Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Tsurany schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:52:
En ik blijf nog te lang op de koppeling, krijg het niet voor elkaar om m'n voet van de koppeling te halen terwijl ik blijf remmen.
Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
swtimmer schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:01:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
Het is vaak een beetje tegen natuurlijk om de koppeling op te laten komen om af te remmen, dus dat hij op de motor gaat afremmen. Imho moet dat eigenlijk wel anders ga je vaak in z'n vrij door een bocht of over een rotonde en dat rijd niet echt lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

HammerT schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:05:
[...]

Het is vaak een beetje tegen natuurlijk om de koppeling op te laten komen om af te remmen, dus dat hij op de motor gaat afremmen. Imho moet dat eigenlijk wel anders ga je vaak in z'n vrij door een bocht of over een rotonde en dat rijd niet echt lekker ;)
Je moet gewoon zorgen dat je voor de rotonde helemaal klaar bent met schakelen en in de goede versnelling zit. In de vrij of met ingedrukte koppeling over de rotonde is sowieso een slecht idee. Los van het feit dat je als lesser/beginnend bestuurder dan veel te veel te doen hebt op de rotonde heb je zonder aandrijving ook minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:10
Inderdaad. Ik leer het ook aan ruim op tijd snelheid te minderen en terug te schakelen nog voor de nacontrole en het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Stoffel schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:13:
[...]

Je moet gewoon zorgen dat je voor de rotonde helemaal klaar bent met schakelen en in de goede versnelling zit. In de vrij of met ingedrukte koppeling over de rotonde is sowieso een slecht idee. Los van het feit dat je als lesser/beginnend bestuurder dan veel te veel te doen hebt op de rotonde heb je zonder aandrijving ook minder grip.
Ja maar ik zie nog wel eens mensen die dat niet doen, en dat is volgens mij omdat ze niet snappen dat je kan afremmen op de motor (koppeling op laten komen is alleen maar om sneller te gaan, en gaat dan ook vaak alleen maar gepaard met gas bijgeven :/ ). Daarom wou ik het even kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je voorwielaandrijving hebt is het sowieso aan te raden om in een bocht wat gas te geven. Je hebt dan een veel betere wegligging dan wanneer je vrij loopt of remt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

HammerT schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:19:
[...]

Ja maar ik zie nog wel eens mensen die dat niet doen, en dat is volgens mij omdat ze niet snappen dat je kan afremmen op de motor (koppeling op laten komen is alleen maar om sneller te gaan, en gaat dan ook vaak alleen maar gepaard met gas bijgeven :/ ). Daarom wou ik het even kwijt :P
Je moet natuurlijk zorgen dat het vloeiend gaat. Dus of je nu terug of op schakelt, je hoort niet te schokken anders doe je het niet goed. En nog snap ik niet waarom je in hemelsnaam aant koppelen bent in bochen/rotondes en het is nog eens gevaarlijk ook als het eens een x glad is ben jij dan de sjaak!

Hoe kan jij trouwens zien wat andere mensen doen? Het is trouwens zo dat als je geen gas geeft je harder afremt op een hogere versnelling dan wat jij doet (poot op koppeling = minder weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swtimmer schreef op maandag 26 januari 2009 @ 16:27:
En nog snap ik niet waarom je in hemelsnaam aant koppelen bent in bochen/rotondes en het is nog eens gevaarlijk ook als het eens een x glad is ben jij dan de sjaak!
Je hebt wel door dat je het tegen de verkeerde hebt, hoop ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Schakelen op een rotonde is soms wel nodig, zeker als je vanuit stilstand de rotonde op komt rijden, of als het na de afslag op de rotonde vast staat waardoor je op de rotonde stil komt te staan. Genoeg redenen te bedenken in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffel schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:13:
[...]

. Los van het feit dat je als lesser/beginnend bestuurder dan veel te veel te doen hebt op de rotonde heb je zonder aandrijving ook minder grip.
Geen aandrijving=meer grip......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:15:
[...]

Als je dat gelooft, rij dan maar eens over een rotonde met je koppeling ingedrukt. Dan zal je echt merken dat de auto eigenlijk niet stabiel rijd, je wordt echt alle kanten op gesmeten. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar het voelt niet fijn. En daardoor heb je dus ook minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mja, je wielen zullen misschien meer grip kunnen krijgen daardoor, alleen heeft je auto dan geen grip meer op de wielen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:26
Denk dat ze ook veel meer kijken naar of je wel rekening houd met medeweggebruikers en je aan de regels houd.
Tiel of all places, maandagochtend, negen uur. Hoeveel medeweggebruikers verwacht je ? :D Het was echt onwerkelijk rustig, zeker als je altijd om 16:15 gelest hebt. Maar goed: die vijf weggebruikers die ik tegenkwam heb ik wel redelijk rekening mee gehouden :+
Denk dat ze ook veel meer kijken naar of je wel rekening houd met medeweggebruikers en je aan de regels houd.
Uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:48:
Schakelen op een rotonde is soms wel nodig, zeker als je vanuit stilstand de rotonde op komt rijden, of als het na de afslag op de rotonde vast staat waardoor je op de rotonde stil komt te staan. Genoeg redenen te bedenken in ieder geval :)
Fietsertje van rechts die voorrang heeft ;)
HammerT schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:19:
[...]

Ik snap het niet dat mensen niet kunnen terugschakelen op een rotonde of in een bocht, wat is hier nou zo moeilijk aan ?
Altijd zorgen dat je mechanische controle hebt!

Remmen op je motor erbij helpt ook, niet te fors natuurlijk, maar indirect doe je het ook wel in een 30 zone bijvoorbeeld.
Je rijdt over de drempel, je geeft weer wat gas, schakelt een keer op van 2 naar 3 en de volgende drempel kan je weer terug naar 2.

Op de snelweg bijvoorbeeld als de voorgangers langzamer zijn, ik schakel liever een keertje terug enkele tientalle meters ervoor dan gewoon doorkachelen en op het laatst de rem aantikken.
Op een bocht aankomen die wat lager in snelheid moet, terugschakelen, als je niet al te hard rijdt hoef je nauwlijks te remmen, ik probeer altijd zo min mogelijk te remmen in een bocht, tenzij je natuurlijk stil moet komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Afbeeldingslocatie: http://files.maartenvangrootel.nl/geslaagd.jpg
*O* blijblijblijblijblij *O*

Het was even over 8u, nog een beetje donker, beetje mistig en een beetje glad. En erg druk overal (duh), en dan stuurt die gast me ook nog over een van de drukste verkeerspleinen van Groningen (met de kans dat we de hele ochtend in de file komen te staan). Maar het ging allemaal super lekker en de route was pittig hier en daar, maar op andere stukken juist ontzettend simpel (slechts keeropdracht, stopopdracht en maar 2 kilometer navigatie over normale wegen). Dat was wel lekker, omdat ik dan tussendoor even wat kon opladen voor het volgende pittige stukje.

Fijne examinator ook (overige keren overigens ook) die zowel gezellig kon babbelen als even z'n mond kon houden wanneer mij dat beter uit kwam.

Vanmiddag maar met spoed aanvragen, zaterdag een feestje in EIndhoven, en het zou fijn zijn als m'n vriendin dan niet alleen dat hele end hoeft te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22

krietjur

Where am I?

Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Vanmiddag kun je 'm nog niet aanvragen, kan morgen pas. Dinsdag met spoed aanvragen zou bij ons donderdag ophalen worden, ik vraag me af wat morgen met spoed aanvragen voor resultaat heeft.

Verder: Gefeli natuurlijk *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:15:
[...]

bullshit.
Wel eens van liftoff oversteer gehoord?
En neem van mij aan zeker in een voorwielaandrijver kun je altijd harder de bocht door als je trekkend (dus met aandrijving) de bocht door gaat dan zonder aandrijving.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:24:
Tja, theorie heb ik ook 5 keer over gedaan, maar ja ik ben zoiezo geen ster in leren, dat duurt even bij mij, maar als ik het eenmaal weet dan vergeet ik het niet.
Er zaten echt vervelende strikvragen in, elke keer, maar als je dan geslaagt bent dan ben je heel blij.
Voordeel ervan is nu dat ik ieder bord ken en ook voorrang situaties goed ken, wat de meeste nogal eens vergeten zoals in een 30 zone |:(
Praktijk vind ik het belangerijkste en dat had ik in 1 keer.
Mag je dat ook weten, 't is gewoon super triest dat veel mensen wel hun rijbewijs hebben maar 't gewoon hebben gehaald omdat als je 't 6 keer doet je vast wel een keer hebt dat je net alles goed gokt..
En die strikvragen valt harstikke mee, al ken je de regels dan is de helft gewoon geen strikvraag meer, bekijk de hele plaat gewoon goed. Verder van die vragen die dan niet in je theorie boek staan (kwam er 1 tegen) en een echte nasty rot vraag naja helaas.
Gonadan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 10:32:
[...]

Dan heb jij gewoon mazzel gehad. ;)
De theorie is inderdaad prima uit een boekje te leren, lessen zijn dan ook niet nodig om het examen te halen.
Er zijn echter zat vragen die je niet uit het boekje kunt leren omdat de situatie gewoon discutabel is of de vraagstelling vreemd. Daar ben je vast op voorbereid als je zo'n theorieweekend doet.
Zo'n weekend is dus absoluut niet nodig om het certificaat te behalen maar je verhoogt de kans daarmee wel aanzienlijk.
Als je het na zo'n weekend nog niet haalt dan heb je óf er niets aan gedaan, maar dan ook echt niets óf je kan hun manier van denken gewoon niet begrijpen. ;)
wel nee, je moet gewoon opletten, als jij een bus ziet staan en verderop een bord einde bebouwde kom hoor je dat bord gewoon te zien en dus te weten dat dat kreng voorrang heeft omdat die z'n knipperlicht naar links aan heeft

verder is behalve je theorie examen je rijbewijs helaas nogsteeds een recht.
Na 5 of 6x examen doen krijg je een staats examen en je moet ongeveer een ongeluk krijgen wil je daar niet voor slagen...
Triest maar waar...

Liep hier ook iemadn rond geloof dat ze sterretj*numemr* als nick had en die vond 't niet eerlijk dat ze haar expres weer lieten zakken ze mocht toch ook een rijbewijs?
Waarom zakte ze? omdat ze met 60 over een zebrapad blies in de bebouwde kom terwijl er iemand in de buurt stond en op een gevaarlijk moment schoot d'r voet van de koppeling 8)7

[ Voor 80% gewijzigd door GoldenSample op 28-01-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Van harte! Veel plezier met je pasje. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GoldenSample schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:06:
Mag je dat ook weten, 't is gewoon super triest dat veel mensen wel hun rijbewijs hebben maar 't gewoon hebben gehaald omdat als je 't 6 keer doet je vast wel een keer hebt dat je net alles goed gokt..
En die strikvragen valt harstikke mee, al ken je de regels dan is de helft gewoon geen strikvraag meer, bekijk de hele plaat gewoon goed. Verder van die vragen die dan niet in je theorie boek staan (kwam er 1 tegen) en een echte nasty rot vraag naja helaas.
Mee eens, zelfde geld inderdaad voor staatsexamen. Er lijkt geen verplicht minimum niveau te zijn.
wel nee, je moet gewoon opletten, als jij een bus ziet staan en verderop een bord einde bebouwde kom hoor je dat bord gewoon te zien en dus te weten dat dat kreng voorrang heeft omdat die z'n knipperlicht naar links aan heeft
Als dat je moeilijkste vraag was heb je inderdaad mazzel gehad. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Bedankt voor de feli's. Ik ben ook blij dat 't een pasje is tegenwoordig, hoef ik geen nieuwe portemonnee te halen, en hoef ik voortaan m'n paspoort niet meer op zak te hebben.
Carpento schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:58:
Vanmiddag kun je 'm nog niet aanvragen, kan morgen pas. Dinsdag met spoed aanvragen zou bij ons donderdag ophalen worden, ik vraag me af wat morgen met spoed aanvragen voor resultaat heeft.
Mij werd verteld dat ik het aan het eind van de middag wel kon proberen omdat hij er vaak al is dan, dus dat ga ik dan maar even proberen. Is maar een klein stukje fietsen. En bij ons (=Groningen) kun je een spoedje de volgende werkdag ophalen. Dus ik heb er alle hoop op dat ik 'm in elk geval vrijdag heb. En mocht het tegen zitten, dan heb ik 'm maar niet :) Ik kan nog wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe simulators van de ANWB? Ik kan namelijk via de TU zo'n 300,- korting krijgen als ik daarin rijlessen neem (is voor onderzoek)..

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Dennahz

Life feels like hell should.

In Belgie hebben we nog gewoon het papieren rijbewijs. Deze is onbeperkt geldig, dus ik hoef hem nooit meer te vernieuwen :D Tenzij ik hem kwijt raak o.i.d. natuurlijk.

Voor mij dus nooit een pasje :+

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Dennahz schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:04:
In Belgie hebben we nog gewoon het papieren rijbewijs. Deze is onbeperkt geldig, dus ik hoef hem nooit meer te vernieuwen :D Tenzij ik hem kwijt raak o.i.d. natuurlijk.

Voor mij dus nooit een pasje :+
Maar is het dan ook een legitimatie middel? Je kan toch moeilijk met een foto van jouw als 18jarige aantonen dat jij jij bent als die foto al 20jaar oud is...
[...]

Liep hier ook iemadn rond geloof dat ze sterretj*numemr* als nick had en die vond 't niet eerlijk dat ze haar expres weer lieten zakken ze mocht toch ook een rijbewijs?
Waarom zakte ze? omdat ze met 60 over een zebrapad blies in de bebouwde kom terwijl er iemand in de buurt stond en op een gevaarlijk moment schoot d'r voet van de koppeling 8)7
Ik snap dat ook niet hoor. Na 3x gezakt heb je of een rijschool die je te vroeg laat gaan of je kan het blijkbaar gewoon niet. Dingen zoals met 60 een zebra naderen of gewoon door te kachelen bij ieder kruispunt is levensgevaarlijk en zou gewoon streng opgelet moeten worden.

[ Voor 44% gewijzigd door swtimmer op 28-01-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Dennahz

Life feels like hell should.

swtimmer schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:16:
[...]

Maar is het dan ook een legitimatie middel? Je kan toch moeilijk met een foto van jouw als 18jarige aantonen dat jij jij bent als die foto al 20jaar oud is...
Geen idee eigenlijk. Ik heb toch altijd m'n ID bij me, dus legitimatie genoeg. :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 5 of 6x examen doen krijg je een staats examen en je moet ongeveer een ongeluk krijgen wil je daar niet voor slagen...
Triest maar waar...
Helemaal niet waar. Er zijn ook mensen die daar niet voor slagen die in het verkeer best veilig mee kunnen. Op je examen rijden en in het verkeer deelnemen zijn 2 compleet verschillende dingen. Er is geen test die zegt: je kan rijden. Er zijn trucjes om een idee te krijgen, en normen om veiligheid te borgen, maar 1) niet iedereen slaagt voor BNOR en 2) je leert pas echt rijden als je het zelf doet, dat kan je in een examen echt niet altijd meten.

En dat geemmer over of je het recht hebt om te rijden of niet, tsja, iedereen mag aan het verkeer deelnemen toch? Het rijbewijs dient om veiligheid te borgen, niet om mensen te verbieden aan het verkeer deel te nemen met een auto omdat ze volgens bepaalde normen het niet zouden kunnen. Net alsof het slagen voor je rijbewijs wel veiligheid verzekert. Populistische bullshit.
sub0kelvin schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:49:
Mij werd verteld dat ik het aan het eind van de middag wel kon proberen omdat hij er vaak al is dan, dus dat ga ik dan maar even proberen. Is maar een klein stukje fietsen. En bij ons (=Groningen) kun je een spoedje de volgende werkdag ophalen. Dus ik heb er alle hoop op dat ik 'm in elk geval vrijdag heb. En mocht het tegen zitten, dan heb ik 'm maar niet :) Ik kan nog wel even wachten.
Kans is groot dat het je wel op tijd hebt - zelfs in A'dam, waar men nou niet uitblinkt in efficientie en snel leveren bij de gemeente, had ik hem binnen 2 dagen (kon ook dezelfde middag nog naar de gemeente om het aan te vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022

Triest maar waar...
nee, het is een recht van de overheid dat ze ons zoveel mogen laten betalen voor iets duurs en inefficiënts als rijlessen..
Je leert toch pas rijden als je een bepaald aantal uur rijervaring hebt, en dat is niet de 40 lesuren die de rdw in zijn zak steekt.
plus dat 80% van de rijscholen je meer laten lessen dan nodig is, en dure tussentijdse toetsen uitschrijven etc. puur en alleen om er extra geld uit te trekken!
Als de overheid echt om veiligheid en duurzaamheid zou geven zouden ze moeten investeren in nieuwe technieken in plaats van domweg hun zakken te vullen met bmp, btw, etc. etc.
De autorijder is een melkkoe, en dat begint al bij het lessen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Alsem schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:14:
[...]

nee, het is een recht van de overheid dat ze ons zoveel mogen laten betalen voor iets duurs en inefficiënts als rijlessen..
Je leert toch pas rijden als je een bepaald aantal uur rijervaring hebt, en dat is niet de 40 lesuren die de rdw in zijn zak steekt.
plus dat 80% van de rijscholen je meer laten lessen dan nodig is, en dure tussentijdse toetsen uitschrijven etc. puur en alleen om er extra geld uit te trekken!
Als de overheid echt om veiligheid en duurzaamheid zou geven zouden ze moeten investeren in nieuwe technieken in plaats van domweg hun zakken te vullen met bmp, btw, etc. etc.
Tussentijdse toets ben je nooit verplicht te doen, wil je dat niet dan moet je dat gewoon kunnen aangeven bij een goede rijschool. Ook als je denkt genoeg lessen gehad te hebben moet je dat kunnen aangeven, alleen ligt hier natuurlijk wel het gevaar val zelfoverschatting op de loer. Een goede rijschool moet je eerlijk advies geven over of je klaar bent voor examen en ik weet zeker dat de meeste dat ook gewoon doen.

En natuurlijk heb je gelijk dat je pas leert rijden na het halen van je rijexamen maar het lijkt me toch ook een vrij gevaarlijk idee als iedereen zonder lessen / examen zomaar de openbare weg op kan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Jasper91 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:58:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe simulators van de ANWB? Ik kan namelijk via de TU zo'n 300,- korting krijgen als ik daarin rijlessen neem (is voor onderzoek)..
Ik heb er eens in gezeten op de tu, maar ik vond het niet erg boeiend. Het snelheidsgevoel vond ik echt waardeloos, en leren schakelen deed je er ook niet mee, dat stond iig niet (gewoon een automaat dus).

Ik weet niet hoeveel je er nu voor moet betalen dan, maar ik zou het niet doen. Misschien als je niet snapt dat de auto binnen de witte lijnen moet blijven is het nuttig... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Schoot mij trouwens nog een situatie van mijn examen te binnen. Ik reed 50 binnen de bebouwde kom op een erg brede weg. Rechts langs de weg stond een busje te laden/lossen. Ik kon hier makkelijk omheen zonder van mijn eigen rijbaan te raken. Toen ik het busje passeerde zag ik pas dat er direct een zijstraat van rechts volgde. Ik reed niet op een voorrangsweg.
Dat busje stond niet bepaald handig opgesteld, en gelukkig kwam er geen verkeer uit die straat.. Maar stel ik had die straat gekend en geweten dat er een zijstraat kwam, had ik dan moeten afremmen tot onder de 30 om te zien of er misschien wat aankwam, en al het verkeer achter mij hinderen?

Vond het sowieso een nogal onoverzichtelijke kruising voor op een 50 weg.

@Jasper
Dergelijke simulatoren zijn naar mijn idee alleen handig om te leren optijd af te remmen voor bochten, en het kijken/scannen. Binnen een uur of 10 zou je denk ik toch overmoeten naar een echte auto om echt te leren rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 28-01-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Ben net even naar het gemeentehuis geweest en hij was al ingevoerd en ik kan 'm vrijdag na 10en komen ophalen. Dit weekend heel wat kilometers voor de boeg! Ben benieuwd hoe het rijden zonder instructeur zal gaan, waarschijnlijk een stuk relaxter. Ook omdat het rijden nu een doel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Alsem schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:14:
[...]

Als je ziet je in Noorwegen verplicht een x aantal uur slipcursus moet doen dan denk ik dat ze het daar beter hebben begrepen (al is het weer daar wel een stuk slechter).

Goed rijden leer je vanzelf met de uren die je rijd. Maar een rijbewijs zou een minimaal niveau van beheersing van regels en voertuig moeten inhouden. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat daar eisen voor zijn en als je daaraan niet voldoet heb je gewoon pech en hoor je te zakken.

Ik zie trouwens niet in waarom de RDW geld opvangt van het aantal rijlessen dat jij volgt? Het probleem dat jij beschrijft met teveel lessen zou je altijd behouden zolang het bedrijven zijn die rijlessen geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swtimmer schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:21:
Als je ziet je in Noorwegen verplicht een x aantal uur slipcursus moet doen dan denk ik dat ze het daar beter hebben begrepen (al is het weer daar wel een stuk slechter).
Noorwegen heeft 2.2x zoveel km verharde weg per inwoner als Nederland, en enkele tientallen malen meer sneeuw, ijzel en ijs op de weg. Het is dus onbetaalbaar om daar overal te strooien, dus je moet daar op gladde wegen kunnen rijden. Dat vergelijken met NL is totaal onzinnig.

In andere landen mag je rijden onder begeleiding, als je een bepaalde test gehaald hebt of een leeftijd bereikt hebt. Als ze dat hier nou eens zouden invoeren, dan zou je het aantal officiele, betaalde (en dure) lessen bij een rijschool terug kunnen brengen naar een minimum (geen idee wat dat minimum zou moeten zijn, maar iig minder dan wat je nu nodig hebt om te slagen), en als je dan examen doet, kan je echt rijden, want dan heb je onder realistische omstandigheden leren rijden. Nu werkt het zo:

Les -> kunstmatig leren rijden om aan te tonen dat je het kan, zonder een echt reisdoel te hebben -> examen -> papiertje binnen -> vergeet alles wat je geleerd hebt en doe lekker waar je zin in hebt.

Dan werkt het echter zo:

Les (basisprincipes) -> meerijden met ervaren bestuurder met echt reisdoel, maar met inachtneming dat je je dingen moet aanleren die je op je examen moet laten zien -> examen -> papiertje binnen -> business as usual, want je reed hiervoor ook al, en die dingen die je hebt geleerd blijven bij je, omdat je die geleerd hebt in een realistische lesomgeving.

Nogal zwart-wit gesteld, maar ik denk dat het beter werkt. Toen ik voor het eerst zelf ging rijden dacht ik: oh, is dit nou rijden. Gaat een stuk makkelijker dan tijdens het lessen! Als je al gewend bent te rijden is dat helemaal geen verrassing meer. Bijkomend voordeel is dat examenvrees ook veel minder een probleem is; ten eerste weet je al dat je het kan, en ten tweede mag je alsnog rijden, alhoewel onder begeleiding, als je niet slaagt. En zakken betekent niet dat je weer minstens 500e verder bent voordat je weer mag lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

frickY schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:41:
Dat busje stond niet bepaald handig opgesteld, en gelukkig kwam er geen verkeer uit die straat.. Maar stel ik had die straat gekend en geweten dat er een zijstraat kwam, had ik dan moeten afremmen tot onder de 30 om te zien of er misschien wat aankwam, en al het verkeer achter mij hinderen?
Zou denk ik gewoon gas los gelaten hebben als ik erlangs reed, meer met als reden dat er nog iemand achter het busje kan verschijnen...

Als je wist dat er een zijstraat kwam, dan is het altijd afremmen zodat je nog normaal kunt remmen als je voorrang moet verlenen. Op het examen maakte ik ook bijna zo'n fout (had wel zicht), vergat dat ik niet op een voorrangsweg reed. Ik remde toen ook steviger af omdat ik bezig was met optrekken, :D

Nu ik er naar terugkijk, vond ik de manier zoals het CBR wil dat je moet rijden te gespannen.
Rijd meestal met alleen linkerhand aan stuur, check mijn binnenspiegel om de 5 seconden. En voor de rest wel beetje opletten, als je bv net een fietser / brommer hebt ingehaald en je moet na 2 seconden rechtsaf, dan weet je dat je die niet moet afsnijden. :)

Afstand houd ik meestal 3 seconden, dan kun je lekker rustig afremmen als degene voor je pats boem doet. Maar tijdens de spits is dat vaak wel moeilijker :).

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem met dat leren rijden van een zogenaamd "ervaren" persoon is dat de kans groot is dat Peppi Kokki les gaat geven. Dat is nog erger dan de geforceerde manier van nu.
Ik ben meer voorstander voor een strengere opleiding voor rij-instructeurs, nu kan elke zak grind kan rij-instructeur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Jasper91 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:58:
Simulators :'(

Heb er nog nachtmerries van. Kreeg er hoofdpijn van, en je leert er niks van. Geen gevoel met de koppeling, geen gevoel met schakelen, noem het maar op. Zelfs mijn instructeur was ertegen. Gelukkig dus daarna alleen nog maar in 'n echte auto gezeten. In de simulator leer je jezelf alles verkeerd aan.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Kleintje81 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 19:42:
Nu ik er naar terugkijk, vond ik de manier zoals het CBR wil dat je moet rijden te gespannen.
Het is een hele paranoïde manier van rijden ja. Elke 5-8 sec spiegelen, ook als de horizton achter je continue leeg is geweest en je geen zijstraten bent gepasseerd. Op naar links afbuigende wegen toch in je rechter spiegel moeten kijken als je gaat afslaan, terwijl je daar alleen berm ziet. En meer van dat soort onnozels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ach, natuurlijk is het meer dan nodig is, maar het is op zich best goed om dat soort dingen wel consequent aan te leren. Dat het later een beetje bijtrekt richting de werkbare praktijk, das niet zo erg toch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

TommyGun schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 08:13:
[...]

Simulators :'(

Heb er nog nachtmerries van. Kreeg er hoofdpijn van, en je leert er niks van. Geen gevoel met de koppeling, geen gevoel met schakelen, noem het maar op. Zelfs mijn instructeur was ertegen. Gelukkig dus daarna alleen nog maar in 'n echte auto gezeten. In de simulator leer je jezelf alles verkeerd aan.
Je leert ook niet rijden in de simulator. Je leert bepaalde onderdelen van het rijden technisch goed te doen. Kijken, volgorde, borden aan zien komen, schakelen, remmen.

Als je dus nooit in een auto hebt gezeten, is het wel nuttig. Als je al een beetje niet zo legaal rondgereden hebt, ben je de simulator voorbij.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Haha, rijles in parkeergarage heb ik vorige keer gedaan. Helemaal omhoog en toen weer helemaal omlaag. Was wel grappig en als je instructeur wilt dat je met 30 door die parkeergarage heen jaagt ben je wel druk bezig met schakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Motrax schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:21:
[...]
Je leert ook niet rijden in de simulator. Je leert bepaalde onderdelen van het rijden technisch goed te doen. Kijken, volgorde, borden aan zien komen, schakelen, remmen.

Als je dus nooit in een auto hebt gezeten, is het wel nuttig. Als je al een beetje niet zo legaal rondgereden hebt bij iemand in de auto gezeten hebt met je ogen open, ben je de simulator voorbij.
Dat is echt weggegooid geld imo. Wat je daar leert, leer je in een echte auto door de eerste paar lessen te oefenen op een rustige plek. Even veilig en je krijgt 100% meer informatie over het rijden erin gestampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HammerT schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:31:
[...]

Als je dat gelooft, rij dan maar eens over een rotonde met je koppeling ingedrukt. Dan zal je echt merken dat de auto eigenlijk niet stabiel rijd, je wordt echt alle kanten op gesmeten. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar het voelt niet fijn. En daardoor heb je dus ook minder grip.
Het rijdt niet fijn = minder grip?
Sterk geargumenteerd!

Het is geen geloof , maar 100% zeker weten, dat iedere kracht naast de dwarskracht de grip vermindert.
Rij maar eens een rotonde op en zo hard dat je net nog niet slipt, op de grens dus.
Geef dan OF gas Of rem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:41:
Schoot mij trouwens nog een situatie van mijn examen te binnen. Ik reed 50 binnen de bebouwde kom op een erg brede weg. Rechts langs de weg stond een busje te laden/lossen. Ik kon hier makkelijk omheen zonder van mijn eigen rijbaan te raken. Toen ik het busje passeerde zag ik pas dat er direct een zijstraat van rechts volgde. Ik reed niet op een voorrangsweg.
Ten allen tijde geldt dat je zodanig moet rijden dat je voorrang KAN verlenen als dat aan de orde is.
In de praktijk komt het erop neer dat je tijdens het passeren van het busje al attent bent op dingen die zich erachter aandienen, zoals bijvoorbeeld zijwegen.....
Je HOEFT niet preventief voor iets af te remmen, maar je moet er wel klaar voor zijn.
Een ervaren rijder doet dat onbewust, of je moet afremmen wordt ook bepaald door ervaring, of je naar je inschatting nog kan stoppen voor verkeer uit die zijweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Maar niet preventief remmen betekend in veel gevallen dat je niet meer comfortabel kunt afremmen om voorrang te verlenen; je moet vol in de ankers als je ziet dat er toch wat aan komt.
Ik zou bijna geneigt zijn te denken dat je dan maar gas bij moet geven zodat de auto achter je langs kan zonder af te remmen. Definitie van voorrang verlenen is immers dat je de voorranghebbende niet mag hinderen, hij moet niet hoeven afremmen voor jou.

Maar het is dus wel de bedoeling voor elke kruising gas los te laten en vaart te minderen, voor het geval er een auto uitkomt. Dus aangenomen dat je de straat pas laat in kunt kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door frickY op 29-01-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Nu duurt het nog even voordat ik aan me rijbewijs mag gaan beginnen, maar toch heb ik al wat vragen.
Ik ben wel al aan het zoeken geweest, maar kan er weinig over vinden helaas.

Nu wil ik graag zo snel mogelijk me rijbewijs hebben, nu wil ik ook een spoedcursus gaan volgen.
Maar hoe snel kan ik dan me rijbewijs hebben?

Bijvoorbeeld de theorie, is het mogelijk die op je 17e al te halen?
Verder begrijp ik dat je een in test moet doen ( bij de ANWB iig ).
En dat je dan minimaal 10dagen les hebt, dus 2 weken. En dan nog het praktijk examen.

In hoeverre is het mogelijk om binnen 3 weken nadat ik 18 ben me rijbewijs te hebben?

Word overigens in september 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ja is mogelijk. Alleen als je dus je theorie niet haalt, dan wordt het lastig. Je rij-examen wordt namelijk ook ingepland.

Die twee weken van de ANWB zijn ook echt twee weken. Dus de laatste dag, vrijdag is je examen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Nu online
Oke, en die theorie moet je ook halen in die 2 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=31427665,noline]fr

Maar het is dus wel de bedoeling voor elke kruising gas los te laten en vaart te minderen, voor het geval er een auto uitkomt. Dus aangenomen dat je de straat pas laat in kunt kijken.
Het is de bedoeling dat je een eventuele verkeersdeelnemer voorrang kan verlenen.
Hoe je dat voor elkaar krijgt mag je gelukkig nog zelf bepalen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Morgen me theorie @ CBR alkmaar.
Iemand hier die ook heengaat? :P

Ben allemaal online toetsen aan het maken, gaat opzich wel redelijk
maar lengte's / gewichten van combinaties van auto + aanhanger, normale lengte van een vrachtwagen etc.

Moet je dat serieus weten? like i give a shit dat een vrachtwagen normaal 18,75meter lang is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 20:25
TerminalNL schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 19:56:
Oke, en die theorie moet je ook halen in die 2 weken?
Theorie halen op je 17e kan niet, dus als je 2 weken na je verjaardag examen wilt rijden: ja...
thijszor schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 20:40:
Moet je dat serieus weten? like i give a shit dat een vrachtwagen normaal 18,75meter lang is :P
Je kunt meemaken dat ze 1 van die lengtes vragen ja.

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 29-01-2009 20:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Dan weet ik de vrachtwaggel alvast ( ;d ).

of iets in deze trend,
Welke kentekendocumenten worden bij verkoop van het voertuig niet vernieuwd?
A: Deel IA en deel II.
B: Deel IA en deel IB.
C: Deel II en deel 1B.
ik bedoel, :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al zei, ik ben geen ster in leren, maar dat doet niet af mijn rijgedrag dat 0 punten op mijn punten rijbewijs was, geen geregistreerde overtredingen en geen aanrijdingen met andere voertuigen, fietsers en voetgangers en ook geen grote schades (ook niet eenzijdig).
Bovendien reed ik gelijk al 60000 per jaar en nu nog steeds, dus ik mag wel stellen dat ik de nodige ervaring heb na iets meer dan 5 jaar mijn rijbewijs te hebben.

Er zijn er genoeg die dit niet voor elkaar krijgen, als in als een idioot rijden en al 2 punten op hun beginnend rijbewijs hebben en 3 is opnieuw beginnen, laat staan de geregistreede overtredingen met 30+ of alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:07:
[...]

Het rijdt niet fijn = minder grip?
Sterk geargumenteerd!

Het is geen geloof , maar 100% zeker weten, dat iedere kracht naast de dwarskracht de grip vermindert.
Rij maar eens een rotonde op en zo hard dat je net nog niet slipt, op de grens dus.
Geef dan OF gas Of rem....
Je moet die tractiecirkel wel goed toepassen. De tractiecirkel is afhankelijk van de belasting op de banden, wat weer afhankelijk is van de statische gewichtsverdeling en dynamische gewichtsverplaatsing. Op die dynamische gewichtsverplaatsing kan je veel invloed uitoefenen met het gaspedaal, mits je gekoppeld rijdt natuurlijk. Koppeling intrappen = dynamische gewichtsverplaatsing naar voren, wat nooit goed is.

Overigens mag je wat mij betreft direct je rijbewijs inleveren als je onder normale omstandigheden in de buurt komt van de limieten van je banden, dat hoort niet op de openbare weg thuis. Niet om de moraalridder uit te hangen, maar het is gewoon verschrikkelijk dom om de limieten op te zoeken op een weg waarvan je de kwaliteit van het wegdek niet kent. D'r hoeft maar een beetje zand te liggen en je zit tegen een boom, of nog erger. Zelfs belijning kan verradelijk glad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dat is een kwestie van weten wat er op welk document staat, zodat je zelf een logische conclusie kunt maken.

Ik denk dat je wel weet dat er een deel is met de gegevens van de eigenaar, een met de technische gegevens van het voertuig, en een overschrijvingbewijs. Je kunt zelf de conclusie wel trekken dat de technische gegevens niet wijzigen ;) Hoef je alleen nog maar te weten wat op welk document staat.

@Ricardo
Houdt er rekening mee dat je bij zo een dergelijke cursus een uur of 6 per dag in die auto zit. Ik heb zelden goeie ervaringen van dergelijke spoedcursusen gehoord. Het is handig als je voor je werk veel moet gaan rijden zodat je na het examen direct veel kilometers gaat maken en echt leert rijden. Onder andere omstandigheden raad ik het af.
Gemiddeld slaagt men na 40 lesuren. Als je er 2 per week neemt kun je binnen een half jaar slagen bij een normale rijschool, afhankelijk van hoe snel je alles oppakt.

[ Voor 32% gewijzigd door frickY op 30-01-2009 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 13:45
Hmja, over limieten en banden etc. Laatst had ik bij een les een bijzonder onoverzichtelijke situatie (zie schetsje hieronder)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
___________________________________ <= stoep/einde weg
----------------------------------- <= fietspad
_  _  _  _  _  _  _  _  _  _  _  _ <= 2-baans weg binnen bebouwde kom

[=] [=] [=] [=] [=] |   [] |
 ^--^ geparkeerde   |   [] |
      auto's        |   ^  |
                        ^-- /me wil linksaf

(in de hoop dat het redelijk duidelijk is)

Door die geparkeerde auto's zag ik werkelijk geen flikker, behalve dan een aantal keer een bus, die erboven uitstak. De voorkant van de auto (Opel Astra, vanaf voorbumper tot voorruit) is ongeveer even breed als het fietspad en je mag natuurlijk de lieve fietsertjes niet hinderen (zelf ben ik er ook een en ik vind het verrekte irritant als dat gebeurt)
Maarja, je moet toch wat, dus op een gegeven moment kwam er niks van rechts en was er al een tijdje niks van links gekomen en ging ik dus plankgas weg... met slippende banden als gevolg :+ (maak ik dat ook eens mee, ik heb zowat altijd met either zon [irritant als die laag staat] of bewolkt weer gereden). Wat had ik anders moeten doen, met neus al op de rijbaan staan, ergo alle fietsers hinderen en wellicht wat meer zien, of een stukje fietspad rechts meenemen, eerstvolgende (meer overzichtelijke) zijstraat in, keren en opnieuw proberen? Mijn oplossing was wellicht niet de elegantste en uiteraard niet lekker voor de banden (wel even goed/leuk om gevoeld te hebben)

Een oplossing van de instructeur zou geweest zijn: ja, ga maar rechtsaf en dan zien we wel verder. Ik zei toen tegen hem, dat kan wel, maar ik zie nog steeds niks wat er van links komt. Daar gaf hij mij wel gelijk in.
Toen ik uiteindelijk die 'manoeuvre' had uitgevoerd zei hij: Ja, op het moment dat je die beslissing hebt gemaakt, dan ga je er ook voor. Niet halverwege twijfelen.
Zelfde overigens met inhalen op de snelweg, als je eenmaal besloten hebt om te gaan, ga dan ook meteen en doe er niet 10/20 seconden over. Dat is alleen maar onduidelijk

Tot zover mijn (2e 8) ) bijdrage aan dit topic. Maandag nog 2,5 uur les rond dezelfde tijd als het examen de dag erna :P Ik rijd overigens af in Arnhem.

Heb ik daarnaast nog een kleine vraag, met wellicht meerdere interpretaties. Zie het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://pics.mrngm.com/cbrArnhem.png
Groot: rood = aanrijroute CBR + examenparkeerplaats, rood omkaderd = gebouw CBR
groen = uitrijroute, groen omkaderd: zie uitvergroting rechts.

Kader: rode puntjes = weg van de auto. zwart = verloop van de weg (lijkt dus een normale T-splitsing). oranje: fietspad (houdt op bij de linkerkant van het plaatje en gaat over in de normale weg)

Nu is de vraag: moet een auto komende van het parkeerterrein van het CBR voorrang krijgen van de auto's die voor hem van links komen (dus vanaf de rechterkant van het plaatje)?
Er is geen duidelijke uitritconstructie (kruisend voetpad) te bekennen, oftewel, dit zou ipv een T-splitsing een kruispunt zijn?!
Gesteld dat het een uitrit zou zijn, wat zijn de argumenten hiervoor?
Gesteld dat het een normaal kruispunt zou zijn, wat zijn de argumenten daarvoor?

Google Maps bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
MrNGm schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 01:12:
Nu is de vraag: moet een auto komende van het parkeerterrein van het CBR voorrang krijgen van de auto's die voor hem van links komen (dus vanaf de rechterkant van het plaatje)?
Er is geen duidelijke uitritconstructie (kruisend voetpad) te bekennen, oftewel, dit zou ipv een T-splitsing een kruispunt zijn?!
Gesteld dat het een normaal kruispunt zou zijn, wat zijn de argumenten daarvoor?

Google Maps bron
Ik denk dat je dit moet zien als een uitritconstructie, dus alszijnde dat je van de parkeerplaats komt. Beargumentatie: Je ziet alleen de parkeerplaats er (direct) achter liggen, dus zeker geen doorgaande weg. Daarnaast loopt de weg niet door op (op bv. Google Maps/Live Maps), dat stuk lijkt dus geen deel uit te maken van de T-spiltsing/kruising.

Anders vraag je het maandag aan je instructeur, die heeft die situatie vast al vaker meegemaakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Maarja, je moet toch wat, dus op een gegeven moment kwam er niks van rechts en was er al een tijdje niks van links gekomen en ging ik dus plankgas weg... met slippende banden als gevolg :+ (maak ik dat ook eens mee, ik heb zowat altijd met either zon [irritant als die laag staat] of bewolkt weer gereden). Wat had ik anders moeten doen, met neus al op de rijbaan staan, ergo alle fietsers hinderen en wellicht wat meer zien, of een stukje fietspad rechts meenemen, eerstvolgende (meer overzichtelijke) zijstraat in, keren en opnieuw proberen? Mijn oplossing was wellicht niet de elegantste en uiteraard niet lekker voor de banden (wel even goed/leuk om gevoeld te hebben)
Ja je moet toch wat.. maar ik denk dat je dan beter ff hinderlijk kan zijn voor fietsers door rustig op te rijden zodat je wel zicht hebt, in plaats van oogkleppen op te doen en als een idioot de weg oprijden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Hmja, over limieten en banden etc. Laatst had ik bij een les een bijzonder onoverzichtelijke situatie (zie schetsje hieronder)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
___________________________________ <= stoep/einde weg
_  _  _  _  _  _  _  _  _  _  _  _ <= 2-baans weg binnen bebouwde kom

[=] [=] [=] [=] [=] |   [] |
 ^--^ geparkeerde   |   [] |
      auto's        |   ^  |
                        ^-- /me wil linksaf

(in de hoop dat het redelijk duidelijk is)

Door die geparkeerde auto's zag ik werkelijk geen flikker, behalve dan een aantal keer een bus, die erboven uitstak. De voorkant van de auto (Opel Astra, vanaf voorbumper tot voorruit) is ongeveer even breed als het fietspad en je mag natuurlijk de lieve fietsertjes niet hinderen (zelf ben ik er ook een en ik vind het verrekte irritant als dat gebeurt)
Maarja, je moet toch wat, dus op een gegeven moment kwam er niks van rechts en was er al een tijdje niks van links gekomen en ging ik dus plankgas weg... met slippende banden als gevolg :+ (maak ik dat ook eens mee, ik heb zowat altijd met either zon [irritant als die laag staat] of bewolkt weer gereden). Wat had ik anders moeten doen, met neus al op de rijbaan staan, ergo alle fietsers hinderen en wellicht wat meer zien, of een stukje fietspad rechts meenemen, eerstvolgende (meer overzichtelijke) zijstraat in, keren en opnieuw proberen?
Mijn instructeur had in dit geval duidelijk geweest: als jij niet in staat bent om in te schatten hoe de verkeerssituatie is zónder te hinderen, hinder dan maar. Anders ben je simpelweg niet in de gelegenheid een veilige beslissing te maken. En die fietsers 'hebben er ook een stuur opzitten, dus die rijden heus wel om je heen'.

In dit geval dus: zo ver oprijden op het fietspad tot je voldoende zicht naar zowel links als rechts hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
With above ^^,

Het staat zelfs in de regelementen. Als je geen overzicht van rechts en/of links kan krijgen mag je tot een zekere maat hinderen, als je wel net een stel kids aan ziet komen dan is het natuurlijk uit den boze maar als het moet moet het.

Vannochtend trouwens voor me theorie geslaagt! :) 6fouten, eigenlijk 5 omdat ik er met 1 zat te kloten. Verkeerde knop, -> korte vraag, -> 1 kop koffie, -> slechte reactiesnelheid,-> te laat,-> 1 fout extra :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT

Heb ik daarnaast nog een kleine vraag, met wellicht meerdere interpretaties. Zie het volgende plaatje:
[afbeelding]
Groot: rood = aanrijroute CBR + examenparkeerplaats, rood omkaderd = gebouw CBR
groen = uitrijroute, groen omkaderd: zie uitvergroting rechts.

Kader: rode puntjes = weg van de auto. zwart = verloop van de weg (lijkt dus een normale T-splitsing). oranje: fietspad (houdt op bij de linkerkant van het plaatje en gaat over in de normale weg)

Google Maps bron
Vanaf het CBR is toch een uitrit, google maps geeft er toch ook geen straat aan. Dus geen voorrang :P

[ Voor 46% gewijzigd door HammerT op 30-01-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
thijszor schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:14:
Vannochtend trouwens voor me theorie geslaagt! :) 6fouten, eigenlijk 5 omdat ik er met 1 zat te kloten. Verkeerde knop, -> korte vraag, -> 1 kop koffie, -> slechte reactiesnelheid,-> te laat,-> 1 fout extra :P
Congrats *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
Ik zal er maandag nog eens langrijden. Het is alweer een tijdje geleden, dus het kan ook best zijn dat ik al met de voorkant op het fietspad stond en nog niks zag ;(

Over CBR Arnhem... Toen ik m'n stedentrip (ritje van 4,5 uur, afwisselend met een andere leerling [en andere instructeur] ga je dan door een aantal steden naar een aantal plekken/adressen) had, kwamen we in Utrecht van het CBR (voor degenen die het niet weten, er staat NERGENS aangegeven waar het zit) en daar is het mooi duidelijk een uitritconstructie (voetpad loopt door, fietspadje erbij met 2 rijstroken) en toen vroeg ik me dus af hoe het nu in Arnhem was.
Toen zei die instructeur dat je maar eens moest bewijzen dat het een uitrit was, aangezien dat verder nergens aangegeven staat. Het veiligst is natuurlijk om gewoon te stoppen en te wachten totdat je kan.

Edit:
@ HammerT: Google Maps geeft aan dat het geen straat is dus is het een uitrit? Google is niet heilig wat dat betreft, lijkt me. Maargoed, ik zal het eens aankaarten. We rijden vast en zeker naar het CBR, dus dat komt mooi uit.

Congrats @ thijszor

[ Voor 13% gewijzigd door MrNGm op 30-01-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
thijszor schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:14:
Gefeliciteerd, dat is 1 stap verder ! 6 fout is eigenlijk perfect: met minimale input toch maximale output. :P

Ik heb zojuist mijn pasje opgehaald. Vanaf nu mag het ECHT. :)

Trouwens, zo'n stedentrip voor les klinkt wel erg gaaf. Daar zou ik ook veel aan hebben gehad, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
Het is zeker gaaf. Je rijdt gewoon wat rond op instructie (door de andere leerling) en als je naar een bepaalde straat moet dan moet je zelf maar uitzoeken hoe je daar komt (kaart printen bij zo'n infopunt waar dan de route gespiegeld over de kaart is afgedrukt bijvoorbeeld... erg handig :9)
Daarnaast kom je in een (meestal) totaal vreemde omgeving, dus dat is extra leuk en leerzaam. Tijdens de stedentrip was eigenlijk de enige keer dat ik met regen heb gereden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 23:39:
[...]

Overigens mag je wat mij betreft direct je rijbewijs inleveren als je onder normale omstandigheden in de buurt komt van de limieten van je banden, dat hoort niet op de openbare weg thuis. Niet om de moraalridder uit te hangen, maar het is gewoon verschrikkelijk dom om de limieten op te zoeken op een weg waarvan je de kwaliteit van het wegdek niet kent. D'r hoeft maar een beetje zand te liggen en je zit tegen een boom, of nog erger. Zelfs belijning kan verradelijk glad zijn.
Het ging over meer of minder grip en niet over de wenselijkheid om al dan niet op de limiet van de grip te rijden, het principe dus.

Alle mensen die slippen gaan OVER de limiet , zijn die allemaal dom en moeten die hun rijbewijs inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Laatst online: 13:34
whahaha, denk dat dan ongeveer 99% van alle jongens van -20 die een auto hebben hun rijbewijs weer mogen inleveren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
sub0kelvin schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 16:49:
[...]

Gefeliciteerd, dat is 1 stap verder ! 6 fout is eigenlijk perfect: met minimale input toch maximale output. :P

Ik heb zojuist mijn pasje opgehaald. Vanaf nu mag het ECHT. :)

Trouwens, zo'n stedentrip voor les klinkt wel erg gaaf. Daar zou ik ook veel aan hebben gehad, denk ik.
Bedankt! d:)b je slaat de spijker op de kop, minimale input en maximale output.
Pretty much sums up the night before, van 11uur s'nachts tot half 2 wat online testjes gedaan en klaar.

Hij viel me opzich nog wel mee, maar sommige vragen vond ik zéér slecht geformuleerd.

Bijvoorbeeld;

Vraag: Waarneer je met de auto te water raakt, wat is dan het beste wat je kan doen.

A: Meteen het voertuig ( oid ) verlaten, volgens mij niet eens specifiek over deuren of wat dan ook.
B: wachten tot dat je voertuig volledig onder water is.

Ik ben mij wel degelijk bewust van tegendruk, maar dit is volgens mij alleen het geval als de druk van binnen en van buiten het zelfde is, aka binnen het voertuig moet het dus ook vrijwel vol met water zitten wil je je deuren gemakkelijk kunnen openen.

Maar het probleem is dat er in "B" geen woord over water of wat dan ook gerept word, er word wel degelijk over "volledig onder water" gesproken maar hoe realistisch is dit, ik geloof niet dat de auto volledig met water gevult is binnen meteen als je onderwater zit.

Heb dus uiteindelijk, in alle haastigheid voor A gekozen ( nog niet eens gecontroleerd of hij fout is, maar ik ben bang van wel. )

En zo zaten er nog enkele vragen tussen, maar ach, theorie -> done deal.
Nu hopelijk naar 2 lessen per week, snel LLL doen ( toch maar wel, ik ga ervan uit ( :7 ) gewoon de eerste keer af te kunnen rijden en optimaal gebruik kan maken van de - bijzondere verichtingen, desondanks deze slechts eenmalig geldt. En dan hopelijk nog paar lessen en gaan met die banaan,

Moet wel palief of mamlief eens porren, ik pas niet in de Seat Arosa ( ben 2 meter ) en de Merc heeft allemaal dieptrieste regels in het leasecontract staan mbt wie van het gezin erin mag rijden, blijkbaar alleen de echtgenoot / genote. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:21:
[...]

Het ging over meer of minder grip en niet over de wenselijkheid om al dan niet op de limiet van de grip te rijden, het principe dus.

Alle mensen die slippen gaan OVER de limiet , zijn die allemaal dom en moeten die hun rijbewijs inleveren?
Het ging erover dat een rotonde nemen met de koppeling ingetrapt gevaarlijk zou zijn. Als dat zo is, zit je wel heel dicht op de limiet, zowel qua grip als qua beschikbare reactietijd. Je hebt dan totaal geen ruimte meer om nog te kunnen reageren op situaties. Dat is dom, een gladde weg of een stilstaande voorligger is best een realistische situatie. Zo zijn er wel meer realistische situaties te bedenken waarbij je in de problemen komt als je de grenzen opzoekt.
Quadropluxor schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 22:35:
whahaha, denk dat dan ongeveer 99% van alle jongens van -20 die een auto hebben hun rijbewijs weer mogen inleveren :+
Zou kunnen. Zou ik ook helemaal niet erg vinden. Ik zie alleen de lol daar niet van in? Heb je wel eens een iemand onder een auto zien verdwijnen door zo'n idioot die eens "lekker sportief" door de bocht ging? Ik wel, en da's geen prettig gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
A is goed. Direct er uit gaan als dat kan, als je wacht is het veel moeilijker om er uit te komen. Auto's blijven namelijk wel even drijven voordat ze zinken en in die tijd kun je het zgn. 4-stappen-plan (alle lichten aan, gordels af/snijden, raam open/kapot, verlaat auto) snel uitvoeren.

Dat soort dingen staan uitgelegd in de theorieboeken. Je moet deze vragen dan ook doen op herkenning of instinct; er valt vaak weinig aan te beredeneren als je niet weet hoe het CBR denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
thijszor schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 23:06:
Moet wel palief of mamlief eens porren, ik pas niet in de Seat Arosa ( ben 2 meter ) en de Merc heeft allemaal dieptrieste regels in het leasecontract staan mbt wie van het gezin erin mag rijden, blijkbaar alleen de echtgenoot / genote. ;(
Kijk het even goed door. Het zou natuurlijk fijn zijn als je (ivm je lengte) erin kan rijden. Zo weet ik van m'n vaders leasecontract dat alleen hij & mams en 1e graads familie erin mag rijden. Dat betekent dat ik er ook in mag rijden (uiteraard met toestemming van paps) aangezien ik 1e graads familie ben (kind van).

Succes met je lessen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
sub0kelvin schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 23:29:
A is goed. Direct er uit gaan als dat kan, als je wacht is het veel moeilijker om er uit te komen. Auto's blijven namelijk wel even drijven voordat ze zinken en in die tijd kun je het zgn. 4-stappen-plan (alle lichten aan, gordels af/snijden, raam open/kapot, verlaat auto) snel uitvoeren.

Dat soort dingen staan uitgelegd in de theorieboeken. Je moet deze vragen dan ook doen op herkenning of instinct; er valt vaak weinig aan te beredeneren als je niet weet hoe het CBR denkt.
Zelfs als het A is, de vraag is naar mijn mening onvoldoende beschreven.
En @bovenstaande, zal eens vragen hoe dat contract in elkaar steekt.

Het zou toch zonde zijn van de Seat om de bestuurders stoel eruit te halen en op de achterbank te gaan zitten,
gedoe! ;) En voorlopig is het gewoon aanname, ik geloof opzich best dat er regels in staan in het contract, maar ik begrijp ook wel enigszins dat wellicht me pa me niet zo 1 2 3 vertrouwd in een merc van 45k :'),
welke erg belangrijk is voor zijn werk.
Wellicht na een paar maanden rijden in iets anders, maar wat dan :)

Aan de andere kant, als ik ( hopelijk ) me theorie & praktijk in een keer haal zou ik toch ook richting me vader moeten aantonen dat ik een capabele bestuurder ben... , maar me zus heeft nu iets van 3 jaar haar rijbewijs en die mocht dus ook nooit in de leasebak rijden. Hum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik gok dat het bijna tijd wordt voor een nieuw deel van dit topic.
Is het misschien een idee dat er dan ook wat tips mbt occasions in opgenomen worden? Ikzelf zoek me bijvoorbeeld al enige tijd rot naar wat nou betrouwbare merken en typen autó's zijn, en ik denk dat meer lezers dat doen die hun rijbewijs hebben gehaald of dat denken te gaan doen.
Wat voor merken zijn in het algemeen betrouwbaar, en van welke is onderhoud goedkoop, bijvoorbeeld omdat er veel (2de hands) onderdelen van op de markt zijn. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb ook m'n rijbewijs gehaald. Eergisteren vanuit CBR Rijswijk.

Route was vanuit het CBR terrein, op weg naar het oude stadhuis in Rijswijk, daarna 2 banen naar links en een woonwijk induiken. ff parkeren van voren en weer verder. Stukje snelweg nog, ging ook prima.

Zo maar ik was beduusd man, had de avond ervoor echt niet goed geslapen en de halve liter AA energie hielp ook niet echt, maar kennelijk reed ik nu assertiever en scoorde met het parkeren en kijken. Bij het inparkeren weer terug op het CBR terrein zette ik de auto wel wat schuin neer, dacht echt "dit kan de bevestiging zijn om weer gebruik te moeten maken van het "dienstenaanbod" van de rijschool/CBR maffia ." maar weer terug aan het bureau zei de examinator dat ik geslaagd was haha. De dame die na mij les had, dacht dat ik was gezakt, zo wit zag ik eruit.

In ieder geval vandaag naar het stadhuis gegaan, setje nieuwe foto's gemaakt, dus dat wordt de komende 10 jaar een mooie herinnering :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
frickY schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 00:19:
Is het misschien een idee dat er dan ook wat tips mbt occasions in opgenomen worden? Ikzelf zoek me bijvoorbeeld al enige tijd rot naar wat nou betrouwbare merken en typen autó's zijn, en ik denk dat meer lezers dat doen die hun rijbewijs hebben gehaald of dat denken te gaan doen.
Wat voor merken zijn in het algemeen betrouwbaar, en van welke is onderhoud goedkoop, bijvoorbeeld omdat er veel (2de hands) onderdelen van op de markt zijn. Etc.
Volgens mij kun je dan beter wat links naar de verschillende 'ik wil een tweedehands auto'-topics plaatsen, omdat samenvatten best veel werk is, denk ik.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 03:07:
Zo, ik heb ook m'n rijbewijs gehaald. Eergisteren vanuit CBR Rijswijk.
Feli! Overigens zakken op scheef parkeren kan bijna niet, zelfs al zou je tijdens het fileparkeren nog half op de weg staan. Ze weten dat je dat soort dingen nog kan verbeteren door te steken/stukje terug te gaan. Waar het wel mis kan gaan is op kijken en dat het niet te voorzichtig gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door sub0kelvin op 31-01-2009 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

frickY schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 00:19:
Ja, dat wisselt heel erg, per merk, en soms ook per bouwjaar van een type auto.. Op autoweek staan een hoop reviews, die willen soms wel een beeld geven. Verder moet je gewoon iets kiezen wat je leuk vind, en wat niet te duur is. Een klein japannertje is meestal wel een veilige keuze. 205'jes gaan ook wel, en als daar iets aan stuk gaat, er zijn enorm veel sloopwagens van te vinden (en dus onderdelen)... En blijf uit de buurt van de GTI's/GSI's enzo, vooral als ze voorzien zijn van Tupperware, want meestal zijn deze mishandeld. En als beginnend bestuurder iets proberen te verzekeren wat eindigd op GTI/GSI is vragen om hoge lasten :+

[ Voor 4% gewijzigd door djidee op 31-01-2009 09:22 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djidee schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:21:
En als beginnend bestuurder iets proberen te verzekeren wat eindigd op GTI/GSI is vragen om hoge lasten :+
Tunen ?
Of je nou VW II GTI wilt of GSI, je neemt gewoon de standaard versie 1.8 en leg er een snelle nokkenas in, chippen en wat extra's als in beter bougie kabels, injectoren, cai en mooi uitlaatje van voor tot achter.
Gegarandeerd dat je een GTI of GSI eruit trekt, ik ken iemand in de buurt die dit ook had gedaan als beginnend bestuurder en hij was nog minder kwijt in de aanschaf van een VW II 1.8 en tevens een heel stuk goedkoper in de verzerkering.
Later heeft ie G60 look ervan gemaakt en hij lachte iedere keer als er een GTI achter hem zat te douwen >:)
Dit geldt ook voor dieseltjes, zoals een Golf 4 1.9 TDI 90pk, die kan je met een powerbox of goeie chip zo liften naar 140 pk.
Japanners zou ik gaan voor Toyota Corolla's ofzo, onverwoestbaar die dingen, of Celica met 4AGE 16V motor :)
Nissan's met een SR20 ofzo en zo kan je nog wel legio voorbeelden noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Gisteren op de bank nog maar even aan paplief gevraagt, maar in het contract staat het zelfde als bij mrngm
Zo weet ik van m'n vaders leasecontract dat alleen hij & mams en 1e graads familie erin mag rijden.
Dus met toestemming zou ik erin mogen rijden, maar die toestemming komt er dus niet, iets met belangrijke/dure auto + 19 jaar, heb me rijbewijs welliswaar nog niet dus ik heb geen recht van spreken ( zoiezo? :P ) maar het zou niet erg bevorderlijk zijn voor me kennis&rijstijl om na je rijbewijs 1/2 jaar niet te gaan rijden.

had het nog voorgesteld om de bestuurdersstoel uit de seat arosa te halen, en op de achterbank te gaan zitten maar dit werd niet positief ontvangen ;)

Dus mijn auto toekomst is nog onzeker, haha. Als het niet kan, kan het denk ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, maar tunen en alles is leuk, denk er wel aan dat veel vermogen ook niet alles is.
Ik merk zelf dat je met een wat snellere auto toch sneller de neiging hebt om stevig door te taffelen, en vooral met een punten rijbewijs is dat niet handig... En als je bv een artikel 5 krijgt voor een uitlaat die teveel herrie maakt dan ben je ook een punt kwijt. En 300km op een tank benzine kunnen rijden word je ook niet vrolijk van.

En hetzelfde geld als je keer op keer met je uitgebouwde golf aan de kant staat bij de zoveelste controle, al dan niet met de rdw erbij, waardoor je dikke boetes en de hele mik heb.

Nee dankje, is kies liever voor een leuke zuinige auto, in mijn geval een renault 19 1.4 energy motor, ook redelijk pittig maar niet echt mega snel, iets verlaagt, leuke velgjes, goedgekeurde remus uitlaat, geen xenon, lippie voor en origineel spoilertje achterop. Geen poes pas, toch een leuk auto, en vooral zuinig en goed te betalen en je kunt goed meerijden met het gewone verkeer en je bent niet elke keer het haasje en je bent niet zo door je punten heen...

Maar goed, zo denk ik erover... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:44:
Geen poes pas, toch een leuk auto, en vooral zuinig en goed te betalen en je kunt goed meerijden met het gewone verkeer en je bent niet elke keer het haasje en je bent niet zo door je punten heen...

Ja dat kan ook ja, ik zou al met een leuke Golf 4 1.6 of 1.8 al tevreden zijn, diesel daar rijdt ik zoiezo te weinig km's voor.
Ik kan nu mijn bedrijfsauto gebruiken prive, maar dat kost aardig richting 180 p/m.
Dus in dat opzicht zou ik beter misschien iets zelf kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Goed, mijn tweede examern is ook definitief ingeplant. Ik mag het over 3 weekjes nogmaals proberen, en heb er alle vertouwen in dat het nu wel goed gaat :)
Ik zie nu alleen dat ik het uitslagformulier van de TTT, een geel doordrukformulier, niet meer heb.

Heb ik die nog nodig voor het 2de examen? De vrijstelling voor bijzondere verichtingen telt toch al niet meer. Mijn instructeur heeft ze bijgehouden maar weet dus niet of hij ze is vergeten terug te geven of dat ik ze niet meer nodig heb.
Op de oproepkaart staat van wel, maar dat is uiteraard een standaard tekstje.
Heb mn instructeur al gemailt, en vraag het anders donderdag, ben gewoon nu al nieuwsgierig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 01-02-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
thijszor schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:07:
[..] maar het zou niet erg bevorderlijk zijn voor me kennis&rijstijl om na je rijbewijs 1/2 jaar niet te gaan rijden.
Nee inderdaad. M'n broef heeft inmiddels al ruim een jaar zijn rijbewijs, alleen heeft hij in het begin veel gereden, maar sinds september ofzo niet echt meer. En dat was vandaag wel te merken }:O . Het ging na verloop van tijd wel weer goed, maar hij moest wel weer even wennen.

Anders spreek je met je vader af dat als hij ergens naartoe moet en jij ook dat jij dan rijdt (als je je rijbewijs eenmaal hebt ;)) en hij naast je zit. Zo heeft hij nog enige controle en kan jij ervaring opdoen. Win-win als je het mij vraagt :9 Zo heeft m'n broer het ook gedaan en zo zal ik het straks ook wel moeten doen denk ik :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
frickY schreef op zondag 01 februari 2009 @ 17:17:
Heb ik die nog nodig voor het 2de examen? De vrijstelling voor bijzondere verichtingen telt toch al niet meer.
Heb je niet meer nodig.

Ik heb net mijn eerste weekendje met mijn verse rijbewijs achter de rug. Zaterdag naar Eindhoven geweest, 2x 200km snelwegzoeven (de rest deed m'n vriendin), dus niet bijzonder behalve dat de terugreis van 21u tot 24u was. Vandaag naar m'n zus geweest, die zo'n 50-60 km hier vandaan woont. Ook geen probleem, behalve dat het wat glibberig was hier en daar.

Wat een zegen is het om te rijden zonder instructeur, en ook fijn dat je niet 90% van de tijd in de stad rijdt langs de meest onlogische routes, maar gewoon van A naar B. Moest wel gigantisch wennen aan onze auto, hij zit anders, heeft een totaal andere koppeling en gaspedaal qua bereik en gevoeligheid, en ook de stuurbekrachtiging is anders. Maar inmiddels begint het wat te komen en het gaat helemaal goed komen. :)

[ Voor 61% gewijzigd door sub0kelvin op 01-02-2009 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

MrNGm schreef op zondag 01 februari 2009 @ 17:17:
[...]

Nee inderdaad. M'n broef heeft inmiddels al ruim een jaar zijn rijbewijs, alleen heeft hij in het begin veel gereden, maar sinds september ofzo niet echt meer. En dat was vandaag wel te merken }:O . Het ging na verloop van tijd wel weer goed, maar hij moest wel weer even wennen.

Anders spreek je met je vader af dat als hij ergens naartoe moet en jij ook dat jij dan rijdt (als je je rijbewijs eenmaal hebt ;)) en hij naast je zit. Zo heeft hij nog enige controle en kan jij ervaring opdoen. Win-win als je het mij vraagt :9 Zo heeft m'n broer het ook gedaan en zo zal ik het straks ook wel moeten doen denk ik :z
Zo heeft mijn broertje het ook geleerd. Gewoon paps en mams af en toe ergens heen rijden... Had ie net 2 weken zijn rijbewijs, mocht ie achter het stuur op een zondag ochtend naar belgie rijden. Komt ie met een lichte benzine auto in de file terecht, dat scheen toch wel even te moeten wennen :+

Zelf moest ik in het diepe springen. 1 okt afgereden, 10okt na een cursus bij mijn werkgever de voorloopauto meegenomen. In de vrijdag middagspits, bij schemering/donker van Baarn naar Marum rijden... Mijn god dacht ik vooraf, maar het viel mee (zelfs de hellingproef op de ketelbrug ging goed)... Maar na die tijd nog diverse malen gedacht, dat kan handiger.... Heb nu wel redelijk vertrouwen in mezelf, ga alleen binnenkort wel weer eens oefenen met fileparkeren, want sinds mijn TTT heb ik dat nog nooit hoeven doen... In vakken parkeren gaat perfect trouwens... en over 5 weken wennen aan een andere auto (2006 fiesta met 68pk diesel wordt gewisselt voor een 2009 fiesta met 90pk diesel), met lichtere koppeling, krachtiger stuurbekrachtiging en minder communicatief (vond ik, maar zal wel wennen zijn)... Maar de stilte, meer power en betere kwaliteit van het interieur maakt veel goed...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
En bij deze meld ik het heugdelijke nieuws:

*O* IK BEN GESLAAGD *O*

Totale kostenplaatje, volgens mij net geen 1700 euri inclusief donatie aan de gemeente ;-) voor 26 uur les.

Over die 'uitrit' vanuit het CBR Arnhem... de examinator zei nog dat het officieel geen uitrit is, maar dat iedereen dat wel denkt. Best vaag eigenlijk, ze zouden gewoon een stukje stoep moeten laten doorlopen, hoppa :) duidelijkheid.

* MrNGm is blij :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Joopieboy schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:44:
Precies, maar tunen en alles is leuk, denk er wel aan dat veel vermogen ook niet alles is.
Ik merk zelf dat je met een wat snellere auto toch sneller de neiging hebt om stevig door te taffelen, en vooral met een punten rijbewijs is dat niet handig... En als je bv een artikel 5 krijgt voor een uitlaat die teveel herrie maakt dan ben je ook een punt kwijt. En 300km op een tank benzine kunnen rijden word je ook niet vrolijk van.

En hetzelfde geld als je keer op keer met je uitgebouwde golf aan de kant staat bij de zoveelste controle, al dan niet met de rdw erbij, waardoor je dikke boetes en de hele mik heb.

Nee dankje, is kies liever voor een leuke zuinige auto, in mijn geval een renault 19 1.4 energy motor, ook redelijk pittig maar niet echt mega snel, iets verlaagt, leuke velgjes, goedgekeurde remus uitlaat, geen xenon, lippie voor en origineel spoilertje achterop. Geen poes pas, toch een leuk auto, en vooral zuinig en goed te betalen en je kunt goed meerijden met het gewone verkeer en je bent niet elke keer het haasje en je bent niet zo door je punten heen...

Mja, elke auto kan wel harder als de maximumsnelheid. Ligt meer aan de persoon dan aan de auto denk ik. Als je graag snel rijdt wil je ook wat een sportievere auto. Dus mensen die te hard rijden hebben vaak een snellere auto maar een snellere auto betekend niet automatisch dat je vaker te hard rijdt.

Verder kan je naast te hard rijden ook sportief rijden, snel willen optrekken tot v-max en niet meer dan nodig afremmen voor bochten (wat je sowieso wilt doen natuurlijk). En dat kost je geen punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Ladies en gentlemen: we've got 'm:

:-)

Daarnet met mn ma een rondje gereden in haar autootje, ging best aardig, ondanks het matige weer :p Dat scheelt wel een hoop fietsers zeg B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Snippertje

Light up your life

Carpento schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:35:

[afbeelding]

Daarnet met mn ma een rondje gereden in haar autootje, ging best aardig, ondanks het matige weer :p Dat scheelt wel een hoop fietsers zeg B)
Huh? Ik kreeg niet zo'n cool pasje :O

Maar gefeliciteerd! *O*

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Dan heb je óf je rijbewijs al een tijdje, óf je komt uit België ?

En je moet op dit roze stukje plastic dus wel een week wachten, tenzij je 30 euro extra lapt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

OF hij is nu bijna 24 en heeft nu pas zijn rijbewijs gehaald. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hierboven, gefeliciteerd ;)
MrNGm schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:32:
Over die 'uitrit' vanuit het CBR Arnhem... de examinator zei nog dat het officieel geen uitrit is, maar dat iedereen dat wel denkt. Best vaag eigenlijk, ze zouden gewoon een stukje stoep moeten laten doorlopen, hoppa :) duidelijkheid.
Ik vind het toch wel vreemd dat die weg van het CBR in Arnhem geen uitrit is en is het een 30 zone dan ?
Dan heb je dus in ieder geval voorrang tenzij er iets van rechts komt.
Leuk als je daar gelijk al de fout in gaat 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Carpento schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:35:

[afbeelding]

Je geboortejaar in je foto?
Is dat bij de fotograaf gebeurd, erin geponst, of bewerkt (waar)?
Dat heb ik namelijk niet. Nieuwe regel of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 20:25
Heb ik wel, en dat zat niet in de foto. ;)

Is gedaan tijdens het maken van het pasje dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Congratz! d:)b En nu km maken!

Bij mijn paske (begin oktober 2008) is ook idd een stukje geboortejaar in de foto gezet..

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Is bij mijn pasje ook zo (gemaakt maart 2007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb je het pasje al eens tegen het licht gehouden?
Dan zie je de foto er nog eens op, maar dan door het pasje heen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dat is inderdaad mooi :P
Alhoewel m'n hoofd niet echt zorgvuldig is "uitgesneden" omdat er een stuk wang mist :+
Heb m'n pasje nog eens beter bekeken (september 2007) en er zit wel een jaartal in. Echter alleen zeer onduidelijk... Ook m'n handtekening is 5mm x 2mm ongeveer... Slordige medewerker denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Dat van die 'doorkijkfoto' wist ik wel, leuke techniek, daar zou ik met casemodden ook wel wat mee willen :p Wat betreft die handtekening, die is van mij ook aan de kleine kant, ik schat 3x6 mm ofzo.

Over dat kilometers maken, gisteravond heb ik twee keer een stukje gereden, en vandaag ook weer een ritje (Fiat Doblo 1.9 MultiJet van de zaak) van een kilometer of 25. Lekker om ook wat verschillende auto's te kunnen ervaren, beter dan dat je aan één soort vastroest lijkt me :p

En verder wil ik idd wel proberen wat kilometers te maken, das de beste manier om ervaring op te doen. Volgende week een ritje Utrecht - Assen - Groningen - Leeuwarden - Utrecht op de planning staan, dat begint er een beetje op te lijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Laatst online: 02-09 20:49
Cheesy schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:42:
[...]

Je geboortejaar in je foto?
Is dat bij de fotograaf gebeurd, erin geponst, of bewerkt (waar)?
Dat heb ik namelijk niet. Nieuwe regel of iets dergelijks?
Heb dat ook gewoon... in aug'07 was het dus al zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En dan ook nog voor het theorie gedeelte :') _/-\o_

Je zou toch zeggen dat je op een bepaald moment alle vragen uit je hoofd kent.
Pagina: 1 ... 20 ... 37 Laatste