Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:56:
[...]
Er duiken nog steeds lieden op die het niet snappen.
Maar toch heeft het niet veel zin, want 1. het gaat hier over rijbewijzen en 2. het is een mening en geen verkeersregel. Er is niks aan te snappen, want CBR leert het nu zo aan en sommige zijn het er gewoon niet mee eens. De mening van beide kampen is al volledig aan bod gekomen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo theorie in the pocket. 2 fout, 1e poging :)
Wat genant hoeveel mensen het niet halen zeg, crisis.....
We zaten met 38 man en 6 mensen slaagden. Ik met 2, 2 met 5 en 3 met 6 fout......
Zo moeilijk is het niet? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:54

Dennahz

Life feels like hell should.

Het is niet moeilijk, veel mensen zijn gewoon - niet slim - of leren gewoon niet omdat ze denken dat het toch allemaal wel makkelijk is.

Nu, ik heb het ook - net - gehaald, maar toch gewoon in 1x.

Gefeliciteerd btw. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 27-08-2008 17:09 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Had de eerste keer 2 fouten zonder lessen. Het viel me wel op dat er wel wat meer slaagde dan 16% bij Atlas. Maar gefeliciteerd again :P

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 14:01

Murk

Is this thing on?

Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:56:
[...]

Er duiken nog steeds lieden op die het niet snappen.
Tis toch goed om te laten zien dat je niet af gaat slaan van de rotonde... De richting aanwijzer naar rechts uitsteken wanneer men de rotonde verlaat gebeurt tegenwoordig ook al nooit meer dus mensen moeten die aanwijzers sowieso meer gaan gebruiken.

Zekerheid telt boven luiheid...

btw we zitten nu al aan 12 pagina's berichten, moet er niet eens nieuw deeltje komen? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Murk op 27-08-2008 17:51 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:50
*O*

Vanmorgen voor de tweede keer afgereden (B RIS). Waar het de vorige keer nog behoorlijk slecht ging, met name door de zenuwen, ben ik nu met dezelfde opper-ik-heb-er-verstand-van-en-er-is-geen-discussie-mogelijk-examinator (M. Vlek, CBR Rijswijk) in alle rust geslaagd met een pluim. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 29-08-2008 10:38 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Atlas schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:04:
Zo theorie in the pocket. 2 fout, 1e poging :)
Wat genant hoeveel mensen het niet halen zeg, crisis.....
We zaten met 38 man en 6 mensen slaagden. Ik met 2, 2 met 5 en 3 met 6 fout......
Zo moeilijk is het niet? :P
Men leert niet, trappen er bij de domste vragen al in.

Mijn rijles ging behoorlijk bagger. 2 gevallen waarbij ik mezelf echt op m'n hoofd petste. Hengelo, richting snelweg, 2x rechterrijstroken als oprit voor de snelweg. Ik sorteer links voor, en wil over een verdrijvingsvlak naar rechts passeren |:(

Second. 1 of andere kneus in Enschede komt er hard aankarren met zijn fiets, en gooit 'm zo voor mijn auto. Ik sta vol op de rem, maar ik krijg wel op m'n flikker, want het zou niet mijn schuld zijn. Nee tegen de auto laten aanknallen was beter geweest? 8)7

En als laatste, best droevig, ik reed ergens buiten de stad om, boerenweg, er steekt ineens een eekhoorn of wat het ook was (fret) over. Ik zie 'm echt voor me rennen en plet dat beest zo met m'n rechterwiel. Kan de krak nog horen. Ik reed 80 en er was verkeer achter mij. Ik had op dat moment vol op de rem kunnen stappen, maar dan was ik serieus de lul geweest. Had dat beest daar maar niet moeten rennen werd mij verteld. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Internationaal rijbewijs opgehaald omdat ik op vakantie ga in een land waar dat verplicht is en een auto gehuurd wordt.

http://www.anwb.nl/webwin.../internationaal-rijbewijs

Afgezien van het feit dat op die credit card rijbewijzen maar weinig anders dan Nederlands te vinden is, lastig lezen wanneer je alleen een andere taal kent |:(

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Vanochtend de TTT gehad. Ging absoluut niet optimaal, maar daar doe je zo'n toets ook voor. Een paar duidelijke verbeterpunten meegekregen. En vrijstelling voor de bijzondere manoeuvres etc, dus bij het examen hoef ik alleen maar goed te rijden. Mijn examinator was overigens ontzettend relaxed en vriendelijk. Hopelijk heb ik 'm volgende keer weer, want ik kon goed met 'm opschieten.

In principe eind volgende week mijn examen, maar eerst nog 6 a 7 uurtjes les om de boel nog even goed aan te scherpen en te kijken of het examen gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 18-06 10:15

TommyGun

Stik er maar in!

Motrax schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:14:
Internationaal rijbewijs opgehaald omdat ik op vakantie ga in een land waar dat verplicht is en een auto gehuurd wordt.

http://www.anwb.nl/webwin.../internationaal-rijbewijs

Afgezien van het feit dat op die credit card rijbewijzen maar weinig anders dan Nederlands te vinden is, lastig lezen wanneer je alleen een andere taal kent |:(
Hoezo? Rijbewijs staat er in meerdere talen op en die icoontjes op de achterkant zijn ook duidelijk genoeg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:34:
[...]

Men leert niet, trappen er bij de domste vragen al in.

Mijn rijles ging behoorlijk bagger. 2 gevallen waarbij ik mezelf echt op m'n hoofd petste. Hengelo, richting snelweg, 2x rechterrijstroken als oprit voor de snelweg. Ik sorteer links voor, en wil over een verdrijvingsvlak naar rechts passeren |:(

Second. 1 of andere kneus in Enschede komt er hard aankarren met zijn fiets, en gooit 'm zo voor mijn auto. Ik sta vol op de rem, maar ik krijg wel op m'n flikker, want het zou niet mijn schuld zijn. Nee tegen de auto laten aanknallen was beter geweest? 8)7

En als laatste, best droevig, ik reed ergens buiten de stad om, boerenweg, er steekt ineens een eekhoorn of wat het ook was (fret) over. Ik zie 'm echt voor me rennen en plet dat beest zo met m'n rechterwiel. Kan de krak nog horen. Ik reed 80 en er was verkeer achter mij. Ik had op dat moment vol op de rem kunnen stappen, maar dan was ik serieus de lul geweest. Had dat beest daar maar niet moeten rennen werd mij verteld. :|
Jammer van die eekhoorn, maar je moet maar bedenken dat het dagelijks gebeurt en dat je er echt niets aan kan doen. "Had dat beest daar maar niet moeten rennen" was een redelijk mislukte poging van jouw instructeur om je wat minder schuldig te voelen.

Ach ja, je hebt wel eens van die dagen dat alles tegenzit he :|.

Onlangs 2 dagen achter elkaar een rijles gehad. Dag 1 ging het perfect, ik deed alles goed in mijn opinie en de instructeur vond het ook best goed voor mijn 2e rijles ^^.

Dag 2 ging goed, tot we ergens stil kwamen te staan voor een spoorwegovergang die net dicht ging. Er kwam een lange, lange, lange (hij was dus best lang) goederentrein voorbij met pakweg 15/20 km/h, wat in totaal een kwartier oponthoud veroorzaakte. Na de trein weer verder tuffen.
De concentratie was kennelijk een beetje weggezakt. Het was opeens ook heel druk aan de andere kant van de spoorweg omdat er een heleboel mensen hebben staan wachten. Ik reed rechtdoor en na ongeveer 10 meter leek de weg een bocht naar links te maken met daarin een afslag naar rechts, althans zo dacht ik want de doorgaande weg bleek toch echt rechtuit te gaan.
Hij trok aan mijn stuur, ik schrik me de pleuris, rem bij, vergeet koppeling, de motor slaat af, en we komen tot stilstand. Met een auto of 50 achter ons. Instructeur doet snel de motor aan en we gassen verder, en WEER komt het op mij over alsof de weg naar links gaat maar hij ging toch echt rechtdoor, dit keer zegt hij het snel en corrigeer ik het nog net op tijd. En een paar seconden daarna een baan naar rechts opgeschoven zonder richting aan te geven of te kijken.

Hopsa, 3 dikke fouten in pakweg 30 seconden. Gelijk volgde in alle rust een preek over wat een examinator hiervan zou zeggen en dergelijke.. Ben er niet echt trots op natuurlijk :X

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Incidenten moet je vergeten. I.e als het gebeurd, oke, recover en ga weer rijden, maar ga er niet mee in je hoofd zitten terwijl je een nieuwe handeling uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Yup, altijd tijdens lessen en examens in het heden zitten. Niet in het verleden blijven hangen bij je fouten (of juist gave moves), en niet te ver in de toekomst kijken naar nog te komen onderdelen van het examen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

TommyGun schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:12:
[...]

Hoezo? Rijbewijs staat er in meerdere talen op en die icoontjes op de achterkant zijn ook duidelijk genoeg
Het woord rijbewijs wel, maar de rest niet. Op de achterkant staan de categorienamen e.d. in het Nederlands, plus alle beschrijvingen van wat er op de voorkant staat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 08:36
Ik heb volgend week mijn praktijkexamen, zes uurtjes les gehad. Normaal gezien zou het moeten lukken, alleen is de plaats van het examen niet de gemakkelijkste. Zone 30, woonerf, kruispunten die een rotonde in het midden hebben, maar het niet zijn (en waar dus andere voorrangsregels gelden), ... Ze volgens elkaar allemaal op.
Gelukkig ben ik al wel in die buurt gaan rijden, dus de meeste situaties ken ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Zojuist geslaagd voor mijn rijexamen :) Was mijn eerste keer en een TTT heb ik nooit gedaan (geldverspilling :p). Examen ging eigenlijk wel lekker en de examinatrice had eigenlijk weinig noemenswaardige opmerkingen :)

Vanmiddag maar even naar het gemeentehuis om de laatste euro's uit mijn zak te laten kloppen :P

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
BoyGenius schreef op maandag 01 september 2008 @ 11:56:
Zojuist geslaagd voor mijn rijexamen :) Was mijn eerste keer en een TTT heb ik nooit gedaan (geldverspilling :p). Examen ging eigenlijk wel lekker en de examinatrice had eigenlijk weinig noemenswaardige opmerkingen :)

Vanmiddag maar even naar het gemeentehuis om de laatste euro's uit mijn zak te laten kloppen :P
TTT heeft mij stikum een beetje gered, dus geldverspilling.. nee in mijn ogen niet :p

Ik had als aantekening dat ik heel goed gereden had, en volgens mijn echte examinator stond dat er niet vaak op. Tijdens mijn examen reed ik best kut (zenuwachtig, afslagen missen), maar omdat de toets zo goed was ben ik toch in 1x geslaagd ;)

edit, gefelictiteerd ;)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Vorige week voor de eerste keer 2 uur aan 1 stuk les gehad.
Mijn eerste 7 lessen van een uur had ik steeds het idee dat ik na een half uur pas goed op gang kwam, en als ik er net lekker inzat was het uur voorbij.
Vorige week dus een uur langer kunnen rijden, maar het laatste half uur viel tegen. Vond het moeilijk me nog te concentreren op de borden en wegbestreping.

Het was ook de eerste keer dat het al wat donkerder was met rijden. Ik moest erg zoeken naar de zijstraten en borden tussen alle felle lampen die je op de weg tegenkomt (achter- en remlichten voorliggers, koplampen tegenliggers, straatverlichting en reclame). Is dat een kwestie van wennen? Ik vond het allemaal maar druk en onoverzichtelijk worden.

Ook de eerste keer filegeparkeerd, zowel voor- als achteruit. De instructeur leerde me de raamstijl van het achteruit te gebruiken om het punt van insturen mee te bepalen. Ik vind dat een beetje vreemd :?
Het lijkt me juist de bedoeling dat je de afmetingen van de auto moet kennen en je spiegels moet gebruiken, en niet een raamstijl die toevallig in de buurt zit van je juiste plek. Ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen als die als hulpmiddel zou worden aangerijkt.

Tevens rij ik nog steeds te ver naar rechts, langs geparkerde auto's en fietsers. Gebeurd vooral als ik tegenliggers krijg. Ik lijk uit reflex liever meer afstand te houden van bewegende objecten dan van geparkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ach joh, dat is allemaal gewenning. Je bent nu nog een beetje voorzichtig en druk met van alles. Zodra je technisch correct rijdt heb je ook rust in het hoofd en ben je ook niet meer bang voor de weggebruikers aan je linkerkant.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Dankje :)

Verder voor de mensen die ooit nog moeten: veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 20:58
@ frickY
Wees blij dat je ook rijles gehad hebt met schemering/donkere omstandigheden. Dit heb ik nooit gehad, gisteren voor het eerst gereden in het donker, dat was me toch wel even wennen, zeker met het invoegen op de snelweg met wegwerkzaamheden is het extra opletten. Maar als je goed je aandacht erbij houd is het zeker wel te doen. Echter wil ik in het begin nog wel voldoende energie achter het stuur in het donker.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ja ik ben ook heel blij het in ieder geval gedaan te hebben. Ben wat minder gelukkig met dat het niet zo geweldig goed ging :p
Heb inmiddels 9 uur les gehad en had gehoopt het inmiddels wel door te hebben. Maar maak nog steeds dezelfde fouten als het 2de lesuur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252438

BoyGenius schreef op maandag 01 september 2008 @ 11:56:

Gefeliciteerd :+ .
Knap van je dat het in 1 x haalt zonder TT.
Hoveel lessen heb je genomen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

frickY schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:13:
[...]

Ook de eerste keer filegeparkeerd, zowel voor- als achteruit. De instructeur leerde me de raamstijl van het achteruit te gebruiken om het punt van insturen mee te bepalen. Ik vind dat een beetje vreemd :?
Het lijkt me juist de bedoeling dat je de afmetingen van de auto moet kennen en je spiegels moet gebruiken, en niet een raamstijl die toevallig in de buurt zit van je juiste plek. Ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen als die als hulpmiddel zou worden aangerijkt.

[...]
De raamstijl markeert echter de 'voorkant van je achterwiel', en je zijspiegels markeren de 'achterkant van je voorwielen', en bij je wielen zitten natuurlijk de draaipunten van je auto en die zijn bij inparkeren van belang. De grootte van je auto maakt in zekere zin niet zo heel veel uit, het gaat erom waar je banden zitten.

Afbeeldingslocatie: http://localhostr.com/files/40068e/autos.png

Of je banden nu zoals bij 1 of bij 2 zitten, je zult pas kunnen gaan indraaien zodra je achterband voorbij de auto waar je naast staat is, en je zal pas kunnen gaan terugdraaien zodra je voorband voorbij die auto is. En de achterstijl en zijspiegels geven deze punten aan ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij de definitie van omkeren uitleggen? Er schijnen er 3 te zijn, steken, keren en inparkeren / uitrijden. Toch :?

Overigens volgende maand examen. Ging vanochtend erg goed, op bovenstaande bijzondere verrichting na. Ongeluk nog meegemaakt, fietser werd geschept door een blinde caravanrijder, en is erna doorgereden. Rijinstructeur was op dat moment aan het praten met de vrouw en een deken aangeboden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2oKLaOc8utwgF8MYnNxK338T/full.gif
ze maakte het gelukkig overigens goed

Man was later een stuk verderop wel gepakt ja :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 02-09-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Anoniem: 252438 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:27:
[...]

Gefeliciteerd :+ .
Knap van je dat het in 1 x haalt zonder TT.
Hoveel lessen heb je genomen als ik vragen mag?
Ik heb precies 40 klokuren gereden (ene keer blokuur en andere keer enkel uurtje). Het had misschien iets sneller gekund, want ik ben halverwege van instructeur gewisseld. Desondanks is 40 geloof ik tegenwoordig ook niet extreem veel, dus ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

BoyGenius schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 11:53:
[...]

Ik heb precies 40 klokuren gereden (ene keer blokuur en andere keer enkel uurtje). Het had misschien iets sneller gekund, want ik ben halverwege van instructeur gewisseld. Desondanks is 40 geloof ik tegenwoordig ook niet extreem veel, dus ik ben tevreden :)
Gefeliciteerd!!

40 is tegenwoordig gemiddeld voor een 18 jarige dacht ik, plus 1 uur voor elk jaar in leeftijd.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Motrax schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:05:
[...]
Het woord rijbewijs wel, maar de rest niet. Op de achterkant staan de categorienamen e.d. in het Nederlands, plus alle beschrijvingen van wat er op de voorkant staat.
staat toch ook een B op een plaatje van een auto etc?

In mijn ervaring is een internationaal rijbewijs zonde van je geld, geen hond die mij daar ooit naar gevraagd heeft en ik toch in veel landen autos gehuurd/gereden heb..

Sterker nog in Australia heeft mijn roze flodder papieren rijbewijs me wel eens onder een boete uit laten komen omdat de beste agent niet wist of hij me nou nog een boete moest geven voor geen geldig rijbewijs hebben, en me daarom er maar met een waarschuwing wegstuurde :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Coldcat schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:52:
[...]

Gefeliciteerd!!

40 is tegenwoordig gemiddeld voor een 18 jarige dacht ik, plus 1 uur voor elk jaar in leeftijd.
dus 41 voor een 19 jarige etc?

Zelf haalde ik mijn rijbewijs op mijn 21e ofzo, maar had niet het idee dat ik meer lessen nodig had dan een 18 jarige.. eerder andersom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 12:11
Vorige week vrijdag mijn TTT gedaan.
Ik had staan dan ik 10:20 opgehaald werdt, dus ik dacht ik wil lekker vroeg zijn, dus sta 9 uur op.
Ik douchse, aankleden, gaat de bel :/
Mijn rij instructeur, euhm ben je niet een uur te vroeg? 8)7
Nee.. whoops, nah snel mijn paspoort, theoriekaart en RIS boekje gepakt.

En zonder me haar verder te doen, gegeten te hebben! en geen koffie, in de auto gestapt.
Sloeg meteen af natuurlijk, naja ff een rondje gemaakt waarna het enigszins goed ging.
Op naar het CBR!

Daar binnen, koffie, en even een gesprekje waarna we gingen rijden!
Ging redelijk goed, 2 keer iets te vlot over een drempel :>

Vrijstellingen gehaald! Alleen wel iets meer puntjes waar ik nu op moet letten, dan eigenlijk nodig was geweest, maarja had ik maar beter naar de tijd moeten luisteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
Veertig uur les? Dat lijkt mij extreem veel... In België doet niemand meer dan twintig uur, sommigen tien en velen gewoon geen les. Ik doe zelf zes uur, wat meer dan voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 16:58

Snippertje

Light up your life

Coldcat schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:52:
[...]

Gefeliciteerd!!

Verschilt per omgeving denk ik. Aangezien hier het gemiddelde 35 is. Wat ik overigens precies had :P

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb over 3 weken rijexamen. Gezien hoe mijn laatste les ging ben ik zeker van dat ik het netjes ga doen :) Enige waar ik nog aan werken moet is, dont lose cool, wanneer er mij gevraagd wordt een omkeer te doen ik die ook uitvoeren kan zonder te vragen wat hji ermee bedoeld ( :') ) en als laatst goed geslapen dan wel gegeten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Laatst online: 08:01

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Alfredo schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:31:
Veertig uur les? Dat lijkt mij extreem veel... In België doet niemand meer dan twintig uur, sommigen tien en velen gewoon geen les. Ik doe zelf zes uur, wat meer dan voldoende moet zijn.
In België krijg je je rijbewijs ook bij een pakje boter.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Angeloonie schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:41:
[...]

In België krijg je je rijbewijs ook bij een pakje boter.
Idd, in België is het rijles gebeuren ook totaal niet te vergelijken met hoe het in Nederland gaat. Met mijn 40 lesjes heb ik echt niet de indruk dat ik een langzame leerling was. In Groningen schijnt het gemiddelde aantal lessen voor men voor de eerste keer op gaat 45 uur te zijn. In Amsterdam is dit zelfs 55 uur. Dit wil ik ook best geloven met het drukke verkeer tegenwoordig in Nederland.

Ik zeg niet dat het Belgische systeem slechter is, maar naar mijn mening niet te vergelijken met Nederland :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alfredo schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:31:
En leg nu het aantal verkeersdoden eens naast elkaar :X

• Wom
  • Laatst online: 01:25

Wom

Vijf jaar geleden had ik 16 uur in totaal les gehad en dat vond de examinator al erg weinig. Maar in die 6 uur les, zitten daar dan ook de uren bij die je rijdt met een L zonder examinator?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:25:
[...]

En leg nu het aantal verkeersdoden eens naast elkaar :X
Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners (Europese Commissie, 2004):
België 122
Nederland 50
Ach, maar 1,5x meer 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Angeloonie op 04-09-2008 10:02 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

En dan nu relatief? Want afaik zijn er in NL meer mensen met een rijbewijs dan in BE ;)

• pagani
  • Niet online
Erkens schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:12:
[...]

En dan nu relatief? Want afaik zijn er in NL meer mensen met een rijbewijs dan in BE ;)
"per miljoen inwoners"

Het aantal mensen per miljoen inwoners met een rijbewijs zal heus niet met een factor 2,5 verschillen :P

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 04-09-2008 10:14 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:54

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

En volgens mij rijden er ook veel meer mensen door België heen dan door Nederland. Doorvoerland. Vaak zijn de ongevallen met doden te wijten aan vrachtwagenchauffeurs die inrijden op een file o.i.d. En dit zijn lang niet altijd Belgen.

Twitter

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Dat zegt niks over het aantal rijbewijzen natuurlijk :)

• pagani
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:13:
[...]

En volgens mij rijden er ook veel meer mensen door België heen dan door Nederland. Doorvoerland. Vaak zijn de ongevallen met doden te wijten aan vrachtwagenchauffeurs die inrijden op een file o.i.d. En dit zijn lang niet altijd Belgen.
De mensen die dóór België heen rijden rijden dan toch alsnog ook in Nederland, Duitsland, Luxemburg en/of Frankrijk. Nonargument dus.
Erkens schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:14:
[...]

Dat zegt niks over het aantal rijbewijzen natuurlijk :)
Lees m'n edit. Daarnaast maakt het alsnog niet uit. Of nu minder mensen met een rijbewijs 10x zoveel dodelijke ongevallen veroorzaken of hetzelfde aantal 2,5 keer zoveel. Lijkt me toch duidelijk dat er iets niet helemaal goed zit met de rijvaardigheid. Met andere woorden: Hoe minder Belgen een rijbewijs hebben in vergelijking met Nederland, hoe slechter ze rijden.

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 04-09-2008 11:34 ]

• Alfredo
Wom schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:52:
Vijf jaar geleden had ik 16 uur in totaal les gehad en dat vond de examinator al erg weinig. Maar in die 6 uur les, zitten daar dan ook de uren bij die je rijdt met een L zonder examinator?
Neen, uiteraard niet. De details doe ik met de rijschool, ervaring doe ik op (veel meer dan veertig uur) met mijn moeder. In België mag iedereen die reeds acht jaar een rijbewijs heeft je begeleiden bij het autorijden.
Ik vind het een prima systeem, zo betaal je je niet blauw aan een rij-instructeur en heb je de mogelijkheid om veel meer ervaring op te doen.
Ondertussen is dat aantal gedaald tot 101 doden per miljoen inwoners (cijfers 2006). Nog steeds veel, maar dat ligt niet (enkel) aan gebrekkige rijervaring. Zo ligt het gemiddelde lager in Vlaanderen dan in Wallonië, wat veroorzaakt wordt door de gebrekkige Waalse wegeninfrastructuur. Ook Nederland scoort hierin vele beter, zeker met betrekking tot fietspaden (en vaak zijn er zwakke weggebruikers betrokken bij dodelijke verkeersongevallen).

Alsof je trouwens een prima automobilist bent na 40 uur les. Als het regent, je last hebt van aquaplaning en plots hard moet remmen, geen die extra uurtjes echt niet voorkomen dat je je voorligger raakt.
En België is nog steeds meer doorvoerland dan Nederland.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[...]

Dan is het dus nog erger, want ipv (ik noem maar wat), 50% van de miljoen met een rijbewijs in NL, met 50 doden als gevolg, zijn er 75% mensen met een rijbewijs.

Aantal rijbewijzen werkt alleen maar in het voordeel van NL. Als we met méér rijbewijzen op de miljoen mensen al minder doden hebben...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:02:
Alsof je trouwens een prima automobilist bent na 40 uur les. Als het regent, je last hebt van aquaplaning en plots hard moet remmen, geen die extra uurtjes echt niet voorkomen dat je je voorligger raakt.
Met meer uren heb je wel meer ervaring en onder begeleiding meer situaties meegemaakt ;)
Angeloonie schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:05:
Dan is het dus nog erger, want ipv (ik noem maar wat), 50% van de miljoen met een rijbewijs in NL, met 50 doden als gevolg, zijn er 75% mensen met een rijbewijs.

Aantal rijbewijzen werkt alleen maar in het voordeel van NL. Als we met méér rijbewijzen op de miljoen mensen al minder doden hebben...
precies >:) :P

• pagani
  • Niet online
Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:02:
[...]
(en vaak zijn er zwakke weggebruikers betrokken bij dodelijke verkeersongevallen).
En België is nog steeds meer doorvoerland dan Nederland.
Zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers) op de doorvoersnelwegen :?

En het hele doorvoerverhaal slaat nergens op, want diezelfde vrachtwagen rijdt in Nederland 100km van Rotterdam naar de grens en vervolgens duizenden kilometers door Frankrijk, Spanje e.d., waar de verkeerssterftecijfers véél lager liggen.

En na 40 uur les heb je in ieder geval onder begeleiding al aardig wat kilometers gemaakt onder alelrlei omstandigheden. In België mag je al "alleen" (zonder instructeur, wel met pa of ma) de weg op als je bij het rijden geen stoepranden raakt enzo, nee, dat is echt een teken van rijvaardigheid :P

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 04-09-2008 13:17 ]

• Alfredo
johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:12:
[...]

Zwakke weggebruikers (fietsers en voetgangers) op de doorvoersnelwegen :?
Waar schrijf ik dat er zwakke weggebruikers zich op snelwegen begeven? Er kunnen toch meerdere oorzaken zijn voor dodelijke slachtoffers? Of moet iedereen dronken tegen 120km/u door de bebouwde kom rijden om een ongeluk te begaan?
johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:12:
En het hele doorvoerverhaal slaat nergens op, want diezelfde vrachtwagen rijdt in Nederland 100km van Rotterdam naar de grens en vervolgens duizenden kilometers door Frankrijk, Spanje e.d., waar de verkeerssterftecijfers véél lager liggen.
Daar bestaat uiteraard ook cijfermateriaal voor.

Goederenvervoer in Europa in 2005
Afbeeldingslocatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/571D55B4-8676-4887-A16D-FCE8012F3D9D/0/2168g2.gif

Nederland komt pas op de vijfde plaats wanneer het op goederenvervoer aankomt.
johnnyv.nl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:12:En na 40 uur les heb je in ieder geval onder begeleiding al aardig wat kilometers gemaakt onder alelrlei omstandigheden. In België mag je al "alleen" (zonder instructeur, wel met pa of ma) de weg op als je bij het rijden geen stoepranden raakt enzo, nee, dat is echt een teken van rijvaardigheid :P
In België mag je zelfs op de weg (onder begeleiding uiteraard) onmiddellijk na het behalen van je theoriebewijs, als je nog wel stoepranden raakt! :o
Iedereen is vrij om naar eigen dunken te kiezen of een rijopleiding met de rijschool nodig is of niet. En doe niet alsof een papiertje (je rijbewijs) betekent dat je opeens een ervaren automobilist bent. Ervaring en verkeersinzicht krijg je door vaak te rijden, niet door enkele uren extra les te nemen. Ik zeg het nogmaals, 90% van alle kersverse automobilisten gaat bij het slippen instinctief remmen, of je moet me vertellen dat bij die veertig uren ook een uitgebreide slipcursus zit?

Het is trouwens niet omdat ik "maar" zes uur les neem, dat ik voor de rest niet rij. De kaap van veertig uur heb ik al lang doorbroken.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfredo op 04-09-2008 14:05 ]

• pagani
  • Niet online
Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:00:
[...]

Waar schrijf ik dat er zwakke weggebruikers zich op snelwegen begeven? Er kunnen toch meerdere oorzaken zijn voor dodelijke slachtoffers? Of moet iedereen dronken tegen 120km/u door de bebouwde kom rijden om een ongeluk te begaan?

[...]

Daar bestaat uiteraard ook cijfermateriaal voor.

Goederenvervoer in Europa in 2005
[afbeelding]

Nederland komt pas op de vijfde plaats wanneer het op goederenvervoer aankomt.

[...]

In België mag je zelfs op de weg (onder begeleiding uiteraard) onmiddellijk na het behalen van je theoriebewijs, als je nog wel stoepranden raakt! :o
Iedereen is vrij om naar eigen dunken te kiezen of een rijopleiding met de rijschool nodig is of niet. En doe niet alsof een papiertje (je rijbewijs) betekent dat je opeens een ervaren automobilist bent. Ervaring en verkeersinzicht krijg je door vaak te rijden, niet door enkele uren extra les te nemen. Ik zeg het nogmaals, 90% van alle kersverse automobilisten gaat bij het slippen instinctief remmen, of je moet me vertellen dat bij die veertig uren ook een uitgebreide slipcursus zit?

Het is trouwens niet omdat ik "maar" zes uur les neem, dat ik voor de rest niet rij. De kaap van veertig uur heb ik al lang doorbroken.
Het goederenverkeer over de weg scheelt in je grafiek hooguit 10%, dat is van een heel andere orde dan 150% meer verkeersdoden. Daarnaast gaat het om percentages in het land zelf en zegt de grafiek niets over aantallen vrachtwagens per land, zowel absoluut als relatief.

Na 6 uur rijden heb je de auto simpelweg nog niet volledig onder controle. Als je dan géén instructeur mee rnaast je hebt zitten blijf je hangen in je fouten en leer je jezelf die aan.

En even voor de duidelijkheid, bij alle moderne auto's (ABS) is het voor 99% van de gebruikers ook het beste om bij een noodstop gewoon vol de rem in te stampen:
A- Je wielen blokkeren niet volledig
B- Je ku8nt gewoon blijven sturen

En als je tijdens aquaplanning nog een noodstop moet maken heb je je blijkbaar niet helemaal aangepast aan de weersomstandigheden.

Ik kan er gewoon niet bij dat je denkt dat een gemiddeld persoon na 6 uur les en vervolgens zelf gaan rijden gemiddeld net zo goed zal gaan rijden als iemand die 20-40 uur les heeft gehad.

Ervaring en inzicht train je inderdaad door te rijden, maar voertuigbeheersing is wel degelijk iets wat je geleerd moet worden (kijk alleen al naar zaken als slipcursussen, advanced driving courses, racebrevetten e.d.)

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 04-09-2008 14:18 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wat ook vreemd is, is dat in de UK waar het systeem vergelijkbaar is met BE er amper meer ongevallen zijn dan in NL....

Dus alleen aan het rijlessen systeem ligt het niet.. misschien wel aan de manier van examineren...
(of omdat in belgie het gemiddelde IQ nou eenmaal lager is ;) :+ (te gemakkelijk kon het niet laten).

De infrastructuur in de UK is trouwens ook veel slechter dan in NL dus dat alleen zal ook niet de reden zijn in BE..

• Alfredo
Je mag de statistieken zelf opzoeken van mij, Nederland en België.

Ik ben begonnen met zelfstandig rijden, onder het oog van mijn moeder. Nadien heb ik zes uren rijles genomen. Had mijn instructeur toen de boodschap gegeven dat ik er best nog enkele uren bij zou doen, had ik dit uiteraard gedaan. Blijkbaar vond die persoon dan toch dat ik het voertuig voldoende beheerste om mijn praktijkexamen af te leggen? Of denk je dat je vanachter je computer meer inzicht hebt in mijn rijvaardigheden dan een instructeur?

En ABS is enkel handig als je rechtdoor gaat om enige bestuurbaarheid over je wagen te behouden. Als je al aan het slippen bent, ga je gewoon de vangrail in als je verder remt.
Over dat aquaplaning nog, je bent uiteraard niet alleen op de weg. Als iemand naar jouw rijvak uitwijkt omdat je in zijn dode hoek zit en hij je dus niet gezien heeft, dan kan remmen verstandig zijn.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:13:

En ABS is enkel handig als je rechtdoor gaat om enige bestuurbaarheid over je wagen te behouden. Als je al aan het slippen bent, ga je gewoon de vangrail in als je verder remt.
Over dat aquaplaning nog, je bent uiteraard niet alleen op de weg. Als iemand naar jouw rijvak uitwijkt omdat je in zijn dode hoek zit en hij je dus niet gezien heeft, dan kan remmen verstandig zijn.
Maar de bedoeling van ABS is dat je niet in de slip raakt, als je in de slip bent helpt remmen niet, alleen sturen.. als je mazzel hebt..
Maar met ABS is de kans dat je in een slip raakt wel (iets) kleiner...

Anoniem: 76345

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:13:
Je mag de statistieken zelf opzoeken van mij, Nederland en België.

Ik ben begonnen met zelfstandig rijden, onder het oog van mijn moeder. Nadien heb ik zes uren rijles genomen. Had mijn instructeur toen de boodschap gegeven dat ik er best nog enkele uren bij zou doen, had ik dit uiteraard gedaan. Blijkbaar vond die persoon dan toch dat ik het voertuig voldoende beheerste om mijn praktijkexamen af te leggen? Of denk je dat je vanachter je computer meer inzicht hebt in mijn rijvaardigheden dan een instructeur?
De instructeur schat in of jij zal voldoen aan de eisen van het examinerend instituut. Als hij denkt dat dat zo is, dan zal hij je laten afrijden. En die eisen verschillen nogal met die van NL. Is iemand die in NL 40 lessen heeft gehad beter in het verkeer dan een Belg die met begeleider geoefend heeft en een paar lesjes gehad heeft? Ik zeg daar volmondig ja op, geen twijfel mogelijk. Niet altijd op individuele basis, maar wel gemiddeld genomen. En goederenvervoer en kwaliteit van infrastructuur is leuk, maar de hoeveelheid verkeer in NL is ook gewoon groter dan in BE.

• Alfredo
De instructeur bepaalt of jij op een verantwoorde manier kan deelnemen aan het verkeer en of je de verkeersreglementen kent. Als je denkt dat de Belgische verkeerswetgeving zo verschilt van de Nederlandse (en dit in negatieve vorm), mag je ze voor mijn part altijd eens nalezen.
Misschien ben je ook nog iets met het verloop van het rijexamen, hoewel het mij toch lijkt dat men hier niet laks omgaat met het uitdelen van rijbewijzen.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:39:
De instructeur bepaalt of jij op een verantwoorde manier kan deelnemen aan het verkeer en of je de verkeersreglementen kent. Als je denkt dat de Belgische verkeerswetgeving zo verschilt van de Nederlandse (en dit in negatieve vorm), mag je ze voor mijn part altijd eens nalezen.
Misschien ben je ook nog iets met het verloop van het rijexamen, hoewel het mij toch lijkt dat men hier niet laks omgaat met het uitdelen van rijbewijzen.
Dat is een van de theorien.. en ik heb geen idee of het zo is, maar het klinkt niet onlogisch...
Maar ik heb zelf geen ervaring met een belgisch examen dus kan er niet over oordelen...

Waar denk je zelf dat het aan ligt?

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:39:
De instructeur bepaalt of jij op een verantwoorde manier kan deelnemen aan het verkeer en of je de verkeersreglementen kent.
Even voor de mijn beeld: de instructeur bepaalt toch of je klaar bent voor het eindexamen, en de examinator bepaalt vervolgens of je klaar bent voor het verkeer? Of geeft de instructeur je je rijbewijs?

• Alfredo
Dat is correct, maar het praktijkexamen houdt in dat je kan deelnemen aan het verkeer, en daar bereidt een instructeur je op voor. Met andere woorden, hij zal je zeggen dat je niet genoeg in je spiegels kijkt, dat je je teveel fixeert op één punt voor de wagen en verder moet kijken, dat je je bochten te ruim neemt, ...
Als hij vindt dat je zulke zaken niet voldoende beheerst, stelt hij het praktijkexamen gewoon uit (geldverspilling ook). Maar uiteindelijk is het wel de examinator die beslist of je een rijbewijs krijgt of niet, en tijdens het examen mag de instructeur geen aanwijzingen meer geven.

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 18:55:
Dat is correct, maar het praktijkexamen houdt in dat je kan deelnemen aan het verkeer, en daar bereidt een instructeur je op voor. Met andere woorden, hij zal je zeggen dat je niet genoeg in je spiegels kijkt, dat je je teveel fixeert op één punt voor de wagen en verder moet kijken, dat je je bochten te ruim neemt, ...
Als hij vindt dat je zulke zaken niet voldoende beheerst, stelt hij het praktijkexamen gewoon uit (geldverspilling ook). Maar uiteindelijk is het wel de examinator die beslist of je een rijbewijs krijgt of niet, en tijdens het examen mag de instructeur geen aanwijzingen meer geven.
En mijn punt is dus dat de instructeur bepaalt of je klaar bent voor het examen, niet voor het verkeer. Dat laatste boeit hem niet, hij wil je in 1x laten slagen, dat staat namelijk goed in zijn statistieken. De examinator bepaalt of je klaar bent voor het verkeer; je instructeur kan daar nog zoveel over zeggen, die mening is niet zo boeiend.

Vervolgens gaat het om de criteria van het exameninstituut tov jouw verkeersgedrag wat bepaalt of je slaagt of niet. Dat heeft weinig met de wetgeving te maken (dat is namelijk theorie), maar met jouw manier van rijden. Mijn stelling is dat als je met een lesje of zes toe kan, ongeacht het meerijden met familie oid, je nooit op hetzelfde niveau zit als iemand die 40+ lessen heeft gehad. Met andere woorden: het exameninstituut heeft in Belgie minder strakke criteria die bepalen of je slaagt of niet. Hier ben ik van overtuigd. En dat vind je dus niet terug in de "wegcode", want die zegt niets over de criteria waaraan je moet voldoen om te slagen voor je praktijkexamen.

• Alfredo
Het examen is op een correcte manier deelnemen aan het verkeer, die zaken kan je niet los van elkaar bekijken. En in tegenstelling tot Nederland worden hier geen statistieken vrijgegeven over slaagpercentage van rijscholen. Je eerste argument klopt al niet, waardoor je tweede argument en conclusie (die daaruit voortvloeien) ook nergens op slaan.

En het examen draait wel grotendeels om wetgeving, zoals het correct gebruiken van richtingsaanwijzers, de ruimte die je een fietser moet kunnen geven bij het voorbijsteken, weten hoe snel je mag rijden, of je op een voorrangsweg zit, ... De rest is verkeersinzicht (wat neerkomt op ervaring) en rijtechnieken.
Als jij echt denkt dat ik mijn rijbewijs zou behalen als ik mij vanuit een parkeerruimte (langs de kant van de weg) terug in het verkeer voeg en mijn richtingsaanwijzer niet zou gebruiken, of niet in mijn spiegels zou kijken, dan ben je grondig fout.

Volgens jouw redenering zou een persoon als Jozef dan door het rijexamen moeten geraken. Hij heeft tweemaal rijexamen gedaan, dan rijlessen genomen (verplicht in België als je tweemaal gebuisd bent) en was er de derde keer wel door. Een voorbeeld van een slechte Belgische chaufeur? Ja, maar ook het teken dat ze hier niet met rijbewijzen smijten.

Anoniem: 58690

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 18:55:
en tijdens het examen mag de instructeur geen aanwijzingen meer geven.
Je kan altijd via de ogen wat hints geven >:)
Ach, ik had het nog geen eens is nodig, ik maakte 1 klein foutje en dat was de rotonde half nemen i.p.v. 3 kwart, maar half en 3 kwart waren door werkzaamheden bijna bij elkaar.
Maar ik had niks te vrezen, ik keek goed en in en uitvoegen op de snelweg ging prima, achteruit in parkeren 3 lege vakken in de middelste en toen ik op het centrum kwam netjes spiegel gekeken voordat ik de deur open deed (daar kan je op zakken).
Ze pakte gelijk de stempel automaat en 2 keer afdruk erop en ik was geslaagd in 1 keer :)
Maar ook ik had dik 60+ lessen, ik kon kiezen voor een Tussen Tijdse Toets of wat meer lessen.
Het laatste dus gekozen, leerde ik veel meer van.

Door die vele lessen had ik ook veel minder moeite met alleen rijden toen ik mijn rijbewijs had en laten we het afkloppen, ik heb em iets meer dan 5 jaar (11-08-03) en nog steeds schade vrij.
Afgezien van een achteruit eruit rijden tegen de fiets van mijn zus en de bumper schaven aan de onderkant :X
Ook geen punten of forse overtredingen.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Vanmiddag heb ik mijn rijbewijs opgehaald bij het gemeentehuis. Hij was dus al klaar binnen 3 werkdagen ipv 5 dagen :)

Zojuist anderhalf uur helemaal alleen rondgereden met de auto van mijn ouders. Erg leuk (en toch ook een klein beetje spannend :p). Moet nog een beetje oefenen/wennen aan de auto met inparkeren e.d. De formaten van de auto zijn nogal anders vergeleken met mijn lesauto. Verder is de auto van mijn ouders over het algeheel wat stugger (pedalen, versnellingspook). Misschien omdat die lesauto natuurlijk lekker ingereden is :P

Dit weekend gewoon lekker wat rondtoeren en wat uitproberen, dan ben ik al gauw gewend aan deze auto :)

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 20:14:
Het examen is op een correcte manier deelnemen aan het verkeer, die zaken kan je niet los van elkaar bekijken. En in tegenstelling tot Nederland worden hier geen statistieken vrijgegeven over slaagpercentage van rijscholen. Je eerste argument klopt al niet, waardoor je tweede argument en conclusie (die daaruit voortvloeien) ook nergens op slaan.
Natuurlijk klopt mijn argumentatie wel. Correct deelnemen aan het verkeer is 1 ding, hier consequent in zijn, inzicht tonen en alle verkeerssituaties testen is 2. Dat mijn conclusies nergens op slaan is jouw gekleurde mening.
En het examen draait wel grotendeels om wetgeving, zoals het correct gebruiken van richtingsaanwijzers, de ruimte die je een fietser moet kunnen geven bij het voorbijsteken, weten hoe snel je mag rijden, of je op een voorrangsweg zit, ... De rest is verkeersinzicht (wat neerkomt op ervaring) en rijtechnieken.
En dat laatste is juist de crux hierzo. Als je de verkeersregels niet kent kom je niet door het theorie-examen, en kom je al zeker niet bij een examinator terecht. Een examinator zal je nog net niet direct terugsturen als je zulke fouten maakt, maar dat is 1 fout -> einde oefening. Zijn ze echt zo streng in Belgie? Dat durf ik te betwijfelen.
Als jij echt denkt dat ik mijn rijbewijs zou behalen als ik mij vanuit een parkeerruimte (langs de kant van de weg) terug in het verkeer voeg en mijn richtingsaanwijzer niet zou gebruiken, of niet in mijn spiegels zou kijken, dan ben je grondig fout.

Volgens jouw redenering zou een persoon als Jozef dan door het rijexamen moeten geraken. Hij heeft tweemaal rijexamen gedaan, dan rijlessen genomen (verplicht in België als je tweemaal gebuisd bent) en was er de derde keer wel door. Een voorbeeld van een slechte Belgische chaufeur? Ja, maar ook het teken dat ze hier niet met rijbewijzen smijten.
Ik zeg niet dat ze met rijbewijzen smijten. Ik zeg dat ze minder strenge regels hanteren om te slagen, en dat blijkt uit het aantal lessen waarmee je kan slagen. Als dat volgens de overheid acceptabele criteria zijn, dan gaat de overheid er gewoon vanuit dat men het na de eerste instructies gewoon gaandeweg beter leert doen op de weg. In NL zijn ze daar gewoon strenger mee. Of zijn Belgen van origine gemiddeld 3-5x zo bedreven in autorijden dat ze met zoveel minder lessen toekunnen? Of is het verkeer zoveel makkelijker daar? Zeg het maar hoor, want anders is het onverklaarbaar wat mij betreft.

• frickY
leokennis schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 11:18:
[...]

De raamstijl markeert echter de 'voorkant van je achterwiel', en je zijspiegels markeren de 'achterkant van je voorwielen', en bij je wielen zitten natuurlijk de draaipunten van je auto en die zijn bij inparkeren van belang. De grootte van je auto maakt in zekere zin niet zo heel veel uit, het gaat erom waar je banden zitten.

[afbeelding]

Of je banden nu zoals bij 1 of bij 2 zitten, je zult pas kunnen gaan indraaien zodra je achterband voorbij de auto waar je naast staat is, en je zal pas kunnen gaan terugdraaien zodra je voorband voorbij die auto is. En de achterstijl en zijspiegels geven deze punten aan ;)
Interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Als de plaats van de raamstijl inderdaad tekenend is voor de plaats van de wielen, kan ik me heel goed voorstellen dat het een uitstekend hulpmiddel is.

• Alfredo
Ik zal hier even uittypen op welke punten je gequoteerd wordt, dit komt uit het theorieboek van Flor Koninckx.
  • Bediening van het voertuig
  • Plaats op de openbare weg
  • Bochten
  • Kruisen en inhalen
  • Richtingsverandering
  • Voorrang
  • Verkeerslichten en bevelen
  • Snelheid en verkeersinzicht
  • Gedrag ten overstaan van andere weggebruikers
  • Defensief rijden
  • Manoeuvres
De rubrieken worden beoordeeld met "goed", "voorbehoud", "onvoldoende" of "slecht"

Je bent niet geslaagd wanneer:
  • een rubriek beoordeeld wordt met "slecht"
  • twee rubrieken beoordeeld worden met "onvoldoende"
  • een rubriek beoordeeld wordt met "onvoldoende" en twee met "voorbehoud"
  • vier rubrieken beoordeeld worden met "voorbehoud"
  • rijfouten of gevaarlijk rijgedrag, de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of de andere weggebruikers direct in gevaar brengen.
Voor het niet verlenen van voorrang krijg je waarschijnlijk nog een onvoldoende (als het maar een keer gebeurd), het rijden door oranje, negeren van een stopbord, niet gebruiken van richtingsaanwijzers, ... zijn allemaal zaken waarvoor je het twee weken later nog eens opnieuw mag proberen. Ik heb het er met mijn instructeur over gehad en er zijn er veel die zo in de fout gaan.
Je parkeert achterwaarts, raakt de berm en moet dus opnieuw proberen (je hebt twee kansen). Je zet je terug naast het voertuig maar vergeet je richtingaanwijzer te gebruiken, en je bent gebuisd...

Er is trouwens niemand die na zes uren les slaagt voor zijn examen. De overige 50-60-70 uren doe je ervaring op met een begeleider, die je er ook op wijst dat je in je spiegels moet kijken, eerst moet remmen en dan pas ontkoppelen, ... De fijnere technieken (achterwaarts parkeren) kon mijn moeder me niet bijbrengen omdat dat zo'n automatisme is geworden, daarom overloop ik alles nog eens met de rijschool. En nee, daar heb ik geen veertig uren voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Alfredo schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:13:
En nee, daar heb ik geen veertig uren voor nodig.
Je doet nu een beetje alsof iemand met veertig lesuren een of andere debiel is, maar accepteer nou maar dat je in Nederland gewoon veel lessen (en geld) kwijt bent itt België. Dat ze in België minder lesuren nodig hebben is hartstikke prachtig, maar daar hebben wij Nederlanders vrij weinig boodschap aan :)

(Ja, ik werd een beetje geagiteerd :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Diverse bronnen bevestigen inderdaad dat het gemiddeld aantal lessen dat voor het eerste examen wordt gedaan tussen de 30 en 40 uren ligt. Aangezien niet iedereen de eerste keer slaagt lijk 40 uren me dan ook een primna gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BoyGenius schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:38:
[...]

Je doet nu een beetje alsof iemand met veertig lesuren een of andere debiel is, maar accepteer nou maar dat je in Nederland gewoon veel lessen (en geld) kwijt bent itt België. Dat ze in België minder lesuren nodig hebben is hartstikke prachtig, maar daar hebben wij Nederlanders vrij weinig boodschap aan :)

(Ja, ik werd een beetje geagiteerd :p)
Ja dat klopt ook wel, ik was alles bij elkaar zo'n 3000 euro lichter, maar wel in 1 keer geslaagd.
Dat je in Belgie minder nodig hebt kan ook wel kloppen omdat het daar t.o.v. Nederland minder druk is,
Hier is het allemaal duw en trek werk en de meeste proberen allerlei fratsen uit te halen, zoals rechts inhalen en 1 meter voor je bumper ervoor donderen en vol op de rem trappen, naar rechts gaan en gas bij geven en ervoor donderen, fietsers die uit alle hoeken komen zonder hun handjes even te gebruiken waar ze naar toe gaan en zo kan ik nog wel een heel boodschappenlijstje opnoemen :X
Ja wat dat betreft rij ik liever in Belgie dan in Nederland, maar nog liever in Duitsland >:)
Woensdag heb ik de 44, 57 en de 61 weer eens opgezocht en die laatste heb ik niet beneden de 140 gezeten (geikte kilometers, teller tussen de 150-160) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:53
* VeeGee meldt!
Morgen mag ik op voor mijn examen! Ik moet om 0950 in Groningen, dus hopelijk valt het met de drukte dan ietwat mee :)
Ik heb nu 35 lessen gehad, wel lessen van 45minuten. Ik heb er wel vertrouwen in :)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:17

Kleintje81

Blaat

VeeGee schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 18:38:
* VeeGee meldt!
Morgen mag ik op voor mijn examen! Ik moet om 0950 in Groningen, dus hopelijk valt het met de drukte dan ietwat mee :)
Heel veel succes morgen!
Ik heb mijne vandaag gehad, ik raakte wat in paniek van de drukte op de snelweg: gezakt... :'(

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 20:15
afspraak gemaakt bij een rijschool *O*

duurt nog wel even een paar maandjes, maar ik ben nu mooi op tijd zodat ik zsm kan afrijden
maar dat mag de pret niet drukken, het is in gang gezet :)

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:53
VeeGee schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 18:38:
* VeeGee meldt!
Ik heb nu 35 lessen gehad, wel lessen van 45minuten. Ik heb er wel vertrouwen in :)
En geslaagd :D *O*.
Het ging allemaal best aardig, behalve dat ik wat te moeilijk deed met keren en parkeren. Het ging echter wel goed, alleen kon het wat makkelijker als ik wat verder was gereden :P
Examinator was ook een aardige vent, wat wel scheelde met de zenuwen..
Het was ook echt een ideaal tijdstip om 0950, spits mooi voorbij, dus was goed te doen :)
Nu morgen maar naar 't gemeentehuis om mn pasje aan te vragen :)

* VeeGee blij is!

Edit: @Kleintje81: Jammer! Ik had hoefde de snelweg niet eens op :P Maar kun je snel weer proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door VeeGee op 10-09-2008 17:22 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Alfredo
Ik ben ook geslaagd! :)

Wel op het nippertje, mijn examinator was een norse vent waarbij er (volgens mijn instructeur) niet veel mensen slagen. Op een bepaald punt moet ik invoegen bij een gevarendriehoek, en ik had al gezien dat er op de andere rijstrook geen verkeer was, omdat het licht daar op rood stond. Dus ik reed gewoon door zonder expliciet naar links te kijken en dat was fout.
Voor de rest ging het allemaal zeer goed, morgen ga ik mijn aanvraag op het gemeentehuis binnenbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179627

Net geslaagd voor mijn rijbewijs CE.
Ik dacht, zeg het even :*)

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 179627 op 12-09-2008 18:21 ]

• frickY
Netjes, gefelicieerd allemaal.

Ik heb afgelopen dinsdag module 1 afgesloten met de bijbehorende test. Na hoeveel lessen kregen jullie die ongeveer? Ik heb er nu 11 uur opzitten.

De ogentest ging wat lastig. Ik kon alleen gokken wat het kenteken was want wist niet of het 58 of SB was. Net maar eens bij de opticiën geweest en nu blijkt dat ik wel een brilletje kan gebruiken... van +3 :X

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
frickY schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:53:
De ogentest ging wat lastig. Ik kon alleen gokken wat het kenteken was want wist niet of het 58 of SB was. Net maar eens bij de opticiën geweest en nu blijkt dat ik wel een brilletje kan gebruiken... van +3 :X
OMFG, +3 ook :D hoe kon je ooit normaal autorijden zonder bril, dan kan je nog geen bord lezen op 50 meter lijkt me? Ik heb mn examen met -0,5 gehaald, maand later n bril gescoord omdat het snachts toch wel lastig kijken was.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
* Flythe komt zich ook melden in dit topic.

Ik heb eergisteren m'n rijbewijs gehaald met 35 uur les in 11 dagen *O* . Op een gegeven moment werd ik daar wel helemaal gaar van (3 uur op per dag gemiddeld) :z.
Examen viel me heel erg mee, 1 bijzondere manoeuvre (parkeren waar er 4 parkeerplekken vrij waren :)) en een stukje rijden met het navigatiesysteem en daarna nog wat rijden met aanwijzingen van de examinatrice.
Ik kwam alleen niet uit waar de bedoeling was, moest telkens keren etc. toen maar aan de examinatrice gevraagd waar ik heen moest en zei ze dat het navigatiesysteem wel uit kon.
Na een stukje rijden stond er een vrachtwagen uit te laden met een rij (blijkbaar wachtende) auto's erachter, ik dacht dat de auto's geparkeerd stonden en wilde er langs gaan toen er geen verkeer meer van de andere kant kwam op dat moment ging de rij met auto's ook rijden :/, gelukkig kon ik nog net op tijd op de rem stampen anders was het een ingreep geweest :).
Toen via de snelweg (vanaf hoogvliet door de botlektunnel voor de kenners) waar het redelijk druk met vrachtwagens was weer terug naar het cbr.

Gelukkig vond de examinatrice toch dat ik goed genoeg reed en ik mag volgende week vrijdag m'n rijbewijs op gaan halen bij het gemeentehuis :*).

Misschien nog een paar tips voor mensen die nog moeten afrijden:
-Doe alsof de examintor je rijleraar is, besteed dus niet ineens meer aandacht aan degene die naast je zit.
-Als je niet weet waar je heen moet zeg dat dan eerlijk, het wordt je niet aangerekend.
-Ga niet piekeren over iets wat jij als fout beschouwt dat beïnvloed ook de rest van je rit.
Ik weet niet of deze tips al een keer gegeven zijn, want ik ga niet alles doorlezen :P.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:17

Kleintje81

Blaat

VeeGee schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:21:
[...]
Edit: @Kleintje81: Jammer! Ik had hoefde de snelweg niet eens op :P Maar kun je snel weer proberen?
Gefeliciteerd!

Ja, hopelijk 1e of 2e week van oktober, moet nog bellen om een examen in te plannen.
Meteen een paar lesjes inplannen om niveau hoog te houden, hoop dat het volgende keer goed lukt!

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Widow schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:32:
OMFG, +3 ook :D hoe kon je ooit normaal autorijden zonder bril, dan kan je nog geen bord lezen op 50 meter lijkt me? Ik heb mn examen met -0,5 gehaald, maand later n bril gescoord omdat het snachts toch wel lastig kijken was.
Was er zelf ook aardig verrast onder. Maar opticiën heeft het uitgelegt als dat je oog + zelf kan corrigeren, - niet. Kwestie van de ooglens dikker maken. Oftewel, mijn ogen zijn continue die +3 aan het compenseren waardoor ik alles blijkbaar wel fatsoenlijk zie, maar het scherp krijgen van dat kenteken is net teveel van het goede.
Hij was in ieder geval erg verbaast dat ik niet continue koppijn heb of moe ben (beide geen last van), maar met een bril hoeven mijn ogen dat corrigeren niet meer te doen en zouden die zich bezig kunnen houden met scherp zien, ofzo.

Ben in ieder geval bijzonder benieuwd hoe het rijden gaat als ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flythe schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:09:

Ik heb eergisteren m'n rijbewijs gehaald met 35 uur les in 11 dagen *O* . Op een gegeven moment werd ik daar wel helemaal gaar van (3 uur op per dag gemiddeld) :z.
Examen viel me heel erg mee, 1 bijzondere manoeuvre (parkeren waar er 4 parkeerplekken vrij waren :))
Jij ook al ? :)
Ik had 3 plekken vrij en mocht de middelste nemen, tja appeltje eitje natuurlijk, maar ik keek goed om me heen, daar gaat het om als je dat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Heb a.s. vrijdag rijexamen :)

Om 9.50 dus dat lijkt me wel een mooie tijd wat betreft verkeersdrukte...

TTT ging in ieder geval goed, wat kleine puntjes die nu na nog wat aandacht daarvoor een stuk beter gaan. Maar heb in ieder geval al vrijstelling bijzondere verichtingen :)

Hopenlijk kan ik het rijbewijs vrijdagmiddag aanvragen op het gemeentehuis! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Mja en met murk gaat alles zijn gangetje. Net mijn 8ste rijles achter de rug, van de 20 (90 minuten per les). Gaat best lekker, hij heeft na elke les niet veel meer te zeggen, elke keer is het iets anders dat net niet lekker ging waar ik dan nog wat over terughoor na afloop, omdat het die keer dan toevallig niet goed ging. Er is 1 terugkomend punt en dat is het maken van een aanvalsplan (zo noemt hij het dan gekscherend) als ik een kruispunt tref waar fietspad/autoweg/trambaan overheen lopen. Alles zit er wel in bij mij wat betreft de kennis over wat te doen, nu moet het een routine worden (nou niet dat het brak loopt ofzo en dat ik alles vergeet :P meer van dat het nog niet vloeiend gaat) ... heb daar nog 12 lessen voor dus ik heb goede hoop.

[ Voor 32% gewijzigd door Murk op 15-09-2008 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach, zelfde probleem had ik hier ook met en bepaalde rotonde, nu heb ik heb bijna 10x bereden en gaat het al automatisch goed. :Y)

Vandaag weer een rijles gehad, zit al tegen de 20 aan nu, gaat hard. Volgende week (hopelijk) de laatste 20 kopen, en dan 11okt theorie. Als ik die binnen heb (hoop het toch exht wel :X) dan een cbr examen plannen en dan hopelijk voor eind dit jaar het rijbewijs. :Y)

Maar goed, rijles vandaga ging het goed, kan opzich redelijk soepel met het verkeer meerijden, op en terug schakelen gaat lekker, al kan ik soms wel beter in een iets hogere versnelling rijden voor het energie zuinige, en het "overdreven" kijken heb ik nog wat moeite mee, ik heb het vaak wel goed gezien maar volgens hem moet ik toch nóg meer kijken, en alle gaatjes benuten om door te kijken edg. Moet maar, maar is wel irritant.

Achja, komt wel goed, valt me allemaal wel mee tot zover. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:09:
en het "overdreven" kijken heb ik nog wat moeite mee, ik heb het vaak wel goed gezien maar volgens hem moet ik toch nóg meer kijken, en alle gaatjes benuten om door te kijken edg. Moet maar, maar is wel irritant.
Elke keer als je in je buitenspiegel, over de schouder of in een zijstraat kijkt moet je heel overdreven je hoofd meedraaien. Je leraar heeft zo'n spiegeltje waarmee hij naar je ogen kan kijken, maar hij moet ook in zijstraten kijken dus als je je hoofd draait ziet hij ook meteen dat je gekeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Flythe schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:09:
[...]
-Als je niet weet waar je heen moet zeg dat dan eerlijk, het wordt je niet aangerekend.
[...]
Ik ben er anders mede op gezakt...het is misschien geen hoofdpunt maar ze nemen het zeker mee in de uiteindelijke afweging.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Flythe schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:56:
[...]

Elke keer als je in je buitenspiegel, over de schouder of in een zijstraat kijkt moet je heel overdreven je hoofd meedraaien. Je leraar heeft zo'n spiegeltje waarmee hij naar je ogen kan kijken, maar hij moet ook in zijstraten kijken dus als je je hoofd draait ziet hij ook meteen dat je gekeken hebt.
Dat zal het zijn dus. 8)7
Ik kijk meestal even heen en weer met mijn ogen en nog een keer voor de zijstraat als extra, maar niet echt met mijn hoofd...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Flythe
  • Niet online
leokennis schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:09:
[...]

Ik ben er anders mede op gezakt...het is misschien geen hoofdpunt maar ze nemen het zeker mee in de uiteindelijke afweging.
Was dat met het oude of het nieuwe examen? Mijn instructeur zei iig dat ik het eerlijk moest zeggen, dat heb ik tijdens het examen ook gedaan en heb er verder niets over gehoord.
Joopieboy schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:33:
[...]

Dat zal het zijn dus. 8)7
Ik kijk meestal even heen en weer met mijn ogen en nog een keer voor de zijstraat als extra, maar niet echt met mijn hoofd...
Toch wel doen dan ;).

Anoniem: 240934

Heb gisteren niet het rijbewijs voor de auto gehaald maar voor mijn brommer :D

• Murk

Murk

Is this thing on?

Dat heet ook geen rijbewijs, dat heet een theoriecertificaat. =]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Murk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:49:
Staat dat deel niet tegenwoordig op het rijbewijs dan? Althans ik heb er "gratis" zo'n AM category bij gekregen, en afaik was die voor brommers etc.

Anoniem: 240934

Murk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:49:
Dat is wel een rijbewijs ;)

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Flythe schreef op woensdag 17 september 2008 @ 03:39:
[...]

Was dat met het oude of het nieuwe examen? Mijn instructeur zei iig dat ik het eerlijk moest zeggen, dat heb ik tijdens het examen ook gedaan en heb er verder niets over gehoord.
[...]
Nieuw examen. De examinator zei dat het geen sterke indruk maakt als je de weg moet vragen...

leoaq.fm // Jeune Loop

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44
Het maakt geen sterke indruk, maar daar moet je echt schijt aan hebben hoor. Het gaat erom hoe je rijdt, niet hoe goed je de weg weet.

The devil is in the details.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:03

Nik

*weer begonnen is

Als het goed is volgende week donderdag de eerste les!

En waarom weer? Omdat ik al 3 jar lang in het volgende bakkie rond tuf:

Afbeeldingslocatie: http://94.100.113.26/244600001-244650000/244611301-244611400/244611399_5_r3RZ.jpeg

Graag wilde ik eens op zo'n bakkie tuffen:

Afbeeldingslocatie: http://www.motoroma.com.ar/nuevas/CBR1000%20Repsol.jpg

\o/

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:28
Repsol Fireblade _/-\o_
Blijft toch de mooiste race-kleurstelling vind ik. Alvast veel plezier met lessen! En het enige nadeel van motorrijden: daarna besef je pas hoe saai autorijden eigenlijk is :9

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:03

Nik

Yep, ik weet er alles van... Heb namelijk als eens op een motor gezeten (circuit, dus niks illegaals aan). Maar dat ging uiteraard niet snel. Niet dat dat met een motor moet. Want kwa tempo ben ik meer het type chopper, maar ik vind een chopper gewoon niet mooi. Dus dan maar een GP model, in de uitvoering zoals hierboven (lekker fout haha!). En dan gewoon lekker rijden. Ik ben niet zo'n snelheidsduivel, mijn ex noemde me zelfs traag in de auto (en ik kon haar niet bijhouden in d'r Baleno). Maar het lijkt me zo heerlijk, dat vrije gevoel, één worden met de motor. En ik zal niet ontkennen dat ik 'm een keer open trek (want dat doe je vroeg of laat toch), maar ik ben wel zo verstandig dat ik dat niet doe op plekken waar het niet kan (om de reacties maar even voor de zijn over jong en motor rijden...).

• bcd87
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hey leuk, een rijbewijs topic :)
Ik ben nu ook sinds een week bezig. Gisteravond m'n tweede les gehad, heb geleerd te koppelen, ontkoppelen en schakelen. Ging best lekker allemaal, geen een keer afgeslagen.

Heb nu vanavond theoriecursus, daar zie ik wel tegen op om eerlijk te zijn, 2 uur lang in een lokaaltje zitten. Maargoed, zelf uit een boek leren is al helemaal niets voor mij en het zit toch in m'n pakket, dus kan net zo goed gaan.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

Goed, morgen TTT, vanavond nog even met mijn instructeur de bijzondere verrichtingen opfrissen...

Ik heb er wel veel lessen opzitten (50 à 60), maar dat komt met name doordat het CBR onvolledige informatie over mijn eigen verklaring heeft. We konden dus geen examen afspreken, en ondertussen wel doorgelest. Heeft me een aardige cent gekost, maar ik heb er wel extra rijervaring mee op kunnen doen.

Na de TTT ga ik toch maar eens het CBR schoppen om te kijken of ze nou alle gegevens hebben en of ik nog ergens langs moet voor onderzoek of whatever. Ik heb een lichte vorm van autisme, maar mijn eigen psych heeft het CBR al een brief geschreven dat dat geen probleem moet zijn... blijkbaar is die brief niet doorgekomen of hebben ze daar geen waarde aan gehecht omdat het door mijn behandelend psych geschreven is (itt een onafhankelijk arts).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

leokennis schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:19:
[...]

Nieuw examen. De examinator zei dat het geen sterke indruk maakt als je de weg moet vragen...
Maar als je het niet weet dan weet je het niet he?

Je kan wel proberen zelfstandig de weg te vinden (bijv ROC te Hengelo vanaf enschede).

Ik moet ook nog 1 route inleren, a.s dinsdag examen.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Hahn schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:21:
Het maakt geen sterke indruk, maar daar moet je echt schijt aan hebben hoor. Het gaat erom hoe je rijdt, niet hoe goed je de weg weet.
Hij zij het na het examen als een van de redenen dat ik gezakt was, dus niet vantevoren. Ik wist op de snelweg ergens niet of ik een afslag nu wel of niet moest hebben, dus ik kon niet gokken want dan kom je meteen helemaal verkeerd uit (in tegenstelling to een straatje eerder of later in een woonwijk ofzo).

leoaq.fm // Jeune Loop

Raar hoor, allebei mijn instructeurs vertelden me dat dat geen issue mag zijn tijdens je examen, in ieder geval niet iets wat telt voor het resultaat.
Pagina: 1 ... 12 ... 37 Laatste