Bij kleine stuurbewegingen vind ik het idd ook niet prettig sturen. Bij een wat scherpere bocht gaat het wel een stuk sneller. Kortom: afwisselen maar?
Verwijderd
Kan ook op lage snelheid, je leert het heel goed op een leeg parkeer terrein tussen 2 lantaarnpalenthijszor schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:33:
Kan het begin van me rijlessen niet helemaal goed meer herinneren, maar was boven overpakken niet meer iets voor hogere snelheid? en "doorgeven" onderaan voor wat lagere snelheid?
Ofzoietsdergelijks...
* kamstra stuurt eigenlijk altijd met 1 hand volgens mij...
eens op letten
eens op letten
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
* thijszor gaat bij zijn volgende les er ook op letten
Ik heb geen idee hoe ik stuur, volgens mij altijd doorgeven.
Maar mag morgenochtend op! Om 5 voor 9 bij CBR Breda zijn.
Eens kijken wat ik daarvan ga bakken.
Maar mag morgenochtend op! Om 5 voor 9 bij CBR Breda zijn.
Eens kijken wat ik daarvan ga bakken.
Sturen doe je toch gewoon met je palm van je hand op het stuur, en dan draaien maar? Zo parkeer ik iig altijd in
nee, als ik een bocht naar rechts heb, pak ik het stuur linksboven vast en draai em dan gewoon naar rechts. Overpakken vind ik echt zon CBR iets, leuk dat je het moet doen maar later in de praktijk doe je het toch niet meer. Met inparkeren is gewoon je palm op het stuur en draaien maar veel relaxter, en ik doe dat ook wel bij scherpe bochten waar je je stuur meer dan 90 graden moet draaien zegmaar.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Succes Drawer
Ik stuur altijd met 1 hand eigenlijk. Niet tijdens de rijlessen geleerd, maar ik vind het een stuk fijner.. Normale rijhouding is zegmaar arm bovenop de deur, en met mn linkerhand het stuur vasthouden.. komt er een bocht leg ik mn hand bovenop en draai ik met mn pols het stuur. Nou zijn er mensen die beweren, dat je met deze stuurhouding niks kan doen als de auto uitbreekt, maar uit ervaring weet ik dat dat meevalt
Ik stuur altijd met 1 hand eigenlijk. Niet tijdens de rijlessen geleerd, maar ik vind het een stuk fijner.. Normale rijhouding is zegmaar arm bovenop de deur, en met mn linkerhand het stuur vasthouden.. komt er een bocht leg ik mn hand bovenop en draai ik met mn pols het stuur. Nou zijn er mensen die beweren, dat je met deze stuurhouding niks kan doen als de auto uitbreekt, maar uit ervaring weet ik dat dat meevalt
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Zo weer terug van intake op de motor...
Ondanks dat ik net alleen maar rondjes heb gereden op het testparcour, ben ik helemaal verliefd!
Zo'n motor is toch zwaarder dan ik dacht om vooruit te duwen
De andere manier van koppelen is ook echt wennen, toen ik daarna in de auto stapte,
moest er weer ff een knop bij mezelf omgezet worden. Enigste probleem is dat de school
waar ik intake heb gedaan vertelde dat het best volgeboekt zit en al helemaal
in de weekenden / avonden. Dus dat wordt waarschijnlijk kijken bij een andere school...
Ondanks dat ik net alleen maar rondjes heb gereden op het testparcour, ben ik helemaal verliefd!
Zo'n motor is toch zwaarder dan ik dacht om vooruit te duwen

De andere manier van koppelen is ook echt wennen, toen ik daarna in de auto stapte,
moest er weer ff een knop bij mezelf omgezet worden. Enigste probleem is dat de school
waar ik intake heb gedaan vertelde dat het best volgeboekt zit en al helemaal
in de weekenden / avonden. Dus dat wordt waarschijnlijk kijken bij een andere school...
leer je wel af zonder stuurbekrachtinging ::PWidow schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:19:
Sturen doe je toch gewoon met je palm van je hand op het stuur, en dan draaien maar? Zo parkeer ik iig altijd innee, als ik een bocht naar rechts heb, pak ik het stuur linksboven vast en draai em dan gewoon naar rechts. Overpakken vind ik echt zon CBR iets, leuk dat je het moet doen maar later in de praktijk doe je het toch niet meer. Met inparkeren is gewoon je palm op het stuur en draaien maar veel relaxter, en ik doe dat ook wel bij scherpe bochten waar je je stuur meer dan 90 graden moet draaien zegmaar.
Ook zonder stuurbekrachtiging lukt dat prima hoor
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik heb een auto gehad zonder power steering, daar had ik gewoon zon vorkheftruk stuurdraaiding op het stuur gemonteerdGoldenSample schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:26:
[...]
leer je wel af zonder stuurbekrachtinging ::P
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Gewoon goed je banden oppompen, maar heb je dan wel goed controle over je auto? Mij lukt het niet hoor zo sturen.Destruction schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:29:
Ook zonder stuurbekrachtiging lukt dat prima hoor
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Mja, sommige auto's sturen ondanks gebrek aan stuurbekrachtiging toch nog vrij ligt
Bij Renault gaat dat vaak wat zwaarder is mijn ervaring.
* Destruction rijdt een Astra van '94, met stuurbekrachtiging
Daarnaast heb ik een Caddy, uiteraard ook met stuurbekrachtiging
* Destruction rijdt een Astra van '94, met stuurbekrachtiging
Verwijderd
Mijn auto heeft wat bredere banden dan gemiddeld, en stuurt ook wat 'zwaarder', hoewel er prima stuurbekrachtiging op zit. Dat is vermoedelijk om wat meer het 'gevoel met de weg' te houden en het gevoel dat je wat meer controle hebt over de auto, of zo. Van mij had het niet gehoeven, maar ach. Anyway, eenhandig sturen kan er wel mee, maar het is niet altijd heel ontspannen.
Dat klopt ja, de touran van mijn ouders gaat een stuk soepeler, denk als ik over een tijd een golf rijd dat ik ook wel wat meer met 1 hand zal gaan rijden. Moet wel zeggen dat bij renault de stuurbekrachtiging meer een soort parkeerhulp is, als je gewoon rijd voel je er geen zak van.Destruction schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:38:
Mja, sommige auto's sturen ondanks gebrek aan stuurbekrachtiging toch nog vrij ligtBij Renault gaat dat vaak wat zwaarder is mijn ervaring.
* Destruction rijdt een Astra van '94, met stuurbekrachtigingDaarnaast heb ik een Caddy, uiteraard ook met stuurbekrachtiging

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Tsja iedereen heeft uiteindelijk de methode die hij of zij het fijnst vindt.Destruction schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:21:
Wat ze aanleren is in theorie het meest veilig omdat je het stuur het stevigst vast hebt, echter zijn er weinig (mannen) die later nog zo rijden. Want je krijgt toch lamme armen.
Ik moest standaard onderin doorgeven, bij echt scherpe bochten mocht ik gewoon overpakken, maar alleen als het met doorgeven niet snel genoeg zou gaan.
Moet zeggen dat die methode best lekker werkt en dat ik het vaak nog redelijk zo doe.
Als er weinig scherpe bochten zijn wordt het inderdaad linkerarm op de leuning en met een hand tuffen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is echt zuur...
Instructeur belde net dat de auto niet wil starten, electroprobleem. Garage heeft z'n back-up-auto uitgeleend, alle andere scholen hebben geen auto over. Heb om 8:55 examen...
Nu maar hopen dat 't CBR niet moeilijk gaat doen, ik wil gewoon vandaag of morgen afrijden. Want ga woensdagochtendvroeg 10 dagen naar Rome.
Die auto zal wel goedkomen, maar 't CBR.
Baal echt als een stekker joh.
Instructeur belde net dat de auto niet wil starten, electroprobleem. Garage heeft z'n back-up-auto uitgeleend, alle andere scholen hebben geen auto over. Heb om 8:55 examen...
Nu maar hopen dat 't CBR niet moeilijk gaat doen, ik wil gewoon vandaag of morgen afrijden. Want ga woensdagochtendvroeg 10 dagen naar Rome.
Die auto zal wel goedkomen, maar 't CBR.

Baal echt als een stekker joh.
@Drawer: Hopelijk is dat geen voorbode voor je geluk tijdens je rijexamen
Suckt man! Zeker een fransoos als lesauto?
Hopelijk komt het goed en kun je gewoon woensdag met de auto naar Rome...
Hopelijk komt het goed en kun je gewoon woensdag met de auto naar Rome...
Nou jongens!
Echt, om 5 voor 9 had ik examen en stond de instructeur hier voor de deur. Accu was leeg, kortsluiting in die bak. Dus in alle haast, totaal niet hoe het moet, naar Breda gescheurd.
Auto vak in gerosd, waren 13 mins te laat, 10 mag maar officieel. Maar we werden gematst. Rijden ging best oke, wel af laten slaan e.d., maar opzich alles goed opgelost.
Reed alleen veel te sportief, totaal niet volgens het nieuwe rijden. Maar dat zou ik wel afleren als ik zelf m'n benzine moest betalen.
Dus al met al, stressen, maar gelukt!
Echt, om 5 voor 9 had ik examen en stond de instructeur hier voor de deur. Accu was leeg, kortsluiting in die bak. Dus in alle haast, totaal niet hoe het moet, naar Breda gescheurd.
Auto vak in gerosd, waren 13 mins te laat, 10 mag maar officieel. Maar we werden gematst. Rijden ging best oke, wel af laten slaan e.d., maar opzich alles goed opgelost.
Reed alleen veel te sportief, totaal niet volgens het nieuwe rijden. Maar dat zou ik wel afleren als ik zelf m'n benzine moest betalen.
Dus al met al, stressen, maar gelukt!

Ook ik mocht vanochtend examen doen, en ja hoor: geslaagd 
CBR Leiden, dus vooral in Wassenaar en Oegstgeest gelest aangezien op een examen daar het vaakst naar gereden wordt, maar zelf mocht ik naar Sassenheim. Nog nooit in m'n leven geweest, laat staan tijdens een rijles, maar het viel mee. Vooral op de grotere wegen gebleven. Omkeeropdracht op een plek met ruimte zat, parkeeropdracht op een vrijwel leeg parkeerdek met een lange en vrij steile schuine helling omhoog (waar een andere auto met een noodgang naar beneden kwam, maar die zag ik gelukkig ruim op tijd). Situatiebevraging was wat te bij een aankomend kruispunt als de stoplichten uit zouden staan. Het was een voorrangsweg, dus vrij duidelijk allemaal ("gewoon doorrijden, omdat je voorrang hebt, maar wel opletten of er niet toch iets aankomt").
Toen eigenlijk weer terug naar de snelweg, waar ik door een onverwachts scherpe bocht het overzicht een beetje kwijtraakte, maar snel weer opgepakt. Invoegen moest noodgedwongen tussen twee niet al te hard rijdende vrachtwagens, maar voor de rest door het lange stuk snelweg en het rustige verkeer een aantal mooie inhaalmaneuvres uit kunnen voeren.
Al met al moet ik zeggen dat het lastig was dat ik de route absoluut niet kende, maar ik vond het wel 'realistischer' rijden dan tijdens de lessen (kan me het eenvoudig voorstellen: naar Sassenheim, keertje omkeren omdat je verkeerd reed doordat je de weg er niet kent, parkeren voor een boodschapje oid, terug naar Leiden). Bij de lessen was het toch vaak eindeloos cirkeltjes rijden door woonwijken waarbij je je af kon vragen wat het doel van de route nu eigenlijk was.
Ook meteen naar het gemeentehuis, was al doorgekomen, dus binnenkort kan ik m'n roze pasje ophalen
Mijn dag kan iig niet meer stuk
CBR Leiden, dus vooral in Wassenaar en Oegstgeest gelest aangezien op een examen daar het vaakst naar gereden wordt, maar zelf mocht ik naar Sassenheim. Nog nooit in m'n leven geweest, laat staan tijdens een rijles, maar het viel mee. Vooral op de grotere wegen gebleven. Omkeeropdracht op een plek met ruimte zat, parkeeropdracht op een vrijwel leeg parkeerdek met een lange en vrij steile schuine helling omhoog (waar een andere auto met een noodgang naar beneden kwam, maar die zag ik gelukkig ruim op tijd). Situatiebevraging was wat te bij een aankomend kruispunt als de stoplichten uit zouden staan. Het was een voorrangsweg, dus vrij duidelijk allemaal ("gewoon doorrijden, omdat je voorrang hebt, maar wel opletten of er niet toch iets aankomt").
Toen eigenlijk weer terug naar de snelweg, waar ik door een onverwachts scherpe bocht het overzicht een beetje kwijtraakte, maar snel weer opgepakt. Invoegen moest noodgedwongen tussen twee niet al te hard rijdende vrachtwagens, maar voor de rest door het lange stuk snelweg en het rustige verkeer een aantal mooie inhaalmaneuvres uit kunnen voeren.
Al met al moet ik zeggen dat het lastig was dat ik de route absoluut niet kende, maar ik vond het wel 'realistischer' rijden dan tijdens de lessen (kan me het eenvoudig voorstellen: naar Sassenheim, keertje omkeren omdat je verkeerd reed doordat je de weg er niet kent, parkeren voor een boodschapje oid, terug naar Leiden). Bij de lessen was het toch vaak eindeloos cirkeltjes rijden door woonwijken waarbij je je af kon vragen wat het doel van de route nu eigenlijk was.
Ook meteen naar het gemeentehuis, was al doorgekomen, dus binnenkort kan ik m'n roze pasje ophalen

Mijn dag kan iig niet meer stuk
Wel hoor, CBR-overpakken (met korte halen) kan in sommige bochten erg handig zijn, dan doe ik het iig vanzelf. Niet vaak, maar tochWidow schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:19:
Sturen doe je toch gewoon met je palm van je hand op het stuur, en dan draaien maar? Zo parkeer ik iig altijd innee, als ik een bocht naar rechts heb, pak ik het stuur linksboven vast en draai em dan gewoon naar rechts. Overpakken vind ik echt zon CBR iets, leuk dat je het moet doen maar later in de praktijk doe je het toch niet meer. Met inparkeren is gewoon je palm op het stuur en draaien maar veel relaxter, en ik doe dat ook wel bij scherpe bochten waar je je stuur meer dan 90 graden moet draaien zegmaar.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik vind het maar zwaar onhandig, als je het stuur gewoon wat eerder vastpakt kun je iedere bocht zonder het stuur los te laten maken, met één hand. Tenzij je zeer langzaam rijdt in wil inparkeren of een echt haakse bocht wil maken, maar dan werkt het draaien met 1 hand op het stuur veel sneller. De laatste keer dat ik heb overgepakt bij het rijden was tijdens mijn rijexamenSorcerer8472 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:53:
[...]
Wel hoor, CBR-overpakken (met korte halen) kan in sommige bochten erg handig zijn, dan doe ik het iig vanzelf. Niet vaak, maar tochOverpakken met lange halen is in lange bochten wel vaak nodig trouwens hoor. Verder hangt e.e.a. af van de auto waarin je rijdt (draaicirkel + hoe 'scherp' je stuur stuurt).
Er is overigens wel wat voor te zeggen dat je minder risico hebt op de CBR manier, omdat je het stuur altijd goed vast houdt, maar ik vind het nogal krampachtig overkomen. Goed als je nog geen echte ervaring hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Stoffel op 04-05-2009 15:08 ]
Het lijkt me sowieso niet dat het CBR wil dat je met 1 hand stuurt. Het gaat wel sneller, maar echt veel grip op je stuur heb je natuurlijk niet op die manier.
Maargoed, tot je rijexamen sowieso dus lekker 'krampachtig' sturen zoals het CBR wil.
Hoogmoed komt voor de val.Stoffel schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:06:
Ik vind het maar zwaar onhandig, als je het stuur gewoon wat eerder vastpakt kun je iedere bocht zonder het stuur los te laten maken, met één hand. Tenzij je zeer langzaam rijdt in wil inparkeren of een echt haakse bocht wil maken, maar dan werkt het draaien met 1 hand op het stuur veel sneller. De laatste keer dat ik heb overgepakt bij het rijden was tijdens mijn rijexamen
Er is overigens wel wat voor te zeggen dat je minder risico hebt op de CBR manier, omdat je het stuur altijd goed vast houdt, maar ik vind het nogal krampachtig overkomen. Goed als je nog geen echte ervaring hebt.
Bijna alles kan met simpel doorgeven of een iets langere haal van een hand al inderdaad.
In een haakse boch moet je dan al overpakken of 'draaien' met de handpalm.
Ik kies er dan echter voor om over te pakken, dat gaat net zo makkelijk als met de handpalm alleen heb je vele malen meer controle. Dan kies ik voor zekerheid in plaats van dat minimale beetje gemak dat de handpalm oplevert.
Bij parkeren of steken kies ik wel voor de handpalm, dan is de snelheid zo laag dat de meerwaarde aan controle te verwaarlozen is.
Heeft niets met ervaring te maken maar met een keuze voor meer veiligheid.
Iemand van de beginnende rijders al geschokt over het feit dat er zoveel vogels aan gort worden gereden? Of misschien zelfs zelf al gedaan?
Volgens mij is het jachtseizoen weer geopend want de afgelopen weken is het aantal slachtoffers weer exponentieel gestegen.
Blijft toch een naar gezicht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een klein musje op de snelweg, was niets aan te doen.. Verder gelukkig nog niet... Mijn manager had een reiger te pakken op de A15, die kwam recht op de auto af... Die kon direct een huurauto regelen, wat een klapperGonadan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 08:53:
Iemand van de beginnende rijders al geschokt over het feit dat er zoveel vogels aan gort worden gereden? Of misschien zelfs zelf al gedaan?
Volgens mij is het jachtseizoen weer geopend want de afgelopen weken is het aantal slachtoffers weer exponentieel gestegen.
Wel was het paddentrek een paar weken geleden, daar kun je ook niet heel veel aan doen

"Mekker, blaat"
Na 500.000km durf ik wel te zeggen dat ik wel weet wanneer ik controle over een auto heb
Dat zeg ik, hoogmoed.Stoffel schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:40:
Na 500.000km durf ik wel te zeggen dat ik wel weet wanneer ik controle over een auto heb
Ieder moet het op zijn eigen manier doen, dat voorop.Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel eens op de CBR manier heb gedaan bedenk ik me net, toen ik in een oud hok van iemand anders zonder stuurbekrachtiging reed. Dan is het een ander verhaal, omdat een oneffenheid in de weg dan ook echt effect heeft op je stuur. Ik zou het niet doen als het niet onder controle te houden was.
Ik merk bij mijn eigen auto, met stuurbekrachtiging, dat het een oud stuur is wat niet altijd even veel grip geeft.
Het is wel een enorm groot stuur, dat is lekker makkelijk, maar met de handpalm kan je nooit zo precies en gecontroleerd sturen als met twee handen. Stuurbekrachtiging of niet.
Of je die extra controle nodig vindt is aan jezelf uiteraard. Ik vind het niet echt nodig, maar het kost mij amper extra moeite, dus doe ik het gewoon wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Soms 2 handen, bij ons in de woonwijk vaak met 1 hand... Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging... Met 1 hand inparkeren is erg raar, maar gaat perfect (kon met de oude fiesta echt niet)... Overpakken doe ik wel in onoverzichtelijke bochten trouwens, als je namelijk iets onverwachts tegenkomt, dan kun je nog vlot de andere kant op sturen, als je met 1 hand stuurt, of niet overpakt/doorgeeft, dan kun je niet snel zonder het stuur los te laten terug
Op de snelweg, en vooral op/afritten of klaverblad is absoluut beide handjes..
Op de snelweg, en vooral op/afritten of klaverblad is absoluut beide handjes..
"Mekker, blaat"
Ok, Volgende week vrijdag om 9:50 ben ik aan de beurt in Eindhoven
Dan zal de spits wel voorbij zijn, lekker rustig rijden.
Heb nu 24 lessen van 90 minuten gehad ik heb nog 3 lessen staan en dan dus examen.
Heb er een goed gevoel over. Nog examen tips?
Mijn examen tip lijstje:
- Goed overdreven en veel spiegelen.
- Rustig rijden, gas loslaten bij kruispunten, goed kijken bij kruispunten voorrang verlenen.
- Rustig schakelen, niet naar 1 schakelen alsof het binnen 0.5 seconde moet maar rustig Klak, klak.
- Goed opletten op zebrapaden.
- Goed vooruit kijken naar borden die aangeven: Eenrichtingsweg, Doodlopend, rijbaan opsplitsing (bijv. rijd je zoals het moet rechts maar splits de weg op dan moet je links invoegen om rechtdoor te gaan)
- Bij de opdracht: Hier rechts en dan de 2e links, meteen na de afslag rechts, links invoegen als het 2 baans is.
- Rustig optrekken maar wel VMax rijden.
- Op de snelweg gewoon inhalen niet achter een vrachtwagen blijven hangen, dit straalt onzekerheid uit.
- De examinator een veilig gevoel geven, berekenend defensief rijden.
- Veel maar niet teveel afstand houden.
- Speciale verrichtingen extra veel spiegelen en gewoon rustig heel rustig rijden met een slippende koppeling bijvoorbeeld fileparkeren.
- Bij rotondes goed om je heen kijken naar fietsers die voorrang hebben.
- Goed eerst spiegelen voordat je je knipperlicht aanzet.
Dan zal de spits wel voorbij zijn, lekker rustig rijden.
Heb nu 24 lessen van 90 minuten gehad ik heb nog 3 lessen staan en dan dus examen.
Heb er een goed gevoel over. Nog examen tips?
Mijn examen tip lijstje:
- Rustig rijden, gas loslaten bij kruispunten, goed kijken bij kruispunten voorrang verlenen.
- Rustig schakelen, niet naar 1 schakelen alsof het binnen 0.5 seconde moet maar rustig Klak, klak.
- Goed vooruit kijken naar borden die aangeven: Eenrichtingsweg, Doodlopend, rijbaan opsplitsing (bijv. rijd je zoals het moet rechts maar splits de weg op dan moet je links invoegen om rechtdoor te gaan)
- Bij de opdracht: Hier rechts en dan de 2e links, meteen na de afslag rechts, links invoegen als het 2 baans is.
- Op de snelweg gewoon inhalen niet achter een vrachtwagen blijven hangen, dit straalt onzekerheid uit.
- Speciale verrichtingen extra veel spiegelen en gewoon rustig heel rustig rijden met een slippende koppeling bijvoorbeeld fileparkeren.
Coding 4 Fun!
- Niet enkel rechts kijken (niet-voorrangsweg), maar ook linksVincenz0 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:59:
Mijn examen tip lijstje:
- Geen onderwerpen aan snijden, geef kort antwoord op wat de examinator vraagt, geen hele verhalen (afleiding)
- Niet hardop zeggen wat je (gaat/moet) doe(n)t (al dan niet fout of goed)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ook na je examen moet autorijden niet zo'n "onderneming" worden waar je je mentaal op voor moet bereiden. Afgezien daarvan maken zulke rijtjes van punten om in gedachten te houden je alleen maar zenuwachtig, wat nog wel het grootste obstakel is op de weg naar slagen.Vincenz0 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:59:
Nog examen tips?
Mijn examen tip lijstje:
- Niet zoveel nadenken en ontspannen (proberen te) rijden zoals je het geleerd hebt.
^ Wat hij zegt.
Zenuwachtig zijn tijdens je examen houd je alleen maar scherp. Zo heb ik het althans gemerkt tijdens het rijden. Zenuwachtigheid moet echter niet omslaan in angst, het bang zijn voor een examen en bang zijn om te zakken. Gezonde spanning is alleen maar goed.Z-Dragon schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:30:
[...]
Ook na je examen moet autorijden niet zo'n "onderneming" worden waar je je mentaal op voor moet bereiden. Afgezien daarvan maken zulke rijtjes van punten om in gedachten te houden je alleen maar zenuwachtig, wat nog wel het grootste obstakel is op de weg naar slagen.
Verwijderd
2 weken terug in Nieuwegein oude gedeelte was net een meerkoetje half plat gereden, waarschijnlijk door een tractor, ik stopte en zag het beestje nog 1 keer zijn koppie omhoog steken en dat was letterlijk zijn laatste adem, er reed zelfs nog iemand met een aanhanger erover, als dat niet gebeurt was had ik hem misschien nog kunnen redden, maar ik was net te laatGonadan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 08:53:

Ik heb mijn handschoenen aangedaan en het beestje toch maar even netjes in het gras gelegd.
Ja die heb ik ook, daar kan ik het bijna alleen met een wijsvinger doenDestruction schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:38:
* Destruction ... daarnaast heb ik een Caddy, uiteraard ook met stuurbekrachtiging
Maar zo licht is het nadeel dat je totaal geen gevoel meer hebt bij bochten nemen, ik zou liever iets meer feedback willen hebben alsin wat zwaarder sturen.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 21:58 ]
Dat heeft mij voor mn gevoel juist wel een beetje gered. Ik deed wat doms (een achteruit draaiende vrachtwagen passeren zodanig dat hij me nooit kon zien) en terwijl ik dat deed zei ik zoiets van 'Oeh, dat ga je niet leuk vinden'.TommyGun schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:22:
[...]
- Niet enkel rechts kijken (niet-voorrangsweg), maar ook links
- Geen onderwerpen aan snijden, geef kort antwoord op wat de examinator vraagt, geen hele verhalen (afleiding)
- Niet hardop zeggen wat je (gaat/moet) doe(n)t (al dan niet fout of goed)
Commentaar achteraf: 'Nee, dat was niet zo heel slim, maar dat had je zelf ook al door. Bedenk het volgende keer drie tellen eerder (dwz: vóórdat je die manouvre maakt) dan komt het wel goed'.
Ik heb sowieso het voordeel van haar twijfel gekregen, misschien heeft precies dat -iets te late- inzicht me een beetje gered
Das iets heel anders, wat TommyGun bedoeld is denk ik gewoon mensen die alles zeggen VOOR ze 't doen, alsof ze bevestiging willen, dat straalt onzekerheid uit.
Verder tips. Doe gewoon wat je geleerd hebt en maak je niet druk verder bij de meeste mensen hebben zenuwen echt een positieve uitwerking en 't is ook nergens voor nodig.
Wat ik wel mee wil geven is ook een open deur maar zorg gewoon dat je echt goed slaapt.
Iedereen heeft wel eens een off-day maar als je die hebt terwijl je net te kort geslapen hebt is 't niet echt relaxt.
En heel vermoeid in de auto zitetn is al helemaal waardeloos, helaas zit ik dat nog wel eens, erg gevaarlijk alleen, je mist dan zoveel dingen, auto's die je niet ziet enzo
Verder tips. Doe gewoon wat je geleerd hebt en maak je niet druk verder bij de meeste mensen hebben zenuwen echt een positieve uitwerking en 't is ook nergens voor nodig.
Wat ik wel mee wil geven is ook een open deur maar zorg gewoon dat je echt goed slaapt.
Iedereen heeft wel eens een off-day maar als je die hebt terwijl je net te kort geslapen hebt is 't niet echt relaxt.
En heel vermoeid in de auto zitetn is al helemaal waardeloos, helaas zit ik dat nog wel eens, erg gevaarlijk alleen, je mist dan zoveel dingen, auto's die je niet ziet enzo

Same here iddVerwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:49:
[...]
Ja die heb ik ook, daar kan ik het bijna alleen met een wijsvinger doen
Maar zo licht is het nadeel dat je totaal geen gevoel meer hebt bij bochten nemen, ik zou liever iets meer feedback willen hebben alsin wat zwaarder sturen.
Die reiger kan ik ook over mee praten. Een poos terug vloog er eentje over de snelweg (A7, iets voorbij Hoogkerk, Grunn). Midden in de spits uiteraard, dus ik kachel daar lekker met 100 met het verkeer mee en ik zie dat ding zo over de weg vliegen ... en toen recht op mij af *BENG* dat gaf echt een klap waar je misselijk van wordt. De reiger heeft het helaas niet overleeft, mijn voorruit wel, al zat ik wel even met trillende handjes in dat ding.
Maar ja, midden in de spits met overal auto's om je heen is het gewoon niet verstandig om een noodstop te maken. Zo heb ik ook een keer een katje dood gereden
Hij stak zo snel over en als je met 60 aankomt... nou ja, reken maar uit
Maar ja, midden in de spits met overal auto's om je heen is het gewoon niet verstandig om een noodstop te maken. Zo heb ik ook een keer een katje dood gereden
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Dat bedoelde ik eigenlijk idd. Sorry als 't misschien onduidelijk was geschreven.GoldenSample schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 00:41:
Das iets heel anders, wat TommyGun bedoeld is denk ik gewoon mensen die alles zeggen VOOR ze 't doen, alsof ze bevestiging willen, dat straalt onzekerheid uit.
Bijv: "Oh ja nu moet ik *dit* en *dat* doen"
Laatst nog tijdens de rijles een random vogeltje plat gereden:
Was aan het rijden op een weg buiten bebouwde kom, was geen verkeer dus ging met een redelijke vaart (tot zover mijn rij instructeur dat toelaat, en dat gaat redelijk ver). Vraagt mijn instructeur opeens of ik niets gevoeld heb. Ik had dus niets gemerkt en geloofde niet dat ik een vogel heb omgereden. We zijn dus terug gereden om te kijken of er daadwerkelijk een dode vogel lag en dat was dus jammer genoeg wel het geval
Was aan het rijden op een weg buiten bebouwde kom, was geen verkeer dus ging met een redelijke vaart (tot zover mijn rij instructeur dat toelaat, en dat gaat redelijk ver). Vraagt mijn instructeur opeens of ik niets gevoeld heb. Ik had dus niets gemerkt en geloofde niet dat ik een vogel heb omgereden. We zijn dus terug gereden om te kijken of er daadwerkelijk een dode vogel lag en dat was dus jammer genoeg wel het geval

Wat hebben jullie toen met het vogeltje gedaan?lasharor schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:00:
We zijn dus terug gereden om te kijken of er daadwerkelijk een dode vogel lag en dat was dus jammer genoeg wel het geval
BBQErkens schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:10:
[...]
Wat hebben jullie toen met het vogeltje gedaan?
Het vogeltje was plat, en ik/rij instructeur was niet van plan om dat van het wegdek af te halen...Erkens schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:10:
[...]
Wat hebben jullie toen met het vogeltje gedaan?
Je weet dat dit andere dieren aantrekt met het mogelijke gevolg op nog meer slachtoffers en eventueel schade aan auto's?lasharor schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:39:
[...]
Het vogeltje was plat, en ik/rij instructeur was niet van plan om dat van het wegdek af te halen...
Overigens is het minste wat je kan doen rijkswaterstaat bellen
Vandaag Theorie gedaan.... en geslaagd
.
Bij dit nieuwe examen mag je blijkbaar (kwam ik pas op examen achter) bij gevaarherkenning 13 van 25 vragen fout hebben (had er 4 fout). Bij theorie had ik 3 fout. Nu snel rijexamen inplannen, ik heb namelijk gehoord dat de wachtrij behoorlijk lang is.
Kep inmiddels 14 uur gereden, alle speciale handelingen gedaan en we gaan nu voorbereiden voor examen.
Bij dit nieuwe examen mag je blijkbaar (kwam ik pas op examen achter) bij gevaarherkenning 13 van 25 vragen fout hebben (had er 4 fout). Bij theorie had ik 3 fout. Nu snel rijexamen inplannen, ik heb namelijk gehoord dat de wachtrij behoorlijk lang is.
Kep inmiddels 14 uur gereden, alle speciale handelingen gedaan en we gaan nu voorbereiden voor examen.
Bij mij een week of 5, en dat vind ik niet bizar veel eigenlijk
[ Voor 79% gewijzigd door Carpento op 12-05-2009 19:30 ]
De wachtrij hangt voor de volle 100% af van de plancapaciteiten van de rijschool.
Sinds het CBR rijscholen niet meer toestaat meer dan 105% van hun capaciteit vooraf in te kopen is er genoeg ruimte.
Als jouw rijschool het dan slim plant en de instructeurs zijn bereid onderling wat examentijden te wisselen kan je binnen 2 à 3 weken aan de gang. Hebben ze daar geen zin in dan duurt het natuurlijk langer.
Het voordeel is dat je bij het CBR pas vlak van tevoren een naam hoeft op te geven, tot die tijd hebben ze dus alleen een datum en tijd gereserveerd.
Sinds het CBR rijscholen niet meer toestaat meer dan 105% van hun capaciteit vooraf in te kopen is er genoeg ruimte.
Als jouw rijschool het dan slim plant en de instructeurs zijn bereid onderling wat examentijden te wisselen kan je binnen 2 à 3 weken aan de gang. Hebben ze daar geen zin in dan duurt het natuurlijk langer.
Het voordeel is dat je bij het CBR pas vlak van tevoren een naam hoeft op te geven, tot die tijd hebben ze dus alleen een datum en tijd gereserveerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mja ligt er ook aan of je rijschool je voortrekt.
Ik kreeg eerst een examen die over 5 weken was, ik dus gebeld dat het nergens op sloeg als ik nu al zowat klaar was met lessen. Kon ik opeens de volgende week op.
Nu maar hopen dat ik het haal
Ik kreeg eerst een examen die over 5 weken was, ik dus gebeld dat het nergens op sloeg als ik nu al zowat klaar was met lessen. Kon ik opeens de volgende week op.

Nu maar hopen dat ik het haal
Coding 4 Fun!
Heb heerlijk gebabbeld met mijn examinator destijds over het verhaal dat examinator mensen bewust laten zakken zodra er al genoeg geslaagd waren die dag. Was hij het uiteraard niet mee eens.TommyGun schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:22:
[...]
Wat wel een pluspuntje gescoord heeft, denk ik achteraf, was:
- Examinator vraagt iets.
- Ik reageer daar niet op.
- Examinator herhaalt vraag.
- Ik: "één momentje, moet even op het verkeer letten hier."
Zolang je aandacht maar primair bij het verkeer ligt, en de examinator dat ook merkt, is er niks aan de hand lijkt mij.
Verwijderd
Ik ben inmiddels bezig in Curacao met lessen. Nu 11 lessen gehad en ga over 2 weken afrijden.
Het is hier allemaal vrij makkelijk zeggen ze dus ben benieuwd. Ik heb in Nederland zo'n 7 jaar geleden ook gelest en mocht op maar mijn instructeur kreeg zijn ontslag en toen wilde niemand mij meer les geven (ik ben doof).
Nu woon ik hier en heb ik het lessen hier weer opgepakt. Bijzondere verrichtingen zijn hier achteruit inparkeren (tijdens examen 4 pogingen), keren op weg (mag 5 keer steken tijdens examen), hellingproef en achteruit rijden in een bocht...
Moet te doen zijn toch?
Het is hier allemaal vrij makkelijk zeggen ze dus ben benieuwd. Ik heb in Nederland zo'n 7 jaar geleden ook gelest en mocht op maar mijn instructeur kreeg zijn ontslag en toen wilde niemand mij meer les geven (ik ben doof).
Nu woon ik hier en heb ik het lessen hier weer opgepakt. Bijzondere verrichtingen zijn hier achteruit inparkeren (tijdens examen 4 pogingen), keren op weg (mag 5 keer steken tijdens examen), hellingproef en achteruit rijden in een bocht...
Moet te doen zijn toch?
Je bent nog niet op geweest hoop ik? 

Ikzelf begon na 20 lessen alles een beetje door te krijgen, en had er vervolgens nog 20 nodig om alles zodanig te "perfectioneren" dat ik het examen kon halen. Rijden in Curacao lijkt me echt totaal niet vergelijkbaar.
Ikzelf begon na 20 lessen alles een beetje door te krijgen, en had er vervolgens nog 20 nodig om alles zodanig te "perfectioneren" dat ik het examen kon halen. Rijden in Curacao lijkt me echt totaal niet vergelijkbaar.
Verwijderd
Nee daarom, curacao is een lachertje. Is ook aan de rijstijl te zien hier. Iemand die ik ken is met 5 lessen geslaagd hier.
Ja ja ja!!
Hij is binnen
1e keer examen meteen geslaagd.
25 lessen van 90 minuten.
Ik heb voor mijn gevoel prima gereden en een paar moeilijke dingen prima opgelost.
Ik ging zo zitten bij dat tafeltje.
hij zo: Gefeliciteerd je bent geslaagd!
Ik zo:
hij: Kijk niet zo verbaasd!
Me.Happy = True;
Hij is binnen
1e keer examen meteen geslaagd.
25 lessen van 90 minuten.
Ik heb voor mijn gevoel prima gereden en een paar moeilijke dingen prima opgelost.
Ik ging zo zitten bij dat tafeltje.
hij zo: Gefeliciteerd je bent geslaagd!
Ik zo:
hij: Kijk niet zo verbaasd!
Me.Happy = True;
[ Voor 3% gewijzigd door Vincenz0 op 15-05-2009 12:06 ]
Coding 4 Fun!
4 Juni !!
Dan mag ik op.
Dan mag ik op.
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Een tijdje geleden dat ik gepost heb (rond 31 maart, de vorige keer dat ik zakte). Ik ben dan nu vandaag toch geslaagd
.
Ik reed wel voorzichtig (soms té vond hij, ik mocht op sommige plekken wel gewoon goed door gaan rijden en bij kruispunten was ik soms wat voorzichtig.
Het duurde overigens wel een eeuwigheid voordat hij vertelde dat ik geslaagd was. Hij bleef eerst even bij m'n instructeur in de auto zitten en binnen hebben we ook nog eerst een gesprek gehad over hoe de rit was en hebben we nog het lijstje van de zelfreflectie doorgelopen. Ik dacht ook al, ja, dit was het, ik kom wel terug.
Toen zei hij dan toch dat ik geslaagd was, als ik beloofde die punten in de gaten te houden
. En dus gaan we maandag (ik zit bij m'n ouders nu) het rijbewijs maar eens aanvragen
.
Ik reed wel voorzichtig (soms té vond hij, ik mocht op sommige plekken wel gewoon goed door gaan rijden en bij kruispunten was ik soms wat voorzichtig.
Het duurde overigens wel een eeuwigheid voordat hij vertelde dat ik geslaagd was. Hij bleef eerst even bij m'n instructeur in de auto zitten en binnen hebben we ook nog eerst een gesprek gehad over hoe de rit was en hebben we nog het lijstje van de zelfreflectie doorgelopen. Ik dacht ook al, ja, dit was het, ik kom wel terug.
Toen zei hij dan toch dat ik geslaagd was, als ik beloofde die punten in de gaten te houden
Gefeliciteerd!jappas schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:03:
Een tijdje geleden dat ik gepost heb (rond 31 maart, de vorige keer dat ik zakte). Ik ben dan nu vandaag toch geslaagd.
Toen zei hij dan toch dat ik geslaagd was, als ik beloofde die punten in de gaten te houden. En dus gaan we maandag (ik zit bij m'n ouders nu) het rijbewijs maar eens aanvragen
.
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Morgen om 8 uur rijexamen, 7 uur rijles nog ff van te voren.
Ik ben nu een beetje zenuwachtig, en ga naar bed.
Rustig blijven en tijdens je examen doen wat je tijdens de les ook doet. Rijden is niet moeilijk, zolang je niet gestressed in de auto zit. Succes!
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
vandaag mijn 8e les gehad, gaat eigenlijk best wel goed nu
Kijken gaat ook steeds beter, de laatste tijd doe ik wat extra veel en dat vind de instructrice wel fijn
Achteruit parkeren nog ff oefenen, maar zij vertelde dat goed parkeren niet uitmaakt; het gaat erom of je alles in de gaten houd en goed kijkt, of je in het parkeervak staat is niet heel belangrijk... Maar goed, beter van wel
Eigenlijk gaat alles wel goed voor mijn gevoel, nu maar hopen dat ze volgende week ergens aangeeft dat we het examen wel kunnen aanvragen
Examen op zaterdag?Booth schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:37:
Morgen om 8 uur rijexamen, 7 uur rijles nog ff van te voren.
De rijles voor het examen ging prima, zonder stress.c0ne schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:45:
Rustig blijven en tijdens je examen doen wat je tijdens de les ook doet. Rijden is niet moeilijk, zolang je niet gestressed in de auto zit. Succes!
Vlak voor het examen toen ik met de examinator aan tafel zat was ik ook nog redelijk rustig maar eenmaal in de auto kreeg ik toch zenuwen.. Een beetje is goed, houdt je scherp maar ik liet m'n motor afslaan

Bah, hoopte em vandaag gehaald te hebben.
Jep, in Groningen heel normaal
[ Voor 7% gewijzigd door Booth op 16-05-2009 09:32 ]
^^ jammer, niet te zwaar aan tillen en de volgende keer slaag je, zul je zien
Het blijft lastig om rustig te blijven als er iets mis gaat maar dat willen ze wel zien dat je dat kunt.
Hier beginnen de zenuwen ook te komen, dinsdag a.s. is het zover, dan mag ik mijn stuurmanskunsten in de bus gaan vertonen. Vandaag laatste les gehad en het ging niet echt van een leien dakje maar de instructeur had ook alles uit de kast gehaald qua krappe weggetjes en onoverzichtelijke situaties. Paar keer moeten steken omdat de bocht in 1x niet lukte, dat is opzich geen ramp maar uitwijken voor een auto die te ver doorrijdt terwijl jij aan het insturen bent en dan in een boom terecht komen is minder natuurlijk
Wordt vervolgd...
Hier beginnen de zenuwen ook te komen, dinsdag a.s. is het zover, dan mag ik mijn stuurmanskunsten in de bus gaan vertonen. Vandaag laatste les gehad en het ging niet echt van een leien dakje maar de instructeur had ook alles uit de kast gehaald qua krappe weggetjes en onoverzichtelijke situaties. Paar keer moeten steken omdat de bocht in 1x niet lukte, dat is opzich geen ramp maar uitwijken voor een auto die te ver doorrijdt terwijl jij aan het insturen bent en dan in een boom terecht komen is minder natuurlijk
Het kan inderdaad lastig zijn om als je eenmaal aan het malen bent over een vergissing, dit uit je hoofd te kunnen zetten en verder te rijden zoals je onder andere omstandigheden zou doen. De 1 kan dit beter dan de ander. Ik had ook een fout gemaakt ergens en toen de examinator er wat van zei (moest ook wel omdat ik op de verkeerde rijbaan aan het rijden was.. op een onbelijnde en afgelegen havenweg dat dan weer wel maar goed..), deed ik er luchtig over en eigenlijk gewoon alsof het de normaalste zaak ter wereld was dat het eventjes fout ging. Heb hele tijd terug in dit topic verteld dat ik daarna ook een moment rustig liep te fluiten tijdens mijn examen. Ik was echt bijna letterlijk vergeten dat het The Real Deal was ...Booth schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 09:31:
[...]
De rijles voor het examen ging prima, zonder stress.
Vlak voor het examen toen ik met de examinator aan tafel zat was ik ook nog redelijk rustig maar eenmaal in de auto kreeg ik toch zenuwen.. Een beetje is goed, houdt je scherp maar ik liet m'n motor afslaanAl 30 lessen niet gebeurd.. Dat begon ook lekker door m'n hoofd te malen en werd daardoor ook slordig. Te traag een snelweg opkomen, een keertje niet goed voorgesorteerd en ergens 40 gereden waar je 50 mocht. Kijken en zo ging prima, had hij verder niets over gezegd. Ik kwam op een gegeven moment een ruime rotonde op en die nam ik in de drie en dat kon ook prima, maar hij vond dat het in de twee moest. Het is mij in ieder geval geleerd dat ik zelf moest kijken wat het beste was, maar hij had het liever in de twee gezien dus.
De andere fouten daarna zul je waarschijnlijk normaal nooit gemaakt hebben... zenuwen kunnen echt rotdingen zijn

Als ik nu zelf rijd ga ik ook altijd terug naar de 2, geen uitzondering die ik daarop maak want het geeft me gewoon een beter gevoel om zo aan te komen rijden, wetende dat ik kan afremmen en ook vanuit stilstand weg kan rijden in die versnelling.
Anyhow, terug naar jouw bericht: erg zonde dat het niet gelukt is maar hopelijk de volgende keer beter. Probeer gewoon te doen alsof het niets is, hoe lastig het ook klinkt. Succes alvast!
[ Voor 10% gewijzigd door Murk op 17-05-2009 00:25 ]
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
En rijles 2 is een feit 
Dit keer een stukje buiten het centrum, richting Voorst/Stadshagen zeg maar. Meer bezig gehouden met zelf schakelen, wanneer te schakelen, terugschakelen. Kreeg te horen dat ik de overpak methode asap moet vergeten en me moet richten op de doorgeefmethode. Dit terwijl ik in les 1 anders te horen gekregen had, of ik had het zo begrepen kan ook
Boel werk vind ik dat je moet verzetten. Sta je voorgesorteerd voor links af slaan voor een rood stoplicht. Koppeling oplaten komen, gas erbij, insturen, gas los, koppeling in, naar zijn 2, koppeling op laten komen, gas erbij en dat allemaal tijdens je die ene bocht aan het maken bent. Pff..
Heb de meeste moeite om soepel van 1 naar 2 te schakelen aldus mijn instructrice, van 2 naar 3, van 3 naar 4 en van 4 naar 5 geen probleem, die gaan zoals ze moeten. En het eerste wat ik doe zodra ik een rood stoplicht nader na gas los te laten, naar de koppeling grijpen
Terwijl eerst de rem moet. Verder zat ik 2x in de verkeerde versnelling
In de 4 ergens op een 50km weggetje doorkachelen terwijl ik toch echt het idee had hem in de 2 te hebben staan. En een keer in zijn 5, terwijl ik hem in zijn 3 had moeten hebben.
Achja, oefenen op stuurmethode en kruispunten bestuderen met theorie voor de volgende week. Zat dit keer iig stukken meer ontspannen achter het stuur, ben ik blij mee.
Dit keer een stukje buiten het centrum, richting Voorst/Stadshagen zeg maar. Meer bezig gehouden met zelf schakelen, wanneer te schakelen, terugschakelen. Kreeg te horen dat ik de overpak methode asap moet vergeten en me moet richten op de doorgeefmethode. Dit terwijl ik in les 1 anders te horen gekregen had, of ik had het zo begrepen kan ook
Heb de meeste moeite om soepel van 1 naar 2 te schakelen aldus mijn instructrice, van 2 naar 3, van 3 naar 4 en van 4 naar 5 geen probleem, die gaan zoals ze moeten. En het eerste wat ik doe zodra ik een rood stoplicht nader na gas los te laten, naar de koppeling grijpen

Achja, oefenen op stuurmethode en kruispunten bestuderen met theorie voor de volgende week. Zat dit keer iig stukken meer ontspannen achter het stuur, ben ik blij mee.
Voor mij is het morgen tijd voor mijn eerste poging tot theorie-examen
. Wel beetje zenuwen, maar heb wel vertrouwen dat het goed gaat. Ik heb veel geoefend met zo'n cd van de anwb, en ik slaag daar zo goed als altijd mee.
Wat me wel opvalt is dat er toch een hoop debiele vragen voorbij komen. Zie je bijv. een plaatje van een kind dat half onder de auto ligt, is de vraag of je hulp moet verlenen
Anyhow, als ik dat soort vragen krijg, móet ik wel kunnen slagen
Wat me wel opvalt is dat er toch een hoop debiele vragen voorbij komen. Zie je bijv. een plaatje van een kind dat half onder de auto ligt, is de vraag of je hulp moet verlenen
Anyhow, als ik dat soort vragen krijg, móet ik wel kunnen slagen
Verwijderd
Het is moeilijk ja, ik had ook de zenuwen en pakte een rotonde half i.p.v. 3 kwart, maar die 2 afslagen lagen door werkzaamheden zowat naast elkaar, werkte het wel redelijk netjes af met richting aanwijzer, maar ik zei het zelf al 'oepsBooth schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 09:31:
De rijles voor het examen ging prima, zonder stress.
Vlak voor het examen toen ik met de examinator aan tafel zat was ik ook nog redelijk rustig maar eenmaal in de auto kreeg ik toch zenuwen.. Een beetje is goed, houdt je scherp maar ik liet m'n motor afslaanAl 30 lessen niet gebeurd.. Dat begon ook lekker door m'n hoofd te malen en werd daardoor ook slordig. Te traag een snelweg opkomen, een keertje niet goed voorgesorteerd en ergens 40 gereden waar je 50 mocht. Kijken en zo ging prima, had hij verder niets over gezegd. Ik kwam op een gegeven moment een ruime rotonde op en die nam ik in de drie en dat kon ook prima, maar hij vond dat het in de twee moest. Het is mij in ieder geval geleerd dat ik zelf moest kijken wat het beste was, maar hij had het liever in de twee gezien dus.

Zij zei 'Opzich niet zo erg, alleen die motorrijder schrok wel even'.
Ik 'Die zat er ook wel dicht op he'.
Zij 'Ok, maakt niet uit, mag je gelijk de snelweg op en bij Werkendam eraf en weer terug'.
Ik heb gewoon lekker veder geklest met haar over vakantie enzo en wist het af te zetten van me en uitendelijk toch in 1 keer gehaald.
Belangerijk gegeven was dat ik ook even flink doortrok om een vrachtwagen voor te zijn bij invoegen en ze zei al liever voor een vrachtwagen dan erachter, misschien dat het bonus punten heeft opgeleverd
Enige wat ik kan zeggen, is, schud het van je af en gewoon geconcentreerd veder gaan.
Een lichte fout mag je maken
Als je je rijbewijs hebt kun je dat best zelf aankijken, tijdens je examen rotondes gewoon altijd in z'n 2 nemenBooth schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 09:31:
[...]
Ik kwam op een gegeven moment een ruime rotonde op en die nam ik in de drie en dat kon ook prima, maar hij vond dat het in de twee moest. Het is mij in ieder geval geleerd dat ik zelf moest kijken wat het beste was, maar hij had het liever in de twee gezien dus.
The devil is in the details.
Blegh, rijles. Al 26,5 uur gereden nu maar voorlopig gaat het hem nog niet worden. Ben gewoon geen natuurtalent hierin
Dingen als verkorte invoegstrook op snelweg of vanuit een zijstraat de ringweg hier op (waar je dus gelijk op moet als dat kan, en niet eerst stoppen - kijken - wegrijden) gaan allemaal zo snel dat ik dan allerlei foutjes maak.
Meh, vandaag gezakt voor m'n praktijkexamen 
M'n examinator zei dat het binnen de bebouwde kom allemaal wel goed zat in principe, maar de snelweg was ik dus blijkbaar niet echt klaar voor.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik er in m'n lessen nog niet echt veel heb gereden en als ik er al reed het altijd vrij rustig was. Toen ik er vanmiddag rond 1-en reed was het vrij druk waardoor ik door m'n weinige ervaring op de snelweg niet helemaal 100% zeker was van alle acties die ik er deed en ze dus ook niet helemaal goed uitvoerde.
Nu dus 5x 1,5 uur in plannen waarbij ik veel op de snelweg ga rijden en dan weer proberen.
M'n examinator zei dat het binnen de bebouwde kom allemaal wel goed zat in principe, maar de snelweg was ik dus blijkbaar niet echt klaar voor.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik er in m'n lessen nog niet echt veel heb gereden en als ik er al reed het altijd vrij rustig was. Toen ik er vanmiddag rond 1-en reed was het vrij druk waardoor ik door m'n weinige ervaring op de snelweg niet helemaal 100% zeker was van alle acties die ik er deed en ze dus ook niet helemaal goed uitvoerde.
Nu dus 5x 1,5 uur in plannen waarbij ik veel op de snelweg ga rijden en dan weer proberen.
Vandaag dus net mijn pasje gekregen.
Heb meteen al een half uurtje gereden met "mijn" auto. (Auto van mam die in de garage staat niets te doen)
Ik heb les gehad in een 2.2 liter diesel Mercedes. Nu heb ik een 1.1 liter benzine Citroen Saxo.
De 1e meter heb ik hem al laten afslaan, maar daarna niet meer, in de 1e 3 keer schakelen heb je er geen gevoel in maar na een tijdje gaat schakelen al vloeiend. Wat mij opviel is dat die Mercedes eigenlijk heel stug was, zowel in het stuur als in de pedalen, deze Saxo stuurt alsof ik het met een pink kan doen.
Al met al meteen een leuke ervaring met mijn nieuwe pasje. Vanavond weer een ritje met ma en dan ga ik alleen aan de slag.
Mensen die nog bezig zijn, succes!
Heb meteen al een half uurtje gereden met "mijn" auto. (Auto van mam die in de garage staat niets te doen)
Ik heb les gehad in een 2.2 liter diesel Mercedes. Nu heb ik een 1.1 liter benzine Citroen Saxo.
De 1e meter heb ik hem al laten afslaan, maar daarna niet meer, in de 1e 3 keer schakelen heb je er geen gevoel in maar na een tijdje gaat schakelen al vloeiend. Wat mij opviel is dat die Mercedes eigenlijk heel stug was, zowel in het stuur als in de pedalen, deze Saxo stuurt alsof ik het met een pink kan doen.
Al met al meteen een leuke ervaring met mijn nieuwe pasje. Vanavond weer een ritje met ma en dan ga ik alleen aan de slag.
Mensen die nog bezig zijn, succes!
Coding 4 Fun!
Ik ben vandaag maar eens begonnen met leren in mn theorieboek 
Ben nu 27, is wel eens tijd om het rijbewijs te halen
Dus wellicht over een tijdje dat ik me hier ook kan melden met pasje
Ben nu 27, is wel eens tijd om het rijbewijs te halen
Dus wellicht over een tijdje dat ik me hier ook kan melden met pasje
Aap!
Zelfs bij 2 keer ingrijpen kan je hem halen. Als je maar laat zien dat je logisch hebt nagedacht over wat je doet en goed heb rondgekeken....Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:58:
[...]
Het is moeilijk ja, ik had ook de zenuwen en pakte een rotonde half i.p.v. 3 kwart, maar die 2 afslagen lagen door werkzaamheden zowat naast elkaar, werkte het wel redelijk netjes af met richting aanwijzer, maar ik zei het zelf al 'oepssorry hoor zenuwen'.
Zij 'Ok, maakt niet uit, mag je gelijk de snelweg op en bij Werkendam eraf en weer terug'.
Ik heb gewoon lekker veder geklest met haar over vakantie enzo en wist het af te zetten van me en uitendelijk toch in 1 keer gehaald.
Belangerijk gegeven was dat ik ook even flink doortrok om een vrachtwagen voor te zijn bij invoegen en ze zei al liever voor een vrachtwagen dan erachter, misschien dat het bonus punten heeft opgeleverd![]()
Enige wat ik kan zeggen, is, schud het van je af en gewoon geconcentreerd veder gaan.
Een lichte fout mag je maken
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Tja in zijn 2 een rotonde rijd echt veel fijner. Een keer in zijn 3 geprobeerd toen het leeg was en het een flauw bochtje was maar dat voelt toch niet fijn. Heb nu alleen wel sinds ik een paar weken in de UK rij hier het gevoel dat je wel richting zijn 3 moet, rotondes zijn groter en de bochten minder scherp waardoor ja al snel (met het verkeer mee rijdend) richting de 50km gaat. Dat nog maar is proberen maar op dit moment nog drukker met het goed opletten met de andere manier van voorrang en links rijden ;-)Murk schreef op zondag 17 mei 2009 @ 00:22:
[...]
Maar nog wel even over dat '2 of 3' op een rotone of een scherpe bocht; ik heb altijd van mijn ouders meegekregen (dit wist ik dus al ver voordat ik ook maar wist hoe je een auto startte) dat je in zijn 2 veilig een bocht of rotonde door kan en dat je makkelijk alles kan bekijken (ook door het afremmen op de motor), terwijl je in de 3e versnelling al vrij gauw door de bocht zeilt en snelheid moet houden om goed weg te kunnen rijden in die versnelling.
Als ik nu zelf rijd ga ik ook altijd terug naar de 2, geen uitzondering die ik daarop maak want het geeft me gewoon een beter gevoel om zo aan te komen rijden, wetende dat ik kan afremmen en ook vanuit stilstand weg kan rijden in die versnelling.
Zo, mijn theorie is binnen, met 6 fouten in het stuk met gevaarherkenning, en 3 fouten in verkeersregels en inzicht. Nu hopen dat ik mijn examen nog kan halen voor de zomervakantie
[ Voor 3% gewijzigd door DEiE op 19-05-2009 17:55 ]
Ha, alles ging goed, ze vond me erg besluitvaardig. Mag waarschijnlijk 16 juni afrijden, tot dan toe 1 les per week
Morgen TTT, ben benieuwd.
Zie echt zwaar op tegen het examen, ik kan het allemaal prima, en mijn instructeur vind ook dat ik zelfverzekerd en goed rij. Maar hoor zoveel verhalen over mensen die goed rijden en gewoonweg niet slagen om een bullshit-reden. En daarbij ook verhalen van mensen die slecht rijden en alsnog slagen omdat die examinator maar beetje in zijn boekje zat te bladeren.
Eerst morgen maar es even bijzondere verrichtingen halen
Zie echt zwaar op tegen het examen, ik kan het allemaal prima, en mijn instructeur vind ook dat ik zelfverzekerd en goed rij. Maar hoor zoveel verhalen over mensen die goed rijden en gewoonweg niet slagen om een bullshit-reden. En daarbij ook verhalen van mensen die slecht rijden en alsnog slagen omdat die examinator maar beetje in zijn boekje zat te bladeren.

Laat het trouwens niet afhangen van die bijzondere verrichtingkaos- schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:10:
Morgen TTT, ben benieuwd.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Helaas vandaag gezakt voor het praktijkexamen met de bus. Goed gereden maar een bijzondere verrichting verprutst. Moest achteruit rijden in een straat en dan schuin (ook achteruit) een kruispunt oversteken om uiteindelijk weer voor het kruispunt te staan. Het was nogal een krappe straat en er kwamen constant auto's tussendoor waardoor ik niet de ruimte nam die ik nodig had, gevolg was dat ik helemaal verkeerd uit kwam en half over de stoep moest om weer een beetje fatsoenlijk terecht te komen. Toen wist ik het wel, verder gewoon netjes gereden en andere bijzondere verrichting (halteren) lukte prima maar dat mocht niet baten. Och ja...

[ Voor 4% gewijzigd door soganta op 19-05-2009 21:54 ]
Idem. Alles verkloot tijdens de TTT, maar mijn instructeur vond dit geen enkel probleem en zag juist wel voordelen. ( = tijdens examen minder rijden vanwege het nog moeten doen van alle bijzondere verrichtingen, dus vallen er minder foutjes te betrappen). Side note: moet je uiteraard wel de bijzondere verrichtingen goed door hebben tussen TTT en examenTouchdomex schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:23:
[...]
Laat het trouwens niet afhangen van die bijzondere verrichtingIk heb hem destijds ook niet gehaald. Maar wel in 1 keer geslaagd. Vond het achteraf wel fijn dat ik een bijzondere verrichting moest doen tijdens het examen. Beetje rust moment en lekker wat tijd ervoor nemen
Zo, wie had je? Ik neem aan dat je in Dordt bent afgereden? Gefeliciteerd iig!Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:58:
[...]
Het is moeilijk ja, ik had ook de zenuwen en pakte een rotonde half i.p.v. 3 kwart, maar die 2 afslagen lagen door werkzaamheden zowat naast elkaar, werkte het wel redelijk netjes af met richting aanwijzer, maar ik zei het zelf al 'oepssorry hoor zenuwen'.
...
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Dat laatste moet je wel onder de knie hebben, maar vind ik imho even belangrijk om goed te kunnen als normaal rijden. Aangezien je heel duidelijk het overzicht moet houden over wat er om je heen gebeurd als je stuurt. Al helemaal in een grote station kun je zo snel het overzicht nog verliezen. Ik ben blij dat ik dus goed heb geleerd om rond mij heen te kijken bij langzaam rijden/bijzondere verrichtingen. Dat heeft mij echt gered tijdens examen want die gingen perfect dus ook.TommyGun schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:28:
[...]
Idem. Alles verkloot tijdens de TTT, maar mijn instructeur vond dit geen enkel probleem en zag juist wel voordelen. ( = tijdens examen minder rijden vanwege het nog moeten doen van alle bijzondere verrichtingen, dus vallen er minder foutjes te betrappen). Side note: moet je uiteraard wel de bijzondere verrichtingen goed door hebben tussen TTT en examen
Hangt heel erg van de rotonde en de auto af. Met mijn vorige auto kon ik rotondes met gemak in de 3 nemen. Met mijn huidige auto ligt de verdeling anders en rijd je in de 3 zo'n 35km/h. Trager rijdt niet lekker in die versnelling, en 40km/h is gewoon veel te snel voor 90% van de rotondes. Sommige grote rotondes nam ik wel gewoon in de 3.swtimmer schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:38:
[...]
Tja in zijn 2 een rotonde rijd echt veel fijner. Een keer in zijn 3 geprobeerd toen het leeg was en het een flauw bochtje was maar dat voelt toch niet fijn. Heb nu alleen wel sinds ik een paar weken in de UK rij hier het gevoel dat je wel richting zijn 3 moet, rotondes zijn groter en de bochten minder scherp waardoor ja al snel (met het verkeer mee rijdend) richting de 50km gaat. Dat nog maar is proberen maar op dit moment nog drukker met het goed opletten met de andere manier van voorrang en links rijden ;-)
In het land waar ik nu woon schakel ik even naar de 4 voor ik een vrije rotonde over ga. Richtingaangeven doe je hier alleen voor de rotonde, aan de baan die je maakt op die gigantische lappen asfalt kunnen ze wel zien of je eraf gaat of niet. Alleen op hele kleine rotondes waar je dat niet zo makkelijk kunt zien geef ik hier nog richting aan. Zal wel weer wennen zijn als ik een weekje of 2 terug in NL kom
Onvoorstelbaar. Vandaag is mijn vriendin weer gezakt (3e keer) voor haar rij-examen. Het was dezelfde examinator als de 1e keer en de opmerkingen waren hetzelfde: voertuig controle. Ze is zo ontzettend zenuwachtig voor de examens en ze kan geen grip krijgen op de zenuwen.
Bij haar rijschool heeft ze al eens moeten wisselen van instructeur en beide zeggen dat ze goed kan rijden en ze hebben er elke keer vertrouwen in dat ze slaagt. Toch wordt bij een examen het tegendeel bewezen.
Ik vind het onvoorstelbaar dat als instructeurs zeggen dat je goed kunt rijden en een examinator tot 3 keer toe het tegendeel bewijzen. Is het aannemelijk dat een examinator niet door dit soort zenuwen kan heen kijken?
We gaan nu naar het BNOR voor een faalangst-examen een examen wat je sowieso krijgt na 4x zakken. Mensen met te veel zenuwen. Raar dat ze bij zo'n examen je wel op je gemak stellen en bij een 'normaal' examen je liever zenuwachtig hebben?
Bij haar rijschool heeft ze al eens moeten wisselen van instructeur en beide zeggen dat ze goed kan rijden en ze hebben er elke keer vertrouwen in dat ze slaagt. Toch wordt bij een examen het tegendeel bewezen.
Ik vind het onvoorstelbaar dat als instructeurs zeggen dat je goed kunt rijden en een examinator tot 3 keer toe het tegendeel bewijzen. Is het aannemelijk dat een examinator niet door dit soort zenuwen kan heen kijken?
We gaan nu naar het BNOR voor een faalangst-examen een examen wat je sowieso krijgt na 4x zakken. Mensen met te veel zenuwen. Raar dat ze bij zo'n examen je wel op je gemak stellen en bij een 'normaal' examen je liever zenuwachtig hebben?
My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties
Verwijderd
Nou meeste examinators en examinatrices kunnen hier wel iets aan doen, maar dan moet de kandidaat het wel zeggen natuurlijk, bij sommigen is het makkelijk te zien, bij sommige ook weer niet, heeft ze dat wel gedaan ?vegterb schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 09:58:
Maar ja bij het BNOR hebben ze er echt eravring mee, dus dan moet ze het wel halen als de 2 instructeurs beide zeggen dat ze het prima kan.
Als die geen redens zien voor zakken, dan mag je wel eens onderzoek laten doen naar de examinator via het CBR.
Tijdens een normaal examen wordt je ook wel op je gemak gesteld, hoor. Alleen bij een BNOR zitten mensen die daar veel meer kennis/ervaring mee hebben en geven ze je meer tijd om tot rust te komen. Dat kost meer, en dus is dat niet de standaardbehandeling.
Iedereen heeft zenuwen voor zo'n examen, en daar houden examinatoren ook wel degelijk rekening mee bij het beoordelen van het examen, maar ze moeten ergens een grens trekken. Je moet een goede voertuigbeheersing hebben, ondanks de stress, want op de weg is het stressvol genoeg.
Iedereen heeft zenuwen voor zo'n examen, en daar houden examinatoren ook wel degelijk rekening mee bij het beoordelen van het examen, maar ze moeten ergens een grens trekken. Je moet een goede voertuigbeheersing hebben, ondanks de stress, want op de weg is het stressvol genoeg.
Zo, TTT net gedaan en heb vrijstelling gekregen voor bijzondere verrichtingen.
Of ik daar nu blij mee moet zijn of niet betwijfel ik, want zoals eerder gezegd kost dat tijd en heb je op je echte examen meer tijd om fouten te maken
Moest alleen verder vooruit kijken en mijn snelheid aanpassen op punten waar nodig.
Zo was ik ervan overtuigd dat ik op een voorrangsweg reed, en paste daar mijn rijgedrag op aan.
Helaas was dat niet het geval en vond de mevrouw in kwestie dat ik niet genoeg keek in de zijstraatjes.
Hopen dat dat op het echte examen beter gaat, 10 juni moet ik op.
Of ik daar nu blij mee moet zijn of niet betwijfel ik, want zoals eerder gezegd kost dat tijd en heb je op je echte examen meer tijd om fouten te maken

Moest alleen verder vooruit kijken en mijn snelheid aanpassen op punten waar nodig.
Zo was ik ervan overtuigd dat ik op een voorrangsweg reed, en paste daar mijn rijgedrag op aan.
Helaas was dat niet het geval en vond de mevrouw in kwestie dat ik niet genoeg keek in de zijstraatjes.
Hopen dat dat op het echte examen beter gaat, 10 juni moet ik op.
Op een voorrangsweg staan borden B1. Zie je die niet dan rij je niet op een voorrangsweg.
Tip: binnen de bebouwde kom staan die borden voor een zijstraat, buiten de bebouwde kom erna. Dan kun je ook zien of je binnen of buiten de bebouwde kom zit.
En als je voor de koelkast wil gaan: waarom staan die borden buiten de bebouwde kom na een zijstraat en niet ervoor?
Tip: binnen de bebouwde kom staan die borden voor een zijstraat, buiten de bebouwde kom erna. Dan kun je ook zien of je binnen of buiten de bebouwde kom zit.
En als je voor de koelkast wil gaan: waarom staan die borden buiten de bebouwde kom na een zijstraat en niet ervoor?
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
/me weet het wel, maar gaat geen spelbreker spelen, teveel ervaring al voorMaasluip schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:58:
@Buzzfuzz, sub0kelvin & anderen.. 
Zo, ben weer even op de hoogte gebracht en het verhaal heeft een draai gehad. Het is zo gelopen. In de eerste instantie wist ze niet dat het mocht, 2x dezelfde examinator. Lijkt me ook niet echt objectief. Zijn antwoord was, dat dat een planningsfout was, maar dat hij net zou doen alsof ze elkaar niet kende. Ze heeft opgemerkt dat ze zenuwachtig was, dat begreep hij al en zou hij rekening mee houden. De zenuwen waren bij het wegrijden helemaal weg. Ze heeft geen enkele fout gemaakt tijdens het rijden.
Ze reed 30 waar je 30 mocht en remde bij elke straat, keek goed en reed door. Hij vond dat te ze te snel reed, maar remmen bij 30 dan rij je tussen de 10 en de 20 km/u en anders sta je stil en dat is ook weer niet goed. Hij reageerde niet op haar weerwoord. Vervolgens zou ze niet genoeg praten, terwijl ze niks anders gedaan hebben over dat wij aan het verbouwen zijn, waar ze werkt en hoe lang hij al bij het CBR zit en rij-ervaring heeft en pas 2 jaar examinator is enz.. enz.. ook daar had hij geen weerwoord op. Als laatste was het kijken, niet goed gekeken. Waar precies wist hij niet meer en ze zei ook tegen hem dat ze juist overdreven keek en altijd alles in de gaten hield en niemand gemist heeft. Wederom geen weerwoord.
Nu denken we erover een klacht in te dienen bij het CBR over deze examintor. Kijken wat dat uit gaat halen. BNOR kan niet, dan moet je 4x gezakt zijn. Daarbij de rij-instructeur was ontzettend verbaasd, heeft wel 3x gezegd dat hij er niets van snapte en dat ze gewoon ontzettend goed kon rijden. Deze keer was hij niet mee, maar dat had juist nu wel weer geholpen.
Op naar de 4e keer...
Zo, ben weer even op de hoogte gebracht en het verhaal heeft een draai gehad. Het is zo gelopen. In de eerste instantie wist ze niet dat het mocht, 2x dezelfde examinator. Lijkt me ook niet echt objectief. Zijn antwoord was, dat dat een planningsfout was, maar dat hij net zou doen alsof ze elkaar niet kende. Ze heeft opgemerkt dat ze zenuwachtig was, dat begreep hij al en zou hij rekening mee houden. De zenuwen waren bij het wegrijden helemaal weg. Ze heeft geen enkele fout gemaakt tijdens het rijden.
Ze reed 30 waar je 30 mocht en remde bij elke straat, keek goed en reed door. Hij vond dat te ze te snel reed, maar remmen bij 30 dan rij je tussen de 10 en de 20 km/u en anders sta je stil en dat is ook weer niet goed. Hij reageerde niet op haar weerwoord. Vervolgens zou ze niet genoeg praten, terwijl ze niks anders gedaan hebben over dat wij aan het verbouwen zijn, waar ze werkt en hoe lang hij al bij het CBR zit en rij-ervaring heeft en pas 2 jaar examinator is enz.. enz.. ook daar had hij geen weerwoord op. Als laatste was het kijken, niet goed gekeken. Waar precies wist hij niet meer en ze zei ook tegen hem dat ze juist overdreven keek en altijd alles in de gaten hield en niemand gemist heeft. Wederom geen weerwoord.
Nu denken we erover een klacht in te dienen bij het CBR over deze examintor. Kijken wat dat uit gaat halen. BNOR kan niet, dan moet je 4x gezakt zijn. Daarbij de rij-instructeur was ontzettend verbaasd, heeft wel 3x gezegd dat hij er niets van snapte en dat ze gewoon ontzettend goed kon rijden. Deze keer was hij niet mee, maar dat had juist nu wel weer geholpen.
Op naar de 4e keer...
My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties
Niet genoeg praten? Sinds wanneer is je praatje een factor die meeweegt? Met de examinator kan ik d'r niet helpen, maar mochten de zenuwen toch weer opspelen, kan ik haar van harte aanbevelen d'r eigen muziek mee te nemen. Voor mijn tweede (en laatste) examen was mijn instructeur zo tof geweest om z'n ingeplugde iPod vol te stouwen met albums van m'n favoriete band. Daar kwam ik helemaal tot rust van, waardoor ik geen gewoon stomme nervositeitsfouten meer maakte. Het verlost je meteen van de ijzige stilte.
[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 20-05-2009 13:39 ]
^ Wat hij zegt.
Wat ontzettend balen man, het klinkt echt alsof die examinator zin had om iemand een klote dag te bezorgen, want zo te horen heeft hij geen poot om op te staan? Hopelijk haalt het indienen van die klacht wat uit. Good luckvegterb schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:05:
@Buzzfuzz, sub0kelvin & anderen..
Op naar de 4e keer...
Ja hmm nou ja... jij wordt dus rustig van je favoriete band.. ik zeg maar het tegenovergestelde, maar dat zal allicht aan de muzieksoort liggenZ-Dragon schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:36:
Voor mijn tweede (en laatste) examen was mijn instructeur zo tof geweest om z'n ingeplugde iPod vol te stouwen met albums van m'n favoriete band. Daar kwam ik helemaal tot rust van, waardoor ik geen gewoon stomme nervositeitsfouten meer maakte. Het verlost je meteen van de ijzige stilte.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Verwijderd
Duidelijk, nou historie bij het CBR neerleggen inclusief met een verklaring van de instructeurs en dan hopen dat het bij de 4de keer wel goed gaat en de examinator in kwestie natuurlijk weigeren!vegterb schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:05:
Op naar de 4e keer...
Je kan beter weigeren dan en iemand anders krijgen.
Raar dat het soms zo moet lopen anders was je zus misschien wel in 1 keer geslaagt, had ook een hoop geld gescheeld.
vegterb schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 09:58:
Onvoorstelbaar. Vandaag is mijn vriendin weer gezakt (3e keer) voor haar rij-examen.
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 09:31:
[...]
Raar dat het soms zo moet lopen anders was je zus misschien wel in 1 keer geslaagt, had ook een hoop geld gescheeld.

Gister een afspraak gemaakt voor de eerste rijles op 22 juni, dus dan zal ik ook in de wereld van het autorijden stappen. Heb er enorm veel zin in, en ben al bezig met theorie.
Zal ook eens alle 100 pagina's doorlezen, goed tegen verveling en staan vast goede tips in
Zal ook eens alle 100 pagina's doorlezen, goed tegen verveling en staan vast goede tips in
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Ja gelukkig he, ze doen 't allemaal geheel willekeurig en denken nah laat ik hem maar eens niet slagen enzo.
Je hoort hier altijd maar 1 kant van 't verhaal en er zullen ongetwijfeld rotte appels tussen zitten maar ja, 1 kant van het verhaal.
Zo ooit was hier ene 'sterretje*hier een nummer, geloof 86*' die het onterecht vond dat ze gezakt was omdat na 70 rijlessen bij d'r examen per ongeluk d'r voet van de koppeling schoot en ze te hard over een zebrapad stoof
En dan nog zeggen: ja kan iedereen gebeuren
Je hoort hier altijd maar 1 kant van 't verhaal en er zullen ongetwijfeld rotte appels tussen zitten maar ja, 1 kant van het verhaal.
Zo ooit was hier ene 'sterretje*hier een nummer, geloof 86*' die het onterecht vond dat ze gezakt was omdat na 70 rijlessen bij d'r examen per ongeluk d'r voet van de koppeling schoot en ze te hard over een zebrapad stoof

En dan nog zeggen: ja kan iedereen gebeuren

Ga vooral ook met de cd's/iso's van de examens oefenen... Gewoon om de avond even een uurtje klikken.. Pakte hier heel snel heel veel mee opMoortn schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 12:21:
Gister een afspraak gemaakt voor de eerste rijles op 22 juni, dus dan zal ik ook in de wereld van het autorijden stappen. Heb er enorm veel zin in, en ben al bezig met theorie.
"Mekker, blaat"
Ik zie erg op tegen het nemen van rijlessen. Ik heb al een proefles gehad bij JtB, maar dat ging echt niet goed. Die man naast me maakte me hartstikke nerveus met allerlei semi-grappige opmerkingen... Als hij dan zei "Je moet kijken waar je naar toe wil, niet naar de neus van de auto." Dan zei ik: "Ja, maar ik wil ook niet een boom schrapen, ik moet nog even aanvoelen hoe breed en groot die auto is." >> "Nee, dat moet je niet want dan zit je al in de heg."... Allemaal dat soort dingen. Toen raadde hij me 45 lessen aan door middel van zo'n stom papiertje met een optelsom van punten (1 punt dit, 2 punt dat, 4 punt dat, allemaal plus elkaar en dan krijg je je aantal lessen). En het vervelende is dat ik echt wel weet dat ik het goed kan, maar dat er nog even een kwartje moet vallen. En dan zijn 45 lessen niet gerechtvaardigd imo.
En als ik dan door dat een vriend van mij z'n eerste proefles meteen naar Baarn is gereden en weer terug, word ik daar ook niet echt vrolijk van.
Ik moet nou wel echt weer een proefles gaan afspreken na mijn examens, hopen dat er dan wat minder druk op me staat
.
En als ik dan door dat een vriend van mij z'n eerste proefles meteen naar Baarn is gereden en weer terug, word ik daar ook niet echt vrolijk van.
Ik moet nou wel echt weer een proefles gaan afspreken na mijn examens, hopen dat er dan wat minder druk op me staat

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Gewoon ff andere rijschool proberen, en die pakketten zijn meestal toch niet zo goedkoop. Gewoon 1 lesje nemen en dan beslissen of je die rijschool wel wilt, anders ergens anders nog een lesje nemen
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Idd, een instructeur die je nerveus maakt schiet niet op en kost alleen maar geld
Hier in Zwolle heeft mijn ex-instructeur een vriend van me (nog nooit gereden, gozer heeft/had bovendien rijangst) toch in <20 lessen zover dat hij in 1x door het rijexamen kwam
En nee, dat was geen rustige ouwe man
Gewoon een gast van in de 20..
Hier in Zwolle heeft mijn ex-instructeur een vriend van me (nog nooit gereden, gozer heeft/had bovendien rijangst) toch in <20 lessen zover dat hij in 1x door het rijexamen kwam
[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 21-05-2009 14:53 ]
Hoe kan je nu weten dat je best wel kan rijden als je net je eerste proefles hebt gehad?Jedi_Pimp schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 13:29:
Ik zie erg op tegen het nemen van rijlessen. Ik heb al een proefles gehad bij JtB, maar dat ging echt niet goed. Die man naast me maakte me hartstikke nerveus met allerlei semi-grappige opmerkingen... Als hij dan zei "Je moet kijken waar je naar toe wil, niet naar de neus van de auto." Dan zei ik: "Ja, maar ik wil ook niet een boom schrapen, ik moet nog even aanvoelen hoe breed en groot die auto is." >> "Nee, dat moet je niet want dan zit je al in de heg."... Allemaal dat soort dingen. Toen raadde hij me 45 lessen aan door middel van zo'n stom papiertje met een optelsom van punten (1 punt dit, 2 punt dat, 4 punt dat, allemaal plus elkaar en dan krijg je je aantal lessen). En het vervelende is dat ik echt wel weet dat ik het goed kan, maar dat er nog even een kwartje moet vallen. En dan zijn 45 lessen niet gerechtvaardigd imo.
Ik moet nou wel echt weer een proefles gaan afspreken na mijn examens, hopen dat er dan wat minder druk op me staat.
Die vriend van je heeft ook niet echt gereden, hoogst waarschijnlijk heeft de man/vrouw naast hem al het koppel/gas werk gedaan, tja dan hoef je alleen nog maar te sturen....
BTW, zo fout vind die opmerkingen niet, want het gaat niet om de punt van je auto, als je eenmaal doorhebt dat je verder moet kijken dan zal je zien dat het veel fijner gaat allemaal!