Technicality schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 01:47:
Ik heb nu sinds ik vorige week vrijdag mijn rijbewijs heb er zo'n 350 km opzitten, maar blijf het toch lastig vinden. Nog geen brokken gemaakt en er is ook nog niet naar me getoeterd, maar wel een paar keer 'geschrokken' van iets wat ik zelf nog maar nét op tijd zag; korte invoegstrookjes, verwarrende rijbaanaanduidingen, rechts inhalende auto's (terwijl de linkerbaan leeg is!) etc etc. Heb nog niet echt het idee dat ik 100% lekker op de weg zit.
Het rijdt, zeker op bekende stukken en tijdens de bijzondere verrichtingen wel echt een stuk relaxter zonder zeurende instructeur, maar ik merk dat het toch nog echt heel veel concentratie vergt. Even rustig een appeltje eten of aan de radio/nav klooien is er niet echt bij. Dat kan ook liggen aan de drukte van de wegen waar ik op rijd natuurlijk.
Ik had toch wel een beetje dezelfde ervaring als jij (heb mid-augustus mijn rijbewijs gehaald, begin september begon ik echt kilometers te maken). Ik merkte echter wel een wereld van verschil tussen tijden voor instructeur / examinator en rijden met een 'echte' bestemming. Eigenlijk na 3x rijden was het echt 100x logischer en makkelijker dan tijdens de rijlessen en examens (2 stuks). En dat terwijl ik toch in een nieuwe auto reed die ik niet kende (en die een beetje oversized is, 4,77m lang).
Ik heb nu echter zo'n 13.000 km op de teller staan, en ik kan je vertellen dat je dan al een stuk makkelijker een appeltje kan eten of met de radio of navigatie kan klooien.

Ook plekken waar ik nog nooit geweest ben verrassen me steeds minder (ben een aantal weken terug naar Parijs gereden, en ik begreep niet helemaal waar iedereen zich nou zo druk om maakt).
Wat vaak gezegd wordt is gewoon waar: je leert pas echt goed autorijden als je het veel doet. Autorijlessen leren je de regels, voertuigcontrole (maar dan slechts de basis) en handigheidjes, maar dat is lang niet genoeg om je een ervaren bestuurder te noemen. Na 13.000 km vind ik van mezelf ook nog niet dat ik dat ben - maar over een jaartje kijk ik weer wel eens, misschien ben ik dan iets optimistischer over mijn eigen kunnen. Maar goed, ik kan goed genoeg rijden om me te redden in het verkeer, dat is een feit.
Wat ik trouwens bizar vond is dat iedereen bij het invoegen van een linkerbaan naar rechts (omdat die baan dicht gaat) zover mogelijk doorrijden (in semi-fileverkeer), waardoor de rest allemaal maar heel langzaam vooruit gaat omdat er weer iemand zijn auto naar rechts wil duwen.
Tsja, veel van dat soort automobilisten hebben geen idee dat zij een groot deel van de oorzaak van de file zijn. Ik probeer altijd 'natuurlijk' in te voegen in zo'n geval, wat betekent dat niemand op zijn rem zou moeten hoeven staan om mij ertussen te laten. Maar ja, dat lukt natuurlijk niet altijd, zeker niet als de boel al 3 km voor de plek van invoegen stil staat.
Wekko306 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:16:
Als een rijstrook open is is het toch logisch dat hij ook gebruikt wordt? Als er aangegeven wordt dat een rijstrook 1km later ofzo dicht gaat is het juist stom om meteen allemaal maar naar rechts te gaan. Gewoon gebruiken die rijstrook zolang hij nog open is.
Nee dus! Hoe verder je doorrijdt, hoe meer kans dat de auto's in de rijbaan rechts van je langzaam rijden, en dus dichter op elkaar zitten, en dus ruimte moeten
maken om je ertussen te laten. Ruimte maken = remmen = vertraging in de rest van de rijbaan. Je moet proberen te voorkomen dat dat gebeurt. Dat er dan nog steeds vertraging optreedt is onvermijdelijk, aangezien er (in het geval dat je van 3 naar 2 rijbanen gaat) 50% meer auto's per rijbaan bijkomen (en die nemen allemaal een bepaalde hoeveelheid ruimte in), maar op het moment dat jij stil moet gaan staan omdat de invoegstrook ophoudt en jij langs alle open plekken gereden bent, zet je per definitie aan de kop van de file het verkeer stil. En dan ben je dus een onderdeel van de oorzaak. Dus blind de rijstrook gebruiken als hij open is, is precies de reden waarom die files ontstaan.
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 20-12-2008 12:33
]