Hoi J1nx,
--"En OOK het teletekst via de aminet is niet meer als een webpagina."
--
Wat ik in mijn naïveteit dan niet snap is het enorme verschil in beeldkwaliteit van het menu enerzijds, en teletekst anderzijds: het menu ziet er prima uit, het teletekstbeeld schittert letterlijk door de oversturing van het signaal.
Voor mij lijkt het er dan op dat teletekst niet zomaar een webpagina is, maar via een aparte decoder wordt gerendered. Die dingen hoeven vandaag de dag niet groot meer te zijn, het gaat immers om een vrij simpele hex-naar-sprite-conversie. Chiptechnisch moet dat tegenwoordig op een vierkante millimeter passen. De kleine ZX-Spectrum had véél grotere chiptechnologie en kon zoiets ook met gemak (al had die er nog wel een aparte chip voor nodig).
Anderzijds gaat de Amino kennelijk niet uit van het normale teletekstsignaal dat op de videostream is gepiggybacked, want dat signaal is nog steeds aanwezig: mijn JVC geeft teletekst keurig weer. Dus tenzij er opeens iets in de setup van de Amino is veranderd waardoor de hypothetische TT-decoder is disabled, zou de Amino dat dan ook moeten doen. Helaas, hij doet het niet.
De enige mogelijkheid die voor mij dan logisch overblijft, is dat het teletekst
beeld van de server wordt opgehaald, als image, niet als http source. Maar dat vind ik dan weer een merkwaardige constructie die onnodig beslag legt op server en bandbreedte. Anderzijds, als dat zo is, dan zou het wel mogelijk moeten zijn om server-side het signaal(contrast) iets terug te brengen, zodat de tekst niet meer zo schittert.
Dit wordt ondersteund door een ander fenomeen dat mij is opgevallen, namelijk dat "blanco pagina's" in de teletekst van de ene zender worden "opgevuld" door pagina's van een ander kanaal.
Het bericht dat een zender geen teletekstsignaal meevoert is kennelijk wel weer een (superimposed) webpagina, gezien de beeldkwaliteit.
--"Dit zorgt er ook voor dat je de zender namen dus niet kunt sorteren, omdat iedereen met zijn aminet boxje naar de zelfde webserver connect."
--
Uit jouw link naar
LeCentre had ik al begrepen dat de Amino de kanaalinstelling van de DTV-server haalt. Dat betekent dat de kanaalinstelling wel degelijk gewijzigd moet kunnen worden; iets in die trant had ik trouwens ook al van Amino te horen gekregen. Het probleem is momenteel alleen dat dat op een netbrede basis gebeurt (één instelling voor iedereen).
Om het op een per-punt-basis te doen, zou een ingreep op de server moeten worden gepleegd: de TV Portal-pagina (
option AMINO.homepage) zou niet statisch moeten zijn, maar actief (middels PHP, ASP oid) moeten worden gegenereerd op basis van een (MySQL) tabel, waar het MAC-adres van de aanvrager wordt gematched met een array van (handles naar) kanalen. Een tweede pagina (eventueel eentje in het MijnXMS-gedeelte) zou de klant dan in staat moeten stellen zijn eigen kanaalvolgorde in te stellen. De settopbox is daar verder niet bij betrokken.
De eerste pagina is vrij makkelijk te implementeren; in plaats van de
json array hard te coderen, trek je 'm uit de database, dat is simpel. De tweede pagina wordt ietsje lastiger, al moet een beetje systeembeheerder zoiets zonder al te veel problemen aankunnen. Het grootste probleem is de integratie en de koppeling van Amino MAC-adres en config page naar de mijnXMS-pagina's. Maar de bezwaren lijken mij administratief, niet zozeer technisch.
De partij die die aanpassing zou moeten verzorgen, is de DTV-leverancier (XMS), niet Amino.
Affijn, zoals gezegd zie ik wel hoe een en ander gaat verlopen. Ik wacht met belangstelling af.
PS: Ik heb de software van mijn Amino geüpdated (?), en sindsdien werkt teletekst weer via de Amino. Kennelijk zat het probleem in het kastje, niet bij de server.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 27-06-2008 13:43
]