Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
Die auto's zijn er, ik ken bijvoorbeeld de automatische handrem van renault (die er ook weer automatisch afgaat als je genoeg toeren maakt) en de Hill Holder die fiat op de duurdere modellen heeft.. Dat zijn vast niet de enige systemen.

Maareuhm. De hellingproef is iets dat je eigenlijk toch wel door zou moeten hebben ondertussen. Zeker met de handrem erbij mag dat toch geen probleem zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon de handrem gebruiken en je niet druk maken. Ga desnoods op een rustige brug ergens oefenen. In het begin werd ik er ook altijd nerveus van en toen ben ik gewoon eens een uurtje rustig gaan oefenen op een verlaten weg in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

Bij hellingproef bij benzine heb ik altijd de neiging om van voetrem naar het gas, teveel gas te geven als ik de koppeling dan ook op laat komen. ;)

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Daarom, de handrem. Werkt veel fijner bij 'n benzine.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:57
morgen mijn eerste les :)

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 01-04-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ja is me ook weleens gebeurd, en toen op de helling sloeg me motor af. Gelijk weer op de rem en dan de handrem.. Opnieuw starten en die mensen achter me maar toeteren.. Je voelt je wel opgelaten.. En dan weer de motor laten afslaan.. haha.. Dan zak je door de grond. Dan denk ik, shit ik kom hier niet meer weg man.

Diesel is wel easy, mijn 1.4 benzine motortje is niet zo sterk echter.. moet genoeg gas bijgeven en dan is de koppeling op laten komen sowieso niet genoeg. Dan valt de RPM naar 0 en kapt de motor. Dus voetrem is sowieso no go zelfs op een niet zo steile helling. Ik gebruik altijd de handrem dan inderdaad.

Eerst koppeling omhoog tot je voelt dat tie wil en gas erbij beetje en dan langzaam handrem naar beneden en koppeling verder met gedoseerd gas erbij..Vaak uit automatisme geef ik teveel gas omdat ik niet achteruit tegen een ander wil knallen en dan met piepende banden race ik weg 8)

Beetje traumatische ervaring. Ik moet echt eens een helling gaan opzoeken die niet druk is en oefenen. Het is erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschilt inderdaad voor een groot deel per auto. Met mijn auto (2.0 liter benzine motor) kan ik zonder problemen op een helling helemaal stil staan zonder rem, met slippende koppeling. Dat doe je natuurlijk niet, want dat is reteslecht voor je koppeling, maar ik kom op die manier zonder problemen weg van voetrem -> koppeling op / gas in. Maar in de Toyota Corolla Verso (1.4, 95 pk)en de Opel Zafira (1.8, 140 pk) waar ik een tijd geleden in gereden heb, zou me dat minder gelukt zijn. Om maar niet te spreken van de Suzuki SX4 waar ik nog tijdens mijn rijlessen even in geoefend heb; dat ding sloeg al af als ik maar naar de koppeling keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

over snachts in de regen rijden, vind ik ook klote als ik weer eens in een huur auto rijd die al 150k dezelfde ubercheape ruitenwisserbladen heeft die wissen voor geen knaak en dan zie je zeker als iemand een heel klein beetje verblindende verlichting aan heeft niets meer en in de bebouwde kom spiegelt het gigantisch van de lantarenpalen.

Dus dan moet je gewoon voor knappe wisserbladen zorgen ;)
In de ene auto van m'n ouders is 't ook wat vervelender dan in de andere, daar merk je gewoon dat de wissers slechter zijn.

Verder, de hellingproef doe je met de handrem niet met de voet, ook met een diesel niet want dan rook je toch iets meer je koppeling op en het zorgt er voor dat je met minder toeren weg rijd wat weer niet zo fijn is voor je blok.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 02-04-2009 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GoldenSample schreef op donderdag 02 april 2009 @ 01:26:
over snachts in de regen rijden, vind ik ook klote als ik weer eens in een huur auto rijd die al 150k dezelfde ubercheape ruitenwisserbladen heeft die wissen voor geen knaak en dan zie je zeker als iemand een heel klein beetje verblindende verlichting aan heeft niets meer en in de bebouwde kom spiegelt het gigantisch van de lantarenpalen.

Dus dan moet je gewoon voor knappe wisserbladen zorgen ;)
In de ene auto van m'n ouders is 't ook wat vervelender dan in de andere, daar merk je gewoon dat de wissers slechter zijn.
Dat is ene ramp ja, tegenlicht, regen, donker en je ziet absoluut geen reet meer.
Ik had het eens zo erg dat ik niet meer kon dan vlak langs de lichtjes mikken in de hoop dat ik op de weg bleef. :X
Acuut die meuk vervangen.
Verder, de hellingproef doe je met de handrem niet met de voet, ook met een diesel niet want dan rook je toch iets meer je koppeling op en het zorgt er voor dat je met minder toeren weg rijd wat weer niet zo fijn is voor je blok.
De hellingproef kan met allebei, ik doe het bijna nooit met de handrem. Het principe is toch hetzelfde.
Alleen bij stijlere hellingen gebruik ik de handrem zodat ik al eerder gas bij kan geven, dat vindt je auto dan leuker schijnt. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Laatst online: 19-03 21:48
Hmh, over 3 / 4 weken me TTT.
Heb er nu 34/35 lessen van 1,5 UUR opgezeten.
Had een stuk minder kunnen zijn, maar door omstandigheden heb ik 20+- lessen s'avonds gereden,
Wat niet echt bevoordelijk is voor het reageren op verkeerssituaties, waarneer het druk is etc.

Dus in het donker rijden vind ik echt helemaal niet erg oid, maar het is gewoon niet druk genoeg om echt te leren. Had liever altijd overdag gereden, vrij zeker van dat ik dan nu al me TTT gedaan had, en binnekort me examen, of zelfs eerder.

Nagoed, maakt ook allemaal niet meer uit. Hoop dus na me TT, nog 3/4 lessen te doen en dan Examen.
Ben benieuwd, me rij instructeur rade me TTT aan , omdat het ook een kennismaking met examinatoren is etc. dat je er al een beetje bekend mee bent, enige jammere is dat het zo een dure kennismaking is ;)

Volgende week weer even oefenen op bijzondere verrichtingen, wil die TTT wel halen natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

Argh, over 3 uur heb ik mijn Theorie examen B!

Met die vervelende gevaarherkennings vragen.

Ik heb er al 1000 ge-oefent maar ik blijf vaak "verkeerde" inschattingen maken bij die stomme foto's waarbij je eigenlijk 0 informatie hebt.

Laatste oefen examen had ik wel 8 van de 25 gevaarherkennings vragen fout dus ik denk wel dat ik het haal. :) (je mag er 12 fout hebben bij gevaarherkenning)

Kennis/inzicht vragen doe ik wel gewoon goed 0 tot 2 fouten in de oefen examens.

Iemand nog goede tips waar ik echt op moet letten of instinkers?

[ Voor 4% gewijzigd door Vincenz0 op 02-04-2009 12:02 ]

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Ik zat nog vóór dat hele gezeur met gevaarherkenning dus kan er niet teveel over kwijt.
Het enige wat ik je wel kan zeggen is; het examen is makkelijker dan hetgeen wat in de boeken staat.
Maarja dat is mijn ervaring :)

En dan de vuistregel : Je eerste ingeving is vaak de beste!

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ben ik blij dat ik dat gevaarherkenning en dat soort geneuzel nooit gehad heb en ook niet met die tom tom en clusterzooi.. Prima gegaan zoals het gegaan is hihi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
net eerste les gehad, dat gaat snel zo'n uur :P Wel heel leuk, maar je moet meer om je heen kijken dan ik verwacht had, steeds links, rechts, links... Voor de rest ging alles eigenlijk wel heel goed... Alleen bij een kruispunt stopte een andere auto in het middenvak ver óver het midden, zodat ik er slecht achter kon staan... Toen moest ze even ingrijpen. Maar voor de rest, in de eerste les al stopopdracht, hellingproef en omkeren gedaan, ging ook best wel goed :) (behalve keren dan, dat moest 2 keer haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
De eerste 10 á 15 lessen waren bij mij leuk, daarna is het continu het herhalen van onderdelen. _Goed_ kijken is wat ik vooral de latere lessen goed deed en dan is een rijles toch iets minder leuk.
Op zich valt het allemaal mee maar is in het begin gewoon veel tegelijk waar je aan moet wennen.

Zelf 1x met tom tom gereden tijden lessen en toen waren ze met wegwerkzaamheden bezig en alles aangepast en de kaart klopte dus niet.
Ging niet al te goed weet ik nog wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vincenz0 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:59:
Argh, over 3 uur heb ik mijn Theorie examen B!

Met die vervelende gevaarherkennings vragen.
Hele gebeuren van gevaarherkenning snap ik ook niet; waarom is dat nodig?? dat laat je toch duidelijk zien in je afrijden.

Ik mag dinsdag voor theorie A inmiddels heb ik al B en E achter B 8)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:32:
Alleen bij stijlere hellingen gebruik ik de handrem zodat ik al eerder gas bij kan geven, dat vindt je auto dan leuker schijnt. ;)
Vooral leuk bij een TDI >:)
90% doe ik gewoon met de koppeling er tegenaan en langzaam van de voetrem af, maar met het gewicht wat ik heb moet ik op stijle hellingen wel eens de handrem gebruiken.
Hellingproef is niet zo moeilijk als je het eenmaal door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:34:
[...]

Vooral leuk bij een TDI >:)
90% doe ik gewoon met de koppeling er tegenaan en langzaam van de voetrem af, maar met het gewicht wat ik heb moet ik op stijle hellingen wel eens de handrem gebruiken.
Hellingproef is niet zo moeilijk als je het eenmaal door hebt.
Lichte hellingen wil ik hem ook nog wel eens op de koppeling vast houden, luiheid maar vreselijk slecht voor de auto... (huurauto/voorloopauto).. Steilere hellingen is op de handrem, meestal sta je dan toch zo stil dat je niet de hele tijd je poot op de rem wil hebben :)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Ok, heb het theorie B binnen.

5 fouten van de 25 in gevarenherkenning (damn wat een onzin-vragen!)

1 fout van de 40 in de gewone vragen.

Ik ben blij.

Tip voor mensen met gevaarherkennings crap:
kijk naar de snelheid, je moet al snel gewoon gaan remmen!

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
Napo schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:15:
_Goed_ kijken is wat ik vooral de latere lessen goed deed en dan is een rijles toch iets minder leuk.
Jij vond de lessen waar je niet goed keek het leukst? :P

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar pagina's terug verteld dat ik ging afrijden, maar vervolgens niet meer op terug gekomen. Ben dus geslaagd! :D

Had al vrijstelling voor de bijzondere manoeuvres, dus dat scheelde al.
Ik had een aardige mevrouw als examinator. Nummerbord oplezen, geen vragen over de auto. De rit ging eigenlijk wel prima, alleen had ik voor een stoplicht 2x achter elkaar de motor laten afslaan. Ik was op zich niet zenuwachtig, maar dit helpt natuurlijk niet voor de rest van het examen :) "Maak je niet druk, vergeet het zo snel mogelijk", zei ze meteen. Gek genoeg gebeurt mij dit alleen als ik helemaal vooraan de rij voor het stoplicht sta, en haast niet als ik achter auto's sta. Het zal wel komen omdat je ineens moet optrekken en als het ware 'schrikt', ipv. dat je bijvoorbeeld al aan je voorliggers kan zien wanneer je kan optrekken. Maargoed.
De test bestond voornamelijk uit het opvolgend van haar aanwijzingen (hier links, daar rechts, volg de borden naar xxx bijv.). Echter kreeg ik op een gegeven moment de opdracht om vanaf de snelweg naar een bepaald gebouw te rijden die naast de snelweg lag (omgeving Amsterdam Sloterdijk). Ze zei er ook meteen achteraan dat het niet de bedoeling is dat we daar daadwerkelijk aankomen, maar dat ik daar zo veilig mogelijk probeer heen te rijden. Uiteindelijk niet echt in de buurt van het gebouw gekomen, maar dat vond ze blijkbaar niet erg.
Daarna op haar aanwijzingen weer terug naar het CBR gereden. Tijdens de wandeling terug naar het tafeltje liet ze niks los, maar toen we eenmaal zaten feliciteerde ze me. Verder geen tips of opmerkingen gekregen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Gefeliciteerd!

Ik begrijp dat je dus de TTT (Tussentijdse Toets) hebt afgelegd om die vrijstelling te krijgen.
Heeft dat echt nut? Een normaal examen kost eigenlijk bijna net zoveel als de TTT. De speciale verrichtingen zijn niet super moeilijk en als je die dus tijdens het examen doet gaat daar tijd inzitten en heb je dus minder tijd over waarbij je fouten kan maken.

Ik denk er aan om gewoon meteen examen te doen, als ik daar dan een fout in maak ga ik wel gewoon voor een 2e keer op, en als ik gewoon goed rij heb ik mij dus de kosten van een 2e examen bespaart.
Mijn instructeur zegt dat de TTT eigenlijk alleen zin heeft als je bijvoorbeeld heel zenuwachtig bent.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!

Ja dat klopt. De TTT kan handig zijn als je wilt weten wat het praktijkexamen gaat inhouden (en als je daar eventueel zenuwachtig voor bent), je doet in wezen hetzelfde namelijk. Dan is die vrijstelling een bonus als je die gehaald hebt en is het praktijkexamen een stukje makkelijker (al is het nog maar de vraag welke situaties je op de weg gaat meemaken). Het is in ieder geval een punt waarover je op je examen niet druk om hoeft te maken.
Ik denk dat het ook van je tijd af gaat als je vrijstelling hebt. Ik denk dat mijn examinator meer zoiets had van 'ik geloof het allemaal wel', want het examen/rijden duurde niet zo lang.

Als je erg op de kosten let en je de bijzondere manoeuvres vrij goed kan, is het inderdaad afvragen of het wel echt nodig is... In mijn geval was het onderdeel van mijn pakket, dus was er al voor betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja tussentijdse toets is bij veel rijscholen onderdeel van een pakket, ook bij mijn rijschool destijds. De reden daarvoor is simpel: Met tussentijdse toets is het slagingspercentage hoger dan zonder en dat staat natuurlijk mooi voor een rijschool. Als je meteen een examen ipv een tussentijdse toets doet en je zakt dan gaat dat namelijlk ten koste van het slagingspercentage.

Maar goed als ik zelf losse lessen nam dan zou ik gelijk een examen doen en geen tussentijdse toets omdat je bij een examen, mocht het goed gaan, ook gelijk je rijbewijs hebt :) En de kosten zijn inderdaad niet veel hoger voor een examen.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 06-04-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het pakket scheelde bij mij 25 euro, dus dat heb ik maar niet gedaan :)
Ik was uiteindelijk iets van 1900 euro kwijt voor mijn roze pasje, als ik datzelfde in een pakket met rijbewijs garantie had gedaan was ik ergens rond de 2800 euro kwijt. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ik222 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:37:
Ja tussentijdse toets is bij veel rijscholen onderdeel van een pakket, ook bij mijn rijschool destijds. De reden daarvoor is simpel: Met tussentijdse toets is het slagingspercentage hoger dan zonder en dat staat natuurlijk mooi voor een rijschool. Als je meteen een examen ipv een tussentijdse toets doet en je zakt dan gaat dat namelijlk ten koste van het slagingspercentage.
Bij mijn rijschool was dat precies hetzelfde, onderdeel van pakket. Alleen keek de rijinstructrice per persoon of het wel nut had om een TTT te laten doen. Kijken naar zenuwen van een rijlesser. Ikzelf had het volgens haar niet nodig en heb het dus kunnen inruilen tegen een aantal lessen.
1ste x geslaagd toen dus geen slechte keus geweest O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Ok, das duidelijk. Ik heb losse lessen dus ik ga gewoon geen TTT doen.

Het slagingspercentage van mijn rijschool vind ik niet echt belangrijk als het uit mijn beurs moet komen...

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Vincenz0 schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:36:
Gefeliciteerd!

Ik begrijp dat je dus de TTT (Tussentijdse Toets) hebt afgelegd om die vrijstelling te krijgen.
Heeft dat echt nut? Een normaal examen kost eigenlijk bijna net zoveel als de TTT. De speciale verrichtingen zijn niet super moeilijk en als je die dus tijdens het examen doet gaat daar tijd inzitten en heb je dus minder tijd over waarbij je fouten kan maken.

Ik denk er aan om gewoon meteen examen te doen, als ik daar dan een fout in maak ga ik wel gewoon voor een 2e keer op, en als ik gewoon goed rij heb ik mij dus de kosten van een 2e examen bespaart.
Mijn instructeur zegt dat de TTT eigenlijk alleen zin heeft als je bijvoorbeeld heel zenuwachtig bent.
Nee, die is niet perse nodig. Ik heb hem zelf wel gedaan, maar zou hem iedereen ontraden.
Je betaald slechts 40 euro minder dan bij een echt examen. Mijn TTT ging uitstekend, dus ging met een goed gevoel het eerste examen in. Daar ben ik de eerste keer voor gezakt door een fietser aan de verkeerde kant van de weg.
Als ik in plaats van de TTT toen was afgereden was ik al geslaagd en alsnog goedkoper uit, ivm de extra lessen die je nog doet tussen TTT en examen.
Zakken op de bijzondere verrichtingen kan niet, tenzij je iets beschadigd of iemand aanrijdt. Als je scheef in een parkeervak staat, of 4x moet steken, kun je gewoon slagen als je alles maar netjes doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Ik heb er nu 17 lessen van 90 minuten opzitten.
Mijn instructeur schat in dat ik nog ongeveer 9 lessen nodig heb dus gaat goed voor mijn gevoel, Ik moet goed letten op mijn kijkgedrag, verder vooruit kijken en vaker speciale verrichtingen oefenen. Verder gaat het gewoon prima, auto goed onder controle.
Nog even en ik mag Nederland veiliger maken!

Ik vind dat ik het best goed doe, ik heb voordat ik begon met rijlessen nog niet eens op een brommer gezeten ik ben dus blij dat het niet 40+ lessen kost. :)

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf 27 lessen van 90 minuten gedaan, tegen de laatste paar lessen had ik al het gevoel dat er qua lessen niet veel meer ging verbeteren wat betreft mijn rijgedrag. Tuurlijk kreeg ik de opmerkingen om aan het (vooruit)kijken te denken, maar op een gegeven moment houdt het gewoon op. De rest moet je gewoon zelf leren in de praktijk.
Wanneer je op jezelf rijdt kan je veel meer zelf experimenteren en je eigen rijstijl ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
Vincenz0 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:00:
Ik vind dat ik het best goed doe, ik heb voordat ik begon met rijlessen nog niet eens op een brommer gezeten ik ben dus blij dat het niet 40+ lessen kost. :)
Je bent er nog niet hoor, slagen is ook een kunst op zich ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had lessen van 60 min, maar effectief bleef daar maar 30 min van over omdat ik altijd de vorige moest wegbrengen en de volgende ophalen, daarom ben ik op zo'n 60 lessen gekomen, maar ik heb er ook bewust voor gekozen om geen TTT te doen en daarvoor extra lessen te nemen.
Allemaal gebruikt om de puntjes op de i te zetten en daardoor ook in 1 keer geslaagd, maar ja dan mag het ook wel, ik had wel erg raar gekeken als het niet zo was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 13:16
Hmm. Het is natuurlijk niet zo dat je in die 30 minuten dat je mensen weg moet brengen "niks" leert. Ik heb ook flink wat lessen (48) gehad en moest ook altijd mensen wegbrengen en ophalen, maar je bent toch aan het rijden. Dus of je daarbij nou iemand achterin hebt zitten ofniet maakt toch opzich niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

terb schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:14:
Hmm. Het is natuurlijk niet zo dat je in die 30 minuten dat je mensen weg moet brengen "niks" leert. Ik heb ook flink wat lessen (48) gehad en moest ook altijd mensen wegbrengen en ophalen, maar je bent toch aan het rijden. Dus of je daarbij nou iemand achterin hebt zitten ofniet maakt toch opzich niet zoveel uit?
Op zich eens. De rit is op dat moment echter niet op jouw behoeften afgestemd, maar meer op het komen van A naar B. Het geluk is natuurlijk dat je dat ook middels het 'reguliere' verkeer moet doen, en je dus best wat ervan op kan steken. Maar als je op dat moment behoefte zou hebben aan het oefenen van speciale verrichtingen, dan is het helaas pindakaas. Maar goed, dan nog, je bent met autorijden toch vaak bezig om van het ene 'leerpunt' (moeilijk kruispunt, speciale rotonde, drukke straat, snelweg, plek voor speciale verrichtingen, etc.) naar het andere te gaan... Het is helaas nooit zo dat je op ieder moment precies voorgeschoteld krijgt wat dan het meest nuttig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Ik reed destijds meestal samen met nog iemand. Ik werd dan 's morgens opgehaald vanaf huis, vervolgens reed ik naar die andere persoon om die ook af te halen, reed ik naar Leeuwarden en reden we afwisselend in de stad. De terugreis was dan voor de andere persoon.
Ik had destijds altijd lessen van anderhalf uur, maar omdat je samen rijdt ben je iets van 3,5 uur kwijt voor een rijles. Je moet er de tijd voor hebben, maar je leert behalve van je eigen fouten ook van de fouten van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:32:
Op zich eens. De rit is op dat moment echter niet op jouw behoeften afgestemd, maar meer op het komen van A naar B. Het geluk is natuurlijk dat je dat ook middels het 'reguliere' verkeer moet doen, en je dus best wat ervan op kan steken. Maar als je op dat moment behoefte zou hebben aan het oefenen van speciale verrichtingen, dan is het helaas pindakaas. Maar goed, dan nog, je bent met autorijden toch vaak bezig om van het ene 'leerpunt' (moeilijk kruispunt, speciale rotonde, drukke straat, snelweg, plek voor speciale verrichtingen, etc.) naar het andere te gaan... Het is helaas nooit zo dat je op ieder moment precies voorgeschoteld krijgt wat dan het meest nuttig zou zijn.
Dat wegbrengen vond ik juist vaak wel lekker om weer even in te komen. Ik ben vaak genoeg de eerste geweest (8 uur maandagochtend :') ) en dat waren over het algemeen behoorlijk rottige lessen.
Vergeet ook niet dat 60 minuten lang bijzondere verrichtingen geen ene reet zin heeft, die leer je door ze een paar keer te oefenen elke les.
Ik moet wel toegeven dat ik expres lessen van 90 minuten had zodat je dan zo'n 50 a 60 overhield om echt zelf aan de slag te gaan.

@algemeen:
Als je trouwens vind dat je voor bepaalde dingen meer oefening nodig hebt moet je dat gewoon aangeven, een goede instructeur zal daar prima mee omgaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 08:50:
Dat wegbrengen vond ik juist vaak wel lekker om weer even in te komen. Ik ben vaak genoeg de eerste geweest (8 uur maandagochtend :') ) en dat waren over het algemeen behoorlijk rottige lessen.
Dat kan prima, maar ik zei ook: de rit is op dat moment niet op jouw behoefte afgestemd. Het kan natuurlijk prima zijn dat de van A naar B rit wel heel goed in je behoefte past op dat moment, maar dat is dan toeval, en ook al was het niet zo, dan had je het toch moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:50:
[...]

Dat kan prima, maar ik zei ook: de rit is op dat moment niet op jouw behoefte afgestemd. Het kan natuurlijk prima zijn dat de van A naar B rit wel heel goed in je behoefte past op dat moment, maar dat is dan toeval, en ook al was het niet zo, dan had je het toch moeten doen.
Precies, iemand wegbrengen is simpelweg van A naar B, daar zou je waarschijnlijk nooit inparkeren of helling proefje doen, om maar even een paar voorbeelden te geven.
Tuurlijk, je leert er wel wat van, maar je instructeur is meestal toch nog een beetje aan het na kletsen met de vorige persoon, pas als die weg is dan heb je alle aandacht weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Nog even en ik mag Nederland veiliger maken!
Je gaat je rijbewijs halen en vervolgens dus niet rijden, is dat wat je bedoelt? :7
Want eerlijk is eerlijk, het is voor Nederland het veiligste als je juist níet gaat rijden, ongeacht hoe goed je kan rijden >:). Gevaar ligt altijd op de loer.

Ik ben inmiddels pakweg 5 maanden zelfstandig aan het rijden sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald en het gaat nog steeds lekker. Ik rijd niet erg vaak, meestal is het naar de andere kant van de stad om wat te doen, en max 1/2 keer per week. Het kijkwerk zoals me is aangeleerd hield ik de 1e keer dat ik op mezelf reed nog braaf aan, maar de 2e keer was het over en uit met die onzin. Alleen kijken als het nodig is, dus niet rechterschouder kijken als er aan je rechterhand een grote muur staat (ok, misschien schep ik dan wel een fietser die een wallhack heeft :+ ).

Nog nul schade, en nul gevaarlijke momenten gehad. Inparkeren gaat ook steeds beter, maar als ik vooruit tussen 2 auto's moet inparkeren in een nauw straatje dan krijg ik em 4 van de 5 keer niet helemaal recht (niet overdwars ofzo hoor :+ ) in 1 keer, en moet ik ff achteruit en weer terug... Komt denk ik met de tijd wel goed.

Snelweg heb ik dus nog niet gehad zelfstandig, maar met de rijlessen viel ik daar bijna in slaap omdat het zo eenvoudig was.. dat moet wel goedkomen, gewoon opletten bij het in/uit-voegen en beetje omgeving in de gaten houden onder het rijden, en dan is er in principe geen drol aan :).

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:15:
Precies, iemand wegbrengen is simpelweg van A naar B, daar zou je waarschijnlijk nooit inparkeren of helling proefje doen, om maar even een paar voorbeelden te geven.
Tuurlijk, je leert er wel wat van, maar je instructeur is meestal toch nog een beetje aan het na kletsen met de vorige persoon, pas als die weg is dan heb je alle aandacht weer.
Rijden leer je door het te doen, bijzondere verrichtingen en dat soort dingen zijn eigenlijk absoluut niet boeiend voor het deelnemen aan het verkeer. Zolang je het maar veilig doet is het uiteindelijk goed.

Ik moet wel toegeven dat de instructeur normaal gesproken wat minder kan doen aan de route als je iemand wegbrengt. Maar verder in de les doet hij ook niet anders dan je rondjes laten rijden langs plaatsen waar jij misschien nog wat kunt leren. Zoveel verschil zit er dan niet met iemand wegbrengen, alleen de opties zullen minder zijn.

Uiteindelijk kan je toch nog niet rijden als je geslaagd bent dus wat maakt het uit. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
theorie @ woensdag :) Even gaan leren dus :+ Examentrainingen gingen al best wel goed, dus ik zie het wel met vertrouwen tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:37:
Rijden leer je door het te doen, bijzondere verrichtingen en dat soort dingen zijn eigenlijk absoluut niet boeiend voor het deelnemen aan het verkeer. Zolang je het maar veilig doet is het uiteindelijk goed.
Je snapt niet wat ik bedoel. Lesgeven is een zeer specialistische bezigheid. Iedere leerling heeft op een bepaald moment in zijn/haar leertraject een bepaalde behoefte. Ik heb het helemaal niet over bijzondere verrichtingen, ik heb het over behoeften. In het begin is het controle over de auto. Als je dan iedere keer lastiggevallen wordt met verkeer, leidt dat alleen maar af, en als het dan mis gaat met de voertuigbeheersing, dan kan je ook nog eens onzeker worden. Vervolgens is het de basisverkeerregels en bijzondere verrichtingen. Teveel verkeer is dan onhandig, redelijk overzichtelijke kruispunten en een verscheidenheid aan verkeersborden en voorrangsregels zijn dan de sleutel. Als je weer verder bent, is defensief rijden en vooruitkijken van belang. Als laatste is het bij elkaar laten komen van het volledige scala aan autorijvaardigheden het doel: dan moet je een rit van A tot B kunnen doen, en onderweg iedere mogelijke situatie kunnen anticiperen en tot een goed einde laten brengen.

En die zeer specifieke behoeften kan je niet aan voldoen als instructeur als je een leerling van A naar B moet laten rijden omdat de vorige leerling nog naar huis moet. Natuurlijk, een hoop mensen denken dat leren rijden hetzelfde is als een beetje rondjes tuffen in een auto, veertig uur lang, wat theorie, wat bijzondere verrichtingen en klaar. Echter, een instructeur die het wel snapt, weet dat het ietsje gecompliceerder ligt dan dat - als je het goed wilt doen, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Laatst online: 15-09 02:37
@Kryz: Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Toch denk ik dat je wel degelijk een hoop opsteekt van het naar huis brengen van een andere leerling. Het is zeker geen verspilde tijd, maar ook niet maximaal benut omdat de verkeerssituaties op dat moment inderdaad niet volledig zijn toegespitst op de behoeftes van de leerling.

Verder ben ik geslaagd voor mijn C, Ce en Be. C netjes in 1x en voor Ce ben ik 1x gezakt omdat de examinator vondt dat ik te langzaam reedt. (ik reedt in een hele oude combinatie met sowieso neit veel vermogen en omdat ik iedere keer door drukke dorpskernen moest kwam ik nauwelijks boven de 30km/u). Zeker met een combinatie rijden vond ik nog behoorlijk tegenvallen. Vooral inschatten wanneer je een bocht kunt nemen (als er bijvoorbeeld een tegenligger komt) is vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silvos schreef op maandag 13 april 2009 @ 00:00:
@Kryz: Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Toch denk ik dat je wel degelijk een hoop opsteekt van het naar huis brengen van een andere leerling. Het is zeker geen verspilde tijd, maar ook niet maximaal benut omdat de verkeerssituaties op dat moment inderdaad niet volledig zijn toegespitst op de behoeftes van de leerling.
Gonadan schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 08:50:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik snap heel goed wat jij bedoelt, echter denk ik dat jij een standaard les als gespecialiseerde persoonlijke begeleiding ziet.
Dan is het contract inderdaad stukken groter met een stuk wat je rijdt als je iemand wegbrengt.
Echter geven 99 van de 100 rijscholen geen speciale begeleiding die precies op jouw persoontje afgesteld is.
De meeste rijscholen geven gewoon hun standaardles en proberen de punten waar jij moeite mee hebt wat vaker naar voren te laten komen. Dan is het contrast dus niet zo groot met het ritje van A naar B.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Destruction

(ex-)Automonteur

Als ik me niet vergis is Kryz rij-instructeur. Een hele goede, als ik het zo lees d:)b

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Destruction schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:32:
Als ik me niet vergis is Kryz rij-instructeur. Een hele goede, als ik het zo lees d:)b
Ehm, Kryz heeft sinds 12 augustus zijn rijbewijs en hing/hangt daarom zoveel in dit topic, lijkt me dus niet helemaal correct. ;)

Mocht hij inderdaad ooit instructeur worden en op de manier die hij beschrijft les gaan geven dan krijgt hij daarvoor inderdaad een pluim. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 13-04-2009 19:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Lol :D Mja, er hing hier een rijinstructeur iig :P

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:19:
Ik snap heel goed wat jij bedoelt, echter denk ik dat jij een standaard les als gespecialiseerde persoonlijke begeleiding ziet.
Dan is het contract inderdaad stukken groter met een stuk wat je rijdt als je iemand wegbrengt.
Echter geven 99 van de 100 rijscholen geen speciale begeleiding die precies op jouw persoontje afgesteld is.
De meeste rijscholen geven gewoon hun standaardles en proberen de punten waar jij moeite mee hebt wat vaker naar voren te laten komen. Dan is het contrast dus niet zo groot met het ritje van A naar B.
Da's zeker waar, maar met een belangrijke toevoeging: helaas. Als je goed lesgeeft, houd je rekening met de behoefte van de leerling. Maar dat gebeurt vast en zeker heel vaak niet.
Destruction schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:32:
Haha, meesterlijk! Een heel erg mooi compliment, waarvoor dank. Ik ben hoogstwaarschijnlijk van het type 'beste stuurlui staan aan wal', alleen kan ik het misschien wel mooi verwoorden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Morgen mijn theorie... beetje laat begonnen met leren (gister) maar heb al oefenexamens gemaakt met 13, 9 en 6 fouten :P (3 verschillende examens en ja, op alle 65 vragen) :) Morgenvroeg dus het moment van de waarheid :) Zie het ook wel met vertrouwen te gemoet. Zit atm alleen maar vragen te maken :P Werkt best wel heel prima!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 15-09 14:17
Ik ben atm bezig om mijn A-rijbewijs te halen. B+BE en C+CE heb ik al dus hierna nog alleen nog D en dan is de kaart vol d:)b. Eerste rijles was 1,5 week geleden en het was zeer leuk om te doen. Alleen vind ik geen tijd om het verdere verloop te plannen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tha_T schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:27:
Ik ben atm bezig om mijn A-rijbewijs te halen. B+BE en C+CE heb ik al dus hierna nog alleen nog D en dan is de kaart vol d:)b. Eerste rijles was 1,5 week geleden en het was zeer leuk om te doen. Alleen vind ik geen tijd om het verdere verloop te plannen :P
Je wilt graag alles hebben?
Hoeveel ben je uiteindelijk kwijt dan?
Of zijn rijbewijzen sneller te halen als je B al hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Ik heb dus als het meezit binnenkort rijbewijs B binnen.

Nu ben ik van plan om ook E achter B te halen (BE).
Is het slim om meteen na het halen van mijn B rijbewijs verder te gaan lessen voor BE? of kan ik beter bijvoorbeeld een jaar rijervaring opdoen en dan weer lessen?

Ik heb nu helemaal de CBR manier van rijden onder de knie die ik natuurlijk na een jaar voor een deel verleert heb. (kijkgedrag etc).

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Vincenz0 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:19:
Ik heb dus als het meezit binnenkort rijbewijs B binnen.

Is het slim om meteen na het halen van mijn B rijbewijs verder te gaan lessen voor BE? of kan ik beter bijvoorbeeld een jaar rijervaring opdoen en dan weer lessen?

Ik heb nu helemaal de CBR manier van rijden onder de knie die ik natuurlijk na een jaar voor een deel verleert heb. (kijkgedrag etc).
Zit je steeds in je binnenspiegel te kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:28:
[...]

Je wilt graag alles hebben?
Hoeveel ben je uiteindelijk kwijt dan?
Of zijn rijbewijzen sneller te halen als je B al hebt?
Ja ik wil graag alles hebben. Noem me gek maar rijlessen vind ik te gek :$. Uiteindelijk kwijt? Mwa, het zal tegen de 15k (D en C samen zijn al ongeveer 10k) lopen maar ik beschouw het als hobby. Rijbewijzen zijn niet sneller te halen maar als je andere rijbewijzen al hebt, wordt het lessen makkelijker, imho dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Tha_T schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:04:
[...]

Ja ik wil graag alles hebben. Noem me gek maar rijlessen vind ik te gek :$. Uiteindelijk kwijt? Mwa, het zal tegen de 15k (D en C samen zijn al ongeveer 10k) lopen maar ik beschouw het als hobby. Rijbewijzen zijn niet sneller te halen maar als je andere rijbewijzen al hebt, wordt het lessen makkelijker, imho dan.
Dat vind ik dus behoorlijk tegenvallen. Bijv. C vond ik erg gemakkelijk vergeleken met B, ook omdat je een simpeler kijk-systeem hebt in mijn ogen. CE daarentegen vond ik echt een stuk moeilijker omdat ik nooit met een aanhanger had gereden. Ik heb inmiddels ook op de bus gereden en dat is lastiger dan een vrachtwagen omdat je een vrij groot blok bent zonder scharnierpunten (en juist die scharnierpunten vind ik nu ik mn CE heb makkelijker). Ook intest gedaan voor de motor maar omdat ik nooit op een scooter heb gezeten vond ik voornamelijk het schakelen erg tegenvallen aangezien dat precies andersom is dan met de auto (schakelen met je voet ipv je hand en remmen met je handen ipv je voet).
Ik denk dat het er vooral aan ligt of je affiniteit hebt. Overstappen van AM naar A is makkelijk. van B naar C ook maar overspringen op echt een andere cateregorie is lastiger. En ik denk dat je inderdaad wel minimaal 15K kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Silvos schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:15:
[...]

Dat vind ik dus behoorlijk tegenvallen. Bijv. C vond ik erg gemakkelijk vergeleken met B, ook omdat je een simpeler kijk-systeem hebt in mijn ogen.
Indrukwekkend wat 1 spiegel minder doet he? :P
CE daarentegen vond ik echt een stuk moeilijker omdat ik nooit met een aanhanger had gereden. Ik heb inmiddels ook op de bus gereden en dat is lastiger dan een vrachtwagen omdat je een vrij groot blok bent zonder scharnierpunten (en juist die scharnierpunten vind ik nu ik mn CE heb makkelijker).
Daar moet ik je op je woord geloven. Wil daar op zich ook wel in meegaan maar je kijken enzo heb je al van CE dus op dat vlak lijkt het me meevallen. Volgens mij een kwestie van lengte inschatten en gaan ;). Maar dan idd zonder het scharnierpunt :P
Ook intest gedaan voor de motor maar omdat ik nooit op een scooter heb gezeten vond ik voornamelijk het schakelen erg tegenvallen aangezien dat precies andersom is dan met de auto (schakelen met je voet ipv je hand en remmen met je handen ipv je voet).
Dat viel mij ook erg tegen op het begin idd maar tegen het einde van de les ging dat eigenlijk steeds beter :D.
Ik denk dat het er vooral aan ligt of je affiniteit hebt. Overstappen van AM naar A is makkelijk. van B naar C ook maar overspringen op echt een andere cateregorie is lastiger. En ik denk dat je inderdaad wel minimaal 15K kwijt bent.
Affiniteit helpt je zeker idd maar ik heb ook al genoeg mede-lessers gezien die na 10 lessen ook gewoon niets meer van hun instructeur accepteerden (Eerlijk waar). Onnodig om te zeggen data die dus minimaal 2 examens nodig hadden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Je hebt helemaal gelijkt wat betreft die affiniteit en die spiegel :). Ik had echter wel de vage gewaarwording dat wanneer je opnieuw begint met lessen dat je een heleboel bent vergeten. Na 1,5 jaar autorijden was een hoop kijkgedrag een beetje verdwenen dus toen ik ging lessen voor mn C(E) vergat ik continu mn uitzwaai :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 19:24
Tha_T schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:27:
Succes daarmee, niet zoveel werken dan houd je mss nog tijd over ;)

Zelf zit ik ongeveer op de helft van mijn bus (D) rijbewijs, nog 16 uur (=8 lessen) te gaan en het gaat nog steeds beter. Als je eenmaal de lengte en breedte een beetje doorhebt hoef je niet constant in je spiegels te kijken of je een stoeprandje meepakt. Dat vond ik in het begin lastig; dan zit je bijv. op een drukke rotonde de hele tijd in je spiegels te kijken en ondertussen schieten er allemaal fietsers voor je langs of pak je een verkeersbord mee :P Wat echt irritant blijft zijn de stijlen langs de voorruit, die zitten precies op die plek waar je moet kijken als je een rotonde nadert, dan kan je helemaal voorover gaan buigen om goed zicht te hebben. Als je in een bus of vrachtauto rijdt merk je pas echt welke automobilisten inzicht hebben, ik heb al aardig wat lompe acties gezien maar over het algemeen wordt er best sociaal gereageerd als ik een wijde bocht moet maken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat ik me nu afvraag...ik les in een diesel. Wat is er anders aan rijden in een benzineauto? Hij slaat sneller af, dat weet ik..maar verder? Hoe moet je er anders in rijden dan?

Ik moet nog 3.5 uurtjes lessen en heb dan m'n praktijk. :) Heb er opzich wel vetrouwen in het in 1 keer te halen atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Benzine is gewoon iets meer gas geven bij het optrekken. Voor de rest is er niks speciaals aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik heb ook gelest in een diesel (2.0 Golf V) en rij nu in mijn eigen 1.3 benzineautootje.
Enig wezenlijke verschil is dat je gewoonweg meer gas moet geven om hetzelfde te bereiken.
Bijv als je uit stilstand weg rijdt moet je echt heel rustig met de koppeling omgaan, of gas bijgeven, terwijl je een diesel redelijk eenvoudig aan het rollen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Effe een vraag over het theorie-examen:

Vernieuwd theorie-examen per 1 maart 2009
Het theorie-examen voor de personenauto bestaat per 1 maart 2009 uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel is nieuw:

Een onderdeel over gevaarherkenning (25 vragen);
Een onderdeel over verkeersregels (30 vragen);
Een onderdeel over verkeersinzicht (10 vragen).

Tot zo ver snap ik het nog ;) Dit zegt de site van het CBR. Alleen zegt mijn theorie CD dat ik op het onderdeel gevaarherkenning 13 goed (12 fout) moet hebben, en bij het andere onderdeel 35.

CBR zegt dat ik 12 goed en 13 fout mag hebben bij gevaarherkenning :P Het maakt niet veel uit, maar kan iemand me precies uitleggen wat het nou is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ik heb hem morgen, 0900 :)
en zoals ik het begrijp heeft het CBR het bij het juiste eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

maarud schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:11:
ik heb hem morgen, 0900 :)
en zoals ik het begrijp heeft het CBR het bij het juiste eind :)
me 2! Groningen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
25km naar beneden ;) enneh, succes!

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 14-04-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:01
Morgen weer wat extra rijervaring opdoen :P Als het meezit 's morgens 's Hertogenbosch - Maastricht en 's middags Maastricht - Utrecht.

Lijdend voorwerp wordt een lange Fiat Doblo 1.9 MultiJet, en dat rijdt eigenlijk best prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

maarud schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:22:
[...]

25km naar beneden ;) enneh, succes!
Assen dus.. Waar les je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Bakkert schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:22:
[...]

Assen dus.. Waar les je als ik vragen mag?
deze mevrouw... jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

deze meneer, hij is woonachtig te Assen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
he, dat ziet er leuk uit! Lijkt wel een goede :) Maar goed, ik ga weer even wat trainingen maken, veel plezier(?) morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ja... ben ook druk bezig met allerhande examens :D succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Drawer schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:58:
Wat ik me nu afvraag...ik les in een diesel. Wat is er anders aan rijden in een benzineauto? Hij slaat sneller af, dat weet ik..maar verder? Hoe moet je er anders in rijden dan?

Ik moet nog 3.5 uurtjes lessen en heb dan m'n praktijk. :) Heb er opzich wel vetrouwen in het in 1 keer te halen atm.
Benzine heeft de kracht over het algemeen wat hoger in de toeren liggen.
Dus zoals gezegd iets meer gas bij het optrekken en als je vlot wilt rijden ook iets later schakelen.
Schakelen voor 2.500 toeren zoals je als het goed is geleerd hebt schiet voor geen reet op, liever voor 3.000. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vincenz0 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:19:

Ik heb ongeveer een halfjaar/jaar na B, BE gehaalt kwa kijken is het naar mijn mening makkelijker. Maar ik heb dan ook het meeste begintijd van B in een lange bestelwagen gereden :)

en weer gezakt voor theorie A, wederom 1 fout teveel...en de helft van de kandidaten gezakt :(

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2009 @ 08:56:
[...]

Benzine heeft de kracht over het algemeen wat hoger in de toeren liggen.
Dus zoals gezegd iets meer gas bij het optrekken en als je vlot wilt rijden ook iets later schakelen.
Schakelen voor 2.500 toeren zoals je als het goed is geleerd hebt schiet voor geen reet op, liever voor 3.000. :P
Bij diesel leer je in principe schakelen bij 2K , of heb je het nu over benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Bakkert schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:44:
Ja... ben ook druk bezig met allerhande examens :D succes morgen!
GEHAALD ik was nummer 40, kreeg dus als laatste te horen wat ik had... Ze had zo'n gezicht van niet gehaald (er waren al 25-30 vd 40 gezakt) omdat er geen certificaat bij het papier zat (ik had geen pasfoto). Toen zag ze op het papier wel staan dat ik geslaagd was dus ik heb hem :) Kneep hem toen wel ff :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Om maar voor zowel Bakkert als mij te melden voordat hij hier komt >:)

Beide hebben het gehaald >:)

Theorie is in the pocket. Over 2 week afrijden al :D *O*

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

maarud schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:24:
[...]

GEHAALD ik was nummer 40, kreeg dus als laatste te horen wat ik had... Ze had zo'n gezicht van niet gehaald (er waren al 25-30 vd 40 gezakt) omdat er geen certificaat bij het papier zat (ik had geen pasfoto). Toen zag ze op het papier wel staan dat ik geslaagd was dus ik heb hem :) Kneep hem toen wel ff :+
Nice :P Touchodomex zat 2 rijen voor me haha, ik was nummer 41 :')

Heb m dus ook gehaald *O*

2 foutjes theorie + inzicht, 7 fouten op gevaarherkenning (daredevil 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

thijszor schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:14:
Bij diesel leer je in principe schakelen bij 2K , of heb je het nu over benzine?
Je weet wat 'voor' betekent? :P
Je leert schakelen tussen 2.000 en 2.500 toeren met een diesel, wat volgens het nieuwe rijden ook met benzine moet.
Maar dat leer je snel weer af als je zelf gaat rijden hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 22:12

Luke!

#Treinbaas
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:14:
[...]
Je leert schakelen tussen 2.000 en 2.500 toeren met een diesel, wat volgens het nieuwe rijden ook met benzine moet.
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:14:
[...]

Je weet wat 'voor' betekent? :P
Mij hebben ze geleerd om te schakelen als de auto niet meer trekt maar alleen nog maar hoge toeren maakt. Dat dat effectief idd tussen de 2.000 en de 2.500 rpm ligt kan kloppen maar het is dus iig wel voor meer interpretaties vatbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Omdat je hoogstwaarschijnlijk geen budget hebt voor een dikke S klasse en je aangewezen bent op een oud Japannertje wat niet vooruit te branden is ;)

Je wil natuurlijk wel lekker meekomen met de rest en dan ga je vanzelf wat hoger in de toeren schakelen om wat vaart te maken :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tha_T schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:25:
Mij hebben ze geleerd om te schakelen als de auto niet meer trekt maar alleen nog maar hoge toeren maakt. Dat dat effectief idd tussen de 2.000 en de 2.500 rpm ligt kan kloppen maar het is dus iig wel voor meer interpretaties vatbaar :)
Het mooie is dat de max koppel pas vanaf 3.500 komt kijken bij veel benzine auto's.
Bij hoge toeren is hij dus juist sterk, de PK's komen nog later.
Als je zo vroeg schakelt maak je dus nog absoluut geen gebruik van wat de motor kan, het is puur om de zuinigheid.
Elke school zal het op een andere manier aanleren maar het principe blijft hetzelfde.
Vroeg schakelen is zuinig, laat schakelen is sneller/sterker.
Je later inderdaad geen dikke 2L turbodiesel hebt die evengoed vooruit vlamt.
Ik heb een 1.6 en moet flink door trekken als ik die 2L stations bij wil houden die allemaal met de automaat er vandoor knallen.
Trek ik hem door naar 4K toeren dan krijg je nog zo'n trap in je rug en gaat het pas echt lekker.
Zuinig is dat niet maar als je snel van 0 tot 100 wilt is er geen zuinige optie.

Ik heb het wel eens geprobeerd met mijn auto, steevast rond 2250 tot 2500 toeren schakelen en niet te veel gas geven.
Iedereen reed mij voorbij, het duurt tijden voordat je op de vmax zit en je wordt continu gekleefd.
Ik schaamde me gewoon voor mezelf, vlot rijden heb ik altijd geleerd, je mag het verkeer niet ophouden.
Nou, bij 'het nieuwe rijden' houd je gewoon het verkeer op, tenzij je 150-200pk hebt waarschijnlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Want dat schiet voor geen meter op. Mijn 1.3 benzineautootje begint net vermogen te geven rond de 2000 toeren (gevoelsmatig, ik heb geen toerenteller).

Overigens moest ik in de les-diesel schakelen bij de 1800 tpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Bakkert schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:43:
[...]

Nice :P Touchodomex zat 2 rijen voor me haha, ik was nummer 41 :')

Heb m dus ook gehaald *O*

2 foutjes theorie + inzicht, 7 fouten op gevaarherkenning (daredevil 8) )
goed man :) had zelf 3ft + 8ft... gevaarherkenning zat ik wel steeds te twijfelen, de ene auto remt sneller af als je gas loslaat dan de andere dus ik koos vaak voor gas loslaten omdat er toch nog wel ruimte genoeg was.. :P maar goed, nu de praktijk nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een TDI is schakelen tussen 2000-2500 wel te doen, maar het wordt anders als je ongeblazen bent.
Mijn koppel van een schrale 140Nm met een 51KW motor is wat anders dan een 77KW TDI die 250Nm bij 1900 toeren ontwikkeld, dat komt bij mij pas tussen 2200-2400.
Maar daar red ik het ook niet mee zoals velen hierboven, zeker met het gewicht achterin kan ik beter door jassen naar 4200 waar mijn maximaal vermogen ligt en zelfs dan schiet het niet op.
Ook hier zou een TDI er al eerder zijn, want die heeft dat al bij 4000 bereikt, maar dit heeft minder nut alhoewel het wel leuk kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Volgens mij is het rijden met lage toeren ook schadelijk voor je motor (in ieder geval oudere benzine auto's). Ik heb zelf een auto uit 2000 en als ik daarmee ik noem maar wat 50 ga rijden in mn 4 of mn 5 dan trekt de auto gewoonweg niet meer op en het motorgeluid klinkt ook niet echt geweldig (niet soepel). Ik kan me voorstellen dat nieuwere auto's hier beter mee omgaan met ik vind het nieuwe rijden buitengewoon oncomfortabel rijden. 50 rijdt ik gewoon echt in zn 3 en 80 in zn 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vinden je krukaslagers ook z'n prima idee als je je blok zwaar gaat belasten bij weinig toeren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Silvos schreef op donderdag 16 april 2009 @ 00:19:
Volgens mij is het rijden met lage toeren ook schadelijk voor je motor (in ieder geval oudere benzine auto's). Ik heb zelf een auto uit 2000 en als ik daarmee ik noem maar wat 50 ga rijden in mn 4 of mn 5 dan trekt de auto gewoonweg niet meer op en het motorgeluid klinkt ook niet echt geweldig (niet soepel). Ik kan me voorstellen dat nieuwere auto's hier beter mee omgaan met ik vind het nieuwe rijden buitengewoon oncomfortabel rijden. 50 rijdt ik gewoon echt in zn 3 en 80 in zn 4
Ligt helemaal aan de auto, de auto waar ik meestal mee rij trekt bij 50 in de 5 nog snel genoeg door naar bijvoorbeeld 80. Neemt niet weg dat het in de 3e of 4e versnelling allemaal nog een stuk sneller gaat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik begin dat "nieuwe rijden" ook steeds minder toe te passen.
30 in zijn 3 en 50 in zijn 4 gaat wel (1.3 Mitsibishi Colt uit '97) maar accelereren is er niet meer bij.
Met een koude motor maakt hij bij dergelijk lage toerenallen soms zelfs korte haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Je hebt niks aan dat nieuwe rijden als je niet als oma gezien wilt worden.

Zelfs in de 2.2 liter diesel Mercedes leswagen rijd ik 50 in z'n 3 en 60-70 in z'n 4 en 80 soms in z'n 5. maar meestal in z'n 4.

Ik trek bij het stoplicht hem ook door naar de 3000 toeren en schakel dan pas door naar z'n 2, om ook daar weer bij 3000 toeren naar de 3 te gaan.

Mijn instructeur vind het allemaal prima. En ik rijd tenminste een beetje vlot door.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Vincenz0 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:27:
Je hebt niks aan dat nieuwe rijden als je niet als oma gezien wilt worden.
Dan rijd je sowieso niet goed. Ik schakel redelijk snel door, zoals 'het nieuwe rijden' voorschrijft, maar ik kan gewoon vlot meekomen met de rest van het verkeer. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Mijn instructrice moest daar ook weinig van hebben. En als het moet (korte oprit), gewoon in de 3 doortrekken zodat je met 110-120 kan invoegen op de snelweg.. Veiligheid&doorstroming voor milieu...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_the_crow_ schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:35:
[...]
Dan rijd je sowieso niet goed. Ik schakel redelijk snel door, zoals 'het nieuwe rijden' voorschrijft, maar ik kan gewoon vlot meekomen met de rest van het verkeer. :)
Dat ligt niet aan het rijden maar aan de auto, jij kan weinig extra doen waardoor je sneller gaat als de auto het vermogen gewoon niet heeft.

Ik pas het nieuwe rijden alleen toe om een snelheid vast te houden.
50 in z'n vier gaat prima zolang je rustig die 50 aan blijft houden.
Wil je dan echter versnellen of rijd je op een stuk waar je steeds afzakt naar 45 en dan weer doortrekt naar 55 dan moet je gewoon terugschakelen naar drie. Beter voor de motor en rijdt comfortabeler.
Zelfde verhaal voor 80 in de vijfde versnelling.

Het nieuwe rijden is prima, echter voor optrekken en versnellen moet je gewoon wat meer pakken als je het vlot wilt houden. Versnellingen overslaan is mij ook niet vreemd, zeker niet op een oprit ofzo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Hmmm. Ik les in diesel met 6-bak en ga meestal in de 4e versnelling de snelweg op, daarna relaxed in de 6 rijden :)

Trekken die lesauto's van jullie een beetje rap op? Ik weet dat de mijne van 0-100 in 7,8 seconden kan doen, maar heb m nog nooit hoeven planken om vlot weg te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ik leste in een 110pk Peugeot 207, wel aardig wagentje, maar voor mijn gevoel trager dan de 90pk Fiesta die ik nu heb (is ook 200kg verschil haast)... Maar heb de 207 op een rustige 80km weg wel vol op zijn staart moeten trappen. Meerdere malen (schakelen ging niet heel soepel, dus instructrice zegt: stop daar maar. Stop, oke, en nu zo snel mogelijk weer naar 80kmpu), net zolang tot het soepel ging :+
Versnelling overslaan doe ik nu soms ook, en in zijn 5 kan ie prima 60 rijden, als je iets/iemand voor bij moet, dan even naar 4 (met mijn 68pk fiesta moest ik naar 3, en dan tijdens inhalen vaak nog weer opschakelen, lang leve meer koppel/vermogen :) )

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
die van mij was traag, zo een 307 1.6 diesel dacht ik.
Koppeling was helemaal gaar, wel vervangen tegen einde van rijlessen dus reed toen wel iets fijner :D.
Ook 1 les in een leenauto van de garage gereden, een 307SW 2.4 benzine ging een stuk harder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 'nieuwe rijden' is natuurlijk een campagne die bedoeld is om mensen zich bewust te laten worden van het feit dat als ze eerder schakelen, dat ze dan minder brandstof verbruiken. Het voordeel van de manier waarop die campagne gevoerd wordt, is dat een groot deel van de bevolking denkt dat dit een verplichting is van 'de overheid', en dat de toerentallen die genoemd worden, absoluut zijn. Het nadeel is dat weer een deel van die mensen denkt dat ze de overheid te pakken hebben als ze lekker doen waar ze zin in hebben ('ik doe niet mee aan die betutteling', of 'de vertrutting van Nederland', of 'Balkenende met zijn normen en waardengelul').

Ieder weldenkend mens begrijpt dat:

1) die toerentallen niet absoluut kunnen zijn. Iedere auto heeft een ander motorgedrag, en moet dus ook anders gebruikt worden. Een groot verschil zit er al tussen benzine en diesel, en ook nog eens tussen een grote en een kleine motorinhoud. En bergop in zijn 5 met een 1.6 liter Opel, afgeladen met vakantiespullen, en met een caravan erachter, gaat toch echt niet lukken.
2) veiligheid voor milieu gaat. Waarom zou je anders uberhaupt harder dan 60 gaan rijden, als je milieu belangrijker vindt dan haast? Toch zijn er regels dat je een boete kan krijgen voor te langzaam rijden, als je hiermee het verkeer in gevaar brengt.

Helaas is niet iedereen even weldenkend, en wordt het 'nieuwe rijden' als 'dom' gezien, terwijl het voor de meeste mensen in de meeste situaties prima van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Bakkert schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:38:
Hmmm. Ik les in diesel met 6-bak en ga meestal in de 4e versnelling de snelweg op, daarna relaxed in de 6 rijden :)

Trekken die lesauto's van jullie een beetje rap op? Ik weet dat de mijne van 0-100 in 7,8 seconden kan doen, maar heb m nog nooit hoeven planken om vlot weg te rijden :)
Ook een 6-bak diesel hier :) Wanneer ik een 80 km-weg op kwam met lessen ging m'n instructeur altijd tot 8 tellen, dan moest ik dus 80 rijden (vanuit stilstand). Dat is wel planken als het schakelen nog niet zo soepel gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Gisteren in een 1.4 ( denk ik ) dieseltje Renault Clio gereden, ik kwam er echt NET in ( 200CM ) maar was wel grappig, enigste wat wel zo was is dat onder de 3k toeren je gewoon niet vooruit kwam, dus in zijn 1 was het altijd een heel gebrul met weinig resultaat, pas na de 3k voelde je dat hij ging.

Ook totaal verschil in versnellingsbak zeg, de ruimte tussen 1 en 2 leek wel een meter, zolang als je hem door kon trekken :P in me normale les auto, Toyota verso D4D ( 2 liter diesel ) kan je nog sneller schakelen.

Nagoed, ik heb de datum doorgekregen van me tussentijdse toets, 27 april om 8 uur s'ochtends, lees wel, de vakantie is dan al begonnen en iedereen is dan hopelijk nog aan het snurken. Moet goedkomen dus!

Ik hoop de TTT gewoon te halen natuurlijk, kan niet wachten om zelf rond te karren!
Pagina: 1 ... 23 ... 37 Laatste