Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Wat is het verschil in die twee plaatjes, en wat klopt er niet volgens jou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:13

Matis

Rubber Rocket

Dat klopt toch (volgens mij ook twee keer hetzelfde).
Muthas schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:23:
Wat is het verschil in die twee plaatjes, en wat klopt er niet volgens jou dan?
:w

[ Voor 24% gewijzigd door Matis op 24-06-2009 20:25 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Wat snap je niet aan die vraag?

Het bord geeft aan dat je met een motorvoertuig mét aanhangwagen hier niet in mag.
Ze bedoelen met het eenrichtingsverkeer dat het wel mogelijk is dat vanaf de andere kant gewoon elk willekeurig voertuig kan komen (mits aan die kant ook geen speciaal bord staat)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Het klopt toch wat er staat? Verboden in te rijden met een aanhanger. Ik zie het verschil tussen de 2 plaatjes ook niet, maar je moet die borden van boven naar beneden lezen. Als eerste "Verboden in te rijden" en daarna "Met een aanhanger". Dus gewoon met de auto erin zou wel mogen.

edit: spuit11 ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Widow op 24-06-2009 20:26 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Lol, er is ook geen verschil tussen de twee afbeeldingen... Try to fix that..:D

edit:
Afin, hij is nu wel duidelijk. Op de één of andere manier hadden mijn ogen er uitgezonderd bij gezet. Deze onderstaande is wel leuk trouwens...
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/fk7c4m.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Tomfish op 24-06-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Zo had ik er ook een
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/bus.jpg
Omdat je op de foto niet ziet dat het knipperlicht knippert, moest ik er maar van uitgaan dat hij uitstond, en dus hoef ik hem geen voorrang te verlenen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:12

Destruction

(ex-)Automonteur

Ehm.. ja? :P

Ja theorievragen zijn vaag, ik heb er ook een paar gehad die voor geen meter klopten. Ik had een vraag fout, en bij motivatie stond dan juist waarom ik gelijk had :+

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
frickY schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:45:
Zo had ik er ook een
[afbeelding]
Omdat je op de foto niet ziet dat het knipperlicht knippert, moest ik er maar van uitgaan dat hij uitstond, en dus hoef ik hem geen voorrang te verlenen :?
Inderdaad, sommige zijn heel onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/4sdt14.jpg

Ook bij deze heb ik het idee dat ik vraag correct heb beantwoord. Het kan zijn dat ik er naast zit natuurlijk? Kan iemand hier opheldering over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:57
Antwoord B is een stopverbodsbord, dan mag je ook niet stilstaan om mensen te laten in/uitstappen of goederen uit te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Jorrit schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 20:12:
Antwoord B is een stopverbodsbord, dan mag je ook niet stilstaan om mensen te laten in/uitstappen of goederen uit te laden.
Bij bord E1 is het verboden te parkeren, bij bord E2 is het verboden stil te staan, maar dan houdt het automatisch toch ook in dat je niet mag parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Inderdaad.
Bij beide mag je niet parkeren. Bij E2 mag je niet eens stil staan om te laden/lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:13
[knip]

Edit: ik had eigenlijk alleen naar de reacties gekeken en nauwelijks naar het plaatje. @hieronder: Bedankt dat je me er op wijst. Lijkt mij dat er dan geen discussie over mogelijk is dat hij het goede antwoord had gekozen (hoewel je misschien een zeer beperkte definitie van 'verbod' kunt geven die voor veel mensen nog net acceptabel is, waardoor bord B afvalt, maar voor een gesloten vraag is dit gewoon niet geschikt).

[ Voor 111% gewijzigd door Raynman op 02-07-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 20:31
Nee, hij koos niet voor bord B, maar voor antwoord B: "Bij bord A en B."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een verbod op stil staan is géén verbod op parkeren!

Dat je logischerwijs kunt deduceren dat je er dan ook niet mag parkeren doet er niet toe.
Het zijn simpele vragen die simpele antwoorden vereisen, in het verkeer heb je ook niet de tijd om door te denken.

Stel:
Bord A: Woonerf
Bord B: 30 km zone
Bord C: Verboden in te rijden

Vraag: Bij welk bord of borden geldt een verbod op harder rijden dan 30 km/u?
A: Bord B
B: Bord A en B
C: Bord A, B en C

Wat zeg je dan? :)

@hieronder:
Anders lees je alles even. :')

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 26-06-2009 11:55 . Reden: Antwoord A aangepast, klopte niet. ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Joh, als je niet mag stilstaan, hoe kun je dan parkeren? :')

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:01:
Stel:
Bord A: Woonerf
Bord B: 30 km zone
Bord C: Verboden in te rijden

Vraag: Bij welk bord of borden geldt een verbod op harder rijden dan 30 km/u?
A: Bord A
B: Bord A en B
C: Bord A, B en C

Wat zeg je dan? :)
Bij Bord B. Want Woonerf = stapvoets = 15km/u. Daar geldt dus een verbod op harder rijden dan 15km/u. Verboden in te rijden is een antwoord dat er niets mee te maken heeft. 30km zone houdt in dat je niet harder als 30km/u mag. Dus ik zeg D: Bord B. Of heb ik het nu mis? Want volgens mij ontbreekt dus het antwoord in A t/m C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Joosie200 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:04:
Bij Bord B. Want Woonerf = stapvoets = 15km/u. Daar geldt dus een verbod op harder rijden dan 15km/u. Verboden in te rijden is een antwoord dat er niets mee te maken heeft. 30km zone houdt in dat je niet harder als 30km/u mag. Dus ik zeg D: Bord B. Of heb ik het nu mis? Want volgens mij ontbreekt dus het antwoord in A t/m C.
Vreselijke oeps. :$

Die is het inderdaad.
Ik probeerde een gelijk voorbeeld te maken.
Op een woonerf mag je ook geen 30, maar dat betekent nog niet dat het een verbod op harder dan 30 is.
Zo ook het verbod op stil staan, daar mag je dus óók niet parkeren, maar dat maakt het nog geen verbod op parkeren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Gonadan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:55:
[...]
Zo ook het verbod op stil staan, daar mag je dus óók niet parkeren, maar dat maakt het nog geen verbod op parkeren. :)
Het mag niet, maar het is niet verboden :? ( snap je redenatie wel, alleen vind ik dat beide antwoorden goed gerekend moeten worden )

* Tomfish heeft zijn theorieexamen wel gehaald though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtresis schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:55:
[afbeelding]

Ook bij deze heb ik het idee dat ik vraag correct heb beantwoord. Het kan zijn dat ik er naast zit natuurlijk? Kan iemand hier opheldering over geven?
B = een stopverbod aan beide kanten van de weg.

Na een goede 3 maand volkswagen te hebben gereden en vandaag een Seat leon, man wat een verheerlijking :Y)

ohw en heb mijn rijbewijs al bijna een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:02:
[...]

Na een goede 3 maand volkswagen te hebben gereden en vandaag een Seat leon, man wat een verheerlijking :Y)

En toen kwam je erachter dat het in feite gewoon dezelfde auto's zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:57

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:02:
[...]

Je theorie is blijkbaar al een beetje weggezakt ;). Bord B (E2) geldt alleen voor de zijde van de weg waar het geplaatst is.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:03:
[...]

En toen kwam je erachter dat het in feite gewoon dezelfde auto's zijn :+
Met een 2 liter motor ja :P en oneindig veel luxe waar mijn VW Golf niet aan tippen kan :+
RedFox schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:24:
[...]

Je theorie is blijkbaar al een beetje weggezakt ;). Bord B (E2) geldt alleen voor de zijde van de weg waar het geplaatst is.
Klopt. Het rare is is dat heel veel van je geleerde theorie ook wegzakt, naarmate je die situaties ook niet treft. Heel veel wat in het theorieboek staat kom je dagelijks ook niet echt tegen. Theorie & praktijk zijn echt 2 heel verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

RedFox schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:24:
Inderdaad, dat van beide kanten is een hardnekkig broodje aap. ;)
Vaak wordt hij ook gezien als parkeren verboden aan beide kanten.
Xtresis schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:17:
Het mag niet, maar het is niet verboden :? ( snap je redenatie wel, alleen vind ik dat beide antwoorden goed gerekend moeten worden )

* Gonadan heeft zijn theorieexamen wel gehaald though
Het mag niet, en het is wél verboden.
Het is echter niet een direct verbod erop.
Ik begrijp dat het lastig is, maar je denkt door. Je moet niet associëren bij de theorie, dat gaat fout.
Bekijk mijn snelheidsvoorbeeld.
Je hebt een direct verbod op harder dan 30.
En je hebt een woonerf, dat is indirect een verbod op harder dan 15 (via jurisprudentie) en dus dubbel indirect een verbod op harder dan 30.
Een direct verbod op harder dan 30 is het echter niet, en dat is wel letterlijk de vraag.

Zelfde met het verbod op stilstaan.
Parkeren mag er ook niet omdat je er al niet eens stil mag staan, maar een direct verbod op parkeren is het niet. Indirect wel, maar dat is niet de letterlijke vraag.
Als je dat goed gaat rekenen worden vragen opengesteld voor interpretatie, dan is het eind zoek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Afgelopen vrijdag me rijbewijs aangevraagd, hopelijk zijn ze een beetje snel bij de gemeente ( :') )
en gaat het wat vlugger dan wat de mevrouw zei, vrijdag, maar je kan ook donderdag proberen :/

liever woensdag :+ ,

Tevens zijn me benen nog ( steeds ) te lang voor me mams seat arosa, vrij hatelijk.
On top of that gaan me ouders 3 weken op vakantie met de leasebak, nu kan ik niet lekker cruisen :(

* thijszor gaat andere opties onderzoeken, iets met een zaag en kortere benen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 11:35
ik vroeg hem maandag aan, en kon hem donderdag afhalen :) Hij ligt er al vanaf de volgende dag, alleen ze zeggen het niet. Dus gewoon even bellen en vragen of je hem al mag halen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Dadelijk mijn examen.

Ben wel een beetje zenuwachtig nu. Ik vindt het zo jammer dat het examen ook verpest kan worden door anderen, maak ik toch veel liever op school een tentame...

De vrijstelling heb ik al binnen dus dat wordt geen probleem. Jammer genoeg heb ik wel alle voorgaande "proeftoetsen" met een ingreep afgerond :X (en dan serieus in de laatste bocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Laatst online: 19-03 21:48
Lol ja hoor,

vrijdag aangevraagd. denk ook, zal toch niet zo lang duren.
ff gebeld, en hij ligt al klaar :D !

Vanmiddag ophalen, vanavond rijden i hope :D :D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Gisteren mijn eerste rijles gehad :) Was erg wennen met schakelen en remmen, maar aan het einde van de les (na 1.5 uur) toch redelijk onder de knie. De instructeur heeft mij 1x in een bocht geholpen met terug schakelen van 4 naar 2 (ondertussen remmen). Verder alles zelf gedaan. Hij is maar 3x afgeslagen (niet eens de eerste keer). Volgende week voor de 2e les! Ben verslaafd nu :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

IJnte schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:07:
Gisteren mijn eerste rijles gehad :) Was erg wennen met schakelen en remmen, maar aan het einde van de les (na 1.5 uur) toch redelijk onder de knie. De instructeur heeft mij 1x in een bocht geholpen met terug schakelen van 4 naar 2 (ondertussen remmen). Verder alles zelf gedaan. Hij is maar 3x afgeslagen (niet eens de eerste keer). Volgende week voor de 2e les! Ben verslaafd nu :)
Reken er maar op dat je instructeur echt wel met de pedalen heeft lopen spelen hoor. Eerste paar lessen merk je daar niets van omdat het gewoon nodig is. Naarmate je echt zelf kan rijden is zijn pedaal intrap gedoe irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Nope, hij zat met zijn voeten voor de pedalen, en je merkt het natuurlijk wel als de instructeur iets met je pedalen doet natuurlijk. Ook heeft ie achteraf gezegd, dat ie me maar 1x geholpen heeft.. Neem aan dat ik dat wel kan geloven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik weet niet, mijn instructeur vertelde mij op het eind dat ik in het begin te voorzichtig was met gas en dat hij soms wel een beetje bijgas gaf. Zeker in de periode dat je ook nog moet schakelen en leren kijken heb ik daar zelfs niet van gemerkt (hell constant spiegelen, schakelen, bedenken of je niet te hard/zacht rijd en bedenken hoe je moet rijden als hij zegt "links, dan recht").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het stukje "kijken" had ik gisteren nog niet. Het ging gewoon puur om het schakelen, remmen, en gasgeven en sturen natuurlijk :) Hij keek naar de gevaarlijke situaties (zoals hij dat altijd zal doen), maar verwachte dat dit keer nog niet van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:53

Nebula M31

prutser op microschaal

Moet het hier toch even melden... Na 100 lessen van 60 min. nu mijn praktijkexamen B gehaald, nadat ik de eerste keer gezakt was. Dus voor iedereen die veel meer lessen dan standaard nodig heeft, wanhoop niet!

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Nebula M31 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:31:
Moet het hier toch even melden... Na 100 lessen van 60 min. nu mijn praktijkexamen B gehaald, nadat ik de eerste keer gezakt was. Dus voor iedereen die veel meer lessen dan standaard nodig heeft, wanhoop niet!
Niet dat er een reden voor hoeft te zijn. Maar was er een reden voor zoveel lessen en dan maar 2 examens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

* lasharor heeft zijn rijbewijs net gehaald :D

Was wel een heel makkelijk examen, ben nog niet eens de stad ingeweest...

Maarja * lasharor is happy! :D :)

[ Voor 4% gewijzigd door lasharor op 30-06-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:13

Matis

Rubber Rocket

Oh, spannend ik moet morgen op voor mijn praktijkexamen Motor (rijbewijs A dus :) ). Onder normale omstandigheden zal ik wel slagen, maar er zijn een hoop kl**tzakken op de weg.

* Matis is toch wel een klein beetje zenuwachtig

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula M31
  • Laatst online: 07:53

Nebula M31

prutser op microschaal

swtimmer schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:39:
[...]

Niet dat er een reden voor hoeft te zijn. Maar was er een reden voor zoveel lessen en dan maar 2 examens?
De eerste rij-instructeur die ik had, heeft mij slecht les gegeven en mijn zelfvertrouwen in de auto ondermijnd. Dit realiseerde ik eigenlijk pas toen ik al 60 lessen had gereden. Op den duur denk je gewoon dat je het niet kunt terwijl eigenlijk die kerel mij dat gevoel gaf. Toen ben ik geswitched en heb ik pas leren autorijden en ook weer het zelfvertrouwen teruggekregen. Tijdens deze laatste 40 lessen ben ik dus een keer gezakt en 1.5 maand later geslaagd.

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nebula M31 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:31:
[...]

De eerste rij-instructeur die ik had, heeft mij slecht les gegeven en mijn zelfvertrouwen in de auto ondermijnd. Dit realiseerde ik eigenlijk pas toen ik al 60 lessen had gereden. Op den duur denk je gewoon dat je het niet kunt terwijl eigenlijk die kerel mij dat gevoel gaf. Toen ben ik geswitched en heb ik pas leren autorijden en ook weer het zelfvertrouwen teruggekregen. Tijdens deze laatste 40 lessen ben ik dus een keer gezakt en 1.5 maand later geslaagd.
Dat had ik dus ook min of meer, niet zo extreem als jij, maar wel een beetje. Ik heb mijn eerste paar lessen op de simulator gehad van een docent die niet uit de regio kwam. Die heeft mijn zelf vertrouwen echt een hele zware deuk gegeven. Daarna ben ik in de auto gestapt met een veel oudere docent die echt super leuk kon vertellen, droge humor had en mij niet op mijn vingers tikte en afblafte, maar mij een parkeer plekje liet opzoeken en dan namen we samen rustig de situatie door met alle opties en waarom ik iets verkeerd deed, niet dát ik iets verkeerd en "ga maar door".

Ja, ik kan me er zeker iets bij voorstellen. Ik heb dit zelf dus ook "overwonnen" (daarnaast vind ik auto rijden nog steeds niet echt leuk, het is meer noodzaak voor mij).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rijinstructeurs zijn vaak wel brompotten hoor. Vooral al ze 6 dagen in de week op de weg zitten. Ze zien nieuwe leerlingen komen en gaan, en herhalen vaak dezelfde dingen. Dat een instructeur op de verkeerde manier met je bezig is is het tijd om een andere instructeur of zelfs rijschool te zoeken, want beter wordt het echt niet. Ik heb dit zelf ook gehad, en ben later met een andere instructeur in zee gegaan waardoor het wel beter ging.

Ik heb straks mn rijbewijs al bijna een jaar en ruim 6k er al op zitten. Je komt nog zoveel dingen tegen na het rijden, en je gaat je echtwel druk maken om de fouten van een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendulum
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 08:44
Ah! Theorie gehaald, TTT ging ook goed, paar kleine puntjes die ik in de lessen daarna weggepoetst heb. Tijdens de TTT gooide iemand zijn deur open terwijl ik er langs reed.. ging maar net goed!
Morgen praktijkexamen, maar die ga ik gewoon halen als ik rij zoals tijdens de lessen :)

Overigens 11 dagen cursus, bevalt tot nu toe erg goed. Twee verschillende instructeurs, waarvan een echt streng en laat me ook lastige dingen doen, terwijl de ander juist relaxt is en mij gewoon veel laat rijden :p

[ Voor 27% gewijzigd door Pendulum op 01-07-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:46

Sorcerer8472

Mens sana?

Gonadan schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:01:
Een verbod op stil staan is géén verbod op parkeren!

Dat je logischerwijs kunt deduceren dat je er dan ook niet mag parkeren doet er niet toe.
En dat is gelijk hét debiele aan dit soort tests. De vraag is waar een parkeerverbod geldt. Het antwoord is bij beide (impliciet).

Een intelligent iemand zal sneller geneigd zijn om B te zeggen dan A te zeggen, en terecht ook. Zoiets deduceer je niet, zoiets weet je gewoon meteen als je het ziet; daar hoef je geen deductieslag voor te doen. Ik snap de redenering ook niet om het fout te tellen, immers als je onderweg bent dan mag je ook niet parkeren bij dat bord, noch harder rijden dan 30 in een woonerf. Immers, als je een bekeuring krijgt bij stilstaan bij zo'n bord dan staat erop dat je ongeoorloofd ergens hebt geparkeerd, niet dat je stil hebt gestaan! Als de vraagstelling nou wat duidelijker was zodat je het niet fout kon beantwoorden... maarja, dan begrijpt de helft van de exaministen het weer niet meer :{

Het is als je theorie-examen gaat doen echt kut om telkens te moeten bedenken hoe domme mensen een vraag zouden beantwoorden... maargoed, wil je examen doen dan moet je wel. Ik weet nog dat toen ik theorieexamen deed (iets van 6 jaar geleden alweer, inmiddels iets van 100k km verder) ... er zat toen een kansloos clubje wat het examen al 5x ofzo eerder had gedaan.

Zijn er echt mensen die invullen dat je je alcoholpromillage sneller omlaag kunt halen met een kopje koffie?

spoiler:
Ik wilde nog posten dat het wel zo is dat je promillage ietsjes sneller daalt als je caffeïnehoudende koffie drinkt, omdat het je metabolisme versnelt, hoewel het verschil met 'normaal afbreken' maar minimaal is, maar dan zou hier een hele horde moraalridders in actie komen, dus dit heb ik bij dezen niet gezegd :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendulum
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 08:44
Yey, gelijk de eerste keer gehaald :D En dat in 11 dagen.. lol

Examinator happy, instucteur happy, ik happy :)

[ Voor 12% gewijzigd door Pendulum op 02-07-2009 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sorcerer8472 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:58:
En dat is gelijk hét debiele aan dit soort tests. De vraag is waar een parkeerverbod geldt. Het antwoord is bij beide (impliciet).

Een intelligent iemand zal sneller geneigd zijn om B te zeggen dan A te zeggen, en terecht ook. Zoiets deduceer je niet, zoiets weet je gewoon meteen als je het ziet; daar hoef je geen deductieslag voor te doen. Ik snap de redenering ook niet om het fout te tellen, immers als je onderweg bent dan mag je ook niet parkeren bij dat bord, noch harder rijden dan 30 in een woonerf. Immers, als je een bekeuring krijgt bij stilstaan bij zo'n bord dan staat erop dat je ongeoorloofd ergens hebt geparkeerd, niet dat je stil hebt gestaan! Als de vraagstelling nou wat duidelijker was zodat je het niet fout kon beantwoorden... maarja, dan begrijpt de helft van de exaministen het weer niet meer :{

Het is als je theorie-examen gaat doen echt kut om telkens te moeten bedenken hoe domme mensen een vraag zouden beantwoorden... maargoed, wil je examen doen dan moet je wel. Ik weet nog dat toen ik theorieexamen deed (iets van 6 jaar geleden alweer, inmiddels iets van 100k km verder) ... er zat toen een kansloos clubje wat het examen al 5x ofzo eerder had gedaan.
Iets minder arrogant zou je sieren.
Je kunt het ook andersom stellen, mensen die nodeloos doordenken hebben problemen met de vragen. Mensen die de vraag gewoon letterlijk nemen niet.
Je kunt er lang en kort over discussiëren of deze vraagstelling goed of niet goed is, zelf vind ik hem ongelukkig gekozen en veroorzaakt het verwarring.
Over het antwoord kan je echter niet discussiëren, dat moet je letterlijk nemen en er is dus maar één optie.
Als je dat niet kunt inzien moeten we misschien maar eens herdefiniëren wie er nu 'dom' is.
Zijn er echt mensen die invullen dat je je alcoholpromillage sneller omlaag kunt halen met een kopje koffie?

spoiler:
Ik wilde nog posten dat het wel zo is dat je promillage ietsjes sneller daalt als je caffeïnehoudende koffie drinkt, omdat het je metabolisme versnelt, hoewel het verschil met 'normaal afbreken' maar minimaal is, maar dan zou hier een hele horde moraalridders in actie komen, dus dit heb ik bij dezen niet gezegd :+
Dan zou je ook niet moeten gaan slapen, toch heeft iedereen het gevoel dat slapen helpt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 15-09 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Je kunt het ook andersom stellen, mensen die nodeloos doordenken hebben problemen met de vragen. Mensen die de vraag gewoon letterlijk nemen niet.
Tja, je moet niet altijd alles letterlijk nemen he. Sowieso denk ik dat 'wij' hier op Tweakers meer nadenken over zaken dan de gemiddelde mens. (klinkt arrogant, maar je begrijpt wel wat ik bedoel :p).

Voor ons moet iets gewoon logisch zijn en kloppen. Niet gewoon een antwoord accepteren, maar altijd afvragen waarom iets zo is, is toch niet dom?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 12:27
Zojuist geslaagd voor het bus praktijkexamen D!

Na mijn eerste mislukte poging op 19/05 is dit werkelijk een pak van mijn hart :*). Alledrie de theorie-examens waren al binnen evenals de praktische toets en de toets besloten terrein, dus vanaf vandaag mag ik mijzelf offcieel buschauffeur noemen. En dat terwijl ik nog beginnend bestuurder ben (3 jaar geleden heb ik B gehaald).

Het examen:
Het begon om 14.45, eerst beetje rustig op gang gekomen op de provinciale wegen, daarna het centrum in waar de examinator me zeker niet heeft bespaard qua onoverzichtelijke kruispunten en drukke fietspaden. Alles liep lekker en op een gegeven moment reden we in een straat en zei de examinator "We zijn zogenaamd verkeerd gereden, zoek maar een manier zodat we weer met de neus de andere kant op staan." Hier ging het vorige keer mis omdat ik te laat instuurde, deze keer links langs de kant gezet en achteruit de bocht om waarbij nog een paar auto's het geduld niet konden opbrengen om even te wachten, enfin gewoon rustig gebleven en afgemaakt. Toen mocht ik zelf terug rijden naar de rijschool waarbij we onderweg nog langs een halte gestopt zijn, geen probleem 8) Aangekomen op de rijschool was de parkeerplek van de bus bezet dus achteruit het gras in kunnen zetten, ook geen probleem. De uitslag was dus positief, met de complimenten dat ik alles zo rustig en vloeiend deed, "Zo blijven rijden!" :P

Succes iedereen en denk niet dat je als beginner per definitie een slechte bestuurder bent, zoals je ziet is het mogelijk om met slechts 3 jaar rij-ervaring een groot rijbewijs te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
En weer een bijzondere manoeuvre verder: 3 maal steken. Halve draai ook weer geoefend deze les. Beide horen toch uiteindelijk bij de keeropdracht? En dat je dan zelf mag beslissen of je dat doet d.m.v. halve draai of 3 maal steken niet? Dan weet ik iig wel waar mijn voorkeur naar uit gaat, halve draai. Hangt natuurlijk ook van de auto af, want eentje met een grote draaicirkel, daarbij wil je ze allebei liever niet doen. Weet nog wel dat mijn pa zo vaak zei dat de Discovery van hem niet geschikt was daarvoor. Al helemaal niet met trailer/aanhangwagen erachter.

Zo'n golfje heeft daarentegen een kortere draaicirkel. Dus dat wil wel met 1 van beide altijd lukken me dunkt. Verder was het me weer een rit zeg. Reed ong. 50km/u terwijl ik een verkeerslicht naderde die op groen voor rechts afslaand verkeer stond. We moesten naar rechts, dus ik naar de rechter rijbaan mijn weg vervolgen tot aan de bocht van 90 graden zo goed als. Bochten neem je in zijn 2, dus ik schakel terug voor de bocht. Komt mijn intructrice meteen met commentaar: waarom schakelde je terug naar zijn 2? Ik: "omdat je bochten in zijn 2 neemt" Zij: "Om de 2de versnelling te gebruiken, moet je hoe hard rijden?" Ik: "30km/u?" (heb ik niet onthouden) Zij: " :/ " Ik: "Ehm... 20km/u? :+ " Zij: Naar zijn 2 bij 20km/u, naar zijn 3 bij 30km/u" "Dus waarom had je eerst moeten remmen voordat je ging schakelen?" Ik: "Om snelheid te verminderen :Y) " Zij: "Juist! Niet dat de auto het niet kan hebben hoor... ;) " 8)7 Waar zeur je dan toch over?! Op sommige momenten denk ik dat echt.

Om maar meteen de vraag te stellen: ze laten je toch mag ik hopen niet zakken omdat je verkeerd terugschakeld? Als in: wel terugschakelen voor de bocht, maar dus niet rem gebruiken om snelheid te verminderen maar gas los. Moet toch ook mijn eigen rijstijl aanleren en als de auto het gewoon aan kan, dan schakel ik gewoon terug zonder te remmen. Mijn keus, iemand anders doet het weer op zijn/haar manier denk ik dan altijd. Alsof iedereen precies op dezelfde manier auto rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Joosie200 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 18:17:
En weer een bijzondere manoeuvre verder: 3 maal steken. Halve draai ook weer geoefend deze les. Beide horen toch uiteindelijk bij de keeropdracht? En dat je dan zelf mag beslissen of je dat doet d.m.v. halve draai of 3 maal steken niet? Dan weet ik iig wel waar mijn voorkeur naar uit gaat, halve draai. Hangt natuurlijk ook van de auto af, want eentje met een grote draaicirkel, daarbij wil je ze allebei liever niet doen. Weet nog wel dat mijn pa zo vaak zei dat de Discovery van hem niet geschikt was daarvoor. Al helemaal niet met trailer/aanhangwagen erachter.

Zo'n golfje heeft daarentegen een kortere draaicirkel. Dus dat wil wel met 1 van beide altijd lukken me dunkt. Verder was het me weer een rit zeg. Reed ong. 50km/u terwijl ik een verkeerslicht naderde die op groen voor rechts afslaand verkeer stond. We moesten naar rechts, dus ik naar de rechter rijbaan mijn weg vervolgen tot aan de bocht van 90 graden zo goed als. Bochten neem je in zijn 2, dus ik schakel terug voor de bocht. Komt mijn intructrice meteen met commentaar: waarom schakelde je terug naar zijn 2? Ik: "omdat je bochten in zijn 2 neemt" Zij: "Om de 2de versnelling te gebruiken, moet je hoe hard rijden?" Ik: "30km/u?" (heb ik niet onthouden) Zij: " :/ " Ik: "Ehm... 20km/u? :+ " Zij: Naar zijn 2 bij 20km/u, naar zijn 3 bij 30km/u" "Dus waarom had je eerst moeten remmen voordat je ging schakelen?" Ik: "Om snelheid te verminderen :Y) " Zij: "Juist! Niet dat de auto het niet kan hebben hoor... ;) " 8)7 Waar zeur je dan toch over?! Op sommige momenten denk ik dat echt.

Om maar meteen de vraag te stellen: ze laten je toch mag ik hopen niet zakken omdat je verkeerd terugschakeld? Als in: wel terugschakelen voor de bocht, maar dus niet rem gebruiken om snelheid te verminderen maar gas los. Moet toch ook mijn eigen rijstijl aanleren en als de auto het gewoon aan kan, dan schakel ik gewoon terug zonder te remmen. Mijn keus, iemand anders doet het weer op zijn/haar manier denk ik dan altijd. Alsof iedereen precies op dezelfde manier auto rijd.
Je moet zelf kunnen beoordelen of je een bocht neemt in de 2de of 3de versnelling, zolang je de koppeling voor de bocht los hebt is dat verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 23:12
Precies, als je het schakelen maar voor de bocht achter de rug hebt, dus koppeling weer op laten komen voordat je de bocht in stuurt.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 11:30
soganta schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 18:17:
Zojuist geslaagd voor het bus praktijkexamen D!
*knip
I hate to say I told you so ;)

Maar, gefeliciteerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik deed het met examen ook soms in de bocht hoor :p

nu nog wel, maar das meestal als ik aan het trappen ben.
dan gaat die leuk glijden in de bocht :>

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

MexxT schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:02:
ik deed het met examen ook soms in de bocht hoor :p

nu nog wel, maar das meestal als ik aan het trappen ben.
dan gaat die leuk glijden in de bocht :>
Achja, zo kan je elke rit een avontuur maken :P

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dennahz schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 12:20:
Tja, je moet niet altijd alles letterlijk nemen he. Sowieso denk ik dat 'wij' hier op Tweakers meer nadenken over zaken dan de gemiddelde mens. (klinkt arrogant, maar je begrijpt wel wat ik bedoel :p).
Dat zou goed kunnen, aan de andere kant zou je van bijvoorbeeld een IT'er verwachten dat hij dingen letterlijk neemt. Er zijn dan geen nuances, als je het net even anders doet werkt het gewoon niet.
Ik denk echter dat het wel mee valt met de gemiddelde 'slimmigheid' van GoT, door opleidings niveau misschien wel wat hoger dan gemiddeld maar daar wil ik geen uitspraken over doen. Dat zou precies de elitaire arrogantie weerspiegelen waar de fokkers zo'n hekel aan hebben. ;)
Voor ons moet iets gewoon logisch zijn en kloppen. Niet gewoon een antwoord accepteren, maar altijd afvragen waarom iets zo is, is toch niet dom?
Niet klakkeloos afvragen en door denken is absoluut niet dom.
Je moet mijn reactie wel wat in het perspectief plaatsen.
Een theorie-examen stelt vragen waarom maar één antwoord geaccepteerd wordt, dat is van tevoren bekend. Als je dan letterlijk en logisch nadenkt is het ook meestal duidelijk welk antwoord gekozen moet worden.
Om dan te stellen dat andere antwoorden ook mogelijk zijn als je 'slim' bent is op z'n minst apart.
Als je dan ook nog stelt dat de theorie-examens daarom achterlijk zijn en dat 'wij slimmen' benadeeld worden omdat het examen voor de 'dommen' geschikt gemaakt is vind ik dat ronduit kansloos.
Daar reageerde ik op. Ik neem ook weinig klakkeloos aan, maar dat was niet de discussie, we gaan veel te veel off-topic. ;)
lasharor schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:06:
Je moet zelf kunnen beoordelen of je een bocht neemt in de 2de of 3de versnelling, zolang je de koppeling voor de bocht los hebt is dat verder geen probleem.
Klopt, maar in het begin is dat best lastig.
Aan de ene kant vertellen ze je van die ezelsbruggetjes zoals 2=20 en 3=30, maar dat is puur omdat je het nog niet zelf kunt inschatten.
Voor mijn gevoel gaf dat altijd tegenstrijdige instructies. Continu werden instructies vervangen door iets aangepaste waarbij meer inzicht vereist werd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik had gister mijn intest bij de ANWB, en daar kwam uit dat ik pakket E nodig had (30 lessen). Die pakketten gaan tegenwoordig tot i, maar toch heb ik er niet helemaal een lekker gevoel over.

Mijn moeder heeft me leren rijden in een Daihatsu Feroza (een benzine-jeepje), toen ik 12 was. Na die tijd heb ik eens in de zoveel tijd een stukje gereden, met als gevolg dat ik nu een vrij goeie chauffeur ben. Natuurlijk reed ik alleen als er weinig verkeer enzo was, bijvoorbeeld op paadjes rond maïsvelden ofzo, maar daar ben ik eergister ook vanaf gestapt. Toen gewoon tussen het verkeer, op een 80km weg en later midden door het stadscentrum. In totaal toch zo'n 20 km. Mams vond dat ik het goed deed en had vrij weinig op te merken. 's Avonds ook nog 10 km in het donker naar huis gereden, wederom zonder problemen.
Laatst op vakantie nog met een aanhanger rondgereden. Helling op, helling af, achteruit inparkeren, de combinatie omdraaien met beperkte ruimte, optrekken op een helling. Allemaal foutloos. :/

Gister die intest, op advies van mam gezegd dat ik 'sporadisch rijd' bij de intest. Eerste computeronderdeel had een vragenlijstje over wat er op en om je dashboard zit zeg maar. Alles in 1 keer goed, scheen redelijk bijzonder te zijn.
Toen simulator gereden. Prima, de computer legde me uit hoe ik moest schakelen, wat ik moest doen als ik de auto wou starten etc etc. Daarna gereden in die simulator over een of ander standaard-polderweggetje, en dan in de berm stoppen. Dit alles zonder problemen, ik heb de afgelopen jaren nooit meer een auto laten afslaan en dat gebeurde ook hier niet.
Enige 'opmerkelijke' moment: Ik moest parkeren achter een andere auto van de computer, dus ik keurig bumper-aan-bumper. Zegt hij: 'Rij nu maar weer door'. Ik: ' :? ' Dus ik rij weg, natuurlijk leid dat tot een botsing (computer had niet gezegd dat ik achteruit mocht, dus dat deed ik ook keurig niet). 8)7

Tweede deel ging ongeveer hetzelfde, alleen mocht ik dan nog naar z'n 3 schakelen.
Toen ging ik in gesprek met een vrouw, toen ik vroeg wat ik fout had gedaan liet ze even die prints zien van de simulator. Regelmatig 'vergeten' mijn knipperlicht uit te zetten, terwijl ik in feite wachtte tot de computerstem zei dat ik hem uit moest doen. En 27 keer consequent gas bij gegeven tijdens het schakelen, terwijl ik vanochtend in het Praktijkboek Rijbewijs B lees dat dat móet (en het rijd IRL gewoon lekkerder) :z
Kennissen van ons hebben hun 2 zoons allebei de intest laten doen, hadden allebei nog niet zo vaak gereden, en haalden pakket B en D. Ze verwachtten eigenlijk dat ik wel A zou halen.
De mevrouw had het erover dat het in de test vooral ging over hoe snel je iets oppikte. Prima, maar ik start in september met een universitaire studie technische natuurkunde, dus ik mag toch verwachten dat dat wel goed zit. Evenals mijn rijkwaliteiten.
Ik verwacht dus eigenlijk dat ik beter kan.

Tot zover even mijn afreageer-deel. Ik wil graag van jullie weten wat ik moet doen:
Accepteren? Nieuwe intest? Andere rijschool? Ik zou zo graag die 10-daagse rijopleiding volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sowieso geen ANWB. :+

Verder accepteren, zelf rijden doet meer fout dan goed.
En je school heeft geen ene reet te maken met hoe snel je het oppakt met lessen, in tegendeel.
Vaak zijn sjonnies zo klaar en de 'hoger opgeleide' heeft 30 lessen nodig. ;)

/generaliseren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

JNolten schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:38:
Ik had gister mijn intest bij de ANWB, en daar kwam uit dat ik pakket E nodig had (30 lessen). Die pakketten gaan tegenwoordig tot i, maar toch heb ik er niet helemaal een lekker gevoel over.

Mijn moeder heeft me leren rijden in een Daihatsu Feroza (een benzine-jeepje), toen ik 12 was. Na die tijd heb ik eens in de zoveel tijd een stukje gereden, met als gevolg dat ik nu een vrij goeie chauffeur ben. Natuurlijk reed ik alleen als er weinig verkeer enzo was, bijvoorbeeld op paadjes rond maïsvelden ofzo, maar daar ben ik eergister ook vanaf gestapt. Toen gewoon tussen het verkeer, op een 80km weg en later midden door het stadscentrum. In totaal toch zo'n 20 km. Mams vond dat ik het goed deed en had vrij weinig op te merken. 's Avonds ook nog 10 km in het donker naar huis gereden, wederom zonder problemen.
Laatst op vakantie nog met een aanhanger rondgereden. Helling op, helling af, achteruit inparkeren, de combinatie omdraaien met beperkte ruimte, optrekken op een helling. Allemaal foutloos. :/

Gister die intest, op advies van mam gezegd dat ik 'sporadisch rijd' bij de intest. Eerste computeronderdeel had een vragenlijstje over wat er op en om je dashboard zit zeg maar. Alles in 1 keer goed, scheen redelijk bijzonder te zijn.
Toen simulator gereden. Prima, de computer legde me uit hoe ik moest schakelen, wat ik moest doen als ik de auto wou starten etc etc. Daarna gereden in die simulator over een of ander standaard-polderweggetje, en dan in de berm stoppen. Dit alles zonder problemen, ik heb de afgelopen jaren nooit meer een auto laten afslaan en dat gebeurde ook hier niet.
Enige 'opmerkelijke' moment: Ik moest parkeren achter een andere auto van de computer, dus ik keurig bumper-aan-bumper. Zegt hij: 'Rij nu maar weer door'. Ik: ' :? ' Dus ik rij weg, natuurlijk leid dat tot een botsing (computer had niet gezegd dat ik achteruit mocht, dus dat deed ik ook keurig niet). 8)7

Tweede deel ging ongeveer hetzelfde, alleen mocht ik dan nog naar z'n 3 schakelen.
Toen ging ik in gesprek met een vrouw, toen ik vroeg wat ik fout had gedaan liet ze even die prints zien van de simulator. Regelmatig 'vergeten' mijn knipperlicht uit te zetten, terwijl ik in feite wachtte tot de computerstem zei dat ik hem uit moest doen. En 27 keer consequent gas bij gegeven tijdens het schakelen, terwijl ik vanochtend in het Praktijkboek Rijbewijs B lees dat dat móet (en het rijd IRL gewoon lekkerder) :z
Kennissen van ons hebben hun 2 zoons allebei de intest laten doen, hadden allebei nog niet zo vaak gereden, en haalden pakket B en D. Ze verwachtten eigenlijk dat ik wel A zou halen.
De mevrouw had het erover dat het in de test vooral ging over hoe snel je iets oppikte. Prima, maar ik start in september met een universitaire studie technische natuurkunde, dus ik mag toch verwachten dat dat wel goed zit. Evenals mijn rijkwaliteiten.
Ik verwacht dus eigenlijk dat ik beter kan.

Tot zover even mijn afreageer-deel. Ik wil graag van jullie weten wat ik moet doen:
Accepteren? Nieuwe intest? Andere rijschool? Ik zou zo graag die 10-daagse rijopleiding volgen...
Woonplaats Breda? Je gaat me toch niet vertellen dat jij dwars door de stad banjert met je uit jezelf aangeleerde rijmanieren 8)7

/edit, als ik zo verder je test lees heb je gereden als een robot, vind je het gek dat je op D uitkomt. Naar voren rijden als het niet kan en pas je knipper uitdoen als de computer dat zegt (waarschijnlijk ben je dan al te laat!). Tja dan krijg je gewoon een slecht advies, waarom doe je eigenlijk bij de ANWB als je al zo "goed" kan rijden?

[ Voor 4% gewijzigd door swtimmer op 08-07-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bits
swtimmer schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 18:01:
[...]

Woonplaats Breda? Je gaat me toch niet vertellen dat jij dwars door de stad banjert met je uit jezelf aangeleerde rijmanieren 8)7

/edit, als ik zo verder je test lees heb je gereden als een robot, vind je het gek dat je op D uitkomt. Naar voren rijden als het niet kan en pas je knipper uitdoen als de computer dat zegt (waarschijnlijk ben je dan al te laat!). Tja dan krijg je gewoon een slecht advies, waarom doe je eigenlijk bij de ANWB als je al zo "goed" kan rijden?
Haha nee. Prinsenbeek ;)
De instructeur zei dat ik zo móest rijden. Omdat het programma anders moeilijk ging doen.
En waarom de ANWB? Omdat ik graag die 10-daagse wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Maar je weet wel dat voertuigbeheersing het makkelijkst is aan het leren rijden? Dus de punten die jij noemde kan allemaal best, maar betekent niet dat jij geen gevaar op de weg bent en dingen niet ziet en geen goed systeem hanteert waardoor je veilig rijd. Zo zegt het waarde oordeel van je moeder ook vrij weinig aangezien ze waarschijnlijk geen examinator of rijinstructeur is.....

Maar toch, als je mee vrijheid wil qua aantal lessen zou ik eens gaan shoppen bij wat kleinere rijscholen. Doe een proefles en wie weet kan je dan afspreken versneld erdoorheen te rollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Enige 'opmerkelijke' moment: Ik moest parkeren achter een andere auto van de computer, dus ik keurig bumper-aan-bumper. Zegt hij: 'Rij nu maar weer door'. Ik: ' :? ' Dus ik rij weg, natuurlijk leid dat tot een botsing (computer had niet gezegd dat ik achteruit mocht, dus dat deed ik ook keurig niet).
Dan sta je er sowieso al te dicht op :+
* alt-92 wil voorlopig niet bij jou in de auto stappen denk ik :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ik nu een vrij goeie chauffeur ben.
Right :D :D
Ik ben blij dat men je 30 lessen wil laten doen, dan kunnen ze dat er eerst goed uitslaan. Je bent geen goede rijder, dat is niemand die pas net zijn rijbewijs heeft (en zeker niet als je hem nog niet eens hebt.....)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Atlas schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:02:
[...]

Ik ben blij dat men je 30 lessen wil laten doen, dan kunnen ze dat er eerst goed uitslaan. Je bent geen goede rijder, dat is niemand die pas net zijn rijbewijs heeft (en zeker niet als je hem nog niet eens hebt.....)
Idd, ik dacht ook dat ik de wereld aankon toen ik mijn rijbewijs had gehaald, maar ik heb heel wat 'natte rug momentjes' gehad. :P

Nu na een half jaar een 15.000 km verder kan ik wel zeggen dat ie soepeler in het verkeer mee kan zonder rare fratsen. Perfecte rijder dat duurt nog wel een paar jaar. Ivm met een paar maanden terug rijd ik ook weer een heel stuk beter, en zo blijf je leren. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Atlas schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:02:
[...]

I could not agree more.
Heb echt een schurft aan mensen die denken dat ze goed kunnen rijden. De definitie van goed kunnen rijden wordt vaak nog wel eens anders geïnterpreteerd dan nodig is.
Ben heel eerlijk, ik heb mijn rijbewijs nu nét een maandje en heb al aardig wat kilometers achter de rug.
Heb het zooitje aardig onder controle en weet waar ik mee bezig ben, maar de eerste echte gekke dingen moeten nog komen en dan komt aan het licht of je idd een goede bestuurder bent of niet.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Het gaat al mis bij het feit dat je jezelf een goede chauffeur vind.
Dat ben je namelijk nog niet, zonder lessen.
Ik bedoel, ik reed op mijn 12e ook rond. Niemand had het me geleerd ofzo.
Op mijn werk deed ik het ook met de dikste auto's (even naar binnen rijden op de brug enzo).

Nou, toen werd ik 18.

Vantevoren had ik al 6 daagse aangevraagd, meteen de dag na mijn 18e theorie examen gedaan (meteen geslaagt met 3 fout). Nou goed, ik mocht dus de intest doen.

Ik er naartoe, en stap in de auto. ff handje schudden en beetje praten met instructeur.
1e wat die zij: Zo, jij kan dus wel rijden heb ik gehoord? (een vriendin van mij reed dus bij de zelfde instructeur en had dus al doorgelult dat ik in een garage werkte en dus elke dag wel reed)

Nou ik rijden, ging opzich prima. Dus na de intest even besproken wat ik moest veranderen (veel deed ik al goed en had ik al door met name het besturen van de auto.

Alleen somige dingen deed ik dan verkeerd (koppelen in een bocht, knipperlicht met rechter hand omdat je hem vergeet :') (oh ben jij er zo 1 zegt die _O- )
Hij heeft me een aantal dingen af moeten leren wat ik mezelf aangeleerd had (sturen bij inparkeren met handpalm wat ik nu overigens weer doe aangezien het gewoon veel makkelijker is :p )

naja na 3 dagen had ik me rbw al kunnen hebben toen had ik namelijk TTT en met vlag en wimpel geslaagd. Maar helaas mogen ze je daar nog niet laten slagen :P Zelfs een positieve notitie (Super mooie toets) wat me later gered heeft aangezien ik met het examen zo extreem zenuwachtig was.

Ik heb nooit tegen mijn instructeur gezegt dat ik vond dat ik goed kon rijden. Altijd iets in de trand van: Ja kan wel redelijk sturen, maar jij moet me het fijne nog even leren :D
Hij liep me altijd wel te stangen omdat ik wel eens riep van: dit kan ik wel, oh en dat stelt ook niets voor. Moest ik bv door een straatje met bijde kanten auto's waar je net doorheen kon rijden en dan kon er niemand meer tussendoor (zelfs niet lopen) en dan daar ook fileparkeren :p
jammer dat ik er geen foto van gemaakt heb nog. Maar dat ging zo goed dat die zij; naja, rijd er maar uit, dit is niet leuk met jou :(

heb hem nu een jaar, en zo'n 50k gereden (waarvan 20k met mijn eigen auto) en de rest voor ritjes van mijn werk. En zelfs nu nog leer je wel wat.

Met andere woorden:
Je kan nog voor geen meter rijden, en mensen die er voor geleerd hebben om jou les te geven zien echt wel watvoor lessen pakket jij nodig hebt. Het is helemaal niet goed of stoer om veel te rijden zonder rbw. Alleen voor de basisdingetjes is het goed.
Maar alles wat je jezelf leert moet je ook weer afleren.

Dus lekker die 30 lessen nemen, want kennelijk kan je het echt nog niet goed.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
En natuurlijk de dooddoener (als je op de openbare weg rijd)
Als er een debiel, of bijv. klein kind ineens de straat op rent onder je auto dan betaal je je echt het apezuren voor de rest van je leven aangezien je niet verzekerd bent; ook al kan het mensen met een rijbewijs ook gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Lennart_1337 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 20:18:
En natuurlijk de dooddoener (als je op de openbare weg rijd)
Als er een debiel, of bijv. klein kind ineens de straat op rent onder je auto dan betaal je je echt het apezuren voor de rest van je leven aangezien je niet verzekerd bent; ook al kan het mensen met een rijbewijs ook gebeuren!
En dan is nog het erge dat waarschijnlijk iemand met een rijbewijs beter zal reageren en mssn kan stoppen en dat mensen zonder rijbewijs dat voordeel niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Moet ff hoor:
;( |:( |:(

Wat denk je wel niet wat er gebeurd in het geval van bovenstaand klein kind?
Je beseft hoop ik wel dat een auto eigenlijk een heel gevaarlijk apparaat is?
En zoals al gezegd, het rijden zelf is leuk maar er sterven in Nederland maar weinig mensen omdat iemand verkeerd in parkeerde of voor 't stoplicht z'n motor liet afslaan. Verkeerd kijken daar in tegen.
Ik rijd zelf niet gek veel en heb ook niet gek veel m'n rijbewijs echter ben ik al een keer aan een geweldig ongeluk ontsnapt doordat een oelewapper bij het inhalen maar 1 keer vlug keek en ging inhalen terwijl ik in zijn dode hoek hem voorbij stak.
Als je met een kleine 100 kilometer per uur door een kanaal kant rijd met veel hobbels, het asfalt weer op moet zien te komen waar een hoge rand zit, je auto flink heen en weer zwiept door je plotselinge uitwijkmanoeuvre en deze maar net onder controle weet te houden.
Dan poep je toch wel behoorlijk in je broek.

DAT zijn redenen om niet te gaan rijden zonder rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mijn zus is gisteren geslaagd voor haar rijbewijs. Kreeg als opmerking mee dat ze besluitvaardiger kon zijn en bij bepaalde kruispunten het te langzaam naderde. Iig zij helemaal blij, binnen 1 week slagen voor haar studie en rijbewijs in de pocket. Met 40 losse lessen, 1x theorie examen en 1x TTT. Ik ben morgen aan les 9 en 10 toe. Voor het eerst twee rijlessen achter elkaar aan. Dan zit ik alweer op een derde van het totaal. En oh, maandag theorie examen :Y Zit nu elke dag oefen examens te maken en ik hoop zo absoluut niet dat ik hem niet haal omdat ik teveel fouten heb in gevaarherkenning. Want alle andere categorieeën gaan goed.

Lijkt me iig fijn om mijn theorie op zak te hebben voor dat ik met zomervakantie ga. Gok toch dat ik pas zo rond oktober/november in de buurt kom met afrijden als het al niet december wordt. Bedoel, het CBR heeft toch ook maar zoveel examinatoren en zoveel ruimte vrij om afrij examens in te boeken? Dat geldt iig wel voor theorie examens. Kon in januari een theorie examen boeken voor maart (niet gedaan, baal er wel van. Want toen had ik nog zonder gevaarherkenning het kunnen halen...) Heb het toen links laten liggen, maar ik had hem liever toen dan binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bits
Ik begrijp dat ik nu een beetje overkom alsof ik de hele wereld aankan, wat niet zo is, maar ik wil nog wel even een voetnoot plaatsen:
Ik vertel dat ik redelijk kan reden, maar alleen op plekken dat het kan. Het is nooit druk als ik rond kar, en ik let altijd goed op of er niet bijvoorbeeld kleine kinderen rond rennen. Ik neem weinig risico's, heb vóór een paar dagen geleden nooit harder gereden dan 50 in een polder en ben ook niet iemand die het stoer vind om zonder rijbewijs de weg op te gaan. Ik heb al genoeg ellende in mijn leven meegemaakt, waardoor ik redelijk berekenend ben geworden en weinig risico's neem. Rijden in een auto is zo'n beetje het spannendste deel van mijn leven.
Wel bedankt dat jullie mij even corrigeren, ik kijk nu ietsje anders tegen mijn verhaal aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
En de 11de les heb ik alweer achter de rug. Halve draai wederom geoefend, file parkeren en 3 steken vooruit achter elkaar kwamen ze. Vervolgens op het einde de snelweg op, nuja, 1km ofzo :P Van de ene oprit naar de volgende afrit. Vond het echter niet bepaald relaxed gaan. Moest dit keer schakelen bij 2500 toeren en moest en zou achter een bestelbusje moeten invoegen. Dus ik snelheid maken op de invoegstrook, vond mijn instructrice het overbodig om nog een keer te spiegelen omdat als ik dat wel gedaan had stond te treuzelen. En dus mijn kans verkeken zou zijn om nog achter dat bestelbusje in te voegen omdat het overig verkeer langs raasde.

Kreeg ook te horen dat ze wil dat ik nogmaals een EV invul, naar mijn huisarts ga en de bende opstuur naar het CBR. Dit meer in de trant van: better safe than sorry. Ik heb namelijk reuma in de knie, de linker wel te verstaan. Ze wil zwart op wit hebben staan dat dat mij niet in de weg staat om te mogen afrijden in een schakelbak. Dus vanmiddag maar even zo'n ding ophalen, maandag langs de huisarts en opsturen maar. Ze dacht zelf dat er nog weleens een rijtest van zou kunnen komen. Had ze met een andere leerling ook gehad, maar dan omdat hij de koppeling niet voldoende onder de knie had. Is bij mij niet zo, althans nu nog niet. Maarja, wat niet is kan nog komen in de toekomst. Dus wellicht is het beter als ik naar verloop van tijd toch maar in een automaat ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:01

Theimon

Snapte!?

JNolten, ieder moment dat jij op dit moment in een auto rond rijdt op de openbare weg ben je een potentieel moordenaar. Ik vind het ook onverantwoord dat je moeder je op je twaalfde gaat leren auto rijden en ook met je meerijdt als je je op de openbare weg begeeft. En dat er weinig verkeer is, is geen excuus. Jouw moeder kan ook niet ingrijpen in die Feroza als er inderdaad een fietser oversteekt, of een auto een uitwijkmanoeuvre maakt, of wat voor situatie ook. Of je nu een berekenend type bent of niet. Je hebt simpelweg niet de kennis en ervaring om een auto correct over de weg te sturen.

Als jij iets raakt, maakt niet uit wat, kan je het shaken. Iedereen die op deze manier over de weg gaat, mogen ze van mij pertinent een rijontzegging 'for life' geven. OV voor de rest van je leven.
Joosie200 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:35:
Moest dit keer schakelen bij 2500 toeren en ....
Wanneer schakel jij normaal dan met een diesel?

[ Voor 11% gewijzigd door Theimon op 10-07-2009 14:36 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
JNolten schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:40:
[...]

Ik neem weinig risico's

Ik heb al genoeg ellende in mijn leven meegemaakt, waardoor ik redelijk berekenend ben geworden en weinig risico's neem.
Sorry hoor, maar in een auto rijden op openbare wegen (een parkeerplaats of een zandweggetje waar letterlijk nooit iemand komt kan nog wel) zonder dat je een rijbewijs hebt noem ik niet 'weinig risico'. En al is er maar één iemand op de weg, dan nog bestaat de kans er dat jij erop knalt omdat je de verkeerde beslissing neemt (omdat je moeder geen ervaren rij-instructeur is en jou dus lang niet alles bij heeft kunnen brengen wat nodig is om veilig te kunnen rijden) en dan ben je zwaar de pineut.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Theimon schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:35:
Wanneer schakel jij normaal dan met een diesel?
Bij 2000. Kreeg gisteren ook als tip mee in het vervolg wat gas bij te geven zodra je de koppeling op laat komen. Dit i.c.m. vandaag op de invoegstrook naar snelweg schakelen bij 2500 toeren doet mij laten denken dat ik zo meer gewend raak mocht ik later in een benzine rond rijden. Want daar moet je wel gas bij geven met koppeling op laten komen en pas bij 2500 toeren schakelen niet waar?

Zal overigens ook meer toe moeten naar luisteren naar de motor. Want dadelijk rij je rond in een tweedehandse bak van xx jaar oud die geen toerenteller heeft. Tijdens de lessen let ik nu naast de toerenteller ook op welk geluid ik wanneer hoor.

Ook wel een grappige anekdote: we naderden een kruising met stoplichten & voorsorteervakken. Als je niks te horen krijgt moet je rechtdoor blijven rijden. Dus ik sorteer alvast voor in het vak voor doorgaand verkeer. Rol zachtjes uit, dus sta nog niet stil. Mijn instructrice neemt net een slok en zit met haar handen vol en met volle mond zegt ze op het laatste moment: "Links! Naar links!" Dus ik gooi het stuur naar links (had al gespiegeld en er kwam niks achterop, in fact: er was geen auto te bekennen behalve de lesauto) en sorteer in het vak voor links af slaand verkeer voor. Instructrice nadat ze had gedronken/gegeten: "Ik had niet verwacht dat jij zo snel nog zou wisselen. Niet je knipperlicht vergeten hé!"

Enfin, zo af en toe zijn er van die momenten dat ik wel skik heb met mijn instructrice. Merendeel v/d tijd is ze gewoon streng/serieus maar rechtvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Als je gaat invoegen op een snelweg kan je beter flink doortrappen, de turbo (die bijna elke diesel heeft) doet wat als je hoog in de toeren zit. Dan voeg je op een snelweg waar je 120 mag ook met 120 in. Het voordeel is dat als je doorschakelt bij 4000rpm, de turbo ook al word aangesproken in de volgende versnelling waar je toerental bijv. 2500rpm is. Op die manier trek je echt stukken sneller op.

Als je schakelt bij 2500rpm, kom je in de volgende verrsnelling bij 1500rpm uit, en dan doen turbo's niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn moeder heeft me leren rijden in een Daihatsu Feroza (een benzine-jeepje), toen ik 12 was. Na die tijd heb ik eens in de zoveel tijd een stukje gereden, met als gevolg dat ik nu een vrij goeie chauffeur ben....
Ja? Heb je al ruim 10.000KM erop zitten samen met je moeder?

Grappig. Jezelf een goede chauffeur noemen terwijl je het papiertje nog niet eens heb. Het rijden begint pas wanneer je die hebt, en ook daar kom je echt genoeg situaties tegen die je onmogelijk krijgen kan bij je rijopleiding alleen van 30 lessen maal 45min a 90 min.
Waarom een simulator als je niet gewoon een willekeurige rijschool kan binnenstappen en een plan kan samenstellen met wat je nodig hebt? Wat je geleerd hebt vroeger kan best zijn dat je dat af moet leren omdat dat wellicht verkeerd is geweest.

10 daagse rijopleiding raad ik overigens af. De kans is is dat je het verleerd, en een hoop geld hebt weggegooid. Het is beter om een lang traject aan rijlessen te hebben, een instructeur die samen met je kijkt naar waar je aan werken kan om zo vervolgens je rijbewijs te halen.

Ik zie het nog vaak, men die vol overtuiging na 20 lessen een examen gaan doen, zakt, 1 of 2 tussenlessen nemen om vervolgens het weer te proberen en weer genadeloos zakken, om weer 1 a 2 lessen te doen om vervolgens nog duurder uit te komen. Ik heb mn rijbewijs nu al iets langer dan 8 maanden en er ruim 5000 KM opzitten. Mn auto kost me overigens 200 euro per maand, exclusief de onderhoudskosten / reparaties. Kom dagelijks echt nog steeds dingen tegen waarvan het vrij goed afgelopen is. Schade, nul. Op een incidentje met mijn deur na. Die stond namelijk open onder het rijden, waardoor die ontwricht is geraakt toen ik op de rem moest staan. Vervangen van de deurscharnier lost dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:03:
[...]

Bij 2000. Kreeg gisteren ook als tip mee in het vervolg wat gas bij te geven zodra je de koppeling op laat komen. Dit i.c.m. vandaag op de invoegstrook naar snelweg schakelen bij 2500 toeren doet mij laten denken dat ik zo meer gewend raak mocht ik later in een benzine rond rijden. Want daar moet je wel gas bij geven met koppeling op laten komen en pas bij 2500 toeren schakelen niet waar?
Daar moet je je helemaal niet druk om maken. Diesel en benzine werken voor jou als bestuurder vrijwel hetzelfde. Je merkt vanzelf wel dat een benzine sneller afslaat en dat je bij een diesel wat eerder wilt opschakelen. Het enige wat je moet weten is dat je benzine ipv diesel in je tank gooit, en de rest gaat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Hoe zit het eigenlijk met opschakelen in een benzine? Heb nu met mijn vader een aantal rondjes gereden maar die wordt wel een beetje benauwd als ik pas bij de 3000 toeren opschakel. Ik heb niet het idee dat ik dan de auto (opel vectra B 1,8 uit "96) teveel belast.

Ook nog discussie dat ik nooit naar de 1 zou mogen schakelen. Mijn instructeur heeft me geleerd dat las er bijv. een uitritconstructie is dat ik dan terug naar de 1 mag (ook als de auto een beetje rolt) om zo weer snel weg te kunnen.

heb nu bijna een week me rijbewijs, elke dag nog gereden en elk ritje nog wat geleerd. Ik begin me wel te ergeren aan bepaalde chauffeurs die geen rekening met andere weg gebruikers houden. Zo werd ik even benauwd toen een random vrouw dacht leuk te zijn en op een 30km/u weg met 50km/u een bocht uitkwam, recht voor mijn neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Uiteraard mag je wel terug naar de 1, maar pas als je voldoende bent afgeremd.
Kwam er laatst achter dat ik mijn auto niet eens in de 1 krijg als je nog teveel snelheid hebt.

Qua invoegen op de snelweg zit er wel een enorm verschil in de Golf V diesel waarin ik les had, en de Colt 1.3 benzine waar ik nu in rijdt. Ik heb geen toerenteller maar gevoelsmatig rijdt ik die door tot over de 5000 toeren tot ik schakel. Onderin heb je domweg niet genoeg vermogen om fatsoenlijk te accelereren. Maar dat voel je allemaal vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb als eerste auto de Vectra B 1.6 16V van mijn ouders gereden. Wat betreft die eerste versnelling: die is zenuwachtig en heel kort. Als je terugschakelt word je flink doorelkaar geschud.
Wat betreft pas bij 3000 toeren opschakelen en je pa die een hardverzakking krijgt: dat is omdat hij de benzine betaalt. Die auto kan gerust 3000RPM aan, het is tenslotte een benzine auto. Die dingen moeten gewoon zo nu en dan toeren maken om een beetje fris te blijven. Dat ding heeft zijn maximale koppel bij 3600RPM, alles daaronder kan nooit schadelijk zijn.
Mijn vader reed altijd als een oude lul in onze Vectra, dat ding was dan ook niet vooruit te branden. Na een motorrevisie (dist. riem stuk) was ie weer snel... voor 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
lasharor schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:42:
Hoe zit het eigenlijk met opschakelen in een benzine? Heb nu met mijn vader een aantal rondjes gereden maar die wordt wel een beetje benauwd als ik pas bij de 3000 toeren opschakel. Ik heb niet het idee dat ik dan de auto (opel vectra B 1,8 uit "96) teveel belast.

Ook nog discussie dat ik nooit naar de 1 zou mogen schakelen. Mijn instructeur heeft me geleerd dat las er bijv. een uitritconstructie is dat ik dan terug naar de 1 mag (ook als de auto een beetje rolt) om zo weer snel weg te kunnen.

heb nu bijna een week me rijbewijs, elke dag nog gereden en elk ritje nog wat geleerd. Ik begin me wel te ergeren aan bepaalde chauffeurs die geen rekening met andere weg gebruikers houden. Zo werd ik even benauwd toen een random vrouw dacht leuk te zijn en op een 30km/u weg met 50km/u een bocht uitkwam, recht voor mijn neus.
ik schakel soms pas bij 7500rpm dus 3000 kan wel :+
nou zonder gekheid, ik schakel normaal altijd bij zo'n 2500rpm (moment dat mijn turbo net inkomt)
3000rpm wil ik ook nog wel is meepakken.

beetje toeren maken vind een benzine juist lekker, die slippen helemaal dicht als je altijd bij 2000 toeren schakelt. overigens is dat stront irritant als je mensen hebt die dat doen, want die schieten 90% van de tijd geen flikker op. (mijn reactie is dan meestal ook volgas dr langs, en dan komen we weer bij de 7500rpm :+ )

@ frickY, gewoon doordouwen. kunnen ze wel hebben, is een soort beveiliging dat je niet perongeluk van de 4 naar de 1 ramt ofzo. Als je een beetje weet wat de topsnelheden zijn in bepaalde versnellingen kan je leuk spelen :p

(in mijn geval is dat 1:60 2:100 3:150)
Dus als je flink aan het knallen bent en dr komt een leuke bocht dan ros je hem ff naar de 1 om vervolgens weer plankgas te gaan en daarna vol in de begrenzer te hangen _O- (stout i know.. maar wel erg vermakelijk :> )

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:12

Destruction

(ex-)Automonteur

@JNolten: Nee, nee, nee. Je kunt niet rijden. Je kunt hooguit de machine bedienen. Leren rijden doe je pas na het halen van je rijbewijs, en je blijft leren. Ik heb nu bijna 5 jaar mijn rijbewijs, al minimaal 1,5ton achter de rug en ik heb zelfs af en toe nog een situatie, waar ik nog wat van kan leren :) Ook op de motor heb ik af en toe situaties waarvan ik achteraf denk "Damn, dat had best minder snel/minder lomp gekunt :X "

@spoedopleiding verhaal: Kan prima, zolang je een goede instructeur hebt. Ikzelf was klaar met 16 lessen destijds..

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

_JGC_ schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:07:
Ik heb als eerste auto de Vectra B 1.6 16V van mijn ouders gereden. Wat betreft die eerste versnelling: die is zenuwachtig en heel kort. Als je terugschakelt word je flink doorelkaar geschud.
Wat betreft pas bij 3000 toeren opschakelen en je pa die een hardverzakking krijgt: dat is omdat hij de benzine betaalt. Die auto kan gerust 3000RPM aan, het is tenslotte een benzine auto. Die dingen moeten gewoon zo nu en dan toeren maken om een beetje fris te blijven. Dat ding heeft zijn maximale koppel bij 3600RPM, alles daaronder kan nooit schadelijk zijn.
Mijn vader reed altijd als een oude lul in onze Vectra, dat ding was dan ook niet vooruit te branden. Na een motorrevisie (dist. riem stuk) was ie weer snel... voor 2 maanden.
duidelijk.

Ik merk ook nog dat vooral in de 3 (dus wanneer ik naar de 3 schakel) en ik die pook wat langer vasthoud dat ding raar gaat trillen en eigenlijk op een schokkende manier die pook naar achter probeert te duwen. Dat is ook normaal gedrag? Zoiets had ik niet bij mijn lesauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dansende versnellingsknuppel hebben wel meer auto's last van. Mijn Peugeot 206 heeft dat ook als ik in de 4e versnelling rijd. Gewoon negeren, zolang ie in de versnelling blijft moet het geen kwaad kunnen. Verder raad ik je af om met de hand op de versnellingsknuppel te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Widow schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:48:
Als je gaat invoegen op een snelweg kan je beter flink doortrappen, de turbo (die bijna elke diesel heeft) doet wat als je hoog in de toeren zit. Dan voeg je op een snelweg waar je 120 mag ook met 120 in. Het voordeel is dat als je doorschakelt bij 4000rpm, de turbo ook al word aangesproken in de volgende versnelling waar je toerental bijv. 2500rpm is. Op die manier trek je echt stukken sneller op.

Als je schakelt bij 2500rpm, kom je in de volgende verrsnelling bij 1500rpm uit, en dan doen turbo's niet zoveel.
Kleine correctie, recente (VW) turbodiesels doen verrassend veel bij 1500rpm. (max koppel@1750 rpm en dat merk je). Verder is dit niet echt heel relevant voor beginnende bestuurders. Vroeg kijken voor een mooie plek om in te voegen en flink gas geven is voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door Taigu op 12-07-2009 02:29 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn Peugeot 206 heeft ook het max koppel bij 1750RPM zitten, maar in NL rijdt ie niet lekker met dat toerental. De turbo begint pas ergens bij 1900RPM een beetje mee te werken, dus ik schakel dusdanig dat ik bij de hogere versnelling meteen bij 1900RPM zit als ik aan het optrekken ben.
Hier in Noorwegen overigens geen enkel probleem om met 1500 of 1750RPM te rijden, trek hier in de 4e versnelling gewoon met 50km/h een hoge brug op, terwijl in NL met diezelfde versnelling en diezelfde snelheid het gewoon niet lekker rijden is. Zal wel aan de koudere lucht met meer zuurstof liggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

buddhole schreef op zondag 12 juli 2009 @ 02:12:
[...]

Kleine correctie, recente (VW) turbodiesels doen verrassend veel bij 1500rpm. (max koppel@1750 rpm en dat merk je). Verder is dit niet echt heel relevant voor beginnende bestuurders. Vroeg kijken voor een mooie plek om in te voegen en flink gas geven is voldoende.
Dat doet de GM Powertrain cdti (uit 2006) bij bij mij ook, max koppel van 1750-3000 rpm en ging er eigenlijk wel vanuit dat alle TD's dat tegenwordig wel hebben.

@_JGC_ je max Nm is zonder turbo? Ik denk dat dat niet helemaal klopt eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door MeNTaL_TO op 12-07-2009 03:12 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Fiesta 1.6TDCi 90pk (volgens mij een PSA blokje ook) heeft max koppel bij 1750 toeren, en max vermogen bij 4k... Schakel meestal vroeg op, maar als het echt moet, dan kun je hem flink doortrekken en krijg je bij 3k toeren nog een keer een duwtje..

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Moderne TD's hebben idd een hoop koppel onderin, daar staan diesels algemeen bekend om. Dat koppel is lekker omdat je op die manier lekker laagtoerig kan cruisen met een diesel. Maar als je wilt accelereren, moet je kijken waar de motor zijn maximale vermogen levert, en dat is een stuk hoger in de toeren.

Nou kan ik even geen voorbeeld van mn eigen auto vinden, maar wel van een andere dieselmotor:
Afbeeldingslocatie: http://www.skoda-auto.com/cc/images/root/CZE/2007/engine/crv_w_350x391_34_5J.jpg
Met deze motor zou je dus, als je maximaal wilt accelereren, moeten doortrekken tot net over de 4000rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nou ben ik zelf al weer kwijt wat nou het verschil tussen koppel en vermogen is.
De ene is de kracht welke je motor levert, en dus hoe sterk je auto naar voren wilt. Maar de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Widow schreef op zondag 12 juli 2009 @ 09:29:
Maar als je wilt accelereren, moet je kijken waar de motor zijn maximale vermogen levert, en dat is een stuk hoger lager in de toeren.
:)

EDIT: pak er maar eens een soortgelijk grafiekje bij van een benzinemotor. DIe kan veel meer toeren maken dan de diesel en het maximale vermogen wordt op een veel hoger toerenaantal behaald.

[ Voor 27% gewijzigd door flo_ op 12-07-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Koud is bij 3000 toeren schakelen niet erg, maar dat ligt heel erg aan je auto.
Bv. bij mij moet je koud niet over de 2500 de eerste paar meters en paar straten verder is 3000 toeren goed te doen. Als ie dan warm is, dan schakel ik vaak rond de 4000-4500 toeren (max koppel bij 4700 en max vermogen bij 5700, alleen toeren begrenzer zit net over de 6000 dat is wel weer jammer :P ).

Maar ik verwacht dat jij met die vectra als ie warm is beter ook richting de 4000 kan doortrekken als je moet invoegen, zeker als ie goed warm is, is dat verder geen probleem! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is je vader zijn auto, dus rijd maar zoals hij het wil, dan is de kans groter dat je vaker de auto mee mag nemen. Zeker als hij er naast zit :) Ik denk inderdaad niet dat het heel veel kwaad kan. Ik schakel zelf meestal ook bij 2500 toeren behalve als ik even vaart wil maken. Terug in zijn 1 kan ook gewoon, de auto maakt dan misschien iets meer toeren, maar het is beter dan stotterend en schuddend in zijn twee te rijden omdat je onder het minimale toerental komt.

En je leert inderdaad het meeste als je zelf gaat rijden. Het is gewoon niet mogelijk om alle verkeerssituaties te oefenen tijdens de lessen tenzij je instructeur een vrouw inhuurt die hem er even voor plant maar dan worden de rijlessen nog duurder ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:11:
Nou ben ik zelf al weer kwijt wat nou het verschil tussen koppel en vermogen is.
De ene is de kracht welke je motor levert, en dus hoe sterk je auto naar voren wilt. Maar de ander?
Het vermogen is het koppel vermenigvuldigd met de hoeksnelheid (aantal toeren per minuut uitgedrukt in radialen per seconden): P = τ * ω.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Theorie gedaan vanochtend en... gezakt.

13 v/d 25 gevaarherkennings vragen goed = gehaald.
34 v/d 40 overige vragen goed = niet gehaald.
Subtotaal: gehaald + niet gehaald = gezakt.

Weet nu ook meteen welke vraag mijn het theorie bewijsje heeft gekost.

Je zag een afbeelding waarin een auto buiten de bebouwde kom reed in een winters tafereel. Kortom: weg bedekt met ijs, ijzel e.d. De vraag: "U rijdt hier 70km/u. Mag dat?" JA of NEE.

Ik druk nee. Want? Het is buiten de bebouwde kom, dus je mag 70km/u rijden. Maar als je dat in deze situatie doet vergroot je de kans op een ongeluk doordat je slippend van de weg afraakt. Ergo >> nee ingevuld. Maar het is natuurlijk vele malen simpeler. Tis buiten de bebouwde kom, dus max. snelheid: 80km/u. Mag je dus 70km/u rijden? JA! Dat het levensgevaarlijk is om dat te doen in deze situatie boeit niet.

En zo is het natuurlijk ook. Baal er goed van, kan nu mooi 1,5 maand wachten voor ik weer een plekje kan reserveren. Man, die CBR vestigingen behalen toch dikke winsten. Ga maar na: er waren 52 tafels. 52 x 32 (rekent makkelijker dan 32,45 euro) = 1664 euro. Ze hebben 5 van zulke momenten op 1 werkdag = 5 x 1664 = 8320 euro. Van maandag tot vrijdag = 8320 x 5 = 41600 euro per week. Ergo: maandomzet van: 166.400 euro. Goudmijntje zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik druk nee. Want? Het is buiten de bebouwde kom, dus je mag 70km/u rijden. Maar als je dat in deze situatie doet vergroot je de kans op een ongeluk doordat je slippend van de weg afraakt. Ergo >> nee ingevuld. Maar het is natuurlijk vele malen simpeler. Tis buiten de bebouwde kom, dus max. snelheid: 80km/u. Mag je dus 70km/u rijden? JA! Dat het levensgevaarlijk is om dat te doen in deze situatie boeit niet.
Maar het 'mag' wel en dat is de vraag. Of het slim is moet je in zo'n gevallen gewoon weg laten. Bij een bord met een adviessnelheid 'mag' je bijvoorbeeld ook sneller, maar is niet aan te raden.

Bij zo'n vragen moeten ze eigenlijk wel gewoon een normale situatie laten zien vind ik. Als de vraag is 'is het slim om hier 70 te blijven rijden' dan kan het natuurlijk wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Kixtart op 13-07-2009 18:07 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Joosie200 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 17:59:
Theorie gedaan vanochtend en... gezakt.

13 v/d 25 gevaarherkennings vragen goed = gehaald.
34 v/d 40 overige vragen goed = niet gehaald.
Subtotaal: gehaald + niet gehaald = gezakt.

Weet nu ook meteen welke vraag mijn het theorie bewijsje heeft gekost.

Je zag een afbeelding waarin een auto buiten de bebouwde kom reed in een winters tafereel. Kortom: weg bedekt met ijs, ijzel e.d. De vraag: "U rijdt hier 70km/u. Mag dat?" JA of NEE.

En zo is het natuurlijk ook. Baal er goed van, kan nu mooi 1,5 maand wachten voor ik weer een plekje kan reserveren. Man, die CBR vestigingen behalen toch dikke winsten. Ga maar na: er waren 52 tafels. 52 x 32 (rekent makkelijker dan 32,45 euro) = 1664 euro. Ze hebben 5 van zulke momenten op 1 werkdag = 5 x 1664 = 8320 euro. Van maandag tot vrijdag = 8320 x 5 = 41600 euro per week. Ergo: maandomzet van: 166.400 euro. Goudmijntje zoiets.
Klote man, anderhalve maand gaat echt nergens over.
En het bewijst maar weer eens, bij theorie moet je niet doordenken, gewoon de vraag letterlijk beantwoorden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je dat in deze situatie doet vergroot je de kans op een ongeluk doordat je slippend van de weg afraakt. Ergo >> nee ingevuld. Maar het is natuurlijk vele malen simpeler. Tis buiten de bebouwde kom, dus max. snelheid: 80km/u. Mag je dus 70km/u rijden? JA! Dat het levensgevaarlijk is om dat te doen in deze situatie boeit niet.
Even onthouden: gezond verstand en inzicht wordt gevraagd bij de gevaarherkenningsvragen. Kennis van de regels wordt bij de overige vragen getoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Ik heb dus 'ja' ingevuld bij diezeflde vraag. Deze was bij mij ook fout gerekend. Nee moest het goede antwoord zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtresis schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:10:
[...]

Ik heb dus 'ja' ingevuld bij diezeflde vraag. Deze was bij mij ook fout gerekend. Nee moest het goede antwoord zijn...

Dan moet er toch iets anders zijn wat fout is, maar sowieso zou ik met ijzel/sneeuw niet te hard rijden, zelfs op de snelweg zullen de matrixborden dan op 70 of zelfs 50 staan.
Maar je zult inderdaad idioten hebben die rustig nog even 130 rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Wat ik ook zo vreemd vind is dat ze enkel de categorieeën opnoemen waar je een fout of meerdere in hebt. Noem dan tenminste de vragen die je fout beantwoord hebt. Kun je tenminste nog later terugkijken waarom een antwoord fout was. Want leuk hoor al die categorieeën, maar dat interesseert me niet. Ik wil weten bij welke vragen ik fout beantwoord had. I.p.v. de uitleg achterop over de categorieeën hebben ze dan zat ruimte om in klein lettertype alle vragen neer te plempen.

En verder stonden er doodleuk 3 dezelfde vragen in. Over of je wel of niet links mocht blijven rijden. Twee keer exact dezelfde vraag, de andere keer was het niet op de snelweg met een lege rechterstrook maar in de binnenstad waarbij je een kruispunt naderde waar je geen overzich had. Er was maar 1 vraag overigens over uitstekende lading. Had gehoopt op de vraag hoe breed het dan allemaal maximaal mag zijn :P Ben blij dat er niks terug kwam over de verkeersregelaar en de verschillende arm standen. Of dus van voor naderend verkeer mag door rijden, van achterop komend verkeer moet stoppen etc.

Heb ook gemerkt dat corrigeren niet slim is om te doen. Heb bij gevaarherkenning een aantal gecorrigeerd, maar niet op tijd een nieuw antwoord ingevuld voor het balkje op was. Zul je zien dat ik de volgende keer zak omdat ik te veel fout heb bij gevaarherkenning :P Je hoefte slechts 12 goed te hebben, dacht altijd 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Laatst online: 08:57

RedFox

Heb je een OV ofzo?

1,5 maand wachten :| ? Das mooi klote.
Ik heb een week van te voren gereserveerd (in Amsterdam) en gisteren m'n theorie gehaald 8) .
4 Fouten in gevaarherkenning en 0 in de rest van de vragen.

Zit nu op ongeveer 20 lessen, dus hopelijk binnen niet al te lange tijd op voor mijn praktijkexamen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Pagina: 1 ... 27 ... 37 Laatste