Hij heeft ergens wel een punt als hij zegt dat wergevers misbruik maken van uitzendkrachten. (maar dan zijn het natuurlijk wel uitzendkrachten, dus per definitie geen mensen die per se doorstromen naar een vaste benoeming.)
Zoals gezegd, in drukke periodes kunnen ze een uitzendkracht op proef aannemen (kerst, vakantie) en dan binnen de proefperiode wandelen sturen (kan zonder motivatie van de werkgever). Op die manier is het inderdaad erg demotiverend om werk te zoeken, omdat iedereen toch wel liever een vaste positie heeft. (wat betreft zekerheid op de toekomst en een iets relaxer leven, met een vast patroon. Het zal nooit mijn type werk worden, gezien mijn opleiding, maar ik kan de aantrekkingskracht er wel van inzien)
Anderzijds is het verlangen naar vast werk eigenlijk geen goed uitgangspunt voor een stabiele economie, en is een stigma op 'werk verliezen' eigenlijk misplaatst. Als het minder moeiiljk was om mensen aan de kant te zetten, en als niet iedereen meteen 'beschaamd' zou zijn om ontslagen te worden, zouden bedrijven veel flexibeler naar maximum rendement mensen kunnen aannemen. Maar dat is een ander verhaal.
Sowieso hoeft niet neergekeken worden op iemand die zegt dat hij met 1000-1200 euro per maand genoeg heeft. Waarom niet? Zolang hij er voor wil werken (en dat lijkt mij het geval te zijn). Met 1200 euro, zonder schulden, kan je per maand prima rondkomen en nog wat leuke dingen doen. Ik moet het als student met veel minder doen, kan je zelfs nog wat plezier hebben. (en ok, ik moet veel van m'n hobby's missen, ik hoop dat later wel terug te kunnen inhalen, maar een boeiende job is nu m'n eerste prioriteit) Zolang je geen gezin begint en tevreden bent met een eenvoudig leven is daar niets mis mee. (wel werken hé)
Op zich is het als ongeschoolde heel moeilijk om meteen in de running te zijn voor een vaste benoeming. Dat komt omdat idd, zoals je zegt, voor jou tien anderen klaar staan. Want werk zonder competenties kunnen verrichten, kan inderdaad iedereen. (kuisen, bandwerk... ) Dus zou je, ook al heb je een afkeer van opleidingen, misschien toch moeten overwegen één vaardigheid bij te leren. Ook al kom je daar maar een heel klein trapje hoger mee op een sollicitatie, dat kan al genoeg zijn voor een job met betere voorwaarden. Zolang je iets hebt wat anderen niet hebben, kan het al voldoende zijn.
En dan heb ik het niet over een studie van 4 jaar of wat dan ook. Gewoon, 'iets' om meteen sterker in de markt te staan. (ik begrijp dat je meer een hippie leven wil lijden, maar de realiteit is nu eenmaal anders). Kijk, als je bvb een paar avondlessen voor lassen neemt. Weet je hoe moeilijk het is om aan gequalificieerde lassers te komen? En die mensen verdienen heel redelijk, en echt moeilijk is het niet. En je hebt een 'edge' op de absolute nobody's. Kan prima in avondschool, zodat je overdag nog rekken kan vullen in de AH. Noem maar op. En trouwens, mensen die dat soort werk doen zijn meestal erg trots op wat ze kunnen, die halen veel voldoening uit een goed afgeleverd werkstuk. Toch meer dan iemand die per dag x aantal dozen op de band moet zetten.
Dat geldt voor elk praktisch beroep. Je geeft zelf aan dat je niet vies bent van handenarbeid. Doe er dan ook iets mee. Ik ken mensen die als bouwvakker begonnen zijn. (is tegenwoordig niet super zwaar meer) en via avondles werfopzichter zijn geworden (iets wat normaal bijna bachelor niveau is). Ik zeg niet dat je zo ver hoeft te gaan, maar het heeft maar aan wat de mogelijkheden zijn. Echte stielmensen zijn zeldzaam, en hebben vaak de onderhandelingspositie. Er is werk genoeg. Een goede loodgieter, schrijnwerken, metaalarbeider, lasser, name it, you got it... En redelijk goed betaald.
Andere optie is de politie, maar ik denk dat je je daar niet per se thuis zal voelen. Ga gewoon in jouw kantoor eens na wat er in jouw streek vooral nodig is qua arbeidskrachten met zekere competenties. Gegerandeerd vind je meteen een stabiele job.
In elk geval worden vakopleidingen verkeerd benaderd. Tegenwoordig is het in het middelbaar onderwijs een schande om een 'stiel' te leren. Nee, iedereen moet wetenschappelijke opleidingen beginnen. Als dat echt niet hun ding is, dan is er helemaal geen schande in een goede stielopleiding. Spijtig genoeg komt met de huidige vooroordelen alleen crapuul terecht achter de werkbanken in het middelbaar onderwijs, zodat het stigma alleen maar groter wordt. Goede vakmensen zijn goud waard!! Worden redelijk betaald en vinden overal werk. Een technische opleiding in het middelbaar is dus helemaal geen schande.
Ander punt is ook dat GoT door de aard van de zaak geen represenatieve doorsnede biedt van de maatschappij. Hier zul je vooral studenten vinden, of mensen die een studie gedaan hebben en daarin aan het werk zijn. De gewone fabrieksarbeider zal je hier, in de regel, niet terug vinden.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 02-05-2008 00:56
]