Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 37 Laatste
Acties:

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maarud schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:18:
hmm, nog enkele maandjes en dan mag ik ook beginnen :) Denk dat ik een maand van te voren ga beginnen met theorie, en dan zsm als ik 18 ben examen doen en dan beginnen maar :)
2-3 maand later wil ik dan op vakantie, is ongeveer 1100km waarvan 200km in noorwegen (heb daar al vaker gereden, erg makkelijk). Las net ook al over mensen die vrij snel al lange stukken gingen rijden. Ben benieuwd hoe dat met mij gaat dan :)
Rijden zonder rijbewijs :/

dat soepel schakelen, hier is 't juist andersom m'n ma schakelt erg soepel (allen vaak te snel) en m'n pa juist niet zo..
Scheelt idd per auto hoe 't schakelt bij sommige bakken moet je afentoe echt rammen voor je gevoel. en weer andere daar voel je werkelijk 0,0 niks, iets wat ik zeeeer irritant vind trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 14-08-2008 23:42 ]

Verwijderd

Met dat soepel schakelen had ik in het begin van mijn lessen erg veel moeite. Later ging het beter, vooral in de eerste auto (Golf SDI, lui als de tering, dus daar kon je weinig fout mee doen). Daarna in een Seat Toledo TDI gereden, een ouwetje waarvan de versnellingsbak al aardig gaar aan het worden was (niet in zijn 1 of 3 willen, bijvoorbeeld), en omdat hij iets pittiger was dan de Golf was hij ook minder vergevingsgezind met schakelfoutjes. Maar als ik echt mijn best deed schakelde ik heel soepel, geen horten / stoten, niet te hoge toeren maken, etc.

Wat ik alleen erg lastig vond was inschatten wanneer ik moest schakelen als ik de motor niet hoorde. Aan het einde van de les werd mijn instructrice altijd een beetje jolig (vooral vlak voor mijn examen), en de laatste lessen had ze er nogal een handje van om de muziek keihard aan te zetten. Was heel lachen, maar ik haalde altijd mijn schouders op als ik weer veel te veel toeren maakte; weetikveel wanneer ik moet schakelen, ik ga toch niet de hele tijd zitten denken: ik rijd nu zo hard, en zit in deze versnelling, dus ik moet schakelen... Dat doe ik wel op het gehoor. Zij moest daar overigens ook nogal om lachen, en echt niet dat de muziek daarvoor zachter ging. :D

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Daar hebben ze de toerentellen voor uitgevonden ;)

Hoewel als je een tijdje in dezelfde auto rijdt je het op snelheid en weten in welke versnelling je zit het ook goed te doen is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

weebl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:24:
[...]

Dus een advies aan iedereen hier: als je je papiertje hebt: ga kilometers maken!
offtopic:
Tot zover de milieu-bewustheid O-)

Niet dat ik het niet met je eens ben :)

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
10.000 onzin kilometers rijden is beter voor het milieu dan 3 jaar niet rijden en dan een auto (of 2) totalloss rijden omdat je geen ervaring hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:55:
Daar hebben ze de toerentellen voor uitgevonden ;)
Toerenteller heet dat, en ja... Is alleen moeilijk op af te gaan als hij er niet in zit, toch? ;)
Hoewel als je een tijdje in dezelfde auto rijdt je het op snelheid en weten in welke versnelling je zit het ook goed te doen is.
Kan wel, maar dat is het punt, dat kost je echt wel wat meer rij-ervaring dan dat je tijdens je rijlessen opdoet.
418O2 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:48:
10.000 onzin kilometers rijden is beter voor het milieu dan 3 jaar niet rijden en dan een auto (of 2) totalloss rijden omdat je geen ervaring hebt ;)
Kan je dat even voorrekenen? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
maarud schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:18:
hmm, nog enkele maandjes en dan mag ik ook beginnen :) Denk dat ik een maand van te voren ga beginnen met theorie, en dan zsm als ik 18 ben examen doen en dan beginnen maar :)
2-3 maand later wil ik dan op vakantie, is ongeveer 1100km waarvan 200km in noorwegen (heb daar al vaker gereden, erg makkelijk). Las net ook al over mensen die vrij snel al lange stukken gingen rijden. Ben benieuwd hoe dat met mij gaat dan :)
Noorwegen is erg makkelijk omdat ze daar niet als opgefokte gekken rijden zoals we dat hier gewend zijn en de bevolkingsdichtheid, net zoals de maximumsnelheid overigens, veel lager ligt. Het blijft echter stom om als minderjarige zonder rijbewijs achter het stuur te kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 09:43:
Zo ik ga nu ff weg om mijn rijbewijs te halen :) Kijken of spoedprocedure ook echt volgende werkdag betekent :Y)

edit:

hij was aanwezig *O*
Beetje late quote, maar ik vond dit nog wel de moeite waard om te melden:

Ik had gisteren m'n rijbewijs aangevraagd (spoedaanvraag). Ik dus vanochtend half negen naar het gemeentehuis.... Toen bleek hij niet in de kluis te liggen, vervolgens vroeg de medewerkster aan een collega of ze al wel waren gekomen (toen wist ik het al wel :'()... Toen ben ik maar aan de leestafel gaan zitten, kwartiertje later, blijkt hij waarschijnlijk nog bij de RDW te liggen :/.

Dus nu kan ik hem maandag ophalen, maar ik heb wel een deel (de helft) van het geld voor de spoedaanvraag teruggekregen, dus dat is wel netjes :) ... Had overigens toch niet kunnen rijden, want onze tweede auto staat bij de schadereparateur (één of andere sukkel komt een uitrit uit zonder te kijken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen dinsdagochtend mijn examen gedaan, waarna ze zeiden dat ik de volgende dag naar de gemeente kon om het rijbewijs aan te vragen. Ik ben toen stiekem 's middags rond een uur of drie naar het stadsdeelkantoor gegaan (is tot 15:30 open), en toen hadden ze de gegevens al binnen, en kon de aanvraag dus gedaan worden. Spoedaanvraag gedaan, en toen kon ik donderdagochtend na 11 uur langskomen om hem op te halen. Dat gedaan, en idd, hij was binnen. Effectief dus bijna exact 48 uur na mijn examen het pasje in mijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:21:
[...]

Toerenteller heet dat, en ja... Is alleen moeilijk op af te gaan als hij er niet in zit, toch? ;)
<20 km : 1e versnelling
20 km: 2e versnelling
40km: 3e versnelling
60km: 4e versnelling
80km: 5e versnelling

Dan zit je meestal wel aan de 2500 toeren, althans bij de diesel waarin ik reed :)

edit: @cadezo, wel netjes inderdaad van het terugkrijgen van de helft van je geld :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:21:
[...]

Kan je dat even voorrekenen? ;)
Toon maar aan dat het niet zo is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

10.000 kilometer, als we uitgaan van EUR 0,19 cent/km (wat de normale reisvergoeding is) komt dat neer op 1900 euro, mijn auto was iets meer dan 2000 euro, dus als ik die totalloss rij omdat ik 3 jaar niet gereden heb en dus geen ervaring, had ik beter 10.000 kilometer kunnen rijden voor de ervaring :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
_JGC_ schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:49:
[...]

Noorwegen is erg makkelijk omdat ze daar niet als opgefokte gekken rijden zoals we dat hier gewend zijn en de bevolkingsdichtheid, net zoals de maximumsnelheid overigens, veel lager ligt. Het blijft echter stom om als minderjarige zonder rijbewijs achter het stuur te kruipen.
vanaf je 16e mag je daar rijden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Erkens schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:20:
[...]

10.000 kilometer, als we uitgaan van EUR 0,19 cent/km (wat de normale reisvergoeding is) komt dat neer op 1900 euro, mijn auto was iets meer dan 2000 euro, dus als ik die totalloss rij omdat ik 3 jaar niet gereden heb en dus geen ervaring, had ik beter 10.000 kilometer kunnen rijden voor de ervaring :Y)
Ik doelde meer op de milieulast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

418O2 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:48:
[...]

Ik doelde meer op de milieulast
Wat denk je dat het maken van een auto kost aan het milieu? En het verwerken van het schroot van diezelfde auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

maarud schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:47:
[...]

Maar wel mét rijbewijs...

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Erkens schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:50:
[...]

Wat denk je dat het maken van een auto kost aan het milieu? En het verwerken van het schroot van diezelfde auto?
Minder dan 10.000km CO2 uitstoot, kheb geen getallen maar denk het toch echt wel.
Nou moet niet iedereen uit milieubewustzijn zijn auto in de prak rijden :+ . Ik wilde gewoon even een 'wijze' opmerking maken over het milieuaspect van veel kilometers maken, maar dat heeft natuurlijk geen prioriteit... Milieubewustzijn komt nadat je goed hebt leren rijden.

En eigenlijk ben ik helemaal geen milieufreak, ik mishandel het zelfs zwaar op 31 December - 1 Januari, en ben niet vies van af en toe wat op de grond gooien als er geen bak in de buurt is.

Maar goed, back to the cars and driving licenses!

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ebayzo schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:05:
[...]
Maar wel mét rijbewijs...
nee, je moet aanwezig zijn bij een cursus (zonder examen :P ) en naast je moet iemand zitten die minstens 5 jaar zijn rijbewijs al heeft. Dat was dus zo, dus ik reed daar volkomen legaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Erkens schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:50:
[...]

ja daar doelde ik op, goeiemoggel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:20:
Leuke berekening, maar het ging om milieulast, back to the drawing board. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

maarud schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:33:
[...]

nee, je moet aanwezig zijn bij een cursus (zonder examen :P ) en naast je moet iemand zitten die minstens 5 jaar zijn rijbewijs al heeft. Dat was dus zo, dus ik reed daar volkomen legaal :)
Levensgevaarlijk haha.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
maarud schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:47:
[...]

Ah, maar wel onder voorwaarden. Voor je rijbewijs moet je 18 zijn in Noorwegen, maar je mag onder begeleiding van iemand van 25 jaar of ouder wel rijden als je een 4-daagse basiscursus hebt gevolgd. Feitelijk komt het erop neer dat je 4 dagen lang een theoriecursus doet, om vervolgens 2 jaar les te nemen van iemand die 25 jaar of ouder is, om vervolgens je echte rijbewijs te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
_JGC_ schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:12:
[...]

Ah, maar wel onder voorwaarden. Voor je rijbewijs moet je 18 zijn in Noorwegen, maar je mag onder begeleiding van iemand van 25 jaar of ouder wel rijden als je een 4-daagse basiscursus hebt gevolgd. Feitelijk komt het erop neer dat je 4 dagen lang een theoriecursus doet, om vervolgens 2 jaar les te nemen van iemand die 25 jaar of ouder is, om vervolgens je echte rijbewijs te halen.
precies ;) die basiscursus bestond uit nachtrijden (4 uur) EHBO en verkeersborden/voorang/etc

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 15-08-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een auto gekocht, een Opel vectra X1.6SZR GL. Morgen afhalen en kilometers maken :Y) Heb vandaag voor het eerst 1,5 uur op de snelweg gezeten en dat beviel me goed. Durf het wel aan om volgende week naar Global Switch Amsterdam te rijden en dan in mijn eigen bak :) Vandaag dus in een Seat Leon (van me zus) gereden en morgen een Merc (andere zus, type onbekend) en 's middags met de Leon me eigen auto ophalen, worden dus veel km's morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:05:
[...]

<20 km : 1e versnelling
20 km: 2e versnelling
40km: 3e versnelling
60km: 4e versnelling
80km: 5e versnelling

Dan zit je meestal wel aan de 2500 toeren, althans bij de diesel waarin ik reed :)
Dit verschilt dus erg aan de manier van rijden en welke auto. In mijn benzine kan bovenstaande met 10km minder. Binnen de bebouwde kom rijdt ik gewoon in de 4, maar mochten er drempels komen dan is 't uiteraard terugschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me_mrtn schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:27:
[...]

Dit verschilt dus erg aan de manier van rijden en welke auto. In mijn benzine kan bovenstaande met 10km minder. Binnen de bebouwde kom rijdt ik gewoon in de 4, maar mochten er drempels komen dan is 't uiteraard terugschakelen.
Ja 50, doe ik ook in z'n 4.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Sterker nog, als ik op een bekende route rij in de bebouwde kom zet ik'm in z'n 5. De motor draait dan iets meer dan 1500 toeren en ik rij dan +/- 55km/h. Daarvanuit trekt de motor prima door naar de 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk om bij zo'n lage snelheid in zo'n hoge versnelling te rijden, je mist een heel stuk controle met het gaspedaal bij gas-loslaten. Vaak zie je mensen die dan ook in de 4e/5e versnelling een rotonde nemen met 2 rukken aan het stuur zonder dat ze de kruising hebben kunnen overzien, alles om maar zuinig bezig te zijn. Uiteraard is het bijzonder goed voor het milieu om alles met dezelfde snelheid te doen, maar wel lichtelijk gevaarlijk. Op rijles leer je het niets voor niets anders, je moet immers zuinig én veilig rijden.
Zelf rijd ik nooit in zo'n hoge versnelling, ik vind het bijzonder onprettig rijden als je geen controle over je snelheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

Christiano007

Ich bin der champion

50 in zijn 4 is prima te doen, dan heb je echt nog wel wat kracht om gas te geven zodat je nog redelijk vlot vooruit komt, en je remt ook wel een stukje af als je het gas loslaat.

Alleen 5 met 50 km per uur dat trekt mijn bak echt voor geen meter (het kan wel) , dan heb je helemaal geen gevoel meer dat je harder gaat als je even het gas inhoud.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt ook volledig af van de auto. In mijn vorige auto was 40 in de 4 ook geen enkel probleem, dus als je dan even langzamer moest liet je de gas los en reed je 40 in de 4 zonder problemen. Nu heb ik een kleiner autootje met 1.4HDI motor ipv 1.9D motor, die heeft er een hekel aan. 50 in de 4 betekent een brommende motor ipv een jankende/zingende motor in de 3e versnelling. Lager dan 1500RPM wil dit ding echt niet soepel rijden. Ik rijd dan ook gewoon 55-60 in de 4 als het kan, of 40-50 in de 3.

Mijn auto is wel voorzien van toerenteller, maar ik schakel nog altijd gewoon op geluid. Ik merk vanzelf wel wanneer de auto meer geluid gaat maken bij een bepaald toerental, of in het geval van snel optrekken (invoegen op snelweg) dat de auto minder doortrekt.

Overigens heb ik autorijden nog geleerd op de oude manier. Als ik in een 30km/h zone opschakelde naar de 3, greep de instructeur in en zette hem weer terug in de 2, wat op zich niet zou hoeven voor een Seat Toledo 1.9TDI/100PK, die VAG-dieselmotoren zijn prima in staat om lage toeren te rijden. Rotondes werden altijd in de 2 genomen en bij verlaten van de rotonde moest er zowat geplankt worden, want we willen optrekken immers... Enige wat ik ooit heb meegekregen bij mijn rijlessen is 80 in de 5.

Wat betreft zuinig rijden over rotondes, er zou wat mij betreft een campagne moeten komen over het aangeven van richting bij het verlaten van een rotonde. Hiermee bespaar je je medeweggebruikers een hoop ergernis en brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
J.J.K. schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:57:
Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk om bij zo'n lage snelheid in zo'n hoge versnelling te rijden, je mist een heel stuk controle met het gaspedaal bij gas-loslaten. Vaak zie je mensen die dan ook in de 4e/5e versnelling een rotonde nemen met 2 rukken aan het stuur zonder dat ze de kruising hebben kunnen overzien, alles om maar zuinig bezig te zijn. Uiteraard is het bijzonder goed voor het milieu om alles met dezelfde snelheid te doen, maar wel lichtelijk gevaarlijk. Op rijles leer je het niets voor niets anders, je moet immers zuinig én veilig rijden.
Zelf rijd ik nooit in zo'n hoge versnelling, ik vind het bijzonder onprettig rijden als je geen controle over je snelheid hebt.
Uiteraard ga ik niet in de 4 een rotonde nemen, sterker nog, dan zou je er haast rechtdoor over heen moeten hakkelen. Rotondes neem in je 2. Overigens moet ik wel bekennen dat ik niet in de stad woon en dat ik daar anders rij. Ik woon in het oosten van Nederland, geboren en getogen in Twente. Vandaag ben ik tweemaal vanuit Wierden naar Den Ham gereden, maar dan rij je door dorpjes (of beter gemeenschappen) als Hoge Hexel en Daarle. Daar kun je prima in de 5 rijden, ik heb nog genoeg koppel om dan ook fatsoenlijk snelheid te maken. En mocht er onverwachts iets gebeuren voor je op de weg, dan is het niet anders dan dat je in de 4 rijdt. Voor het afremmen op de motor kun je dan nog naar de 4 schakelen en anders let je gewoon niet goed op het verkeer.

Edit: mijn rijinstructeur heeft mij ook duidelijk gemaakt dat je gewoon in de hoogste versnelling moet gaan rijden, mits de situatie zich daarvoor leent. Binnen de bebouwde kom reed ik met mijn lesauto in de 4, omdat hoger niet kon (te weinig toeren). Maar nogmaals, het ligt er echt aan wáár je rijdt en met welke auto.

[ Voor 9% gewijzigd door me_mrtn op 16-08-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
_JGC_ schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:13:
Overigens heb ik autorijden nog geleerd op de oude manier. Als ik in een 30km/h zone opschakelde naar de 3, greep de instructeur in en zette hem weer terug in de 2, wat op zich niet zou hoeven voor een Seat Toledo 1.9TDI/100PK, die VAG-dieselmotoren zijn prima in staat om lage toeren te rijden. Rotondes werden altijd in de 2 genomen en bij verlaten van de rotonde moest er zowat geplankt worden, want we willen optrekken immers... Enige wat ik ooit heb meegekregen bij mijn rijlessen is 80 in de 5
Dat is eigenlijk ook precies wat ik nu leer tijdens mijn rijlessen. (Audi A3 1.9 TDI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft zuinig rijden over rotondes, er zou wat mij betreft een campagne moeten komen over het aangeven van richting bij het verlaten van een rotonde. Hiermee bespaar je je medeweggebruikers een hoop ergernis en brandstof.
En dan meteen het naar links knipperen maar verbieden als zijnde nergens voor nodig en alleen maar verwarring stichtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Leg uit? Verwarrend omdat een aantal rijders het wel doen en een aantal niet? Ik ben juist voorstander er van dat iedereen het wel doet en naar rechts knipperen wanneer ze uitvoegen. Deel van het rijden in het verkeer is communiceren met de andere verkeersdeelnemers en als je rondjes draait op een rotonde zonder aan te geven of je er op blijft of er af gaat, is storend.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je staat voor een rotonde.
Je kijkt naar links, daaar rijdt een auto , 2 mogelijkheden;

1 hij knippert niet > wachten
2 hij knippert naar rechts> oprijden

Of iemand linksknippert is 100% irrelevant en geeft niets aan als je niet weet waar hij erop gereden is.

Kwoot;
Deel van het rijden in het verkeer is communiceren met de andere verkeersdeelnemers en als je rondjes draait op een rotonde zonder aan te geven of je er op blijft of er af gaat, is storend.
Kwoot:

Ho vriend, aangeven dat je eraf gaat is essentieel, naar linksknipperen nonsens, je kan niet eens naar links

PS , beginner zeker?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:22:

Of iemand linksknippert is 100% irrelevant en geeft niets aan als je niet weet waar hij erop gereden is.

Kwoot;
Deel van het rijden in het verkeer is communiceren met de andere verkeersdeelnemers en als je rondjes draait op een rotonde zonder aan te geven of je er op blijft of er af gaat, is storend.
Kwoot:

Ho vriend, aangeven dat je eraf gaat is essentieel, naar linksknipperen nonsens, je kan niet eens naar links

PS , beginner zeker?
Het is juist de bedoeling dat je al weet waar een auto vandaan komt als je aan komt rijden. Vooruit kijken heet dat.. Het is daarom dus ook handig als iemand links knippert. Als hij dus vanuit de tegenovergestelde richting komt en driekwart rond wilt weet je dat meteen. Ipv dat je twijfelft omdat hij ook rechtdoor kan gaan en (zoals zo velen) z'n richting niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Satch schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:51:
[...]

Het is juist de bedoeling dat je al weet waar een auto vandaan komt als je aan komt rijden. Vooruit kijken heet dat.. Het is daarom dus ook handig als iemand links knippert. Als hij dus vanuit de tegenovergestelde richting komt en driekwart rond wilt weet je dat meteen. Ipv dat je twijfelft omdat hij ook rechtdoor kan gaan en (zoals zo velen) z'n richting niet gebruikt.
Tenzij er door de plaatselijke gemeente zo'n parkje is neer gezet met van die hoge bomen zodat je dat niet kunt zien :( Doen ze om zogenaamd ongelukken te voorkomen dat je niet rechtdoor gaat ofzo, maar ik vind het vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Satch schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:51:
[...]

Ik neem aan dat u nog nooit in een automobiel een rotonde zelfstandig heeft gerond....
Voor een rotonde is volstrekt irrelevant waar iemand vandaan komt, alleen waar hij eraf gaat heeft enige relevantie .
Wat moet je met linksknipperen op een rotonde met 3 of 5 aansluitingen? En op rotondes waar driekwart is afgeschermd door kunst of struikgewas......

Mijn samenvatting:
Voor de rotonde niets aangeven, je kan en mag maar 1 kant op....
Rechtsknipperen voor je eraf gaat.
Eventueel OP de rotonde linksknipperen als er 2 of meer stroken zijn om aan te geven dat je een strook naar liinks wil.
Je ziet dat dat des te meer pleit om het knipperen VOOR een rotonde geheel achterwege te laten.
Een signaal dat voor niemand zinnige info bevat moet achterwege blijven.

PS elders in Europa is het verboden voor een rotonde te knipperen, waarom zou dat nou toch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kwoot;
Kwoot:

PS , beginner zeker?
Ik volg je redenatie, maar ben het er niet mee eens. Als iemand niet naar links aangeeft op een rotonde zijn er twee mogelijkheden:
Hij blijft op de rotonde rijden, maar knippert niet naar links
Hij gaat naar rechts en geeft geen richting aan

In de theoretische situatie waar iedereen bij het verlaten van de rotonde ook het knipperlicht juist gebruikt, dan zou het knipperen naar links wanneer je op de rotonde blijft overbodig zijn.

In de praktijk geeft het knipperen naar links extra duidelijkheid.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:20:
[...]
Ik volg je redenatie, maar ben het er niet mee eens. Als iemand niet naar links aangeeft op een rotonde zijn er twee mogelijkheden:
Hij blijft op de rotonde rijden, maar knippert niet naar links
Hij gaat naar rechts en geeft geen richting aan

In de theoretische situatie waar iedereen bij het verlaten van de rotonde ook het knipperlicht juist gebruikt, dan zou het knipperen naar links wanneer je op de rotonde blijft overbodig zijn.

In de praktijk geeft het knipperen naar links extra duidelijkheid.
Dat is natuurlijk geen goede manier van regulering.
Iemand loopt te kloten en mag dan nog wel halfslachtig een poging doen om te laten zien wat ie wil.
Bovendien vervalt hiermee de mogelijkheid aan te geven wat je OP de rotonde wil.
Verkeersregeltjes moeten niet maar een beetje poy-interpretabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Laatst online: 00:35
Wat een onzin, als er iemand op een rotonde naar links aan het knipperen is weet ik echt niet wat ik ermee moet. Je knip naar rechts als je eraf moet of je rijdt gewoon verder. Je kan niet naar links???

Dit is volgens mij ook tegen de verkeersregels in en je veroorzaakt er onduidelijkheid mee. Je geeft immers een richting aan die je niet kan volgen. Zo is het volgens mij toch in België, ik weet niet hoe het in Nederland zit.

Edit: Ben na even zoeken erachter gekomen dat dit in België zelfs beboet wordt maar in Nederland niet en het zelfs een richtlijn is volgens het CBR. Dit verklaart voor mij wel het een en ander.

[ Voor 16% gewijzigd door FragileM64 op 17-08-2008 12:51 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus de grap: als je op de juiste manier richting aangeeft weet je juist daardoor wanneer iemand erop gereden is. Iemand die naar links richting aangeeft gaat driekwart. Op het moment dat je het eerste kwart afgelegd hebt, moet je je knipperlicht uitzetten. Na het tweede kwart moet je je knipperlicht naar rechts aanzetten. En vervolgens eraf.

Dus, een knipperlicht naar links geeft wel degelijk wat aan, en is vooral van belang voor rotondes met 2 rijbanen - je kan namelijk inschatten wanneer iemand naar rechts van rijbaan gaat wisselen.

Daarbij is het nooit verwarrend als iemand het goed doet, het is hooguit extra informatie waar je niets mee doet. Dat kan nooit kwaad. Aangezien het dus in sommige gevallen erg nuttig is, en in andere gevallen geen kwaad kan: doen.

This service message was brought to you by a beginner. Drive safely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:48:

Dat is dus de grap: als je op de juiste manier richting aangeeft weet je juist daardoor wanneer iemand erop gereden is. Iemand die naar links richting aangeeft gaat driekwart.
Fout. De bestuurder kan ook een hele ronde maken. Ik ben erg fanatiek op het richting geven op rotondes, maar de noodzaak van links aangeven ontgaat mij een beetje. Je moet namelijk nóóit er helemaal op vertrouwen dat een persoon de aangegeven richting ook ingaat. Dat merk ik hier dagelijks, aangezien er onlangs een snelweg is verlengd en navigatiesystemen nog niet zijn bijgewerkt door danwel fabrikanten dan gebruikers. Er wordt hier momenteel heel veel gekloot op de rotonde, die dan ook totaal geen aandacht meer hebben voor richting aangeven of het overige verkeer, maar op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Dat jij het handig vindt is fijn, maar het punt is juist dat mensen de regels niet snappen/het niet toe willen passen. Door te zeggen van geen links meer aangeven op rotondes krijg je ook niet het gezeik dat mensen ze vergeten uit te zetten.

Andere situatie: Jij komt het Keizer Karel Plein op scheuren met je knippertje naar links, misschien dat jij netjes achter allemaal van die slome mensen blijft staan, maar aangezien ik van de vlotte doorstroming ben sta je daar natuurlijk flink te falen met je knippertje als je mensen rechts passeert niet waar?

1 baans rotondes: niemand heeft wat aan het knippertje naar links. Er van uit gaande dat mensen richting aangeven als ze er af gaan. Sukkels blijf je toch houden op de weg.

2 baans rotondes: voor het overzicht wordt het er echt niet duidelijker op.

Richting geef je alleen aan als je van koers wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de mensen achter je vergeet je maar even voor het gemak? Voordat je de rotonde opgaat gewoon geen richting aangeven of zo? Of wacht, nee, voor je de rotonde opgaat wel aangeven, maar het moment dat je erop bent knipperlicht uit. Dat is handig, dan weet helemaal niemand meer wat je aan het doen bent. :D
me_mrtn schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:10:
Fout. De bestuurder kan ook een hele ronde maken.
Kan, maar dat maakt dan weer niet uit voor het resultaat, aangezien dat nog zo ver weg is dat dat nooit conflicten oplevert. En als hij op het juiste moment zijn richtingaanwijzer uit zet is er nog steeds niets aan de hand. Dus dat is een argument zonder enige waarde.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:16:
En de mensen achter je vergeet je maar even voor het gemak? Voordat je de rotonde opgaat gewoon geen richting aangeven of zo? Of wacht, nee, voor je de rotonde opgaat wel aangeven, maar het moment dat je erop bent knipperlicht uit. Dat is handig, dan weet helemaal niemand meer wat je aan het doen bent. :D
Hoezo vóór je de rotonde opgaat richting aangeven? Alleen nuttig als je de eerste afslag neemt. Personen hebben niets aan of je nu links aangeeft of niet. Met links kun je (volgens het boekje) driekwart of helemaal rond. De persoon achter je weet dan in feite nog niet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me_mrtn schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:19:
Hoezo vóór je de rotonde opgaat richting aangeven? Alleen nuttig als je de eerste afslag neemt. Personen hebben niets aan of je nu links aangeeft of niet. Met links kun je (volgens het boekje) driekwart of helemaal rond. De persoon achter je weet dan in feite nog niet waar je mee bezig bent.
Ik was aan het editen toen je dit schreef, maar zie hierboven: dat boeit niet voor de verkeersdoorstroming, en voor de juiste plaats op de weg boeit het wel of je links of rechtdoor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hangt ook volledig af van de auto. In mijn vorige auto was 40 in de 4 ook geen enkel probleem, dus als je dan even langzamer moest liet je de gas los en reed je 40 in de 4 zonder problemen. Nu heb ik een kleiner autootje met 1.4HDI motor ipv 1.9D motor, die heeft er een hekel aan. 50 in de 4 betekent een brommende motor ipv een jankende/zingende motor in de 3e versnelling. Lager dan 1500RPM wil dit ding echt niet soepel rijden. Ik rijd dan ook gewoon 55-60 in de 4 als het kan, of 40-50 in de 3.

Mijn auto is wel voorzien van toerenteller, maar ik schakel nog altijd gewoon op geluid. Ik merk vanzelf wel wanneer de auto meer geluid gaat maken bij een bepaald toerental, of in het geval van snel optrekken (invoegen op snelweg) dat de auto minder doortrekt.

Overigens heb ik autorijden nog geleerd op de oude manier. Als ik in een 30km/h zone opschakelde naar de 3, greep de instructeur in en zette hem weer terug in de 2, wat op zich niet zou hoeven voor een Seat Toledo 1.9TDI/100PK, die VAG-dieselmotoren zijn prima in staat om lage toeren te rijden. Rotondes werden altijd in de 2 genomen en bij verlaten van de rotonde moest er zowat geplankt worden, want we willen optrekken immers... Enige wat ik ooit heb meegekregen bij mijn rijlessen is 80 in de 5.

Dat snap ik niet hè, waarom veel mensen niet net als jouw bedenken dat als ze 50 in z'n 5 rijden en de motor loopt te brommen en te stampen dat ze denken, zal dit wel helemaal goed voor m'n motor zijn?
Mooi is dat, de euro's die je bespaart door zo achterlijkhooge versnellingen te kiezen kun je later weer uitgeven omdat je een motor revisie nodig hebt, ook erg goed voor 't millieu..
Tja dat word d'r in geramd door de millieu maffia..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:16:

[...]

Kan, maar dat maakt dan weer niet uit voor het resultaat, aangezien dat nog zo ver weg is dat dat nooit conflicten oplevert. En als hij op het juiste moment zijn richtingaanwijzer uit zet is er nog steeds niets aan de hand. Dus dat is een argument zonder enige waarde.
Als jij de hele rotonde rond gaat, waar zet jij je knippertje naar links dan uit?

En als jij achter iemand staat met zijn knipperlicht naar links, waar let jij dan extra op? Het heeft meer zin om naar de plaatsing op de weg en zijn richtingaanwijzer naar rechts te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:08:
Als jij de hele rotonde rond gaat, waar zet jij je knippertje naar links dan uit?
Als je half rond bent he. ;-) Het is niet zo moeilijk hoor. Je gaat links zolang de afslag nog links van je zit. Vervolgens ben je op 'half', en dan moet je rechtdoor: geen knipperlicht meer. En dan kom je op een kwart, en moet je naar rechts - richtingaanwijzer naar rechts.

Ben ik de enige die dit geleerd heeft?
En als jij achter iemand staat met zijn knipperlicht naar links, waar let jij dan extra op? Het heeft meer zin om naar de plaatsing op de weg en zijn richtingaanwijzer naar rechts te letten.
De plaats op de weg is niet leidend voor de richting die iemand opgaat - bij een uitvoegstrook moet je op die strook toch ook je richting aanhouden tot je aan het einde bent? Waarom? Omdat als je je richtingaanwijzer niet aanhebt, je vervolgens zou kunnen besluiten naar links te gaan om in te voegen, de snelweg op (na je richtingaanwijzer naar links aan te zetten uiteraard - en dat mag je pas doen als je ook echt opzij kan, dus die heb je niet vanaf het begin van de invoegstrook aan).

Geen richtingaanwijzer aan is ook een richting: rechtdoor. En dus niet links.

Overigens vraag ik me nog steeds een beetje af wat het punt is: als je je richtingaanwijzer correct gebruikt (zoals ik het dus beschrijf), is het nooit ambigu en leidt het nooit tot onveilige aannames. Jouw redenering is: mensen doen het wel eens fout, dus als ze het helemaal niet doen voorkom je dat tenminste. Als je het probleem nou bij de wortel aan zou pakken in plaats van een pleistertje die niet de hele wond afdekt?
GoldenSample schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:34:
Mooi is dat, de euro's die je bespaart door zo achterlijkhooge versnellingen te kiezen kun je later weer uitgeven omdat je een motor revisie nodig hebt, ook erg goed voor 't millieu..
It's an evil plot of environmentalists against humanity!!11 Doe eens normaal man. Het idee is dat je leert milieubewust te rijden. Bewust betekent dat je weet waar je mee bezig bent. Je motor de soep in rijden omdat je zonder na te denken in een veel te hoge versnelling zit omdat dat zogenaamd milieubewust is, is niet echt bewust te noemen, en echt niet het 'plan' van een 'milieu mafioso' hoor.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervelend ja dat men hun richtingaanwijzer vaak niet gebruikt. Een rotonde is technisch een kruispunt waarbij je ook richting hoort aan te geven. Als je links moet op een rotonde geef je ook links aan en voorbij de 2de afslag zet je 'm naar rechts. Wel zo netjes voor de volgende bestuurder die staat te wachten om op te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:19:

It's an evil plot of environmentalists against humanity!!11 Doe eens normaal man. Het idee is dat je leert milieubewust te rijden. Bewust betekent dat je weet waar je mee bezig bent. Je motor de soep in rijden omdat je zonder na te denken in een veel te hoge versnelling zit omdat dat zogenaamd milieubewust is, is niet echt bewust te noemen, en echt niet het 'plan' van een 'milieu mafioso' hoor.
de milieumaffia rijdt ondertussen prius omdat dat beter is voor het milieu, zonder dat dat onomstotelijk vast staat... Er worden vrij vaak dingen gepromoot zonder dat het effect ervan echt duidelijk is. Zo geloof ik er ook in dat '2500 toeren, schakelen maat' principe gewoon niet effecienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Als je half rond bent he. ;-) Het is niet zo moeilijk hoor. Je gaat links zolang de afslag nog links van je zit. Vervolgens ben je op 'half', en dan moet je rechtdoor: geen knipperlicht meer. En dan kom je op een kwart, en moet je naar rechts - richtingaanwijzer naar rechts.

[...]

De plaats op de weg is niet leidend voor de richting die iemand opgaat - bij een uitvoegstrook moet je op die strook toch ook je richting aanhouden tot je aan het einde bent? Waarom? Omdat als je je richtingaanwijzer niet aanhebt, je vervolgens zou kunnen besluiten naar links te gaan om in te voegen, de snelweg op (na je richtingaanwijzer naar links aan te zetten uiteraard - en dat mag je pas doen als je ook echt opzij kan, dus die heb je niet vanaf het begin van de invoegstrook aan).

Overigens vraag ik me nog steeds een beetje af wat het punt is: als je je richtingaanwijzer correct gebruikt (zoals ik het dus beschrijf), is het nooit ambigu en leidt het nooit tot onveilige aannames. Jouw redenering is: mensen doen het wel eens fout, dus als ze het helemaal niet doen voorkom je dat tenminste. Als je het probleem nou bij de wortel aan zou pakken in plaats van een pleistertje die niet de hele wond afdekt?

[...]
Ik ben het helemaal eens met wat je hier zegt :)
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:18:
[...]

Ik neem aan dat u nog nooit in een automobiel een rotonde zelfstandig heeft gerond....
Beetje triest om te gaan flamen als iemand anders een andere mening dan jij hebt.
Kryz geeft al genoeg argumenten, dus ik hoef me niet nog eens te gaan verdedigen tegen jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:25:
de milieumaffia rijdt ondertussen prius omdat dat beter is voor het milieu, zonder dat dat onomstotelijk vast staat...
Rijden die dingen bij normaal gebruik niet gewoon zuiniger dan andere auto's? Hoe moeilijk is dat bewijs dan precies?
Er worden vrij vaak dingen gepromoot zonder dat het effect ervan echt duidelijk is. Zo geloof ik er ook in dat '2500 toeren, schakelen maat' principe gewoon niet effecienter is.
Mensen moeten nog steeds blijven nadenken. Dit soort dingen zijn bedoeld om mensen bewust te maken van het concept milieubewust rijden. Als het een regel zou zijn, dan zou je er bij het CBR op kunnen falen. Maar veiligheid gaat voor alles, dus ze zullen je echt niet pakken op schakelen bij 2501 toeren.
Satch schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:29:
Beetje triest om te gaan flamen als iemand anders een andere mening dan jij hebt.
Kryz geeft al genoeg argumenten, dus ik hoef me niet nog een te gaan verdedigen tegen jouw.
Ach, trek het je niet aan. Ik zelf heb inderdaad nog nooit zelfstandig een rotonde rondgereden (altijd met instructeur of examinator, heb namelijk nog niet gereden sinds mijn examen afgelopen dinsdag), en toch kan ik onderbouwd zijn flame onderuit trekken. Pwnd by a n00b, zogezegd. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GoldenSample schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:34:
[...]

Dat snap ik niet hè, waarom veel mensen niet net als jouw bedenken dat als ze 50 in z'n 5 rijden en de motor loopt te brommen en te stampen dat ze denken, zal dit wel helemaal goed voor m'n motor zijn?
Behalve dat het niet goed is voor je motor zijn er ook nog zat motoren die juist meer zuipen als ze teveel worden belast op deze manier. De Golf II 1.8i van mijn zusje is er een van bijvoorbeeld. 1:10 als je gewoon fatsoenlijk gaat gassen, 1:8 als je probeert zuinig te rijden.
Ja, dat een een rotding qua verbruik, en nee, er worden niet veel kilometers mee gemaakt.

Verder wordt je auto zo lui als ik weet niet wat, en heb je door de vuilafzetting in je motor die nooit wordt weggebrand ook nog kans dat de uitstoot van je auto verneukt wordt, waardoor je niet meer door de roetmeting komt. Mag je dan alsnog je motor gaan aftrappen met een duur additief door je brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
[...]

Ga je links op de rotonde? De rotonde is gewoon een eenrichtingsweg waar je alleen naar rechts af kan.

Verder ging het over rotondes.
Jouw rijden met linkerknipperlicht aan is hetzelfde rechtdoor als ik zonder richtingaanwijzer aan.
Bron aanpakken: Laat mensen richting aangeven als ze de rotonde verlaten. Duidelijker kan niet. Links afbuigen op een rotonde kán gewoon niet. Behalve bij het baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een hogere versnelling heeft overigens alleen zin wanneer je een vaste constante snelheid aan het rijden bent. Een tussen haakjes familielid schakelt ook als een asociaale, brommend en wel in z'n 5 stadsverkeer :') Ja is zuinig rijden wordt er dan gezegd maar wat men niet snapt is dat een motor op de hoogste versnelling vaak nog meer benzine nodig heeft om op te trekken dan in z'n 2 of 3.... En ja hoor, 3 maanden later versnellingsbak naar de klote :D

Hogere versnelling heeft alleen zin wanneer je ook daadwerkelijk een lange afstand aflegt op dezelfde snelheid. Trek ook niet hard op als je wegtrekt van een stoplicht bijv. En ga niet voor de kleinste boodschap meteen je auto pakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_JGC_ schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:32:
[...]

Behalve dat het niet goed is voor je motor zijn er ook nog zat motoren die juist meer zuipen als ze teveel worden belast op deze manier. De Golf II 1.8i van mijn zusje is er een van bijvoorbeeld. 1:10 als je gewoon fatsoenlijk gaat gassen, 1:8 als je probeert zuinig te rijden.
Ja, dat een een rotding qua verbruik, en nee, er worden niet veel kilometers mee gemaakt.

Verder wordt je auto zo lui als ik weet niet wat, en heb je door de vuilafzetting in je motor die nooit wordt weggebrand ook nog kans dat de uitstoot van je auto verneukt wordt, waardoor je niet meer door de roetmeting komt. Mag je dan alsnog je motor gaan aftrappen met een duur additief door je brandstof.
Dat ook nog eens idd omdat je veel meer gas moet geven bij zo weinig toeren icm het slechtere rendement met weinig toeren vergeleken met wat meer bij veel motoren.
En het is geen complot de millieu organisaties etc. rammen er overal in dat je bij 2500 toeren moet schakelen etc.
Van de zomer de berichten gemist omdat mensen hun auto in elkaar draaiden omdat ze in z'n 5 met caravan de alpen over wilden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft niet zoveel zin om te discussieren als je gewoon ervoor kiest om de volledige redenering te negeren he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

KNIP

Dat was al heel erg duidelijk vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:36:
[...]

Ga je links op de rotonde? De rotonde is gewoon een eenrichtingsweg waar je alleen naar rechts af kan.

[...]

Jouw rijden met linkerknipperlicht aan is hetzelfde rechtdoor als ik zonder richtingaanwijzer aan.

[...]

Bron aanpakken: Laat mensen richting aangeven als ze de rotonde verlaten. Duidelijker kan niet. Links afbuigen op een rotonde kán gewoon niet. Behalve bij het baan wisselen.
Iemand die het snapt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is dus de grap: als je op de juiste manier richting aangeeft weet je juist daardoor wanneer iemand erop gereden is. Iemand die naar links richting aangeeft gaat driekwart. Op het moment dat je het eerste kwart afgelegd hebt, moet je je knipperlicht uitzetten. Na het tweede kwart moet je je knipperlicht naar rechts aanzetten. En vervolgens eraf.

Dus, een knipperlicht naar links geeft wel degelijk wat aan, en is vooral van belang voor rotondes met 2 rijbanen - je kan namelijk inschatten wanneer iemand naar rechts van rijbaan gaat wisselen.

Daarbij is het nooit verwarrend als iemand het goed doet, het is hooguit extra informatie waar je niets mee doet. Dat kan nooit kwaad. Aangezien het dus in sommige gevallen erg nuttig is, en in andere gevallen geen kwaad kan: doen.

Je beseft niet dat het moeten nadenken over iemands gedragingen in het verkeer volstrekt verwerpelijk is.
Alles wat je doet moet 1 duidig zijn.
Iemand die links knippert kan zowel niks doen als 1 strook opschuiven , als op het punt staan toch maar eraf te rijden

Naar links knipperen als signaal dat iemand driekwart rond wil is totaal nutteloos, echt helemaal niemand kan daar wat mee.
Moraal:helemaal weglaten voor de eenvoudige rotonde en op meerstrooks rotondes alleen voor strookwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Satch schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:29:
[...]

[...]

Kryz geeft al genoeg argumenten, dus ik hoef me niet nog eens te gaan verdedigen tegen jouw.
Tja jongen, ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand met ervaring zulke loze argumenten debiteert, ik heb geen enkel argument gehoord om linksknipperen zelfs maar toe te staan.
Er zijn heel veel linksknipperaars, waaronder veel met veel rijervaring.
Maar die doen dat omdat ze niet weten of het moet of mag, het is zomaar wat aanrommelen.
Ze zullen er desgevraagd denkelijk er geen lulverhalen over ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:46:
[...]

Dat was al heel erg duidelijk vriend.
PS je zegt iets teveel vriend, vriend. :X

We dwalen nu wel erg veel van het topic af "Het rijbewijs topic"

[ Voor 14% gewijzigd door Ebayzo op 17-08-2008 18:35 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:05:
[...]

Het heeft niet zoveel zin om te discussieren als je gewoon ervoor kiest om de volledige redenering te negeren he. ;)
Dat je de discussie af wilt doen met een drogreden vind ik prima.

Kunnen we nu weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:57:
Je beseft niet dat het moeten nadenken over iemands gedragingen in het verkeer volstrekt verwerpelijk is.
Lul eens niet zo asociaal, vriend. Jij hebt geen benul van wat ik me besef en wat niet.
Alles wat je doet moet 1 duidig zijn.
Precies, dus ALTIJD naar links aanduiden, kruispunt, rotonde, overal.
Iemand die links knippert kan zowel niks doen als 1 strook opschuiven , als op het punt staan toch maar eraf te rijden
Nou en? Het gaat erom dat de rest van het verkeer weet waar je heen gaat. Doe je dit correct, dan weet de rest van het verkeer in ieder geval voor de volgende helft van de rotonde wat je gaat doen.
Naar links knipperen als signaal dat iemand driekwart rond wil is totaal nutteloos, echt helemaal niemand kan daar wat mee.
Zoals al meerdere malen aangetoond is dat incorrect. Reageer eens inhoudelijk op mijn argumenten in plaats van simpelweg opnieuw te zeggen dat het zo is als dat jij zegt, terwijl duidelijk beargumenteerd is dat je fout zit.

1) Een rotonde kan uit 1 of 2 banen bestaan.
2) Bij linksaf ga je over de linkerbaan van de rotonde, bij rechtdoor over de rechterbaan.
3) De persoon achter je moet weten in welke baan van de rotonde je gaat zitten in het geval van 2 banen, dus moet je voordat je je op de rotonde begeeft linksaf aangeven.
4) Als je net de rotonde oprijdt en ineens je knipperlicht uitzet creeert dat verwarring, niet als je dit doet bij het volgende kwart.
5) Je kan in het verkeer geen onderscheid maken mbt 'dit doe je op de ene rotonde, en dit op de andere', omdat goed rijgedrag voor een groot deel uit correct uitgevoerde automatismen bestaat, dus wat voor een rotonde met 2 banen moet gelden, moet ook voor een rotonde met 1 baan gelden.

Hier kan je niet omheen. En het feit dat het CBR dat ook vindt sterkt mij in de gedachte dat jouw non-redenering (want je argumenten zijn er gewoon niet) kant noch wal raakt.
winkelwagen schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 18:55:
Dat je de discussie af wilt doen met een drogreden vind ik prima.
Guttegut, nou kom IK met de drogreden? Jij reageert gewoon niet inhoudelijk op wat ik zeg (sterker nog, je quote mijn argumentatie en doet gewoon net alsof hij er niet staat)... Wat moet ik doen dan? Mijn argumentatie nogmaals opschrijven? Nou, speciaal voor jou blijf ik nog even bezig dan:
Doet dat ertoe? Het gaat erom dat het verkeer weet waar je heengaat.
Ja en? Een analoge situatie mag niet gebruikt worden omdat jij het niet als argumentatie accepteert of zo?
Grappig, uiteindelijk kom ik toch echt ergens anders uit, weet ik al lang dat ik ergens anders uitkom, heeft dat andere gevolgen voor de rest van het verkeer en de doorstroming en kan ik dat ook nog eens aangeven.
Hmm, bron aanpakken van wat? Even mezelf quoten:
Leg me voor de grap nu eens uit welk wereldprobleem jullie aan het oplossen zijn. Stel dat je niet je richtingaanwijzer aanzet, wat wordt er dan ineens duidelijker op? Je weet per definitie minder van het doel van de bestuurder dan als hij hem wel gebruikt. Om dat uit te beelden (uitgaande van correct gebruik uiteraard):

Wel gebruik knipperlicht naar links:

- Knipperlicht naar rechts: bestuurder gaat de volgende weg rechts van de rotonde af
- Knipperlicht uit: bestuurder gaat rechtdoor en zal vervolgens zijn knipperlicht naar rechts aanzetten
- Knipperlicht naar links: bestuurder gaat niet rechts en niet rechtdoor van de rotonde af

Geen gebruik knipperlicht naar links:

- Knipperlicht naar rechts: bestuurder gaat de volgende weg rechts van de rotonde af
- Knipperlicht uit: bestuurder gaat niet de volgende weg rechts van de rotonde af

Situatie: jij komt aanrijden richting een voorrangsrotonde, en van de overzijde (voor jou rechtdoor) komt een medeweggebruiker eerder de rotonde oprijden. Indien hij linksaf wil kan hij in jouw route komen, indien hij rechtdoor wil kan dat niet. In de tweede casus zal jij het verschil niet zien en moet je maar gokken wat er gaat gebeuren (in het geval van veilig rijden betekent dit dus stoppen). In het eerste geval had je gewoon door kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
FragileM64 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:40:
Dit is volgens mij ook tegen de verkeersregels in en je veroorzaakt er onduidelijkheid mee. Je geeft immers een richting aan die je niet kan volgen. Zo is het volgens mij toch in België, ik weet niet hoe het in Nederland zit.

Edit: Ben na even zoeken erachter gekomen dat dit in België zelfs beboet wordt maar in Nederland niet en het zelfs een richtlijn is volgens het CBR. Dit verklaart voor mij wel het een en ander.
Gek, mijn vriendin kreeg de vraag op haar rijexamen of links knipperen toegelaten, verboden of verplicht is op een rotonde en het juiste antwoord was dat het toegelaten maar niet verplicht is :?

Toch doe ik het niet omdat ik het ook vrij onzinnig vind. Rechts knipperen bij het verlaten doe ik natuurlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 19:23:
Situatie: jij komt aanrijden richting een voorrangsrotonde, en van de overzijde (voor jou rechtdoor) komt een medeweggebruiker eerder de rotonde oprijden. Indien hij linksaf wil kan hij in jouw route komen, indien hij rechtdoor wil kan dat niet. In de tweede casus zal jij het verschil niet zien en moet je maar gokken wat er gaat gebeuren (in het geval van veilig rijden betekent dit dus stoppen). In het eerste geval had je gewoon door kunnen rijden.
Nogmaals, bij een knipperlicht links hoef je niet per sé af te slaan op driekwart of helemaal rond. Het kan één van beide wezen en in jouw verhaal kan die persoon alsnog in je baan terecht komen. Met het oog op turborotondes heb je helemaal gelijk, maar ik garandeer je dat we het hier over eenbaansrotondes hebben, de ouderwetse. En wat ik ook maar weer eens herhaal is dat je er niet van mag uitgaan dat iemand ook daadwerkelijk afslaat.

[ Voor 5% gewijzigd door me_mrtn op 17-08-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 19:23:
Precies, dus ALTIJD naar links aanduiden, kruispunt, rotonde, overal.
Even voor de goede orde. Roep maar waar je aan voldoet op de rotonde met je richtingaanwijzer uit naar links.

Je geeft richting aan

* met je richtingaanwijzer.

Je bent verplicht om richting aan te geven in de onderstaande gevallen:
* je wilt gaan voorsorteren;
* je wilt gaan afslaan.
* je wilt gaan wegrijden;
* je wilt gaan inhalen (officieel: als je een motorvoertuig wilt gaan inhalen);
* je wilt de doorgaande rijbaan wilt gaan op- of afrijden (invoegen en uitvoegen);
* je wilt van rijstrook gaan wisselen;
* je wilt een zijdelingse verplaatsing gaan uitvoeren.

(http://www.verkeerstheori...s_en_signalen_(auto).html)
Nou en? Het gaat erom dat de rest van het verkeer weet waar je heen gaat. Doe je dit correct, dan weet de rest van het verkeer in ieder geval voor de volgende helft van de rotonde wat je gaat doen.
Mensen wéten waar jij heen gaat. Je kan namelijk niet een andere kant op !! Je volgt de rotonde of je volgt hem niet of je wisselt van rijstrook. Nogmaals, als chauffeur moet kan het je aan je reet roesten waar iemand vandaan komt. Van belang is dat jij weet wanneer diegene eraf moet en wanneer diegene van rijstrook wisselt.
Zoals al meerdere malen aangetoond is dat incorrect. Reageer eens inhoudelijk op mijn argumenten in plaats van simpelweg opnieuw te zeggen dat het zo is als dat jij zegt, terwijl duidelijk beargumenteerd is dat je fout zit.
Aangetoond? Bron?
1) Een rotonde kan uit 1 of 2 banen bestaan.
of meer
2) Bij linksaf ga je over de linkerbaan van de rotonde, bij rechtdoor over de rechterbaan.
Op een rotonde KUN je NIET linksaf. Je gaat driekwart rond wat mij betreft, maar in Nederland ga je NIET linksaf op een rotonde.
3) De persoon achter je moet weten in welke baan van de rotonde je gaat zitten in het geval van 2 banen, dus moet je voordat je je op de rotonde begeeft linksaf aangeven.
Van een eenbaansweg uitgaande:
Bij het kiezen van de baan kun je even richting aangeven welke van de twee je kiest. Dit is een zijdelingse beweging / rijstrookwisseling.

Bij een tweebaansweg:
Voorsorteren, dan is het helemaal niet nodig om richting aan te geven, aangezien je direct op de goede baan komt.
4) Als je net de rotonde oprijdt en ineens je knipperlicht uitzet creeert dat verwarring, niet als je dit doet bij het volgende kwart.
5) Je kan in het verkeer geen onderscheid maken mbt 'dit doe je op de ene rotonde, en dit op de andere', omdat goed rijgedrag voor een groot deel uit correct uitgevoerde automatismen bestaat, dus wat voor een rotonde met 2 banen moet gelden, moet ook voor een rotonde met 1 baan gelden.
Welkom op het KeizerKarelPlein. Elke situatie is anders. Op rotondes met verhoogde rijbaanscheiding doe jij precies hetzelfde als op een zonder?
Ja en? Een analoge situatie mag niet gebruikt worden omdat jij het niet als argumentatie accepteert of zo?

Als je je richtingaanwijzer wel aanhebt kun je dat ook besluiten. Als je eenmaal op de uitvoegstrook zit dan zet je hem gewoon 100/200 meter voor het einde uit. Dan moge het wel duidelijk zijn dat je er af wilt. Of je nu wel of niet je richtingaanwijzer uit hebt staan met het uitvoegen, _niemand_ verwacht dat je nog terug komt zetten.
Grappig, uiteindelijk kom ik toch echt ergens anders uit, weet ik al lang dat ik ergens anders uitkom, heeft dat andere gevolgen voor de rest van het verkeer en de doorstroming en kan ik dat ook nog eens aangeven.
Jij gaat driekwart rond met je knippertje uit, ik ga driekwart rond zonder. En allebei gooien we het lichtje rechts aan als we eraf gaan. Komen we ergens anders uit?
Als ik geen richtingaanwijzer naar rechts zie en de baan van de auto niet naar rechts lijkt te gaan, dan ga ik gewoon hoor. Ik weet niet hoe lang jij nodig hebt om weg te rijden en eventueel te reageren, maar ik neem rotondes gewoon vlot en wordt daarbij niet echt opgehouden door mensen die richtingaanwijzers en consorten vergeten te gebruiken.

Verder denk ik dat je rotondes te veel ziet als een kruispunt, maar dat zijn ze echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Het is niet de bedoeling dat je op de rotonde naar links knippert. Tenzij je op een tweebaans rotonde van de rechter- naar de linkerstrook wilt, maar dan heb je niet goed voorgesorteerd. In de laatste 100 meter voor het oprijden van de rotonde geef je wel richting aan: rechts voor rechts, geen voor rechtdoor en links voor driekwart rond. Net als bij een kruispunt dus. Maar die knipper naar links kun je toch echt gewoon uitzetten op de rotonde! In België is het zelfs verplicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Gluten Parody op 17-08-2008 20:48 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:00:
Op een rotonde KUN je NIET linksaf. Je gaat driekwart rond wat mij betreft, maar in Nederland ga je NIET linksaf op een rotonde.
Waar zag je 'op een rotonde' staan? Wijs eens aan alsjeblieft.
Als ik geen richtingaanwijzer naar rechts zie en de baan van de auto niet naar rechts lijkt te gaan, dan ga ik gewoon hoor. Ik weet niet hoe lang jij nodig hebt om weg te rijden en eventueel te reageren, maar ik neem rotondes gewoon vlot en wordt daarbij niet echt opgehouden door mensen die richtingaanwijzers en consorten vergeten te gebruiken.
We hebben niet eens besproken over wat voor afstanden, snelheden en verschillen in plaats tov de rotonde we het hebben, en jij kan al aannames doen over jouw 'vlotheid' tov de mijne?
Verder denk ik dat je rotondes te veel ziet als een kruispunt, maar dat zijn ze echt niet.
Volgens mij heb je moeite met de echte vraag te beantwoorden: wat wil je bereiken door mensen niet meer naar links te laten aanwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 20:47

Luke!

#Treinbaas
Gluten Parody schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:45:
Het is niet de bedoeling dat je op de rotonde naar links knippert. Tenzij je op een tweebaans rotonde van de rechter- naar de linkerstrook wilt, maar dan heb je niet goed voorgesorteerd. In de laatste 100 meter voor het oprijden van de rotonde geef je wel richting aan: rechts voor rechts, geen voor rechtdoor en links voor driekwart rond. Net als bij een kruispunt dus. Maar die knipper naar links kun je toch echt gewoon uitzetten op de rotonde! In België is het zelfs verplicht.
In Nederland is dus voorgeschreven bij driekwart rondrijden naar links te knipperen en bij het naderen van de afslag die je moet hebben de richtingaanwijzer naar rechts aan te zetten. In dit land is het dus "wel de bedoeling" om in voorkomende gevallen op de rotonde de richtingaanwijzer naar links te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Voorgeschreven door de instantie die de rij-examens aflegt, maar het is niet vastgelegd in de wet en dus niet strafbaar als je niet naar links knippers op een enkelbaans rotonde.

In de wet is in principe alleen vastgelegd dat je richting moet aangeven als je van baan wisselt en het afslaan (de rest van de opsomming komt min of meer neer op deze twee punten). En dat gebeurd niet bij een enkelbaansrotonde als het bijvoorbeeld driekwart neemt. Dat is waarom er discussie over is.

Grappige is dat hier al in 2004 dezelfde discussie is, met een poll: 93% knippert wél naar links.

Wikipedia: Rotonde (verkeer)
Richting aangeven
Bij het afslaan van de rotonde is het verplicht richting aan te geven naar rechts. In de Nederlandse rijopleiding wordt aangeleerd naar links richting aan te geven bij het voor 3/4 nemen van de rotonde. Dit is echter niet verplicht, en in België, Duitsland en Oostenrijk zelfs verboden.
Alleen jammer dat er niet uitgelegd wordt waarom het o.a. in onze buurlanden verboden is.

Leuk plaatje trouwens in het artikel:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/d/d0/Rotonderichting.gif/180px-Rotonderichting.gif
Alleen wordt daar niet geknipperd naar links :P

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:52:
[...]

Waar zag je 'op een rotonde' staan? Wijs eens aan alsjeblieft.
Je hebt gelijk dat je het nergens vermeld.
We hebben niet eens besproken over wat voor afstanden, snelheden en verschillen in plaats tov de rotonde we het hebben, en jij kan al aannames doen over jouw 'vlotheid' tov de mijne?
Dat kan ik niet, maar je zegt dat je net pas je rijbewijs hebt. En zonder daarbij neerbuigend te doen zeg ik dat je zelf nog lang niet zoveel rotondes hebt gereden als ik.
Volgens mij heb je moeite met de echte vraag te beantwoorden: wat wil je bereiken door mensen niet meer naar links te laten aanwijzen?
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Maar ik zie ook niet in dat jouw redenatie over een mogelijk teruggekaatste vraag voldoenend is.

En met alle respect waardeer ik het dat je je wilt houden aan de aanbevolen regels, maar ik stel: In de praktijk zal het niemand wat interesseren. Want niemand heeft er wat aan dat jij driekwart rond wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:52:
Wat wil je bereiken door mensen niet meer naar links te laten aanwijzen?
Dat je geen verwarring meer schept op tweebaansrotondes. Wil je driekwart rond, dan knipper je links tijdens het naderen van de rotonde. Bij een tweebaansrotonde doe je dit toch al omdat je voorsorteert in de linker rijstrook.
Luccus schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:08:
In Nederland is dus voorgeschreven bij driekwart rondrijden naar links te knipperen
Vóór de rotonde knipperen ja, net zoals het naderen van een kruising. Is zelfs verplicht. Maar zodra je op de rotonde rijdt ga je rechtdoor op een eenrichtingsweg. Dus zolang je niet van rijstrook wisselt (wat je ook niet moet willen op een tweebaansrotonde) mag de linkerknipper uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mág uit, maar waarom leert het CBR dan anders en waarom is het dan weer wel verboden in onze buurlanden?

Niet echt consistent.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:33:
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Maar ik zie ook niet in dat jouw redenatie over een mogelijk teruggekaatste vraag voldoenend is.

En met alle respect waardeer ik het dat je je wilt houden aan de aanbevolen regels, maar ik stel: In de praktijk zal het niemand wat interesseren. Want niemand heeft er wat aan dat jij driekwart rond wilt.
Dat is het punt van de discussie niet. Het punt van de discussie is:
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:51:
En dan meteen het naar links knipperen maar verbieden als zijnde nergens voor nodig en alleen maar verwarring stichtend.
Verbieden omdat het verwarring sticht, blijkbaar. Ik denk niet dat het verwarring sticht, sterker nog, dat doet het uberhaupt niet naar mijn mening, en het kan zelfs handig zijn. Hoeft niet, maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Linker knipper aan laten op rotonde is (in NL) niet verboden, maar ook niet nodig en soms zelfs verwarrend. In mijn recente theorieboek van Verjo staat het ook zo beschreven: zodra op rotonde -> knipper uit en pas weer knipperen als je je afslag nadert. Ik neem aan dat het CBR dit dus ook hanteert, misschien kan iemand dit bevestigen. En waarom zou je ook blijven knipperen? Iemand die de rotonde op wil moet gewoon op jou wachten, tenzij hij je rechterknipper ziet. Niks onduidelijks aan. Ik zie het trouwens bijna nooit dat iemand links blijft knipperen op de rotonde (regio Utrecht).

@ Kryz: het kan zeker verwarrend zijn op tweebaansrotondes. Dan hoor je gewoon niet naar links te knipperen tenzij je van de rechter naar de linkerstrook gaat, en dat komt niet voor als je goed voorsorteert. In dit opzicht heeft een rotonde gewoon dezelfde status als een rechte eenrichtingsweg.

[ Voor 33% gewijzigd door Gluten Parody op 17-08-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gluten Parody schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:55:
Linker knipper aan laten op rotonde is (in NL) niet verboden, maar ook niet nodig en soms zelfs verwarrend. In mijn recente theorieboek van Verjo staat het ook zo beschreven: zodra op rotonde -> knipper uit en pas weer knipperen als je je afslag nadert.
Maar als je toch op de juiste manier de rotonde neemt werkt het toch ook zo? De procedure, laten we even uitgaan van een 2-baans rotonde:

1) voorsorteren voor de rotonde op linkerrijstrook, richtingaanwijzer naar links
2) rotonde oprijden, ongeveer op een kwart van de rotonde ben je volledig in de linkerrijstrook, en dat is ook het moment dat je je richtingaanwijzer uit hoort te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
Motrax schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:17:
Voorgeschreven door de instantie die de rij-examens aflegt, maar het is niet vastgelegd in de wet en dus niet strafbaar als je niet naar links knippers op een enkelbaans rotonde.

In de wet is in principe alleen vastgelegd dat je richting moet aangeven als je van baan wisselt en het afslaan (de rest van de opsomming komt min of meer neer op deze twee punten). En dat gebeurd niet bij een enkelbaansrotonde als het bijvoorbeeld driekwart neemt. Dat is waarom er discussie over is.

Grappige is dat hier al in 2004 dezelfde discussie is, met een poll: 93% knippert wél naar links.

Wikipedia: Rotonde (verkeer)

[...]
Alleen jammer dat er niet uitgelegd wordt waarom het o.a. in onze buurlanden verboden is.

Leuk plaatje trouwens in het artikel:
[afbeelding]
Alleen wordt daar niet geknipperd naar links :P
Vreemd, in al die jaren dat wij al op vakantie gaan naar Oostenrijk, staat er vrolijk bij iedere rotonde "pinkeln beim verlassen" of iets in die trend :')

Hoezo is dat dan verboden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 09:12

Chakotay

Lick here to continue

SyS_ErroR schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 23:09:
[...]

Vreemd, in al die jaren dat wij al op vakantie gaan naar Oostenrijk, staat er vrolijk bij iedere rotonde "pinkeln beim verlassen" of iets in die trend :')

Hoezo is dat dan verboden?!
Dat betekent dat je moet knipperen als je de rotonde moet verlaten :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben jij links en rechts door elkaar aan het halen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp is het verboden in andere landen om op de rotonde je richtingaanwijzer links te gebruiken terwijl er in NL geen duidelijkheid over bestaat (als in: het moet of het is verboden). Mij (moet nog beginnen met theorie en dan pas rijlessen) lijkt mij het meest logische bij ouderwetse rotondes (1 baans dus): Je komt bij de rotonde, kijkt of andere automobilisten die aan komen rijden de rechter richtingaanwijzer aan hebben, zo niet >> optrekken maar. En wanneer jij dan bij de juiste afslag bent: rechter richtingaanwijzer aan en afslaan. Bij tweebaans rotondes moet je eerst voorsorteren, dus dan is het al duidelijk voor iedereen wat wie gaat doen. Sorteer je fout voor, dan is dat je eigen schuld en veroorzaak je daardoor verwarring omdat anderen niet kunnen vertrouwen opdat jij juist voorgesorteerd stond. Eenmaal voorgesorteerd en groen, optrekken, naar je afslag toe en rechter knipperlicht aan.

Ofwel: ik zou zelf in de praktijk ook alleen mijn rechter knipperlicht/richtingaanwijzer gebruiken. Alleen knipperen wanneer je afslaat, anders niet. Tis puur om aan te geven welke richting je opgaat en aangezien je een rotonde alleen rechtsom kunt benaderen en zodoende elke afslag rechts verlaat moet je je rechter richtingaanwijzer gebruiken. Ga je rechtdoor, dus kom je van zuid en ga je naar noord of vice versa of van oost naar west en vice versa dan geef je dus pas bij waar je afslaat aan: ik ga de rotonde verlaten, ik ga rechtsaf. Geen linkerknipperlicht die daar aan te pas hoeft te komen. Ook bij driekwart of een heel rondje rond niet. Dat is iig voor mij common sense/boeren verstand/pick a name.

Maar ik zal het vast fout hebben, omdat ik bij menig online theorie test ook altijd teveel foute antwoorden geef omdat mijn logisch beredeneren niet strookt met de voorgeschreven regels van 't CBR voor het theoriecertificaat. Brengt mij bij de vraag: hoe schrijft het CBR het voor bij theorie examens? Dat is immers de plek waar gevraagd wordt naar je kennis van de verkeersregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
jou logica is ook anders omdat je nooit gereden hebt. veel regels zijn opzich vrij logisch hoor.

Ik knipper eigenlijk nooit naar links. Kijk ook altijd of er uberhaupt iemand aan komt voor ik knipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30
Joosie200 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 00:39:
Brengt mij bij de vraag: hoe schrijft het CBR het voor bij theorie examens? Dat is immers de plek waar gevraagd wordt naar je kennis van de verkeersregels.
Ze bedenken alles met het oog op de veiligheid (van zowel jezelf als van anderen). Vaak kun je kiezen voor het veiligste antwoord :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:06
Gluten Parody schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:55:
Linker knipper aan laten op rotonde is (in NL) niet verboden, maar ook niet nodig en soms zelfs verwarrend. In mijn recente theorieboek van Verjo staat het ook zo beschreven: zodra op rotonde -> knipper uit en pas weer knipperen als je je afslag nadert. Ik neem aan dat het CBR dit dus ook hanteert, misschien kan iemand dit bevestigen. En waarom zou je ook blijven knipperen? Iemand die de rotonde op wil moet gewoon op jou wachten, tenzij hij je rechterknipper ziet. Niks onduidelijks aan. Ik zie het trouwens bijna nooit dat iemand links blijft knipperen op de rotonde (regio Utrecht).

@ Kryz: het kan zeker verwarrend zijn op tweebaansrotondes. Dan hoor je gewoon niet naar links te knipperen tenzij je van de rechter naar de linkerstrook gaat, en dat komt niet voor als je goed voorsorteert. In dit opzicht heeft een rotonde gewoon dezelfde status als een rechte eenrichtingsweg.
Van mijn instructrice moest ik blijven knipperen op de rotonde. Op mijn examen heb ik dat ook gedaan tot ik opschoof naar de rechterbaan (uiteraard richting naar rechts aangevend) en daar kreeg ik geen commentaar op. Ik zie ook weinig ruimte voor verwarring omdat je alleen knippert zolang je op de binnenste baan zit (bij tweebaansrotondes); je kunt dan dus niet verder naar links. Ik ben het wel met je eens dat het ook weinig toevoegt.

Samengevat: alleen knipperen naar rechts als je eraf gaat is prima, maar je kunt voor de rotonde ook aangeven dat je driekwart rond (of helemaal rond) wilt, waarbij je je richting op de rotonde misschien het best uit kunt zetten (ook omdat het in andere landen dus verboden schijnt te zijn).
Volgens mij moet iedereen daarmee kunnen leven; de echte problemen zijn mensen die geen richting aangeven en een lange discussie die dit topic vervuilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Quote uit het motorforum-topic:
Mensen kijken naar knipperlichten om te kijken of ze hun auto of vrachtwagen of whatever 'ervoor' kunnen gooien. als jij dus je LINKER knipperlicht aan zet ZIEN die ALLEEN maar een knipperlicht en rijden de rotonde op. Zelf heb ik het bij extreem drukke rotondes al enkele malen meegemaakt dat mensen de rotonde oprijden omdat ze een knipperlicht zien en DENKEN dat je afdraait, dat het de linker is ipv de rechter, dat boeit ze niet, en ik geef ze ergens niet eens ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 00:39:
Dus als ik het goed begrijp is het verboden in andere landen om op de rotonde je richtingaanwijzer links te gebruiken terwijl er in NL geen duidelijkheid over bestaat (als in: het moet of het is verboden). Mij (moet nog beginnen met theorie en dan pas rijlessen) lijkt mij het meest logische bij ouderwetse rotondes (1 baans dus): Je komt bij de rotonde, kijkt of andere automobilisten die aan komen rijden de rechter richtingaanwijzer aan hebben, zo niet >> optrekken maar. En wanneer jij dan bij de juiste afslag bent: rechter richtingaanwijzer aan en afslaan. Bij tweebaans rotondes moet je eerst voorsorteren, dus dan is het al duidelijk voor iedereen wat wie gaat doen. Sorteer je fout voor, dan is dat je eigen schuld en veroorzaak je daardoor verwarring omdat anderen niet kunnen vertrouwen opdat jij juist voorgesorteerd stond. Eenmaal voorgesorteerd en groen, optrekken, naar je afslag toe en rechter knipperlicht aan.

Ofwel: ik zou zelf in de praktijk ook alleen mijn rechter knipperlicht/richtingaanwijzer gebruiken. Alleen knipperen wanneer je afslaat, anders niet. Tis puur om aan te geven welke richting je opgaat en aangezien je een rotonde alleen rechtsom kunt benaderen en zodoende elke afslag rechts verlaat moet je je rechter richtingaanwijzer gebruiken. Ga je rechtdoor, dus kom je van zuid en ga je naar noord of vice versa of van oost naar west en vice versa dan geef je dus pas bij waar je afslaat aan: ik ga de rotonde verlaten, ik ga rechtsaf. Geen linkerknipperlicht die daar aan te pas hoeft te komen. Ook bij driekwart of een heel rondje rond niet. Dat is iig voor mij common sense/boeren verstand/pick a name.

Maar ik zal het vast fout hebben, omdat ik bij menig online theorie test ook altijd teveel foute antwoorden geef omdat mijn logisch beredeneren niet strookt met de voorgeschreven regels van 't CBR voor het theoriecertificaat. Brengt mij bij de vraag: hoe schrijft het CBR het voor bij theorie examens? Dat is immers de plek waar gevraagd wordt naar je kennis van de verkeersregels.
Goed inzicht voor een beginner en een paar houtsnijdende opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 23:05:
[...]

Maar als je toch op de juiste manier de rotonde neemt werkt het toch ook zo? De procedure, laten we even uitgaan van een 2-baans rotonde:

1) voorsorteren voor de rotonde op linkerrijstrook, richtingaanwijzer naar links
2) rotonde oprijden, ongeveer op een kwart van de rotonde ben je volledig in de linkerrijstrook, en dat is ook het moment dat je je richtingaanwijzer uit hoort te doen
Voor het voorsorteren knipperen, dat moet, zodra je oprijdt kinippers uit, want dan heeft het geen functie meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Misschien even afsplitsen naar nieuw topic: 'Richting aangeven op rotonde'...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nieuw vraagje dan maar? :P

Ik heb de rijscholen in mijn woonplaats vergeleken met elkaar op rijschoolgegevens.nl En nu zijn er twee rijscholen met een max van 25 plaatsen. Maar de ene rijschool scoort als slagingspercentage: 70 - 76 1ste keer, 70 - 76 2de keer (dus herexamen). De 2de rijschool scoort als slagingspercentage: 76 - 80 1ste keer, 51 - 55 2de keer. Zelf had ik ´t idee, ik pak rijschool 1. Want gemiddeld gezien scoort die constanter, daarnaast krijg je daar 1 rijles van 60 min. i.p.v. 50 min bij rijschool 2. En voor hetzelfde geld (1545 euro) krijg je dan bij rijschool 1 een lespakket van 30 uur rijlessen + theorie + theorie boek + theorie her + EV + TTT + rijexamen terwijl rijschool 2 dat allemaal aanbiedt maar dan slechts 25 uur rijlessen aan je uitbesteed. Een verschil van 5 hele rijles uren.

Is het zo dat bij rijscholen het percentage voor herexamens lager ligt omdat er al veel meer mensen bij de 1ste keer geslaagd zijn? (en dus niet meer een herexamen nodig hebben >> minder aanmeldingen voor herexamens >> lager slagingspercentage herexamen vanwege minder kandidaten die opkomen) Of worden die slagingspercentages anders berekend? Is er iemand die daar meer vanaf weet of moet ik dan maar even een email sturen naar ´t CBR? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Het lijkt me dat de slagingspercentages voor de herexamens bepaald worden op de groep mensen die het examen voor de Xe keer doen (met X > 1), dus onafhankelijk van de groep die het voor de 1e keer doet.

Voorbeeldje/uitleg. Rijschool X heeft 100 examens per tijdvak, met als slagingspercentages 80% voor mensen die het de 1e keer doen en 50% voor mensen die een herexamen doen. De verdeling 1e keer/herexamen voor dit tijdvak van die school is bijvoorbeeld 60% 1e keer/40% herexamen.

Van de 60 mensen die het de eerste keer hebben gedaan slaagden er 80%, dus 48 mensen. 12 mensen haalden het helaas niet.
Dan waren er nog 40 mensen die het voor de 2e keer of vaker probeerden. Hiervan slaagde slechts 50%, dus 20 mensen. De overige 20 slaagden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Je kunt het slagingspercentage na 2 examens ff uitrekenen.

Rijschool 1:
73% slaagt eerste keer, 19% slaagt tweede keer = 91% geslaagd met 2 of minder examens.
11% heeft een derde examen nodig.

Rijschool 2:
78% slaagt eerste keer, 12% slaagt tweede keer = 90% geslaagd met 2 of minder examens.
10% heeft een derde examen nodig.

Bij rijschool 2 slagen meer mensen voor hun eerste examen. Na twee examens is de stand bijna gelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 18-08-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gaat dat klote zeg, als je net een uurtje geslapen hebt en het 1 op de andere moment in de auto zit :P Eigenlijk op een seconde te lang gewacht te hebben op groen licht niet bijzonders veel gebeurd, op bijna 1 incident na, bestuurder die niet zijn rijrichting inkijkt bij het afslaan, immers was ik rechtdoorgaandverkeer en meneer gooit zijn bus zo op de weg waardoor m'n instructeur en ik op allebei op de rem trapte ( :D ) .. Wat een banaan ook.. Kijk eerst de richting die je in wilt gaan alvorens je je wagen op de weg gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Gezakt op een invoegende vrachtwagen waar ik voor dacht te kunnen maar m'n examinator 't niet mee eens was, #^&#$%. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Oei oei, nooit risico's nemen op het examen. Helaas, volgende keer beter! Als dat alles was dan moet het volgende keer geen probleem zijn.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Sowieso onnozel dat je voor 1 zo'n foutje het examen niet haalt...

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 21:28

Exigence

dnkroz

[...]

Nee, maar als je links richting aangeeft geef je wel aan dat mensen je rechts voorbij kunnen, en die mogen je dan ook rechts voorbij. Dus mocht je stilstaan op een rotonde en moet jij nog verder over de rotonde dan kan de rest achter je de afslag waar je stilstaat wel nemen. Al is het maar een éénbaans rotonde.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 19-08-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:23:
Het is natuurlijk lastig te zeggen, we waren er allemaal niet bij, maar mijn ervaring met 2 examinatoren is dat ze toch op zeer redelijke gronden bepalen of iemand geslaagd is of niet. Dit zal misschien de belangrijkste reden geweest zijn, maar misschien heeft de examinator over de gehele linie het idee gehad dat hij nog niet klaar was om te gaan rijden. En ik weet niet of de leerling in kwestie het hiermee eens was, maar ik ben van mening dat het maar al te vaak voorkomt dat leerlingen zelf totaal niet kunnen inschatten of het goed ging of niet, en of ze er klaar voor zijn of niet. Mijn zelfreflectieformulier was exact zo ingevuld als dat mijn examinator het gedaan zou hebben, maar dat komt blijkbaar niet heel vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Dennahz schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:23:
Of zoals mijn voorganger zegt inderdaad de laatste druppel. Inschattingsfoutjes met grote gevolgen?

Default blanke hetero

Pagina: 1 ... 10 ... 37 Laatste