Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had vorig jaar (maart-september 2007) 5 lessen van 60 minuten voor 30 euro.
Daarna de lessen 6 tot 26 van 90 minuten voor 55 euro.

Theorieles was gratis
Theorieboeken geleend van vrienden
Theorieexamen 32 euro (1x gehaald)
Praktijkexamen weet ik even niet precies, volgens mij 180 euro.

Ik kom dan ook op een totaal bedrag van zo'n 1600 euro. Misschien had ik wel wat langere lessen, maar dat is gecompenseerd door minder rijlessen totaal. Ik had 1x per week les, vandaar dat het zo'n half jaar kost. Het is dan wel ideaal dat je elke week gewoon je geld bij elkaar spaart, en niets hoeft te lenen of je spaarrekening moet plunderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, zo is het bij mij ook gegaan, deze zomer vakantie voldoende bij elkaar gewerkt om te kunnen lessen en met dat geld en het geld wat in maandelijks verdien kon ik ook makkelijk rijlessen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 22:27
Ik was ook iets van 1600 kwijt: 22 lessen van anderhalf uur, 1x theorie, 1x praktijk.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:00

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Na twee jaar in het bezit van een rijbewijs te zijn; 25 uurtjes les gehad:) . Ben ik vandaag op het circuit van Zandvoort geweest, om een race experience te doen. Wat het volgende is:

Rijden in een Aston Martin V8 Vantage(coolermaster eat your hart out :P ), een Lamborghini Gallardo en een Porsche 911. Als je van auto's houdt, dan is dit een fantastische ervaring _/-\o_ . Veel nieuwe dingen geleerd, zoals heel and toe, oftewel remmen en koppelen met dezelfde voet, tegelijkertijd.

Als je er het geld voor hebt en autogek bent absoluut zeker een aanrader!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
michaelvt schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:36:
Na twee jaar in het bezit van een rijbewijs te zijn; 25 uurtjes les gehad:) . Ben ik vandaag op het circuit van Zandvoort geweest, om een race experience te doen. Wat het volgende is:

Rijden in een Aston Martin V8 Vantage(coolermaster eat your hart out :P ), een Lamborghini Gallardo en een Porsche 911. Als je van auto's houdt, dan is dit een fantastische ervaring _/-\o_ . Veel nieuwe dingen geleerd, zoals heel and toe, oftewel remmen en koppelen met dezelfde voet, tegelijkertijd.

kost dat dan?

Audi S3

Verwijderd

Ik mag hopen dat je hebt geleerd rem en gaspedaal met dezelfde voet te bedienen, niet rem en koppeling met dezelfde voet :+
't is opzich wel handig als je het onder de knie hebt, is beter voor de koppeling en versnellingsbak, en je kan lekker soepel bochten aanremmen. Is alleen niet in elke auto even goed mogelijk (tenzij je een enorme schoenmaat hebt ofzo :P ).

• Cheesy
  • Niet online
Je auto moet er wel geschikt voor zijn, en de pedalen moeten enigszins in lijn staan. Maar dat is bij een sportwagen meestal wel oké. Ik heb het een aantal keer geprobeerd in de auto van m'n ouders, maar vond het niet echt veilig genoeg voor de openbare weg.
Voordeel van heel and toe is wel dat je in principe later kan remmen op het circuit. Je kan immers nog remmen waar je anders je voet nodig had om te ontkoppelen om de motor op toeren te houden, en zo snijdt je inderdaad lekker soepel de bochten.

Goed om te horen dat je het leerzaam vond. Ik heb ook wel 'ns andere verhalen gehoord.

Verwijderd

michaelvt schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:36:

Klink allemaal erg leuk, lijkt mij ook wel wat om een keer te doen. Wat kost zoiets nu eigelijk? en hoeveel minuten/uur zit je dan op het circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Da kost duur.
(@ hieronder; No shit!!?!?!?! :+ )

http://www.raceplanet.nl/...l&sub=Ultimate_VIP&id=371

Vijfhonderd vijfenveertig eurootjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Murk op 19-12-2008 10:15 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Is duur, kost veel ;)

Maar wel leuk om te doen :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Is idd erg duur, maar lijkt me ook onwijs leuk om te doen!

Zit ook te kijken naar een slipcursus, lijkt me erg waardevol, maar even 200 euro ophoesten als student zijnde, auwtsch. :/

Edit:
Ik heb hem binnen! :D
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/P1010529.jpg
*O*

[ Voor 25% gewijzigd door Joopieboy op 19-12-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, je mag brommer rijden! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Idd, vet he. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Hey, ik woon in Geleen :Y)

Doe je een beetje rustig als je door Geleen rijdt, wil mijn auto nog heel houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Had je dat wat eerder kunnen zeggen. :+

Maar zal best wel eens kunnen dat ik je ken. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Ik kijk echt vet chagrijnig op mijn rijbewijs :+

Mja die kleute regeling ook voor document fotos.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf zo'n heerlijke 'mugshot' look op mijn ID, paspoort, rijbewijs en studentenkaart. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Laatst online: 16:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Mijn rijbewijs heeft €1621 (pakket incl examen) + €540 (minipakket met extra lessen + examen) + €73,50 (spoedaanvraag rijbewijs) gekost :+

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:47

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik heb nu sinds ik vorige week vrijdag mijn rijbewijs heb er zo'n 350 km opzitten, maar blijf het toch lastig vinden. Nog geen brokken gemaakt en er is ook nog niet naar me getoeterd, maar wel een paar keer 'geschrokken' van iets wat ik zelf nog maar nét op tijd zag; korte invoegstrookjes, verwarrende rijbaanaanduidingen, rechts inhalende auto's (terwijl de linkerbaan leeg is!) etc etc. Heb nog niet echt het idee dat ik 100% lekker op de weg zit.

Het rijdt, zeker op bekende stukken en tijdens de bijzondere verrichtingen wel echt een stuk relaxter zonder zeurende instructeur, maar ik merk dat het toch nog echt heel veel concentratie vergt. Even rustig een appeltje eten of aan de radio/nav klooien is er niet echt bij. Dat kan ook liggen aan de drukte van de wegen waar ik op rijd natuurlijk.

Ik heb nu een aantal keer s'avonds op rustige N-wegen gereden maar verder ook op hele drukke momenten in de randstad:
-zondagavond op de snelweg van veluwe > Delft, drukke bedoening dus!
-spits rond Rotterdam 's avonds
-spits vanuit Hoofddorp naar Delft 's avonds
wat natuurlijk allemaal best druk is!

Wat ik trouwens bizar vond is dat iedereen bij het invoegen van een linkerbaan naar rechts (omdat die baan dicht gaat) zover mogelijk doorrijden (in semi-fileverkeer), waardoor de rest allemaal maar heel langzaam vooruit gaat omdat er weer iemand zijn auto naar rechts wil duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 19:47
Technicality schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 01:47:
Wat ik trouwens bizar vond is dat iedereen bij het invoegen van een linkerbaan naar rechts (omdat die baan dicht gaat) zover mogelijk doorrijden (in semi-fileverkeer), waardoor de rest allemaal maar heel langzaam vooruit gaat omdat er weer iemand zijn auto naar rechts wil duwen.
Als een rijstrook open is is het toch logisch dat hij ook gebruikt wordt? Als er aangegeven wordt dat een rijstrook 1km later ofzo dicht gaat is het juist stom om meteen allemaal maar naar rechts te gaan. Gewoon gebruiken die rijstrook zolang hij nog open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Technicality schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 01:47:
Ik heb nu sinds ik vorige week vrijdag mijn rijbewijs heb er zo'n 350 km opzitten, maar blijf het toch lastig vinden. Nog geen brokken gemaakt en er is ook nog niet naar me getoeterd, maar wel een paar keer 'geschrokken' van iets wat ik zelf nog maar nét op tijd zag; korte invoegstrookjes, verwarrende rijbaanaanduidingen, rechts inhalende auto's (terwijl de linkerbaan leeg is!) etc etc. Heb nog niet echt het idee dat ik 100% lekker op de weg zit.

Het rijdt, zeker op bekende stukken en tijdens de bijzondere verrichtingen wel echt een stuk relaxter zonder zeurende instructeur, maar ik merk dat het toch nog echt heel veel concentratie vergt. Even rustig een appeltje eten of aan de radio/nav klooien is er niet echt bij. Dat kan ook liggen aan de drukte van de wegen waar ik op rijd natuurlijk.
Ik had toch wel een beetje dezelfde ervaring als jij (heb mid-augustus mijn rijbewijs gehaald, begin september begon ik echt kilometers te maken). Ik merkte echter wel een wereld van verschil tussen tijden voor instructeur / examinator en rijden met een 'echte' bestemming. Eigenlijk na 3x rijden was het echt 100x logischer en makkelijker dan tijdens de rijlessen en examens (2 stuks). En dat terwijl ik toch in een nieuwe auto reed die ik niet kende (en die een beetje oversized is, 4,77m lang).

Ik heb nu echter zo'n 13.000 km op de teller staan, en ik kan je vertellen dat je dan al een stuk makkelijker een appeltje kan eten of met de radio of navigatie kan klooien. ;) Ook plekken waar ik nog nooit geweest ben verrassen me steeds minder (ben een aantal weken terug naar Parijs gereden, en ik begreep niet helemaal waar iedereen zich nou zo druk om maakt).

Wat vaak gezegd wordt is gewoon waar: je leert pas echt goed autorijden als je het veel doet. Autorijlessen leren je de regels, voertuigcontrole (maar dan slechts de basis) en handigheidjes, maar dat is lang niet genoeg om je een ervaren bestuurder te noemen. Na 13.000 km vind ik van mezelf ook nog niet dat ik dat ben - maar over een jaartje kijk ik weer wel eens, misschien ben ik dan iets optimistischer over mijn eigen kunnen. Maar goed, ik kan goed genoeg rijden om me te redden in het verkeer, dat is een feit.
Tsja, veel van dat soort automobilisten hebben geen idee dat zij een groot deel van de oorzaak van de file zijn. Ik probeer altijd 'natuurlijk' in te voegen in zo'n geval, wat betekent dat niemand op zijn rem zou moeten hoeven staan om mij ertussen te laten. Maar ja, dat lukt natuurlijk niet altijd, zeker niet als de boel al 3 km voor de plek van invoegen stil staat.
Wekko306 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:16:
Als een rijstrook open is is het toch logisch dat hij ook gebruikt wordt? Als er aangegeven wordt dat een rijstrook 1km later ofzo dicht gaat is het juist stom om meteen allemaal maar naar rechts te gaan. Gewoon gebruiken die rijstrook zolang hij nog open is.
Nee dus! Hoe verder je doorrijdt, hoe meer kans dat de auto's in de rijbaan rechts van je langzaam rijden, en dus dichter op elkaar zitten, en dus ruimte moeten maken om je ertussen te laten. Ruimte maken = remmen = vertraging in de rest van de rijbaan. Je moet proberen te voorkomen dat dat gebeurt. Dat er dan nog steeds vertraging optreedt is onvermijdelijk, aangezien er (in het geval dat je van 3 naar 2 rijbanen gaat) 50% meer auto's per rijbaan bijkomen (en die nemen allemaal een bepaalde hoeveelheid ruimte in), maar op het moment dat jij stil moet gaan staan omdat de invoegstrook ophoudt en jij langs alle open plekken gereden bent, zet je per definitie aan de kop van de file het verkeer stil. En dan ben je dus een onderdeel van de oorzaak. Dus blind de rijstrook gebruiken als hij open is, is precies de reden waarom die files ontstaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Probleem natuurlijk is dat je meestal niet echt leert ritsen tijdens de rijlessen, omdat de kans dat je een echte ritssituatie tegenkomt tijdens je schaarse rijlesuren niet echt groot is.

Volgens mij is de beste aanpak om te zorgen dat je op de sluitende rijbaan even hard gaat als de baan waar je naartoe moet. Vervolgens is het aan de automobilisten waar je tussen wilt voegen om genoeg ruimte te maken, zodat je uiteindelijk nagenoeg aan het einde van de ritsbaan heel chill de juiste baan op kunt rijden. 't Probleem zit 'm vooral in de bestuurders die graag nog net een paar extra auto's willen inhalen voordat ze gaan ritsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Lars- schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:46:
Probleem natuurlijk is dat je meestal niet echt leert ritsen tijdens de rijlessen, omdat de kans dat je een echte ritssituatie tegenkomt tijdens je schaarse rijlesuren niet echt groot is.

Volgens mij is de beste aanpak om te zorgen dat je op de sluitende rijbaan even hard gaat als de baan waar je naartoe moet. Vervolgens is het aan de automobilisten waar je tussen wilt voegen om genoeg ruimte te maken, zodat je uiteindelijk nagenoeg aan het einde van de ritsbaan heel chill de juiste baan op kunt rijden. 't Probleem zit 'm vooral in de bestuurders die graag nog net een paar extra auto's willen inhalen voordat ze gaan ritsen.
Precies. Deze week bijvoorbeeld zit ik in zo'n situatie. Drie rijbanen, de meest linkse gaat dicht, en het bordje 'vanaf hier ritsen' is al vlak naast me. Ik zit in de middelste rijbaan. Zit er een bestuurder schuin achter me, die rijdt ongeveer even hard als ik. Ik zit op dat moment redelijk dicht op mijn voorganger, maar achter me is ruimte voor drie invoegers. Maar hij moet er perse voor mij tussen, ook al moet ik op de rem daarvoor. Dat paste natuurlijk niet direct, dus hij moet wachten, en in de tussentijd is de ruimte achter mij ook weg. En toen dacht ik: schijt aan je, dan bekijk je het ook maar. Deur dicht gegooid, en hij kwam er niet tussen. Lekker stilstaan voor het verdrijvingsvlak, en de eerste 5 auto's achter me lieten hem er ook niet tussen. Misschien niet netjes van me, maar ik kan heel slecht tegen stupiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leukste wat ik op de weg gemerkt heb is dat mensen rekening houden met de auto waar je in rijdt. Met een BMW X5 kun je wegkomen met dingen die je in een Citroen C1 niet moet flikken. Voor de X5 zijn mensen wat eerder geneigd te remmen, voorrang afdwingen i.p.v. krijgen is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:16:
Het leukste wat ik op de weg gemerkt heb is dat mensen rekening houden met de auto waar je in rijdt. Met een BMW X5 kun je wegkomen met dingen die je in een Citroen C1 niet moet flikken. Voor de X5 zijn mensen wat eerder geneigd te remmen, voorrang afdwingen i.p.v. krijgen is geen enkel probleem.
Dat komt ook omdat mensen van BMW-bestuurders verwachten dat het horken zijn en dat ze dus toch wel doorzetten of ze nou voorrang hebben of niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miles Teg schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:55:
[...]

Dat komt ook omdat mensen van BMW-bestuurders verwachten dat het horken zijn en dat ze dus toch wel doorzetten of ze nou voorrang hebben of niet. ;)
Klopt. Maar als ik in een grote SUV meerij zie ik vaak dat voetgangers wél eerst even kijken voordat ze oversteken, en dat ze met een kleine Peug / Citroen gewoon lomp oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
Klopt. Ik rijd soms een BMW X5 (e70), of een Daihatsu Cuore. Bij de BMW laten de mensen me sneller voor en hangen ze niet aan mijn bumper. Bij de Cuore reageren mensen heel anders. Ze zitten altijd op de bumper.

Ook leuk: als je 2 rijbanen hebt bij een stoplicht. Met de BMW komt iedereen vaak achter je staan. Bij de Cuore gaat iedereen naast je staan omdat ze ervan uitgaan dat jij langzaam bent. ;)

En met die Cuore rijdt ik echt niet anders dan met de X5. (alleen is de cuore iets langszamer )

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

BMW X5.. dat wil ik ook ooit nog eens rijden zeg man wat een mooie bak.
Maar aangezien ik die de eerstkomende 10 jaar niet kan kopen is mijn doel iets goedkoper, een Subaru Impreza sedan (liefst de WRX STi, maar das bijna net zo duur als een X5 geloof ik ^^). Heb echt veel te veel rally gekeken vroeger :p. Ook eens mee wezen rijden in een STi, en toen was ik verkocht.. nee wacht dat was ik al. Nouja.

Is er niet ergens een topic waar je over je favoriete (droom)auto's kunt bazelen? (jah te lui om te zoeken :+)

[ Voor 48% gewijzigd door Murk op 20-12-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een X5 van begin deze eeuw heb je al voor 15k. Of je neemt genoegen met een schadeauto X5, voor ongeveer 10 tot 11k. Kun je wel zeggen dat je een X5 hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 13:45
GoldenSample schreef op maandag 08 december 2008 @ 02:11:
[...]

ff een gokje als ik dit zo hoor, voor bochten en kruisingen zit je zeker in tijd noot?
tijdnood :+

Kruisingen... uh ja, maar dat gaat alweer wat beter. Heb inmiddels al m'n 2e les gehad en de 3e is morgen (maandag). Bochten heb ik niet zoveel problemen mee. Bij ons hebben we 1 vrij lange bocht naar rechts met een staartje naar links vlak voor de verkeerslichten bij de rondweg. Moet wel zeggen dat ik daar op een gegeven moment iets van 40 op de teller reed :z. Ik heb trouwens lessen van 2 uur.

[edit]beetje late reactie btw :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:07:
[...]

Precies. Deze week bijvoorbeeld zit ik in zo'n situatie. Drie rijbanen, de meest linkse gaat dicht, en het bordje 'vanaf hier ritsen' is al vlak naast me. Ik zit in de middelste rijbaan. Zit er een bestuurder schuin achter me, die rijdt ongeveer even hard als ik. Ik zit op dat moment redelijk dicht op mijn voorganger, maar achter me is ruimte voor drie invoegers. Maar hij moet er perse voor mij tussen, ook al moet ik op de rem daarvoor. Dat paste natuurlijk niet direct, dus hij moet wachten, en in de tussentijd is de ruimte achter mij ook weg. En toen dacht ik: schijt aan je, dan bekijk je het ook maar. Deur dicht gegooid, en hij kwam er niet tussen. Lekker stilstaan voor het verdrijvingsvlak, en de eerste 5 auto's achter me lieten hem er ook niet tussen. Misschien niet netjes van me, maar ik kan heel slecht tegen stupiditeit.
Die rijstroken waar je van 3 naar 2 banen gaat is echt een ramp af en toe. Op de linkerbaan kan je meestal nog wat verder doorrijden, en als je hem er dan op het laatste moment tussenmikt ben je wel wat sneller dan de rest ja. Daarom zitten zoveel mensen tot het einde links, en op het laatste moment naar rechts. Vaak ga ik dan halverwege naar de rechterbaan, want die gaat op een gegeven moment sneller dan de linkerbaan. En dan verderop weer naar rechts :P

Wat ik wel raar vind is dat autorij instructeurs niet is vertellen dat je gas moet geven als je optrekt in n auto! Meeste rijden allemaal diesel, dus die slaan niet af als je op de koppeling opkomt, maar daar kan je dan toch niet mee rijden als je ooit in n benzine auto gaat rijden...

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
Widow schreef op zondag 21 december 2008 @ 10:11:
Wat ik wel raar vind is dat autorij instructeurs niet is vertellen dat je gas moet geven als je optrekt in n auto! Meeste rijden allemaal diesel, dus die slaan niet af als je op de koppeling opkomt, maar daar kan je dan toch niet mee rijden als je ooit in n benzine auto gaat rijden...
Klopt! Hier idem, vrijwel al m'n lessen puur weggereden zonder gas te geven, gelukkig later met lessen wel tot de conclusie gekomen dat gas bij een stuk fijner rijdt; in een benzine is 't amper te doen zonder gas. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nou ik heb tijdens rijlessen ook altijd het gaspedaal gebruikt bij het wegrijden hoor, zei mijn instructeur niets van zo lang ik maar netjes weg kwam bij het stoplicht (niet te snel optrekken natuurlijk maar ook niet te sloom want dan hinder je het verkeer).

En ja ook dat was een diesel maar op deze manier had ik weinig problemen om over te stappen op benzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Als je benzineauto niet weg kan rijden op de koppeling, is je koppeling versleten :)

Ik kom in z'n 3 nog weg met alleen de koppeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op zondag 21 december 2008 @ 12:11:
Als je benzineauto niet weg kan rijden op de koppeling, is je koppeling versleten :)

Een versleten koppeling slipt meer... Dan is het juist makkelijker.

't is een combinatie van factoren, o.a. koppel bij stationair toerental, bakverhoudingen, gewicht van de auto en het goed doseren van de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, mijn instructeurs zeiden het volgens mij wel. Al moet ik er wel bijzeggen dat ik dat toch al wel deed, vanwege ervaringen met benzineauto's.
ik222 schreef op zondag 21 december 2008 @ 12:09:
Nou ik heb tijdens rijlessen ook altijd het gaspedaal gebruikt bij het wegrijden hoor, zei mijn instructeur niets van zo lang ik maar netjes weg kwam bij het stoplicht (niet te snel optrekken natuurlijk maar ook niet te sloom want dan hinder je het verkeer).

En ja ook dat was een diesel maar op deze manier had ik weinig problemen om over te stappen op benzin...
Dat was zijn punt niet. Het punt was dat instructeurs het niet uitleggen. En het valt toch onder de noemer 'basis voertuigbeheersing' denk ik zo. Maar ja, dat is een van de manco's van het huidige lessysteem: een instructeur is niet bezig je klaar te stomen voor het verkeer, hij of zij is bezig je klaar te stomen voor het examen. Dat er een overlap in die 2 zaken zit is misschien leuk, maar er is een fundamenteel verschil. Omdat de instructeur weet dat jij gaat afrijden in zijn auto, hoef je voor het examen alleen maar die auto te beheersen. Dus wat maakt het uit of je in een andere auto anders zal moeten gasgeven bij het wegrijden? Ander voorbeeld is de bediening en het instrumentarium: mij werd alles uitgelegd alsof het in iedere auto hetzelfde is. Dat ik toevallig weet dat dat niet zo is, is mijn voordeel als ik eenmaal dat rijbewijs heb, maar hoe zit dat met dat 18-jarige meisje die nooit in auto's geinteresseerd is geweest, en ze stapt na het behalen van haar rijbewijs in een Golf VI TDI in haar moeder's 15 jaar oude Daihatsu Cuore 1.0 benzine zonder boordcomputer, rechterspiegel, elektrisch verstelbare spiegel, airco, etc?
Angeloonie schreef op zondag 21 december 2008 @ 12:11:

Yeah right. Nooit in een Alfa 156 gereden zeker. Of probeer dat eens in een Suzuki SX4. Succes met het verlaten van je parkeerplek.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
Nadat de motor een paar keer afsloeg bij het wegrijden op een (lichte) helling heb ik maar besloten om standaard wat gas bij te geven. Dan hoef ik tenminste niet telkens te bepalen of ik wel of niet op een helling stilsta. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou standaard gas bijgeven, anders kom je voor geen meter weg.

Dat is toch ook bij lessen geleerd? :)

Edit: Ik heb bovenstaande discussie over het hoofd gezien, excuses.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het is mij niet aangeleerd hoor! Kwam ik pas zelf achter na een tijdje, vroeg me af waarom tie elke keer afsloeg. Omdat ik een 2e handsje heb dacht ik dat het aan de auto lag totdat ik me van een kruispunt wilde wegkomen en na 3 x de motor te zijn uitgevallen en de mensen achter me geirriteerd begonnen te toeteren gewoon vol gas gegeven heb en koppeling liet opkomen.. Sindsdien geleerd om gedoseerd gas te geven.. In elke auto is de ratio van gas en koppeling weer iets anders om mooi vloeiend op te trekken.

Meeste mensen komen hier pas achter als ze hun eigen auto hebben.

Was wel frappant dat ik elke keer stilviel, voelde me zo een sukkel. Ligt het nou aan mij of aan die auto. Lag toch aan mij. Door de stress door mensen achter je die zitten te toeteren denk je niet goed na van wat zou het nou werkelijk zijn.

Niemand had me ooit verteld dat een auto op benzine je ook gas moest geven om fatsoenlijk weg te rijden.

Op de koppeling kun je wel wegrijden maar heel langzaam met grote kans als je niet optijd gas bijgeeft dat tie stilvalt.

Tis wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe zelf 1k RPM gas en daarna de koppeling op laten komen. Als de aandrijving daadwerkelijk op 1k RPM draait meer gas erbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 17:17:
Ik doe zelf 1k RPM gas en daarna de koppeling op laten komen. Als de aandrijving daadwerkelijk op 1k RPM draait meer gas erbij. :)
Hangt van de situatie af.. Bij rustig wegrijden voor een bocht geef je minder gas en laat je de koppeling langzamer opkomen dan dat je links staat bij een stoplicht en voor degene naast je wilt invoegen, dan geef je meer gas en kun je dus ook de koppeling sneller laten opkomen en dan trek je dus ook harder op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volkswagen lupo is klote om fatsoenlijk mee weg te komen. Het was een middag lang 'spelen' ermee om te checken waar het koppelingspunt zat. Niet afgeslagen, maar gevoelsmatig geef je gas terwijl je koppeling nog niet eens opkomt. En dan lijkt de motor altijd te brullen ook. Zodra je de 1 gepasseerd bent dan werkt het wel, maar de 1 is altijd lastig (Benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 19:56

Scott

Ik ben, dus ik tweak

sylvesterrr schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:29:
Nadat de motor een paar keer afsloeg bij het wegrijden op een (lichte) helling heb ik maar besloten om standaard wat gas bij te geven. Dan hoef ik tenminste niet telkens te bepalen of ik wel of niet op een helling stilsta. :+
Even daarover. Ik leste in een diesel dus de hellingproef was redelijk simpel: koppeling op laten komen met de rem ingedrukt, tot je voelt dat hij begint te trillen, dan rem los en wat gas geven.

Maar dan een benzine. Omdat ik sowieso niet goed weg kan rijden in een benzineauto (krijg er ook geen oefening in, beide ouders rijden automaat, alleen de vriendin van m'n pa heeft een schakelauto), concentreer ik me daar ook extra goed op. Duurt misschien wat langer dan normaal, maar dan kom ik vaak wel goed weg (maar ook lang niet altijd). Op een helling heb je die tijd echter niet, want als je je rem loslaat (wat moet zodat je gas kunt geven) begin je al achteruit te rijden. Om te zorgen dat je niet tegen je achterligger aanrijdt moet het dus een stuk sneller en dat is dus waar het probleem zit.

Ik kan er natuurlijk meer op oefenen, of de handrem gebruiken, maar ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie dat doen ? Of hebben jullie hem wel redelijk snel gekoppeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

ScottB schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:31:
[...]

Even daarover. Ik leste in een diesel dus de hellingproef was redelijk simpel: koppeling op laten komen met de rem ingedrukt, tot je voelt dat hij begint te trillen, dan rem los en wat gas geven.
...
Ik kan er natuurlijk meer op oefenen, of de handrem gebruiken, maar ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie dat doen ? Of hebben jullie hem wel redelijk snel gekoppeld ?
Ehm? Hetzelfde als met een diesel? Rem + Koppeling inhouden, koppeling op laten komen totdat je wat tegendruk voelt en dan direct de voet op het gas om bij te gassen, dan rol je net niet naar achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
ScottB schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:31:
[...]

Als ik op een heuvel sta, staat mn auto zoiezo op de handrem. Als ik weg wil rijden, gewoon dotje gas geven en koppeling op laten komen. Je voelt vanzelf dat de auto aan de voorkant een beetje omhoog gaat, als je dan je handrem loslaat gaat je auto rijden. Je kan idd snel proberen van je rem af te gaan, te koppelen en dan weg te rijden, maar dan moet je je auto wel goed kennen. Handrem is gewoon makkelijker, als je lang stilstaat kan je ook gewoon je auto helemaal loslaten zonder dat ie iets gaat doen ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door Widow op 21-12-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de koppeling volledig ingedouwd, hak op de rem, teen op het gas, beetje gas met mijn teen, koppeling op laten komen en mijn hak van de rem.

Al rij ik sinds kort vaak in een Volkswagen met elektrische parkeerrem, en dan is het gewoon wegrijden.

Edit

Moet wel zeggen dat ik altijd in andersman auto's rij, en ik de auto dan zo min als mogelijk wil laten slijten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Widow schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:40:
[...]
Je kan idd snel proberen van je rem af te gaan, te koppelen en dan weg te rijden, maar dan moet je je auto wel goed kennen.
Je kunt de koppeling natuurlijk al een beetje op laten komen (tot net voor/op het aangrijppunt) voordat je je voet van de rem afhaalt...
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:16:
[...]
Yeah right. Nooit in een Alfa 156 gereden zeker. Of probeer dat eens in een Suzuki SX4. Succes met het verlaten van je parkeerplek.
Je kunt in iedere auto zonder gas bij te geven wegrijden, als je een beetje controle in je linkervoet hebt. Het gaat in sommige auto's wat trager dan in andere, maar verder... :+ En ja, ik heb wel eens in een 156 gereden?

Ik heb tijdens het rijlessen trouwens ook expliciet geleerd om pas in de buurt van het gaspedaal te komen nadat ik mijn linkervoet compleet van het koppelingspedaal af had. Ja, dat gaat prima met een Golf V 2.0TDI. Maar ik heb het erg snel afgeleerd toen ik in de benzine-auto van mijn pa (Peugeot 306 1.6XT toen) ging rijden. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 19:56

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Angeloonie schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:35:
[...]

Ehm? Hetzelfde als met een diesel? Rem + Koppeling inhouden, koppeling op laten komen totdat je wat tegendruk voelt en dan direct de voet op het gas om bij te gassen, dan rol je net niet naar achter.
Mja, dat duurt bij mij altijd een eeuw :') Omdat ik hem niet af wil laten slaan doe ik het heel voorzichtig en dan duurt het dus ook redelijk lang.

Met de handrem heb ik nooit geoefend (tja, diesel, dus ik deed het altijd gewoon met de "normale" rem), maar ik zal dat als ik de mogelijkheid er voor heb eens gaan oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schokkend hoe mensen hier les hebben gekregen. :{

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
...of de instructeur veel te letterlijk nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hu, Sinds wanneer moet je alleen op de koppeling weg rijden met een benzine auto?
Dat doe je met een diesel, niet met een benzine auto.
Met een benzine auto geeft tijdens het op laten komen van de koppeling gas bij anders valt je motor stil.
Ik moet niet proberen met mijn auto alleen op de koppeling weg te rijden dan val ik gegarandeerd stil.
Het betekend ook weer niet dat je vol gas moet geven bij het weg rijden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook bij een diesel geef ik gas bij, dat doe je op gevoel. Je trekt veel vlotter op als je gas bij geeft.

Dat het kan betekend niet dat je het maar moet doen.
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:11:

Hu? waarom heb jij je hak op de rem?
Omdat de auto anders naar achteren rolt?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
Als je het gaspedaal snel weet te vinden kun je prima wegrijden met de voetrem-methode. Als je een fatsoenlijke benzine auto hebt, dan kun je ook gewoon op de koppeling wegrijden; het is wel een stuk lastiger dan bij een dieseltje. :+
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:13:
Gebruik toch gewoon de koppeling. O-) Kun je beter niet doen als je een eigen auto hebt. Het is wel een goede manier om de koppeling goed onder de knie te krijgen.

[ Voor 73% gewijzigd door Mawlana op 21-12-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sylvesterrr schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:14:
Gebruik toch gewoon de koppeling. O-) Kun je beter niet doen als je een eigen auto hebt. Het is wel een goede manier om de koppeling goed onder de knie te krijgen.
Al helemaal op een helling is het voor de auto veel beter zowel de koppeling als het gas te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:13:
Ook bij een diesel geef ik gas bij, dat doe je op gevoel. Je trekt veel vlotter op als je gas bij geeft.

Dat het kan betekend niet dat je het maar moet doen.

[...]

Weet ik. Had het vorige bericht niet gelezen. Maar dat ik logisch. Ik ben wel verbaast met de verschillende rij stijlen die hier worden aangeleerd. Somige slaan echt nergens op (mijn mening). Heeft dit allemaal te maken het dat zgn "nieuwe rijden"? Als je het aan mij vraagt is dat hele nieuwe rijden complete onzin. Vooral het "1 km van te voren uitlaten rollen" idee. Het houdt al het verkeer wat achter de auto zit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godzijdank heb ik bij een rijles-veteraan les gehad, die mij daadwerkelijk heeft leren rijden. En niet zo'n duffe ANWB "hoe gaan we deze jongen zo snel mogelijk zijn rijbewijs laten halen en zoveel mogelijk geld uit zijn zak kloppen" instructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:20:
Vooral het "1 km van te voren uitlaten rollen" idee. Het houdt al het verkeer wat achter de auto zit op.
Ja hehe, die moet je ook alleen gebruiken als er niets achter je zit 8)7 In normaal verkeer kan je dit maar heel af en toe gebruiken als een stoplicht al een tijd op rood staat als je aan komt rijden, in de hoop dat hij dan groen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:06:
Je kunt in iedere auto zonder gas bij te geven wegrijden, als je een beetje controle in je linkervoet hebt. Het gaat in sommige auto's wat trager dan in andere, maar verder... :+
Jazeker, met een kanttekening: lulkoek. ;) Die Suzuki SX4 kwam niet weg zonder gaspedaal. Een vriend van me wilde me helpen met rijlessen, en had die auto even te leen (zijn eigen BMW mocht ik niet in rijden voordat ik mijn rijbewijs had (en erna ook nog niet trouwens ;))), waar ik wel even in mocht oefenen. Ik had nogal moeite die auto van zijn plek te krijgen, dus ik was het snel zat. Vervolgens stapte hij achter het stuur, en zei: kijk, dat werkt zo, en prompt liet hij de motor 2x stilvallen. Let wel: hij rijdt zo'n > 50k per jaar, en dit was niet de eerste keer dat hij in die auto reed. Zonder gaspedaal was simpelweg technisch onmogelijk.
En ja, ik heb wel eens in een 156 gereden?
Okay, de vraag was aan Angeloonie gesteld?
Gluten Parody schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:59:
Wat verwacht je dan, van iemand die niets van auto's weet, en er mogelijk niet eens in geinteresseerd is? Daar is die vent toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Weet ik. Had het vorige bericht niet gelezen. Maar dat ik logisch. Ik ben wel verbaast met de verschillende rij stijlen die hier worden aangeleerd. Somige slaan echt nergens op (mijn mening). Heeft dit allemaal te maken het dat zgn "nieuwe rijden"? Als je het aan mij vraagt is dat hele nieuwe rijden complete onzin. Vooral het "1 km van te voren uitlaten rollen" idee. Het houdt al het verkeer wat achter de auto zit op.
* GoldenSample laat de volgende bumpersticker maken als hij een eigen auto heeft
'ik geef gas voor het millieu'

klimaat hoax, en wat is er mis met een stel palmbomen?
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:01:
Volkswagen lupo is klote om fatsoenlijk mee weg te komen. Het was een middag lang 'spelen' ermee om te checken waar het koppelingspunt zat. Niet afgeslagen, maar gevoelsmatig geef je gas terwijl je koppeling nog niet eens opkomt. En dan lijkt de motor altijd te brullen ook. Zodra je de 1 gepasseerd bent dan werkt het wel, maar de 1 is altijd lastig (Benzine).
wel nee, went vanzelf

ook bij een diesel gewoon gas bij geven, beter voor je blok, soepeler en sneller
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:16:
Ik rijd bijna altijd als ik op de snelweg rijd of in een klein autotje of in een redelijk grote bestelbus.
Zelf zit ik liever in 't kleine autotje vaak, want aan de kant gaan ze toch wel als je gewoon d'r tussen ramt.

verder @ de rits perikelen, waarom denkje dat er borden staan met ritsen vanaf hier?
omdat je dan 't asfalt goed benut en je er dan zo mooi tussen kan schuiven.
echter begrijpen de mensen op een baan meer naar rechts vaak niet wat het bord 'geef de ritser ruimte' betekend en vinden je een aso, jammer is dan maar d'r tussen krijg ik 'm toch wel.

[ Voor 71% gewijzigd door GoldenSample op 21-12-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:10
Als je het aan mij vraagt is dat hele nieuwe rijden complete onzin. Vooral het "1 km van te voren uitlaten rollen" idee. Het houdt al het verkeer wat achter de auto zit op.
Als iedereen achter je hetzelfde doet is er niets aan de hand hoor :Y)

Ik les zelf in een Golf 4 diesel en deed lange tijd geen gas gebruiken bij het weg rijden. Pas na het aangrijpmoment gaf ik even gas, waarna de koppeling alweer in kon voor de 2de versnelling. Ook al een paar keer vergeten terug te schakelen en zo weggereden uit zijn derde. Het autootje heeft een redelijk koppel ondeirn,
Tegenwoordig probeer ik echter gas bij te geven. Dit rijdt een stuk vlotter en het voelt ook soepeler, en dan hoef ik er niet meer aan te wennen als ik straks een 12de hands benzineautootje koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:35:
[...]

betekend en vinden je een aso, jammer is dan maar d'r tussen krijg ik 'm toch wel.
Bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Met dat verhaal met gas en koppeling. De toyota avensis turdo diesel waarin ik lesde, daar moest je eerst gas geven en als hij op toeren was koppeling laten komen, de vw touran van mijn ouders is juist omgekeerd, koppeling bijna helemaal laten komen en op het moment dat hij pakt pas gas geven, anders krijg je van die rare geluiden en schokken. :+

Dus, er zit voor mijn gevoel echt wel ene gigantisch verschil tussen het rijden met diesel of met een peutstokert.
1e keer achteruit rijden met de vw benzine vergeet ik ook nooit meer, meer de lesauto gewoon in zijn achteruit en koppeling laten komen en hij ging, bij deze moet je gas geven en spelen met de koppeling, en natuurlijk weer niet teveel gas geven...

Alsof je opnieuw leert autorijden als je van diesel naar benzine gaat, of iig zo voelde het voor mij wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Joopieboy schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:23:
Alsof je opnieuw leert autorijden als je van diesel naar benzine gaat, of iig zo voelde het voor mij wel...
Dat moet je bij elke auto in principe, je moet hem eerst even aanvoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Erkens schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:26:
[...]

Zeker weten. Wij hebben zelf nu 2 auto's en de Yaris rijdt heel anders dan de Xsara terwijl ze beide gewoon op benzine rijden.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 22:25
Als ik mijn rijbewijs heb ga ik eerst rijden in de oude Volvo 440 van mijn pa (benzine), ben benieuwd hoe die rijdt t.o.v. van de Kia (diesel) waar ik in heb gelest.

Volgende week maandag om 10:45 examen. In ieder geval weinig scholieren op de weg..

/me Imodium heeft er zin in

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Dat klopt wel idd, maar vooral als je net je rijbewijs hebt gehaald is dat sterk volgens pap. Na genoeg ervaring heb je dat minder erg blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Joopieboy schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:39:
[...]

Dat klopt wel idd, maar vooral als je net je rijbewijs hebt gehaald is dat sterk volgens pap. Na genoeg ervaring heb je dat minder erg blijkbaar?
Klopt. Mijn vriendin kon ook sneller fatsoenlijk rijden in onze nieuwe auto dan ikzelf.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
[...]

Moet je dat echt een vraagvorm zetten? :+ Dat lijkt me nogal logisch, als je al vaker van auto gewisseld bent (omdat je al langer rijdt) weet je sneller wat je wel en niet moet doen in het begin en waar je op moet letten om snel een andere auto onder de knie te krijgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

Dat ligt eraan, als je altijd en vaak in dezelfde auto rijdt dan is dat gewoon heel erg wennen als je eventjes in een andere auto moet rijden die anders reageerd :) Maar uiteraard is dat gewoon heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

En als je dan weer met andere schoenen rijdt kan je weer opnieuw beginnen ^^

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Laatst online: 14:02
Ebayzo schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:26:
[...]
En als je dan weer met andere schoenen rijdt kan je weer opnieuw beginnen ^^
Als je bij normale schoenen blijft valt dat wel mee, als je van gewone schoenen naar klompen gaat (of omgekeerd) zal het wennen zijn.
Ik wissel altijd tussen 4 paar schoenen en heb er nooit problemen mee, ook niet als ik een nieuw paar koop.

Verder heeft van auto wisselen op termijn weinig invloed zolang je niet op het randje rijdt. Je weet ongeveer op voorrand wat van de auto te verwachten.

1.4 benzine van mijn zus, geef maar gerust veel gas, dat gaat toch voor geen meter. Lijkt wel of de auto met 3 jaar en 18000km "op" is tov mijn diesel.
Mijn 1.9 diesel met 120pk komt vlot van zijn plek bij normaal gas geven. Opletten dat je niet te hard optrekt want 70km/h haal je met gemak in 3de (3000rpm) en dan heb je er nog 3 te gaan.
De 2.0 diesel met 200pk van mijn stiefpa komt heel vlot van zijn plek, nog meer opletten dus (ook 6 bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody

Wat ik wel raar vind is dat autorij instructeurs niet is vertellen dat je gas moet geven als je optrekt in n auto!
Misschien doen ze dat om de koppeling een beetje te sparen, die heeft toch al veel te lijden in een lesauto.
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:22:
"hoe gaan we deze jongen zo snel mogelijk zijn rijbewijs laten halen en zoveel mogelijk geld uit zijn zak kloppen"
Da's een contradictio in terminis, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gluten Parody schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:54:
[...]

Misschien doen ze dat om de koppeling een beetje te sparen, die heeft toch al veel te lijden in een lesauto.
Als iets beter voor de koppeling is, waarom zou je het je leerling dan niet gewoon altijd aanleren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Engineer Stewie schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:43:
[...]

Als je bij normale schoenen blijft valt dat wel mee, als je van gewone schoenen naar klompen gaat (of omgekeerd) zal het wennen zijn.
Ik wissel altijd tussen 4 paar schoenen en heb er nooit problemen mee, ook niet als ik een nieuw paar koop.
Nou, normaal loop ik op Vans (Skateschoenen) en hier rijdt ik ook 99% mee. Maar soms heb ik weleens smalle leren schoentjes aan, maar dat is toch wel anders. Directer? Ik trap iig regelmatig het gas dieper in. Ook zijn ze iets langer wat ook een ander effect geeft.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Na het rijden van veel of zeer veel kilometers hoef je nergens meer aan te wennen en weten je voeten meteen hoe ze moeten samenwerken bij een willekeurige auto.
En of je nou blote voeten hebt of plateauzolen speelt evenmin een rol.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:37
@Flits Flits, daar ben ik het totaal mee eens. Na bijna 2 jaar rij-ervaring in honderden verschillende auto's (ook dezelfde modellen hebben vaak een ander koppelingspunt) kan ik nagenoeg elke auto moeiteloos laten optrekken.

Ik ben nu bezig voor de vrachtwagen, ook qua koppelen totaal geen enkel probleem. Het enige tot nog toe is de motor waar ik moeite mee heb, maar dan moet je ook met je voet schakelen en je hand koppelen. Erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik heb in een aantal benzine auto's gereden en hellingproef op koppeling is echt geen probleem. Kwestie van goed aanvoelen. (En ja, geen moonboots aan doen, maar sneakers oid, sowieso beter voor het contact met je auto).

Wat ik me wel afvraag is of het goed is voor de koppeling om de auto stil te laten staan op een helling op de koppeling. Gevoelsmatig klopt dat niet.

Met een diesel geef ik ook altijd gas met optrekken. Rijd net wat soepelder, en je ben nog sneller weg ook ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 22-12-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Cheesy schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:57:
Ik heb in een aantal benzine auto's gereden en hellingproef op koppeling is echt geen probleem. Kwestie van goed aanvoelen. (En ja, geen moonboots aan doen, maar sneakers oid, sowieso beter voor het contact met je auto).

Wat ik me wel afvraag is of het goed is voor de koppeling om de auto stil te laten staan op een helling op de koppeling. Gevoelsmatig klopt dat niet.

Met een diesel geef ik ook altijd gas met optrekken. Rijd net wat soepelder, en je ben nog sneller weg ook ;)
Daarom moet je ook maar zo kort mogelijk op je koppeling leunen. Dus rem > 1 sec koppeling, gas erbij en normaal wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Gluten Parody schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:59:
Hoe moet ik een opmerking, of zelfs een ingreep als ik een beetje gas bijgeef tijdens het ontkoppelen anders opvatten?
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:14:
Schokkend hoe mensen hier les hebben gekregen. :{
Het is misschien niet de meest logische methode van lesgeven. Maar ik kon me er toch ook niet echt druk over maken, zo'n Golf TDI komt ook zonder gas echt wel van zn plek af. Geen idee wat de redenatie van mijn instructeur was, misschien denkt 'ie dat ik zo het koppelingspedaal beter onder controle krijg?

Ik kreeg overigens geen les van een duffe ANWB "hoe gaan we deze jongen zo snel mogelijk zijn rijbewijs laten halen en zoveel mogelijk geld uit zijn zak kloppen" instructeur. Ik leste gewoon bij een reguliere rijschool met een reguliere (niet spoed-)opleiding.
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:34:
[...]

Jazeker, met een kanttekening: lulkoek. ;)
Tjah, als het zo moet ga ik de discussie niet eens meer aan...
Dan klopt je gevoel, het is niet goed voor de koppeling. ;)

Maar even een kwart seconde op de koppeling blijven "stilhangen" totdat je je voet van de rem naar het gas hebt verplaatst is niet zo'n ramp. Daar zal je koppeling niet echt veel meer van lijden dan van normaal wegrijden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Een auto op de koppeling stil laten staan op een heuvel is idd niet zo goed voor de koppeling. Simpelweg gezegt zijn de koppeling 2 platen die tussen de motor en de wielen zitten, en als je de koppeling op laat komen raken die platen elkaar aan waardoor de wielen beginnen te draaien en je wegrijd. Als je de hele tijd die platen tegen elkaar aandrukt terwijl de plaat aan de motorkant draait, en de plaat aan de kant van de wielen stilstaat slijten de koppelingsplaten zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
@ Xander: wat je rijinstructeur over de lesauto vertelt, hoeft niet per sé ook voor andere auto's te gelden. Dat bedoel ik met 'niet te letterlijk nemen'. Als je benzine-auto keer op keer afslaat kom je toch zelf wel op het idee om wat gas bij te geven? Ook al leerde je tijdens je lessen iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Nou, morgen is het zover. Dan mag ik om 10:45 gaan afrijden in Zwolle. In ieder geval zullen er niet zoveel scholieren op de fiets aanwezig zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Imodium schreef op zondag 28 december 2008 @ 10:52:
Nou, morgen is het zover. Dan mag ik om 10:45 gaan afrijden in Zwolle. In ieder geval zullen er niet zoveel scholieren op de fiets aanwezig zijn ;).

Veel succes man d:)b

* Dennahz heeft overigens vorige week dinsdag zijn rijbewijs gehaald. Rijdt heel anders zo zonder L achterop. Was de eerste keer examen overigens. :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Succes en veel sterkte. d:)b
Als het druk is op sommige stukken, rustig aan doen, veel rondkijken, en goed opletten! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

Succes d:)b

Gewoon goed kijken is het belangrijkte, uitvoering is daaraan ondergeschikt. Bijvoorbeeld een keer af laten slaan is niet erg maar een keer volledig vergeten te kijken is wel erg. Zelfde met inparkeren, dat hij er scheef instaat is niet erg, vergeten te kijken wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imodium schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:45:
Volgende week maandag om 10:45 examen. In ieder geval weinig scholieren op de weg..
Zet hem op ;)
Zoals vele zeggen; kijken kijken kijken ;)
En natuurlijk ook reageren en anticiperen, goed schakelen, spiegelen en dan heb je dat rijbewijs zo in de pocket.
Ik maakte 1 foutje rotonde half ipv 3 kwart en stond niet helemaal recht bij parkeren, 3 vakken leeg, mocht de middelste nemen, hoe moeilijk kan het zijn, tja zenuwen zullen we dan maar zeggen :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Nou ik ben net terug van mij examen en ben helaas gezakt..

Voor mijn gevoel ging het best wel redelijk en ik had ook niet slecht gereden, alleen deed ik alles teveel volgens het boekje, aldus de examinator. Ik keek wel consequent, maar niet genoeg volgens inzicht en soms niet ver genoeg vooruit. En soms reed ik niet hard genoeg. Zo reed ik in een 30 zone soms 25 en op de snelweg 90 waar je 100 mocht.

Better luck next time :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Imodium schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:13:

Voor mijn gevoel ging het best wel redelijk en ik had ook niet slecht gereden, alleen deed ik alles teveel volgens het boekje, aldus de examinator. Ik keek wel consequent, maar niet genoeg volgens inzicht en soms niet ver genoeg vooruit. En soms reed ik niet hard genoeg. Zo reed ik in een 30 zone soms 25 en op de snelweg 90 waar je 100 mocht.

In principe wel valide punten van de examinator. Je kan natuurlijk wel volgens het boekje je hoofd draaien, maar als je vervolgens niets opslaat van wat je ziet heeft het geen zin. En die snelheid is natuurlijk kwestie van opletten en even die voet wat naar beneden ;)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tja niet te onzeker rijden hè.. laten zien dat je weet wat je doet.
Nog even oefenen en volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Widow schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:06:
[...]

Een auto op de koppeling stil laten staan op een heuvel is idd niet zo goed voor de koppeling. Simpelweg gezegD zijn de koppeling 2 platen die tussen de motor en de wielen zitten, en als je de koppeling op laat komen raken die platen elkaar aan waardoor de wielen beginnen te draaien en je wegrijdT. Als je de hele tijd die platen tegen elkaar aandrukt terwijl de plaat aan de motorkant draait, en de plaat aan de kant van de wielen stilstaat slijten de koppelingsplaten zegmaar.
Ik zeg altijd de koppeling is 3 platen waarvan de middelste aan de uitgaande as van de bak zit en de andere 2 aan de krukas van zegmaar de motor en die dan simpelweg gezegd de middelste plaat al dan niet vastklemmen zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht eens even!

Je bent gezakt, en je loopt niet te vloeken op de examinator? Uniek! Dit heb ik nog nooit gezien!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon weer even oefenen en dan weer aanvragen, hoe sneller de beter.
En je kan best wat harder rijden, de teller heeft een afwijking, dus je kan rustig 105 rijden.
Mijn examinatrische zei het al aan het begin, als we snelweg gaan rijden, liever voor een vrachtwagen, dan achter een vrachtwagen en laat ik nou net op de terugweg bij invoegen een vrachtwagen naast me hebben.
Ik duwde het pedaal even op de vloer en 3700 toeren en ik schakelde over naar 4 en kort daarna 5 en al weer 130 op de teller, rustig gas los omdat ik al dichtbij een 100 zone zat en gewoon 105 over de Merwedebrug (A27) en Gorinchem weer in, walk in the park met 37 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Op het moment dat hij aan het uitleggen was waarom ik was gezakt was ik wel geirriteerd ja ;). Maar goed, hij had verder natuurlijk wel een punt. Ik weet in ieder geval waar ik op kan letten. Het was niet zozeer onzeker rijden, maar meer allemaal netjes binnen de lijntjes en enigszins..hrm..tam. Nog een paar lesjes daar aan werken en dan weer zsm afrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Mijn instructeur probeerd me nu inderdaad ook al aan het verstand te krijgen dat ik wat brutaler mag rijden. Je mag op de snelweg best even iets gas geven om in een mooi gat te kunnen, of om te voorkomen dat je in iemands dode hoek blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:38:
[...]

Ik zeg altijd de koppeling is 3 platen waarvan de middelste aan de uitgaande as van de bak zit en de andere 2 aan de krukas van zegmaar de motor en die dan simpelweg gezegd de middelste plaat al dan niet vastklemmen zegmaar.
Weer lekker vervelend bezig zeg maar...

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lang geleden dat ik dit topic heb bezocht. Inmiddels al vele kilometers gereden sinds ik in augustus mijn rijbewijs heb gehaald. Leuk om al die verhalen weer te lezen. Gisteren werd ik weer herinnerd aan dit topic. Ik heb een broer in Zwitserland wonen en die zou graag zijn rijbewijs willen halen. Nou zou je denken, waarom niet in Zwitserland? Nou, hij zit in het franse gedeelte en het lijkt het hem niet fijn om in het Frans zijn rijbewijs te moeten halen.

Dus mijn broer zou zijn rijbewijs in Nederland willen halen door een lange vakantie te nemen en dan een ANWB cursus te doen. Echter besefte hij gisteren dat het misschien een probleem kan zijn dat hij niet meer bij een gemeente ingeschreven staat. Het CBR zegt hierover:
Je rijbewijsdocument (het pasje op creditcardformaat) krijg je niet van het CBR; dat verstrekt de gemeente waar je woont. Voorwaarde is wel dat je Verklaringen van rijvaardigheid en geschiktheid geregistreerd staan in het Centraal Rijbewijzen Register (CRB).
Weet iemand hoe dat zit als je bij geen gemeente ingeschreven staat? Zou de gemeente waar je geboren bent ook voldoende zijn? Hij heeft al contact proberen te leggen met de ANWB, maar die hebben tot op heden niet geantwoord, dus ik dacht laat ik kijken of er wat gotters zijn met een soortgelijke ervaringen. :)

edit: mijn broer heeft niet goed gezocht:
Kan ik een rijbewijs krijgen als ik niet in Nederland woon?

Nee. Een rijbewijs kan alleen worden afgegeven als de aanvrager in de 365 dagen die aan de aanvraag vooraf gingen, tenminste 185 dagen daadwerkelijk in Nederland heeft gewoond.
Dus: wanneer je slaagt voor je rijbewijs maar niet voldoet aan de vestigingstermijn, kan op het gemeentehuis geen rijbewijs aan je worden uitgereikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die tweede quote gaat volgens mij voor mensen die hun buitenlandse rijbewijs om te zetten naar een Hollands rijbewijs.

Dit om "vakantie-rijbewijzen" tegen te gaan. Vroeger kon je naar de antillen, je rijbewijs bij een pakje boter halen en bij de terugkomst in Nederland je rijbewijs omzetten naar een Hollands rijbewijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:34:
Die tweede quote gaat volgens mij voor mensen die hun buitenlandse rijbewijs om te zetten naar een Hollands rijbewijs.

Dit om "vakantie-rijbewijzen" tegen te gaan. Vroeger kon je naar de antillen, je rijbewijs bij een pakje boter halen en bij de terugkomst in Nederland je rijbewijs omzetten naar een Hollands rijbewijs. :)
jammer dat de tijden veranderen :P

Detonate gaat het 4 feb voor het eerst proberen om zijn roze pasje te halen

[ Voor 7% gewijzigd door detonated op 13-01-2009 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op maandag 29 december 2008 @ 23:40:
Je mag op de snelweg best even iets gas geven om in een mooi gat te kunnen, of om te voorkomen dat je in iemands dode hoek blijft hangen
Ja dat dacht ik ook toen ik iets van 15 lessen had gehad en ik wou em nog even voor een vrachtwagen douwen op een korte invoegstrook, merwedebrug dus richting Breda.
Mijn instructeur toen der tijd iemand anders dan in het begin die ook wel dat soort dingen toeliet greep nu toch even in.
Ik: He joh, wat doe je nou ?
Hij: Nou dat had je niet gehaald!
Ik: Oh nee ?
Hij: Ik vond het toch iets te krap.
Ik: Ok, maar hoe komen we hier weg ?
Hij: even terug rollen, goed, stuur vast houden en goed opletten, ik doe de rest wel.
Ik: Oh jee :)

En die geeft me toch die TDI even de sporen >:)
Maar daarna was me het wel toevertrouwd, desondanks kijk ik altijd nog steeds even goed of het echt wel kan, met alleen spiegels is dat een stukje moeilijker dan met veel zicht rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Zien of je ergens wel of niet gaat passen blijft ik het moeilijkste vinden.

Hoe vaak ik wel niet op een kruispunt blijf wachten om voorrang te verlenen en achteraf blijkt dat ik er 3x voor had gekunt, of op de snelweg juist iets weinig afstand aan mijn achterligger gun.
Probleem zit hem een beetje in het snelheid relativeren aan je eigen snelheid, denk ik.
Pagina: 1 ... 18 ... 37 Laatste