naar de krinloop doen, dat is dan kapitaalvernietiging en milieuvervuiling, want die lamp wordt verkocht en weer aan gezetGrrrrrene schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:45:
[...]
Uiteraard, maar die 300W staat natuurlijk nooit op vol vermogen te branden. Al zou ik er een 150W in doen en die altijd op 75W gedimt gebruiken, dan nog is het bijna net zo'n energieslurpend apparaat als een moderne lcd-televisie en dat vind ik echt belachelijk als er alternatieven (zouden) zijn
Maarja, misschien is de oplossing van MicroKid wel de beste: lamp verkopen of wegdoen naar de kringloopwinkel en een lamp terugkopen waar wel led- of spaarlampen in kunnen.
Hmm, de Philips MasterLed is nergens op voorraad (groter aantal) en de levering is heel traag in Europa heb ik begrepen.. Omdat ik toch deze week nog een paar lampen nodig heb kwam ik uit bij de volgende 2.
- Megaman Led classic 8-40W E27 Warm wit
- Leditlight 8X1 WATT - E27 BOL - LG LEDS Warm wit
Zijn deze 2 lampen een beetje vergelijkbaar en welke raadden jullie aan?
- Megaman Led classic 8-40W E27 Warm wit
- Leditlight 8X1 WATT - E27 BOL - LG LEDS Warm wit
Zijn deze 2 lampen een beetje vergelijkbaar en welke raadden jullie aan?
[ Voor 25% gewijzigd door Executor16 op 08-02-2012 10:20 ]
Zelf nu ook de 5Watt GU10 Ledare van de Ikea gekocht voor in de Keuken. Bevalt zeer goed tot nu toe. Mooi kleur temperatuur, goed om bij te werken/koken.
Vandaag nieuwe GU10-spotjes gekocht van Philips. Volgens mij zijn deze nieuw: 5.5 Watt met 50 Watt lichtopbrengst. Had hiervoor 3W -> 35 Watt spotjes en die waren al best fel. Ben benieuwd hoe de nieuwe zich verhouden tot de oude. To be continued vanavond 
Ze kosten 30 euro per stuk trouwens, incl. BTW
Ze kosten 30 euro per stuk trouwens, incl. BTW

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Heb inmiddels 35 stuks van de Ikea Ledare GU10 5W spot in mijn huis geplaatst: 2700k/135lumen/CRI>78/36°
Aan € 6,99/stuk zonder twijfel de beste aanbieding op de markt. Is nog net iets te zwak om werkelijk van een 35W vervanger te spreken maar mits je er voldoende plaatst los je de iets te zwakke sterkte op. Kleur voelt effectief warmwit aan. Op zicht is er weinig verschil met een klassieke halogeen-lamp. Maar wat een verbetering (zowel financieel als technisch) tov vorige generaties GU10 led-lampen die ik uitprobeerde!
Heb ook zowat al mijn klassieke peren van 60W en 40 W vervangen door de Ledare LED-peer E27 van 8,1W: 2700k/400 lumen/CRI>85 = een quasi perfecte gloeilamp-vervanger. Kleur voelt erg warm aan, lichtopbrengst is voldoende om vlot 60W/40W peren te vervangen. In grote ruimtes is 1stuk 8,1W E27 aan de zoldering misschien net ontoereikend maar ook hier weer, gezien de prijs (€ 14) hang je er dan gewoon twee :-)
Heb ook in een luchter 10 stuks Philips 3W Ambiance gezet. Wat een tegenvaller in vergelijking met de IKEA Ledare alternatieven (4,3W/200lm/CRI>85/E27 of E14): licht is veel te roze; de lampen zijn pokkeduur (3*de prijs van het IKEA-alternatief); ze gloeien na; en vooral, ze zijn niet kleurvast. Geen van de 10 Philipsen geven dezelfde kleur. Al mijn Ikea's lijken wel dezelfde kleur te geven.
En neen, ik ben niet Ingvar Kamprad (oprichter IKEA)
Aan € 6,99/stuk zonder twijfel de beste aanbieding op de markt. Is nog net iets te zwak om werkelijk van een 35W vervanger te spreken maar mits je er voldoende plaatst los je de iets te zwakke sterkte op. Kleur voelt effectief warmwit aan. Op zicht is er weinig verschil met een klassieke halogeen-lamp. Maar wat een verbetering (zowel financieel als technisch) tov vorige generaties GU10 led-lampen die ik uitprobeerde!
Heb ook zowat al mijn klassieke peren van 60W en 40 W vervangen door de Ledare LED-peer E27 van 8,1W: 2700k/400 lumen/CRI>85 = een quasi perfecte gloeilamp-vervanger. Kleur voelt erg warm aan, lichtopbrengst is voldoende om vlot 60W/40W peren te vervangen. In grote ruimtes is 1stuk 8,1W E27 aan de zoldering misschien net ontoereikend maar ook hier weer, gezien de prijs (€ 14) hang je er dan gewoon twee :-)
Heb ook in een luchter 10 stuks Philips 3W Ambiance gezet. Wat een tegenvaller in vergelijking met de IKEA Ledare alternatieven (4,3W/200lm/CRI>85/E27 of E14): licht is veel te roze; de lampen zijn pokkeduur (3*de prijs van het IKEA-alternatief); ze gloeien na; en vooral, ze zijn niet kleurvast. Geen van de 10 Philipsen geven dezelfde kleur. Al mijn Ikea's lijken wel dezelfde kleur te geven.
En neen, ik ben niet Ingvar Kamprad (oprichter IKEA)
LEDARE is prima inderdaad, ik baal alleen dat ze hem niet in MR16 fitting hebben. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? De LED kan hetzelfde blijven, ze moeten alleen een iets andere driver gebruiken voor de LED.
Kijk, daar hebben we Watt aan. Praktijkervaring met de LEDARE. Bedankt!
Binnenkort ook maar eens naar de IKEA dan!
Binnenkort ook maar eens naar de IKEA dan!
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Versta me niet verkeerd, ik ontken ook niet het iets hogere rendement bij halogeen. Alleen probeerde ik aan te geven om dit effect niet te overdrijven, warmte is hoe dan ook nog steeds verlies. En dat kan natuurkundig ook niet anders. Qua werkelijk rendement komen halogeenlampen er dan ook nog altijd mager vanaf, het blijven gloeilampen.WVL_KsZeN schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:34:
[...]
........
Fout, het is simpelweg een natuurkundig verschijnsel. Bij een hogere temperatuur wordt er meer uitgestraald in het zichtbare deel van het spectrum..
..........
Ten overvloede, maar misschien toch wel even noemenswaard, tegen de 100% rendement en ook nog in combinatie met een ideale lichttemperatuur is natuurlijk het utopie, maar zoals Utopia een sprookje is, zo kun je natuurlijk zo'n hoog rendement ook wel definitief vergeten. Dezelfde natuurkundige wetmatigheden staan dat gewoon in de weg.
dat zal vast niet lang meer duren. ze hebben met hun LEDARE-reeks een hit te pakken en die zullen ze wel volledig uitmelken.ThinkPadd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:39:
LEDARE is prima inderdaad, ik baal alleen dat ze hem niet in MR16 fitting hebben. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? De LED kan hetzelfde blijven, ze moeten alleen een iets andere driver gebruiken voor de LED.
Ik heb ook een ikea gu10 2700k versie, maar volgens de verkoper zaten 3000k en 2700k toen door elkaar in 2700k doosjes, er was een foutje gemaakt met en de oude en nieuwe batch zaten door elkaa rin de nieuwe doosjes.
Ik vind mijn lampje ook redelijk wit dus denk dat ik een 3000k versie te pakken heb.
Ook heb ik via een inkoop actie 2700k 30x 3watt edison leds besteld maar vind daar ook de lichtkleur net wat te wit, ook lijkt het net alsof er iets van het spectrum mist, niet alle kleuren hebben dezelfde lichttoon en saturatie; beetje wat je met spaarlampen ook heb (*dat net niet gevoel...)
Met mijn fototoestel ga ik de lets nog vergelijken (op de RAW manier)
Jullie horen mijn bevindingen
Ik vind mijn lampje ook redelijk wit dus denk dat ik een 3000k versie te pakken heb.
Ook heb ik via een inkoop actie 2700k 30x 3watt edison leds besteld maar vind daar ook de lichtkleur net wat te wit, ook lijkt het net alsof er iets van het spectrum mist, niet alle kleuren hebben dezelfde lichttoon en saturatie; beetje wat je met spaarlampen ook heb (*dat net niet gevoel...)
Met mijn fototoestel ga ik de lets nog vergelijken (op de RAW manier)
Jullie horen mijn bevindingen
Er is natuurkundig niks dat een zeg 80% efficiënte LED in de weg staat. Het is de heilige graal die absoluut een keer (waarschijnlijk binnen 10 jaar) gerealiseerd gaat worden. Twee dingen om te overkomen:Techneut schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:54:
[...]
Versta me niet verkeerd, ik ontken ook niet het iets hogere rendement bij halogeen. Alleen probeerde ik aan te geven om dit effect niet te overdrijven, warmte is hoe dan ook nog steeds verlies. En dat kan natuurkundig ook niet anders. Qua werkelijk rendement komen halogeenlampen er dan ook nog altijd mager vanaf, het blijven gloeilampen.
Ten overvloede, maar misschien toch wel even noemenswaard, tegen de 100% rendement en ook nog in combinatie met een ideale lichttemperatuur is natuurlijk het utopie, maar zoals Utopia een sprookje is, zo kun je natuurlijk zo'n hoog rendement ook wel definitief vergeten. Dezelfde natuurkundige wetmatigheden staan dat gewoon in de weg.
- geïntegreerde polyphase converters om vele monochromatische LEDs aan te sturen
- LED droop (dit voorkomt momenteel hoge surface brightness en dus lage kosten)
We zitten al aan de vooravond van 300lm/W (~40% efficiënte) witte LEDs met fosfors - heel dichtbij de theoretische grens voor dit soort LEDs. Er zijn met andere materialen al LEDs zonder het droop-effect ontwikkeld en er zijn al legio studies naar het combineren van monochromatische bronnen om een zo natuurlijk mogelijk lichtbeeld te krijgen. De puzzelstukjes zijn er allemaal al... just needs some time to be implemented.
coincidentally is dit soort onderzoek ook in zonnepanelen aan de gang, bijvoorbeeld met polyjunction-technieken en nanodots om ook in de buurt van de theoretisch prima haalbare 100% efficiënte zonnecel te komen
[ Voor 8% gewijzigd door mux op 08-02-2012 15:24 ]
Is dit de reden dat (ik) warm witte leds niet echt een mooie kleur tekening (vind) geven?combineren van monochromatische bronnen om een zo natuurlijk mogelijk lichtbeeld te krijgen.
Nee, want momenteel doen LEDs dat juist níet. Zodra we dat wel kunnen, zal het spectrum van een LED perfect te tunen zijn op elke andere lichtbron, je kunt hem laten lijken op wat je wil.
De reden dat je het licht van LEDs niet mooi vindt is waarschijnlijk niet eens spectrumgerelateerd, maar komt doordat de optica bij de meeste LEDs zorgen voor een ongelijkmatige verdeling van het licht, en omdat de chromaticiteit (kleur) van het licht verandert naar de randen van de lichtvlek die de LED veroorzaakt toe.
Het spectrum van huidige LEDs is eigenlijk heel goed vergeleken met elke andere niet-gloeilamp, het lijkt er eigenlijk heel erg op en heeft geen problemen met wegvallende kleuren of onevenwichtige spectra. Het zit hem vooral in optische defecten. Hetzelfde kan overigens worden gezegd van een hele hoop halogeenlampen, maar dat is redelijk geaccepteerd.
De reden dat je het licht van LEDs niet mooi vindt is waarschijnlijk niet eens spectrumgerelateerd, maar komt doordat de optica bij de meeste LEDs zorgen voor een ongelijkmatige verdeling van het licht, en omdat de chromaticiteit (kleur) van het licht verandert naar de randen van de lichtvlek die de LED veroorzaakt toe.
Het spectrum van huidige LEDs is eigenlijk heel goed vergeleken met elke andere niet-gloeilamp, het lijkt er eigenlijk heel erg op en heeft geen problemen met wegvallende kleuren of onevenwichtige spectra. Het zit hem vooral in optische defecten. Hetzelfde kan overigens worden gezegd van een hele hoop halogeenlampen, maar dat is redelijk geaccepteerd.
@mux,
Wellicht is wat ik je hier vertel gesneden koek voor je, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Het maximaal haalbare (dus 100% rendement) is het zogenaamde fotometrische stralingsequivalent. En dat komt overeen met 680 lummen per watt. Even terzijde, de wat vreemd overkomende verhouding komt om dat de lumen afgeleid is van de eenheid kaars. Die kaars is een zo nauwkeurig mogelijk gedefinieerde kaars van een bepaalde afmetingen, wassoort enz. Later is dit zo precies als mogelijk was in overeenstemming gebracht met de electrische eenheid watt.
Dus 100 % rendement zou 680 lumen per watt betekenen. Dat van een gewone gloeilamp is ongeveer 16 lm/W tot maximaal 20 lm/W. De lampen met gering vermogen zitten meestal lager. Al met al een rendement van 2,3 tot krap 3 %. De rest van het opgenomen vermogen, dus 97 à 98 % gaat verloren aan warmte.
Dan komen de LED's en spaarlampen. De huidige generatie haalt maximaal zo'n 6-voud van dat van een gloeilamp, dus nog maar een karige 18 %. Maar goed, geef het een beetje voortgang, zeg 20 %.
Dat zit nog een heel end van die 80% af. Een van de hindernissen is dat die 680 lm/W een monochromatisch licht geeft (heb het even opgezocht in mijn oude cahier) met een golflengte van 555 nanometer. Dit is de golflengte met de hoogste opbrengst, alle andere zichtbare kleuren zitten lager. Bruikbaar licht zal dus gemiddeld sowieso een stuk lager zitten, ook al komt het van een verzameling verschillende monochromatische LED's.
Mijn glazen bol is niet helder genoeg, dus ik kan onmogelijk voorspellen hoe de stand van de techniek is over 10 jaar, maar 80%? Ik vind dat wel heel erg hoog gegrepen, je geeft zelf al de nog niet overwonnen knelpunten aan.
Wellicht is wat ik je hier vertel gesneden koek voor je, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Het maximaal haalbare (dus 100% rendement) is het zogenaamde fotometrische stralingsequivalent. En dat komt overeen met 680 lummen per watt. Even terzijde, de wat vreemd overkomende verhouding komt om dat de lumen afgeleid is van de eenheid kaars. Die kaars is een zo nauwkeurig mogelijk gedefinieerde kaars van een bepaalde afmetingen, wassoort enz. Later is dit zo precies als mogelijk was in overeenstemming gebracht met de electrische eenheid watt.
Dus 100 % rendement zou 680 lumen per watt betekenen. Dat van een gewone gloeilamp is ongeveer 16 lm/W tot maximaal 20 lm/W. De lampen met gering vermogen zitten meestal lager. Al met al een rendement van 2,3 tot krap 3 %. De rest van het opgenomen vermogen, dus 97 à 98 % gaat verloren aan warmte.
Dan komen de LED's en spaarlampen. De huidige generatie haalt maximaal zo'n 6-voud van dat van een gloeilamp, dus nog maar een karige 18 %. Maar goed, geef het een beetje voortgang, zeg 20 %.
Dat zit nog een heel end van die 80% af. Een van de hindernissen is dat die 680 lm/W een monochromatisch licht geeft (heb het even opgezocht in mijn oude cahier) met een golflengte van 555 nanometer. Dit is de golflengte met de hoogste opbrengst, alle andere zichtbare kleuren zitten lager. Bruikbaar licht zal dus gemiddeld sowieso een stuk lager zitten, ook al komt het van een verzameling verschillende monochromatische LED's.
Mijn glazen bol is niet helder genoeg, dus ik kan onmogelijk voorspellen hoe de stand van de techniek is over 10 jaar, maar 80%? Ik vind dat wel heel erg hoog gegrepen, je geeft zelf al de nog niet overwonnen knelpunten aan.
zeker?Lennart_1337 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:09:
Ik heb ook een ikea gu10 2700k versie, maar volgens de verkoper zaten 3000k en 2700k toen door elkaar in 2700k doosjes, er was een foutje gemaakt met en de oude en nieuwe batch zaten door elkaa rin de nieuwe doosjes.
de Ikea Ledare 3000k GU10 is maar 4w en ziet er ook wat anders uit en zit ook in een totaal verschillende verpakking. deze wordt overigens nu opgeruimd aan 4,99/stuk
de 2700k GU10 is 5 w.
Howacht, we hebben het over twee verschillende dingen. Je hebt efficiëntie (elektrisch) en - bij gebrek aan een Nederlandse term - efficacy. De eerste gaat in procenten en vertelt je hoeveel warmte er wordt geproduceerd voor een bepaalde vermogensstroom aan licht, de tweede vertelt je hoeveel daadwerkelijk zichtbaar licht je maakt en wordt gemeten in lumen per watt. Een UV-lichtbron kan 100% efficiënt zijn (produceert geen warmte) maar alsnog 0 lm/W produceren (immers, geen zichtbaar licht). Ik heb het nu over efficiëntie.Techneut schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 17:10:
@mux,
Het maximaal haalbare (dus 100% rendement) is het zogenaamde fotometrische stralingsequivalent.
Het probleem met iets zeggen over efficacy is dat het helemaal afhangt van hoe je de zichtbaarheid van licht voor mensen definiëert, en dit is (ondanks de gestandaardiseerde lumen) niet iets waar iedereen het over eens is. Bovendien is het niet zo relevant voor de theoretische limieten, want een lumen rood is niet hetzelfde als een lumen groen. Een 100% efficiënte puur rode lamp heeft een efficacy van minder dan 200lm/W, terwijl een 100% efficiënte 555nm monochromatische groene lamp 683.001 lumen per watt produceert.
De lumen is genormaliseerd op de kaars (candela), maar dat is ook alles. De lumen heeft verder niks met watts te maken, dat is ongerelateerd. Ongeveer hier gaat er iets mis in je redenering want:En dat komt overeen met 680 lummen per watt. Even terzijde, de wat vreemd overkomende verhouding komt om dat de lumen afgeleid is van de eenheid kaars. Die kaars is een zo nauwkeurig mogelijk gedefinieerde kaars van een bepaalde afmetingen, wassoort enz. Later is dit zo precies als mogelijk was in overeenstemming gebracht met de electrische eenheid watt.
Nope! Alleen als je het over een monochromatische 555nm lamp hebt (zoals je later in je post ook zegt). 100% rendement voor een UV-lamp geeft je 0lm/W. Je kunt rendement en efficacy niet uitwisselen! Ze zijn volledig afhankelijk van het spectrum van de lamp en de gevoeligheid van het menselijk oog.Dus 100 % rendement zou 680 lumen per watt betekenen.
Common misconception, maar een gloeilamp produceert juist heel weinig warmte van zichzelf. Een gloeidraad zit in een vacuüm verpakt, hij kan zijn warmte helemaal niet kwijt! Een gloeilamp is bijna 100% efficiënt in het omzetten van elektriciteit naar elektromagnetische straling. Echter, by far het grootste deel van de straling die een gloeilamp produceert is infrarood, en dus totaal onzichtbaar.Dat van een gewone gloeilamp is ongeveer 16 lm/W tot maximaal 20 lm/W. De lampen met gering vermogen zitten meestal lager. Al met al een rendement van 2,3 tot krap 3 %. De rest van het opgenomen vermogen, dus 97 à 98 % gaat verloren aan warmte.
Hier begint het heel moeilijk te worden om zonder heftige wiskunde uit te leggen hoe het precies zit. De conclusie van een heel lang theoretisch verhaal dat ik hier zou kunnen zeggen is, dat de huidige generatie beste LEDs - en we hebben het hier dan alleen over de LEDs zelf, niet de elektronica eromheen - ca. 128lm/W kan produceren bij een elektrische efficiëntie van 37.16% (Cree XM-L T5 bin 5000K CCT). Sterker nog, een witte LED is niks anders dan een blauwe LED met fosfor erop die het blauwe licht omzet in de rest van het spectrum; als je dat fosfor weghaalt halen deze zelfde LEDs (Cree XT-E royal blue) 59.5% efficiëntie (625mW licht-output bij 1050mW elektrische input).Dan komen de LED's en spaarlampen. De huidige generatie haalt maximaal zo'n 6-voud van dat van een gloeilamp, dus nog maar een karige 18 %. Maar goed, geef het een beetje voortgang, zeg 20 %.
We zitten dus nog maar 20% van de 80% af met de beste omzettingen, en vergeet niet, in de laatste 3 jaar alleen is de efficiëntie al ruim 25% omhoog gegaan!Dat zit nog een heel end van die 80% af.
Yep.Mijn glazen bol is niet helder genoeg, dus ik kan onmogelijk voorspellen hoe de stand van de techniek is over 10 jaar, maar 80%? Ik vind dat wel heel erg hoog gegrepen, je geeft zelf al de nog niet overwonnen knelpunten aan.
Inmiddels is alles vervangen door LED in huis.
Behalve de oude TL buis in de schuur. Die hing voorheen ook al in de schuur van ons vorige huis.
De lamp is niet vaak aan, voornamelijk bij het parkeren van fietsen.
Het licht is denk vergelijkbaar met een ouderwetse 40-60 Watt gloeilamp.
En een temperatuur van -14 maakt die lamp niks uit.
Toch maar eens even gekeken naar dat onverwoestbare ding:
En dit staat er op: Merk NARVA, Cool white 20, Made in DDR
Oeps, de val van de muur was in 1986....
Ik heb geen verstand van TL buizen maar zou dit een 20 Watt lamp kunnen zijn?
Maar ja, misschien moet ik hem maar gewoon laten hangen, uit respect voor de oudjes.
Behalve de oude TL buis in de schuur. Die hing voorheen ook al in de schuur van ons vorige huis.
De lamp is niet vaak aan, voornamelijk bij het parkeren van fietsen.
Het licht is denk vergelijkbaar met een ouderwetse 40-60 Watt gloeilamp.
En een temperatuur van -14 maakt die lamp niks uit.
Toch maar eens even gekeken naar dat onverwoestbare ding:
En dit staat er op: Merk NARVA, Cool white 20, Made in DDR
Oeps, de val van de muur was in 1986....
Ik heb geen verstand van TL buizen maar zou dit een 20 Watt lamp kunnen zijn?
Maar ja, misschien moet ik hem maar gewoon laten hangen, uit respect voor de oudjes.
Correct, maar ik bedoelde met dat rendement duidelijk het percentage dat in zichtbaar licht wordt omgezet. En dat is bij een gloeilamp maar hooguit 3%. De rest is warmteverlies. In mijn beleving is het verschil tussen efficiëntie en efficacy maar heel subtiel.mux schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 19:56:
[...]
Howacht, we hebben het over twee verschillende dingen. Je hebt efficiëntie (elektrisch) en - bij gebrek aan een Nederlandse term - efficacy. De eerste gaat in procenten en vertelt je hoeveel warmte er wordt geproduceerd voor een bepaalde vermogensstroom aan licht, de tweede vertelt je hoeveel daadwerkelijk zichtbaar licht je maakt en wordt gemeten in lumen per watt. Een UV-lichtbron kan 100% efficiënt zijn (produceert geen warmte) maar alsnog 0 lm/W produceren (immers, geen zichtbaar licht). Ik heb het nu over efficiëntie.
Dat gaf ik ook aan, ik noemde niet voor niets de hoogste piek bij 555 nm (=groen). Niet erg bruikbaar voor verlichting, alleen al daarom, gaf ik ook duidelijk aan, zal die 100 % nooit worden gerealiseerd.Het probleem met iets zeggen over efficacy is dat het helemaal afhangt van hoe je de zichtbaarheid van licht voor mensen definiëert, en dit is (ondanks de gestandaardiseerde lumen) niet iets waar iedereen het over eens is. Bovendien is het niet zo relevant voor de theoretische limieten, want een lumen rood is niet hetzelfde als een lumen groen. Een 100% efficiënte puur rode lamp heeft een efficacy van minder dan 200lm/W, terwijl een 100% efficiënte 555nm monochromatische groene lamp 683.001 lumen per watt produceert.
En daardoor wordt hij dan ook zo loeiheet, hoe je het ook wendt of keert, dat is toch puur warmteverlies? Het gaat om het zichtbare licht bij een aanvaardbare kleur(temperatuur) en dat vertegenwoordigt uiteindelijk maar 3 % van het opgenomen vermogen. Hoeveel procent dat echt warmte is en hoeveel infrarood is dan eigenlijk niet relevant.De lumen is genormaliseerd op de kaars (candela), maar dat is ook alles. De lumen heeft verder niks met watts te maken, dat is ongerelateerd. Ongeveer hier gaat er iets mis in je redenering want:
((je bedoelt hier dat equivalent van 680 lumen per watt))
Nope! Alleen als je het over een monochromatische 555nm lamp hebt (zoals je later in je post ook zegt). 100% rendement voor een UV-lamp geeft je 0lm/W. Je kunt rendement en efficacy niet uitwisselen! Ze zijn volledig afhankelijk van het spectrum van de lamp en de gevoeligheid van het menselijk oog.
Common misconception, maar een gloeilamp produceert juist heel weinig warmte van zichzelf. Een gloeidraad zit in een vacuüm verpakt, hij kan zijn warmte helemaal niet kwijt! Een gloeilamp is bijna 100% efficiënt in het omzetten van elektriciteit naar elektromagnetische straling. Echter, by far het grootste deel van de straling die een gloeilamp produceert is infrarood, en dus totaal onzichtbaar.
Maar zijn we het eigenlijk wel zo oneens?
5.5W Philips MyVision doen het goed. Geen opwarmtijd waarin het licht roze is (zoals de 3W-versie), vrij fel licht (duidelijk feller dan 35W halogeen, maar niet heel veel feller). Ook het subtiele rood/blauw-schijnsel dat de 3W-versie heeft is verdwenen nu. Wel geven ze een soort dubbele schaduw omdat er 4 LEDjes in zitten in een soort vierkantformatie. Normaal geen probleem, maar bij planten die tegen een muur staan geeft het een minder mooi schaduweffect; scherpere schaduw dan met een halogeenspotje met reflector sowieso.
Verpakking vermeldt 2700K, maar het zou ietsjes warmer mogen. Naast de halogeenlampjes (die wel al redelijk oud zijn) vind ik ze een tikje koud. Op zich geen probleem omdat ik veel warme houtkleuren in mijn interieur heb. Als je er niet op let dan zal het iig zeker niet opvallen omdat het wel heel natuurlijk aandoet en zeker niet blauwig is; gewoon kouder dan het wat 'rodere' licht van een halogeenlampje.
Wat vooral jammer is, is de prijs van 30 euro incl. BTW. Voor 3 spotjes tik je bijna 100 euro af. Maargoed, deze gaan hopelijk dan ook minder snel stuk dan de Osram-spotjes hiervoor, die in hun eentje net zo veel stroom gebruiken als 2 rails met Philips-spotjes nu en bovendien een levensduur van maar 1 jaar hadden...
Verpakking vermeldt 2700K, maar het zou ietsjes warmer mogen. Naast de halogeenlampjes (die wel al redelijk oud zijn) vind ik ze een tikje koud. Op zich geen probleem omdat ik veel warme houtkleuren in mijn interieur heb. Als je er niet op let dan zal het iig zeker niet opvallen omdat het wel heel natuurlijk aandoet en zeker niet blauwig is; gewoon kouder dan het wat 'rodere' licht van een halogeenlampje.
Wat vooral jammer is, is de prijs van 30 euro incl. BTW. Voor 3 spotjes tik je bijna 100 euro af. Maargoed, deze gaan hopelijk dan ook minder snel stuk dan de Osram-spotjes hiervoor, die in hun eentje net zo veel stroom gebruiken als 2 rails met Philips-spotjes nu en bovendien een levensduur van maar 1 jaar hadden...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dat zei de verkoper tegen mij, we hadden er toen een heel gesprek over.ehgeahrev schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:21:
[...]
zeker?
de Ikea Ledare 3000k GU10 is maar 4w en ziet er ook wat anders uit en zit ook in een totaal verschillende verpakking. deze wordt overigens nu opgeruimd aan 4,99/stuk
de 2700k GU10 is 5 w.
Laat me beginnen te zeggen dat ik met mijn opmerkingen probeerde om in te gaan op de opmerking dat er fysische beperkingen aan de efficiëntie van bepaalde lichtbronnen zitten. We zijn het niet zozeer oneens, ik ben het meer niet eens met de formulering.
Het grootste probleem met de productie van LED-lampen in 'klassieke' vormen (MR16, GU10, etc.) is het feit dat gloeilampen geen mogelijkheid hebben voor heatsinking, en dat LEDs juist heel gevoelig zijn voor warmte. Dan gaan ze er fannetjes, grote alu koelvinnen, etc. op zetten en wordt het geheel nog steeds 75+ graden. En dan kijken mensen vreemd op als hun LED-lamp na 5 jaar stuk is. Hier valt een hele hoop te winnen, en dat gaat ook gebeuren.
Maar dat is juist de grap, een gloeilamp wordt van zichzelf helemaal niet zo warm. De warmte die je voelt is straling. Wat ik dus wil zeggen is: een gloeilamp is al 100% efficiënt, er is geen enkele technologische ruimte om hem efficiënter te maken. Dat is een andere manier van zeggen dat het beperkt is door de natuurkundige wetten.Techneut schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:44:
Correct, maar ik bedoelde met dat rendement duidelijk het percentage dat in zichtbaar licht wordt omgezet. En dat is bij een gloeilamp maar hooguit 3%. De rest is warmteverlies. In mijn beleving is het verschil tussen efficiëntie en efficacy maar heel subtiel.
Maar daar ben ik het dus niet mee eens; 100% efficiëntie is voor mij iets heel anders dan 100% efficacy. 100% efficiëntie betekent dat LEDs letterlijk GEEN warmte produceren en dus zonder koeling in de kleinste ruimtes kunnen worden gepropt. Ze werken op lage spanning, dus ze zijn ook nog eens veilig. Een 100% efficiënte lichtbron, ook als hij geen 683lm/W geeft, is nog steeds 100% efficiënt.Dat gaf ik ook aan, ik noemde niet voor niets de hoogste piek bij 555 nm (=groen). Niet erg bruikbaar voor verlichting, alleen al daarom, gaf ik ook duidelijk aan, zal die 100 % nooit worden gerealiseerd.
Het grootste probleem met de productie van LED-lampen in 'klassieke' vormen (MR16, GU10, etc.) is het feit dat gloeilampen geen mogelijkheid hebben voor heatsinking, en dat LEDs juist heel gevoelig zijn voor warmte. Dan gaan ze er fannetjes, grote alu koelvinnen, etc. op zetten en wordt het geheel nog steeds 75+ graden. En dan kijken mensen vreemd op als hun LED-lamp na 5 jaar stuk is. Hier valt een hele hoop te winnen, en dat gaat ook gebeuren.
Ik moet bekennen dat ik me wat te veel heb gefixeerd op die 680 lm/watt. Ik realiseer me achteraf wat ik zelf n.b. al zijdelings aanroerde, dat die 100 % definitie eigenlijk over de mix van kleuren moet worden vastgesteld (misschien bij 3000K ?). Je zult dan ergens op een bepaald gemiddelde uitkomen. Misschien halverwege? In elk geval zien, dat moet ik ruiterlijk toegeven de inmiddels behaalde rendementen er een stuk positiever uit.
Dan die gloeilampen. Welke redenering over straling je ook houdt, en daarmee de oorzaak van die enorme hitte, het blijft een feit dat die hitte een enorm energieverlies vertegenwoordigt. Al die warmte is geen licht. En dat is ook juist de reden van die campagne om geleidelijk de gloeilamp vaarwel te zeggen. Ik vind het dan ook een wat verwarrende uitspraak dat de gloeilamp eigenlijk zo'n hoog rendement heeft.
Dan die gloeilampen. Welke redenering over straling je ook houdt, en daarmee de oorzaak van die enorme hitte, het blijft een feit dat die hitte een enorm energieverlies vertegenwoordigt. Al die warmte is geen licht. En dat is ook juist de reden van die campagne om geleidelijk de gloeilamp vaarwel te zeggen. Ik vind het dan ook een wat verwarrende uitspraak dat de gloeilamp eigenlijk zo'n hoog rendement heeft.
Het is wellicht verwarrend voor de leek, maar daar praat ik nu even niet mee
Ik probeer bij de wetenschappelijk correcte termen te blijven, want pas als je helemaal doorgrondt hoe het werkt kun je zien hoe het beter kan, wat goede ontwikkelingen zijn en hoe je iets kunt zeggen over de toekomst.
Ik wil ook al geruime tijd overstappen naar ledlampen. Al een jaar of 3 geleden heb ik de eerste LED aangebracht in de kelder, buitenlamp en twee spotjes in de keuken (niet boven het aanrecht, daar moet ik wel goed licht hebben).
Onlangs werd ik ineens getriggerd door een aanbieding bij de Kruidvat. Daar heb ik toen een paar lampjes gehaald. 1 GU10 voor op de wc en een paar kleine fittinglampjes voor in een kroonluchter boven.
Beiden heb ik weer teruggebracht... Probleem was dat de lampjes bleven branden. Niet even, maar continu. Die op de wc heb ik >24uur aan zien blijven.
Situatie:
Oud huis, 3 jaar geleden bijna alle elektra vervangen (zeker die van de lampen omdat de plafonds omhoog moesten).
Ik maak gebruik van het Gira draadloos bussysteem. D.w.z. bijna alle lampen zijn met een afstandbediening aan te sturen. Wellicht is dat de reden waarom de LED's blijven branden. Elke keer wanneer ik een nieuwe lamp erin zet (geen LED) dan licht deze namelijk even op, dus er is sprake van spanning.
In bijna elke (slaap)kamer hangt een kroonluchter. Keuken en badkamer en overloop zijn voorzien van spotjes.
Vooral die spotjes zou ik willen vervangen alsmede een paar kroonluchters voorzien van ledlampen (die op de studeerkamer bijvoorbeeld, daar hoeft het niet zo sfeervol licht te zijn).
Ik heb overigens geen trek om met Zener diodes te gaan werken. Zover ik weet moet ik dan de lampen verwijderen en die diode er tussen gaan plaatsen?
Wat voor LED lampen moet ik hebben zodat ze niet continu blijven branden?
Onlangs werd ik ineens getriggerd door een aanbieding bij de Kruidvat. Daar heb ik toen een paar lampjes gehaald. 1 GU10 voor op de wc en een paar kleine fittinglampjes voor in een kroonluchter boven.
Beiden heb ik weer teruggebracht... Probleem was dat de lampjes bleven branden. Niet even, maar continu. Die op de wc heb ik >24uur aan zien blijven.
Situatie:
Oud huis, 3 jaar geleden bijna alle elektra vervangen (zeker die van de lampen omdat de plafonds omhoog moesten).
Ik maak gebruik van het Gira draadloos bussysteem. D.w.z. bijna alle lampen zijn met een afstandbediening aan te sturen. Wellicht is dat de reden waarom de LED's blijven branden. Elke keer wanneer ik een nieuwe lamp erin zet (geen LED) dan licht deze namelijk even op, dus er is sprake van spanning.
In bijna elke (slaap)kamer hangt een kroonluchter. Keuken en badkamer en overloop zijn voorzien van spotjes.
Vooral die spotjes zou ik willen vervangen alsmede een paar kroonluchters voorzien van ledlampen (die op de studeerkamer bijvoorbeeld, daar hoeft het niet zo sfeervol licht te zijn).
Ik heb overigens geen trek om met Zener diodes te gaan werken. Zover ik weet moet ik dan de lampen verwijderen en die diode er tussen gaan plaatsen?
Wat voor LED lampen moet ik hebben zodat ze niet continu blijven branden?
Het zal aan de schakelaars liggen. Die lekken een beetje stroom, en dat is blijkbaar genoeg om de driver aan te laten springen. Goede kans dat het triac schakelaars zijn die niet goed 'uit' gezet worden intern.
Dit wordt meestal opgelost door in de driver een vermogensweerstand te plaatsen die uit wordt gezet boven een bepaalde spanning, maar dat is een modificatie die je niet zomaar zelf kunt doen.
Dit wordt meestal opgelost door in de driver een vermogensweerstand te plaatsen die uit wordt gezet boven een bepaalde spanning, maar dat is een modificatie die je niet zomaar zelf kunt doen.
Nee, dat lijkt me niet in eerste instantie.
Er is een soort van 'lekstroom' inderdaad. Dat merk je ook omdat dus bij elke lamp die ik verwissel deze heel kort even aanspringt. Je kan via de schakelaars ook instellen wat de begin-dim-stand moet zijn van de lampen. als je dan de schakelaar even vasthoudt op de gewenste dimstand dan knippert de lamp ook weer even.
Is de conclusie dat ik geen gebruik kan maken van LED lampen?
Ik las ook ergens op een site dat ik dan van clusterleds gebruik zou moeten maken. Maar daar kan ik eigenlijk wienig over vinden.
Er is een soort van 'lekstroom' inderdaad. Dat merk je ook omdat dus bij elke lamp die ik verwissel deze heel kort even aanspringt. Je kan via de schakelaars ook instellen wat de begin-dim-stand moet zijn van de lampen. als je dan de schakelaar even vasthoudt op de gewenste dimstand dan knippert de lamp ook weer even.
Ik las ook ergens op een site dat ik dan van clusterleds gebruik zou moeten maken. Maar daar kan ik eigenlijk wienig over vinden.
De term 'clusterled' kan ik zo snel even niet plaatsen. Misschien dat er HV LEDs (high voltage) mee worden bedoeld - dat zou kunnen werken ja. Het is echter op de verpakking niet zichtbaar wat voor LED er wordt gebruikt, en maar heel weinig lampfabrikanten vertellen je wat er daadwerkelijk in de lamp zit.
Ik kan speculeren voor je wat je wil, maar misschien is er iemand in het topic die daadwerkelijk ervaring hiermee heeft
Ik kan speculeren voor je wat je wil, maar misschien is er iemand in het topic die daadwerkelijk ervaring hiermee heeft
Is dit eigenlijk ooit nog wat geworden:
nieuws: Nieuwe led geeft warm wit licht
We zijn nu zo'n 4 jaar verder, is dit wat je bedoelde met meerdere monochromatische leds?
We zijn nu zo'n 4 jaar verder, is dit wat je bedoelde met meerdere monochromatische leds?
Ik vermoed of weet het bijna wel zeker dat we hier op verschillende golflengtes zitten. Maar geen nood, ik heb destijds een stevige studie electrotechniek gevolgd, dus ik ben best in staat om even over te schakelen. M.a.w., ik ben een beetje nieuwsgierig geworden hoe jij dat met dat hoge rendement van de gloeilamp bedoelt. Mijn golflengte staat hierbij op nuchter boerenverstand en zegt het me heel simpel dat die hitte van de gloeilamp puur verlies is en dat dit verlies niet bepaald gering is gezien de hitte die er vanaf straalt. Beetje overdreven gesteld, een goeilamp is eigenlijk een kachel met een beetje licht als bijproduct.mux schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:14:
Het is wellicht verwarrend voor de leek, maar daar praat ik nu even niet meeIk probeer bij de wetenschappelijk correcte termen te blijven, want pas als je helemaal doorgrondt hoe het werkt kun je zien hoe het beter kan, wat goede ontwikkelingen zijn en hoe je iets kunt zeggen over de toekomst.
Probleem is nu dat ik jouw golflengte niet zo gauw kan vinden, misschien zou je me een duwtje in de juiste richting kunnen geven. M.a.w. wat zijn dan een paar van die wetenschappelijk correcte termen?
Bijna helemaal, wat hier wordt gedaan is echter gewoon de fosfors vervangen door iets dat hetzelfde doet (maar dan beter controleerbaar).Lennart_1337 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:32:
Is dit eigenlijk ooit nog wat geworden:
@Techneut: Laat ik het in termen van eenheden zeggen: rendement gaat in procenten, dimensieloos dus. Rendement is het aandeel van ingangseenheid dat nuttig ergens uitkomt. Watts output gedeeld door watts input, lumens output gedeeld door lumens input. Efficiëntie is *altijd* tussen 0 en 1 (of 0 en 100%). Je kunt dus nooit efficiëntie toepassen op ongelijkwaardige eenheden: lumens en watts zijn niet deelbaar op elkaar om tot een efficiëntie te leiden. Daarvoor is een ander begrip in de wereld geroepen, en dat is efficacy oftewel vrij vertaald effectiviteit.
Dat is het verschil wat ik aanstip en wat m.i. zo belangrijk is voor de toekomst van solid state lighting.
O.k., ik begrijp nu wat je bedoelt en wetenschappelijk gezien heb je gelijk. Wegens soortgelijke bezwaren is men destijds ook tot het ISO-eenhedenstelsel gekomen (b.v. geen meters gedeeld door vierkante millimeters meer). En daar heeft men zich destijds bij het benoemen van deze eenheden ook over gebogen. Tijdens mijn studie werd daartoe in het verlengde van dat eerder genoemde equivalent het begrip lichtwatt opgevoerd, daardoor kon toch correct zoals het inderdaad hoorde met watts gedeeld door watts worden gerekend.
Dat begrip lichtwatt is dus gewoon niets anders dat aan de hand van dat fotometrische stralingsequivalent een afspraak is gemaakt dat 1 lichtwatt 680 lumen produceert bij licht met een goflengte van 555 lumen (=groen). Daarmee was dat bezwaar uit de wereld. Alleen de beperking er van is (en dan is ons cirkeltje rond) dat deze waarde alleen voor die golflengte geldt. Voor elke kleur zou je dus een ander equivalent moeten hanteren, b.v. voor alle kleuren van de regenboog.
Dat begrip lichtwatt is dus gewoon niets anders dat aan de hand van dat fotometrische stralingsequivalent een afspraak is gemaakt dat 1 lichtwatt 680 lumen produceert bij licht met een goflengte van 555 lumen (=groen). Daarmee was dat bezwaar uit de wereld. Alleen de beperking er van is (en dan is ons cirkeltje rond) dat deze waarde alleen voor die golflengte geldt. Voor elke kleur zou je dus een ander equivalent moeten hanteren, b.v. voor alle kleuren van de regenboog.
Dat wordt volgens mij 'gecorrigeerd' door de lichtgevoeligheidscoëfficiënt. Zie wikipedia: Ooggevoeligheid. Groen, met een golflengte van 555nm heeft coëfficiënt = 1. De andere kleuren, zie gauss-achtige curve, hebben een getal lager dan 1.Techneut schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:53:
Alleen de beperking er van is (en dan is ons cirkeltje rond) dat deze waarde alleen voor die golflengte geldt. Voor elke kleur zou je dus een ander equivalent moeten hanteren, b.v. voor alle kleuren van de regenboog.
Nee, dat werkt dan niet meer. De lichtgevoeligheid heeft geen fysische betekenis (met andere woorden, het heeft niks te maken met de energie/golflengte van het licht en de hoeveelheid fotonen), dus dan gaat je definitie weer kapot. De 'curve' van de lichtwatt is een vermenigvuldiging van de fotopische curve (waar je het over hebt) en een rechte doch aflopende lijn die door 680lm (tegenwoordig 680.002) bij 555nm gaat. Ugh...
Dat is het probleem met de 'lichtwatt' (ik heb er buiten een website hier en daar ook nooit van gehoord binnen serieuze literatuur eerlijk gezegd) - zodra je er fysisch interessante dingen mee wil doen wordt het een heel lastige eenheid. En bovendien hebben we veel logischere alternatieven. Wederom, misschien niet zo logisch voor de leek, maar optisch wel.
Dat is het probleem met de 'lichtwatt' (ik heb er buiten een website hier en daar ook nooit van gehoord binnen serieuze literatuur eerlijk gezegd) - zodra je er fysisch interessante dingen mee wil doen wordt het een heel lastige eenheid. En bovendien hebben we veel logischere alternatieven. Wederom, misschien niet zo logisch voor de leek, maar optisch wel.
Wat mij betreft zijn we het wel eens nu. Die "lichtwatt" is me overigens destijds wel geleerd tijdens mijn studie. Maar ik ben het er mee eens dat het een wat onhandig begrip is.
Wat mij betreft o.k. zo.
Wat mij betreft o.k. zo.
Ik zie nu dat de ikea hele andere GU10 spots heeft van 5watt, ik had nog de oude 4watt versie waar volgens de verkoper 3000k en 2700k door elkaar in de 2700k doosjes zaten door een fout.
Heeft iemand ervaring met zowel de oude 4watt als de nieuwe 5watt GU10 spots?
Is de nieuwere veel prettiger kwa lichtkleur?
Zoek even in dit topic, zijn al wat mensen met ervaringen. En ja, de nieuwe 5 watt zijn prettiger.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik probeer het nog maar een keer.
Eerste en laatste kick:
Eerste en laatste kick:
(zie ook de vorige post voor meer info)readytoflow schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:27:
Natuurkijk kun je LED-lampen gebruiken. Alleen zul je wat moeten doen aan je voorschakelapparatuur zoals je reeds is aanbevolen. En als je daar niet voor voelt, zul je moeten afzien van die voorschakelapparatuur.Is de conclusie dat ik geen gebruik kan maken van LED lampen?
Verwijderd
Kluns!NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:19:
Heb een 9W MyAmbiance peer/bol van philips (dimbaar) boven mijn eettafel gehangen.
Licht is meer dan OK, maar hij zoemt als een malle als ik hem wat dim. Ook flikkert hij soms (en irritant vaak bij sommige dimstanden).
Andere dimmer of toch een andere lamp (de 8W van LedItLight een aanrader?)
EDIT: ^&*@#%^&&$%^!& Laat ik m uit mijn handen vallen.... glas kapot.... Dat zijn dure scherven.
Maar eens kijken of ik er nog een goede toepassing voor weet, terugbrengen gaat nu niet meer.
Nu hij toch kapot is kan ik gelijk wel even fotootje van de binnenkant plaatsen.
Het zijn 2 flinke SMD's (denk 4W p/s). Rondom elke led zijn 14 hele kleine rode ledjes geplaatst (die stipjes)
[afbeelding]
Maar goed, koop gewoon een nieuwe bol op DealExtreme en lijm die er op!
Of beter bouw hem hierin!
Sja, ik ga het weer zeggen, liquid leds hebben geen driver, en hebben hier dan ook geen last van, deze kan je ook gewoon dimmen als een gewone lamp.readytoflow schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:27:
Hoef je niks in je huis aan te passen, geen geklooi met weerstandjes en diodes.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=SfTUrfeKHQU]
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 03:57 ]
Ik zag dat je bij o.a. bij Gamma bouwmarkten in de regio Haaglanden een Osram LED lamp kunt kopen voor 8,95 euro (met inruil van een gloeilamp).
Het betreft (na wat zoekwerk) "Osram Parathom Classic A 8,5-40W E27 Warm wit" met EAN code 4008321960610.
Heeft iemand ervaring met deze lampen? Jammer dat het een E27 is, want eigenlijk zou ik meer hebben aan een E14 variant.
PS, @hierboven: Een LED zonder driver, bedoel je daarmee dat puur alleen de LED direct op 230V ~ gaat? En dan nog dimbaar is ook?
Het betreft (na wat zoekwerk) "Osram Parathom Classic A 8,5-40W E27 Warm wit" met EAN code 4008321960610.
Heeft iemand ervaring met deze lampen? Jammer dat het een E27 is, want eigenlijk zou ik meer hebben aan een E14 variant.
PS, @hierboven: Een LED zonder driver, bedoel je daarmee dat puur alleen de LED direct op 230V ~ gaat? En dan nog dimbaar is ook?
De driver zit gewoon in de lamp. Net zoals bij de meeste LED-lampen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wat er wordt bedoeld met 'geen' driver, is dat er een driver verwerkt zit in de LED-module zelf, in plaats van een apart driverbordje. En dus zit er eigenlijk gewoon een driver in... LEDs werken niet zonder driver op AC, dus het is vooral marketingpraat.
Zie ook de verschillende application notes en datasheets van Seoul Semiconductor, de maker van het type LED dat erin zit.
Acriche, de originele '230V LED' en degene die in de huidige generatie liquid-leds zit, is een HV LED (heel veel LED-chips in serie onder één hoedje) die een eenvoudige RCD driver gebruikt om te werken: http://www.acriche.com/en/product/prd/acriche.asp
Sommige Acriche-lampen gebruiken ook een speciale Acriche driver module (A3DM of A4DM) om het licht minder te laten flikkeren.
Het nadeel van dit type lamp is dat de power factor behoorlijk laag is (wat binnenkort niet meer zal worden toegestaan), maar ze zijn wel redelijk te dimmen (als je een goede dimmer hebt bijna 100%).
De opvolger Acrich2 gebruikt een wat complexere IC die wel een goede power factor voor elkaar kan krijgen:
http://www.acriche.com/en/product/prd/acrich2.asp
Zie ook de verschillende application notes en datasheets van Seoul Semiconductor, de maker van het type LED dat erin zit.
Acriche, de originele '230V LED' en degene die in de huidige generatie liquid-leds zit, is een HV LED (heel veel LED-chips in serie onder één hoedje) die een eenvoudige RCD driver gebruikt om te werken: http://www.acriche.com/en/product/prd/acriche.asp
Sommige Acriche-lampen gebruiken ook een speciale Acriche driver module (A3DM of A4DM) om het licht minder te laten flikkeren.
Het nadeel van dit type lamp is dat de power factor behoorlijk laag is (wat binnenkort niet meer zal worden toegestaan), maar ze zijn wel redelijk te dimmen (als je een goede dimmer hebt bijna 100%).
De opvolger Acrich2 gebruikt een wat complexere IC die wel een goede power factor voor elkaar kan krijgen:
http://www.acriche.com/en/product/prd/acrich2.asp
[ Voor 6% gewijzigd door mux op 12-02-2012 17:47 ]
Dit weekend heb ik 5 halogeenspots, 50W MR16, vervangen door de Philips Master Led Spots 10W 2700K (warm wit). 2 spots boven de tv (zie mijn voorgaande situatieschets) en 3 boven de bureau.
Het licht bevalt me zeer. Qua lichtkleur is het iets anders dan de halogeenspots, wat ik natuurlijk verwachtte. Maar het warme witte wordt echt wel waargemaakt. Om het in woorden proberen te omschrijven: het licht is iets minder geel en iets roos-achtiger dan een halogeenspot. Maar zeker niet overdreven, en aangenaam warm. De lampen zijn dimbaar, maar omdat ik aan de grens van de minimumbelasting van mijn halogeentransfo's (20W) zit, zorgt teveel dimmen ervoor dat mijn lampen gewoon niet meer branden.
Een foto kan ik wel maken, maar of het representatief is, is een andere vraag. Ik kan met de digitale camera wel ISO instellen bij mijn weten, maar niets qua sluitertijd/...
Verder was er een probleem opgedoken. In de winkel vroeg ik of dat Leds waren zonder fan's, aangezien ik al reacties heb gelezen omdat het dan zou klinken als een bijenkorf door de resonantie/vibratie in de armaturen/plafond. Ze vertelde me dat dat inderdaad zo was, en dat ze dat bij de nieuwe versie eruit hebben gehaald. Thuisgekomen merkte ik bij het installeren dat 1 van de 5 zo'n ouder exemplaar is. Zelfs met één zo'n spot kan ik jullie bevestigen dat dit een onaangenaam gezoem geeft. Boven de tv: ontspanning; boven de bureau: werk; is zo'n gezoem echt wel af te raden dus heb ik net een mailtje gestuurd om de ledspot te kunnen inruilen in een nieuwere (niet gekocht via internet; gekocht via winkel hier niet zo ver vandaan).
Kort samengevat:
Positief: aangenaam warm licht (zowel om in te werken als qua ontspanning), grote energiebesparing (uitgegaan van 3 à 4 branduren per dag, 330 à 340 dagen per jaar, zo'n +200kWh/jaar als ik mij niet vergis).
Negatief: prijskaartje (al is dat binnen 3 à 4 jaar terugverdiend),
Neutraal: halogeentransfo's (minstens 20W) zijn bruikbaar mits parallelschakeling van LEDspots, maar in situaties waar er één enkele spot zou moeten komen kan dit wel voor extra kosten zorgen. Maar, dit zal ook wel zo zijn bij andere Ledlampen.
Voila, mijn ervaring als Led-leek
.
Het licht bevalt me zeer. Qua lichtkleur is het iets anders dan de halogeenspots, wat ik natuurlijk verwachtte. Maar het warme witte wordt echt wel waargemaakt. Om het in woorden proberen te omschrijven: het licht is iets minder geel en iets roos-achtiger dan een halogeenspot. Maar zeker niet overdreven, en aangenaam warm. De lampen zijn dimbaar, maar omdat ik aan de grens van de minimumbelasting van mijn halogeentransfo's (20W) zit, zorgt teveel dimmen ervoor dat mijn lampen gewoon niet meer branden.
Een foto kan ik wel maken, maar of het representatief is, is een andere vraag. Ik kan met de digitale camera wel ISO instellen bij mijn weten, maar niets qua sluitertijd/...
Verder was er een probleem opgedoken. In de winkel vroeg ik of dat Leds waren zonder fan's, aangezien ik al reacties heb gelezen omdat het dan zou klinken als een bijenkorf door de resonantie/vibratie in de armaturen/plafond. Ze vertelde me dat dat inderdaad zo was, en dat ze dat bij de nieuwe versie eruit hebben gehaald. Thuisgekomen merkte ik bij het installeren dat 1 van de 5 zo'n ouder exemplaar is. Zelfs met één zo'n spot kan ik jullie bevestigen dat dit een onaangenaam gezoem geeft. Boven de tv: ontspanning; boven de bureau: werk; is zo'n gezoem echt wel af te raden dus heb ik net een mailtje gestuurd om de ledspot te kunnen inruilen in een nieuwere (niet gekocht via internet; gekocht via winkel hier niet zo ver vandaan).
Kort samengevat:
Positief: aangenaam warm licht (zowel om in te werken als qua ontspanning), grote energiebesparing (uitgegaan van 3 à 4 branduren per dag, 330 à 340 dagen per jaar, zo'n +200kWh/jaar als ik mij niet vergis).
Negatief: prijskaartje (al is dat binnen 3 à 4 jaar terugverdiend),
Neutraal: halogeentransfo's (minstens 20W) zijn bruikbaar mits parallelschakeling van LEDspots, maar in situaties waar er één enkele spot zou moeten komen kan dit wel voor extra kosten zorgen. Maar, dit zal ook wel zo zijn bij andere Ledlampen.
Voila, mijn ervaring als Led-leek
Gister zag ik dat de Kruitvat tegenwoordig ook ledlampen verkoopt, zowel E27, E14 en GU10. Ze kosten 8 á 9 euro per stuk en zijn dimbaar volgens de verpakking. Mensen hier ervaring mee?
En nog even een kleine update. met de oorspronkelijke (Ikea) trafo kreeg ik de lampen regelmatig niet aan. Philips claimt dat 99% van de halogeen trafo's werken ook al hebben ze een hogere minimale belasting dan de lampen. De lampen schijnen de trafo te foppen door te laten denken dat ze 20 Watt/stuk zijn ipv. de werkelijk 4 Watt/stuk.bszz schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:36:
[...]
Of je er een goede koop aan hebt is natuurlijk een kwestie van smaak, financiele afwegingen daargelaten (De besparing kun je zelf berekenen). Ik heb exact dezelfde lampen, óók 5 op een rail en mij bevallen ze uitstekend. Ik ervaar geen significant verschil tussen deze leds en de 20 W halogeen die ik daarvoor had. De kleur is in mijn beleving net zo warm. Aandachtspunt is wel de trafo
De Ikea trafo heb ik nu vervangen door deze Philips trafo, ook dus met een hogere minimale belasting die je zou verwachten (50-105 Watt). Je moet bij deze lampen kennelijk uitgaan van 20 Watt per lamp voor de trafo terwijl ze in werkelijkheid 4 Watt zijn. Resultaat is nu prima. Wel vraag ik me af wat nu het daadwerkelijke verbruik is. Dit kan ik nu niet meten. Iemand een idee?
Of bijvoorbeeld de Cresta RCE1106 "Energie Kostenmeter" voor 10 euro bij de Gamma.sdirkx schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:35:
Verbruiksmeter bv van Conrad.
[ Voor 23% gewijzigd door BounceMeister op 14-02-2012 14:03 . Reden: linkje ]
Energiemeters... deel hier je ervaringen blader ook even dit topic door. Die Cresta is een heel onbetrouwbare meter (ondanks tests van Hardware.info en Kassa). Je moet voor een goede meting, zeker met LED verlichting, zoeken naar meters die RMS meten....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Voltcraft Energy Monitor 3000 is de goedkoopste optie voor een energiemeter die LED-verlichting, spaarlampen en andere elektronische apparaten onder de 20W goed kan meten. Regelmatig voor €20 in de aanbieding bij Conrad.
@bszz
Ik wil op korte termijn de halogeenspotjes in de woonkamer gaan vervangen door LED spotjes. Dit zijn nu in totaal 16 spotjes van (ik denk 35w). Deze worden nu geschakeld door een Merten connect (z-wave dimmer) schakelaar die minimaal 25w moet krijgen.
Nu had ik al eens geprobeerd 4 halogeen van de 16 te vervangen door LED's, maar dat gaf een instabiel resultaat. Als ik me goed kan herinneren is er per 4 halogeen spotjes een trafo aangesloten, maar alle 16 worden geschakeld door dezelfde Merten schakelaar, dus het minimum van 25w haalt hij zeker.
Zou het kunnen dat een combinatie van halogeen en LED's het probleem geeft of zou de combinatie van LED's en de trafo het probleem zijn of is het helemaal niet mogelijk om de Merten schakelaar te combineren met de LED's?
Voordat ik alle dimbare LED spots ga kopen zou ik graag jullie visie hierop willen hebben.
Oh ja, heb al contact opgenomen met Merten zelf en de reactie was zoals verwacht teleurstellend:
'Kans bestaat dat uw verlichting niet meer te dimmen is. Nu heeft u geen artikelnummers vermeld, dus ik ga er vanuit dat u in bezit bent van een (mtn)507900. Deze heeft een minimale vermogen van 25 Watt nodig om te dimmen. Dus uw verlichting moeten minimaal 25 Watt zijn en uw verlichting moet ook dimbaar zijn. Pas als voldaan is aan de 2 eisen, dan is de kans groot dat de LED-verlichting dimbaar is. Mocht dit echter niet functioneren, dan hebben wij helaas ook geen andere RF dimmers in het assortiment.'
Ik wil op korte termijn de halogeenspotjes in de woonkamer gaan vervangen door LED spotjes. Dit zijn nu in totaal 16 spotjes van (ik denk 35w). Deze worden nu geschakeld door een Merten connect (z-wave dimmer) schakelaar die minimaal 25w moet krijgen.
Nu had ik al eens geprobeerd 4 halogeen van de 16 te vervangen door LED's, maar dat gaf een instabiel resultaat. Als ik me goed kan herinneren is er per 4 halogeen spotjes een trafo aangesloten, maar alle 16 worden geschakeld door dezelfde Merten schakelaar, dus het minimum van 25w haalt hij zeker.
Zou het kunnen dat een combinatie van halogeen en LED's het probleem geeft of zou de combinatie van LED's en de trafo het probleem zijn of is het helemaal niet mogelijk om de Merten schakelaar te combineren met de LED's?
Voordat ik alle dimbare LED spots ga kopen zou ik graag jullie visie hierop willen hebben.
Oh ja, heb al contact opgenomen met Merten zelf en de reactie was zoals verwacht teleurstellend:
'Kans bestaat dat uw verlichting niet meer te dimmen is. Nu heeft u geen artikelnummers vermeld, dus ik ga er vanuit dat u in bezit bent van een (mtn)507900. Deze heeft een minimale vermogen van 25 Watt nodig om te dimmen. Dus uw verlichting moeten minimaal 25 Watt zijn en uw verlichting moet ook dimbaar zijn. Pas als voldaan is aan de 2 eisen, dan is de kans groot dat de LED-verlichting dimbaar is. Mocht dit echter niet functioneren, dan hebben wij helaas ook geen andere RF dimmers in het assortiment.'
Die heb ik zelf overigens ook. Kwam als 1 van de beste uit een test en is ook nog 's goedkoop!BounceMeister schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:48:
[...]
Of bijvoorbeeld de Cresta RCE1106 "Energie Kostenmeter" voor 10 euro bij de Gamma.
Zie ook eymey in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II" en het daarin gelinkte topic over energiemeters.
Cresta komt NIET als beste uit de test. Ja, een test die verkeerd is uitgevoerd.....
die cresta geeft hoogstens een indicatie maar alles onder de, pakweg, 15 watt wat hij aangeeft kun je met een grote korrel zout nemen...... Zeker met het soort belastingen als van pc's, ledlampen, spaarlampen......
Cresta komt NIET als beste uit de test. Ja, een test die verkeerd is uitgevoerd.....
die cresta geeft hoogstens een indicatie maar alles onder de, pakweg, 15 watt wat hij aangeeft kun je met een grote korrel zout nemen...... Zeker met het soort belastingen als van pc's, ledlampen, spaarlampen......
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik weet door mijn opleiding wat bij een correcte meting de knelpunten zijn, zoals vervormde stromen bij fase-aansnijding en daardoor de noodzaak van echte RMS-meting d.m.v. sampling met voldoend hoge samplingfrequentie. Ik beschik echter zoals de meeste mensen niet over een geoutilleerd testlab, dus ik las de test van Hardware-Info en Kassa van een paar jaar geleden in goed vertrouwen. Ik ging er van uit de dit team wist waar ze het over hadden, met name m.b.t. deze uiterst belangrijke aandachtspunten.
Nu verneem ik uit verschillende reacties dat die Cresta helemaal niet zo geweldig goed is, vooral het aspect dat deze helemaal niet met true-RMS werkt en dat die test dus niet goed zou zijn uitgevoerd. Mijn vraag is nu of de mensen die dit vermelden dat zeker weten en of de nog steeds aangeprezen Volltcraft Energy Monitor dat dan wel doet. Zoniet, dan is die z'n kwaliteit ook maar beperkt, in ieder geval laat die z'n nauwkeurigheid het ook afweten zodra er niet-sinusvormige stromen een rol gaan spelen.
Iemand aanwezig hier die dit haarfijn uit de doeken kan doen?
Nu verneem ik uit verschillende reacties dat die Cresta helemaal niet zo geweldig goed is, vooral het aspect dat deze helemaal niet met true-RMS werkt en dat die test dus niet goed zou zijn uitgevoerd. Mijn vraag is nu of de mensen die dit vermelden dat zeker weten en of de nog steeds aangeprezen Volltcraft Energy Monitor dat dan wel doet. Zoniet, dan is die z'n kwaliteit ook maar beperkt, in ieder geval laat die z'n nauwkeurigheid het ook afweten zodra er niet-sinusvormige stromen een rol gaan spelen.
Heeft iemand ervaring met de Philips Master Ledcapsule LV 2.5-10W G4 Warm wit 360?
Ik denk er over om deze aan te schaffen om de halogeenverlichting boven mijn eettafel te vervangen.
Ik denk er over om deze aan te schaffen om de halogeenverlichting boven mijn eettafel te vervangen.
[ Voor 22% gewijzigd door bszz op 16-02-2012 11:54 ]
Yup. Ik heb een heel aantal meters opengewerkt en getest. De cresta is niet true RMS. Voltcraft Energy Monitor en Logger wel (Energy Check niet!).Techneut schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:53:
Ik weet door mijn opleiding wat bij een correcte meting de knelpunten zijn, zoals vervormde stromen bij fase-aansnijding en daardoor de noodzaak van echte RMS-meting d.m.v. sampling met voldoend hoge samplingfrequentie. Ik beschik echter zoals de meeste mensen niet over een geoutilleerd testlab, dus ik las de test van Hardware-Info en Kassa van een paar jaar geleden in goed vertrouwen. Ik ging er van uit de dit team wist waar ze het over hadden, met name m.b.t. deze uiterst belangrijke aandachtspunten.
Bedankt mux, gelukkig heb ik een poos geleden die Voltcraft-monitor gekocht, overigens ook op genoemd advies. Goed gegokt dus!
Daarnaast heb ik ook de Cresta (onlangs van iemand cadeau gekregen). Rijp voor de afvalbak is deze weliswaar niet, maar ik moet uitkijken wat ik er mee meet.
Daarnaast heb ik ook de Cresta (onlangs van iemand cadeau gekregen). Rijp voor de afvalbak is deze weliswaar niet, maar ik moet uitkijken wat ik er mee meet.
-offtopic-
Ik besef me net dat ik dit beter kan posten in het topic wat specifiek over meters gaat, excuus.
Ik besef me net dat ik dit beter kan posten in het topic wat specifiek over meters gaat, excuus.
[ Voor 68% gewijzigd door woekele op 16-02-2012 13:11 ]
Waarschijnlijk die ene trafo even vervangen omdat de belasting daarvan te laag is.Belsj schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:35:
@bszz
Of alle 16 spotjes op 1 trafo als je bij de kabels kan.
Ik denk dat zoiets bij mij ook gebeurd is. Ik had eerst 1 5 watt spotje gehaald en die beviel prima.Lennart_1337 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:57:
Ik zie nu dat de ikea hele andere GU10 spots heeft van 5watt, ik had nog de oude 4watt versie waar volgens de verkoper 3000k en 2700k door elkaar in de 2700k doosjes zaten door een fout.
Had nog wat warmer gemogen, maar voor de keuken goed genoeg.
Later 2 lampjes bij gehaald, knal witte kleur. Zeker richting de 5000 kelvin.
Helaas bonnetje al weg gegooid, dus niet meer te ruilen.
Binnen kort maar eens spelen met de GU10 masterleds. Kijken wat dat brengt.
Ja, het gaat om de belasting van de trafo.martijnr17 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:16:
[...]
Waarschijnlijk die ene trafo even vervangen omdat de belasting daarvan te laag is.
Of alle 16 spotjes op 1 trafo als je bij de kabels kan.
Ik kreeg net twee van deze binnen maar ze doen allebei niets. Moeten er nog speciale handelingen worden verricht bij het aanzetten van LED-lampen of heb ik twee kapotte lampen gekregen?
Iemand enig idee?

Ik heb wel eens gehad dat ze niet ver genoeg in de fitting wilden draaien omdat de lamp wat dikker is dan normale lampen. Probeer eens in een andere fitting. Of draai hem er steviger in (met het risico dat je iets kapot draait
)
Dat idee had ik inderdaad ook al. Ik heb nu alle E14 fittingen hier in huis geprobeerd maar nergens werken ze. Is er een andere manier om te testen of ze defect zijn? Anders ga ik eens contact opnemen met de verkoper.
Nergens werken ze zeg je.
Ook niet als je probeert het lipje in de fitting een beetje naar voren te buigen?
Ook niet als je probeert het lipje in de fitting een beetje naar voren te buigen?
En we hebben een winnaar
.
Het lipje staat nu bijna onder een hoek van 45 graden naar buiten en de fitting heeft het niet helemaal overleeft, maar ik heb nu wel licht
.
Vergeleken met de 25W gloeilampen die erin zaten geven deze denk ik net iets meer licht. De LED lampen verspreiden het licht echter over de hele kamer (je kan ze richten hoe je wil, de hoeveelheid licht blijft op iedere plek gelijk).
De lichtkleur is echter een stuk groener dan de gloeilamp. Ziet er niet echt sfeervol uit.
Niet echt een aanrader dus... maar dat was te verwachten voor die 5 euro
.
Het lipje staat nu bijna onder een hoek van 45 graden naar buiten en de fitting heeft het niet helemaal overleeft, maar ik heb nu wel licht
Vergeleken met de 25W gloeilampen die erin zaten geven deze denk ik net iets meer licht. De LED lampen verspreiden het licht echter over de hele kamer (je kan ze richten hoe je wil, de hoeveelheid licht blijft op iedere plek gelijk).
De lichtkleur is echter een stuk groener dan de gloeilamp. Ziet er niet echt sfeervol uit.
Niet echt een aanrader dus... maar dat was te verwachten voor die 5 euro
Misschien interessant voor wie halogeenspots gebruikt: Directe LED-vervanger voor 50 W halogeenspot
Nieuwe MR 16 LED-lamp werkt met standaard transformatoren en dimmers
LED-fabrikant Soraa (Fremont, Californië) introduceert de eerste directe vervanger voor 50 watt halogeenspots met MR 16 fitting. De toegepaste LED-technologie levert zonder mechanische koeling dezelfde helderheid als een 50 W halogeenspot. Daarnaast werkt de nieuwe lamp op 12 V wisselspanning en kan deze worden gebruikt met standaard transformatoren en dimmers. De Soraa Premium MR16 LED is leverbaar met kleurtemperaturen van 2700 K en 3000 K.
Het in 2008 opgerichte Soraa is gespecialiseerd in de galliumarsenide op galliumarsenide technologie (GaN op GaNTM) waarbij een duizend keer zuiverder LED-kristal wordt verkregen dan bij de gangbare GaN op saffier of GaN op silicium technologieën. Hiermee is het mogelijk om meer licht per kristaloppervlak te produceren en is ook de kwaliteit van het licht beter. Het speciale thermische ontwerp van de lamp maakt het mogelijk om in de relatief kleine behuizing zonder extra mechanische koeling dezelfde lichtopbrengst als van een 50 W halogeenspot te realiseren.
De nieuwe LED-lamp heeft een energieverbruik van 12 watt, en een levensduur van 25.000 uur.
Meer info:
http://www.soraa.com/news...sruptive-led-2-technology
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Lijkt wel of je een koevoet ertussen hebt gehad i.p.v. een klein schroevendraaiertjeSnippo schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:11:
En we hebben een winnaar.
Het lipje staat nu bijna onder een hoek van 45 graden naar buiten en de fitting heeft het niet helemaal overleefd, .........
Net de E27 8W met LG leds van Leditlight.net binnengekregen en in mijn lamp boven de eettafel gedraaid.
Goed licht, benadert zeer goed de kleur van een normale gloeilamp.
Ook de hoeveelheid licht is goed, misschien iets meer richting de 50 dan de 60 watt, maar met het blote oog is dat moeilijk te vergelijken natuurlijk.
Verder dimt hij ook goed, en bromt niet (dat doet mijn Philips MyAmbiance wel, zie posts een stuk terug).
Die Philips gaf wel wat meer licht, had ook een iets hoger vermogen (9,1 watt geloof ik) maar mooier was het zeker niet.
Nu de E27 van de IKEA nog eens proberen, die zijn lekker goedkoop, dus daar kun je je niet snel een buil aan vallen denk ik.
Goed licht, benadert zeer goed de kleur van een normale gloeilamp.
Ook de hoeveelheid licht is goed, misschien iets meer richting de 50 dan de 60 watt, maar met het blote oog is dat moeilijk te vergelijken natuurlijk.
Verder dimt hij ook goed, en bromt niet (dat doet mijn Philips MyAmbiance wel, zie posts een stuk terug).
Die Philips gaf wel wat meer licht, had ook een iets hoger vermogen (9,1 watt geloof ik) maar mooier was het zeker niet.
Nu de E27 van de IKEA nog eens proberen, die zijn lekker goedkoop, dus daar kun je je niet snel een buil aan vallen denk ik.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Gisteravond heeft één van de vijf units met een knal afscheid genomen. Inclusief een uitgeschakelde groep in de meterkast. Het bleek om een "gerepareerde" unit te gaan, dus met de hierboven beschreven druppel soldeertin op een pootje.APClll schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 20:56:
Ik heb sinds februari 2010 een vijftal GU10-3x2Watt spots hangen van Leditlight, die zeker een paar uur per dag branden. Het lichtgeef-gedeelte werkt nogsteeds perfect, maar ik heb nu al twee units moeten "helpen" met een soldeerbout omdat de stroomvoorziening 't laat afweten.![]()
Na een willekeurige tijd gebrand te hebben, valt opeens één van de vijf spots uit. Als je met je vinger tegen de behuizing duwt en de spot een beetje scheef in de fitting duwt, gaat 'ie weer aan. Dat gaat dan een tijdje goed, tot hij opeens weer uitvalt...
Het lijkt net of de "draadjes" die in de uiteinden van de GU-10-"pootjes" vastgeklemd zitten geen goed contact meer maken.
Een welgemikte klodder soldeertin op het uitstekende draadje en GU-10-pootje lost dat op. Tot nu toe tenminste![]()
(...)
Ik heb de unit uit elkaar gehaald, en het blijkt dat het voedingsgedeelte is overleden, zie ook de brandplek op de zilverkleurige behuizing, naast de "rode draad met witte brandvlek".

En hier een de "klodder tin" op het rechter pootje.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Kun je hem verder uit elkaar halen, ik wil eigenlijk wel weten wat er precies stuk is gegaan?
Ik ben even aan 't slopen geweest. Aangezien ik er zelf al aan heb lopen solderen, was de garantie toch al foetsiemux schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:10:
Kun je hem verder uit elkaar halen, ik wil eigenlijk wel weten wat er precies stuk is gegaan?
Nu is de vraag, is het gescheurde onderdeeltje (zie foto 3, middenonder) ook het deel wat de storing veroorzaakte, of is het een gevolg. De kleine elco lijkt een fractie bol te staan, maar dat kan ook een gevolg van de "klap" zijn.
EDIT: nog even de opschriften van dat kappote ding. Het logo leek op cirkel, met daarin Si, waarbij de S een bliksemschicht is.
code:
1
2
3
| (logo) 936 9910B 1166 |
LED-lamp demontage van LED-GU10 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 19-02-2012 19:22 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
Verwijderd
Gelukkig geen brand.APClll schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:32:
[...]
Ik ben even aan 't slopen geweest. Aangezien ik er zelf al aan heb lopen soldere, was de garantie toch al foetsie![]()
Nu is de vraag, is het gescheurde onderdeeltje (zie foto 3, middenonder) ook het deel wat de storing veroorzaakte, of is het een gevolg. De kleine elco lijkt een fractie bol te staan, maar dat kan ook een gevolg van de "klap" zijn.
EDIT: nog even de opschriften van dat kappote ding. Het logo leek op cirkel, mer daarin Si, waarbij de S een bliksemschicht is.
code:
1 2 3 (logo) 936 9910B 1166
LED-lamp
demontage van LED-GU10[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Dat bedoel ik nou met goedkope drivers.
Vandaag 3x MasterLed gekocht ter vervanging van gloeilamp. Ben er erg tevreden over. Binnenkort nog een paar aanschaffen denk ik 

[ Voor 56% gewijzigd door Executor16 op 19-02-2012 18:33 ]
Op de site van Ikea staan de afmetingen er niet bij. Zijn die Ikea GU10 5W spotjes dezelfde diameter als een normale GU10 halogeen spot? Dat is 5 centimeter dacht ik. Als ze groter zijn passen ze niet (en de Ikea zit niet echt om de hoek).8_ball schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:48:
[...]
Ik denk dat zoiets bij mij ook gebeurd is. Ik had eerst 1 5 watt spotje gehaald en die beviel prima.
Had nog wat warmer gemogen, maar voor de keuken goed genoeg.
Later 2 lampjes bij gehaald, knal witte kleur. Zeker richting de 5000 kelvin.
Helaas bonnetje al weg gegooid, dus niet meer te ruilen.
Binnen kort maar eens spelen met de GU10 masterleds. Kijken wat dat brengt.
Ik heb hier 6x 35W GU10 halogeen in het plafond, die wel wat zuiniger mogen. Iets meer licht zou ook fijn zijn. Dus als die 5Watters iets meer licht geven dan een 35W halogeen zou dat helemaal mooi zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 19-02-2012 22:18 ]
Een HV9910B dus. Buck-driver direct van het net. Die LED is keihard gefrituurd.APClll schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:32:
Ik ben even aan 't slopen geweest. Aangezien ik er zelf al aan heb lopen solderen, was de garantie toch al foetsie![]()
EDIT: nog even de opschriften van dat kappote ding. Het logo leek op cirkel, met daarin Si, waarbij de S een bliksemschicht is.
code:
1 2 3 (logo) 936 9910B 1166
Ik vraag me echt af wat er precies heeft geleid tot failure daar. Ik denk dat het flashover is omdat er eigenlijk niet genoeg ruimte tussen hoogspanningsspoortjes zit. Zit er wel coating op de driver-PCB?
Was laatst ook bij de ikea maar kon geen 2700k leds vinden... alleen de 3000k. Het is de ikea in haarlem.
Ze zijn bezig de oude versie te vervangen met de nieuwe. De filialen waar nog veel oude liggen wachten ze met de introductie. In Amsterdam komt de nieuwe 5w gu10 aankomende zaterdag.martijnr17 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:13:
Was laatst ook bij de ikea maar kon geen 2700k leds vinden... alleen de 3000k. Het is de ikea in haarlem.
Ik ben bezig om boven een kledingkast 3 LED-spotjes te gaan plaatsen.
Kast wordt wit met in de middelste (van de 3 deuren) een spiegel.
Beetje volgens het idee van:

(copyrights: jpajs
)
Hiervoor ben ik opzoek naar een fitting en LED-spots.
Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van fitting en spots?
Kast wordt wit met in de middelste (van de 3 deuren) een spiegel.
Beetje volgens het idee van:

(copyrights: jpajs
Hiervoor ben ik opzoek naar een fitting en LED-spots.
Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van fitting en spots?
[ Voor 7% gewijzigd door liquid_ice op 20-02-2012 13:41 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Ze zijn dezelfde maat. Ik heb ze gewoon in plafondspots geplaatst ter vervanging van 50w, paste perfect. Wel iets minder licht maar valt heel goed bij te werken.Op de site van Ikea staan de afmetingen er niet bij. Zijn die Ikea GU10 5W spotjes dezelfde diameter als een normale GU10 halogeen spot? Dat is 5 centimeter dacht ik. Als ze groter zijn passen ze niet (en de Ikea zit niet echt om de hoek).
Ik heb hier 6x 35W GU10 halogeen in het plafond, die wel wat zuiniger mogen. Iets meer licht zou ook fijn zijn. Dus als die 5Watters iets meer licht geven dan een 35W halogeen zou dat helemaal mooi zijn.
Voor de mensen die graag philipslampen willen kopen: De gamma geeft deze week 25% korting als je een bonnetje invultExecutor16 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 16:57:
Vandaag 3x MasterLed gekocht ter vervanging van gloeilamp. Ben er erg tevreden over. Binnenkort nog een paar aanschaffen denk ik
[afbeelding]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Wanneer is laatst? Ik was er 4 februari en ze hadden een grote doos vol. Je moest wel goed zoeken want ze stonden bij de led lampen helemaal onderaan. Zoals vaker gemeld, er waren heel veel oude 5 watt 3000k lampen voor 5 euro per stuk. Echter dus ook een doos nieuwe 2700k voor 7 euro per stuk.martijnr17 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:13:
Helaas kon ik, daar was ik naar op zoek, geen 1.8 watt lampjes vinden. Heb nu in me slaapkamer 6 spaarlampen van 7 watt per stuk, maar deze zijn veel te fel, hoopte dat deze wat beter zouden zijn.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik heb 3 sets Ikea Solvinden aangeschaft, omdat de tuin een donker hol is 's nachts. De fietsen achterin de tuin zetten is dan bijvoorbeeld geen pretje. De afwerking valt mij positief op. De zonnecellen zijn netjes ingegoten, de connector oogt degelijk. De lichtopbrengst is naar verwachting erg laag, maar voldoende voor orientatie. Prima, je moet de sterren immers ook nog blijven zien.
2x1.2V 2000mh verdeelt over 12 uur= ca 0.4watt vermogen.
De baterijen zijn vervangbaar en hebben een verwachte levensduur van 2 jaar, 730 keer ontladen en laden. Echter bij 1 van de sets is batterij nu al kapot, DOA, mijn batterijlader herkent de batterij niet. De kabels hebben een prettige lengte tot het zonnepaneel, zodat deze makkelijk op een zonnige plek te plaatsen is. De spots zijn erg dun en simpel, dus vallen niet op tussen het groen.

ISO 400, sluitertijd 2s, F/2.6, Canon PowershotA570:
De baterijen zijn vervangbaar en hebben een verwachte levensduur van 2 jaar, 730 keer ontladen en laden. Echter bij 1 van de sets is batterij nu al kapot, DOA, mijn batterijlader herkent de batterij niet. De kabels hebben een prettige lengte tot het zonnepaneel, zodat deze makkelijk op een zonnige plek te plaatsen is. De spots zijn erg dun en simpel, dus vallen niet op tussen het groen.

ISO 400, sluitertijd 2s, F/2.6, Canon PowershotA570:

Of er een coating zit (zat) kan ik moeilijk zeggen. Er zit een grote zware laag "roet-aanslag" op. Er zit in ieder geval _geen_ laag blanke lak over de gehele print + componenten.mux schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:11:
[...]
Een HV9910B dus. Buck-driver direct van het net. Die LED is keihard gefrituurd.
Ik vraag me echt af wat er precies heeft geleid tot failure daar. Ik denk dat het flashover is omdat er eigenlijk niet genoeg ruimte tussen hoogspanningsspoortjes zit. Zit er wel coating op de driver-PCB?
De grootste "brandschade" zit in het gebied tussen de 9910B en de 2N60B.
Ik zie nu ook dat de kleine elco aan de kant van de pootjes toch redelijk bol staat.
Toen ik bovenstaande aan 't typen was dacht ik "ik ga eens kijken of die zwarte bende eraf kan". Een oude )droge) verfkwast deed wonderen.
Er mist trouwens ook een stukje van een weerstand, zie foto 29 (mouse-over voor nummering).
LED-lamp demontage van LED-GU10 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik heb de led lampen gekocht en wil deze in een vloerlamp stoppen (deze staat in de woonkamer). Aangezien het dimbare led's zijn wil ik hier dus een dimmer op aansluiten echter is nergens terug te vinden welke dimmer geschikt is. De bouwmarkt waar ik ze heb gekocht kon me dit ook niet direct vertellen en moest het navragen bij de fabrikant. Weet iemand van jullie misschien welke dimmers geschikt zijn voor de Philips 7 Watt Warm Wit E27 Econic Ledlamp?
Dan zal ik er overheen hebben gekeken. Laatst is vorige week. Zag een hele stapel 6 dozen op elkaar met de 3000k en zag zo snel die andere niet. Ook wel logisch dat ze eerst van de oude af willen.jedego schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:01:
[...]
Ze zijn bezig de oude versie te vervangen met de nieuwe. De filialen waar nog veel oude liggen wachten ze met de introductie. In Amsterdam komt de nieuwe 5w gu10 aankomende zaterdag.
Iemand nog een tip waar ik MR16 warm wit tegen een redelijke prijs kan kopen?
Liefst dimbaar.
Ik kan natuurlijk bij Led It Light kopen, maar dan ben ik 20+ euro per stuk kwijt, en dat wordt mij echt veel te gek. Ik ga er wel een stuk of 12 nodig hebben voor een plafondrail.
Het hoeft ook zeker geen A-merk te zijn.
Ik heb nu dit gevonden (stond elders in het topic): http://www.ebay.nl/itm/GU...m6b1cb091b0#ht_5516wt_966
Is dat iets? Ik zoek iets wat qua lichtkleur vergelijkbaar is met die LEDARE van IKEA.
Ik heb op m'n kamer deze: http://www.dealextreme.co...bulb-warm-white-12v-33776 (5,90 dollar) en die bevallen prima, alleen de lichtkleur mag voor in de huiskamer nog wel iets geler. Vandaar mijn vraag, anders had ik die van DX wel besteld
Liefst dimbaar.
Ik kan natuurlijk bij Led It Light kopen, maar dan ben ik 20+ euro per stuk kwijt, en dat wordt mij echt veel te gek. Ik ga er wel een stuk of 12 nodig hebben voor een plafondrail.
Het hoeft ook zeker geen A-merk te zijn.
Ik heb nu dit gevonden (stond elders in het topic): http://www.ebay.nl/itm/GU...m6b1cb091b0#ht_5516wt_966
Is dat iets? Ik zoek iets wat qua lichtkleur vergelijkbaar is met die LEDARE van IKEA.
Ik heb op m'n kamer deze: http://www.dealextreme.co...bulb-warm-white-12v-33776 (5,90 dollar) en die bevallen prima, alleen de lichtkleur mag voor in de huiskamer nog wel iets geler. Vandaar mijn vraag, anders had ik die van DX wel besteld
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2012 18:43 ]
Ik wil een TL vervangen door LED-spotjes en vraag me af wat hier de beste oplossing is. Ik heb nog niks gekocht, dus kan nu nog kiezen uit de verschillende oplossingen. Belangrijk is dat ik met de spots straks net zoveel licht op mijn bureau heb.
Eerst even een foto om te verduidelijken wat de huidige situatie en de bedoeling is:

De huidige TL is een PHILIPS TL-D 36W/830 en verbruikt inclusief ballast ongeveer 50W. Deze hangt 1,3m boven mijn bureau in vrij inefficiënt armatuur (wit van binnen, maar verder geen reflectie). De lichtstroom is volgens de specs 3350lm. Ik heb echter geen idee wat daar nog van over is, want de lamp heeft wel zichtbaar aanslag van binnen (in de TL door het verdampen van de elektroden). En het is nog moeilijker om in te schatten hoeveel licht er dan uiteindelijk op mijn bureau valt, maar zou dit ongeveer 200lux kunnen zijn?
In ieder geval wil ik met de spots graag dezelfde verlichtingssterkte halen en als het kan nog wat meer.
Ik ben nu naar GU10 aan het kijken, want dat is makkelijk aan te sluiten op de bestaande schakelaar (wil deze vervangen door een dubbele en dan een extra schakeldraad trekken (de huidige TL zit gewoon met een stekker in het stopcontact)). Ik zag namelijk ook een GU10 armatuur in de aanbieding bij de Gamma (pag. 35).
Voor de spots zit ik te denken aan PHILIPS Master-led spots. In de Master-led Spot MV folder staan zowel de 7-50W als de 8-50W+ door elkaar genoemd, maar alle specificaties vermelden alleen de 8-50W+. Op de website staan ze allebei en op het internet kan ik alleen winkels met de 7-50W vinden. Dit doet mij vermoeden dat de 8-50W+ nieuw is?
In ieder geval lijkt de 8-50+W mij meer geschikt dan de 7-50W. De 8-50W+ heeft namelijk een lichtopbrengst van 400lm bij 8,0W tegen 310lm bij 7W voor de 7-50W. De luminous efficacy is niet gegeven, maar op basis van de lichtopbrengst en het opgenomen vermogen zou deze bij de 8-50W+ ook hoger moeten zijn. Weet iemand hoe er aan die MAS LEDspotMV KoD 8-50W+ GU10 WH 25D te geraken is?
Ik heb ook naar alternatieven gezocht.
Dat zou misschien de 3x3W van LED it light kunnen zijn, maar daar kan ik uitgebreide specs van vinden. Meestal laten zij hun lampen wel bij Olino.org testen, maar niet deze klaarblijkelijk. Het energielabel zegt echter 270lm bij 9W, dus dat is beduidend slechter.
Een andere optie is de BL-GU10-3x2LB-ND-Xx1 (Vervangt 50W) van bluelight.be. Daarvan zijn twee testen bij olino.org, met heel verschillende uitkomsten. Dat is mij iets te onzeker.
Een andere lamp met voldoende lichtopbrengst (>300lm), een stralingshoek van ~25graden en een beetje efficiënt heb ik nog niet kunnen vinden.
(Voor de mensen die denken: neem een efficiënte TL, dat is geen optie, want ik wil juist van dat hele hangende armatuur af.)
Eerst even een foto om te verduidelijken wat de huidige situatie en de bedoeling is:

De huidige TL is een PHILIPS TL-D 36W/830 en verbruikt inclusief ballast ongeveer 50W. Deze hangt 1,3m boven mijn bureau in vrij inefficiënt armatuur (wit van binnen, maar verder geen reflectie). De lichtstroom is volgens de specs 3350lm. Ik heb echter geen idee wat daar nog van over is, want de lamp heeft wel zichtbaar aanslag van binnen (in de TL door het verdampen van de elektroden). En het is nog moeilijker om in te schatten hoeveel licht er dan uiteindelijk op mijn bureau valt, maar zou dit ongeveer 200lux kunnen zijn?
In ieder geval wil ik met de spots graag dezelfde verlichtingssterkte halen en als het kan nog wat meer.
Ik ben nu naar GU10 aan het kijken, want dat is makkelijk aan te sluiten op de bestaande schakelaar (wil deze vervangen door een dubbele en dan een extra schakeldraad trekken (de huidige TL zit gewoon met een stekker in het stopcontact)). Ik zag namelijk ook een GU10 armatuur in de aanbieding bij de Gamma (pag. 35).
Voor de spots zit ik te denken aan PHILIPS Master-led spots. In de Master-led Spot MV folder staan zowel de 7-50W als de 8-50W+ door elkaar genoemd, maar alle specificaties vermelden alleen de 8-50W+. Op de website staan ze allebei en op het internet kan ik alleen winkels met de 7-50W vinden. Dit doet mij vermoeden dat de 8-50W+ nieuw is?
In ieder geval lijkt de 8-50+W mij meer geschikt dan de 7-50W. De 8-50W+ heeft namelijk een lichtopbrengst van 400lm bij 8,0W tegen 310lm bij 7W voor de 7-50W. De luminous efficacy is niet gegeven, maar op basis van de lichtopbrengst en het opgenomen vermogen zou deze bij de 8-50W+ ook hoger moeten zijn. Weet iemand hoe er aan die MAS LEDspotMV KoD 8-50W+ GU10 WH 25D te geraken is?
Ik heb ook naar alternatieven gezocht.
Dat zou misschien de 3x3W van LED it light kunnen zijn, maar daar kan ik uitgebreide specs van vinden. Meestal laten zij hun lampen wel bij Olino.org testen, maar niet deze klaarblijkelijk. Het energielabel zegt echter 270lm bij 9W, dus dat is beduidend slechter.
Een andere optie is de BL-GU10-3x2LB-ND-Xx1 (Vervangt 50W) van bluelight.be. Daarvan zijn twee testen bij olino.org, met heel verschillende uitkomsten. Dat is mij iets te onzeker.
Een andere lamp met voldoende lichtopbrengst (>300lm), een stralingshoek van ~25graden en een beetje efficiënt heb ik nog niet kunnen vinden.
(Voor de mensen die denken: neem een efficiënte TL, dat is geen optie, want ik wil juist van dat hele hangende armatuur af.)
Heb je al naar de IKEA LEDARE serie gekeken? En dan de GU10 uitvoering? Die is een stuk goedkoper dan de Philips spot
Er zijn alleen niet echt goede specs te vinden van die LEDARE lampen.
Elders in het topic lees ik: "2700k/135lumen/CRI>78/36° "
En op de ikea site zit de meest interessante info in het plaatje verstopt (even met PS verduidelijkt):

Staat daar nou 301lm/W? Dat kan niet. 30,1lm/w misschien of 301lm...
36° is in ieder geval een beetje wijd voor mij. De lampen komen op 2,3m boven mijn bureau te hangen, dus dan is 25° meer geschikt.
135lm zou tevens betekenen dat ik er 3 moet plaatsen in plaats van iedere PHILIPS 8-50W+. Dat is 3x €6,99 voor de lamp en 3x€7,99 voor de aramturen (ex aansluitmateriaal) = €44.94. Denk dat het met die PHILIPS lampen dan goedkoper kan, want die mogen dan tot €36,95 kosten en ik heb niet zo'n kakofonie van lampen aan mijn plafond 12 x LEDARE of 4 x PHILIPS.
Elders in het topic lees ik: "2700k/135lumen/CRI>78/36° "
En op de ikea site zit de meest interessante info in het plaatje verstopt (even met PS verduidelijkt):

Staat daar nou 301lm/W? Dat kan niet. 30,1lm/w misschien of 301lm...
36° is in ieder geval een beetje wijd voor mij. De lampen komen op 2,3m boven mijn bureau te hangen, dus dan is 25° meer geschikt.
135lm zou tevens betekenen dat ik er 3 moet plaatsen in plaats van iedere PHILIPS 8-50W+. Dat is 3x €6,99 voor de lamp en 3x€7,99 voor de aramturen (ex aansluitmateriaal) = €44.94. Denk dat het met die PHILIPS lampen dan goedkoper kan, want die mogen dan tot €36,95 kosten en ik heb niet zo'n kakofonie van lampen aan mijn plafond 12 x LEDARE of 4 x PHILIPS.
Hoe goed ik ook mijn best doe, ik zie nergens 301 lm/W staan. Wel 30 lm/W.
Zouden ze met 30 lumen per watt bedoelen dat je met 5 watt 150 lumen krijgt?
135 lumen lijkt me dan waarschijnlijker.BounceMeister schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:11:
Zouden ze met 30 lumen per watt bedoelen dat je met 5 watt 150 lumen krijgt?
Bij 4,5W zou dit 30 l/W zijn. 0,5 W verlies door omvormers dan dus.
Daar staat dat ze 135lm zijn. Dat kan ik me ook wel voorstellen bij 30lm/W. 4,5W ronden ze vrolijk af naar 5W. Ik heb alleen de bron voor die 135lm nog niet kunnen vinden. Het is in ieder geval wel wat weinig voor de toepassing die ik beoog. Misschien dat ik er wel een paar haal voor andere plaatsen, waar we ook wel met wat minder licht uit de voeten kunnen. Kom toch elke dag langs de Ikea gereden, dus dan kan ik ze ook gewoon terug brengen als de lichtopbrengst niet voldoende is.ehgeahrev schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:36:
Heb inmiddels 35 stuks van de Ikea Ledare GU10 5W spot in mijn huis geplaatst: 2700k/135lumen/CRI>78/36°
Edit:
Dit lijken me ook heel mooie lampen als de specs kloppen. Behalve dat ze uit de UK moeten komen:
http://www.lightplanet.co...potlight-v4-3-p-1220.html
7W bij 420lm, 2900K en 25 graden. De afmetingen zijn 49,7mm x 56,9mm, dat is bijna 1:1 vervanging voor een standaard halogeen spotje met GU10 (53mm diep).
Ik ga weer verder zoeken of deze ook in NL beschikbaar zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Paul C op 22-02-2012 20:49 ]
Die 0,5 W zal vast wel het verlies in de converter zijn.pcmadman schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:44:
[...]
Daar staat dat ze 135lm zijn. Dat kan ik me ook wel voorstellen bij 30lm/W. 4,5W ronden ze vrolijk af naar 5W.
Ach, heel veel halogeenlampen hebben een belabberde lm/W van 4 à 5. Een beetje goede rond de 10 en de toppers tot 17 lm/W dacht ik. Dan is 135 lumen ineens niet zo gek meer met 5W.Ik heb alleen de bron voor die 135lm nog niet kunnen vinden. Het is in ieder geval wel wat weinig voor de toepassing die ik beoog.
Ik heb deze gekocht:nuker schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:08:
Ik heb de led lampen gekocht en wil deze in een vloerlamp stoppen (deze staat in de woonkamer). Aangezien het dimbare led's zijn wil ik hier dus een dimmer op aansluiten echter is nergens terug te vinden welke dimmer geschikt is. De bouwmarkt waar ik ze heb gekocht kon me dit ook niet direct vertellen en moest het navragen bij de fabrikant. Weet iemand van jullie misschien welke dimmers geschikt zijn voor de Philips 7 Watt Warm Wit E27 Econic Ledlamp?
http://www.leditlight.net...ende-merken-frontjes.html
Werkt prima. ik heb overigens er wel 2 x 7 Watt Econic op aangesloten (boven de eettafel).
Heb deze gevonden: http://www.ebay.com/itm/9...27c12aef7f#ht_5031wt_1163ThinkPadd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:41:
Iemand nog een tip waar ik MR16 warm wit tegen een redelijke prijs kan kopen?
[..]
Epistar emitters. Epistar schijnt de grootste LED producent van Taiwan te zijn, en verzorgt ook backlight in Samsung LCD's, aldus Wikipedia.
Ik wil die eigenlijk wel bestellen, maar hoe zit het nou met dimmen? Ze bieden daar bij die eBay shop GU10 en E27 dimbaar aan, maar deze MR16 vermelden ze niks over dimbaarheid.
We hebben nu een trafo (een ringkern) waar de spotjes aan hangen, en een dure halogeendimmer.
De trafo zou eventueel vervangen kunnen worden door een led voeding, zoiets als deze bijvoorbeeld. Maar kun je dan die MR16 lampjes dimmen?
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2012 22:09 ]
Ben gister even naar de Ikea geweest voor wat extra ledlampen. Heb van de E27 variant de 4.3W en de 8.1W meegenomen; de 4.3W hangt in de gang en wc en voldoen hier goed voor. Het licht is warm en voldoende. De 8.1W hangt in de woonkamer als hoofdverlichting en moet zeggen dat deze feller is als verwacht! Ook hier is het licht weer mooi warm.
We hebben thuis ook 2x de E14 4.3W variant in de lampen op onze nachtkastjes, maar vind deze nog wel vrij fel eigenlijk. Zag op de site dat ze ook de E14 1.8W hebben (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80211715/), maar deze was alleen op voorraad in Amsterdam. Iemand al ervaring met deze lampen?
We hebben thuis ook 2x de E14 4.3W variant in de lampen op onze nachtkastjes, maar vind deze nog wel vrij fel eigenlijk. Zag op de site dat ze ook de E14 1.8W hebben (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80211715/), maar deze was alleen op voorraad in Amsterdam. Iemand al ervaring met deze lampen?
Ik heb twee van dat soort 1,8 W lampjes maar dan met glad glas. Het lichtbeeld is veel minder mooi dan van de 4,3 W ledare lampen. De 1,8 W geven een patroon van lichte en donkere ringen op de muur / het plafond.
De ellende van die IKEA lampjes is dat er geen vergelijking bij staat tussen die lampjes en een ouderwetse gloeilamp. Dus qua lichtopbrengst kun je niks vergelijken, dat is een gemiste kans.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen