaandacht verdientVerwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:06:
Heb laatst de gloei(kaars)lampen in de kroonluchter vervangen:
8 x 25 W -> 8 x 0,9 W
Zo, ja waar kan ik hem kopen?
Vandaag de 20 jaar oude TL verlichting van de keuken vervangen door led-strips van een samenkopen actie.
Het verbruik was eerst 50W en nu 35W, niet erg groot maar het kleurverschil maakt het ruim de moeite waard:
Oude TL's:

Led strip:

Prijs was ongeveer 25 euro voor de strip, voeding 12V/3A was 13 euro en de kabels/soldeer had ik nog
De strip aan de bovenkant word nog verlengd wanneer de volgende 5 meter binnen is.
[ Voor 40% gewijzigd door flippo765 op 10-03-2012 21:20 . Reden: Keukenverlichting ]
jammer van die donkere plek in het lichtbeeld. Kleur ook echt niet mooi imoRaven schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:27:
[...]
Verdere specs:
- Energy A
- 2700 K
- 80 lumen
- 25.000 h
- 0,4sec Lm>60%
http://www.samenkopen.net/action_product/799656/672294stuffie123 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 09:35:
En welke ledstrips zijn dat?
Watervaste hoes eromheen om het makkelijk schoon te houden.
Het is eigenlijk een RGB-strip met alle 3 de ingangen doorverbonden.
Dat komt omdat de lamp overdwars hangt, de kap zorgt daarvoor. Er is geen ruimte om 'm naar beneden te laten schijnen. Al had ik dat voor vergelijking wel kunnen doen terwijl de kap eraf was.Bever! schreef op zondag 11 maart 2012 @ 09:40:
[...]
jammer van die donkere plek in het lichtbeeld. Kleur ook echt niet mooi imo
Kleur valt wel mee vind ik, maar ik ben dan ook niet kieskeurig
Oscar Wilde
Ik heb gisteren wat Ledare ledlampen van de IKEA geïnstalleerd.
De 8.1 watt gloeilampvervanger vind ik erg goed! Goede kleur en zeker gelijk aan 40/50 watt gloeilamp! Hij is stiekem ook een beetje dimbaar... maar ik weet niet hoe lang de driver het uithoudt dan.
De 5W GU10 spotjes vallen me wat tegen. De kleur is goed, maar ze geven maar weinig licht. Had ik ook kunnen weten want ze claimen ook maar 130lm.
Ze hebben echt een belabberde efficiëntie als je ze vergelijkt met deze: http://www.ledlampendirec...mbaar-vervangt-50w.html#2
Daar heb ik er ook een paar van en die geven echt een flinke hoeveelheid licht, maar dat was wat te fel voor in de badkamer, die van de IKEA zijn eigenlijk weer te zwak, maar wel wat minder verblinden.
Die felle heb ik nu maar in de inloopkast geplaatst, staat niet zoveel aan maargoed... je laat ze natuurlijk niet ongebruikt liggen!!
De 8.1 watt gloeilampvervanger vind ik erg goed! Goede kleur en zeker gelijk aan 40/50 watt gloeilamp! Hij is stiekem ook een beetje dimbaar... maar ik weet niet hoe lang de driver het uithoudt dan.
De 5W GU10 spotjes vallen me wat tegen. De kleur is goed, maar ze geven maar weinig licht. Had ik ook kunnen weten want ze claimen ook maar 130lm.
Ze hebben echt een belabberde efficiëntie als je ze vergelijkt met deze: http://www.ledlampendirec...mbaar-vervangt-50w.html#2
Daar heb ik er ook een paar van en die geven echt een flinke hoeveelheid licht, maar dat was wat te fel voor in de badkamer, die van de IKEA zijn eigenlijk weer te zwak, maar wel wat minder verblinden.
Die felle heb ik nu maar in de inloopkast geplaatst, staat niet zoveel aan maargoed... je laat ze natuurlijk niet ongebruikt liggen!!
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Heb net ook 6 GU10 Ikea spotjes aangeschaft, ben benieuwd (mijn 6x 75W halogeen set overbelicht een klein beetje
). Als ze te zwak zijn om mijn 75W spots te vervangen (wat sowieso al zo is, maar het was evengoed de bedoeling om minder zware modellen te monteren) dan kunnen ze nog altijd boven het keukenwerkblad geplaatst worden, daar steken nu 35W GU10 spots in.
Inmiddels heb ik mijn setje van zes stuks via mijn collega binnen. Mooie lampen, geven voor mijn gevoel net zoveel licht als een 60W gloeilamp en het licht is een fractie geler dan gloeilamplicht.counter12 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:42:
Misschien is het al eerder gepost, maar de Gemeente Den Haag en een aantal omliggende gemeenten hebben een omruilactie. 1 normale lamp inruilen voor een dimbare ledlamp van Osram voor € 8, 95. Maximaal zes per huishouden. http://haaglandenledop.nl/welcome/page/home
Als je inwoner bent van de betreffende gemeente en nog mee kan doen: DOEN.
Goed man!
Zie net dat Philips een hele interesante spot heeft ontwikkeld: Dimtone. Iemand ervaring mee (mocht ie al te koop zijn...?)
pagina 22+23:
http://www.lighting.phili...ovatieboek_W2_2011_NL.pdf
MASTER LEDspot MV DimTone levert warmwit licht en de kleurtemperatuur
wordt, net zoals halogeen- en gloeilampen, warmer naarmate er gedimd wordt.
Deze spot biedt tevens energiebesparingen, minimale onderhoudskosten
en lange levensduur. Door zijn kleurtemperatuur van 2200 K bij het laagste
dimniveau is hij ideaal voor horecatoepassingen waarbij een hoog comfort en
warme sfeer belangrijk zijn, zoals restaurants, bars en lobby’s.
De DimTone-functie betekent dat de lichtkleur verschuift van warmwit (2700 K) naar zeer
warmwit (2200 K) bij volledig dimmen. Deze LED-spots passen in de meeste bestaande
armaturen met een GU10-lamphouder.
pagina 22+23:
http://www.lighting.phili...ovatieboek_W2_2011_NL.pdf
MASTER LEDspot MV DimTone levert warmwit licht en de kleurtemperatuur
wordt, net zoals halogeen- en gloeilampen, warmer naarmate er gedimd wordt.
Deze spot biedt tevens energiebesparingen, minimale onderhoudskosten
en lange levensduur. Door zijn kleurtemperatuur van 2200 K bij het laagste
dimniveau is hij ideaal voor horecatoepassingen waarbij een hoog comfort en
warme sfeer belangrijk zijn, zoals restaurants, bars en lobby’s.
De DimTone-functie betekent dat de lichtkleur verschuift van warmwit (2700 K) naar zeer
warmwit (2200 K) bij volledig dimmen. Deze LED-spots passen in de meeste bestaande
armaturen met een GU10-lamphouder.
Gaan ze nou nog meer defecten van gloeilampen simuleren in LED-lampen? Lijkt me bijna omgekeerde wereld!
Ik weet niet.... als ze dit mooi kunnen krijgen, dan zal er vast markt voor zijn!
Ik vind de manier waaorp de gemiddelde led- of spaarlamp op dit moment dimt absoluut niet mooi (toon mag van mij zeker wat warmer worden). Maar goed, wellicht ook smaak
Ik vind de manier waaorp de gemiddelde led- of spaarlamp op dit moment dimt absoluut niet mooi (toon mag van mij zeker wat warmer worden). Maar goed, wellicht ook smaak
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik denk dat beide manieren van dimmen zo hun toepassingsgebied hebben. Het door Philips genoemde voorbeeld van horeca kan ik me goed voorstellen. Als je een spot bijvoorbeeld gebruikt in combinatie met daglicht afhankelijke regeling, dan wil je dit juist niet hebben.
Ik ben zelf ook op zoek naar goede spots, maar zou juist geen warm-wit licht willen. Liever meer licht van 3000K+ dan "mooi" warmwit licht. Ik werk nu bij TL licht (3000K) en vind dit zeker nog aan de warme kant.
Ik denk overigens dat Philips bezig is met een complete revisie van hun LED-spot lijn. Ik heb namelijk al meer nieuwe lampen gevonden op de Philips site die nog nergens te leveren zijn, maar wel heel mooie specificaties hebben. Even wachten nog maar dan.
Of weet iemand anders een LED-spot die >300lux geeft op 3m (hoek +/- 25graden)?
Ik ben zelf ook op zoek naar goede spots, maar zou juist geen warm-wit licht willen. Liever meer licht van 3000K+ dan "mooi" warmwit licht. Ik werk nu bij TL licht (3000K) en vind dit zeker nog aan de warme kant.
Ik denk overigens dat Philips bezig is met een complete revisie van hun LED-spot lijn. Ik heb namelijk al meer nieuwe lampen gevonden op de Philips site die nog nergens te leveren zijn, maar wel heel mooie specificaties hebben. Even wachten nog maar dan.
Of weet iemand anders een LED-spot die >300lux geeft op 3m (hoek +/- 25graden)?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
"It's not a bug, it's a feature"mux schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:41:
Gaan ze nou nog meer defecten van gloeilampen simuleren in LED-lampen? Lijkt me bijna omgekeerde wereld!

Voor de meeste mensen zal het gewoon een eigenschap zijn, en geen defect.
Als ze dit nu eindelijk eens is gelukt kun je ook eindelijk spreken van echte halogeen/gloeilamp vervangers, ipv de 3000K niet/half dimbare rommel die de meeste shops nu durven te verkopen als 100% vervangers, dus wat mij betreft mogen ze morgen al in de winkel liggen
Als je het echt over het inbouwen van defecten hebt in LED lampen, dan zou ik zeggen: waarom hebben die dingen zo'n enorm koellichaam nodig en zit in sommige zelfs een fan. Ze zijn toch zuinig?? En nu maken ze notabene zelfs herrie!!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb sinds vorige week Ikea verlichting onder me bureau hangen. Geef mooi licht, makkelijk te monteren, en laag in verbruik. Nu is het me bureau mooi licht, zodat ik precies zie waar me spullen liggen
Viel me op geen koellichaam.
Johann Sebastian Bach
Zou je een fotootje kunnen maken van de opstelling? Wil graag wat inspiratie opdoen voor mijn bureau.Nivida_intel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:37:
Ik heb sinds vorige week Ikea verlichting onder me bureau hangen. Geef mooi licht, makkelijk te monteren, en laag in verbruik. Nu is het me bureau mooi licht, zodat ik precies zie waar me spullen liggen
Hoef ik dus ook niet, nu niet en nooit!Mars Warrior schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:33:
[...]
[........ en zit in sommige zelfs een fan. Ze zijn toch zuinig?? En nu maken ze notabene zelfs herrie!!
En dan kom je met zulke producten toch op een punt waar menigeen zich terecht gaat afvragen waarom zonodig goeilampen geleidelijkaan helemaal verboden gaan worden. Waar is men in vredesnaam mee bezig met het produceren van zoveel troep die uiteindelijk in het milieu terecht komt. Ik geloof er nl. geen snars van dat iedereen zo braaf is om zulke spullen correct af te voeren zoals het hoort.
Bovendien, als die dingen nog een fan nodig hebben, produceren ze blijkbaar toch nog buitensporig veel warmte net zoals een gloeilamp dat ook doet. Blijft er dan nog wel iets van die zuinigheid over?
Dat is inderdaad nog een vervelende bug, maar er wordt hard gewerkt aan oplossingen. De reden is dat LEDs lang niet zo warm mogen worden als gloeilampen. Om dezelfde hoeveelheid energie te dissiperen bij een kleiner temperatuursverschil heb je dan dus een groter koelblok nodig dan een gloeilamp(variant) - die al zn waarmte via zn oppervlakte kwijtkan. In de nabije toekomst worden LEDs nog een stuk efficienter en zal dit minder buggy zijnMars Warrior schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:33:
[...]
"It's not a bug, it's a feature"![]()
![]()
![]()
Voor de meeste mensen zal het gewoon een eigenschap zijn, en geen defect.
Als ze dit nu eindelijk eens is gelukt kun je ook eindelijk spreken van echte halogeen/gloeilamp vervangers, ipv de 3000K niet/half dimbare rommel die de meeste shops nu durven te verkopen als 100% vervangers, dus wat mij betreft mogen ze morgen al in de winkel liggen![]()
Als je het echt over het inbouwen van defecten hebt in LED lampen, dan zou ik zeggen: waarom hebben die dingen zo'n enorm koellichaam nodig en zit in sommige zelfs een fan. Ze zijn toch zuinig?? En nu maken ze notabene zelfs herrie!!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen