Gomez12 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:49:
@Poltergeist, als t.net om alle ordernrs van een dag vraagt aan een webshop kan een webshop ook snel even de shopreview raadplegen, kijken welke producten mensen besteld hebben op die dag en dan heb je bij de meeste webshops een perfecte indicatie.
Een 500Gb hdd zal een webshop meerdere keren per dag verkopen, maar een 500Gb hdd die 3x RMA is gegaan en die op 1 dag gekocht is dat zijn er opeens al een heel stuk minder.
De webshop heeft de review al gezien, want de webshop moet een verzoek voor informatie indienen. De webshop krijgt ook pas de datum van bestelling te zien als ze een verzoek hebben ingediend, en als de gebruiker toestemming heeft gegeven. Pas als de gebruiker die toestemming niet geeft, gaat T.net bestelnummers vragen aan de webshop - van een week.
En je kunt nooit voorkomen dat een webshop een idee heeft van wie de review is.
En vergeet ook niet dat er een aantal webshops rot reageren ( bedreigingen, geen service zolang de review er staat etc ) op slechte Shopreviews, maar een aantal webshops gaat ook gewoon een stukje harder lopen om de slechte shopreview om te zetten naar een goede. In zo'n geval is het juist makkelijk als een shop weet over welke order het gaat.
En de webshop kan dan een verzoek indienen voor de gegevens. Als ze ter goeder trouw zijn, zullen ze daar heus geen probleem mee hebben. Maar eigenlijk: Als de shop pas na een slechte review iets gaat doen, zijn ze eigenlijk al te laat, toch? De shopreview zou niet gebruikt moeten worden als pressiemiddel naar de webshop toe. En op die manier ga je dat wel creeëren...
En imho heb je ook nog een aantal gebruikers ( heb ik hier ook al in dit topic gesignaleerd ) die gewoon een winkel zwart proberen te maken voordat de winkel de tijd gegund is om het netjes af te handelen ( zie de mensen die een slechte review probeerden te plaatsen terwijl het verhaal nog niet af was en daarom de review dus verwijderd werd ).
De webshop kan - net als een t.net gebruiker, btw - altijd een modje schoppen om een review even goed te bekijken. Als de review niet volledig is, zal deze verwijderd worden. Maar daar zijn klantgegevens nog niet voor nodig.
Dan heb je ook nog de winkels die kortingsbonnen weggeven bij goede reviews.
Lijkt me ook niet echt de bedoeling. Dan beinvloedt de shop alsnog de review. Waardoor deze waardeloos wordt
Dan heb je nog de mensen die een winkel zwart willen maken omdat iemand die ze kennen een slechte ervaring met die winkel heeft gehad ( of die het gewoon leuk vinden )
En? Als er geen bestelnummer is, of de datum niet klopt, dan wordt de review verwijderd. Ik ben echter van mening dat er geen shopreviews verwijderd mogen worden op basis de inhoud - mits die inhoud wel volledig is. De inhoud is een mening. Als er iemand een review wil geven op oneerlijke gronden, so be it. Deze zal dan heus wel opvallen als de rest van de reviews wel goed zijn (en andersom, natuurlijk), en kan dan worden afgedaan als een incidenteel geval.
Dus imho ligt het verhaal even iets gecompliceerder dan alleen maar de webshops die bedreigingen uiten etc.
Dat zeg ik ook niet. Alleen zullen de "slechte" shops minder snel geneigd zijn om een verzoek voor gegevens in te dienen. En als ze dat wel vaak doen, zou er bij T.Net ook een belletje moeten gaan rinkelen. Je voorkomt er wel mee dat shops zomaar gebruikers aan klantgegevens kunnen koppelen (in het kader van het WPB), en Tweakers krijgt meer statistieken. Als een shop er uit springt met het verzoek voor gegevens (en die gaan alleen over slechte reviews, meestal), kan er alsnog gekeken worden wat daar aan de hand is.
IMHO werkt de methode van t.net dan ook goed voor de goede shops. Alleen zouden ze de slechte shops na een misstap sneller / gelijk moeten bannen...
Met het verschil dat je nu de goede niet meer van de slechte kunt onderscheiden. Een goede shop zou een goede beoordeling moeten krijgen omdat het verzenden juist gaat, de garantie goed wordt afgewikkeld en de foutjes - die altijd gemaakt kunnen (en zullen) worden goed opgelost worden. En niet pas nadat er een shopreview is geplaatst...
Bovendien: het bannen van een shop gaat mij te ver, als dat betekent dat de reviews er dan ook niet meer zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat als ik als shop niet meer mag reageren, dan ook gaat eisen dat dan alle gegevens maar verwijderd worden. En ik weet niet hoe dat juridisch in elkaar steekt, maar ik kan me voorstellen dat dan de hele shopsurvey van die webshop verwijderd zal worden door T.Net.
De regel waar nu mee gewerkt wordt bij shopreviews (Als je niet wilt dat de webshop je gegeven ziet, vul dan geen review in) werkt iig niet. Ik zou me wel twee keer bedenken om een slechte review over Zercom in te vullen. Dan maar niet. En ik zal de enige niet zijn. Maar dat heeft wel tot gevolg dat de verhouding goed/slecht niet meer klopt. Want een goede review heeft niets te vrezen van Zercom - en zal dus gewoon een review schrijven - terwijl een slechte reviewer bijna een knokploeg op theevisite krijgt
[
Voor 14% gewijzigd door
Poltergeist op 06-06-2008 00:45
]