Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.435 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuk hoor, dat spul uit hong kong, maar 1 ding waar ik bij LED verlichting toch altijd huiverig voor ben, dat zijn de AC stroombronnetjes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IJhTlcw6YzYnFdpK4lyaWhwS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jX8gfk0WRT6TRIzUVeJlBdY6/full.jpg
Klein en fragiel, simpele condensators, wel een plastic behuizingkje en warmtewerende kabelbescherming :P

Maarjah, heb ze besteld voor het geval ze goed van pas komen :+ Misschien zet ik er wel gewoon een stroombronnetje+12volt voeding voor als ik ze daadwerkelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ik heb laatst 2x5m 5050 RGB met 44 key remote en voeding gekocht via ebay voor 52 euries en achter mijn av wall geplakt. dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205435.jpgAfbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205453.jpgAfbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205540.jpgAfbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205613.jpgAfbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205650.jpgAfbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205715.jpgAfbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_2011-11-03205826.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Zuluman schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:37:
ik heb laatst 2x5m 5050 RGB met 44 key remote en voeding gekocht via ebay voor 52 euries en achter mijn av wall geplakt. dit is het resultaat.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ziet er mooi uit! Laatst ook gedaan om er alvast wat ervaring mee op te doen, zelf heb ik maar 1 meter dus leuk om te zien hoe gemakkelijk en mooi dit op te schalen valt. Energieverbruik toevallig nog gemeten met 2x 5 meter?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Banjy schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:50:
[...]

Ziet er mooi uit! Laatst ook gedaan om er alvast wat ervaring mee op te doen, zelf heb ik maar 1 meter dus leuk om te zien hoe gemakkelijk en mooi dit op te schalen valt. Energieverbruik toevallig nog gemeten met 2x 5 meter?
thanks! nee, nog geem meting verricht.het komt er maar stees niet van om een energiemeter te kopen. elke keer komt er een bij de aldi of lidl langs maar dan vergeet ik het. ffe zometten opzoeken op ebay. die 2x5m is nu op ebat voor 15% korting in de aanbieding voor 48,33 incl verzend. denk erover om nog 2x10m te kopen voor mijn lichtkoof die ik ga maken.

http://www.ebay.nl/itm/33..._trksid=p3984.m1497.l2648

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Verwijderd

Heb van ene kennis een Philips Led lamp van een Development afdeling gekregen.
De glazenbol van de lamp is los van de fitting, maar dat het ik zo gemaakt.
Er zitten Led' in deze lamp, en zou warm wit moeten zijn, gelijk aan een normale 100Watt lamp.
@Zuluman: Gaaf man! Ik vind dat met al die kleurtjes wel wat hebben (hoewel ik altijd een zwak blijf houden voor de oranje/gele stand... houd van warme kleuren :) ).

Helaas heeft m'n vriendin al te kennen gegeven niet van dit soort verlichting gediend te zijn..... voor op een verjaardag of feestje vindt ze het leuk (bij anderen) maar verder wil zij gewoon warm-wit licht :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Zuluman

Zuluman

eymey schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:17:
@Zuluman: Gaaf man! Ik vind dat met al die kleurtjes wel wat hebben (hoewel ik altijd een zwak blijf houden voor de oranje/gele stand... houd van warme kleuren :) ).

Helaas heeft m'n vriendin al te kennen gegeven niet van dit soort verlichting gediend te zijn..... voor op een verjaardag of feestje vindt ze het leuk (bij anderen) maar verder wil zij gewoon warm-wit licht :P
thanks! wij gebruiken bijna alleen geel/oranje dat lijkt meest op de lichtslang die erachter zat. maar die trok 300 watt geloof ik (35 watt per m1) en de helft van alle lampjes waren doorgebrand na 1,5 jaar.

en op foto kan je toch niet goed de nuance zien. ben geen held in fotograveren en heb t met mijn SGSII gedaan.en doordat het alleen die wand is kan het best wel.ikzelf ben wel gecharmeerd van het paarse licht. ik heb ook 3 ambx stjes erachter liggen die ik veel preciezer kan aansturen met mijn pc. maar die is puur als uplight bij films of als aanvullend moodlight. en het witte ledlicht heeft ook wel wat. vooral al je t dimmt. ligt ook aan de controller in hoeverre je warm wit kan produceren. met ambx lukt dat aardig. en in de rest van het huis heb ik nog overal halogeen. die ga ik niet vervangen voor de zogenaamde "warmwitte" Gu-10 spots. buiten in de tuin heb ik wel alles vervangen voor Gu5.3 12v spots. was wel wennen maarop zich wel aardig. vooral bij beplanting komt het beste tot zijn recht met ledlicht.

Verwijderd

Hoe is jullie ervaring met liquid Leds?

Mijn Demo Philips lamp is een liquid LED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand heeft hier ervaring met liquid leds!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:48:
Niemand heeft hier ervaring met liquid leds!?
[wannabe EL-mod mode]
Misschien dat je even had moeten wachten met je vraag nog eens stellen (je zit namelijk nog steeds binnen 24h van je vorige post), dus het kan zijn dat er mensen zijn die dat wel hebben, nog niet de tijd hebben gehad om te reageren.[/wannabe EL-mod mode]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

_ferry_ schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:53:
Leuk hoor, dat spul uit hong kong, maar 1 ding waar ik bij LED verlichting toch altijd huiverig voor ben, dat zijn de AC stroombronnetjes:
[afbeelding]

[afbeelding]
Klein en fragiel, simpele condensators, wel een plastic behuizingkje en warmtewerende kabelbescherming :P

Maarjah, heb ze besteld voor het geval ze goed van pas komen :+ Misschien zet ik er wel gewoon een stroombronnetje+12volt voeding voor als ik ze daadwerkelijk gebruik.
Ben jij die andere die nick op samenkopen heeft leeggekocht, of komt deze uit hong kong?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:09:
Goed.. de badkamer zit er aan te komen (kerstvakantieprojectje...). Natuurlijk heb ik mij georiënteerd op LED verlichting.

Situatieschets: de badkamer is 2.5 bij 3, 2.40 hoog en er is een aparte douche nis van 100 x 140 buiten de 2.5x3.

Ik heb 7 spotjes in gedachten: 6 in de badkamer en 1 in de douche. 2700-3000k, 300+ lumen, beetje ruime straalhoek zodat je niet teveel spotverlichting krijgt.

Ik loop alleen tegen het volgende aan: de inbouwruimte is bijzonder beperkt. Ik kan het plafond hooguit 5cm laten zakken.

Dan vallen er dus een hele hoop spotjes af, gu10 is bijvoorbeeld al te hoog. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, kan je mij een zet in de goede richting geven... :)
Goed, mochten er mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen: philips ledino 7,5watt inbouwspots zijn 49mm hoog en zijn voor mij de oplossing. Er zijn ook setjes van 3x 2,5watt en die zijn 34mm hoog.
Afbeeldingslocatie: http://www.tradessupermarket.com/product-images/707/large/2098131_large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.winkelpromenade.be/img/store/169/2459400.jpg

Nog wel een paar aanvullende vragen: Hoe bepaal ik nou hoeveel van die lampen ik nodig heb om mijn badkamer te verlichten? Hoeveel lumen/lux heb je in een badkamer nodig? Als die lampen een straalhoek van 40 graden hebben, hoe groot is dan het verlichte oppervlak op 1.5 meter van het plafond? (ja talenman, dus rekenen is eh.. lastig). Ben ik beter af met meerdere setjes van 3 x 2,5, of gebundelde spot van 7,5?

Ik heb vandaag philips zelf gebeld, en de philips mevrouw kon me alleen maar vertellen dat ledino's niet in de badkamer horen en verwees me naar de mybathroom producten op de website... zucht...

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 18-11-2011 23:01 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42
Na een fiks hogere electriciteitsrekening ben ik bezig mijn verlichting door led te vervangen. Voor de peertjes heb ik een goed alternatief gevonden in de 8.1 W ledare van Ikea. Hoewel volgens de specs 2700k komt het licht mij wat koud over maar in combinatie met een Philips Living Colors lamp ben ik er erg tevreden mee. Een grotere uitdaging vormt de halogeenverlichting: 14 x 20W gu5.3, 5x 20 W gu4, en 6x gu 4 van vermoedelijk 12W dimbaar. Met name op de gu5.3 kan aardig bespaard worden maar een fatsoenlijk warmwit ledalternatief is niet te vinden of knetterduur (philips). Wie kent alternatieven? 3w/ 150 lm niet dimbaar volstaat, meer lm zal gedimd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:13
bszz schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 09:46:
Een grotere uitdaging vormt de halogeenverlichting: 14 x 20W gu5.3, 5x 20 W gu4, en 6x gu 4 van vermoedelijk 12W dimbaar. Met name op de gu5.3 kan aardig bespaard worden maar een fatsoenlijk warmwit ledalternatief is niet te vinden of knetterduur (philips). Wie kent alternatieven? 3w/ 150 lm niet dimbaar volstaat, meer lm zal gedimd moeten worden.
Ik denk dat je MR11 (Multifaceted Reflector, 35mm) lampen bedoeld met G(x)4 en G(x)5.3 aansluitingen?

Meest voorkomende types in Nederland zijn (heb ik het idee):
  • MR11 (Multifaceted Reflector, 35mm) met G4, G5.3, GU4 of GU5.3 voor 12V DC.
  • MR16 (Multifaceted Reflector, 51mm) met GU10 voor 230V AC.
MR16 met G(U) 4 of 5.3 ben ik in Nederland niet zoveel tegengekomen in armaturen, maar is juist als lamp op bijvoorbeeld DealExtreme veel te vinden. MR11 daarentegen is er vrijwel niet in combinatie met een redelijke hoeveelheid Lumen.

De meeste lampenhandels halen MRxx en GxYY door elkaar en dat maakt het erg lastig de juiste lampen te vinden. Dat wat ik zelf tegenkwam was al snel €20,- per lamp. Tsja, dan vervang ik liever het armatuur (18 inbouwspots) door een MR16 type en koop dan LEDARE MR16 GU10 lampen van de Ikea. Meer Lumen bij minder kosten.

Zie Multifaceted Reflector en Bi-pin Connector op WikiPedia.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
The Lord schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat je MR11 (Multifaceted Reflector, 35mm) lampen bedoeld met G(x)4 en G(x)5.3 aansluitingen?

Meest voorkomende types in Nederland zijn (heb ik het idee):
  • MR11 (Multifaceted Reflector, 35mm) met G4, G5.3, GU4 of GU5.3 voor 12V DC.
  • MR16 (Multifaceted Reflector, 51mm) met GU10 voor 230V AC.
MR16 met G(U) 4 of 5.3 ben ik in Nederland niet zoveel tegengekomen in armaturen, maar is juist als lamp op bijvoorbeeld DealExtreme veel te vinden. MR11 daarentegen is er vrijwel niet in combinatie met een redelijke hoeveelheid Lumen.

De meeste lampenhandels halen MRxx en GxYY door elkaar en dat maakt het erg lastig de juiste lampen te vinden. Dat wat ik zelf tegenkwam was al snel €20,- per lamp. Tsja, dan vervang ik liever het armatuur (18 inbouwspots) door een MR16 type en koop dan LEDARE MR16 GU10 lampen van de Ikea. Meer Lumen bij minder kosten.

Zie Multifaceted Reflector en Bi-pin Connector op WikiPedia.
MR16 gu5.3 . DX vind ik een risico. Vervangen van de armaturen heeft wel wat voeten in de aarde (of eigenlijk 20 schroefgaten in het plafond). Zou ik de spotjes kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

1
Weet iemand wat ik nu voor verschil merk tussen deze:
http://www.ebay.nl/itm/33..._trksid=p3984.m1497.l2648
SMD 5050 LED
30 LEDs per meter, 300 LEDs in total 10 meters

Of
2
http://www.dealextreme.co...ller-5-meter-dc-12v-65453
Number of SMD LEDs: 300

0f
3
http://www.dealextreme.co...trip-5-meter-dc-12v-41523
Number of SMD LEDs: 150

Nummer 1 heeft dus 30 leds de meter.
Nummer 2 heeft er 300 de 5meter dus 60 de meter
nummer 3 heeft 150 leds op 5 meter dus net als nummer 1 30 leds de meter

Zijn SmD leds de betere?

2x van die 10 meter led strips is voor mij misschien wel iets. + nog een extra regelaar.

Paar vragen:
1 Zijn SMD leds nu de betere?
2 wat merk ik nu voor verschil tussen bovenste opties? Buiten de lengte.
3 Ik wil in 3 kamers led verlichting. Evt 2x 10 meter en een extra regelaar voor de 3e aansluiting. maak dan b.v 3x6 meter.
voor de 3e aansluiting: maar hoe werkt de afstandbediening? frequentie, ir?
Lees IR dus radiografisch maar moet je dan een sensor uit laten steken?
Want stel ik zet de verlichting in kamer A op blauw dan moet kamer B die er naast is niet meegaan in kleur natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door r.marijnissen op 20-11-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

r.marijnissen schreef op zondag 20 november 2011 @ 17:31:
1 Zijn SMD leds nu de betere?
2 wat merk ik nu voor verschil tussen bovenste opties? Buiten de lengte.
Je moet erop letten dat het SMD5050 LEDjes zijn. Er is ook een oudere en minder efficiente SMD3528, en die zijn doorgaans wat goedkoper maar het scheelt behoorlijk qua performance.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

Zit ook met het feit dat ik het op 3 plaatsen wil.

14.5 meter
Dan is 3x 5 meter makkelijk.
Moet ik wel iets van 1 strip afhalen en bij de ander doen ivm huiskamer die 5.5meter is.

Of 2x 10 meter+ extra adapter/ir regelaar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er inmiddels al mensen die ervaringen hebben het gebruik van led lampen in plaffonieres? Veel led lampen schijnen dan namelijk niet mooi rondom. Het ging mij met name om de ledare lampen van Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:13
bszz schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:11:
[...]
MR16 gu5.3 . DX vind ik een risico. Vervangen van de armaturen heeft wel wat voeten in de aarde (of eigenlijk 20 schroefgaten in het plafond). Zou ik de spotjes kunnen aanpassen?
Als er een GU10 fitting in de spots past dan is een spot wel aan te passen. Maar ik heb het idee dat de meeste GU5.3 spots hier net te weinig ruimte voor hebben. De kosten hoeven het niet te zijn: GU10 Lamp Holder Cable (10-Pack) of GU10 fitting Wit.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:58
Ik ben op zoek naar zes vervangende E14 led lampjes voor in een kandelaar.
Het probleem is dat ik LED lampen (ofja, de electronica/voeding erin) gewoon niet vertrouw dat ze het voor een lange tijd uithouden.

Ik durf geen LED lampen van 15 euro te kopen die maar 1 jaar garantie hebben, ik zie het al gebeuren dat een paar van zo'n lampen na 13 maanden kapot zijn.
leditlight.nl heeft standaard 3 jaar garantie, maar daar kosten E14 lampjes minimaal 30 euro p/s.

Zijn er geen lampen (van philips bijv.) die vanuit de fabriek lange garantie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 10:43
Als je mijn vorige post bekijkt dan zie je dat je bij de Ikea al voor 7 euro klaar bent. Uit mijn hoofd geven ze 20.000 branduren op dus zelfs met continu aan heb je naar mijn idee 2 jaar garantie. Bedrijven als Ikea zijn over het algemeen erg fair met garantie afhandeling. Denk je er wel aan je bonnetje te scannen of kopiëren want die vervagen eerder als je lampje waarschijnlijk stuk is. :)

De door mij aangeschafte Lidl en Kruidvat led lampen zijn nog niet meer als een jaar oud dus nog geen referentie maar deze zijn ook niet meer te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:58
xs2tom schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:30:
Als je mijn vorige post bekijkt dan zie je dat je bij de Ikea al voor 7 euro klaar bent. Uit mijn hoofd geven ze 20.000 branduren op dus zelfs met continu aan heb je naar mijn idee 2 jaar garantie. Bedrijven als Ikea zijn over het algemeen erg fair met garantie afhandeling. Denk je er wel aan je bonnetje te scannen of kopiëren want die vervagen eerder als je lampje waarschijnlijk stuk is. :)

De door mij aangeschafte Lidl en Kruidvat led lampen zijn nog niet meer als een jaar oud dus nog geen referentie maar deze zijn ook niet meer te koop.
7 euro per lamp en dan 2 jaar garantie, dat is zeker wel de moeite waard. Dat heb ik er volgensmij binnen een half jaar al uit.

Ik ben vrijdag bij de Ikea geweest en heb de ledlampen zien hangen. Deze week ga ik nog terug om meer spullen te halen, dus eerst even beoordelen hoe ze zijn en dan neem ik ze mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ImmortalSoul schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 01:01:
[...]

7 euro per lamp en dan 2 jaar garantie, dat is zeker wel de moeite waard. Dat heb ik er volgensmij binnen een half jaar al uit.

Ik ben vrijdag bij de Ikea geweest en heb de ledlampen zien hangen. Deze week ga ik nog terug om meer spullen te halen, dus eerst even beoordelen hoe ze zijn en dan neem ik ze mee :)
Ik heb als test een Pharox 400 led lamp (vrijwel gelijk aan die van Ikea 8watt) in een plaffoniere gehangen (de lamp hangt dus niet recht naar beneden)

Het licht uit deze lamp lijkt nog teveel op een spot waarbij het licht vooral naar voren uit de lamp schijnt en dus erg weinig licht van de zijkant van de lamp.

Leuk voor in een hanglamp of spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hebben er hier mensen ervaring met 230V GU10 Led dimmers?

Ik zie nl. prijzen voor dit soort fase afsnijding dimmers varierend van 50- 100 euro, en ik moet er een paar hebben, dus dat verschil loopt nogal op in totaalprijs!

De meeste dimmers stellen daarbij ook een minium van 20W, waarbij bij sommige staat dat ze het vanaf 6W ook al goed doen... En dat minimum heb ik toch wel nodig!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02

13art

Moderator Mobile
Een kennis van me zit in de LED handel, en die had het er over dat zoiets niet zo duur hoefde te zijn. Dat het ook vrij makkelijk zelf in te bouwen was. Duurt alleen nog even voordat ik hem zie/spreek. Maar als je een beetje handig bent kan je het dus ook zelf in elkaar zetten en achter je dimmer wegwerken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l3art schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:17:
Een kennis van me zit in de LED handel, en die had het er over dat zoiets niet zo duur hoefde te zijn. Dat het ook vrij makkelijk zelf in te bouwen was. Duurt alleen nog even voordat ik hem zie/spreek. Maar als je een beetje handig bent kan je het dus ook zelf in elkaar zetten en achter je dimmer wegwerken.
Hoe je dat ook zegt "Zit in de Led handel" is hij een zigeuner of zo!?
Zou zijn woord maar niet geloven dan.
ImmortalSoul schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:02:
Ik ben op zoek naar zes vervangende E14 led lampjes voor in een kandelaar.
Het probleem is dat ik LED lampen (ofja, de electronica/voeding erin) gewoon niet vertrouw dat ze het voor een lange tijd uithouden.
Ik zeg het weer, liquid-leds is wat je zoekt.
Werkt hier al perfect sinds 2009

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 06:29:
[...]
Zolang je hun definitie van warm-wit accepteert zijn het mooie lampen, ik noem het echter gewoon wit :-(

Uitproberen kan echter nooit kwaad: moet je wel een leverancier uitkiezen waar je eea gewoon weer naar terug kan sturen. De goede ledlampen verkopers snappen dat (dat warm-wit niet altijd als warm-wit wordt ervaren...) en doen daar ook niet moeilijk over is mijn ervaring _/-\o_

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:09:
[...]

Zolang je hun definitie van warm-wit accepteert zijn het mooie lampen, ik noem het echter gewoon wit :-(

Uitproberen kan echter nooit kwaad: moet je wel een leverancier uitkiezen waar je eea gewoon weer naar terug kan sturen. De goede ledlampen verkopers snappen dat (dat warm-wit niet altijd als warm-wit wordt ervaren...) en doen daar ook niet moeilijk over is mijn ervaring _/-\o_
Dat zo wie zo als het om duurdere modellen gaat.

• Universal Creations
Video of foto zegt weinig zonder vergelijking of de gebruikte witbalans. Als ik mijn camera instel op 8000K, dan ziet een helwitte TL er nog uit als een diepwarm gedimde halogeenlamp en andersom bij een witbalans op 2000K waarbij warmwitte lampen er uitzien als foute xenon lampen. Ik overdrijf hier een beetje, maar het idee is denk ik wel duidelijk.

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:47:
[...]

Video of foto zegt weinig zonder vergelijking of de gebruikte witbalans. Als ik mijn camera instel op 8000K, dan ziet een helwitte TL er nog uit als een diepwarm gedimde halogeenlamp en andersom bij een witbalans op 2000K waarbij warmwitte lampen er uitzien als foute xenon lampen. Ik overdrijf hier een beetje, maar het idee is denk ik wel duidelijk.
Zo jij hebt echt een probleem met mij hè, zeuren dat ik 23 uur (ipv 24 uur) na een post weer post.
En nu is het filmpje weer niet goed, man zeik niet zo, heb netjes een HD filmpje gemaakt met mijn Galaxy2S, niks witbalans aan veranderd, gewoon leuk om te posten dacht ik.

Zal hem zo weghalen, anders ga je vast nog pm's sturen dat het filmpje niet aan 1 of andere richtlijn voldoet.

• 13art

13art

Moderator Mobile
[...]

Hoe je dat ook zegt "Zit in de Led handel" is hij een zigeuner of zo!?
Zou zijn woord maar niet geloven dan.
Haha nee het is niet zo dat hij even een illegaal handeltje heeft opgezet. Hij doet complete lichtplannen van bedrijven, etc. Dus het is niet zomaar een handeltje. Hij weet echt wel waar hij mee bezig is.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 24-11-2011 19:28 ]

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:19:
[...]

Zo jij hebt echt een probleem met mij hè, zeuren dat ik 23 uur (ipv 24 uur) na een post weer post.
En nu is het filmpje weer niet goed, man zeik niet zo, heb netjes een HD filmpje gemaakt met mijn Galaxy2S, niks witbalans aan veranderd, gewoon leuk om te posten dacht ik.

Zal hem zo weghalen, anders ga je vast nog pm's sturen dat het filmpje niet aan 1 of andere richtlijn voldoet.
Ik heb geen probleem met jou, absoluut niet. Het gaat er mij nu om dat een filmpje van LED-verlichting om de opbrengst en kleur duidelijk te maken beter overkomt als je iets aangeeft over kleurtemperatuur of dat je 2 verschillende lampen naast elkaar plaatst. Dit filmpje zegt eigenlijk weinig over de lichtopbrengst en kleurtemperatuur. Wat wel duidelijk is, is dat de lamp gelijkmatig rondom straalt.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zo'n filmpje kan op een simpele manier aan informatie winnen door hetzelfde shot ook nog even te maken met een klassiek peertje van vergelijkbare lichtopbrengst in de lamp en dit dan het liefst even monteren zodat je een paar overgangen te zien krijgt tussen die twee. Dat toont dan zowel iets over de kleur als de lichtopbrengst.

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:39:
Zo'n filmpje kan op een simpele manier aan informatie winnen door hetzelfde shot ook nog even te maken met een klassiek peertje van vergelijkbare lichtopbrengst in de lamp en dit dan het liefst even monteren zodat je een paar overgangen te zien krijgt tussen die twee. Dat toont dan zowel iets over de kleur als de lichtopbrengst.
Goed idee, daar hebben we wat aan.
Komt er aan!

P.s Deze ledlamp op de video is dus nog niet te koop.

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20

Ik snuif verkoperspraat... wat niet thuishoort in dit topic:
Ik Quote de topic regels:
Waarschuwing:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Discussies omtrent gezamelijk kopen danwel inkoopacties (regel dit via DM)
- Vermeldingen naar eigen webshops (die mag je bijv. in je signature zetten)

• xs2tom
  • Laatst online: 10:43
Zo sinds gisteren eindelijk mijn led zelfbouw project 'af'.
We hadden een Ikea Korsby lamp met daarin 2 x een 10W lampje en een grote transformator. Nu 2x een star pcb met een Cree XP-G erop. 2 koelribjes eronder en bovenop een side emitter optiek en met een kleinere adapter eraan. Er gaat 220 mA naar de led's dus ruim minder als de 20W voorheen. Helaas neemt het totaal tussen de 3 en 4 watt op. Maarja, 230 Vac en 6 Vdc liggen nog wel wat uit elkaar. Het wordt nog wel een beetje warm maar dat is niet zo erg misschien nog eens met een xm-l opnieuw bouwen.
Het idee was er al een jaar of 2 en op een beurs als eens gezien dat iemand anders het zelfde lampje ook had aangepast naar led.

Er komt ruim voldoende licht vanaf, voor veel mensen misschien iets te 'wit'.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2011 @ 20:28:
Goed idee, daar hebben we wat aan.
Komt er aan!
Overigens moet je dan niet de witbalans op 'Auto' zetten want dan kan die bij beide filmpjes verschillend zijn en dan heb je nog geen goede referentie aan het peertje. Aangezien je de klassieke gloeilamp als referentie neemt zou de 'Incandescent' setting wel eens de meest aangewezen kunnen zijn.

Als je de kleurtemperatuur van de witbalans weet is het ook altijd zinvol om die erbij te vermelden zodat je foto's of filmpjes beter met elkaar kunt vergelijken en evt. correcties kunt maken.

Verwijderd

rdfeij schreef op donderdag 24 november 2011 @ 20:34:
[...]

Ik snuif verkoperspraat... wat niet thuishoort in dit topic:
Ik Quote de topic regels:

[...]
Ik verkoop geen spullen hoor ;)

1) De led op mijn video, betreft een prototype die ik heb gekregen, was defect, zelf het defect gemaakt.
2) Je vergist je waarschijnlijk in mijn gebruikersnaam, begrijpelijk, echter betreft het hier een naam die ik ooit op 1 van de eerste gen Ledlampen aantrof, deze naam als gebruikersnaam gekozen.

Ik heb dus geen shop, ook niet verbonden aan 1.
Universal Creations schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:27:
[...]

Ik heb geen probleem met jou, absoluut niet. Het gaat er mij nu om dat een filmpje van LED-verlichting om de opbrengst en kleur duidelijk te maken beter overkomt als je iets aangeeft over kleurtemperatuur of dat je 2 verschillende lampen naast elkaar plaatst. Dit filmpje zegt eigenlijk weinig over de lichtopbrengst en kleurtemperatuur. Wat wel duidelijk is, is dat de lamp gelijkmatig rondom straalt.
Ok, cool, dan heb ik je gewoon even verkeerd begrepen, als dat zo is mijn excuses voor mijn felle reactie.

:-)
l3art schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:27:
[...]

Haha nee het is niet zo dat hij even een illegaal handeltje heeft opgezet. Hij doet complete lichtplannen van bedrijven, etc. Dus het is niet zomaar een handeltje. Hij weet echt wel waar hij mee bezig is.
Haha, hey, pssst ledje kopen, hey jij daar, kijk is, naar deze leds, nee niet zo hard praten, ssst..
Wel interessant, wellicht dat hij een professionele spot een keertje voor je over hebt...

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 23:28 ]

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op donderdag 24 november 2011 @ 21:30:
[...]

Overigens moet je dan niet de witbalans op 'Auto' zetten want dan kan die bij beide filmpjes verschillend zijn en dan heb je nog geen goede referentie aan het peertje. Aangezien je de klassieke gloeilamp als referentie neemt zou de 'Incandescent' setting wel eens de meest aangewezen kunnen zijn.

Als je de kleurtemperatuur van de witbalans weet is het ook altijd zinvol om die erbij te vermelden zodat je foto's of filmpjes beter met elkaar kunt vergelijken en evt. correcties kunt maken.
Ok, help mij even de juiste instelling kiezen, deze led is toch wel zo speciaal met zijn 1001 lume en vloeistof gevuld dat hij nog een kans verdient.
(Los daarvan zal ik van de week de nieuwe normale liquid led laten zien, deze van de week in een shop in Duitsland besteld, 4x 5watt in 1 houder.)

Op mijn phone heb ik voor witbalans de volgende opties voor witbalans:
Auto
Daglicht
Bewolkt Kunstlicht
TL verlichting
Betreft een Samsung Galaxy 2S, kunnen we dar wat mee?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2011 23:52 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bewolkt/Kunstlicht lijkt me dan hier waarschijnlijk de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bewolkt is doorgaans een hoge kleurtemperatuur (6500+), dus dan wordt je foto te warm van kleur. Daglicht zit op 5500K en TL vaak op 4000K. Alle drie dus niet echt geschikt. Maar nu lees ik net dat je hem kunt instellen door middel van calibratie. Ik kan zo even geen beschrijving vinden hoe dat bij deze camera werkt, maar vaak doe je dit door je camera tijdens het kalibreren te richten op 18% grijs vlak (soms werkt wit ook goed) bij het licht wat je als referentie gebruikt. Dus als je wil vergelijken met gloeilamp, dan gebruik je eerst een gloeilamp, mikt op een lichtgrijs of wit vlak, stelt daar de witbalans op in en maak vervolgens een foto van het licht van je ledlamp.
Als dit niet goed werkt, of veel te omslachtig is, kun je altijd nog terug grijpen op een rechtstreekse vergelijking van een gloeilamp en led-lamp. Een gloeilamp van 75W zou tegen de 1200lumen moeten produceren bij een kleurtemperatuur van ongeveer 3000K, dus als je die een heel klein beetje dimt (naar 65W), zou je op 1000lumen uit moeten komen en een kleur temperatuur tussen de 2700K en 3000K (bij het dimmen wordt de lamp warmer van kleur).

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 25-11-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y213/Zeta_0049/20111125_003151.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y213/Zeta_0049/20111125_003439.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb even de exif bekeken van je foto's en de LED-lamp doet het eigenlijk nog beter dan uit de foto's blijkt. De gloeilamp foto is namelijk met iso 160 genomen en is dus een stuk lichter dan de iso 100 foto van de ledlamp. Kleurtemperatuur van de LED-lamp ziet er nu warmer uit, maar uit de EXIF kan ik alleen maar "witbalans - automatisch" halen, dus kan dus in werkelijkheid iets afwijken (maar ik vermoed niet genoeg dat de gloeilamp warmer is dan de LED-lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze 2 zijn met Iso 200 en witbalans "kunstlicht" Komt aardig in de buurt zoals ik het hier zie.

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y213/Zeta_0049/20111125_011726.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y213/Zeta_0049/20111125_011937.jpg

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=aLFg39QcbCQ]
Langere versie vind je hier

Van de week eens de nieuwe batch van de normale vloeibare leds plaatsen, hoop deze Zaterdag binnen te hebben.
Zitten dan 4stuks van de 5 watt led lampen gestackt in 1 E27 houder.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:30
Nou ik heb de proef op de som genomen en een GU10 ledare van Ikea gekocht van 3000K maar die is echt een stuk witter dan de 2700K GU10 ledare die ik ook al een aantal had, dus de 3000K's gaan terug helaas.

Ik heb overigens ook deze lamp http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70218166/
meegenomen en die bevalt me uitstekend v.w.b. de kleur. En is bovendien nog een heel compact lampje ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Mediacj op 25-11-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zooo, ik heb weer een LED lamp werkend :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QsN63Y5hVHhNxASLCrn6nyWZ/full.jpg
Laten we hem maar de LEFO noemen :+

Picje van de bouw:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MYNO2jrvUeC6HtV1H0XsJFzj/full.jpg

Alles heb ik met de hand gezaagd, gefreesd en geschuurd. Nu ie werkt gaat hij weer uit elkaar, en dan alles polijsten en definitief monteren. Daarbij moet het plafondgedeelte nog gemaakt worden en ik wil nog een PyrlaLed schijf erboven monteren aan de ophangdraden, die het licht reflecteert en oplicht. Was eerst van plan om die er onder te hangen, maar erboven is denk ik mooier.
Lamp bevat 3x watt led aan de bovenzijde, 5x3watt aan de onderzijde, 2 drivers en een ontvanger met IR remote zodat ik boven en onder traploos kan dimmen enzo :)
Alleen de voeding komt dus bovenin de plafondplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 09:58:
Zooo, ik heb weer een LED lamp werkend :D

[afbeelding]
Laten we hem maar de LEFO noemen :+

Picje van de bouw:
[afbeelding]

Alles heb ik met de hand gezaagd, gefreesd en geschuurd. Nu ie werkt gaat hij weer uit elkaar, en dan alles polijsten en definitief monteren. Daarbij moet het plafondgedeelte nog gemaakt worden en ik wil nog een PyrlaLed schijf erboven monteren aan de ophangdraden, die het licht reflecteert en oplicht. Was eerst van plan om die er onder te hangen, maar erboven is denk ik mooier.
Lamp bevat 3x watt led aan de bovenzijde, 5x3watt aan de onderzijde, 2 drivers en een ontvanger met IR remote zodat ik boven en onder traploos kan dimmen enzo :)
Alleen de voeding komt dus bovenin de plafondplaat.
Mooie lamp man!
Wat goed dat je die zelf gebouwd hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herold
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-08 16:12
Dit valt onder de noemer spam.
Zoekoptimalisatie mag je op een andere manier uitvoeren dan vermelden op een fora ;)

[ Voor 72% gewijzigd door _ferry_ op 29-11-2011 12:25 ]

AOPEN 350W | ASUS A8V Deluxe | AMD Athlon 64 3500+ | 2 x 512mb KINGSTON PC3200 | SATA WD Raptor 74Gb 10k| SATA WD 160Gb 8mb cache | PoV Geforce 6800GT 256Mb | WinXP Pro SP1 | Forceware 61.77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herold
  • Laatst online: 27-08 16:12
herold schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:14:
[mbr]Dit valt onder de noemer spam.
Zoekoptimalisatie mag je op een andere manier uitvoeren dan vermelden op een fora ;) [/]
Je hebt gelijk, maar zal ik je een lampje sturen om te testen dan ;) Mag je een goede review op het forum plaatsen haha.

AOPEN 350W | ASUS A8V Deluxe | AMD Athlon 64 3500+ | 2 x 512mb KINGSTON PC3200 | SATA WD Raptor 74Gb 10k| SATA WD 160Gb 8mb cache | PoV Geforce 6800GT 256Mb | WinXP Pro SP1 | Forceware 61.77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

1 lampje?

Nee, sorry, daar gaan we niet aan beginnen ;)
Prima om een review te maken, maar die kans heb je nu wel verspild omdat we weten dat het dan geen objectieve review meer is vanwege de sponsoring. We hebben liever gewoon ervaringen van mensen die een lamp aanschaffen en vergelijken met bijv. hun oude lamp of andere LED lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je een onafhankelijke meting/review wil dan kun je altijd contact opnemen met olino.org. Zij testen voor veel winkels lampen en je kunt dat rapport dan ook gebruiken voor op een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:51:
Als je een onafhankelijke meting/review wil dan kun je altijd contact opnemen met olino.org. Zij testen voor veel winkels lampen en je kunt dat rapport dan ook gebruiken voor op een website.
Eigenlijk zouden ze die LEDARE serie van IKEA moeten testen. Beetje jammer alleen dat het je 450 150 euro kost als je een lamp door olino.org wil laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:51:
[...]

Eigenlijk zouden ze die LEDARE serie van IKEA moeten testen. Beetje jammer alleen dat het je 450 150 euro kost als je een lamp door olino.org wil laten testen.
Ja, ik ben daar ook erg benieuwd naar. Dat het 150euro kost is eigenlijk niet meer dan normaal. Het kost gewoon een aantal uur om te meten en om de resultaten netjes in een sjabloon te plaatsen, kost ook tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Laatst online: 27-06-2022
Tja, wat mij betreft kan een test heel simpel zijn. Zet 'm eenvoudig naast een vergelijkbare gloeilamp/halogeenlamp. Geeft ie net zoveel licht ja/nee? Is de kleur hetzelfde ja/nee? That's it!

Dat leds zuiniger zijn dan gloeilampen weten we inmiddels wel, bespaar me de zoveelste berekening waarin staat wat het in geld scheelt. De core business van een lamp is licht geven in de juiste kleur. Als het ding te weinig of verkeerd licht geeft ben ik er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
synthdood schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:35:
Tja, wat mij betreft kan een test heel simpel zijn. Zet 'm eenvoudig naast een vergelijkbare gloeilamp/halogeenlamp. Geeft ie net zoveel licht ja/nee? Is de kleur hetzelfde ja/nee? That's it!
Dat stuk kunnen we makkelijk zelf, is in dit topic al een aantal keer gedaan. Maar dan ben je afhankelijk van wat de reviewer in huis heeft. Dat is het voordeel van een site zoals olino.org. Die heeft niet alleen -tig lampen met dezelfde methode getest, die 1 op 1 zijn te vergelijken, maar ook zijn het algemeen geaccepteerde metingen die iets absoluut zeggen en niet alleen relatief.
Dat leds zuiniger zijn dan gloeilampen weten we inmiddels wel, bespaar me de zoveelste berekening waarin staat wat het in geld scheelt. De core business van een lamp is licht geven in de juiste kleur. Als het ding te weinig of verkeerd licht geeft ben ik er klaar mee.
Klopt en daarom zijn onze vergelijkingen en die van sites zoals olino.org zo belangrijk. Het mooiste zou zijn dat er op het doosje van een lamp een korte samenvatting staat van de belangrijkste specificaties, desnoods in Jip en Janneke taal (wat ik een goed initiatief vind). Denk hierbij aan: Lumen, vermogen, stralingshoek en kleurtemperatuur. Met wat symbooltjes en kleurvlakjes kom je volgens mij een heel eind en is het voor de niet ingewijde consumenten makkelijker vergelijken. Een aantal dingen worden al gedaan, maar niet door iedere fabrikant en niet altijd evenveel zeggend. De zuinigheidsklasse is een mooi gegeven, maar je hebt er in de praktijk weinig aan als je een lamp gaat kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 29-11-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mediacj schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 20:59:

Ik heb overigens ook deze lamp http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70218166/
meegenomen en die bevalt me uitstekend v.w.b. de kleur. En is bovendien nog een heel compact lampje ook.
Met een hoeveel watt peertje zou je hem vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik zoek een zo warm-wit mogelijke LED GU10 lamp en ben er vanuit gegaan dat een lamp van 2600K altijd warmer is dan eentje van 2800K...

Nu heb ik al verschillende E14 2700K lampen van LeditLight. Deze zijn getest door Olino met 2780K, dus iets minder warm-wit dan waarmee geadverteerd wordt.

Dus ik dacht, zoekende naar GU10 spots, ik neem de 6W GU10 2700K van TopLedShop. Ook getest door Olino en een stukje warmer dan de advertentie, nl. 2670K.

Maar nee dus, de laatste is witter ondanks het verschil van 110K in kleurtemperatuur 8)7
In beide lampen zitten volgens de lampen zelf CREE XR-E leds.

Dit zou betekenen dat ik mogelijk beter de LeditLight GU10's kan nemen, of is het gewoon een loterij??

In mijn verdere zoektocht kwam ik nog deze en deze 2600K 5W spots tegen met CREE leds. Lijken zo op het oog dezelfde lampen te zijn (ook ong. zelfde prijs als je de BTW meeneemt), maar volgens één van de shops maar tot 50% dimbaar...

Als laatste kwam ik deze GU10 4W 2500K van NortomLed spot tegen. Zou net zoveel licht geven als een 3x2W CREE, 100% dimbaar en ziet er vanaf de onderkant bijna zo uit als een conventionele halogeen spot.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande spots??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een andere batch leds binnen, zit duidelijk olie in.
Dimbaar, stackbaar, direct driven op 240volt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/304909/20111202_211705.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Laatst online: 03-07 10:52
Na een zoektocht op internet ben ik er nog niet achter of dit setje dimbaar is:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40116541/

Weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
Mars Warrior schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:22:
Als laatste kwam ik deze GU10 4W 2500K van NortomLed spot tegen. Zou net zoveel licht geven als een 3x2W CREE, 100% dimbaar en ziet er vanaf de onderkant bijna zo uit als een conventionele halogeen spot.

Dat ziet er heel interessant uit! Ik zit met hetzelfde dilemma dat de meeste 2700K lampen nog net iets te wit zijn naar mijn smaak. Ik heb een 2200K flame pharox geprobeerd maar die was weer veel te oranje. 2500K lijkt me (in theorie in elk geval) een ideaal compromis.Wie durft het aan om er een aantal te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

synthdood schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:53:
[...]
Dat ziet er heel interessant uit! Ik zit met hetzelfde dilemma dat de meeste 2700K lampen nog net iets te wit zijn naar mijn smaak. Ik heb een 2200K flame pharox geprobeerd maar die was weer veel te oranje. 2500K lijkt me (in theorie in elk geval) een ideaal compromis.Wie durft het aan om er een aantal te bestellen?
Het zijn in ieder geval Sharp COB leds die erin zitten. Vreemd blijft dan dat de meeste met die leds op een 2700K uitkomen, maar het kan zijn dat zij door binning de meest warm-witte eruit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:18
Ik zoek een zo warm-wit mogelijke LED GU10 lamp en ben er vanuit gegaan dat een lamp van 2600K altijd warmer is dan eentje van 2800K...

Zie ook mijn ervaring van bijna een jaar geleden:
wmeester in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Ik heb geen ervaring met de spots die je als laatste aandraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

wmeester schreef op maandag 05 december 2011 @ 18:18:
[...]
Zie ook mijn ervaring van bijna een jaar geleden:
wmeester in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Ik heb geen ervaring met de spots die je als laatste aandraagt.
Hmmm, mij nog veels te wit. Zoek toch echt een spot die niet of nauwelijks afwijkt van dat simpele halogeentje op de meest rechter foto...

Die 1x4W 2500K spot van Nortomled wordt vervangen door een nieuwe versie, dus ik wacht dat even af, want van de oude hebben ze er niet genoeg meer voor het aantal dat ik nodig heb, tenzij de nieuwe exact dezelfde kleur heeft, maar dat mogen ze dan eerst wel bevestigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:28
zijn deze LEDs van Groupon een goede deal?

http://www.groupon.nl/dea...D=NL_CRM_1_0_0_339&a=1646

zeker omdat er ook nog 6,95 aan verzend kosten bijkomen en ik zie zo snel ook niet welk merk het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

trekker22 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:28:

zeker omdat er ook nog 6,95 aan verzend kosten bijkomen en ik zie zo snel ook niet welk merk het is?
Het lijkt een philips knock-off
http://www.multi-lite.com/en/led-retrofit-lamps.html

iets als deze bijvoorbeeld http://www.diytrade.com/c...o_philips_light_bulb.html

zonder exact merk is het gokken naar de prestaties maar waarschijnlijk gewoon chinees spul :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

trekker22 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:28:

Lijkt ook erg op deze van DX: http://www.dealextreme.co...ght-bulb-ac-85-265v-80937

Heb deze in de keuken hangen, geeft aardig wat licht en is redelijk warm wit. Niet als een gloeilamp of spaarlamp, maar acceptabel genoeg voor mijn en mijn vriendin iig. Ik zou ze niet in de woonkamer gebruiken, maar op plekken waar de kleur wat minder uit maakt.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:30
IJsbeer schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:19:
[...]

Met een hoeveel watt peertje zou je hem vergelijken?
Oei moeilijk ik vind dat er best veel licht uitkomt 50watt wellicht maar het is al lang geleden dat ik gloeilampen gebruikt heb......je kunt het overigens bij Ikea zelf zien hoeveel licht ze geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Mediacj op 07-12-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:16
In onze huiskamer hebben we een halogeen rail opgehangen met een vijftal 20w GU5.3 halogeen lampen (niet dimbaar). Deze willen we gaan vervangen voor led lampen.

Nu heb ik onderstaande gezien maar vraag mij af of deze geschikt zijn voor de woonkamer. Heeft iemand ervaring met deze lampen? Zo ja, hoe verhouden deze lampen zich t.o.v. reguliere halogeen lampen:

http://www.goedkopermetle...20w-mr16-warm-wit-36.html

Ook heb ik een lamp waar een E27 70 watt halogeen lamp (dimbaar) in zit. Kan iemand mij adviseren welke led lamp hier het meest voor in aanmerking komt? Is onderstaande een optie?

http://www.goedkopermetle...12-60w-e27-2700k-a60.html

Recentelijk heb ik ook een tweetal Ledare 3000k lampen meegenomen bij de Ikea. Deze zitten in een spot welke in de keuken opgehangen is. Licht vind ik prima voor de keuken maar te (wit) licht voor in de huiskamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
bluecupra schreef op woensdag 07 december 2011 @ 21:41:
In onze huiskamer hebben we een halogeen rail opgehangen met een vijftal 20w GU5.3 halogeen lampen (niet dimbaar). Deze willen we gaan vervangen voor led lampen.

Nu heb ik onderstaande gezien maar vraag mij af of deze geschikt zijn voor de woonkamer. Heeft iemand ervaring met deze lampen? Zo ja, hoe verhouden deze lampen zich t.o.v. reguliere halogeen lampen:

http://www.goedkopermetle...20w-mr16-warm-wit-36.html

....
Deze lampen heb ik zelf gebruikt ter vervanging van 20w halogeen. Kleur en lichtopbrengst geven voor geen significant verschil met halogeen. Stralingshoek is prima. Ik heb 5 gerichte spotjes aan een rail en daar verlicht ik een kamer van 20m2 ruimschoots mee. Hoewel Philps beweert dat 99% van alle halogeen trafos geschikt zijn zou ik toch even controleren of die van jou geschikt is. Die van mij is dat namelijk niet en ik twijfel sterk aan de claim van Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
bszz schreef op woensdag 07 december 2011 @ 23:19:
[...]

Deze lampen heb ik zelf gebruikt ter vervanging van 20w halogeen. Kleur en lichtopbrengst geven voor geen significant verschil met halogeen.
Even voor de zekerheid, heb ik hier nu wel of geen goede koop aan? En wat voor lampen heb je nu in gebruik als vervanging voor 20w halogeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
bluecupra schreef op donderdag 08 december 2011 @ 07:50:
[...]

Even voor de zekerheid, heb ik hier nu wel of geen goede koop aan? En wat voor lampen heb je nu in gebruik als vervanging voor 20w halogeen?
Of je er een goede koop aan hebt is natuurlijk een kwestie van smaak, financiele afwegingen daargelaten (De besparing kun je zelf berekenen). Ik heb exact dezelfde lampen, óók 5 op een rail en mij bevallen ze uitstekend. Ik ervaar geen significant verschil tussen deze leds en de 20 W halogeen die ik daarvoor had. De kleur is in mijn beleving net zo warm. Aandachtspunt is wel de trafo

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 08-12-2011 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@bszz, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:23
Is één van de tweakers deze misschien al eens tegengekomen in real life?

Afbeeldingslocatie: http://www.energybulbs.co.uk/custom/upload/images/products/3/600x600/155010.jpg

Philips masterled desginer, ziet er goed uit kwa verdeling van het licht. Ben benieuwd of ik deze ooit ergens ga tegenkomen!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Graag wat hulp bij het aanschaffen van draad voor led verlichting.
Ik heb RGB Strips, 5 meter totaal 72 watt (12 volt)
kabel bestaat uit 1 plus en 3 maal min.
hoeveel mm² moet mijn kabel zijn als deze 5 meter is?
is 0.75mm² voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 17:28
Ook even mijn ervaring delen. Ik heb een aantal weken terug een Philips Econic 5w(250lm) E27 2700k (warm-wit) aangeschaft voor een staande lamp in de woonkamer. Op de verpakking staat expliciet vermeld dat deze dimbaar is. Dit werkt uitstekend, alleen is het licht vrij koel naar mijn beleving. Het volgende bevestigde dit...

Voor in de eetkamer wou ik ook 2 led lampen hebben om onze permanente verlichting(via de afzuikap 4x 35w halogeen) energie zuiniger te maken. Deze lampen hoefden niet dimbaar te zijn. 2x Philips My Vision 5w(250lm) E27 2700k (warm-wit) deze geven een erg mooi warm licht af, eerlijk gezegd veel mooier dan de dimbare Econic.

Toch verbazingwekkend dat deze lampen van dezelfde fabrikant met dezelfde specs een zo uiteenlopende lichttemperatuur hebben. Gelukkig kun je de lampen eigenlijk nooit in één oogopslag zien, zodoende is het niet erg storend.

Hopelijk hebben potentiële kopers hier wat aan wanneer zij een mix(dimbaar-niet dimbaar) van Philips led lampen in gedachten hebben.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
Appie Heijn schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:21:
Toch verbazingwekkend dat deze lampen van dezelfde fabrikant met dezelfde specs een zo uiteenlopende lichttemperatuur hebben
Yep, blijkbaar is 2700K een rekbaar begrip. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jackel7007 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:55:
Graag wat hulp bij het aanschaffen van draad voor led verlichting.
Ik heb RGB Strips, 5 meter totaal 72 watt (12 volt)
kabel bestaat uit 1 plus en 3 maal min.
hoeveel mm² moet mijn kabel zijn als deze 5 meter is?
is 0.75mm² voldoende?
De spanningsval verschilt afhankelijk van welke kleuren er aan staan, maar bij vol vermogen:

6A 5M 12volt voor de + draad geeft 1,4V spanningsval, restant: 10,6V
Per kleur krijg je dan ook nog 2A 5M 10,6V geeft 0,4v spanningsval. restant: 10,2V

Redelijk wat dus. Als je de + voorziet van bijv. 3x0,75 en dan elke kleur ook 0,75, heb je een stuk minder spanningsval :) Heb je dus alleen 2 extra draden nodig.
Let trouwens op, de strips zelf genereren ook nog een flinke spanningsval. Bij een 5M 5050 300led strip was er op het einde pakweg 1,5V weg. Dat was ook duidelijk merkbaar als ik vervolgens tussen begin en einde een extra draad aansloot voor de +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
_ferry_ schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 13:11:
[...]

De spanningsval verschilt afhankelijk van welke kleuren er aan staan, maar bij vol vermogen:

6A 5M 12volt voor de + draad geeft 1,4V spanningsval, restant: 10,6V
Per kleur krijg je dan ook nog 2A 5M 10,6V geeft 0,4v spanningsval. restant: 10,2V
Is spanningsverval de enige reden om dikkere draad te pakken, of is er bij gebruik van bv 0,75mm² (in totaal 4 draden voor een strip) ook sprake van brandgevaar oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu de 4 Stack van de nieuwste Vloeibare leds in de gang hangen, man wat een licht!
Zeer mooi warm licht, bijna zo mooi als de engineerings sample waarvan jullie de foto's wel kennen.
Zal straks even een video uploaden van de Led Stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crosspostje uit het "heb je iets nieuws"-topic, hoort hier namelijk ook thuis :) :

4 LED-strips van DealExtreme en 2 RGB dimmers van Ebay.

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-12-11_13-09-00_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-12-11_13-10-37_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-12-11_13-11-07_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-12-11_13-11-34_small.jpg

De dimmer:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-12-11_13-12-16_small.jpg

Nu nog een plek zien te vinden voor mijn eerste LED-verlichting :P

Voor degenen die zich afvragen wat dat linksonder op de LED-pics is:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/5-12dc-regelbarevoeding_small.jpg
5-12v DC regelbare voeding, een van de praktijkopdrachten van toen ik mk-CIT volgde op het MBO.
Ding doet nog :D en deed even dienst als voeding voor het testen van de LED-strips.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Helemaal mee eens :) Ik ken mensen die trots vertellen hoeveel ze besparen dankzij hun investering van $$$, en dan hebben ze een kamer die niet zou misstaan in een sanatorium waar ik nog niet dood gevonden wil worden :P

Als aanvulling op een aantal Living Colors lampen ben ik bezig met RGB strips die meestal op een beetje zonkleurig licht ingesteld staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.exirion.net/got/DSC_4598_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.exirion.net/got/DSC_4587_2.jpg

Het RGB-controllertje is een spotgoedkope LPC1114 waarvan de PWM uitgangen gebruikt worden. Deze versie heeft er ook een 868MHz RF chipje bij zitten voor draadloze aansturing (iPad interface voor gemaakt).

Daarnaast hebben we overal halogeenspotjes hangen maar die staan lang niet altijd aan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik heb deze gekocht van DX als vervanglamp voor mijn 50W halogeen, http://www.dealextreme.co...ght-bulb-ac-85-265v-67331
In mijn armatuur konden drie G10 50W halogeenlampen in. Ik heb eentje vervangen door de DX LED en het beviel me wel mee. Lichtoutput kwam overeen en de kleur is iets witter dan de halogeen lamp.
Het licht wel meer diffuse dan de halogeenspot lamp, maar tussen de 2 halogeenlamp maakt het niet veel verschil uit in de nieuwe situatie.

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_67331_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jackel7007 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 23:16:
[...]

Is spanningsverval de enige reden om dikkere draad te pakken, of is er bij gebruik van bv 0,75mm² (in totaal 4 draden voor een strip) ook sprake van brandgevaar oid?
Nee, bij deze stromen ga je daar geen last van hebben, de warmte die ontstaat door het spanningsverlies wordt over de hele kabel verdeeld, en dat zal je niet of nauwelijks kunnen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt wel wat ferry hier zegt. Al is die 6 A voor 0,75 mm2 wel bijna de bovengrens. Met een nog hogere stroom loop je wel risico's dat je draad te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Tja, eigenlijk is de vraag in dit topic, "LEDs; de verlichting van de toekomst?", die bijna 5jr geleden gesteld werd nog steeds actueel!
Men heeft het in die 5jaar nog niet voor elkaar gekregen om een fatsoenlijke kleur licht te maken met LEDs als je niet van TL licht houdt tenminste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er is inderdaad nog een lange weg te gaan, maar in die tijd is er wel een hoop bereikt hoor :) Kijk maar eens naar de prijzen, verkrijgbaarheid, diversiteit, toepassingen, verlenging van de levensduur en meer van dat soort zaken. Lichtkleur blijft gewoon lastig, maar mijn inziens is ook dat flink verbeterd, zolang je maar niet de goedkope spotjes met 5mm LEDs pakt ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik zoek eigenlijk een soort 500W bouwspot. Maar dan met LED's natuurlijk. Om buiten op de oprit te hangen. Mooi krijtwit licht, goed voor de Mobotix camera die daar hangt. Maar ik zie alleen normale buitenlampen in de shops. Gaat mij er net om dat er veel licht wordt geproduceerd. Bestaat dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn wel 100watt led floodlights te koop. Bijv. op ebay. Zit je wel op ongeveer 100-150€, maar wel een flinke bak licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Kom er inderdaad net achter dat de term floodlight is :)
Nergens in Nederland te bestellen? Hmm. Zou het eigenlijk trouwens wel eerst graag zien. Misschien is het wel veel te heftig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
UltraSub schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:31:
Kom er inderdaad net achter dat de term floodlight is :)
Nergens in Nederland te bestellen? Hmm. Zou het eigenlijk trouwens wel eerst graag zien. Misschien is het wel veel te heftig :P
http://www.leditlight.net/led-bouwlamp.html
Mars Warrior schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:52:
[...]

Tja, eigenlijk is de vraag in dit topic, "LEDs; de verlichting van de toekomst?", die bijna 5jr geleden gesteld werd nog steeds actueel!
Men heeft het in die 5jaar nog niet voor elkaar gekregen om een fatsoenlijke kleur licht te maken met LEDs als je niet van TL licht houdt tenminste!
Onzin. Er zijn genoeg ledlampen te koop die een fatsoenlijke kleur licht produceren met ook een nette CRI van 80+. Als je niet verder kijkt dan de 5euro lampjes bij de Lidl of de bouwmarkt, dan zul je inderdaad niets beter dan TL 5000K met blauwe gloed vinden.

[ Voor 49% gewijzigd door _ferry_ op 12-12-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Universal Creations schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:17:
[...]
Onzin. Er zijn genoeg ledlampen te koop die een fatsoenlijke kleur licht produceren met ook een nette CRI van 80+. Als je niet verder kijkt dan de 5euro lampjes bij de Lidl of de bouwmarkt, dan zul je inderdaad niets beter dan TL 5000K met blauwe gloed vinden.
Ik heb hier een aantal LED lampen liggen, allemaal in de prijsrange van €25-€35.
Deze zouden volgens spec / Olino rond de 2700K en een CRI > 80 moeten zitten, maar geen enkele komt ook maar in de buurt van de lichtkleur van een willekeurig halogeenlampje of reflectorlampje hier in huis.

Dus òf ik heb hele gele halogeenlampjes, of toch nog steeds de verkeerde LED spots!
Zoals ik al eerder meldde, zijn sommige spots van 2700K witter dan die van 2800K (gemeten door Olino), dus echt chocola kan ik er niet van maken.

Nu weet ik ook niet waarom het zo moeilijk is om een LED met een op halogeen gelijkende lichtkleur te maken, dus het kan ook zijn dat ik al jaaaaaaaaaaaaaren teveel verwacht van de toekomst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zijn er trouwens ook GU10 RGB Spots die ook nog een fatsoenlijke warm wit kleur produceren?
Zit er namelijk aan te denken zo'n spotje in de douche te plaatsen, maar dan moet het wel een fatsoenlijke warm witte kleur kunnen geven. Hoef niet elke dag te 'discodouche'.

De spotjes die ik zelf tegen kom (oa DX, ebay, etc) missen een warm wit weergave. Wit is daar het alom bekende blauw witte licht.

[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 12-12-2011 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
RGB spots hebben per definitie niet een warmwitte kleur, want ze hebben een ontieglijk lage CRI (ze stralen immers niet in het volledige spectrum, maar alleen in rood, groen en blauw.).

Je kunt eens kijken of je spotjes met RGBW leds kunt vinden,

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/wsphoto/v0/327967619/10W-CREE-MC-E-RGBW-4-Chip-LED-Emitter-3-0V-3-7V-20mm-.jpg

CREE maakt ze iig, en als je dan alleen het witte ledje aanstuurt zou je een aardige lichtkleur moeten krijgen. Nadeel is wel dat ze veel minder licht geven dan gewone leds..

edit:

Even lopen zoeken en ze lijken wel te bestaan (in ieder geval in mr16) : http://www.abstractlighti...-rgbw-mr16-led-downlight/

Nou zal het licht van deze lampen nog steeds niet te vergelijken zijn met normale witte lampen, maar zal wel een stuk beter zijn dan gewone RGB lampen..

nog een edit:

Is het niet makkelijker om gewoon een aantal RGB spots te plaatsen én een aantal warmwitte spots? dat lijkt mij eigenlijk de beste en goedkoopste oplossing!

[ Voor 31% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-12-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mars Warrior schreef op maandag 12 december 2011 @ 08:03:
Ik heb hier een aantal LED lampen liggen, allemaal in de prijsrange van €25-€35.
Deze zouden volgens spec / Olino rond de 2700K en een CRI > 80 moeten zitten, maar geen enkele komt ook maar in de buurt van de lichtkleur van een willekeurig halogeenlampje of reflectorlampje hier in huis.

Dus òf ik heb hele gele halogeenlampjes, of toch nog steeds de verkeerde LED spots!
Zoals ik al eerder meldde, zijn sommige spots van 2700K witter dan die van 2800K (gemeten door Olino), dus echt chocola kan ik er niet van maken.
Misschien dat bepaalde merken veel verschil hebben in batches, maar ik heb meerdere soorten LED lampen en ze zijn nagenoeg even wit. Lampen van hetzelfde soort zijn helemaal even wit. Over de halogeenlampen: gedimde halogeenlampen zijn geler dan halogeenlampen die voluit branden. Ik had eerst 50W halogeenspotjes en nu heb ik 3x2W LED-spots (al een behoorlijk aantal jaar overigens) en de kleur was hetzelfde. De lichtopbrengst van de halogeenspots was groter, maar dat is ook normaal aangezien 6W LED (wat in de praktijk meestal 5W is) voorlopig niet zoveel licht als 50W halogeen produceert.
Nu weet ik ook niet waarom het zo moeilijk is om een LED met een op halogeen gelijkende lichtkleur te maken, dus het kan ook zijn dat ik al jaaaaaaaaaaaaaren teveel verwacht van de toekomst 8)
Welke LED-lampen heb jij dan? Heb je ook foto's van een vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
WVL_KsZeN schreef op maandag 12 december 2011 @ 08:54:
Is het niet makkelijker om gewoon een aantal RGB spots te plaatsen én een aantal warmwitte spots? dat lijkt mij eigenlijk de beste en goedkoopste oplossing!
Nou ja ik heb in de badkamer maar 3 spots. Twee voor de wastafel, en eentje in de douche. Die in de douche wil ik dus juist als RGB(W) spot, maar ja aangezien de RGB functie maar zeer zelden zal gebruiken moet de overwegende functie dus de warm witte zijn. Het is een beetje overdreven om voor die enkele keer nog allemaal spots erbij gaan te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Duidelijk.. Dan is denk ik je probleem dat het W gedeelte van een RGBW spot maar 1.5W is ofzo, dus geeft weinig licht.. Een RGB lamp als wit licht ga je echter niet blij van worden. Heb je eigenlijk al RGB spots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Universal Creations schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:07:
[...]

Welke LED-lampen heb jij dan? Heb je ook foto's van een vergelijking?
Op dit moment heb ik nog spots van LedItLight en TopLedShop. De rest is alweer retour.
Beide lampen getest door Olino.

Zal kijken of ik iets van een combi foto kan maken met deze twee spots en een halogeen lamp op volle sterkte.
Dat een halogeen nog geler/warmer wordt bij dimmen en een ledspot niet dat weet ik, dus ik vergelijk zuiver bij volle sterkte om het eerlijk te houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=VDTum0P5ZmA]
Weer een andere led, in de zelfde schemerlamp

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=FTMfchvTh1w]

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 09:56 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)