/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Over het instellen van de lichtkleur : ik zie wat dat betreft meer in een mechanische oplossing. De 12W ledlamp die ik heb werkt met blauwe LED's en een gele plastic fosfor kap. Ik kan me voorstellen dat je een kap maakt met meerdere lagen, waarbij iedere laag een ander soort fosfor heeft en dus een andere kleur licht maakt. Door met de kappen te schuiven kun je dan zo de lichttemperatuur instellen. (hmmm.. zou eigenlijk patent moeten aanvragen op dit idee...)mux schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:09:
[...]
Voor witte LEDs is dit waar, maar in de toekomst zullen er waarschijnlijk nog efficiëntere LEDs komen waarin een hele hoop individuele (smalbandige) kleuren worden gemaakt, een beetje zoals RGB-LEDs nu maar dan nog veel meer kleuren. Bij zulke varianten kun je dan de lichtkleur ook instellen.
Dat lijkt nu nog heel erg toekomstmuziek, maar net zo goed was het 5 jaar geleden toekomstmuziek dat er een LED zou bestaan die 160lm/W deed en die je zo in de winkel (of nouja, bij Farnell) kon kopen. En die is er nu ook. Het gaat hard
Graag zou ik eerst 2 willen bestellen om eens uit te proberen boven onze televisie. Deze spots branden het meest van allemaal, zo'n 3 tot 4 uur per dag.

Zoals je kan zien zitten deze spots tussen 2 inbouwkasten die 1m uit elkaar liggen. Onderlinge afstand tussen de spots is 50cm.
Eigenschappen halo-spots: 50W merk OSRAM; GU5,4 (vaste voet); 51mm diameter; (MR16); stralingshoek 36°; 12V (elke spot heeft zijn eigen transfo).
De led zou liefst zo warm mogelijk zijn, zo dicht mogelijk aanleunend bij de kleurtemperatuur van hallogeenspots, omdat dit toch een gezellige/warme sfeer moet creëren. Verder worden deze spots, eigenlijk niet gedimd, maar hebben wel een dimmer. De hallogeentransfo zou ik liefst behouden indien mogelijk.
Op de website van leditlight heb ik de CREE 3X3W MR16 gevonden, die op de site wordt geadviseerd als 'vervangt 50W'. Deze hebben een lengte van 8cm wat zou betekenen dat die een heel stuk uit de armaturen komen, wat niet mag. Een categorie lager 2x3W, of 'vervangt 35W' zou eventueel ook kunnen, maar zou misschien te weinig licht geven.
Ik ben nog op zoek naar andere mogelijkheden/alternatieven om wat te kunnen vergelijken. Aangezien ik in België woon heb ik ook nog eentje gevonden op belgische bodem: http://raedus.be/shop/ind...&cPath=14&products_id=242
Iemand tips? Welke zou het beste passen in deze opstelling/voor deze doeleinden?
Edit: uit voorgaande posts werd deze ook geadviseerd: http://www.ledlampendirec...-4-watt-vervangt-40w.html
[ Voor 8% gewijzigd door D!zzy op 22-01-2012 21:14 . Reden: nieuwe afbeelding ]
Gezien de beperkte ruimte wordt het erg lastig, of je moet het armatuur eruit halen en gaan voor een "downlighter" (kan rechtstreeks in het plafond zonder armatuur).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wat is eigenlijk de kleurtemperatuur van een 50W halogeenlamp? 3200K? Dan kan ik misschien in de technische gegevens wat beter selecteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 22-01-2012 21:44 ]
Volgens olino geeft een 50W spotje zo'n 700-750 lumen, dus daar moet je op gaan letten. Let verder ook op de CRI waarde (kleurechtheid), die wil je minstens boven de 80 hebben.
Philips verkoopt een 10W versie van zijn masterled spot. In 2700K en 3000K. Plus nog een heleboel verschillende opties kwa straalhoek.
[ Voor 16% gewijzigd door WVL_KsZeN op 22-01-2012 22:06 ]
Lumen zegt weinig bij halogeenspotjes, omdat er veel lumen verloren gaan door het spiegelen. Effectief mag je blij zijn dat je 400lumen in een hoek van 50-60 graden krijgt. Omdat een LED-spot hier geen last van heeft, blijft er naar verhouding meer over in diezelfde 50-60 graden.WVL_KsZeN schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:03:
LEDspotjes van 3000K zijn meestal efficiënter dan LEDspots van 2700K, zie bvb olino.org. Wat dat betreft zullen spotjes van 6-7 Watt misschien wel goed voldoen.
Volgens olino geeft een 50W spotje zo'n 700-750 lumen, dus daar moet je op gaan letten. Let verder ook op de CRI waarde (kleurechtheid), die wil je minstens boven de 80 hebben.
Maar dan nog zul je echt 8W nodig hebben, ook vanwege het rendement wat omlaag gaat door de warmte die de spotjes nauwelijks kwijt kunnen.
520 lumen; 8W; juiste hoogte (+/-5cm); iets grotere hoek 45° (voorheen 36°); Misschien gaat deze wel 'te gelig zijn' (ook doordat de verf en kasten gebroken wit zijn), maar voor de rest sluit deze wel het beste aan bij jullie advies.
Ook is het mij opgevallen dat het zeer moeilijk is om éénzelfde spot te vinden in andere winkels (buiten de CREE's die ik overal wel zie terugkomen). Wat me tegenhoudt bij de CREE 3x3W is het feit dat deze 6cm lang is, wat uit de armaturen zou steken.
Edit: ook nog een vraag die opkomt: zijn de transfo's van de hallogeenspots herbruikbaar? Ik lees veel welles/nietes. Ook elke winkel raad natuurlijk led-transfo's aan, maar is dit dan eerder uit verkoopsoverwegingen, of echt essentieel? Bij de meeste led's wel of niet?
[ Voor 15% gewijzigd door D!zzy op 22-01-2012 23:52 ]
Die philips master led is 2700k en echt heel mooi warm wit. Ik heb er hier ook een paar en die zijn toch een stuk kouder (3250k) en veel minder sfeervol.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Edit: domme opmerking van mij, aangezien de combinatie van zoektermen 'koeling' en 'led' al wat resultaten geeft

[ Voor 12% gewijzigd door D!zzy op 23-01-2012 01:13 ]
Er zit 1 LED in, en lichtkleur is erg mooi, komt overeen met dat van een gloeilamp.
Edit: dus waarschijnlijk hebben ze meerdere versies qua lichtkleur.
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 23-01-2012 18:19 ]
Verwijderd
Een tijdje geleden precies dezelfde gekocht met dezelfde kleurtemperatuur maar deze hebben toch een hele andere kleur.

Links de nieuwe, rechts de oude kleur.
Verwijderd
Die vlekken zijn van het diffuser glas of het niet sterk genoeg werken daarvan, door de korte afstand (1 meter) is het patroon heel goed te zien, normaal let ik er niet op. Als ik de lamp op een andere muur richt (2 meter afstand) dan is het patroon nauwelijks zichtbaar.
die worden vervolgens aan chineze verkocht, en die verkopen hun lampen aan de lidl.
als je philips of osram lampjes koopt, maar dan bij de gamma of karwei, en ze zijn daar goedkoper, dan zijn dat oudere modellen die de leverancier "dumpt"
@vlekken op de muur, zijn dat niet de afzonerlijk schijnende ledjes die je ziet?
de kleurechtheid is blijkbaar een van de grote problemen bij led verlichting, die nog moet worden verbeterd.
Verwijderd
Ik kan nergens een schema vinden, of plaatje van het inwendige (en ik ga geen 40 euro lamp openslopen).
De goedkope multiLED lampen hebben waarschijnlijk alle LEDjes en een C-D-R in serie, maar
die dure lampen zullen toch wel een speciale aansturing hebben? Zo ja: wat?
Dit omdat ik mij afvraag of ik een 7 Watt 4 LED spot - die ik nooit gebruik - kan ombouwen tot fietsverlichting. Als de vier LEDS parallel aangestuurd worden, en de netspanningsomvormer er los voor hangt, kan ik misschien de 6 volt van de dynamo, of van batterijen, gebruiken.
Kom ik bij de Gamma en zie ik toevallig ook van die Philips LED's waarvan er eentje wel mooi brandt (stonden ergens hoog op de stelling, dus kon ik niet even eruit schroeven ofzo). Nu zit ik te twijfelen tussen de Philips en de Pharox. Eigenlijk wilde ik er 2 meenemen van die Philips tot ik ineens zag dat er "2 verschillende" in dezelfde verpakkingen zaten. De verpakkingen en beschrijvingen zijn exact hetzelfde, maar de lampen die erin zaten waren toch echt verschillend. Bij sommige zat een gele gloed aan de bovenkant en is de bouw van de lamp gewoon anders.

Gaat het hier om een oude versie 1 en nieuwe versie 2 van de lamp ofzo?

(klik voor info)
Als alternatief voor de 40w gloeilamp die ik als leeslamp gebruik als ik in bed lig. Komt aardig wat licht af moet ik zeggen.
Indien pics gewild zijn, voor de voor en na situatie (zodat er een vergelijking mogelijk is), hoe kan ik het beste daar een foto van maken? Fotograferen van lampen die aan staan is iets waar ik niets van weet....
EOS 400D mocht het wat uitmaken.
[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 25-01-2012 17:40 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Richt je camera zo dat je zowel de lamp zelf ziet als de (gehele) lichtvlek op muur/plafond.
Neem met dezelfde instellingen (dus zonder de sluitertijd aan te passen) ook een foto van de ledlamp.
Als je hier de raw bestanden kunt plaatsen, is dat helemaal handig, zodat de kleurtemperatuur dan ook te schatten is.
[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 25-01-2012 17:53 ]
Diafragma aanpassen lukt niet, of ik kijk ergens overheen. Sluitertijd kan ik wel aanpassen.
edit ah wacht, hebbes, moest een knopje inhouden terwijl ik aan een ander draaide om het diafragma aan te passen. Zonder dat ene knopje in te houden wordt de sluitertijd aangepast. (Schiet weinig manueel...

edit2: Ik geloof dat het gelukt is, alleen nu is de vraag, waar is mijn cardreader gebleven...
edit3: Was dit wat je in gedachten had? www.ravenslair.nl/GoT2/licht.rar
[ Voor 109% gewijzigd door Raven op 25-01-2012 18:27 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb ze even door lightroom gehaald en de witbalans laten compenseren en dat had dit resultaat:
Gloeilamp op 2573K

Ledlamp op 3083K

Geen wetenschappelijk verantwoorde test, maar ik denk dat gevonden kleurtemperaturen redelijk in de buurt van de werkelijkheid liggen.
De originelen zijn in ieder geval prima om de 2 lampen te vergelijken.
[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 25-01-2012 20:02 ]
Verwijderd
Ik heb toch iets gevonden (door simpel op 'inside ledlamp' te zoeken): http://www.edn.com/articl...e_a_7W_LED_light_bulb.php. (figure 4 is het interessantst: die toont de voeding) . Er zit in dit type dus een gelijkrichter en filters en een speciaal schakelend hoogspannings-IC MIP552 die/dat meerdere 1 Watt ledjes - in serie - aanstuurt. Iets als dit:Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:38:
Hoe ziet de aansturing van een high-end 230Vac LEDlamp eruit?

Zo'n 80~280Vac IC kun je dus niet met je fietsdynamo of met batterijen voeden... Ik neem aan dat andere merken ook 'dedicated' IC's gebruiken?
- RCD 'aansturing', dit is niks anders dan een diodebrug, grote condensator en weerstand op een HV LED of heel veel LEDs in serie. 99% van de LED-lampen die dit gebruiken zijn totale troep (de bekende chinese LED-lampen met een miljoen kleine LEDjes erop). Niet serieus dimbaar, extreem nonlineair, inefficient en i.h.a. de slechtste keus. Er zijn een paar fabrikanten die onder de noemer 'betrouwbaarheid' RCD-aansturing gebruiken zodat er geen schakelende voeding in zit.
- Een 'domme' schakelende voeding, die met feedback z'n best doet om een constante stroom door de LED te laten gaan. Of je er 70 of 230V in stopt, de LED blijft even hard branden. Onder een bepaalde spanning (meestal ca. 70V) kapt hij er geheel mee, en krijg je het effect dat de LED gaat knipperen ipv dimmen.
- Een schakelende voeding met voltage feedforward, zoals hierboven afgebeeld. Deze driversoort meet de ingangsspanning en als die gemiddeld lager wordt (er wordt gedimd), past hij de current setpoint door de LED aan, meestal met een klein beetje compensatie voor de nonlineariteit van een TRIAC dimmer. Low current LEDs (tot ~100-150mA) worden vaak met een buck-converter-idee aangestuurd, maar bij hogere stroomsterktes (vanaf 350mA) is dit meestal een (niet-geisoleerde) flyback omdat de inductor die nodig is anders veel te groot wordt. Het probleem met dit type is dat je hem niet echt lineair en niet echt naar 0% gedimd krijgt, omdat een triac dimmer nogal lastig is om te interpreteren.
- Een schakelende voeding met triac decoder. Hier bestaat maar één driver voor, namelijk LM3445. Hiermee krijg je LEDs op netspanning op dezelfde manier gedimd als halogeen.
Fatsoenlijke LEDs in de buurt van 5-7W en hoger hebben tegenwoordig ook PFC. Er zit regelgeving aan te komen dat general purpose lighting vanaf 15VA PFC moet krijgen (dat is dus 7W met een power factor van typisch 0.45 zonder PFC) , en de betere merken hebben dit al in hun producten gestopt. Philips lumileds bijvoorbeeld, en Osram.
YayUniversal Creations schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:01:
Prima!
Ik heb ze even door lightroom gehaald en de witbalans laten compenseren en dat had dit resultaat:
Gloeilamp op 2573K
[afbeelding]
Ledlamp op 3083K
[afbeelding]
Geen wetenschappelijk verantwoorde test, maar ik denk dat gevonden kleurtemperaturen redelijk in de buurt van de werkelijkheid liggen.
De originelen zijn in ieder geval prima om de 2 lampen te vergelijken.
Hopelijk hebben anderen er wat aan, mochten ze dezelfde lamp nog bij de Lidl zien liggen en willen weten of het wat is. Wat vind jij van de LED-lamp? Specs op doosje zeggen overigens het volgende:
3W, 140lm, 3000 K, Ra >=79.
Heb alleen geen flauw idee wat dat laatste is.
Oscar Wilde
Wikipedia: Kleurweergave-index
[ Voor 60% gewijzigd door dutch79 op 25-01-2012 22:48 ]
Ik heb de witbalans gecompenseerd, zodat ze nagenoeg even wit zijn. Deze compensatie stel je in op de kleurtemperatuur van de belichting zodat wit ook wit is. Overdag in de zon, zet je die bijvoorbeeld op 5500K, zodat alles er normaal uitziet. Zou je met 5500K op je camera die foto's van de lampen hebben gemaakt, dan waren ze superwarm van kleur geworden (zeg maar gerust oranje).engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 23:45:
als ik het zo bekijk is de 25xx K lamp toch witter dan de 32xx K lamp? of vergis ik mij daarin. dat zou toch andersom horen te zijn?
Ik wel, maar de oorspronkelijke foto's zijn in iedere kleurtemperatuur te zetten (dat is het voordeel van RAW), zodat de kleur en lichtopbrengst perfect met elkaar te vergelijken zijn.NielsOo schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:26:
Je hebt er nu meer een meting van gemaakt dan een vergelijking.
http://www.ikea.com/nl/nl...tments/living_room/20514/
Vervelend dat ze geen indicatie geven van de lichtopbrengst t.o.v. een conventionele gloelamp. De kaarslampjes bijvoorbeeld, komt dat in de buurt van een 25W gloeilamp kaars of bij lange na niet?
Een echte gloeilampkaars-vervanger zal niet echt te vinden zijn, omdat gloeilampkaarsen een kleurtemperatuur van tussen de 1400 en 2000K hebben, en er geen LEDs zijn die dat halen.
Ja, die lampjes van 4.3 watt heb ik hier branden. Ik vind ze wel 25 watt waard ja. Aardige kleur ook voor die prijs. Die van 1.8 watt is niks.catchingfire schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:52:
Ik zag zojuist dat het LED-aanbod van Ikea flink is vergroot sinds vorige week:
Vervelend dat ze geen indicatie geven van de lichtopbrengst t.o.v. een conventionele gloelamp. De kaarslampjes bijvoorbeeld, komt dat in de buurt van een 25W gloeilamp kaars of bij lange na niet?
Helaas heeft die weer net een wit glazen kapje ipv helder glas.stuffie123 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:16:
Ja, die lampjes van 4.3 watt heb ik hier branden. Ik vind ze wel 25 watt waard ja. Aardige kleur ook voor die prijs. Die van 1.8 watt is niks.
6,5-8 zul je bedoelenmux schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:10:
Als alleen het wattage is gegeven kun je meestal zeggen: watts x 65 (conservatief) à watts x 80 (optimistisch) = lumenopbrengst.
Een echte gloeilampkaars-vervanger zal niet echt te vinden zijn, omdat gloeilampkaarsen een kleurtemperatuur van tussen de 1400 en 2000K hebben, en er geen LEDs zijn die dat halen.
[ Voor 17% gewijzigd door mux op 27-01-2012 12:11 ]
Je moet de linkse hebben, die is goed, de ander is niks.[b][message=37560620,noline]Kom ik bij de Gamma en zie ik toevallig ook van die Philips LED's waarvan er eentje wel mooi brandt (stonden ergens hoog op de stelling, dus kon ik niet even eruit schroeven ofzo). Nu zit ik te twijfelen tussen de Philips en de Pharox. Eigenlijk wilde ik er 2 meenemen van die Philips tot ik ineens zag dat er "2 verschillende" in dezelfde verpakkingen zaten. De verpakkingen en beschrijvingen zijn exact hetzelfde, maar de lampen die erin zaten waren toch echt verschillend. Bij sommige zat een gele gloed aan de bovenkant en is de bouw van de lamp gewoon anders.
[afbeelding]
Gaat het hier om een oude versie 1 en nieuwe versie 2 van de lamp ofzo?
Ik kom ook net bij de gamma vandaan... en wat denk je?

Het is een beetje een rotfoto, maar het ik zag geen verschil in de specs, allebei MyVision flame 250 lumen. De linker lamp is ook echt een flamelamp, want ze hadden hem daar branden. En de lampen horen in de verpakking, want de verpakkingen zijn verschillend gevormd.
$#@! Philips.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
qftstuffie123 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:26:
Denk je nou echt dat de werknemers bij de Gamma verstand hebben van de producten die ze verkopen???
Maar erg jammer dat ze zo aan 't klooien zijn met specs, revisies, naamgevingen, etc... maakt het allemaal lastiger je geld eraan uit te willen geven.
Oh OK, ik las Watts-equivalent (LED > halogeen)mux schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:08:
Uh, nee... De typische opbrengst van LED-lampen is 65-80lm/W. Dat getal was correct. Je kunt het vervolgens vergelijken met het aantal lumen dat de verlichting die je wil vervangen opbrengt (het varieert flink tussen gloeilampen, sommigen doen maar 4-5lm/W, anderen 15).
De Ledare E14 1,8w (wij hebben die met gedraaid glaasje gehaald) zagen we rond 16 januari al in Ikea Amsterdam liggen. Ik vind ze niks. Ze geven een akelig koud licht en hebben duidelijk een '50hz. flikker'. We hadden 'm gekocht voor het lampje aan m'n vriendin haar kant van het bed, aangezien ze de 3 watt MyAmbiance te fel vindt als ze net wakker iscatchingfire schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:52:
Ik zag zojuist dat het LED-aanbod van Ikea flink is vergroot sinds vorige week:
Die van 4,3 watt E14 en E27 geven wel een leuk licht voor in een bescheiden schemerlampje. De lichtkwaliteit vind ik minder dan van de Philips MyVision maar zeker niet slecht.
Weird zegstuffie123 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:55:
[...]
Je moet de linkse hebben, die is goed, de ander is niks.
[afbeelding]
Het is een beetje een rotfoto, maar het ik zag geen verschil in de specs, allebei MyVision flame 250 lumen. De linker lamp is ook echt een flamelamp, want ze hadden hem daar branden. En de lampen horen in de verpakking, want de verpakkingen zijn verschillend gevormd.
$#@! Philips.
Je zou aan de kleur van het glas denken dat de rechter meer flame is. Maar sowieso vind ik de MyVision nog een beetje een vreemde serie....
Ik heb 3 MyVision 25watt vervangers in kaarsvorm, E14. Die branden vrijwel exact als de spaarlampen die ermee zijn vervangen. Gewoon een goede 2700k. Maar een E27 versie met zelfde aantal lumen heeft echt een veel te 'warme', MyAmbiance-roze kleur. Terwijl ik op de doos toch echt niet de flame versie heb gehaald.
[ Voor 35% gewijzigd door eymey op 28-01-2012 00:24 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Hahah, ze zijn inderdaad aan het kutten met verpakkingen daar bij Philips..stuffie123 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:55:
[...]
[afbeelding]
$#@! Philips.
Lekkere consistentie van productomschrijving hebben ze ook op de site. En ik kan nergens die van de Gamma terugvinden..
Dit zijn de 2 die ik dus heb gezien in exact dezelfde verpakking:
http://f.cl.ly/items/3u3S0c2c1F3X1g2N3C21/foto1.jpg
En dit is diegene met die beschrijving op de Philips site.
http://www.philips.nl/c/-...g-872790089906100/prd/nl/
Ik weet gewoon niet welke ik nu moet halen. Kan iemand een high res foto posten van wat nu de "echte goede" is die ik moet hebben? Ik wil er 1 of 2 voor in de woonkamer die goed licht geven en wat neutraal zijn qua kleur. Niet te blauw/koud en niet te oranje/warm. Volgens mij moet ik dan iets hebben rond de 2700K en minstens 40W.
Een Econic warm wit met normale voet, 7 W (40 W) of een MyVision 9W (40W) normale fitting, warm wit.
[ Voor 47% gewijzigd door Executor16 op 28-01-2012 22:21 ]
WVL_KsZeN schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:56:
Ik heb iig de rechter van deze twee. Weet je zeker dat de verpakking niet open is geweest?
stuffie123 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:55:
Wat is dat nou voor een instelling? In plaats van gaan zitten mopperen op de LED lampen en bij voorbaat al een instelling hebben dat de medewerkers je niet kunnen helpen kan je het op z'n minst proberen. Kost je een hele minuut en dan krijg je misschien een antwoord als: "Deze gelige lampen zijn later binnen gekomen, het zou een andere serie kunnen zijn". Maar daarvan in de plaats ga je een foto maken met je telefoon, de vraag hier stellen en heb je ook geen antwoord.stuffie123 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:26:
Denk je nou echt dat de werknemers bij de Gamma verstand hebben van de producten die ze verkopen???
Kortom... waarom probeer je het niet gewoon in plaats van zo vooringenomen te zijn.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Deze moet je kopen, dat is de beste 40W gloeilamp vervanger die er is. En nee, ik ben niet de eigenaar van de webwinkel.Kan iemand een high res foto posten van wat nu de "echte goede" is die ik moet hebben? Ik wil er 1 of 2 voor in de woonkamer die goed licht geven en wat neutraal zijn qua kleur. Niet te blauw/koud en niet te oranje/warm. Volgens mij moet ik dan iets hebben rond de 2700K en minstens 40W.
Volgens mij zit er een fan in die master leds van Philips. Ben niet echt kapot van dat ideestuffie123 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:57:
Deze moet je kopen, dat is de beste 40W gloeilamp vervanger die er is. En nee, ik ben niet de eigenaar van de webwinkel.
ok, het is goed licht, op een werkbank of zo, maar gewoon voor de verlichting van de hal of woonkamer is het niks.
die fotos die eerder gepost zijn, en door universal creations aangepast, kan ik echt niks in herkennen.
weet je zeker dat je de plaatjes niet verwisseld hebt oid. ?
ik had hem in een armatuur aan het plafond, waar ook nog een +/-25 watt spiegel lampje (eco haolgeen, philips) en een 7 watt( ofzo) spaarlampje (ikea) in zat.
Dan is het verschil echt overduidelijk te zien. geen fotos van, maar het lampje ligt alweer in de auto, die gaat terug naar de lidl...
het verschil was overduidelijk op de muur en plafond, waar de ecohalogeen en de ledlamp naast elkaar op schenen. plafond is spuitwerk, cristal wit of zo, en de muur is mat wit gesausd, RAL 9xxx, maar niet de spierwitte, maar de andere witte, en ook niet de cremewit.
[ Voor 7% gewijzigd door engelbertus op 30-01-2012 12:34 ]
Er zit geen fan in, ik heb hem hier in gebruik.Executor16 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:57:
[...]
Volgens mij zit er een fan in die master leds van Philips. Ben niet echt kapot van dat idee
Ik denk enkel in de spots (halogeenvervangers). Heb er al reacties gelezen van mensen die een 10tal Master Led Spots in hun plafond hadden ingebouwd, en waarbij de fans resoneerde met elkaar waardoor het net een bijenkorf leek. Zelf (nog) geen ervaring mee, al heb ik deze spots zelf wel op het oog.stuffie123 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:30:
[...]
Er zit geen fan in, ik heb hem hier in gebruik.
Licht is meer dan OK, maar hij zoemt als een malle als ik hem wat dim. Ook flikkert hij soms (en irritant vaak bij sommige dimstanden).
Andere dimmer of toch een andere lamp (de 8W van LedItLight een aanrader?)
EDIT: ^&*@#%^&&$%^!& Laat ik m uit mijn handen vallen.... glas kapot.... Dat zijn dure scherven.
Maar eens kijken of ik er nog een goede toepassing voor weet, terugbrengen gaat nu niet meer.
Nu hij toch kapot is kan ik gelijk wel even fotootje van de binnenkant plaatsen.
Het zijn 2 flinke SMD's (denk 4W p/s). Rondom elke led zijn 14 hele kleine rode ledjes geplaatst (die stipjes)

[ Voor 51% gewijzigd door NovapaX op 31-01-2012 09:51 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ziet eruit als bridgelux LEDs (multi-die). Wel een beetje teleurstellend, want bridgelux is zeg maar de bargain bin van niet-chinese LEDs.NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:19:
Heb een 9W MyAmbiance peer/bol van philips (dimbaar) boven mijn eettafel gehangen.
Licht is meer dan OK, maar hij zoemt als een malle als ik hem wat dim. Ook flikkert hij soms (en irritant vaak bij sommige dimstanden).
Andere dimmer of toch een andere lamp (de 8W van LedItLight een aanrader?)
EDIT: ^&*@#%^&&$%^!& Laat ik m uit mijn handen vallen.... glas kapot.... Dat zijn dure scherven.
Maar eens kijken of ik er nog een goede toepassing voor weet, terugbrengen gaat nu niet meer.
Nu hij toch kapot is kan ik gelijk wel even fotootje van de binnenkant plaatsen.
Het zijn 2 flinke SMD's (denk 4W p/s). Rondom elke led zijn 14 hele kleine rode ledjes geplaatst (die stipjes)
[afbeelding]
4 staan er nu elke avond aan in de woonkamer. Het valt me op dat er een ontzettende hoeveelheid licht vanaf komt. Meer dan ik had verwacht. Ik heb foto's gemaakt maar die zijn op z'n zachtst gezegd brak te noemen ( telefoon camera ).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Deze heb ik ook, ook daar zitten geen fans in.mastadizzy schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:38:
[...]
Ik denk enkel in de spots (halogeenvervangers)....

Dat viel mij ook inderdaad op. We hebben ook wat GU10 Philips ledspotjes thuis, die wilde ik proberen in de overloop. Daar kreeg ik de spotjes met geen mogelijkheid in het armatuur. Blijken de spotjes bijna een mm dikker te zijn dan normale halogeenspotjes.sdirkx schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 00:03:
PS: Let op, want die laatst gelinkte spots van Philips zijn dikker dan een normale halogeenspot en passen niet in alle armaturen (zelfs 2 verschillende bij ons thuis).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Het licht zonder het glazen kapje lijkt wat minder uniform qua kleur.... in het midden is het voor het mooi wat te rood nu... beetje rozig maar nog heel erg acceptabel.
Zeker als je bedenkt dat ik meer dan 170 Watt bespaar!

Overigens geeft die 9watt echt een flinke bak mooi licht.... ik heb het idee dat ook het laatste jaar de LED-lampen weer aardig vooruit zijn gegaan in kwaliteit en efficiëntie (goede lampen lijken veel beter verkrijgbaar te zijn en ook minder duur)
De spaarlamp, die voorheen nog wel eens net zo efficiënt kon zijn als gloeilampvervanger (niet voor spotjes natuurlijk), lijkt het nu toch echt definitief te gaan verliezen.
[ Voor 34% gewijzigd door NovapaX op 01-02-2012 14:26 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
1. http://www.philips.nl/c/-.../prd/nl/?t=specifications
2. http://www.ecat.lighting....-ledbulb/929000159602_eu/
Edit: En wat moet je nou geloven: 8 Watt, 400 lumen, 2700K vervangt een 60 Watt lamp.
http://www.leditlight.net...-led-vervangt-60watt.html
En soms (ook bij Philips bv) zeggen ze 8 Watt, 470 lumen (dus meer licht) vervangt een 40 Watt lamp.
[ Voor 36% gewijzigd door Executor16 op 02-02-2012 00:32 ]
Verwijderd
Volgens mij wordt die ook in NL verkocht, heeft iemand al ervaring met deze?Juicie schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:10:
Ik weet niet of ie hier al genoemd is maar Ikea duitsland verkoopt een 5 Watt G10 Ledare

We hebben voor de rest alle energieslurpende lampen in huis vervangen door led- of spaarlampen en ik vind het eigenlijk jammer dat we deze energieslurper nog niet hebben kunnen aanpakken (eigenlijk te gek voor woorden dat je een lamp niet gebruikt omdat er geen zuinig alternatief voor is).
[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 03-02-2012 22:14 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik weet dat LEDVISION.be R7s lampjes heeft, eentje van 8W 118mm en eentje van 10W 190mm...Grrrrrene schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:07:
We hebben hier in de kamer zo'n schemerlamp staan met een halogeen staaflamp erin (ding is 300W). Hij staat daarom nooit aan (spotje dat erbij zit gebruiken we soms wel), maar een led-alternatief voor een dergelijke energievreter is bijna nergens te krijgen
Is daar gewoon geen behoefte aan ofzo? Ik snap daar nml niks van. Een spaarlamp is er sowieso niet, led hier en daar, maar dat moet via een webshop, reguliere shops hebben ze gewoon niet (nog nooit gezien).
We hebben voor de rest alle energieslurpende lampen in huis vervangen door led- of spaarlampen en ik vind het eigenlijk jammer dat we deze energieslurper nog niet hebben kunnen aanpakken (eigenlijk te gek voor woorden dat je een lamp niet gebruikt omdat er geen zuinig alternatief voor is).
Meer weet ik wel niet van hoeveel licht dat dat ding zou geven, maar zeker niet even veel als een 300W halogeen....
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Als ze zo plat zijn als ze lijken, zou het misschien passen, maar ik zou liever eerst bevestiging zien van iemand die een vergelijkbare lamp in gebruik heeft en hem bijvoorbeeld echt kan nameten. 't Is toch een lamp van ~40 euro
[ Voor 26% gewijzigd door Grrrrrene op 03-02-2012 22:31 ]
Dat probleem had ik ook. Zover ik weet is er momenteel gewoon nog geen werkbare oplossing om een 300W halogeenlamp door led te vervangen. Ik heb dus maar de hele schemerlamp vervangen door eentje waar een bolletje in kan en er een 18W spaarlamp in gedraaid. Werkt ook prima en bespaart meer dan voldoendeGrrrrrene schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:29:
Zo'n 300W halogeen zet je dan ook nooit op vol vermogen, tenminste, wij niet. Dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem is dat die led-alternatieven een diameter/breedte van 54mm hebben en dat gaat volgens mij nevernooitniet passen (ik zal het nog 's nameten, maar dat is bijna de diameter van een toiletrolletje).
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
ok. nog steeds niete echt superzuinig, maar het scheelt al de helft.
en wat nu als je toch zoveel licht nodg hebt?
en de kachel kan een standje lager ;-)
dat de kachel lager kan is geen goed argument. de kosten van gas per watt zijn een factor 10 ofzo lager dan bij elektriciteit.engelbertus schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:04:
ipv 300 watt halogeen staafje, kun je er ook een van 150 watt halen.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de plaatsing van veel lampen minder gunstig is, aangezien je meer het plafond opwarmt dan de kamer.
Als je doel is om je huis duurzaam te verwarmen misschien wel ;-) Elektriciteit is vrij gemakkelijk duurzaam te genereren. Puur energetisch wint de elektrische lamp (in de winter) ook; het zet energie om in licht en warmte. Uiteraard enigszins vals spelen want je gaat er vanuit dat de gebruiker precies die hoeveelheid wil/nodig heeft en daar dus geen verspilling op plaats vind. Vanuit Milieu oogpunt waarschijnlijk daarom niet eens zo heel slecht (zelf met grijze mix energie).RocketKoen schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:07:
[...]
dat de kachel lager kan is geen goed argument. de kosten van gas per watt zijn een factor 10 ofzo lager dan bij elektriciteit.
We zitten hier met een badkamer met 8x 20W 12V halogeen lampjes die we graag willen vervangen door LED, en de LEDARE serie leek ons perfect, maar ik zover ik op de IKEA site kan zien verkopen ze de LEDARE serie niet in MR16 fitting ?
Niet alleen in Duitsland. Deze week bij Ikea in Duiven bij Arnhem gekocht. Mooi licht voor weinig (4,99 euro) geld. Vervangt minstens 35 watt GU10 maar misschien zelfs 50Juicie schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:10:
Ik weet niet of ie hier al genoemd is maar Ikea duitsland verkoopt een 5 Watt G10 Ledare
Orginele lamp: Philips JDR-C GU10 (35 Watt)

HQ GU1020LHQ (3.2 Watt) vs LED1.de MEGA Spot II GU10 (2.3 Watt) alle twee uit 2007

Philips MyVision LED GU10 (3 Watt, 4 volgens de specs)

De HQ lamp lijkt, op de foto, nog redelijk, in de werkelijkheid is hij veel blauwiger, en de warmwitte lamp van Led1.de is in werkelijkheid ook echt zo geel. En de lichtbundel is te geconcentreerd.
Maar goed, de nieuwe lamp dus. Ten opzichte van de originele 35 watt Philips JDR-C GU10 lamp is de Philips MyVision LED GU10 qua lichtopbrengst erg mooi, goede spreiding van het licht. Op de muren 1 egale spreiding, geen "strepen" van het glas zoals bij de orginele lamp wel te zien was.
De hoek is volgens de specs 36 graden, dat geloof ik maar even. De lamp is niet dimbaar. Daarvoor heb je de Philips MyAmbiance serie voor nodig als ik het goed heb.
Energiekosten bij 5 uur per dag, voor een jaar. Geen idee hoe lang hij werkelijk per dag aan gaat staan, lamp hangt er nog maar net.
€ 1.65 (4 watt)
€ 14.47 (35 watt)
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Uiteraard, maar die 300W staat natuurlijk nooit op vol vermogen te branden. Al zou ik er een 150W in doen en die altijd op 75W gedimt gebruiken, dan nog is het bijna net zo'n energieslurpend apparaat als een moderne lcd-televisie en dat vind ik echt belachelijk als er alternatieven (zouden) zijnengelbertus schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:04:
ipv 300 watt halogeen staafje, kun je er ook een van 150 watt halen.
Maarja, misschien is de oplossing van MicroKid wel de beste: lamp verkopen of wegdoen naar de kringloopwinkel en een lamp terugkopen waar wel led- of spaarlampen in kunnen.
Als je een halogeenlamp dimt gaat de efficiëntie hard achteruit. Een halogeenlamp werkt ongedimd het efficiënst.
Grofweg kun je zeggen dat als je een lamp 50% dimt (en dan bedoel ik 50% vermogen), dat je dan 25% van het licht overhad. De efficiënte daalt dus al snel met een factor 2! Als je vaak dimt is het dus efficiënter om een gewoon een lamp met een lager wattage in te draaien.
Als je dus een bepaalde hoeveelheid licht wilt (gelijk aan 75W halogeen), en je hebt twee lampen, bv een 75 watt en een 300 watt lamp, dan heb je de volgende opties :
75 watt lamp gebruiken op 75 watt, kleurtemperatuur ongeveer 3100K
150 watt lamp gebruiken op +- 95 watt, kleurtemperatuur <3100K
300 watt lamp gebruiken op 150 watt, kleurtemperatuur <<3100K, geen idee hoeveel precies...
geven allemaal evenveel licht, enige verschil is de efficiëntie en de kleurtemperatuur (logisch, want deze zijn 100% van elkaar afhankelijk en is de reden dat halogeen efficiënter is, halogeen werkt bij een hogere temperatuur en is dus efficiënter).
[ Voor 45% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-02-2012 23:14 ]
Dat klopt en had ik al gemeten met mijn energiemeter. Als ik hem van 300W (gaat hij zelf overheen als ik het me goed herinner) terugregel naar ~150W komt er idd _veel_ minder licht uit. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat 150W alsnog bizar veel energie is als je het een uurtje of 2-3 laat aanstaan. En als het dan inderdaad zo is dat je op 50-75W geen licht meer overhoudt, is led gewoon een beter alternatief (en ook 75W vind ik eigenlijk teveel: ik heb niet voor niets al mijn gloeilampen eruit gedaan). Ik vind het alleen bijzonder lompe en lelijke oplossingen die voor deze staaflampen bestaan, dus dan is omruilen voor een normale lamp wellicht een beter idee.WVL_KsZeN schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:06:
Nou...
Als je een halogeenlamp dimt gaat de efficiëntie hard achteruit. Een halogeenlamp werkt ongedimd het efficiënst.
Grofweg kun je zeggen dat als je een lamp 50% dimt (en dan bedoel ik 50% vermogen), dat je dan 25% van het licht overhad. De efficiënte daalt dus al snel met een factor 2! Als je vaak dimt is het dus efficiënter om een gewoon een lamp met een lager wattage in te draaien.
Als je dus een bepaalde hoeveelheid licht wilt (gelijk aan 75W halogeen), en je hebt twee lampen, bv een 75 watt en een 300 watt lamp, dan heb je de volgende opties :
75 watt lamp gebruiken op 75 watt, kleurtemperatuur ongeveer 3100K
150 watt lamp gebruiken op +- 95 watt, kleurtemperatuur <3100K
300 watt lamp gebruiken op 150 watt, kleurtemperatuur <<3100K, geen idee hoeveel precies...
geven allemaal evenveel licht, enige verschil is de efficiëntie en de kleurtemperatuur (logisch, want deze zijn 100% van elkaar afhankelijk en is de reden dat halogeen efficiënter is, halogeen werkt bij een hogere temperatuur en is dus efficiënter).
Op mijn slaapkamer zitten nu 3x25W gloeilampen (eigenlijk twee, ééntje is kapot
Precies, maar een passende LED lamp ga je niet vinden... (alhoewel, ik laatst wel zoiets had gezien, maar dan een stuk groter..) Het beste is dus om het halogeenlampje te vervangen voor één met een lager wattage, dan ben je in ieder geval al 2x zo efficiënt bezig.Grrrrrene schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:18:
[...]
Dat klopt en had ik al gemeten met mijn energiemeter. Als ik hem van 300W (gaat hij zelf overheen als ik het me goed herinner) terugregel naar ~150W komt er idd _veel_ minder licht uit. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat 150W alsnog bizar veel energie is als je het een uurtje of 2-3 laat aanstaan. En als het dan inderdaad zo is dat je op 50-75W geen licht meer overhoudt, is led gewoon een beter alternatief (en ook 75W vind ik eigenlijk teveel: ik heb niet voor niets al mijn gloeilampen eruit gedaan). Ik vind het alleen bijzonder lompe en lelijke oplossingen die voor deze staaflampen bestaan, dus dan is omruilen voor een normale lamp wellicht een beter idee.
En dat is nou juist heel tegenstrijdig, want een hogere temperatuur betekent simpel meer warmteverlies. Warmte die alleen maar lastig is. Het lijkt alleen maar efficiënter omdat ze veel gerichter licht geven, waar gloeilampen meer verstrooien op plaatsen waar je er niets of weinig aan hebt.WVL_KsZeN schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:06:
........., halogeen werkt bij een hogere temperatuur en is dus efficiënter).
Ik weet dat www.ledmylight.nl ze wel heeft. Ze staan nog niet op de webshop, maar ik zou zeggen stuur ze een mailtje. Ze zitten onder in Friesland, geen idee of dat voor jou een beetje in de buurt is. Hier thuis heb ik er ook een, en die blijft zelfs branden als de lamp uit isGrrrrrene schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:07:
We hebben hier in de kamer zo'n schemerlamp staan met een halogeen staaflamp erin (ding is 300W). Hij staat daarom nooit aan (spotje dat erbij zit gebruiken we soms wel), maar een led-alternatief voor een dergelijke energievreter is bijna nergens te krijgen
Is daar gewoon geen behoefte aan ofzo? Ik snap daar nml niks van. Een spaarlamp is er sowieso niet, led hier en daar, maar dat moet via een webshop, reguliere shops hebben ze gewoon niet (nog nooit gezien).

[ Voor 9% gewijzigd door boazkl0p op 05-02-2012 19:16 ]
Fout, het is simpelweg een natuurkundig verschijnsel. Bij een hogere temperatuur wordt er meer uitgestraald in het zichtbare deel van het spectrum..Techneut schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:00:
[...]
En dat is nou juist heel tegenstrijdig, want een hogere temperatuur betekent simpel meer warmteverlies. Warmte die alleen maar lastig is. Het lijkt alleen maar efficiënter omdat ze veel gerichter licht geven, waar gloeilampen meer verstrooien op plaatsen waar je er niets of weinig aan hebt.
Vergelijk het met een dikke vermogensweerstand waar je 100W doorheen jaagt, maar die nooit warmer wordt dan 100' celsius -> er gaat wel 100W in, maar er komt geen (zichtbaar) licht uit!
Halogeenlampen zijn efficiënter dan gloeilampen omdat ze werken op een hogere temperatuur van de gloeidraad, en dáárom zijn ze efficiënter. Lui die halogeenlampen kopen, omdat ze efficiënter zijn dan gloeilampen, en ze vervolgens gaan dimmen (omdat dat sfeervoller is), hadden net zo goed hun gloeilampen kunnen houden. Als de gloeidraad dezelfde temperatuur is (en dus dezelfde kleurtemperatuur), dan is de efficiëntie hetzelfde (afgezien van een klein verschil door idd warmteverliezen.)
Zoek anders eens op 'zwarte straler' en de wet van Planck. Een goed plaatje van wikipedia is de volgende :

Hier zie je duidelijk dat bij een temperatuur van 4000K het gros van het licht wordt uitgestraald in het zichtbare gebied, en dat bij 3000K het gros van het licht in het infrarode gebied (en dus niet zichtbaar is) zit. (bij een hogere temperatuur verschuift de top van de bult naar links.)
* WVL_KsZeN is overigens natuurkundige.
Even bijvertellen voor de minder-natuurkundige dat het zichtbaar spectrum tussen de +/- 375 nm (violet) tot 780 (rood) nm ligt.WVL_KsZeN schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:34:
[...]
Fout, het is simpelweg een natuurkundig verschijnsel. Bij een hogere temperatuur wordt er meer uitgestraald in het zichtbare deel van het spectrum..
Vergelijk het met een dikke vermogensweerstand waar je 100W doorheen jaagt, maar die nooit warmer wordt dan 100' celsius -> er gaat wel 100W in, maar er komt geen (zichtbaar) licht uit!
Halogeenlampen zijn efficiënter dan gloeilampen omdat ze werken op een hogere temperatuur van de gloeidraad, en dáárom zijn ze efficiënter. Lui die halogeenlampen kopen, omdat ze efficiënter zijn dan gloeilampen, en ze vervolgens gaan dimmen (omdat dat sfeervoller is), hadden net zo goed hun gloeilampen kunnen houden. Als de gloeidraad dezelfde temperatuur is (en dus dezelfde kleurtemperatuur), dan is de efficiëntie hetzelfde (afgezien van een klein verschil door idd warmteverliezen.)
Zoek anders eens op 'zwarte straler' en de wet van Planck. Een goed plaatje van wikipedia is de volgende :
[afbeelding]
Hier zie je duidelijk dat bij een temperatuur van 4000K het gros van het licht wordt uitgestraald in het zichtbare gebied, en dat bij 3000K het gros van het licht in het infrarode gebied (en dus niet zichtbaar is) zit. (bij een hogere temperatuur verschuift de top van de bult naar links.)
* WVL_KsZeN is overigens natuurkundige.

WTFboazkl0p schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:13:
[...]
Ik weet dat www.ledmylight.nl ze wel heeft. Ze staan nog niet op de webshop, maar ik zou zeggen stuur ze een mailtje. Ze zitten onder in Friesland, geen idee of dat voor jou een beetje in de buurt is. Hier thuis heb ik er ook een, en die blijft zelfs branden als de lamp uit isJe energieleverancier meet dan 0W, maar door zwerfstroom komt er wel een beetje licht uit.
[afbeelding]
Oscar Wilde
Maar da's heul geen natuurkunde meer!mastadizzy schreef op zondag 05 februari 2012 @ 23:21:
[...]
Even bijvertellen voor de minder-natuurkundige dat het zichtbaar spectrum tussen de +/- 375 nm (violet) tot 780 (rood) nm ligt.
het was ook geen advies, maar een alternatief.RocketKoen schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:07:
[...]
dat de kachel lager kan is geen goed argument. de kosten van gas per watt zijn een factor 10 ofzo lager dan bij elektriciteit.
elke joule warmte die geproduceerd wordt, heb je in huis plezier van. een warm plafond laat je verwarmde lucht minder snel afkoelen.
de prisj ervan.. je wilt toch ook licht hebben en nu heb je als bijproduct de warmte.
het is natuurlijk altijd verspilling als je iets niet nodig hebt.
het ging ook om zuinige alternatieven voor een 300 watt "bouwlamp" in een gewoon armatuur voor in een woning. eigenlijk ook absurd dat ze die lampen verkopen.
er zijn geen led lampen voor, dus mijn "oplossing" was volgens mij toch een hele goeie, en de opmerking over dat de kachel lager kon meer een grapje uiteraard.
misschien zijn er zelfs 75 of 50 watt halogeenlampen voor in zon lamp. ze zijn allemaal 230 volt, dus je krijgt geen probleem met een voeding oid.
Dit topic is gesloten.
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen