Orion84 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:41:
Dat is zeker een kwalijke zaak, maar voor zover ik weet gaan dergelijke zaken buiten Tweakers.net om, en wie zijn wij dan om ons daar mee te gaan bemoeien? Als je bedreigd wordt, of een shop zich niet aan de wet houdt (bijv. door garantie net af te handelen), dan kan je daarmee naar de rechter of de politie stappen. Ik denk niet dat wij die rol op ons zouden moeten (of zelfs mogen) nemen?
Ik vind dat je hier mee te ver gaat. Je (niet
jij persoonlijk he, je begrijpt wat ik bedoel) ontwerpt een systeem waarbij het niet mogelijk is om anoniem te reageren. Er wordt onmiddellijk ingegrepen wanneer het lijkt of een user (en dat doet hij ook buiten T.net om!! Dreigen om negatieve survey te plaatsen) de shopreview gebruik om een winkel onder druk te zetten. Zelfs als er alleen de schijn is. Er word ook alles gedaan om dat onm ogelijk te maken. Echter zodra een shop iets doet, wordt er geroepen: "daar kun je toch mee naar de rechter??".
Dat is wel heel erg met 2 maten meten. Heel erg met 2 maten. Want de shop kan toch ook naar de rechter als het laster/smaad is volgens de shop wat in de survey staat dat niet klopt? Waarom dat die norm ook niet voor gebruikers?
Als je dit op deze wijze hanteert en zo hier neerzet, vind ik het de bodem onder de hele shopsurvey slaan. Immers je stelt: Zodra een user over de schreef LIJKT te gaan (Longbeard heeft in dit topic duidelijk aangegeven dat bij twijfel de bewijslast bij de user ligt, het invullen van bestelnummer en datum getuigd daar al van
Waarbij je nog veel meer twijfel kunt zetten of dit alleen voor de crew is om te kijken of er een juist survey gedaan is. Immers je mag ook iets anders invullen, zolang de SHOP kan weten wie je bent, check je eigen tekst erbij. Echter zodra een winkel over de schreef lijkt te gaan roept men "ga maar naar de rechter.....".
Zeer verwerpelijk in mijn optiek en is de dood van de objectiviteit van de shopsurvey. Hoe hard je dan ook vrijwilligers hebt die het zo objectief mogelijk doen.
Er kan hier prima gediscussieerd worden over wat er precies mis is met het huidige systeem en wat jullie als mogelijke oplossingen zien, maar ik zou iedereen wel willen verzoeken om niet onderbouwde beschuldigingen en speculaties omtrent de onafhankelijkheid van de crew achterwege te laten. Het voegt namelijk niets toe aan die discussie en een beetje meer respect voor mensen die zich vrijwillig voor jullie inzetten is denk ik toch wel op z'n plaats

Dat werkt natuurlijk 2 kanten op. Ik vind in de shopsurvey nu heel erg weinig respect hebben voor mij als user. Ik word met een dusdanig niet onderbouwde wantrouwen benaderd (ondanks mijn posthistorie) dat ik verplicht bent mijn NAW gegevens bij een shop kenbaar te maken om mijn oordeel te kunnen geven.. Dat is ook weinig respect voor mijn bijdrage die ik hier ook al een jaar of 8 heb geleverd... Maar laten we het aub uit de sfeer van de persoonlijke bijdrage en inzet van vrijwilligers houden. Dan krijgen we een subjectieve discussie, die nooit goed te voeren is omdat dan mensen zich meteen aangevallen voelen (aan beide kanten). Ik ga er vanuit dat elk crewlid geen persoonlijke belangen heeft en handelt volgens policy en cultuur van T.net. Als ik het dus heb over een commerciële keuze die er gemaakt wordt, is dat niet jegens de individuele vrijwilliger, maar jegens de cultuur en policy van T.net. Een vrijwilliger/medewerker wordt/is onderdeel van die cultuur, anders kan hij nooit in een organisatie functioneren. Dat is onvermijdelijk.
Verder zie ik hier meer mensen het beleid als de crew aanvallen. En het handelen ontstaat een beeld van een beleid dat
1) User met wantrouwen benaderd en bewijslast voor juiste survey bij hen neerlegt.
2) Dus zodra er een vermoeden is dat een user een survey gebruik om zijn zin te krijgen door T.net opgetreden word..
3) Shop die misbruik maken van het syseem door user te benaderen, door de user zelf via de rechter moeten worden aangepakt.
3) Zoals het er nu naar uitziet zwaardere eisen stelt aan negatieve surveys als aan positieve
4) Bestelnummers gevraagd worden onder zodat "kunnen we in de range checken of het klopt"
5) Maar je geen bestel nummer hoeft in te voeren als "geef dan relevante gegevens waarmee de winkel de (poging tot) bestelling kan traceren"
[/list]
Zoals ik al aangaf je niet meer kunt spreken van een objectieve survey als je 1/2/3 combineert.
En als je naar 4 en 5 kijkt deze ook totaal strijdig met elkaar zijn.
Sorry, ik had er wel hoop op dat dit intern de nodige discussie met zich mee zou brengen. Maar uit je laatste post krijg ik het gevoel van goeroeleiderschap. We luisteren het wel aan en jullie mogen hier leuk discussieren, maar de keuzes liggen voor ons vast. Erg jammer, maar wel het gevoel dat hij bij mij oproept.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......