Mijn 1e rit, of iig een van mijn allereerste ritten, was videobanden terugbrengen naar de videotheek (ja da's lang geleden). In de sneeuw. Met een achterwielaangedreven Omega 6-pitter. Sja hoort er bij hé .. gewoon doen.
De grootste fout in een examenzaal, is wel als mensen heel erg over die vraag gaan nadenken..Joosie200 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 09:04:
In het begin, dus voor mijn eerste pogingzat ik om de twee dagen net zoals jou enkel achter elkaar oefen examens lopen te maken. Maar daarna nog slechts zo nu en dan. Waarom? Omdat tijdens het maken van die oefenexamens ik telkens een beter resultaat kreeg dan op het echte theorie examen. Verder heb ik ook het idee dat juist de vragen die jij oefent nooit terug komen tijdens zo'n theorie examen. Al merk ik nu wel dat het theorie examen uit dezelfde soort vragen bestaat, in die zin van: tijdens de 4 keer heb ik een aantal vragen meerdere malen terug zien komen.
Je moet goed kijken naar de vraag/situatie zoals die uitgebeeld word. En antwoorden met het eerste dat in je op komt (mits dit rijmt met de geboden oplossingen, waar het juiste antwoord bij zit..). Ja, makkelijk lullen. Maar ik heb voor alle rijbewijzen die ik heb (en brommercert.) de CBR Theoriezaal maar 1x gezien
Met leren ga ik meestal op mn gevoel af. Als ik dusdanig veel heb geleerd, dat ik er zelf een goed gevoel bij heb, stop ik met leren, de avond voor het examen even de belangrijkste dingen (voorrang, borden, etc.). Always worked for me
Woei, vanaf vandaag is het voor een KLPD'ert officieel niet meer mogelijk een strafpunt op mn rbw te bezorgen (B gehaald 18-11-04)
1e rit, zelfde dag als het examen.. smiddags mn rbw (ouwe lompe mapgeval..) opgehaald. Naar huis gereden met de DT (schakelbrommert..), het ding in de schuur gezet. 1e auto sotnd al voor de deur (tot vreugde van pa, die hem in tussentijd had gebruikt voor de boodschappen
[ Voor 36% gewijzigd door Destruction op 18-11-2009 23:13 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
En vandaag was het dan zo ver. Geslaagd! Hoewel ik een klein foutje maakte op een rotonde, ik zag een fietser te laat, maar ik stopte nog wel dus ik had geen ingreep, vond m'n examinator dat ik over de gehele rit heel netjes gereden had.dev10 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:13:
* dev10 meldt zich ook maar eens.
Ergens in juni begonnen met lessen en meestal 1 keer in de week gelest. Laatste paar weken naar de TTT toe wat meer gelest en TTT in een keer gehaald. Volgende week vrijdag mag ik afrijden en volgens m'n instructeur moet het geen probleem zijn als ik rijd zoals ik vanmorgen reed.
Gefeliciteerd! Nou snel aanvragen die pas, dan kun je volgende week lekker rijden.dev10 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:44:
[...]
En vandaag was het dan zo ver. Geslaagd! Hoewel ik een klein foutje maakte op een rotonde, ik zag een fietser te laat, maar ik stopte nog wel dus ik had geen ingreep, vond m'n examinator dat ik over de gehele rit heel netjes gereden had.
I don't want no cake, I want me some pie!
Woei \o/
Morgen een "praktijkdag voor jonge autorijders". Jawel
Ik kreeg een brief in de bus van de gemeente delft waarin stond dat de gemeente delft samen met 1 of andere instantie een dag voor jongeren tussen de 18 en 24 organiseert die minder dan een jaar hun rijbewijs hebben. Dat is dus zaterdag
Je rijdt met 2 andere + coach in een auto en dan krijg je feedback over hoe je rijdt. Best grappig
Ook mag je met een auto van hun over een soort slip-parcour
. Dat is natuurlijk het leukste 
Totale kosten: 0
* Atlas er zin in heeft
Ik kreeg een brief in de bus van de gemeente delft waarin stond dat de gemeente delft samen met 1 of andere instantie een dag voor jongeren tussen de 18 en 24 organiseert die minder dan een jaar hun rijbewijs hebben. Dat is dus zaterdag
Je rijdt met 2 andere + coach in een auto en dan krijg je feedback over hoe je rijdt. Best grappig
Ook mag je met een auto van hun over een soort slip-parcour

* Atlas er zin in heeft
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik zal Delft morgen mijden.Atlas schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:01:
Woei \o/
Ook mag je met een auto van hun over een soort slip-parcour. Dat is natuurlijk het leukste
* Atlas er zin in heeft
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Zoiets lijkt mij ook hartstikke zinnig
Hopelijk is die feedback beter dan wat m'n moeder allemaal uitkraamt als ze naast me zit

Ow dat is zo heerlijk irritantCarpento schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:12:
Zoiets lijkt mij ook hartstikke zinnigHopelijk is die feedback beter dan wat m'n moeder allemaal uitkraamt als ze naast me zit
Volgende keer gewoon de keuze geven: hier uitstappen of de achterbank. Dat werkt over het algemeen wel
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Oh, das bekend....Carpento schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:12:
Zoiets lijkt mij ook hartstikke zinnigHopelijk is die feedback beter dan wat m'n moeder allemaal uitkraamt als ze naast me zit
"Ik vind 2 seconden afstand soms zelfs wat weinig op de snelweg"
"Moet je nou echt zo hard optrekken?"
"Haal je nou niet rechts in?"
Maar aan de andere kant, maken dit soort opmerkingen een hoop goed
"Ik vroeg me al af waarom je het gas los liet, maar verderop (lees: 5/6 auto's) is men aan het remmen"
"Je timed het elke keer wel aardig, zodat je niet hoeft te stoppen" (aanrijden op rotonde, gas bij, of juist los om hem precies in een gaatje te mikken)
Wordt vanzelf minder... Was met vriendin lief ook zo... Maar die mekkert nu ook al eens (nog voor ik het zeg
"Mekker, blaat"
Behalve als je in haar auto rijdt natuurlijkAtlas schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:14:
[...]
Ow dat is zo heerlijk irritant
Volgende keer gewoon de keuze geven: hier uitstappen of de achterbank. Dat werkt over het algemeen wel
Had je beter moeten lerenJoosie200 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:11:
Morgenochtend mijn 25ste les. Achteruit in parkeren staat op het programma. Vorige keer vooruit in parkeren gehad, daarvoor bochtje achteruit. Dus 1+1 = 2. Nog elf lesjes en dan zitten we halverwege februari wanneer ik kan afrijden. (1 per week, kerstvakantie in berekening meegenomen) Nu nog dat verrotte papiertje zien binnen te halen waar je 32,5 euro betaald om dit te lezen: "[naam] heeft vandaag op [datum] bij het CBR centrum te [plaats] theorie examen categorie B afgelegd met als resultaat: [fouten gevaarherkenning] [fouten verkeersinzicht e.d.]."
Tis net zoals de gemeente net zo'n wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend instelling. Geen concurrent waar je naar toe kunt. Walg van het feit dat dat stomme papiertje mij onderhand 129,80 euro zal kosten.
10 seconden heb jij niet om te denken wie er nu voorrang heeft als jij met 50 dat kruispunt nadert.Bij een proefwerk/eindexamen/tentamen krijg je tenminste meer dan zat de tijd om het juiste antwoord te geven.Maar bij zoiets als het theorie examen moet het binnen 10 seconden.
Je moet verder niet de vragen weten maar je moet de stof kennen, dat jij vraag + antwoord leert is leuk alleen als de vraag iets anders is heb je er niets meer aan.En bij twijfel kost dat mij telkens dat dure certificaat. Bij een tentamen twijfel ik ook weleens tussen twee antwoorden in geval van multiplechoice maar dan kan ik altijd nog beide antwoorden langs gaan in alle rust om te checken welke nu echt goed is. Dat is nu net wat mij zo frustreert met het theorie examen. Komt door de stress omdat je daar zit in de wetenschap dat je maar een paar seconde hebt en dus wel moet antwoorden op tijd opdat je antwoord niet fout gerekend wordt.
Is voor mij precies de reden om een 4de keer te blijven uitstellen, want waarom zou het nu weleens goed gaan? Is en blijft hetzelfde stomme concept, beperkte tijd waarbinnen je moet antwoorden. Want daar heb ik moeite mee, niet met de vragen zelf. Maar dat ze jou lopen pushen van: antwoord want anders issie fout. Informeerde bij mijn instructeur over dat individueel theorie examen. Blijkt 3x een normaal theorie examen te kosten + enkel voor dyslecten/slecht horenden/e.d. waarbij je niet meer tijd krijgt dan bij een regulier examen. Heb ik dus ook niks aan.
Verder als je 't gewoon echt niet kan, dan houd 't op, je rijbewijs is geen recht, dat weet je?
Ik weet mijn allereerste ritje nog als de dag van gisteren.Het is nu bijna 13jaar geleden volgens mij en had de dag ervoor mijn rijbewijs gehaald(dubbele betekenis ).
Ik was zo zenuwachtig dat ik meteen onze eigen brievenbus eraf heb gereden,met de auto van mijn vader
.Het erf loopt met een bocht de weg op met op de hoek de paal voor de brievenbus.Dus als je recht achteruit rijdt,dan is die paal een niet te missen obstakel
.
Het ergste was nog dat de buren buiten zaten en mijn vader toekeek hoe ik weg reed
.Gelukkig geen schade aan de auto en ik heb mijn weg kunnen vervolgen.Maar die eerste keer zonder passagiers was ongetwijfeld een van mijn meest relaxte ritten ooit.
Ik was zo zenuwachtig dat ik meteen onze eigen brievenbus eraf heb gereden,met de auto van mijn vader

Het ergste was nog dat de buren buiten zaten en mijn vader toekeek hoe ik weg reed

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Nja mijn moeder is best relax eigenlijk, vooral mijn vader loopt zich helemaal uit de naad te stressen, heb je dit gezien of dat gezien, ja doh heb allang mijn gas los en poot boven de rem, pas je op voor die stoeprand, of ineens een hoop herrie naast me als ie denkt dat het misgaat ofzo. Spastisch konijn.Carpento schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:12:
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
Mijn eerste rit was zeer bewust alleen. Ik had van een aantal mensen gehoord: ga niet met iemand rijden, dan krijg je alleen maar commentaar, ga alleen rijden en zorg dat je heelhuids thuiskomt. Dus de auto geleend van mijn buurvrouw en een uurtje gaan rijden. Was wel apart: was gewend in een golfje of leon te rijden, en toen ineens in een grande scenic. En dat ding is best grande, als je dat niet gewend bent. Daarbij is de indeling van die auto ook niet echt logisch, en er zit allerlei spul in wat even nieuw is (bijv. de pneumatische handrem). Maar die rit was echt een eye-opener: hey, ik kan rijden, en veel beter dan op mijn examen! En waarom? Omdat je niet aan het rijden bent om te laten zien dat je het kan, maar om van a naar b te komen. En dan ga je gewoon functioneel rijden, en kan je ook vooruitdenken, omdat niet iemand 50 meter voor een kruising je vertelt waar je heen moet. Alleen rijden kan ik, zeker in het begin, absoluut aanraden. Daar voel je je direct een stuk zekerder door.
Een andere rit, vrij in het begin, was wel spannend. Ik moest 2 fietsen ophalen, en die gingen achterin de astra van mijn zus. Dat pastte wel, maar omdat de achterklep nog een stuk omhoog stak, zag ik niets door de binnenspiegel. En dat is ineens heel erg wennen, moeten rijden zonder het gemak van een binnenspiegel! Daar had ik wel even moeite mee. Maar goed, gewoon doen.
Een andere rit, vrij in het begin, was wel spannend. Ik moest 2 fietsen ophalen, en die gingen achterin de astra van mijn zus. Dat pastte wel, maar omdat de achterklep nog een stuk omhoog stak, zag ik niets door de binnenspiegel. En dat is ineens heel erg wennen, moeten rijden zonder het gemak van een binnenspiegel! Daar had ik wel even moeite mee. Maar goed, gewoon doen.
Heb me rijbewijs nu een maandje maar nog weinig gebruik van gemaakt, ik ben zooo bang in onze auto...koppeling is heel gevoellig, remmen zijn keihard en het is een benzine die snel afslaat
. Daarnaast ben ik mega onzeker in de auto, het zweet breekt me uit wanneer ik een kruispunt nader en wanneer er twee fietsers zijn zit ik al in de stress. Tijdens rijlessen nooit last van gehad, toen voelde ik me opzich wel zeker zelfs...nu helemaal niet meer. Om mezelf, de auto, maar vooral anderen te beschermen rijd ik zo min mogelijk nu.
Ben er ook op dramatische wijze achtergekomen dat ik nachtblind ben, wanneer het schemerig wordt zie ik niks meer (draag overdag al een bril). Helaas is mijn nachtblindheid niet te verhelpen. Al met al moet ik concluderen dat het zonde is geweest van de 1200 euro die het gekost heeft, ik durf echt niet meer te rijden
.

Ben er ook op dramatische wijze achtergekomen dat ik nachtblind ben, wanneer het schemerig wordt zie ik niks meer (draag overdag al een bril). Helaas is mijn nachtblindheid niet te verhelpen. Al met al moet ik concluderen dat het zonde is geweest van de 1200 euro die het gekost heeft, ik durf echt niet meer te rijden
[ Voor 4% gewijzigd door Cubic X op 22-11-2009 20:18 ]
Pfoe, da's balen. Zou je niet een paar keer op een rustig tijdstip met iemand ernaast een paar ritjes kunnen maken om je zelfvertrouwen op te krikken?
Of gewoon nog een paar rijlessen nemen. Dat kan uiteraard ook gewoon als je je rijbewijs al hebtTKing schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:51:
Pfoe, da's balen. Zou je niet een paar keer op een rustig tijdstip met iemand ernaast een paar ritjes kunnen maken om je zelfvertrouwen op te krikken?
Ticking away, the moments that make up a dull day
Voor nachtblindheid kan je evt brillen met gele glazen nemen. Ik heb zelf contactlenzen en kan dan gewoon een goedkoop brilletje van een paar euro gebruiken, maar je opticien kan je ook aan een nachtbril op sterkte helpen.
Wat betreft onzekerheid: ga meer rijden, desnoods met iemand naast je. Je raakt er vanzelf aan gewend en wordt zekerder van je autorijden. Ik heb persoonlijk een hekel aan in drukke of onbekende gebieden rijden, maar toen ik in het buitenland in een stad woonde vlakbij het centrum had ik gewoon nergens last van, het ging allemaal vanzelf.
Wat betreft onzekerheid: ga meer rijden, desnoods met iemand naast je. Je raakt er vanzelf aan gewend en wordt zekerder van je autorijden. Ik heb persoonlijk een hekel aan in drukke of onbekende gebieden rijden, maar toen ik in het buitenland in een stad woonde vlakbij het centrum had ik gewoon nergens last van, het ging allemaal vanzelf.
ff crossposten met mijn eigen topic maar ben zo blij:
Heb afgelopen woensdag eieieieieieieieieindelijk m'n rijbewijs gehaald
helemaal happy

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Gefeliciteerd! En hoe ging het ?shure-fan schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:54:
ff crossposten met mijn eigen topic maar ben zo blij:
![]()
![]()
helemaal happy
[ Voor 4% gewijzigd door stefklep op 28-11-2009 22:46 ]
ik heb een bnor examen gehad met een examinator die me echt gerust stelde, en merkte aan mij dat ik em op een gegeven moment (op bijna het einde van het examen) begon te knijpen, dat merkte hij aan mijn lichaamstaal en ik begon wat aggresiever te rijden,
Hier heeft hij me attent op gemaakt (terwijl ik het niet in de gaten had).
was gewoon een erg voorbeeldige rit, terug gekomen op het startpunt had ik zelf ook het idee dat het niet anders kon, dan dat ik geslaagd was.....
Denk dat dit wel een goed topic is om deze even kenbaar te maken. Leuke actie iig 
Verder geen verzendkosten in dit geval ook al staat het wel in de aanbieding zelf (totaal € 49,95 dus).quote: http://www.ibood.com/nl/nl/Anti-slip Cursus 3 uur met Mercedes bij Safety Experience Center in Rosmalen
€ 99,95
iBOOD PrijsNu! € 49,95 + (5,95)
[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 29-11-2009 16:02 ]
☻/
/▌
/ \
Ik ben 2 november 18 geworden, en ga binnenkort ook beginnen met rijles.
Eerst maar eens een rijschool uitzoeken
Spannend allemaal
Eerst maar eens een rijschool uitzoeken
Spannend allemaal
Vannochtend mijn vrijstelling gehaald middels de TTT
Ik heb er nu 30 uur opzitten, en kreeg nog als opmerking mee dat ik iets gedoseerder moet remmen. Verder ging het wel vrij aardig vond ik zelf. Wel iets te hard over een drempel gereden door een inschattingsfoutje..
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
w00t, daarnet m'n rijbewijs gehaald!
In totaal 24 lessen gehad, in 1 keer geslaagd
. Ook m'n theorie in 1 keer
. Morgen naar het gemeentehuis om de boel aan te vragen en dan een week wachten
.
Examen zelf ging prima, de examinator vond dat ik netjes had gereden en had eigenlijk niets op te merken
. Zelf vond ik het ook prima gaan. Nu oefenen in de auto van m'n ouders
.
In totaal 24 lessen gehad, in 1 keer geslaagd

Examen zelf ging prima, de examinator vond dat ik netjes had gereden en had eigenlijk niets op te merken
Damn, al eerder vandaag gehaald of echt pas rond 17:00? Anders had je direct naar het stadskantoor kunnen gaan, rbw aanvragen met spoed. Had je hem morgen kunnen afhalen, en het weekend al kunnen rijden
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Het duurt een dag voordat zoiets is doorgevoerd in het systeem
Was iig bij mijn bromfietscertificaat/rijbewijs zo
Spoedaanvraag moet voor 12.30 uur gebeuren, anders wordt hij pas de werkdag daarop verwerkt.Destruction schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:54:
Damn, al eerder vandaag gehaald of echt pas rond 17:00? Anders had je direct naar het stadskantoor kunnen gaan, rbw aanvragen met spoed. Had je hem morgen kunnen afhalen, en het weekend al kunnen rijden
Daarnaast had hij sowieso vanavond naar de Stadswinkel gekund, want daar was vrije inloop tot 20.00 uur.
Meh, het duurde inderdaad een dag voordat het was doorgevoerd. Dus morgen voor half 1 erheen. En hoe zit het met zo'n spoedaanvraag? Heb je hem dan eerder?
Nee, een spoedaanvraag duurt juist langer, vandaar de term spoed 
Maar dan krijg je hem inderdaad eerder. Kost ook wel meer maar als je tijd hebt om te rijden daarna en een auto ter beschikking hebt is het zeker de moeite waard.
Maar dan krijg je hem inderdaad eerder. Kost ook wel meer maar als je tijd hebt om te rijden daarna en een auto ter beschikking hebt is het zeker de moeite waard.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je morgen voor 12.30 uur de aanvraag doet, dan kan het rijbewijs maandag ophalen. Het kost ongeveer 40 euro extra. Zonder spoed wordt het ongeveer eind volgende week. Zeg wel aan het begin van de aanvraag dat het een spoedaanvraag is, toen ik dat halverwege de aanvraag (voor paspoort) pas zei kon het met moeite nog aangepast worden (lag overigens waarschijnlijk aan de medewerker zelf)...Killzone schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:19:
Meh, het duurde inderdaad een dag voordat het was doorgevoerd. Dus morgen voor half 1 erheen. En hoe zit het met zo'n spoedaanvraag? Heb je hem dan eerder?
Overigens wordt die registratie meestal dezelfde dag nog verwerkt, maar voor de zekerheid wordt de volgende dag gezegd. Je had gewoon even kunnen bellen met de gemeente of de registratie al verwerkt was.
oke, even bovenstaande dingen ophelderen aangezien ik vorige week mijn rijbewijs heb gehaald
12:30 examen gedaan
13:30 terug op examen locatie , waar ik de pda van de examinator wordt aangegeven dat ik geslaagd was
en waarbij hij zelf nog aangaf dat ik vandaag nog naar het stadhuis kan gaan
14:30 in het gemeentehuis aanvragen met spoed, koste iets van €68 euro,
kon me rijbewijs de volgende dag ophalen.....
en sinds 2 dagen een auto voor de deur staan waar ik inmiddels rond de 100 km in gereden heb
12:30 examen gedaan
13:30 terug op examen locatie , waar ik de pda van de examinator wordt aangegeven dat ik geslaagd was
en waarbij hij zelf nog aangaf dat ik vandaag nog naar het stadhuis kan gaan
14:30 in het gemeentehuis aanvragen met spoed, koste iets van €68 euro,
kon me rijbewijs de volgende dag ophalen.....
en sinds 2 dagen een auto voor de deur staan waar ik inmiddels rond de 100 km in gereden heb
Mja, toen een vriend van me was geslaagd voor B, zijn we een uurtje later richting stadskantoor gereden. Het was bekend, spoedaanvraag gedaan, en de volgende dag rond half1 kon hij zijn pasje ophalenTKing schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:57:
Het duurt een dag voordat zoiets is doorgevoerd in het systeem![]()
Maar anyway, ookal doe je geen spoedaanvraag, misschien is je pasje dinsdag al wel binnen, als je hem morgen aanvraagt
* Destruction heeft overigens nog een 'oud' rbw.. Zo'n mapje..
[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 03-12-2009 23:16 ]
Bron: Telegraaf.nlRijbewijs wordt weer duurder
AMSTERDAM - Rijexamenkandidaten moeten gezamenlijk miljoenen euro’s extra neertellen voor een rijbewijs. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat kampt met financiële tegenvallers, verhoogt de tarieven.
Zo wordt de tussentijdse toets (TTT), die oorspronkelijk werd ingevoerd als klein examen voor bijzondere verrichtingen, in 2010 gewoonweg gelijk getrokken in prijs met een normaal rijexamen: 93,15 euro. Iedereen die voor deze examencombinatie kiest, en dat is inmiddels veertig procent van de kandidaten, betaalt voor een eerste keer examen doen straks dus alleen al aan het CBR ruim 186 euro.
Branchevereniging Bovag eist hierover opheldering bij het CBR: „Je kunt je voorstellen dat de rijschoolhouders hier niet bepaald blij mee zijn. Voor leerlingen wordt het totaalplaatje kostbaarder, terwijl de tussentijdse toets erg gewild is”, zegt woordvoerder Paul de Waal.
Gemiddeld heeft een leerling nu minstens veertig lessen nodig, tegen een gemiddelde lesprijs van 47 euro. Zodoende kost een rijbewijs zeker 2100 euro, inclusief tussentijdse toets en theorie-examen.
Gevraagd naar de reden van de verhoging van de TTT, laat het CBR weten dat de administratieve afhandeling van dit mini-examen, ook ingevoerd om de drempel voor het echte examen te verlagen, inmiddels net zo hoog is als bij het gewone examen.
Faalangstexamen
Opvallend genoeg zijn kandidaten straks ineens voordeliger uit met een recent vernieuwd faalangstexamen van 164,20 euro, waarbij de slagingskans ook nog acht procent hoger ligt, dan bij gebruikmaking van de TTT. Voorheen kon alleen zo’n speciaal examen worden aangevraagd nadat enkele keren een normaal examen was mislukt. Tegenwoordig hoeft dat niet meer.
Het CBR vindt de prijs- en kansvergelijking echter mank gaan. „Het faalangstexamen wordt nu gedaan door extreem gemotiveerde mensen. Ook wordt er gelest bij speciaal opgeleide rij-instructeurs, hoewel dat niet verplicht is. Je kunt die slagingspercentages daarom niet zo maar vergelijken”, zegt woordvoerder Coen Sleddering.
Gelet op de historische vraag naar examens levert de prijsverhoging van de TTT het CBR zeker een miljoen euro extra inkomsten op per jaar, van 5,6 naar 6,8 miljoen euro. Maar ook de 2,5 procent verhoging van de theorie-examens resulteert in een extra half miljoen euro. Aangezien de eigen verklaring, die gehandicapten en ouderen nodig hebben, ook met 11 procent stijgt, levert dat opnieuw 1,3 miljoen euro extra op.
Het CBR kampt de laatste tijd met stevige financiële tegenvallers. Zo zijn er miljoenen euro’s nodig voor de instandhouding van een ruime pensioenregeling (eindloon) en voor een reorganisatie. Het CBR ontkent echter dat de prijsverhoging hiermee verband houdt.

Daarmee is de laatste motivatie om de TTT te nemen ook vervlogen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad, neem dan gewoon een echt examen, kan je nog slagen ook.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat is het nut van een TTT dan nog?
De prijs is gelijk met een normaal examen en het enigste wat je kan behalen is een vrijstelling voor bijzondere verichtingen terwijl je met een volwaardig examen je rijbewijs kan behalen.
De prijs is gelijk met een normaal examen en het enigste wat je kan behalen is een vrijstelling voor bijzondere verichtingen terwijl je met een volwaardig examen je rijbewijs kan behalen.
Uit dat telegraaf artikel:
En trouwens, wat is uberhaupt het nut van een TTT? Die vrijstelling? ik hoefde maar 1 speciale verrichting op mijn examen te doen dus het voordeel ervan ontgaat mij sowieso.
Waar halen ze die wijsheid vandaan? Volgens mij zijn er weinig mensen die boven de veertig lessen uitkomen en ook een lesprijs van 47 euro lijkt mij erg hoog. Ik zat zelf op 44 euro en dat was al een van de hoogste van de regio.Gemiddeld heeft een leerling nu minstens veertig lessen nodig, tegen een gemiddelde lesprijs van 47 euro.
En trouwens, wat is uberhaupt het nut van een TTT? Die vrijstelling? ik hoefde maar 1 speciale verrichting op mijn examen te doen dus het voordeel ervan ontgaat mij sowieso.
[ Voor 18% gewijzigd door RedFox op 04-12-2009 12:12 ]
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Tsja, er staat ook niet gedefinieerd wat ze bedoelen met een les.RedFox schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:09:
Waar halen ze die wijsheid vandaan? Volgens mij zijn er weinig mensen die boven de veertig lessen uitkomen en ook een lesprijs van 47 euro lijkt mij erg hoog. Ik zat zelf op 44 euro en dat was al een van de hoogste van de regio.
Één les? Of één uur? Of anderhalf uur? Of drie kwartier?
Daar is al vaker over gediscussiëerd in dit topic, kan je nog wel terugvinden.En trouwens, wat is uberhaupt het nut van een TTT? Die vrijstelling? ik hoefde maar 1 speciale verrichting op mijn examen te doen dus het voordeel ervan ontgaat mij sowieso.
Ik zelf zie het voordeel ook niet zo, anderen vinden het wel lekker om even te kunnen oefenen omdat er minder druk op zou liggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het idee is dat je weet wat je kan verwachten op je examen en je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Dat weet je na één keer zakken ook. En gaat het toevallig wel goed dan heb je je rijbewijs.Tsurany schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:15:
Het idee is dat je weet wat je kan verwachten op je examen en je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
In het geval van een TTT heb je dan hooguit een vrijstelling.
Maar daar gaan we toch niet weer over discussiëren he?
Op zich vind ik de eerste insteek wél nuttig, voor een minder bedrag alleen maar de verrichtingen doen voor een vrijstelling. Helaas slaan ze door en is de meerwaarde al jaren weg.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad - nu kun je beter direct op echt examen gaan. Met de inderdaad bovengenoemde reden. Lukt het? Mooi, RBW. Lukt het niet? Naja, nog een keer proberen dan. (spaar je 1 examen nog uit ook, aannemende dat je met TTT het de eerste keer ook niet haalt)
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Heb na een uitgebreide e-mail het nu zo ver dat mijn R.I.S. instructeur de TTT laat voor wat het is. Hij zei wel: "Ik had alleen graag gezien hoe jij rijdt terwijl er iemand anders naast je zit" Hij kan gewoon toch achterin zitten terwijl een examinator naast mij zit of niet dan? Hij gaf me wel gelijk uiteindelijk want "jij betaald, dus jij bepaalt" Zou ook te gek worden, maar goed normaal eindexamen, geen R.I.S. eindexamen en geen TTT. En nu ik dit bericht zo lees hollen ze de waarde van een TTT gewoon uit. Tis nu een deel goedkoper als een echt examen, maar als ze de prijs omhoog krikken blijft er van een bestaansrecht van zo'n TTT niks meer over.
Aankomende week keren d.m.v. 3 keer steken en keren met halve draai. Dan heb ik er alles op zitten, gaan we nog langs bepaalde punten (bushaltes, spoorwegovergangen, VOP's enzo), beetje het nieuwe rijden meenemen en klaar. 1ste week van 2010 theorie papiertje voor eens en altijd maar binnenhalen. Dat betekend in de kerst blokken en hopen op een goede uitkomst.
Aankomende week keren d.m.v. 3 keer steken en keren met halve draai. Dan heb ik er alles op zitten, gaan we nog langs bepaalde punten (bushaltes, spoorwegovergangen, VOP's enzo), beetje het nieuwe rijden meenemen en klaar. 1ste week van 2010 theorie papiertje voor eens en altijd maar binnenhalen. Dat betekend in de kerst blokken en hopen op een goede uitkomst.
Ik was gisteren aan het lessen, maar had bijna een hartverlamming toen ik op een rotonde reedt, en van rechts (ik had voorrang) een auto kwam aanrijden, en op het allerlaatste moment de rem vondt van zijn audi.. Mijn instructrice en ik vol op de rem natuurlijk.. Het was voor haar een poos geleden dat ze zo'n remactie had, dus ze schrok er zelf ook wel even van
Wat een bosaap was die gast zeg.. Ik had geluk dat ik niemand achter me had, of naast me had want anders had het nog verkeerd af kunnen lopen..
Verwijderd
Vandaag zo'n zelfde geval, alleen bij mij douwde hij zijn busje ervoorIJnte schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 08:10:
Ik was gisteren aan het lessen, maar had bijna een hartverlamming toen ik op een rotonde reedt, en van rechts (ik had voorrang) een auto kwam aanrijden, en op het allerlaatste moment de rem vondt van zijn audi.. Mijn instructrice en ik vol op de rem natuurlijk.. Het was voor haar een poos geleden dat ze zo'n remactie had, dus ze schrok er zelf ook wel even vanWat een bosaap was die gast zeg.. Ik had geluk dat ik niemand achter me had, of naast me had want anders had het nog verkeerd af kunnen lopen..

Wat dacht je van lompe 16-jarige scooterfreaks die denken dat de weg van hen is? Moest zelf een keer flink in de ankers toen er een van links met 60 vlak voor me langs scheurde. Daar kan ik me zo aan ergeren, van die arrogante types..
Als die instructeur er niet had gezeten, dan...
Als die instructeur er niet had gezeten, dan...
Verwijderd
Bij mij zit die er al lang niet meer, maar ik grijp zelf wel in, ik heb iets meer ervaring dan dat soort type's en ik heb geen death wish ofzo.Jorian29 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:35:
Als die instructeur er niet had gezeten, dan...![]()
Laatst ook op de A2 moest ik echt een noodstop maken en dat ging zo hard dat de computer automatisch waarschuwingslichten aan deed

En dan een Mercedes ML achter me lopen seinen en toeteren zo van "Wat doe jij nou?!"

En met de woorden 'Het is voldoende, maar ik ben er niet kapot van.' mocht ook ik mij vanmiddag tot de geslaagden rekenen 
Het punt waar hij lichtelijk over viel was dat ik een weg te vroeg linksaf wilde slaan, en toen wat te snel terug naar rechts kwam, terwijl ik keek i.p.v. nadat ik keek.
Vanmiddag meteen even langs het gemeentehuis
Het punt waar hij lichtelijk over viel was dat ik een weg te vroeg linksaf wilde slaan, en toen wat te snel terug naar rechts kwam, terwijl ik keek i.p.v. nadat ik keek.
Raar dat hij dat zo zegt vind ik, dat hij wat puntjes heeft die beter kunnen is logisch maar het is voldoende dus hij moet verder niet zeuren.Wormaap schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:02:
En met de woorden 'Het is voldoende, maar ik ben er niet kapot van.' mocht ook ik mij vanmiddag tot de geslaagden rekenen
Zeikerds heb je altijd maar kennelijk reed je goed genoeg dat zelfs hij vond dat je geschikt was.Wormaap schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:02:
Feli en geniet ervan!
Thanks!
Ach, mijn rit was ook zeker niet perfect, dus ik ben allang blij dat ik't gehaald heb
Nu een autootje scoren (geen R19
) en beginnen met daadwerkelijk leren rijden
Ach, mijn rit was ook zeker niet perfect, dus ik ben allang blij dat ik't gehaald heb
Nu een autootje scoren (geen R19
Inderdaad, ik heb in twee weken rijbewijs meer geleerd dan in al mijn rijlessen bij elkaar denk ik. Tijdens je rijlessen leer je wat veilig deelnemen aan het verkeer is, als je je rijbewijs leer je hoe je dat nou precies moet doen
.
Zeikerds heb je maar misschien was het gewoon met de hakken over de sloot? Dat je niet geweldig rijd maar dat het net acceptabel is. Dat kan natuurlijk ook he. Geef niet direct de schuld aan de examinator, gebeurt veel te veel.Joopieboy schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:38:
[...]
Zeikerds heb je altijd maar kennelijk reed je goed genoeg dat zelfs hij vond dat je geschikt was.
Feli en geniet ervan!
En ik heb ondertussen een roze creditcard in m'n portemonnee
.
Succes en have fun, en idd een R19 kan ik je niet zo aanraden nee.Wormaap schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:45:
Thanks!
Nu een autootje scoren (geen R19) en beginnen met daadwerkelijk leren rijden
Verwijderd
Feli en zorg ook dat je em ook houdt heWormaap schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:02:
Je kan niet betalen met een rijbewijs hoorKillzone schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:54:
En ik heb ondertussen een roze creditcard in m'n portemonnee.
Dat is wel de bedoelingVerwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:05:
[...]
Feli en zorg ook dat je em ook houdt he
Na 26 lessen ga ik het morgen ook eens proberen. Lekker vroeg (8 uur), dus redelijk druk en donker. Heb wel 2x eerder in het donker gereden, maar het blijft lastiger dan overdag. Daarnaast is het ook nog maandag, dus hopen dat de examinator z'n werk leukt vindt, en niet chagrijnig is.
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
En dat je niet 45 minuten file moet rijden.Moortn schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:35:
Na 26 lessen ga ik het morgen ook eens proberen. Lekker vroeg (8 uur), dus redelijk druk en donker. Heb wel 2x eerder in het donker gereden, maar het blijft lastiger dan overdag. Daarnaast is het ook nog maandag, dus hopen dat de examinator z'n werk leukt vindt, en niet chagrijnig is.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Vind maandag 8 uur 's ochtends het meest slechte tijdstip denkbaar eigenlijk
. Maar ik wens je veel succes
.

Ik had ook examen om 8.00u (op dinsdag), dat beviel me wel. Van 6.45u tot 7.45u ervoor heb ik nog gelest.
De rijschool had ik gelukkig een vroege vogel als instructeur.
[ Voor 22% gewijzigd door Mawlana op 13-12-2009 21:47 ]
Je bent soms erg afhankelijk van het humeur van je examinator
Het hangt niet alleen af van je weggedrag/houding, of van het feit of hij de avond ervoor nou wel of niet op zn vrouw mocht..
Maar het schijnt dat een examinator ook een aantal examens per jaar negatief moet laten uitvallen.. Waar de hell dat nou weer goed voor is, is de volgende vraag.. Maar het schijnt zo te zijn
Semi-overheidsinstelling he. Die moeten ook gewoon geld van autorijdend nederland zien te slurpen, want o o wat ben je toch milieuvervuilend bezig als je autorijdt.
~ James May
Ik lachte hem keihard uit, en het mooiste was, na een discussie had ik zoiets van ok, even buiten de regels om, u rijd waarschijnlijk zelf ook niet zo? 
Toen moest ie me toch gelijk geven.
Uiteraard met de lessen wel aan de regels moeten houden maar veel tips, zoals parkeren in de versnelling ipv het parkeren in de vrij en met handrem wat moet en die zaken, heb ik toch van hem.
Toen moest ie me toch gelijk geven.
Uiteraard met de lessen wel aan de regels moeten houden maar veel tips, zoals parkeren in de versnelling ipv het parkeren in de vrij en met handrem wat moet en die zaken, heb ik toch van hem.
Ik zal wschl nooit meer vergeten, hoe het gesprek ging aan de tafel, na het examen..
Van de auto tot aan de tafel, hij hield zn mond stijf dicht. Ik had voor of tijdens het examen geen last gehad van zenuwen, maar nu werd ik wel wat zenuwachtig
Uiteindelijk tekent-ie een paar situaties voor, waarin ik anders had moeten handelen, en noemde hij wat kleine foutjes die ik had gemaakt (die ik tijdens het examen zelf al constateerde, helaas achteraf.. dan ging het van "crap.. richting vergeten"
), bla bla bla.. Toen hij e.e.a uitlegde en liet zien, had ik zoiets van "F*ck! Crap! G@d!@^%! gezakt zeker? ....". Waarop hij verder ging met "Maar de rit was goed, je zat ontspannen achter het stuur, je maakte een babbeltje met mij, prima!" ik moest beloven dat ik aan die puntjes nog wat zou werken... Maar eigenlijk vond hij het gewoon goed
En was geslaagd
Toen ik naarbuiten liep vroeg ik mn instructeur: "Zo, nou, dat was spannend, niet?"
Instructeur: 'Kolere, dat kun je wel zeggen'
Ik: "Was zeker niet de strengste examinator?"
Instructeur: 'Haha, daar kom jij achter vriend.. Da's een enorme zeikert, heeft al meerdere malen iemand laten zakken omdat hij of zij bij een verkeerslicht met de voorbumper boven de stopstreep terecht kwam.. '
Ik: "Damn, i'm good!"
(mezelf ernstig inhoudende, om te voorkomen dat ik als volleerd ADHD'er rond zou gaan stuiteren van blijdschap
werkte op mn 16e al in een garage, maar autos verrijden moest ik telkens door een collega laten doen, voelde me vanaf dat moment pas ECHT monteur
)
Laatst kwam ik hem nog tegen, in een cafe hier in Zwolle, ff biertje gedaan
Goeie kerel was dat
Prototype Snoop Dog
Rijden we door de binnenstad.. "Ok, martin.. in zn 2, koppeling los.. Laat maar rollen... gaan wij ff vrouwtjes kijken"
Achja, die ellende is alweer 5jr en (bijna) een maand geleden
18-11-04 haalde ik B
Daarna nog E achter B, A en het zgn "groot rijbewijs".. Dat laatste ga ik laten vallen.. Is betaald door een ex-werkgever, ivm de autoambulance die zij hadden, die ik niet mocht besturen met B. Ik maak er nu geen gebruik meer van, maar moet er wel om gekeurd worden... Wat denk je zelf?
Van de auto tot aan de tafel, hij hield zn mond stijf dicht. Ik had voor of tijdens het examen geen last gehad van zenuwen, maar nu werd ik wel wat zenuwachtig
Toen ik naarbuiten liep vroeg ik mn instructeur: "Zo, nou, dat was spannend, niet?"
Instructeur: 'Kolere, dat kun je wel zeggen'
Ik: "Was zeker niet de strengste examinator?"
Instructeur: 'Haha, daar kom jij achter vriend.. Da's een enorme zeikert, heeft al meerdere malen iemand laten zakken omdat hij of zij bij een verkeerslicht met de voorbumper boven de stopstreep terecht kwam.. '
Ik: "Damn, i'm good!"
Laatst kwam ik hem nog tegen, in een cafe hier in Zwolle, ff biertje gedaan
18-11-04 haalde ik B
[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 14-12-2009 19:19 ]
Hahaha prachtig. 
Nja zo een soort gesprek had ik dus ook, ik parkeerde de auto en instructeur zei al loop maar even, dus ik ging met de staart tussen de benen (spreekwoordelijk an he) naar binnen, alvast wachten, komen ze binnen druk pratend, ik had al zoiets van ojee. Paar puntjes, maar toch vond ie dat ik erg goed en zelfverzekerd en veilig reed, en dat met de benodigde ervaring dat wel goed zou komen (onderweg al erover gehad met familie in het westen enzo
). Dusja, wel leuk.

Nja zo een soort gesprek had ik dus ook, ik parkeerde de auto en instructeur zei al loop maar even, dus ik ging met de staart tussen de benen (spreekwoordelijk an he) naar binnen, alvast wachten, komen ze binnen druk pratend, ik had al zoiets van ojee. Paar puntjes, maar toch vond ie dat ik erg goed en zelfverzekerd en veilig reed, en dat met de benodigde ervaring dat wel goed zou komen (onderweg al erover gehad met familie in het westen enzo
Hehe
Mja, motor ga ik dan maar niet over praten.. Examen Voertuigbeheersing in 1x gehaald. Examen Verkeersdeelname de eerste keer verneukt. Toen ik wegreed bij het begin van het examen, had ik er al geen goed gevoel bij.. En jahoor, aan het eind van het examen had ik dat gevoel nogsteeds.. Toen ik vlak voor het terein van de rijschool, ook nog 'ns onderuit ging, was dat gevoel bevestigd...
2e keer reed ik ze allemaal naar huis, en had ik A
Ook alweer 4jaar. Nog geen moment spijt van gehad
E achter B daarintegen, is een beetje hetzelfde als B zelf.. Hoort er eigenlijk gewoon bij als je monteur bent
[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 14-12-2009 19:34 ]
En nog steeds vind ik de prijzen die je voor E achter B betaald belachelijk. M'n vader heeft gratis bij z'n rijbewijs gekregen, en echt veel is er niet veranderd.Destruction schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:32:
E achter B daarintegen, is een beetje hetzelfde als B zelf.. Hoort er eigenlijk gewoon bij als je monteur bent
~ James May
Nee, maar ik vind het opzich wel goed. Als je ziet hoe sommige mensen zitten te stuntelen met een aanhanger... Die totaal niet weten hoe je ermee achteruit moet rijden, of je lading moet vastmaken/afdekken etc.. Da's ook niet goed, toch?
Besides, ook E achter B is niet op mn eigen kosten geweest
Besides, ook E achter B is niet op mn eigen kosten geweest
Nee, klopt ook. Maar, how hard can it be? Gewoon je lading goed vastmaken, en als achteruit niet lukt dan koppel je 'm maar ff los.Destruction schreef op maandag 14 december 2009 @ 20:44:
Nee, maar ik vind het opzich wel goed. Als je ziet hoe sommige mensen zitten te stuntelen met een aanhanger... Die totaal niet weten hoe je ermee achteruit moet rijden, of je lading moet vastmaken/afdekken etc.. Da's ook niet goed, toch?
~ James May
Mja, daar zijn ze dan weer te lui voor
En achteruit rijden... Sommige mensen nemen gewoon automatisch aan, dat als jij naar links stuurt, je aanhanger dan ook wel naar links gaat..
Ik vervoeg mij na bloed, zweet, bijna tranen en 3 rijexamens dan ook eindelijk tot het lijstje geslaagden. Bij mij ook de eerder in dit topic voorbij geziende woorden: "Ik zeg het niet vaak, maar het was een krappe voldoende, gefeliciteerd". Nu dan eindelijk in de malle molen van de auto van de zaak
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
Net rijles gehad, en ff naar een parkeerplaats gereden, alwaar ik de auto een beetje mocht laten glijden 
Eerst ff een noodstop in de sneeuw (dat ging dus echt supertraag....), vervolgens het gas erop en hard sturen waarbij ik toch wel een aantal mooie slides maakte, volgens de leraar
achterwielaanndrijving ftw!
Eerst ff een noodstop in de sneeuw (dat ging dus echt supertraag....), vervolgens het gas erop en hard sturen waarbij ik toch wel een aantal mooie slides maakte, volgens de leraar
~ James May
Dus de rijlessen gaan gewoon door met dit weer?
Ik heb nu een ruim half jaar mijn rijbewijs, en heb nooit met glad weer gereden. En dat durf ik nu dus ook niet.
Vrijdag wil ik echter naar Amsterdam (vanuit Breda). Heb nu geen idee of dat verstandig is.
Ik heb nu een ruim half jaar mijn rijbewijs, en heb nooit met glad weer gereden. En dat durf ik nu dus ook niet.
Vrijdag wil ik echter naar Amsterdam (vanuit Breda). Heb nu geen idee of dat verstandig is.
Mwa, sommige rijscholen zullen wel afspraken cancellen en mn instructeur vertelde ook dat donderdag 2 examens niet doorgingen. Het ligt dus aan je rijschool, maar het voordeel is - als je wel rijdt dus - dat leerlingen ook leren in slecht weer te rijden.frickY schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:38:
Wat ik nu dus heb gevoeld is hoe het is als de traction control ingrijpt, hoe ABS voelt, hoe lang je remweg is ed. (lang dus..) Dat kun jij ook gewoon doen - zoek een grote, lege parkeerplaats (LEEG!!!), geef een paar keer vol gas, smijt een keer of wat je stuur rond en maak een paar noodstop. Hierdoor kun je een beetje voelen wat de auto doet. Begin die oefeningen met 10 km/u, en bouw rustig op naar de 40 of 50. Je kunt anders eventueel ook aan je vader, of iemand anders die het niet eng vindt om nu te rijden, vragen of die je even naar een parkeerplaats brengt om bovengenoemde oefeningen te doen.
Overigens is van Amsterdam naar Breda en omgedraaid niet zo'n probleem - snelwegen en dergelijke worden gewoon gestrooid, evenals busroutes. Probeer gewoon via een busroute op de snelweg te komen en dan hoef je je niet zulke zorgen meer te maken. Ik heb net ook het weerbericht gezien en vanaf donderdag is het ruim boven nul, dus een deel zal al gesmolten zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door tdw op 19-12-2009 16:58 ]
~ James May
Ik heb gisteren voor het eerst met glad weer gereden (en heb m'n rijbewijs sinds juni). Zorg iig dat je genoeg afstand houdt en dat je nog verder vooruitkijkt dan normaal. Heeft je auto trouwens ABS?frickY schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:38:
(Ik moet er wel bij zeggen dat het in Zuid-Holland nog wel meeviel met de hoeveelheid sneeuw)
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Nope, geen ABS. Heb een Colt uit '95. Vrijdag dus eerst maar eens zien of hij uberhaupt start 
Overigens goed idee om even een parkeerplaats op te zoeken! Morgenochtend misschien eens kijken
Overigens goed idee om even een parkeerplaats op te zoeken! Morgenochtend misschien eens kijken
Vind het jammer dat ik net 2 dagen voordat er sneeuw viel rijles had. Zou denk ik wel een mooie ervaring opleveren, met dit weer je staande weten te houden met rijles.
Daar is geen moeilijkheid aan. Iedereen rijdt ontzettend veel langzamer en voorzichtiger, dus de kans dat het mis gaat is vele malen kleiner, tenzij je zelf als een debiel rijdt. Fietsers rijden minder door rood, voetgangers blijven vaker wachten, en automobilisten nemen nu het zekere voor het onzekere als een situatie niet helemaal duidelijk is.Joosie200 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:14:
Vind het jammer dat ik net 2 dagen voordat er sneeuw viel rijles had. Zou denk ik wel een mooie ervaring opleveren, met dit weer je staande weten te houden met rijles.
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Als er nu ook maar meer mensen elkaar de ruimte geven en afstand houden en ook een beetje verkeersinzicht tonen dan zou het een stuk prettiger rijden zijn.
De hoofdwegen zijn nu goed schoon en begaanbaar.Dus dat is wel te doen.frickY schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:38:
Ik zou wel gewoon eens wat vaker met slecht weer een rit maken.Om in de toekomst toch enigszins op bepaalde omstandigheden voorbereid te zijn.Dat is de enige manier om van je angst af te komen.
Ik heb zo'n 15 van de ongeveer 22 lessen midden in de winter en bij donker gereden.ijzel,sneeuw,harde wind en regen waren wekelijkse kost.Ik vind het nu zelfs heerlijk om te rijden met sneeuw of slecht weer en in het donker.
8 van 10 mensen doen idd. wat rustiger aan,maar het zijn net die 2 die met hun achterlijkheid en totale gebrek aan inzicht,het voor de andere weggebruikers levensgevaarlijk maken.Nu zou je kunnen denken dat dit juist de jeugdige rijders zijn.Maar het is me de laatste 2 dagen juist opgevallen dat het vooral mannen van middelbare leeftijd zijn met "grote" auto's (terreinwagens,SUV's etc.) die alle fatsoensnormen en regels gewoon negeren.Angeloonie schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:37:
[...]
Daar is geen moeilijkheid aan. Iedereen rijdt ontzettend veel langzamer en voorzichtiger, dus de kans dat het mis gaat is vele malen kleiner, tenzij je zelf als een debiel rijdt. Fietsers rijden minder door rood, voetgangers blijven vaker wachten, en automobilisten nemen nu het zekere voor het onzekere als een situatie niet helemaal duidelijk is.
[ Voor 34% gewijzigd door kendo op 19-12-2009 22:02 ]
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Zo zeg, een half jaar geklooid met theorie-certificaten, maar ik ga duimen...
* Stoney3K mag morgen om 14:55 op, dus blijf uit de buurt van een zilverkleurige Yaris in de regio Eindhoven
Inmiddels wel al 2 jaar aan rijervaring (af en aan, 1x per week lessen) op de klok staan, eerst in een Renault Scenic diesel en nu in een Yaris 1.3 benzine. Ik doe voor morgen mijn schaatsen alvast aan
* Stoney3K mag morgen om 14:55 op, dus blijf uit de buurt van een zilverkleurige Yaris in de regio Eindhoven
Inmiddels wel al 2 jaar aan rijervaring (af en aan, 1x per week lessen) op de klok staan, eerst in een Renault Scenic diesel en nu in een Yaris 1.3 benzine. Ik doe voor morgen mijn schaatsen alvast aan
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Inderdaad. Rijden met ijs / sneeuw is helemaal niet eng. Zolang je maar weet dat ABS geen nut heeft, en zelfs kan tegenwerken op een glad wegdek. Trucjes zoals TC zijn dan wel weer handig, maar wat als de elektronica faalt of je stapt in een oudere auto? Daarom:Joopieboy schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:22:
Als er nu ook maar meer mensen elkaar de ruimte geven en afstand houden en ook een beetje verkeersinzicht tonen dan zou het een stuk prettiger rijden zijn.
Optrekken danwel overschakelen naar een hogere versnelling: rustig gas geven! Slippende koppeling moet nu juist wel, en in de tweede versnelling heb je minder wielspin dan in de eerste versnelling. Als je vast komt te zitten even een stukje achteruit, in z'n 2 en gaan met die banaan.
Tot stilstand komen: eerder beginnen met koppelen (auto uit laten rollen) en pas op het laatste moment een beetje bij remmen. Als gewoon remmen niet lukt dan kun je nog altijd op de handrem remmen (niet bij hoge snelheden uiteraard). Probeer het maar eens op een lege parkeerplaats; koppeling in, gas los en langzaam de handrem aantrekken. Met het stuur recht sta je zo stil, en nog recht ook.
Spelen is leuk nu
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 07-01-2010 08:09 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ehm, ik onkoppel nu juist veel later om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Volgens mij raak je de controle juist sneller kwijt als je geen aandrijving meer hebt, maar ik kan me natuurlijk vergissen.TommyGun schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:08:
Tot stilstand komen: eerder beginnen met koppelen (auto uit laten rollen) en pas op het laatste moment een beetje bij remmen.
Ja, bij aanrijden op rotondes, gewoon remmen op de motor, terug naar 4, terug naar 3, terug naar 2, gaat prima (met mijn diesel dan, nu een leenfiesta met hele lichte benzine motor, dat gaat iets minder fijn)... Als ik dan voor me de auto op het normale punt op de rem zie gaan, en direct zie uitbreken.. ach
Wel wil ik asap mijn eigen wagen terug, die kan ik namelijk op de koppeling makkelijker wegrijden, dan deze benzine fiesta (1.25liter 60pk), die moet je gas bijgeven om van je plek te komen, en kan niet zo heel laag in toeren als de diesel.. En daarnaast geen tractiecontrole, wat mijn dieselfiesta wel heeft, oftewel: Wennen, opletten en bijzonder rustig aan doen
Wel wil ik asap mijn eigen wagen terug, die kan ik namelijk op de koppeling makkelijker wegrijden, dan deze benzine fiesta (1.25liter 60pk), die moet je gas bijgeven om van je plek te komen, en kan niet zo heel laag in toeren als de diesel.. En daarnaast geen tractiecontrole, wat mijn dieselfiesta wel heeft, oftewel: Wennen, opletten en bijzonder rustig aan doen
"Mekker, blaat"
Zo, na een half jaar 3 drie pogingen te ondernomen hebben eergisteren voor de laatste keer theorie examen gedaan. 5 gevaarherkenning fout, 5 van de 40 andere vragen fout.
Kan ik eindelijk door en mij richten op het afronden v/d rijlessen
Gisteren rijles gehad, maar de wegen zijn kapot gereden ondertussen dus 0 ervaring meegehad. Behalve dan op een paar klinkerweggetjes die er spekglad uit zagen. Maarja, dan ben je ook in een 30km/u zone dus uitrollen is voldoende om te remmen.

Dat controle verhaal is onzin, maar uiteraard bij hogere snelheden rem je eerst af op de motor, dus terugschakelen inderdaad, en vervolgens ontkoppelen. Echter heeft dat eerste geen nut als jij in een wijk rijdt waar je 30 mag en dus in z'n 2 rijdt. Immers als je dan vertraagt en richting de 1200 toeren gaat (beetje afhankelijk van de motor waar precies) blijft 'ie zelf gas geven om niet daaronder te komen en af te slaan.Erkens schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:11:
[...]
Ehm, ik onkoppel nu juist veel later om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Volgens mij raak je de controle juist sneller kwijt als je geen aandrijving meer hebt, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Afhankelijk van de situatie dus.
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 07-01-2010 10:40 ]
In principe is dat ook zo, zolang je grip hebt heb je meer controle als je de koppeling los hebt.Erkens schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:11:
Ehm, ik onkoppel nu juist veel later om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Volgens mij raak je de controle juist sneller kwijt als je geen aandrijving meer hebt, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Zodra het glad wordt en je gaat glijden moet je zorgen dat de wielen zo weinig mogelijk beinvloed worden zodat ze zich weer aan het wegdek kunnen aanpassen. Dan moet je dus de koppeling in trappen omdat je anders zelfs met remmen op de motor kunt gaan glijden.
Als het nog niet zo glad is dat dat gebeurt zou ik zelf ook eerst op de motor remmen en dan pas ontkoppelen, ik schakel je juist steeds terug tot 2 zodat ik zo weinig mogelijk hoef te remmen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Meh, ik kreeg net telefoon: Het CBR heeft voor vandaag weer alle examens afgelast. 
* Stoney3K wacht maar weer een belletje van zijn rijschoolhouder af voor een nieuw uurtje.
* Stoney3K wacht maar weer een belletje van zijn rijschoolhouder af voor een nieuw uurtje.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dus pas zodra je begint te glijden moet je je koppeling intrappen (om zo min mogelijk weerstand op de wielen te hebben). En daarna langzaam op laten komen.Gonadan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:46:
[...]
In principe is dat ook zo, zolang je grip hebt heb je meer controle als je de koppeling los hebt.
Zodra het glad wordt en je gaat glijden moet je zorgen dat de wielen zo weinig mogelijk beinvloed worden zodat ze zich weer aan het wegdek kunnen aanpassen. Dan moet je dus de koppeling in trappen omdat je anders zelfs met remmen op de motor kunt gaan glijden.
Als het nog niet zo glad is dat dat gebeurt zou ik zelf ook eerst op de motor remmen en dan pas ontkoppelen, ik schakel je juist steeds terug tot 2 zodat ik zo weinig mogelijk hoef te remmen.
Toch ook maar eens reageren in dit topic, ben nu (net) 22 en ben rond september 2009 begonnen met mijn rijlessen. Vanwege drukte bij de rijschool heb ik er pas 15 lessen op zitten, maar in die 15 lessen heb ik al wel bijna alle weersomstandigheden meegemaakt. Harde wind, hoosbuien, aqua-planing, vorst, ijzel, morgen m'n eerste rijles in de sneeuw, ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik doe m'n rijlessen altijd na mijn werk dus ik zit altijd midden in de spits (omgeving Doetinchem), in het pikkedonker in de auto. Is toch wel fijn om al die verschillende dingen al mee te maken en zo te leren rijden.
Wat me wel opvalt is dat sommige meiden soms in de lesauto zitten en echt zo'n beetje -tegen- het stuur aan zitten. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het fijn zit of dat je op die manier het stuur goed kunt bedienen.
Engste wat ik tot nu toe heb meegemaakt: Ik ben klaar met mijn rijles en zit achterin, een meid welke er al 30+ lessen op had zitten komt in een smalle weg een tegenligger tegen, ze trapt op de rem, trekt haar handen van het stuur af en vraagt in paniek aan de instructeur hoe ze dat toch in godsnaam moet oplossen...
Ik doe m'n rijlessen altijd na mijn werk dus ik zit altijd midden in de spits (omgeving Doetinchem), in het pikkedonker in de auto. Is toch wel fijn om al die verschillende dingen al mee te maken en zo te leren rijden.
Wat me wel opvalt is dat sommige meiden soms in de lesauto zitten en echt zo'n beetje -tegen- het stuur aan zitten. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het fijn zit of dat je op die manier het stuur goed kunt bedienen.
Engste wat ik tot nu toe heb meegemaakt: Ik ben klaar met mijn rijles en zit achterin, een meid welke er al 30+ lessen op had zitten komt in een smalle weg een tegenligger tegen, ze trapt op de rem, trekt haar handen van het stuur af en vraagt in paniek aan de instructeur hoe ze dat toch in godsnaam moet oplossen...
Eentje die weet hoe je moet rijden.TommyGun schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:08:
[...]
Inderdaad. Rijden met ijs / sneeuw is helemaal niet eng. Zolang je maar weet dat ABS geen nut heeft, en zelfs kan tegenwerken op een glad wegdek. Trucjes zoals TC zijn dan wel weer handig, maar wat als de elektronica faalt of je stapt in een oudere auto? Daarom:
Optrekken danwel overschakelen naar een hogere versnelling: rustig gas geven! Slippende koppeling moet nu juist wel, en in de tweede versnelling heb je minder wielspin dan in de eerste versnelling. Als je vast komt te zitten even een stukje achteruit, in z'n 2 en gaan met die banaan.
Tot stilstand komen: eerder beginnen met koppelen (auto uit laten rollen) en pas op het laatste moment een beetje bij remmen. Als gewoon remmen niet lukt dan kun je nog altijd op de handrem remmen (niet bij hoge snelheden uiteraard). Probeer het maar eens op een lege parkeerplaats; koppeling in, gas los en langzaam de handrem aantrekken. Met het stuur recht sta je zo stil, en nog recht ook.
Spelen is leuk nu
Ik rijd met een oude fransoos, rembekrachtiging en stuurbekrachtiging en thats it, en op brede zomerbanden, en ik heb minder problemen dan 80% hier op de weg op dit moment, waarvan daar een paar lease rijders zijn op wintersloffen die je zelfs in de stad nog opdrukken, maar dat is een ander verhaal, zelfde als sommige taxi chauffeurs...
He gadver... Vandaag eerste keer theorie examen geprobeerd. Gevaarherkenning ging wel ok, 15/25 goed, dus op dat vlak geslaagd. Zak je vervolgens met 6 fout in het verkeersinzicht/wetten gedeelte
Fijn hoor. 25 januari weer proberen.
Gelukkig gaat het lessen op de weg wel lekker, gisteren eerste les gehad, meteen de snelweg op
, gelukkig geen last gehad van de gladheid.
Gelukkig gaat het lessen op de weg wel lekker, gisteren eerste les gehad, meteen de snelweg op
Haha wellicht ben ik door m'n post te hoogmoedig geworden; vanmiddag m'n velg kapot gereden op een stoepband.Joopieboy schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:25:
[...]
Eentje die weet hoe je moet rijden.
Ik rijd met een oude fransoos, rembekrachtiging en stuurbekrachtiging en thats it, en op brede zomerbanden, en ik heb minder problemen dan 80% hier op de weg op dit moment, waarvan daar een paar lease rijders zijn op wintersloffen die je zelfs in de stad nog opdrukken, maar dat is een ander verhaal, zelfde als sommige taxi chauffeurs...
Klote ijs
Dat is zwaar balen, mja op ijs houd je niks... Balen iig voor je.TommyGun schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:13:
[...]
Haha wellicht ben ik door m'n post te hoogmoedig geworden; vanmiddag m'n velg kapot gereden op een stoepband.![]()
Klote ijsIk wou te veel
IJnte schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:07:
Gisteren mijn eerste rijles gehadWas erg wennen met schakelen en remmen, maar aan het einde van de les (na 1.5 uur) toch redelijk onder de knie. De instructeur heeft mij 1x in een bocht geholpen met terug schakelen van 4 naar 2 (ondertussen remmen). Verder alles zelf gedaan. Hij is maar 3x afgeslagen (niet eens de eerste keer). Volgende week voor de 2e les! Ben verslaafd nu

Gefeliciteerd, was er nog een beetje gladheid?
PSN & XBL: Denkoyugo