Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Gonadan schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:34:
Dat ligt niet aan het rijden maar aan de auto, jij kan weinig extra doen waardoor je sneller gaat als de auto het vermogen gewoon niet heeft.
Ja, ik bedoel dus niet dat je met 30 in de 5e versnelling gaat zitten. Wat ik wél bedoel is dat je redelijk vlot doorschakelt. En dan heb je gewoon de kracht om te versnellen als dat nodig is. Heb je tijdelijk meer kracht nodig, dan schakel je terug. Dat heeft helemaal niks te maken met 'rijden als een bejaarde'.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Tijd voor een feestje! Ik ben geslaagd voor mijn rijbewijs! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

frickY schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:16:
Ik begin dat "nieuwe rijden" ook steeds minder toe te passen.
30 in zijn 3 en 50 in zijn 4 gaat wel (1.3 Mitsibishi Colt uit '97) maar accelereren is er niet meer bij.
Met een koude motor maakt hij bij dergelijk lage toerenallen soms zelfs korte haperingen.
dude dat geeft 't toch aan hoe slecht je auto 't vind?
Voordat die begint te protesteren ben je al slecht bezig..

En veel mensen vergeten denk ik dat je met 4k toeren en half gas zuiniger bent dan volgas met 2k (bij de meeste benzine auto's) en toch net zo snel bent.

Jammer hiervan is is dat als je een auto 2ehands koopt over een paar jaar dat de kans best groot is dat er een debiel in heeft gereden die 50 in z'n 5 rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vandaag mijn allereerste rijles gehad :)

Ik heb nog nooit eerder achter het stuur gezeten (mijn zus mocht dan weer wel met de auto van mijn ma op eigen terrein proberen) en ik vond de introductie behoorlijk kort. Heel kort uitleg over schakelen, 1x in stilstand met koppeling ingedrukt geprobeerd en verder enkel een achtje gereden (stuuroefening). Daarna meteen de echte weg op. Volgens mijn instructrice moet ik de pook enkel bedienen met mijn handpalm aan weerszijde van de pook, niet met je hele handpalm de pook vasthouden. 1 tik naar links voor 1ste/2de, 1 tik naar rechts voor 5de en 3de/4de kwestie van naar voor/achter. Werd meteen langs de drukste punten in de stad gestuurd (station & singel in de stad), rotonde ook alvast meegepakt drie kwart rond.

Het overviel me wel. Tig dingen tegelijkertijd doen terwijl je nog nooit dit eerder gedaan hebt is nogal overdonderend vind ik. Zo focuste ik mij teveel op het juist insturen van een bocht waarbij ik dus mijn aandacht niet richtte op goed links en rechts kijken (met name rechts is lastig omdat daar de instructrice natuurlijk zit heb je dus geen raam waar je leeg door heen kunt kijken) Ondertussen moet je opletten op de weg/mede weggebruikers, opletten dat je niet te hard rijd, op tijd schakelen. Ik vond het iig nogal wat zonder feitelijk veel oefenen zo in het diepe gegooid te worden in hartje Zwolle.

Kan iig wel gedoseerd remmen en snelheid constant houden met mijn voet op het gaspendaal. Schoot wel met mijn linkervoet een paar keer langs het koppelingspendaal |:( Of het ligt aan mij, maar waarom maken ze een gaspendaal onnodig groot terwijl je de koppeling lastiger op de tast kunt vinden. :/ Resultaat: 1,5 m voor de streep bij een stopverkeerslicht stil staan :P Enfin, nog 29 lessen te gaan, ik kan me niet indenken dat ik met om en nabij de 35 lessen mijn rijbewijs op zak zal hebben (extra lessen komen er vast bij om de hoek kijken, mijn zus bijv. loopt uit met 6 extra lessen. Allemaal om het gat tussen TTT en eindexamen op te vullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Doe dan geen TTT, heb je ook minder tijd om fouten te maken tijdens je examen omdat je verrichtingen moet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Joosie200 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:45:

Ik heb nog nooit eerder achter het stuur gezeten (mijn zus mocht dan weer wel met de auto van mijn ma op eigen terrein proberen) en ik vond de introductie behoorlijk kort. Heel kort uitleg over schakelen, 1x in stilstand met koppeling ingedrukt geprobeerd en verder enkel een achtje gereden (stuuroefening). Daarna meteen de echte weg op. Volgens mijn instructrice moet ik de pook enkel bedienen met mijn handpalm aan weerszijde van de pook, niet met je hele handpalm de pook vasthouden. 1 tik naar links voor 1ste/2de, 1 tik naar rechts voor 5de en 3de/4de kwestie van naar voor/achter. Werd meteen langs de drukste punten in de stad gestuurd (station & singel in de stad), rotonde ook alvast meegepakt drie kwart rond.

Het overviel me wel. Tig dingen tegelijkertijd doen terwijl je nog nooit dit eerder gedaan hebt is nogal overdonderend vind ik. Zo focuste ik mij teveel op het juist insturen van een bocht waarbij ik dus mijn aandacht niet richtte op goed links en rechts kijken (met name rechts is lastig omdat daar de instructrice natuurlijk zit heb je dus geen raam waar je leeg door heen kunt kijken) Ondertussen moet je opletten op de weg/mede weggebruikers, opletten dat je niet te hard rijd, op tijd schakelen. Ik vond het iig nogal wat zonder feitelijk veel oefenen zo in het diepe gegooid te worden in hartje Zwolle.

Kan iig wel gedoseerd remmen en snelheid constant houden met mijn voet op het gaspendaal. Schoot wel met mijn linkervoet een paar keer langs het koppelingspendaal |:( Of het ligt aan mij, maar waarom maken ze een gaspendaal onnodig groot terwijl je de koppeling lastiger op de tast kunt vinden. :/ Resultaat: 1,5 m voor de streep bij een stopverkeerslicht stil staan :P Enfin, nog 29 lessen te gaan, ik kan me niet indenken dat ik met om en nabij de 35 lessen mijn rijbewijs op zak zal hebben (extra lessen komen er vast bij om de hoek kijken, mijn zus bijv. loopt uit met 6 extra lessen. Allemaal om het gat tussen TTT en eindexamen op te vullen)
Waarschuw je wel ff, mijn auto staat daar ook ergens (aan de harm smeenge kade, bij de brandweer) :+
Maar in de 1e les direct de stad in... Pff, ik mocht eerst ergens op een industrieterrein rondjes draaien, bochten, schakelen, dat soort fratsen, en vervolgens buitenweggentjes, daarna grote plaats (drachten) en toen kwam snelweg en examenplaats (heerenveen) pas in beeld

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Zo focuste ik mij teveel op het juist insturen van een bocht waarbij ik dus mijn aandacht niet richtte op goed links en rechts kijken (met name rechts is lastig omdat daar de instructrice natuurlijk zit heb je dus geen raam waar je leeg door heen kunt kijken) Ondertussen moet je opletten op de weg/mede weggebruikers, opletten dat je niet te hard rijd, op tijd schakelen. Ik vond het iig nogal wat zonder feitelijk veel oefenen zo in het diepe gegooid te worden in hartje Zwolle.
Je moet de eerste paar lessen ook meer letten op de controle over de wagen dan op de "rest", dat doet de instructrice wel voor je ;)
Hoewel het ook een manier van lesgeven is natuurlijk. Zelf vond ik die methode best wel prettig, hoewel je wel veel vertrouwen in je instructeur moet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

*knip*
Je mocht alles al doen tijdens je eerste rijles? En dat terwijl je nooit achter het stuur hebt gezeten? Fijne instructrice. Not. :/
Ze moet je eerst maar eens behoorlijk leren sturen en daarna gasgeven&remmen. Daar had ik m'n handen al vol aan de eerste paar lessen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:14
tijdens de eerst les reed ik ook al door de stad, het centrum, over de autoweg, hellingproef, stopproef, keren op de weg en de tweede les over de snelweg + dubbele rotondes, hellingproef en fileparkeren ... Maar goed, had al wel een beetje ervaring dus misschien daarom...

[ Voor 15% gewijzigd door maarud op 16-04-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik mocht ook alles doen bij mijn eerste les hoor. Dat ik het niet allemaal tegelijk voor elkaar kreeg... tsja, daarvoor zat er een instructeur naast me. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hah, eerste-les-horror-stories delen! In mijn eerste les (note: ik kon in principe al wel een auto besturen, had dat al een paar keer gedaan, maar niet soepel uiteraard) mocht ik hier heenrijden om mijn voorganger af te zetten. Can anyone beat that? ;)
_the_crow_ schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:21:
Je mocht alles al doen tijdens je eerste rijles? En dat terwijl je nooit achter het stuur hebt gezeten? Fijne instructrice. Not. :/
Ze moet je eerst maar eens behoorlijk leren sturen en daarna gasgeven&remmen. Daar had ik m'n handen al vol aan de eerste paar lessen.
Ach, ik weet niet, dat verschilt per persoon he, de ene reageert beter op 'in het diepe gooien' en de andere beter op een rustige opbouw van de lessen. Gezien de reactie van de poster ben ik het in dit geval wel met je eens, maar het is geen wet van Meden en Perzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:32:
Ach, ik weet niet, dat verschilt per persoon he, de ene reageert beter op 'in het diepe gooien' en de andere beter op een rustige opbouw van de lessen. Gezien de reactie van de poster ben ik het in dit geval wel met je eens, maar het is geen wet van Meden en Perzen.
Dan moet je dus je aandacht verdelen over het schakelen, het gas geven, het remmen én het sturen. Ik denk dat de meeste mensen daar behoorlijk moeite mee hebben in een eerste les. Het sturen is voor de meesten al moeilijk genoeg. Zeker als je nog nooit een voertuig met 50km/u bestuurd hebt.
Xander schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:23:
Ik mocht ook alles doen bij mijn eerste les hoor. Dat ik het niet allemaal tegelijk voor elkaar kreeg... tsja, daarvoor zat er een instructeur naast me. ;)
Een instructeur is er om jou dingen te leren. Niet om je in het water te gooien en dan aan de kant te kijken hoe jij bijna verzuipt. En als je dan kopje onder gaat. Dan springt ze er achteraan. Ja, zo lust ik er nog wel 25. Het is niet voor niks dat, bijna alles wat je in je leven aan leerstof krijgt, je in stapjes aangereikt krijgt. En mocht je het snel onder de knie hebben, dan snel naar het volgende onderdeel.

Maar als dit voor iemand werkt, dikke prima. Ik vind het in ieder geval vreemd. :P

[ Voor 36% gewijzigd door _the_crow_ op 16-04-2009 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
_the_crow_ schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:45:
[...]
Dan moet je dus je aandacht verdelen over het schakelen, het gas geven, het remmen én het sturen. Ik denk dat de meeste mensen daar behoorlijk moeite mee hebben in een eerste les. Het sturen is voor de meesten al moeilijk genoeg. Zeker als je nog nooit een voertuig met 50km/u bestuurd hebt.
Nou en? Misschien lukt het niet, dan grijpt de instructeur toch gewoon in? No harm done...

En misschien lukt het ook wel. Dan weet je dat ook meteen...
Een instructeur is er om jou dingen te leren. Niet om je in het water te gooien en dan aan de kant te kijken hoe jij bijna verzuipt. En als je dan kopje onder gaat. Dan springt ze er achteraan. Ja, zo lust ik er nog wel 25. Het is niet voor niks dat, bijna alles wat je in je leven aan leerstof krijgt, je in stapjes aangereikt krijgt. En mocht je het snel onder de knie hebben, dan snel naar het volgende onderdeel.
Maar voor een rij-instructeur is het toch wel degelijk interessant om te zien wat er gebeurt als je iemand in het diepe gooit. Ik denk dat je dan in één keer een aardige inschatting van iemands capaciteiten kunt maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 16-04-2009 22:51 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HammerT schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:12:
Doe dan geen TTT, heb je ook minder tijd om fouten te maken tijdens je examen omdat je verrichtingen moet doen :P
Daar zit ik al serieus over na te denken ;)
djidee schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:16:
[...]

Waarschuw je wel ff, mijn auto staat daar ook ergens (aan de harm smeenge kade, bij de brandweer) :+
Maar in de 1e les direct de stad in... Pff, ik mocht eerst ergens op een industrieterrein rondjes draaien, bochten, schakelen, dat soort fratsen, en vervolgens buitenweggentjes, daarna grote plaats (drachten) en toen kwam snelweg en examenplaats (heerenveen) pas in beeld
Ik ging via de rieteweg naar westerlaan naar burgemeester van royensingel, assendorperstraat in naar mijn zus toe (die had na mij een lesuurtje). Dus de harm smeenge kade bij de Rabo is voor als nog veilig :+ Wees op je hoede volgende week vrijdag O-)
Erkens schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:19:
[...]

Je moet de eerste paar lessen ook meer letten op de controle over de wagen dan op de "rest", dat doet de instructrice wel voor je ;)
Hoewel het ook een manier van lesgeven is natuurlijk. Zelf vond ik die methode best wel prettig, hoewel je wel veel vertrouwen in je instructeur moet hebben :)
Das ook precies wat de instructrice tegen mij zei, moest me enkel concentreren op de pendalen + stuur meer niet. Maarja, je zit wel achter het stuur, hebt verkeer om je heen dus als automatische reactie doe je dingen waar je nog geen aandacht aan moet besteden op dat moment. (wat dus o.a. leidde tot abrupte stilstand 1,5 meter voor de streep voor een rood stoplicht)
[...]
Ik was ook liever wezen plakken op het terrein van de IJsselhallen, alle ruimte om behoorlijk te leren sturen & gas te geven/schakelen/remmen zonder anderen te storen. Vind met name het sturen en dan de overpak methodes zoals uitgelegd zijn vandaag lastig in de praktijk te brengen. Immers, als ik ergens rechtsaf of linksaf moet zal het mij een rotzorg zijn hoe ik dan stuur, als ik maar dusdanig stuur dat ik de bocht haal. Dus of ik dan een verkeerde manier van sturen hanteer, lekker belangrijk, die afslag moet je hebben en zul je hebben ook no matter what. Maarja, das zo mijn eigen mening. Blijkt dat ik tijdens het overpakken telkens met een kwart slag draaien al moet overpakken, omslachtige methode :/ Ze had het ook nog over de "moeilijke" methode: als je linksaf gaat, handen bovenaan dus zeg maar klokslag 12 uur :+

Dan ga je met de een het stuur van 12 uur naar 6 uur draaien (naar beneden zeg maar) en met de ander van 6 uur naar 12 uur (weer omhoog dus) Ook zoiets, je handen mogen niet bij overpakken over 12 uur gaan. Pff, wat kan mij dat nu schelen als dat betekend dat ik niet genoeg instuur om een bocht te halen :/

Plaatje erbij om te verduidelijken, lang leve paint enzo :P

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3576/3448631530_62023dc126_o.jpg

@ Kryz: hartje amsterdam overtreft hartje zwolle, dus: you win :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dan moet je gewoon sneller leren sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:27:
dan moet je gewoon sneller leren sturen.
Jep, maar hey: ik leerde ook niet in 1 dag fietsen, dus dit komt t.z.t. vanzelf :)
Xander schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:23:
Mee eens, je wordt niet voor niets "opgezadeld" met een instructeur ;) Een instructeur is er juist voor die dingen, maar de mijne heeft kennelijk er een handje van aspirant leerlingen meteen in 't diepe gooien. Ach, met zwemmen werd ik letterlijk met diploma A in het diepe gegooid gheghe, dus tja :+
[...]
[...]

Maar als dit voor iemand werkt, dikke prima. Ik vind het in ieder geval vreemd. :P
Ook mee eens :) Ik voelde me overdonderd dat ik meteen al mijn aandacht moest verdelen. Aan de andere kant kan ik wel snappen vanuit een instructeur geredeneerd waarom je beginnende leerlingen in 't diepe gooit om te zien hoe zij zich redden. Want daaruit haal je de info die je nodig hebt om te bepalen hoe iemands rijvaardigheid out of the box is. Dus ook eens met Xander >:) Ja, je kunt met meerdere meningen eens zijn, ookal staan ze nog zo haaks op elkaar :9

En bekijk 't aan de andere kant: ik weet nu eindelijk hoe het is om achter het stuur te zitten, dus in les 2 voel ik mij niet meer dusdanig overdonderd achter het stuur als vandaag. Volgende les krijg ik ongetwijfeld eerst goed sturen erin gestampt, waarna schakelen aan de beurt is. Dus tja, eerst test case, zien hoe iemand reageert/anticipeert, en dat is je vertrekpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 14:17
[...]
Maar je weet wel waar iemand staat als nul-punt meting. Van daaruit werk je verder. Een ongeluk kan er niet gebeuren, er zit een instructeur naast je die meekijkt en zo het stuur overneemt en de pedalen ook nog als het moet. Niet zo panisch reageren. Gewoon instappen en "genieten". Je bent niet de eerste die hij/zij onder haar/hem hoede heeft. Pas als ze een krantje gaan lezen is het wel even zelf goed opletten ;)

edit: spuit-elf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:56:
[...]
Verhaal over sturen...

Ze had het ook nog over de "moeilijke" methode: als je linksaf gaat, handen bovenaan dus zeg maar klokslag 12 uur :+
Dat heet 'doorgeven'.

Trouwens is het wel van belang dat je de technieken kent... Toen ik een tijdje mijn rijbewijs had zei m'n vader wat neem je alle bochten vreemd en ongelukkig. Uiteindelijk bleek ik bij geen enkele bocht over te pakken en was het doorgeven ook niet zo als het zou horen. Toen heb ik vervolgens heel bewust overgepakt en het doorgeven verbetert en mijn bochtenwerk ging zienderogen beter. :)
Tha_T schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 00:03:
[...]
Je bent niet de eerste die hij/zij onder haar/hem hoede heeft. Pas als ze een krantje gaan lezen is het wel even zelf goed opletten ;)
Kan toch in een klein hoekje zitten. Bv. Toen ik ongeveer 2/3 van het totaal aantal lessen had gehad: Ik rijd richting een pompstation om te tanken. Op de rotonde pakt de instructeur alvast zijn portemonnee uit het dashboardkastje. Let niet op de weg, ik zie een fietser niet. Pas op het laatste moment zie ik die fietser en maak een noodstop. Instructeur zowat met z'n hoofd in dat kastje... We waren beide best geschrokken, hij van het remmen en ik van de fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Joosie200 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:56:
Ik ging via de rieteweg naar westerlaan naar burgemeester van royensingel, assendorperstraat in naar mijn zus toe (die had na mij een lesuurtje). Dus de harm smeenge kade bij de Rabo is voor als nog veilig :+ Wees op je hoede volgende week vrijdag O-)
Ah, das mooi, dan ben ik vrij! (trouwerij)
Mijn auto staat meestal bij de brandweer (daar zit ik boven), die rotonde bij Maagdenbolwerk, en direct daarna heb je 2 parkeervakjes die volgens mij buiten elke betaald parkeren en parkeerverbodszone valt.. O-)

Over dat overpakken trouwens, dat schijnt vooral belangrijk te zijn als je onverwacht de bocht moet afbreken (als iemand je tegemoet komt of wat dan ook), dan zitten je handen nog oke om tegen te sturen... Moet zeggen dat ik niet eens meer weet of ik het doe of niet, laat ik er eens op gaan letten (slecht eigenlijk, 7mnd na halen rbw.)

[ Voor 21% gewijzigd door djidee op 17-04-2009 07:34 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Cadezo schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 01:23:
[...]

Dat heet 'doorgeven'.

Trouwens is het wel van belang dat je de technieken kent... Toen ik een tijdje mijn rijbewijs had zei m'n vader wat neem je alle bochten vreemd en ongelukkig. Uiteindelijk bleek ik bij geen enkele bocht over te pakken en was het doorgeven ook niet zo als het zou horen. Toen heb ik vervolgens heel bewust overgepakt en het doorgeven verbetert en mijn bochtenwerk ging zienderogen beter. :)
Ook wel logisch, want je doet feitelijk niks anders dan het stuur met de ene hand aan de andere hand doorgeven :X Dat het van belang is zie ik wel in, maar even serieus: is het niet goed onder de knie hebben van stuur technieken een reden waarop ze je kunnen laten zakken? Het gaat er toch meer om of je zelfstandig en veilig in het verkeer kan meekomen waarbij je let op mede weggebruikers, de snelheid en de regels die gelden? Ja toch?
djidee schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 07:31:
[...]
Over dat overpakken trouwens, dat schijnt vooral belangrijk te zijn als je onverwacht de bocht moet afbreken (als iemand je tegemoet komt of wat dan ook), dan zitten je handen nog oke om tegen te sturen...
Kan wel zo zijn, ze heeft iig niks gezegd over waarom de ene techniek beter bruikbaar is in situatie X dan de ander. Ik les trouwens bij Andrea Bakker, nog anderen hier die daar rijlessen hebben gehad? Mag rond rijden in een uberlelijke oranje (maar daardoor opvallend genoeg, dus overig verkeer ziet je echt wel aankomen) Volkswagen Golf 5

Afbeeldingslocatie: http://www.andreabakker.nl/images/golfpolo.jpg

Die dus. Tis een diesel en ik vind het fijn dat je met koppeling op laten komen geen gas nodig hebt om van je plek te komen (zij het met een slakkengang, maar hey je bent wel van je plek) Je geeft natuurlijk wel gas bij, maar das om met het verkeer mee te komen i.p.v. het verkeer op te houden. Het apparte vind ik dan weer dat je bij de V40 T5 van mijn pa/ma aldus mijn zus veel meer gas nodig hebt om van de plek te komen. Diesel is toch diesel? Blijkbaar niet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Mijn voorloopauto (Fiesta diesel met 68pk/160nm) kon ik heel moeilijk (lees: niet) op de koppeling laten wegrijden, mijn huidige Fiesta (diesel met 90pk/204nm) kan dat veel makkelijker.. Denk dat het koppel (nm) onderin het toerenbereik daarvoor doorslaggevend is. Zou ook verklaren waarom je oudere diesels en vooral benzine wagens moeillijk op alleen de koppeling rollend kan krijgen... Denk ik... :+

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]
[...]

Wat ben je weer lekker negatief. ;)
Ik heb het zelf ook zo geleerd, pas in latere lessen gingen we het industrieterrein op.
En dat ging prima. Eigenlijk gebeurt het volgens mij meestal zo.

Misschien was Joosie200 wel vreselijk overmoedig en moest hij eerst even op z'n plaats gezet worden. :Y)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 08:35:
[...]
Misschien was Joosie200 wel vreselijk overmoedig en moest hij eerst even op z'n plaats gezet worden. :Y)
Eerder andersom ben ik bang, voor mijn gevoel had ik nog nauwelijks goed en wel zelf gestuurd en huppakee on with the show, rij maar naar de weg toe. Ik zat nu niet bepaald ontspannen achter het stuur. Echt met het gevoel van: ik ben er nog helemaal niet klaar voor. Maar tja, daarom is het maar goed ook dat een instructeur verplicht in de auto zit.

Enfin, genoeg over mijn 1ste rijles. Hoe is het nieuwe theorie examen met die categorie gevaarherkenning? Ik ben met een online programma bezig met vragen oefenen. Maar zo af en toe denk ik bij bepaalde vragen dat ze opzettelijk de vraag anders stellen als dat ze bedoelen. Zoals een vraag over een bord dat je ziet wanneer er een scherpe bocht naar links of rechts zit op de snelweg. (vaak bij punten waar snelwegen elkaar kruizen met klaverbladen bijv.) De vraag: "Geeft dit bord gevaar aan?" JA/NEE. Ik zo van: nee, dat bord geeft geen gevaar aan, enkel dat er een gevaarlijke bocht aan zit te komen. Het juiste antwoord: ja, want het bord waarschuwt voor een gevaarlijke bocht 8)7 M.i. ziet er een groot verschil tussen gevaar an siche en gevaarlijke [insert zelfstandig naamwoord]. Want je hebt gevaarlijke kruispunten, gevaarlijke punten met overstekend wild en zo kun je er nog een paar noemen in het verkeer. Er valt dus veel meer onder de noemer gevaar vind ik, dan slechts een gevaarlijke bocht. Daarom antwoordde ik dus nee.

Zo zijn er nog een paar vraagstellingen waarvan ik denk van: verwoord dan duidelijk wat je nu bedoelt want de vraag: waarschuwt dit bord voor een gevaarlijke bocht? Dan is het natuurlijk ja, maar nee hoor zij vertikken het woord gevaar als bijvoegelijk naamwoord te gebruiken en houden erg van zelfstandige naamwoorden, pff..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

J37 geeft gevaar aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.jouwrijschool.nl/rvv/brd/J37.gif

Vreemde vraagstelling inderdaad, maar het klopt wel.
Hij geeft inderdaad gevaar aan. Dat jij meer gevaarlijke dingen kan bedenken doet daar niets aan af. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 09:31:
J37 geeft gevaar aan.
[afbeelding]

Vreemde vraagstelling inderdaad, maar het klopt wel.
Hij geeft inderdaad gevaar aan. Dat jij meer gevaarlijke dingen kan bedenken doet daar niets aan af. :)
Die bedoelde ik niet.

Deze bedoel ik:

< < < < < Waarbij de < rood is en de rest wit. Dat bord geeft aan dat je een gevaarlijke bocht nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eerste rijles was bij mij wel lekker rustig aan. Eerst kwam instructrice even op de kofie en wat taart consumeren, je moet iets als je jarig bent en je de instructrice in de familie zit. Toen rustig ergens naar een parkeerplek gereden, wat sturen en remmen, schakelen en toen de stad in. Ging wel goed en wel fijn met rustig opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Gonadan schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 08:35:
Wat ben je weer lekker negatief. ;)
Ik heb het zelf ook zo geleerd, pas in latere lessen gingen we het industrieterrein op.
En dat ging prima. Eigenlijk gebeurt het volgens mij meestal zo.
Voor zover ik weet niet. Maar goed, ik kan niet alles weten uiteraard. ;)
Daarnaast ben ik niet negatief. Ik ben gewoon voor een andere aanpak om iemand iets aan te leren.

Maar we zullen er over ophouden. Anders kletsen we het hele topic vol met deze ongein. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Weet ik, ik breng hem echter naar voren als het bord dat wel gewoon 'gevaar' aangeeft.
Deze bedoel ik:

< < < < < Waarbij de < rood is en de rest wit. Dat bord geeft aan dat je een gevaarlijke bocht nadert.
Dus niet J2 of J3 maar de bochtschilden?
Of zo'n hekje?
_the_crow_ schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 09:57:
Voor zover ik weet niet. Maar goed, ik kan niet alles weten uiteraard. ;)
Daarnaast ben ik niet negatief. Ik ben gewoon voor een andere aanpak om iemand iets aan te leren.
offtopic:
Dan verwoord je het misschien wat ongemakkelijk. :+ ;)
Maar we zullen er over ophouden. Anders kletsen we het hele topic vol met deze ongein. :P
offtopic:
Goed idee. :D

[ Voor 36% gewijzigd door Gonadan op 17-04-2009 10:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wens iedereen die op dit moment rijlessen volgt veel succes. Ik zelf heb nu een jaar en en maand mn rijbewjis en ben er enorm blij mee. Heb enorm veel gezeik gehad met m'n 1e instructeur. Echt zo'n botte schoft die niet kon omgaan met leerlingen die er wat meer moeite mee hadden in de beginfase. Hij liet me helemaal niet verder gaan in dingen en zo reed ik na 20 lessen nog steeds een beetje door de stad heen. Als ik iets fout deed werd ik helemaal afgekafferd wat dus totaal niet hielp en ik alleen maar zenuwachtig werd, wat resulteerde in nog meer fouten. Ik kon best rijden en als ik niets fout deed in een les vond hij ook meteen dat ik het goed deed en was er niks aan de hand. Tot het moment dat er dus iets fout ging. Na 50 lessen gaf hij aan dat ik er nog steeds "weinig van bakte". Fijn om te horen zeg, goed voor het zelfvertrouwen. Ik ben overgestapt naar iemand anders, bij haar was ik ZOVEEL rustiger, dat ze na de 1e les al vroeg waarom ik nog niet was op geweest voor examen. Uiteindelijk 5 lessen bij haar gehad en mn TTT en examen in 1 x gehaald. Conclusie, als je je niet lekker voelt bij een instructeur ZSM overstappen naar iemand anders! Je wil zelfvertrouwen kweken anders haal je het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Laatst online: 19-03 21:48
Je moet die man het inderdaad aanrekenen dat je zoveel lessen gedaan heb, maar op een gegeven moment moet je gewoon zeggen nu is het klaar. dat je dan nog 50(!) lessen gevolgt heb bij die beste man terwijl je je er helemaal niet thuis voelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I know :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb helaas mijn 1e praktijk examen niet gehaald. De examinator zei dat ik the hard op dingen afkwam. Niet sneller dan toegestaan ofzo, maar dat ik wat meer moet afremmen als ik op een bocht afkom ofzo.
Naja, over 3 weken ongeveer weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bakkert schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:38:
Hmmm. Ik les in diesel met 6-bak en ga meestal in de 4e versnelling de snelweg op, daarna relaxed in de 6 rijden :)

Trekken die lesauto's van jullie een beetje rap op? Ik weet dat de mijne van 0-100 in 7,8 seconden kan doen, maar heb m nog nooit hoeven planken om vlot weg te rijden :)
Ik heb nog even in 1 van de eerste Golf V's gereden die mijn instructeur als eerste had gekregen.
2.0 TDI 140 PK 6 bak.
Had mijn rijbewijs al, maar hij moest wat pc spulletjes hebben bij Alternate en ik mocht even rijden >:)

Op de A15 kwam ik een Calibra tegen en daar heb ik wat sprintjes mee gedaan, maar zelfs in 6 kon die het niet echt bij benen, ik heb ook in 3 even voluit gegaan, maar dat is wel erg rap dan :)
Mijn instructeur moest wel even voordoen waar 6 zat, want dat was nieuw voor mij.
Die 2.0 TDI zou er ook 7,8 seconden er over doen om van 0-100 te komen.

Ik denk echter dat met de meeste lesauto's je nooit echt voluit zal gaan, tenzij je een instructeur hebt die er ook van houdt >:)
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 15:19:
Ik heb helaas mijn 1e praktijk examen niet gehaald. De examinator zei dat ik the hard op dingen afkwam. Niet sneller dan toegestaan ofzo, maar dat ik wat meer moet afremmen als ik op een bocht afkom ofzo.
Naja, over 3 weken ongeveer weer proberen.
Succes dan alvast en rij wat defensiever dan, ik denk dat ie dat bedoelde.
Zien en gezien worden heet dat, want jij kan het wel zien, maar partij B (en meerdere eventueel) moet jou ook zien en vooral in bochten wil dat nogal eens misgaan tenzij het een richting is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:02

BrZ

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 19:16:
Die 2.0 TDI zou er ook 7,8 seconden er over doen om van 0-100 te komen.
Niet echt, dat haalt de 170pk 2.0 TDI niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BrZ schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 19:22:
[...]
Niet echt, dat haalt de 170pk 2.0 TDI niet eens.
Ja, verkeerd gekeken, moet 9,3 zijn.
Als lesauto zou ik het niet echt fijn vinden want zo'n blok is behoorlijk direct, ik liet em ook bijna afslaan bij een stoplicht, maar kon het nog net opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Les zelf in een Toyota Verso D4D , maar weet niet zeker welke versie.
Me rij instructeur had het over de 177 PK versie, dat zou de duurste zijn dan.

Volgens mij doet die het in 9Sec van 0-100, het is iig best een pittig dingetje om te rijden.

Bij korte invoegstrook @ snelweg moet ik hem in zijn 3 pakken, anders in zijn 4.
Vollop kracht bij elk toerental, leuk dingetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 15-09 19:24
Yes, vandaag mijn toets besloten terrein gehaald voor de bus :*)
Alle scenario's zonder te steken en was binnen kwartiertje klaar terwijl er half uur voor stond, we hebben dan ook de hele dag geoefend. Toch is het nog niet zo makkelijk allemaal, als je te laat bent met sturen kan je het wel vergeten en één scenario niet halen is gezakt voor de hele toets. Volgende/laatste/6e stap: examen over een krap maandje :/

[ Voor 9% gewijzigd door soganta op 20-04-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:02
Allejezus. Daar is m'n B-examentje nogal een lachertje bij. :|

Knap, gefeliciteerd! d:)b

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Laatst online: 01-04 20:57
djidee schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:16:
[...]

haha het was bij mij ook dat ik meteen de stad in moest.

hij zij:
Zo, dus jij kan al rijden?
nou ga je gang.

Viel hem nog vies tegen want hij had niet verwacht dat het zo goed ging. >:)
Ging die me lopen pesten, door het allerkrapste straatje wat er was in die buurt (kon je net met een 1 serie door heen, en aan bijde kanten vol met geparkeerde auto's.
Aangezien het op mijn werk ook wel een beetje manouvreren is met de auto's ging ik er gewoon zo door heen. liet die me er een paar keer inparkeren, zegt die op een gegeven moment: Naja, rijd maar verder. Met jou is dit niet zo leuk :(

ik: :*) :>

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soganta schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:21:
Yes, vandaag mijn toets besloten terrein gehaald voor de bus :*)
Alle scenario's zonder te steken en was binnen kwartiertje klaar terwijl er half uur voor stond, we hebben dan ook de hele dag geoefend. Toch is het nog niet zo makkelijk allemaal, als je te laat bent met sturen kan je het wel vergeten en één scenario niet halen is gezakt voor de hele toets. Volgende/laatste/6e stap: examen over een krap maandje :/
Met alles wat ik hoor over de vernieuwde examens sinds september 2008 ben ik blij dat ik nog van de "oude" generatie ben :P heb D in februari 2008 gehaald, C in april 2008 en E in oktober 2008, en ik hoef pas over 7 jaar bij te scholen :)

Ik vind alleen wel dat ze de verkeerde categorie laten bijscholen, juist de mensen die met hun E-caravan of C-camper 2x per jaar een weekje op pad gaan moet je laten bijscholen, niet de mensen die voor het beroep hele dagen op de weg liggen maar dat is slechts mijn mening ;)

Heb je al een toekomstige werkgever dan of haal je het in eigen tijd en op eigen kosten? Een tipje voor je is misschien www.touringcarforum.nl , daar is ook veel info te vinden over het hoe en wat op bussen, zowel tour als OV.

Als ervaringsdeskundige (en ook teleurstellingsdeskundige) ben ik tot de volgende conclusie gekomen: Begin bij een taxiboer (dus ook taxiwerk doen) voor de omgang met mensen, discoritjes, lijndienstversterking, daarna eens wat schoolreisjes en dagtochten en dan nadat je 1 zomerseizoen hebt meegedraaid kun je eens een winterpendeltje doen, daarna wintermeerdaagse (huski, snowjoy, dat soort ongein) en als dan het voor jou 2e zomerseizoen begint kun je ook de spanje-pendels gaan doen en echt de meerdaags-verzorgd.

Je hebt dan wat ervaring en gewenning op groot materieël (geloof me, Nederland is nog niks qua kromme en krappe verkeerssituaties ;)) en dan krijg je ook vanzelf meer aandacht voor de passagiers. Ik dacht de hele wereld aan te kunnen na het behalen van het pasje, maar in 3 maand tijd was ik helemaal gekgedraaid door mn toenmalige baas. Terug op de taxi en wat ik verder opnoemde, bij het faillisement weer een ander touringcarbedrijf gezocht maar ondanks dat ik al een jaar op de bus zat kwam ik daarvoor toch nog ervaring te kort, om met een dubbeldekker van 14.20 en 92 pax en 27 ton geen schade te rijden, terwijl ik ook nog wat moest vertellen en me niet te veel te laten afleiden door de pax.

Het echte feest begint pas na je rijlessen, net als met je B "vroeger" ;)

Bij vragen over de praktijk, stel ze gerust :)

//Edit:

Mocht je op wagens met een dubbele achteras komen te rijden die meestuurt, LET OP JE UITZWAAI !! dit heeft mij al een paar keer hoekschades opgeleverd. Wel weg te poetsen meestal, maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
MexxT schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:03:
[...]

haha het was bij mij ook dat ik meteen de stad in moest.

hij zij:
Zo, dus jij kan al rijden?
nou ga je gang.

Viel hem nog vies tegen want hij had niet verwacht dat het zo goed ging. >:)
Ging die me lopen pesten, door het allerkrapste straatje wat er was in die buurt (kon je net met een 1 serie door heen, en aan bijde kanten vol met geparkeerde auto's.
Aangezien het op mijn werk ook wel een beetje manouvreren is met de auto's ging ik er gewoon zo door heen. liet die me er een paar keer inparkeren, zegt die op een gegeven moment: Naja, rijd maar verder. Met jou is dit niet zo leuk :(

ik: :*) :>
Maar jij hebt dan ook in een garage gewerkt :P .

Overigens moest ik de eerste les ook gewoon de grote weg op hoor. Ik heb geen introductie gehad of niks :o . Ze zei: Ga maar rijden, eind van de straat links de weg op (70KM/u weg) Maar waarschijnlijk omdat ik al jaren race sims rij weet ik wel hoe de koppeling en schakelen werkt. O-) Ik heb hem eigenlijk nooit door verkeerd koppelen af laten slaan. :)

Ik reed alleen een niet zo snelle lesbak, een 1.4D Toyota ding met 90PK. 0-100 tijd = een uur lesgeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 14:17
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:22:
[...]

Met alles wat ik hoor over de vernieuwde examens sinds september 2008 ben ik blij dat ik nog van de "oude" generatie ben :P heb D in februari 2008 gehaald, C in april 2008 en E in oktober 2008, en ik hoef pas over 7 jaar bij te scholen :)

Ik vind alleen wel dat ze de verkeerde categorie laten bijscholen, juist de mensen die met hun E-caravan of C-camper 2x per jaar een weekje op pad gaan moet je laten bijscholen, niet de mensen die voor het beroep hele dagen op de weg liggen maar dat is slechts mijn mening ;)

Heb je al een toekomstige werkgever dan of haal je het in eigen tijd en op eigen kosten? Een tipje voor je is misschien www.touringcarforum.nl , daar is ook veel info te vinden over het hoe en wat op bussen, zowel tour als OV.
Ik spreek wellicht voor mijn beurt maar soganta heeft idd een arbeidsbetrekking bij een OV-bedrijf. Zij bekostigen ook zijn rijlessen (uiteindelijk betaal je ze nog zelf maar daar gaat het niet om :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maandag begin ik met rijlessen :)
Heb er zin in, alleen had beter direct na mijn 18e kunnen beginne:P
zit nu met examens maar 1 a 2u in de week kan ik makkelijk missen.

Heb totaal geen rij-ervaring. Mijn vader wil daar ook niet mee helpen. Hij is te zuinig op zijn auto :(
Hopen dat ik wel het autorij-gen van hem geërft heb. Hij is namelijk aardig succesvol rallycoureur geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:02
Rallycoureur + zuinig op z'n auto? ;)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen luisterde hij heel hip naar de Rolling Stones ed. ;)

Tijden veranderen
Personen veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:22:

Het echte feest begint pas na je rijlessen, net als met je B "vroeger" ;)

Bij vragen over de praktijk, stel ze gerust :)
Hee een collega, bedankt voor de reactie _/-\o_ . En idd wat ik van de meeste sjoofs hoor is dat ze blij zijn dat ze nog een praktijkexamen oude stijl gedaan hebben, maar moet je niet binnen 5 jaar 35 uur nascholing gevolgd hebben? Toch vond ik de toets besloten terrein wel nuttig, de praktische toets was daarentegen weer waardeloos. Ook had ik liever de oude theorie-examens gehad.

Maargoed zoals Tha_T al zei ga ik parttime bij een groot OV-bedrijf werken (begint met een A en eindigt op een a :P) als stads- en streekbuschauffeur. Zij betalen ook de opleiding, voor een deel, voor een deel betaal ik ze terug uit de uren die ik voor hun werk. Godzijdank dus geen dubbeldekkers of bussen met dubbele achteras, mss incidenteel een geledebus. Als ik geslaagd ben word ik nog niet meteen voor de leeuwen gegooid, eerst heb ik lijnverkenning waar een collega naast me zit die de weg wijst en dingen uitlegt over zones e.d. Wat dat betreft heb ik het een stuk makkelijker dan jij gezien het feit dat ik de routes kan dromen en (als het goed is) maar in 2 verschillende soorten materieel hoef te rijden, daar staat weer tegenover het drukke verkeer in de stad.

Over het rijtechnisch gebeuren: wat me het meeste tegenvalt is het feit dat je al snel wegen blokkeert met je bus. Als je fietspaden hebt die parallel aan een weg liggen en jij komt uit zo'n zijstraat dat je dan gewoon voor dat fietspad moet stoppen omdat je anders het hele fietspad blokkeert. Dan sta je weer lang te wachten omdat èn de afstad groter is tot de weg èn je traag optrekt. Soms sta je echt een paar min. ergens te wachten dan voel je toch wel een druk om kosten wat het kost op te rijden. Dan rijd je op en komt er toch een auto, kan je vol in de ankers en sta je over het fietspad, dan breekt het zweten mij wel uit hoor :D Zelfde verhaal met fietspaden langs rotondes. Wat ik onderhand wel door heb is dat je soms gewoon een beetje aso moet zijn en de ruimte nemen anders schiet het ook niet op, je krijgt wel eens boze gezichten maar automobilisten hebben makkelijk praten.
Wat ik ook lastig vind is als je 2 banen naast elkaar hebt die dan scherp naar rechts gaan en jij staat rechts. Dan moet je dus met je voorkant over de andere baan maar daar rijden dan allemaal auto's die jou links voorbij willen.
Maar het lastigste van alles blijft gewoon het feit dat je veel minder goed zicht hebt en nooit in de verleiding moet komen om op de gok toch maar door te rijden.

Ik les overigens in een Scania Irizar, is dat een beetje fatsoenlijk in de touringcarwereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 16:36
Mijn eerste post in dit topic, en om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik ben geslaagd voor mijn autorijbewijs. Dit in 1x :D, waar ik 28 losse lessen voor nodig had van elk 1 uur (nooit dubbele uren, ondanks het feit dat ik buitenaf woon). Moest vanochtend om 8 uur afrijden, bij het CBR in Almelo. Had daarvoor eerst nog een les gehad vanaf 7 uur (darn sleepy). Ik had een vrouwelijke examinator die net bevoegd was om examens af te nemen. Ging best wel grappig, want m'n rij-instructeur kon er wel goed mee op schieten en hij leidde haar volgensmij ook constant af hahaha. Wat een gepreek in die auto. Ik moest naar een nabijgelegen dorp (Vriezenveen) rijden, keren op een industrieterrein (easy ftw), en later parkeren in een (lege) woonwijk. Er waren best nog wel wat dingen waar ze me op had kunnen laten zakken. Allereerst had ik een "Gevaar" (verkeer van rechts) bord totaal gemist door de zenuwen, kwam er pas iets later achter als gebruikelijk dus redelijk vlot in de ankers en dat ging dan nog wel goed. Verder had ik ook dat ik wel een beetje tegen de Vmax reed langs weggetjes van rechts. Ik keek daarentegen wel heel goed, maar de snelheid was wat aan de vlotte kant :P. Verder was ik nog 1x m'n dooie hoek vergeten op een rotonde, en in eerste instantie 80 rijden op een 100 km weg, want ik was beetje bedolven door de spanning. En toch geslaagd haha. Zet de baaltjes stro maar aan de zijkanten van de weg in de omgeving Hellendoorn (van dat pretpark ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een bus wil met veel rare, electronische problemen op de meest ongelegen momenten in de praktijk zit je goed met die Irizar :P

Ik doe voor 2 ov-bedrijven, beginnend met een S en eindigend op een S en CXX lijndienstondersteuning op geleed materieel, waarbij die van CXX een "duwer" is met de motor in het gelede deel. Door de starre achteras komt de aanhanger behoorlijk naar binnen, let hierop straks als je op een gelede citaro komt (die heeft arriva)

Nu stop je nog voor de fietspaden, straks met het pasje op zak zet je 'm d'r gewoon op, scheelt je alweer een aandachtspuntje ;) en als de linkerbaan vrij is rijd je al eens iets verder op, en daarna stopt rechts meestal wel :P

Asociaal, maar in de stad de enige manier om nog een beetje op schema te kunnen rijden. Ik kreeg de stadsdrukte er gratis bij, maar zonder de lijnverkenning. Dat was hopen dat de klanten konden helpen. Na een consolidatieslag van het tourbedrijf waar ik toen bij werkte was het zelfs zo, dat ik 's morgens om 6 uur op de zaak in Enschede ineens een lijndienstboekje vond van een één of ander vaag lijntje op de veluwe, samen met een geldbak, stempel en strippenkaarten. Verder niks, ik mocht het zelf uitvogelen verder. Ik ben naar Apeldoorn CS gereden, heb daar koffie gedronken en ben weer naar huis gegaan (niet verder vertellen he ;)

Ondanks dat ik nog maar een jaartje rijd nu heb ik alle vormen van buswerk wel zo'n beetje gehad, maar disco en lijndienst kun je van mij cadeau krijgen. Tipje voor straks (want je zal ook op de zaterdagavond/nacht aan het rijden komen neem ik aan) zorg voor een Maglite, minimaal een 3D. Niet dat die moet schijnen, maar om van je af te kunnen meppen indien nodig. Ter uwer beeldvorming, ik heb eens tijdens een nachtdienst een mes op mn keel gehad van een beschonken iemand met getinte huidskleur, omdat ik niet bij de halte stopte terwijl hij zelf niet op het knopje had gedrukt. Verder goed afgelopen en geen aangifte gedaan, maar je moet wel sterk in je schoenen staan.

Als alle chauffeursbedreigingen in de krant zouden komen heb je daar een paar pagina's vol van dagelijks. 's morgens zijn mensen sjaggo in de bus omdat ze een ochtendhumeur hebben, 's avonds zijn ze sjaggo omdat ze moe zijn en overdag zit er verder weinig in je bus tenzij er iets bijzonders in de stad is of je rijdt een treinstremming, in dat geval zijn ze sjaggo omdat de bus te vol is.

Laat je niet ontmoedigen, maar ga lekker op de touringcar ;) Relaxte mensen meestal, voor de een begint de vakantie bij het instappen in de bus, en voor de ander pas bij het uitstappen, maar meestal is het wel gezellig :)

Ik hoef pas over 7 jaar bijgeschoold te hebben, overgangsregeling. Jij moet dus eerder bijscholen dan ik ;) Dubbeldekkers rijden eigenlijk het mooiste, lekker lang en hoog en je zit in een eigen hokje, dus weinig "last" van je passagiers. Beneden kunnen ze niet echt meekijken op de weg, en dan heb je toch alweer een paar chauffeurs minder bij je.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb mn leeftijd nog een beetje tegen (ben 22, word 23 dit jaar oktober). Ik ben jong voor een TCC, en dat merk je. Ik zal een stukje quoten over een verslag over de reis door een huski-groep die ik deze winter heb gereden:
Een aantal punten die ons opvielen in de eerste paar dagen:

-Sneeuwkettingen omleggen terwijl er nog geen sneeuw op de weg te bekennen was
-Bus aan de overkant van de weg parkeren, zodat leerlingen een drukke doorgaande weg over moesten steken. Er was plaats naast het pension, maar er lag wel ijs op die plaats.
-Moeite met keren van de bus

Dit zijn geen ernstige zaken, maar meer te wijten aan het feit dat hij nog erg jong en dus ook onervaren is.
Ik zal de punten even toelichten en dat heb ik ook wel aan die groep gedaan overigens

-Die sneeuwkettingen waren verplicht, er stond een bord langs de weg van kettingplicht. Halverwege de berg lag wel sneeuw, maar daar was geen ruimte meer om kettingen te leggen.
-Bus aan de overkant geparkeerd: Hoe denken ze dat ik weg kom van een ijsplaat op een helling van een paar procent? Tractie is dan pleitte...
-Moeite met keren van de bus: Ik wil dat mens wel eens die bus zien steken in een steegje dat nauwelijks breder is dan de bus...

Maar dat komt natuurlijk omdat ik nog maar 22 ben en die 14.20 bus even lang is als haar alto-tje :z

Tuurlijk, ik ben jong maar een banketbakker die zich om heeft laten scholen tot chauffeur is qua ervaring net zo jong eigenlijk.

Je krijgt vanalles over je heen, en je kan/mag er niet echt wat van zeggen, de klant is koning. Moet je keren met een bus en ga je kijken of je niks raakt, dan ben je niet zelfverzekerd en dat ligt dan aan mijn leeftijd. Ga je niet kijken en raak je wat, dan ben je een prutser en heb je gebrek aan ervaring en dat ligt aan mijn leeftijd.

Terwijl mijn oudere collega's even vaak gaan kijken als ik of iets past, die hebben het dan rustig opgelost, ga ik kijken dan ben ik onervaren. Get used to it ;) Het leukste is rijden met een lege bus. Wel de leuke kanten (het rijden met groot materieel) en niet het gezeik van de klanten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:20:
Als je een bus wil met veel rare, electronische problemen op de meest ongelegen momenten in de praktijk zit je goed met die Irizar :P
Haha OK, behalve een luchtbalg is er nog nooit iets stuk gegaan ;) Bij Arriva is het merendeel Citaro's en Amba's.
[..]
Verder niks, ik mocht het zelf uitvogelen verder. Ik ben naar Apeldoorn CS gereden, heb daar koffie gedronken en ben weer naar huis gegaan (niet verder vertellen he ;)
Dat kunnen ze jou dan niet kwalijk nemen.
[..]
Laat je niet ontmoedigen, maar ga lekker op de touringcar ;) Relaxte mensen meestal, voor de een begint de vakantie bij het instappen in de bus, en voor de ander pas bij het uitstappen, maar meestal is het wel gezellig :)
Dat zit er voor mij niet in, ik ben gedoemd tot het OV vooral parttime in het weekend dus idd ook de beruchte zaterdagavond. Ik zie wel, over het algemeen word ik niet snel boos laat staan geweldadig, maar je moet natuurlijk wel grenzen stellen, de praktijk zal het uitwijzen.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb mn leeftijd nog een beetje tegen (ben 22, word 23 dit jaar oktober). Ik ben jong voor een TCC, en dat merk je. Ik zal een stukje quoten over een verslag over de reis door een huski-groep die ik deze winter heb gereden:
[...]
Ik ben even oud en zie er zelfs jong uit voor mijn leeftijd dus dat belooft wat :D Ik had er nog nooit bij stil gestaan dat mensen zo konden reageren op je leeftijd, nu heb je dat in het OV denk ik minder aangezien de verwachtingen niet zo hoog liggen als bij een TCC, maar toch. Wij moeten 10x zo goed rijden om ons te bewijzen t.o.v. de oudere buschauffeurs. En idd als je een lastige manoeuvre aan het doen bent is iedereen ineens buschauffeur :P

Om een beetje on-topic te blijven; heb je nog tips voor het praktijkexamen? Alles wat je maar te binnen schiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:31
* Vihaio is een maand geleden begonnen met rijlessen (B) en heeft vandaag z'n theorie gehaald *O*
13 fouten bij gevaarherkenning :$ 1 foutje bij verkeersregels en inzicht :*)
Ik heb lessen van anderhalf uur en hoef niemand op te halen of te brengen zodat ik elke les mooi de tijd heb om te oefenen. Ik heb vandaag m'n 11e les en volgens de instructeur gaat het helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 06:14
zo, vandaag weer een stukje snelweg gehad (elke les zelfde stukje ff om te oefenen). Wilde inhalen, kijk in spiegels, komt niks aan. Ik kijk links, ook niets. Als laatste check, nog maar links kijken (90 graden)... Zat er toch nog een auto links... Irritant, die dode hoeken! Voor de rest ging alles goed, alleen ik moet wat meer kijken als ik bochten neem (kijk meestal ff snel in buitenspiegels maar moet eerst in binnenspiegel, dan buiten, dan rechts, knipperlicht aan, dan weer rechts doen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soganta schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:51:
[...]

Om een beetje on-topic te blijven; heb je nog tips voor het praktijkexamen? Alles wat je maar te binnen schiet...
Daar is 1 duitse uitspraak voor: "Nur in die ruhe liegt der kraft"

Net als bij je B-examen, gewoon rustig blijven. Niet gaan jagen (kan je straks in de praktijk nog lang en vaak genoeg). Anticiperen, Retarder gebruiken (examinatoren geilen nogal op het nieuwe rijden, iets waar ik ov-chauffeurs overigens weinig op heb kunnen betrappen), voorrang verlenen en het vooral niet nemen. RUIM van tevoren eventueel naar links gaan als er geparkeerde auto's langs de kant van de weg staan. Daar ben ik de 1e keer op gezakt, omdat ik te laat uitweek volgens de examinator.

Voor de rest: Rustig blijven.

Had ik al gezegd dat je rustig moet blijven? Zet tijdens je lessen eens gewoon een plastic bekertje met water op het dashbord, die moet blijven staan inclusief inhoud. Lukt dat, dan heb je grote kans dat je slaagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Maandagochtend om 8uur mijn TTT bij het CBR @ haarlem, echt tering spannend :P
Laatste les nog stop opdr / parkeer opdr / keer opdr gedaan, maar geen achteruit inparkeren oid.

Ben bang dat ik straks s'ochtends achteruit moet inparkeren oid, en dat het dan niet lukt :'(

Voordeel is dat er geen schoolgaande kinderen zijn, dus geen 4naastelkaarfietsendefigurendiemijlatenzakken figuren, maar wellicht wel veel woon->vakantie verkeer? of zal dat an sich nog wel meevallen? Lijkt me nog vrij irritant, straks moet ik constant links rijden omdat alle Kip caravans met net aan 80 rijden.

Echt spannend :P , hoop echt dat het lukt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
thijszor schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:11:
Maandagochtend om 8uur mijn TTT bij het CBR @ haarlem, echt tering spannend :P
Laatste les nog stop opdr / parkeer opdr / keer opdr gedaan, maar geen achteruit inparkeren oid.

Ben bang dat ik straks s'ochtends achteruit moet inparkeren oid, en dat het dan niet lukt :'(

Voordeel is dat er geen schoolgaande kinderen zijn, dus geen 4naastelkaarfietsendefigurendiemijlatenzakken figuren, maar wellicht wel veel woon->vakantie verkeer? of zal dat an sich nog wel meevallen? Lijkt me nog vrij irritant, straks moet ik constant links rijden omdat alle Kip caravans met net aan 80 rijden.

Echt spannend :P , hoop echt dat het lukt! :)
Zolang je bij dat echteruit inparkeren gewoon goed kijkt maakt het niet uit hoe de auto er uiteindelijk in komt te staan :P

Je moet er enkel voor zorgen dat het veilig blijft, dus goed kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Valt wel mee denk met die drukte, eerst even met de examinator babbelen enzo en oogtest en dan is het al weer 8:20 ofzo. na 8:30 is het een stuk rustiger dan als je echt tussen 7 en 8:30 moest afrijden. ;)

Dus alleen in het begin eventjes..

[ Voor 8% gewijzigd door Arsenius op 24-04-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net als de meeste zeggen, kijken en reageren.
Let er ook op dat je niemand hinderd, want het is een bijzondere handeling verrichten.
Je hoeft er niet helemaal recht in te staan, maar je moet ook niet de stoeprand raken, gewoon de middenstijl gebruiken en draaien en weer terug als je pakweg 45 graden hebt.

Geloof me maar, er zijn er genoeg die in het dagelijks verkeer gewoon achteruit bokken en doen alsof hun neus bloed |:(
4 naast elkaar mag niet, maar ja je moet er dan achter blijven tot je er voorbij kan.
Caravans valt wel mee en 1 mei mogen ze 90, dus dan zul je wel weer meer inhaal acties zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Bedankt voor de morele steun! morgenochtend om 8uur is het zo ver,
Ik ga iig lekker koppie leut drinken & dan moet het vast lukken!

Wish me good luck! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Hebben ze bij jouw CBR lekkere koffie dan?

Bij het CBR Breda smaakt het als aanmeng-koffie. Het is stroperig, smaakloos maar toch ook vies, en laat een laagje achter in je mond. Brrr.

Anyway; good luck!!

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 26-04-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
frickY schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:47:
Hebben ze bij jouw CBR lekkere koffie dan?

Bij het CBR Breda smaakt het als aanmeng-koffie. Het is stroperig, smaakloos maar toch ook vies, en laat een laagje achter in je mond. Brrr.

Anyway; good luck!!
Het heeft geholpen :> !
Heb me vrijstelling gekregen,

Over het algemeen was hij tevreden over mijn rijstijl.
1 foutje gemaakt met voorrang geven,
En dat ik bij een onoverzichtelijk kruispunt wat te hard ging ( de 4 ervoor maakte ik wel duidelijk dat ik remde etc maar die andere zat in een bocht, dus die zag ik al helemaal niet )

Voor de rest was hij er tevreden over, en me rijinstructeur ook!

Dus nog paar lesjes pakken, goed de puntjes paar keer doornemen en dan examen doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
thijszor schreef op maandag 27 april 2009 @ 09:50:
[...]

Het heeft geholpen :> !
Heb me vrijstelling gekregen,

Over het algemeen was hij tevreden over mijn rijstijl.
1 foutje gemaakt met voorrang geven,
En dat ik bij een onoverzichtelijk kruispunt wat te hard ging ( de 4 ervoor maakte ik wel duidelijk dat ik remde etc maar die andere zat in een bocht, dus die zag ik al helemaal niet )

Voor de rest was hij er tevreden over, en me rijinstructeur ook!

Dus nog paar lesjes pakken, goed de puntjes paar keer doornemen en dan examen doen! :)
Dus waarschijnlijk had je een eindexamen ook wel gehaald?
Beetje jammer dat het dan een TTT was.
Gefeliciteerd met je vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Napo schreef op maandag 27 april 2009 @ 10:03:
[...]

Mwah, me instructeur zei dat ik niet geslaagd zou zijn, door die situatie van wel of niet voorrang geven.
Dus ach, als ik geen vrijstelling had gehad had ik gezegd, zonde geld maar nu zie ik er de waarde wel van in.

De examinator ( voor zover je daar van kan spreken ) was een aardige gozer,
dus dat was mooi. heb wel iets ander beeld van examen nu iig, en viel gelukkig ook wel mee hoe zenuwachtig ik was. :P ging denk zelfs extra goed, omdat het een TTT / examen was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Napo schreef op maandag 27 april 2009 @ 10:03:
Als je een fout maakt bij het voorrang verlenen dan ben je 9 van de 10x niet geslaagd ;)
Dus dit is het punt waarop een TTT voordeel biedt, je weet waar je meer op moet letten en bij het examen hoef je de handelingen niet te doen waardoor er meer tijd is om te laten zien dat je het echt kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Plus dat je (als je een beetje geluk hebt) nog een keer met dezelfde examinator mag rijden. Dan weet je wat je kunt verwachten wat de spanning van de als-ik-maar-geen-klootzak-krijg-zenuwen wat vermindert. Mits je natuurlijk geen klootzak had tijdens je TTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Had ik inderdaad niet, en de voorrang situatie was gewoon balen.
Het was een kruispunt;

iets in de trend van:

Kruispunt , waarbij er 2 aparte rijbanen waren met een berm ertussen ( uit mijn oogpunt )

Ik kwam dus van beneden af aanrijden, en moest links af.
Dus de berm voorbij, en links verder rijden.

Links & Rechts ( de rijbanen ) waren beide vrij, en reed dus op tot de haaientanden.
Doordat ik niet "bewust" voor me gekeken had, reed ik al een beetje op( dus toen stond ik al tussen de rijbanen, naast de berm ) , maar toen kwam mevrouw van voor aanrijden. doordat ik al een stukje verder dan de haaientanden gereden had gaf ze me voorrang met een handgebaar, en logischerwijs vond me examinator dat ik de voorrang op die manier afdwong.

Ze had natuurlijk gewoon voorrang moeten hebben, haaientanden zijn niet van toepassing op haar ( enkel haaks logischerwijs ) en dat het niet relevant was ( aldus de examinator ) of ze nou de rijbaan opreed of dat ze achter me langs ( voor haar ) links af haar weg vervolgt.

Op het eind, bij het CBR had ik ook moeite met uitleggen hoe het dus wel correct moet,
Aandachtspuntje dus :) voor de rest ging het best goed, behalve die afslag rechts in een bocht die ik over het hoofd zag, ik moest gewoon rechtdoor, maar aangezien het geen voorrangsweg was moest ik remmen voor onoverzichtelijke afslagen / kruispunten

[ Voor 33% gewijzigd door thijszor op 27-04-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Vandaag afgereden :D en direct geslaagd :D

Het examen ging goed, was super gespannen. Maar het ging goed. Het enige commentaar dat het wat langzaam ging :') Mijn instructeur vind juist dat ik het omgekeerde doe :') Nou ja dat trekt wel bij :D

Nu op zoek naar een leuke auto :D Heb er al een paar gezien. Lievve Volvo's O+

Me = Happy

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

Gefeliciteerd!

Hoeveel lessen heb je nu totaal nodig gehad?

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Vincenz0 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:32:
Gefeliciteerd!

Hoeveel lessen heb je nu totaal nodig gehad?
Nog niet uitgerekend. Maar het zal rond de 40 lessen zijn geweest. Mijn instructeur heeft die gegevens. Hij heeft mij ook al uitgenodigd voor een biertje te drinken met hem en hij wil mijn bolide zien zodra hij is aangeschaft :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Destruction

(ex-)Automonteur

Mijn instructeur zei na mn rijexamen (bijna 5jr geleden :P) "Toeter als je me tegenkomt, ik wil zien in wat voor auto je rijdt" :)

Laatst kwam ik hem tegen... t00t :+

Vriend van me had laatst ook wat.. ook nog niet zo heel lang zijn rijbewijs, reed achter een slak die hem nogal sjag maakte.. Hij schakelt terug en haalt volgas die slome in... Bij het eerst volgende verkeerslicht trekt zn instructeur de autodeur open "Volgens mij heb ik je dat niet zo geleerd.. toch?" _O-

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo iets had ik ook, ik kom net op een 2 baans weg naar rechts staat daar een blauwe avensis wat lastig te doen, ik terug schakelen (laag in de 4 naar 2) en liet hem afremmen op de motor stuur de bocht in en geef wat meer gas (+ de nodige herrie) en schiet die auto voorbij, zag ik in een oogwenk dat het mijn instructeur was die kennelijk een nieuwer model en andere kleur les auto had.
Die zat vol te gebaren en te tikken maar herkende mij niet (geloof ik). :D

Maar ik was al een beruchte les piloot... _O-

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

leuk, tot je 'm in plaats van om een boom om een kind vouwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@hierboven: que? :o

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Zo is hij wel vaker :> Laat hem maar :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, ik ben benieuwd naar de posting die die opmerking heeft veroorzaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Destruction schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:52:
Ik kan ook geen boom vinden :?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Gister Roso(speciale omstandigheden cursus) en stedenrit gehad:

Roso was eigenlijk niet zoveel aan, een beetje abs gebruiken op verschillende soorten wegen/omstandigheden. Heb het mezelf maar leuk gemaakt door overdreven ver door te trekken, wat imo bijna fout ging op het wegdek dat sneeuw moet voorstellen. Het verschil van 35 en 45 maakt echt een heel groot verschil + het lijkt net of de abs totaal niet werkt, je schiet echt door.

Stedenrit was na de roso training, beetje naar arnem en nijmwegen gereden, toen naar zuthpen en terug naar huis. Andere leerlingen bij mij in de auto waren wat minder, dus dat was niet altijd prettig zowiezo omdat ik de tijd dat hun hebben gereden niet echt iets van hen heb kunnen leren. Verder was het een beetje stom dat ik de hele weg terug moest rijden, niet dat ik dat heel erg vondt ofzo maar ik had daarvoor al 3 uur gereden (terug weg was nog eens 2 uur). Over de snelweg is dat redelijk saai, vooral met een instructeur naast je. Wel van geleerd dat als je met het verkeer mee rijd je vaak zonder het doorhebben opeens tegen de 140/145 aanzit.

Ik kreeg als opmerkingen/verbeterpunten nog het feit dat ik bij het optrekken teveel gas gaf :+ (eigenlijk was het me bedoeling om de auto niet af te laten slaan, had namelijk een andere maar dat schoot een beetje door en ging constant vol gas :P). En dat ik bij sommige sitauties beter me binnenspiegel moest gebruiken. (vooral bij een andere raare vrouwlijke besteurder die naast mij bleef hangen, niet harder ging en geef richting aangaf beetje vreemde situatie was dat).

Btw, een vraagje aan jullie: Op een knooppunt bij volgens mij Nijmwegen kreeg je de mogelijkheid om een lang stuk van de vluchtstrook te gebruiken als invoegstrook (met bijv. files). Maken jullie daar helemaal gebruik van? Of juist helemaal niet? Het lijkt me sneller, omdat die mensen gewoon een heel stuk van de file oversloegen door veel later in te voegen.

[ Voor 27% gewijzigd door lasharor op 29-04-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

lasharor schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:37:
Het lijkt me sneller, omdat die mensen gewoon een heel stuk van de file oversloegen door veel later in te voegen.
Dat zijn dezelfde mensen als die bij een wegversmalling of wat dan ook (werkzaamheden bijv) helemaal tot 't einde doorrijden en er dan tussen willen :r
File inhalen via uitrijstrook
Verder mogen bestuurders die een doorgaande rijbaan verlaten en een uitrijstrook gaan volgen, niet terugkeren op de hoofdrijbaan vanaf het punt waar op de uitrijstrook pijlen de rijrichting aangeven.

Hiermee wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file inhalen en vervolgens weer invoegen.
http://www.zibb.nl/102500...regels-per-1-mei-2009.htm

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TommyGun schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:53:
Dat zijn dezelfde mensen als die bij een wegversmalling of wat dan ook (werkzaamheden bijv) helemaal tot 't einde doorrijden en er dan tussen willen :r
Dat is ook de bedoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TommyGun schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:53:
Je bedoelt mensen die braaf doorrijden tot het punt waar de baan pas ophoudt of mensen die daarna nog doorrijden?
http://www.verkeerenwater...ersregelsper1mei2009.aspx

Leuke regel, handhaving? :O

Snorfietsbellen vind ik wel terecht, nu de fiets nog.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Gonadan schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:56:
[...]

Je bedoelt mensen die braaf doorrijden tot het punt waar de baan pas ophoudt of mensen die daarna nog doorrijden?
Het eerste. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is, vanuit het standpunt doorstroming gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Touchdomex schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:51:
[...]

Zo is hij wel vaker :> Laat hem maar :>
Denk al zal wel aan mij liggen, terug schakelen om wat vlotter te kunnen doortrekken, als er een moeilijk staat te doen?
Reed niet eens 40 ofzo en dat zou resulteren in om een boom vouwen?

Scheve gedachte vind ik...

Trouwens, dat heb ik daarstraks ook een keer meegemaakt dat mensen totaal anders op je reageren als je een sportuitlaat hebt... Met die touran van mijn ouders kan je vlammen zonder dat iemand zich eraan ergert, als je met mijn auto terugschakelt ben je gelijk een aso.

Mijn broertje stond ook beetje duf te kijken toen ik heb kwam ophalen, bleek een leraar hem een preek tegenover de klas te hebben gegeven hoe gevaarlijk en alles ik niet was en te hard rijden en die zooi.

Wat het dus was, de parkeerplaats van zijn school zit net na een kruising, ik trok net op bij het kruispunt dat straatje in, 1e 3000 toeren, 2e 2500 toeren en in de 3 en laten rollen omdat er een fietser was, ik moest afslaan dus zoals ik geleerd heb latne uitrollen en erachter blijven...
Die fietser ging gelijk slingeren en om kijken en die dingen, ik rem bij en houd meer afstand.
De fietser draaide de parkeerplaats om en reed het schoolplein op, ik parkeer hem en zet mijn broertje af en rijd weer weg.
Bleek dat een leraar van mijn broertje te zijn, die heeft mijn broertje dus een hele preek gegeven over vanalles en nog wat en ik reed te hard en dat soort dingen.

Sommige mensen hebben echt een bord voor de kop. Uitlaat = associaal en hard rijden? Come on... 80pk, 1.4 en ene renault 19 met een remus, wauw, toonbeeld van associaal en hard rijden! 8)7

Gefrustreerde bejaarde, damn, had al een hekel aan dat soort mensen met de rijles maar nu met mijn eigen auto is het helemaal erg.

Achja, weinig met dit topic te maken behalve dat rekening met mensen houden zoals je aangeleerd word kennelijk niet word gewaardeerd...

[ Voor 67% gewijzigd door Joopieboy op 29-04-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TommyGun schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:57:
[...]

Het eerste. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is, vanuit het standpunt doorstroming gezien.
Wel dus, als iedereen het goed doet gebeurt het volgende:
• beide banen houden dezelfde snelheid aan;
• er wordt vast zo gereden dat een auto op de ene baan tussen twee auto's van de andere rijdt;
• bij het punt waar de ene baan ophoudt gaat men pas samen

Als iedereen dat goed doet hoeft er niet meer geremd of gekloot te worden, dan ritst het vloeiend in elkaar.
Het probleem is dat al die kleine pikkies er vol gas voorbij rijden om zoveel mogelijk in te halen en hem er dan aan het eind nog tussen moeten proppen. Tsja, dát is slecht voor de doorstroming.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Destruction schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:52:
Als je beruchte les piloot bent geweest en dat zo weer eens probeert te onderstrepen door wild te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Berucht was misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik was af en toe een ongeleid projectiel, maar ik ben wel goed opgeleid door die man. Maar ik merkte wel dat hij mij af en toe zat werd en hoorde soms wel eens van mede les genoten dat hij wel een wat over mij vertelde, ook nadat ik al weg was daar. ;)

Niet dat ik mij hoef en wil verdedigen maar op het moment rijd ik echt goed met het verkeer me en rij ik een stuk beter (merk het zelf al en zeker mijn ouders), dat ik dan af en toe wat vlotter door trek, tja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Gonadan schreef op woensdag 29 april 2009 @ 16:22:
[...]

Wel dus, als iedereen het goed doet gebeurt het volgende:
• beide banen houden dezelfde snelheid aan;
• er wordt vast zo gereden dat een auto op de ene baan tussen twee auto's van de andere rijdt;
• bij het punt waar de ene baan ophoudt gaat men pas samen

Als iedereen dat goed doet hoeft er niet meer geremd of gekloot te worden, dan ritst het vloeiend in elkaar.
Het probleem is dat al die kleine pikkies er vol gas voorbij rijden om zoveel mogelijk in te halen en hem er dan aan het eind nog tussen moeten proppen. Tsja, dát is slecht voor de doorstroming.
In a perfect world... zoals jij beschrijft gaat het dus nooit. Ik doel (met mijn eerste reactie) dan ook op je laatste zin (over die pikkies).
Niet dat ik mij hoef en wil verdedigen maar op het moment rijd ik echt goed met het verkeer me en rij ik een stuk beter (merk het zelf al en zeker mijn ouders), dat ik dan af en toe wat vlotter door trek, tja. :P
Niks mis met sportief rijden, zolang de situatie 't toe laat. Slakken, twijfelaars en zo hou je toch.

[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 29-04-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja precies en dan er vlot langs heen rijden om het verkeer verder ook niet te hinderen (linker baan liep wel vlot door en er zat een mooie ruimte tussen waar ik, mits ik snelheid maakte tussen kon voegen). Aangezien mijn auto niet de snelste is, word het dus terugschakelen, dan kom ik richting de 3k toeren, dus dan is het verhaal van de uitlaat en herrie van toepassing.

Maar aangezien mijn auto dan wat herrie maakt en andere als die hetzelfde zouden doen (kerel achter mij deed hetzelfde) ben ik aso, sjonnie, hardrijden, bomenknuffelaar, dood rijder, en die dingen en die achter mij niet?

Om maar even door te gaan op een eerder genoemd voorbeeld?

Ach, ieder het zijne maar ik vind het gewoon gemeen, en diep triest hou 99% hier als een stel schapen achter elkaar lopen te blaten. Zelfde met die xenon discussie, krijg net een email onder ogen dat wat 99% elkaar na praat gewoon niet klopt, vandaar de verwarring.

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 29-04-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Als ergens mensen elkaar niet napraten, is het wel hier. Dude, lees even wat er gepost wordt. Nergens wordt gezegd dat jij een aso of weet ik het wat bent, alleen de verontwaardiging die jij hier op drie plekken op het forum met ons moet delen hebben wij niet. Die gaan wij ook niet krijgen met het beeld dat wij van jou hebben.

En leuk dat je de uitlaat aan past om hoe ie eruit ziet, en niet om het geluid, en leuk dat je moet terugschakelen en daardoor meer toeren draait, resultaat is wel dat je een bak pleurus herrie maakt die een normale auto niet doet. Dat is wel sjonnie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
@ Joopieboy: als je de reacties van anderen vervelend vindt, waarom monteer je dan niet de originele (stillere?) uitlaat terug?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TommyGun schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:56:
In a perfect world... zoals jij beschrijft gaat het dus nooit. Ik doel (met mijn eerste reactie) dan ook op je laatste zin (over die pikkies).
Nou jij vroeg je af wat de bedoeling was, dat wat ik vertelde dus.
Dat het in de praktijk niet zo werkt weet iedereen, helaas. :+
Niks mis met sportief rijden, zolang de situatie 't toe laat. Slakken, twijfelaars en zo hou je toch.
Sportief kan inderdaad ook gewoon binnen de regels, niets mis mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gluten Parody schreef op donderdag 30 april 2009 @ 00:47:
@ Joopieboy: als je de reacties van anderen vervelend vindt, waarom monteer je dan niet de originele (stillere?) uitlaat terug?
Omdat ik die niet meer heb, dat is 1, en omdat ik het zelf niet storend vind en zo luid is het helemaal niet. Maar daarom was ik benieuwd wat anderen er nu van vinden.

Maar kennelijk is het hebben van een sport uitlaat iets behoorlijk fouts.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 30 april 2009 @ 11:13:
Sportief kan inderdaad ook gewoon binnen de regels, niets mis mee.
Maar niet tijdens lessen :)

En eigenlijk is hier in Nederland daar ook niet de ruimte voor, er zijn altijd wel mannen/vrouwen die je snelheid weer verpesten omdat die inhalen met 90 of 100 terwijl je 120 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Leg dat mijn ex-instructeur uit.
Driftend de afrit af zodat een motorrijder zelfs even kwam kijken of er wel een leerling in zat. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:41:
[...]

Maar niet tijdens lessen :)

En eigenlijk is hier in Nederland daar ook niet de ruimte voor, er zijn altijd wel mannen/vrouwen die je snelheid weer verpesten omdat die inhalen met 90 of 100 terwijl je 120 mag.
Ook daar valt redelijk op te anticiperen. Inhalende vrachtwagens (ook mensen die met 90 inhalen vallen daar onder) kunnen doorstromings belemerend werken, maar hoeven niet altijd erg vertragend te werken of gevaarlijke situatie's op te leveren. Anticiperen, afstand houden, tijdig gas los laten, of juist iets bij geven om een gat tijdig te verkleinen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Even een vraag van mijn kant. Heb de laatste tijd wat discussies gehad over wat nou de beste stuurtechniek is. De een zegt dat je 'bovenin moet overpakken', je armen (aan de bovenkant van het stuur) kruizen zeg maar. En de ander zegt dat je 'door moet geven', doe je vaak aan de onderkant van je stuur zonder dat je armen elkaar kruizen.
Ik heb geleerd dat je bovenin moet overpakken maar laatst vertelde mij iemand dat hij dat niet mocht doen omdat mocht de airbag afgaan, je dan met gekruiste handen voor de airbag zit zeg maar. Wat kan ervoor kan zorgen dat je keihard op je armen knalt in plaats van in de airbag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zoals geleerd word op de rijlessen vind ik persoonlijk niet fijn.

Als ik linksaf wil draaien pak ik met links het stuur bovenop beet en ik draai hem iets meer als een kwart en pak dan met rechts aan de onderkant van het stuur en draai hem zo verder tot hij bij helemaal omgedraaid is en dan pak ik hem met links nog even beet. Stuur loslaten en afremmen met terug laten komen met rechts en hand terug, en klaar. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 02-05-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ExPlanE schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:08:
Even een vraag van mijn kant. Heb de laatste tijd wat discussies gehad over wat nou de beste stuurtechniek is. De een zegt dat je 'bovenin moet overpakken', je armen (aan de bovenkant van het stuur) kruizen zeg maar. En de ander zegt dat je 'door moet geven', doe je vaak aan de onderkant van je stuur zonder dat je armen elkaar kruizen.
Ik heb geleerd dat je bovenin moet overpakken maar laatst vertelde mij iemand dat hij dat niet mocht doen omdat mocht de airbag afgaan, je dan met gekruiste handen voor de airbag zit zeg maar. Wat kan ervoor kan zorgen dat je keihard op je armen knalt in plaats van in de airbag.
klopt opzich wel, geloof dat 't met politie training alleen met overpakken mag.
Echter vind ik overpakken VEEL lekkerder rijden en kan t veel en veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ExPlanE schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:08:
Ik vind dit wel een heel theoretisch discussie. Ik vraag me af in hoeveel ongelukken een airbag afging precies op het moment dat iemand netjes aan het overpakken was. Bij een ongeluk dat je zo hard gaat doen afremmen dat je airbag klapt, is de kans wel erg klein dat je middenin een nette overpak-bocht zit. De kans is natuurlijk wel groot dat je een ruk aan je stuur geeft om het onheil te vermijden, maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je dan netjes overpakt, of dat je uberhaupt invloed uit kan oefenen op hoe je stuurt.

Het is natuurlijk beter om dan maar aan te leren om de juiste manier van sturen te gebruiken, maar als je ergens energie in wil steken, steek dan energie in het weerstaan van de verleiding om met elektronische gadgets te spelen tijdens het rijden, of andere zaken te doen die het verkeer in gevaar kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Discussie ging niet zozeer over of het gevaarlijk zou zijn als je bovenin zou overpakken ivm. de airbag. Maar meer wat nou juist de goede manier van sturen was. De een leert het zo aan, de ander weer zo. Dat verbaasde mij. Vandaar dat ik benieuwd was naar de meningen hier, hoe men het heeft aangeleerd. :)
Joopieboy schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:08:
Als ik linksaf wil draaien pak ik met links het stuur bovenop beet en ik draai hem iets meer als een kwart en pak dan met rechts aan de onderkant van het stuur en draai hem zo verder tot hij bij helemaal omgedraaid is en dan pak ik hem met links nog even beet. Stuur loslaten en afremmen met terug laten komen met rechts en hand terug, en klaar. :)
Eigenlijk doe ik het ook vaak zo. Alleen als je plotseling een bocht moet maken oid dan merk ik bij mezelf dat ik dan toch bovenin ga overpakken. Denk dat dat laatste wel de snelste manier is om te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

Woei zo intake voor de motor, hopelijk kom ik er zonder kleerscheuren van af ;)

Bij mijn lessen toen maakte het niet uit, ik kon kiezen tussen beide. Maar ik vind bovenin pakken en naar links / rechts draaien wel het fijnste.

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Kan het begin van me rijlessen niet helemaal goed meer herinneren, maar was boven overpakken niet meer iets voor hogere snelheid? en "doorgeven" onderaan voor wat lagere snelheid?

Ofzoietsdergelijks... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nee bij mij was het altijd boven op het stuur overpakken, had er toen al een hekel aan omdat ik het zelf niet fijn vond sturen.

Pagina: 1 ... 24 ... 37 Laatste