Muthas schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:20:
[...]
De vraag is toch waar het probleem ligt. Apple TV stuurt gewoon hetzelfde signaal naar wat voor tv dan ook is aangesloten. Een groot deel van de tv's laat het juiste beeld zien. Dus bij apparaten die niet het juiste beeld weergeven kan je al makkelijk de opmerking plaatsen dat het aan die tv's moet liggen. Maar omgekeerd kan je ook (terecht) verdedigen dat wanneer je andere apparaten op die tv's aan sluit, alles wel goed werkt. Ik denk dat Apple met man en macht op zoek is naar een oplossing, maar dat het gewoon erg lastig te vinden is.
Als ik zo de verschillende web sites lees waar dit probleem wordt besproken denk ik dat men al wel voorbij het stadium is waar het probleem ligt.
Gebruikers die voorheen een ATV1 hadden melden dat ze geen enkel probleem in de HDMI interface met hun TV hebben, sluiten ze de ATV2 aan, hebben ze wel een probleem. Het lijkt erop dat Apple in het uitgaande HDMI signaal iets heeft aangepast, waardoor verschillende soorten TVs er niet helemaal lekker mee om kunnen gaan. Dat kan natuurlijk ook aan de software van de verschillende Philips en Sony TVs liggen. Aangezien gebruikers melden dat andere apparaten probleemloos met HDMI werken, lijkt het erop dat Apple de lead zou moeten nemen in het vinden van een oplossing. Wellicht moeten Sony, Philips en misschien nog wat andere producenten wel software aan hun kant updaten om ATV2 correct te laten werken met een aantal van hun type TVs.
Het is voor Apple te hopen dat dit software-matig op te lossen is ....
Bovendien is de vraag nog maar hoe groot het probleem is. Bij apparaten die veel verkopen (schatting van Apple TV is 1 miljoen per kwartaal), kan een klein probleem al gauw erg worden opgeblazen, zeker via het internet. Als ik Macrumors kijk kom ik vooral mensen tegen die posten, 'ik heb een Sony tv en nergens last van'.
Ik denk dat je dit niet moet onderschatten. Als je het Apple support forum doorleest zie je dat het bij een groot aantal standaard TV modellen in Europa voorkomt. Als ik vanavond tijd heb zal ik er een lijstje van maken.
Er zal ongetwijfeld een grotere groep gebruikers zijn die nergens last van heeft dan Apple klanten die er wel last van hebben. Gelukkig lijkt het probleem zich alleen voor te doen met een beperkt aantal toestellen van Philips en Sony. Daarnaast valt op dat het probleem zich voornamelijk voordoet in Europa. In Europa heb je een veel kleiner aantal ATV gebruikers dan in de VS. Het kan zijn dat dit probleem daardoor nog niet veel aandacht heeft gehad.