Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:31:
[...]

Het interesseert me geen ene moer of jij meer weet dan ik. Ik wed dat ik meer over voetballen, drugs en games weet dan jij wahahaha }:O
Alleen al het feit dat je het waagt dit neer te typen zegt al genoeg. Je bent er, aan de manier waarop je het post te zien, ook bijzonder trots op.

Goed, eens kijken of we wat voor je vinden in die richting:
-Drugs, kost alleen maar geld en om een goed "dealers startpakket" te kopen heb je ook niet geld genoeg. Dat is dus geen optie.

-Voetballen, zelf kun je het blijkbaar niet goed genoeg, anders zat je hier geen tijd te verdoen met dit geneuzel. Met erover lullen verdien je ook niets. Ook geen optie dus.

-Games, je opleiding is niet hoog genoeg om hier iets in te bereiken, en leren wil je niet. Met het spelen van games verdien je ook geen rooie cent. De laatste optie blijkt dus ook geen optie te zijn.

Hmmm. Da's minder he? Ook niet echt iets om trots op te zijn dacht ik zo. Zullen we dan maar eens naar je C.V gaan kijken? Misschien kunnen we daarmee iets voor je vinden.

-Heeft een niveau 2 opleiding
-Niet bereid tot aanpassen van de kleding
-Niet bereid tot eventuele opleiding/werk combinatie
-Werkverleden is niet al te best
-Niet bereid voor een lager dan gemiddeld loon te werken

Sow, da's een flinke! nou ja, lekker snel te overzien zullen we maar zeggen. In ieder geval staat er één positief puntje op, je hebt een niveau 2 opleiding.
Wat kunnen we ermee? Niets, geen enkele werkgever zal dit accepteren, en daarbij staat hij in zijn volste recht. Als je nu eens alles van die lijst schrapt, behalve het eerste en het laatste puntje, dan kom je nog eens ergens. En blijf eens weg bij uitzendbureau's, zeker met jouw eisen. Er bestaat ook nog zoiets als open sollicitatie, en kranten.

Nog tot slot, je doet nu al de hele tijd alsof het je helemaal niets kan interesseren dat je geen baan hebt, niet kunt beschikken over een zakcent, een dikke auto en ik noem maar eens iets vreemds, respect. Echter heb ik het gevoel dat het je wel degelijk dwars zit, maar dat je zelf niet snapt waar het probleem zit.
Oké, je zit pas een week in de bijstand, maar je praat alsof je er nooit meer uit wil. Dus dan moet je het niet gek vinden als mensen tegen je praten alsof je er al jaren in zit. Want uiteindelijk zal dat hoogstwaarschijnlijk toch wel gebeuren, jij bezit gewoon niet de kracht, bij gebrek aan een beter woord, om er iets van te maken. En je hebt er ook gewoon geen zin in.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Ik heb ook een poosje een krantenwijk gelopen omdat ik dat geld nodig had. Omdat de huur betaald worden moest en m'n maag rammelde. Ik kon wel rekenen op m'n ouders, maar daardoor verdween m'n huur niet. Het was werkelijk kutwerk, vooral in de regen op je fiets op m'n 25ste jaar, maar aan het eind van de maand had ik wel extra geld om m'n rekeningen mee te betalen en iets leuks te kunnen doen. En dat is precies die eigenwaarde die je hebben moet, wanneer je iets gedaan hebt en het voldoening geeft.

Nu hoef ik dat niet meer te doen, maar er is werkelijk genoeg werk te vinden. Zelfs mijn ouwe lui heeft bollen ingekocht in het westen van NL (bollenstreek) en vervolgens per 6 stuks verkocht voor 7,50 euro in duitsland. Tel uit je winst, als je daar geen hotelkosten bij hebt, of dure restaurants. Het werk ligt op straat, alleen zoverre ik lezen kan ben je daar te beroerd voor.

Ik schaam me soms ook werkelijk als ik voorbij de mac kom en daar iets bestel, om vervolgens 95% aan allochtonen aan te treffen omdat hun wel blijkbaar het werk willen doen. Het probleem in NL met polen die werk komen pikken? Niets van waar. Jarenlang heeft blijkbaar de gemiddelde onopgeleide het goed verknald bij deze werkgevers waardoor ze dus massaal polen gaan inhuren. Omdat die wel willen, ze het niet intereseren wat voor een werk ze doen, zolang ze maar op vrijdag hun tray bier kunnen halen en zichzelf bezatten in het weekend. So what? Het werk wordt gedaan.. Beide partijen tevree lijkt me.

Ik denk dat jij kampt met wat anderen mensen over jouw baan zeggen, of hoe je je daaronder voelt. Geloof me maar dat je ongetwijfeld nog veel meer situaties in je leven gaat tegenkomen, waar je je ook niet fijn onder gaat voelen. Dat hoort erbij, en dat dek je niet door een bijstandsuitkering.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2008 09:10 . Reden: op de man gespeelde elementen niet accentueren ]

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:14
MadMan schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:59:

Sow, da's een flinke! nou ja, lekker snel te overzien zullen we maar zeggen. In ieder geval staat er één positief puntje op, je hebt een niveau 2 opleiding.
Wat kunnen we ermee? Niets, geen enkele werkgever zal dit accepteren, en daarbij staat hij in zijn volste recht. Als je nu eens alles van die lijst schrapt, behalve het eerste en het laatste puntje, dan kom je nog eens ergens. En blijf eens weg bij uitzendbureau's, zeker met jouw eisen. Er bestaat ook nog zoiets als open sollicitatie, en kranten.
Met een niveau 2 opleiding kom je ook wel aan de bak, op frietenbakkers niveau ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Mutatie op 02-05-2008 02:03 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 01:59:
En de tijd dat ik niks deed woonde ik nog thuis, dus ik heb op niemand zijn belastingcenten lopen teren zoals jij nu beweert.
Nee, op je hardwerkende ouders teren, da's respectwaardig :)

https://niels.nu

Verwijderd

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:04:
[...]

Nee, op je hardwerkende ouders teren, da's respectwaardig :)
Nee hoor, de laatste maanden deed ik wel wat bijbaantjes enz. voor m'n eigen dingen te betalen. Maar nu is dat anders met de huur etc. Dan kom je er niet met een bijbaantje.
En dan nog zoiets, als je met een nivo 2 opleiding niks kunt, waar jullie gelijk in hebben, waarom wordt die opleiding dan in godsnaam gegeven eigelijk. Dat is toch ook niet logisch eigelijk.
Maar ik ben eigelijk vereerd hoor, door jullie aandacht aan deze topic. Ik bedoel, het zit blijkbaar erg diep bij jullie? Ik zit er zelf niet meer zo mee, ja ik had meer moeten halen uit school etc. dat heb ik nou onderhand ook wel 10.000 keer gehoord van vrienden/familie etc. Maar ik heb dat afgesloten, ik heb er gewoon genoeg van. Het schoolsysteem beviel me niet, stages evenmin. Slechte ervaringen mee gehad. De wil was er wel, maar miste ik toch nog dat beetje doorzettingsvermogen. Ik vind het geen probleem om met m'n handen te werken, waarom maken jullie daar dan wel een probleem van?

Verwijderd

Je kan doorgroeien vanaf niveau 2. Wil niet zeggen dat het erna meteen ophoudt. Dat ligt aan jezelf. Wellicht is het nederlands leger niet iets voor jou als je die zelfdicipline mist over doorzetten?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:13:
Ik vind het geen probleem om met m'n handen te werken, waarom maken jullie daar dan wel een probleem van?
Het probleem dat de meesten hier ermee hebben is dat je hoge eisen hebt, zonder daar echt wat voor te willen doen. Nu zit daar vast en zeker wel wat gepoch, grootspraak en licht getroll tussen, maar zelfs als ik daar doorheen prik zie ik toch nog wel wat onrealistische eisen bij je :) .

Anyway, misschien dat je het nu nog niet zo nodig vind, maar denk ook na over de toekomst. Het sociale stelsel zal zeker niet beter worden, de hoeveelheid ongeschoold werk zal niet groter worden en de concurrentie met hardwerkende Oost-europeanen steeds groter. En daar die wel hard willen werken voor een laag loon, is het de werkgever volledig te vergeven dat die liever een gemotiveerde harde werker heeft dan iemand die hoge eisen stelt zonder zich echt in te willen zetten.

Dus denk na over je toekomst en probeer toch jezelf te verbeteren, ook qua opleiding. Op de lange termijn zul je er baat bij hebben :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

[...]

Ik vind het geen probleem om met m'n handen te werken, waarom maken jullie daar dan wel een probleem van?
Heb je mijn post gelezen ivm vakmensen? En praktische avondschool-opleidingen. Geen 'textbookstuff'.. Praktijkvak om een selling point te hebben op solicitaties.

klik

Je mag dan wel hard om je heen slaan. Als iemand dan wel begrip toont en een tip aanreikt lees je er blijkbaar over heen? Wat is je standpunt hierover?

Geloof me maar, nu kan een levenstijl zoals die van jou nog perfect. Gow with the flow.... Lak aan alles, leve de hippies. Maar als je wat ouder wordt zal je wel willen dat je iets opzij had staan voor een extra'tje nu en dan. Om af en toe eens iets leuks te doen met de collega's, een hobby die je ineens interessant gaat vinden waar wel wat geld in kruipt, motorfiets, vakantie...

Als je ook lak hebt aan mensen en collega's en met diezelfde 'je bekijkt het maar attitude' op de werkvloer staat, begrijp ik ook wel dat je geen job kan vasthouden. Geen enkele werkgever wil zo iemand op de werkvloer. Als je dan liever afgezonderd achter je pc wil blijven, de rest van je leven, omdat de maatschappij 'bullshit' is, wens ik je daar veel plezier mee.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:19:
[...]

Het probleem dat de meesten hier ermee hebben is dat je hoge eisen hebt, zonder daar echt wat voor te willen doen. Nu zit daar vast en zeker wel wat gepoch, grootspraak en licht getroll tussen, maar zelfs als ik daar doorheen prik zie ik toch nog wel wat onrealistische eisen bij je :) .

Anyway, misschien dat je het nu nog niet zo nodig vind, maar denk ook na over de toekomst. Het sociale stelsel zal zeker niet beter worden, de hoeveelheid ongeschoold werk zal niet groter worden en de concurrentie met hardwerkende Oost-europeanen steeds groter. En daar die wel hard willen werken voor een laag loon, is het de werkgever volledig te vergeven dat die liever een gemotiveerde harde werker heeft dan iemand die hoge eisen stelt zonder zich echt in te willen zetten.

Dus denk na over je toekomst en probeer toch jezelf te verbeteren, ook qua opleiding. Op de lange termijn zul je er baat bij hebben :)
Dat kan wel zo zijn, maar hey. Dat is de overheid die dat zo wilt? Zij zouden moeten opkomen voor het eigen volk en die buitenlanders ja tuurlijk werken die hard voor minder. Dat is ook logisch. Dus moet ik maar HBO gaan doen omdat ik anders de kans heb dat straks die Polen enz. alles innemen? Ik vind het minimumloon van 1300 euro bruto voor een 23-jarige overigens wel heel redelijk. Daar kun je ruim van leven, niet te gek maar gewoon normaal. Maar als 21-jarige is het minimum 50% daarvan en dat is toch wel erg matig. Maar als ik als 23-jarige gewoon 1300 zou verdienen, zeg 1000 netto bij 32 uur dan zou ik daarvan kunnen leven.
Volgens mij al had ik een MBO nivo 4 of HBO diploma, zou ik bij zo'n hogere banen toch nauwelijks aan de bak komen. Met een papiertje alleen ben je er nog niet. Er zijn nog een hoop andere invloeden die meewegen bij een werkgever. Dus vooralsnog blijf ik voorlopig gewoon werken/werk zoeken. Ik kan altijd nog thuisstudie's oid gaan doen als ik wat meer geld achter de hand heb. Wie weet krijg ik er ooit zo de schijt van dat ik ga sparen voor een studie maar voorlopig zie ik het niet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:25:
[...]

Heb je mijn post gelezen ivm vakmensen? En praktische avondschool-opleidingen. Geen 'textbookstuff'.. Praktijkvak om een selling point te hebben op solicitaties.

klik

Je mag dan wel hard om je heen slaan. Als iemand dan wel begrip toont en een tip aanreikt lees je er blijkbaar over heen? Wat is je standpunt hierover?

Geloof me maar, nu kan een levenstijl zoals die van jou nog perfect. Gow with the flow.... Lak aan alles, leve de hippies. Maar als je wat ouder wordt zal je wel willen dat je iets opzij had staan voor een extra'tje nu en dan. Om af en toe eens iets leuks te doen met de collega's, een hobby die je ineens interessant gaat vinden waar wel wat geld in kruipt, motorfiets, vakantie...

Als je ook lak hebt aan mensen en collega's en met diezelfde 'je bekijkt het maar attitude' op de werkvloer staat, begrijp ik ook wel dat je geen job kan vasthouden. Geen enkele werkgever wil zo iemand op de werkvloer. Als je dan liever afgezonderd achter je pc wil blijven, de rest van je leven, omdat de maatschappij 'bullshit' is, wens ik je daar veel plezier mee.
Ja ik heb het gelezen. Je hebt wel gelijk, ik had ook sowieso beter een vak kunnen leren (zoiets als lasser, stukadoor etc.) Dat past toch meer bij mij denk ik dan zo'n ICT opleiding waarbij je gewoon letterlijk in slaap valt. Maarja dat is achteraf praten, ik had het ook anders gedaan als ik nog 16/17 was. Maar nu voorlopig wil ik toch even geld verdienen en misschien wat sparen. Dan altijd nog verderkijken

Verwijderd

Als je je niet richten kan op een vaste baan dan gaat een thuisstudie helemaal niets worden he. Zie maar eens elke dag de motivatie op te brengen om het te willen leren.

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

[...]

Nee hoor, de laatste maanden deed ik wel wat bijbaantjes enz. voor m'n eigen dingen te betalen. Maar nu is dat anders met de huur etc. Dan kom je er niet met een bijbaantje.
En dan nog zoiets, als je met een nivo 2 opleiding niks kunt, waar jullie gelijk in hebben, waarom wordt die opleiding dan in godsnaam gegeven eigelijk. Dat is toch ook niet logisch eigelijk.
Maar ik ben eigelijk vereerd hoor, door jullie aandacht aan deze topic. Ik bedoel, het zit blijkbaar erg diep bij jullie? Ik zit er zelf niet meer zo mee, ja ik had meer moeten halen uit school etc. dat heb ik nou onderhand ook wel 10.000 keer gehoord van vrienden/familie etc. Maar ik heb dat afgesloten, ik heb er gewoon genoeg van. Het schoolsysteem beviel me niet, stages evenmin. Slechte ervaringen mee gehad. De wil was er wel, maar miste ik toch nog dat beetje doorzettingsvermogen. Ik vind het geen probleem om met m'n handen te werken, waarom maken jullie daar dan wel een probleem van?
Je bent al aan het bijdraaien, in ieder geval wat minder recalcitrant. Het probleem voor een hoop mensen is dat je bijstand als een hard recht ziet, naar de letter heb je gelijk. Maar dat geld komt van anderen die wel de benen uit hun lijf lopen om wat van het leven te maken. Zonder te willen stellen dat jij dit niet wilt. Iedereen wil goed leven. Daarnaast lijk je het doen voorkomen alsof je je niet wilt aanpassen. Ik heb dat, zei het op een ander niveau, ook gehad. Ik kan je toch echt aanraden, en velen met mij, om je wel aan te passen. Het maakt je leven zoveel makkelijker, op allerlei fronten.
Ookal heb je de pest aan school, pak het weer op, al is het maar een dag in de week. Ga iets doen wat je leuk vindt, in ieder geval qua opleiding. Dat is echt de makkelijkste manier om vooruit te komen. Er zijn genoeg opleidingen te vinden waar je iets met handen kunt doen. Lasers zijn op dit moment niet aan te slepen, scheepsbouwers. En die verdienen echt een briljant salaris, het enige dat je moet doen is ff door de zure appel van school heen bijten. Maar als het 4 dagen werken is en 1 dag leren, moet dat toch wel op te brengen zijn. Mininumloon is "vervelend", maar ook daar geldt, doorbijten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:28:
Zij zouden moeten opkomen voor het eigen volk
Waarom zou de overheid voor mensen op willen komen die niet zelf aan hun toekomst willen werken? Je hebt er zelf het meeste belang bij.
Volgens mij al had ik een MBO nivo 4 of HBO diploma, zou ik bij zo'n hogere banen toch nauwelijks aan de bak komen. Met een papiertje alleen ben je er nog niet. Er zijn nog een hoop andere invloeden die meewegen bij een werkgever.
Correct. En een heel belangrijke invloed is hoe gemotiveerd iemand is, en hoe hard deze wil werken en hoeveel motivatie deze heeft. Ik vind ook een deel van mijn werk niet leuk, maar ik heb in de afgelopen 20 jaar hard gewerkt, doorgezet tijdens een studie waar ik anderhalf jaar met tegenzin mee doorging, maar wat het waard is gebleken. Door hard te werken, en meer te doen dan van me geeist werd heb ik nu een uitstekende baan met een zeer behoorlijk salaris, ruim boven modaal.
Dus vooralsnog blijf ik voorlopig gewoon werken/werk zoeken. Ik kan altijd nog thuisstudie's oid gaan doen als ik wat meer geld achter de hand heb. Wie weet krijg ik er ooit zo de schijt van dat ik ga sparen voor een studie maar voorlopig zie ik het niet gebeuren.
Je kunt echter niet altijd blijven huren, zo bouw je geen bezit en geen pensioen op. Ook zal het heel moeilijk zijn een gezin te starten, of je dingen te kunnen veroorloven die je graag wilt.
Ik vind het minimumloon van 1300 euro bruto voor een 23-jarige overigens wel heel redelijk. Daar kun je ruim van leven, niet te gek maar gewoon normaal. Maar als 21-jarige is het minimum 50% daarvan en dat is toch wel erg matig. Maar als ik als 23-jarige gewoon 1300 zou verdienen, zeg 1000 netto bij 32 uur dan zou ik daarvan kunnen leven.
Zoals gezegd: als werkgever zou ik niet bereid zijn zoveel te betalen aan iemand zonder skills, diploma's of motivatie. Verder bouw je dus helemaal niets op, waar je later last van kan krijgen.

Het leven is meer dan alleen naar de volgende dag of volgende maand toeleven. "Live for today" lijkt een mooi motto, maar je kunt beter verder kijken dan je neus lang is (cue Pinokkio ;) _

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:39:
[...]

Waarom zou de overheid voor mensen op willen komen die niet zelf aan hun toekomst willen werken? Je hebt er zelf het meeste belang bij.
Nou, ik kijk idd niet naar 20 jaar later. Ik leef nu, ik hou me niet zo bezig met de toekomst. Als je je daar allemaal druk om moet gaan maken heb je ook geen leven meer.
Maar ik denk dat de overheid toch een probleem heeft als er hier steeds meer werklozen komen doordat buitenlanders vacatures invullen. Want dan moeten wij allemaal een uitkering aanvragen en daar schiet de overheid dus ook weinig mee op....

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:44:
Nou, ik kijk idd niet naar 20 jaar later. Ik leef nu, ik hou me niet zo bezig met de toekomst. Als je je daar allemaal druk om moet gaan maken heb je ook geen leven meer.
Sorry, maar dat is onzin. Je hoeft er niet elk moment van de dag mee bezig te zijn, maar je kunt bij belangrijke of verstrekkende beslissingen echt wel even nadenken over de lange-termijngevolgen. Je hoeft nog niet met je pensioen bezig te zijn, maar een 5-10 jaar tijdvak is best te overzien.
Maar ik denk dat de overheid toch een probleem heeft als er hier steeds meer werklozen komen doordat buitenlanders vacatures invullen. Want dan moeten wij allemaal een uitkering aanvragen en daar schiet de overheid dus ook weinig mee op....
Nee, dan gaat de sociale zekerheid op de schop en ga je meer naar een Engels systeem toe. Waar je bijvoorbeeld geen huurtoeslag krijgt, maar de sociale dienst rechtstreeks de bijdrage aan de huisbaas betaald om te voorkomen dat jij het ergens anders voor gebruikt. Waar je zakgeld krijgt, zodat je je geen sigaretten e.d. meer kan veroorloven. Of je te werk wordt gesteld als bollenplukker en je banen moet aannemen, of je het nu leuk vind of niet. Wil je daar naar toe? Zo nee, begin dan maar met nadenken en plannen maken.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:28:
Dat kan wel zo zijn, maar hey. Dat is de overheid die dat zo wilt? Zij zouden moeten opkomen voor het eigen volk en die buitenlanders ja tuurlijk werken die hard voor minder. Dat is ook logisch. Dus moet ik maar HBO gaan doen omdat ik anders de kans heb dat straks die Polen enz. alles innemen? Ik vind het minimumloon van 1300 euro bruto voor een 23-jarige overigens wel heel redelijk. Daar kun je ruim van leven, niet te gek maar gewoon normaal. Maar als 21-jarige is het minimum 50% daarvan en dat is toch wel erg matig. Maar als ik als 23-jarige gewoon 1300 zou verdienen, zeg 1000 netto bij 32 uur dan zou ik daarvan kunnen leven.
Als eigen volk te beroerd is om te gaan werken, dan draaien bedrijven op halve kracht. Bestellingen en nieuwe klanten worden keer op keer aan de deur gezet wegens het feit dat we te weinig werknemers hebben. De economie gaat dan achteruit, er wordt minder belastingen aan de staat betaald en uiteindelijk blijft er weinig geld voor de sociale zekerheid over. De EU heeft op tijd gereageerd met 10 extra lidstaten om het probleem op te vangen. België draait dankzij 100k Polen terug op volle kracht, de belastingen stromen goed binnen en er is nog wat geld voor de sociale zekerheid. De babyboomers gaan nu op pensioen en er worden veel te weinig kinderen gemaakt om de lege werkplekken op te vullen. Ja, het zijn de Polen die de basis van ons land worden en zij houden het boeltje nog draaiend. Ik mompelt iets over huizenprijzen, als er geen Poolse bouwvakkers waren. De Belgische bouwsector stelt de quota voor dit jaar op, als de Belg te beroerd is om te werken, zullen we weeral duizenden Polen recruteren.

Met het ranten op buitenlanders (en grenzen proberen dichtsmijten), kunnen we de instroom van buitenlanders niet tegenhouden. Enige dat wel werkt, is dat we zelf ons werk doen. Dan moeten we geen buitenlanders recruteren/lokken/binnenhalen. De (Belgische) staat voorziet (gratis) opleidingen, 1 opleiding betalen en jarenlang belastingen ontvangen is interessanter dan jarenlang uitkeringen uitbetalen.

Verwijderd

Dat is inderdaad nog wel het toppunt. De bouwsector in België schreeuwt om capabele mensen. En uiteraard nemen ze liever Belgen in dienst dan Polen (communicatie, bureaucratie) maar als de Belg zich te goed vindt voor dat soort jobs, wat doe je dan.

Ik durf me nu niet meer over het exacte aantal vacatures uitspreken, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat het er 50.000 (!!!) waren. En ja, ondanks alle ocmw'ers moeten deze plaatsen opgevuld worden door Polen. En dan nog wordt er een punt gemaakt over laaggeschoolde jobs voor niet-gequalificieerde mensen of schoolverlaters. En werk in de bouw is niet meer zo lastig als het vroeger was. Ok, het is nog steeds handenarbeid, maar normaalgezien wordt overal strikt toegezien op arbeidsomstandigheden en veiligheid.

En iedereen weet dat bouwen zowat de grootste motor van een economie is (werkplaatsen, projectontwikkeling, afgeleide industrie...)

@Yor... Owkee, dat is wel erg cynisch geformuleerd :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 05:29 ]

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

En jullie economen hier vergeten de allerbelangrijkste factor waar onze economie op draait en draaiende zal blijven:

De Illegaal, want hij:
  • Betaalt geen belasting,
  • Betaalt geen sociale premies,
  • Hoeft niet later meegerekend te worden bij dezelfde ouderen- en gezondheidsvoorzieningen waar jij en ik wel van trekken,
  • Is goedkoper voor de werkgever (zie bovenstaande),
  • Gaat, als hij te lui,onvoorzichtig of crimineel wordt, met een relatief goedkoop ticket terug naar huis, hetgeen weer banen oplevert.

[ Voor 0% gewijzigd door Yor op 02-05-2008 04:22 . Reden: typo ]

http://yor.minitroopers.com

• KingNothing
  • Laatst online: 30-01-2024
Hydra schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:47:
Je zit nu heel zielig te doen, maar je vertelt nu een heel ander verhaal op een heel andere toon dan in je eerste post:
Je hebt je verhalen op de eerste pagina's aangepast om al je "whehe"'s e.d. er uit te halen, maar je eerste posts kwamen over alsof je het allemaal wel lekker vond om een utikering te trekken. Nu je zoveel mensen over je heen krijgt, verander je je verhaal.
Inderdaad, dat viel mij ook al op.

Space ga toch gewoon werken! Kun je ook eens wat leuk voor je ouders kopen, die hebben notebene hun halve leven opge-offerd voor jou. Denk na! Alsjeblieft

Die-hard Brexiteer

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:44:
[...]

En hoe dacht je straks te leven als je 65 bent (of wat de pensioenleeftijd tegen die tijd ook moge zijn)? Van de lucht ofzo? Van alleen een AOW'tje zul je niet rondkomen, en een pensioen wil je niet opbouwen lijkt me (dat is in jouw geval nog 40+ jaar, en je vind 20 jaar al te lang om aan te denken).
De reden dat er veel buitenlanders (Polen, Roemenen, Bulgaren met name) vacatures invullen is precies dezelfde waarom er in de jaren 60 gastarbeiders gehaald zijn (Turken en Spanjaarden met name): omdat veel Nederlanders er te lui voor te zijn of zich er te goed voor voelen. Het is namelijk vooral veel vuil en zwaar werk wat deze mensen opknappen (tuinbouw, produktiewerk). En het werk zal toch gedaan moeten worden, je kan het voedsel moeilijk weg laten rotten. De Polen en de rest zijn tenminste bereid om hun handen uit de mouwen te steken. De Nederlanders houden liever hun handje op in de bijstand.

Virussen? Scan ze hier!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ook niet onbelangrijk:
Het verschil tussen "bijstand in Polen" en het minumumloon hier is wat groter dan tussen bijstand hier en hetzelfde minimumloon. Het motiveert hen ook wat meer....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dude, nok eens met het flamen op Polen. Polen zijn ook gewoon mensen die net zoals jij en ik recht hebben op het solliciteren op een baan, punt. Ben je bang dat een Pool jouw baan krijgt? Zorg er dan voor dat jij meer hebt te bieden dan je concurrentie, simple is that.
Wie weet krijg ik er ooit zo de schijt van dat ik ga sparen voor een studie maar voorlopig zie ik het niet gebeuren.
Sparen zolang je in de bijstand lukt gaat je niet lukken in ieder geval. Je eigen bezit wordt op ten duur gewoon leeggezogen, anders krijg je die uitkering niet.

Gelukkig is er ook een onderwijswijssysteem die gelijke kansen voor iedere Nederlander biedt. Hierdoor kunnen ook mensen zonder geld een (erkende) MBO, HBO of Universitaire opleiding volgen. Je kunt dit proberen te ontkennen door te zeggen dat zo'n opleiding zo veel geld kost en je stufi zo weinig is. Maar sorry, vrijwel iedere student die slechts van stufi leeft is gewoon arm, daarom leven de meeste studenten in een ranzige studentenkrot ipv een leuke villa. Echt, de regelingen in Nederland zijn absoluut voldoende geregeld zodat iedereen kan studeren.

🌞🍃

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Modbreak:Kan men (reageerders + TS) ook iets onder woorden brengen zonder op de man te spelen?

De volgende met een grove flame krijgt net als PHiXioN mail.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 00:10:
[...]

Uitzendburo's zijn ook vaak voor 6 maanden met uitzicht op langere tijd oid. Is lang niet altijd tijdelijk hoor. Maar je krijgt tegenwoordig sowieso bijna nergens meer een vast contract. Tenminste niet in het soort werk waar ik op solliciteer. De tijden zijn niet meer zoals vroeger, dat zeggen mijn ouders zelf ook. Waarom werken mijn ouders al 20 jaar bij dezelfde werkgever en ben ik al 10 keer ontslagen? Ligt dat deels ook aan de maatschappij? Denk 't wel. Alles draait steeds meer om geld en tijd, als ik even iets niet doe zoals ze willen dan staan er zo 10 anderen in de rij. Zo gaat het gewoon. En dat van die belastingcenten tja, je wilt niet weten wat ze allemaal met jouw belastingcenten doen. Daar worden zoveel totaal onnodige dingen mee gedaan dat het haast lachwekkend is. Bijvoorbeeld in oorlogen geinvesteerd of overbetaalde ambtenaren of polititici waarvan we er eigelijk veel te veel hebben.
Ga eens naar school, dan praat je anders en maak je wel kans op een vaste baan.

Succes :w

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Ik had het ook al aangekaart in een ander topic, op dit ogenblik worden er heel veel bus-, en vrachtwagenchauffeurs gevraagd, misschien is dat wel wat voor je? Gewoon bij een uitzendbureau informeren....

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
Laten we een beetje constructief zijn. Natuurlijk zal ik meteen zeggen dat je zo snel mogelijk terug naar school moet, maar ja dat heeft in deze weinig zin. Heb mijzelf trouwens opgewerkt van een MAVO opleiding naar een voltooide Academische opleiding, dus laag beginnen wil niet zeggen de je qua opleiding laag hoeft te eindigen. Ik kan zelf zeggen dat het zonder directe financiële ondersteuning van je ouders absoluut mogelijk is.

Maar goed, ik heb niet alles gelezen, maar MBO niveau 2: welke richting?
Eigenlijk zou je een bedrijf moeten vinden waar jezelf qua opleiding kunt ontwikkelen en toch 4 dagen per week kunt werken. Eén dag school moet toch vol te houden zijn.
Ik heb zelf stage gelopen en een vakantiebaantje gehad bij een ROC Bedrijfsopleidingen en er zijn echt wel bedrijven te vinden die tijd en geld in jou willen investeren.

En probeer niet teveel de maatschappij de schuld te geven. Tuurlijk sommige dingen aan de maatschappij bevallen bij zeer zeker ook niet, maar ik wil mij zeker niet in laten pakken door diezelfde maatschappij en probeer er boven uit te stijgen. Probeer je te meten aan je beste collega (als je een baan hebt) en probeer van hem/haar te leren, zo zie je misschien waarom jij eerder zovaak ontslagen bent. Leer van je omgeving, zij hebben in deze ervaring en probeer deze zoveel mogelijk te benutten.

Ze je leven naar je eigen hand en wees zo weinig mogelijk afhankelijk van de staat (een uitkering) of vrijgevigheid van anderen (bijvoorbeeld).

Powered by KPN

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Coach4All schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 08:00:
Ook niet onbelangrijk:
Het verschil tussen "bijstand in Polen" en het minumumloon hier is wat groter dan tussen bijstand hier en hetzelfde minimumloon. Het motiveert hen ook wat meer....
Ik heb op m'n vorige werk regelmatig met Polen gewerkt.

Ondanks dat je niet met ze kan communiceren, of vrij lastig, verkies ik Polen boven Nederlanders.

Die mensen hebben totaal geen instelling van: Ey, mijn zweet is duur, dit ga ik niet doen, rot op. Het zijn harde eerlijke werkers. Ze komen voor een half jaartje naar Nederland, werken zich 6 maanden langs 3 slagen in de ronte, en gaan weer terug.

Het minimumloon in Polen is €1,34 per uur. Hier is dat €8,11(volgens een site, en dit klopt dacht ik niet). Een Pool verdient dus 6x zoveel in Nederland, dan dat hij dat thuis verdient. Voor een half jaar werken in Nederland verdient een Pool net zoveel geld als 3 jaar werken in Polen.

Voor Polen is dat een zeer interresant stap. Als blijkt dat ik met een half jaar net zoveel cash kan innen als ik daar nu 3 jaar voor moet werken, doe ik dat ook.

Maargoed, het ging over de bijstand. De mensen die bijstand nodig hebben, als laatste middel om het hoofd boven water te kunnen houden, is de bijstand een goed iets.

De manier hoe de TS het brengt, kijk mij een stoer een uitkering trekken, vind ik ronduit schandalig. Het is misbruikmaken van een systeem welk is opgezet om te kunnen blijven leven, met een dak boven je hoofd. Voor velen is de bijstand net genoeg om het te kunnen redden. In het geval van de TS is de bijstand veels te hoog. Er is geen motivatie om te gaan werken.

De TS brengt het mooi om te zeggen dat het minimumloon omhoog moet, maar als zijn bijstand nu eens gehalveerd zou worden, en hij elke dag 1 brood kan kopen, kan die ook overleven. Wil je meer dan enkel dat, dan moet men er zelf wat voor doen.

Er zijn genoeg mensen die bewust in de bijstand blijven hangen. Als je uitzendwerk doet, en je kan 2 en een halve dag ergens werken, zal dit onder bijstandsniveau zijn, en wordt het aangevuld. Met dan een instelling als: Als ik niet werk, heb ik nog net zoveel geld, dan als ik wel werk. Dus waarom zou ik dan werken.

In dit land hoef je niet zonder dat je arbeidsongeschikt bent zonder baan te zitten. De uitzonderingen daar gelaten. Maar iemand van 21 die nu al een instelling heeft van ik zal tot me dood niet werken als ik ook mn handje kan ophouden, mogen wat mij betreft behoorlijk veel sancties tegenoverstaan.

Een opmerking van: "Weet je wat een pakkie sigarette kost" schiet ook in het verkeerde keelgat. Dat hij daar uberhaupt het geld voor heeft. Ik ben het meer dan zat dat mijn belastingcenten opgaan naar dit soort figuren die de maatschappij alleen maar centen kost, en zich nergens voor inspannen. De huur en het eten van iemand uit de bijstand wordt wel door onze zweet betaald. En dank je wel zou op z'n minst op z'n plaats zijn.

En dan heb ik het ook over de mensen die eerlijk hun geld verdienen als schoffelaar bij de gemeente reiniging, en de medewerkers bij de mac, die belaten allemaal belasting, de pot waaruit iemand z'n geld krijgt als deze niet werkt.

Als de TS nou wel zou werken, en al die idioten die er net zo over denken, zou er minder uit de pot komen, en er meer ingaan, zodat we er allemaal op vooruitgaan.

Ey!! Macarena \o/

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Mutatie schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 02:01:
[...]

Met een niveau 2 opleiding kom je ook wel aan de bak, op frietenbakkers niveau ;)
Ja, zeker weten. Ik weet niet wat voor niveau 2 opleiding je gedaan hebt, maar mocht het in de ict zijn dan staan er waarschijnlijk wel 10 ict detacheerders voor je klaar die je wel op een helpdesk functie willen laten beginnen terwijl je ondertussen gaat studeren om wat certificeringen te halen en dan kun je na een jaartje helpdesk zo weer ergens anders aan de bak wat weer leuker is.

Mijn vriendin had ook helemaal niks, alleen middelbare school afgemaakt op vmbo, en later toch na een aantal doelloze baantjes maar een zelf / thuis studie gaan volgen en heeft nu ook een leuke baan.

Je zal er toch wat tijd in moeten steken. Ik denk dat als je dat doet dat je ook een beter gevoel voor eigenwaarde krijgt en jezelf ook beter voelt.

Trouwens wat jij over McDonals zegt, ik heb er zelf nooit gewerkt maar ik kan je wel zeggen dat ik voor die mensen die bij McDonals werken 100x meer respect heb dan voor mensen die niks doen terwijl ze dat wel zouden kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door hypz op 02-05-2008 11:13 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaZ schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:03:
Ik ben het meer dan zat dat mijn belastingcenten opgaan naar dit soort figuren die de maatschappij alleen maar centen kost, en zich nergens voor inspannen.
Kunnen die opmerkingen over "mijn belasting(euro)centen" achterwege blijven? Dat staat zo dom. "Mijn belasting(euro)centen" worden ook gebruikt voor defensie, subsidies, aanleg van wegen en allerlei andere dingen waar ik tegen ben, terwijl dingen waar ik voor ben niet ondersteund worden. Maar dat hoort bij de opbouw en inrichting van onze maatschappij, en het is een drogreden om te claimen dat "jouw" belastingcenten daarvoor misbruikt worden door de TS.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

In sommige situaties is het wenselijk dat je even jezelf wat minder "vermaakt" om daar later de vruchten van te plukken: kan die "vervelende" baan bij de Mac of wat dan ook jou dan niet stimuleren om toch verder te leren? Heb je nu echt geen idee wat je verder zou willen doen? Er wordt veel technisch geschoold persooneel gevraagd: electriciens, loodgieters. Dat is werk wat je met je handen doet. Misschien is er een klein bedrijf dat wel wat in je ziet en tijd en geld in je wil investeren: maar daarvoor moet je wel inzet en motivatie tonen. Of een eigen bedrijfje in iets misschien? Daar helpen ze je bij vanuit de bijstand meende ik.

Zelf heb ik ook een mindere periode gehad mbt werk: na de HAVO moeite met bepalen vervolgstudie: 1e afgekapt, 2e in 3e jaar moeten stopzetten..maar geen flauw benul wat ik nu moest. Bikkelen, baantjes overal aannemen..blijven pushen, rondkijken en uiteindelijk via een groot bedrijf doorgestroomd naar support, waar ik me vermaak (ondanks dat het nu te rustig is :P) Het interesseert me niet dat ik geen HBO salaris/functie heb, het interesseert me niet meer wat anderen denken ("oh jij kon vroeger toch zo goed leren, wat zonde zeg"). Zorg dat je werk vindt waarin je je goed voelt, dan vliegen de dagen voorbij en heb je plezier, dat straal je dan ook weer uit.

Vergis je niet: als je eigen toekomst je niet interesseert, snij je jezelf alleen maar verder in de vingers. Hoe langer je wacht met het aannemen van werk (en doorbikkelt naar een leuke, gewenste job) hoe lastiger het wordt die bijstand uit te komen. Denk dat je op den duur wel die baantjes aannemen moet om je bijstand niet te verliezen. Laat je ego je niet in de weg zitten, je hebt er geen ene flikker aan...

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gambieter schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:42:
[...]

Kunnen die opmerkingen over "mijn belasting(euro)centen" achterwege blijven? Dat staat zo dom. "Mijn belasting(euro)centen" worden ook gebruikt voor defensie, subsidies, aanleg van wegen en allerlei andere dingen waar ik tegen ben, terwijl dingen waar ik voor ben niet ondersteund worden. Maar dat hoort bij de opbouw en inrichting van onze maatschappij, en het is een drogreden om te claimen dat "jouw" belastingcenten daarvoor misbruikt worden door de TS.
En waarom zou dat, volgens jou, achterwege mogen blijven. Omdat jij van mening bent dat het stom staat.

Het is natuurlijk wel zo, dat er uit die pot, heel veel dingen betaald worden. Dingen waar je achter staat, en ook dingen waar je niet achterstaat. Je zegt het zelf.

Alleen dan komen we op het punt, dat wat er uit die pot gehaald wordt, gebruikt wordt voor de opbouw en inrichting van de maatschappij. En daar heb je helemaal gelijk in. Het is een investering. Een investering zie je terug op korte of lange termijn.

Vertel mij maar eens welke investering wij doen, als maatschappij, om mensen zoals de TS hoedan ook te blijven voorzien van levensonderhoud, terwijl ze er zelf toe in staat zijn. We hebben het over een knaap van 21. Wat ziet de maatschappij ervan terug om maar in iemand te blijven investeren, terwijl die daar zelf ook prima voor kan zorgdragen.

Ik vind niet dat de samenleving hiervoor moet opdraaien voor figuren die een initiatief hebben als: Waarom zou ik gaan werken als ik ook onderhouden word met helemaal niets doen.

Iemand die niet kan is heel anders dan iemand die niet wil. Laat dat voorop staan. In vele gevallen is de bijstand echt de broekriem aantrekken. Daarbij gok ik dat de TS zich ook riant vergist.

Hij heeft nog geen cent gehad. Via postbus 51 kom ik erachter dat een bijstandsuitkering voor een alleenstaande van 21 staat op 50% van het minimumloon. Het minimumloon voor een 21 jarige is €943,- de helft daarvan wordt dan: €471,50. Deze bedragen zijn bruto. Er gaat nog het e.e.a. van af. Maar er komt ook nog genoeg bij in toeslagen en kwijtscheldingen van andere lasten die de werkende wel hebben.

Het is misschien niet veel geld, maar zelfs 1 cent vind ik nog te veel om iemand te geven terwijl die zelf in staat is om te kunnen werken.

Er zijn wat mij betreft te veel mensen met een instelling dat ze niet willen werken. Want als je wil werken, kan je maandag beginnen. Goed, je zal niet Jan Modaal halen qua salaris. Maar je kan dan wel zeggen dat alles wat je kan kopen, van je eigen centen is, en die die van de maatschappij.

Alles wat hier ik hier heb, heb ik met trots zelf van m'n eigen centen kunnen kopen.

Ey!! Macarena \o/

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaZ schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 12:16:
[...]
En waarom zou dat, volgens jou, achterwege mogen blijven. Omdat jij van mening bent dat het stom staat.
Nee, niet omdat het stom of dom staat, maar omdat het een drogreden is. Het zijn niet "jouw" belastingcenten die de TS zou krijgen. Anders kunnen we ook gaan zeggen dat "mijn belastingcenten" aan jouw hypotheekrenteaftrek of leasebak bijdragen (als je die hebt), of aan de belastingaftrek voor bedrijven, etc etc.

Het helpt de discussie niet als er onzuiver wordt geredeneerd, vandaar de suggestie om de drogredenering niet meer te gebruiken en te focussen op echte argumenten ;)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

gambieter schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:42:
[...]

onzin, juist het feit dat we belasting betalen maakt dat de democratie van belang is. Eens in de vier jaar kies jij toch de partij die het best met 'jouw' belastinggeld omgaat? Dan mag je dus ook ageren op zaken die jij nutteloos vindt, maar waar wel gedaan worden.

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Persoonlijk wordt ik altijd zo verdrietig van dat polariserende gedoe. Als men zich niet direct aangevallen zou voelen en zou luisteren naar handvatten die sommigen, die blijkbaar in de detachering zitten, aangeven, hadden we misschien het probleem al opgelost.

Daarnaast is aanstippen wiens belastinggeld nu precies waarvoor gebruikt wordt ook niet heel erg constructief of van belang. Roepen dat er een bestuurlijk gedrocht is wil niet zeggen dat het gedrocht weggaat. Dat hebben we toch allemaal al eens gezien?
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 23:19:
[...]

Sorry hoor maar als er iets een respectloze baan is dan is het wel bij de Mac werken. En daarnaast, beetje tussen die dikzakken gaan rondlopen. Nope dat is gewoon niks voor mij. En zelfs voor bijstand moet je werken dus maak je maar niet ongerust dat we een beetje in bed liggen te stinken want dat gaat niet op...
Dan vraag ik me af: wat wil je precies? Dat je niet naar de Mac wilt lijkt me nu duidelijk. Verder vind ik het eigenlijke een beetje disrespectvol om zo negatief te doen over mensen die daar wél werken. Die betalen ook gewoon mee aan het omslagstelsel. Bijten in de hand die je voedt is eigenlijk helemaal niet zo chique.
Maar ik ben meer het type werken met je handen en geen onnozel gedoe.
Blijkbaar zijn er gradaties in "werken met je handen". Zou je me kunnen uitleggen welke delen van "werken met je handen" voor jou wel acceptabel zijn? Daar komen we verder mee dan met verongelijkt in de hoek kruipen. Roepen dat je geen flames wilt uitlokken heeft dan zo weinig zin: Zoals je ziet haal je door jouw opstelling bij veel mensen het bloed onder de nagels vandaan. Als ik dan eerlijk ben: Bij mij ook.
Ik hou niet van dat hele glamour gedoe eromheen. Kunnen jullie wel boos worden,
Ik word niet boos. Dat heeft namelijk geen zin. Het gaat erom dat ik vind dat jij je instelling moet veranderen. Als ik jou wil overtuigen heb ik er weinig aan om boos te worden. Dan sorteren mijn acties nog minder effect.
ik wil geen flames uitlokken maar ik heb de keuze gemaakt om niet verder te studeren, ik ben nota bene 21. En woon op mezelf, de huur zal toch betaald moeten worden en ik ga geen lening afsluiten want daar krijg je ellende van.
Dan durf ik jou, ongeacht je opleiding, in te schalen bij de top-30% van slimme leeftijdsgenoten. Niet dat je er een brood voor koopt, maar die pak je al mee. Als ik zie hoe weinig mensen van begin twintig beschikken over een financiële buffer moet ik eerlijk zeggen dat a) ik begrijp waarom Dirk Scheringa het zo goed doet in de quotelijst en b) ik bang ben dat grote delen van Nederland in de problemen komen over een jaar of vijftien omdat ze het ene gat met het andere dichten, maar wel vier keer per jaar op vakantie gaan.
Ik heb al paar keer meegemaakt dat ik me goed inzette bij een baan en dat ik gewoon ontslagen werd na een periode. Is makkelijk voor hun hoor, als je uitzendcontract hebt! Kun je wel zeggen slappe instelling maar ik deed m'n best daar. Ik had een baan waar ik het naar m'n zin had, in een magazijn. Verdiende goed etc. genoeg voor mij althans. Geen 3200 zoals al die ICT-ers hier maar wel om van te kunnen leven. Maar als je dan gewoon eruit gegooid wordt krijg je er niet meer zelfvertrouwen van en het staat ook al niet best op je CV
'Allemaal' waar en zolang je op uitzendbasis blijft werken, hou je de kans dat je aan 'het einde van de week' weg mag.

Dus je punt is? Dat je het niet eerlijk vindt dat uitzendkrachten 'minder goed' worden beschermd? Of dat mensen met een lagere opleiding 'veroordeeld zijn' tot uitzendwerk? Beide problemen kun je in één klap oplossen lijkt mij. Je kunt wel zeggen dat je uitgestudeerd bent, uitgeleerd ben je naar mijn smaak nog zeker niet.

En nee, het staat niet goed op je CV. Wat nog veel minder goed op je CV staat zijn (grote) gaten. Dat geldt voor iedereen. (Voorbeeldje: Ik ken een marketeer, uitstekend opgeleid, alle noodzakelijke diploma's en meer en werkervaring waar je niet overheen kunt springen. Probleem: hij is 35 en heeft een gat van 5 jaar in zijn CV. Conclusie: baaibaai zwaaizwaai en hij heeft jaren productiewerk gedan voordat hij eindelijk werd aangenomen voor een functie waar hij voor was opgeleid).

No offence, maar als ik twee 21-jarigen met ICT-2 op mijn bureau kreeg en in een van de CV's zitten (grote) gaten die niet zijn opgevuld door werk of studie, dan ging je al onder op de stapel. Ik gok zo dat recruiters en andere mensen die er wel verstand van hebben tot een vergelijkbare conclusie komen.
Daarnaast ik wil ook nog even zeggen dat je 0,0 eisen te stellen hebt. Wat kun je met een nivo 2 ICT diploma? Hier in het zuiden niks, ja bij een callcenter kun je gaan zitten. Dat is ook absoluut niks voor mij, kan het wel gaan proberen maar als je er zelf al niet achter staat wordt het ook niks.
Dus je wilt eisen stellen, je wilt werk doen dat je leuk vindt (maar niet te veel uren in de week natuurlijk) en je wilt genoeg verdienen om de huur te betalen. Om die eisen kracht bij te zetten neem je mee: ICT-2, een beetje werkervaring (hoeveel en hoe relevant eigenlijk?) en tijdje bijstand.

Ga je mij nu met droge ogen vertellen dat je het raar vindt dat het niet gewaardeerd wordt dat je eisen stelt? Als je hogerop wilt zul je daarvoor toch echt wat moeten doen. Zoals je er nu inzit gaat het volgens mij niets worden.
Als je zegt ik wil graag 32 uur per week draaien wat me niet onredelijk lijkt kun je het ook al shaken. De meeste banen allemaal 40 uur of nog erger, je moet op zaterdagochtend ook nog eens gaan overwerken of dat soort dingen.
In een Call-Centre kun je volgens mij best aangeven dat je 32 uur wilt werken. Veel van die centra draaien op flex-werkers. Dat het niet jouw doel is, kan ik uit jouw post ook wel opmaken. Je zult alleen ergens moeten beginnen.
Jaaa daar zitten we op te wachten.
Dat is de kern van de zaak en daarom zijn er hier ook zo veel negatieve reacties. Jij zit niet te wachten op werk dat je niet lijkt. Je wilt een leuke baan voor max 32 uur die goed verdient en je wilt hem nu. En alleen als je je daar niet overmatig voor hoeft in te spannen.

Als ik het zo bezie bedoelen wij met 'inzet' of 'inspanning' blijkbaar hele andere dingen. Verbeter me gerust als ik het mis heb hoor.
Kijk als je leuke baan hebt, dan is 40 uur misschien niet zo erg als je het nog naar je zin hebt ofzo. Maar 40 uur in de productie oid daar word je helemaal gedrild door. Je kunt dan beter een tandje terug en wat minder uren draaien. Als je er van kunt leven dan waarom niet?
Als je stelselmatig minder doet dan de rest, kweek je weinig begrip toch? Dan moet je ook niet raar opkijken als een werkgever weinig begrip heeft voor jou. Wat jij 'een tandje terugdoen' noemt kan een werkgever zomaar zien als 'de kantjes ervanaf lopen'

[ Voor 1% gewijzigd door pietvanvliet op 02-05-2008 13:09 . Reden: Omdat zeuren overbelastinggeld zo weinig met het onderwerp te maken heeft. Offtopic in een draad die als is afgesplitst omdat het OT-gehalte te groot werd. Het is een gave denk ik. ]

Een muis maakt nog geen piepshow

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:42:Kunnen die opmerkingen over "mijn belasting(euro)centen" achterwege blijven? Dat staat zo dom. "Mijn belasting(euro)centen" worden ook gebruikt voor defensie, subsidies, aanleg van wegen en allerlei andere dingen waar ik tegen ben, terwijl dingen waar ik voor ben niet ondersteund worden. Maar dat hoort bij de opbouw en inrichting van onze maatschappij, en het is een drogreden om te claimen dat "jouw" belastingcenten daarvoor misbruikt worden door de TS.
Met dien verstande dat je ook mag ageren tegen nutteloze uitgaven voor defensie, subsidies, wegen, en allerlei andere dingen waar je tegen bent. Een uitkering verschaffen aan iemand die niet voor zichzelf wil zorgen, maar het wel kan, is nutteloos. Tja, dan kan ik het me voorstellen dat mensen Spacepannekoek op die manier benaderen.

Overigens vraag ik me nu ook wel weer af, of de TS wel kan werken. Door zijn persoonlijkheid kan het nog wel eens heel lastig worden om een duurzame arbeidsrelatie aan te gaan.

Spacepannekoek, veel is er al gezegd en het meeste komt op hetzelfde neer. Het is nu aan jou om er iets mee te doen. Het belangrijkste hierbij is om ook kritisch naar jezelf te leren kijken. Wellicht is er via de gemeente iets te regelen op het gebied van sociale werkvoorziening.

Verwijderd

Topicstarter
Prima al die haat naar mij toe. Ik zal er niet minder vrolijk van worden, echt niet :P
Als mensen op een normale manier discussieeren dan wil ik best meedoen maar dat boehoehoeheoeeeeww mijn belastingcenten gaan naar niksnutten zoals jij reacties daar lach ik alleen maar om. Want zo werkt het hier in Nederland. Ik bedoel, ik betaal ook 100 euro (-40 oid) zorgverzekering. Ben ik ooit ziek? Terwijl sommige mensen alleen maar ziek zijn. Krijg ik geen korting omdat ik gezond ben? Nee zo werkt het gewoon niet. Dus deal with it.
Ik zou echt geen bijstand aanvragen als ik het nu niet nodig had. Ik vind op korte termijn echt wel ergens werk, dat heb ik al een paar keer gezegd.
En nog even over dat AOW verhaal. Waarom zou je persee pensioen moeten opbouwen? Van AOW kun je toch leven???

Verwijderd

Grappig dat je jouw situatie vergelijkt met iets zoals ziektekostenverzekering, want mensen kiezen niet voor een ziekte. En ik durf te wedden dat jij er ooit ook hartelijk gebruik van gaat maken.

Ik zal de laaste zijn die een uitkering zal weigeren aan iemand, en ik vind het ook prima dat jij tijdelijk een uitkering aanvraagd zodat je een tijdje kan overbruggen. Je zal toch je rekeningen moeten betalen. Daar heb ik ook absoluut geen probleem mee, maar wat voor mij meer een struikelblok is is jouw houding, en ik denk dat ik niet de enige ben die daar over valt.

Ook de manier waarom je reageert, ik hoop dat je begrijkt dat mensen zoals JIJ ervoor zorgen dat er mensen zijn die uitkeringen gewoon totaal willen afschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 15:45 . Reden: spelvautje ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17

Onbekend

...

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 15:23:
Ik bedoel, ik betaal ook 100 euro (-40 oid) zorgverzekering. Ben ik ooit ziek? Terwijl sommige mensen alleen maar ziek zijn. Krijg ik geen korting omdat ik gezond ben? Nee zo werkt het gewoon niet. Dus deal with it.
Daarom kan je kiezen voor een basisverzekering, en nog aanvullende verzekeringen waardoor je kan kiezen of je meer wilt betalen of niet.
En nog even over dat AOW verhaal. Waarom zou je persee pensioen moeten opbouwen? Van AOW kun je toch leven???
Je hoeft niet te investeren in een pensioen. Het is alleen maar een extraatje. Als je gewend bent aan een inkomen van € 2000,-- per maand en je moet ineens het doen met € 900,-- is dat eventjes wennen. (Geen idee hoeveel het pensioen is.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Weet je dat er mensen zijn in de AOW die werkelijk blikken kattenvoer in huis halen omdat het geld er gewoon niet is???

Met een Aow leef je volgens mij ook in een zorgtehuis waar je een eigen bijdrage leveren moet (80% van inkomen) hetgeen wat je overhoud wordt je zorg van betaald en hou je een klein beetje zakgeld over. Want ook jij wilt thuishulp hebben wanneer je dingen zelf niet meer kan.

• Atomsk
  • Laatst online: 15-11 03:08
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 03:21:

En iedereen weet dat bouwen zowat de grootste motor van een economie is (werkplaatsen, projectontwikkeling, afgeleide industrie...)
Nee, dat is de zakelijke dienstverlening.
Quote van het CBS: De commerciële dienstverlening is de motor van de Nederlandse economie. In het vierde kwartaal leverden deze dienstverleners samen bijna 2 procentpunt van de economische groei van 4,5 procent.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...08/2008-04-02-02-ne-p.htm

Niet dat er in de bouw niks te verdienen valt natuurlijk, maar qua economisch belang zit het ergens op de 5e plaats.

Maar enfin. Als de TS lekker eigenwijs niks wil ondernemen en denkt dat het later wel vanzelf goed zal komen, veel succes dan. Bij vakantiebaantjes kwam ik vroeger wel eens "vaste medewerkers" tegen (simpel emballagewerk enzo) en veel daarvan baalden dat ze vroeger niet wat meer aan hun opleiding hadden gedaan ipv rondhangen en wiet roken. Pubers kunnen zich geen voorstelling maken van "later", maar als 20jarige word je toch geacht te kunnen bedenken hoe je toekomstscenario eruit komt te zien wanneer je weinig uitvoert.

_██_
(ಠ_ృ)

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Prima al die haat naar mij toe. Ik zal er niet minder vrolijk van worden, echt niet :P
Als mensen op een normale manier discussieeren dan wil ik best meedoen maar dat boehoehoeheoeeeeww mijn belastingcenten gaan naar niksnutten zoals jij reacties daar lach ik alleen maar om. Want zo werkt het hier in Nederland.
Nee, zo werkt dat niet in Nederland. In ieder geval niet in theorie. Het is de bedoeling dat mensen die kunnen werken dat ook doen. Uitkeringen zijn voor mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken. Jij kiest ervoor niet te WILLEN werken. Daar is ons sociale stelsel niet voor bedoeld, hoewel het helaas vaak misbruikt wordt.
Ik bedoel, ik betaal ook 100 euro (-40 oid) zorgverzekering. Ben ik ooit ziek? Terwijl sommige mensen alleen maar ziek zijn. Krijg ik geen korting omdat ik gezond ben? Nee zo werkt het gewoon niet. Dus deal with it.
Ten eerste betaal jij stukken minder dan ik en een hoop anderen, die krijgen namelijk geen zorgtoeslag. Dus ik betaal lekker die 100 euro per maand terwijl ik ook nooit ziek ben. Dus doe niet zo sneu, met een minimuminkomen krijg je links en rechts kortingen.
Ik zou echt geen bijstand aanvragen als ik het nu niet nodig had. Ik vind op korte termijn echt wel ergens werk, dat heb ik al een paar keer gezegd.
Hahaha. Ja, zoals iemand al zei; op kattevoer leven ja.
pietvanvliet schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:03:
Dan durf ik jou, ongeacht je opleiding, in te schalen bij de top-30% van slimme leeftijdsgenoten.
Iemand die claimt meer van drugs, voetbal en games te weten dan een ander en daar zelfs trots op is schaal ik persoonlijk liever in de categorie scootersjap.

https://niels.nu

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 07:34:
En hoe dacht je straks te leven als je 65 bent (of wat de pensioenleeftijd tegen die tijd ook moge zijn)? Van de lucht ofzo? Van alleen een AOW'tje zul je niet rondkomen.
Voor iemand die precies het minimumloon verdient is een "normaal pensioen" precies de AOW.
Iemand die in staat is om op bijstandsniveau te leven moet dus ook voldoende hebben aan AOW, die is normaal gesproken zelfs hoger dan bijstand.

Verwijderd

Als mensen op een normale manier discussieeren dan wil ik best meedoen maar dat boehoehoeheoeeeeww mijn belastingcenten gaan naar niksnutten zoals jij reacties daar lach ik alleen maar om. Want zo werkt het hier in Nederland. Ik bedoel, ik betaal ook 100 euro (-40 oid) zorgverzekering. Ben ik ooit ziek? Terwijl sommige mensen alleen maar ziek zijn. Krijg ik geen korting omdat ik gezond ben? Nee zo werkt het gewoon niet. Dus deal with it.
Ik ben ook nooit ziek, maar toen ik m'n been brak was ik toch ontzettend blij dat ik netjes mijn verzekering betaalde. ;)

Wellicht een idee voor jou: ga eens reizen. Kan zijn dat het niet jouw cup of tea is, maar ik ken meer mensen die geen ambities hebben en geen flauw idee hebben waar ze staan over tien jaar. Als je bijvoorbeeld eens een jaar naar Australië zou gaan, zul je ervoor moeten werken, want in de bijstand gaat het je never nooit lukken om er überhaupt een vliegticket naar toe te kopen. Dit heeft twee voordelen: je merkt dat ongeschoold werk niet geweldig is (understatement), en je neemt eens een goede periode afstand van alles. Voor heel veel mensen die ik ken was zoiets precies wat ze moesten doen om gemotiveerd te raken om weer te gaan studeren. Je bent 21, jong zat om een jaartje weg te gaan en dan eens te bekijken wat je allemaal wilt doen. :)

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Hydra schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:40:
Iemand die claimt meer van drugs, voetbal en games te weten dan een ander en daar zelfs trots op is schaal ik persoonlijk liever in de categorie scootersjap.
Kun je nagaan hoe droevig ik de huidige situatie vind. ;)

Offtopic:
Oh, en wil je er volgende keer niet meer zo overduidelijk doorheen prikken? Probeer ik het nog een beetje te verbloemen... 8)7

Een muis maakt nog geen piepshow

• merauder
  • Laatst online: 20-11 10:34
Potjandorie, waar kan ik me inschrijven voor een uitkering, ben namelijk ook niet al te blij met mijn huidige situatie. Ik heb namelijk flink moeten knokken voor een beetje toekomstperspectief, en achteraf had ik gewoon beter mijn handje op kunnen houden.

Kiezen op elkaar en gaan.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17

Onbekend

...

Ik heb er nog wel iets aan toe te voegen.

Met een beperkt inkomen kan je dus sommige dingen niet betalen. Denk maar eens aan de kosten van een auto (+ brandstof >:) ), of een nieuwe computer o.i.d.. Dit gaat niet gemakkelijk als je wilt rondkomen van een minimum loon of AOW.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Onbekend schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 12:24:
Ik heb er nog wel iets aan toe te voegen.

Met een beperkt inkomen kan je dus sommige dingen niet betalen. Denk maar eens aan de kosten van een auto (+ brandstof >:) ), of een nieuwe computer o.i.d.. Dit gaat niet gemakkelijk als je wilt rondkomen van een minimum loon of AOW.
Auto + brandstof is best redelijk te betalen hoor, gewoon 2e hands kopen, niet al te veel kilometers maken... ( je krijgt geen bmw 5 series maarja wel een auto )

Nieuwe computer kan als je in de juiste gemeente zit gewoon gesponsord worden door de gemeente, volgens mij kan je in elke gemeente wel een bijdrage hiervoor krijgen ( let op wederom geen hypderdeluxe gaming computer, maar wel een computer )

Dit soort dingen zijn juist de inkomstenval waar iemand het eerder over had. Ik ken 1 praktijkgeval waarbij iemand netto 150 euro erop achteruit ging door weer te gaan werken ipv in de bijstand te blijven ( let op, nu 1 1/2 jaar later verdient ze een bovengemiddeld salaris vanwege promoties / loonsverhogingen etc die ze in de bijstand nooit had gehad ).
Dus als iemand niet bereid is om een tijdelijke inkomstenverlaging te accepteren om er beter van te worden in de toekomst, dan is er in het huidige systeem niets beters dan gewoon bijstand te trekken hoe zielig ook...

Btw, voordat mensen beginnen te zeggen dat de minimum lonen ook recht hebben op kortingen etc. Wanneer moeten die erachter komen waar ze recht op hebben, bijstandstrekkers kunnen gewoon 1 dag per week even naar het gemeentehuis gaan om te informeren wat hun voordeeltjes zijn. Werkende mensen moeten of een dag vrijnemen om naar het gemeentehuis te gaan en een persoonlijk gesprek aan te vragen of moeten de gemeentelijke website doorploegen ( en dat is bij de meeste gemeentes echt doorploegen met alle termen ) om misschien ooit eens ergens iets tegen te komen.

Verwijderd

daar komt nog bij dat heel veel voordeeltjes wegvallen als je meer verdient dan 95-99 procent v/h minimumloon.
vaak (niet altijd, maar wel vaak) gelt dat bijvoorbeeld voor kwijtschelding van waterschaps- en/of gemeentelijke belastingen.

Verwijderd

Gomez12 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 12:55:
[...]

Btw, voordat mensen beginnen te zeggen dat de minimum lonen ook recht hebben op kortingen etc. Wanneer moeten die erachter komen waar ze recht op hebben, bijstandstrekkers kunnen gewoon 1 dag per week even naar het gemeentehuis gaan om te informeren wat hun voordeeltjes zijn. Werkende mensen moeten of een dag vrijnemen om naar het gemeentehuis te gaan en een persoonlijk gesprek aan te vragen of moeten de gemeentelijke website doorploegen ( en dat is bij de meeste gemeentes echt doorploegen met alle termen ) om misschien ooit eens ergens iets tegen te komen.
Ja hee dat kan tegenwoordig ook vanuit je luie stoel hoor :P

http://www.degeldzoeker.nl/smartsite.dws?id=62985 :+ lang leve de digitale integratie enzo

Maar goed TS moet het zelf weten :o Als hij ooit een meisje denkt tegen te komen die 'm bij het hart ligt en ze ziet zijn inkomen en daarbij het toekomstperspectief kan je het wel schudden geloof ik. Want iemand met een bijstand heeft gewoon weinig te makken. Even een dagje uit naar zandvoort aan zee gaat je niet lukken zonder je financieele gegevens erop na te plegen.

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
Naja de bijstand is geen vetpot dus ik zou absoluut niet willen ruilen met de TS.
Opzich kan ik het ook nog wel ergens begrijpen, mensen zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.
Mijn broer zit ook al 10 jaar in de bijstand en die zou ook gewoon kunnen werken, maar hij heeft een hekel aan andere mensen om zich heen of sowieso contact met mensen.

Alleen door het systeem hier in NL is het kiezen of bijstand en alleen het broodnodige kunnen betalen of toch tegen "je eigen ik" in meedoen met de maatschappij waar je zelf niet achterstaat.

En ik geloof sowieso niet dat als alle mensen die best zouden kunnen werken uit de bijstand gaan, dat ik dan minder belasting ga betalen.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• mjszwo
  • Niet online
In principe zit TS qua opleiding/diploma's zo'n beetje in hetzelfde schuitje als ik, dus misschien heb je iets aan mijn verhaal.

Ik ben begonnen met een VBO Elektrotechniek diploma (ik was destijds te laag ingeschat, maar dat terzijde). Ik heb na m'n VBO nog een tijdje op het MBO gezeten (Medewerker Beheer ICT 3), maar dat was allemaal op een dusdanig teleurstellend niveau dat ik fulltime aan de slag ben gegaan bij het bedrijf waar ik destijds stage liep.
VBO Elektrotechniek is dus nog steeds het enige schooldiploma dat ik op zak heb (wat ICT gerelateerde certificaten daargelaten). Toch werk ik per 1 juli a.s. als ICT'er op HBO niveau met een salaris dat daar bij past.

Het kan dus wel, maar dan moet je er wel wat voor over hebben en jezelf goed weten te verkopen aan potentiele werkgevers. Zo heb ik enkele jaren voor (bijna) minimumloon in de ICT gewerkt, maar nu is m'n CV wel gevuld met interessant ICT werk waardoor ik relatief makkelijk een baan in deze branche kan vinden. Eerst zaaien, dan oogsten ;)

Disclaimer: Ik wil mensen niet aansporen dezelfde weg te gaan kiezen, want ik had met een beetje pech net zo goed eieren stempelaar kunnen zijn :P Gewoon netjes je diploma's behalen biedt veel meer zekerheid.

• Gomez12
Flyduck schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 18:10:
Mijn broer zit ook al 10 jaar in de bijstand en die zou ook gewoon kunnen werken, maar hij heeft een hekel aan andere mensen om zich heen of sowieso contact met mensen.
Lullig gezegd, laat hem dan op een berg in de himalaya gaan zitten en niet in een van de dichtstbevolkte landen van west-europa. Want nu zit hij te profiteren van andere mensen.
En ik geloof sowieso niet dat als alle mensen die best zouden kunnen werken uit de bijstand gaan, dat ik dan minder belasting ga betalen.
Dat is ook helemaal niet zo. Je gaat nooit minder belasting betalen.
Het rijk krijgt alleen wel de mogelijkheid om het binnenkomende geld anders te verdelen. Misschien dat de voedselbanken dan meer geld krijgen, misschien dat het rode kruis meer geld krijgt, misschien dat defensie een paar vliegtuigjes erbij kan kopen, misschien dat er meer asfalt aangelegd wordt, misschien dat de echte bijstand mensen er extra geld bij kunnen krijgen. Het gaat ook niet om het minder belasting betalen...
Het gaat mij om het feit dat een gedeelte van mijn belastingcenten naar gewoon luie werkzieke mensen gaat terwijl het ook anders ( / beter ) besteed had kunnen worden.

Het is geen halszaak dat ik ervoor ga protesteren, maar als iemand de discussie start dan mag je toch je mening geven?

Als iemand iets post over de nieuwste vliegtuigjes a x miljoen van defensie dan ga ik wederom weer zeuren over mijn belastingcentjes. Ik vind dit soort dingen gewoon bewust verspilling van mijn belastingcenten, en als iemand bewust gaat zitten neertypen dat hij het wel fantastisch vind om misbruik te maken van een systeem tja..
Caponi schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 18:51:
Toch werk ik per 1 juli a.s. als ICT'er op HBO niveau met een salaris dat daar bij past.
...
Zo heb ik enkele jaren voor (bijna) minimumloon in de ICT gewerkt, maar nu is m'n CV wel gevuld met interessant ICT werk waardoor ik relatief makkelijk een baan in deze branche kan vinden. Eerst zaaien, dan oogsten ;)
Pfff, TS heeft al meerdere keren aangegeven niet voor (bijna) minimumloon te willen werken. Hij wil oogsten en niet zaaien...

[ Voor 13% gewijzigd door Gomez12 op 03-05-2008 18:55 ]

• mjszwo
  • Niet online
Gomez12 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 18:53:
[...]

Pfff, TS heeft al meerdere keren aangegeven niet voor (bijna) minimumloon te willen werken. Hij wil oogsten en niet zaaien...
Mee eens. Maar misschien dat er een lampje gaat branden wanneer hij dat leest. Hoe je het ook went of keert, hij wordt binnen de kortste keren toch weer uit de bijstand geschopt. Tegenwoordig moet je namelijk verplicht werken ter behoud van de uitkering. Als je daarbij bedenkt dat minimumloon nog altijd meer is dan de bijstand, zou ik het wel weten.

Verwijderd

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:40:
[...]

Hahaha. Ja, zoals iemand al zei; op kattevoer leven ja.

[...]

AOW is 980 euro ofzoiets dergelijks. Daar valt echt wel van te leven...Je moet alleen geen dikke benzine slurpende auto hebben en ook geen groot huis ofzo. Gewoon een flatje huren oid lukt prima met 980 euro. Heb je nog paar 100 over zelfs iedere maand, of zie ik het nou gewoon verkeerd?

En scootersjap tja ik rij idd op een brommer, nou en? Ik heb geen geld voor een duur rijbewijs en eigelijk ook weinig zin om daar zoveel moeite voor te doen. Dat is echt weer zoiets typisch Nederlands. In andere landen worden daar niet zoveel eisen aangesteld.
En idd zoals iemand hier al paar posts naarboven zei, Flyduck: ben zelf ook niet zo van het contact met mensen elke dag. Tuurlijk, ik heb vrienden en soms is het allemaal best leuk. Maar ik ben blij als ik weer ff op mezelf ben. Andere mensen hebben dat weer totaal niet, die moeten onder de mensen zijn anders worden ze doodongelukkig.

Verwijderd

Topicstarter
Caponi schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 19:18:
[...]

Mee eens. Maar misschien dat er een lampje gaat branden wanneer hij dat leest. Hoe je het ook went of keert, hij wordt binnen de kortste keren toch weer uit de bijstand geschopt. Tegenwoordig moet je namelijk verplicht werken ter behoud van de uitkering. Als je daarbij bedenkt dat minimumloon nog altijd meer is dan de bijstand, zou ik het wel weten.
Ik heb al gewerkt voor m'n uitkering, en nog niet eens gekregen ook. Dat heb ik ook al een paar keer verteld. In Maastricht is dat anders dan in andere gemeenten. Hier moet je meteen vanaf de 1e dag uitkering gaan werken. Sommigen krijgen dan wat meer vrij, alleenstaande moeders bijvoorbeeld.
Ik vind dat ook niet erg, dan heb je 't gevoel dat je nog wat doet. Minimumloon vanaf 23 jaar is behoorlijk ja, dat is bijna 2 x zoveel als de bijstand. Maar een 21-jarige hoeven ze maar 5,50 bruto te betalen. Dat is echt magertjes, zeker als je ervan moet wonen en leven. Ik bedoel dan zit je 40 uur te werken en heb je nog geen 800 euro netto over...Maar meestal betalen ze echt wel meer dan 5,50 bruto kom op. Dat heb ik nog niet meegemaakt dat ik zo weinig kreeg. En het is toch mijn recht om dan te zeggen ik zoek wel wat anders?

• Gomez12
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 21:01:
[...]
Ik heb al gewerkt voor m'n uitkering, en nog niet eens gekregen ook. Dat heb ik ook al een paar keer verteld. In Maastricht is dat anders dan in andere gemeenten. Hier moet je meteen vanaf de 1e dag uitkering gaan werken. Sommigen krijgen dan wat meer vrij, alleenstaande moeders bijvoorbeeld.
Ik vind dat ook niet erg, dan heb je 't gevoel dat je nog wat doet.
Ja, joh is allemaal ingesteld als vrije tijds besteding voor jou.
Reintegratie, studietrajecten etc etc. , dat is allemaal tijdverdrijf voor jou.
LET NOU TOCH EENS EEN KEERTJE OP HOE JE IETS POST.
Want als ik het topic zo lees bedoel je het niet zo, maar zo komt het op mij wel over... En dan vind ik het niet gek dat mensen over je heenvallen ( waaronder ik )
Maar een 21-jarige hoeven ze maar 5,50 bruto te betalen. Dat is echt magertjes, zeker als je ervan moet wonen en leven. Ik bedoel dan zit je 40 uur te werken en heb je nog geen 800 euro netto over...Maar meestal betalen ze echt wel meer dan 5,50 bruto kom op. Dat heb ik nog niet meegemaakt dat ik zo weinig kreeg. En het is toch mijn recht om dan te zeggen ik zoek wel wat anders?
Hmmm, ik wist niet dat als je in de bijstand zat dat je dan ook werk mocht weigeren vanwege loonredenen?

Verwijderd

verschilt per gemeente. de rijksoverheid was het gedoe een beetje zat en geeft tegenwoordig gewoon een budget aan de gemeentes.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 20:57:...En idd zoals iemand hier al paar posts naarboven zei, Flyduck: ben zelf ook niet zo van het contact met mensen elke dag. Tuurlijk, ik heb vrienden en soms is het allemaal best leuk. Maar ik ben blij als ik weer ff op mezelf ben...
Kortom, de MacDonalds eerder in deze draad zou waarschijnlijk niet eens kunnen met al die klantencontacten...

Ik heb het al eerder gepost, maar ik vraag me af of je wel kunt werken in een ' normale' organisatie. Door je persoonlijkheid kan het lastig zijn om een duurzame arbeidsrelatie aan te gaan. Misschien is het zo'n gek idee niet om eens te informeren naar sociale werkvoorziening?

Verwijderd

Met alle respect Spacepannekoek je komt nou niet echt gemotiveerd over.
Sterker nog als ik mijn mening mag geven, wat dus mag omdat jij zo nodig je verhaal kwijt wil in een forum wat publiekelijk toegankelijk is. Ik vind jouw eigenlijk maar een lui en verwend mannetje, die eens nodig naar rechts gericht moet worden.

Het is je eigen schuld dat je gestop bent met je opleiding en nu niet de baan hebt die je eigenlijk wil.
Ga zo door, dat jij geen zin heb om te studeren en het studenten leven k*t vind is jouw eigen keus, dan moet je nu niet klagen dat je het moet doen met het min. loon.

Uit jouw topic opening bespeur ik ook een beetje (heel veel) het "me against the world" syndroom.
[Sarcasme] Als je zo tegen alles blijft aanschoppen zul je nog ver komen [/Sarcasme]

Dat je telkens ontslagen word of men geen gebruik meer wil maken van jouw diensten, daar kan ik me iets bij voorstellen. jouw mentaliteit is niet echt de mentaliteit van iemand die bereid is om zich zelf aan te passen en er iets van te maken.
[Sarcasme] Jij komt er wel op die manier [/Sarcasme]

Je overige kwaliteiten:
1. Drugs.
2. Voetbal (kijken of er over lullen).
3. Games spelen.

Dit zijn nou niet echt eigenschappen waar mee je erg ver kunt komen.
Misschien moet je eens gaan solliciteren in een coffeeshop of bij een game retailstore.
[Clown]Wordt aub geen voetbal reporter of journalist want met jouw positieve kijk op dingen kan zelfs Brazilie niet eens een fatsoenlijk potje voetbal spelen.[/Clown]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Roenie schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 23:11:
Kortom, de MacDonalds eerder in deze draad zou waarschijnlijk niet eens kunnen met al die klantencontacten...

Ik heb het al eerder gepost, maar ik vraag me af of je wel kunt werken in een ' normale' organisatie. Door je persoonlijkheid kan het lastig zijn om een duurzame arbeidsrelatie aan te gaan. Misschien is het zo'n gek idee niet om eens te informeren naar sociale werkvoorziening?
Eh, is dat niet wat al te snel geconcludeerd? De TS hoort iemand iets zeggen over niet met mensen willen omgaan, en grijpt dat gelijk aan om medelijden op te wekken en een excuus te hebben. Laten we alsjeblieft speciale regelingen alleen hebben voor hen die het echt nodig hebben, niet voor hen die elke mogelijkheid aangrijpen om meer geld te krijgen zonder daar echt wat voor te hoeven te doen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roenie schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 23:11:
[...]

Denk dat een sociale werkvoorziening ook niet geschikt is voor Spacepannekoek, en wel om twee redenen:

1) Ik denk dat hij het geen respectvol werk vind, net als de McDonalds etc.
2) Er werken nog andere mensen, en daar kan hij niet goed mee overweg, zoals hij zelf opmerkt in het deel wat jij quote.

Met name punt 2 zorgt er mijns inziens voor dat hij nergens kan werken, althans niet uit vrije wil.

Daarnaast is een sociale werkvoorziening bedoeld voor mensen met een arbeidhandicap, en voor zover bekend (er is niets anders gemeld) is de TS gewoon gezond.

Wellicht dat de uitkeringinstantie hem een handje kan helpen door een uitkering te weigeren danwel, als die al word uitgekeerd, deze alsnog stop te zetten.

Als ik puur en alleen af ga op wat de TS hier allemaal aan reacties post, denk ik gewoon dat-ie een (financiele) stok achter de deur nodig heeft om aan zijn normale, breed geaccepteerde, maatschappelijke verplichtingen (lees: werken en jezelf financieel onderhouden en bijdragen aan de maatschappij) te voldoen.

Virussen? Scan ze hier!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 19:42

SkyStreaker

Move on up!

<knip weg>

Laat ook maar, ik ga buiten mijn boekje...

[ Voor 93% gewijzigd door SkyStreaker op 04-05-2008 08:57 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 21:01:
[...]

Ik vind dat ook niet erg, dan heb je 't gevoel dat je nog wat doet. Minimumloon vanaf 23 jaar is behoorlijk ja, dat is bijna 2 x zoveel als de bijstand. Maar een 21-jarige hoeven ze maar 5,50 bruto te betalen. Dat is echt magertjes, zeker als je ervan moet wonen en leven. Ik bedoel dan zit je 40 uur te werken en heb je nog geen 800 euro netto over...Maar meestal betalen ze echt wel meer dan 5,50 bruto kom op. Dat heb ik nog niet meegemaakt dat ik zo weinig kreeg. En het is toch mijn recht om dan te zeggen ik zoek wel wat anders?
Allereerst vind ik het heel moedig dat je hier gewoon zegt wat je denkt. Dat heb ik weinig mensen ooit op zo'n manier zien doen en je kent denk ik inmiddels veel van de problemen die tot jouw situatie geleid hebben. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Je moet denk ik eens goed bij jezelf gaan nadenken wat je nu eigenlijk echt wil. Dat is denk ik het grootste probleem. Je bent nog jong dus je kunt nog veel kanten op.

Veel mensen hier gaan er te gemakkelijk vanuit dat het volgen van een opleiding voor iedereen is weggelegd. Financieel is het echt geen probleem, dat kan ik je verzekeren. Maar geestelijk is het voor velen vanaf een bepaalde leeftijd niet meer op te brengen. Bij jou is dat punt misschien helaas wat vroeger bereikt. (Nog even los van het na werktijd inlezen in de materie waarin je al werkzaam bent; dat zou ik niet onder opleiding willen scharen. Een opleiding is voor mij een omvorming van je kunnen; een toevoeging is daar maar een klein deel van).

Ik weet uit ervaring bij mezelf, maar vooral anderen dat je van het volgen van een opleiding behoorlijk moe kunt worden. En dan niet fysiek, maar geestelijk. Je hebt voortdurend het gevoel dat je in de startblokken staat, maar dat het startschot maar niet komt. Een opleiding levert niet direct iets op. De laatste loodjes wegen extra zwaar. Als jij nu al weet dat een opleiding niet je directe ambitie is dan doe je er verstandig aan geen opleiding te volgen. Maar, dan moet je roeien met de riemen die je nu hebt. En dat zijn dan dus roeien waarmee 5,50 bruto gewoon nu het maximaal haalbare is...

Ik zie eigenlijk maar één uitweg. Door een gelukkig toeval vind je ergens werk wat je heel goed bevalt. Je krijgt in het begin misschien slecht betaald, maar je houdt vol en doet je stinkende best. Je hebt een keer geluk en krijgt een vast contract en werkt je langzaam op. Ik ken genoeg mensen die soortgelijke loopbanen hebben en die verdienen best aardig en zijn erg gegroeid in hun functie. Die schoppen het dan op den duur ook tot een functie waarin ze leidinggevend zijn.

Tot slot nog dit; Wij zijn niet verantwoordelijk voor jouw leven. We kunnen je helpen waar het gaat, maar vooropgesteld dat jouw instelling goed is. Daar moet je echt nog het nodige aan verbeteren.

Gaat het verder wel goed met je, denk je? Zit je wel lekker in je vel?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Roenie
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 04 mei 2008 @ 00:16:... Laten we alsjeblieft speciale regelingen alleen hebben voor hen die het echt nodig hebben, niet voor hen die elke mogelijkheid aangrijpen om meer geld te krijgen zonder daar echt wat voor te hoeven te doen.
Dat is de vraag, kan Spacepannekoek wel meedoen in het arbeidsproces? De geschiedenis leert ons van niet. Lichamelijk ongetwijfeld, maar geestelijk? Het lijkt me dat een expert daar maar eens naar moet kijken.
wildhagen schreef op zondag 04 mei 2008 @ 07:19:Denk dat een sociale werkvoorziening ook niet geschikt is voor Spacepannekoek, en wel om twee redenen (...) Daarnaast is een sociale werkvoorziening bedoeld voor mensen met een arbeidhandicap, en voor zover bekend (er is niets anders gemeld) is de TS gewoon gezond.

Wellicht dat de uitkeringinstantie hem een handje kan helpen door een uitkering te weigeren danwel, als die al word uitgekeerd, deze alsnog stop te zetten....
Zou kunnen. Ik noemde het voornamelijk om het eens van een andere kant te bekijken: Is Spacepannekoek wel geschikt om samen te werken? Je zou kunnen zeggen dat zijn arbeidsethos een arbeidshandicap is. Echt 'gezond' zoals je noemt wil ik het dan ook niet noemen. Overigens ligt er minder druk (al verandert dat wel) op werknemers bij de sociale werkvoorziening dan in het 'normale' arbeidsproces. Misschien dat dat de TS wat kan helpen.

Ik vraag me overigens af of uitkering korten zin heeft in deze situatie. Wellicht dat het negatieve beeld dat hij van de maatschappij alleen maar versterkt wordt op die manier.

Maarre, Spacepannekoek, wat vind je er zelf van? Is het nuttig om de geest eens in kaart te brengen?

Verwijderd

Als je als mens niet functioneert dan is er volgens mij een afkeuring gewenst en een WAJONG of een andere permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering. In de maatschappij zoals deze nu bestaat en zich ontwikkeld zullen er steeds meer mensen arbeidsongeschikt worden verklaard. Zeker omdat de huidige maatschappij sociale vaardigheden en een hoge informatieverwerkingssnelheid vereisen.

Verwijderd

Overigens is de krijgsmacht volgens mij een goede plek voor veel jonge werkelozen. Je krijgt daar namelijk een goede opleiding wat betreft discipline, relativeringsvermogen en het verbeteren van je eigenwaarde. Ook wordt je er vaak bijgeschoold en kom je er volwassener uit.

• Gomez12
Roenie schreef op zondag 04 mei 2008 @ 09:20:
[...]
Dat is de vraag, kan Spacepannekoek wel meedoen in het arbeidsproces? De geschiedenis leert ons van niet. Lichamelijk ongetwijfeld, maar geestelijk? Het lijkt me dat een expert daar maar eens naar moet kijken.
Ho even Dr Phil, ik weet niet waar jij de geschiedenis vandaan haalt. Hier de feiten zoals ik ze zie :
- TS zit t/m zijn 20e jaar op school ( dus enige werkervaring is bijbaantjes en imho niet boeiend )
- TS is dus pas 1 jaar echt op zoek naar werk.
- TS heeft ergens 4 maanden lang gewerkt en is toen ontslagen
- Onbekend hoeveel keer hij voor de rest ontslagen is, maar ik gok rustig dat het niet meer dan 10x is.
- Redenen van ontslag zijn niet bekend ( hij kan geen flikker uitgevoerd hebben, hij kan gestolen hebben, het bedrijf kan een mindere periode gehad hebben waardoor er voor hem geen geld meer was )
- TS geeft aan liever geld voor niets te krijgen dan voor een hongerloontje te gaan werken
- TS geeft aan wel te willen werken maar niet tegen minimum loon ( als een werkgever hem 20 euro per uur aanbied en 20 uur werken dan is TS vast bereid om dit te doen )
- TS weigert zich aan te passen aan zijn werkgever ( zijn eigen identiteit is belangrijker zolang hij ook geld vanuit de bijstand ontvangt )
- TS zit hooghartig op zijn troon te beslissen dat bij de mac werken te min voor hem is ( hier is nog geen sprake van sociale contact problemen )
- Iemand zegt dat hij iemand kent die niet goed met andere mensen kan omgaan en de TS geeft opeens aan dat hij hier ook last van heeft ( het welbekende he dat heb ik ook )

Zeg mij nu eens waar jij het vandaan haalt dat hij niet kan meedoen in het arbeidsproces? Want het lijkt me niet dat je dat kan beoordelen na een paar forumposts en 1 jaar geprobeerd hebben om te werken.
Ik denk dat hij best wel kan meedoen in het arbeidsproces, maar ik denk dat hij alleen zijn eisen te hoog stelt.
Schop onder zijn kont zodat hij inziet dat hij met meer reeele eisen moet komen lijkt me verstandiger dan hem nog meer outs te gaan geven.
[...]
Zou kunnen. Ik noemde het voornamelijk om het eens van een andere kant te bekijken: Is Spacepannekoek wel geschikt om samen te werken? Je zou kunnen zeggen dat zijn arbeidsethos een arbeidshandicap is. Echt 'gezond' zoals je noemt wil ik het dan ook niet noemen.
Mwah, het is imho meer een instelling, instellingen kan je aanpassen. Zolang je het kan aanpassen is het imho geen handicap. Als een baas hem 20 euro per uur en een 40-urige werkweek aanbied zie ik de TS nog geen nee zeggen vanwege een of andere handicap. Het handicap gaat pas optreden als het loon niet navenant beter wordt dan de bijstand, imho dus luiheid.
Ik vraag me overigens af of uitkering korten zin heeft in deze situatie. Wellicht dat het negatieve beeld dat hij van de maatschappij alleen maar versterkt wordt op die manier.
Uitkering korten heeft imho zeker wel zin in deze situatie, betaal zijn huur voor hem, geef hem een strippenkaart per week en geef hem 1 brood plus beleg per dag, geef hem dan voor de rest geen geld meer. Moet je zien hoe snel hij weer aan het werk is.

En dat negatieve beeld van de maatschappij, laat hem een jaar lang in het buitenland zitten met deze mentaliteit, dan is hij of verhongerd of hij ziet in dat nederland helemaal niet zo slecht is.
Hem nog meer in een verdomhoekje douwen ( mentaal onderzoek om te bepalen of hij wel kan meedoen aan het arbeidsproces ) zodat hij makkelijker geld krijgt, nee dat is lekker voor zijn beeld van de maatschappij.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:05:
Als je als mens niet functioneert dan is er volgens mij een afkeuring gewenst en een WAJONG of een andere permanente arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Imho vind ik dat wel een beetje erg makkelijk. Je mag als mens ook wel een beetje initiatief, goede wil, langetermijndenken en doorzettingsvermogen tonen ipv meteen maar jezelf te laten afkeuren. Als we daaraan gaan beginnen zit straks de helft van het land thuis.
In de maatschappij zoals deze nu bestaat en zich ontwikkeld zullen er steeds meer mensen arbeidsongeschikt worden verklaard. Zeker omdat de huidige maatschappij sociale vaardigheden en een hoge informatieverwerkingssnelheid vereisen.
Maar er zijn voldoende banen waar sociale vaardigheden minder belangrijk zijn. Dan denk ik aan iets met plantsoenenwerk, lopende band in een produktieomgeving, land- en tuinbouw, de McDonalds/Burger King/Whatever, vuilnisophaler, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Maar die banen leveren volgens de TS te weinig respect op. Of het verdient te weinig. Tsja... als je zo begint houd het snel op natuurlijk.

Kijk, de TS geeft zelf al aan dat-ie slechts een minimale opleiding heeft. Dan kan je ook niet verwachten dat je meteen als directeur van Philips aan de gang kan bij wijze van spreken. Je zal onderaan de ladder moeten beginnen en jezelf op die manier opwerken door je werk goed te doen, inzet te tonen.

Voor het feit dat het te weinig verdient: daar zijn ook weer allerlei regelingen voor dat je korting kan krijgen etc. Tsja, als je nu eenmaal geen of een heel lage opleiding hebt, wat verwacht je dan? Dat je meteen 2000 euro ff binnen kan halen? Niet erg realistisch natuurlijk. Ook hier zul je onderaan de ladder moeten beginnen en jezelf middels promoties etc omhoog werken.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 04-05-2008 10:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Rukapul
  • Nu online
:)
Roenie schreef op zondag 04 mei 2008 @ 09:20:
[...]
Dat is de vraag, kan Spacepannekoek wel meedoen in het arbeidsproces?
Voer voor een interessant gedachtenexperiment, maar ik denk dat ik de uitkomst wel kan raden. Werken an sich is op een bepaald punt hongergedreven: te weinig inkomen -> noodzaak tot werken (en goed werk af te leveren). Blijft over de aard van het werk, maar ook op dat vlak is er genoeg werk die slechts een zeer beperkte sociale interactie met anderen vereisen.

Waarschijnlijker is dat Spacepannekoek gewoon niet helemaal lekker in z'n vel zit en daar aan moet werken: een positief zelf- en wereldbeeld en het gevoel zelf je leven uit te kunnen stippelen. Een lange (bijstands)uitkering is echter geen goede prikkel hiervoor, omdat het uitnodigt tot een continuering van het bestaande. Een korte (bijstands)uitkering kan net even de tijd geven om te bepalen wat men wil, en die passende baan te vinden die op lange termijn voor het individu en de maatschappij het beste is.
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:08:
Overigens is de krijgsmacht volgens mij een goede plek voor veel jonge werkelozen. Je krijgt daar namelijk een goede opleiding wat betreft discipline, relativeringsvermogen en het verbeteren van je eigenwaarde. Ook wordt je er vaak bijgeschoold en kom je er volwassener uit.
Het leger zit niet te wachten op (ongemotiveerde) werklozen en dropouts. Mensen die niet tegen hierarchie en discipline kunnen veranderen niet ineens en staan dus ook zo weer buiten de poort.

• Gomez12
Rukapul schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:21:
[...]

Het leger zit niet te wachten op (ongemotiveerde) werklozen en dropouts. Mensen die niet tegen hierarchie en discipline kunnen veranderen niet ineens en staan dus ook zo weer buiten de poort.
Ach tja, waar is toch de tijd gebleven dat het leger van broekies nog mannen maakte, dat het leger ook eens ergens heengestuurd werd waar niet van te voren gezegd moest worden dat het 100% veilig was, waar ze iedereen aannamen en dat het leger ze wel goed maakte.

Op zich best wel jammer dat het leger er niet meer op zit te wachten, ik zie er wel wat in om alle ongemotiveerde werklozen in het leger op te leiden, geen missies etc. alleen opleiden, was vroeger al een goedkope manier om aan een opleiding te komen. En je krijgt hopelijk nog een stuk discipline ook mee...

• merauder
  • Laatst online: 20-11 10:34
In veel productieomgevingen kan je best leuk omhoog. Na een aantal jaar kutklusjes , ervaringen opdoen en je best doen kun je in het overgrootte deel wel omhoog. Je moet alleen willen en een stukje motivatie tonen.

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:36:
[...]
Op zich best wel jammer dat het leger er niet meer op zit te wachten, ik zie er wel wat in om alle ongemotiveerde werklozen in het leger op te leiden, geen missies etc. alleen opleiden, was vroeger al een goedkope manier om aan een opleiding te komen. En je krijgt hopelijk nog een stuk discipline ook mee...
Bij de krijgsmacht zit men niet te wachten op ongemotiveerde werklozen die ook nog eens drugs gebruiken. Vaak is het nog slecht ook voor de groep of het peleton. Het ongemotiveerde gedrag kan aanstekelijk werken op andere die daar gevoelig voor kunnen zijn.
Rukapul schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:21:
Juist. Bij defensie trappen ze hem 2 x zo hard weer het hek over richting de burgermaatschappij.
En met zijn mentaliteit haalt hij de 1ste week van opleiding niet eens.
O ja bij defensie is er een zero tolerance policy ten opzichte van drugs (ja ook softdrugs).

Ik vind dat de TS vooral met zijn mentaliteit gewoon onderaan moet beginnen. Dan maar bij de MaccieDee of Wopperschuur werken. Wordt hij nederig van want zijn uitspraken als "Ik ga niet bij de Mac Donals staan frieten bakken kom zeg" slaan natuurlijk nergens op.
Had je maar door moeten studeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 12:31 ]

Verwijderd

wildhagen schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:18:
[...]

Imho vind ik dat wel een beetje erg makkelijk. Je mag als mens ook wel een beetje initiatief, goede wil, langetermijndenken en doorzettingsvermogen tonen ipv meteen maar jezelf te laten afkeuren. Als we daaraan gaan beginnen zit straks de helft van het land thuis.

[...]

Maar er zijn voldoende banen waar sociale vaardigheden minder belangrijk zijn. Dan denk ik aan iets met plantsoenenwerk, lopende band in een produktieomgeving, land- en tuinbouw, de McDonalds/Burger King/Whatever, vuilnisophaler, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Maar die banen leveren volgens de TS te weinig respect op. Of het verdient te weinig. Tsja... als je zo begint houd het snel op natuurlijk.

Kijk, de TS geeft zelf al aan dat-ie slechts een minimale opleiding heeft. Dan kan je ook niet verwachten dat je meteen als directeur van Philips aan de gang kan bij wijze van spreken. Je zal onderaan de ladder moeten beginnen en jezelf op die manier opwerken door je werk goed te doen, inzet te tonen.

Voor het feit dat het te weinig verdient: daar zijn ook weer allerlei regelingen voor dat je korting kan krijgen etc. Tsja, als je nu eenmaal geen of een heel lage opleiding hebt, wat verwacht je dan? Dat je meteen 2000 euro ff binnen kan halen? Niet erg realistisch natuurlijk. Ook hier zul je onderaan de ladder moeten beginnen en jezelf middels promoties etc omhoog werken.
Als werkgever zou ik geen mensen met toestanden willen hebben. Als werkgever heb je behoefte aan werknemers die uit zichzelf functioneren. Per slot van rekening zijn bedrijven geen sociale werkplaatsen. Daarom is die hele dwang van het huidige kabinet om met z'n allen de schouders er onder te zetten gewoon onzinnig.

Sinds er mensen zijn bestaan er persoonlijkheden die zich niet kunnen conformeren en dat kunnen we maar beter accepteren. En als de prijs is dat ze een uitkering krijgen en verder niemand tot last zijn is dat beter dan geen uitkering met als gevolg sociale onrusten.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:09:
Als werkgever zou ik geen mensen met toestanden willen hebben. Als werkgever heb je behoefte aan werknemers die uit zichzelf functioneren. Per slot van rekening zijn bedrijven geen sociale werkplaatsen. Daarom is die hele dwang van het huidige kabinet om met z'n allen de schouders er onder te zetten gewoon onzinnig.

Sinds er mensen zijn bestaan er persoonlijkheden die zich niet kunnen conformeren en dat kunnen we maar beter accepteren. En als de prijs is dat ze een uitkering krijgen en verder niemand tot last zijn is dat beter dan geen uitkering met als gevolg sociale onrusten.
Hiermee geef je aan dat bijstandsuitkeringen een werkgeversbelang zijn omdat ze dan werknemers met een vlekje niet hoeven aan te nemen. Dan lijkt het mij logischer dat de werkgevers die uitkeringen ook maar gaan betalen.

Verwijderd

asmi schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:26:
[...]

Hiermee geef je aan dat bijstandsuitkeringen een werkgeversbelang zijn omdat ze dan werknemers met een vlekje niet hoeven aan te nemen. Dan lijkt het mij logischer dat de werkgevers die uitkeringen ook maar gaan betalen.
lamlullen aannemen hoeven we* sowieso niet, uitkeringen of niet.

*("we" als maatschappij, of in engere zin alleen de werkgevers)

straks ga je nog beweren dat tokkies in het belang van de aldi en de lidl zijn, omdat ze dankzij de tokkies hun winkel niet tip-top in orde hoeven te hebben :S

//bij nader inzien is mijn gare voorbeeld nog 1000 keer zinniger dan jouw redenering.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 13:53 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:09:
Ook bedrijven hebben maatschappelijke verplichtingen, ze maken ook gebruik van regelingen in de maatschappij. Dus een bijdrage in dit proces is niet onredelijk, al is het ook weer niet nodig om continue ongemotiveerde luilakken aan te moeten nemen.
Maar dat mag dan wel een uitkering zijn op het absolute minimum, dusdanig dat er altijd een prikkel is tot verbetering. Het moet niet een beloning zijn.

• Roenie
  • Niet online
Ho even Gomez, effe dimmen graag. Beledigen doe je maar ergens anders :|
Mwah, het is imho meer een instelling, instellingen kan je aanpassen. Zolang je het kan aanpassen is het imho geen handicap. Als een baas hem 20 euro per uur en een 40-urige werkweek aanbied zie ik de TS nog geen nee zeggen vanwege een of andere handicap. Het handicap gaat pas optreden als het loon niet navenant beter wordt dan de bijstand, imho dus luiheid.
Het gaat er niet alleen om of Spacepannekoek ja of nee zegt tegen een baan, maar dat een werkgever niet zit te wachten op een werknemer met het arbeidsethos van de TS. In je post geef je al genoeg punten aan waarbij er op sociaal vlak nog het een en ander mis is. Ik had wellicht 'sociaal' moeten gebruiken in plaats van 'geestelijk', maar goed.

Lees ook zijn uitspraken er maar eens op na. Hij is al 10 keer ontslagen, en dat op na zo'n korte arbeidshistorie. Het lijkt me dat een expert daar wel eens naar kan kijken, zoals ik al opperde.

Het is een utopie te denken dat een instelling zoals die van de TS veranderd door een forum waarbij de helft van de posts hem slechts een schop onder de kont wil geven. Daarmee sluit iemand zich alleen maar verder af.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Roenie schreef op zondag 04 mei 2008 @ 14:40:
Het is een utopie te denken dat een instelling zoals die van de TS veranderd door een forum waarbij de helft van de posts hem slechts een schop onder de kont wil geven. Daarmee sluit iemand zich alleen maar verder af.
Maar tegenover die schop onder de kont staat ook het vertroetelen en makkelijke excuses aangeven. Beiden zijn extremen en niet goed beoordeelbaar via een forum.

Je kunt testen of iemand als de TS echt een probleem heeft of gewoon lui en gemakzuchtig is, door hem op een zeer laag niveau bijstand te geven, waardoor er geen pleziertjes mogelijk zijn. Dan kun je testen of deze echt niet kan, of gewoon niet wil. Uit de uitspraken van de TS straalt echter door dat deze wel lusten maar geen lasten wil, en dan is een probleem onwaarschijnlijk, en is het zijn houding. En die moet je niet belonen.

Men geeft tegenwoordig veel te gemakkelijk een ziekte of psychisch probleem aan bij onaangepast gedrag. Het is onderdeel van de excuusmaatschappij, waar het nooit de eigen schuld is. Mijn zoon is geen ettertje, hij heeft ADHD. Hij is geen treiterkop, hij is vroeger zelf getreiterd. Ik kan er niets aan doen dat ik taalfuoten maak, k ben dysleksich. "Ik kan niet werken, want ik hou niet van contact met mensen" past goed in dat rijtje :) .

Verwijderd

Imho gaat dit probleem (luie mensen die door een gebrek aan zelfkennis niet begrijpen hoe gering de eigen marktwaarde werkelijk is) zichzelf wel oplossen nu gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor het beheren van het budget voor de bijstand. Steeds meer zie je al gemeenten waarin bijstandstrekkers kunnen kiezen tot het ontvangen van de uitkering met verplicht een paar uur per dag schoffelen/papiertjes prikken, of geen uitkering.

Persoonlijk ben ik voor een vrij riante bijstands uitkering voor moeders met kinderen tot 6 jaar, en gratis kinderopvang voor kinderen vanaf schoolgaande leeftijd.

In het meest extreme geval zou ik ook nog wel willen brainstormen over een systeem waarin mensen zonder kinderen slechts een jaar lang bijstand zouden ontvangen, waarna ze daarna kunnen kiezen tussen het niet langer ontvangen van die uitkering of zichzelf onderwerpen aan een streng regime. Zo vind ik het helemaal niet zo'n gek idee dat je dan maar geen eigen woonruimte hebt op het moment dat je zelf je huur niet kunt betalen. Ik zie persoonlijk best iets in een compound ergens op de veluwe waar mensen d.m.v. een strak schema worden ondergebracht en weer wat discipline wordt bijgebracht. Je krijgt vrij om gemotiveerd te solliciteren of gemotiveerd deel te nemen aan programma's die je kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Feedback van bedrijven en de workshops bepaald de mate van privileges die je ontvangt (zoals het ook werkt bij de glenn mills scholen).

Vanwege de economy of scale (je kunt op zo'n terrein immers duizenden mensen kwijt) en het gebrek aan enige luxe hoeft het ook allemaal niet zo gek veel te kosten. (2e hands stappelbedden en barakken kunnen gewoon van het leger worden overgenomen, kunnen die ook eens nieuwe spullen kopen). Bijkomend voordeel is ook dat je meteen de kloof kwijt bent tussen die zeurpieten die klagen dat ze minder gaan verdienen als ze werken, dan wanneer ze een uitkering trekken; op eigen benen staan zal door nagenoeg iedereen als prettiger worden ervaren dan dit programma, terwijl het mensen toch op een positieve manier vormt.

Ben je niet bereid om jezelf dusdanig aan te passen of in te zetten zodat je een positieve bijdrage kunt leveren, dan hoef je wat mij betreft ook niet te verwachten dat je van het vangnet van diezelfde maatschappij gebruik kunt maken. Arbeidsongeschikt of echt ziek? Geef die mensen s.v.p. wat meer dan ze nu krijgen, maar bij de TS signaleer ik enkel een complete mismatch tussen zijn verwachtingspatroon en zijn eigen kunnen.

Je hebt 0 startkwalificaties en stelt allerlei eisen. Dat zijn twee dingen die niet echt lekker samen gaan, zoals je tijdens je korte avonturen op de arbeidsmarkt al hebt ondervonden. De baantjes bij de plantsoendienst en de mcdonalds zijn juist uitermate geschikt voor mensen zoals jij: je hoeft er vrijwel niets voor te kunnen, behalve op tijd je bed uit komen. Dus hup, achter die grill en flip those burgers!

• Gomez12
Roenie schreef op zondag 04 mei 2008 @ 14:40:
[...]
Ho even Gomez, effe dimmen graag. Beledigen doe je maar ergens anders :|
Ok,sorry.
[...]
Lees ook zijn uitspraken er maar eens op na. Hij is al 10 keer ontslagen, en dat op na zo'n korte arbeidshistorie. Het lijkt me dat een expert daar wel eens naar kan kijken, zoals ik al opperde.
Die 10x ontslagen staat me niet bij en geen zin om terug te zoeken, maar als jij het voor elkaar krijgt om 10x per jaar ontslagen te worden inclusief elke keer weer solliciteren, dan zou ik geen expert aanraden ( behalve als het op zijn eigen kosten is ) maar gewoon een gesprek met een ex-baas zodat hij precies kan achterhalen wat hij fout doet en dit verbeteren.

Alleen als hij niet wil verbeteren, dan kun je er 1.000 experts bijhalen, 1.000 keer een schop onder zijn kont geven. Maar het heeft geen nut.
Zolang hij nu al zit uit te rekenen of hij het wel of niet gaat redden met een aow vanuit de bijstand hoeft hij van mij geen expert te krijgen.
Wat gambieter says.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Met alle respect, maar is columnist niets voor TS?

Persoonlijk ben ik nogal verbaasd over zijn stelligheid en hoe hij dit verwoordt.Ook is zijn taalgebruik opvallend beter / duidelijker dan dat ik van "jongeren" van nivo 2 gewend ben. :X

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:42:
Imho gaat dit probleem (luie mensen die door een gebrek aan zelfkennis niet begrijpen hoe gering de eigen marktwaarde werkelijk is) zichzelf wel oplossen nu gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor het beheren van het budget voor de bijstand. Steeds meer zie je al gemeenten waarin bijstandstrekkers kunnen kiezen tot het ontvangen van de uitkering met verplicht een paar uur per dag schoffelen/papiertjes prikken, of geen uitkering.
Hangt er heel erg vanaf wat een paar uurtjes is. en wat de rest van de eisen zijn. Ik ken een vriendin die bij pz etos heeft gewerkt en die vertelde ook bijna dagelijks brieven binnen te krijgen in de trant van : Ikke ali, ikke wille werke voor goed geld. En dat dit dan gold als weer een sollicitatiebrief verstuurd ( was wel een paar jaar geleden en iets uitgebreider, maar in essentie waren het dit soort totaal hopeloze brieven om te voldoen aan de sollicitatie plicht )
Persoonlijk ben ik voor een vrij riante bijstands uitkering voor moeders met kinderen tot 6 jaar, en gratis kinderopvang voor kinderen vanaf schoolgaande leeftijd.
Gratis kinderopvang voor iedereen of alleen voor de bijstandsmoeders?
In het meest extreme geval zou ik ook nog wel willen brainstormen over een systeem waarin mensen zonder kinderen slechts een jaar lang bijstand zouden ontvangen, waarna ze daarna kunnen kiezen tussen het niet langer ontvangen van die uitkering of zichzelf onderwerpen aan een streng regime.
...
Arbeidsongeschikt of echt ziek? Geef die mensen s.v.p. wat meer dan ze nu krijgen,
Hele simpele mededeling, het is heel moeilijk in welke categorie iemand valt. Dit uitzoeken en controleren kost heel erg veel tijd en geld en is deels ook per persoon verschillend.

En zie ook de post van Gambieter waarom het steeds moeilijker wordt om een probleem aan te pakken.

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 17:40:
[...]

Hangt er heel erg vanaf wat een paar uurtjes is. en wat de rest van de eisen zijn. Ik ken een vriendin die bij pz etos heeft gewerkt en die vertelde ook bijna dagelijks brieven binnen te krijgen in de trant van : Ikke ali, ikke wille werke voor goed geld. En dat dit dan gold als weer een sollicitatiebrief verstuurd ( was wel een paar jaar geleden en iets uitgebreider, maar in essentie waren het dit soort totaal hopeloze brieven om te voldoen aan de sollicitatie plicht )
Ik ken het verhaal. Werk als bijbaantje in de beveiliging, en mijn baas vertelde ook over een sollicitant die hem een brief stuurde waarin hij als eerste begon met stellen dat hij Christen was en dit verwerkte in zijn werkgedrag. Als tweede eiste hij een muziekvrije werkomgeving, en had hij nog een hele waslijst met eisen. Zijn brief sloot hij af met de mededeling dat hij niet over de juiste papieren beschikte (beveiligingsdiploma), maar dat hij het eventueel geen probleem zou vinden om dit op kosten van het bedrijf te halen.

Dat soort mensen willen helemaal niet werken, en sturen die brieven inderdaad enkel en alleen om niet aangenomen te worden en om wel aan de verplichte sollicitaties te voldoen. Wat mij betreft een kwestie van steeksproefsgewijs nabellen door de ambtenaar in kwestie, en een three-strikes-out systeem. Drie keer een sollicitatiebrief waaruit duidelijk blijkt dat je niet gemotiveerd bent? Prima: cursus briefje schrijven en daarna goed doen of uitkering weg. Geen geld = geen eten, en honger is nog altijd een sterke stimulans om wat van je leven te gaan maken.
[...]

Gratis kinderopvang voor iedereen of alleen voor de bijstandsmoeders?
Wat mij betreft voor iedereen. Alle mensen zouden de mogelijkheid moeten hebben om zich in een maatschappelijke omgeving te ontplooien d.m.v. werk, en alleenstaande moeders zouden er zeker niet financieel op achteruit moeten gaan.
[...]

Hele simpele mededeling, het is heel moeilijk in welke categorie iemand valt. Dit uitzoeken en controleren kost heel erg veel tijd en geld en is deels ook per persoon verschillend.

En zie ook de post van Gambieter waarom het steeds moeilijker wordt om een probleem aan te pakken.
We doen t nu toch ook al? Het is toch vrij duidelijk of iemand in de WW, AOW of bijstand zit? Dan zeg ik: jaartje in de bijstand terwijl de vacaturebanken bijna exploderen lijkt me geen goed idee. Dus dan wordt de keuze Bootcamp of uitkering verliezen.

Verwijderd

Ik snap dat je niet bij de mac frieten wil gaan staan bakken, lijkt me niet erg motiverend werk. Aan de andere kan een goede vriend van me heeft ook een jaar lang stoelen geschrobd bij een ziekenhuis omdat ie niet aan een baan kon komen...

Maar als je niet onder een baas aan de slag kan of wil, waarom begin je dan niet voor jezelf? Er zijn zat regelingen voor, een renteloze lening bijvoorbeeld...

En dan nu de schop onder je kont:

Mijn vader zit bijvoorbeeld ook in een uitkering maar die heeft dan ook wel 6 dagen in de week 40 jaar lang kei en keihard gewerkt, en is nu versleten kijk dat hij even niet meer weet wat ie moet kan ik begrijpen, maar een jonge kerel als jij?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:09:
Ik snap dat je niet bij de mac frieten wil gaan staan bakken, lijkt me niet erg motiverend werk. Aan de andere kan een goede vriend van me heeft ook een jaar lang stoelen geschrobd bij een ziekenhuis omdat ie niet aan een baan kon komen...
Het punt is dat veel mensen snappen dat het weinig inspirerend is om bij de McD te werken, maar het hele punt is dat de bijstand een laatste redmiddel is voor mensen die echt niet meer aan werk kunnen komen. De TS doet het voorkomen alsof hij simpelweg voor de keuze staat om of bij de Mac te werken, of om een uitkering te vangen, maar dat is dus geen legitieme voorstelling van zaken.

• Roenie
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 04 mei 2008 @ 14:48:Maar tegenover die schop onder de kont staat ook het vertroetelen en makkelijke excuses aangeven. Beiden zijn extremen en niet goed beoordeelbaar via een forum.

Je kunt testen of iemand als de TS echt een probleem heeft of gewoon lui en gemakzuchtig is, door hem op een zeer laag niveau bijstand te geven, waardoor er geen pleziertjes mogelijk zijn. Dan kun je testen of deze echt niet kan, of gewoon niet wil. Uit de uitspraken van de TS straalt echter door dat deze wel lusten maar geen lasten wil, en dan is een probleem onwaarschijnlijk, en is het zijn houding. En die moet je niet belonen.

Men geeft tegenwoordig veel te gemakkelijk een ziekte of psychisch probleem aan bij onaangepast gedrag. Het is onderdeel van de excuusmaatschappij, waar het nooit de eigen schuld is...
Ik heb het toch ook niet over vertroetelen? Extremen in iemands mond leggen vertroebelt de discussie.

Het rucksichtloos stoppen van een uitkering lijkt me een stap te ver voor nu. Als hij al een schop onder zijn hol verdient, dat moeten de ouders/verzorgers dat doen in eerste instantie. Daarna een expert om te kijken waar die mentaliteit aan ligt en wat eraan gedaan kan worden. Hier kan uit komen dat een schop het beste is, maar misschien ook niet.

Vergis je overigens niet, ik ben de eerste die die schop dan wil uitdelen. Echter nadat er is gekeken of dat de beste oplossing is. En natuurlijk is het zijn houding, maar waar wordt die door veroorzaakt, dat is de vraag.
Gomez12 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 17:15Ok,sorry.
[...]
Die 10x ontslagen staat me niet bij en geen zin om terug te zoeken, maar als jij het voor elkaar krijgt om 10x per jaar ontslagen te worden inclusief elke keer weer solliciteren, dan zou ik geen expert aanraden ( behalve als het op zijn eigen kosten is ) maar gewoon een gesprek met een ex-baas zodat hij precies kan achterhalen wat hij fout doet en dit verbeteren.

Alleen als hij niet wil verbeteren, dan kun je er 1.000 experts bijhalen, 1.000 keer een schop onder zijn kont geven. Maar het heeft geen nut.
Zolang hij nu al zit uit te rekenen of hij het wel of niet gaat redden met een aow vanuit de bijstand hoeft hij van mij geen expert te krijgen.
Mijn reactie was ook wat fel ;)

Overigens, nu je begint over die ex-werkgever, kan iedereen die expert rol vervullen die de TS persoonlijk kent, ervaren is, en hem de goede richting in kan duwen. Niet alleen familie, maar ook inderdaad die voormalige werkgever. Om hier wat aan te hebben, moet de TS natuurlijk wel open voor kritiek staan. Dit is echter in real life makkelijker dan op een forum. Dat bedoelde ik met afsluiten voor suggesties, zeker als er zo fel gereageerd wordt als hier (wat ik me overigens ook wel weer voor kan stellen). En wat betreft betalen van een expert. Graag, als dat betekent dat de TS ofwel geholpen kan worden, ofwel gekort kan worden op zijn uitkering. Dat levert uiteindelijk zijn geld weer op. Voor nu zijn de voormalige werkgevers een stuk goedkoper, in ieder geval als zij er duidelijk de vinger op kunnen leggen hoe de mentaliteit van de TS gevormd wordt.

Maarre, Spacepannekoek, wat vind je hier nu van? Wil je met anderen praten om te kijken hoe je uit deze situatie kunt komen?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:09:
Tja, plaats/rang in de maatschappij/organisatie leren. Vroeger was er de dienstplicht om erop te wijzen dat jongeren helemaal geen rechten hebben, wel plichten. Je begon als een streeploze recruut en moest rotklusjes opknappen voor degenen die 1 streep meer verdiend hadden. Geen rijk/arm, iedereen in dezelfde barakken, 10 bedden in een kamer, hemden tot een A4 vouwen, werden gehard, leerden plan trekken, leerden samenwerken (Dump een groepje recruten zonder voorkennis met wat materiaal op een wildvreemde lokatie in de Ardennen en zoek het maar uit hoe je enkele weken als groep moet overleven. Het zal niet de eerste keer zijn dat je met hete koorts wekenlang in een kletsnatte fucked up tent ligt te bibberen. Hoe beter je kan samenwerken, hoe aangenamer het wordt. Niet raar dat velen hun poot probeerden te breken om de dienstplicht te ontduiken.),... en de basislevensstandaard van het arbeidersgezin ondergaan zodat ze niet met een bling bling wereldbeeld alleen gaan wonen. Degenen met interessante diploma's werden op andere afdelingen gezet, bv elektronicus bij de radio/communicatie-afdeling.

Zonder middelbare school diploma, zit je in het vakje van hamburgers omdraaien, vakken vullen (doorgroeimogelijkheden richting afdelingsverantwoordelijke en hoger), kranten sorteren,... Als je geen interesse in toekomst hebt, dan zeg je eigenlijk dat het je niet interesseert of je over 10 jaar nog altijd hamburgers staat om te draaien. En je kan tot in de oneindigheid hamburgers blijven omdraaien of aan de kassa van een supermarkt zitten. Wees maar blij dat je indoor hamburgers kan omdraaien, in de brandende zon, regen of koude schoffelen is zwaarder.

Wanneer dit doorgedringt of na jarenlang tegen muren te headbangen, dan wordt het misschien tijd voor een middelbare school diploma. Het bedrijfsleven wilt personeel en de staat wilt minder bijstand betalen (babyboomers gaan massaal op pensioen en laten enorme hoeveelheid aan lege werkplekken achter.). Hierdoor ontstaan er overal initiatieven om jongeren 1 dag per week cursus en 4 dagen per week bij een werkgever in praktijk iets aanleren. bv www.leertijd.be en er wordt zelfs op TMF reclame erover gemaakt. De jeugd kan bijna niet ernaast kijken.

Uiteindelijk moet de persoon in kwestie weten waarheen hij wilt of hij zal het onderweg wel ontdekken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Roenie schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:27:
[...]
Ik heb het toch ook niet over vertroetelen? Extremen in iemands mond leggen vertroebelt de discussie.
Eh, niet om het even, maar in Roenie in "Onaantrekkelijk werk of bijstand?" (de post waar ik op reageerde) legde je zelf een extreem iets in andermans mond, namelijk dat de helft van de posters hier de TS een schop onder de kont wilden geven. Jouw posting was nogal tegengesteld daaraan, en je was eerder al de TS een excuus aan het geven waar deze met groot enthousiasme op in ging. De link naar vertroetelen is dan snel gelegd ;) . Anyway, point taken :) .
Roenie schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:27:
Het rucksichtloos stoppen van een uitkering lijkt me een stap te ver voor nu. Als hij al een schop onder zijn hol verdient, dat moeten de ouders/verzorgers dat doen in eerste instantie. Daarna een expert om te kijken waar die mentaliteit aan ligt en wat eraan gedaan kan worden. Hier kan uit komen dat een schop het beste is, maar misschien ook niet.
Het stoppen van de uitkering wordt hier niet gesuggereerd, wel het verminderen van de uitkering en de manier waarop deze wordt uitgekeerd (dwz zakgeld en de huur gaat rechtstreeks naar de huisbaas). Het traject wat hierboven wordt voorgesteld is ook veel te slap: de ouders/verzorgers hebben er niets meer mee te maken, de TS is meerderjarig/volwassen. En om nu alle probleemmakers aan psychoanalyse te onderwerpen is ook niet verstandig, de ervaring heeft al geleerd dat dit resulteert in een industrie aan hulpverleners die zichzelf aan het werk houden, en er belang bij krijgen om mensen als probleemgevallen te zien. Dan kun je beter eerst het "onkruid" wieden door ze een tijdje op absoluut minimum te zetten en kijken wie er dan nog steeds niet wil werken, terwijl er wel een flink voordeel komt uit werken (stel: 50 euro zakgeld/week en huur tot aan 400 euro betaald, genoeg voor een kamertje; dan is 800 euro wat je uit werken haalt een flinke bonus en motivatie). Degenen die dan nog steeds falen/niet kunnen, die kan je dan gaan onderzoeken of er echt een probleem is.
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:42:
Hier in Engeland hebben ze dergelijke systemen, en het heeft een negatief gevolg gehad. Meisjes die op zichzelf willen wonen maar geen baan hebben, die worden zwanger en krijgen dan sociale woonruimte en een hogere uitkering. Met als gevolg de zogenaamde council estates (al heten ze nu meestal anders), wat een soort ghettowijken zijn met kansarmen en hoge werkeloosheid, en bijbehorende criminaliteit.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Best wel interessant om het "dienstplichteffect" te vervangen door een studentenkotje van 9 à 10 m² dat 200 euro per maand kost en wekelijks zakgeld van 50 euro (dat vrij rijkelijk is). Een student in Kortrijk heeft een totaalkost van 4000 euro per academiejaar (boeken, schoolkosten,... inbegrepen). En met echt neerrantsoeneren kan je voor 250 euro per maand overleven.

Dit is gewoon een gat in de markt, maatwerk-uitkeringen. Momenteel krijgen jongeren uitkeringen (900 euro per maand), waarmee je vrouw en kinderen kan laten leven. Terwijl ongeschoolde arbeid 1000 euro netto oplevert (je moet de vervoerskosten wel zelf betalen), dan is een uitkering "rijkelijk leven" voor jongeren die weinig uitgaven hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door rapture op 04-05-2008 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:00:
[...]
Tja, plaats/rang in de maatschappij/organisatie leren. Vroeger was er de dienstplicht om erop te wijzen dat jongeren helemaal geen rechten hebben, wel plichten. Je begon als een streeploze recruut en moest rotklusjes opknappen voor degenen die 1 streep meer verdiend hadden. Geen rijk/arm, iedereen in dezelfde barakken, 10 bedden in een kamer, hemden tot een A4 vouwen, werden gehard, leerden plan trekken, leerden samenwerken (Dump een groepje recruten zonder voorkennis met wat materiaal op een wildvreemde lokatie in de Ardennen en zoek het maar uit hoe je enkele weken als groep moet overleven. Het zal niet de eerste keer zijn dat je met hete koorts wekenlang in een kletsnatte fucked up tent ligt te bibberen. Hoe beter je kan samenwerken, hoe aangenamer het wordt. Niet raar dat velen hun poot probeerden te breken om de dienstplicht te ontduiken.),... en de basislevensstandaard van het arbeidersgezin ondergaan zodat ze niet met een bling bling wereldbeeld alleen gaan wonen. Degenen met interessante diploma's werden op andere afdelingen gezet, bv elektronicus bij de radio/communicatie-afdeling.

Zonder middelbare school diploma, zit je in het vakje van hamburgers omdraaien, vakken vullen (doorgroeimogelijkheden richting afdelingsverantwoordelijke en hoger), kranten sorteren,... Als je geen interesse in toekomst hebt, dan zeg je eigenlijk dat het je niet interesseert of je over 10 jaar nog altijd hamburgers staat om te draaien. En je kan tot in de oneindigheid hamburgers blijven omdraaien of aan de kassa van een supermarkt zitten. Wees maar blij dat je indoor hamburgers kan omdraaien, in de brandende zon, regen of koude schoffelen is zwaarder.

Wanneer dit doorgedringt of na jarenlang tegen muren te headbangen, dan wordt het misschien tijd voor een middelbare school diploma. Het bedrijfsleven wilt personeel en de staat wilt minder bijstand betalen (babyboomers gaan massaal op pensioen en laten enorme hoeveelheid aan lege werkplekken achter.). Hierdoor ontstaan er overal initiatieven om jongeren 1 dag per week cursus en 4 dagen per week bij een werkgever in praktijk iets aanleren. bv www.leertijd.be en er wordt zelfs op TMF reclame erover gemaakt. De jeugd kan bijna niet ernaast kijken.

Uiteindelijk moet de persoon in kwestie weten waarheen hij wilt of hij zal het onderweg wel ontdekken.
Dienstplicht etc. is vrij nutteloos. Ik zie er niet echt het nut van in. Het leger in gaan, jezelf inzetten voor de overheid, terwijl die achterlijke politieke gastjes alleen maar Amerika achterna hobbelen. Denk je dat ik daar ooit aan ga deelnemen?
De discipline etc. van het leger doen me niks, volgens mij stelt dat geen reet voor. Iedereen die een beetje sportief is etc. die moet dat aankunnen. Er zijn ergere dingen dan het leger. Wat is er zo erg aan opstaan om 7 uur en wat rondjes rennen buiten en door de modder rollen.
Sowieso is het leger niks voor mij, ik moet gewoon na 't werk lekker naar huis en weer m'n eigen ding doen. Op mezelf zijn. Ik ben niet zo graag te vaak onder de mensen. En dat sociale gedoe allemaal is helemaal niks voor mij.
Ik zou dus ook NIET de hele dag achter een kassa of bij de Mac kunnen staan, simpelweg vanwege die contacten constant. Dat ligt me gewoon totaal niet.
Nee ik ga waarschijnlijk gewoon weer ergens iets in de productie/magazijn vinden. In een dienstverlenende functie lijkt me dus niks, je moet dat echt een beetje in je hebben. Ik heb daar echt helemaal niks van in me. Ik ben liever met m'n handen bezig en niet met mensen. Dat is een ding wat ik zeker weet.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 02:51:
De discipline etc. van het leger doen me niks, volgens mij stelt dat geen reet voor. Iedereen die een beetje sportief is etc. die moet dat aankunnen. Er zijn ergere dingen dan het leger. Wat is er zo erg aan opstaan om 7 uur en wat rondjes rennen buiten en door de modder rollen.
Eh, discipline en sportiviteit/lichamelijke activiteit zijn twee heel verschillende dingen. Discipline zit hem erin dat je dingen moet doen onafhankelijk van je eigen wil, zonder gezeur of je er wel of geen zin in hebt en op tijdstippen waar je zelf niets over te zeggen hebt. Dat kan heel goed uitpakken, omdat je dan jezelf niet van allerlei symptomen kan aanpraten.

• Atomsk
  • Laatst online: 15-11 03:08
nm

[ Voor 99% gewijzigd door Atomsk op 07-05-2008 11:22 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:32
En niemand die doorheeft dat iemand ontzettend geniet van alle aandacht die die in dit topic krijgt.

Misschien al geroepen in dit topic, maar wisten jullie dat het start salaris van iemand met een vak opleiding (MBO timmerman bijvoorbeeld) op dit moment hoger is dan een afgestudeerde academicus. Dus pannekoek, waarom niet proberen om een opleiding te doen waarin je met je handen werkt en daar je brood mee verdienen. Bouwvakkers zitten ze tegenwoordig zo om te springen dat je dat ook part-time kan doen. En als je echt geen geziek van een baas wil, begin je eigen klus bedrijfje. Schijnt goed geld te verdienen als je goed bent en wat mond op mond reklame in je voordeel krijgt.

En misschien helpt het voor de TS om loon te zien als vergoeding voor het doen van iets wat je niet wilt doen.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

The - DDD schreef op maandag 05 mei 2008 @ 03:51:

En misschien helpt het voor de TS om loon te zien als vergoeding voor het doen van iets wat je niet wilt doen.
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, zonder passende vergoeding zou ik er ook niet zoveel vrije tijd aan opofferen.. (maar dat is dan omdat ik met "hobby-en" ook een bestaansminimum bij elkaar zou kunnen sprokkelen..)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 21:42:
[mbr]Dit topic is afgesplitst van Baan vinden lukt maar niet[/mbr]

Heb zelf een beetje hetzelfde verhaal...nivo 4 begonnen maar uiteindelijk na 2 jaar afgehaakt (weliswaar met een nivo2 diploma) Had te weinig stage uren en blabla al die onzin. Ik heb ook geen zin meer om te studeren, ben 21 nu. Ik doe ook wat werken voor uitzendburo's maar daar word ik vaak na een tijd eruit gegooid of ontslagen. Daarom zit ik nu in de bijstand haha
Maar zelfs voor de bijstand moet je werken! Ik heb verder geen ambities, ook geen zin om me er allemaal mee bezig te houden. Dan maar minder geld, maar als er nauwelijks werk is dan kan ik er verder ook weinig aan doen. Ik ga niet bij de Mac Donals staan frieten bakken kom zeg
En studeren is ook absoluut geen optie, woon op mezelf en wil graag geld verdienen. Ik heb geen zin om als zo'n studentje te moeten leven, dat vind ik echt 3 x niks. Niet gesubsidieerd door de staat, dan maar geen educatie whehe :+ Moeten ze maar niet zo lastig doen, zoals bijvoorbeeld eerst aanvullend studiefinanciering uitbetalen en 2 jaar later zeggen ze je moet het terugbetalen 8)7 Denk ze wel dat ik me nog langer voor de gek laat houden door dat stelletje bureaucraten, beetje studenten het geld proberen te jatten. Dan maar geen opleiding!
Weet je wat het leuke is. De MAC heeft 1 van de beste doorstroom systemen. Je begint misschien als patat bakker maar als je ambities binnen de IT liggen en je toon inzet betaald de mac wel opleiding naar een functie binnen bedrijf die je wel licht. Dat is het mooie aan de grote bedrijven maar ja met soon instelling heeft de manager snel genoeg door geen geld in jou te steken.

• Roenie
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:39:Eh, niet om het even, maar in Roenie in "Onaantrekkelijk werk of bijstand?" (de post waar ik op reageerde) legde je zelf een extreem iets in andermans mond, namelijk dat de helft van de posters hier de TS een schop onder de kont wilden geven. Jouw posting was nogal tegengesteld daaraan, en je was eerder al de TS een excuus aan het geven waar deze met groot enthousiasme op in ging. De link naar vertroetelen is dan snel gelegd ;) . Anyway, point taken :) .
Ik heb gewoon even zitten tellen, en de helft van de posts had het over "een schop onder de kont" of iets van gelijke strekking. Daar wilde ik graag wat nuance in aanbrengen. Wat betreft excuus geven, dat is altijd lastig. We kennen Spacepannekoek niet persoonlijk, dus misschien heeft hij het licht gezien na die opmerking.

Maarre Spacepannekoek, wat vind je hier nu zelf van? Sta je open fvoor feedbac k? Ga je met iemand praten over hoe je uit deze situatie kan komen?
Het stoppen van de uitkering wordt hier niet gesuggereerd, wel het verminderen van de uitkering en de manier waarop deze wordt uitgekeerd (dwz zakgeld en de huur gaat rechtstreeks naar de huisbaas). Het traject wat hierboven wordt voorgesteld is ook veel te slap: de ouders/verzorgers hebben er niets meer mee te maken, de TS is meerderjarig/volwassen. En om nu alle probleemmakers aan psychoanalyse te onderwerpen is ook niet verstandig...
Jij vind het misschien slap, ik vind het verstandig. Dat kan natuurlijk. We hoeven er ook niet hetzelfde over te denken ;)

Overigens weten we niet wat de TS met zijn ouders/verzorgers of anderen heeft besproken. Natuurlijk kan deze stap overgeslagen worden in dit geval als de situatie daar om vraagt. Echter, bij anderen in zo'n situatie zijn de ouders/verzorgers als eerste verantwoordelijk voor de eerste schop ;)

Ook al ben je boven de 20, het blijven natuurlijk wel je ouders/verzorgers. Leeftijd maakt niet dat hun rol helemaal uitgespeeld is. Psychoanalyse er gelijk bij halen lijkt me wat overtrokken. Uit een gesprek met een expert kan al iets positiefs rollen. Nogmaals, hierbij is het belangrijk dat de TS open staan voor feedback.
The - DDD schreef op maandag 05 mei 2008 @ 03:51:En niemand die doorheeft dat iemand ontzettend geniet van alle aandacht die die in dit topic krijgt....
Volgens mij vinden veel reageerders in deze draad het maar wat leuk om de TS schriftelijk een schop onder de kont te geven om daarmee de frustatie jegens dergelijke types af te reageren ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Roenie op 05-05-2008 07:56 . Reden: typo ]

Verwijderd

Je zit wel heel "cool" te klagen over de staat e.d., maar je hebt alleen jezelf ermee. Geen baan, geen opleiding, geen ambities? Dan blijf je de rest van je leven een beetje het uitschot van de maatschappij. Vrouw en kinderen? Ik ken niemand die geïnteresseerd zou zijn in zo iemand.

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Misschien is een baan als reallife soappie wat voor je. doe net als die student, zet je webcam op je bed en kom daar vervolgens niet meer vanaf de eerste maanden. Die kerel verdiende geloof ik tussen de 5 en 12 duizend euro in 2 maanden aan sponsor contracten.

voordelen:
- heb je je affiniteit met informatica (webcam)
- hoef je weinig te doen
- nagenoeg geen contact met andere mensen (behalve sponsors, maar wellicht kan dat via mail)
- hoef je geen bijstand aan te vragen
- je hebt geen last van een baas

en vooral val ons verder niet lastig met die passieve instelling!

Wil je meer in je leven, dan wordt het eens tijd dat je voor jezelf een actieve houding aanneemt en zorgen dat JIJ bepaald wat er in je leven gebeurd, en niet laten leven door het uitzendbureau. Een goed hulpmiddel is daarbij om eerst aan jezelf te werken en daarna verder te kijken. Lees maar eens een boek over pro-activiteit en je zult zien dat het leven er een stuk makkelijker van wordt!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

The - DDD schreef op maandag 05 mei 2008 @ 03:51:
Precies. Anders heette het wel "hobby" in plaats van "werk".

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• beis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-08-2022
Deze topic mag van mij dicht voegt niets toe.

Voor zulke opmerkingen is de TR (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif) uitgevonden zodat je dit niet in het topic zelf hoeft te melden.

[ Voor 75% gewijzigd door SmartDoDo op 05-05-2008 16:24 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.