Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 37 Laatste
Acties:

Verwijderd

Pfff, bij mijn eerste les mocht ik gelijk achter het stuur kruipen met enig aanwijzingen voor wanneer sturen. Niks parkeerplaats gewoon over de weg met een gangetje of 60 :P . Na een tijdje lekker the hebben gestuurd mocht ik eindelijk gas geven (best lastig) en richting huis rijden.

Bij de tweede les (Een dubbele) mocht ik remmen en later schakelen ook even op de autoweg geweest :D .

En met les drie gister zijn even langs het drukke Delft getuft, en later op een rustig stukje beetje geoefend met parkeren, achteruit ging best lastig :X . Maar voor uit zat hij bij de eerste keer er perfect in.

En volgende week even niet rijden maar druk leren voor theorie examen die op 25 sep moet gebeuren. :+ Gelukkig is er voor leren niet zo een probleem voor mij.

• Jado
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jado

Californication

Juist nog met m'n moeder naar een industrieterrein hier in de buurt gereden, was er lekker rustig.
Ook al wat geoefend op parkeren, ging best lekker 8)

Zometeen gaat m'n vader me nog wat leren :D

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

@Jado: Hoe gaat dat daar precies dan? Krijg je een voorlopig rijbewijs zodat een willekeurig persoon (ouder/buurman/neef/schoonvader :+) je e.e.a kan leren? En dan?

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:32

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Destruction schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:50:
@Jado: Hoe gaat dat daar precies dan? Krijg je een voorlopig rijbewijs zodat een willekeurig persoon (ouder/buurman/neef/schoonvader :+) je e.e.a kan leren? En dan?
In België worden de examens voor rijbewijzen afgenomen in de examencentra van het ministerie van verkeer door de centra voor automobielinspectie. Een praktisch proef kost per keer 36 euro. Na een theoretisch examen over de wegcode wordt men toegelaten tot een proeftijd. De kandidaat kan hiervoor een voorlopig rijbewijs ophalen. Dan kan men oefenen, al dan niet met de hulp van een erkende rijschool en een praktische proef afleggen. De kandidaat krijgt echter beperkingen. Hij mag mensen meenemen in de auto, indien de eerste inzittende minimaal 24 jaar is en minimaal 8 jaar rijervaring heeft. Daarbij mag de kandidaat niet rijden tijdens de uitgaanstijden. (vrijdag, zaterdag, zondag, en de nachten voor en tijdens wettelijke feestdagen van 22.00 tot 6.00 uur)
Sinds 1 december 2006 wordt het praktische rijexamen volledig uitgevoerd op de openbare weg. Voor 1 december 2006 mocht een kandidaat pas de openbare weg op nadat hij op een privé-terrein bewezen had dat hij de zogenaamde manoeuvres onder de knie had. Dat waren: rechts achteruit parkeren tussen twee wagens, in een rechte lijn achteruit rijden en keren in een straat.
Voor de praktische proef wordt de auto gecheckt of alle lampen en de claxon werken. Ook moet de kandidaat een onderdeel onder de motorkap aanwijzen. Een onderdeel kan zijn: waar je motorolie bijvult, motoroliepeil meet, ruitensproeier bijvult of remvloeistof. De kandidaat moet ook laten zien dat hij weet hoe hij goed zit achter het stuur en hoe de spiegels goed zitten.
Nu de manoeuvres geïntegreerd zijn in het examen op de openbare weg moet de kandidaat de wagen achteruit parkeren achter een geparkeerd of stilstaand voertuig op de rechterkant. Daarna moet hij de procedure uitvoeren dat hij eventjes uitstapt alsof hij even op bezoek gaat. Daarna stapt hij weer in. Ondertussen controleert de examinator of de auto goed staat. Het keren in de straat gebeurt in een straat met tweerichtingsverkeer met een rijbaan. De kandidaat wordt gewezen welke straat hij moet keren. Hiervoor moet de kandidaat zelf de meest geschikte plek in de straat kiezen. Het achteruit rijden tussen paaltjes is weggevallen.
Wie niet slaagt voor het praktisch examen, moet nu ook de manoeuvres opnieuw afleggen. Vroeger vielen ze weg nadat de kandidaat ze succesvol uitgevoerd had. De kandidaat slaagt met maximaal 3 kleine fouten, 1 grote fout of 1 grote en 1 kleine fout. Een grote fout is bijvoorbeeld niet houden aan de snelheidsbeperking; niet volledig stoppen bij een stopbord. Een kleine fout is onder anderen geen voorgang geven aan rechts; motor meerdere keren laten uitvallen.
Bij fouten zoals op de stoep rijden of botsen is de kandidaat onmiddellijk gezakt. Na een geslaagd examen mag men bij de gemeente een rijbewijs afhalen.

Raar systeem maar ja.

Heerlijk om dit topic weer eens door te hebben gelezen 8) * Tjebakka pakt zo de auto maar weer eens en gaat lekker touren 8)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Bakkert schreef op zondag 20 september 2009 @ 16:20:
De kandidaat slaagt met maximaal 3 kleine fouten, 1 grote fout of 1 grote en 1 kleine fout. Een grote fout is bijvoorbeeld niet houden aan de snelheidsbeperking; niet volledig stoppen bij een stopbord. Een kleine fout is onder anderen geen voorgang geven aan rechts; motor meerdere keren laten uitvallen.
Dat snap ik niet... Het geen voorrang verlenen aan verkeer van recht is toch veel onveiliger dan met <5km een stopbord passeren.

Bij mijn examen zei de examinator ook dat hij niet wist of ik helemaal stil stond bij een stopbord. Bij het volgende stopbord even extra op de rem getrapt. Dat kon hij wel waarderen.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jado
  • Niet online

Jado

Californication

Destruction schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:50:
Nu, er zijn meerdere opties..
Je theoretisch rijbewijs mag je doen vanaf 16 jaar en 9 maanden.
Dan kan je kiezen tussen 3 opties(, waarvan ik er maar 2 ken :P) :
-Voorlopig 36 maanden:
Moet je nemen als je -18 bent. Je mag dan les krijgen in een rijschool of van eendert wie, wanneer die persoon minstans 8 jaar houder is van zijn/haar rijbewijs en het de laatste 3 jaar niet afgenomen is geweest. Er moet dus altijd wel een geldige begeleider naast je zitten.
-Voorlopig 18 maanden:
Dan moet je eerst 6 praktijklessen nemen, voordat je alleen op de baan mag (met L uiteraard).
Hiervoor moet je wel 18 zijn.

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Vandaag voor het eerst met een aanhanger gereden! Ging allemaal goed.
Alleen achteruit is toch echt wel verdraait lastig.
Toen maar met 625 kilo in de aanhangwagen dat ding een buldje opgedrukt en de garage in geduwd.
Als hij maar 1 x rolt :D

Achteruit rijdden met een aanhanger moet ik dus gaan oefenen.

Rijbewijs heb ik al weer een paar maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Daywalk3r op 21-09-2009 16:59 ]

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
tdw schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:50:
Ik kan met enige zekerheid zeggen dat ik in 1 jaar wel denk mn rijbewijs te halen. En je moet hem toch hebben alvorens je het praktijkexamen kan doen ;)
Tijdens je rijles kon zomaar blijken dat je zicht onvoldoende is. Eer je een bril hebt, en het aangepaste examen aangevraagd, ben je ook een paar maanden verder.
Of, en ik hoop het niet, prive omstandigheden waardoor je onverhoopt enige tijd niet meer kunt lessen.
Al is het maar je rijinstructeur die in een ongeluk betrokken raakt en enige maanden moet bank zitten.

Een jaar is niet te overzien, dus snap niet waarom je het risico neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

frickY schreef op maandag 21 september 2009 @ 19:06:
[...]

Tijdens je rijles kon zomaar blijken dat je zicht onvoldoende is. Eer je een bril hebt, en het aangepaste examen aangevraagd, ben je ook een paar maanden verder.
Of, en ik hoop het niet, prive omstandigheden waardoor je onverhoopt enige tijd niet meer kunt lessen.
Al is het maar je rijinstructeur die in een ongeluk betrokken raakt en enige maanden moet bank zitten.

Voor mij is 33 euro niet echt een 'risico' hoor, is slechts een kort avondje werken.. Dan kan je dat met alles wel zeggen: ja, je lessen doe je ook heel lang over waarin je ziek/gewond kunt zijn, je oma komt misschien te overlijden tijdens mn lessen, etc.. Misschien moet ik ook maar niet gaan lessen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door tdw op 21-09-2009 22:49 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:40
[...]

Een bril heb je in nog geen maand de tijd, incl. oogmeting door oogarts.
Vandaar ook mijn advies om bij een rijschool met meerdere instructeurs te gaan lessen. Een ander bijkomend voordeel is dat je dan ook meer feedback krijgt (de ene instructeur hecht veel waarde aan de koppeling, de ander weer aan het kijkgedrag).
Je geeft ruim 1000 euro uit aan een volledig lespakket (soms zelfs 1500-2000 euro), dan is die 33 euro toch niets? Alle regels kennen (of iig een keer gekend hebben :+) scheelt een hoop tijdens het lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rijscholen genoeg :Y)

Daarnaast, als je 1x die theorie goed kent dan hoor je die altijd te kennen dus een eventueel nieuw examen doe je dan met 2 vingers in je neus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Gewoon langs de opticien voor een bril is dan voldoende. Als je met bril maar voldoende ziet heb je geen apart examen nodig. In een maand is dat dan dus te regelen. Bovendien kun je dat zelf waarschijnlijk redelijk goed inschatten.

Nee een rijbewijs halen binnen een jaar moet in principe gewoon mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ik222 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:09:
[...]

Gewoon langs de opticien voor een bril is dan voldoende. Als je met bril maar voldoende ziet heb je geen apart examen nodig. In een maand is dat dan dus te regelen. Bovendien kun je dat zelf waarschijnlijk redelijk goed inschatten.

Nee een rijbewijs halen binnen een jaar moet in principe gewoon mogelijk zijn.
Ik heb ook een bril en heb mijn rijbewijs in net iets minder dan 3 maanden gehaald. Het gaat gewoon puur om de normale correctie en dat je de verkeersborden en mensen kan zien.

Als je het een beetje goed uitzoekt is een bril met een week of 2 al te regelen(met glazen erin en het juiste! montuur uitgezocht. Wat erg belangrijk is. Want anders ziet het er niet uit :P Lenzen zijn overigens sneller te krijgen. Maar daar moet je weer aan leren wennen voordat je ze pas echt goed kan gebruiken in het verkeer

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08
Bij mijn vriendin was haar theorie wel verlopen, maar dat had te maken met dat zij wat vaker examen gedaan heeft (en uiteindelijk via een BNOR geslaagd is).

Zij moest voor de tweede keer theorie doen, en toen heb ik maar gelijk meegedaan, kun je elkaar overhoren en daar steek je weer dingen van op. We zijn toen allebei ervoor geslaagd. Zij is de maand daarop geslaagd voor haar rijbewijs, maar ik had nog maar een les of 10 gehad. Uiteindelijk is het wel allemaal goedgekomen maar ik had liever iets langer met m'n theorie gewacht wellicht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Carpento op 22-09-2009 09:18 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik meld me hier ook maar :>
Ben al een tijdje aan het lessen en morgenochtend heb ik mijn tusentijdse toets, ben nu toch best wel zenuwachtig. Ik heb zelf niet echt het gevoel dat alles perfect gaat, moet nog best vaak over bepaalde acties nadenken en heb vaak achteraf dat ik denk 'dat had ik beter moeten doen!'.

Ook ben ik echt heel gespannen wat betreft het zelfstandig rijden. Ik ben echt een wrak qua plaatsen, straten en wegen! Ik woon dan wel sinds me geboorte in de stad, maar daarbuiten kom ik nu eigenlijk nooit (omdat alles voor mij nu eigenlijk zeer dichtbij is). Dus plaatsen worden lastig, maar wegen helemaal (ik kom lopend/fietsend toch nooit op bepaalde wegen). Dat is dus echt een punt waar ik benauwd voor ben, dat ik het aangewezen punt gewoon niet kan vinden of de weg helemaal kwijt raak :'(.

Ook situatie bevragingen vind ik lastig (waarom heb je voor deze actie gekozen, na- en voordelen hiervan, gevaren van dit kruispunt/weg, ect). Ben echt blij als ik de TTT maar gehad heb, dan zie ik drie week later op het echte examen wel weer. Komt die verdomde onzekerheid en faalangst toch weer boven (ben daarvoor al in therapie geweest) :'( .

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cubic X schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:04:
Ik meld me hier ook maar :>
Ben al een tijdje aan het lessen en morgenochtend heb ik mijn tusentijdse toets, ben nu toch best wel zenuwachtig. Ik heb zelf niet echt het gevoel dat alles perfect gaat, moet nog best vaak over bepaalde acties nadenken en heb vaak achteraf dat ik denk 'dat had ik beter moeten doen!'.

Ook ben ik echt heel gespannen wat betreft het zelfstandig rijden. Ik ben echt een wrak qua plaatsen, straten en wegen! Ik woon dan wel sinds me geboorte in de stad, maar daarbuiten kom ik nu eigenlijk nooit (omdat alles voor mij nu eigenlijk zeer dichtbij is). Dus plaatsen worden lastig, maar wegen helemaal (ik kom lopend/fietsend toch nooit op bepaalde wegen). Dat is dus echt een punt waar ik benauwd voor ben, dat ik het aangewezen punt gewoon niet kan vinden of de weg helemaal kwijt raak :'(.

Ook situatie bevragingen vind ik lastig (waarom heb je voor deze actie gekozen, na- en voordelen hiervan, gevaren van dit kruispunt/weg, ect). Ben echt blij als ik de TTT maar gehad heb, dan zie ik drie week later op het echte examen wel weer. Komt die verdomde onzekerheid en faalangst toch weer boven (ben daarvoor al in therapie geweest) :'( .
Zo moeilijk is het oriënteren op punten niet. Het gaat puur dat je laat zien dat jij de bepaalde route die de instructeurs voor ogen hebben laat zien. Dit omdat daar overal dingen gebeuren waarvan zij weten daar kan iemand de fout ingaan :+ Maar als jij niet weet kun jij dit rustig overleggen met hun. Zij zijn ook mensen en eten je niet op. Faalangst komt zeer veel voor.

Zelf ook veel last van gehad. Heb mijn tussentijdsetoets dan ook niet gehaald. Maar was gewoon blij dat ik bij het examen rustig dingen kreeg als omkeer opdrachten en andere dingen. Die kan ik namelijk, ook nu nog steeds perfect doen en vind die ook het leukste om te doen. Rijden zelf stelt eigenlijk weinig voor tijdens TTT/examen ;)

Waar rij jij trouwens? Want ik vind het gek dat je niet tijdens het oefenen ook plaatsen hebt gehad in de stad. Ik heb dat in Groningen regelmatig gehad. Moest ik van het ene punt naar het andere rijden ook tijdens de lessen zelf dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door Touchdomex op 23-09-2009 19:22 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat aanraakbatterij zegt en het gaat ze er inderdaad om dat je geen vaste route rijdt die jij al kent.
Als jij eerlijk aangeeft dat je geen idee hebt waar het punt ligt waar ze het over hebben dan zullen ze het in eerste instantie proberen uit te leggen. Lukt het dan alsnog niet dan gaan ze waarschijnlijk wel over op een combinatieopdracht. Dan krijg je een paar aanwijzingen achter elkaar te horen en die moet je zelf één voor één uitvoeren.

Normaal gesproken zijn er drie opties:
• continu aanwijzingen (hier links, rotonde driekwart, tweede straat rechts, etc.)
• combinatie aanwijzingen vooraf (bovenstaande krijg je ineens te horen en moet je zelf achter elkaar uitvoeren)
• naar een eindpunt rijden

Dat laatste punt doen ze soms met en soms zonder navigatiesysteem, dat weet je niet van tevoren.
Met systeem willen ze hem vaak kortste route zodat je lekker door die woonwijken moet, anders wordt het erg makkelijk met alleen doorgaande wegen.
Zonder navigatiesysteem moet jij zelf naar dat eindpunt rijden.

Als ik jou verhaal zo zie zou je alleen moeite moeten hebben met het rijden naar een eindpunt zonder navigatiesysteem omdat je gewoonweg niet weet hoe je er moet komen.
Geef dat aan en je krijgt echt wel een oplossing.
Sowieso is verkeerd rijden normaal gesproken echt geen probleem, zolang je het maar keurig oplost.
Het liefst maak je fouten tijdens je toets die je perfect oplost, dan zien ze veel meer dan als je foutloos rijdt.

Heb je trouwens niet geoefend met je instructeur op de bestaande eindpunten in de buurt?
Ik heb er een aantal moeten bezoeken tijdens het lessen, die stonden dan bekend als populair bij de examinatoren om langs te gaan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cubic X
Zo, mijn TTT achter de rug! :)
Vrijstelling gekregen. Ik reed niet netjes, veel te onrustig door vermoedelijk zenuwen. Ik had wel een relaxte examinator. Twee keer de motor af laten slaan (door te laat terugschakelen naar zijn 1 bij het afremmen), hierbij zag ik één keer een fietser over het hoofd bij het opnieuw starten en wegrijden (best wel grove fout...). Verder was me kijktechniek prima, wel moet ik zorgen dat ik meer overzicht heb bij het naderen van kruispunten.

Invoegen op de ringweg was volgens de examinator krap, maar zou geen punt geweest zijn om te zakken. Het zelfstandig rijden ging wel. Ik moest op aanwijzigen naar een bepaald punt rijden en vervolgens zelfstandig naar het CBR gebouw rijden. Ik ben er aangekomen, maar ik had beter een andere route kunnen nemen (was voor mijzelf makkelijker, ik nam de moeilijkste route :P ).

Al met al was de algemene conclusie dat ik rustiger moet rijden en niet overhaaste beslissingen gaan nemen, het is beter dat je een keer onnodig stopt dan een keer niet stoppen waar het wel moet :) .

Over drie week me echte examen, ik hoop dat ik het ga halen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Vandaag mn eerste les gehad *O*

Eerste stukje zelf gestuurd, toen een stukje zelf gas gegeven, toen een stukje zelf gas gegeven en geremd, toen een stukje zelf gas gegeven, geremd en gekoppeld en op een groot parkeerterrein leren schakelen en optrekken.

Lesje zelf ging wel redelijk, 1x de motor af laten slaan. Verder moet ik vanuit stilstand een rotonde oprijden oefenen, want je moet schakelen en sturen en koppellen EN je richtingaanwijzer EN letten op voorrang, en da's lastig. Ik ben een man dus ik kan maar 1 ding tegelijk :+

Trouwens ook al gelijk een ambulance met zwaailicht en sirene meegemaakt; dat was wel 'leuk'..

[ Voor 8% gewijzigd door tdw op 28-09-2009 16:43 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
Ach, dat gasgeven, koppelen, schakelen en richtingaanwijzer aan doen gaat op den duur vanzelf. Dan hoef je alleen nog te letten op overig verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Ik ga in April ook kijken voor mijn rijbewijs (17-jarig rijbewijs ftw *O* ), maar ik vraag me af wat jullie (ongeveer) kwijt zijn voor jullie rijbewijs. Dit in verband met eventuele (impuls :+ ) aankopen de komende tijd.
En helpt het ook om voordat je gaat lessen ergens op een afgelegen terrein vast het optrekken/afremmen en zo te oefenen met je vader of zo?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TKing schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:21:
Ik ga in April ook kijken voor mijn rijbewijs (17-jarig rijbewijs ftw *O* ), maar ik vraag me af wat jullie (ongeveer) kwijt zijn voor jullie rijbewijs. Dit in verband met eventuele (impuls :+ ) aankopen de komende tijd.
Ruim geschat:
40 euro per les, 140 examen, 70 theorie.
Na 10 lessen slagen: 610 euro.
Na 20 lessen slagen: 1010 euro.
Na 30 lessen slagen: 1410 euro.
Zakken is duurder, reken maar uit.
Ga uit van 2000 à 2500, dan valt het meestal wel mee. ;)

Edit: prijzen kunnen afwijken.
Theorie is gemiddelde tussen zelf doen en weekend doen.
Lessen kunnen goedkoper en duurder, maar kwaliteit betekent bij lessen soms ook lagere kwantiteit.
En helpt het ook om voordat je gaat lessen ergens op een afgelegen terrein vast het optrekken/afremmen en zo te oefenen met je vader of zo?
Dat helpt om extra lessen te krijgen, je moet dat allemaal weer afleren.
De instructeur wil het toch op zijn eigen manier aanleren en volgt daarbij gewoon een stappenplan.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 07-10-2009 15:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TKing schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:21:
Over dat geld, moet je denken aan 2000 euro.

Wat betreft dat oefenen, is eigenlijk alleen het wegrijden uit stilstand en schakelen interessant om te doen. Daar kan je weinig aan verkeerd doen of verkeerd aanleren (zoals met kijken e.d. wel kan). Daarnaast is wegrijden en schakelen best wel makkelijk te leren (als het niet vanzelf gaat) en heeft dat oefenen vooraf eigenlijk geen nut.

Daarnaast is het natuurlijk niet toegestaan (om de discussie hier straks te voorkomen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Waarschijnlijk rijd je de eerste les naar een groot, verlaten parkeerterrein en leer je het daar. Dat is hoe ik en 5 vrienden van mij het hebben geleerd (van de 5 die hun rijbewijs hebben of ermee bezig zijn). Qua kosten zou ik ook rond de 2000 denken, dan weet je in iedergeval zeker dat je genoeg hebt (tenzij je het gewoon echt niet kan :P )

[ Voor 24% gewijzigd door tdw op 07-10-2009 15:52 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met 2000 euro moet je ruimschoots genoeg hebben.

Mijn kosten tot nu toe:
13* lessen à 35 euro (lesuur = 50 min) = 455
22** lessen à 43 euro (lesuur = 60 min) = 946
Tussentijdse toets à 140 euro = 140
Eindexamen à 190 = 190
4*** x theorie-examen à 32,45 euro = 129,80
1 x theorie cd-rom à 10 euro = 10
Totaal: 455 + 946 + 140 + 190 + 129,80 + 10 = 1870,80.

En daar komt nog bovenop een rijbewijs, geen idee hoeveel die kost, vast net zoveel als een paspoort o.i.d. Dus doe daar nog eens 50 euro bovenop en ik zit op 1920 euro. Stel ik moet her-examen doen zit ik op 2110 euro. Al met al zit je dus wel veilig met een richtbedrag van 2000 euro. Maar als het je mee zit kom je daar niet aan (m.a.w. in 1x je theorie halen, in 1x afrijden, weinig lessen nodig hebben, niet tussentijds van rijschool switchen)

* = vaststaand gegeven. Zoveel rijlessen heb ik erop zitten in een handgeschakelde lesauto.
** = mijn inschatting n.a.v. 40 het gemiddelde aantal rijlessen is. Dus totaal van 35, al 13 gehad, blijft 22 over.
*** = dat komt er van wanneer je wel leert maar gewoon stomme fouten maakt op het examen zelf

Nu zie ik mijn eigen begroting voordat ik met lessen begon. 1500 euro :') Kan er dus mooi 500 euro bovenop tellen zelf. En kijk, ik weet niet of ik aan die 35 lessen in totaal kom. Maar ik ga er meer vanuit van.. stel je bent al klaar met lessen maar je moet wachten op je TTT dan wel eindexamen. Ook daar voor moet je rijlessen plannen, bedoel wachten moet je toch en zo blijf je in dezelfde flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wachten op je tussentijdsetoets? zou dat sowieso niet doen, als je een knappe instructeur hebt (of beter, instructeurs) dan heb je daar weinig aan, of je moet een super zenuwachtig figuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:57:
wachten op je tussentijdsetoets? zou dat sowieso niet doen, als je een knappe instructeur hebt (of beter, instructeurs) dan heb je daar weinig aan, of je moet een super zenuwachtig figuur zijn.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik ermee bedoel. Toen mijn zus rijlessen nam vorig jaar kwam die ook op het punt dat er een TTT werd aangevraagd. Die ging echter niet door wegens slechte planning van het CBR. Dus zij diende nog 3 weken te wachten, want het werd met 3 weken verschoven. Die drie weken heeft ze extra lessen genomen zodat je niet uit de roulatie valt zeg maar. Want eerst zit je 1x per week o.i.d. of 2x per week te lessen. Dan plan je een TTT in, ga je normaal gesproken gewoon door met lessen tot aan de TTT want die TTT wordt immers in je normale lesschema erin gezet.

Maar als je daar weinig aan hebt vind ik het ook goed hoor ;) Probeer ik gewoon met 30 lessen rond te zijn, die laatste vijf die ik dan niet hoef te doen kan weer apart houden voor eventueel her-examen afrijden. (5 lessen hebben als waarde iets meer als 1x afrijden namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je hebt altijd de voor- en tegenstanders van een tussentijdse toets.

Zelf ben ik een tegenstander om de volgende reden:
De tussentijdse toets is eigenlijk een praktijkexamen, doe je het helemaal goed kan je vrijstelling krijgen voor bepaalde verrichtingen.
Doe je het niet goed is er niets aan de hand en ga je gewoon door met lessen en leg je de focus op wat er mis ging.
Klinkt goed dus.

Betaal je echter een klein beetje meer dan wordt het een echt examen. Doe je het dan helemaal goed ben je gewoon geslaagd.
Doe je het niet goed is er ook niets aan de hand en ga je gewoon door met lessen en leg je de focus op wat er mis ging.
Als je dus eerlijk bent is er bij het zakken evenveel nadeel, op die enkele tientjes na.
Als je echter slaagt is het een behoorlijk voordeel als het examen echt was.

De enige redenen die voor mij dan zouden tellen om een TTT te doen zijn bijvoorbeeld als je extreem veel last van faalangst hebt en daar moet je wat aan doen. Of als je bijvoorbeeld niet erg constant presteert en je dus redelijk veel baat hebt bij vrijstelling.

De keerzijde is dan wel dat als je een vrijstelling hebt je dus meer tijd overhoud om tijdens het rijden zelf fouten te maken, dat terwijl je aan een speciale verrichting over het algemeen weinig fout kunt doen. ;)
Persoonlijk kies ik dus voor een echt examen, misschien niet zo snel als de TTT zou komen maar dan neem ik de gok. Lukt het ben ik sneller klaar dan verwacht, lukt het niet lig je nog steeds op schema.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Die redenering kan ik goed volgen. Ware het niet dat ik zit met een R.I.S. instructeur die dus die methode volgt. En daar staat dat module 3 wordt afgerond middels een TTT. Dus wanneer ik jouw verhaal aan hem zou vertellen zal ie het wel snappen maar in de knoop komen met de gegeven methode. Nu heb ik niet zelf gevraagd om een R.I.S. opleiding, ik werd via mijn vorige rijschool naar deze rijschool door verwezen wegens de overstap: handgeschakeld >> automaat.

Want persoonlijk lijkt het mij ook stukken fijner meteen echt examen te doen. Kun je tijd rekken door veel tijd te nemen voor de bijzondere verrichtingen maar die wel goed uitvoeren. Hierdoor hou je minder tijd over in het verkeer waarbij je dus minder in situaties terecht kan komen waarop een examinator je kan laten zakken. Bovendien ben je dan meteen geslaagd, je hebt niet langer rijlessen nodig om van TTT naar echt rijexamen te overbruggen. Dus win-win-win situatie :+ (je wint tijd, je wint geld en de verrichtingen kan je in jouw voordeel laten werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Joosie200 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:55:
Die redenering kan ik goed volgen. Ware het niet dat ik zit met een R.I.S. instructeur die dus die methode volgt. En daar staat dat module 3 wordt afgerond middels een TTT. Dus wanneer ik jouw verhaal aan hem zou vertellen zal ie het wel snappen maar in de knoop komen met de gegeven methode. Nu heb ik niet zelf gevraagd om een R.I.S. opleiding, ik werd via mijn vorige rijschool naar deze rijschool door verwezen wegens de overstap: handgeschakeld >> automaat.

Want persoonlijk lijkt het mij ook stukken fijner meteen echt examen te doen. Kun je tijd rekken door veel tijd te nemen voor de bijzondere verrichtingen maar die wel goed uitvoeren. Hierdoor hou je minder tijd over in het verkeer waarbij je dus minder in situaties terecht kan komen waarop een examinator je kan laten zakken. Bovendien ben je dan meteen geslaagd, je hebt niet langer rijlessen nodig om van TTT naar echt rijexamen te overbruggen. Dus win-win-win situatie :+ (je wint tijd, je wint geld en de verrichtingen kan je in jouw voordeel laten werken)
;( Waar was je met je geniale idee toen ik rijlessen had. Had me toch zeker een hele bom duiten gescheeld op die totaal nutteloze TTT... not.

Op TTT was ik al zo zenuwachtig als iemand met plankenkoorts op het podium in een uitverkochte ArenA. Toen heb ik fouten gemaakt waarvoor ik zou zijn gezakt, mocht het een examen zijn geweest. Het examen heb ik daardoor heel anders benaderd, gewoon als het ware een 'leuk ritje' in gedachten gehouden, en daarbij was ik soms ook aan het fluiten (op het examen ja 7(8)7 ). De herkenning van de procedure, alsook weten hoe ik het examen moest benaderen, was allebei aan de TTT te danken. Dus ja, kan je wel tijd gaan rekken omdat je geld wilde besparen en er bang er voor bent dat je een fout begaat tijdens het belangrijke gedeelte, maar ik weet niet hoe jij dan straks op de openbare weg gaat rijden. Ook tijd rekken bij het wegrijden van de parkeerplaats zodat je minder lang op de weg zit ? 8)7

nb. ik had het examen in 1 keer gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Murk op 08-10-2009 13:07 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Wat een gezanik over tijd rekken met de speciale verrichtingen, als je geen half uurtje foutloos kan rijden moet je sowieso niet slagen.

Ik zelf heb m'n papiertje ook nog niet, 22 oktober afrijden. Heb wel een TTT gedaan, misschien niet zo nuttig, ik volg jullie redenering, maar het maakt mij niet zoveel uit.

Dat afrijden mocht ook wel eens tijd worden, ben echt al veel te lang bezig, maar goed dat krijg je als je rijschool er opeens mee gekapt is als je terug komt van vakantie en je na je vakantie zou gaan afrijden.

Nu al maar liefst 3 uur gereden met m'n nieuwe rijschool en daar komen er nog 2 bij als overbrugging naar het examen, want eigenlijk gaat alles telkens wel goed, op wat kleine op- en aanmerkingen na. Dus op het moment ben ik wel redelijk zelfverzekerd erover, maar er kan nog genoeg fout gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:00
Sowieso zijn de bijzondere verrichtingen nou niet echt iets om bang van te worden. Laten zien dat je een half uur veilig en foutloos kan rijden is veel moeilijker. Zeker als het een beetje druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
@Murk: ik zeg toch niet dat ik die TTT waardeloos vind? Ik zeg enkel dat ik voor mezelf afvraag waar ik het meeste baat bij heb, wel of geen TTT. En wat ik juist bedoel is dat die bijzondere verrichtingen juist makkelijker zijn dan inderdaad de rest van de rit goed uitrijden. En niet dat zodra ik mijn rijbewijs heb met elke bijzondere verrichting iedereen loop te vertragen...

Afijn, genoeg erover. Gisteren weer een les gehad. Toets ter afsluiting van de eerste module. Met als resultaat dat mijn instructeur vond ik dat ik alles goed uitvoerde. Ik zou daarentegen nog meer kunnen kijken in de achteruitkijkspiegel bij spiegelen. Een heel stuk door Dalfsen gegaan, met name door buurten met scholen. Tis behoorlijk opletten met al die kids op fietsjes om je heen. Vond ik wel een handige ervaring, met name ook omdat ze in Dalfsen zo zei mijn instructeur constructies hanteren die je iig niet in Zwolle ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Murk schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:06:
;( Waar was je met je geniale idee toen ik rijlessen had. Had me toch zeker een hele bom duiten gescheeld op die totaal nutteloze TTT... not.
Constructieve manier van discussiëren...
Op TTT was ik al zo zenuwachtig als iemand met plankenkoorts op het podium in een uitverkochte ArenA.
Toen heb ik fouten gemaakt waarvoor ik zou zijn gezakt, mocht het een examen zijn geweest. Het examen heb ik daardoor heel anders benaderd, gewoon als het ware een 'leuk ritje' in gedachten gehouden, en daarbij was ik soms ook aan het fluiten (op het examen ja 7(8)7 ). De herkenning van de procedure, alsook weten hoe ik het examen moest benaderen, was allebei aan de TTT te danken. Dus ja, kan je wel tijd gaan rekken omdat je geld wilde besparen en er bang er voor bent dat je een fout begaat tijdens het belangrijke gedeelte, maar ik weet niet hoe jij dan straks op de openbare weg gaat rijden. Ook tijd rekken bij het wegrijden van de parkeerplaats zodat je minder lang op de weg zit ? 8)7

nb. ik had het examen in 1 keer gehaald.
Werd de zenuwachtigheid niet juist aangeduid als een van de redenen om het misschien wel te doen?
Verder vraag ik dan het volgende aan jou:
Wat was de situatie geweest als de eerste keer geen TTT was maar een echt examen?
Zakken door de zenuwen, de etweede keer zou je het als een 'leuk ritje' zien.
Exact dezelfde situatie dus, was je om wat voor reden dan ook niet zenuwachtig geweest was je de eerste keer misschien wel geslaagd.

Daarom doe ik liever een echt examen op de gok dan een TTT om te oefenen, mocht je geluk hebben ben je geslaagd. Zo niet dan sta je op hetzelfde punt als een TTT. Je kan dus niet verliezen.
Muthas schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:08:
Wat een gezanik over tijd rekken met de speciale verrichtingen, als je geen half uurtje foutloos kan rijden moet je sowieso niet slagen.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk zal de helft die slaagt nog moeite hebben met een half uur foutloos rijden. Daar heb je ervaring voor nodig.

Wat betreft de verrichtingen, daar moet je inderdaad helemaal niet over nadenken.
Het enige waar ik op in ging is dat het vaak als voordeel wordt gezien om een vrijstelling te halen terwijl ik het eerder als nadeel zou zien.
Uiteindelijk moet je toch alles doen dus laat ik liever zien dat ik alles kan in plaats van dat de examinator maar moet aannemen dat ik netjes zou kijken bij verrichtingen.
Misschien kan je een klein foutje tijdens het rijden wel compenseren door bij een verrichting uitmuntend kijkgedrag te vertonen waardoor de examinator alsnog tevreden is.
Iemand nog koffiedik over?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:03

Coldcat

HODL

MarcoC schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:14:
Sowieso zijn de bijzondere verrichtingen nou niet echt iets om bang van te worden. Laten zien dat je een half uur veilig en foutloos kan rijden is veel moeilijker. Zeker als het een beetje druk is.
Foutloos rijden hoeft totaal niet, ik heb grote fouten gemaakt tijdens mijn examen, bijvoorbeeld een voetganger bij een zebrapad niet gezien >:)

Maar het gaat er gewoon om dat je kunt rijden, dat je laat zien dat je de auto de baas bent en dat je dat ding onder controle hebt in wat voor situatie dan ook. Niet alleen tijdens een speciale verrichting maar ook uit het niets als je opeens moet invoegen of ergens voor moet stoppen of zo. Fouten maakt iedereen, alleen als je de auto niet beheerst dan ben je veel onveiliger voor verkeer (met beheersen bedoel ik goed opletten om alles op je heen, weten waar verkeer is en blijven rondkijken voor je wat doet).

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:12

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nou, net me rijbewijs gehaald!!

ging op zich wel netjes, 1x helaas auto laten afslaan omdat iemand voor me door schoot terwijl ik voorrang had, ik zag hem wel, maar toen ik wilde wegrijden (op een kruising met een verhoging met de wielen volledig ingestuurd) viel de motor uit. Gelijk weer aan, MOEILIJK veel toeren maken en weg laten knallen :+

Totaal: 20 lessen, 1 TTT, 1 praktijk examen en 1 theorie examen. Net iets minder dan 1000 euro.

Netjes al zeg ik het zelf.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Coldcat schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:34:
[...]

Foutloos rijden hoeft totaal niet, ik heb grote fouten gemaakt tijdens mijn examen, bijvoorbeeld een voetganger bij een zebrapad niet gezien >:)
Vreemd hoor, ik ben meerdere malen op zulke fouten gezakt terwijl ik verder geen fouten had gemaakt :( .
Maar het gaat er gewoon om dat je kunt rijden, dat je laat zien dat je de auto de baas bent en dat je dat ding onder controle hebt in wat voor situatie dan ook. Niet alleen tijdens een speciale verrichting maar ook uit het niets als je opeens moet invoegen of ergens voor moet stoppen of zo. Fouten maakt iedereen, alleen als je de auto niet beheerst dan ben je veel onveiliger voor verkeer (met beheersen bedoel ik goed opletten om alles op je heen, weten waar verkeer is en blijven rondkijken voor je wat doet).
Daar heb je gelijk in. Als je deze vaardigheden beheerst dan zijn de speciale verrichtingen ook peanuts. Als je bang bent voor speciale verrichtingen heb je gewoon de auto nog niet goed genoeg onder de knie.
Denko schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:57:
Nou, net me rijbewijs gehaald!!

ging op zich wel netjes, 1x helaas auto laten afslaan omdat iemand voor me door schoot terwijl ik voorrang had, ik zag hem wel, maar toen ik wilde wegrijden (op een kruising met een verhoging met de wielen volledig ingestuurd) viel de motor uit. Gelijk weer aan, MOEILIJK veel toeren maken en weg laten knallen :+

Totaal: 20 lessen, 1 TTT, 1 praktijk examen en 1 theorie examen. Net iets minder dan 1000 euro.

Netjes al zeg ik het zelf.
Heel erg netjes! Gefeliciteerd.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 09-10-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Morgenochtend mijn eerste rijexamen poging, ben nu al zenuwachtig :| :X :'( .
Helaas ook geen kalmeringstabletten meer in huis (dacht vooraf dat ik die wel had, maar niet voor de zekerheid kijken he... |:( ), helaas alleen kalmeringstabletten waar je niet mee mag rijden ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

En gehaald? ;)

Ik mag volgende week donderdagochtend afrijden... 9 uur :) Dinsdag nog een uurtje rijden en that's it. Zenuwachtig worden gaat mij wel lukken, ben benieuwd.

En als ik het niet haal probeer ik het zo snel mogelijk weer, want wat ik nu met lessen leer, kan ik ook wel leren door alleen rond te rijden. Alles wat minder gaat is gewoon ervaring op doen, telkens als hij ergens een opmerking over plaatst had ik zelf ook wel door dat het niet helemaal goed was. Sowieso nul ingrepen gehad de laatste vier uur lessen. Maar dan zul je net zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Het is ook gewoon een beetje mazzel hebben. 9.00 is opzich wel een goede tijd, dan heb je net de ergste drukte achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Muthas schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:16:
En gehaald? ;)

Ik mag volgende week donderdagochtend afrijden... 9 uur :) Dinsdag nog een uurtje rijden en that's it. Zenuwachtig worden gaat mij wel lukken, ben benieuwd.

En als ik het niet haal probeer ik het zo snel mogelijk weer, want wat ik nu met lessen leer, kan ik ook wel leren door alleen rond te rijden. Alles wat minder gaat is gewoon ervaring op doen, telkens als hij ergens een opmerking over plaatst had ik zelf ook wel door dat het niet helemaal goed was. Sowieso nul ingrepen gehad de laatste vier uur lessen. Maar dan zul je net zien :P
Ohja, vergeten te posten :P
ja ik ben GESLAAGD, in één keer 8) :9~ :) .
Volgens de examinator reed ik uitstekend :o . Op de zelfreflectie gaf ik mezelf overal zesjes en zevens, maar volgens haar waren achten en zelfs negen's wel van toepassing :D :*) .

Dinsdag kan ik het pasje halen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ik ben zojuist gezakt en wel om volgende reden: Voorrang van rechts genegeerd.

Examinator zei dat ik eerst moest stoppen. Er stond helemaal geen stopbord, enkel dat ik voorrang moest verlenen. Dat was ik ook van plan, maar de persoon in de auto die rechts stond stak zijn hand op als teken dat ik kon doorrijden 8)7 . Volgens de examinator was dit helemaal niet zo...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

skelleniels schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 11:35:
Ik ben zojuist gezakt en wel om volgende reden: Voorrang van rechts genegeerd.

Examinator zei dat ik eerst moest stoppen. Er stond helemaal geen stopbord, enkel dat ik voorrang moest verlenen. Dat was ik ook van plan, maar de persoon in de auto die rechts stond stak zijn hand op als teken dat ik kon doorrijden 8)7 . Volgens de examinator was dit helemaal niet zo...
En dan toch eigenwijs doen? Niet zo gek dat je gezakt bent. :z
Als mij examinator zegt dat ik moet stoppen dan doe ik dat, al staat er tien man die mij voor willen laten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 20-08 13:07
Gonadan schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 12:02:
[...]

En dan toch eigenwijs doen? Niet zo gek dat je gezakt bent. :z
Als mij examinator zegt dat ik moet stoppen dan doe ik dat, al staat er tien man die mij voor willen laten.
Dat zei hij achteraf hé :P

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben gister voor de vierde keer gezakt om wederom bijna niets.
Derde keer gezakt om het verkeerd nemen van rotonde, (zo een met twee banen waar je moet oversteken) Ik reed gewoon rechts uit zenuwen maar goed.
Afijn dat de hele tijd geoefend en ik doe het dit keer op het examen gewoon op de manier waarop het geleerd is (niemand op de weg overigens). En ja hoor bij aankomst terug zegt ie gewoon dat het niet de goede manier is. Ik zeg nog nou zo heb ik het geleerd, en mijn instructeur zegt ook van tja zo heb ik het geleerd op mijn opleiding. Ik zeg nog ok nou dan weet ik hoe het moet nu.
Maar nee hoor, gewoon weer gezakt, terwijl de rest gewoon perfect was, ga er nog maar een paar oefenen zegt ie. Zegt ie ook nog van "Ja, ik zie niet in waarom jij je rijbewijs niet zou kunnen halen" Nee inderdaad zo komt het er inderdaad nooit van pvd!

Nu maar dat staatsexamen doen, kan me niet voorstellen dat ik daarvoor zak. Maarja wel weer een paar honderd euros lichter natuurlijk. Kut monopolie van het CBR, in principe kunnen ze zeggen wat ze willen en je altijd laten zakken om niets. Dacht eerst dat het kletskoek was dat het CBR niet elke keer dezelfde maatstaf heeft, maar ik denk het nu eigenlijk wel. Zeker als je hoort hoe andere mensen soms wel slagen. De ene keer is iets kleins wel bepalend, en de andere keer niet. Geen kans op second opinion of wat dan ook.

Naja we gaan maar weer voor de vijfde keer, 23 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
BNOR is geen staatsexamen, is gewoon een onderdeel van het CBR en het examen is ook gewoon hetzelfde. Je kunt wel wat extra begeleiding krijgen als je extreme faalangst ofzo hebt. Ze stellen je ook wat meer op je gemak. Wel zou de omgeving wat rustiger zijn waarin je rijdt, maar in mijn geval was dat niet echt zo (CBR: Rotterdam-Noord, BNOR: Moordrecht).

Pech gehad verder, en gewoon doorgaan. Je slaagt heus wel een keer :P .

[ Voor 25% gewijzigd door MarcoC op 21-10-2009 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ergeste is overigens dat je dan een dag later een PDFje in je mail krijgt met de 'uitslag'. Zegt ie nog aan het tafeltje dat alles perfect was verder, staan er gewoon drie punten onvoldoende op dat formulier, echt zo'n wtf moment.

En ja tuurlijk ga je gewoon door, je wordt er alleen pislink van als er een voor jou gevoel unfaire beslissing wordt gemaakt die jou gewoon weer klauwen vol met geld kost. Ze gaan nooit toegeven dat ze misschien geen goede beslissing hebben genomen of wat dan ook. Ze zeggen nee en het blijft nee ook al heb je een goed argument voor wat je gedaan hebt. En we moeten het allemaal maar slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik ken het gevoel. Ik was ook gezakt op een onzinnige reden (ik keek teveel om me heen :') ) . Kreeg ik een leuk formulier waarop allemaal punten stonden die niet aan de orde waren gekomen. Het mafste was nog dat mijn voertuigbeheersing onvoldoende was volgens het formulier, terwijl de examinator juist zei dat dit dik in orde was. Ze moeten wat verzinnen om het negatieve advies overtuigend over te laten komen he.

Stom is dan weer dat ik geen formulier kreeg toen ik uiteindelijk slaagde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja dat is precies wat ik bedoel. Ze zetten er uiteindelijk (naar het lijkt) maar gewoon wat dingen op die helemaal niet waar zijn, gewoon omdat ze ff wat moeten invullen blijkbaar? Geloofde er eerst niets van, totdat het je overkomt. En dan zeggen de meeste, ach ja je reed vast niet goed ze gaan je echt niet laten zakken om iets kleins, maarja bewijs het maar eens. CBR is gewoon een monopolist op de markt. Ze werken met mensen die ook maar mensen zijn, elke dag is weer anders en elk persoon is weer anders. Je bent er gewoon aan overgeleverd en als je het niet treft kan dat je zo 1000 euro extra kosten.

Sommige examinatoren snappen volgens mij ook neit helemaal dat je pas echt leert rijden als je je rijbewijs hebt, en niet door een paar lesjes van een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Laatst online: 01-09 13:45
Eh, niet om het een of ander, maar sinds wanneer is er een markt in rijbewijsverstrekkers? Niet. Hoe kan CBR dan een monopolie hebben?

Tuurlijk snappen examinatoren wel dat je pas leert rijden als je 'm eenmaal hebt, maar als je slechts 'een paar lesjes van een uur' hebt gehad dan vraag ik me toch af waarom je nu al examen hebt gedaan. 40 uur in de auto lessen schijnt gemiddeld te zijn (ik zat er ruim onder met 26) en in de meeste gevallen is dit toch ruim voldoende. Met 4 keer zakken is er toch iets aan de hand lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrNGm schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 08:00:
Eh, niet om het een of ander, maar sinds wanneer is er een markt in rijbewijsverstrekkers? Niet. Hoe kan CBR dan een monopolie hebben?

Tuurlijk snappen examinatoren wel dat je pas leert rijden als je 'm eenmaal hebt, maar als je slechts 'een paar lesjes van een uur' hebt gehad dan vraag ik me toch af waarom je nu al examen hebt gedaan. 40 uur in de auto lessen schijnt gemiddeld te zijn (ik zat er ruim onder met 26) en in de meeste gevallen is dit toch ruim voldoende. Met 4 keer zakken is er toch iets aan de hand lijkt me.
Ik heb geen lesjes van een paar uur gehad. Zelf eerst 40 (zeer snel achter elkaar), toen gezakt, toen weer 7, toen gezakt, toen weer 10, toen gezakt, toen weer 5, toen gezakt. Totaal goed voor een paar duizend euro.

En ik bedoel juist dat het CBR alles bepaald omtrent het rijden. De theorie, de praktijk, alles, ze beoordelen ook zichzelf. Zoals ik zeg als hun zeggen nee, omdat jij iets in jou ogen goed doet maar de examinator had het zelf anders gedaan, dan hebben zij altijd gelijk. De ene dag kan je iemand hebben die iets wel goed vind, terwijl de andere dag iemand precies hetzelfde niet goed vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Het is inderdaad niet echt een markt, maar het is wel zo dat het CBR niet veel uitmaakt of je slaagt of niet, want je móet wel bij hun terugkomen. Dus als ze zin hebben om eens iemand het bloed onder de nagels vandaan te halen dan kan dat, want ze zijn 'superieur' in dat opzicht; aan hun beslissingen kan niet worden getwijfeld, en ze weten dat je wel terug moet komen.

@Hordo: echt enorm balen voor je, maar er valt helaas niks aan te doen :( . Hopen maar dat het de volgende keer wel lukt! En dan snel al die ongein vergeten.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Heet 'wettelijk monopolie', net zoals het bedrijf dat de Nederlandse euromunten slaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Sommige examinatoren snappen volgens mij ook neit helemaal dat je pas echt leert rijden als je je rijbewijs hebt, en niet door een paar lesjes van een uur.
Er zijn ook uitzonderingen, ik kreeg destijds bij de nabespreking wat puntjes te horen die niet geweldig gingen, maar 'als je straks zelf gaat rijden leer je dat vanzelf nog'. Gewoon geslaagd dus :)

Die insteek had ik eerlijk gezegd niet verwacht :p

[ Voor 5% gewijzigd door Carpento op 21-10-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Wel jammer dat het zo verschilt per examinator en per plaats eigenlijk.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Absoluut, maar dat krijg je toch met dit soort beoordelingen, blijft altijd een beetje subjectief. Ik heb er geluk mee gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Met 4 keer zakken is er toch iets aan de hand lijkt me.
Nee. Behalve dat je pech hebt. Heb het meerdere malen in mijn omgeving zien gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 21-10-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Carpento schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 14:54:
[...]

Er zijn ook uitzonderingen, ik kreeg destijds bij de nabespreking wat puntjes te horen die niet geweldig gingen, maar 'als je straks zelf gaat rijden leer je dat vanzelf nog'. Gewoon geslaagd dus :)

Die insteek had ik eerlijk gezegd niet verwacht :p
Idem dito, best een verrassing :P.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Geslaagd!! :D

Het ging net zo goed eigenlijk als met m'n laatste rijlessen, gewoon lekker rijden en achteraf wat kleine opmerkingen alleen. Zo had ik met voorsorteren een doorgetrokken streep de fietsstrook naast mij overschreden, die streep was echter alleen doorgetrokken op die plek om dat voorsorteren te voorkomen en voor de rest dus onderbroken, en door de regen heb ik dat niet gezien. Aan het einde moest ik alvast naar binnen en bleef de examinator met m'n instructeur in de auto zitten, toen kreeg ik echt de zenuwen :P

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsem
  • Laatst online: 27-01-2022
260 euri voor een half uurtje op je luie reet zitten naast iemand die rijdt, zonder enige concurentie.

dat noem ik wel markt, het kan ook goedkoper en doeltreffender, maar ze hebben daar geen reden voor puur omdat ze geen concurentie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 16:29

Wootlock

Evilution

Muthas schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:43:
Geslaagd!! :D

Het ging net zo goed eigenlijk als met m'n laatste rijlessen, gewoon lekker rijden en achteraf wat kleine opmerkingen alleen. Zo had ik met voorsorteren een doorgetrokken streep de fietsstrook naast mij overschreden, die streep was echter alleen doorgetrokken op die plek om dat voorsorteren te voorkomen en voor de rest dus onderbroken, en door de regen heb ik dat niet gezien. Aan het einde moest ik alvast naar binnen en bleef de examinator met m'n instructeur in de auto zitten, toen kreeg ik echt de zenuwen :P

*O*
Zoiets had ik ook.
9:50 examen, iedereen was om 9:55 al weg en hij bleef maar praten over wat me te wachten stond ect.
Rond 10:00 mocht ik instappen en vertrekken. na een goede 11 min rondgereden te hebben mocht ik al terug naar het CBR, toen had ik al zoiets van; oh crap dit gaat hem niet worden.
éénmaal binnen mocht ik gaan zitten en hij liep weg en het duurde 5 min voordat hij terug kwam met een boekje wat hij voor me neus neerlegde.
"Lees het maar" en daar stond het; geslaagd *O* en toen kreeg ik een hand en gaf hij aan dat ik het erg goed gedaan had en dat ik zijn vertrouwen had gewonnen ^^

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Laatst online: 13:13
Alsem schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:00:
[...]

260 euri voor een half uurtje op je luie reet zitten naast iemand die rijdt, zonder enige concurentie.
Waar haal je dat getal vandaan? CBR rekent € 90,80 voor een praktijkexamen categorie B. Als jij 260 euro hebt betaald aan je rijschool dan heb je gewoon een dure uitgekozen. Inclusief EV zit het gemiddelde volgens mij nog steeds wat dichter bij de 200.

Verder kan het vast wel beter hier en daar, bijv. ook afhandeling van Eigen Verklaring e.d. hoor je verhalen over, maar dat soort gezeur heb je ook gewoon met telecomproviders en andere bedrijven die wél concurrentie hebben. Zelf heb ik trouwens geen slechte ervaring, niet met examen en niet met die EV (had één 'ja', maar niets ernstigs, misschien gaat het meestal ook pas fout als je een keuring moet doen of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Raynman schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:55:
[...]
Waar haal je dat getal vandaan? CBR rekent € 90,80 voor een praktijkexamen categorie B. Als jij 260 euro hebt betaald aan je rijschool dan heb je gewoon een dure uitgekozen. Inclusief EV zit het gemiddelde volgens mij nog steeds wat dichter bij de 200.

Verder kan het vast wel beter hier en daar, bijv. ook afhandeling van Eigen Verklaring e.d. hoor je verhalen over, maar dat soort gezeur heb je ook gewoon met telecomproviders en andere bedrijven die wél concurrentie hebben. Zelf heb ik trouwens geen slechte ervaring, niet met examen en niet met die EV (had één 'ja', maar niets ernstigs, misschien gaat het meestal ook pas fout als je een keuring moet doen of zoiets).
Ik ga dus echt niet naar een keuring, dat kunnen ze vergeten. Ja, ik slik slaappillen en nee, daar heb ik overdag geen last van. Staat op mn eigen verklaring en is ondertekend door een arts. Als ze daar nog een probleem van maken rijd ik wel rond zonder rijbewijs :(

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
TommyGun schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:17:
[...]

Idem dito, best een verrassing :P.
Hmm, ik had een examinatrice uit Den Bosch, misschien dat ze ook in Eindhoven bijgeklust heeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Carpento schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:32:
[...]

Hmm, ik had een examinatrice uit Den Bosch, misschien dat ze ook in Eindhoven bijgeklust heeft :p
Helaas, het was een man :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Als je 4 keer gezakt bent is het dan niet slim om van rijschool te wisselen? Misschien ziet een andere instructeur wel wat je fout doet. Ook al denk je dat het niet aan jezelf ligt. :)

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 21:51

FlotterPower

Boxy Brown

Geslaagd! :D
Moest vandaag om 13.05 afrijden, het was mijn eerste keer dus ik was nogal zenuwachtig.
Het ging echter allemaal lekker, een keertje een randgevalletje.. Ik zag een fietser van rechts aankomen op een gelijkwaardig kruispunt. Omdat ze nog niet echt in de buurt van oversteken was besloot ik er maar voor te gaan, achteraf zei de examinator dat het niet veel scheelde of het was een punt om op te zakken.
In het vervolg fietsers dus maar wat beter voorrang geven. :)

Theorie in een keer, praktijk ook en dat na 22 lessen. Niet verkeerd dacht ik zelf. :D

* FlotterPower is bliiijjj

Werd ook wel eens tijd trouwens, ben 'al' 21 ;)

edit:
Nog wel een vraagje trouwens. Ik las hier over mensen die een mailtje kregen van het CBR nadat zij geslaagd waren voor hun praktijkexamens. Is dat altijd zo? Ik heb er namelijk (nog) geen gekregen. :P

[ Voor 13% gewijzigd door FlotterPower op 12-11-2009 19:06 ]

I don't want no cake, I want me some pie!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ook niet, en het is al (bijna) 5jr geleden :+

* Destruction kijkt op zijn rijbewijs, en ziet bij B 18-11-2004 staan..

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Raynman
  • Laatst online: 13:13
FlotterPower schreef op donderdag 12 november 2009 @ 14:32:
edit:
Nog wel een vraagje trouwens. Ik las hier over mensen die een mailtje kregen van het CBR nadat zij geslaagd waren voor hun praktijkexamens. Is dat altijd zo? Ik heb er namelijk (nog) geen gekregen. :P
Logischerwijs alleen als je (en/of de rijschool) een e-mailadres hebt opgegeven bij de aanvraag van het examen. Probleem met die uitslagformulieren per mail was wel dat ze uuencoded waren en dat slikken veel MUA's niet, waardoor je dus overal topics ziet met klachten over beschadigde of niet te openen PDF-bestanden.

Gefeliciteerd trouwens.

• MarcoC
Geslaagd! :D
Moest vandaag om 13.05 afrijden, het was mijn eerste keer dus ik was nogal zenuwachtig.
Het ging echter allemaal lekker, een keertje een randgevalletje.. Ik zag een fietser van rechts aankomen op een gelijkwaardig kruispunt. Omdat ze nog niet echt in de buurt van oversteken was besloot ik er maar voor te gaan, achteraf zei de examinator dat het niet veel scheelde of het was een punt om op te zakken.
In het vervolg fietsers dus maar wat beter voorrang geven. :)
Dan kwam je blijkbaar besluitvaardig over: of doorrijden of stoppen. Je hebt van die mensen die dan half op het kruispunt stoppen waardoor niemand er wat aan heeft :P . Gefeliciteerd verder :) .

• Marcusso
  • Laatst online: 13:54

edit:
Heb destijds toen ik geslaagd was ook geen mailtje gehad. Volgens mij krijg je die alleen als je gezakt bent, toen heb ik dat mailtje namelijk wel gehad.

Heb nu een jaar mijn rijbewijs, om precies te zijn sinds 31-10-2008. Heb er zo'n 5.000km opzitten schat ik zo, en nog steeds met onwijs veel plezier achter het stuur. Ook nog geen grote schades, enkel de spiegelkap eraf gereden tegen een boom. Met een beetje secondenlijm zit de kap nu alweer een half jaar op z`n plek. :P

Wonderwel ook nog geen boete, terwijl ik toch iemand ben die van doorrijden houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcusso op 12-11-2009 21:07 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Wat een feest. Brief van het cbr:
Uit de door ons bekende gegevens blijkt dat u wordt behandeld met [medicijn], een geneesmiddel dat de rijvaardigheid negatief beínvloedt.

Volgens de Regeling eisen geschiktheid 2000 (zie www.cbr.nl) kunnen wij u daarom geen Verklaring van geschiktheid afgeven.
Hierop een nette brief teruggestuurd waarop ik ze uitleg wat dat medicijn doet, welke consequenties dit heeft en wat er zou kunnen gebeuren als ik dat medicijn niet meer slik. Krijg ik een brief terug:
Uit de door ons bekende gegevens blijkt dat u wordt behandeld met [medicijn], een geneesmiddel dat de rijvaardigheid negatief beínvloedt.

Volgens de Regeling eisen geschiktheid 2000 (zie www.cbr.nl) kunnen wij u daarom geen Verklaring van geschiktheid afgeven.
Met een andere naam eronder. Ze hebben niet eens de moeite genomen die brief door te lezen lijkt het. Het was niet wat de postbeantwoorders wilden zien dus ze sturen maar gewoon een standaard template terug. :(

Stelletje pennenlikkers. Ongelofelijk.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

tdw schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:10:

[...]

Hierop een nette brief teruggestuurd waarop ik ze uitleg wat dat medicijn doet, welke consequenties dit heeft en wat er zou kunnen gebeuren als ik dat medicijn niet meer slik. Krijg ik een brief terug:

[...]

Met een andere naam eronder. Ze hebben niet eens de moeite genomen die brief door te lezen lijkt het. Het was niet wat de postbeantwoorders wilden zien dus ze sturen maar gewoon een standaard template terug. :(

Hoe weten ze dit? Heb je in het verleden zelf opgegeven dat je die pillen moet slikken?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Dennahz schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:16:
[...]

Hoe weten ze dit? Heb je in het verleden zelf opgegeven dat je die pillen moet slikken?
Ja, bij het invullen van de Eigen Verklaring heb ik 2x ja geantwoord, waarop ze een brief naar mn behandelend arts stuurde waarin ze om opheldering vroegen over wat er nou gebruikt werd. Als ik nou 'ns overal nee had ingevuld was niemand er ooit achter gekomen dat het zo was waarschijnlijk. Maarja.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

tdw schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:25:
Als ik nou 'ns overal nee had ingevuld was niemand er ooit achter gekomen dat het zo was waarschijnlijk. Maarja.
Als ze daar ooit achter komen ben je direct je rijbewijs kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Erkens schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:26:
[...]

Als ze daar ooit achter komen ben je direct je rijbewijs kwijt ;)
Half nederland gebruikt die pillen zonder dit aan het cbr te melden ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Idd. Je krijgt er toch alleen maar gezeik van. Uiteindelijk kan jij (in samenspraak met je arts) het beste bepalen wanneer je weer tot rijden in staat bent. Als je overdag geen bijwerkingen hebt van die pillen is er geen vuiltje aan de lucht.

Als je je rijbewijs al zou hebben gehad zou het CBR er ook niet van weten.... :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Dennahz schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:49:
Als je overdag geen bijwerkingen hebt van die pillen is er geen vuiltje aan de lucht.
Heb ik ook niet, maar wat ik (of mijn arts) zegt boeit ze blijkbaar vrij weinig.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Laatst online: 15:06
* dev10 meldt zich ook maar eens.

Ergens in juni begonnen met lessen en meestal 1 keer in de week gelest. Laatste paar weken naar de TTT toe wat meer gelest en TTT in een keer gehaald. Volgende week vrijdag mag ik afrijden en volgens m'n instructeur moet het geen probleem zijn als ik rijd zoals ik vanmorgen reed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

MarcoC schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:39:
[...]
Dan kwam je blijkbaar besluitvaardig over: of doorrijden of stoppen. Je hebt van die mensen die dan half op het kruispunt stoppen waardoor niemand er wat aan heeft :P . Gefeliciteerd verder :) .
Zoals ik m'n 2e keer deed. Maar 3 keer is scheepsrecht dus heb em afgelopen woensdag gehaald :Y)
tdw schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:10:

[...]

[...]

Ik heb ADHD dus ik gebruik Ritalin, voor het leren enzo. Maar dus ook voor het rijden, zonder ritalin ga ik domme foutjes maken.. Heb een paar keer gelest zonder ritalin en toen ging het niet zo goed. Maar misschien dat ik na enige jaren ervaring zonder kan.. Maar denk dat ik altijd blijf gebruiken, is veiliger :)

Heb dus op die verklaring overal Nee op geantwoord, moest ook van m'n ouders. Heb weleens gelezen van een jongen die aangaf dat hij ritalin gebruikte. Moest een verklaring van een psycholoog hebben, een verklaring van die hebben, toen moest hij zus doen en zo doen.. Mij niet gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb ook licht ADHD, ook Ritalin gehad. Na 5 jaar (11e tot mn 16e) afgebouwd en gestopt, nooit enig probleem mee gehad :) Nu al 7jr medicatievrij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlotterPower

FlotterPower

Boxy Brown

Raynman schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:53:
[...]
Logischerwijs alleen als je (en/of de rijschool) een e-mailadres hebt opgegeven bij de aanvraag van het examen. Probleem met die uitslagformulieren per mail was wel dat ze uuencoded waren en dat slikken veel MUA's niet, waardoor je dus overal topics ziet met klachten over beschadigde of niet te openen PDF-bestanden.

Gefeliciteerd trouwens.
Je moet tegenwoordig rijexamens aanvragen via je DigiD, ze hebben dus wel mijn email adres. Ik heb destijds ook netjes een bevestiging op mijn email gekregen dat het examen aangevraagd was.
Dat (het niet hebben van mijn email adres) kan de reden dus niet zijn.

Het maakt me trouwens niet zo veel uit hoor, mailtje of niet, mijn rijbewijs mag ik woensdag ophalen. :D
Bedankt. ;)
MarcoC schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:39:
[...]
Ja je moet wel voor je keuzes (in het verkeer gaan) als je tijdens het manouvreren gaat twijfelen of andere dingen gaat doen ben je niet lekker bezig en voor iedereen een gevaar. Bedankt. :)

Gek idee eigenlijk, dat je nu 'gewoon' mag autorijden. Zonder instructeur of examinator erbij.
Hebben meer mensen dat gehad, in die periode tussen slagen en je rbw daadwerkelijk ophalen?
Ik ga er namelijk vanuit dat dat gevoel heel snel weggaat wanneer je zelf begint te rijden. Nu voelt het in ieder geval nog gek.
Val elke avond in slaap bij de gedachte dat ik binnenkort lekker zelf mag rijden, voel me net een klein jongetje. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Went vrij snel hoor :) Zometeen mag je (mits je je aan de regels houd natuurlijk ;)) gewoon rijden zoals jij zelf wil. Relaxt met 1 handje aan het stuur, niet continue iemand naast je die mekkert en commentaar levert... Ik was er binnen 2min aan gewend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Destruction schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:07:
Went vrij snel hoor :) Zometeen mag je (mits je je aan de regels houd natuurlijk ;)) gewoon rijden zoals jij zelf wil. Relaxt met 1 handje aan het stuur, niet continue iemand naast je die mekkert en commentaar levert... Ik was er binnen 2min aan gewend :+
Ik heb nog steeds een moeder die mekkert dat ik niet mag rijden met 1 hand.... :/ dus die mensen om je heen die commentaar leveren blijf je houden.

Maar mijn rijstijl is wel ontzettend veranderd. Ik weet in ieder geval wel dat ik niet meer ga slagen als ik nu weer examen moet doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat rijden met 1 handje, ik moest me er tijdens mijn examen me echt elke seconden aan herrineren om echt met 2 handen te rijden.... Inmiddels doe ik dat dus echt totaal niet meer. Erg slecht maarja :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Destruction schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:07:
2 min, zo lang? :o

Echt voordat ik de straat uit was reed ik al met 1 hand en andere op de pook (met gebrek aan middensteun), hoewel ik met parkeren en stadsverkeer toch nog wel eens 2 handen aan het stuur wil doen, maar dat word ook steeds minder. Ik begin ook al steeds vaker te parkeren met 1 hand. :+
Atlas schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:19:
Dat rijden met 1 handje, ik moest me er tijdens mijn examen me echt elke seconden aan herrineren om echt met 2 handen te rijden.... Inmiddels doe ik dat dus echt totaal niet meer. Erg slecht maarja :P
Daarvoor is er stuurbekrachtiging uitgevonden. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Atlas schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:19:
Over het algemeen rijd ik ook met 1 hand aan het stuur. Soms, als ik wat harder door een bocht/over een rotonde wil, houd ik wel 2 handen aan het stuur. Grappig btw, als ik vlak voor een bocht mn rechterhand richting het stuur beweeg en hem dus op 14.45 vast houd, roepen vrienden (en gf :+) soms al "Gaan we weer hoor..." :P
Mja, zoiets :+ Al moest ik niet zozeer wennen aan het feit dat ik alleen in een auto zat (dat had ik daarvoor ook wel ''s gedaan. Onverantwoord, niet trots op maar het was zo :X). Meer het feit dat het nu ook mocht was even wennen ;)
Echt voordat ik de straat uit was reed ik al met 1 hand en andere op de pook (met gebrek aan middensteun), hoewel ik met parkeren en stadsverkeer toch nog wel eens 2 handen aan het stuur wil doen, maar dat word ook steeds minder. Ik begin ook al steeds vaker te parkeren met 1 hand. :+
Parkeren heb ik altijd al met 1 hand gedaan. Somehow zit die 2e hand altijd in de weg :P Die hoort gewoon in de buurt van de pook te zijn imo :+
Daarvoor is er stuurbekrachtiging uitgevonden. :Y)
Zonder wil het in de meeste auto's ook wel.. ;) In mn ex-205 ('85-er 1.1, met 4bak en handchoke 8)) reed ik ook met 1 hand :+
Touchdomex schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:15:
Ik heb nog steeds een moeder die mekkert dat ik niet mag rijden met 1 hand.... :/ dus die mensen om je heen die commentaar leveren blijf je houden.
Deden mijn ouders in het begin ook wel. Meer in de zin van "Zo reed je broer in het begin ook, nu niet meer.. gaat wel over".. Verder hielden ze zich wijselijk stil. Ze hadden destijds zelf geen auto, en ik wel :+ Bij familiegelegenheden (noem een verjaardag van oma...) was voor hun de keus simpel: Meerijden en smoel houden of de trein :+
Maar mijn rijstijl is wel ontzettend veranderd. Ik weet in ieder geval wel dat ik niet meer ga slagen als ik nu weer examen moet doen >:)
Dat weet ik ook wel zeker ja :X Ik rijd nu al bijna 5jr rond, al minimaal 250k km achter de rug, geheel eigen rijstijl.. Ik verwacht niet dat er een examinator is die daar GEEN moeite mee heeft... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Sommige lichtere auto's met kleine smalle bandjes gaat nog wel, maar ik heb nog wel eens meet een R19 Phase 1 gereden zonder stuurbekrachtiging en die had ook 16 inch en 195 bandjes eronder liggen, en dát ging zwaar, moest je echt toch een lichte snelheid voor hebben wilde die draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sowieso moet je niet droogsturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Inderdaad, droogsturen is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destruction schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:10:
Dat weet ik ook wel zeker ja :X Ik rijd nu al bijna 5jr rond, al minimaal 250k km achter de rug, geheel eigen rijstijl.. Ik verwacht niet dat er een examinator is die daar GEEN moeite mee heeft... :+
Ik zit aan de 200k in iets meer dan 3 jaar, maar ik verwacht dat ik nog wel slaag als ik examen zou doen, ik denk alleen dat de snelheid wat te hoog zou zijn >:)

En inderdaad 2 handjes aan het stuur, ik doe het ook nooit, alleen als ik boven de 140 kom, sterke zijwind (zoals vandaag even) en als het erg nat is / sneeuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 12:14
Ik heb nu sinds augustus 2008 m'n rijbewijs en merk dat ik na 25000 km wel wat slordiger wordt en ongeduldig (vooral doordat ik nu elke dag hetzelfde stuk van mijn huis naar het station rijd - ik studeer en zit nog niet op kamers). Rijd altijd wel redelijk door maar wel met twee handjes aan het stuur! En bij regen of in de herfst/winter sowieso wat rustiger aan!

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Morgenochtend mijn 25ste les. Achteruit in parkeren staat op het programma. Vorige keer vooruit in parkeren gehad, daarvoor bochtje achteruit. Dus 1+1 = 2. Nog elf lesjes en dan zitten we halverwege februari wanneer ik kan afrijden. (1 per week, kerstvakantie in berekening meegenomen) Nu nog dat verrotte papiertje zien binnen te halen waar je 32,5 euro betaald om dit te lezen: "[naam] heeft vandaag op [datum] bij het CBR centrum te [plaats] theorie examen categorie B afgelegd met als resultaat: [fouten gevaarherkenning] [fouten verkeersinzicht e.d.]."

Tis net zoals de gemeente net zo'n wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend instelling. Geen concurrent waar je naar toe kunt. Walg van het feit dat dat stomme papiertje mij onderhand 129,80 euro zal kosten. Bij een proefwerk/eindexamen/tentamen krijg je tenminste meer dan zat de tijd om het juiste antwoord te geven. Maar bij zoiets als het theorie examen moet het binnen 10 seconden. En bij twijfel kost dat mij telkens dat dure certificaat. Bij een tentamen twijfel ik ook weleens tussen twee antwoorden in geval van multiplechoice maar dan kan ik altijd nog beide antwoorden langs gaan in alle rust om te checken welke nu echt goed is. Dat is nu net wat mij zo frustreert met het theorie examen. Komt door de stress omdat je daar zit in de wetenschap dat je maar een paar seconde hebt en dus wel moet antwoorden op tijd opdat je antwoord niet fout gerekend wordt.

Is voor mij precies de reden om een 4de keer te blijven uitstellen, want waarom zou het nu weleens goed gaan? Is en blijft hetzelfde stomme concept, beperkte tijd waarbinnen je moet antwoorden. Want daar heb ik moeite mee, niet met de vragen zelf. Maar dat ze jou lopen pushen van: antwoord want anders issie fout. Informeerde bij mijn instructeur over dat individueel theorie examen. Blijkt 3x een normaal theorie examen te kosten + enkel voor dyslecten/slecht horenden/e.d. waarbij je niet meer tijd krijgt dan bij een regulier examen. Heb ik dus ook niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Hoe leer je voor je theorie-examen? Ik heb het zelf 2x moeten doen (en 2x geslaagd, was een beetje langzaam met lessen en afrijden :P ), en de manier waarop ik heb heb gehaald is door gewoon net zo lang proefexamens te maken totdat je er misselijk van wordt. Niet 10, niet 20, maar 40 per dag, en dat een dag of 3 achter elkaar. Dan moet het echt wel lukken hoor.

Ik snap overigens wel heel goed dat het er niet makkelijker door wordt als het al de vierde keer is. Het enige wat ik je kan aanraden is je gezonde verstand te blijven gebruiken ;) .

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 17-11-2009 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
In het begin, dus voor mijn eerste poging ;) zat ik om de twee dagen net zoals jou enkel achter elkaar oefen examens lopen te maken. Maar daarna nog slechts zo nu en dan. Waarom? Omdat tijdens het maken van die oefenexamens ik telkens een beter resultaat kreeg dan op het echte theorie examen. Verder heb ik ook het idee dat juist de vragen die jij oefent nooit terug komen tijdens zo'n theorie examen. Al merk ik nu wel dat het theorie examen uit dezelfde soort vragen bestaat, in die zin van: tijdens de 4 keer heb ik een aantal vragen meerdere malen terug zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Das waar, maar als je bijna stilstaat en licht achterruit rolt (dus niet bv rollend met de koppeling) dan was het nog zwaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:55
Wat leuk om te lezen hoe mensen zitten te worstelen voor hun examens... :)

Ik zou zeggen, succes iedereen met lessen/afrijden/leren etc!

Zelf deed ik er 14 lessen over, 1x theorie en 1x praktijk. Totaal iets van € 800 ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlotterPower

FlotterPower

Boxy Brown

Wat rijdt benzine anders zeg! :D Wennen hoor. Dat alle knopjes e.d. op andere plekken zitten is ook niet handig. :P

Wel lekker alleen gereden, voor het eerst. Leuk, al is het niet echt perfect zo, regenachtig, windig en donker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ik weet m'n eerste 'solo'-ritje nog wel. Zou samen met een collega naar een nevenvestiging van onze firma gaan, en op de terugweg besloot hij ineens om de trein te nemen, dat was voor hem veel sneller om thuis te komen.

En toen mocht ik dus ineens Leeuwarden - Utrecht alleen doen voor het eerst :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Wel diesel, en dat was ook het enigste...

Van kantoor (Baarn), bij regen, in de vrijdagmiddag spits in het huurauto'tje naar huis (marum, 145km verderop)...
Mijn god... wat een trip.... 2 weken later naar Wenen gereden... Hadden expres hotel aan de ring.. Tomtom goed ingesteld... Heeft dat ding ons toch dwars door de binnenstad gestuurd. Over 400meter linksaf slaan (leuk, je zit op de meest rechter van de 4 banen :+ )

En nu, ruim een jaar later (en 70.000km verder) lach je erom.. Hoeveelheid km's die ik maak, nee, het went snel in zo'n korte tijd...

"Mekker, blaat"

Pagina: 1 ... 29 ... 37 Laatste