Ik snap hier helemaal niets van. Voor zover ik het me kan herinneren, was vanaf 1 april vorig jaar 1 van de volgende onderdelen verplicht:
1) Een traject afleggen tussen van te voren bekende coordinatiepunten
2) Met navigatiesysteem van punt a naar punt b rijden
In beide gevallen was het zo dat:
- het niet uitmaakte of je aankwam op de bestemming of niet (behalve als je natuurlijk echt stupide bezig was - een beetje in de buurt was toch wel preferabel)
- de achterliggende reden was dat de leerling kon aantonen zelfstandig te kunnen rijden (dus zonder instructies van de examinator); het was dus expliciet niet zo dat het je moeilijk gemaakt moest worden met die coordinatiepunten, en je mocht er ook op oefenen (waarom anders uberhaupt
vaste coordinatiepunten kiezen??), maar je moest laten zien dat je je vlot van a naar b kon begeven
Er was slechts tijd voor 1 van de 2 oefeningen, dus de examinator mocht kiezen. Wat ik nu lees is volgens mij dat de eerste optie gewoon vervalt. En mbt het uit het hoofd leren: ja natuurlijk, dat was de hele opzet, dat men kon oefenen, en men zich niet druk hoefde te maken over het feit dat men de route niet kende, wat examenvrees flink kan versterken.
Volgens mij staat er gewoon een hoop onzin in dat artikel, en zijn er andere redenen om die coordinatiepunten te schrappen.
Zelfstandig rijden.
Is dat zo? Het is
anders, maar of het perse beter of slechter is... Ik bedoel, sommige routes zal je uit je hoofd rijden, en sommige routes zal je doen met navigatie, of gewoon ouderwets met wegwijzers en eventueel de kaart. Beide navigatiemethoden zijn wezenlijk verschillend, die vooral bij een examenkandidaat zeer specifiek gedrag ter observatie op kunnen leveren.
ik222 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:07:
Een navigatiesysteem hen je na het behalen van je rijbewijs vaak ook tot je beschikking om zelfstandig een route te rijden dus dan mag je het op het examen ook gebruiken.
Die routes uit je hoofd leren wat nu gebeurt is wat dat betreft veel minder realistisch dan zelfstandig een route rijden met behulp van een navigatiesysteem.
Weet ik niet hoor. Lang niet iedereen heeft direct na het behalen van zijn/haar rijbewijs een navigatiesysteem tot zijn/haar beschikking. En een ding is 100% zeker: je
moet het
zonder kunnen. En uit je hoofd is dan een goede toets voor zelfstandig rijden, zonder al teveel examenvrees op te hoeven wekken (als je de routes maar goed geleerd hebt) - want hoe ga je anders iemand testen op zelfstandig rijden zonder navigatie? Krijg je dan:
'Rij maar naar een punt dat je kent.'
'Ik ken hier niets.'
'Oh, da's jammer. Gezakt.'
?! Ik
moest die routes overigens wel uit mijn hoofd leren - ik heb namelijk het richtingsgevoel van een appel, en het zou toch wat zijn als ik daar op zou zakken. Als ik hele dagen verkeerd wil rijden, dan moet dat gewoon kunnen. Als ik het maar veilig doe.