Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.526 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Het spectrum van een LED zal ook (voorlopig) altijd anders zijn dan gloeilampen van alle soorten, omdat... dat inherent is aan het soort licht. Het is onnodig om ze zo precies mogelijk hetzelfde te willen hebben; je moet LEDs gewoon echt als apart soort lichtbron zien.

En dat heeft ook voordelen. Niet langer is het nodig om superrood licht en ontzettend hoog verbruik voor weinig licht te hebben zodra je je lichten dimt. Een LED wordt zelfs efficiënter (en flink) als je hem dimt, en de lichtkleur blijft bijna precies hetzelfde. Een dimmer zoals een dimmer bedoeld is: de lampen minder licht, maar wel hetzelfde licht laten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Mee eens. Als aanvulling: de kleurkwaliteit (CRI) is nog wel een aspect waar ze bij de doorontwikkeling aan werken. Kleuren moeten namelijk zo natuurgetrouw mogelijk overkomen.
PS: Toch willen mensen vaak 'warm' licht in de huiskamer voor de sfeer en de kleurtemperatuur van LEDs is toch vaak nog een stukje kouder dan dat van halogeen.
Dat LEDs nu steeds vaker dimbaar zijn met een normale dimmer vind ik wel een pluspunt!

[ Voor 43% gewijzigd door dutch79 op 05-01-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

sdirkx schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:58:
[...]

Voor n paar euro meer heb je de dimbare variant :? Heb die en die dimt goed.
Heb je een linkje voor me? Ik kon hem echt niet vinden bij zijn ebay-shop.

EDIT:

Ik zag laatst nog bij de slager hele goede lampen. Iets van 10 in een circel en in het midden 1 rode. Ziet er zo niet uit maar het licht is echt enorm mooi. Mooie kleurtemperatuur en het vlees ziet er nog erg smaakvol uit bij dat licht. Zal ook wel een paar centen kosten ben ik bang :X

[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 06-01-2012 00:22 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sdirkx schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:36:
[...]

LED is zover ik tot nu toe heb gezien nog nooit gelijk geweest qua kleur aan halogeen, dus daar moet je ook niet teveel op rekenen.
Maar waarom beweren fabrikanten dan LED lampen van 2700K te hebben?

Ik heb weer wat testen gedaan met verschillende dimbare 2700K eco gloeilamp, eco halogeen en LED 's.
Frappant is dat de NIET LED lampen allemaal (bijna 100%) dimbaar zijn en qua kleur niet of nauwelijks verschillen laten zien, maar dat de LED lampen vaak maar 50% dimbaar zijn en qua kleur er totaal niet op lijken (ondanks dat er dus 2700K op de doos staat en het tering dure CREE lampjes zijn!)!!

Bij ons zijn dus alle LED lampen er weer uit.

Mocht er nog iemand echte 2700K LED lampen vinden, dan hou ik me aanbevolen :D
Maar maak dan wel ff een foto met een 2700K Philips / Gamma / Praxis lampje als bewijs.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik vond dit op G+ wel een interessant comment:
Okay, so, disclaimer: I used to work for a lighting company that was investing HEAVILY in LED technology. I've also been a display elitist for 20 years, so I know lighting.

First and foremost: anything you buy today in a Compact Fluorescent (CCFL is technically incorrect) or LED is going to suck, period. The color temperature is wrong. Anything that has comparable costs to an incandescent, simply put, is going to be garbage. Producing LEDs at the correct color temperature is still very expensive from a production standpoint, and yields are still pretty mediocre relative to the "blue-white" (4000-5000K) LEDs that you see in all the cheap flashlights. If you actually care about your eyes, do yourself a favor, and stick with incandescent bulbs.
The CORRECT color temperature that your eyes want, is 2700-3000K. (This is daily use source lighting, not to be confused with monitor temperatures which should be D65/6500K or D55/6000K typical.) Producing 2700-3300K LEDs is very, very hard. If you want to see what a properly manufactured, white correct LED looks like, you want to go to a lighting showroom that features Kichler under-cabinet lighting. They were first, and they are still the best.

That's also why LEDs are going to suck for bulbs as replacement lighting for some years to come. Under-cabinet lighting is directional; spotlighting, basically. LEDs produce a very narrow light beam, usually between 85 and 140 degrees facing. An incandescent and most filament bulbs (e.g. xenon and yes +Lars Troen - halogen too) produce light not in 360 degrees, but in fact, omnidirectionally. Hence the reflective backing on spotlights; it's to focus the light beam and prevent the back leakage. An LED does not have this. So they're fine for things like spotlighting, if you pay for the right color temperature. But extremely poor for omnidirectional lighting, like lamps, ceiling fixtures, and so on. This is a long standing engineering problem, which has NOT been solved yet. Yes, I've seen and tested the LED drop-in bulbs. And they suck. The issue is that you have to have a refraction/reflector assembly which converts a very tight beam to omnidirectional WITHOUT blocking beam paths OR diminishing lumens. To understand just how hard this is: try to create a sphere with a pencil. No, I don't mean draw a circle. I mean create an actual ball of pencil graphite, using just a pencil and paper. That, is the LED bulb engineering problem in a nutshell.

As for compact fluorescent bulbs, they still have the ballast problem. People don't understand just how important the ballast quality is in a CCFL - the answer is, "ballast defines quality of the bulb period." Poor quality ballasts lead to poor quality lighting with issues like long startup times, flickering, and color shifting. The actual excited elements within the bulb itself, don't vary all that much. Color temperature and dispersion is defined by the refractor, otherwise known as the glass. I still have yet to see a single CFL that outlasts an incandescent with frequent on-off usage. CFLs are fine, if you can find the right temperature, for near constant-on usage. The on-off usage typical in a home though? Is what kills the low quality ballasts. Which are the only kind you can find at stores like Wal-Mart and Home Depot.
The other thing that people keep ignoring, or being deliberately and willfully ignorant of, is the fact that CFL are much worse polluters than any other type of bulb out there, period. You know why there's a hazmat label on a CFL? Because it is very true. A typical incandescent bulb circa 3 years ago is made from silica glass, tungsten, and a variety of conductive materials for the base ranging from copper to aluminum alloys. Any given CFL you purchase is guaranteed to contain both mercury AND lead; the mercury as a vapor form inside the glass tubing, and lead within the ballast. The claims of "reduced mercury" ring false when you realize the claims are based on ALL bulbs sold lasting 8000 hours regardless of manufacturer, conditions, and ignoring all breakage. (Not to mention the EPA clean up guide actually grinds the mercury dust into surfaces and makes it impossible to remove. Great job, guys.) Then there's the exponential decay over time which can start as early as 80% of 'rated lifespan.' Not to mention the low quality of double-enclosed bulbs - all of mine showed sputter burns within a few months, indicating leakage of the internal tubing.

So, long story short. If you want quality lighting, stick with incandescent, halogen or xenon bulbs for omnidirectional applications, spend a lot of time hunting the net for the extremely rare "quality CFL" (good luck on that one) and be prepared to pay through the nose, and keep the LEDs for spotlighting applications where they really do excel.

... boy, that was a lot longer than I thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een deel van het verschil zit hem er in dat 2700K LED niet hetzelfde is als 2700K halogeen (want het is geen blackbody spectrum), en een (veel groter) deel zit hem erin dat een halogeenlamp meestal van zichzelf een lagere kleurtemperatuur heeft (2100-2300K) terwijl LED-lampen bijna zonder uitzondering te 'koud' worden verkocht, en een werkelijke kleurtemperatuur van 2700-3500K hebben.

Cree doet namelijk geen garanties op de werkelijke kleurtemperatuur en chromaticiteit. Ze verschepen een bin '2700-3500K' naar een lampenfabrikant en die bouwt ze in, waarbij er een paar daadwerkelijk 2700K zijn en de meeste andere hoger. Alleen Osram verkoopt echt warme LEDs waar ze garanties geven over de kleurtemperatuur, CRI en chromaticiteit, maar die vind je nog niet tot nauwelijks in LED-lampen.

Maar om nou meteen al je LED-lampen weg te doen omdat ze niet perfect op halogeen lijken is ook weer jammer :P zo belangrijk is de exacte kleur toch niet? Of hangen ze in dezelfde ruimte als halogeen en krijg je dan duidelijk tintverschil te zien?

@Ultrasub: goh, dat is wel een heel erg gefrustreerde post :P Beetje tendentieus en overdreven geschreven, maar in essentie heeft hij wel gelijk. Het is trouwens niet zo dat al die problemen die hij beschrijft onoplosbaar zijn (sterker nog, er bestaan prima optica en andere oplossingen voor omnidirectionele LEDs en er zijn genoeg kwaliteits-spaarlampen, hoewel kwik altijd een fundamenteel en onverwijderbaar onderdeel van spaarlampen zal zijn) maar het is wel zo dat als je zoiets wil, je flink meer betaalt dan de lampjes bij Ikea.

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 06-01-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
mux schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:02:
@Ultrasub: goh, dat is wel een heel erg gefrustreerde post :P Beetje tendentieus en overdreven geschreven, maar in essentie heeft hij wel gelijk. Het is trouwens niet zo dat al die problemen die hij beschrijft onoplosbaar zijn (sterker nog, er bestaan prima optica en andere oplossingen voor omnidirectionele LEDs en er zijn genoeg kwaliteits-spaarlampen, hoewel kwik altijd een fundamenteel en onverwijderbaar onderdeel van spaarlampen zal zijn) maar het is wel zo dat als je zoiets wil, je flink meer betaalt dan de lampjes bij Ikea.
Dat is een beetje zijn post stijl ja :+
Moet je een beetje doorheen lezen. Op papier komt hij erg negatief/agressief over soms. Maar weet met ieder onderwerp waar hij over mee praat wel waar hij het over heeft. Anders praat hij er niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niet anders dan ik dus :P

edit: ok, dat klinkt wel heel blasé...

[ Voor 53% gewijzigd door mux op 06-01-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Maar om nou meteen alle mannen weg te doen omdat ze niet perfect op vrouwen lijken is ook weer jammer :P zo belangrijk is de exacte ronding en uitstulping toch niet? Of hangen ze in dezelfde ruimte als de vrouwen en krijg je dan duidelijk verschil te zien?
Ik hoop door wat kleine aanpassingen aan je commentaar dat nu duidelijk is dat je er helemaal naast zit met je commentaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ze hangen dus wel in dezelfde ruimte als andersgekleurde verlichting? 'Je zult toch een andere reden hebben dan alleen de precieze kleurtemperatuur' is waar ik naartoe wil.

[ Voor 42% gewijzigd door mux op 06-01-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:37:
Ze hangen dus wel in dezelfde ruimte als andersgekleurde verlichting? 'Je zult toch een andere reden hebben dan alleen de precieze kleurtemperatuur' is waar ik naartoe wil.
Yep, ze hangen in dezelfde ruimte alswaar zelfs flame (~ 2200K) verlichting hangt.

En het gaat er niet om dat ze allemaal precies op elkaar lijken, maar de geconstateerde verschillen zijn gewoon absurd ondanks dezelfde '2700K' spec: ze zijn nog witter dan de TL verlichting (die ook nog eens in diezelfde ruimte in het plafond is weggewerkt als noodverlichting).

En daarbij valt de dimbaarheid (ondanks gebruik van geadviseerde Berker dimmers) dus ook nog tegen!

En last but not least: nee, ze veranderen ook niet van kleur bij dimmen. En dat is ook jammer moet ik zeggen en ook de moeilijkheid daarvan ontgaat me even: we kunnen wel naar de maan, maar een combi LED maken met een extra gele LED oid erin die harder gaat branden als er gedimd wordt is niet mogelijk??

Tja als ik dit lees:

Sharp supplies white-light LED lighting modules in four shades - ‘Normal White light’, ‘Warm White light’, comparable to a light bulb, and two shades in the field of ‘High Colour Rendering White’ - whereby the colour temperature lies in the range of 2,200 to 11,500 Kelvins.
...dan zou het dus wel moeten kunnen, tot wel 2200K!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

... maar zelfs een 2200K CCT LED zal een piek in blauw hebben, die hem altijd een ander kleurtje geeft dan een blackbody radiator. Dat is niet erg als je alleen LED hebt, maar je kunt (net als met spaarlampen) niet die meuk naast elkaar ophangen en hopen dat het werkt. Voor de mierenneukers onder ons is het alles of niets. Maargoed, de meeste mensen hebben ook geen probleem met gedimd gloei in dezelfde ruimte als vol aan gloeilampen of spaarlampen, en dat is net zo'n kleurverschil. De meeste mensen zíen het niet eens :P

Dat ze niet goed dimbaar zijn komt doordat ze eigenlijk de verkeerde dimmethode gebruiken... Of beter gezegd, omdat een TRIAC dimmer niet goed samenwerkt met de dimmethode in die LEDs. Er zijn er ook die het goed doen... maar dat is nog steeds een loterij.

En je hebt dan nog een probleem: een halogeenlamp die op 1% gedimd is geeft maar 0.1% van zijn originele hoeveelheid licht. Een LED geeft dan ongeveer 1.5% van zijn voluit-hoeveelheid licht. Je ogen zien ook nog eens pseudo-logaritmisch, dus het lijkt alsof de LED dan veel lichter is, zelfs als hij wél goed dimt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
Het beste kun je LED-lampen die in ruimte komen te hangen uit 1 batch kopen. Overigens zijn al mijn GU-10 en MR16 spotjes nagenoeg dezelfde kleur en lichtsterkte, ook al komen ze uit verschillende batches en zelfs types. Ik denk dat de kleurtemperaturen binnen de 100K van elkaar liggen (als ik de nieuwste met de oudste vergelijk).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar om nou meteen al je LED-lampen weg te doen omdat ze niet perfect op halogeen lijken is ook weer jammer :P zo belangrijk is de exacte kleur toch niet? Of hangen ze in dezelfde ruimte als halogeen en krijg je dan duidelijk tintverschil te zien?
De reden dat ik jaren geleden gekozen heb voor halogeen is de warme kleur. Ideaal voor verlichting in leefruimtes waar het warm en gezellig moet aanvoelen. Ik ga die spotjes niet vervangen door LED als die niet in een warme kleur beschikbaar zijn. En ik vermoed vele mensen met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Plaatje, woorden, 1000x, enzovoort...

1. Lampjes voluit:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2w2ev0o.jpg

2. Lampjes max. gedimd (met RC/faseafsnijding dimmer, geadviseerd door LED lampen verkopers!!)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/jg07ew.jpg

De deelnemers waren, in willekeurige volgorde, oftewel van links naar rechts:
- LedItLight 3x2W, 2700K, dimbaar
- Praxis 28W Eco halogeen, 2700K, dimbaar
- Philips 25W Eco reflector gloeilamp, 2700K, dimbaar

Noot 1: Foto's zijn op het scherm iets geler/roder dan volgens mijn ogen. Kan aan mijn scherm liggen.
Noot 2: Met 3 LedItLight lampen dimmen de lampen net zo ver, ligt dus niet aan gebruik van 1 lamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 19-09 12:53

Cree doet namelijk geen garanties op de werkelijke kleurtemperatuur en chromaticiteit. Ze verschepen een bin '2700-3500K' naar een lampenfabrikant en die bouwt ze in, waarbij er een paar daadwerkelijk 2700K zijn en de meeste andere hoger. Alleen Osram verkoopt echt warme LEDs waar ze garanties geven over de kleurtemperatuur, CRI en chromaticiteit, maar die vind je nog niet tot nauwelijks in LED-lampen.
Als de producent een beetje zijn best doet en niet de standaard order code uit de datasheet pakt maar ook even in binning and labeling kijkt dan kan het al een stuk preciezer. Ook bij Cree. Maarja, dan worden ze duurder vanwege het beperkte aantal beschikbaar etc.

Maar ik vraag mij af of het nu echt een probleem is of dat mensen 'zoeken' Net of de kleur weergave van een gedimde gloeilamp zo lekker representatief is.
Spaarlampen zijn meestal ook blauwer en hebben ook 'vreemd' spectrum vergeleken met een gloeilamp en die zijn ook behoorlijk geaccepteerd.

Verder ben ik al in meerdere ruimtes (winkels) geweest waar echt niet iedereen omhoog keek om ze zien waar die blauwe gloed vandaan kwam, terwijl er toch echt led lampen hangen.
Komt denk ik ook omdat alleen de zons opgang en ondergang zo'n lage kleur temperatuur hebben en overdag is dit ook veel hoger.

Persoonlijk hoeft het van mij allemaal niet zo geel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xs2tom schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:28:
[...]
Spaarlampen zijn meestal ook blauwer en hebben ook 'vreemd' spectrum vergeleken met een gloeilamp en die zijn ook behoorlijk geaccepteerd.
Dat heeft wel jaren geduurd en nu nog moet je met een zaklamp de spaarlampen zoeken bij mensen in de woonkamer. Dat heeft volgens mij maar 1 reden: Kleur.

Sfeerverlichting moet warm zijn, daarom zijn kaarsen ook zo populair. Alleen is het handig als je, ipv een kaars aan te steken, een schakelaar over kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Mars Warrior schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:16:
Plaatje, woorden, 1000x, enzovoort...

1. Lampjes voluit:
[afbeelding]

2. Lampjes max. gedimd (met RC/faseafsnijding dimmer, geadviseerd door LED lampen verkopers!!)
[afbeelding]

De deelnemers waren, in willekeurige volgorde, oftewel van links naar rechts:
- LedItLight 3x2W, 2700K, dimbaar
- Praxis 28W Eco halogeen, 2700K, dimbaar
- Philips 25W Eco reflector gloeilamp, 2700K, dimbaar

Noot 1: Foto's zijn op het scherm iets geler/roder dan volgens mijn ogen. Kan aan mijn scherm liggen.
Noot 2: Met 3 LedItLight lampen dimmen de lampen net zo ver, ligt dus niet aan gebruik van 1 lamp!
Die is dus niet dimbaar. Maar ze zijn er wel. Ook met n halogeendimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sdirkx schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:59:
[...]

Die is dus niet dimbaar. Maar ze zijn er wel. Ook met n halogeendimmer.
Ze zijn dus wel dimbaar, maar het gaat om de definitie van dimbaar.
Het is niet voor niets dat je tegenwoordig bij LED lampen het label 100% dimbaar ziet: waar bij gloei/halogeenlamen het percentage NOOIT van belang is geweest (altijd 100% vanzelfsprekend), is dat nu plotseling met die prachtige nieuwe technieken wel een heikel punt.

Bij sommige LED lampen zie je nu ook staan dat ze maar 50% dimbaar zijn. Klagen helpt dus zo blijkt!

Maar goed, de leverancier beweert voor mijn spot nog steeds "De lichtkleur van deze LED lamp is 2700 kelvin, dit is gelijk aan het oude vertrouwde gloeilamplicht. Als u uw lampen vervangt door deze LED lampen,dan zult u geen enkel verschil merken in licht."

En "Deze LED lampen zijn dimbaar met normale dimmers."

En verder over de Berker dimmer: "Met deze dimmer is het mogelijk traploos te kunnen dimmen met een bereik van minimaal 90% zonder flikkering. Zelfs 1 stuks is geen probleem".

Nou, in alle gevallen NIET waar dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, 90% dimbaar denk ik wel dat klopt. Het probleem is simpelweg dat 10% licht er voor het oog niet uitziet als 1/10 keer zo helder, maar eerder 1/2 tot 1/3 keer zo helder - lang niet zoveel als de terugloop in lichtopbrengst van een gloeilamp.

LEDs dimmen is in het geheel geen supermakkelijke bezigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Oh, en wat ik nog vergeten was, afhankelijk van de stroom (eigenlijk temperatuur) verloopt de kleur ook. Dus zelfs al kiest iemand een juiste bin zonder rekening te houden met de rest van het systeem (eventuele filtering en of breking van het optie) over de verschillende hoeken, etc. Kun je dus niet je lamp specificeren vanuit de led spec. maar zul je moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel veel E14 kleine fitting spotjes. Nu denk ik erover om deze te vervangen door led's.
Maar het moet wel dimbaar zijn.

Op ebay kwam ik deze tegen met een eigen dimmer:
http://www.ebay.co.uk/itm...sive-Dimmer-/170743883007
(ook in andere aantallen met een losse dimmer verkrijgbaar).

Ik lees veel negatieve verhalen over het dimmen van LED spotjes.
Gaat het met zo'n meegeleverde dimmer wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 09:45
Exirion schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:27:
[...]

Klopt, maar het is toch betrekkelijk. Ik heb hier een strip van 5 meter op een hele fijne kleur ingesteld, zodanig dat de werkkamer over de lengte van 2 bureau's (sfeer)verlicht wordt. Verbruik: 28W. In de woonkamer idem met een strip achter een meubel geplaatst:

[afbeelding]

Als ik 'm zodanig instel dat de verlichting samen met de andere verlichting in onze huiskamer niet te overheersend is: een slordige 10W verbruik. Dat zijn cijfers waar ik prima mee kan leven :)
Welke/wat voor controller (en voeding) heb jij ervoor gebruikt?
Gewoon de standaard controller?
Ben namelijk op zoek naar een goede aangezien ik ongeveer zoiets door de gehele woonkamer wil gaan maken :)

Zelf al wat onderzoek gedaan maar blijkt dat niet iedereen tevreden is met een standaard controller, niet zulke warme kleuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Natrixz op 07-01-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
mux schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 11:20:
Nouja, 90% dimbaar denk ik wel dat klopt. Het probleem is simpelweg dat 10% licht er voor het oog niet uitziet als 1/10 keer zo helder, maar eerder 1/2 tot 1/3 keer zo helder - lang niet zoveel als de terugloop in lichtopbrengst van een gloeilamp.

LEDs dimmen is in het geheel geen supermakkelijke bezigheid...
Tsja, wat versta je onder dimbaar. Bij 'n halogeenspot (afhankelijk van het soort dimmer) begin je misschien ook wel bij bv. 10 of 15%. Ik kan niet zien of een LED-spot dan minimaal bij 20 of 30% begint. Een spot gebruiken op 50-100% vind ik persoonlijk ook goed bruikbaar. Heb nu een spot die ergens vanaf die 20 of 30% goed dimbaar is. Geen flikkering. Met de goedkoopste dimmer verkrijgbaar. Prima toch? Ga nog wel een paar andere proberen. Heb inmiddels zelfs een testopstelling. :P
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2573ert.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Natrixz schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:59:
Welke/wat voor controller (en voeding) heb jij ervoor gebruikt?
Gewoon de standaard controller?
Dat is een 'eigen' controllertje. Het is gebaseerd op een reference bordje van een LPC1114 (ARM Cortex M0) met een OL2381 RF chip. De LEDs worden aangestuurd door FETs die aan de PWM uitgangen van de LPC hangen. Het is spul van m'n werk :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 09:45
Hmm, dan moet ik dus of goed verder zoeken naar wel een goede controller...of er ook zelf 1 in elkaar knutselen :P
Thanks iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
UltraSub schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:02:
Ik vond dit op G+ wel een interessant comment:
[...]
G+ = ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://www.gplus.com/ of https://plus.google.com misschien, denk het eerste.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 08-01-2012 14:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:11:
Ik heb heel veel E14 kleine fitting spotjes. Nu denk ik erover om deze te vervangen door led's.
Maar het moet wel dimbaar zijn.
Dat heb ik ook overwogen maar kwam al snel tot de conclusie dat ik dan minimaal 300 euro kwijt ben aan lampjes en op lange termijn de kosten er ook niet uit krijg ten op zichten van spaarlampen. Pas na 15 jaar zou het rendabel zijn, ja doei! Ik blijf nog lekker bij spaarlampen zolang led belachelijk duur blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Led hoeft niet belachachelijk duur te zijn, afhankelijk van waar je ze koopt. De kwaliteit is helaas nog wel wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 17:14

michels911

4690Wp

sdirkx schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:33:
Led hoeft niet belachachelijk duur te zijn, afhankelijk van waar je ze koopt. De kwaliteit is helaas nog wel wisselend.
Ik heb vrijwel alles vervangen door Led. Vanmiddag met de decoupeerzaag bezig en ineens, pats ,twee nieuw LED (Ledare) spots een verdieping lager, maar op dezelfde groep, houden er spontaan mee op. Iets van een inductiepiek of zo? Is daar wat aan te doen? Anders wordt het met wat klussen een dure hobby zo!
Of eerst alle lampen uit natuurlijk :-)

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zou niet mogen gebeuren, maar het kan best zijn dat de voeding van de LEDs daar net even te gevoelig voor was. Het is in ieder geval niet normaal, en ik zou gewoon naar Ikea terug gaan om garantie te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Zit er aan te denk hier te gaan bestellen, actie duurt nog een maand en zeker niet duur:
http://www.samenkopen.net/action_products/799656

Heb nu de DX 5 meter led-strip met bijbehorende driver, deze is niet op de gewenste kleur instelbaar en vind is behoorlijk jammer.
http://www.dealextreme.co...e-controller-dc-12v-14852

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die strip is prima, heb er zelf ook 15+ meter van in m'n kamer hangen. Controller is qua kleuren e.d. niet echt geweldig inderdaad, voor de knipperende disco effecten is hij leuk, maar echt kleuren mengen wil beter met een andere controller.

Ik heb gewoon een dimmer die per kanaal kan dimmen gekocht. Kan er alle kleuren mee maken die ik wil.

http://www.ebay.com/itm/R...3cbfb31750#ht_4021wt_1396

Al zijn deze ook wel leuk: http://www.samenkopen.net/action_product/799656/979657

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ThinkPadd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 00:09:
Die strip is prima, heb er zelf ook 15+ meter van in m'n kamer hangen. Controller is qua kleuren e.d. niet echt geweldig inderdaad, voor de knipperende disco effecten is hij leuk, maar echt kleuren mengen wil beter met een andere controller.

Ik heb gewoon een dimmer die per kanaal kan dimmen gekocht. Kan er alle kleuren mee maken die ik wil.

http://www.ebay.com/itm/R...3cbfb31750#ht_4021wt_1396

Al zijn deze ook wel leuk: http://www.samenkopen.net/action_product/799656/979657
De 5 meterstrip hangt hier al een jaar of 2 in de woonkamer. Vaste plek moet ie nog steeds krijgen maar omdat ik nog geen (naar mijn idee) goede dimmer heb gevonden is dit nog niet gedaan.

Die van ebay gaat morgen in bestelling.

Ik hoef toch niet zo perse een afstandsbediening voor die ene keer dat ik van kleur verander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mux schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:31:
Zou niet mogen gebeuren, maar het kan best zijn dat de voeding van de LEDs daar net even te gevoelig voor was. Het is in ieder geval niet normaal, en ik zou gewoon naar Ikea terug gaan om garantie te claimen.
Als ik zie wat voor drivers er in die LED's zitten verstopt verbaast het me niks. Daarom heb ik zelf binnenkort mijn spotjes op deze voeding:

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2087/12123074/22270983/369161395.jpg

Hopelijk is het wat :P Efficiëntie is misschien niet heel hoog maar ik denk eerlijk gezegd beter dan al die losse 230 spots. Of ik moet er naast zitten...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:42:
[...]
Dat heb ik ook overwogen maar kwam al snel tot de conclusie dat ik dan minimaal 300 euro kwijt ben aan lampjes en op lange termijn de kosten er ook niet uit krijg ten op zichten van spaarlampen. Pas na 15 jaar zou het rendabel zijn, ja doei! Ik blijf nog lekker bij spaarlampen zolang led belachelijk duur blijft.
De dimbare 12 E14's van 40 W in mijn woonkamer kan ik vervangen voor rond de 120 euro voor 3x2's.
Bespaar je per stuk zo'n 15-35 watt mee. Gemiddeld z'n 300W per uur voor de 12. Met 2000 branduren red ik dan al 600 kWh en dus 120 euro. Dat redt ik wel binnen 2 jaar. Maar in de andere ruimtes wordt dat inderdaad lastig. Ik bewaar gewoon de 12 spots die ik overhoud als reserves en als die over een paar jaar ook op zijn vervang ik de rest wel met leds die dan goedkoper zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:16
Ik heb de laatste weken weer een vervangslag gedaan en heb behoorlijk wat nieuwe LED lampen getest, gekocht en teruggebracht.

Mijn ervaringen:

E27: De Philips Econic 7 Watt (350 lumen) en de Philips MasterLed 8 Watt (470 lumen) zijn tot nu toe de beste E27 gloeilampvervangers die ik heb gezien. Van de eerste heb ik er inmiddels 4, van de laatste ga ik er nog 4 kopen. Beide lampen zijn perfect dimbaar en zoemen niet.

E14: De Philips Myambiance 3 Watt (136 lumen). Hiervoor geldt hetzelfde: zeer mooi warm licht, vergelijkbaar met een gloeilamp van 15 watt. Ik heb 2 maal de kogel en 2 maal de kaars. Deze lampen zijn prima geschikt voor een bedlamp, kandelaar, etc. Als je ze dimt gaan ze zoemen, daar heb je helaas niets aan.

E14: De Philips MyVision 3 Watt. Deze vond ik te wit en heb ik terug gebracht.

E14: De Ikea LED lamp 4.3 Watt (200 lumen). Ook een prima lamp, iets witter dan die van Philips, maar toch goed genoeg. Een boel licht voor niet al te veel geld (7 euro). Deze lamp is niet dimbaar.

GU10: Phlilips Master LEDspot 4 Watt, 40 graden warm wit (310 Cd). Een goede vervanger voor de GU10 halogeen van 35 watt. Ik zag eerlijk gezegd nauwelijks verschil met halogeen. De lamp is perfect dimbaar en zoemt niet.

E14: De Power LED tipkaars 3,6 Watt (180 lumen). Qua vorm en lichtopbrengst een mooie lamp, maar de kleur is het toch net niet. Ik heb er 5 in een kandelaar zitten en ik hou ze wel, puur omdat er geen alternatief is met dezelfde uitstraling.

Al met al ben ik zeer content met de laatste ontwikkelingen. De Philips MyAmbiance en MasterLED serie zijn echte aanraders. En geloof me, ik heb al heel wat verschillende LED lampen gezien...

[ Voor 3% gewijzigd door stuffie123 op 13-01-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Is de MASTER LEDspot GU10 Perfect Fit 4 W 230V dimbaar met een goedkope dimmer?
Is trouwens 310Cd.

Vind 't jammer dat er nog geen sterkere spots zijn met dezelfde retrofit behuizing. Zoals de 7W (80m lang!) :|

[ Voor 161% gewijzigd door dutch79 op 12-01-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... de MyVision te wit ?? :o

Ik heb hier 3x E14 MyVision in zo'n staande papieren Ikea lamp zitten. Kan me even niet meer herinneren hoeveel watt... iig de 25 watt equivalent (ik dacht 5 watt).

Deze geeft een erg mooi warm-wit licht, zelfs ietsje mooier dan een Philips Econic 5 watt in e27 formaat die naar boven schijnt vanuit een staande lamp. Een zelfde Myvision (gelijke specs) in E27 formaat vond ik zelfs veel te 'warm' :).

Had je niet toevallig de novallure te pakken? Die is idd akelig koud.

Hier hebben de meeste ledlampen voor in de woonkamer trouwens wel (nog werkende) spaarlampen vervangen, maar de meeste spaarlampen vertoonden toch aardige verouderingsverschijnselen (steeds trager op gang komen, etc. ).

In de bedlampen hebben we nu trouwens twee MyAmbiance lampen zitten, maar daar staan we tweeslachtig tegenover: Aan de ene kant geven ze mooi warm licht (hoewel mss net ietsje te roze). Maar als we 's nachts wakker worden of 's ochtends vroeg terwijl het buiten nog donker is, dan vinden we het toch wel fel als ze zo in 1 keer aan gaan. Wat dat betreft heeft een oudere trager startende spaarlamp toch voordelen :+

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
stuffie123 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:13:
Ik heb de laatste weken weer een vervangslag gedaan en heb behoorlijk wat nieuwe LED lampen getest, gekocht en teruggebracht.

Mijn ervaringen:

E27: De Philips Econic 7 Watt (350 lumen) en de Philips MasterLed 8 Watt (470 lumen) zijn tot nu toe de beste E27 gloeilampvervangers die ik heb gezien. Van de eerste heb ik er inmiddels 4, van de laatste ga ik er nog 4 kopen. Ik heb geen ervaring met het dimmen.
De Philips Econic 7 Watt bevalt hier ook prima.
Ik heb boven de eetkamertafel 2 stuks aan een gezamelijke dimmer hangen.
Dimmen werkt perfect. Lampen zijn eigenlijk altijd gedimd, te veel licht anders.

Ik heb wel de oude dimmer moeten vervangen. Die kon niet omgaan met lage wattages.
Zo'n dimmer kost wel ongeveer 40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
@eymey: daar heb je n wakeup light voor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
@electricalex: had je last van zoemen of flikkeren bij die dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
sdirkx schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:33:
Is de MASTER LEDspot GU10 Perfect Fit 4 W 230V dimbaar met een goedkope dimmer?
Is trouwens 310Cd.
De GU10 (pagina 27) is dimbaar en ik heb het inmiddels ook getest. Ik heb het bericht aangepast. En je hebt gelijk, Philips heeft het opgegeven in Cd, beetje ouderwets.

[ Voor 37% gewijzigd door stuffie123 op 13-01-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdirkx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:55:
@eymey: daar heb je n wakeup light voor! ;)
haha, tsja.... dan moet je wel precies van te voren weten op welk tijdstip je wakker wordt omdat je moet plassen :+

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zo, ik heb mijn Philips Master 7W MR16 warm white binnen :)

En nu komt volgens mij de stomste vraag ooit :+ Er staat geen polariteit op, 12Vac. Kan ik er dan ook gewoon 12Vdc opzetten?

Maar belangrijkste, even de foto's:

philips master led side

philips master led rear

philips master led front

EDIT:

Aan de foto's heb ik volgens mij een versie met een erg kleine hoek. De reflector is helemaal geel dus een behoorlijk rechte straal naar voren.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 12-01-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
ElectricAlex schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:04:
[...]

De Philips Econic 7 Watt bevalt hier ook prima.
De Philips MasterLED 8 Watt is precies hetzelfde, maar geeft iets meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ha, op sommige sites (die van philips overigens niet) werd vermeld dat 12Vac ook 12Vdc mocht zijn. Ik heb hem even snel op 12V gezet en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Zeer zeker geen koud licht! Ik heb een foto genomen maar die verdraait het enorm. Mijn DHD is hier in ieder geval niet echt geschikt voor. Ik ga nog zoeken naar een camera die het wel fatsoenlijk kan...

Hier de foto van het trapgat, onder is een E14 spaarlampje, warm wit. Boven zie je de verlichting van de spot (het is lastig om de hele elektronica te verplaatsen naar iets anders)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xP3xb2ofvB1QksTUUrf1cLEO/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pYA0o0WJ4GNScOytd0LEVcwi/medium.jpg
Let zeker niet op de stof daar :x Maar zo zit het nu in elkaar met mijn 433mhz kaku :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 13-01-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NoxiuZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:33:
Ha, op sommige sites (die van philips overigens niet) werd vermeld dat 12Vac ook 12Vdc mocht zijn. Ik heb hem even snel op 12V gezet ...
12V AC of 12V DC? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
sdirkx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:50:
@electricalex: had je last van zoemen of flikkeren bij die dimmer?
Nee dus, geen flikker/zoemen. Ik zit nu toevallig onder die gedimde lampem en ze zijn echt te dimmen van voluit tot (bijna) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik bedoel: wat het probleem met de oude dimmer was?
En die van 40 euro, wat voor type/merk is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

12Vdc ;) excusez moi.

Hij brandt nu op kaku (dimmer is kwijt, nog niet gevonden :+ )

Maar een nadeel, er zit een fan in. Ik heb nooit gedacht die te kunnen horen vanwege de zeer geringe warmteafgifte die LED's zouden hebben. Ik ben bang dat zodra ik er meer dan eentje inschakel ik ze ga horen :x

Leuk voor in een lawaaierige omgeving maar als je ze zonder lawaai wilt gebruiken wordt het lastig.

Ik wacht de 9W nog even af :) Kijken hoe goed ze dimbaar zijn en in hoeverre de kleurtemp. overeen komt met het verwachte.

De Master LED van philips ig iig. niet zo koud. Kouder dan halogeen maar nog steeds zeer acceptabel met halogeen op vol vermogen. De beloofde 2700k wordt zeer goed weergegeven, het is niet zo warm als halogeen maar het scheelt niet veel. Zeer zeker tevreden, behalve de fan die erin zit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kika? Dat is toch een bepaalde stichting? :X. Bedoel je niet "kaku" (klik aan klik uit) ? ;)

Trouwens, een fan in een lamp? :o. Gelukkig bij m'n Econic en MyAmbiance en MyVision nog niet gehoord :D. Wel dat ze erg vaak een iritante brom hebben die hoorbaar is als je een lamp vlak naast je hebt staan.

[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 13-01-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Als t hier om de retrofit gaat dan hebben ze bij dat formaat dus nog problemen met de koeling. Lengte is dan ook meestal 60mm of langer.
Led wordt ook heet maar het is geen stralingswarmte.

[ Voor 16% gewijzigd door dutch79 op 13-01-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ElectricAlex schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 23:26:
[...]

Nee dus, geen flikker/zoemen. Ik zit nu toevallig onder die gedimde lampem en ze zijn echt te dimmen van voluit tot (bijna) uit.
Welke dimmer heb je precies gekocht? En bestaan die ook in 'dubbele' variant? :P. Eerlijk gezegd hoop ik nog steeds dat klik aan klik uit ook eens met dimmers gaat komen die met lage belastingen om kunnen gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 13-01-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

sdirkx schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:55:
Als t hier om de retrofit gaat dan hebben ze bij dat formaat dus nog problemen met de koeling. Lengte is dan ook meestal 60mm of langer.
Led wordt ook heet maar het is geen stralingswarmte.
En daarbij komt nog dat halogeen juist meestal is gemaakt om convectie/geleidingswarmte tegen te houden, omdat het filament graag ~2400oC wil zijn, terwijl LEDs onder 75 graden willen blijven. Zelfs met de beste wil in de wereld krijg je zulk soort koeling niet voor elkaar in GU10 met meer dan 1 à 2W aan dissipatie. Het is dus op zich een teken van goede engineering dat ze er een fan in hebben gestopt.

Jammer dat dat lawaai maakt en onnodig energie verspilt, wat het idee van een LED-lamp een klein beetje gedeeltelijk teniet doet.

Dit is dus ook de reden dat LEDs wat moeilijker in een huishouden zijn te gebruiken als vervanger voor 'oude' lichttechnieken: LEDs hebben echt veel meer koeling nodig, wat meestal niet past in bestaande armaturen. Dan krijg je dus óf lelijke koelconstructies, óf een slechte levensduur omdat de LED en aangrenzende elektronica te heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True :).

Bij E27 en E14 begint Philips gelukkig wel te laten zien dat het ook anders kan, maar vooral bij Gu10 en kleiner blijft het nog een beetje een compromis-gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

eymey schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:45:
kika? Dat is toch een bepaalde stichting? :X. Bedoel je niet "kaku" (klik aan klik uit) ? ;)

Trouwens, een fan in een lamp? :o. Gelukkig bij m'n Econic en MyAmbiance en MyVision nog niet gehoord :D. Wel dat ze erg vaak een iritante brom hebben die hoorbaar is als je een lamp vlak naast je hebt staan.
Aangepast ;)

Ik heb hem nu op de dimmer zitten. Kaku is kapot (433mhz ding) gegaan :(

Overigens is de fan in de lamp alleen te horen als je er heel goed naar luistert. Als hij wat verder weg hangt hoor je hem al niet eens meer. Ik ben alleen bang dat 5 lampen wel lawaai gaan maken dat hoorbaar is.

Is volgens mij een 25mm fan die op 500rpm draait ofzo. Helaas gaat de fan niet zachter draaien als ik hem met mijn PWM dimmer gebruik.

Dus de fan is nog wel een nadeel van de lamp. Verder prima dimbaar tot bijna uit. In de laagste stand kan hij soms gaan knipperen, ik denk dat de drivers het niet zo leuk vinden in de lamp zelf.

Ook krijg je er een leuke animatie bij, als ik hem - vnml - in de lagere standen omhoog of omlaag druk gaat hij eerst veel feller branden en daarna corrigeert hij weer naar de normale stand. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 13-01-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
sdirkx schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 00:18:
Ik bedoel: wat het probleem met de oude dimmer was?
En die van 40 euro, wat voor type/merk is dat?
Ik moest even zoeken, maar het is deze:

http://www.leditlight.net...lus-merkloos-frontje.html

(een TRIAC dimmer dus)

Mijn (25 jaar) oude dimmer kan prima overweg met 2x 60 watt gloeilampen en ook nog met 2 x 28 Watt ecohalogeen lampen, maar met 2 x7 Watt LED lampen liet hij het afweten. Inderdaad geflikker en zo. Traditionele dimmers kunnen meestal niet omgaan met lage wattages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De meeste LEDs, zelfs als ze dimbaar zijn, kunnen ook niet goed omgaan met TRIAC dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Die Philips lampen hangen bij de HEMA boven de make-up rekken, voor een ieder die ze eens in het echt wil zien. Ik weet niet af het bij alle vestigingen is, maar zeker op zuid plein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Heb inmiddels ook een retrofit Philips masterled gu10. Nou, retrofit no way! De afmetingen zijn niet gelijk en past dus ook niet in 2 van onze armaturen.......

De lamp is compatibel met de meeste bestaande armaturen met een GU10 lamphouder en is ontworpen als renovatievervanger voor 35 en 50 W halogeenlampen. De Perfect Fit 3W versie verzekert een 100% retrofit-oplossing, omdat de lamp qua afmetingen identiek is aan een Twistline halogeenlamp. <-- maar identiek aan 'n standaard Philips halogeenlamp!!!

Wel n mooie vervanger van 35W halogeen qua licht.

[ Voor 67% gewijzigd door dutch79 op 14-01-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mux schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:07:
[...]

En daarbij komt nog dat halogeen juist meestal is gemaakt om convectie/geleidingswarmte tegen te houden, omdat het filament graag ~2400oC wil zijn, terwijl LEDs onder 75 graden willen blijven. Zelfs met de beste wil in de wereld krijg je zulk soort koeling niet voor elkaar in GU10 met meer dan 1 à 2W aan dissipatie. Het is dus op zich een teken van goede engineering dat ze er een fan in hebben gestopt.

Jammer dat dat lawaai maakt en onnodig energie verspilt, wat het idee van een LED-lamp een klein beetje gedeeltelijk teniet doet.

Dit is dus ook de reden dat LEDs wat moeilijker in een huishouden zijn te gebruiken als vervanger voor 'oude' lichttechnieken: LEDs hebben echt veel meer koeling nodig, wat meestal niet past in bestaande armaturen. Dan krijg je dus óf lelijke koelconstructies, óf een slechte levensduur omdat de LED en aangrenzende elektronica te heet worden.
De Master LED 7W/MR16 is op dit moment erg koud. Hij staat in een gedimde stand waarbij hij met 4 spots de hele kamer nog te veel zou verlichten. Ik denk dat mijne dan wel levenslang mee gaat op deze manier. Gezien hij op vol vermogen echt veel licht geeft voor mijn kamer zal hij het meest in deze stand staan.

Lawaai heb ik eigenlijk geen last van met 1 exemplaar. Maar dan staat de PC vaak ook aan of ben ik ergens mee bezig zodat ik er geen erg in heb. Ergo, alleen als ik slaap wil ik hem niet kunnen horen en dan is het pas stil genoeg zodat het mogelijk wordt.

Dus stroomverbruik, ja. Maar 700ma voor een 7W/12Vdc is nog geen anderhalve watt extra. Ik wil ze nog wel eens zien naast een 9W/12Vdc chinese lamp. En dan kijken wat de verschillen zijn, volgens mij is het qua lichtopbrengst nihil en is het verbruik meer. Goedkope drivers zijn ook stroomslurpers.

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 14-01-2012 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
NoxiuZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:30:
Zo, ik heb mijn Philips Master 7W MR16 warm white binnen :)

En nu komt volgens mij de stomste vraag ooit :+ Er staat geen polariteit op, 12Vac. Kan ik er dan ook gewoon 12Vdc opzetten?

Maar belangrijkste, even de foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

EDIT:

Aan de foto's heb ik volgens mij een versie met een erg kleine hoek. De reflector is helemaal geel dus een behoorlijk rechte straal naar voren.
Wat ik jammer van deze spots vind is dat er een ventilator in zit om te koelen...zeker in een plafond gaat dit resoneren.
Verder wel een leuk spotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik had een MyVision E14 en een MyAmbiance E14 gekocht. Allebei 3 Watt, 136 lumen, 2700K (warm wit), mat, kogel. Dus twee lampen met dezelfde specs, maar met een andere naam. De MyVision was witter dan de MyAmbiance in hetzelfde armatuur. Hoe komt dat? Is de opgegeven waarde onjuist, of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
Ik wil zeven MR11-12V-20W halogeentjes gaan vervangen door LED. Liever iets teveel licht dan te weinig.

Ik heb een eerste slechte ervaring gehad met een zogenaamde 20W vervanger met 12 SMD LED's maar dat was niks. De bundel was erg wijds waardoor er wellicht veel lumen licht waren maar niet op een "spot".

Nu zie ik bij leditlight wel een hele mooie 3x1W Cree 35W vervanger, maar voor zo'n 28 euro per stuk wordt dat een hele aderlating en heb ik er nogal een early-adopter gevoel bij.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet helemaal precies hoe ver de stand van de techniek met LED's is. Maar ik vind dat die 3 x 1 W als vervanger van een 35 W gloeilamp nogal pretentieus. N,B. een factor van ruim 11.
Ik dacht dat tot nu toe een factor 5 het hoogst haalbare was. Daarbij zijn argumenten van bundeling eigenlijk niet relevant, want ook met gloeilampen (al of niet halogeen) kan met dat toepassen. Dus een 15 W equivalent lijkt me realistiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Techneut schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:29:
Ik weet niet helemaal precies hoe ver de stand van de techniek met LED's is. Maar ik vind dat die 3 x 1 W als vervanger van een 35 W gloeilamp nogal pretentieus. N,B. een factor van ruim 11.
Ik dacht dat tot nu toe een factor 5 het hoogst haalbare was. Daarbij zijn argumenten van bundeling eigenlijk niet relevant, want ook met gloeilampen (al of niet halogeen) kan met dat toepassen. Dus een 15 W equivalent lijkt me realistiser.
Ik weet niet of factor 11 te halen is, maar LED is veel gerichter licht dan Halogeen.
Hierdoor is (Bij spots)een beter rendement te halen met LED, dus hogere factor... bij "rondstralers" zal het rond de 5 liggen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Als 35W Halogeen vervanger heb je de "3x2W" nodig. Het daadwerkelijke verbruik ligt dan wel wat lager dan 6W overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Techneut schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:29:
De beste LED+driver-combinaties halen momenteel ~110-120lm/W, een 35W halogeen doet ongeveer 8-10lm/W (hogere vermogens/hogere kleurtemperaturen doen 15lm/W). Theoretisch is het absoluut mogelijk vandaag de dag.

Maar in werkelijkheid smokkelen fabrikanten op twee maniern: allereerst zitten er gewoon crappy 70lm/W LEDs in, en verder bedoelen ze in 9 van de 10 gevallen met '3W' niet het totaal opgenomen vermogen, maar het vermogen van de LED zelf zonder driver. In werkelijkheid wordt er dus bijvoorbeeld ongeveer 4W verbruikt door een '3W' LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
ik heb een armatuur in de hal waaar 3 x 40 watt lampen in mogen, van die kopspiegel lampen.
nu schijnt 40 watt veel t efel, en heb ik er dus 3 verschillende lampen in zitten, een 40 W, een eco halogeenlamp die met iets van 28 W overeen komt, en een spaarlampje je van de ikea.

die spaarlamp i swel het zuinigst maar heeft wel beroerd licht.
de eco halogeen en normale gloeilamp doen het op zich prima.

maar eigenlijk wil ik er gewoon led lampen in, van een watt of 25 equivalent. ik vind wel van die kopspiegellampen, maar die zijn meestal gu10, en ik moet gewoon e14 hebben.

zijn hier goeie niet al te dure vervangers voor? ik wil geen miskoop doen. dus een 3000 K lampje van de aldi voor 10 euro vind ik te duur / riskant om zelf uit te proberen.

voor 30 euro koop ik de rest van mijn leven nog gewoon de cohalogeenlampjes,inclusief nog een hele boel stroom
en het risico dat mijn hal er uit gaat zien als een abatoir loop ik liever ook niet.

dat had ik in mijn vorige huis met de ledlampen die je o.a. bij de postcodeloterij kon krijgen, maar die ook bij sommige supermarkten te koop wa sals een actie.

wat een vreselijk licht kwam daar uit zeg...
zo'n ervaring heb ik liever niet nog eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:51
engelbertus schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 00:05:
zijn hier goeie niet al te dure vervangers voor? ik wil geen miskoop doen. dus een 3000 K lampje van de aldi voor 10 euro vind ik te duur / riskant om zelf uit te proberen.

... en het risico dat mijn hal er uit gaat zien als een abatoir loop ik liever ook niet.
Als je geen abatoirgevoel wilt hebben dan moet je 3000K sowieso laten liggen! Ik zag dat de LED lampen van de Hema ook allemaal 3000K zijn. Veeeeels te wit. 2700K is het absolute maximum. Dat lijkt een beetje op halogeen op vol vermogen. Gedimd halogeen is overigens nog veel geler. Ik hoop dat ze een keer met 2500/2600K LED gaan komen, dan begint het ergens op te lijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

engelbertus schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 00:05:
wat een vreselijk licht kwam daar uit zeg...
zo'n ervaring heb ik liever niet nog eens....
Het probleem is dat een spec van 2700K blijkbaar dus niks zegt over de daadwerkelijke lichtkleur. Ik heb nu diverse 2700K lampen getest (LED, Halogeen, Gloeilamp), en de halogeen en gloeilampen zitten elke keer dicht bij elkaar qua lichtkleur, en de LED wijkt elke keer compleet af...
Zie een paar posts terug voor de voorbeelden.

Voor de philips lampjes: die zijn al eerder getest en in mooie plaatjes gevangen door een medetweaker.

En mijn referentie blijft daarbij dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Incand-3500-5500-color-temp-comparison.png
Voor mijn ogen vallen de meeste 2700K ledlampen tussen de 3500K en 5500K...

[ Voor 60% gewijzigd door Mars Warrior op 17-01-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
idd.. dus ik moet uitkijken naar iets van 2700. lag wel bij de aldi laatst, maar die waren alsnog duur, en ik had daar ook al twijfels over. en het was geen kopspiegellampje, dus dat was ook al negatief.

een ledlamp kopen voor 20 euro vindt ik wat te duur, omdat je dan zon beetje levenslang aan die lamp vastzit, als je het ooit terug wilt verdienen. en zo lang gaan die lampen vaak niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
een ledlamp kopen voor 20 euro vindt ik wat te duur, omdat je dan zon beetje levenslang aan die lamp vastzit, als je het ooit terug wilt verdienen. en zo lang gaan die lampen vaak niet mee.
En daar komt nog bij dat er in de toekomst waarschijnlijk andere, mooiere lampen tegen komt die je liever wilt hebben. Dus die ga je kopen en de oude... tja, wat doe je er mee?

Zo heb ik bijvoorbeeld nu een LEDlamp van de AH liggen in een bakje op zolder. Was ook 20 euro.

Maar ja. zie het als een hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag deze binnengekregen: http://www.dealextreme.co...hite-light-bulb-12v-58298

Mooi warm wit licht!! Heeft alleen geen diodes/gelijkrichter dus op een AC trafo flikkert hij nogal.

Ik zoek hem eigenlijk in MR16 maar kan die nergens vinden, iemand die misschien zoiets weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stuffie123 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:32:
[...]

En daar komt nog bij dat er in de toekomst waarschijnlijk andere, mooiere lampen tegen komt die je liever wilt hebben. Dus die ga je kopen en de oude... tja, wat doe je er mee?

Zo heb ik bijvoorbeeld nu een LEDlamp van de AH liggen in een bakje op zolder. Was ook 20 euro.

Maar ja. zie het als een hobby :)
Same here :)

Hier gaat het voorlopig echt nog niet over terugverdienen, met de bedragen die ik soms uitgeef om een nieuw lampje te testen.

Toch ben ik onderhand wel op een punt waar ik tevreden begin te raken met de ledlampen die ik nu in gebruik heb, iig in ruimtes zoals de woonkamer. Vooral op het gebied van kleurtemperatuur en lichtkwaliteit heb ik nu zowel voor sfeerverlichting als hoofdverlichting best een leuke mix.

Dus op de korte termijn zal het nu wel wat afnemen met hobby-test-aankopen :P. Tenzij er weer wat nieuws op de markt komt dat ECHT veelbelovend lijkt te zijn. De wat minder geslaagde aankopen hebben tot nu toe overigens ook her en der nog wel een plekje kunnen vinden.

Maar dat ik het ga terugverdienen, neu.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
eymey schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:38:
[...]

Tenzij er weer wat nieuws op de markt komt dat ECHT veelbelovend lijkt te zijn.
En dan komt er ineens een dimbare lamp op de markt, waarmee je met 2 kleine potmetertjes op de lamp zelf de max intensiteit (0-2000 lumen) en kleur (2000-3000K) kan instellen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
catchingfire schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:08:
Ik wil zeven MR11-12V-20W halogeentjes gaan vervangen door LED. Liever iets teveel licht dan te weinig.

Ik heb een eerste slechte ervaring gehad met een zogenaamde 20W vervanger met 12 SMD LED's maar dat was niks. De bundel was erg wijds waardoor er wellicht veel lumen licht waren maar niet op een "spot".

Nu zie ik bij leditlight wel een hele mooie 3x1W Cree 35W vervanger, maar voor zo'n 28 euro per stuk wordt dat een hele aderlating en heb ik er nogal een early-adopter gevoel bij.
Toch maar besloten 4x de MR11 3x1W Cree 35W vervanger van leditlight besteld (met het oog op plaatsing in keuken danwel kinderkamer of anders terugsturen).

In de keuken is het 3x niks, onbruikbaar, kan onder die lamp geen ingrediënten op een verpakking lezen. Weinig licht, geen strakke bundel, veel te warm (richting oranje). Dus 35W vervangers die in de verste verte niet in de buurt komen van een simpel 20W 30' halogeentje van Osram geloof ik.

Stop ik de lampjes op de kinderkamer in de plafondlamp... lijkt het licht daar opeens een stuk beter, in ieder geval zo goed dat ik ze daar erin laat zitten. (Daar zat ook 20W halo in)

Kan zoiets een trafo-probleem zijn? Spanning net iets te laag ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

stuffie123 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:07:
[...]

En dan komt er ineens een dimbare lamp op de markt, waarmee je met 2 kleine potmetertjes op de lamp zelf de max intensiteit (0-2000 lumen) en kleur (2000-3000K) kan instellen.

Dat zou wel het eeuwige gedoe over de kleur in een keer oplossen, iedereen z'n eigen kleur en sterkte bepalen.
Het kan dan alleen nog buiten de range liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Laatst online: 05-09 11:57
Voor een experiment twee ledlampjes gekocht voor op het toilet, maar het viel me op dat als de schakelaar uit staat deze nog nagloeien. Nu heb ik op internet rondgekeken en blijkt dat het probleem voor kan komen en dat je daarom wat aanpassingen moet doen om het "probleem" op te lossen. Enige wat ik niet kan uitvinden is of dit wel of geen stroom verbruikt. Iemand die hier een antwoord kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, het verbruikt geen extra stroom omdat je het circuit onderbroken hebt. De energie komt uit de ingangs- en uitgangsfilters in de LED-driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08
catchingfire schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:01:
Kan zoiets een trafo-probleem zijn? Spanning net iets te laag ofzo?
Probeer eens 1 LED MR11 samen met meerdere halogeen MR11's op de keuken trafo. Kans is groot dat die ene LED het nu wel goed doet.

Dat wordt veroorzaakt door de minimale belasting die je voeding nodig heeft om goed te werken (los van al dan niet efficiënt).

Oplossen door of een andere voeding of zoveel halogeen door LED vervangen dat het nog werkt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
The Lord schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:44:
Probeer eens 1 LED MR11 samen met meerdere halogeen MR11's op de keuken trafo. Kans is groot dat die ene LED het nu wel goed doet.

Dat wordt veroorzaakt door de minimale belasting die je voeding nodig heeft om goed te werken (los van al dan niet efficiënt).

Oplossen door of een andere voeding of zoveel halogeen door LED vervangen dat het nog werkt.
Het betrerft een ikea lamp met een soort van adaptor-case en een rail-strip waar 3 spotjes op zitten.
Wat ik had gedaan was links en rechts originele 20W halo, midden de nieuwe "35W" LED. En dan valt het LED licht compleet in het niet bij de 20W halo's.

[ Voor 4% gewijzigd door catchingfire op 19-01-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
stuffie123 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:07:
[...]

de temperatuur van de lamp heeft volgens mij niks met electronice te maken, maar met het materaail waar e led van gemaakt is. dat is dus niet aan t epassen, net als dat de temperatuur van een andere lamp niet te veranderen is ( of het moet misschien een rgb led zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Stefandepefan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:19:
Voor een experiment twee ledlampjes gekocht voor op het toilet, maar het viel me op dat als de schakelaar uit staat deze nog nagloeien. Nu heb ik op internet rondgekeken en blijkt dat het probleem voor kan komen en dat je daarom wat aanpassingen moet doen om het "probleem" op te lossen. Enige wat ik niet kan uitvinden is of dit wel of geen stroom verbruikt. Iemand die hier een antwoord kan geven?
ik had ook zoiets. ik heb een ir bewegingssensor en daar had ik led lampjes achter gezet. die sensor schakelt blijkbaar niet hard aan / uit, maar zet een hoge weerstand op de schakeldraad. dan blijft er stroom rondgaan voor de sensor zelf, en een gloeilamp gaat niet meer aan vanwege de hoge(re) weerstand dan een ledlampje.

voor een ledlampje is dat weinige stroom nog voldoende om iets te doen, maar voluit branden wil dan niet meer, waardoor deze gaat flikkeren ( vanwege de electronica in de ledlamp zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:15:
[...]
http://www.ebay.nl/itm/GU...=&hash=item6b1cb091b0
Ik heb een GU10 versie besteld. Even testen in mijn woonkamer tussen het halogeenlicht. Als ze bevallen bestel ik ze ook voor de badkamer.
Er is zojuist een exemplaar bij mij thuis bezorgd. Ik zal vanavond even wat foto`s schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:08
catchingfire schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:51:
[...]
Het betrerft een ikea lamp met een soort van adaptor-case en een rail-strip waar 3 spotjes op zitten.
Wat ik had gedaan was links en rechts originele 20W halo, midden de nieuwe "35W" LED. En dan valt het LED licht compleet in het niet bij de 20W halo's.
Interessant probleem. Het zou kunnen dat de voeding van de Ikea lamp interfereert met de voeding in de LED lamp zelf. Aangezien deze het beter lijkt te doen in een ander armatuur. Ben benieuwd f er iemand een tip op dat vlak heeft.

Moet ik wel zeggen dat 3x1W CREE als vervanger voor 35W halogeen wel erg enthousiast is. Halogeen zal rond de 10 lumen per watt liggen dus heb je ongeveer 250 lumen nodig.
250 l / 3 · 1 W = 117 l/W
Nu is 117l/W erg veel voor LED; de beste laboratorium LEDs bruikbaar voor productie liggen nu rond 230l/W meen ik. Uit ervaring gok ik dat de meeste LED MR11 en MR16 lampen tussen 65 en 95 l/W halen. De hele goede zullen best betere waarden kunnen bereiken.
Daarnaast, de halogeen lampen hadden een openingshoek van 30°? Dan wordt dat licht sterk gebundeld op een klein oppervlak vergeleken met een grote openingshoek.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

engelbertus schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:00:
[...]

de temperatuur van de lamp heeft volgens mij niks met electronice te maken, maar met het materaail waar e led van gemaakt is. dat is dus niet aan t epassen, net als dat de temperatuur van een andere lamp niet te veranderen is ( of het moet misschien een rgb led zijn)
Voor witte LEDs is dit waar, maar in de toekomst zullen er waarschijnlijk nog efficiëntere LEDs komen waarin een hele hoop individuele (smalbandige) kleuren worden gemaakt, een beetje zoals RGB-LEDs nu maar dan nog veel meer kleuren. Bij zulke varianten kun je dan de lichtkleur ook instellen.

Dat lijkt nu nog heel erg toekomstmuziek, maar net zo goed was het 5 jaar geleden toekomstmuziek dat er een LED zou bestaan die 160lm/W deed en die je zo in de winkel (of nouja, bij Farnell) kon kopen. En die is er nu ook. Het gaat hard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien wat het verschil is tussen de MyVision, MyAccent en MyAmbiance series van Philips? Ik weet dat de MyAmbiance serie dimbaar is en de overige series niet, maar zijn er behalve dat nog meer verschillen? Het is my totaal niet duidelijk en het lijkt soms wel alsof Philips de namen compleet willekeurig door elkaar gebruikt.

Ik zoek bijv. een E14 kogel vergelijkbaar met 15W gloeilamp. Dan kan ik bijv. de MyAmbiance E14 3W (15W gloeilamp) kiezen, die is dimbaar maar dat is niet perse noodzakelijk in mijn geval. Als ik dan naar de MyAccent serie kijk (niet dimbaar) dan zie ik op de Philips website enkel een E14 van 2W (10W gloeilamp) wat weer te weinig is. Echter, blijkbaar bestaat er wél een E14 3W versie in de MyAccent serie, gezien deze link die ik vond op internet:

http://download.p4c.phili...2790091830400_pss_nld.pdf

Maar deze lamp is dus niet te vinden in het assortiment op de website van Philips. De overige specificaties zijn echter exact hetzelfde als de MyAmbiance. De MyAccent serie LIJKT dus gewoon een niet dimbare variant van de MyAmbiance serie. Is dit correct, of zijn er toch nog andere verschillen in kwaliteit/lichtkleur/etc?

En dan is er ook nog de MyVision serie, in deze serie is wederom een E14 verkrijgbaar van 3W (15W gloeilamp). Wat is dan weer het verschil tussen deze lamp en die uit de MyAccent serie, ze lijken exact hetzelfde. Ik begrijp er helemaal niks meer van, om dan nog maar helemaal te zwijgen over de Novalure serie van Philips die exact dezelfde lampen lijkt te bevatten als de bovengenoemde series. Kan iemand mij misschien wat duidelijkheid geven wat betreft de verschillen tussen deze series, heb al een mail gestuurd naar de Philips helpdesk maar dan krijg ik doodleuk een standaard reply dat ik maar op hun website moet kijken... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michels911 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:09:
[...]

Ik heb vrijwel alles vervangen door Led. Vanmiddag met de decoupeerzaag bezig en ineens, pats ,twee nieuw LED (Ledare) spots een verdieping lager, maar op dezelfde groep, houden er spontaan mee op. Iets van een inductiepiek of zo? Is daar wat aan te doen? Anders wordt het met wat klussen een dure hobby zo!
Of eerst alle lampen uit natuurlijk :-)
Alle leds met regel elektronica die er nu zijn gaan snel defect.

alleen leds zonder die troep leven langer...zoals mijn leds, vloeistof gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 04:52:
[...]

Alle leds met regel elektronica die er nu zijn gaan snel defect.

alleen leds zonder die troep leven langer...zoals mijn leds, vloeistof gekoeld.
LOL, wat een post... beetje hoog "Wij van WC-eend, adviseren...." gehalte...
En waarom zouden "jouw" LEDs beter zijn, en zijn andere per definitie slecht?

Dit is precies waarom LED een relatief slechte naam heeft, als een lampje kapot gaat ligt dat niet aan het lampje zelf, of omstandigheden... nee, het ligt aan alle ledlampen. (behalve vloeistof gekoeld natuurlijk |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3xNix schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:04:
[...]

LOL, wat een post... beetje hoog "Wij van WC-eend, adviseren...." gehalte...
En waarom zouden "jouw" LEDs beter zijn, en zijn andere per definitie slecht?

Dit is precies waarom LED een relatief slechte naam heeft, als een lampje kapot gaat ligt dat niet aan het lampje zelf, of omstandigheden... nee, het ligt aan alle ledlampen. (behalve vloeistof gekoeld natuurlijk |:( )
Nee het ligt aan de drivers, die houden het niet jaren lang uit.
Zelfs Philips ledlampen gingen bij een test van de consumentenbod gewoon stuk.

Echter de Liquid leds die ik altijd koop hebben geen driver nodig, dus dat stukje onstabiele techniek ontbreekt.
Ik heb buiten een lamp die sinds 2009 aanstaat en werkt nog perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:47:
[...]

Nee het ligt aan de drivers, die houden het niet jaren lang uit.
Zelfs Philips ledlampen gingen bij een test van de consumentenbod gewoon stuk.

Echter de Liquid leds die ik altijd koop hebben geen driver nodig, dus dat stukje onstabiele techniek ontbreekt.
Ik heb buiten een lamp die sinds 2009 aanstaat en werkt nog perfect!
Ik snap best dat je enorm fan ben van de "liquid led" en waarschijnlijk aandelen hebt hierin.
(geschat op je post-geschiedenis)

Maar ik heb in de Consumenten gids van November 2011 hier niets over gelezen, ook heb ik hier geen liquid leds gezien... of waar dan ook getest op internet. (websites van fabrikanten neem ik niet serieus, omdat hier nogal misleidende info op staat)

Ik werk zelf ook met verlichting en heb zelf 4x 4W WW(3000K) E14 LED-bolletjes in mijn kamerlamp en die zitten er ook al 2 jaar en 6 dagen in, en dat inclusief electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Laatst online: 05-09 11:57
mux schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:39:
Nee, het verbruikt geen extra stroom omdat je het circuit onderbroken hebt. De energie komt uit de ingangs- en uitgangsfilters in de LED-driver.
Dank voor het snelle antwoord. Ik was er wel bij vergeten dat er ook een ventilator aan gekoppeld zit die na het uitschakelen nog een paar minuutjes doordraait. Ik had het idee dat dit de oorzaak was en dat het circuit mogelijk nooit volledig onderbroken is.
engelbertus schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:04:
ik had ook zoiets. ik heb een ir bewegingssensor en daar had ik led lampjes achter gezet. die sensor schakelt blijkbaar niet hard aan / uit, maar zet een hoge weerstand op de schakeldraad. dan blijft er stroom rondgaan voor de sensor zelf, en een gloeilamp gaat niet meer aan vanwege de hoge(re) weerstand dan een ledlampje.

voor een ledlampje is dat weinige stroom nog voldoende om iets te doen, maar voluit branden wil dan niet meer, waardoor deze gaat flikkeren ( vanwege de electronica in de ledlamp zelf)
De lampjes flikkeren gelukkig niet want dan had ik ze direct weggehaald. Ik denk echter wel dat ik ze alsnog zal weghalen omdat ik niet helemaal tevreden ben met het kleur licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:47:
Hoe kun je dit soort dingen zeggen als je pretendeert verstand te hebben van de techniek en nota bene die dingen zelf verkoopt?

Ik geef toe dat lang niet alle drivers even jofel in elkaar zitten, maar die liquid-led nonsens verbetert daar helemaal niks aan. Het is vooral heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:27:
Weet iemand misschien wat het verschil is tussen de MyVision, MyAccent en MyAmbiance series van Philips? Ik weet dat de MyAmbiance serie dimbaar is en de overige series niet, maar zijn er behalve dat nog meer verschillen? Het is my totaal niet duidelijk en het lijkt soms wel alsof Philips de namen compleet willekeurig door elkaar gebruikt.

Ik zoek bijv. een E14 kogel vergelijkbaar met 15W gloeilamp. Dan kan ik bijv. de MyAmbiance E14 3W (15W gloeilamp) kiezen, die is dimbaar maar dat is niet perse noodzakelijk in mijn geval. Als ik dan naar de MyAccent serie kijk (niet dimbaar) dan zie ik op de Philips website enkel een E14 van 2W (10W gloeilamp) wat weer te weinig is. Echter, blijkbaar bestaat er wél een E14 3W versie in de MyAccent serie, gezien deze link die ik vond op internet:

http://download.p4c.phili...2790091830400_pss_nld.pdf

Maar deze lamp is dus niet te vinden in het assortiment op de website van Philips. De overige specificaties zijn echter exact hetzelfde als de MyAmbiance. De MyAccent serie LIJKT dus gewoon een niet dimbare variant van de MyAmbiance serie. Is dit correct, of zijn er toch nog andere verschillen in kwaliteit/lichtkleur/etc?

En dan is er ook nog de MyVision serie, in deze serie is wederom een E14 verkrijgbaar van 3W (15W gloeilamp). Wat is dan weer het verschil tussen deze lamp en die uit de MyAccent serie, ze lijken exact hetzelfde. Ik begrijp er helemaal niks meer van, om dan nog maar helemaal te zwijgen over de Novalure serie van Philips die exact dezelfde lampen lijkt te bevatten als de bovengenoemde series. Kan iemand mij misschien wat duidelijkheid geven wat betreft de verschillen tussen deze series, heb al een mail gestuurd naar de Philips helpdesk maar dan krijg ik doodleuk een standaard reply dat ik maar op hun website moet kijken... }:|
Ik heb van bijna al die series wel het e.e.a. liggen (zie ook paar posts terug).

MyAmbiance lampen hebben een behoorlijk warme lichtkleur, soms zelfs iets te veel richting roze. Wil je een lamp die wat meer 'gewoon' 2700k licht geeft, ga dan voor de MyVision. Die hebben in e14 formaat zowel een 15w als een 25w equivalent.

Alleen met de MyAccent heb ik nog geen ervaring. Maar gezien de naam verwacht ik dat die behoorlijk koud-achtige 3000k lichtkleur zullen geven. Wel jammer, want ben eigenlijk nog steeds op zoek naar iets met de 'warmte' van de myambiance, maar dan in een 10w versie.

Novallure kan ik niet aanraden. Heb daar 1 lampje (15w equivalent) van gekocht maar ze geven heel koud licht. Zal in sommige armatuur designs of in een vitrinekastje bv. best mooi kunnen zijn, maar niet voor sfeerverlichting.

De MyVision en MyAmbiance lampen liggen nu trouwens ook erg veel bij de AH XL (iig die in Almere). Van de MyVision zijn er trouwens ook enkele exemplaren in 'flame' uitvoering gemaakt. Let daarop :D (staat wel op het doosje)
Stefandepefan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:19:
De MyAmbiance lampjes van Philips gloeien overigens ontzettend na :D. (en niet door standby spanning, vervuiling op de nul of iets dergelijks, gebeurt ook als je de stekker uit het stopcontact trekt :P ). Als je ze uit doet geven ze een nog soort spookachtig groenachtig na-schijnsel (beetje zoals de vroegere CRT beeldschermen).

Wat betreft dat zachtjes blijven branden: Ik heb dat zelfs eens met een spaarlamp gehad. Die zette ik gewoon uit met een snoerschakelaar (enkelpolig). Maar ik zag dat de buisjes lichtjes bleven gloeien. Als ik ze aanraakte met een vinger gingen ze feller gloeien :X

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 20-01-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:21:
[...]

Hoe kun je dit soort dingen zeggen als je pretendeert verstand te hebben van de techniek en nota bene die dingen zelf verkoopt?

Ik geef toe dat lang niet alle drivers even jofel in elkaar zitten, maar die liquid-led nonsens verbetert daar helemaal niks aan. Het is vooral heel duur.
Hoezo die ik verkoop? Ik verkoop helemaal geen ledlampen, ben niet gelieerd aanledshops, dat is een misverstand denk ik.

Nou over de drivers zijn we het dus eens d:)b

Maar Jullie kopen de goedkoopste troep, maar echte goede lampen die laten jullie vaak links liggen.
Ja liquid-led zijn duur, maar ga eens naar de Duitse webshop, yep 40% goedkoper en een tientje verzendkosten, kijk dat scheelt.
Dat ze niet in de testen voorkopen is simpel, ze weten niet dat ze bestaan.
Ik betwijfel of jullie er wel eens 1 in het echt gezien hebben. Toen ik mijn filmpjes posten was er weinig negatiefs over te zeggen, kleur etc.. perfect. Zelfs de grootste haters gingen neuzelen over de iso van de foto's B-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit soort reclame praat tegenwoordig toegestaan op tweakers? Vroeger werd objectiviteit tenminste nog gewaardeerd hier.
Pagina: 1 ... 21 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)