Het grote rijbewijs topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
Je moet erop letten dat je fatsoenlijk, zelfverzekerd en veilig rijdt en niet denken dat je met het extra aandacht geven aan wat details net zo ver komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 15:10
Zorg vooral dat je niets over het hoofd ziet.
Bij het inparkeren een stukje stoep meepakken is niet erg, als je maar goed hebt gekeken of de weg vrij is en je voorrang hebt verleent.
De technische uitvoering hoeft niet perfect, dat komt met de jaren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Joopieboy schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 18:34:
Ja idd, uitlessen en geen ruzie proberen te maken is volgens mij de oplossing.

Maar als ik mag vragen, waar moet ik zeker goed op letten met tijdens het examen? Heel veel spiegelen, voordat je wegrijd, voor en na het schakelen, voor het aflaan bij richting aangeven, bij het afslaan zelf en na de bocht. Ook goed letten op, binnen, buiten, schouder, dat soort dingen.

En zijn er nog meer dingen?

Bedankt iig alvast, dan ga ik op die punten extra letten, geen zin om te zakken. :)
Dus laat het weten, ik ben voor alles in. :P
Overdreven spiegelen moet je doen, Maar je moet ook zien wat er gebeurt in je gezichtsveld.. Dus niet alleen je hoofd beetje bewegen voor jan met zijn lange naam.

Je mag best fouten maken, op het examen maakte ik 2 fouten. Ik wilde haast een weg inrijden waar een verbod was voor auto's. Hij zei he kijk eens goed, ik zei oh ja.. mag ik niet in he.. En toen moest ik dus achteruit en weg vervolgen, netjes gekeken, fietser voor laten gaan want je moet ze allemaal voor laten gaan bij een speciale verrichting. Wat je moet laten zien is dat je inzicht hebt en problemen kan oplossen.

Maak je een foutje, geeft niks, los het veilig op!

Nog een foutje was dat ik overstak en een auto een beetje moest afremmen voor mij en zelfs toeterde.. Maar in principe kon het gewoon, het was krap maar het kon. Hij zei, beetje krap hè.. Ik zei ja maar het kon dus.. Toen was tie stil.

Ook al nam ik gewoon de gok, want die auto had net zo goed in me flank kunnen zitten.. Gewoon laten merken dat je weet wat je doet.

Dus niet opgeven als je een fout gemaakt hebt.

En je opsomming zegt mij niet zo veel van schouder en alles, maar bij normale bochten en zo nooit over je schouder kijken. Alleen over je schouder kijken bij het invoegen / uitvoegen en rijstrook verwisselen. Ja en ook wegrijden en hellingtrekken enz.

Maar niet in bochten enzo, dat is gevaarlijk. Gewoon goed in je spiegels blijven kijken.. Oh ja behalve als er een fietspad naast je ligt die je moet doorkruisen als je afslaat, anders rijd je de fietser eronder..

Gewoon ff nadenken, tis niet zo moeilijk

Ik dacht ook na de 1e keer dat ik zakte voor het examen en veel commentaar kreeg van ik ben een loser en gaat me toch nooit lukken. Maar tegen die tijd dat ik voor de 2e keer opging alle beetjes selfesteem bij elkaar geraapt en ervoor gegaan..

En al een jaar een blije bezitter van het rijbewijs + auto. Zonder ongelukken.. Alleen wat bumperkrassen van paaltjes en stoeprandschade enzo :*)

Dus wanneer je je eerste auto koopt, zeur niet dat je een mooie dikke waggie wil hebben. Je beschadigt 'm hoe dan ook een keer, paaltje, muurtje, stoepranden, andere auto.. etc etc.

Dan doet het ook niet zo een pijn aan je hart als je 'm eens beschadigt.. Ik ga mijn waggie afraggen tot tie niet meer rijdt.

Heb er ruim 3000 euro voor neergelegd dus zeker nog 5 jaar mee dat ding :9

succes.

[ Voor 17% gewijzigd door Arsenius op 05-12-2008 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:34:
Ook zijn er nieuwe categorieën verschenen die voorheen niet op het rijbewijs stonden.

[...]
Ik heb wat bijkomende informatie voor de OP.

Bij C1+E en D1+E is het zo dat de aanhangwagen niet meer mag wegen dan de ledige massa van het trekkende voertuig en de MTM van het trekkende voertuig + aanhangwagen mag niet meer dan 12.000 kg wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Okay wat belangrijke puntjes bij je examen.

- Alle principes van het autorijden moeten er inzitten: kijkwerk, kijk bewust om dingen te willen zien (dit is prioriteit nummer 1), aanrijsnelheid bij verkeerspunten, zijdelinge verplaatsingen (heeft met kijkwerk te maken) en nog veel meer wat allemaal niet op te noemen valt, maar wat je tijdens je lessen hebt geleerd. Het hoeft op je examen echt niet soepel te lopen. Bij mij ging het niet supersoepel maar ik was gewoon lekker aan het doen zoals ik het geleerd had (af en toe zat ik zelfs te fluiten 8)7). Als je maar kunt laten zien dat jij alle vaardigheden, vereist voor Rijbewijs B, beheerst.

- Ga niet na lopen denken als je iets niet zo goed doet. Zet het uit je hoofd en rij lekker verder. CBR wil niet iemand op de weg hebben die na een fout compleet uit zijn concentratie raakt en zo nog veel meer fouten kan veroorzaken (mijn instructeur vertelde me dit pas op de dag van mijn examen, maar ik onthield het wel). Als je gewoon normaal verder rijdt alsof er niets gebeurt is en de draad weer op pakt dan maakt dat veel goed. Uiteraard afhankelijk van wat voor fout het betreft.

- Zorg ten alle tijden dat de instructeur geen ingreep hoeft te doen. Iedereen die ik ken die rij-examen heeft gedaan (zowel gezakten als geslaagden) bevestigen dit. Dit betekent: kijk goed voordat je een beslissing neemt, vooral bij kruispunten moet je zeker weten dat je vrij baan hebt als je door rijdt. Ik ken een jongen die zijn hele examen vlekkeloos reed maar bij een groot kruispunt een fietser over het hoofd zag, waarna de examinator een ingreep moest plegen om een rotzooi te voorkomen --> retour rijschool

- Je beslissingen moeten duidelijk zijn, jegens de examinator en jegens andere verkeersdeelnemers. Ga niet een klein beetje gas geven als je twijfelt of je door moet rijden of niet, blijf staan tot je weet: NU ga ik. Zelfde geldt voor afremmen wanneer je iemand voorrang moet verlenen en daarbij stil moet staan. Ga ook echt stil staan en laat de auto niet doorrollen.

Foei zeg, ik ben nu letterlijk aan het herhalen wat mijn instructeur me allemaal verteld heeft. Hij heeft het me toch echt wel goed geleerd moet ik zeggen, ondanks dat ik vaak niet tevreden met hem was. Eigenlijk heeft hij het hartstikke goed gedaan, alleen vond ik het niet altijd even fijn als hij me voor het blok zette wanneer ik iets fout deed..
Zoals op een rotonde met 3 rijbanen waar ik drie-kwart moest. Op de weg naar de rotonde toe zijn er dan 2 rij-banen, eentje voor linksaf en rechtdoor en 1 voor rechtsaf. Ik ging dus links voorsorteren. Daarna de rotonde op en de meest linker baan kiezen, die ging na een kwart vanzelf over in de baan voor rechtdoor, en na de helft kon je dan de baan voor rechtsaf kiezen.
In de les deed ik het 2 keer fout omdat ik halverwege een baan naar links switchte (gewoon uit automatisme, ik weet niej :z ), waardoor ik dus op de baan voor helemaal-rond stond :P. Beide keren kon ik gelukkig nog terug switchen naar de goede baan en toch nog 3-kwart gaan, maar zo hoort het dus niet en dat kreeg ik te horen van meneer. En guess what, op het examen kreeg ik de rotonde en hij ging vlekkeloos (knipoog van instructeur met wie ik via de achteruitkijkspiegel een blik wisselde :)

Maarja, my 2 cents (eerder 200 centjes geworden 8)7 )
Hij zei, beetje krap hè.. Ik zei ja maar het kon dus.. Toen was tie stil.
Het is sowieso al ongebruikelijk dat ze wat zeggen onder het examen, een discussie hoef je al helemaal niet te verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Murk op 05-12-2008 23:45 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Onwijs bedankt voor de tips! :D

Hier heb ik echt wat aan. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
Kunnen die tips niet in de TS? Handig voor toekomstige examen kandidaten. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Het is sowieso al ongebruikelijk dat ze wat zeggen onder het examen, een discussie hoef je al helemaal niet te verwachten.
Ik hoef niet te verwachten een gezellig gesprek met de examinator te hebben?
Hangt er dan niet continue zo een onprettige spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 14-09 20:47

Luke!

#Treinbaas
frickY schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 18:09:
[...]

Is afhankelijk van de persoon; "sowieso al ongebruikelijk" is natuurlijk kwatsj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Wat Luccus al zegt idd; als jij je er ongemakkelijk bij voelt kun je prima lekker met de examinator gaan praten maar de meesten zullen er ook geen probleem mee hebben als je gewoon je mond dicht houdt en je concentreert. Ze zullen sowieso niet snel over je rijkunsten gaan praten tijdens je examen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ligt totaal aan de examinator.. De examinator die ik had voor mijn tussentijdse examen was een prater en ook vrij grof. Verhaal ophangen over lekker wijven en begon over vakantie over bali en weet ik veel. Maar hij was wel goed.

De Examinator die ik had toen ik slaagde was vrij stil, vroeg alleen wat ik in het dagelijks leven doe enzo. En ik zei ik ben zo verdomd zenuwachtig maar dat zijn de meeste kandidaten, dat is voor u niets nieuws.

Hij zei in het begin je mag gerust fouten maken, zolang jij maar laat zien dat je de regels kent en laat zien dat je de auto onder controle hebt en indien je een fout maakt 'm ook zo goed mogelijk kan corrigeren en bovendien veilig.

Heel geruste woorden, rustige man. Vriendelijk gezicht. Dus was wel toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

[...]

Nee nee dat niet, ik heb het fout verwoord, ik bedoelde dat ze sowieso niet veel opmerkingen maken op je rij-prestatie gedurende examen zelf, laat staan er met jou een discussie over aan te gaan.

Uiteraard gaan ze wel ergens over lopen praten. Draagt ook bij aan een natuurlijke rij-situatie want als je zelfstandig gaat rijden en er zit iemand naast je dan klep je ook wel eens wat.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal onder het examen ook gewoon gevraagd worden naar wie je bent en wat je doet enzo. Gewoon sociaal gesprekje. Toen ik mijn 2de examen aan het doen was zat ik ondertussen de helpdesker achter het stuur uit te hangen :+ De examinator had issues met zijn pc ofzo en of ik daar geen oplossing op wist. :P

Laat je overigens niet teveel meeslepen met het gesprek, je bent tenslotte bezig met autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Ik hoor van de meeste mensen dat ze juist redelijk wat gepraat hebben tijdens hun examen. Misschien ook een truc van de examinator om jou wat relaxter te maken. Om zeg maar te laten merken dat ze ook maar een mens zijn.... Die van mij was net terug van 2 maanden Australie :-) Was trouwens dezelfde als die ik had voor mijn TTT, dat vond ik zelf persoonlijk wel fijn. Ze zich bij mijn examen zeg maar meer letten op wat tijdens de TTT echt neit goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn TTT heb ik de examinatrice zowaar zelfs beledigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:31:
Don't tell me you told her she looked fat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 13:45
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:31:
Hoe deed je dat dan? :+

Gisteren m'n eerste rijles gehad. De rijschool lest in Opel Astra's, en mijn vader heeft dus een Astra stationwagon die op diesel tuft. Bij de intest dacht ik dat ik in een diesel ging rijden, dus ik liet die koppeling al vlot opkomen *boef* motor uit. Dat was dus een benzine :9 .

Toen dus de eerste rijles (in een andere Astra dus). Wat denk ik? Juist, dit zal wel een benzine zijn, dus ik alvast fanatiek wat gas erbij gooien... Bleek het dus een diesel te zijn :O

Afijn, toen maar een mooie parkeerplaats opgezocht om de basics van het sturen te leren. Overpakken en doorgeven. Dat ging wel lekker. Vervolgens dacht ik dat er nog ergens in die buurt een doodlopend straatje was (om wegrijden/stoppen te behandelen) maar dat bleek alleen bereikbaar per fiets (of over het stoepje ertussen :+). Vervolgens in de wijk die er naast lag echt pal naast een geparkeerde auto gestopt (in die zin dat de instructeur niet makkelijk eruit kon :D) en iets verder op een parkeerplaats gaan staan om wat met de spiegels te oefenen en uiteraard de dode hoek.

Toen richting een industrieterrein om wat bochten te oefenen (en terugschakelen _voor_ de bocht, indien v > 30). En ook nog als grap (omdat ik wel vaker vergeten was terug te schakelen naar 1 voordat ik vertrok) nog weggereden in z'n 2, 3, 4 _en_ 5 :D

Tot slot nog wat over de dijk gereden en ook expres de berm in gereden (uiteraard op instructie :*) )

Al met al ging het wel goed voor een eerste lesje, maar als opmerking wel dat ik wat rustiger moet rijden, zoals bij naderen van kruispunten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Murk schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:39:
[...]

Don't tell me you told her she looked fat :X
Aangezien ik Informatica studeer ging het al snel over computers... long story short: Ik had haar een cursus "Computers voor senioren" aangeraden.

Vond ze niet zo tof. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Hehe ja de examinatoren die ik had (bij TTT en op het examen) die hadden, toen ik ze vertelde wat ik studeer, allebei zoiets van 'Informatica, das met computers toch?'. Nuff said, examinatoren zijn nogal computer-vreemd :P
MrNGm schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:43:

Gisteren m'n eerste rijles gehad. De rijschool lest in Opel Astra's, en mijn vader heeft dus een Astra stationwagon die op diesel tuft. Bij de intest dacht ik dat ik in een diesel ging rijden, dus ik liet die koppeling al vlot opkomen *boef* motor uit. Dat was dus een benzine :9 .

Toen dus de eerste rijles (in een andere Astra dus). Wat denk ik? Juist, dit zal wel een benzine zijn, dus ik alvast fanatiek wat gas erbij gooien... Bleek het dus een diesel te zijn :O
Ik hoor toch best duidelijk het verschil tussen een benzine of een diesel als de motor stationair draait. Misschien volgende keer luisteren naar het geluid :P. En sowieso niet voorbarig de koppeling snel laten opkomen of het gas open gooien :)

[ Voor 75% gewijzigd door Murk op 07-12-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ach, examinatoren zijn altijd wel leuk. Ik had voor mijn motorrijbewijs een relaxte gast vna rond de 50/60. Komt hij met zijn theorievraag voor we gingen rijden:
Wat gebeurt er als je banden een lage spanning hebben? dus ik:
-Meer geluid en sluitage
-slechtere ligging in de bochten en rechte wegen
-meer brandstofverbruik
-meer grip offroad...

Nee, dat laatste klopte niet, zachte banden was slechte grip........
nou ik weet niet, als ik een rotspartij moet beklimmen dan ga ik me banden niet volpompen hoor, mjah, gewoon gezegd:
Ow ja nee, u hebt gelijk, ik zal erop letten. :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, tijdje geleden alweer. Maandag nu 2 weken geleden mijn rijbewijs gehaald, afgelopen donderdag opgehaald (geen tijd tussendoor gehad om em eerder aan te vragen ;)). Intussen al lekker een stukje gereden, in de automaat van m'n ma :P

Da's echt wel even wennen hoor, Natuurlijk de klassieke fouten alweer gemaakt. Instappen, auto in D(rive), wegrijden met rechtervoet op gas en links op dat 'andere pedaal'. Inderdaad, de rem!! Het irritante is dat je dat pas merkt als je echt rijdt, omdat de rem bij 't wegrijden net zo reageert als de koppeling (op laten komen om stationair weg te rijden). Ach, dat doe je 1, 2 nee, 3, jeetje, al 4 keer fout...
Verder is het heel erg wennen om niet te kunnen remmen op de motor (tenzij je 100 rijdt op de autoweg o.i.d.). Laat je je gas los, tuf je gezellig met 50 verder :D

Even on-topic over examens en examinatoren:
Ik had bij m'n TTT een erg vriendelijke dame als examinator. Legde heel goed uit wat er nog moest verbeteren en gaf me een goed inzicht in hoe mijn examen zou gaan.
Bij mijn 1e poging had ik een wat oudere man, ook erg vriendelijk. Was net tijdens de tour de france (nee, geen peloton tegen gekomen :P), en 't was zelf een liefhebber. Aangezien ik het ook wel volg tijdens de tour flink geouwehoerd daarover. Iets teveel, want op een gegeven moment was ik teveel aan 't praten en te weinig aan 't opletten :S Toen gingen er wat dingen fout, en ging ik te voorzichtig rijden. Dat heeft mij ook uiteindelijk de das omgedaan.
Bij mijn 2e, succesvolle poging, ook een vriendelijke examinator. Standaard koetjes en kalfjes verhaal, vraagt ie eerst 'wat doe je zo in 't dagelijks leven?' vraag ik em daarna hetzelfde :P Had wel geluk met mijn route, ging zowat langs m'n eigen huis. Dus ik kende de buurt op m'n duimpje, kon mooi anticiperen op straatjes waarvan ik wist dat ik er op moest letten. Zelfs m'n motor nog af laten slaan, goed opgelost (beetje laten uitrollen, goed kijken, starten, kijken, wegrijden). Kon ik opvangen door heel nonchalant te zeggen dat ik dacht dattie 't nog wel trok in z'n 2. Was ie 't zowaar mee eens, alleen had ik iets rustiger moeten zijn met de koppeling :D

Van wat ik heb gemerkt is het ERG belangrijk om heel rustig, ontspannen te rijden. Als je ontspannen bent heb je vaak ook de rust in je kop om netjes te kijken, op tijd te remmen e.d. Aan de andere kant kan dat natuurlijk alleen als je zelf ook overtuigd bent van je kunnen. Nu ben ik dat zeker niet 100%, maar ik had van te voren echt in m'n hoofd "ik heb er zin in, ik ga lekker een stukje rijden en dan m'n papiertje (lees: kaartje) halen." En 't werkte ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MrNGm schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:43:
[...]

Hoe deed je dat dan? :+

Afijn, toen maar een mooie parkeerplaats opgezocht om de basics van het sturen te leren. Overpakken en doorgeven. Dat ging wel lekker. Vervolgens dacht ik dat er nog ergens in die buurt een doodlopend straatje was (om wegrijden/stoppen te behandelen) maar dat bleek alleen bereikbaar per fiets (of over het stoepje ertussen :+). Vervolgens in de wijk die er naast lag echt pal naast een geparkeerde auto gestopt (in die zin dat de instructeur niet makkelijk eruit kon :D) en iets verder op een parkeerplaats gaan staan om wat met de spiegels te oefenen en uiteraard de dode hoek.

Toen richting een industrieterrein om wat bochten te oefenen (en terugschakelen _voor_ de bocht, indien v > 30). En ook nog als grap (omdat ik wel vaker vergeten was terug te schakelen naar 1 voordat ik vertrok) nog weggereden in z'n 2, 3, 4 _en_ 5 :D

Tot slot nog wat over de dijk gereden en ook expres de berm in gereden (uiteraard op instructie :*) )

Al met al ging het wel goed voor een eerste lesje, maar als opmerking wel dat ik wat rustiger moet rijden, zoals bij naderen van kruispunten e.d.
beter voor je motor als je sowieso gas bij geeft, lijkt misschien wel skills als je die toerenteller geen streepje boven of onder normaal stationair toerental ziet gaan maar gezond is 't niet echt.

Verder vraag ik me altijd af hoe mensen denken dat 't goed ging voor 1e les' tja dat je 'm niet om een boom heen vouwt is natuurlijk fijn :+

ff een gokje als ik dit zo hoor, voor bochten en kruisingen zit je zeker in tijd noot?

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 08-12-2008 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 19:56

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 01:53:
Da's echt wel even wennen hoor, Natuurlijk de klassieke fouten alweer gemaakt. Instappen, auto in D(rive), wegrijden met rechtervoet op gas en links op dat 'andere pedaal'. Inderdaad, de rem!! Het irritante is dat je dat pas merkt als je echt rijdt, omdat de rem bij 't wegrijden net zo reageert als de koppeling (op laten komen om stationair weg te rijden). Ach, dat doe je 1, 2 nee, 3, jeetje, al 4 keer fout...
Verder is het heel erg wennen om niet te kunnen remmen op de motor (tenzij je 100 rijdt op de autoweg o.i.d.). Laat je je gas los, tuf je gezellig met 50 verder :D
Sommige automaten geven je de mogelijkheid om zelf de versnelling te bepalen. Mijn moeders auto kan dit bijvoorbeeld. Je hoeft niet te koppelen, maar je kunt dan wel zelf schakelen, en op die manier ook afremmen op de motor. Ik doe het niet vaak, voor mij is het óf automaat, óf schakelauto. Als ik in een schakelbak rijd en ik ben het schakelen wel gewend, maar het intrappen van de koppeling niet, dan kan dat nog wel eens gevaarlijk worden :+
Van wat ik heb gemerkt is het ERG belangrijk om heel rustig, ontspannen te rijden. Als je ontspannen bent heb je vaak ook de rust in je kop om netjes te kijken, op tijd te remmen e.d. Aan de andere kant kan dat natuurlijk alleen als je zelf ook overtuigd bent van je kunnen. Nu ben ik dat zeker niet 100%, maar ik had van te voren echt in m'n hoofd "ik heb er zin in, ik ga lekker een stukje rijden en dan m'n papiertje (lees: kaartje) halen." En 't werkte ;-)
Ik zat er iets anders in. Het op de juiste manier kijken beheerste ik nog maar net, en ik keek nog lang niet altijd ver genoeg vooruit (volgens mij doe ik dat zelfs nu nog niet, shame on me...). Ik had er zelf dus mijn twijfels aan, maar omdat ik een pakket had met examengarantie, deed ik toch maar examen. Ik wist van tevoren echt niet zeker of ik hem zou gaan halen. Ik ging er in met de mentaliteit "Ik ga mijn best doen en ik zie het wel". 100% ontspannen, en met een les daarvoor waarin het niet geweldig ging, maar waarin ik ook geen grove fouten maakte, stapte ik met de examinatrice de auto in.

Ik scheen in het begin al meteen ergens niet gekeken te hebben naar mogelijke fietsers (hoorde ik achteraf), en ik ben geloof ik vier keer fout gereden bij een clusteropdracht (en dat doet mijn geloofwaardigheid wat betreft mijn ontspanning niet stijgen, I know, maar ik was het wel :+). Ik keek kennelijk wel gewoon goed, was geconcentreerd, herstelde fouten door opnieuw goed te kijken (en dat beheerste ik dus nog niet eens zo lang en goed). Reed verder lekker gedecideerd en was besluitvaardig genoeg ('t was ook niet druk, dat scheelde misschien wel), en uiteindelijk kwamen we veilig bij het CBR, waar ik te horen kreeg dat ik geslaagd was :)

Ik had er dus vooraf echt geen vertrouwen in dat ik het zeker zou gaan halen. 't Kon wat mij betreft alle kanten op, maar ik was scherp en dat was precies wat ik nodig had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ScottB schreef op maandag 08 december 2008 @ 02:14:
[...]

Sommige automaten geven je de mogelijkheid om zelf de versnelling te bepalen. Mijn moeders auto kan dit bijvoorbeeld. Je hoeft niet te koppelen, maar je kunt dan wel zelf schakelen, en op die manier ook afremmen op de motor. Ik doe het niet vaak, voor mij is het óf automaat, óf schakelauto. Als ik in een schakelbak rijd en ik ben het schakelen wel gewend, maar het intrappen van de koppeling niet, dan kan dat nog wel eens gevaarlijk worden :+
Ja, deze kan dat ook, P-R-N-D-3-2-1 geloof ik, waarbij je idd kan schakelen van tot de 3e versnelling en dan naar drive. Is volgens mij alleen echt handig als je in zuid duitsland rijdt of in de bergen, als je beter niet heuvel af vol op je rem wil staan (iets met warm worden van je remmen enzo). Verder vind ik het wel super relaxt rijden, gewoon geen gezeur met schakelen heel de tijd, geen motor die kan afslaan, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ja, die heb je ook nog inderdaad, maar mijn moeders auto kan nog verder, tot de vijf :) Overigens is dat wat jij beschrijft de maximale versnelling, hij regelt z'n versnellingen dan nog wel automatisch. Zet jij hem in z'n drie, en je rijdt weg bij een stoplicht, dan schakelt hij zelf van één naar twee en van twee naar drie, maar dan niet meer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 04:16:
Ja, deze kan dat ook, P-R-N-D-3-2-1 geloof ik
Jij hebt het over een automaat waar je nog wat invloed op uit kan oefenen. Hij heeft het over een handbak die computergestuurd half-automatisch werkt. Subtiel doch essentieel verschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Eigenlijk niet Kryz :P De auto waar ik het over had kan namelijk ook gewoon in D staan en rijden als een automaat. Het is ook een automaat, alleen met de optie tot zelf schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 21:03
Ik heb ook mijn rijbewijs eindelijk gehaald! 2de keer examen, afgelopen vrijdag gehaald (mooi sint cadeautje). Eerste keer half onterecht gezakt, maar ik vind nu wel dat het goed is dat ik toen geen voordeel van de twijfel heb gehad (niet helemaal, want ik had het de eerst volgende keer meteen aangepast dus als ik toen examen had gedaan was ik gewoon geslaagd).

Wat ik erg fijn vond is dat de examinator ook aangaf dat ik bepaalde dingen goed had gedaan, vaak hoor je alleen de negatieve dingen en ik vond het wel fijn om de positieve dingen te horen. Ik miste alleen mijn tweede verrichting, maar misschien dat hij het bij het parkeren meteen heeft gezien (parkeren in een vak en daarna achteruit eruit rijden) dat ik het kon en bij het examencentrum heb ik hem natuurlijk ook neergezet.

Morgen mag ik mijn rijbewijs ophalen, vraag me toch wel af hoe de auto van mijn moeder rijdt... Ze heeft een Renault Clio (niet de nieuwe) en ik heb in een Golf Plus gereden, ander autotje dus (ook qua draaihoek e.d.). Morgen maar eens een rondje maken!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sibylle schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:11:
ach, examinatoren zijn altijd wel leuk. Ik had voor mijn motorrijbewijs een relaxte gast vna rond de 50/60. Komt hij met zijn theorievraag voor we gingen rijden:
Wat gebeurt er als je banden een lage spanning hebben? dus ik:
-Meer geluid en sluitage
-slechtere ligging in de bochten en rechte wegen
-meer brandstofverbruik
-meer grip offroad...

Nee, dat laatste klopte niet, zachte banden was slechte grip........
nou ik weet niet, als ik een rotspartij moet beklimmen dan ga ik me banden niet volpompen hoor, mjah, gewoon gezegd:
Ow ja nee, u hebt gelijk, ik zal erop letten. :P
Irritant is dat ja :+ Bij de auto heb je dat ook, er is een vraag "waar vindt je de juiste bandenspanning". Het goede ingeprogrammeerde antwoord is dan "in de handleiding van mijn auto". Ze gaan even voorbij aan het feit dat er tientallen verschillende banden gemonteerd kunnen zijn die allemaal hun eigen eisen hebben, die staan 100% zeker niet allemaal in het boekje.
Ook bijvoorbeeld dat een gladde band meer grip heeft op een droog wegdek zou je moeten weten. Dat is ook gewoon gelul, er zijn geen pure slicks voor de openbare weg en als je een normale band zo ver laat afslijten dat hij geen profiel meer heeft heb je echt geen grip meer (de laag onder het profiel is van een andere samenstelling die niet voor grip bedoeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Plus dat in het boekje ook alle 101 standaard fabrieksuitvoeringen staan. Dan moet je wel heel precies weten welke uitvoering je zelf hebt en dan pas kan uitzoeken wat de bandenspanning moet zijn.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Morgen de TTT. Ben enigzins nerveus, ben er namelijk niet van overtuigd dat ik vlekkeloos rijdt.
Achteruit file parkeren ging de vorige les bijvoorbeeld nog 3x mis (te vroeg terug gestuurd) en vind wel vaker van mezelf dat ik niet ver genoeg vooruit denk.
Instructeur lijkt er echter het volste vertrouwen in te hebben, en dat geeft me weer de hoop dat het wel goed zit en ik te hoge verwachtingen aan mezelf stel.

Ben er wel heel blij mee dat ik altijd 'savond les, en nu het al vroeg donker is is het zicht dan ook minder waardoor ik naar mijn idee het scannen/kijken redelijk intensief doe. Ik hoop daar bij daglicht voordeel bij te hebben. Nadeel is dat het 'savonds vaak rustiger is op de weg, morgen rond 10-en 'sochtends zal dat wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zo, 10 lessen gehad en bijna klaar. 8)7 Vorige week dus de 10e les gehad met 2 rij instructueren, ze zaten constant naar elkaar te knikken hoe het ging. Het enigste minpunt is dat ik nog vaak te hard rij en aan kom rijden. :P Achteruit in parkeren is nog nooit fout gegaan en kijken is ook niks meer op aan te merken. :o

*O* Ik merk wel dat het inderdaad veel scheelt bij wie je rijdt, want ik heb er gewoon plezier in en we hebben altijd lol tijdens de les. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Parkeren, dat kan ik zelfs na het halen van mijn rijbewijs voor geen meter. Ik gooi de auto meestal gewoon voor de deur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38

BM

Moderator Spielerij
Het boeit dan ook niet zoveel of je wel of niet kunt parkeren.
De vraag is vooral of je wel of niet kunt kijken, daar win of verlies je een examen mee, niet met het uitvoeren van de bijzondere verrichtingen an sich

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Sinds vandaag van mijn 'beginnende bestuuder' rijbewijs af. Vandaag heb ik mijn rijbewijs precies 5 jaar en 1 dag. En nooit een punt eraf gehad :P

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 15:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
BM schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:27:
Het boeit dan ook niet zoveel of je wel of niet kunt parkeren.
De vraag is vooral of je wel of niet kunt kijken, daar win of verlies je een examen mee, niet met het uitvoeren van de bijzondere verrichtingen an sich
Niet helemaal waar, je bijzondere verrichting wordt op drie punten beoordeeld:
• kijken
• uitvoering
• resultaat

Als je twee van de drie goed doet is er niets aan de hand.
Dus in één keer met goed kijken scheef neer zetten is niet zo erg, in tien keer steken recht zetten ook maar als je niet goed kijkt moet hij dus wel in één keer perfect staan.
Kijken is toch wel hetgeen waar ze het meest waarde aan hechten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Het verschil tussen benzine en diesel kun je vrij duidelijk aan de toerenteller zien, bij een benzin gaat die veel hoger dan bij een diesel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ohh er is een rijbewijs topic :D

Tot nu toe (24 lessen) doe ik het eigenlijk redelijk goed, alleen heb ik een klein probleemje en dat is dat ik bijna altijd met een te hoge snelheid de auto in een parkeervak zet. Dat is tot nu toe nog altijd goed gegaan maar me rij instructeur is er niet zo blij mee :+

Ik heb zit zowiezo al altijd goed bij die man, de 3de les heb ik op de snelweg namelijk een aanrijding gehad(niet mijn schuld) en doordat ik dat daarna goed heb opgelost (lees: gestresste instructeur en kalme ik) denkt hij nou dat ik een goede besteurder ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:01:
Morgen de TTT. Ben enigzins nerveus, ben er namelijk niet van overtuigd dat ik vlekkeloos rijdt.
Achteruit file parkeren ging de vorige les bijvoorbeeld nog 3x mis (te vroeg terug gestuurd) en vind wel vaker van mezelf dat ik niet ver genoeg vooruit denk.
Instructeur lijkt er echter het volste vertrouwen in te hebben, en dat geeft me weer de hoop dat het wel goed zit en ik te hoge verwachtingen aan mezelf stel.

Ben er wel heel blij mee dat ik altijd 'savond les, en nu het al vroeg donker is is het zicht dan ook minder waardoor ik naar mijn idee het scannen/kijken redelijk intensief doe. Ik hoop daar bij daglicht voordeel bij te hebben. Nadeel is dat het 'savonds vaak rustiger is op de weg, morgen rond 10-en 'sochtends zal dat wel anders zijn.
Maak je niet te druk om je TTT. In mijn ervaring (wel 1 TTT, wow!) is het meer een soort opwarmertje voor je echte examen, en is het juist goed als je fouten maakt (niet expres gaan doen natuurlijk :P) dan kunnen ze namelijk nog eens aangeven waar je op moet letten, en kan je dat weer gebruiken om je lessen beter te benutten. Verder is de vrijstelling die je kan verdienen alleen voor je eerste examen geldig (pure onzin als je 't mij vraagt, maar goed, dat zijn de regels...), dus daar moet je ook niet te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004

Coldcat

HODL

Rijbewijs gehaald in de zomer (juli) en daarna 1 maal gereden in de auto van mijn pa, een weekje erna. Daarna nooit meer gereden... maar vandaag kreeg ik de kans een Clio te rijden dus die gepakt. Voor het eerst in een benzine handbak gereden :P Was wel wennen zeg... kreeg hem wel weg maar bij het eerste licht sloeg hij al af. Daarna wel lekker lopen scheuren met dat ding, alleen eerste versnelling was wat volgas.. rest niet echt snel of zo. Maar wel weer wennen om zomaar weer te rijden. Vooral kut als het druk op de weg is en je niet helemaal zeker bent en de weg over moet steken terwijl de rij auto's achter je groeit. Maar wel weer wennen na 5 maanden niet gereden te hebben.

Maar weet wel weer dat ik geen auto kan gebruiken, als ik er een heb wordt het volgas of volremmen en dat is niet best voor de veiligheid. Merkte nu al dat ik gewoon vol door alle bochten wou maar steeds dacht, even wachten want dit is je eigen auto niet :P

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• frickY
TTT is goed afgelopen, tewijl het uurtje lessen ervoor weer slecht ging. Ben er blij mee, examinator en instructeur waren er ook blij mee. Had zelf het idee soms wel wat slordig te zijn geweest, maar dat was blijkbaar geen probleem.
Krijg wel de opmerking mee beter vooruit te kijken, maar dat wist ik al van mezelf.
Situatiebevraging was ook volkomen fout :p Ik dacht dat ik een uitrit uitkwam maar het was een snelheidsdrempel grensent aan het kruispunt (onoverzichtelijk kruispunt). Heb er weer vertrouwen in dat het wel goed komt :)

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
Coldcat schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:07:
Rijbewijs gehaald in de zomer (juli) en daarna 1 maal gereden in de auto van mijn pa, een weekje erna. Daarna nooit meer gereden...
Waarom haal je je rijbewijs dan? :P

Ik heb hem nu een goede maand, en heb er al meer dan 1100 kilometers opzitten met de auto's van me ouders. Het liefst zit ik elke dag achter het stuur. Vind het echt geweldig om te rijden. :)

Zometeen even naar de Carglass voor een sterretje. ;)

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Tsjonge jonge, gisteren praktijkexamen gehad in Rijswijk. paar foutjes gemaakt.

begon direct op het CBR terrein, klaar om weg te rijden was de voorruit beslagen aan de rechterkant, ik zag dus niet dat daar een andere examinator stond. - Bedankt meneer de instructeur dat je me even mededeeld wat te doen bij een beslagen voorruit, nl de voorruit verwarming aanzetten. - Aantekening 1

OK we gingen verder, stuk van CBR naar Calve fabriek in Delft. Smal bruggetje met aparte voorrangsregeling, Connexxion bus zag is aankomen, personenauto daarachter niet. - Aantekening 2 (was een pestregen van heb-ik-jou-daar, zicht nihil.)

Straatje keren ging goed, goed gekeken etc etc. Parkeren daarintegen niet. Had alleen geleerd om in z'n achteruit te parkeren terwijl je naast een andere personenauto staat. Dat was bij deze parking niet het geval dus mooi met beide rechterwielen een stuk op het trottoir. - Aantekening 3

Daarna nog een stukje snelweg, vrij druk. Voldoende afstand gehouden van mijn voorligger, wordt opeens de afstand kleiner, wss liet mijn voorligger het gas los. Afstand was nog steeds voldoende maar de examinator vond dat waardig genoeg voor Aantekening 4 ;(

Zometeen naar m'n rijschool om een nieuw praktijkexamen aan te vragen + een andere rij-instructeur. Zo kon ik bij deze de rechterspiegel niet gebruiken, want die had ie zelf nodig. (Wat kost dat nou? zo'n extra spiegeltje. volgens mij is dat nog steeds toegestaan)

Bovendien ging de leswagen halverwege de opleiding kapot, dus van een Opel nogwat naar een Renault Espace. Niks mis mee, behalve dat m'n voet steeds bleef steken aan een stuk plastic dichtbij het koppelingspedaal.

Hoop dat het CBR in Januari weer tijd heeft.

• Coldcat

Coldcat

HODL

S2801 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:08:
[...]

Waarom haal je je rijbewijs dan? :P

Ik heb hem nu een goede maand, en heb er al meer dan 1100 kilometers opzitten met de auto's van me ouders. Het liefst zit ik elke dag achter het stuur. Vind het echt geweldig om te rijden. :)

Zometeen even naar de Carglass voor een sterretje. ;)
Omdat het handig is te hebben als je hem nodig hebt, en ik dan geen zin heb om hem te halen omdat ik het dan te druk heb. En aangezien ik niet bij m'n ouders woon heb ik geen auto ter beschikking.
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:29:
Tsjonge jonge, gisteren praktijkexamen gehad in Rijswijk. paar foutjes gemaakt.

begon direct op het CBR terrein, klaar om weg te rijden was de voorruit beslagen aan de rechterkant, ik zag dus niet dat daar een andere examinator stond. - Bedankt meneer de instructeur dat je me even mededeeld wat te doen bij een beslagen voorruit, nl de voorruit verwarming aanzetten. - Aantekening 1

OK we gingen verder, stuk van CBR naar Calve fabriek in Delft. Smal bruggetje met aparte voorrangsregeling, Connexxion bus zag is aankomen, personenauto daarachter niet. - Aantekening 2 (was een pestregen van heb-ik-jou-daar, zicht nihil.)

Straatje keren ging goed, goed gekeken etc etc. Parkeren daarintegen niet. Had alleen geleerd om in z'n achteruit te parkeren terwijl je naast een andere personenauto staat. Dat was bij deze parking niet het geval dus mooi met beide rechterwielen een stuk op het trottoir. - Aantekening 3

Daarna nog een stukje snelweg, vrij druk. Voldoende afstand gehouden van mijn voorligger, wordt opeens de afstand kleiner, wss liet mijn voorligger het gas los. Afstand was nog steeds voldoende maar de examinator vond dat waardig genoeg voor Aantekening 4 ;(

Zometeen naar m'n rijschool om een nieuw praktijkexamen aan te vragen + een andere rij-instructeur. Zo kon ik bij deze de rechterspiegel niet gebruiken, want die had ie zelf nodig. (Wat kost dat nou? zo'n extra spiegeltje. volgens mij is dat nog steeds toegestaan)

Bovendien ging de leswagen halverwege de opleiding kapot, dus van een Opel nogwat naar een Renault Espace. Niks mis mee, behalve dat m'n voet steeds bleef steken aan een stuk plastic dichtbij het koppelingspedaal.

Hoop dat het CBR in Januari weer tijd heeft.
Aantekening 1 zou ik ook niet weten, had ik gisteren ook last van, wordt je nooit geleerd bij lessen volgens mij omdat de auto dan altijd al draait.

Aantekening 2 is een CBR route naar dat schooltje toe, als je een goede instructeur hebt gehad zou hij je wel laten zien dat het daar echt klote is en je echt goed moet kijken. Als je het goed doet is daar niets aan de hand, gewoon voldoende ruimte houden voor jou en de rest van het verkeer.

Aantekening 3 is een kwestie van oefenen lijkt me.

Een aantekening vier is gewoon onzin. Waarschijnlijk een stukje A13 en die is belachelijk druk dus terrecht dat je daar niet genoeg ruimte kan houden. Mijn examinator begon een paar honderd meter voor de afslag te roepen dat ik van de snelweg af moest terwijl ik net een inhaalactie aan het starten was (vrachtwagen met 80 tegen 100 limiet daar). Dus toen moest ik wel even creatief zijn.

Wat ik je kan aanraden is zeker een nieuwe instructeur te zoeken. Want lessen in een Espace is not done! Die dingen zijn log een groot en zijn lastig te besturen. Ikzeflf heb bij noordzee gereden in een Ford Focus die in vergelijkng ook redelijk groot was. Maar als je dan in een boodschappewagentje rijdt merk je echt dat je daar veel makkelijker mee kunt rijden en je een stuk minder lessen nodig hebt. (of kan er ook aan liggen dat de Focus heel relaxed ree, zachte vering terwijl die andere auto's wat harder afgesteld waren. )

Ik zou zeker op zoek gaan naar een andere instructeur want als hij je goed geleerd had had je zeker weten een paar aantekeningen kunnen voorkomen.

Verwijderd

Precies, tijdens de lessen ergerde ik me ook aan de onduidelijke manier van praten v/d instructeur, paar keer miscommunicatie met verhitte discussies tot gevolg.

't is dat ik eerder ook al les heb gehad via de RIS methode, de daar opgedane kennis pas ik nog steeds deels toe. Dit keer was het via de conventionele methode.

Paar keer de instructeur ook duidelijk laten weten z'n poten van de pedalen af te houden als ik aan het rijden ben. Verschillende keren voelde het koppelingspedaal anders. Jawel hoor, meneer wilde voelen hoe ik schakelde. Als gevolg kwam de koppeling met een klap omhoog en sloeg de motor weer af.

De volgende rij-instructeur krijgt het wat moeilijker met mij, zoiezo heb ik m'n eigen verbeterpunten samengesteld en doe ik niet meer mee aan die geldklopperij maffia.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 16:43 ]

Verwijderd

Nou zojuist erachter komen dat er dus een rijbewijs topic is :O Paar dingetjes, ik zou zeggen.. probeer in een zo grote wagen te lessen (tot een bepaalde mate natuurlijk!). Dit helpt je enorm als je later zelf een autotje koopt (Neem aan dat je niet meteen een familiewagen koopt, dit was iig niet in mijn geval), ik heb zelf met een toyota corola gereden, was ook best "groot" maar daarna was ook echt alles peace of cake met men eigen autotje nu (VW Golf).

Je moet je natuurlijk niet gaan blindstaren op regeltjes zoals bijvoorbeeld, wanneer mijn spiegel bij dat gedeelte is van de andere auto zijn linkerachterruit.. dán ga ik insturen. Het beste is dit op gevoel te leren, daar kom je achter zodra je oppeens achter een stationwagen moet parkeren, maargoed! 8)7

Succes met de lessen/praktijkexamens iedereen!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 10:14

WeirdEye

Eindbaas

Coldcat schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:07:
Rijbewijs gehaald in de zomer (juli) en daarna 1 maal gereden in de auto van mijn pa, een weekje erna. Daarna nooit meer gereden...
Het is wel belangrijk om regelmatig te rijden, het is niet zo dat als je het pasje hebt, je het "kan".
Je moet het wel bijhouden, door veel te rijden doe je ook veel ervaring op.

Ik heb nu een half jaar na het behalen van het rijbewijs 25.000 + aan KM gereden
Doet veel koerierswerk :P , Veel rijden en er ook nog betaald voor worden... 8)

• Coldcat

Coldcat

HODL

WeirdEye schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:37:
[...]

Het is wel belangrijk om regelmatig te rijden, het is niet zo dat als je het pasje hebt, je het "kan".

Ik heb nu een half jaar na het behalen van het rijbewijs 25.000 + aan KM gereden
Nee kunnen kan ik inderdaad niet... maar ik weet hoe ik een auto moet besturen en ik had niet het idee dat ik niet meer veilig op de weg kon komen. Daarnaast heb ik ook niet in de kleinste auto les genomen dus dat merk je echt enorm. Dan is een boodschappenkarretje echt peace of cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WeirdEye schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:37:

Bijhouden? Zeg maar gerust: "Leren rijden.".

Toen ik mijn rijbewijs had heb ik binnen een week een auto gekocht om elke dag naar mijn werk te rijden.
Dan merk je dat je binnen een week al stukken beter rijdt dan tijdens je lessen.
(Ook vanwege het gebrek aan een mierenneukende vingertikker :+ )
Na een maand is dat verschil nog véél groter.
Je blijft vooruit gaan, het is absoluut niet te vergelijken met het niveau wat je had tijdens je examen.
Daarom zegt iedereen met een rijbewijs dat je pas leert rijden als je hem hebt.
En dat geloof je pas als je het zelf meegemaakt hebt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Thru! 1 oktober rijbewijs gehaald, 10 oktober voorloopauto meegenomen, sindsdien ruim 14000 km erbij op gereden, oa een trip naar Wenen. Vertrouw mezelf nu meer in het verkeer, zie vaak een actie van een ander van te voren aankomen (hem er toch snel nog even voorgooien) en erger me soms ook al aan anderen.... Nadelen is dat ik hield van doorrijden, vooral op de snelweg, maar heb inmiddels de eerste prent binnen uit Leeuwarden (verslapen, licht stoplicht stond op groen, rechterbaan auto's, linkerbaan leeg, dus doorrijden (je komt daar vanaf een vmax100 stuk, bij de stoplichten wordt het 70 en 50 binnen een paar meter). Maar er staat een paal, ik dacht alleen op rood licht, nee dus, ook op snelheid)), dus 40 te hard binnen de bebouwde kom. Of ik even 330 euro wil afdragen en een bestuurdersverklaring (voor een kruisje) wil invullen... Nou, je leert het snel rijden snel af,en nu hou ik me (ook op de snelweg) braaf aan de Vmax.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:38:Paar keer de instructeur ook duidelijk laten weten z'n poten van de pedalen af te houden als ik aan het rijden ben. Verschillende keren voelde het koppelingspedaal anders. Jawel hoor, meneer wilde voelen hoe ik schakelde. Als gevolg kwam de koppeling met een klap omhoog en sloeg de motor weer af.
Of je kan gewoon niet rijden :+ Je kan alles wel gaan afschuiven op de instructeur maar dat is wel heel makkelijk.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Nou, examen gehad en gezakt..... :|
Op twee x een ingreep, eerste was net 5 minuten op weg, examinator wijst naar navigatie en zegt dat het niet klopt, afslag is niet na 350 meter maar nu al, ik kijk voor me, zie het verkeer, zie eindje verderop een stadsbus staan, kijk naar wat examinator aanwijst op tomtom, bus draait weg op, boem, ingreep.
Tweede, na inparkeren wegrijden, weg van rechts, meisje op scooter rijdt op de stoep, vliegt aan het einde de weg op, tweede ingreep.....
pfffffff

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wobcat schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:43:
Nou, examen gehad en gezakt..... :|
Op twee x een ingreep, eerste was net 5 minuten op weg, examinator wijst naar navigatie en zegt dat het niet klopt, afslag is niet na 350 meter maar nu al, ik kijk voor me, zie het verkeer, zie eindje verderop een stadsbus staan, kijk naar wat examinator aanwijst op tomtom, bus draait weg op, boem, ingreep.
Tweede, na inparkeren wegrijden, weg van rechts, meisje op scooter rijdt op de stoep, vliegt aan het einde de weg op, tweede ingreep.....
pfffffff
Erg lullig zo.
Bij de eerste ingreep knaagt het wat, hij zit je zelf af te leiden. Dat mag je natuurlijk nooit laten gebeuren maar van hem is het ook niet zo handig.
Die bromfietser had je helaas gewoon moeten zien.

Ging de rest wel goed? Niet te veel bij de pakken neer zitten, je bent blijkbaar niet gezakt op rijden maar op opletten.
De volgende keer dus nóg meer om je heen kijken. Rap een volgende keer aanvragen dus.w

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Rest ging wel goed, zat in alleen één keertje in z'n vier ipv in z'n twee, maar corrigeerde snel, zenuwen zeker zei de examinator ook...
En met een beetje mazzel is er tussen kerst/oud&nieuw nog een gaatje voor een examen, moet minimaal 14 dgn tussenzitten.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

djidee schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:49:
Of ik even 330 euro wil afdragen en een bestuurdersverklaring (voor een kruisje) wil invullen... Nou, je leert het snel rijden snel af,en nu hou ik me (ook op de snelweg) braaf aan de Vmax.
Punt eraf? Ik dacht dat het alleen gebeurt als je wordt aangehouden...

Ook ik heb meteen een wagen gekocht en in 1.5 maand tijd zo'n 2600 km gereden.
Heb me eerste (parkeer)schade al gemaakt :'(

Daarnaast merk ik als ik een week alleen woon-werk rijd, ik weer moet wennen.
Om die reden en omdat ik het leuk vind, rijd ik nog regelmatig de examenroutes...
Wobcat schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:18:
En met een beetje mazzel is er tussen kerst/oud&nieuw nog een gaatje voor een examen, moet minimaal 14 dgn tussenzitten.
Het gaat je lukken! Is mij zelfs gelukt, terwijl ik echt dacht dat ik als een frikandel heb afgereden... ;)

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Laatst online: 01-04 20:57
Kleintje81 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:56:
[...]

Ook ik heb meteen een wagen gekocht en in 1.5 maand tijd zo'n 2600 km gereden.
Heb me eerste (parkeer)schade al gemaakt :'(

Daarnaast merk ik als ik een week alleen woon-werk rijd, ik weer moet wennen.
Om die reden en omdat ik het leuk vind, rijd ik nog regelmatig de examenroutes...

[...]

Het gaat je lukken! Is mij zelfs gelukt, terwijl ik echt dacht dat ik als een frikandel heb afgereden... ;)
oude examen/les route doe ik soms ook nog wel, doe alleen nog precies hetzelfde wat ik tijdens het lessen ook deed, gewoon vol doorrijden bij een t splitsing waar rechts voorrang heeft.
als ik hem zie denk ik oh shit, maar dan is het al te laat :P

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vegterb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:16:

Dan mijn vraag aan jullie. Wat is jullie remedie tegen bumperklevers?

Ondanks dat ik een Mini Cooper heb, laat ik me niet afschrikken door een Land Rover of andere grote auto's. Even een tikje tegen de rem (zachtjes!!) zodat de remlichten branden. Of anders de ruitensproeier aan zodat ze even minder zicht hebben? Ik vraag het me af...

Negeren? Tot een bepaald punt, want als ik zijn lampen niet meer zie en het gevoel heb dat het nog maar een halve meter is. Dan vind ik het te gevaarlijk worden! Zijn veiligheid maakt me niet uit, maar die van mij wel. En als ik vol moet remmen zit hij er achterin!

Ik negeer het meestal, maar als het te gek wordt zoals zig zaggen en de lichten niet meer kunnen zien, dan duw ik toch even hard op die rem en ik heb een Caddy met heel veel matriaal erin en dat wil je echt niet in je bakkes hebben, meestal wordt er dan ook flink afstand gehouden >:)

Omgekeerd kan het ook natuurlijk, als in, je rijdt 130 en ze komen van de rechterbaan met 90-100 naar links zonder te kijken op een afstand van 30 meter ofzo :X
Had het 3 keer vandaag op de terugrit naar huis |:(
Verwachten ze ook nog even dat je afstand houdt omdat je het net aangeremt krijgt met dat gewicht, opzouten dan hoor, dan vraag je er ook om :(
Gonadan schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:13:
[...]
Daarom zegt iedereen met een rijbewijs dat je pas leert rijden als je hem hebt.
En dat geloof je pas als je het zelf meegemaakt hebt. :+
Very true :)
In het eerste jaar dat ik mijn rijbewijs had ging ik gelijk het diepe in, deed er gelijk al 60000 :X
Afgezien van eenzeidige schade als spiegel ging het goed en dat aantal kilometers is over de jaren redelijk gelijk gebleven.
Waar ik erg blij mee ben is dat ik 0 punten had en tot nu toe nog geen geregistreerde overtredingen.

Als ik af en toe programma's als Wegmisbruikers/Blik op de weg zie en dat ze dan iemand aanhouden met 50+ en teveel alcohol :X
Dat zijn dus gelijk 2 punten als je teveel blaast, nog 1 weg en je mag overnieuw beginnen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat naar links vliegen is herkenbaar. In een enkel geval heb ik mijn alarmlichten aangezet, groot licht en vol op de claxon.

Gelukkig had onze grijze dame het door en schoot ze in paniek weer naar rechts.

BMW. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:02:
Je moet je natuurlijk niet gaan blindstaren op regeltjes zoals bijvoorbeeld, wanneer mijn spiegel bij dat gedeelte is van de andere auto zijn linkerachterruit.. dán ga ik insturen. Het beste is dit op gevoel te leren, daar kom je achter zodra je oppeens achter een stationwagen moet parkeren, maargoed! 8)7
Haha dat ken ik nog ja :D insturen op punt X en blablabla, dat heeft helemaal geen zin om op die manier in te parkeren. Als je gewoon weet waar je achterwiel zit, en je ziet de draaicirkel van je auto dan weet je zo hoe je hem er strak in kan zetten.

Gaat btw wel snel met die rijbewijzen zeg, ik heb hem nu alweer 1,5 jaar :X en volgens mij iets van een ton verder ofzo, gaat lekker :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
Widow schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:32:
[...]

Haha dat ken ik nog ja :D insturen op punt X en blablabla, dat heeft helemaal geen zin om op die manier in te parkeren. Als je gewoon weet waar je achterwiel zit, en je ziet de draaicirkel van je auto dan weet je zo hoe je hem er strak in kan zetten.
Dat klopt, maar dan moet je dat principe wel uitgelegd krijgen van je instructeur. Ik ken mensen in mijn omgeving die alleen dat 'truukje' hebben geleerd... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sylvesterrr schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 14:28:
Dat klopt, maar dan moet je dat principe wel uitgelegd krijgen van je instructeur. Ik ken mensen in mijn omgeving die alleen dat 'truukje' hebben geleerd... :|
Exact. Ik kreeg alleen het trucje geleerd. Van beide instructeurs overigens. Dat was lachen, van een Golfje over naar een VW Passat Variant van 4.77m lang. Maar goed, ik wist al dat dat trucje bullshit was, ik had zoiets van: als ik er mijn examen mee haal, dan vind ik daarna wel uit hoe ik het op gevoel kan doen. En ik ben geen natuurtalent, maar ik merk dat het steeds makkelijker wordt, steeds sneller kan en niet meer eerst 7x steken. ;) Dus als ik het kan leren, kan iedereen het.
Ebayzo schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:36:
Of je kan gewoon niet rijden :+ Je kan alles wel gaan afschuiven op de instructeur maar dat is wel heel makkelijk.
Kan zijn dat hij niet kan rijden. Maar het kan ook gewoon zijn dat zijn instructeur met zijn poten van de pedalen af moet blijven. Mijn instructeurs (jawel, ook hier weer allebei) zaten aan de pedalen toen ik meer dan 20 lessen achter me had. Als het nodig is: prima. Maar als je het mij niet vertelt, dan deed ik wat mij betreft niets fout, en zou ik, als ik minder oplettend was, het misschien niet eens doorhebben. Hoe gaat dat dan als ik mijn rijbewijs heb? Komen ze dan naast me zitten, pedalen installeren en me helpen met koppelen, remmen en gasgeven als ik het even niet goed doe? Dus tegen beiden heb ik gezegd: poten van de pedalen, behalve als een ingreep strikt noodzakelijk is. Toen de tweede dat een keer niet deed (zat aan het gaspedaal, zonder iets te zeggen, terwijl de vorige leerling nog achterin zat) heb ik mijn voet op het dashboard gezet (natuurlijk op een moment dat er totaal geen risico was), met als opmerking: die heb ik toch niet nodig, jij geeft toch gas voor me. Op de een of andere vreemde manier was het na dat moment afgelopen daarmee.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33
Ebayzo schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:36:
[...]
Nou, ik ben ook nog aan het lessen maar vind het ook hóógst irritant als mn instructeur aan de pedalen zit terwijl ik er ook mee bezig ben :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Kleintje81 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:56:
[...]

[...]
Geen punt op rijbewijs, wel als ik dat papier terug stuur waarin ik verklaar de bestuurder te zijn, en ik pleeg binnen een jaar weer zo'n strafbaar feit (het is een transactie voorstel, geen wet mulder), dan val ik onder de recidive regeling, en kan ik direct voorkomen. Gevonden ergens in het juridisch hoekje op flitsservice

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig gebruikte mijn instructeur enkel de rem, en ook hard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 16:21:
Gelukkig gebruikte mijn instructeur enkel de rem, en ook hard ook.
mijnes idem.
wel kut, liet de auto nooit afslaan, alleen als hij vol op de rem ging natuurlijk wel.
Ja koppeling moet jij doen zij die dan..

hoe weet ik nou wanneer jij hard op de rem gaat :/

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zoiets had ik destijds ook wel 'ns ja ;)

Pas had ik ook een klever ('s nachts, wegwerkzaamheden (waren bezig!), max snelheid: 70). Ik reed al 75, en als ze bezig zijn hou ik me ook aan de max, voor de veiligheid van die lui. Het toen ook even de rem aangeraakt en direct hield mannetje achter me weer wat meer ruimte. Mooi om te zien hoe ze dan schrikken, terwijl de eerste centimeter van het rempedaal toch niet vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33
MexxT schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:43:
[...]

mijnes idem.
wel kut, liet de auto nooit afslaan, alleen als hij vol op de rem ging natuurlijk wel.

De mijne stampt gewoon op zowel koppeling als rem. Leuk als ik net gas wil geven :+

Loeiiiiii -> Toyota Auris bij 4000 rpm ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MexxT schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:43:
[...]

mijnes idem.

Bij mij deed hij expres de koppeling niet erbij, om te zien of ik ook op tijd zou zijn gestopt. Als ik de koppeling wel ingetrapt zou hebben betekend dat dat ik ook op tijd remde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@Carpento
Geen goed teken dat jij net gas wilt geven als je instructeur juist ingrijpt en remt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
frickY schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 19:40:
@Carpento
Geen goed teken dat jij net gas wilt geven als je instructeur juist ingrijpt en remt :p
Als jij van mening bent dat het onverantwoord is om voor een rood licht te stoppen, maar je instructeur er anders over denkt hoeft het helemaal geen slecht teken te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sylvesterrr schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:02:
Als jij van mening bent dat het onverantwoord is om voor een rood licht te stoppen, maar je instructeur er anders over denkt hoeft het helemaal geen slecht teken te zijn. ;)
Precies. Zo was het een twijfelgevalletje of ik door rood reed of niet tijdens mijn examen. Kreeg een compliment van de examinator. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Ach, verantwoord is het altijd wel als er niemand achter je zit, maar comfortabel is wat anders. Ik ga mijn auto echt niet vol in de ABS trappen omdat het licht op oranje springt en ik eventueel nog wel tot stilstand kan komen...

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 22:04:
Ach, verantwoord is het altijd wel als er niemand achter je zit, maar comfortabel is wat anders. Ik ga mijn auto echt niet vol in de ABS trappen omdat het licht op oranje springt en ik eventueel nog wel tot stilstand kan komen...
Meh, dat merk ik nu al na een paar weekjes. Waar ik bij rijlessen nog netjes probeerde om 't rode licht te 'halen' zeg maar, dus op tijd te stoppen, ga ik nu toch wel door. Geen zin om vol te moeten remmen en geen zin om wellicht iemand op m'n bumper te hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 02:03:
[...]

Meh, dat merk ik nu al na een paar weekjes. Waar ik bij rijlessen nog netjes probeerde om 't rode licht te 'halen' zeg maar, dus op tijd te stoppen, ga ik nu toch wel door. Geen zin om vol te moeten remmen en geen zin om wellicht iemand op m'n bumper te hebben ;-)
Dus je rijdt nu al gewoon structureel door rood?
Ergens heb ik het idee dat de huidige rij-instructie niet echt deugt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 01:50:
Dat naar links vliegen is herkenbaar. In een enkel geval heb ik mijn alarmlichten aangezet, groot licht en vol op de claxon.

BMW. 8-)
:)
Ja, dat moeten ze eens doen in Duitsland als er een Porsche GT3 aan komt met 300 of een Brabus SLK met zo'n zelfde snelheidje.
Ik had het van de zomer op de 61, een Ferrari 430S die op dik 2 km afstand al seinde, OPZOUTEN >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:55:
[...]

:)
Ja, dat moeten ze eens doen in Duitsland als er een Porsche GT3 aan komt met 300 of een Brabus SLK met zo'n zelfde snelheidje.
Ik had het van de zomer op de 61, een Ferrari 430S die op dik 2 km afstand al seinde, OPZOUTEN >:)
Ja van die duitsers met hun groot licht mogen van mij dus gewoon kapot vallen. Ik ga er echt niet harder door rijden en en ga er ook niet eerder door terug naar rechts.

Ze gebruiken maar mooi hun rem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 01:50:

BMW. 8-)
Hier ook tot 2x toe, in rij in een file richting de het kruispunt voor de snelweg en rechts was een uitrit van de mac, ik laat de auto rustig doorrollen omdat het verkeer voor me weer begon stil te staan en ineens knalt een auto vanaf de uitrit zich vol voor de auto. :|
Links had ik alle ruimte, dus uitgeweken, met de lichten geseind en getoeterd en er vlak langsheen gereden. Gast in die auto schrok zich dood, had mij niet zien aankomen, en mijn instructeur zag ook bleek. :+

En vorige week nog op een rotonde, ik reed 2e versnelling rustig de rotonde over en zat net ter hoogte van een op en afrit, komt er een bestelbus met volle snelheid aangereden en gaat op het laatste moment vol in de remmen en schoof nog aardig door, geen idee wat ie dacht/zag maar hij kwam wel door, ik heb toen de lesauto de licht verhoogde binnenrand opgestuurd om te voorkomen dat ie binnen kwam. Toen had ik ook wel even kriebels hoor. :X
Rijinstructeur rustig: "zou je dat ook doen als er een hoge stoeprand was?"... :+

Mja, je maakt wat mee met rijlessen, vaak zat mensen gehad die geen rekening houden met je, of denken van ach is toch maar een les auto ik knal hem er even voor, of als je uitwijkt dat ze je geen ruimte geven (die er wel is), bumperklevers, etc etc. Of gewoon mensen die niet weten hoe je elkaar voorbij moet rijden op een kruispunt en zichzelf helemaal vast zetten, mijn instructeur heeft dan zoiets van zet hem maar neer zoals ik je het geleerd heb en laat de ander maar achteruit rijden en goed voorsorteren, 3x al gehad, raampje naar beneden bij die mensen, vinger en handgebaren, alle woorden en uitdrukkingen die god verboden heeft vlogen de instructeur om de oren, en dan gewoon rustig blijven. :+

Heb wel wat keren met kromme tenen gezeten, maar het is echt wel mooi om mee te maken af en toe. :)
Ook erg knap om in sommige situaties erg rustig te blijven, als sommige dingen naar mij gericht waren dan had ik wel de neiging gehad om een op zijn gezicht te peren. :+

Achja, rijlessen kunnen ook best wel leuk zijn. Maar vooral irritant, dat overdreven kijken en alles daar heb ik ook veel gezeik mee gehad. Hopelijk was het het waard en slaag ik maandag, ben erg benieuwd, zenuwachtig opzich niet, wel bang dat ik stomme fouten ga maken en inschattingsfouten ga maken door de zenuwen. Ben benieuwd, hopelijk slaag ik in 1x en kan ik van de vakantie rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Alvast veel succes :)

Hoe naderen jullie overigens een verkeerslicht?
De eerste paar lessen liet ik al gas los terwijl hij nog groen was, want stel je voor hij wordt oranje. Dat is me snel afgeleerd. Groen is rijden.
Toen een poosje met argusogen naar het groene licht blijven staren en op het moment dat hij oranje springt snel spiegelen en als er plek is vol remmen
Tegenwoordig neem ik een punt in gedachten vanaf waar ik niet meer rem. Springt hij voorbij dat punt op oranje geef ik zelfs een beetje gas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

frickY schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:13:
Alvast veel succes :)

Hoe naderen jullie overigens een verkeerslicht?
De eerste paar lessen liet ik al gas los terwijl hij nog groen was, want stel je voor hij wordt oranje. Dat is me snel afgeleerd. Groen is rijden.
Toen een poosje met argusogen naar het groene licht blijven staren en op het moment dat hij oranje springt snel spiegelen en als er plek is vol remmen
Tegenwoordig neem ik een punt in gedachten vanaf waar ik niet meer rem. Springt hij voorbij dat punt op oranje geef ik zelfs een beetje gas bij.
Moet je alleen wel oppassen dat je niet te hard rijdt. Bij veel verkeerslichten staat een stuk ervoor een bord 50. Blijf je rustig iets harder doorbollen dan wordt je dus vaak genadeloos geflitst. Altijd uit laten rollen tot 50km/u dus, om vanuit die snelheid de verkeerslichten te naderen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:37:
[...]

Dus je rijdt nu al gewoon structureel door rood?
Ergens heb ik het idee dat de huidige rij-instructie niet echt deugt......
Nee, dat natuurlijk niet. Maar minder dwangmatig voor oranje remmen, maar beter inschatten of ik moet stoppen of doorrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

frickY schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:13:
Als je gas bij moet geven dan heb je het punt vanaf waar remmen niet mogelijk meer was verkeerd ingeschat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Scherp :) Maar gas bijgeven is meer automatisme, om zeker te zijn dat ik die stopstreep voorbij ben op het moment dat hij op rood springt. Maar je hebt gelijk, dat zou niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
ik222 schreef op zondag 14 december 2008 @ 12:00:
[...]

Ja van die duitsers met hun groot licht mogen van mij dus gewoon kapot vallen. Ik ga er echt niet harder door rijden en en ga er ook niet eerder door terug naar rechts.

Ze gebruiken maar mooi hun rem :)
:N

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Dat hangt gewoon van de situatie af imho. Als ik zonder een aanzienlijke snelheidsaanpassing een baan naar rechts kan opschuiven, dan doe ik dat wel. Ik ga echter niet van 170 Km/h naar 120 Km/h omdat de bestuurder achter mij zo graag 190 Km/h wil rijden zonder rekening te houden met de rest van de bestuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
frickY schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 19:40:
@Carpento
Al geef je maar 1/10 gas als je dan ontkoppelt gaat de motor veel toeren maken omdat er bijna geen weerstand meer is. Dus al was je al minder gas aan het geven en je instructeur gaat remmen en koppelen zal de motor de toeren in schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dus jij gaat van 160/170 vol in de rem om hem er met 120 rechts tussen te proppen? Alleen omdat er een duitser achter zit die met 200+ aankomt en als een gek met zijn lichten knippert om die snelheid vast te kunnen houden.

Nou dan mag hij van mij dus gewoon wachten totdat ik klaar ben met mijn inhaalactie en dan kan hij weer verder met 200+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op maandag 15 december 2008 @ 07:48:
[...]

Dus jij gaat van 160/170 vol in de rem om hem er met 120 rechts tussen te proppen? Alleen omdat er een duitser achter zit die met 200+ aankomt en als een gek met zijn lichten knippert om die snelheid vast te kunnen houden.

Nou dan mag hij van mij dus gewoon wachten totdat ik klaar ben met mijn inhaalactie en dan kan hij weer verder met 200+ ;)
Dat is wat anders dan hem er met 120 voor gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee inderdaad maar daar ging het ook niet over, het ging over naar rechts gaan voor zo iemand terwijl je al op de linkerbaan zit om in te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het wonder heeft geschied, ik ben in een keer geslaagd! *O*

Ik zat vanochtend met trillende handen aan het ontbijt en ik had de rijles aardig verpruts, maar toen bij het cbr binnen viel alles van me af. Heerlijk rondje gereden, 2 kleine foutjes gemaakt maar zelf kunnen herstellen. Beetje kunnen babbelen met de examinator, en de sfeer was goed. 1 keer kreeg ik de vraag waarom ben je daar doorgereden toen had ik zo iets van ojee...
Eerlijk verteld hoe ik dacht over de situatie en waarom ik zo had gehandeld en het was ok.
Toen bij terugkomst (binnen een half uur!) moest ik alvast naar binnen bleef de instructeur nog even zitten babbelen met de examinator. Paar minuten later waren ze alweer binnen en het was gelijk duidelijk dat het goed zat, handen geschud, nog even over de 2 "foutjes" gepraat, en toen was het voorbij. :)

Wat een gevoel, wauw! *O*

Lijstje tot nu toe:
- 43 rijlessen
- 3 theorie lessen
- 1 theorie examen
- 1 praktijk examen

En 1600 euro armer, valt nog wel mee opzich!

Nu wachten op het gemeente tehuis, was maar open tot 2, en ik was om 1 uur daar en hadden ze de digitale uitslag nog niet binnen, ik heb dus voor morgen om half 6 's avonds een afspraak gemaakt en ook alvast een nieuwe id kaart aangevraagd. :)

/me Joopie is blij! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
ik222 schreef op maandag 15 december 2008 @ 07:48:
[...]

ik geef dan gewoon extra gas zodat die ander er geen last voor heeft.
als jij al 160-170 rijd dan kan die extra 30km er ook nog wel bij om even wat sneller aan de kant te zijn.

bij 200 ben je net zo dood als bij 170 :+

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wat als mijn autootje simpelweg niet harder kan? Wat als ik gewoon niet harder dan 170 wil rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

sylvesterrr schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:52:
Wat als mijn autootje simpelweg niet harder kan? Wat als ik gewoon niet harder dan 170 wil rijden?
Hehe, dat had ik in Duitsland met mijn 1.4tdci Fiesta'tje met wel 68pk. Heuvelop 140 (met aanloop) en 1na rechtse rijstrook vaak, heuvelaf 180 en meestal links. Zodra er even een gaatje was als het kon, even naar rechts, gas iets los (de dikke duitser gooit hem dan ook heel snel erlangs) en dan weer naar links. Werkt prima. In Nederland werkt het niet, omdat ze je dan met 5km verschil gaan inhalen 8)7 Ga dan ook niet lopen drukken!

Maar goed, vlot rijden doe ik in Nederland toch niet meer, boete kwam goed hard aan in mn portomonnee. Leert heel snel af (maar ga er wel minder alert van rijden is mijn idee, vooral 's avonds laat over een lege A6 door de polder terug naar het noorden)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Joopieboy schreef op maandag 15 december 2008 @ 17:30:
Lijstje tot nu toe:
- 43 rijlessen
- 3 theorie lessen
- 1 theorie examen
- 1 praktijk examen

En 1600 euro armer, valt nog wel mee opzich!
Van harte!!
Maar hoe krijg je dan in hemelnaam voor elkaar voor dat geld? Mis je niet iets?
Ik zit nu aan datzelfde bedrag met
- 35 rijlessen á €41
- 1 theorieboek á €19,90
- 1 theorieexamen á €31,40
- 1 RIS lesboek á €16,50
- 1 TTT á €140
Daar komen nog ongeveer 5 lessen en het examen (€190) bij. Ligt jouw lesprijs rond de €30?

@Raynman hieronder
Ohja, dat is ook nog een optie. Niet aan gedacht.

[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 16-12-2008 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:50
frickY schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:46:
[...]

Van harte!!
- 35 rijlessen á €41
- 1 theorieboek á €19,90
- 1 RIS lesboek á €16,50
- 1 TTT á €140
Daar komen nog ongeveer 5 lessen en het examen (€190) bij. Ligt jouw lesprijs rond de €30?
Met 45/50 minuten per les zou dat nog niet zo belachelijk laag zijn. Ik betaalde tussen de 30 en de 35 per 50 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

frickY schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:46:
[...]

Van harte!!
- 35 rijlessen á €41
- 1 theorieboek á €19,90
- 1 RIS lesboek á €16,50
- 1 TTT á €140

@Raynman hieronder
Ohja, dat is ook nog een optie. Niet aan gedacht.
Ik had lessen van 60 minuten, ik werd thuis opgehaald en mocht rijden, kandidaat afzetten, half uurtje effectief rijden en dan naar de volgende kandidaat rijden, totaal duurde dat een uurtje, en dan nog bijna ene half uur meerijden voordat je thuis werd afgezet.

Mijn kosten:
- 20 eerste lessen á €34 euro
- 23 volgende lessen á €36 euro
- Theorieboek á €20
- Theorie cd gratis te leen
- 3 theorie lessen á €10
- 1 theorie examen á €50 (met halen en brengen)
- 1 praktijk examen á €195

Dat brengt het op een totaal van €1803, iets duurder als ik had verwacht maar valt me opzich nog wel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Zowtjes.... vandaag mijn rijexamen gedaan.... Categorie B.
Ik ben blij! In België is het een beetje anders, maar komt op hetzelfde neer...
Mijn kosten om die te halen:
- 1 theorieboek => 15€
- 1 theorie-examen => 13€
- 1 tijdelijk rijbewijs => 16€
- 2 uur rijles en examenbegeleiding => 235€ (kon ook zonder, maar dan moest ik zo'n 4 maanden langer wachten).
- 1 praktijkexamen => 36€
- 1 vast rijbewijs => 16€

Totaal: 331€
Is niet slecht he :) Redelijk goedkoop...Kon nog goedkoper, maar minimaal ben je 81€ kwijt, dit is als je helemaal geen hulp wilt en alles zelf doet.

Examen was wel grappig verlopen:
Iedereen reed gewoonweg verkeerd, hun pinkers niet aandoen, mij geen voorrang verlenen, mij geen plaats laten om uit te wijken,.... maar toch heb ik het gehaald door mijn hoofd koel te houden!!!

[ Voor 16% gewijzigd door Dima_2005 op 16-12-2008 18:34 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je in belgie dan niet veel meer les nodig? Omdat jullie zo'n slecht wegdek hebben? O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:34:
Heb je in belgie dan niet veel meer les nodig? Omdat jullie zo'n slecht wegdek hebben? O-)
In België mag je toch rijles krijgen van je ouders wie dan ook die maar een rijbewijs heeft? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:34:
Nee, in België kunnen ze gewoonweg beter rijden en moeten ze geen 100 lessen volgens om te leren rijden :)
Ik heb het volledig zelf gedaan en die lessen waren puur zodat ik mijn examen sneller kon doen :)
NMe schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:36:
[...]

In België mag je toch rijles krijgen van je ouders wie dan ook die maar een rijbewijs heeft? :)
Inderdaad.... na je theorie krijg je een tijdelijk rijbewijs en als er iemand is die zijn rijbewijs meer dan 7 jaar (8 of meer dus :P) heeft, mag die persoon met jou de baan op...

[ Voor 32% gewijzigd door Dima_2005 op 16-12-2008 18:38 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dima_2005 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:37:
[...]

Nee, in België kunnen ze gewoonweg beter rijden en moeten ze geen 100 lessen volgens om te leren rijden :)
Ik heb het volledig zelf gedaan en die lessen waren puur zodat ik mijn examen sneller kon doen :)

[...]

Inderdaad.... na je theorie krijg je een tijdelijk rijbewijs en als er iemand is die zijn rijbewijs meer dan 7 jaar (8 of meer dus :P) heeft, mag die persoon met jou de baan op...
ik hap maar niet, die discussie hebben we al eens gehad :)
Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste