Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 37 Laatste
Acties:

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Dan heb je gewoon een lul als examinator gehad. Sowieso moet je met de nieuwe examens eigenlijk de beschikking krijgen over TomTom, dan hoef je ook de richting niet meer te vragen :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Het gaat om het zelfstandig berijden van een route. Elke rijschool moet minstens 3 punten hebben waarop je de route kan rijden. In enschede zijn dat er 3, als er een route wordt gevraagd die je niet weet en ook niet via de verkeersborden kan vinden of volgen, dan kan je gewoon niet zakken op basis dat je het niet weet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:50:
Het gaat om het zelfstandig berijden van een route. Elke rijschool moet minstens 3 punten hebben waarop je de route kan rijden. In enschede zijn dat er 3, als er een route wordt gevraagd die je niet weet en ook niet via de verkeersborden kan vinden of volgen, dan kan je gewoon niet zakken op basis dat je het niet weet.
Mijn examinator zei aan het begin: we gaan met het navigatie-systeem rijden, dus je hoeft je niet druk te maken om de routes. Maar stel nou dat ik dat wel gedaan had, dan maakt dat nog steeds niet zoveel uit - als je niet op het eindpunt van de route uitkomt geeft dat niet, als je maar zelfstandig en velig rijdt.

Dus ik denk idd dat je gewoon een eikel te pakken had.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Helemaal mee eens, precies weet ik de coordinatiepunten ook niet. Wel ongeveer natuurlijk. Maar daar zal ik echt niet op zakken morgen :)

Verwijderd

Ik hoorde dat er vanochtend 1 gezakt was die de weg niet wist, of iig vragen ging.

Tja. Als je verder prima rijd en de verkeersregels hanteerd hoe the hell kan je dan zakken. Ik ben ook niet geleerd om met navigatie te rijden maar ze verwachten wel een zelfstandige rit, ook al als je de route niet kent blijkbaar. Ik vraag me af of dat mag, onder je examen door even stoppen bij een informatiebord om vervolgens je route te plannen. Is toch ook een onderdeel van je verkeer? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hahn schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:48:
Sowieso moet je met de nieuwe examens eigenlijk de beschikking krijgen over TomTom, dan hoef je ook de richting niet meer te vragen :)
Ik zal wel oud worden ofzo, maar wat is dat voor onzin? Leer eens zelfstandig denken?
Leuk als je zo'n ding in de auto hebt, maar vertrouw liever op Eyeball mk.1 en GreyMatter v.1.

Dat komt je verkeersinzicht alleen maar ten goede.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01

sjaakaq

It might get loud

alt-92 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 19:19:
[...]

Ik zal wel oud worden ofzo, maar wat is dat voor onzin? Leer eens zelfstandig denken?
Leuk als je zo'n ding in de auto hebt, maar vertrouw liever op Eyeball mk.1 en GreyMatter v.1.

Ben ik met je eens...maar:

Tijdens je examen moet je eigenlijk rijden alsof je je rijbewijs al hebt: zelfstandig, defensief, veilig, you know the riddle. Zou ik mijn rijbewijs al hebben en wist ik ergens de weg niet, dan zou ik aan de kant van de weg gaan staan, mijn wegenatlas erbij pakken en het even opzoeken. En zeg nu eerlijk: zou jij dit tijdens je examen ook doen?

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Het rijden met navigatie is op zich ook een skill - niet voor doorgewinterde automobilisten misschien, maar voor nieuwe bestuurders is het toch net even anders dan instructies van een instructeur / examinator krijgen. Daarbij verschaft het de examinator ook een goed inzicht in hoe de leerling zich zelfstandig in het verkeer gedraagt, weer op een andere wijze dan dat uit instructies door de examinator blijkt. Het is dus niet zo dat je een vinkje krijgt 'kan met navigatie rijden' als examenonderdeel.
offtopic:
Was het niet 'you know the drill'? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:25
Gisteren mijn 28e rijles gehad (60min per les) en mijn instructeur gaat mijn examen aanvragen :). Voor mijn gevoel gaat het rijden erg goed. Af en toe maak ik nog wel eens een foutje. Dan had ik beter het gas even los kunnen laten ergens bijvoorbeeld, maar goed, ik kan ook zeker niet perfect rijden. Ik moet trouwens afrijden in Zwolle. De examinator vertelde mij dat het stadskantoor (bij het NS station) een plek is waar mensen vaak naar toe moeten rijden. Hij heeft mij daar dus heen laten rijden vanuit een dorpje dichtbij, toen maar de snelweg (A28) gepakt en Zwolle ingereden naar het standskantoor. Dat ging verder gewoon zonder fouten, dus ik heb wel vertrouwen in het examen. Nu maar hopen dat er ongelukkige tegenslagen komen ;)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik gister de 16de les, en ben begonnen met kruispunten en aflsaan op de juiste manier te doen; kijken dus.

Had de laatste lessen het idee dat ik alles goed onder de knie begon te krijgen maar nu voel ik me weer volledig onervaren :) Wanneer we een kruispunt naderen vraagt hij een ruime 100 meter van te voren al wat voor kruispunt het is (gelijkwaardig, voorrgangs, uitrit?) en wat voor ruimtekussen (zicht) ik er heb. Negen van de tien keer had ik het hele kruispunt nog niet eens gezien. Lekker handig dus :)

Het vele kijken zal weer even wennen worden de komende weken. Hoop wel dat het snel beter wordt want voel me nu weer erg onzeker achter het stuur. Ook wordt he tnu eens tijd dat oersaaie theorieboek door te worstelen.

[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 19-09-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Helaas gezakt vanmorgen :(

Op de snelweg was ik een gat aan het zoeken om er rechts tussen te komen (het was erg druk en ik moest twee banen naar rechts opschuiven om de afslag te nemen (die twee banen komen vlak voor de afslag bij de snelweg waar ik op zat)

Maar goed tijdens het zoeken pak ik dus een kronkel in de weg rechtdoor en daarom terecht gezakt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Ben ik enigszins met je eens, maar zo is het nu eenmaal tegenwoordig, onzinnig of niet. En dat de route voor je uitgestippeld wordt met TomTom heeft mijns inziens vrij weinig te maken met verkeersinzicht, maar meer met route-inzicht (of hoe je het ook wilt noemen)? Als je zelf niet ook nog eens hoeft te gaan bedenken hoe je moet rijden kan je juist meer op het verkeer letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

ik222 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:11:
Helaas gezakt vanmorgen :(

Op de snelweg was ik een gat aan het zoeken om er rechts tussen te komen (het was erg druk en ik moest twee banen naar rechts opschuiven om de afslag te nemen (die twee banen komen vlak voor de afslag bij de snelweg waar ik op zat)

Maar goed tijdens het zoeken pak ik dus een kronkel in de weg rechtdoor en daarom terecht gezakt helaas.
Klote...ik vind dat zelf ook nog steeds het moeilijkste: afstanden goed inschatten op de snelweg, zorgen dat je op tijd terug kunt naar de rechterbaan om eraf te kunnen etc.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
leokennis schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 15:40:
[...]

Klote...ik vind dat zelf ook nog steeds het moeilijkste: afstanden goed inschatten op de snelweg, zorgen dat je op tijd terug kunt naar de rechterbaan om eraf te kunnen etc.
Wat is dat nou weer voor een onzin. Je moet gewoon aan je instructeur/examinator vragen over hoeveel kilometer je eraf moet (of je kijkt op je TomTom). Als je een kilometer of anderhalf ervan verwijderd bent, dan zorg je dat je zo ver mogelijk naar rechts schuift om de afslag te kunnen pakken, simple as that. Als je de afslag mist doordat je niet weet wanneer je eraf moet, tja, dan kan je niets kwalijk worden genomen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik wist wel wanneer ik eraf moest, probleem is dat er ongeveer 1000 meter ervoor nog twee banen bijkomen vanaf rechts waardoor je dan nog twee banen op moet zien te schuiven.

Normaal is ook dat nog wel te doen maar nu stond heel leenderheide dicht waardoor het hier ook al erg druk was en tja en toen ging het dus fout helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Balen ik222..

Ik wilde eigenlijk met 'maar je had toch...' verder gaan maar ik denk dat je het zo goed mogelijk hebt proberen te doen. Toch snap ik niet waarom je aan 1 kilometer niet genoeg hebt om 2 banen naar rechts op te schuiven :P Hoe druk die spits ook is. Heb het zelf ook ondervonden onlangs tijdens een rijles, kon vrij makkelijk 2 banen opschuiven, maar misschien zijn de weggebruikers op de A4 ter hoogte van Amsterdam gewoon veel vriendelijker met ruimtes openlaten :P

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het opschuiven op zich is ook wel gelukt, probleem was alleen dat ik tijdens het constant kijken naar het verkeer op die andere baan per ongeluk een kleine kronkel in mijn eigen rijstrook heb gemist. En daar dus toen min of meer rechtdoor gereden ben(zat met 2 wielen in de andere baan toen ik er achter kwam en kon bijsturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
ik222 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 19:17:
Het opschuiven op zich is ook wel gelukt, probleem was alleen dat ik tijdens het constant kijken naar het verkeer op die andere baan per ongeluk een kleine kronkel in mijn eigen rijstrook heb gemist. En daar dus toen min of meer rechtdoor gereden ben(zat met 2 wielen in de andere baan toen ik er achter kwam en kon bijsturen).
Wat voor een kronkel? Doorgetrokken streep naast onderbroken streep?

• frickY
Hij bedoeld gewoon een flauw bocthje waardoor hij op de andere rijstrook uitkwam zonder richting te hebben aangegeven.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

frickY schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 10:33:
Hij bedoeld gewoon een flauw bocthje waardoor hij op de andere rijstrook uitkwam zonder richting te hebben aangegeven.
... en hij gaf aan dat het bij knp. Leenderheide was waar het nu barst van de werkzaamheden. De Randweg in Eindhoven hebben ze een beetje volgelegd met minder-dan-rechte rijstroken met doorgetrokken strepen ertussen, als je dan even niet oplet ga je er zo overheen.

De leukste uitdaging daar vind ik nog altijd om bij Eindhoven Airport richting het zuiden erop te gaan, en dan bij Strijp er weer af. 4 banen naar *links* in 1200 meter :P

Overigens gisteren TTT gedaan... vrijstellingen op zak! Was even bang dat ik moest fileparkeren, maar alleen een stopopdracht en een omkeeropdracht gehad (en situatiebevraging uiteraard). Die gingen allemaal zonder problemen, omkeren was een eitje op een industrieterrein waar 20m tegels aan elke kant lag :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Rondom Eindhoven is het gewoon extra goed opletten op de snelweg en ook bij de op en afritten. Ze zijn op dit moment overal wel aan het werk en ligt dus tijdelijke belijning, maar het was ook hoog nodig. Waar ik het ook wel eens fout zie gaan is als je van Eersel af komt en dan bij Veldhoven-Zuid eraf gaat. Je moet dan uitvoegen en op een gegeven moment kom je op een rotonde, alleen deze is niet te nemen met meer dan 50km/h. Veel mensen komen veel harder aan en moeten vol in de ankers :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjeee op 20-09-2008 16:45 ]

Verwijderd

[...]

Dus je bent nu al continu links aan het rijden......

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Stoney3K schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 13:48:
[...]

De leukste uitdaging daar vind ik nog altijd om bij Eindhoven Airport richting het zuiden erop te gaan, en dan bij Strijp er weer af. 4 banen naar *links* in 1200 meter :P
Oh yeh, dat heb ik vaak geoefend :D

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja inderdaad is het rond eindhoven nu erg opletten. Het vervelende is ook nog dat je het niet kan oefenen omdat de situatie elke twee dagen anders is...

Neemt niet weg dat het meestal gewoon goed gaat daar maar een foutje is er snel gemaakt en dat gebeurde nu net op mijn rijexamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat je dat zegt. Voordat ik aan het lessen was vond ik het er allemaal zo logisch en natuurlijk uitzien als ik bij iemand in de auto zat die al heel lang zijn rijbewijs had (behalve dan een collega van me waar ik wel eens mee meereed; die rijdt als een idioot), en toen ik eenmaal rijlessen ging nemen dacht ik: holy shit, dat lukt mij nooit. En tot het moment van mijn examen is dat nooit echt vloeiend gegaan.

Vier weken na mijn examen kreeg ik mijn voorloop-auto, terwijl ik op het werk was, dus ja, dan moet je naar huis rijden (Den Haag - A'dam). Ik had in de tussentijd al wel een aantal keer auto gereden (een keer of 5 of zo), maar toch. Ik stapte die auto in, deed net alsof ik wist waar ik mee bezig was, en het ging super soepel op de snelweg. Waarom? Volgens mij omdat je met een doel aan het rijden bent: je wilt ergens heen, en je wilt een bepaalde snelheid vasthouden. En ik merkte na een tijdje dat ik net zo vloeiend meedeed in het verkeer als dat ik anderen in het verleden had zien doen.

Tijdens het lessen is je doel om te laten zien aan je instructeur dat je het kan, en ik was constant bezig om alle keuzes die je maakt bewust te beredeneren. Dat kost tijd, en dan neem je ook nog wel eens de verkeerde beslissing. Als ik met hetzelfde doel gereden had als ik nu doe, tijdens mijn rijlessen, dan was ik met half zoveel lessen al geslaagd, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:11:
[...]

Grappig dat je dat zegt. Voordat ik aan het lessen was vond ik het er allemaal zo logisch en natuurlijk uitzien als ik bij iemand in de auto zat die al heel lang zijn rijbewijs had (behalve dan een collega van me waar ik wel eens mee meereed; die rijdt als een idioot), en toen ik eenmaal rijlessen ging nemen dacht ik: holy shit, dat lukt mij nooit. En tot het moment van mijn examen is dat nooit echt vloeiend gegaan.

Vier weken na mijn examen kreeg ik mijn voorloop-auto, terwijl ik op het werk was, dus ja, dan moet je naar huis rijden (Den Haag - A'dam). Ik had in de tussentijd al wel een aantal keer auto gereden (een keer of 5 of zo), maar toch. Ik stapte die auto in, deed net alsof ik wist waar ik mee bezig was, en het ging super soepel op de snelweg. Waarom? Volgens mij omdat je met een doel aan het rijden bent: je wilt ergens heen, en je wilt een bepaalde snelheid vasthouden. En ik merkte na een tijdje dat ik net zo vloeiend meedeed in het verkeer als dat ik anderen in het verleden had zien doen.

Tijdens het lessen is je doel om te laten zien aan je instructeur dat je het kan, en ik was constant bezig om alle keuzes die je maakt bewust te beredeneren. Dat kost tijd, en dan neem je ook nog wel eens de verkeerde beslissing. Als ik met hetzelfde doel gereden had als ik nu doe, tijdens mijn rijlessen, dan was ik met half zoveel lessen al geslaagd, denk ik.
Zoals je zelf al aangeeft, is het doel waarvoor je op de weg zit, heel verschillend. Er zijn natuurlijk ook andere factoren die een rol spelen, zoals rij-ervaring. Of je nu voor jezelf rijdt of aan een instructeur/examinator moet laten zien hoe je rijdt, het zal altijd gepaard gaan met rij-ervaring. Als jij na een paar jaar je examinator moet laten zien hoe je rijdt, dan zal het (hoop ik voor je) menig maal beter gaan. Verder heeft een bepaalde angst er ook mee te maken. Als jij bijvoorbeeld niet goed kunt invoegen, dan geef je tijdens zo'n rijles/examen niet snel extra gas bij, maar minder je juist snelheid (omdat je denkt dat de examinator je gaat zien als een persoon die van stevig planken houdt en je laat zakken).

Eigenlijk zou een tweede examen veel beter op z'n plaats zijn: een soortgelijk eerste examen waarbij je moet laten zien dat je controle hebt over het voertuig en een tweede examen (na een half jaar bijvoorbeeld) waarin je echt moet laten zien dat je soepel mee kunt komen in het verkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 17:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
[...]

Het examen probeert zo realistisch mogelijk te zijn, dat jij zo oud bent dat jij niet met navigatie rijd, maar met een kaart op de bijrijderstoel wil niet zeggen dat half auto rijdend nederland tegenwoordig niet met een TomTom rijd, en dat worden er steeds meer.

In plaats van de de instructeur nu een heel verhaal oplepelt mag jij dus de TomTom instellen en vervolgens naar dat adres rijden, alsof je onbekend was in de stad. En de adressen die gekozen worden, daar kun je met Eyebal mk 1 en GreyMatter v1 ook niet zomaar heenrijden. Dus wat doet hald nederland als ze naar een adres in een vreemde stad moeten? die zetten de TomTom aan, dus het is imo een grote stap voorwaarts dat je het op het examen ook mag gebruiken.

Overigens is een route op navigatie rijden een van de 3 'zelfstandige opdrachten' die je kan krijgen, de eerste is naar een vast punt in een stad rijden. Meestal zijn er 2-3 punten, en die weet de instructeur ook, dus op het examen weet je waar je heen moet rijden. Zo is er in enschede bijvoorbeel de hogeschool, een ROC en een winkelcentrum in een wijk. Die opdracht kan je ook krijgen: rij maar zelfstandig daarheen, doe maar alsof het je werk is oid, je mag zelf de route kiezen, en zelf de route volgen, en het maakt niet uit hoe je erheen rijd, als je er maar zelfstandig heenrijd.

Een andere opdracht die je kan krijgen is de clusteropdracht, dan speel je bij wijze van iemand die de weg vraagt, en krijg je een serie opdrachten: 'bij de tweede stoplichten linksaf, derde zijweg naar rechts, op het einde van de straat naar links, en dan de eerste straat naar rechts' is een voorbeeld van een opdracht die je zou kunnen krijgen. Dan moet je die in je GreyMatter v1 stampen, en gaan rijden, waarbij het overigens ook toegestaan is om, als je het halverwege vergeet, de auto aan de kant te zetten en aan iemand anders de weg te vragen (oftewel, tegen de examinator zeggen dat je het vergeten bent en of ze het overnieuw wil doen). Dat is ook een legitieme techniek voor de zelfstandige rijopdracht, en ook een die veel 'irl' voorkomt.

Dus je rijd op de navigatie naar een onbekend adres, of je rijd op je eigen kennis naar een vast punt, of 'je vraagt de weg'. Call me young, maar dat lijkt mij toch een stuk realistischer dan een examinator die je een hele route navigeert zoals het vroeger ging.

En ja, je zou er tuurlijk ook een 'hier is een kaart, zoek maar uit hoe je naar dit adres kan rijden' erbij doen, maar laten we eerlijk zijn, steeds minder mensen rijden op die manier, en tijdens een examen kan dat redelijk moeilijk zijn omdat je toch al behoorlijk gespannen bent.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:59:
[...]

Dus je bent nu al continu links aan het rijden......
Ik bedoel: stel, je weet dat je de volgende afslag moet hebben over 1200 meter en voor je rijden vier vrachtauto's. Ga je dan inhalen?

Als ik mijn rijbewijs al had zou ik het risico niet nemen en gewoon een stukje met 80 erachter blijven plakken. Stel dat ik dit op mijn examen doe, dan is er een grote kans dat ik te horen krijg dat ik het wel gehaald had en dus niet 120 heb gereden waar ik 120 had kunnen rijden...dus ga ik op mijn examen inhalen. Stel dat ik het niet haal, dan moet ik dat zeker op 500 meter voor de afslag al doorhebben, en vervolgens met mijn 120 een plaatsje afdwingen tussen twee vrachtwagens die 80 rijden. Wie weet zit er achter je verkeer in je rug te duwen, en/of zit de vrachtwagenchauffeur niet op te letten.

Misschien los je dit met tien jaar rijervaring lachend op, maar als je nog een groentje op de weg bent niet natuurlijk.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Dit zelfde had ik dus ook met afrijden, één grote stoet vrachtwagens op de rechter strook, met de mededeling, ga bij XXX er weer af; weet ik veel waar die afslag ergens is? (1km, 5km, 10km?)
Dus ik bij de eerste mogelijkheid die ik vond kunnen inhalen en na een rits vrachtwagens ingehaald te hebben weer naar rechts omdat ik niet wist of de afslag er aan kwam (borden van afslagen kon ik ook niet meer zien door de vrachtwagens :(
Toen heb ik ook gezegt dat ik ik door de vrachtwagens de borden niet meer zag en dat ik niet wist waar ergens ik er af moest en daarom rechts bleef rijden; dit terwijl er 3x echt een hele mooie kans was om naar links te gaan met groot gat tussen de auto's.
De examinator wilde dus niet zeggen over hoeveel km de afslag was dus ik daarna 2/3 van de rit tussen de vrachtwagens gereden omdat het een hele rits afslagen verder was 8)7

Hier ben ik dus bijna op gezakt, als ik niks had gezegd dan was ik zeker gezakt denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 21-09-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kees schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:52:
[...]

Het examen probeert zo realistisch mogelijk te zijn, dat jij zo oud bent dat jij niet met navigatie rijd, maar met een kaart op de bijrijderstoel wil niet zeggen dat half auto rijdend nederland tegenwoordig niet met een TomTom rijd, en dat worden er steeds meer.
Ik zeg nergens dat ik geen navigatiesoftware gebruik.
Ik vaar er alleen niet blind op.
En ja, je zou er tuurlijk ook een 'hier is een kaart, zoek maar uit hoe je naar dit adres kan rijden' erbij doen, maar laten we eerlijk zijn, steeds minder mensen rijden op die manier, en tijdens een examen kan dat redelijk moeilijk zijn omdat je toch al behoorlijk gespannen bent.
Het is zeker nuttig om je de weg te wijzen, maar vroegah keek je ook vooraf in het stratenboek hoe je ongeveer moest rijden.
De rest mag je van mij best met je navigatiesoftware rijden, maar het ontslaat je niet van de verplichting om je hersens in te zetten om te beoordelen wat bijvoorbeeld een alternatieve route moet zijn om ergens te komen.
Bijvoorbeeld kijken naar huisnummers om te zien of je richting stadscentrum rijdt of juist naar buiten, oost/west.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 21-09-2008 13:15 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:46:
[...]

Ik bedoel: stel, je weet dat je de volgende afslag moet hebben over 1200 meter en voor je rijden vier vrachtauto's. Ga je dan inhalen?

Als ik mijn rijbewijs al had zou ik het risico niet nemen en gewoon een stukje met 80 erachter blijven plakken. Stel dat ik dit op mijn examen doe, dan is er een grote kans dat ik te horen krijg dat ik het wel gehaald had en dus niet 120 heb gereden waar ik 120 had kunnen rijden...dus ga ik op mijn examen inhalen. Stel dat ik het niet haal, dan moet ik dat zeker op 500 meter voor de afslag al doorhebben, en vervolgens met mijn 120 een plaatsje afdwingen tussen twee vrachtwagens die 80 rijden. Wie weet zit er achter je verkeer in je rug te duwen, en/of zit de vrachtwagenchauffeur niet op te letten.

Misschien los je dit met tien jaar rijervaring lachend op, maar als je nog een groentje op de weg bent niet natuurlijk.
Inderdaad, ervaring leert dat er ALTIJD wel ergens een gaatje is, dan doe je dat gedachtenloos.....
Dat vertrouwen moet je opbouwen.

Vrachtwagens houden doorgaans niet echt veel afstand, maar wel zoveel dat een personenwagentje er moeiteloos tussen kan.
De chauffeurs zijn bepaald ook geen beginners, die schrikken daar echt niet van.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geslaagd voor rijbewijs B :)

Geen voorgeplande routes, clusteropdrachten :) Dat zijn er 3 achter elkaar geweest, en heb ik prima uitgevoerd. Inparkeren ging ff ruk, maar na een correctie prima opgelost. Ook op de snelweg, iets te lang achter een vrachtwagen blijven hangen omdat er verkeer van links bleef komen (en er weinig ruimte was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 22:02
Gefeliciteerd,

Ook ik ben vandaag geslaagd voor mijn rijbewijs B, 3x scheepsrecht heeft zichzelf weer eens bewezen, eerste 2x gewoon veel pech gehad met de situaties waardoor ik netaan niet slaagde, vandaag met vlag en wimpel geslaagd bij het CBR in Leiden.
kreeg coordinatiepunt rijden naar Oegstgeest, waar ik zelf woon ^^. en vanaf daar inparkeren en straatje keren als opdrachten, en daarna zelfstandig terugrijden naar het CBR toe. In ieder geval mag ik mezelf vanaf nu ook een waardig bestuurder noemen :D

edit:

Heb btw afgereden om 8:55

[ Voor 4% gewijzigd door Bloodhoundje op 23-09-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Hee da's een goeie. Dat ga ik ook zeggen als ik een keer schade rij. >:)

Niettemin, gefeliciteerd en welkom bij de club! :*)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
haha dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D idd.

Als jij het moet hebben van de rustige verkeerssituatie en het geluk wat je brengt op een Examen dan kom je nog eens vies te staan als je straks op de weg alleen bent.

Vooral leiden is vaak chaotisch in verkeer. Ik had overigens om 14:00 examen, half 3 weer terug op CBR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Het verkeer was niet het probleem het is omdat ik al een eigen rijstijl heb die goed is maar niet cbr-geldig, en soms pakte ik in verscheidene situaties mijn eigen methode die dus wel veilig en goed was maar niet cbr geldig, waardoor ik dus zakte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoeld ik ben jong en denk dat ik kan rijden?

Je moet niet vergeten dat de manier van het CBR gewoon hoort, en je niet eigenwijs achter het stuur moet gaan zitten je eigen grenzen (en die van de mede-weggebruikers) gaat opzoeken. Ik zit wel eens bij een vriend in de auto en snap gewoon niet dat hij het inzicht ook niet heeft wanneer hij met 60 tot 80 de bocht inknalt op de linkerbaan. Stel je voor dat daar een auto even passeert, die schrikt zich de tievus en beide bestuurders moeten grofweg uitwijken, wellicht fietst daar ook nog iemand en wordt die ongelukkig geschept.

Je eigen rijstijl is prima hoor. Alleen je moet jezelf niet overschatten en denken dat je het beter weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Nee dat weet ik idd, ik rij ook voorzichtig hoor ;) ben niet van het type dat overal waar je 50/80/100/120 etc mag rijden ook die snelheid rijd, ik kijk liever of het mogelijk is en anticipeer daarop. Alleen doe ik soms dingen als spiegels kijken in een andere volgorde maar wel vroegtijdig, dus dat soort kleine dingen waardoor het cbr vind dat je niet hun methode volledig benut :-) voor de rest ben ik een rustig en oplettend bestuurder. Wil liever niet achterop een vrachtwagen oid eindigen of van de vangrail geschraapt worden ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Dat hou je ook 2 weken vol..

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, daarna maak je je eigen rijstijl. Ligt er ook aan in wat voor auto je terecht komt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er mis met dat van dat CBR?

6 van de 10 keer kan je prima de weg achter je in de gaten houden door in de middenspiegel / buitenspiegel te controleren, maar soms moet je echt je dooie hoek bekijken want invoegen terwijl een auto daar passeert is gewoon vragen om problemen. Dat heb ik als bijrijder bij de Ringweg Amsterdam 1x mogen meemaken, bestuurder flikkert z'n auto gewoon links zonder maar uberhaubt te kijken. Je moet eens weten hoe gevaarlijk dat wel niet is ....

Maar goed laten we maar hopen dat zoiets niemand overkomt he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:41:
[...]

Inderdaad, daarna maak je je eigen rijstijl. Ligt er ook aan in wat voor auto je terecht komt O-)
Wat dat betrefd ben ik benieuwd hoe het mij vergaat, volgende week woensdag afrijden, heb 10sept mijn TTT gehaald, ging wel goed, alleen loop ik nog altijd wat te veel te eikelen met de techniek (ik heb niet zo'n fijne motoriek, dus het schakelen gaat nogal eens lomp) waardoor ik daar mn kop nog teveel bij heb, en dan wel eens wat zijstraten of een dode hoek vergeet te checken. Daar zijn we nu hard mee bezig.... Dus wordt spannend volgende week (en ik zal ook gigantisch balen als ik het niet haal (ook met het oog op vakantie naar Wenen eind oktober (in 2 etappes is de planning)))

En daarna eigen autooo!! En direct ook veel km maken, elke dag zowieso 80 km naar mn werk, en tot eind november 2x per week avonds naar Baarn (vanuit Marum (das tussen Drachten en Groningen)) Benieuwd wat voor voorloop auto ik krijg, mn eigen gaat een Fiat Bravo in Racing trim worden (bijna zeker dat het de 120pk benzine wordt (kan ik hem volhangen met opties), en anders een kale 120pk diesel)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:41:
[...]

Technokiddy zijn eigen auto is vanaf nu een Porsche 924...

hooi rogier :p

[ Voor 5% gewijzigd door RadioAir op 23-09-2008 23:15 ]

• Bloodhoundje
<3 en of het een porsche 924 is >:)

Hoi Sander d:)b

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Vrijdag mag ik aan de bak.

Heb nu 25 lesuren gehad, en geen TTT. Alles gaat erg goed. Auto heb ik volledig onder controle, alleen maak ik nog weleens een klein foutje tijdens inparkeren oid.

Moet afrijden in Gouda en omgeving. Ik heb gelukkig maar 1 coördinatiepunt (de overige 2 zijn vervallen :) ), of anders wordt het cluster of navigatie.

Moet afrijden om 17:00, dus zal wel geen snelweg worden, want deze staat dan altijd helemaal vast (knooppunt Gouwe).

Nog 1 lesje en dan hopelijk slagen! :)

No Shame, only Fame!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Succes! Ik reed toen ook na 25 lessen voor het eerst. Ik hoop voor je dat het genoeg is :)

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• FiXeR.nl
  • Niet online
*O* Morgen eerste rijles! Daarom meld ik me vandaag even aan in dit topic dat je morgen tussen 7 en 8 uit moet kijken in omgeving Oss. :>

Ik heb er zin in! (morgen word ik overigens ook 18 :*) )

• RadioAir
  • Nu online
Dan bij deze van harte gefeliciteerd met je verjaardag en succes met alles wat wel normaal van de weg gebruik maakt ontwijken :)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Imodium schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:57:
Gisteren mijn 28e rijles gehad (60min per les) en mijn instructeur gaat mijn examen aanvragen :). Voor mijn gevoel gaat het rijden erg goed. Af en toe maak ik nog wel eens een foutje. Dan had ik beter het gas even los kunnen laten ergens bijvoorbeeld, maar goed, ik kan ook zeker niet perfect rijden. Ik moet trouwens afrijden in Zwolle. De examinator vertelde mij dat het stadskantoor (bij het NS station) een plek is waar mensen vaak naar toe moeten rijden. Hij heeft mij daar dus heen laten rijden vanuit een dorpje dichtbij, toen maar de snelweg (A28) gepakt en Zwolle ingereden naar het standskantoor. Dat ging verder gewoon zonder fouten, dus ik heb wel vertrouwen in het examen. Nu maar hopen dat er ongelukkige tegenslagen komen ;)
Een vriend van me is kort geleden afgereden, en die zei dat er 3 routes waren.

- CBR naar DOAS (oude LTS school, Hortensiastraat <-- kun je vast spieken ;))
- CBR naar stadskantoor
- CBR naar station (dacht ik...)

Je kan ook een clusteropdracht krijgen (op die weg links, dan daar rechts en dan zo dicht mogelijk parkeren bij die supermarkt bijv....)

En je hebt nu dus ook de omkeeropdracht (veilige plaats zoeken om te keren, mag met bocht achteruit, je mag ook gewoon een kruising gebruiken om te keren, whatever.. als je het maar veilig en goed doet), stop opdracht (dicht achter een andere auto stoppen, maar zodanig dat je wel meteen weer weg kan rijden), en zo noemde hij nog wat dingen, die ik me niet kan herinneren van bijna 4jr terug :) (waar ik nog redelijke mazzel heb gehad, door de zenuwen heb ik het kijken een beetje verneukt toen :P Gelukkig had de examinator ook in de gaten dat dat puur zenuwen waren..)

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 25-09-2008 08:49 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Eindelijk...

Afbeeldingslocatie: http://localhostr.com/files/b1b452/geslaagd.png

Vanmorgen om 10.45 afgereden in Nijmegen, examinator Schippers. Bij benadering deze route gereden.

Ik reed vond ik zelf enigszins slordig, maar de examinator vond het 'niet goed en niet slecht', maar wel veilig en dus gaf hij me het voordeel van de twijfel. Verbeterpunten: verder vooruit kijken en zelfverzekerder rijden, en daar kon ik me goed in vinden. Ik hoefde alleen een keer te keren (kon makkelijk op de inrit van een bedrijf) en bij het CBR te parkeren (kon gewoon rechtdoor het vak inrijden 8)7).

In totaal 68 rijlessen gehad, en dus bij het vierde examen geslaagd...ben erg blij dat ik er nu vanaf ben :D

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Gefeliciteerd! :*)

Trouwens, nu al bijna 2 maanden mijn rijbewijs en ik rij elke keer nog met plezier, zelfs in files :)

Verwijderd

Even een tvp

heb morgen weer les :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Gisteren eerste rijles gehad, ging erg goed. Als ik zo doorga zit ik _onder_ het gemiddelde. We hebben maar meteen even wat dingen erbij gepakt die je pas na 5+ lessen krijgt. En dat in het donker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Dat wil dus niks zeggen volgens mij. Tijdens de eerste les heb ik ook geen noemenswaardige problemen gehad. Motor was me niet eens afgeslagen. Er was me aantal kregen gevraagd of ik echt geen ervaring had (wat ik dus ook niet had). Uiteindelijk nog wel op het gemiddelde uitgekomen.
Je hebt nu andere dingen erbij gekregen maar je moet wel onthouden dat de eerste keer puur naar je stijl gekeken wordt zonder opmerkingen te leven. Er wordt niet zozeer commentaar geleverd op het oa. het kijkgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Hier al wel hoor ;) Ik heb hier al spiegel les gehad, dus kijk volgordes en achteruit rijden. :) Rijden is niet zoveel op aan te merken. Ik heb al 30000+ KM'ers in een "rij simulator" erop zitten dus het koppelen is alleen even aan de auto wennen maar dat kan ik allemaal blindelings. ;) (Schakelen etc)

Het is puur het kijken wat je nog nooit hebt gedaan en verkeers inzicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
FiXeR.nl schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:10:
Hier al wel hoor ;) Ik heb hier al spiegel les gehad, dus kijk volgordes en achteruit rijden. :) Rijden is niet zoveel op aan te merken. Ik heb al 30000+ KM'ers in een "rij simulator" erop zitten dus het koppelen is alleen even aan de auto wennen maar dat kan ik allemaal blindelings. ;) (Schakelen etc)

Het is puur het kijken wat je nog nooit hebt gedaan en verkeers inzicht. :)
Maak er maar 3000 van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Ik heb al een aantal jaar een G25 en rij elke dag wel een uurtje of meer (echte sims, geen TDU). :P Dus dan heb je al snel wat KM's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsjeblieft zeg, vergelijk een sim niet met een echte auto. Probeer eens normaal te rijden en bekijk de g-krachten eens? En dat is slechts één van de problemen bij een sim, naast dat er maar weinig sims zijn die een realistische verkeerssituatie simuleren.

• Marcusso
  • Nu online
En Gezakt.

Had de ' beruchte' examinator, dus dat begint al lekker. Maar het begin ging meer dan prima, invoegen op een drukke snelweg, kruispunten etc.

Maar eenmaal in Waddinxveen keek ik op een rotonde even in me dode hoek, stoppen ze voor me neus. Tsja, en dan krijg je een ingreep. Gewoon stom van me.

Daarna moest ik nog keren en parkeren, en dat ging ook prima.

Verbeterpunten:
- Beter vooruit kijken bij rotondes en kruispunten.
- Besluitvaster rijden.
Voor de rest doe ik alles meer dan goed zei hij.

29 Okt. mag ik weer. Komt goed. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Marcusso op 27-09-2008 16:23 ]

No Shame, only Fame!

• Angeloonie
  • Laatst online: 08:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

FiXeR.nl schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:33:
[...]

Ik heb al een aantal jaar een G25 en rij elke dag wel een uurtje of meer (echte sims, geen TDU). :P Dus dan heb je al snel wat KM's gemaakt.
_O-

Die KM's tellen echt als 0,0 ervaring. Ik speel zelf ook enorm veel racegames, maar het enige voordeel dat je hebt is dat je weet hoe je moet schakelen en gas moet geven enzo. De rest heb je geen fuck aan.

Zelfs de ANWB rijsimulator komt niet in de buurt van echt rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Angeloonie op 27-09-2008 16:25 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Angeloonie schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:24:
[...]

_O-

Die KM's tellen echt als 0,0 ervaring. Ik speel zelf ook enorm veel racegames, maar het enige voordeel dat je hebt is dat je weet hoe je moet schakelen en gas moet geven enzo. De rest heb je geen fuck aan.

idd, heb je echt 0,0 aan hoor.

Ik heb zelf al 2 jaar ervaring door het rijden op mijn werk. Daar heb je wat aan ;)
schakelen en gas geven is ook totaal anders. je hebt bij een G25 ofzo totaal geen gevoel.

het enige waar het mij een heeeel klein beetje mee heeft geholpen is in een slip raken door aquaplaning, en tegensturen om glijden te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door MexxT op 28-09-2008 05:12 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S2801 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:22:
Maar eenmaal in Waddinxveen keek ik op een rotonde even in me dode hoek, stoppen ze voor me neus. Tsja, en dan krijg je een ingreep. Gewoon stom van me.
Vraag ik me toch af hoe lang jij in je dode hoek hebt zitten staren. Bij een rotonde moet je al voorbereid aan komen rijden. Een soort schaak-spelletje, vooruitdenken bij wat er mogelijk gebeuren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 05:14:
[...]

Vraag ik me toch af hoe lang jij in je dode hoek hebt zitten staren. Bij een rotonde moet je al voorbereid aan komen rijden. Een soort schaak-spelletje, vooruitdenken bij wat er mogelijk gebeuren kan.
Het was gewoon heel kort. Maar ik reed de rotonde op, en toen werd ik afgeleid door iets in me linkeroog, wat een vrachtwagen (in de verte, dus deed er eigenlijk niet toe) bleek te zijn.

Ik heb dus inderdaad te laat gekeken, en op het moment dat ik de rotonde op ging was er geen verkeer dus dat ging prima. Maar ik had gewoon niet moeten kijken naar links. En achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment gaat alles zo snel.

Kwam dus eigenlijk gewoon ervaring te kort. Volgende keer beter. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik heb inmiddels 16 lessen, en kan me niet voorstellen tegen de 25ste klaar te zijn voor het examen. Ik gok er minstens 30 tot 40 nodig te hebben.

Gister na anderhalve week niet weer een les gehad, maar het ging meteen weer slechter. Borden niet gezien, uit laten vallen, bij een clusteropdracht vergeten af te slaan, verkeerde baan voor gesorteerd. Oftewel, back to the drawingboards :) Vind rijden wel nog steeds ontzettend leuk, maar merk dat ik erg onrustig ben. Ben heel druk met van alles tegelijk bezig, waardoor ik ook de fouten maak.

@S2801
Kwam je niet gewoon iets te hard aanrijden? Ik probeer tegenwoordig gewoon eerder te remmen zodat je meer tijd hebt om te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 28-09-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Angeloonie schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:24:
[...]

_O-

Dan heb ik gewoon aanleg. Ik stapte in en reed weg. Zonder hem enigzins af te laten slaan of te laten stotteren. De eerste les ook meteen achteruit rijden gehad en spiegels kijken. Wat zij anders nooit deed.
:7 Ik ben gewoon een geboren coureur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

FiXeR.nl schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:23:
[...]

Dan heb ik gewoon aanleg. Ik stapte in en reed weg. Zonder hem enigzins af te laten slaan of te laten stotteren. De eerste les ook meteen achteruit rijden gehad en spiegels kijken. Wat zij anders nooit deed.
Je weet wel dat ze meehelpt met gas en koppeling he ;)
Maar dat deed ze vast bij jou niet...

:+

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Hmm, woensdag afrijden, zou vanmiddag nog een lesje doen om de puntjes op de i te zetten (vooral kijken en dode hoek checken links moet ik donders om denken), is mn instructrice ziek... Maar komt wel goed woensdag (hoop ik)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Binnen :D Wel erg vreemd gereden en erg snel klaar. Weg bij CBR, rondweg idee op rond Heerenveen, stuk snelweg, heerenveen zuid eraf, op industrie terrein de tomtom op joure ingesteld, die stuurde ons (met de kortste route) over een lange kaarsrechte weg met een paar rotondes die bij het CBR zo ongeveer uitkwam. Misschien krap aan 20 minuten gereden (9.50 gestart, 10.20 liep ik cbr gebouw uit met goed nieuws)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
djidee schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:09:
Binnen :D Wel erg vreemd gereden en erg snel klaar. Weg bij CBR, rondweg idee op rond Heerenveen, stuk snelweg, heerenveen zuid eraf, op industrie terrein de tomtom op joure ingesteld, die stuurde ons (met de kortste route) over een lange kaarsrechte weg met een paar rotondes die bij het CBR zo ongeveer uitkwam. Misschien krap aan 20 minuten gereden (9.50 gestart, 10.20 liep ik cbr gebouw uit met goed nieuws)
feli dan maar he, en veel veilige kilometers toegewenst :)

ik mag volgend jaar februari m'n rijbewijs gaan vernieuwen, dan heb ik er al 10 jaar opzitten 8)

dat sommige nog weten hoe ze hebben gereden en hoe de examinator heette, ik ben dat meteen vergeten :o

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 01-10-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

S2801 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:22:
En Gezakt.

Had de ' beruchte' examinator, dus dat begint al lekker. Maar het begin ging meer dan prima, invoegen op een drukke snelweg, kruispunten etc.

[...]
Wie was die examinator dan? Trouwens, er zijn wel meer beruchte examinators in Gouda. Heb er zelf ook afgereden, pas de 9e (!) keer geslaagd... Die gasten zijn daar gewoon een stelletje zeikerts. Ik was trouwens niet de enige die daarover deze mening had, mn instructrice vond die gasten ook aardig streng.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ben1985 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:21:
[...]

Wie was die examinator dan? Trouwens, er zijn wel meer beruchte examinators in Gouda. Heb er zelf ook afgereden, pas de 9e (!) keer geslaagd... Die gasten zijn daar gewoon een stelletje zeikerts. Ik was trouwens niet de enige die daarover deze mening had, mn instructrice vond die gasten ook aardig streng.
sorry hoor maar 3x zakken omdat men wat aan de strenge kant is kan ik me nog voorstellen, maar bij 8x zal het zeker niet alleen aan de examinator liggen..

En persoonlijk heb ik liever dat ze te streng zijn dan te soepel... al genoeg gekken op de weg...

* ToolkiT is 10+ jaar geleden in 1x geslaagd voor B en 1+ jaar geleden in 1x voor A. Gewoon goed voorbereiden en niet te vroeg opgaan (en een beetje mazzel hebben).

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ebayzo schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:01:
[...]

ik dacht dat de dubbele bediening alleen koppeling en rem had, geen gaspedaal...

Maar komt wel vaker voor dat men in de 1e rit meteen zelf rijd hoor... deed ik ook (alleen nog niet achteruit)
De een heeft er meer gevoel voor dan de ander of heeft ervaring met trekkers enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Bij de eerste lessen hebben ze meestal ook wel een dubbel gaspedaal, maar die valt eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

ToolkiT schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:37:
[...]

ik dacht dat de dubbele bediening alleen koppeling en rem had, geen gaspedaal...

Maar komt wel vaker voor dat men in de 1e rit meteen zelf rijd hoor... deed ik ook (alleen nog niet achteruit)
De een heeft er meer gevoel voor dan de ander of heeft ervaring met trekkers enzo..
Nee hoor, je instructeur/trice heeft gewoon alle pedalen. Is bij mijn weten altijd al zo geweest, ze kunnen alles doen wat jij achter het stuur ook kan.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Nu online
Bovenstaande is niet waar. Meestal is het inderdaad zo dat de instructeur gewoon 3 pedalen heeft, maar soms is het niet mogelijk. Mijn instructrice had in de lesauto maar 2 pedalen (rem+koppeling), op haar vorige auto had ze er 3 maar op de nieuwe kon het niet i.v.m. electrisch gaspedaal. Dat is tegenwoordig wel weer opgelost, maar het is een reden geweest waarom een aantal lesauto's maar 2 pedalen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Aha, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Mijn lesauto heeft echt maar twee pedalen aan de kant van de instructeur (rem + koppeling), was bij de eerste les zo en is nu nog steeds zo.

Ik kreeg eerst les in een 2 jaar oude Leon en nu in een Leon die ongeveer een maand oud is inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Bij het examen haalde ze bij mij het 2e gaspedaal los omdat een examinator deze niet mag gebruiken. De lesauto in kwestie (Vectra 1.9CDTi 2007) had wel een 2e gaspedaal. Men haalde hem los zo dat de examinator na het afrijden niet verweten kan worden dat hij gas gaf was schijnbaar niet mag.

[ Voor 17% gewijzigd door Bartjeee op 01-10-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

tha_bulldog schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:49:
Bovenstaande is niet waar. Meestal is het inderdaad zo dat de instructeur gewoon 3 pedalen heeft, maar soms is het niet mogelijk. Mijn instructrice had in de lesauto maar 2 pedalen (rem+koppeling), op haar vorige auto had ze er 3 maar op de nieuwe kon het niet i.v.m. electrisch gaspedaal. Dat is tegenwoordig wel weer opgelost, maar het is een reden geweest waarom een aantal lesauto's maar 2 pedalen hebben.
Dit kon ik me idd van mijn rijlessen (in 1995/6 meen ik) nog onthouden..
Het zal wel van de lesauto afhangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo, 13 oktober op de theorie, al een proefexamen gehad en geslaagd met 5 fouten, paar kleene rot dingetjes fout gedaan maar die ken ik wel tegen eind deze week.
Maar wel voor de zekerheid de week erna al een plek gereserveerd, je weet maar nooit. :P

Met de lessen gaat het btw ook goed, nu exact 20 gehad en morgen begin ik aan de 21e les. Kijktechniek zit er inmiddels goed in (na een hele les er aan gewerkt te hebben :X), besturing van de auto is ook goed in orde. bv wegtrekken in de 2e versnelling zonder problemen en schokken edg. Enigste is dat ik af en toe zit te kutten met mijn grote maat voeten (maatje 47...) en daardoor af en toe de koppeling iets tever laat komen waardoor je vaak bij het begin van de les een schok krijgt bij het wegrijden, als ik eenmaal bezig ben en de voet goed heb neergezet dan lukt het wel maar blijft lastig...

Iemand daar nog een tip voor waar ik op moet letten?

Maar goed, 13e dus theorie, hopelijk haal ik het in 1x, en dan een maandje later als het meezit en het blijft goedgaan en ik krijg de laatste dingen erin dan hopelijk op voor de praktijk. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb maandag 13 oktober mijn tweede kans om mijn rijbewijs te halen, hopenlijk gaat het deze keer wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In principe heeft een lesauto niet meer nodig dan de rem en de koppeling, dit kwam dan ook het meeste voor.
Tegenwoordig zie je wel steeds meer auto's die ook een gaspedaal hebben, maar dit is lang niet bij allemaal.
Volgens mijn ex-instructeur was het nog een minderheid.

En bij een examen is het inderdaad verplicht de pedaal te verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 01-10-2008 19:52 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjeee schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:40:
Bij het examen haalde ze bij mij het 2e gaspedaal los omdat een examinator deze niet mag gebruiken. De lesauto in kwestie (Vectra 1.9CDTi 2007) had wel een 2e gaspedaal. Men haalde hem los zo dat de examinator na het afrijden niet verweten kan worden dat hij gas gaf was schijnbaar niet mag.
Oh apart. Dat is bij mij niet gebeurd, terwijl mijn instructrice wel een gaspedaal had. Mijn instructeur daarvoor had dat niet, overigens. Ik vond het wel irritant, dat zij hem had, en hem ook wel eens gebruikte. Aan het einde van mijn lessen kwam er dan een verwijtende 'zit jij aan mijn gaspedaal?!' opmerking richting haar, en dan keek ze beschaamd naar de grond. Een beetje mijn rijden gaan corrigeren met het gaspedaal (wat echt bijna nooit nodig is) vlak voor mijn examen, zonder iets te zeggen - hoe weet ik dan waar ik mee bezig ben? Mijn eerste instructeur 'hielp' nog wel eens met koppelen, dat vond ik ook superirritant... Na 4 weken had ik nog niet door wat nou het aangrijpingspunt was van dat ding, omdat ik de helft van de tijd niet degene was die de koppeling bediende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Ebayzo schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:01:
[...]

Gas hebben ze niet meer hoor. (was bij mij ook geen probleem, want ik gaf altijd teveel gas..
hoe hard rijden we nu? 95... hoe hard mogen we hier? 80... :$ ik stuur de bekeuringen wel door oke? ;) )

Ik deed de 1e les ook meteen alles zelf, ook nooit af laten slaan.
Hij deed alleen remmen als het nodig was, ik had namelijk gezegt dat ik wel kon rijden. Dat wou die wel eens zien :+

Meteen de 1e les: hellingproef, bochtje achteruit, inparkeren ect. ect.

[ Voor 15% gewijzigd door MexxT op 01-10-2008 19:55 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
In de Golf V waar ik in les heeft hij ook gewoon alle 3 de pedalen tot zijn beschikking.
Handig als ik loop te treuselen halverwege een kruispunt of overweg, denk ik.

Vorige week overigens een leuke nieuwe invalshoek aangeleerd gekregen. Spiegeling van andere auto's en ramen van huizen gebruiken om om een hoek te kunnen kijken, of exact te zien hoeveel ruimte je hebt bij het inparkeren. Geniaal. Niet als de juiste methode, maar puur als extra hulpmiddel.

[ Voor 46% gewijzigd door frickY op 01-10-2008 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FiXeR.nl schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:23:
[...]

Tja dat had ik ook, echter was qua puur 't rijden zelf mijn leer curve niet zo stijl :X
Echter 't kijken deed ik veel beter maar ga jezelf maar niet overschatten want je gaat geheid nog zat keer op je neus dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik reed de eerste les ook zo weg, compleet zelf rijden, helling trekken.
Grote pret en zeker niet af laten slaan.
61 lessen later was ik pas geslaagd. :(

In mijn ogen is bij autorijden het begin makkelijk, mits je een klein beetje talent hebt. Maar de punten op de spreekwoordelijke i zijn verreweg het moeilijkst.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

oh ik had wel in 35 lessen m'n rijbewijs daar niet van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

GoldenSample schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:05:
oh ik had wel in 35 lessen m'n rijbewijs daar niet van :+
Zwijg! :( ;)

Ik doel natuurlijk op het overschatten van jezelf. De bediening van de auto heb je gauw genoeg onder de knie. Maar daar draait het examen ook amper om.
Inzicht, veiligheid, assertiviteit, anticiperen zijn dingen waar het meer om draait, en die zijn vaak moeilijker te oefenen als het niet gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de nieuwe normen van een pasfoto zie ik eruit als een terrorist op m'n pasje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 12:02
Vandaag ook eerste keer afrijden, en geslaagd. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ben ik nu echt zo raar dat ik mijn auto in de 1e 15 lessen wel eens liet afslaan? :P (en na 18 lessen nog steeds doe? :P)

Vandaag de laatste 10 min van de les in een Prius rondgereden omdat de persoon na mij in een automaat lest. Dat is toch wel ff grappig zeg :D. Volgende week 1 uur lang de prius misbruiken ipv mijn normale handgeschakelde Yaris. Best humor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Atlas op 02-10-2008 13:08 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:07:
Ben ik nu echt zo raar dat ik mijn auto in de 1e 15 lessen wel eens liet afslaan? :P (en na 18 lessen nog steeds doe? :P)

Vandaag de laatste 10 min van de les in een Prius rondgereden omdat de persoon na mij in een automaat lest. Dat is toch wel ff grappig zeg :D. Volgende week 1 uur lang de prius misbruiken ipv mijn normale handgeschakelde Yaris. Best humor :)
Nee hoor, ik liet em ook nog wel eens afslaan, maar dat komt omdat ik altijd TDI 110pk reed en dat ging vrij gemakkelijk bij te snel koppeling loslaten of te lage versnelling.

Een Prius 8)7
Die rijdt zichzelf bijna, zelfs inparkeren als dat systeem erop zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik rij zowieso benzine, geen diesel. Dus die slaan ook sneller af :P
En tja die Prius is idd alleen maar gas geven en remmen. Maar het is best grappig om in een andere auto te rijden dan wat je gewend bent :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij volgt nog les Atlas?

Ik heb eigenlijk alleen gelest in een diesel. Kom ik straks in de problemen als ik bijv in Benzine ga rijden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 21:06

Snippertje

Light up your life

Ach ik heb nu 2 maanden mijn rijbewijs en laat hem ook nog weleens afslaan hoor. Niks raars aan.

@Jism, benzine is precies hetzelfde. Als het goed is heb je al geleerd om eerst gas te geven en dan de koppeling op te laten komen. Bij een benzine is het vaak alleen ietsjes meer gas en dan de koppeling :) Een diesel kan je veel makkelijker op alleen de koppeling laten rijden.

[ Voor 59% gewijzigd door Snippertje op 02-10-2008 13:35 ]

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Atlas schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:07:

Waarom ga je in godsnaam je geld verspillen aan een les in een Prius? Je zegt zelf dat je nog steeds geregeld je auto laat afslaan en dan ga je tussendoor een les doen in een auto waar elke 8-jarige mee uit de voeten kan, in plaats van je tijd en geld nuttig te besteden?

[ Voor 46% gewijzigd door Hahn op 02-10-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snippertje schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:34:

@Jism, benzine is precies hetzelfde. Als het goed is heb je al geleerd om eerst gas te geven en dan de koppeling op te laten komen. Bij een benzine is het vaak alleen ietsjes meer gas en dan de koppeling :) Een diesel kan je veel makkelijker op alleen de koppeling laten rijden.
Nee. De leon waarin ik rijles heb gedaan komt prima van de 'grond' op de koppeling alleen. Ik hoef geen gas te geven om 'm niet af te laten slaan nee. Wel gaf dat ding vanzelf gas in z'n 2 als het toerental te laag zou komen. Opzich prettig, maar ook schrikken soms omdat de auto als het ware blijft rijden.

Ik heb 'm sinds vandaag officieel in m'n portemonnee en dat voelt best goed :P
Pagina: 1 ... 13 ... 37 Laatste