Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Exigence schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:28:
[...]

Nee, maar als je links richting aangeeft geef je wel aan dat mensen je rechts voorbij kunnen, en die mogen je dan ook rechts voorbij. Dus mocht je stilstaan op een rotonde en moet jij nog verder over de rotonde dan kan de rest achter je de afslag waar je stilstaat wel nemen. Al is het maar een éénbaans rotonde.
AFAIK mocht je alleen rechts inhalen bij file of als je rechts van een blokmarkering rijdt. Een eenstrooks rotonde heeft geen blokmarkering, en als het vaststaat op de rotonde is er sprake van file. Wat is dan de noodzaak van links richting aangeven, het maakt rechts inhalen in filesituaties op de rotonde niet legaler dan het al is.
Natuurlijk kan ik altijd nog besluiten om rechts af te slaan omdat ik het stilstaan zat ben, maar aangezien ik dan afwijk van mijn huidige richting ben ik toch verplicht om te kijken en richting aan te geven. Dat kan ik echter ook besluiten als ik de richtingaanwijzer naar links aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Rechts inhalen mag bij blokmarkeringen, files én op en voor rotondes. Dat laatste is bepaald via artikels 47 en 48 van de RVV 1990. Zelfs als het een brede éénstrooksrotonde is (al kan ik daar nu even geen bron van vinden :S)

[ Voor 12% gewijzigd door sub0kelvin op 19-08-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Ebayzo schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:22:
[...]
Of zoals mijn voorganger zegt inderdaad de laatste druppel. Inschattingsfoutjes met grote gevolgen?
Volgens m'n examinator ging het daarvoor prima, na die actie, waarbij hij dus in de ankers ging heb ik nog wel 'n paar keer teveel over m'n schouder gekeken, maar daarop was ik niet gezakt, aldus de vriendelijke man... Toch wel jammer, maar goed, her moet prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exigence schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:28:
[...]

Nee, maar als je links richting aangeeft geef je wel aan dat mensen je rechts voorbij kunnen, en die mogen je dan ook rechts voorbij.
Dat is dan geen 1duidig signaal en als zodanig ongewenst.
Of moet je maar raden wat iemand die linksknippert eigenlijk wil gaan doen of niet?
Ik ben daar dus falikant tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ebayzo schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:20:
Oei oei, nooit risico's nemen op het examen.
Trust me, dan gaan ze zeiken over het feit dat je niet besluitvaardig genoeg bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:25:
Dat is dan geen 1duidig signaal en als zodanig ongewenst.
Of moet je maar raden wat iemand die linksknippert eigenlijk wil gaan doen of niet?
Wat is er onduidelijk aan iemand die naar links knipperd? Die wil naar links tov zijn huidige locatie. Aangezien het een rotonde is, is dat niet mogelijk en weet je dus dat die persoon op de rotonde blijft.
Ik ben daar dus falikant tegen.
Prima, jouw mening. Ik blijf iig naar links knipperen zoals dat bij mijn rijlessen geleerd is. Verder vind ik persoonlijk dat je wel heel erg fel reageerd op dit ene onderwerp (welke nu eigenlijk al erg uitgemolken is in dit topic) en het is iets waar we blijkbaar toch nooit uitkomen. In ieder geval geeft het CBR aan dat ze het liever zien dat men op de rotonde naar links aangeeft op het moment dat je naar links wilt tov je start positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Oeps. :$
Vandaag dus met een groepje theorie bijscholing gehad (1tje was 3x gezakt en ander 2x voor theorie) en een paar vragen gesteld, veel uitleg gekregen enzo. Kregen we een test, uiteindelijk bleek dat de moeilijkste van allemaal te zijn maar goed. Ik die gemaakt, aantal rot vragen, verkeerde plaatjes erbij, instinkers, etc, al met al was mijn gevoel niet echt goed hierover. Bleek ik uiteindelijk nog in de middelmoot te zitten

met 22 fouten. :X

Like wtf... Dat word dus hard leren. :+

Praktijk gaat wel goed, zit op schema en het gaat wel lekker. Soms wil ik nog wat te snel, en soms gaat t weer te langzaam. Maar geen afslaande motor meer gehad, of echt fouten gemaak. Ook al leren tanken ( :+ ), en nog wat dingen. Een echte hellingsproef gedaan, lastig om op toeren te blijven trouwens, en nog wat dingen. Ik en hij vonden het zo goed gaan om volgende week laatste vakantie week maar eens een les van 2 uur te pakken, ben benieuwd. :Y)

Maar het bevalt me wel het rijden opzich, sommige dingen zijn wel erg overdreven en irritant maar goed, is nodig blijkbaar. Theorie is een ander verhaal, daar heb ik me nog wel op verkeken. Gelukkig bleef het bij 10 euro voor een avondje deze keer, en geen 35 euro bij het echt examen. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb destijds theorielessen bij mijn rijinstructeur genomen, kostte iets van 65 euro voor stuk of 6 lessen. Uiteindelijk examen gedaan en zoals de rijinstructeur voorspelde, had iedereen van de lesgroep op 1 na het gehaald. Dat had hij de dag voor het examen voorspeld, was altijd zo zei ie...
Zelf ben ik geslaagd met 1 fout, welke te maken had met stilstaan op/naast een fietsstrook, dat mocht blijkbaar niet om iemand uit te laten, maar ja, hoe kon ik dat nou weten, dat deed ik elke week bij de rijles zodat ik mezelf op school kon uitzetten :P
Theorieboek had ik al, maar die was ietwat verouderd, de fietsers van rechts hadden toen nog geen voorrang in dat boek. Heb het boek 1x doorgekeken en verder was alles wel blijven hangen van de theorielessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:15:
[...]

1-Wat is er onduidelijk aan iemand die naar links knipperd? Die wil naar links tov zijn huidige locatie. Aangezien het een rotonde is, is dat niet mogelijk en weet je dus dat die persoon op de rotonde blijft.

[...]

2-Prima, jouw mening. Ik blijf iig naar links knipperen zoals dat bij mijn rijlessen geleerd is. Verder vind ik persoonlijk dat je wel heel erg fel reageerd op dit ene onderwerp (welke nu eigenlijk al erg uitgemolken is in dit topic) en het is iets waar we blijkbaar toch nooit uitkomen. In ieder geval geeft het CBR aan dat ze het liever zien dat men op de rotonde naar links aangeeft op het moment dat je naar links wilt tov je start positie.
1-Je snapt het dus nog steeds niet.
Op een rotonde rijdend heeft linksknipperen alleen zin om aan te geven dat men van strook wil wisselen.
DAAROM moet je niet knipperen als je driekwart rond wil.
Als je dat gewoon zo doet weet iedereen wat je wil.
Je onderschat het belang van eenduidige signalen.

2 doe dan maar lekker dom als kuddedier....

3 Als je knipperd en reageerd schrijfd moed je ook aangeefd schrijven.

4 Waar ik op reageer en hoe is mijn zaak , overigens heb ik 100% gelijk, we zijn er dus wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:12
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:18:
[...]

Op een rotonde rijdend heeft linksknipperen alleen zin om aan te geven dat men van strook wil wisselen.

4 Waar ik op reageer en hoe is mijn zaak , overigens heb ik 100% gelijk, we zijn er dus wel uit.
Dus de richtlijnen van het CBR zijn fout, en zijn rij-instructeur heeft het ook al bij het verkeerde eind.
Geeft ook wel weer stof tot nadenken.
Sluit gewoon een compromis en doe niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wth gast :D Hoevaak had je het gedaan al ?

Instinkers zijn er niet. Zodra een vraag met afbeelding gesteld wordt, moet je kijken, goed kijken, niet situatie Oh das antwoord B oneone!!!11 maar ook bij de borden en dergelijk die geillustreerd staan. Als je bedenkt dat veiligheid altijd voorop staat, geen dom sjonny-gedrag in het verkeer uitvoert en als laatst logische antwoorden lezen kan dan is dat theorie-examen een eitje.

Denk eerder dat je zal zakken op vragen zoals hoeveel profiel je minimaal hebben moet met je banden bijv.

spoiler:
1.6mm

Dus. Goed leren, veel examens per CD-Rom oefenen, en niet denken dat je het al kan op het theorie-examen :+ Die keer dat ik er zat ging 22+ mensen al naar huis zonder certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Wanneer je links (3/4) wilt gaan voordat je op de rotonde bent dan zet je het knipperlicht aan. Op de rotonde is het gewoon handig dat mensen die aan komen rijden weten welke kant je op gaat (knipperlicht aanlaten), maar het hoeft niet want een rotonde is een doorgaande weg. Knipperlicht naar rechts aan wanneer je eraf gaat.

Als ik zelf een rotonde nader dan verwacht ik ook gewoon dat wanneer mensen geen knipperlicht aan hebben rond blijven rijden evenals knipperlicht naar links.

Ik heb 100% gelijk, tenzij ik wat minder gelijk heb ;)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:18:
Wanneer heb jij voor het laatst rijexamen gedaan? Ik een half jaar geleden, en zo vergeetachtig ben ik echt niet hoor ;)

Flamen etc. doe je maar ergens anders, het doet de sfeer in dit topic in elk geval geen goed.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 kwart rond linkerknipperlicht aan is meer dan logisch. Iemand die voor mij van rechts op de rotonde wacht of aan komt rijden ziet wat ik doe, en stopt daarom ook. Op het moment dat je afslaat dan zet je je rechterknipperlicht gaan. Als ik zelf een rotonde kom naderen dan zou ik het op prijs stellen dat mijn mede-weggebruiker ook zijn knipperlicht gebruikt bij het afslaan of 3kwart rond, dat voorkomt dat ik namelijk compleet stil ga staan en in het beste geval lekker kan doorrollen.

Dus men die beweert dat dat niet nodig is is bullshit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:42:
Als ik zelf een rotonde kom naderen dan zou ik het op prijs stellen dat mijn mede-weggebruiker ook zijn knipperlicht gebruikt bij het afslaan of 3kwart rond.
Maar dat is het hele punt dus! Je zegt hier 2 dingen waarvan er eentje zonder meer waar is; bij het afslaan moet je knipperen. Dat bestrijdt ook niemand hier. Bij het driekwart rondgaan maakt het echter geen ruk uit. Als ik naar links knipper weet je dat je moet wachten, als ik niet knipper weet je ook dat je moet wachten (want je ziet dat ik niet ga afslaan).

Ik ben er zelf ook op tegen dat er naar links geknipperd wordt, met name omdat het gewoon inconsistent is qua regelgeving. Je kan zoals gezegd namelijk niet naar links op een eenrichtingsweg met alleen zijstraten naar rechts. Enige uitzondering is op een tweebaans rotonde van baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:42:
3 kwart rond linkerknipperlicht aan is meer dan logisch. Iemand die voor mij van rechts op de rotonde wacht of aan komt rijden ziet wat ik doe, en stopt daarom ook. Op het moment dat je afslaat dan zet je je rechterknipperlicht gaan. Als ik zelf een rotonde kom naderen dan zou ik het op prijs stellen dat mijn mede-weggebruiker ook zijn knipperlicht gebruikt bij het afslaan of 3kwart rond, dat voorkomt dat ik namelijk compleet stil ga staan en in het beste geval lekker kan doorrollen.

Dus men die beweert dat dat niet nodig is is bullshit :+
Iemand die aan komt rijden op een rotonde en een auto ziet zonder richtingaanwijzer hoort te stoppen. Bij een auto met richtingaanwijzer naar links hoort deze auto ook te stoppen, geen verschil.
Het enige wat telt bij rotondes is richtingaanwijzer naar rechts als je eraf gaat, of richting aangeven wanneer je van strook wisselt.
Dat jij onnodig richting aan wilt geven naar links omdat je de 3e of 4e afslag wilt pakken moet je zelf weten, je vertelt mij nml niks extras. De enige die er wat aan heeft is degene die achter je rijdt en geen zin heeft om achter jou aan te rijden, als zijn alternatieve route de 1e rechts is kan hij deze meteen nemen. Ik maak regelmatig dankbaar gebruik van deze mogelijkheid op een bepaalde rotonde, alhoewel het type irritante voorligger meestal ook het type is die totaal geen richting aangeeft.

Ik snap ook niet wat de ergernis tegen links aangeven op de rotonde is eigenlijk. Elke malloot weet dat iemand die links aangeeft op de rotonde gewoon de rotonde neemt in de gebruikelijke richting en hierop blijft rijden totdat er richting naar rechts wordt aangegeven. Enige waar ik me aan erger is die groep malloten die totaal geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde, of malloten die eerst de bocht al half nemen en dan nog even aangeven dat ze rechts gegaan zijn. Die laatste groep zie je ook veel op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, er zit een punt in wat jullie beide schrijven, maar waarom wordt het naar links aangeven op een rotonde dan toch 'geleerd' bij een rijschool dan wel verwacht op een examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Gluten Parody schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:52:
Misschien even afsplitsen naar nieuw topic: 'Richting aangeven op rotonde'...?
+1

Heb vanochtend mijn praktijkexamen gehaald :+
Ik kreeg clusteropdrachten. Motor is wel 2x afgeslagen, gewoon door de zenuwen 8)7. 1x bij het wegrijden van het cbr, en 1x een haakse bocht geprobeerd in z'n 4 te nemen :*)
Gelukkig ging verder alles goed. Heb niet hoeven parkeren/draaien, alleen een stopopdracht.

Wilde mijn rijbewijs net meteen al gaan aanvragen, is het gemeentehuis nog dicht |:( Om 13:00 nog een keer porberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

Maximus

There is no substitute

Ik ben 't meer eens met Erkens dan met flits flits. Wat mij is geleerd (2.5 jaar terug) is dat een rotonde niets anders is als een kruispunt waarbij je in plaats van echt afslaan, rond gaat.

Ga je links af (3/4e op de rotonde) links aangeven met je richting aanwijzer, ga je rechtsaf (1/4e) dan rechts aangeven. Ga je rechtdoor niets aangeven en bij het passeren van de 1/4e afslag, richting aangeven naar rechts.

Lijkt mij vrij helder en logisch. Immers knipperlicht naar links impliceert dat ik op de rotonde blijf gezien dat ik geen afbuigende richting aangeef en is voor mensen die op de rotonde toekomen geheel helder.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Waarom vergeten mensen dat je op een rotonde ook helemaal rond kan gaan en dus heeft het knipperen naar links totaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:26:
[...]

Wth gast :D Hoevaak had je het gedaan al ?
Ik heb een paar keer het boek doorgelezen (een keer of drie) en nu dus de 1e test bij de rijschool, viel erg tegen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01

sjaakaq

It might get loud

me_mrtn schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:23:
Waarom vergeten mensen dat je op een rotonde ook helemaal rond kan gaan en dus heeft het knipperen naar links totaal geen nut.
Mij is geleerd dat knipperen naar links=aangeven dat je aan de binnenkant van de rotonde blijft. Als je 3/4e rond gaat, zet je hem dan ook na de eerste afslag uit omdat je vanaf daar langzaam naar buiten gaat schuiven. Als je 4/4e rond gaat zet je hem halverwege uit, omdat je dan langzaam naar buiten gaat...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ik laat hem gewoon aan. Handig voor andere weggebruikers in sommige gevallen en je hoeft alleen eenmalig aan je knipperlicht te zitten (om naar rechts te zetten) als je van de rotonde afgaat.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximus schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:26:

Lijkt mij vrij helder en logisch. Immers knipperlicht naar links impliceert dat ik op de rotonde blijf gezien dat ik geen afbuigende richting aangeef en is voor mensen die op de rotonde toekomen geheel helder.
Een 100% overbodig signaal.

Je knippert op een doorgaande weg ook naar links als je een afslag naar rechts passeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:33:

Je knippert op een doorgaande weg ook naar links als je een afslag naar rechts passeert?
Ik was niet op de hoogte van het feit dat een rotonde gelijk staat aan een doorgaande weg! Ik leer iedere dag weer bij. :)

Dat wordt trouwens interessant met doorgaand verkeer... Daar kan je uren mee zoet zijn! :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:27:
[...]

Mij is geleerd dat knipperen naar links=aangeven dat je aan de binnenkant van de rotonde blijft. Als je 3/4e rond gaat, zet je hem dan ook na de eerste afslag uit omdat je vanaf daar langzaam naar buiten gaat schuiven. Als je 4/4e rond gaat zet je hem halverwege uit, omdat je dan langzaam naar buiten gaat...
Dat zijn signalen waar iemand die achter je rijdt niets mee kan.
Je gaat wat doen als je je knipperlicht uitzet.... WAAR BENT U MEE BEZIG?
Zwerven en zwabberen met verlichting.

Welke licht tot halfzwaar gestoorde heeft je dat geleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
leokennis schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:27:
[...]

Naar binnen schuiven is gevaarlijk. Mocht er één of andere goochemesallie zo handig zijn om binnen door te schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:35:
[...]

Ik was niet op de hoogte van het feit dat een rotonde gelijk staat aan een doorgaande weg! Ik leer iedere dag weer bij. :)

Dat wordt trouwens interessant met doorgaand verkeer... Daar kan je uren mee zoet zijn! :D
Functioneel is geen verschil, een rotonde is een weg met alleen afslagen naar rechts.
Maar mijn punt blijft: geen signalen uitzenden die:
-poly-interpretabel zijn
-onmogelijk maken een WEL functioneel signaal uit te zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:39:
[...]

Wanneer heb jij voor het laatst rijexamen gedaan? Ik een half jaar geleden, en zo vergeetachtig ben ik echt niet hoor ;)
Hahaha , ik ben in 1971 in 1 keer geslaagd.

Ik heb geen idee wat er toen onderwezen werd, en het zal mij een zorg zijn ook.

Flauwekul is flauwekul, ik heb inmiddels een paar kilometer gemaakt en let nauwelijks meer op wat anderen doen, dat interesseert me eigelijk zo goed als niet.
En als ik weer zo'n halve zool allerlei toeren zie doen op een rotonde dan ontwikkelen zich bij mij wat ideetjes.
Dus; kom bij mij niet met : het is mij geleerd dat enz. , dat geloof ik wel en boeit mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:36:
[...]

Dat zijn signalen waar iemand die achter je rijdt niets mee kan.
Je gaat wat doen als je je knipperlicht uitzet.... WAAR BENT U MEE BEZIG?
Zwerven en zwabberen met verlichting.

Welke licht tot halfzwaar gestoorde heeft je dat geleerd?
Och, mwoah, het CBR, die de rijbewijzen uitdeelt enzo...
me_mrtn schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:38:
[...]

Naar binnen schuiven is gevaarlijk. Mocht er één of andere goochemesallie zo handig zijn om binnen door te schieten...
Ik heb het nergens over naar binnen schuiven. Als je op een meerbaansrotonde 3/4e of 4/4e gaat, begin je op de binnenste baan en ga je later naar de buitenste baan.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:45:
Maar mijn punt blijft: geen signalen uitzenden die:
-poly-interpretabel zijn
Ik ga het nog 1 keer proberen te vragen - let op, komt ie - wat kan er mis gaan als je links knippert? Wat voor gevaar kan er ontstaan? Wat levert verwarring op? Dit heb je nog geen enkele keer weten duidelijk te maken. Dat is ook logisch; het CBR zegt niet voor niets dat het gewoon toegestaan is. Als het gevaar op zou leveren dan zou het per direct verboden worden.

Doe anders nog eens een bijscholingscursusje - het examen is een heel klein beetje moeilijker geworden in de afgelopen tijd.

Overigens, wat is precies je doel in dit topic? Dit gaat over rijbewijzen. Naast het feit dat je hem hebt, is je toegevoegde waarde zeer beperkt in dit topic: je rijbewijs heb je 100 jaar geleden gehaald, wat niet echt meer te vergelijken is met het heden, je hebt weinig tot geen actuele kennis van het theorie- en het praktijkexamen, en je doel is niet om mensen te helpen in dit topic, maar om een punt te maken dat een regel veranderd moet worden. Daar moet je niet hier voor zijn, maar bij het CBR / RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:54:
Ik heb geen idee wat er toen onderwezen werd, en het zal mij een zorg zijn ook.

Flauwekul is flauwekul, ik heb inmiddels een paar kilometer gemaakt en let nauwelijks meer op wat anderen doen, dat interesseert me eigelijk zo goed als niet.
Ik mag hopen jou nooit op de weg tegen te komen :X Ik begrijp dan ook niet waarom jij een aanstoot neemt aan signalen die andere weggebruikers maken als ze op een rotonde rijden, het interesseert je helemaal niks, verkeersregels maken wat jou betreft niks uit.

Sorry hoor, jij bent (als ik het zo lees) een groot gevaar op de weg als je bijna nooit let op de overige weggebruikers en wat ze doen... (vraag me dus sowieso af hoe je het opmerkt dat mensen richting naar links aangeven :P )
En als ik weer zo'n halve zool allerlei toeren zie doen op een rotonde dan ontwikkelen zich bij mij wat ideetjes.
Dus; kom bij mij niet met : het is mij geleerd dat enz. , dat geloof ik wel en boeit mij niet.
Ik denk eerder dat je even wat kritischer naar jezelf mag gaan kijken als dit je eind oordeel is.

Maar laten we nu weer ontopic verder gaan, eventueel kan je een nieuw topic ofzo hierover openen voor het overzicht en om je standpunt verder duidelijker te maken :)

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

En een goede frisse morgen weer allemaal :)

Gister mijn 1e echte rijles gedaan, alle hoeken van Amsterdam-West gezien, ging over het algemeen goed. 1 keer sjeesde ik een rotonde over waarbij ik potentieel moordenaar had kunnen zijn als er fietsers over hadden gestoken, maar de andere rotondes daarvóór en daarná deed ik wel goed (zonder gas rustig doorrollen en om je heen kijken naar andere verkeersgebruikers). Tsja verder het standaard verhaal, ik was er best tevreden over. Volgen nu nog 19 lesjes :+

Oja, en de snelweg weer op naar huis:

"En hier mag je weer gas geven tot je op de 120 zit.
- 120?
Jazeker 120."

Ik zat nog maar op 70/80 dus ik planken :*) Vond ie niet zo leuk O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Murk op 21-08-2008 10:04 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik zat nog maar op 70/80 dus ik planken :*) Vond ie niet zo leuk O-)
Ik snap niet wat daar op tegen is eigenlijk. Als ik sneller mag rijden (50 > 70, 90 > 120) dan druk ik het gas ook volledig in tot ik op de 70 of 120 zit. Waarom zou je dat traag doen?

Twitter

Verwijderd

Dennahz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:08:
Ik snap niet wat daar op tegen is eigenlijk. Als ik sneller mag rijden (50 > 70, 90 > 120) dan druk ik het gas ook volledig in tot ik op de 70 of 120 zit. Waarom zou je dat traag doen?
Vanwege milieubewust rijden zou je dat misschien net niet op full-power moeten doen, maar mijn instructrice was er nogal resoluut in: te langzaam rijden op de snelweg kan gevaarlijk zijn, dus zo snel mogelijk naar de maximumsnelheid, dus vol het gas intrappen. Maar ja, het ligt er ook aan hoe druk het is (is het nodig), hoe lang je al lest (eerste les misschien niet het beste moment om vol in te trappen) en wat voor auto het om gaat (in een nieuwe Golf TDI hoef je niet vol het gas in te stampen, in een Golf SDI, zeker als die wat ouder is, zou ik het zeker wel doen).

Maar zonder achterliggende info zie ik het probleem ook niet zo.

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:33:
[...]

Je zegt het precies goed een doorgaande weg dus ik ga rechtdoor dus hoef ik gen richting aan te geven, bij het verlaten wel dan geef je naar rechts aan.

Jij geeft toch ook richting aan naar links als je bij een kruispunt naar links wil? Vertel mij eens het verschil tussen een rotonde en een kruispunt? Behalve dat de rotonde rond is.

PhD i.o.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
Maximus schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:24:
[...]Je zegt het precies goed een doorgaande weg dus ik ga rechtdoor dus hoef ik gen richting aan te geven, bij het verlaten wel dan geef je naar rechts aan.

Jij geeft toch ook richting aan naar links als je bij een kruispunt naar links wil? Vertel mij eens het verschil tussen een rotonde en een kruispunt? Behalve dat de rotonde rond is.
Een rotonde is een doorgaande weg met verplichte rijrichting met alleen afslagen naar rechts, indien niet met vri/borden/verkeerstekens op de weg geregeld heeft rechts voorrang (dus die de rotonde opwillen rijden).

Wat dus verschillend is met een kruispunt is dat gezien vanaf de rotonde er geen kruispunten met wegen aan de linkerkant zijn. Je kan dus ook niet linksaf.

Verwijderd

Maximus schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:24:
[...]

Je zegt het precies goed een doorgaande weg dus ik ga rechtdoor dus hoef ik gen richting aan te geven, bij het verlaten wel dan geef je naar rechts aan.

Je bent een beginner op dit thema en je mening is nog onvoldoende doordacht.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

En volgens mij ben jij iemand die denkt van: "ik heb m'n rijbewijs al 35 jaar, ik weet het beter". Dat hoeft dus niet zo te zijn. Het is helemaal niet nuttig om je richting aan te geven op een rotonde (tenzij er natuurlijk meerdere banen zijn op een grote rotonde bijv.). Men moet er vanuit kunnen gaan dat als er niks aangegeven wordt de persoon op de rotonde blijft. Naar rechts = afslaan.

Maar de helft gebruikt helemaal z'n richtingaanwijzer niet (of zeer laat) dusja, wat heeft het ook voor nut allemaal.

Dan verschil je maar van mening.. doe je het toch op je eigen manier? Zolang het maar duidelijk is voor iedereen dat je gaat afslaan mag jij met je lampjes spelen op de rotonde hoor. :)

Twitter

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

En u moet leren wat 'discussie' betekend.

Naast het feit dat het CBR niet onder de categorie 'beginner' valt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Murk

Murk

Is this thing on?

Anders drukt iedereen nog 1 keer zijn standpunt uit en laten we het hierbij. Lijkt er niet op dat er een tussenweg gevormd zal worden.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:37
Ik zie hier op de laatste pagina een flinke discussie over rotonde's, ik dacht toch echt dat dat niet zo'n moeilijk onderwerp was.

Bij een rotonde met enkele baan geef je gewoon richting aan naar rechts zodra je de afslag voor jouw afslag bent gepasseerd. Nadat je bent afgeslagen kun je je richtingaanwijzer desgewenst weer uitzetten.
Eventueel zou je bij driekwart rond je richtingaanwijzer alvorens de rotonde op te rijden naar links kunnen aanzetten. En dan zodra je de tweede afslag bent gepasseerd weer naar rechts aangeven.

Een rotonde met 2 banen is iets moeilijk maar volgens mij moet het zo;
Rechtsaf is op de buitenste baan blijven gelijk richting aangeven naar rechts.
Rechterdoor is op de buitenste of binnenste baan (ik prefereer buitenste) je geeft richting naar rechts aan als je de eerste afslag bent gepasseerd.
Links afslaan op een rotonde is op de binnenste baan blijven en richting aangeven naar links door kortstondig richting aan te geven naar rechts kun je jezelf manouvreren naar de buitenste baan, je moet in ieder geval zorgen dat je op de buitenste baan zit voor de laatste invoegstrook voor jou afslag (m.a.w. als je er bij de derde afslag afmoet, moet je zorgen dat je aan het einde van de tweede afslag op de rechterbaan zit).
Als je helemaal rond gaat dan herhaal je gewoon links afslaan alleen dan met 1 extra afslag en geen richting aangeven naar links/rechts, enkel wanneer je afslaat/van baan wisselt.

Een beetje een onduidelijk verhaal maar wel allesomvattend ;)

Verwijderd

Dennahz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:28:
[...]

En volgens mij ben jij iemand die denkt van: "ik heb m'n rijbewijs al 35 jaar, ik weet het beter". Dat hoeft dus niet zo te zijn. Het is helemaal niet nuttig om je richting aan te geven op een rotonde (tenzij er natuurlijk meerdere banen zijn op een grote rotonde bijv.). Men moet er vanuit kunnen gaan dat als er niks aangegeven wordt de persoon op de rotonde blijft. Naar rechts = afslaan.

Maar de helft gebruikt helemaal z'n richtingaanwijzer niet (of zeer laat) dusja, wat heeft het ook voor nut allemaal.

Dan verschil je maar van mening.. doe je het toch op je eigen manier? Zolang het maar duidelijk is voor iedereen dat je gaat afslaan mag jij met je lampjes spelen op de rotonde hoor. :)
Tja, lezen blijft moeilijk, zoals jij het vertelt is het 100% overeenkomend met mijn mening....

Het BEGON ermee dat ik losjes meedeelde dat naar links richting aangeven voor een rotonde onzinnig en ongewenst is.

Ps het is 37 jaar...

Verwijderd

Silvos schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:37:

Eventueel zou je bij driekwart rond je richtingaanwijzer alvorens de rotonde op te rijden naar links kunnen aanzetten.

Links afslaan op een rotonde is op de binnenste baan blijven en richting aangeven naar links door kortstondig richting aan te geven naar rechts kun je jezelf manouvreren naar de buitenste baan,

Ik heb wat overbodig gezwam weggeknipt om duidelijk te maken dat OQ het niet snapt

Verwijderd

Motrax schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:45:
[...]
En u moet leren wat 'discussie' betekend.

Naast het feit dat het CBR niet onder de categorie 'beginner' valt.
Als je betekend schrijfd moed je ook vald schrijven.

PS, wat het CBR ervan vindt interesseert me niets, heb ik niks mee te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 20:40 ]

• Angeloonie
  • Laatst online: 01:07

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:38:

PS, wat het CBR ervan vindt interesseert me niets, heb ik niks mee te maken.
:')

Behalve dat jouw rijbewijs eigendom van het CBR is _O-

Ohja, de Edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) heb je zeker ook niets mee te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door Angeloonie op 21-08-2008 20:46 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Angeloonie schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:44:
[...]

:')

Behalve dat jouw rijbewijs van hun is _O-
Als je hun schrijft moet je ook jou schrijven.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Hey wat een gezelig topic :)

Ik heb me altijd voorgenomen op mijn 18de verjaardag direct te beginnen met lessen. Wegens tijd en geld is dat er echter nooit van gekomen. Ik ben nu 25 en 7 weken geleden begonnen met mijn eerste les.

Autorijden. Erg leuk, maar toch moeilijker dan ik had verwacht. Vooral alle dingen tegelijk doen. Terug schakelen, remmen, borden kijken, verkeer kijken, boch doorkijken, insturen, etc. Ik mag hopen dat het op den duur automatische wordt want continue dat lijstje in je hoofd aflopen wordt je stapelgek van.

Al met al gaat het best goed. Heb alleen de tik na terugschakelen mijn rem los te laten als ik dek oppeling nog heb ingetrapt, wat niet handig is wanneer je een verkeerslicht, kruispunt of bocht nadert.

Ik les in een 4 weken oude VW Golf. Wat ik daarin vreemd vind is dat van me verwacht wordt dat ik schakel rond de 1800 toeren. 50 moet ik rijden in zijn 4, en dan hangt hij rond de 1000tpm.
Is dat puur milieubewust rijden, of ook echt de bedoeling?
Bij het pakken van een stukje snelweg moest ik hem wel doortrekken naar 3000tpm (en voel je ook echt de turbo aanslaan rond de 2100) .

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 21-08-2008 21:05 ]

Verwijderd

Silvos schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:37:
Ik zie hier op de laatste pagina een flinke discussie over rotonde's, ik dacht toch echt dat dat niet zo'n moeilijk onderwerp was.

Bij een rotonde met enkele baan geef je gewoon richting aan naar rechts zodra je de afslag voor jouw afslag bent gepasseerd. Nadat je bent afgeslagen kun je je richtingaanwijzer desgewenst weer uitzetten.
Eventueel zou je bij driekwart rond je richtingaanwijzer alvorens de rotonde op te rijden naar links kunnen aanzetten. En dan zodra je de tweede afslag bent gepasseerd weer naar rechts aangeven.

Een rotonde met 2 banen is iets moeilijk maar volgens mij moet het zo;
Rechtsaf is op de buitenste baan blijven gelijk richting aangeven naar rechts.
Rechterdoor is op de buitenste of binnenste baan (ik prefereer buitenste) je geeft richting naar rechts aan als je de eerste afslag bent gepasseerd.
Links afslaan op een rotonde is op de binnenste baan blijven en richting aangeven naar links door kortstondig richting aan te geven naar rechts kun je jezelf manouvreren naar de buitenste baan, je moet in ieder geval zorgen dat je op de buitenste baan zit voor de laatste invoegstrook voor jou afslag (m.a.w. als je er bij de derde afslag afmoet, moet je zorgen dat je aan het einde van de tweede afslag op de rechterbaan zit).
Als je helemaal rond gaat dan herhaal je gewoon links afslaan alleen dan met 1 extra afslag en geen richting aangeven naar links/rechts, enkel wanneer je afslaat/van baan wisselt.

Bijna goed, niet eventueel, maar zo zou je instructeur het ook moeten leren en volgens het CBR :)
frickY schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:57:
Autorijden. Erg leuk, maar toch moeilijker dan ik had verwacht. Vooral alle dingen tegelijk doen. Terug schakelen, remmen, borden kijken, verkeer kijken, boch doorkijken, insturen, etc. Ik mag hopen dat het op den duur automatische wordt want continue dat lijstje in je hoofd aflopen wordt je stapelgek van.
Dat komt wel bij wat meer lessen ;)
Al met al gaat het best goed. Heb alleen de tik na terugschakelen mijn rem los te laten als ik dek oppeling nog heb ingetrapt, wat niet handig is wanneer je een verkeerslicht, kruispunt of bocht nadert.
Je instructeur zou een heleboel optrekken en rem oefeningen kunnen doen of wegen nemen met veel stoplichten, ook hier, hoe meer je dit allemaal doet, des de meer routine het wordt.

In het begin toen ik net mijn rijbewijs had ik het nog wel eens dat ik die dingen echt als een lijstje af werkte, maar net 5 jaar later gaat het automatisch en kijk ik meer naar onverwachte/gevaarlijke dingen en in deze tijden heb je daar al je concentratie bij nodig.
Ik les in een 4 weken oude VW Golf. Wat ik daarin vreemd vind is dat van me verwacht wordt dat ik schakel rond de 1800 toeren. 50 moet ik rijden in zijn 4, en dan hangt hij rond de 1000tpm.
Bij het pakken van een stukje snelweg moest ik hem wel doortrekken naar 3000tpm (en voel je ook echt de turbo aanslaan rond de 2100) .
Ja het kan wel 50 in zijn 4, maar echt lekker zou ik het niet vinden rond 1000 toeren.
Met een TDI motor zou ik toch tegen 1500-1600 aanhouden (nog net voor je maximum koppel wat op 1900 zit), maar je moet CBR rijstijl rijden dus voorlopig zou je ja en amen moet zeggen >:)

Met een SDI kan het wel, dan kan je zelfs 50 in zijn 5 rijden, maar de bak heeft hier gewoon kortere ratio's, een TDI met een 5 bak hoef je dat niet te proberen, een 6 bak zou kunnen maar ik denk dat je dan bijna stationair loop :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 21:23 ]

• Angeloonie
  • Laatst online: 01:07

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Gaat vanzelf goed. Het rijden gaat bij mij nu al automatisch (4,5 maand rbw). Dat rijtje gebruik je echt niet lang, want je zal een aantal stappen gewoon negeren of automatisch doen. Alle spiegels kijken doe ik zelden, meestal is binnen/buiten wel genoeg om te weten wat er rijdt (in de stad)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat gaat inderdaad na een aantal lessen vanzelf. Wanneer je bijvoorbeeld moet schakelen voel je toch wel, of je hoort het (van de motor of van je instructeur). Ook hoe hard je moet remmen leer je steeds beter inschatten, en het terugschakelen gaat op den duur ook vanzelf. Eerst keek ik nog op de kilometerteller of ik nou naar z'n 3 (50-30 km/u), 2 (30-10 km/u) of bij nog lagere snelheden naar z'n 1 moet schakelen, maar nu voel ik dat gewoon. En optrekken vanuit stilstand of zelfs onder de 10 km/u lukt bij mijn lesauto niet in z'n twee, hoe voorzichtig je ook doet met de koppeling :+

Waar ik nog moeite mee heb is het kijken. Ik ga heel snel voor me uit zitten staren, waardoor ik borden amper registreer en zijstraten inkijken schiet er helemaal bij in. Dat gaat dus zeker een aandachtspuntje worden de komende lessen, maar voorlopig heb ik even een week of twee geen tijd om te rijden. TTT ga ik toch maar wel doen :)
De Golf waar ik in rijd is nog geen jaar oud, en bij de 2K RPM begint m'n instructeur alweer te zeuren dat ik moet schakelen, terwijl je gewoon voelt dat hij dan gewoon pas lekker begint te trekken. Bij het oprijden van de snelweg is het dan ook fijn dat die instructeur even z'n klep houdt als ik 'm iedere versnelling tot de 3500 toeren plank.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 21-08-2008 21:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• frickY
Tidjens het rijden hoef ik alleen binnenspiegel te koekeloeren, en bij het afslaan de bijbehorende buitenspiegel. Maar dat kijken vergeet ik nog vrij regelmatig. Zoals ik ook vergeet anar de borden te kijken.

Ik heb nu in 7 weken 7 lessen gehad en schakel nu over naar 2 lessen per week. Ik hoop dat het dan allemaal wat beter blijft hangen want merk nu dat ik vaak dezelfde fouten maak omat het gewoon is weggezakt en je er niet aan gewent raakt met 1 uurtje per week.

@CodeCaster
Ah met kijken heb ik inderdaad precies hetzelfde. Vooruit kijken doe ik als de beste maar zie daardoor neit welke borden er voorbij komen :p
Over de koppeling van de auto heb ik niets te klagen Ben al in zijn 2 weggereden bij een stoplicht en een paar keer te laat ontkoppelt, maar uitvallen wil hij niet :)

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 21-08-2008 21:11 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 15:03

Fisico

by Fabian

het lijkt mij een goed idee om de discussie over knipperen en flitsen op de rotonde te stoppen. De toon begint aardig vijandig te worden, terwijl mening van iedereen helder is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Verwijderd

Heerlijk wanneer je in z'n 3 de snelweg opraast richting de 125kmph. :P

Ik wil ook een leon als ik klaarben met rijlessen :'(

Moet nog wel een paar keer vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:15:
Heerlijk wanneer je in z'n 3 de snelweg opraast richting de 125kmph. :P

Ik wil ook een leon als ik klaarben met rijlessen :'(

Moet nog wel een paar keer vrees ik.
110 is me wel eens gelukt in de 3 met de 110pk 207 (erg fijne auto (en stoelen ook (Ben 2.06 lang)))
Vanochtend voor het eerst sinds tijden (dikke maand) weer een lesje gedraait (wachten is op het cbr (10 sept TTT, 1 oktober afrijden)). Ging best lekker, weinig gemist, schakelen moet nog ff wat soepeler en het op eigen verzoek achteruit een vak in parkeren (heb ik wat moeite mee) kan ook beter.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 15:19
CodeCaster schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:05:
[...]

[...]
En optrekken vanuit stilstand of zelfs onder de 10 km/u lukt bij mijn lesauto niet in z'n twee, hoe voorzichtig je ook doet met de koppeling :+
Golf 4 krijg je in z'n 3 nog van de plek (vanuit stilstand), lijkt me sterk dat dat met een nieuwer type Golf niet kan ;)..

Hoempapaaa Holladiejeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Ik vind de koppeling van de zo goed als nieuwe Golf IV waarin ik les vrij 'sponzig'; het lijkt niet echt uit te maken of je hem nu een centimeter extra intrapt of niet. Hiervoor reed ik in een BMW 1-serie en daar kon je het aangrijpingspunt veel duidelijker voelen...ik denk dat in de drie optrekken niet gaat lukken in de Golf (tenzij je Schumacher bent ofzo).

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30
nipro schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:47:
[...]

Golf 4 krijg je in z'n 3 nog van de plek (vanuit stilstand), lijkt me sterk dat dat met een nieuwer type Golf niet kan ;)..
Ik heb gisteren nog in een Golf plus (TDI) vanuit zn 3 opgetrokken bij een ANWB Slipcursus. O-)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@leokennis
Dat herken ik wel ja. In de Nissan waar ik mijn eerste 3 lessen in had was het aangrijpmoment veel beter voelbaar. Les nu ook in een nieuwe Golf 4 TDI (populairde auto zo te zien).

@CodeCaster
Vanaf ongeveer 2200tpm voel je inderdaad de turbo binnenvallen. Altijd erg jammer dat je juist dan moet schakelen.
Maar het voelt ook heel onnatuurlijk om 50 te rijden in zijn 4de. Hij draait dan iets boven de 1000tpm. Voor mijn gevoel heb ik dan erg weinig 'speling' Als ik gas loslaat vertraagt de auto ook maar heel langzaam, omdat 1000 niet heel ver boven het stationaire toerental zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

frickY schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:58:
Maar het voelt ook heel onnatuurlijk om 50 te rijden in zijn 4de. Hij draait dan iets boven de 1000tpm. Voor mijn gevoel heb ik dan erg weinig 'speling' Als ik gas loslaat vertraagt de auto ook maar heel langzaam, omdat 1000 niet heel ver boven het stationaire toerental zit.
Als ik lange stukken 50 moet rijden gaat hij in de 4de, anders blijf ik in de 3de, zeker als het wat drukker is. Maar aan de andere kant, als je wat moet vertragen is hij natuurlijk zo weer terug in de 3de versnelling :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Erkens schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:01:
[...]

Als ik lange stukken 50 moet rijden gaat hij in de 4de, anders blijf ik in de 3de, zeker als het wat drukker is. Maar aan de andere kant, als je wat moet vertragen is hij natuurlijk zo weer terug in de 3de versnelling :Y)
Ik vind 50 rijden in de 4 ook wel fijn; je hoeft nauwelijks gas te geven. Als ik mijn voet klem zet tussen gaspedaal en de bekleding rechts ervan, blijf ik mooi 50 rijden :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnen de bebouwde kom is dat geen probleem, in z'n 4. Als je op de snelweg bent, is het een ander verhaal wanneer je moet invoegen en er komt vrij vlot verkeer passerend. Dan wil je gewoon vermogen hebben als jij een verschil van 80kmph op de rechterbaan maakt en achter je rijden er auto's met een verschil van 120kmph. Dan is de 3rde versnelling wenselijk, mits een auto met vermogen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

True, als ik moet invoegen ga ik meestal tot de 60-70 in de drie en daarna tot de 120 in de 4. en als ik eenmaal ben ingevoegd naar de 5 of 6.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Heb zelf gelest in een '06 Astra (1.8 CDTi van Oosterpoort in Groningen). Persoonlijk vond ik dat dat ding lekker kon door trekken op sommige momenten en hij reed 120 heerlijk rustig in de 5. Achja je bent nog geen echte auto gewend :+

Het werd mij wel gelijk aangeleerd om zo zuinig mogelijk te rijden, als je 50 in de 4 kunt doen, doe het dan. Irritant altijd tijdens de rijlessen vond ik altijd het rijden in die 30km zones. Omdat de wegen zeer onoverzichtelijk zijn schakel je je een ongeluk, van 2 naar 1 en naar 2 en naar ... enzovoort.

Doorrijden is altijd leuk :+ moest ik doen van mijn instructeur, reed vervolgens 120 in de 3 met stevig doorrijden. Vervolgens in de 5 en 120 op de snelweg. Instructeur vond het humor maar moest maar niet weer :+ Net als de keer dat hij zei dat ik sneller weg moest bij het stoplicht en ik tesnel de koppeling liet komen en teveel gas gaf: met wat gepiep schoot ik weg :X

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Laatst online: 07-07 12:14
Vanmiddag het rijbewijs gehaald met 15 lessen en zonder TTT. Nu kan het rijden beginnen.
De examinator stuurde mij weg met het advies een vrachtwagen voor te laten gaan wanneer ik vooraan in een rij van 20 stilstaande auto's sta, al moet hij voorang geven, uit beleefdheid.
Enige tip die ik kan geven; zorg ervoor dat je zeker overkomt, weet wat je aan het doen bent (geen zenuwachtig gedrag), die tip heeft mij zeker geholpen! Succes!

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Laatst online: 21:06

Snippertje

Light up your life

InfinityEye schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:44:
Vanmiddag het rijbewijs gehaald met 15 lessen en zonder TTT. Nu kan het rijden beginnen.
De examinator stuurde mij weg met het advies een vrachtwagen voor te laten gaan wanneer ik vooraan in een rij van 20 stilstaande auto's sta, al moet hij voorang geven, uit beleefdheid.
Enige tip die ik kan geven; zorg ervoor dat je zeker overkomt, weet wat je aan het doen bent (geen zenuwachtig gedrag), die tip heeft mij zeker geholpen! Succes!
15 lessen van een uur? Doe je echt super netjes dan! Gefeliciteerd d:)b

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
Razor.Timo schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:51:
[...]

15 lessen van een uur? Doe je echt super netjes dan! Gefeliciteerd d:)b
Ik neem aan dat InfinityEye het over blokuren heeft (anders is het wel uitzonderlijk goed). Ik heb het zelf ook in 15 blokuren gehaald :) Volgens mijn instructeur was 40 (enkele) uren gemiddeld.

@ InfinityEye: Gefeliciteerd :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

InfinityEye schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:44:De examinator stuurde mij weg met het advies een vrachtwagen voor te laten gaan wanneer ik vooraan in een rij van 20 stilstaande auto's sta, al moet hij voorang geven, uit beleefdheid.
* Ebayzo leest hem nog eens.....

Nee...ik snap hem niet. Leg uit!

Oh ja, congrats uiteraard!

[ Voor 3% gewijzigd door Ebayzo op 23-08-2008 08:09 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

Christiano007

Ich bin der champion

Ebayzo schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 08:08:
[...]
* Ebayzo leest hem nog eens.....

Nee...ik snap hem niet. Leg uit!

Oh ja, congrats uiteraard!
Voorrang geven aan iemand die niet snel kan optrekken en daardoor heel lang moet wachten, terwijl hij eigenlijk geen voorrang heeft. Een beetje elkaar helpen in het verkeer.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja mooi, en daarmee laat je onnodig 20 andere bestuurders achter je auto wachten :+

Maar nee das inderdaad nobel van je rijinstructeur om dat op te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:33:
Maar nee das inderdaad nobel van je rijinstructeur om dat op te merken.
Het was de examinator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Rijschoolhouders denken daar soms ietswat anders over, rotondes in drachten liggen een paar krappe bij, waarbij bussen die vanaf de rotonde komen deels de andere rijbaan op komen. Ik kom aanrijden, niets achter mij, en de bus heeft op de rotonde een sliert wagens achter zich, dus ik laat mn gas los, en de bus draait de weg om. Mn instructrice, waarom liet ze zo vroeg het gas los? Ik, kon die bus mooi de rotonde af draaien, zat niets achter mij, dus ik kon zonder gevaarzetting het gas los laten. Prima als ik dat zelf straks doe, maar niet tijdens lessen en helemaal niet bij het examen. Kun je op zakken volgens haar... Nog zoiets waar je in Heerenveen om moet denken als je examen doet is deze afrit -> Klik <- Als het druk is, gaan mensen die rechtsaf moeten voorsorteren op de vluchtstrook om ruimte te maken voor verkeer wat links wil. Voorbij knallen en aan het eind gewoon rechts gaan en hem ervoor drukken. Was dus al eens 1 op gezakt...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

djidee schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:38:
[...]

Rijschoolhouders denken daar soms ietswat anders over, rotondes in drachten liggen een paar krappe bij, waarbij bussen die vanaf de rotonde komen deels de andere rijbaan op komen. Ik kom aanrijden, niets achter mij, en de bus heeft op de rotonde een sliert wagens achter zich, dus ik laat mn gas los, en de bus draait de weg om. Mn instructrice, waarom liet ze zo vroeg het gas los? Ik, kon die bus mooi de rotonde af draaien, zat niets achter mij, dus ik kon zonder gevaarzetting het gas los laten. Prima als ik dat zelf straks doe, maar niet tijdens lessen en helemaal niet bij het examen. Kun je op zakken volgens haar... Nog zoiets waar je in Heerenveen om moet denken als je examen doet is deze afrit -> Klik <- Als het druk is, gaan mensen die rechtsaf moeten voorsorteren op de vluchtstrook om ruimte te maken voor verkeer wat links wil. Voorbij knallen en aan het eind gewoon rechts gaan en hem ervoor drukken. Was dus al eens 1 op gezakt...
Ja...ik vind ook dat je veel te veel aangeleerd wordt om maar door te jagen en overal tussen te kruipen. Het lijkt wel of ze permanent haast hebben denk ik soms...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
djidee schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:38:
[...]

Het was inderdaad de examinator die zei, dat ik de vrachtwagen die geen recht op voorrang had, beter voor had laten kunnen gaan als ik zelfstandig reed. De autos achter mij stonden toch stil.
Maar aangezien het CBR zoiets niet voorschrijft om te doen, was het geen fout. Meer een tip voor later, maar ik deed er goed aan zoiets op het examen niet te doen.

Het waren inderdaad 15 lessen van een uur.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:20
InfinityEye schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:18:
Het waren inderdaad 15 lessen van een uur.
respect!! :)

Ik zat destijds op het gemiddelde van CBR Breda, 42uur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Na 15 uur rijlessen geslaagd? Had je al een motorrijbewijs, of reed je stiekem al veel?
Ik heb nu 7 uur gehad en heb het idee dat ik er nog lang niet ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
Nee, ik had nog geen enkel rijbewijs. Vanaf mijn 2e tot ongeveer mijn 4e mocht ik de laatste 200 meter naar het huis van mijn grootouders sturen, op de schoot van mijn opa (met zijn hulp uiteraard). Daarna alleen nog een keer op een priveterrein leren omgaan met de koppeling in een benzineauto. Daarmee toen direct al wat geoefend met fileparkeren en achteruit inparkeren door middel van pilonnen in het gras, oude parasolstokken etc. etc.
De rest allemaal in de lessen aangeleerd (daar ook pas de referentiepunten voor het parkeren). Wel zit ik mijn hele jeugd al graag voorin en rijd ik dan mee met de bestuurder (verkeer in de gaten houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:13:
Ik vind de koppeling van de zo goed als nieuwe Golf IV waarin ik les vrij 'sponzig'; het lijkt niet echt uit te maken of je hem nu een centimeter extra intrapt of niet. Hiervoor reed ik in een BMW 1-serie en daar kon je het aangrijpingspunt veel duidelijker voelen...ik denk dat in de drie optrekken niet gaat lukken in de Golf (tenzij je Schumacher bent ofzo).
Tuurlijk wel, een TDI zet je gewoon op 2200 toeren en zelfs dan krijg je die nog wel weg in z'n 3, dat kan ik met een SDI zelfs nog wel.
Er is maar 1 Golf die echt door trekt in z'n 3 en dat is een III VR6, doet dat rustig tot net even bij 160 @ 6250 toeren.
Maar ik heb nog nooit iemand zien lessen in een VR6/R32 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:40:
[...]

Dat zou wat zijn zeg... >:)

Maar nee je wordt meestal in een mager 6 cilindertje gezet of anders een diesel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
Murk schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 13:02:
[...]

Maar nee je wordt meestal in een mager 6 cilindertje gezet of anders een diesel :|
In Rotterdam rijdt een dikke golf met een R32 badge op de gril, ook met dikke velgen en bumpers. Ik kon niet zien of het nou een échte R32 was, kan ik me eigenlijk nauwelijk voorstellen :P

Oke, heb dit gevonden (zoek op 'lesauto'). Is waarschijnlijk dus een 1.9TDI van binnnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:50:
Dan is de 3rde versnelling wenselijk, mits een auto met vermogen natuurlijk ;)
Omgekeerd, bij weinig vermogen moet je terugschakelen of later opschakelen, bij veel vermogen maakt dat niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murk schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 13:02:
[...]

Hoeveel cilinders heeft een VR6 volgens u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:40:
[...]

Tuurlijk wel, een TDI zet je gewoon op 2200 toeren en zelfs dan krijg je die nog wel weg in z'n 3, dat kan ik met een SDI zelfs nog wel.
Er is maar 1 Golf die echt door trekt in z'n 3 en dat is een III VR6, doet dat rustig tot net even bij 160 @ 6250 toeren.
Iedere auto is zelfs in de hoogste versnelling op gang te krijgen als je kan rijden.
Kost hoogstens een koppeling.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nipro schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:47:
[...]

Heeft echt helemaal niks met nieuwheid te maken.
Controle over de koppeling meneertje.......

meneertje ook controle over de edit-knop?, bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Fisico op 27-08-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 15:19
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:12:
[...]

Heeft echt helemaal niks met nieuwheid te maken.
Controle over de koppeling meneertje.......
Dat was dan ook exact mijn punt, "meneertje" ;).

Hoempapaaa Holladiejeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik een Opel Vectra 1.6 SZR gekocht en vanavond even een rondje gereden om een mooie locatie te vinden om wat foto's te maken, niet echt iets gevonden, stonden wat andere auto's, maargoed. Zie hier voor het resultaat. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:12
Jeuj ook me rijbewijs gehaald! 8)

3 keer is scheepsrecht..., ik zou niet weten hoeveel lessen ik gehad heb. Maar in iedergeval aardig wat.
Ik was (net als de vorige examens) aardig gespannen, maar alles ging opzich wel goed. Alleen m'n bijzondere verrichtingen waren niet zo goed, maar doordat ik goed gekeken heb en niemand in gevaar heb gebracht ben ik toch geslaagd! :)

Alleen beetje jammer dat je pas morgen je rijbewijs kan aanvragen bij het stadhuis :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
Prolution schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:07:
Jeuj ook me rijbewijs gehaald! 8)

3 keer is scheepsrecht..., ik zou niet weten hoeveel lessen ik gehad heb. Maar in iedergeval aardig wat.
Ik was (net als de vorige examens) aardig gespannen, maar alles ging opzich wel goed. Alleen m'n bijzondere verrichtingen waren niet zo goed, maar doordat ik goed gekeken heb en niemand in gevaar heb gebracht ben ik toch geslaagd! :)

Alleen beetje jammer dat je pas morgen je rijbewijs kan aanvragen bij het stadhuis :z
Gefeliciteerd! Goed kijken en anticiperen is inderdaad het belangrijkste.

Maar kan je pas morgen je rijbewijs aanvragen? Ik heb het dezelfde dag nog gedaan (RDW Rotterdam). Examinatrice had zo'n smartphone; ze klikte wat op het scherm, en het was geregeld.

Heb mn rijbewijs net opgehaald >:) (vorige week woensdag aangevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rijbewijs vanochtend gehaald! Superblij mee!
Ik moest vanochtend 08.00 uur in Utrecht staan, dat viel niet mee... Vakanties tussendoor gepakt dus weinig uren gereden de laatste tijd, maarja, zolang de examinator het voldoende vindt 8)7

Bij mij werd ook gezegd vanaf morgen pas het rijbewijs 'bestellen', maar ik krijg net een mailtje van het CBR dat de info doorgegeven is en dat het vandaag al kan. Dus ik ben even een pasfotootje afleveren (en geld :P) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Best jammer met die nieuwe rijbewijzen. Ik heb nog zo'n roze papiertje. Kwestie van formulier van CBR meenemen met een pasfoto en 5 minuten later sta je buiten het gemeentekantoor met een roze papiertje in je hand. Mijn instructeur is toen samen met mij naar het gemeentehuis geweest op de rit terug naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prolution schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:07:
Meestal kan je gewoon 's middags al je rijbewijs aanvragen. Ga gewoon vlak voor sluitingstijd langs bij het stadhuis, de kans dat de data al binnen is, is erg groot. Zeker als je het mailtje ook al gekregen hebt.

Ik heb dat ook gedaan, en toen ook nog met spoed aangevraagd. Dinsdagochtend 10:30 rijbewijs gehaald, dinsdagmiddag aangevraagd, donderdagochtend 11:00 rijbewijs in bezit. Kostte slechts 30 euro extra, en ik wilde graag voor het weekend dat ding in mijn handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is duidelijk trouwens van dat links richting aangeven op een rotonde als je 3kwart wilt, maar zo wil CBR het en daar heeft elke rijinstructeur zich maar aan te houden, ook al hoe onlogisch dat is.

weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:08:
[...]

Hoeveel cilinders heeft een VR6 volgens u?
80 ofzo :/

Ja 6 ja. Maar het punt was dat niemand in een VR6 les krijgt. In een 6 cilinder lessen gebeurt heus wel maar dan niet een zodanig sterke motor als de VR6. Vandaar mijn benaming --> mager 6 cilindertje.

--
Punt is duidelijk trouwens van dat links richting aangeven op een rotonde als je 3kwart wilt, maar zo wil CBR het en daar heeft elke rijinstructeur zich maar aan te houden, ook al hoe onlogisch dat is.
Ja gelukkig dat er zo'n bord bovenop de lesauto zit dat iedereen weet 'die doet het volgens de regeltjes omdat er iemand op zijn vingers kijkt'. Als je je rijbewijs heb ga je echt nooit meer je richtingaanwijzer naar links aanzetten vóór de rotonde als je 3/4 of 4/4 wilt. Ik zou persoonlijk dan wel als ik eenmaal op de rotonde ben, de pijl naar links aanzetten en zo laten zodat je andere weggebruikers duidelijk maakt dat je niet van plan bent af te slaan. Voorkomt blikschade. Maar tot die tijd doe ik braaf zoals mij verteld wordt. :>

[ Voor 49% gewijzigd door Murk op 25-08-2008 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Laatst online: 21:06

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:37:
[...]

Meestal kan je gewoon 's middags al je rijbewijs aanvragen. Ga gewoon vlak voor sluitingstijd langs bij het stadhuis, de kans dat de data al binnen is, is erg groot. Zeker als je het mailtje ook al gekregen hebt.

Ik heb dat ook gedaan, en toen ook nog met spoed aangevraagd. Dinsdagochtend 10:30 rijbewijs gehaald, dinsdagmiddag aangevraagd, donderdagochtend 11:00 rijbewijs in bezit. Kostte slechts 30 euro extra, en ik wilde graag voor het weekend dat ding in mijn handen hebben.
Nadat ik hem had aangevraagd was hij er na 2 dagen al... Zonder spoed, dus spoed hoef je echt niet te doen, kost alleen maar geld. Gewoon elke dag even bellen :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Razor.Timo schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:46:
[...]

Nadat ik hem had aangevraagd was hij er na 2 dagen al... Zonder spoed, dus spoed hoef je echt niet te doen, kost alleen maar geld. Gewoon elke dag even bellen :)
Mja dat spoed is wel erg snel maar kost wel 30 euro. Was wel grappig, op de dag dat ik mijn rijpakket had aangevraagd bij een lesschool moest ik diezelfde dag nog werken. Op mijn werk is een gozer die toen die ochtend zijn rij-examen succesvol gedaan had en met spoed zijn rijbewijs in ontvangst wilde nemen.
Ik moest de ochtend daarop toevallig ook naar het gemeentehuis en had er niet bij stil gestaan dat ik hem daar zou kunnen treffen, toen ik aankwam liep hij al naar buiten met zijn bewijsje :P rond een uur of 10 al. Toen heeft ie gelijk diezelfde dag nog 250/300 kilometer gereden in auto van zijn ouders.. kan allemaal vrij snel gaan dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:41:
[...]

80 ofzo :/

Ja 6 ja. Maar het punt was dat niemand in een VR6 les krijgt. In een 6 cilinder lessen gebeurt heus wel maar dan niet een zodanig sterke motor als de VR6. Vandaar mijn benaming --> mager 6 cilindertje.

Ik zou persoonlijk dan wel als ik eenmaal op de rotonde ben, de pijl naar links aanzetten en zo laten zodat je andere weggebruikers duidelijk maakt dat je niet van plan bent af te slaan. Voorkomt blikschade. Maar tot die tijd doe ik braaf zoals mij verteld wordt. :>
Dat moet je dus niet doen, het is een loos signaal.
Links aangeven op rotonde: ALLEEN als je een strook naar links wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ligt eraan wat voor rotonde, maar we worden het toch allemaal niet eens en het gedoe over die rotondes is onderhand al volledig uitgekauwd en vallen we in herhaling :)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:31:
Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik een Opel Vectra 1.6 SZR gekocht
Nette auto mserver! Hoeveel was je ervoor kwijt als ik vragen mag?

Is het niet als beginner moeilijker om meteen met zo'n 'grote' auto te beginnen?
Of kun je groot pas definieren bij > 5 meter? :D

Aangezien wij hier autoloos zijn en ik straks hopelijk mijn rijbewijs heb,
heb ik gekeken naar een aantal sedans (budget rond 2.5k) :
BMW 3 serie - RWD :9~ maar prijzig voor wat je krijgt (E36)
Hyundai Excel sedan - goedkoper in belasting, weinig opties
Suzuki Baleno - goedkoper in belasting, degelijker dan de Excel
Volvo S40 - leuke prijs / opties, kost meer belasting

Toch maar voor een Baleno gaan? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kleintje81 op 26-08-2008 00:13 ]

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Discussie klaar

[ Voor 92% gewijzigd door Fisico op 27-08-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Grote auto, kleine auto... maakt opzich niet zoveel uit als beginnend bestuurder, zolang je maar genoeg overzicht hebt om de auto heen. Ik kan me voorstellen dat je als beginnend bestuurder niet graag in een VW caddy stapt met geblindeerd achterraam, je moet dan ineens extreem veel op je buitenspiegels gaan rijden ipv je binnenspiegel.
Pagina: 1 ... 11 ... 37 Laatste