justice strike schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:35:
[...]
dan was deze user wat welwillender dan andere want normaliter doen users niet al teveel moeite. Zoals ik al zei users verdienen geen geld aan het invullen van survey's. Winkels verdienen wel geld dus zullen veel meer daarop zitten.
Kortom, we mogen users niet wijzen op hun fouten door een Shop Review die niet aan de eisen voldoet te verwijderen, omdat de kans groot is dat ie nooit de moeite zal nemen om hem in correcte vorm te herplaatsen? Mijn ervaring is dat als er echt sprake is van een correcte ervaring die verwijderd wordt dat gebruikers regelmatig zeker wel de moeite nemen om het opnieuw te plaatsen.
Vaak worden negatieve reviews geplaatst door mensen die van binnen nog flink kwaad zijn op een shop, en een dergelijk humeur is nogal vaak aanleiding tot het maken van fouten bij het opstellen van een review (schelden, overdrijven, slecht onderbouwen, etc). Vaak zien gebruikers dat nadat hun review is verwijderd in en wagen ze na afgekoeld te zijn een nieuwe poging.
Dat shops de reviews nauwgezet volgen en reviews die (in hun ogen) incorrect zijn melden lijkt me niet meer dan hun goed recht. Net zoals regelmatig reviews door mede-gebruikers aan ons worden gemeld, of gewoon door onszelf worden opgemerkt. In al die gevallen worden reviews gewoon beoordeeld op de eisen die er aan gesteld worden en wordt de review aangepast of verwijderd indien hij niet aan die eisen voldoet.
Dat dat soms ogenschijnlijk kleine foutjes zijn doet daar niets aan af. Regels zijn regels en die gelden exact hetzelfde voor positieve als negatieve reviews. Maar zoals ik al zei willen de posters van negatieve reviews nog al eens in een gemoedstoestand verkeren die het correct opstellen van een review niet bevordert.
En ja, ook wij Frontpage Admins maken wel eens fouten, we blijven nu eenmaal mensen. We zijn dan ook blij met goed onderbouwde kritiek op onze werkwijze, want daarvan kan die alleen maar beter worden. Helaas is het ook hier schijnbaar niet altijd even makkelijk om kritiek goed te onderbouwen
[...]
ik zie niet in waarom correcte data (niet datums) en bestelnummers relevant zijn voor de onderbouwing van een goede survey.
Omdat dat een van de manieren is om te zien of een review wel gebaseerd is op een echte ervaring en om de shop de mogelijkheid te geven om de review te koppelen aan de bijbehorende klant/bestelling, zodat ze hun kant van het verhaal kunnen geven in een reactie op de review.
offtopic:
Datums is trouwens gewoon correct Nederlands, dus als je dan toch zonodig moet mierenneuken, doe het dan op z'n mist goed
[...]
en wederom zeg ik dus dat een shop meer gebaat is om hier op te wijzen dan een user. De insteek is totaal onjuist en als jullie dat gewoon niet inzien dan houdt het op.
Een review wordt alleen verwijderd als hij inderdaad niet aan de eisen voldoet. Als de shop ons daar niet op zou mogen wijzen (oftewel, als wij al die mailtjes zouden negeren), dan zou het enige effect daarvan zijn dat sommige incorrecte reviews aan onze aandacht zouden ontsnappen. Ik zie niet in hoe dat ooit positief zou kunnen zijn? Als ik jouw opmerkingen juist begrijp wil je dat we veel minder streng op treden en de gebruikers maar op hun blauwe ogen moeten vertrouwen? Nee, daar wordt de Shop Review echt betrouwbaarder door...
justice strike schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:46:
mja er zijn natuurlijk ook gewoon instanties wanneer je een shopsurvey wil invullen zonder dat je een bestelnummer hebt. Namelijk wanneer je ze belt of mailed en je wordt ronduit onbeschoft behandelt of wanneer het zo lang duur om iets te krijgen dat je de factuur niet binnen hebt. In deze gevallen heb je dus geen bestel nummer maar echt wel het recht om een survey in te vullen.
Overigens vind ik heb belachelijk wat hierboven wordt neergezet. Kan toch niet waar zijn dat een user een ban krijgt terwijl de review daarvoor alweer terug is gezet, dat vind ik heel erg slecht werk wat afgeleverd wordt door de mods (als het natuurlijk waar is)
en
Cyberpope schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:51:
[...]
Nou ken ik je posthistory in het algemeen niet, maar dit is exact wat ik bedoel met een onredelijk drempel.
Is jou duidelijk gemaakt wat volgens de admins niet klopte aan jou review? En waarom je een ban kreeg? Dit bedoel ik dus moet onredelijke drempel opwerpen om een review te plaatsen. Tevens geloof ik ook niet dat Zercom over deze review geen contact heeft gehad met t.net. En dan vind ik het uiterst vreemd dat Zercom niet direct gezegd heeft dat het bestelnummer wel klopt. Dat is net zo erg als liegen. Maar de gebruiker heeft een ban (en moet er meerdere mail aan besteden om dat ongedaan te maken) en de shop komt er vrolijk mee weg.
Ik vind het heel erg dat een user een factuur moet inscannen om zo aan te tonen dat een bestelnummer wel klopt. Getuigd van inherent wantrouwen ten opzicht van de user
Natuurlijk is dat hem duidelijk gemaakt. En voor zover ik kan zien was de reden voor die ban ook helemaal niet specifiek het feit dat er wat ontbrak aan die review, maar het feit dat er sprake was van een clone account, waarmee nog meer negatieve reviews werden geplaatst. Dat in combinatie met het ontbreken van bepaalde gegevens deed ons vermoeden dat het hier om een poging ging om de reviews te beïnvloeden. Gelukkig beruste dat dus op een misverstand en dat is gewoon rechtgezet. Zoals ik al zei, ook wij maken wel eens fouten, maar gelukkig bieden wij onze gebruikers ook uitstekende mogelijkheden om ons daar op te wijzen en zaken recht te laten zetten. Dat is op andere sites vaak genoeg wel anders