Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Met z'n tweeën rijden is sowieso wel verstandig met dat soort afstanden. Dus op dat punt moet ik je gelijk geven.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Alsof auto rijden op de Autobahn (van de Duitsers ja) zo makkelijk is. In Nederland is het véél makkelijker, imho niet met de Autobahn te vergelijken. In Duitsland gaat het vele malen harder. Spiegelen is daar van het grootste belang. En dat is héél intensief, geconcentreerd rijden.

Daarnaast, zoals gezegd, is het voor een beginner moeilijk om op de langere stukken goed geconcentreerd te blijven.

Ik heb mijn rijbewijs inmiddels alweer 2,5 jaar, en al regelmatig in Duitsland gereden. (waarvan 2 keer met een caravan naar Italië en terug, telkens afgewisseld met een vriend). Ik zou je ten strengste afraden om direct na het halen van je rijbewijs zo'n afstand in het buitenland af te leggen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

hehe, grappig, vorige keer dat dit ter sprake kwam hadden vele zoiets van, gewoon doen, je hebt immers je rijbewijs, en het zijn voornamelijk snelweg kilometers (wel duitse) dus dat moet te doen zijn. Ervaring opdoen met je toch...

Wil zowieso in 2 etappes gaan rijden, overnachten in midden/zuid duitsland, anders ben je 11 uur pure reistijd kwijt, komen de pauze's nog bij onderweg, dat vind ik zowieso niet verantwoord. Wenen zelf zie ik dan nog het meeste tegenop, zowieso de TomTom bij me.. Verder een goede auto wat een must is, maar dat is geen probleem (lease :> )

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Sjah, toen ik zei dat ik afgelopen week 100km Duitsland in zou rijden, met een nieuwe auto en een maand mijn rijbewijs op zak werd me dat ook afgeraden hier. Ik ben toch van mening dat je rijden leert door te doen. Je moet echter wel je plaats op de weg kennen als beginnende bestuurder!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
idd door te doen, maar je moet het wel opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Ik heb een jaartje terug mijn rijbewijs gehaald. Als ik nu zo terugkijk, dan heb ik een hoop geleerd in dat jaar. Die ervaring is zeker nuttig. Drie weken terug heb ik mijn eerste reis gemaakt van 1200km naar centraal Polen, beviel goed moet ik zeggen. Zonder overnachting gelukt, maar wel met pauzes om de drie uur. Naar Wenen rijden moet opzich wel lukken, want dat is alleen maar snelweg. Over die tweebaanswegen van Polen hoef ik je niet veel te vertellen neem ik aan. Goede nachtrust is belangrijk (als je niet kunt slapen, dan rust je ook goed uit door gewoon wakker te liggen). Volgende week nog eens dezelfde route maken, zul je zien dat ik de ervaring van de vorige reis weer goed kan gebruiken. 8) Succes naar Wenen, ook al vind ik het een beetje risky!

Edit: plan je reis op een zondag, want dan is er namelijk geen vrachtverkeer in Duitsland (weet niet hoe het met oostenrijk zit)

[ Voor 9% gewijzigd door flo_ op 04-08-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Ebayzo schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:58:
Sjah, toen ik zei dat ik afgelopen week 100km Duitsland in zou rijden, met een nieuwe auto en een maand mijn rijbewijs op zak werd me dat ook afgeraden hier. Ik ben toch van mening dat je rijden leert door te doen. Je moet echter wel je plaats op de weg kennen als beginnende bestuurder!
Geloof mij: dat moet je opbouwen. Autobahn is heeeeel goed opletten. Als jij daar heel stoer 150 denkt te rijden, komt er zo een snelle wagen met 250+ op je af (en geloof me: dat gaat gebeuren!), dat is wel even schrikken!

Dus ga eerst goed ervaring in de buurt opdoen. Als jij straks in zuid-duitsland met noodweer op onbekende wegen zit, voel je je niet prettig met alle eventuele gevolgen van dien. Niet om je 'skills' af te zeiken, maar autorijden is niet altijd zo makkelijk als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb overmorgen weer rijles, en we moeten dan een afspraak maken voor m'n tussentijdse toets (TTT).

M'n instructeur zei tijdens de vorige les, waarbij we zeker een half uur zijn bezig geweest met (par)keren, dat ik dat al heel goed kon, heb ook diverse complimenten mogen ontvangen over het netjes dicht langs de straat zetten van de wagen en kaarsrecht tussen twee auto's parkeren.

Ik denk dan ook dat ik die tussentijdse toets maar laat zitten; scheelt mij tweehonderd euro. En na alles wat ik ervan gehoord en gelezen heb lijkt mij dat de beste keuze. Zijn mensen die géén rijinstructeur zijn het hier nog mee oneens? :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:38:
[...]

Geloof mij: dat moet je opbouwen. Autobahn is heeeeel goed opletten. Als jij daar heel stoer 150 denkt te rijden, komt er zo een snelle wagen met 250+ op je af (en geloof me: dat gaat gebeuren!), dat is wel even schrikken!

Dus ga eerst goed ervaring in de buurt opdoen. Als jij straks in zuid-duitsland met noodweer op onbekende wegen zit, voel je je niet prettig met alle eventuele gevolgen van dien. Niet om je 'skills' af te zeiken, maar autorijden is niet altijd zo makkelijk als het lijkt.
Of ik ben toevallig in de buurt op de motor :)

Het is inderdaad heel erg oppassen daar, als onervaren bestuurder zou ik het ff rustig aan doen. Het gevaar van de duitse autobahn is dat als je zelf niet zo hard durft te rijden, je wellicht gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Iemand die al op zo'n manier praat is er nog niet klaar voor. Je kan onmogelijk op alle voorkomende situaties onder het rijlessen door, getraind worden. Je moet verkeersinzicht opbouwen en een goed punt is in je lokale wegennetwerk bijv. :+ Als je meteen al de duitse snelweg opwilt om lekker eens het gaspedaal in te trappen dan kom je nog wel eens zuur uit.

Kijk ook eens http://www.dumpert.nl/med.../boomklever_in_actie.html ;) Lekker scheuren man.... :|

Afijn. Net rijles weer gehad :> Ik ga de goede kant op. Eigenlijk niet veel noemenswaardig te noemen, ik wordt continue getest door #random bochtjes te nemen, te maken, invoegstroken en dergelijk. Wordt je scherp van heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hoeveel lessen heb je inmiddels al gehad (en examens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 examens tot nu toe, 65+ ( :X ) lessen. Ik ben de tel verder ook kwijt.

Eerste examen behoorde zo goed als te zijn, mijn rijinstructeur vertelde me dat ik perfect gereden had maar de examinator me toch terug liet komen. De 2de keer had ik maar bar weinig zelfvertrouwen en na 30 minuten mocht ik al weer terug. Omdat de rijschool behoorlijk vol / druk is les ik nu gemiddeld 1x per week. Theorie paar weken geleden al gehaald, 2 foutjes. Als er wat meer ruimte was in de agenda had ik ook wat vaker gelest maar een gegeven paard nooit in de bek kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dat zijn wel heeeeeeel veel lessen :X....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I admit maar ik heb op het begin nog lang niet mijn best gedaan als dat ik nu aan het doen ben. Zal ook wel komen doordat ik het zelf niet hoef te betalen verder. Als je het wel zelf zou betalen zou je de noodzaak van je best doen wel inzien na een lesje of 30 :P Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-08 19:51
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:08:
I admit maar ik heb op het begin nog lang niet mijn best gedaan als dat ik nu aan het doen ben. Zal ook wel komen doordat ik het zelf niet hoef te betalen verder. Als je het wel zelf zou betalen zou je de noodzaak van je best doen wel inzien na een lesje of 30 :P Toch?
:X Domste wat je kon doen! Ik heb alles zelf moeten betalen, en als arme student is dat ook niet makkelijk. O-) Maar hey! op die manier weet je wel waarvoor je het doet en denk je niet simpelweg "och ik betaal het zelf toch niet". Over de lessen, tjah ik heb er zelf ook 45/50 gehad en bij de 3de keer ben ik pas geslaagd... Magoed, zoals ik al zij, het was het dik en dwars allemaal waard... _/-\o_ :D

Succes nog! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:06

Snippertje

Light up your life

* Snippertje is Geslaagd! *O*

Uiteindelijk 35 lessen van een uur en in 1x mijn theorie en praktijk gehaald. Heel gemiddeld denk ik zo :P Ben er wel heel blij mee! :*)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@ Razor : Van harte! Veel veilige km's gewenst!
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:08:
Ik neem toch aan dat je graag wil kunnen autorijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:19:
Alsof auto rijden op de Autobahn (van de Duitsers ja) zo makkelijk is. In Nederland is het véél makkelijker, imho niet met de Autobahn te vergelijken. In Duitsland gaat het vele malen harder. Spiegelen is daar van het grootste belang. En dat is héél intensief, geconcentreerd rijden.

Daarnaast, zoals gezegd, is het voor een beginner moeilijk om op de langere stukken goed geconcentreerd te blijven.

Ik heb mijn rijbewijs inmiddels alweer 2,5 jaar, en al regelmatig in Duitsland gereden. (waarvan 2 keer met een caravan naar Italië en terug, telkens afgewisseld met een vriend). Ik zou je ten strengste afraden om direct na het halen van je rijbewijs zo'n afstand in het buitenland af te leggen.
Zwaar overdreven, gewoon goed uit je doppen kijken is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:59:
2 examens tot nu toe, 65+ ( :X ) lessen. Ik ben de tel verder ook kwijt.

Eerste examen behoorde zo goed als te zijn, mijn rijinstructeur vertelde me dat ik perfect gereden had maar de examinator me toch terug liet komen. De 2de keer had ik maar bar weinig zelfvertrouwen en na 30 minuten mocht ik al weer terug. Omdat de rijschool behoorlijk vol / druk is les ik nu gemiddeld 1x per week. Theorie paar weken geleden al gehaald, 2 foutjes. Als er wat meer ruimte was in de agenda had ik ook wat vaker gelest maar een gegeven paard nooit in de bek kijken ;)
Hoe zit het met het kostenplaatje vraag ik me dan af :o

Sowieso ben ik benieuwd hoeveel de meeste mensen hier nou kwijt zijn geweest voor hun rijbewijs. Of in eerste instantie hoe duur het pakket was dat ze namen, hoeveel uren dat had, en of ze uren extra moesten nemen achteraf.
Van iets oudere leeftijdsgenoten hoor ik meestal zo tussen 1200-1600 euro dat ze er klaar mee waren wat ik meestal niet geloof. Hoeveel is dat bij jullie geworden? Vandaag dus een rijtest gedaan en me pakket wordt dan iets van 2000euro incluus theorie, vind dat wel wat prijzig. Moet ik dan kijken naar een goedkopere school of zal die meerprijs wel zijn waarde hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Murk op 04-08-2008 23:20 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

intake van 2 uur + 34 lessen in 8 dagen + 1 les + examen was 1545 euro geloof ik.
Theorie was 31.40, hoeft ook niets meer te kosten.
Theorie boek had ik al en 2 theorie CDtjes heb ik op andere wijze 'geregeld'

-edit-
een les was 37 of 38 euro/uur ofzo

overigens had ik 't achteraf wel in een dag minder (misschien 2) kunnen doen.. maarja..

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 04-08-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
mocht ik straks in 1x slagen, dan ben ik 1300-1400 euro kwijt geweest. En dat is met een standaard pakketje met zo'n 30 lessen, ttt, en 2x examen (mocht ik het nodig hebben). Veel mensen die ik ken zitten rond die prijs (nou zijn dat wel mensen die het in 1x gehaald hebben). 2000 bij voorbaat zou ik zelf nooit hebben gedaan, veel te veel voor deze regio. Het kan altijd nog stijgen, mocht het me niet lukken om te slagen na 2x, maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik heb 40x 40 minuten gelest voor 25 eu (via school). 3x theorie gedaan, 1x ttt (verknald) en 1x examen.

op de motor zit ik op 9 lessen, maar dat staat inmiddels alweer een tijdje stil (halfjaar ofzo, wil het binnenkort weer oppakken). Kan daarvoor de AVB aanvragen, nog een les of 4-5 en dan AVD. Theorie er nog bij. 45 eu / uur solo geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Ik zit op 35x45€ (eerste 6 lessen waren 43) per les van een uur en dan nog examen en theorie erbij. Alles bij elkaar zo'n 1700 euro denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murk schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:19:
[...]

Hoe zit het met het kostenplaatje vraag ik me dan af :o
1x de kosten voor het eerste examen, a 140 euro.

De rest heb ik van mijn ouders. Die bezitten namelijk 2 rijscholen :) lucky me 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

intest: EUR 41
theorie cursus+examen: EUR 155
pakket met 41 uur + TTT + examen: EUR 2025
15 lessen a 41 euro: EUR 615
1x gratis les ivm TV opname RTL4: EUR 0
3x extra examen (incl rijles): EUR 630
22x lessen a 43 euro: EUR 946

Totaal: EUR 4412

Veel geld, veel tijd, maar het belangrijkste is gewoon dat je uiteindelijk dat rijbewijs hebt en zelf ook het gevoel hebt dat je veilig kan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
30 lessen x €40,- = €1200,-
Theorieboeken = €40,-
2 x theorie €35,- (?) = €70,-
1 x examen €200,- = €200,-

Totaal dus €1510,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

[...]

Daar moet je inderdaad even aan wennen, maar dat ben je ook na 50km wel. Na een aantal jaartjes rijden en ettelijke honderduizenden kilometers ervaring kan ik je zeggen dat ik veel liever op de Autobahn rijd dan op de Nederlandse snelweg. Het feit dat je er goed op moet letten zorgt er ook voor dat vrijwel iedereen dat doet. Hier is iedereen elkaar apathisch aan het volgen, in Duitsland krijgen de mensen tenminste nog een beetje verkeersinzicht ingelepeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Stoffel schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:21:
[...]

Daar moet je inderdaad even aan wennen, maar dat ben je ook na 50km wel. Na een aantal jaartjes rijden en ettelijke honderduizenden kilometers ervaring kan ik je zeggen dat ik veel liever op de Autobahn rijd dan op de Nederlandse snelweg. Het feit dat je er goed op moet letten zorgt er ook voor dat vrijwel iedereen dat doet. Hier is iedereen elkaar apathisch aan het volgen, in Duitsland krijgen de mensen tenminste nog een beetje verkeersinzicht ingelepeld.
Maar om een een of andere reden zijn ze dat kwijt zodra ze een grens overgaan.
Ik vind Duitsers zeker niet beter rijden dan Nederlanders.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Laatst online: 21:35
Erkens schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 07:58:
intest: EUR 41
theorie cursus+examen: EUR 155
pakket met 41 uur + TTT + examen: EUR 2025
15 lessen a 41 euro: EUR 615
1x gratis les ivm TV opname RTL4: EUR 0
3x extra examen (incl rijles): EUR 630
22x lessen a 43 euro: EUR 946

Totaal: EUR 4412

Veel geld, veel tijd, maar het belangrijkste is gewoon dat je uiteindelijk dat rijbewijs hebt en zelf ook het gevoel hebt dat je veilig kan rijden :)
Als je zoveel lessen nodig hebt, heb ik het gevoel dat je niet echt lekker kan rijden.
Vind het zelf echt wel veel geld.

Kosten voor mijn rijbewijs (België, in het prehistorische 2000) was ongeveer 75€.
1x theorie examen: 10€
2x praktijk examen: 1 x 30€ en 1x 20€ (was reeds geslaagd op parkeren)
Fiscale zegels: 15€

Geen lessen, maar gewoon 9 maanden gereden met begeleider (vader).
Echt goed leren rijden doe je toch pas als je alleen begint te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Toch wel een goed systeem daar in België. Op het feit na dat je eigenlijk geen dubbele besturing hebt. Ik kan ook wel mijn vriendin laten rijden, maar je kan never nooit niet goed ingrijpen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Engineer Stewie schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:33:
Als je zoveel lessen nodig hebt, heb ik het gevoel dat je niet echt lekker kan rijden.
Vind het zelf echt wel veel geld.
:/

Hoe kan jij dat nu bepalen? Jij hebt werkelijk geen idee hoe de omstandigheden waren ;) Buiten het feit dat ik vaak 2 uur nodig had om uberhaupt 1 uur les te kunnen hebben ;) Verder zat er vaak veel tijd tussen de examens en aangezien ik op zijn minst iedere week wilde rijden... Daarnaast ben ik nog van instructeur + auto geswitched waardoor nogmaals een paar lessen extra nodig waren.
Kortom, aantal uur zegt helemaal _niks_ over of iemand wel of niet lekker rijdt!

Veel geld is het zeker, maar dat is maar een eenmalige uitgave (als het goed is) waarna je er jaren plezier en vooral gemak van hebt.

Dat er in Belgie een systeem is waardoor je zonder goede begeleiding kan rijden geeft ook wel aan dat jij nooit kan beoordelen of iemand wel of niet lekker kan rijden als hij veel lessen heeft gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Net rijbewijs aangevraagd, zei zeiden dat die er wrs volgende maandag wel is. Wat is de ervaring hier? Hoeveel dagen is het wachten? Ik hoop eigenlijk dat hij er vrijdag al is... Bel denk ik elke dag wel even :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Laatst online: 12-09 17:27
Blader eens één of twee pagina's terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01

sjaakaq

It might get loud

Derde keer examen, en drie keer is...meer dan twee keer. Helaas, wéér gezakt (examen in Nijmegen van een aardige, jonge, lange gozer) ;(

Één 'officiële' fout en twee onhandigheidjes: de fout was dat ik op een kleine benauwde kruising met stoplichten iemand met de korte bocht geen voorrang gaf terwijl ik de lange bocht nam. Had ik vantevoren niet goed gezien, tijdens het maken van de bocht wel maar toen zag ik dat het verder ruimschoots goed zou gaan omdat ik er dik voor zat...maar niettemin een domme fout.

Daarna moest ik een links-rechts-combo doen op een weg met twee rijstroken. Ik ging links staan om een bus in te halen, maar ik had natuurlijk rechts moeten gaan staan zodat ik rechts uitkwam en na de bocht naar rechts ook weer mooi rechts zat. Dit loste ik verder goed op, veel kijken en mooi rechts aansluiten achter de bus, maar dit vond hij ook een punt om mij op te laten zaken.

Vervolgens moest ik vanaf een coördinatiepunt naar het CBR terugrijden. Helaas, na zestig lessen oefen je die punten niet veel meer en al helemaal niet in omgekeerde richting. Dus moest ik de route aan hem vragen, en wat later gaf hij een aanwijzing ("hier naar rechts") een seconde voordat ik dat al uit mezelf had willen doen. Hij vond dus dat ik de route niet goed genoeg kende, wat hij ook meetelde.

Nu weer een herexamenpakketje aanvragen, wat het totaal op ongeveer €2700,- brengt :( Al vraag ik me af of ik ooit zal slagen; ze kunnen honderd keer voor de rit zeggen: "foutloos kan niet, maar veilig wel" , als ik zie waarop ik tot nu toe ben gezakt komt het er toch echt op neer dat je foutloos moet rijden...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zijn hier ook mensen die hebben gekozen bij het behalen van hun rijbewijs voor een "in xx dagen je rijbewijs!" programma? Ergens lijkt mij dat namelijk erg handig, want wat je op dag 1 geoefend/geleerd hebt zit nog vers in je geheugen op dag 2. Vaak is het wel duurder dan regulier 1/2x in de week te lessen en na xx week afrijden. Verder ben ik nu mijn stagegeld aan het opsparen zodat ik nadat ik mijn eindstage afgesloten heb alle tijd heb voor theorie/rijlessen. En zijn er ook mensen die ervaring hebben met zowel kleine als grote rijscholen? Want als ik bij de rijschoolgegevens op cbr.nl kijk zie ik dat veelal de kleinere scholen betere slagingspercentages kennen bij de 1ste als 2de poging. Nu zeggen slagingspercentages natuurlijk niet alles, maar ze geven wel een indicatie.

Zelf heb ik het volgende alvast ingecalculeerd:

1x theorieboek
2x theorie examen
25x rijlessen van 60 min
1x TTT
1x eindexamen
1x herexamen

Twee keer theoriexamen en twee keer eindexamen, just in case. Dan heb ik alvast het geld bij elkaar om meteen een herexamen te doen. Alleen extra losse lessen moeten er dan nog bijkomen als je lang moet wachten. Bij een rijschool in mijn buurt kost dat 1535 euro. (inclusief EV enzovoort) Geen idee of dat veel is, maar zelf heb ik de indruk dat je dan best wel waar voor je geld krijgt.

Wat zijn de meningen trouwens over het nieuwe rijexamen? (dus afrijden met tomtom mits je rijschool dat heeft e.d.) Was het rijexamen oude stijl fijner of maakt het weinig uit? Als ik zo de onderdelen lees die je kunt krijgen bij het nieuwe rijexamen lijkt mij het juist fijner. Geen genavigeer van de examinator met "ga bij het kruispunt rechts, volg de weg en neem de tweede links", al heeft het navigatieapparaat dat nu op zich opgenomen. Dus in feite is er geen verschil. Het wordt alleen anders gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Bleh, sterkte man. Kan begrijpen dat de moed je nu wel in de schoenen begint te zakken, maar ook jij zult hem krijgen! En één troost, zodra je hem hebt vergeet je al deze miereneukerij en rijdt je heerlijk relaxed over het asfalt. En dan is er niemand die zich drukmaakt of jij je auto wel of niet achter een bus gooit.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
leokennis schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:33:
Vervolgens moest ik vanaf een coördinatiepunt naar het CBR terugrijden. Helaas, na zestig lessen oefen je die punten niet veel meer en al helemaal niet in omgekeerde richting. Dus moest ik de route aan hem vragen, en wat later gaf hij een aanwijzing ("hier naar rechts") een seconde voordat ik dat al uit mezelf had willen doen. Hij vond dus dat ik de route niet goed genoeg kende, wat hij ook meetelde.
Oh ja, want iedereen rijdt altijd in bekend gebied waar je altijd de weg weet. 8)7
Is dat nieuw? Of is het op de één of andere manier onveilig als je naar de route vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Joosie200 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:14:
Zijn hier ook mensen die hebben gekozen bij het behalen van hun rijbewijs voor een "in xx dagen je rijbewijs!" programma? Ergens lijkt mij dat namelijk erg handig, want wat je op dag 1 geoefend/geleerd hebt zit nog vers in je geheugen op dag 2. Vaak is het wel duurder dan regulier 1/2x in de week te lessen en na xx week afrijden. Verder ben ik nu mijn stagegeld aan het opsparen zodat ik nadat ik mijn eindstage afgesloten heb alle tijd heb voor theorie/rijlessen. En zijn er ook mensen die ervaring hebben met zowel kleine als grote rijscholen? Want als ik bij de rijschoolgegevens op cbr.nl kijk zie ik dat veelal de kleinere scholen betere slagingspercentages kennen bij de 1ste als 2de poging. Nu zeggen slagingspercentages natuurlijk niet alles, maar ze geven wel een indicatie.

[...]

Wat zijn de meningen trouwens over het nieuwe rijexamen? (dus afrijden met tomtom mits je rijschool dat heeft e.d.) Was het rijexamen oude stijl fijner of maakt het weinig uit? Als ik zo de onderdelen lees die je kunt krijgen bij het nieuwe rijexamen lijkt mij het juist fijner. Geen genavigeer van de examinator met "ga bij het kruispunt rechts, volg de weg en neem de tweede links", al heeft het navigatieapparaat dat nu op zich opgenomen. Dus in feite is er geen verschil. Het wordt alleen anders gebracht.
Ik zit bij een relatief grote rijschool...één voordeel is in ieder geval dat je wat meer met lessen kan schuiven enzo omdat er meer instructeurs zijn.

Het nieuwe examen vind ik minder fijn dat het oude examen (althans, zoals je tijdens je rijles vaak rijdt). Met het nieuwe examen ben je zowel bezig met de route als met de 'accute verkeerssituatie', dus je hebt er een extra zorg bij. Misschien realistischer, maar IMHO dus wel lastiger.
Ebayzo schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:24:
Bleh, sterkte man. Kan begrijpen dat de moed je nu wel in de schoenen begint te zakken, maar ook jij zult hem krijgen! En één troost, zodra je hem hebt vergeet je al deze miereneukerij en rijdt je heerlijk relaxed over het asfalt. En dan is er niemand die zich drukmaakt of jij je auto wel of niet achter een bus gooit.
Tnx :) En tja...de eerste pagina die ik net heb bekeken is Wikipedia: Escalation of commitment.
Miles Teg schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:25:
[...]

Oh ja, want iedereen rijdt altijd in bekend gebied waar je altijd de weg weet. 8)7
Is dat nieuw? Of is het op de één of andere manier onveilig als je naar de route vraagt?
(Ook nog @Ebayzo): inderdaad...als ik naar mijn afgelopen twee examens kijk (de eerste was ik dik gezakt en terecht), en ik doe alsof er geen examinator was geweest, dan had ik alleen misschien twee keer een blokje om gemoeten omdat ik verkeerd was gereden. Geen ongelukken of wat dan ook, alleen vijf minuutjes later thuis...maar ja...helaas beslissen zij. Ik vond het ook al raar dat hij over die route begon, aangezien je niet kunt zakken op verkeerd rijden/de route niet kennen/de clusteropdracht niet onthouden...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 24-08 10:55
Zijn hier ook mensen die hebben gekozen bij het behalen van hun rijbewijs voor een "in xx dagen je rijbewijs!" programma?
Ik doe een 15 daagse cursus bij een vrij grote rijschool in Rotterdam. Het pakket is exclusief theorie-examen €1080,-. Dat is dus 15 x 2 lessen van 50 minuten, een intest en een praktijkexamen. En je moet je theorie-certificaat hebben voordat je mag beginnen aan dit pakket.

Ik zit nu net op 18 lessen en volgens de instructeur rijd ik al ongeveer op examenniveau (ik heb voor mezelf nog wel een aantal verbeterpunten). Overigens zijn de lessen in mijn geval wel gespreid over 4 á 5 weken, dus iets van 3 tot 4 keer per week rijden.

Rijden op de tomtom vind ik persoonlijk niet fijner dan op instructies van de instructeur. Vooral omdat de tomtom niet overal even nauwkeurig is, je moet steeds de werkelijke situatie vergelijken met wat de tomtom zegt. Het zorgt er wel voor dat je beter oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

leokennis schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 16:49:
[...]

(Ook nog @Ebayzo): inderdaad...als ik naar mijn afgelopen twee examens kijk (de eerste was ik dik gezakt en terecht), en ik doe alsof er geen examinator was geweest, dan had ik alleen misschien twee keer een blokje om gemoeten omdat ik verkeerd was gereden. Geen ongelukken of wat dan ook, alleen vijf minuutjes later thuis...maar ja...helaas beslissen zij. Ik vond het ook al raar dat hij over die route begon, aangezien je niet kunt zakken op verkeerd rijden/de route niet kennen/de clusteropdracht niet onthouden...
Stond bij mij ook dikgedrukt op de uitleg van mijn rijschool. Beetje raar, maar proberen te vergeten en fris nog een keer beginnen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:55

Zelf heb ik het volgende alvast ingecalculeerd:

1x theorieboek
2x theorie examen
25x rijlessen van 60 min
1x TTT
1x eindexamen
1x herexamen

Twee keer theoriexamen en twee keer eindexamen, just in case. Dan heb ik alvast het geld bij elkaar om meteen een herexamen te doen. Alleen extra losse lessen moeten er dan nog bijkomen als je lang moet wachten. Bij een rijschool in mijn buurt kost dat 1535 euro. (inclusief EV enzovoort) Geen idee of dat veel is, maar zelf heb ik de indruk dat je dan best wel waar voor je geld krijgt.

heb het ook "geprobeerd" bij de ANWB in groningen,na een intest daar duidelijk gemaakt dat ik een "versnelde cursus" wou doen, geen probleem volgens hun, maar k moest ff mn theorie examen halen anders wouden ze mn lessen niet plannen. na theorie examen te halen terug gegaan, kwamen ze aan dat het ff 3 week ging duren ipv van 10 dagen. uitendelijk wel gehaald maar blij was ik niet (vakantie met pa gemist :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb nu 24 uur gereden en de grens van 1000 euro overschreden. Helaas gaat alles nog lang niet zo vloeiend als ik (en m'n instructeur) het zouden willen, en ik ga me dan lopen opvreten achter het stuur.

Tien keer fileparkeren waarvan het twee keer lukt, terwijl dat voorheen iedere keer goed ging, domme fouten bij kijken (gewoon hele straten vergeten in te kijken en alleen maar vooruit zitten staren) en zelfs weer een keer laten afslaan bij wegrijden uit een erg hobbelige straat, ik voelde de auto achteruit glijden dus liet de koppeling te snel opkomen.

Al met al heb ik nog wel een beetje finetuning nodig, verder gaat het prima :')

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

CodeCaster schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:50:
Ik heb nu 24 uur gereden en de grens van 1000 euro overschreden. Helaas gaat alles nog lang niet zo vloeiend als ik (en m'n instructeur) het zouden willen, en ik ga me dan lopen opvreten achter het stuur.

Tien keer fileparkeren waarvan het twee keer lukt, terwijl dat voorheen iedere keer goed ging, domme fouten bij kijken (gewoon hele straten vergeten in te kijken en alleen maar vooruit zitten staren) en zelfs weer een keer laten afslaan bij wegrijden uit een erg hobbelige straat, ik voelde de auto achteruit glijden dus liet de koppeling te snel opkomen.

Al met al heb ik nog wel een beetje finetuning nodig, verder gaat het prima :')
Ik zeg slechte dag, en de verveling begint toe te slaan. Allemaal bekend... Mijn laatste lessen waren echt gruwelijk slecht. Mijn laatste twee lessen waren voorrangsfout na voorrangsfout. Wéér dezelfde handeling, wéér dezelfde rotonde, wéér in dezelfde straat keren... Wees blij dat je een beetje spanning hebt voor je examen waardoor je optimaal geconcentreerd! Laat je in iedergeval niet onzeker maken door deze fouten, je kan best rijden. En afslaan is al helemaal niet belangrijk...dat gaat je nog vaak zat overkomen, vooral in onverwachte niet gescripte lessituaties.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Woei rijbewijs opgehaald! Maandag gehaald, dinsdag aanvragen en kon hem gewoon vandaag al ophalen! Waarschijnlijk gisteren al, maar toen niet gebeld omdat ik dat wel erg snel vond. Spoedje is dus echt je reinste geldklopperij (had ik dus niet gedaan ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Sjah, maargoed, die €40 op €1300 vond ik niet zo interessant meer.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Razor.Timo schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:57:
Woei rijbewijs opgehaald! Maandag gehaald, dinsdag aanvragen en kon hem gewoon vandaag al ophalen! Waarschijnlijk gisteren al, maar toen niet gebeld omdat ik dat wel erg snel vond. Spoedje is dus echt je reinste geldklopperij (had ik dus niet gedaan ;)).
enige wat mij een spoedje meer heeft gekost is de intest (maar dat is eigenlijk ook wel een klein beetje rijles). En je loopt 't risico dat je iets te veel lessen hebt uiteindelijk.
Hoewel bij m'n broer hebben ze er gewoon een dag van af gehaald. En met gewoon lessen heb je 't zelfde natuurlijk want als ze denken: hij is d'r klaar voor dan duurt 't nog ff voor je examen hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

GoldenSample schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:07:
[...]

enige wat mij een spoedje meer heeft gekost is de intest (maar dat is eigenlijk ook wel een klein beetje rijles). En je loopt 't risico dat je iets te veel lessen hebt uiteindelijk.
Hoewel bij m'n broer hebben ze er gewoon een dag van af gehaald. En met gewoon lessen heb je 't zelfde natuurlijk want als ze denken: hij is d'r klaar voor dan duurt 't nog ff voor je examen hebt ;)
Ik bedoelde eigenlijk een spoedje zodat je je rijbewijs eerder kan ophalen ;) Niet die cursussen :) Die wou ik zelf ook, maar wilde mijn ouders niet (en die betaalden ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spoedcursus is heel weinig nog. Zulke rijscholen moeten examenplaatsen bij het CBR inkopen om iig die garantie te kunnen bieden. Rijscholen doen dit ook massaal, vooral de grotere. Lekker inkopen, en als het vervalt nog even lastminute doorverkopen aan een andere rijschool die technisch staat te springen om plaatsen bij het CBR. Lastig voor de kleinere scholen als je het mij vraagt, die moeten hun leerlingen dan heeeel veer vooruit plannen. Wat betreft 10-daagse cursussen, dat zijn juist de risico-gevallen als die geen lessen van te voren hebben gehad, i.e vanaf hun 18de direct een 10daagse cursus en dan al denken dat ze kunnen rijden. Met immers 30 tot 50 lessen krijg je meer overzicht in de gevaren die zo'n cursus niet bieden kan. En dat is de reden waarom veel rijscholen dit soort snelle opleidingen afkeuren. In 10 dagen kan jij niet leren of weten hoe de volgende situatie uitpakt en hoe jij daarop reageren gaat. Elke situatie is anders, en dan kan je toch echt niet met 10 dagen geleerd hebben :') Als ik overigens een fictief kostenplaatje van mijn rijlessen inclusief examens + ttt optel, kom ik uit op 60+ (lessen maal 55 euro de anderhalf uur) 3300€ + TTT, 165€ + 2 examens , 280€ en dan nog eens 2 theorie-examens a 40 per stuk , maakt 80€. Het totale plaatje is dan 3850€ ( :X )

Rijlessen zijn inderdaad duur. Te bedenken dat je in de meeste gedeeltes van de USA nog niet eens 80 dollar kwijtbent voor een 'permit' wat een soort theorie is op verkeersborden enzo. Nederland is inderdaad het kleinste land met de duurste rijopleiding danwel qualificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:47
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:23:
Spoedcursus is heel weinig nog. Zulke rijscholen moeten examenplaatsen bij het CBR inkopen om iig die garantie te kunnen bieden. Rijscholen doen dit ook massaal, vooral de grotere. Lekker inkopen, en als het vervalt nog even lastminute doorverkopen aan een andere rijschool die technisch staat te springen om plaatsen bij het CBR. Lastig voor de kleinere scholen als je het mij vraagt, die moeten hun leerlingen dan heeeel veer vooruit plannen. Wat betreft 10-daagse cursussen, dat zijn juist de risico-gevallen als die geen lessen van te voren hebben gehad, i.e vanaf hun 18de direct een 10daagse cursus en dan al denken dat ze kunnen rijden. Met immers 30 tot 50 lessen krijg je meer overzicht in de gevaren die zo'n cursus niet bieden kan. En dat is de reden waarom veel rijscholen dit soort snelle opleidingen afkeuren. In 10 dagen kan jij niet leren of weten hoe de volgende situatie uitpakt en hoe jij daarop reageren gaat. Elke situatie is anders, en dan kan je toch echt niet met 10 dagen geleerd hebben :') Als ik overigens een fictief kostenplaatje van mijn rijlessen inclusief examens + ttt optel, kom ik uit op 60+ (lessen maal 55 euro de anderhalf uur) 3300€ + TTT, 165€ + 2 examens , 280€ en dan nog eens 2 theorie-examens a 40 per stuk , maakt 80€. Het totale plaatje is dan 3850€ ( :X )

Rijlessen zijn inderdaad duur. Te bedenken dat je in de meeste gedeeltes van de USA nog niet eens 80 dollar kwijtbent voor een 'permit' wat een soort theorie is op verkeersborden enzo. Nederland is inderdaad het kleinste land met de duurste rijopleiding danwel qualificatie.
Ik vind het een beetje raar wat je hier zegt: In 10 dagen kan je niet goed leren rijden omdat je zo weinig uren hebt (~30) en je te weinig tijd hebt om aan verschillende situaties te wennen, dus spoedcursussen zijn wat dat betreft riskant.
Maar waarom zouden losse lessen dan zo veel beter zijn? Als jij na 30 lesuren klaar bent voor je examen ga je toch gewoon examen doen, dan denk je ook niet "laat ik nog maar 20 uur lessen zodat ik beter leer omgaan met bepaalde situaties". Als je klaar bent voor je examen ben je er klaar voor, of dat nu na 20 lesuren is of na 80. Als je het omgaan met de auto snel oppikt en ook het omgaan met overig verkeer snel leert is een 10 daagse cursus zo slecht nog niet vind ik.
Mijn autorijbewijs heb ik in 10 dagen gehaald en mijn motor rijbewijs heb ik op de normale manier gedaan, maar ik heb nooit spijt gehad van die cursus of het idee dat ik ervaring miste daardoor.

Trouwens nog een voordeel van zo'n cursus: je rijdt de hele dag dus heb je ook de tijd om ergens heen te gaan. In lessen van een uur of iets langer rij je alleen door je eigen omgeving en dat heb je vrij gauw gezien. Ik ben tijdens mijn cursusdagen ook naar bv Amsterdam en Den Haag geweest. Juist doordat je veel uren op een dag rijdt kan je dat doen, en leer je juist méér situaties kennen, en ook in de spits.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 07-08-2008 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O* *O* *O*
Jaja ik heb me rijbewijs gehaald. En wat een rotweer was het 7(8)7

*O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:02:
*O* *O* *O*

*O* *O* *O*
rotweer als in regen vond ik opzich wel fijner :p
Minder fietsers ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:02:
*O* *O* *O*

*O* *O* *O*
Feli ;( Was het je eerste examen?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:19:
[...]

Feli ;( Was het je eerste examen?
Wel ttt gedaan dat wel. Maar 1e examen inderdaad.Wel grappig dat ik meer zenuwen in me lichaam had in de les voor dat ik af moest rijden, typisch aqua-planing weer. Enige wat ik zag was water; een paar lichtjes op de plek waar normaal mijn spiegels zitten, en dat was eng!

Tijdens examen iets droger, maar veel tegenslagen, eerst een ongeluk gebeurd op een kruispunt dus duurde best lang het wachten bij dat kruispunt. Daarna naar coordinatiepunt gereden. Toen heb ik op een plek gereden waar ik nog nooit had gereden, dus dat was ook leuk. En op een gegeven moment moest ik een straatje in om te keren, terwijl ik een vrijstelling had, maargoed dat kon ik nog steeds O-)

Daarna werd het nog leuker, paar 1-richtings straten, stonden paar mensen aan de weg te werken. Dus met 4 auto's achter elkaar achteruit rijden in een straat. Al met al ging het goed ondanks het weer en alle tegenslagen. Aardige examinator, maar aan het eind was ik iets te afwachtend bij het afslaan, want ik had het mooie idee om bij de laatste afslag voor we weer bij het cbr waren geen fouten meer te maken door te snel te handelen en daardoor reed ik volgens haar te afwachtend. Op de TTT moest ik juist afwachtender zijn bij kruispunten, het is ook nooit goed :O

/me mserver is zeer blij met het halen van het roze papiertjepasje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Damn gewoon 3 uur gereden net voor het eerst :P Heerlijk! Alleen reed mijn lesauto veel lekkerder dan de Fiat Punto van mijn zus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat was ook zo toen ik van een Seat Toledo 1.9 TDI 110PK uit 2001 overstapte in een Opel Vectra 1.6 16V uit 1997. Verschil was nog groter toen ik daarna in een Golf II 1.6D uit 1988 stapte... dan heb je ineens geen stuurbekrachtiging, wat wel zo lekker is met die platte 195/50/15 banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

sylvesterrr schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:32:
Het gaat mij om het feit dat hij al 4 (!) examens heeft gehad na 'slechts' 43 lessen...
beetje oude quote, maar ik heb 43 lessen van 1 uur gehad. Eerste examen was op 25 les. Leraar vond dat ik al eraan toe was.
Daarna 35, 40 en dan tenslotte 43. Qua rijen waren de examens allemaal goed, maar ze zeiden dat ik nie genoeg kon anticiperen enzo. Een belangrijk punt in het auto rijden.

En het is inderdaad zo dat ik vrij veel examens heb gedaan met 43 lessen..

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:59
leokennis schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:33:
Derde keer examen, en drie keer is...meer dan twee keer. Helaas, wéér gezakt (examen in Nijmegen van een aardige, jonge, lange gozer) ;(
M'n neef heeft er 5x over gedaan. Nu is het echter wel een van de beste chauffeurs die ik ken. Hij straalt gewoon controle en overzicht uit als ie aan het rijden is. Echt heel prettig om naast te zitten.
Één 'officiële' fout en twee onhandigheidjes: de fout was dat ik op een kleine benauwde kruising met stoplichten iemand met de korte bocht geen voorrang gaf terwijl ik de lange bocht nam. Had ik vantevoren niet goed gezien, tijdens het maken van de bocht wel maar toen zag ik dat het verder ruimschoots goed zou gaan omdat ik er dik voor zat...maar niettemin een domme fout.
Misschien eens met een CD oefenen op voorangsregels. Die regels moet je rustig in slijten, je moet ze niet gewoon kennen voor het halen van je theorie maar ze moeten in je systeem zitten. Ik denk dat dat ook een stuk zekerder gevoel kan geven. Bij mij is dat perongeluk gegaan omdat ik m'n theorie 2x verprutst heb. Maar praktijk (oude stijl) weer wel in 1x.
Wekko306 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:33:
Ik vind het een beetje raar wat je hier zegt: In 10 dagen kan je niet goed leren rijden omdat je zo weinig uren hebt (~30) en je te weinig tijd hebt om aan verschillende situaties te wennen, dus spoedcursussen zijn wat dat betreft riskant.
Maar waarom zouden losse lessen dan zo veel beter zijn? Als jij na 30 lesuren klaar bent voor je examen ga je toch gewoon examen doen, dan denk je ook niet "laat ik nog maar 20 uur lessen zodat ik beter leer omgaan met bepaalde situaties". Als je klaar bent voor je examen ben je er klaar voor, of dat nu na 20 lesuren is of na 80. Als je het omgaan met de auto snel oppikt en ook het omgaan met overig verkeer snel leert is een 10 daagse cursus zo slecht nog niet vind ik.
Vergelijk het eens met kortstondig blokken voor een toets (80 uur leren in een week) of een maand van te voren beginnen en steeds repeteren e.d. Wat je op het moment van de toets weet hoeft niet eens zo veel te verschillen. Wat je 3 weken na die toets nog weet daar zit het verschil.

Ik denk dat je met losse lessen bepaalde fundamentele dingen als kijkgedrag beter tot een langdurig behouden blijvende vaste routine hebt kunnen maken als in 2-3 heel intensieve weken blokken truckjes en ezelsbruggetjes leren voor dat ene exame. Na je exame begin je als eerste met het afleren van controles echter hoe sterker een routine ingesleten is hoe langzamer dit gaat.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:57
Woei! Rijbewijs ook gehaald! (Stiekem gisteren al, echt precies tussen het noodweer door! ;) )

2e keer :) Had het eerste examen (zie aantal pagina's terug) gewoon te snel gereden (30 lessen gehad toen). Nu 5 extra lessen genomen, en dat waren ze dan ook meer dan waard :) Zit nu ook veel zelfverzekerder in de auto, en heb het idee dat ik veiliger rijd (ik reed niet onveilig, alleen te snel bij kruisingen, alhoewel ik dat ook onveilig vind). Overigens kreeg ik wel commentaar op m'n zelfreflectieformulier dat ik mezelf te laag ingeschat had, maargoed, maandag pasje halen :)

* RadioAir blij is! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Gefeliciteerd bulldog :)

Geniet met mate.

* Murk Gaat binnenkort ook beginnen, beslissing gemaakt. Wordt 35u pakketje 1690eu.

[ Voor 48% gewijzigd door Murk op 09-08-2008 00:33 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ik ga nu ff weg om mijn rijbewijs te halen :) Kijken of spoedprocedure ook echt volgende werkdag betekent :Y)

edit:

hij was aanwezig *O*

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Nu rij ik al een tijdje met m'n voorlopig rijbewijs, maar toch mis ik af en toe nog bordjes. Vanmorgen ook weer iets. Ik stond bij een stoplicht in Kortrijk en wou naar rechts, maar had dus niet gezien dat daar een bordje stond "verboden in te rijden". Ik had simpelweg niet gekeken, want ging er vanuit dat het wel gewoon mocht (dinnetje had instructies gegeven).

Ook mis ik soms die snelheidsborden op de gewone wegen. Ik let meer op de auto's voor me dan telkens op die borden, is dat normaal? Of zou ik het allemaal nog niet 100% onder controle hebben of zo? Ik kan de auto goed besturen, maar soms mis ik dus zulke dingen nog wel. Zelf denk ik dat ik gewoon een nieuwe bril nodig heb, want in de verte zien gaat wel redelijk, maar kan een stuk beter.

Ben geen gevaar op de weg verder hoor, ik zie alles (wat er echt toe doet ;)) wel, maar af en toe een bordje missen is wel vervelend.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Dennahz schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:11:
Ook mis ik soms die snelheidsborden op de gewone wegen. Ik let meer op de auto's voor me dan telkens op die borden, is dat normaal? Of zou ik het allemaal nog niet 100% onder controle hebben of zo? Ik kan de auto goed besturen, maar soms mis ik dus zulke dingen nog wel.
Besturen van de auto is niet het moeilijkste :) Wellicht dat je niet ver genoeg vooruit kijkt (deed ik in het begin van mijn lessen ook niet goed) waardoor je minder tijd hebt om "rond" te kijken.
Zelf denk ik dat ik gewoon een nieuwe bril nodig heb, want in de verte zien gaat wel redelijk, maar kan een stuk beter.
Gewoon bij een opticien langs gaan, weet je het snel genoeg :)
Ben geen gevaar op de weg verder hoor, ik zie alles (wat er echt toe doet ;)) wel, maar af en toe een bordje missen is wel vervelend.
Bordjes missen kan ook leiden tot een gevaar hoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Dennahz schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:11:
Nu rij ik al een tijdje met m'n voorlopig rijbewijs, maar toch mis ik af en toe nog bordjes. Vanmorgen ook weer iets. Ik stond bij een stoplicht in Kortrijk en wou naar rechts, maar had dus niet gezien dat daar een bordje stond "verboden in te rijden". Ik had simpelweg niet gekeken, want ging er vanuit dat het wel gewoon mocht (dinnetje had instructies gegeven).

Ook mis ik soms die snelheidsborden op de gewone wegen. Ik let meer op de auto's voor me dan telkens op die borden, is dat normaal? Of zou ik het allemaal nog niet 100% onder controle hebben of zo? Ik kan de auto goed besturen, maar soms mis ik dus zulke dingen nog wel. Zelf denk ik dat ik gewoon een nieuwe bril nodig heb, want in de verte zien gaat wel redelijk, maar kan een stuk beter.

Ik mis ook wel eens een snelheids bordje. Alleen overdag dan.
Snachts mis ik er nooit 1, die MOET je wel zien met dikke xenon er in :P

Verboden in te rijden ofzo heb ik nooit last van.
ALS ik het doe, dan is het met opzet..

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Erkens schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:15:
[...]

Besturen van de auto is niet het moeilijkste :) Wellicht dat je niet ver genoeg vooruit kijkt (deed ik in het begin van mijn lessen ook niet goed) waardoor je minder tijd hebt om "rond" te kijken.

[...]

Gewoon bij een opticien langs gaan, weet je het snel genoeg :)

[...]

Bordjes missen kan ook leiden tot een gevaar hoor :o
Het hangt van het moment af. Ik kijk wel vaak ver naar voren, maar als ik bijv een drukke rotonde neem ben ik meer bezig met de auto's om me heen (sommige lui durven nog wel eens vol te remmen voor een fietser die geen voorrang heeft en geen aanstalten maakt om over te steken) dan op de bordjes.

Ik ga inderdaad zsm langs bij een opticien. Ik mis de borden van voorrang van rechts e.d. niet hoor, daar let ik wel erg goed op, maar op een lang recht stuk ben ik vaak meer bezig met het verkeer dan met zulke zaken. Denk dat het allemaal gewoon nog moet wennen, daarom ga ik nu elke dag in de auto naar het werk ipv op de fiets. Anders reed ik maar 2x per week (vrijdag en zaterdag, soms zondag nog).

Verder gaat het erg lekker hoor, moet gewoon nog wat meer oefenen alvorens ik mijn examen met 100% zelfvertrouwen kan beginnen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ben sinds het vorige topic even stil geweest hierover, omdat ik weinig toe te voegen had en ik als volleerd gezakte mij niet als expert wilde positioneren. ;) Maar nu is het tijd voor een nuttige update (mkay, is wat lang geworden, sorry daarvoor ;)).

Vandaag had ik examen (in A'dam), en ik was behoorlijk zenuwachtig, zoals altijd voor dit soort dingen, maar niet zo dat ik het niet onder controle heb. Magoed, als je dan je examinator voor je ziet (jonge vent (ter referentie, ik ben zelf past the 30 ;)), maar wel helemaal kaalgeschoren, zag er redelijk streng uit), dan denk je toch: oh boy, here we go. Maar het bleek onderweg een relaxte kerel, precies goed zijn mond dichthouden als er even niet gepraat moest worden, en wel gezellig praten als het wel kon om mij op mijn gemak te krijgen. Hij begon met de TomTom, en dat zei hij al voordat we naar de auto liepen, dus ik wist al dat ik geen route hoefde te doen (wat ik wel prettig vond, want ik ben slecht in routes onthouden, en ik ken A'dam nog niet goed genoeg).

Het rijden zelf begon redelijk goed, en ik had ook wel het gevoel dat ik goed aan het kijken was, en dat het allemaal redelijk smooth ging. Parkeeropdracht (aan het einde van de TomTom route) ging niet in 1x goed, dus ik vroeg of ik het nog een keer mocht proberen, en dat vond ie okay ("ja, ik wil hier toch echt even koffie drinken"). Toen ging het al stukken beter. Daarna verder met opdrachten van hemzelf. Dat ging ook allemaal wel okay, al had ik bij 1 verkeerssituatie wel zoiets van: mwoh, ik had voorrang kunnen geven, maar aan de andere kant, er was tijd genoeg om er toch voor te gaan.

Vervolgens kwam ik op een plek waar een oud vrouwtje (met stok, was echt een showcase scenario) wilde oversteken, maar ze stond niet bij een voetgangersoversteekplaats (wat ik vanaf nu gewoon weer zebrapad mag gaan noemen ;)), dus ik reed door, maar dacht tegelijkertijd: hmm, daar had ik netjes voor kunnen stoppen. Daarna langs een markt met veel zebrapaden, en daar ging ik dus in de fout: reed 35/40 (vooral omdat de vorige examinator op datzelfde punt gezegd had: een beetje doorrijden! terwijl ik zelf zoiets had: is dat wel handig?), en bij het 2e zebrapad kwamen tussen de kraampjes inderdaad mensen vandaan, waar ik zeker voor had moeten stoppen. Magoed, niets aan te doen, doorgaan, en bij de volgende zebrapaden heel demonstratief stoppen.

Vervolgens de snelweg op, dat was geen issue - bekende stukken, en hoewel het druk was reed het allemaal netjes 80 (wat daar de max snelheid is), dus ik hoefde niet te passeren, en vervolgens terug naar het CBR. Bij de weg naar Haarlem ging het nog wel even mis: je mag daar 70, dus als je vanaf de snelweg komt ga je alvast flink wat vaart maken, maar er staan wel aardig wat stoplichten, om het industrieterrein op en af te kunnen. Bij het eerste stoplicht reed ik ongeveer 60, en er zat een auto achter me, maar ik had niet echt een goed idee hoever dat was. Toen ineens het licht op oranje, en ik dacht: shit, haal ik dat? Dus ik kijken of ik kon remmen, maar toen was ik al te ver, dus maar gas geven. De auto was net over de streep toen het licht op rood ging, dus dat was kantje-boord, wat ik ook zei, maar hij zei meteen: ik ben blij dat je dat deed, want ik heb liever dat je een boete riskeert maar geen gevaar oplevert voor het verkeer, dan dat je op de rem stampt en een ongeluk veroorzaakt. Ik vroeg hem toen ook: maar hoe werkt dat dan, die fout wordt dan toch veel vaker gemaakt? Hij zei: "ja, daar kan ik normaalgesproken niet echt op in gaan, want dat is lesgeven, maar je moet het zo zien: als je lang rijdt, weet je al lang wat er achter je zit en hoe hard het rijdt. Dan hoef je dus niet meer te kijken om te weten of je kunt stoppen of niet, en je weet ook veel beter wat het 'point of no return' is. Daarom gaat het dan niet mis, maar de meeste mensen kunnen dit bij hun examen nog niet, en dat is niet gek. Dus ik ben blij dat je het zo opgelost hebt. Maar: daarmee geef ik niets weg over het resultaat!" (bastard ;)).

Toen bij het CBR gingen we zitten, en vroeg hij: waar ging het nou mis? Dus ik vooral over dat zebrapad-incident, en hij zei: ja, dat was niet goed, je reed te hard. Daar moet je dus aan gaan werken... En toen wist ik het: kut, ik mag weer verder lessen. En vervolgens zei hij: maar je bent wel geslaagd, dus oefen erop in je eigen auto. Nou, ik had hem wel op zijn kale knikker willen zoenen! Echt superrelaxed. Zijn redenering: "ja, je maakte een fout, maar je snapt het allemaal wel, je rijdt bewust, je weet het als je een fout maakt, en dat wordt straks alleen maar beter." Daarbij stond in mijn zelfreflectieformulier volgens hem ook precies goed aangegeven waar ik wel goed in was, en waar ik 'voldoende' in was, dus hij vond het goed dat ik me bewust was van mijn zwakke punten. Volgens hem kon ik gewoon autorijden.

Dus, /me is blij, en mag straks otorijen! Plasticje ophalen en knallen maar, de openbare weg is een grote racebaan nu! >:) Naja, misschien niet. ;)

Nog een kleine opmerking: ik wil Pinda nog even hartelijk bedanken! Ik had gezien dat hij een DVD met een filmpje van de routes had, en hij heeft gewoon helemaal de moeite genomen om die bij mij in de bus te gooien. Dat vind ik echt super-tweakers-mentaliteit en hoewel ik de routes niet hoefde te rijden was het wel enorm goed voor mijn gemoedsrust - ik was een stuk zenuwachtiger geweest als ik dat niet gehad had.

Overigens had ik al eerder een goede ervaring met winkelwagen, die mij voor mijn theorie zonder iets te vragen zijn test-uurtjes die hij gekocht had op een site doorgestuurd had, waar ik dus gewoon gebruik van had kunnen maken (ware het niet dat ik het te laat gelezen had). Dus ik vind het weer helemaal top hoe tweakers elkaar helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vanochtend 10:30 theorie examen.

Had dit weekend niet kunnen leren door omstandigheden en had hem vanochtend al. Dus maar op maandagavond 2 uurtjes geleerd en een examen gemaakt... had 13 fouten :X

7 van 38 mensen geslaagd :| hoorde we na afloop en ik was een van de gelukkige 7 met in totaal 6 fouten :D _/-\o_

Wat n geluk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat viel mij mij op, dat er zo weinig daadwerkelijk hun theorie haalden, bij mij 8/40 geloof ik. Zou toch wel eens willen weten hoe dat komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:03:
Zo, ben sinds het vorige topic even stil geweest hierover, omdat ik weinig toe te voegen had en ik als volleerd gezakte mij niet als expert wilde positioneren. ;) Maar nu is het tijd voor een nuttige update (mkay, is wat lang geworden, sorry daarvoor ;)).

Vandaag had ik examen (in A'dam), en ik was behoorlijk zenuwachtig, zoals altijd voor dit soort dingen, maar niet zo dat ik het niet onder controle heb. Magoed, als je dan je examinator voor je ziet (jonge vent (ter referentie, ik ben zelf past the 30 ;)), maar wel helemaal kaalgeschoren, zag er redelijk streng uit), dan denk je toch: oh boy, here we go. Maar het bleek onderweg een relaxte kerel, precies goed zijn mond dichthouden als er even niet gepraat moest worden, en wel gezellig praten als het wel kon om mij op mijn gemak te krijgen. Hij begon met de TomTom, en dat zei hij al voordat we naar de auto liepen, dus ik wist al dat ik geen route hoefde te doen (wat ik wel prettig vond, want ik ben slecht in routes onthouden, en ik ken A'dam nog niet goed genoeg).

Het rijden zelf begon redelijk goed, en ik had ook wel het gevoel dat ik goed aan het kijken was, en dat het allemaal redelijk smooth ging. Parkeeropdracht (aan het einde van de TomTom route) ging niet in 1x goed, dus ik vroeg of ik het nog een keer mocht proberen, en dat vond ie okay ("ja, ik wil hier toch echt even koffie drinken"). Toen ging het al stukken beter. Daarna verder met opdrachten van hemzelf. Dat ging ook allemaal wel okay, al had ik bij 1 verkeerssituatie wel zoiets van: mwoh, ik had voorrang kunnen geven, maar aan de andere kant, er was tijd genoeg om er toch voor te gaan.

Vervolgens kwam ik op een plek waar een oud vrouwtje (met stok, was echt een showcase scenario) wilde oversteken, maar ze stond niet bij een voetgangersoversteekplaats (wat ik vanaf nu gewoon weer zebrapad mag gaan noemen ;)), dus ik reed door, maar dacht tegelijkertijd: hmm, daar had ik netjes voor kunnen stoppen. Daarna langs een markt met veel zebrapaden, en daar ging ik dus in de fout: reed 35/40 (vooral omdat de vorige examinator op datzelfde punt gezegd had: een beetje doorrijden! terwijl ik zelf zoiets had: is dat wel handig?), en bij het 2e zebrapad kwamen tussen de kraampjes inderdaad mensen vandaan, waar ik zeker voor had moeten stoppen. Magoed, niets aan te doen, doorgaan, en bij de volgende zebrapaden heel demonstratief stoppen.

Vervolgens de snelweg op, dat was geen issue - bekende stukken, en hoewel het druk was reed het allemaal netjes 80 (wat daar de max snelheid is), dus ik hoefde niet te passeren, en vervolgens terug naar het CBR. Bij de weg naar Haarlem ging het nog wel even mis: je mag daar 70, dus als je vanaf de snelweg komt ga je alvast flink wat vaart maken, maar er staan wel aardig wat stoplichten, om het industrieterrein op en af te kunnen. Bij het eerste stoplicht reed ik ongeveer 60, en er zat een auto achter me, maar ik had niet echt een goed idee hoever dat was. Toen ineens het licht op oranje, en ik dacht: shit, haal ik dat? Dus ik kijken of ik kon remmen, maar toen was ik al te ver, dus maar gas geven. De auto was net over de streep toen het licht op rood ging, dus dat was kantje-boord, wat ik ook zei, maar hij zei meteen: ik ben blij dat je dat deed, want ik heb liever dat je een boete riskeert maar geen gevaar oplevert voor het verkeer, dan dat je op de rem stampt en een ongeluk veroorzaakt. Ik vroeg hem toen ook: maar hoe werkt dat dan, die fout wordt dan toch veel vaker gemaakt? Hij zei: "ja, daar kan ik normaalgesproken niet echt op in gaan, want dat is lesgeven, maar je moet het zo zien: als je lang rijdt, weet je al lang wat er achter je zit en hoe hard het rijdt. Dan hoef je dus niet meer te kijken om te weten of je kunt stoppen of niet, en je weet ook veel beter wat het 'point of no return' is. Daarom gaat het dan niet mis, maar de meeste mensen kunnen dit bij hun examen nog niet, en dat is niet gek. Dus ik ben blij dat je het zo opgelost hebt. Maar: daarmee geef ik niets weg over het resultaat!" (bastard ;)).

Toen bij het CBR gingen we zitten, en vroeg hij: waar ging het nou mis? Dus ik vooral over dat zebrapad-incident, en hij zei: ja, dat was niet goed, je reed te hard. Daar moet je dus aan gaan werken... En toen wist ik het: kut, ik mag weer verder lessen. En vervolgens zei hij: maar je bent wel geslaagd, dus oefen erop in je eigen auto. Nou, ik had hem wel op zijn kale knikker willen zoenen! Echt superrelaxed. Zijn redenering: "ja, je maakte een fout, maar je snapt het allemaal wel, je rijdt bewust, je weet het als je een fout maakt, en dat wordt straks alleen maar beter." Daarbij stond in mijn zelfreflectieformulier volgens hem ook precies goed aangegeven waar ik wel goed in was, en waar ik 'voldoende' in was, dus hij vond het goed dat ik me bewust was van mijn zwakke punten. Volgens hem kon ik gewoon autorijden.

Dus, /me is blij, en mag straks otorijen! Plasticje ophalen en knallen maar, de openbare weg is een grote racebaan nu! >:) Naja, misschien niet. ;)

Nog een kleine opmerking: ik wil Pinda nog even hartelijk bedanken! Ik had gezien dat hij een DVD met een filmpje van de routes had, en hij heeft gewoon helemaal de moeite genomen om die bij mij in de bus te gooien. Dat vind ik echt super-tweakers-mentaliteit en hoewel ik de routes niet hoefde te rijden was het wel enorm goed voor mijn gemoedsrust - ik was een stuk zenuwachtiger geweest als ik dat niet gehad had.

Overigens had ik al eerder een goede ervaring met winkelwagen, die mij voor mijn theorie zonder iets te vragen zijn test-uurtjes die hij gekocht had op een site doorgestuurd had, waar ik dus gewoon gebruik van had kunnen maken (ware het niet dat ik het te laat gelezen had). Dus ik vind het weer helemaal top hoe tweakers elkaar helpen!
Gefeliciteerd ;) Al krijg ik wel het idee dat mijn examinatoren steeds nogal aan de strenge kant zijn :X

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 10:04
Hmpf afgelopen maandag gezakt voor theorie...2 vragen telaat gecorrigeerd, dus zowiezo al 2 fouten.
Helaas 8 fouten in totaal, had ook het idee dat sommige vragen die gesteld werden helemaal niet in mijn theorie boeken voorkwam?

Gisteren maar zo'n CD-ROM van Veka aangeschaft, manier van oefenen ook veel fijner daarop :)

Maar ik baal wel! kan 25 augustus pas voor n 2e examen terecht. En ik had af kunnen rijden voor die tijd mits ik mn theorie gehaald zou hebben...rijschool heeft n aantal examens ingekocht..maar weer de boeken in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Ik ben inderdaad ook stuk of 4 vragen tegengekomen tijdens het examen die echt zeker weten niet in mijn boek stonden.

Met een beetje logica er toch uitgekomen maar toch, zoiets hoort niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Thunder00x schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:02:
Ik ben inderdaad ook stuk of 4 vragen tegengekomen tijdens het examen die echt zeker weten niet in mijn boek stonden.

Welk boek had je dan? Ik had van Verjo en ik had 1 vraag die niet direct in het boek stond (was overigens heel logisch, maar toch)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Ik had de ANWB boek en de verjo cd rom goeie combo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Hebben jullie dan alleen met een examen-boek/CD-ROM geoefend? Ik heb eerst een verkeersregelboek van deANWB gelezen (dus geen oefenvragen, maar gewoon eerste een hoofdstuk voorrangsregels, dan een hoofdstuk eisen aan je aanhangwagen etc.), vervolgens nog zo'n boek van VEKA en ten slotte twintig examens geoefend op theorie-leren.nl (zelfde als een VEKA CD-ROM op internet)...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:03:

Vandaag had ik examen (in A'dam),
Goede berichten over de huidige manier van examineren...
In mijn tijd (35 jaar geleden) was je gewoon gezakt, dit staat toch wel een stapje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het theorieboek en de examenbundel van Veka gebruikt, meer niet. Had 2 fout, in 1x gehaald.
Exact dezelfde vragen zul je niet terug zien. Het CBR geeft de vragen niet vrij en kopiëeren mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Bij VekaBest kun je vragen mailen die je niet gezien hebt in je oefenexamens en dan kijken zij in hoeverre dat reeël is, en stoppen ze het in de opgaven. Op die manier krijgen zijn van gebruikers feedback over wat er ontbreekt enzo.

Verder is er geen één vraag geweest bij mijn theorieexamen die niet voorkwam op theorie-leren.nl . Wat mij betreft de beste keuze, veel beter dan die van de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:12:
Gefeliciteerd ;) Al krijg ik wel het idee dat mijn examinatoren steeds nogal aan de strenge kant zijn :X
Thanks, en ja, je kan pech hebben, maar mijn eerste examinator was volgens mij redelijk, maar ik reed toen gewoon niet goed - hij had gelijk dat hij me liet zakken. En deze was ook redelijk, dus dat is wat mij betreft een goed gemiddelde.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:17:
Goede berichten over de huidige manier van examineren...
In mijn tijd (35 jaar geleden) was je gewoon gezakt, dit staat toch wel een stapje hoger.
Ja, daar zijn intussen wel wat dingen verbeterd. Aan de andere kant is het examen wel moeilijker, vooral omdat de verkeerssituaties nu veel complexer zijn met de hoeveelheid extra verkeersdruk, dus het niveau moet ook hoger liggen. Voor zover ik kan zien zijn daar in ieder geval examinatoren die daar mee om kunnen gaan.
winkelwagen schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 00:19:
Bij VekaBest kun je vragen mailen die je niet gezien hebt in je oefenexamens en dan kijken zij in hoeverre dat reeël is, en stoppen ze het in de opgaven. Op die manier krijgen zijn van gebruikers feedback over wat er ontbreekt enzo.

Verder is er geen één vraag geweest bij mijn theorieexamen die niet voorkwam op theorie-leren.nl . Wat mij betreft de beste keuze, veel beter dan die van de ANWB.
Ik heb ook wat VekaBest dingetjes gezien, en dat is idd veel beter dan de ANWB oefen CD, en het ANWB boek is wat mij betreft zo slecht opgezet dat ik er over geklaagd heb bij de ANWB. Ik kreeg een duffe reactie terug, maar ik raad het iedereen sterk af: VekaBest is DE manier om te slagen, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Ik heb gewoon eerst het verkeerstheorieboek doorgelezen en toen examens gemaakt uit het boek... Die cd-rom van Verjo is slecht, duurt heel erg lang (je kunt niet snel verder gaan naar de volgende vraag)...

Overigens moet ik zo afrijden *O* om 10:45 uur, eerst nog even een uurtje rijden en dan examen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cadezo op 13-08-2008 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Laatst online: 02-09 09:14
Heb sinds gisteren mijn C- Rijbewijs gehaald.
Moet wel nog even wachten voor ik het kan gaan halen :)
Word pas op 27 december 21 .
Alles van de eerste keer gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Thunder00x schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:02:

Hoezo hoort zoiets niet? Een beetje gezond verstand is wel nuttig hoor tijdens het autorijden. Zo zou er 1 vraag kunnen zijn op het examen die als volgt luid:
Op welke plaats in de auto kun je het beste een life-hammer neerleggen:
• Bij de bestuurderskant
• Tussen de bestuurder en bijrijder in
• In het dashboardkastje
Tja dit staat niet in het boek, maar dit is toch meer dan logisch? (en dan kiezen nog minimaal 80% van de mensen voor het dashboardkastje :X)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Atlas schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:38:
[...]

Hoezo hoort zoiets niet? Een beetje gezond verstand is wel nuttig hoor tijdens het autorijden. Zo zou er 1 vraag kunnen zijn op het examen die als volgt luid:

[...]

Tja dit staat niet in het boek, maar dit is toch meer dan logisch? (en dan kiezen nog minimaal 80% van de mensen voor het dashboardkastje :X)
Dat staat gewoon in goede boeken hoor. In elk geval in mijn vekabest boek wel.

Ikzelf kreeg een vraag over hoofdsteunen, waar ik niets over in m'n boek ben tegengekomen (of ik heb er overheen gelezen), maar uiteraard zijn dat soort vragen goed op gezond verstand makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Atlas schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:38:
[...]

[...]

Als jij een boek krijgt met daarin theorie en je leert dat en op je examen krijg je andere vragen houd jij toch ook niet je mond dicht? 8)7

En iets wat bij jou logisch is hoeft bij een ander ook niet zo te zijn, kunnen makkelijk discussie's over ontstaan, terwijl als het in het boek staat er geen discussie over mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Niet álles staat in élk theorieboek en sowieso worden vragen natuurlijk anders gesteld dan dat ze in het theorieboek staan, dus misschien staat het er wel in, maar zo geformuleerd dat jij het niet helemaal herkent.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Thunder00x schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:55:
[...]

Als jij een boek krijgt met daarin theorie en je leert dat en op je examen krijg je andere vragen houd jij toch ook niet je mond dicht? 8)7

En iets wat bij jou logisch is hoeft bij een ander ook niet zo te zijn, kunnen makkelijk discussie's over ontstaan, terwijl als het in het boek staat er geen discussie over mogelijk is.
Ben het nog steeds niet met je eens. In een theorieboek staat toch ook niet dat je het beste niet door een kuil kan rijden maar eromheen, dat is toch ook gewoon logisch nadenken? ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
* Cadezo is geslaagd! :*) (eerste keer)

Mijn examinator (De Wit, CBR Harderwijk) zei meteen aan het begin dat we ook nog navigatie zouden gaan doen, dus dat was mooi makkelijk :P

Ik moest even een kenteken oplezen van een blauwe Renault, maar ik zag het verschil niet tussen een Renault en Peugeot, dus las ik het verkeerde kenteken voor 8)7 , vond hij wel grappig. Vervolgens gingen we meteen rijden, hij vroeg niets over de auto zelf...

De rit ging eerst over een industrieterrein, waar ik in een straatje moest keren, dat kon met een halve draai en dat had ik gisteren nog geoefend (in dezelfde straat), makkelijk dus. Toen een stukje over de snelweg en vervolgens gingen we een woonwijk in en moest ik parkeren in een vak, daar moest ik de navigatie alweer instellen naar het CBR. Daar dus heen gereden en het was al weer klaar. Er was niets bijzonders gebeurd. Precies 30 minuten gereden en we gingen naar binnen en hij zei dat ik geslaagd was.

Mijn instructeur had achteraf nog één puntje, ik moest linksaf slaan bij een groot kruispunt. De weg waar ik op wilde, was tweebaans. Rechts zat een vrachtwagen. Dus eigenlijk zou je dan de linkerbaan aanhouden, maar ik koos voor rechts, want direct daarna zat eigenlijk weer een kruispunt (ik wist niet waar de examinator heen wilde). Daar gingen we dus toch rechtdoor en veranderde ik van baan om de vrachtwagen in te halen. Dat van baan veranderen was dus achteraf overbodig geweest als ik meteen links was gebleven...

Uiteindelijk was het eigenlijk precies hetzelfde als een les en vielen de zenuwen heel erg mee (eigenlijk alleen aan tafel bij het CBR aan het begin)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Cadezo schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:06:Ik moest even een kenteken oplezen van een blauwe Renault, maar ik zag het verschil niet tussen een Renault en Peugeot, dus las ik het verkeerde kenteken voor 8)7 , vond hij wel grappig. Vervolgens gingen we meteen rijden, hij vroeg niets over de auto zelf...
Gefeliciteerd! Ik had precies dezelfde situatie, maar vergiste de examinatrice (?) zich in het merk. Maar, dat brak wel gelijk de zenuwen :D

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 17:33
Cadezo schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:06:
Mijn instructeur had achteraf nog één puntje, ik moest linksaf slaan bij een groot kruispunt. De weg waar ik op wilde, was tweebaans. Rechts zat een vrachtwagen. Dus eigenlijk zou je dan de linkerbaan aanhouden, maar ik koos voor rechts, want direct daarna zat eigenlijk weer een kruispunt (ik wist niet waar de examinator heen wilde). Daar gingen we dus toch rechtdoor en veranderde ik van baan om de vrachtwagen in te halen. Dat van baan veranderen was dus achteraf overbodig geweest als ik meteen links was gebleven...
Waar stond je op de weg waar je vanaf kwam (dus toen je op dat kruispunt af reed)? Was dat al rechts? Zo ja dan vind ik het vreemd, want toen ik rijlessen had (en dat is pas 3 jaar geleden geweest) leerde ik dat je niet vooral niet van baan moet wisselen als je in een bocht zit (dus afslag kruispunt ofzo).

Dus als je rechts begint eindig je rechts, en bij links natuurlijk links.

Evengoed, gefeliciteerd! En dan nu leren rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cadezo schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:06:
Ik moest even een kenteken oplezen van een blauwe Renault, maar ik zag het verschil niet tussen een Renault en Peugeot, dus las ik het verkeerde kenteken voor 8)7 , vond hij wel grappig.
Ik ben bij een van mijn examens gevraagd om het kenteken van "die donkere BMW" te lezen, stonden er een paar donker kleurige BMW's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Atlas schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:59:
[...]

Ben het nog steeds niet met je eens. In een theorieboek staat toch ook niet dat je het beste niet door een kuil kan rijden maar eromheen, dat is toch ook gewoon logisch nadenken? ;)
Dat vind ik een rare vergelijking.. je snapt best wat ik bedoel maargoed laat maar dringt niet door }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Van harte Cadezo :)

Ik ga maandagochtend mijn eerste rijles volgen, heb besloten om een 30 uur pakket te nemen t.w.v. 1460. Instructeur had 40 uur aangeraden wat dan 1910 euro zou zijn, maar heb het idee dat het hier ook wel mee moet lukken (if not, dan maar wat extra lessen erbij kopen). Wish me luck :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
The Realone schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:33:
[...]
Waar stond je op de weg waar je vanaf kwam (dus toen je op dat kruispunt af reed)? Was dat al rechts? Zo ja dan vind ik het vreemd, want toen ik rijlessen had (en dat is pas 3 jaar geleden geweest) leerde ik dat je niet vooral niet van baan moet wisselen als je in een bocht zit (dus afslag kruispunt ofzo).

Dus als je rechts begint eindig je rechts, en bij links natuurlijk links.
Ik kwam vanaf een éénbaansweg, bij het kruispunt zijn er voorsorteerstroken en verkeerslichten, dus ik stond voor links. De weg waar ik op wilde was dus tweebaans, dus als je de bocht kort houdt dan kom je op de linkerbaan terecht, bij een ruime bocht op de rechter...

Als die weg waar ik af kwam dus tweebaans was geweest, had het inderdaad natuurlijk niet gekund.

Verder bedankt voor de felicitaties en,

@Murk: Succes! ;) (ik heb overigens precies 30 uur les gehad).

Verwijderd

Vandaag 1 week na het halen van mijn rijbewijs weer gereden. Dit maal in een benzine-auto (Seat leon). Dat was wel even wennen hoor. Er zit niemand naast je die in kan grijpen en dat maakt mij toch wel extra alert. Morgen mijn eerste lange ritje. Ga samen met mijn zwager voor een auto kijken en dat wordt een leuk stukje snelweg. :)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Ik heb nu bijna 3 jaar m'n rijbewijs, en de nodige km's (100.000 á 150.000) achter de kiezen. En nu pas begin ik het idee te krijgen dat ik het een beetje kan, dat autorijden :) Het is echt iets waar ervaring een grote rol bij speelt. M'n broertje bijvoorbeeld heeft net een maand ofzo z'n rijbewijs, en ik observeer hem altijd een beetje als ie rijdt; hij knijpt het stuur zowat fijn (echt witte knokkels...). Elke remactie is praktisch een noodstop (bij het achteruit inparkeren stampt ie echt op de rem...). Bij het schakelen heeft ie telkens een toerenverschil van 1500rpm ofzo, pas weer gas geven als de koppeling weer opgekomen is... Als ie wisselt van baan op de snelweg kijkt ie wel een keer of 4/5 voordat ie z'n knipperlicht aanzet... En zo nog wat van die kleine dingetjes. Nu vroeg ik laatst aan m'n ma of ik ook zo deed toen ik nog net m'n papiertje had. Ze zei dat ik niet zo krampachtig deed, maar het supervoorzichtige, en de moeite met schakelen had ik ook wel een beetje. Toen besefte ik me dat het halen van een rijbewijs niks zegt over hoe je rijdt, maar alleen maar dat je het veilig genoeg kan. Kunnen autorijden is een ding, maar het echt goed kunnen vergt echt jaren van ervaring heb ik het idee. Nu wil ik niet zeggen dat ik echt een goede automobilist ben, maar ik merk wel dat het echt werkt om meteen gewoon veel te rijden als je je rijbewijs hebt.

Dus een advies aan iedereen hier: als je je papiertje hebt: ga kilometers maken!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:00

TommyGun

Stik er maar in!

Goed advies idd. Heb ook net 'n maandje m'n rijbewijs, en al in diverse auto's gereden (groot, klein, diesel, benzine) maar telkens enkele uurtjes. Heb nu 3 weken de auto van m'n moeder, dus ga een paar 'lange' trippen maken :). (Eindhoven-R'dam bijvoorbeeld).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het heeft lang geduurd voordat schakelen een beetje een automatisme werd, nu een jaar later heb ik nog steeds dat het schakelen niet helemaal soepel gaat :/

Het moet nog komen...

In ieder geval schakel ik wel op de juiste momenten, dat gaat wel goed ;) Maar meer het soepel schakelen zodat je er helemaal niets van merkt, dat zit er soms nog niet in.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24
Heb sinds 8 december 2007 ook mijn rijbewijs en sindsdien een auto. Nu heb ik er met mijn auto al 7.000km opzitten. Pakte ik van de week voor het eerst de auto van mijn ouders maar dat is echt wennen met rijden. Bij je eigen auto ben je nu alles gewend maar bij dit ding totaal niet. Leek net of je opnieuw moet leren rijden

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als ik dat zo lees heeft je broertje veel geluk gehad met zijn examinator :X
Motrax schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:48:
Het heeft lang geduurd voordat schakelen een beetje een automatisme werd, nu een jaar later heb ik nog steeds dat het schakelen niet helemaal soepel gaat :/

Het moet nog komen...

In ieder geval schakel ik wel op de juiste momenten, dat gaat wel goed ;) Maar meer het soepel schakelen zodat je er helemaal niets van merkt, dat zit er soms nog niet in.
Soepel schakelen in mijn auto naar de 5de versnelling zit er helemaal niet in, moet heel veel kracht op de pook zetten wil hij hem pakken :+ :X

Verwijderd

Motrax schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:48:

Het moet nog komen...

Niet te veel op letten zou ik zeggen. Sommige versnellingsbakken schakelen nou eenmaal wat groffer dan de andere, en dan is het echt verspilde moeite om telkens zo soepel als een automaat te willen schakelen. En grote kans dat je bijrijders het ook niet merken. Zo merk ik pas sinds ik zelf mijn rijbewijs heb dat mijn moeder ook redelijk houterig schakelt, daarvoor was het me nooit opgevallen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
hmm, nog enkele maandjes en dan mag ik ook beginnen :) Denk dat ik een maand van te voren ga beginnen met theorie, en dan zsm als ik 18 ben examen doen en dan beginnen maar :)
2-3 maand later wil ik dan op vakantie, is ongeveer 1100km waarvan 200km in noorwegen (heb daar al vaker gereden, erg makkelijk). Las net ook al over mensen die vrij snel al lange stukken gingen rijden. Ben benieuwd hoe dat met mij gaat dan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:17:
[...]

Niet te veel op letten zou ik zeggen. Sommige versnellingsbakken schakelen nou eenmaal wat groffer dan de andere, en dan is het echt verspilde moeite om telkens zo soepel als een automaat te willen schakelen. En grote kans dat je bijrijders het ook niet merken. Zo merk ik pas sinds ik zelf mijn rijbewijs heb dat mijn moeder ook redelijk houterig schakelt, daarvoor was het me nooit opgevallen.
Dat doen veel vrouwen, mijn vrouw (55) ook, ze rijdt foutloos , maar soepel omgaan met het mechaniek is wat anders.....
Pagina: 1 ... 9 ... 37 Laatste