Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 78 Laatste
Acties:
  • 878.551 views

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 15:32
ik had deze besteld http://www.ledlampendirec...dimbaar-vervangt-50w.html

heb er nu 1tje geprobeert en geeft goed en mooi licht.
ik heb niet veel ervaring met ledlampen maar weten jullie of de prijs van zo'n lamp redelijk is of duur?
dat kon ik zelf niet zo goed inschatten.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12 16:58
Ik zocht in het begin altijd naar 4x TL verlichting voor mijn badmeubel. Heb daar nu 2x TL boven het meubel, en 2x onder het meubel. Sneuvelen constant. Dus wilde ik LED, maar is tot nu toe niet te krijgen in de juiste maten.

Was ik gisteren op dealextreme aan het rondkijken voor mood verlichting. En toen viel het kwartje. Wat nou als ik in plaats van die TL's gewoon LED strips monteer? Kan ik ook nog kiezen tussen knalhard wit licht, en voor een relax moment in bad met bijpassende verlichting (RGB LEDs). En toen kwam ik hier op uit:
http://www.leditlight.net...r-instelbaar-5-meter.html (overigens best prijzig, als ik het vergelijk met DX, is dat omdat ze waterdicht zijn?)

Nu ben ik niet zo thuis in deze wereld, het is voor mij mijn eerste, dus zit ik met wat vraagjes.
- Er staat dat je ze kunt knippen om de 5 cm. Hoe moet ik me dan voorstellen dat je ze aan de controller/trafo kunt connecteren? Want geknipt worden ze dan sowieso. Badmeubel is 2,40 m breed, dus zeg dat ik boven en onder een strip van 2,30 wil plakken. Dan moet ik dus wel vanaf die controller naar twee strips. Kan dat?
- Nu zijn de TL's gemonteerd op een schakelaar. Die schakelaar bedient een stopcontact, waar de 4 TL's op zijn aangesloten. Mag ik er vanuit gaan dat ik gewoon de controller/trafo insteek op dat stopcontact, en op die manier gewoon de boel aan en uit kan zetten? Onthoudt de controller dan de laatst gebruikte kleur? Of hoe moet ik dat zien?

/edit
Nog een vraagje, kunnen dit soort controllers trouwens dimmen?
Aan de knopjes op de AB te zien wel.

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 13-12-2011 11:47 ]

Verwijderd

Ik ga binnenkort mijn badkamer verbouwen en uiteraard is licht ook een onderwerp van discussie. In principe wil ben ik groot voorstander van LED, alleen ben ik bang dat de spreidingshoek niet groot genoeg is.

Een zoektocht levert mij deze lamp op. (3X2WATT - GU10) Een recensie op Olino was redelijk positief.

Dat verhaal is alweer een paar jaar oud en volgens mij is er de laatste 3 jaar wel wat gebeurd op de LED-markt. Is er een lamp die ik absoluut zou moeten overwegen in mijn badkamer (2m X 3,5m)

Moet voldoen aan:
- warm
- goede spreidingshoek

• Speedfightserv
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:45:
Ik ga binnenkort mijn badkamer verbouwen en uiteraard is licht ook een onderwerp van discussie. In principe wil ben ik groot voorstander van LED, alleen ben ik bang dat de spreidingshoek niet groot genoeg is.

Een zoektocht levert mij deze lamp op. (3X2WATT - GU10) Een recensie op Olino was redelijk positief.

Dat verhaal is alweer een paar jaar oud en volgens mij is er de laatste 3 jaar wel wat gebeurd op de LED-markt. Is er een lamp die ik absoluut zou moeten overwegen in mijn badkamer (2m X 3,5m)

Moet voldoen aan:
- warm
- goede spreidingshoek
deze heb ik zelf aangeschaft mede om de grote verspreidings hoek (120 graden) en het warme licht
http://www.ledlampendirec...dimbaar-vervangt-50w.html

zie 2 posts terug

Verwijderd

Speedfightserv schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:50:
[...]

deze heb ik zelf aangeschaft mede om de grote verspreidings hoek (120 graden) en het warme licht

zie 2 posts terug
Die ziet er wel goed uit. Ik heb het topic doorgezocht op wat zoekwoorden, dus niet hele topic gelezen...

Ik bestel er eentje, als die bevalt bestel ik er gelijk een heleboel.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-12 19:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zijn dat wel dezelfde lampen? Olino komt op bijna 2800K, en dat is een test uit 2008.
Ik heb me daarin ook al een paar keer vergist: mooie 2600K lamp volgens Olino, maar allang vervangen door een andere lamp met een veel wittere kleur!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-12 09:53
Mars Warrior schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:27:
[...]

Zijn dat wel dezelfde lampen? Olino komt op bijna 2800K, en dat is een test uit 2008.
Ik heb me daarin ook al een paar keer vergist: mooie 2600K lamp volgens Olino, maar allang vervangen door een andere lamp met een veel wittere kleur!
Toevallig heb ik net deze nieuwe van leditlight binnen gekregen (kerstcadeau voor mijn zwager) en ze zijn warmer van kleur dan de oude 3x2W van een jaar of 4-5 terug.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00

13art

Moderator Mobile
WVL_KsZeN schreef op maandag 12 december 2011 @ 20:15:
Duidelijk.. Dan is denk ik je probleem dat het W gedeelte van een RGBW spot maar 1.5W is ofzo, dus geeft weinig licht.. Een RGB lamp als wit licht ga je echter niet blij van worden. Heb je eigenlijk al RGB spots?
Yup beneden bij de schuifpui, maar die branden wel constant in kleur zeg maar. Zitten dan achter paneelgordijnen, en dat geeft dan wel weer een leuk effect.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Speedfightserv schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:50:
[...]

zie 2 posts terug
Ik vind alleen dit een beetje vreemd:
" Let op! Deze lampen kunnen niet worden geplaatst in een groep waar ook TL of PL verlichting is toegepast. Door de spanningspiek van deze armaturen raakt de elektronica in de LED Lamp defect en vervalt uw garantie."

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
UltraSub schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:43:
Ik zocht in het begin altijd naar 4x TL verlichting voor mijn badmeubel. Heb daar nu 2x TL boven het meubel, en 2x onder het meubel. Sneuvelen constant. Dus wilde ik LED, maar is tot nu toe niet te krijgen in de juiste maten.

Was ik gisteren op dealextreme aan het rondkijken voor mood verlichting. En toen viel het kwartje. Wat nou als ik in plaats van die TL's gewoon LED strips monteer? Kan ik ook nog kiezen tussen knalhard wit licht, en voor een relax moment in bad met bijpassende verlichting (RGB LEDs). En toen kwam ik hier op uit:
http://www.leditlight.net...r-instelbaar-5-meter.html (overigens best prijzig, als ik het vergelijk met DX, is dat omdat ze waterdicht zijn?)

Nu ben ik niet zo thuis in deze wereld, het is voor mij mijn eerste, dus zit ik met wat vraagjes.
- Er staat dat je ze kunt knippen om de 5 cm. Hoe moet ik me dan voorstellen dat je ze aan de controller/trafo kunt connecteren? Want geknipt worden ze dan sowieso. Badmeubel is 2,40 m breed, dus zeg dat ik boven en onder een strip van 2,30 wil plakken. Dan moet ik dus wel vanaf die controller naar twee strips. Kan dat?
- Nu zijn de TL's gemonteerd op een schakelaar. Die schakelaar bedient een stopcontact, waar de 4 TL's op zijn aangesloten. Mag ik er vanuit gaan dat ik gewoon de controller/trafo insteek op dat stopcontact, en op die manier gewoon de boel aan en uit kan zetten? Onthoudt de controller dan de laatst gebruikte kleur? Of hoe moet ik dat zien?

/edit
Nog een vraagje, kunnen dit soort controllers trouwens dimmen?
Aan de knopjes op de AB te zien wel.
Ik weet niet wat voor TL je hebt, maar die kun je ook direct vervangen door LED. Zie bijvoorbeeld http://www.leditlight.net...ed-s-9-watt-warm-wit.html Zelfbouw is natuurlijk leuker om te doen! :)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Ik geloof echt dat LED-lamp zal de traditionele verlichting in de toekomst te vervangen. Ik moet proberen om de ruimte verlichting te vervangen door LED-lampen.

• Speedfightserv
BounceMeister schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:01:
[...]

Ik vind alleen dit een beetje vreemd:
" Let op! Deze lampen kunnen niet worden geplaatst in een groep waar ook TL of PL verlichting is toegepast. Door de spanningspiek van deze armaturen raakt de elektronica in de LED Lamp defect en vervalt uw garantie."
Dit heb ik op meerdere webshops gelezen. Het schijnt dat oudere TL armaturen geen condensatoren bevatten en ouderwetse starters die rare spanningpieken veroorzaken die de eletronica in de ledlampen niet leuk vinden.
Wat er van waar is durf ik niet te zeggen.

Misschien is het onder het mom van "better to be safe then sorry"

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:35

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

UltraSub schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:43:
Kan ik ook nog kiezen tussen knalhard wit licht, en voor een relax moment in bad met bijpassende verlichting (RGB LEDs). En toen kwam ik hier op uit:
Stuk goedkoper op E-bay te krijgen. Ook waterdicht.
http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item230f332ae9
Heb daar zelf al heel wat meters led-strips gekocht, alleen dan in warm-witte kleur. De lichtkleur is in ieder geval warmer dan de LED-verlichting die ik eerder van de Ikea had gehaald (Dioder lichtlijst)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:26

apt

...
...
Moet voldoen aan:
- warm
- goede spreidingshoek
Ik heb juist 10x50 Watt halogeen vervangen door deze lampen. De spreidingshoek van mijn halogeen lampen was duidelijk groter en de kleur was ook mooier. Maar voor ledlampen zijn het goede lampen en de kleur is goed te doen, redelijk warm dus.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
Onlangs heb ik ook wat verlichting vervangen door LED-lampen. Waaronder vier 20 Watt spots (MR11) door LED-spots met daarop 9*5050 SMD LED's (~1,4W) de kleur is "warm white" 3200K en de lampjes zouden goed moeten zijn voor zo'n 120lm (ik heb mijn twijfels daarover).

Het licht van een LED is wel anders dan dat van een halogeenlamp, "warm white" is zo "warm" nog niet dus dat was even wennen. Verder is het lichtbeeld ook anders, een halogeen-spot werpt het in een smalle bundel van ~36-38° graden. Terwijl de LED-spot het naar alle kanten verstrooit, in een veel bredere bundel van ongeveer 120°. Met de aanschafprijs van €3,38 per stuk (en een hele ook) duurt het ook wel even voordat je ze hebt terugverdiend.

Desalniettemin ben ik tevreden over het resultaat, op termijn zouden LED's sommige lampen goed kunnen vervangen. Voor nu blijf ik waar mogelijk nog even spaarlampen gebruiken. :)

My favorite programming language is solder.

• UltraSub
antonboonstra schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:41:
[...]

Stuk goedkoper op E-bay te krijgen. Ook waterdicht.
http://www.ebay.com/itm/5...ain_0&hash=item230f332ae9
Heb daar zelf al heel wat meters led-strips gekocht, alleen dan in warm-witte kleur. De lichtkleur is in ieder geval warmer dan de LED-verlichting die ik eerder van de Ikea had gehaald (Dioder lichtlijst)
http://www.dealextreme.co...-5-meter-dc-12v-904441523
DX heeft ze dus ook. Heb ik ff scheel gekeken. Zijn dezelfde volgens mij als op jouw eBay link.
Adaptertje er bij, en dan zit je tegen de €50. Durf ik het wel voor te proberen. Tenzij iemand al een zeker antwoord heeft op een kritisch punt. Wat als de power er af wordt gehaald en er weer op wordt gezet. Komt hij dan terug in de laatste stand? Of gaat hij terug naar initieel (wat rood is als ik de comments/vragen op DX lees). Een iemand daar meldt dat hij altijd terug komt in initieel. Daarna alleen maar mensen die zeggen dat het in laatst gekozen kleur is.

Wat ik jammer vind is dat de controller maar "zo weinig" kleuren aan kan. In mijn eerdere link is het volgens mij vloeiend, alle kleuren van de regenboog. Maar goed, die is ook 3x zo duur :)

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 18:19
(jarig!)

Moet voldoen aan:
- warm
- goede spreidingshoek
Voor 13 euro kan je die in China ( ebay ) bestellen maar dan met 3x3 watt. Waarom 30 euro uitgeven?
Deze zijn precies hetzelfde en al die mooie verhalen... philips leds (bv de gu10's) worden in China gemaakt ;)

UPDATE

net eentje besteld als test. Met de koers ~13 euro

Dimmable 100% CREE LED GU10 9W. Ik ga het zien. 500+ Lumen maal 4 stuks wordt wel een feest in de keuken haha.

ps: ivm invoerrechten bestel ik ze als test in 3 keer ( 2keer1=2stuk en 1keer2=2stuks) = 4. Beetje zonde om ~20 euro belasting te dokken voor 1keer4 stuks.

Nu even wachten voor 8-14 dagen.

[ Voor 20% gewijzigd door freedzed6 op 14-12-2011 23:10 ]

Linkje naar eBay advertentie zou wel interessant zijn...

• 13art
  • Laatst online: 08:00

13art

Moderator Mobile
Ik zou zeggen zoek eens op ebay naar "Dimmable 100% CREE LED GU10 9W" ;)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Mars Warrior

Mars Warrior

freedzed6 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:38:
[...]
Voor 13 euro kan je die in China ( ebay ) bestellen maar dan met 3x3 watt. Waarom 30 euro uitgeven?
Deze zijn precies hetzelfde en al die mooie verhalen... philips leds (bv de gu10's) worden in China gemaakt ;)
Zegt niks. CREE levert verschillende kwaliteiten LEDs en daarvoor betaal je.
Op de langere termijn zouden de goedkope (B of C grade) minder licht met een mindere lichtkleur gaan geven.

Volgens de advertentie dus 100% genuine CREE XR-E leds en een kleurtemp van 2700-3300 voor warm wit.
Ben benieuwd naar wat je krijgt, maar als ze al een flinke range opgeven voor warm-wit begin ik al te twijfelen: er wordt niet aan binning gedaan om een bepaalde kwaliteit + lichtkleur te garanderen...

Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Incand-3500-5500-color-temp-comparison.png

[ Voor 30% gewijzigd door Mars Warrior op 15-12-2011 13:51 ]

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 09:14
Mars Warrior schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:34:
[...]
Volgens de advertentie dus 100% genuine CREE XR-E leds en een kleurtemp van 2700-3300 voor warm wit.
2700K is net op het randje van okay. 3300K komt niet in de buurt van warm wit en is mijn ogen ogen alleen geschikt voor een mortuarium! Schande dat nog zoveel fabrikanten dat warm wit durven te noemen.

Ik zit te wachten op 2500 en 2600K lampen. Ben benieuwd of ze ooit komen of dat ik uiteindelijk maar moet wennen aan ongezellig licht.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-12 09:53
synthdood schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:33:
[...]

2700K is net op het randje van okay. 3300K komt niet in de buurt van warm wit en is mijn ogen ogen alleen geschikt voor een mortuarium! Schande dat nog zoveel fabrikanten dat warm wit durven te noemen.

Ik zit te wachten op 2500 en 2600K lampen. Ben benieuwd of ze ooit komen of dat ik uiteindelijk maar moet wennen aan ongezellig licht.
Overdrijven is ook een vak. 3300K is echt niet zo heel storend wit. 4000K is pas neutraal wit en zonlicht is 5700K om een idee te geven. 3300K komt overeen met een zonsondergang/opkomst en dat wordt doorgaans als sfeervol gezien. Het probleem is dat alles wordt vergeleken met gele 2500K halogeenlampen waarbij kleuren verre van mooi zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 09:14
Universal Creations schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:50:
[...]

Overdrijven is ook een vak. 3300K is echt niet zo heel storend wit. 4000K is pas neutraal wit en zonlicht is 5700K om een idee te geven. 3300K komt overeen met een zonsondergang/opkomst en dat wordt doorgaans als sfeervol gezien. Het probleem is dat alles wordt vergeleken met gele 2500K halogeenlampen waarbij kleuren verre van mooi zijn.
Tja, dan verschillen we van mening. Persoonlijk vind ik 3300K echt niet om aan te zien. Zo zie je maar weer, hoe lichtkleur wordt ervaren is erg subjectief en verschilt behoorlijk per persoon.

• Mars Warrior

Mars Warrior

[...]

Als mijn gewone lampen dus 2700K zijn en mijn halogeentjes dus nog iets minder en men adverteert met gewone lampen & halogeenvervangers ("zelfde lichtkleur als halogeen"), dan verwacht ik dus die lichtkleur!

En dat is dus geen 3300K. Noem het dan TL Lamp of zelfs spaarlamp vervangers, dan hebben we ook geen discussie meer 8)
Voor mij is het net als de kleuren grijs hieronder: ik wil warm grijs, en krijg koud grijs...
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Grays.svg

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

SVG plaatjes laten zich blijkbaar niet weergeven in het forum. Je kunt er wel naar linken. ;)

Zijn er hier trouwens mensen die hun woonkamer geheel/voornamelijk met LED licht verlichten die iets merken van de mogelijke beïnvloeding van de slaap door het weinige 'rode' licht in de meeste LED lampen?

Zie Google.

Ikzelf gebruik momenteel bewust een mengeling van LED lampen en spaarlampen waarbij ik er voor gekozen heb om de spaarlampen daar te gebruiken waar ze zich het meest binnen het gezichtsveld bevinden en de LED lampen daar waar ze meestentijds buiten je gezichtsveld blijven. De ruimteverlichting gaat nu met 4 x LED en 3 x spaar.
Hier is de gehele woonkamer nu verlicht met LED (allemaal Philips Myvision serie, 25 watt equivalent) en ik merk eigenlijk helemaal geen verschil. Ze geven ook allemaal gewoon een (in mijn ogen) mooi warm-wit schijnsel, met een net iets 'fijnere' kleur dan een spaarlamp.

Alleen in de plafoniere boven het zitgedeelte en de lamp boven de keukentafel zit nog spaar omdat ik daar zelfdimmende lampen in wilde hebben (plaatsen dimmers is hier lastig).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• UltraSub
Took the plunge.. Hoop dat dit gaat werken achter mijn badkamer meubel :)
http://www.dealextreme.co...-5-meter-dc-12v-904441523
http://www.dealextreme.co...u-plug-110-240v-904415995

Thanks voor de hulp hier.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 19:43
Heb die lampjes ook in mijn keuken en daar doen ze kwa kleur echt niet onder voor halogeen (6 stuks). Heb er net ook weer 3 nieuwere in de gang en 2 in de gang boven. Geven mooie kleur warm wit. Stralingshoek is wel iets minder maar niet hinderlijk.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Het probleem is dat alles wordt vergeleken met gele 2500K halogeenlampen waarbij kleuren verre van mooi zijn.
Getallenfeitjes zijn leuk, maar verlichting is bij uitstek iets dat gaat over perceptie en gevoel. Dat mensen met halogeen vergelijken heeft er alles mee te maken dat ze dat prettig licht vinden. Kun je wel gaan redeneren dat dat eigenlijk niet goed is, maar daar heeft men geen boodschap aan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:30:
[...]

Als mijn gewone lampen dus 2700K zijn en mijn halogeentjes dus nog iets minder en men adverteert met gewone lampen & halogeenvervangers ("zelfde lichtkleur als halogeen"), dan verwacht ik dus die lichtkleur!

En dat is dus geen 3300K. Noem het dan TL Lamp of zelfs spaarlamp vervangers, dan hebben we ook geen discussie meer 8)
Voor mij is het net als de kleuren grijs hieronder: ik wil warm grijs, en krijg koud grijs...
[afbeelding]
Je kunt het niet beter verwoorden! _/-\o_

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Erg benieuwd hoe dit eruit ziet als je het geplaatst hebt. Zit er zelf ook stiekem over na te denken, maar twijfel nog een beetje.

• UltraSub
Niek_ schreef op zondag 18 december 2011 @ 17:02:
[...]

Erg benieuwd hoe dit eruit ziet als je het geplaatst hebt. Zit er zelf ook stiekem over na te denken, maar twijfel nog een beetje.
Eerst maar eens kijken wat er gebeurt als ik de stekker insteek, kleur instel, stekker er uit, en er weer in.
Initiële kleur zal rood zijn (als ik de reviews op DX moet geloven), vraag is of hij na een power pull ook de kleur kan onthouden. Komt hij dan weer op met de initiële kleur, dan heb ik een mooie kerstboomverlichting en monteer ik natuurlijk niks :P

/edit
Is vandaag geshipped (vanuit UK) zag ik. Ben benieuwd. Volgende week update :)

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 19-12-2011 11:35 ]

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 19:43
je kan altijd de controller vervangen en de leds wel gebruiken.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:34:
[...]

Eerst maar eens kijken wat er gebeurt als ik de stekker insteek, kleur instel, stekker er uit, en er weer in.
Initiële kleur zal rood zijn (als ik de reviews op DX moet geloven), vraag is of hij na een power pull ook de kleur kan onthouden. Komt hij dan weer op met de initiële kleur, dan heb ik een mooie kerstboomverlichting en monteer ik natuurlijk niks :P

/edit
Is vandaag geshipped (vanuit UK) zag ik. Ben benieuwd. Volgende week update :)
Ik heb inmiddels al een paar maanden ervaring met deze ledstrip. Heb er 2 van achter mijn radiatoren hangen in de woonkamer. ruim 2 meter hoge radiatoren die nu verlicht zijn.
Ik heb wel de controllers vervangen. Niet omdat het niet zou werken, maar puur vanwege de kleur. De controller heeft namelijk niet de mogelijkheid om de kleuren zelf in te stellen. Ik heb uiteindelijk via Ebay een nieuwe controller besteld met de mogelijkheid om eigen kleuren in te stellen.

Na een power pull blijft de kleur ingesteld overigens, ook bij de originele controller.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• UltraSub
Verrek ja jongens. Natuurlijk :P
Moet ik dan aan iets als dit denken?
http://www.dealextreme.co...rgb-led-strip-light-67412
Die gaat overigens wel terug naar initieel zie ik na power loss. Of het antwoord in de review moet doelen op de batterijen in de AB. Maar goed, genoeg opties in ieder geval als het bevalt.

Mooi dat de power pull geen reset van de kleur doet bij de door mij bestelde controller. Dank voor het melden. Kan ik weer gerust gaan slapen. :)

[ Voor 50% gewijzigd door UltraSub op 19-12-2011 22:12 ]

• Aiolos
  • Niet online
Doe op ebay maar eens een zoekopdracht op 'IR remote rgb 44', stukkie goedkoper dan die op dx.
De controller lijkt hetzelfde, maar helaas werken de remotes niet op elkaars controller.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
yannickie111 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 10:25:
Heeft iemand hier ervaring met (LED-) zaklampen?

Ik wil nu eens een echt goede zaklamp kopen, met strobo enz er ook op, maar weet niet zo goed waar ik op moet letten.

De eerste zaklamp waar mijn ook op viel was de: Olight T25, leek mij wel prima, of zie ik iets over het hoofd?
Heb een Phenix (deze: http://www.fenix-nederlan...ie/e21-cree-xp-e-led.aspx). Fel, zuinig, sterk, compact,... ideaal ding!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 14:20

DinX

Motormuis

Zelf eigenaar van een Fenix PD20 en TK35. Super lampen.

Maar in dit topic vind je daar meer over:

Maglite, kloon, of anders?

[ Voor 27% gewijzigd door DinX op 19-12-2011 23:01 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• UltraSub
Aiolos schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:45:
Doe op ebay maar eens een zoekopdracht op 'IR remote rgb 44', stukkie goedkoper dan die op dx.
De controller lijkt hetzelfde, maar helaas werken de remotes niet op elkaars controller.
Um. Shoot me, maar dan kom ik ook alleen controllers tegen met fixed colors. Die op DX is traploos instelbaar in kleuren. En communiceert op 433 MHz. Wel zo handig als je de controller helemaal weg wil werken. Of mis ik (weer) iets?

• dutch79
Ben zelf al weer een paar jaar op zoek naar betaalbare GU10 230V LED-spots. Tot nu toe heb ik er een paar van Groenstroomshop.nl. M'n vader heeft er enkele van V-led.nl. Wat zwakker en kouder dan een 50W halogeenspot, maar spots waar we vrij tevreden mee zijn. Echter, dan heb je het dus wel over ca. 25 euro per spot...

Inmiddels heb ik via Ebay een paar keer goedkopere 3x2W CREE-spots besteld, maar die bleken dan vooral qua kleur niet te bevallen (laatste setje was warm, maar had een groene gloed). Echt niet mooi. Nu weer een nieuwe poging. Geen idee of het uberhaupt mogelijk is om een acceptabele spot (ruim) onder de 20 euro te vinden. Zijn er mensen die wel in zijn geslaagd? Ik heb het dan dus over GU10 230V minimaal 3x2W warm wit (a la halogeen). Liefst ook dimbaar met een normale/halogeendimmer. Die discussie mis is wel een beetje hier... TRIAC-dimmers, hoe en wat... of bestaan daar andere topics van?

[ Voor 9% gewijzigd door dutch79 op 20-12-2011 00:21 ]

• Aiolos
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:04:
[...]

Um. Shoot me, maar dan kom ik ook alleen controllers tegen met fixed colors. Die op DX is traploos instelbaar in kleuren. En communiceert op 433 MHz. Wel zo handig als je de controller helemaal weg wil werken. Of mis ik (weer) iets?
Fixed colors, en 6 knoppen om de kleuren in te stellen (zie de 3 pijltjes omhoog en 3 omlaag). Daaronder zitten 6 preset knoppen (met de aanduiding DIY1-6), die je kunt gebruiken om je eigen kleuren vast te zetten. Ook deze blijven bewaard na uitschakeling.

433MHz is het idd niet, maar de keuze of je dat wil moet je zelf maken.

Verwijderd

johan_solar schreef op maandag 14 november 2011 @ 20:51:
Vanavond ben ik naar de IKEA Amersfoort geweest om de 2700K GU10 Ledare te kopen: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40172202/

Voor nog geen 7 euro wil ik het best eens proberen, mede omdat ik niet zo'n trek heb om 30 euro per lamp van leditlight neer te tellen. Ik heb van laatstgenoemde shop nu 11 ledlampen en ben zeer tevreden over de kleur en de lichtsterkte, maar het blijft gewoon veel geld, en ik heb er nog 7 nodig.

Maarrr, er bleken alleen lampen van 3000K in de bak te liggen en de verkoper zei dat die van 2700K ook voorlopig niet binnenkwamen. Ik zei toen dat ik ze op de website gewoon in voorraad had zien staan. Toen het een beetje welles nietes werd liet ik hem de site zien op mn iPhone en toen moest hij toegeven dat het fout op de website staat. Het artikelnummer komt wel overeen, maar de kleur niet.

Helaas, zonder lampen weer huiswaarts vertrokken |:(
Ik heb precies hetzelfde, vind 30 euro ook te duur en heb er 24 nodig. Vandaag bij IKEA Eindhoven geweest en daar waren ook alleen lampen van 3000K. Ze gaven aan de 2700K ledlampen niet eerder dan februari 2012 te verwachten.

Heeft iemand de 2700K ledlampen al in huis? En bij welke vestiging van IKEA gehaald?

• dutch79
De spots van Ikea zijn maar 4W, dus ook niet vergelijkbaar met de spots van ca. 25 euro...

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 11:16

Singular1ty

EV Evangelist

Bij de verbouwing bij mijn pa thuis heeft de aannemer onlangs een strip RGB LEDs van ongeveer 3 meter laten aanleggen in de slaapkamer waarvan de kleur en helderheid kan worden aangepast met een IR-afstandsbediening. Romantisch enzo. Pa lief heeft hier een whopping 500 euro voor betaald, dit is wel inclusief aanpassingen aan het plafond om de boel netjes weg te werken. De boel werkt op zich goed, maar er zijn een aantal dingen die me mateloos storen. Volgens mij zou een beetje Tweaker het net anders hebben aangepakt dan deze lui:

- Bij zekere kleuren en intensiteiten begint er iets ontzettend onaangenaam te zoemen, ik vermoed coilwhine van een potmetertje of iets dergelijks (ben geen elektrieker, dus pardon me als ik het verkeerd zeg :/)

- Het hele systeem hangt aan een generieke 70W 12V voeding met een vreselijk lullige 40mm fan erin. Zodra je de intensiteit van de LEDs opschroeft begint dat ding storend luid te blazen.

Goed, nogmaals, ik ben dus geen expert, maar als je een 500 euro neerlegt voor een LED-systeem mag je toch wel verwachten dat het allemaal correct en geruisloos werkt? Vooral gezien het geheel in een slaapkamer word toegepast, kan je het naar mijn mening niet maken om met materiaal aan te komen dat bij normaal gebruik een goddeloos kabaal veroorzaakt. Ik heb al voorgesteld een goedkoop doch stil PC-voedinkje aan te passen om van dat rare 70W-ding af te komen, want daar heb ik dan nog wel enigzins verstand van, maar wat die jankende variabele weerstanden of wat het ook zijn betreft kan ik wel wat input gebruiken. Vooral gezien het geheel met een afstandsbediening werkt.

Wie heeft er een idee wat ik daar aan kan doen? En ik zie zelf geen bezwaar tegen het gebruiken van een computervoeding in het systeem omdat die ruim voorhanden en stil zijn, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd, so let me know. Tevens, graag jullie mening over de prijs van 500 euro die aan een dergelijk resultaat heeft gehangen :/

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
UltraSub schreef op maandag 19 december 2011 @ 22:08:
Verrek ja jongens. Natuurlijk :P
Moet ik dan aan iets als dit denken?
http://www.dealextreme.co...rgb-led-strip-light-67412
Die gaat overigens wel terug naar initieel zie ik na power loss. Of het antwoord in de review moet doelen op de batterijen in de AB. Maar goed, genoeg opties in ieder geval als het bevalt.

Mooi dat de power pull geen reset van de kleur doet bij de door mij bestelde controller. Dank voor het melden. Kan ik weer gerust gaan slapen. :)
Ik ben erg benieuwd of het gaat werken zoals jij wilt, want dat is voor mij ook de mooiste oplossing.
Ik houd je in de gaten :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pDoGtlkFPEQ]
Ledje uit elkaar gehaald, alle elektronica zit al in net ledje, dus tussen de 3 en de 6 volt er op, go!

Verwijderd

sdirkx schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:50:
De spots van Ikea zijn maar 4W, dus ook niet vergelijkbaar met de spots van ca. 25 euro...
Als jij ergens 4W spots met 2700K en gu10 voet voor minder dan 7 euro kan vinden dan hou ik me aanbevolen.

Overigens gisteren bij Ikea Duiven toch maar alvast 6 spotjes van 3000K gehaald omdat ik toch wilde weten wat de lichtopbrengst was. Viel me alles mee en ze waren ook afgeprijsd naar 6 euro.

• dutch79
Wil minimaal 3x2W. Maar dan nog is 7 euro voor 4W niet duur. Eigenlijk zou je t aantal lumen moeten vergelijken. Mag dat is niet bekend van de Ikea-variant. Waarschijnlijk prima voor sfeerverlichting, maar voor hoofdverlichting heb je wel echt minimaal 6W nodig (ca 35 a 40W halogeen equivalent).

[ Voor 45% gewijzigd door dutch79 op 22-12-2011 14:06 ]

Verwijderd

Op de ledare van Ikea (4W 3000K) die ik gisteren gekocht heb staat op de verpakking 125 lumen.

• dutch79
Da's niet al te veel. Afhankelijk waarvoor je ze wilt gebruiken natuurlijk.

[ Voor 58% gewijzigd door dutch79 op 22-12-2011 21:27 ]

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-12 16:25
De GU10 is nu in de aanbieding in Delft, voor 4,99.
Jammer genoeg de kaars variant niet, dar heb ik er nog een aantal van nodig.
Wel vandaag led kerstverlichting voor in de boom gekocht, is niet blauw en met 20% meer lampjes maar 10% van de energie.

• dutch79
Kwam met deze tegen... mega LED zaklamp :D
YouTube: 500 LED Extreme flashlight

[ Voor 20% gewijzigd door dutch79 op 22-12-2011 20:56 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ha ha, die is al een paar jaar oud. Tegenwoordig bereik je dezelfde lichtopbrengst met een handjevol CREE leds :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

haha, wat keus zeg.
Al dat werk en dan bijna geen licht, 3000,/4000 aan mijn hoela. En slechts 10 minuten, dan is ie op.
Onpraktisch ook. Slechte keuze led, ik had RGB gebruikt dan is het Circus tenminste compleet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2011 21:09 ]

• dutch79
Misschien wat verouderde lichttechniek, maar toch een hele bak licht hoor! En dus blijkbaar ook nog van een mede-tweaker(t) _/-\o_

• dutch79
By the way, als de CREE's zo krachtig kunnen zijn tegenwoordig, waarom zie ik dan nog voornamelijk 3x2W Gu10's aangeboden die het equivalent van 50W halogeen niet halen? 50W halogeen staat gelijk aan hoeveel lumen?
De 3x2W wordt aangeduid als 200-300 lumen (die variatie tussen aanbieders met een vergelijkbare prijs geeft wellicht al aan dat het geen hele harde/gemeten waarden zijn....)
Sindskort wordt er wel 3x3W aangeboden, maar heb toch m'n bedenkingen bij het werkelijke aantal lumen wat ze opbrengen. O-) En nadeel is trouwens dat deze vaak hoger/langer zijn dan 5 a 6 cm. Past niet altijd lekker in een armatuur.

[ Voor 29% gewijzigd door dutch79 op 22-12-2011 21:30 ]

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ja, helaas is de markt nu vooral in handen van chinese LEDs met bedenkelijke specificaties. Ik moet zeggen, ik doe er zelf net zozeer aan mee: ik heb net twee 3W supercheapo LEDs van dealextreme (wel warm wit) binnengekregen om in de meterkast en trapkast op te hangen. Opgegeven helderheid: in de buurt van de 200 lumen. Werkelijkheid: we zullen zien (ik ben nog wel even bezig voor ze hangen).

• dutch79
Gezien het enorme prijsverschil loont het ook om elders te kijken naar goedkope alternatieven. Er zijn betrouwbare, nederlandse sites die inmiddels 3x3W spots aanbieden met een testrapport en goede reviews zie ik. Maar dan betaal je wel ff 35 euro (!) voor 1 spot. :/
Heb er zelf momenteel iets van 13 stuks in huis (waarvan nu 2 duurdere led 3x2W, de rest nog halogeen 50W), dus blijf toch even op zoek naar 'n wat meer betaalbare oplossing. Komen er binnenkort weer wat binnen. Heb goede hoop... 8)

[ Voor 16% gewijzigd door dutch79 op 22-12-2011 21:40 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Ik had deze ook besteld, net binnen. Meteen in de lamp gedaan, doen het prima. Echt warm wit kan ik ze niet noemen, het zo wel iets geler mogen. Echter is de kleur voor mij zeker acceptabel. Dimmen doen ze ook netjes, dus voor 26 euro toch mooi 2 dimbare LED lampen gescoord :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• UltraSub
De LED strips van DX die ik had besteld waren gisteravond binnen. Getest, leuk. Vandaag 2x 1.30m afgeknipt, stroom en controller aangesloten op badkamer en lo and behold, VEEL te blauw. Wit is niet wit.
Nu zou ik dat wellicht op kunnen lossen met een andere controller, maar wat nog erger is; ondanks het feit dat er een enorme bak licht vanaf leek te komen tijdens de test, blijkt het veel te weinig op de badkamer. Nog niet een kwart van 2 van de normaal 4 kleine TL's die er hangen.
Sta ik voor een dilemma. Ga ik investeren in een nieuwe controller voor de kleur en strips bijbestellen, of laat ik het idee varen. Ik neig naar het laatste. Met name voor het aantal lumen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dezelfde strips als ik eerder hier pics van liet zien? Raven in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II" Oh wacht, volgens mij heb jij langere gezien de "Vandaag 2x 1.30m afgeknipt".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

UltraSub schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:08:
De LED strips van DX die ik had besteld waren gisteravond binnen. Getest, leuk. Vandaag 2x 1.30m afgeknipt, stroom en controller aangesloten op badkamer en lo and behold, VEEL te blauw. Wit is niet wit.
Ligt aan de controller. Met een 'eigen' controller krijg ik spierwit licht uit een SMD5050 strip. Bovendien is het een RGB strip, dus met een goeie controller kun je kleurafwijkingen corrigeren.
Nu zou ik dat wellicht op kunnen lossen met een andere controller, maar wat nog erger is; ondanks het feit dat er een enorme bak licht vanaf leek te komen tijdens de test, blijkt het veel te weinig op de badkamer.
Als je iets duurdere strips had genomen ($60) dan had je 300 LEDs ipv 150LEDs gehad. Ik heb een 5m 300 SMD5050 LED's strip van DealExtreme en daar komt echt wel flink wat licht uit, maar je moet het naturlijk wel als sfeerverlichting zien en gebruiken. Het is geen vervanging van een paar spotjes of TL's; wel een mooie aanvulling.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mux

mux

99% efficient!

Waarom heb je eigenlijk LED-strips voor in de badkamer gekocht? Vanwege de vorm van het licht (als in: geen puntverlichting)?

• UltraSub
@Exirion
Shit, heb ik dus gewoon niet goed opgelet, dacht dat ik al de variant met hoogste density had :(
Van de controller had ik ook zo beredeneerd, het is immers RGB

@Mux
Omdat mijn TL's doorlopend sneuvelen, en ik dacht; lekker zuinig, "nooit" meer vervangen, en ook nog evt moodlighting op de koop toe indien gewenst.

Ik ga wel weer eens shoppen.

• mux

mux

99% efficient!

De grap met RGB LEDs is juist... dat ze helemaal niet zo zuinig zijn (of beter gezegd, effectief: lumens per watt). En als je ze niet goed koelt en/of de controller van wat mindere kwaliteit is, loop je een goede kans dat ze niet langer meegaan dan longlife TL's (12000-15000 uur dus). Zeker in een vochtige omgeving. Het is dus altijd nogal oppassen met LED-strips als general purpose verlichting.

Dat gezegd hebbende bestaan er ook goede varianten, maar wederom zijn specificaties op internet altijd minstens 3x zo optimistisch als de werkelijkheid.

Als je een Cree licht koopt, zeker van een verkoper die enigszins zn zaakjes op orde heeft, krijg je in ieder geval iets in de buurt van de opgegeven lumens.

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 23-12-2011 19:34 ]

• UltraSub
Hmm. Niet echt bij stil gestaan. Maar is ook niet echt spannend eigenlijk :)
Zit nu te denken om gewoon een non RGB te bestellen. Maar damn, hoe weet je of hij echt koud TL wit is hè.. :-|

Voor de strip die ik nu heb, heb ik ook wel toepassingen over. Maar moet ik wel de precieze kleur kunnen instellen. Dus dacht ik aan deze controller:
http://www.buyledstrip.co...oller-met-touchwheel.html
Iemand daar ervaring mee? Erg interessant dat je met een AB meerdere controllers kunt aansturen. :)

• dutch79
Microkid schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:11:
[...]

Ik had deze ook besteld, net binnen. Meteen in de lamp gedaan, doen het prima. Echt warm wit kan ik ze niet noemen, het zo wel iets geler mogen. Echter is de kleur voor mij zeker acceptabel. Dimmen doen ze ook netjes, dus voor 26 euro toch mooi 2 dimbare LED lampen gescoord :)
OK, maar wat betreft dat dimmen.. ook met een normale halogeendimmer?! Is me pas ook gelukt met een andere 3x2W, maar soms heb je echt een speciale LED-dimmer nodig.

• Microkid

Microkid

Smile

sdirkx schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:37:
[...]
OK, maar wat betreft dat dimmen.. ook met een normale halogeendimmer?! Is me pas ook gelukt met een andere 3x2W, maar soms heb je echt een speciale LED-dimmer nodig.
Ja, gewone halogeendimmer (in dit geval zo'n dimmer in de muur). Werkt prima.

• dutch79
Heb deze eentje besteld om te testen.

Inmiddels ook stuk of 6 thuis vervangen voor GU10 3x2W (8,=p.st.):
http://www.ebay.nl/itm/6-...3f11330d04#ht_3235wt_1392

Niet dimbaar, maar wel vrij warm wit. Behoorlijk wat waar voor je geld als het niet dimbaar hoeft te zijn en niet zoveel licht hoeft te geven als een 50W halogeen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mux schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:33:
De grap met RGB LEDs is juist... dat ze helemaal niet zo zuinig zijn
Dit is een half waar verhaal. Het punt is dat het niet aan de LEDs zelf ligt maar aan hoe ze aangestuurd worden. De meeste RGB strips zijn bedoeld om op elke lengte gebruikt te kunnen worden, en daarom zijn ze spanningsgestuurd. Dat betekent dat er serieweerstanden worden gebruikt waarin verliezen optreden. Als je het efficienter wil doen dan moet je een stroombron gebruiken, maar dat is voor de leek minder makkelijk te gebruiken, dus zie je dat minder.

• mux

mux

99% efficient!

Nou, dat is een deel van het verhaal, maar over het geheel genomen zijn RGB LEDs ook flink minder efficiënt. De spanningssturing is een flink deel van het probleem, maar zelfs daarna kun je niet eens de helft van de schijnbare lichtopbrengst per watt verwachten.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mux schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:20:
Nou, dat is een deel van het verhaal, maar over het geheel genomen zijn RGB LEDs ook flink minder efficiënt. De spanningssturing is een flink deel van het probleem, maar zelfs daarna kun je niet eens de helft van de schijnbare lichtopbrengst per watt verwachten.
Klopt, maar het is toch betrekkelijk. Ik heb hier een strip van 5 meter op een hele fijne kleur ingesteld, zodanig dat de werkkamer over de lengte van 2 bureau's (sfeer)verlicht wordt. Verbruik: 28W. In de woonkamer idem met een strip achter een meubel geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://www.exirion.net/got/DSC_4598_2.jpg

Als ik 'm zodanig instel dat de verlichting samen met de andere verlichting in onze huiskamer niet te overheersend is: een slordige 10W verbruik. Dat zijn cijfers waar ik prima mee kan leven :)

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-12 00:03
Hallo,

Ik zoek led spots ter vervanging van mn halogeen spots.

12v mr16 gu5.2 3x voor slaapkamer en zo warm mogelijk.

Er staat zoveel op ebay ik heb geen idee meer.

Bedankt voor tips.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:14
UltraSub schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:22:
Hmm. Niet echt bij stil gestaan. Maar is ook niet echt spannend eigenlijk :)
Zit nu te denken om gewoon een non RGB te bestellen. Maar damn, hoe weet je of hij echt koud TL wit is hè.. :-|

Voor de strip die ik nu heb, heb ik ook wel toepassingen over. Maar moet ik wel de precieze kleur kunnen instellen. Dus dacht ik aan deze controller:
http://www.buyledstrip.co...oller-met-touchwheel.html
Iemand daar ervaring mee? Erg interessant dat je met een AB meerdere controllers kunt aansturen. :)
Ik heb eigenlijk 3 x 1,5 meter strip nodig. Is het nu mogelijk om zo`n 5 meter rol te bestellen en dan 3 voedingen, 3 controllers en 1 zo`n AB? Of kun je die voedingen en controllers ook combineren?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

FicoF schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:05:
Ik heb eigenlijk 3 x 1,5 meter strip nodig. Is het nu mogelijk om zo`n 5 meter rol te bestellen en dan 3 voedingen, 3 controllers en 1 zo`n AB? Of kun je die voedingen en controllers ook combineren?
Als die stripjes dicht bij elkaar zitten kun je ze uiteraard gewoon aan dezelfde voeding+controller hangen. In principe zijn die 3 stukjes gelijk aan 1 lange strip.

• mux

mux

99% efficient!

Exirion schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:27:
[...]

Klopt, maar het is toch betrekkelijk. Ik heb hier een strip van 5 meter op een hele fijne kleur ingesteld, zodanig dat de werkkamer over de lengte van 2 bureau's (sfeer)verlicht wordt. Verbruik: 28W. In de woonkamer idem met een strip achter een meubel geplaatst:

[afbeelding]

Als ik 'm zodanig instel dat de verlichting samen met de andere verlichting in onze huiskamer niet te overheersend is: een slordige 10W verbruik. Dat zijn cijfers waar ik prima mee kan leven :)
Het absolute verbruik zegt natuurlijk in principe niks. Het gaat mij om het aantal lumen per watt, en dat is hoe dan ook een heel stuk lager dan je met witte LEDs of spaarlampen zou halen.

Dat is ook waarom ik de originele opmerking plaatste: ik verwachtte al dat je zou denken dat het ook zuinig zou zijn, maar in de enige metriek die hiertoe doet (lm/W) doe je het niet bijster goed met RGB LED-strips. Er zijn natuurlijk ook hele andere redenen waarom je LED-strips zou willen: het is een form factor die geen enkele andere lichtbron (goedkoop) heeft, en je hebt eindeloze mogelijkheden voor kleurmenging. Maar omdat het hier om een badkamer en schijnbaar niet het aspect van kleurmenging ging, vroeg ik me af waarom je dan wel LEDs wilde, en specifiek RGB LEDs.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:14
Exirion schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:06:
[...]

Als die stripjes dicht bij elkaar zitten kun je ze uiteraard gewoon aan dezelfde voeding+controller hangen. In principe zijn die 3 stukjes gelijk aan 1 lange strip.
Is in de badkamer, grootste afstand is zo`n 4 meter gok ik. Ik kan ze achter elkaar koppelen, of de voeding in het midden van het plafond plaatsen. Dan de drie strips parallel aansluiten.

• UltraSub
mux schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:11:
[...]

...

Maar omdat het hier om een badkamer en schijnbaar niet het aspect van kleurmenging ging, vroeg ik me af waarom je dan wel LEDs wilde, en specifiek RGB LEDs.
Ik wilde LEDs omwille van formfactor inderdaad, en levensduur. Kleurmenging was mooi meegenomen voor een heel kleine meerprijs. En de zekerheid dat de kleur (mits goede controller) perfect zou zijn.

Het idee was goed, uitvoering echter minder.
Te weinig lumen, slechte kleur. Eerste is wellicht op te lossen door hogere density strip te bestellen en desnoods 2 strips naast elkaar te gebruiken. Tweede is vrijwel zeker op te lossen door een goede controller. Maar moet ik nog steeds eens een bestelling voor gaan plaatsen.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12 19:20
Remco Tr schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:59:
Hallo,

Ik zoek led spots ter vervanging van mn halogeen spots.

12v mr16 gu5.2 3x voor slaapkamer en zo warm mogelijk.

Er staat zoveel op ebay ik heb geen idee meer.

Bedankt voor tips.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met de GU10 variant van deze ledlampen:
http://www.ledlampendirec...-watt-vervangt-40w.html#1
Ze zijn wel prijzig in aanschaf, maar geven werkelijk het mooiste licht in vergelijking met de andere led-lampen welke ik geprobeerd heb.

• Rainesh
  • Laatst online: 17-12 20:37
Heeft iemand ervaring met de volgende lampjes? Ze lijken sprekend op de lampen van leditlight alleen dan niet-dimbaar.

http://www.ebay.nl/itm/10...2314a55859#ht_2980wt_1270

Vooral voor het bedrag is het zeer aantrekkelijk!

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Verwijderd

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=VDTum0P5ZmA]
probeer deze stack een op te hangen in de badkamer.

• dutch79
Rainesh schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:14:
Heeft iemand ervaring met de volgende lampjes? Ze lijken sprekend op de lampen van leditlight alleen dan niet-dimbaar.

http://www.ebay.nl/itm/10...2314a55859#ht_2980wt_1270

Vooral voor het bedrag is het zeer aantrekkelijk!
Dat ze er hetzelfde uitzien zegt niks. Ik heb zelf nog geen spot gevonden die een mooie warm-witte kleur geeft onder de 8 euro, dus voor die prijs zou ik niet een zelfde kwaliteit verwachten. Nu ga ik vanuit China enkele proberen uit de prijsklasse 8-13 euro en daar zitten wat hogere kwaliteit (dimbare) spots bij van bekende chipfabrikanten. Ik vermoed dat nederlandse webshops dit soort spots ook verkopen (maar dan wel voor minimaal het dubbele O-))

Afgelopen maand hebben hier al een paar mensen deze genoemd. Die test ik binnenkort zelf ook. Zou dus eerder daar voor kiezen. En nog steeds goedkoop tov de reguliere webshops:

[ Voor 21% gewijzigd door dutch79 op 02-01-2012 14:59 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04

Nox

Noxiuz

Ik wil graag een aantal van deze spots ophangen met LED lampen erin. Persoonlijk vind ik ze wel erg leuk om te zien. Het liefst hang ik ze op aan een stuk truss maar dat is reteduur omdat het allemaal gecertificeerd rigging materiaal is.

Afbeeldingslocatie: http://www.bpklichtengeluid.nl/images/articles/-30102.gif

Nu heb ik bij een eerdere IA al een 12v voeding en een 12v dimmer en een op 12v werkend Kaku op 433mhz. De dimmer dient dan als aparte bron voor de kaku set en dat werkt prima :)

En nu komt het aan bij de lampen, ik heb echt geen flauw idee wat er goed en slecht is, ik weet alleen dat ik graag warmwit wil en het mag best een kleinere stralingshoek hebben (anders had ik geen par16's uitgekozen).

Ik wil op eBay best een gokje wagen overigens. Omdat het dimbaar is heb ik wel goede 9W (!) spots voorbij zien komen die een beste bak licht geven wat wel fijn is als ik er eentje op mijn bureau kan focussen.

Ik heb nu een omgekeerde kerstboom met 20 lampjes als hoofdverlichting dus hier wil ik echt wat aan gaan doen. De voeding kan maximaal 60W/5A leveren dus met 6 spots wordt het al aardig krap maar ik verwacht dat die situatie zich zelden voordoet omdat ik een 4 kanaals controller heb.

De spots die het waarschijnlijk gaan worden:

http://www.ebay.nl/itm/GU...&var=&hash=item6b1cb091b0

Op eBay heten ze: GU10 MR16 E27 E14 CREE Dimmable 3x3W 9W LED Light Bulb Lamp Downlight 12V 220V

En dan heb ik dus de MR16 uitvoering in 12V DC.

Maar dan heb ik natuurlijk zomaar eentje voor een leuke prijs maar ik weet totaal niet of het kwaliteit is. Van de plaatjes af lijkt het op de befaamde: "Dimmable 100% CREE LED GU10 9W" waar goede ervaringen mee zijn. Als ik diezelfde verkoper (Smartop LED) erbij pak zie ik dat hij ook 12v versies verkoopt:

http://www.ebay.nl/itm/10...&var=&hash=item6d71325c05

Alleen die hebben wel een driver, zouden die dimable zijn?

Ik heb deze dimmer: http://www.ledlampendirec...er-afstandsbediening.html

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Ik heb een GU10 versie besteld. Even testen in mijn woonkamer tussen het halogeenlicht. Als ze bevallen bestel ik ze ook voor de badkamer.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik hoop dat ik je ervaringen zie. En hopelijk nog op tijd want die kerstboom kan echt niet meer ;) Overigens is je GU-10 versie geen 12v maar 220?

Ik heb ze even gevraagd of hun MR16 versie dimmable is in een snel brak engels mailtje. Daar letten ze toch niet op spelfouten :+

[ Voor 48% gewijzigd door Nox op 03-01-2012 01:48 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12 22:58
Ik wordt een beetje gek van Philips. Als ik rondkijk naar LED lampen, dan kom ik verschillende series tegen:

My-Accent
My-Ambiance
My-Vision
Econic
Novallure
Master Led bulb

Kan iemand mij vertellen wat nu de bedoeling is van al deze termen?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_01/OFF14.SHTML
Afbeeldingslocatie: http://aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_01/BILD18.JPG
"Lamp met 23 LED’s, handig in camper, caravan of garage. Geschikt voor wand- en plafondmontage. Inclusief afstandsbediening."

Heb daar net 3 van gehaald, er komt geen flink bak licht af maar genoeg voor mij :P . Werkt overigens op 4 AA's.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zag in de folder van de Gamma 25% korting op alle lichtbronnen. Zouden ze nog interessante GU10 LED warmwitte spotjes hebben om 40~50 Watt te vervangen? Misschien iets van philips? Vind zelf ook dat ze teveel verschillende series hebben bij Philips.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Exirion schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:27:
[...]

[afbeelding]

Dat is wel heel aantrekkelijk :o

• dutch79
stuffie123 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:12:
Ik wordt een beetje gek van Philips. Als ik rondkijk naar LED lampen, dan kom ik verschillende series tegen:

My-Accent
My-Ambiance
My-Vision
Econic
Novallure
Master Led bulb

Kijk 's op de site van Philips: http://www.lighting.philips.nl/led/index.wpd
pdf: http://www.lighting.phili...boek_voorjaar_2011_NL.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door dutch79 op 04-01-2012 18:45 ]

Verwijderd

NoxiuZ schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 01:33:
Ik hoop dat ik je ervaringen zie. En hopelijk nog op tijd want die kerstboom kan echt niet meer ;) Overigens is je GU-10 versie geen 12v maar 220?

Ik heb ze even gevraagd of hun MR16 versie dimmable is in een snel brak engels mailtje. Daar letten ze toch niet op spelfouten :+
Geen idee wanneer ze binnenkomen. Als ik ze heb draai ik hem in mijn halogeenspot en zal ik een foto maken. Schijnt hier op een witte muur, dus als er verschil is zal je dat vast zien op de foto.

Ik heb de 230V besteld, als deze bevalt bestel ik ook een 12V voor de badkamer.

• Nox

Nox

Noxiuz

NoxiuZ schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:00:
Van de plaatjes af lijkt het op de befaamde: "Dimmable 100% CREE LED GU10 9W" waar goede ervaringen mee zijn. Als ik diezelfde verkoper (Smartop LED) erbij pak zie ik dat hij ook 12v versies verkoopt:

Mailtje terug gehad van hun:
Hi friend,

Happy New Year, and thanks for yor inquiry about our MR16.

Our MR16 LED bulb is not dimmable.

For other dimmable MR16 lamps with 12V input voltage in LED market, the effect of dimming won't be visible and likely flicker, due to the shine principle are different
between LED lights and Halogen lamps.

So if you need dimmbale LED bulb,GU10/E27 lamps with 85-265V input voltage are the best choice.

Any questions, pls contact us freely.

Best regards,
Grace
Hoewel het eigenwijze in mij graag een versie besteld (gratis verzendkosten, en dat tientje kan ik ook wel missen) ga ik er toch maar even van uit dat ze echt niet dimmable zijn. Ik heb overigens vermeld dat het met PWM ging.

Dat flikkeren zal ik niet overin zitten, die PWM doet dat met 100.000 khz oid? Even andere kopen dan maar. Sowieso de eerste uit die post. Iemand anders nog advies waar ik op moet letten?

EDIT:

Ik heb deze ook gekocht:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...3DLVI%26its%3DI%26otn%3D2

Duurder, maar wel een philips. Alleen is een lampje wel gelijk 23 euro incl. verzenden. Hopelijk is het een goed lampje.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 05-01-2012 02:01 ]

• freedzed6
(jarig!)
freedzed6 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:38:
[...]

UPDATE

net eentje besteld als test. Met de koers ~13 euro

Dimmable 100% CREE LED GU10 9W. Ik ga het zien. 500+ Lumen maal 4 stuks wordt wel een feest in de keuken haha.

ps: ivm invoerrechten bestel ik ze als test in 3 keer ( 2keer1=2stuk en 1keer2=2stuks) = 4. Beetje zonde om ~20 euro belasting te dokken voor 1keer4 stuks.

Nu even wachten voor 8-14 dagen.
Ze is binnen.

1,2,3,4,5,6

Dimt iets minder dan halogeen / blijft witter.
7
Op vol vermogen wel normaal zoals halogeen. Misschien iets witter / minder paars.
8
Zit op zo'n muur dimmer ala Ikea. Even kijken of het prettig is dat ie minder goed kan dimmer / donkerder.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iets witter? Op de foto is er een wereld van verschil en lijkt het koud wit te zijn.

• dutch79
[b][message=37426323,noline]NoxiuZ schreef:

De spots die het waarschijnlijk gaan worden:

http://www.ebay.nl/itm/GU...&var=&hash=item6b1cb091b0

Op eBay heten ze: GU10 MR16 E27 E14 CREE Dimmable 3x3W 9W LED Light Bulb Lamp Downlight 12V 220V

En dan heb ik dus de MR16 uitvoering in 12V DC.

Maar dan heb ik natuurlijk zomaar eentje voor een leuke prijs maar ik weet totaal niet of het kwaliteit is. Van de plaatjes af lijkt het op de befaamde: "Dimmable 100% CREE LED GU10 9W" waar goede ervaringen mee zijn. Als ik diezelfde verkoper (Smartop LED) erbij pak zie ik dat hij ook 12v versies verkoopt:

Ik heb deze dimmer: http://www.ledlampendirec...er-afstandsbediening.html
Voor n paar euro meer heb je de dimbare variant :? Heb die en die dimt goed.

• freedzed6
(jarig!)
IJsbeer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:50:
Iets witter? Op de foto is er een wereld van verschil en lijkt het koud wit te zijn.
Tja een LED gedimt op x0% vermogen gaat natuurlijk nooit naar een mooi "gelige" kleur zoals de ouwe spaarlamp het beste kan. Op 100% gaat ie echter wel prima en dat werkt dan wel goed in de keuken.

Verwijderd

freedzed6 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:06:
[...]

Tja een LED gedimt op x0% vermogen gaat natuurlijk nooit naar een mooi "gelige" kleur zoals de ouwe spaarlamp het beste kan. Op 100% gaat ie echter wel prima en dat werkt dan wel goed in de keuken.
Het resultaat op jouw foto zou voor mij niet acceptabel zijn. Ik zie daar niets warms in. Mijn Led lamp is opgestuurd, ben benieuwd naar het resultaat. Probeer er liever eerst een paar, voordat ik alle halogeen verlichting hier ga vervangen.
stuffie123 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:12:

My-Accent
My-Ambiance
My-Vision
Econic
Novallure
Master Led bulb

Een Novallure die ik hier heb vind ik niets: Te koud-wit.

My-Ambiance doet het vooral erg mooi als je ze in een schemerlamp met een gekleurde kap (of anderszins gekleurd doet). Zo 'los' geven ze wat mij betreft een wat te 'rozig' licht en ze willen nogaleens erg zoemen.

De My-Vision is persoonlijk mijn favoriet aan het worden! In die serie zijn nu ook fatsoenlijke e14 lampen met mooi warm licht en 25 watt equivalente lichtsterkte. Wat mij betreft branden deze echt hetzelfde als de gemiddelde 5-7w spaarlamp. Gek genoeg geeft een E27 my-vision lamp echter een totaal andere lichtkleur dan de E14's met verder dezelfde specs.....

Van Econic heb ik er ook 2 en ook die geven wat mij betreft prima licht.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• dutch79
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:09:
[...]

Het resultaat op jouw foto zou voor mij niet acceptabel zijn. Ik zie daar niets warms in. Mijn Led lamp is opgestuurd, ben benieuwd naar het resultaat. Probeer er liever eerst een paar, voordat ik alle halogeen verlichting hier ga vervangen.
LED is zover ik tot nu toe heb gezien nog nooit gelijk geweest qua kleur aan halogeen, dus daar moet je ook niet teveel op rekenen.
Pagina: 1 ... 20 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)