Anoniem: 263719
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat de 790GX een combinatie ging worden van 790X+780G en dat de 790X eruit ging... blijkt dus niet te kloppen.[b][message=30344010,noline]En die 790 GX is volgens mij nooit als opvolger van de 790FX bedoelt want dat was toch ook een chip met IGP waar de 790FX dat niet heeft ?
Hij had beter 780GX kunnen heten was iets duidelijker geweest, want de 790FX is hig end en dat is de 790GX niet met zijn 2x pci-e 8x, imo.
Edit/
Zou wel de opvolger van de 790x kunnen zijn, die heft dacht ik ook maar 2x pci-e 8x.
[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 01-07-2008 14:04 ]
Als ik dan op AMD gebied ga kijken voor iets gelijks ben ik eigenlijk helemaal verloren, omdat ik nog nooit met AMD hebt gewerkt qua overclocken en chipsets, en zijn al die leuke nieuwe namen zoals SB600, SB700, 790GX etc niets zeggend voor mij. Dus aub help!
Sorry als dit offtopic is, maar vindt het onnodig om hier special en topic voor te maken .
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Me Broer heeft er een en die haalt op stock volts met een Artic freezer 64 op silent mode 3.0 Ghz. En dat op een DS4 moederbord. Niet echt ideaal. Voor Een BE cpu altijd kijken naar 790 FX chipsets want daar kun je het hardste mee clocken. Ik hoor dat die MSI Platinum Ref 2 wel goed is van 115 euro. Kun je volgens mij Tripple of Quad HD4870 op draaien. En met een Phenom 9850 Be heb je erg veel pc opties meer als bij Intel. Als je een DFi mobo neemt krijg je er nog meer opties bij. Ik vind een Phenom oc'en veel leuker. Je kunt veel meer fine tunnen. Ik heb zelf een Q9450. Maar heb het dus kunnen ervaren door met de PC van me broer te spelen. Kan niet wachten op die 45nm dan ga ik zeker terug naar AMD.Darkasantion schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:01:
Ik ben eens rond wezen kijken naar de Phenom Quadcores, en hoewel ze erg goedkoop zijn, je krijgt al een 9850 BE voor 180 euro, vraag ik me af hoe goed het overclock potentieel van deze Phenom is tegenover een Q6700, waarbij ik gebruik zal maken van waterkoeling, snel DDR2 geheugen, en uiteraard een van de betere chipsets die ik kan krijgen. Voor de Q6700 wil ik de GigaByte GA-X48-DS5 halen, omdat dit een erg goed en snel overclock moederbord is voor Intel CPU's, en ook CF mogelijkheid heeft voor 2x4870 als ik dat later wil.
Als ik dan op AMD gebied ga kijken voor iets gelijks ben ik eigenlijk helemaal verloren, omdat ik nog nooit met AMD hebt gewerkt qua overclocken en chipsets, en zijn al die leuke nieuwe namen zoals SB600, SB700, 790GX etc niets zeggend voor mij. Dus aub help!
Sorry als dit offtopic is, maar vindt het onnodig om hier special en topic voor te maken .
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Maar voor overklokkers is een C2Q veel beter, Phenom heeft niet zoveel speling, 2.8-3Ghz is wel beetje de max, en dan moet je volgens mijn nog mazzel hebben, met uitzondering natuurlijk.
Maar ik schat dat de meeste Phenom op +-2.8Ghz blijft steken. En dan moet je ook nog het juiste moederbord hebben anders is het, no go.
Raad je dus een C2Q 6700 aan en geen Phenom 9850.
Zodra AMD de 3000 mhz kan halen lijkt mij dat prima, dan heb je echt wel een leuk cpu-tje
Beste omschrijving inderdaad.Anoniem: 263719 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:51:
[...]
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat de 790GX een combinatie ging worden van 790X+780G en dat de 790X eruit ging... blijkt dus niet te kloppen.
790GX = 780G met
- Verhoogde core speeds op graphics
- SB750
- CrossfireX 2x8
Gezien 790X niet te upgraden is met SB750 en de prijs van 790GX erg dicht bij 790X ligt zal de 790X erg snel uitgefaseerd worden.
Anoniem: 179986
Maar hij staat nog wel op de roadmap met SB700The Source schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:21:
[...]
Gezien 790X niet te upgraden is met SB750 en de prijs van 790GX erg dicht bij 790X ligt zal de 790X erg snel uitgefaseerd worden.
PS er duiken al reviews op van de nieuwe phenoms (9950, 9350e, 9150e)
http://www.amdzone.com/in...md-phenom-x4-9950-a-9350e
http://www.hothardware.co..._9350e_and_9950_BE_Debut/
http://www.madboxpc.com/review-amd-phenom-x4-9350e-x4-9150e/
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 01-07-2008 22:47 ]
Volgens mij vergeet je nog een ding. De 790gx heeft toch dedicated geheugen voor de igp(sideport).
Kan 780G ook, wordt echter weinig gebruik van gemaakt.karakedi schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:12:
@The source
Volgens mij vergeet je nog een ding. De 790gx heeft toch dedicated geheugen voor de igp(sideport).
Ik vrees dat 790GX hier wel meer gebruik van gaat maken maar dat komt omdat AMD iedereen pushed. Grote BS natuurlijk want 790GX is voor het ATX segment waar mensen nagenoeg altijd een VGA kaart instoppen. 780G daar zou het wel weer wat logischer zijn echter is dat voor systeem bouwers en die willen meestal een lagere prijs. Nou ja, SidePort maakt wel wat verschil uit in de benchmarks maar het is geen zaak van leven en dood.
790GX staat officieel nog in July, ook na de delay. Echter zijn er technisch issues dus ik verwacht nog een delay, maar zie ik wel na mijn vakantie.
Ja, daar gaat het toch niet om, de potentie is hoger, en wat sommige doen staat daar helemaal los van. Sommige mensen doen wel meer dingen die andere weer niet of juist wel doen.R-O-Y schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:37:
Veel mensen draaien hun Q6600 ook maar op 3000 of 3200 mhzDie nieuwe quads precies hetzelfde. Al kan het hoger doen veel mensen het toch niet, het moet wel makkelijk blijven
Zelf heb ik wel een intel, voornamelijk omdat AMD toen geen quadcores had. Maar ook omdat ik dat ding flink veel wil klokken.
Zodra AMD de 3000 mhz kan halen lijkt mij dat prima, dan heb je echt wel een leuk cpu-tje
Feit is dat de C2Q veel harder klokt dan de Phenom en dat met minder stroom. Of als je toch 3Ghz wil aan houden dan kan je ondervolten, Phenom moet je juist meer volt geven. Maar dit alles doet er niet toe, want er werd gevraagd wat de overklok potentie was van een Phenom en die is niet erg goed, dus luid mijn advies ga voor de q6700 omdat daar meer te halen is qua overklokken.
En dan wil je 3Ghz C2Q inruilen voor een 3Ghz Phenom, wat schiet je daar mee op? behalve dat je portemonnee makkelijk in je broek past.
AMD's Phenom X4 9950, 9350e and 9150e: Lower Prices, Voltage Tricks and Strange Behavior
Gary stoeit met de laatste AMD CPU's Weer veel problemen met 140W verschillende mainboards doen weer boem. Er zijn ook onverklaarbare problemen die wellicht toe te schrijven zijn aan C&Q. De conclusie is in het voordeel van AMD enkel gezien de prijs (AMD heeft weer een prijsverlaging doorgevoerd). Ze geven Intel de voorkeur als het om powerconsumption en overclocking gaat. Hij vertelde op computex dat ze een overclocker uit de UK in dienst genomen om mainboards te gaan reviewen, dus overclocken kan in de conclusie wel eens belangrijker gaan worden en dit is niet echt positief voor AMD vrees ik.
[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 02-07-2008 00:59 ]
Er gaat bv de ronde dat AMD's "vlotter" aanvoelen bij het werken, en minder last hebben van hogere belastingen dan Intel systemen. cf. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=187494 (een hele brok om door te lezen, maar kan wel interessant zijn)
[ Voor 18% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-07-2008 01:14 ]
Wie heeft het over omruilen? Die steek je toch gewoon in een extra computermad_max234 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:35:
[...]
Ja, daar gaat het toch niet om, de potentie is hoger, en wat sommige doen staat daar helemaal los van. Sommige mensen doen wel meer dingen die andere weer niet of juist wel doen.
Feit is dat de C2Q veel harder klokt dan de Phenom en dat met minder stroom. Of als je toch 3Ghz wil aan houden dan kan je ondervolten, Phenom moet je juist meer volt geven. Maar dit alles doet er niet toe, want er werd gevraagd wat de overklok potentie was van een Phenom en die is niet erg goed, dus luid mijn advies ga voor de q6700 omdat daar meer te halen is qua overklokken.
En dan wil je 3Ghz C2Q inruilen voor een 3Ghz Phenom, wat schiet je daar mee op? behalve dat je portemonnee makkelijk in je broek past.![]()
Dan merk je het alleen in de tijd dat iets kost. Als ik game, internet of msn oid merk je het niet. Zelfs een celeron E1200 ipv mijn quadcore merk ik in veel gevallen nog niet. Ook niet in veel games. Zolang ik de 60fps haal die m'n scherm nodig heeft is dat wel ok. Maar die keren dat je het wel merkt is het wel fijn. Het schiet tenminste op
Neemt niet weg dat veel mensen gewoon snel spul willen hebben zonder dat ze er wat mee doen. Heb ik zelf stiekem ook wel een beetje

[ Voor 30% gewijzigd door R-O-Y op 02-07-2008 01:21 ]
Ik ken het verhaal, soort gelijke verhalen word al jaren verteld, ik heb daar mijn twijfels bij of dit nu het geval is, bij Athlon XP leek ik wel iets te merken, maar kan ook komen omdat ik dat toen graag wilde geloven.DevilsProphet schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 01:11:
Of het bijgeloof is of niet, er speelt wel meer bij de keuzes van mensen dan enkel een (beperkte) set benchmarks gedraaid onder tijdsdruk door een reviewsite.
Er gaat bv de ronde dat AMD's "vlotter" aanvoelen bij het werken, en minder last hebben van hogere belastingen dan Intel systemen. cf. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=187494 (een hele brok om door te lezen, maar kan wel interessant zijn)
Ik werk nu op zowel Intel als AMD machines op het werk en thuis en ik merk echt geen verschil, moet echt kijken welke cpu erin zit, voel dat absoluut niet.
Maar ook dit werd niet gevraag, al is het wel interessant, maar kan het helaas niet beamen.
@RoY (ben je naam even vergeten, sorry als het verkeerd is.
Had ik even niet meegenomen in mijn conclusie, vervangen zou namelijk heel raar zijn. Dacht even dat je perse een AMD wilde hebben toen ik je zin las. Foutje
Edit/
Waar is eigenlijk de 740G?
740G is renamed 680G, enkel 3$ duurder.mad_max234 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 01:29:
[...]
Ik ken het verhaal, soort gelijke verhalen word al jaren verteld, ik heb daar mijn twijfels bij of dit nu het geval is, bij Athlon XP leek ik wel iets te merken, maar kan ook komen omdat ik dat toen graag wilde geloven.
Ik werk nu op zowel Intel als AMD machines op het werk en thuis en ik merk echt geen verschil, moet echt kijken welke cpu erin zit, voel dat absoluut niet.
Maar ook dit werd niet gevraag, al is het wel interessant, maar kan het helaas niet beamen.![]()
@RoY (ben je naam even vergeten, sorry als het verkeerd is.)
Had ik even niet meegenomen in mijn conclusie, vervangen zou namelijk heel raar zijn. Dacht even dat je perse een AMD wilde hebben toen ik je zin las. Foutje
Edit/
Waar is eigenlijk de 740G?
Geen een vendor gaat 3$ weggooien vanwege een andere naam terwijl alle functies 100% gelijk zijn.
740G zul je dus pas in volume zien wanneer 690G eruit gaat.
Ik had dit gevoel ook toen ik over ging van me 5600+ naar de Q6600 3.2 Ghz. In sommige gevallen was die eerste setup ook vlotter. Maar in games had de laatste wel wat meer power. Dus in games waar je die power nodig hebt zoals supreme commander is de Intel in het voordeel. De Andere games liepen geweldig op me 5600+. Deed niet veel onder voor de 3.2 GHz Quad.DevilsProphet schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 01:11:
Of het bijgeloof is of niet, er speelt wel meer bij de keuzes van mensen dan enkel een (beperkte) set benchmarks gedraaid onder tijdsdruk door een reviewsite.
[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 02-07-2008 10:21 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
One chip for all
AMD managed to pull one small miracle. The first 45nm native quad core from AMD labs codenamed Deneb and Deneb FX will be native socket AM3.
However AM3 will have an identical pin out as socket AM2+ (Socket 940) and if you plug Deneb in Socket AM2 it will work as DDR2 chip and if you plug it in socket AM3 it will work as DDR3.
This will be very convenient as it will make transition easier. This will be the first time after many years that AMD has decided to make an easy upgradeable CPU environment. In the past when AMD changed the memory support that would mean a new motherboard and a new CPU but this time moving to DDR3 will require a new motherboard but the same CPU will work in your old DDR2 socket AM2+ board and the new DDR3.
The timing makes sense as AMD needs to make Deneb and later Propus as sexy as it possible can as this much delayed chip will have some nasty competition in the guise of Yorkfield and Nehalem to fight. Sometimes working under pressure of fearsome competition results with such a pleasant surprise such as this one.
RD890 in Q2 2009
It looks like the SB800, a dynamic duo chipset which is a mixture of upcoming RD890 and RS880 chipsets is going to bring PCIe 3.0 support to the world.
According to the document we've seen the new Rx8x0 chipsets should be launched at some point in Q2 2009 and the document clearly indicates that SB 8xx comes with PCIe 5GHz x 4 support, which would imply that at least this chip can take care of the upcoming PCIe 3.0 specification.
PCIe 3.0 means twice as much bandwidth but this is not the most limiting factor of the graphics card today. It will still be cool to have it and it looks that it will show it’s face by Q2 2009.
Bron : http://techreport.com/discussions.x/15043AMD market share sees short-term drop, long-term rise
The microprocessor market has been especially turbulent lately, with AMD forced to price its Phenom processors out of the high end in a bid to remain competitive. How has the situation affected AMD's and Intel's market shares? iSuppli has posted numbers that say AMD managed to increase its market share between the first quarter of 2007 and the first quarter of 2008, but on the flip side, it lost ground between Q4'07 and Q1'08.
iSuppli says AMD had 13% of the global microprocessor market (which includes non-x86 CPUs) in the first quarter of this year, while Intel was sitting pretty with 79.70% of the market. Compared to the fourth quarter of 2007, AMD's piece of the pie has shrunk: the company had a 14.1% share to Intel's 78.5% then. However, AMD only had 10.9% of the CPU market to Intel's 80.4% in the first quarter of 2007, so it has actually gained 2.1 market share points between Q1'07 and Q1'08.
According to iSuppli, AMD took roughly half of those growth points from Intel, while the other half came from other, smaller players in the CPU market. Those smaller players have seen their aggregate market share drop from 8.7% in the first quarter of 2007 to 7.3% in the first quarter of this year.
IMO is het wel leuk, Ik koop bijna 2x per jaar een andere grafische kaart, en nu moet ik steeds wachten op mijn nieuwe voor ik mijn oude kan verkopen, die IGP zou een goeie tussenoplossing zijn (niet voor games natuurlijk maar gewoon om maar 'beeld' te hebben) en kan ik mijn oude kaart al vroeger verkopen als er een nieuwe reeks voor de deur staat, dan heeft die kaart toch nog iets meer waarde. En aangezien die 790GX chipset nu een IGP combineert met het beste van een mid-range/performance bord lijkt me dit ideaal voor mij (nu nog hopen dat ze redelijk wat overclocken...)The Source schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:33:
[...]
Grote BS natuurlijk want 790GX is voor het ATX segment waar mensen nagenoeg altijd een VGA kaart instoppen.
Hoe zit het trouwens met Hybrid Crossfire? in de zin van : GPU uitschakelen in 2D omgeving en enkel op IGP werken voor stroombesparing, voor zover ik weet werkt dit nog niet op de huidige (780G?) bordjes... of zou dit niet veel verschil geven tov powerplay?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 02-07-2008 16:42 ]
Er is al veel te vinden over de 780V en 780G met Google. Maar om je vraag te beantwoorden, ja de IGP en GPU kunnen schakelen. (ik heb geen ervaring btw)
Zie hier de details over Crossfire X en Hybrid Crossfire X.
http://game.amd.com/us-en/crossfirex_hybrid.aspx
http://www.amd.com/us-en/0,,3715_15532_15533,00.html
BTW over de 790GX is nog maar heel weinig te vinden, er is zover ik weet geen info over Crossfire bekend voor die chipset.
[ Voor 15% gewijzigd door Stephan224 op 02-07-2008 18:42 ]
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
En over die Hybrid CrossfireX : switchen tussen GPU en IGP gaat toch nog niet, enkel die 2 laten samenwerken voor betere prestaties, bekijk die links zelf eens...?
Het is inderdaad nog lekker afwachten, AMD kan leuk een chip maken die compatibel is, maar als de moederbord fabrikanten geen bios maken of geen goede, dan kom je nog nergens.Astennu schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:12:
True maar dat is altijd afwachten. En dan hebben we weer wat om te lezen
[...]
AM2 moederbord en Phenom verhaal.
Theoretisch kan het, maar praktijk wijs welles anders uit. Ik geloof niet dat een deneb core op am2 gaat werken, phenom werk maar mondjes maat en dan vaak nog geen eens echt goed op een am2 bordje.
Eerst zien dat het werkt en dat fabrikanten mee werken en het ook voor elkaar krijgen dat alles ook geschikt is voor een deneb core. Ben benieuwd, en ga het ook zeker volgen.
Hoop wel dat ze op tijd komen, mijn 5600+ is langzaam aan vervanging toe, al trekt hij alles nog qua games.
Ik snap wat je bedoeld. Ik bedoel alleen te zeggen dat je ze in crossfire kan zetten. En dit kan je in en uitschakelen. (samenwerken dus) Als je CF uitschakelt zal een van de twee GPU`s die niet belast worden met berekeningen. Hiermee bespraar je energie, bla bla marketing. En wat niet echt bekend is, is waarmee je deze soort van high-end chipset mee kan gaan combineren met CF. (welke videokaarten)Anoniem: 263719 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:53:
790GX support crossfire, wel maar 8 lanes
En over die Hybrid CrossfireX : switchen tussen GPU en IGP gaat toch nog niet, enkel die 2 laten samenwerken voor betere prestaties, bekijk die links zelf eens...?
Denk trouwens ook dat gewoon een 790X + IGP (HD3300) wordt op gebied van de specificaties. Dus 1x x16 of 2x x8. Met natuurlijk de SB750
Nog een paar interessante links (reviews) over de 780G chipset. (mocht iemand interesse hebben)
http://www.tomshardware.c...md-780g-chipset,1785.html
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3258
http://www.bit-tech.net/h...grated_graphics_chipset/1
http://techreport.com/articles.x/14261/1
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Productpagina
Wel straf dat ze dit kunnen verwezelijken op een 90nm process.
Anoniem: 58485
Blijkt maar weer dat dat prima mogelijk is. 3800+ X2 die een TDP van maximaal 35W heeft. Wat wil je nog meer? En de vraag is hoe deze beestjes oc'en.Anoniem: 263719 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:27:
AMD's 35W dual-core Athlon hits the shelves
Productpagina
Generally blijken latere steppings iets sneller te zijn. Tomshardware had dit getest, exact dezelfde CPU maar met verschillende steppings. De latere versies waren in de meeste gevallen altijd sneller.
Wel grappig ze zeggen dat het een 90nm cpu is geen 65nm. Weer een voorbeeld dat 65nm gewoon geflopt is bij AMD.
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 03-07-2008 13:42 ]
Maakt AMD nog cpu 's op 90nm eigenlijk?
Denk dat de 65nm dat makkelijk kan, 2.9Ghz op 65w, 2.5Ghz op 45w.Astennu schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:41:
OC op stock volts zullen niet geweldig zijn. Anders was er wel een 2.1 of 2.2 GHz 35 watt model geweest. Maar als je qua volts omhoog gaat zal de 3.0 wel te doen zijn. Als niet meer.
Wel grappig ze zeggen dat het een 90nm cpu is geen 65nm. Weer een voorbeeld dat 65nm gewoon geflopt is bij AMD.
Denk dat dit een andere reden heeft, wellicht magazijn uitverkoop? Is het niet gewoon de oude Athlon x2 3800 EE 35w? Maar nu met am2 voetje ipv s939 voetje.
Edit/
Dom, ben even de geheugen controller vergeten, Windsor core is het dus.
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 03-07-2008 17:17 ]
Dat konden ze 2 jaar geleden al... Alleen had je toen nog geen desktop versies, maar de AMD Turion 64 X2 TL-60 loopt ook op 2.0GHz en 35W TDPAnoniem: 263719 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:27:
AMD's 35W dual-core Athlon hits the shelves
Productpagina
Hoezo geflopt?Astennu schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:41:
OC op stock volts zullen niet geweldig zijn. Anders was er wel een 2.1 of 2.2 GHz 35 watt model geweest. Maar als je qua volts omhoog gaat zal de 3.0 wel te doen zijn. Als niet meer.
Ik vindt een X2 3800+ anders een prima prijs en prestatiehouding hebben hoor. Lekker zuinig @ 2GHz (ja ik heb z'n voorganger op 65MM / 65W max TDP). Er was geen andere dual-core die op dat moment zo'n rating had met zo'n laag TDP.
35W is bijna minder dan de helft. En een Turion is ook een andere CPU lijkt me, singlecore?
Laptop CPU, verder zo goed als identiek aan de Athlons alleen een ander productieproces en een wat lagere HT clock volgens mij. Maar het kan best dat ze dat hier ook bij toepassen.Anoniem: 58485 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:27:
[...]
35W is bijna minder dan de helft. En een Turion is ook een andere CPU lijkt me, singlecore?
Manchester core FTWmad_max234 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:12:
[...]
Denk dat de 65nm dat makkelijk kan, 2.9Ghz op 65w, 2.5Ghz op 45w.
Denk dat dit een andere reden heeft, wellicht magazijn uitverkoop? Is het niet gewoon de oude Athlon x2 3800 EE 35w? Maar nu met am2 voetje ipv s939 voetje.
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Athlon 64 X2 3800+ 35 W Socket AM2 May 23, 2006
ADD3800IAA5CU
ADD3800IAT5CU
Dacht zelfs dat er een 939 X2 was geweest die 35w tdp had, maar daar vergis ik me geloof ik, kan er niks over vinden.
Raar dat Fudzilla dit vandaag meld...
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 03-07-2008 22:48 ]
Jawel. Maar het gaat hier toch om een X2 en niet een Single-core zoals een Turion dat is volgens mij.GENETX schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:35:
[...]
Laptop CPU, verder zo goed als identiek aan de Athlons alleen een ander productieproces en een wat lagere HT clock volgens mij. Maar het kan best dat ze dat hier ook bij toepassen.
Tja en in theorie kan je met 2 cores gerust het energieverbruik x2 doen hoor. Dat ze theoretisch het verbruik van een 2GHz core per 17,5w kunnen splitsen is natuurlijk mooi
Ik vindt het jammer dat wederom die coreclock niet omhoog kan of gaat met die X2's. Het lijkt er dan ook op dat we straks alleen nog maar mainstream X4's of X3's kunnen vinden in het AMD assortiment.
Ik heb een Phenom Quadcore draaien op een AM2 mobotje maar dit draait niet 100%.
Zodra ik overclock begint mijn mobo power regulators te zingen dus momenteel is hij undervolt
om de power consumptie in orde te houden.
Ik dacht eind deze maand begin augustus of het moet weer eens verandert zijn.Mightybunny schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:59:
Iemand een idee wanneer die SB750 southbridge erkomt?
Ik heb een Phenom Quadcore draaien op een AM2 mobotje maar dit draait niet 100%.
Zodra ik overclock begint mijn mobo power regulators te zingen dus momenteel is hij undervolt
om de power consumptie in orde te houden.

Bron : http://www.chw.net/foro/amd-overdrive-roadmap-t166677.html
Komt allemaal uit de 790GX presentatie uit mei. Dit is de media versie waarbij enkel de datums zijn aangepast. Het ziet ernaar uit dat ze heel de presentatie hebben en elke 2 dagen een slide lekken, goed voor de pageviewsAnoniem: 263719 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:56:
Nog maar eens een slide van een roadmap, deze keer ivm Overdrive :
[afbeelding]
Bron : http://www.chw.net/foro/amd-overdrive-roadmap-t166677.html
Nog wat nieuws van gisteren over de 790GX chipset:
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=8261&Itemid=37

Bron : http://www.chw.net/foro/e...-calibration-t164035.html
Ben eens benieuwd hoe dit allemaal in de praktijk gaat werken...
Edit, Ik las op The Inq dat er op de nieuwe Nehalem borden een quikpath van de PCI-e bussen rechtsreeks naar het DDR3 gaat. (Als ik het goed heb begrepen) Wat gaat daarvan de impact zijn? Worden Nehalem platformen hier erg door bevoordeeld?
[ Voor 38% gewijzigd door Hekking op 07-07-2008 17:49 ]
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Dat vrees ik ook ja. Ze hebben heel snel die 45nm cpu nodig. Want Hyper Threading werkt nog al goed in de server markt. En aangezien de Penryn clock voor clock al sneller was. Moeten ze wel met iets nieuws gaan komen.Hekking schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:44:
Over een paar maand word Nehalem geïntroduceerd, Net als AMD op het punt staat weer kiet te draaien gaan er klappen vallen in het 4+ socket segment. Ik ben eigenlijk bang dat AMD dan weer net zo hard in het rood duikt...Wat verwachten jullie ?
Edit, Ik las op The Inq dat er op de nieuwe Nehalem borden een quikpath van de PCI-e bussen rechtsreeks naar het DDR3 gaat. (Als ik het goed heb begrepen) Wat gaat daarvan de impact zijn? Worden Nehalem platformen hier erg door bevoordeeld?
Over 4+ socket Nehalems hoeft AMD zich voorlopig geen zorgen te maken, die komen pas over ruim een jaar uit. Wel komt er voor dat segment binnenkort de 6-core Dunnington met 16MB L3-cache (gebaseerd op de Penryn core).mad_max234 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 00:10:
Hoop eigenlijk dat de desktop markt dan weer wat aantrekt, vooral de midrange denk ik dat amd wel weer wat kan terug winnen. Maar laatste stronghold van AMD zal dik onder vuur komen te liggen, dat denk ik wel, maar hoe erg de schade gaat zijn durf ik niet te zeggen. Eerst maar even wachten wat de prijzen gaan zijn van de 4+ socket Nehalem's, kan goed zijn dat amd daar makkelijk naast kan blijven bestaan.
Professioneel Hyves-weigeraar
Anoniem: 614
Onderbouwing?Astennu schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:04:
[...]
Want Hyper Threading werkt nog al goed in de server markt.
Mijn ervaring: werkt voor geen meter. Met het oude 2000 werkt het zelfs per definitie negatief.
Staat ook met 2003 bijna altijd uit omdat het of niets uitmaakt of alleen maar instabiliteit kan zorgen met apps die er niet mee om kunnen gaan.
Met multicore is het helemaal overbodig, uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Gooi daar virtualisatie bij en het is alleen in physieke servers grappig met taskmanager open of opstarten van Linux met al die pinguins.
Pak Nehelam's EPT (tegenhanger van AMD's NPT die reeds in Quad Opteron+ESX 3.5 update1 zit) Daar heb je straks meer aan.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 614 op 08-07-2008 22:19 ]
Dacht even dat de Nehalem gelijk ook in de 4+ socket markt werd gezet.Wouter Tinus schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:18:
[...]
Over 4+ socket Nehalems hoeft AMD zich voorlopig geen zorgen te maken, die komen pas over ruim een jaar uit. Wel komt er voor dat segment binnenkort de 6-core Dunnington met 16MB L3-cache (gebaseerd op de Penryn core).
Maar dan nog AMD kan het nu nog trekken in de server markt vraag me af hoelang nog. Wanneer komt de 6 core cpu van amd? ben even de naam kwijt, weet ook niet of die beetje op tijd komt om wat tegen gas te geven.
Voor zware rekenkundige taken was het heel nuttig daar verdubbelde de performance na genoeg. Je hebt ook gelijk dat het soms helemaal niets hielp of in tegen deel juist de performance omlaag ging. Ik neem aan dat intel daar wel rekening mee houd deze keer. + steeds meer software krijgt multicore support dus dat zal ook wel wat schelen. Misschien als je nu een P4 HT gaat testen met de apps van vandaag de dag dat hij het best goed doet tov een non HT cpu.Anoniem: 614 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:10:
[...]
Onderbouwing?
Mijn ervaring: werkt voor geen meter. Met het oude 2000 werkt het zelfs per definitie negatief.
Staat ook met 2003 bijna altijd uit omdat het of niets uitmaakt of alleen maar instabiliteit kan zorgen met apps die er niet mee om kunnen gaan.
Met multicore is het helemaal overbodig, uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Gooi daar virtualisatie bij en het is alleen in physieke servers grappig met taskmanager open of opstarten van Linux met al die pinguins.
Pak Nehelam's EPT (tegenhanger van AMD's NPT die reeds in Quad Opteron+ESX 3.5 update1 zit) Daar heb je straks meer aan.
VColgens mij was dat Istanbul, maar ik kan er naast zitten. Die komt iig ergens begin 2009 meende ik.mad_max234 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:24:
[...]
Dacht even dat de Nehalem gelijk ook in de 4+ socket markt werd gezet.
Maar dan nog AMD kan het nu nog trekken in de server markt vraag me af hoelang nog. Wanneer komt de 6 core cpu van amd? ben even de naam kwijt, weet ook niet of die beetje op tijd komt om wat tegen gas te geven.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=14280
De prestaties van de 790GX zien er goed uit, nu moeten ze die chipset eindelijk eens op de mark zetten.
Ik vrees Q4 pas maar hoop dat ze Q3 halen.EdwardvGelder schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:18:
Wanneer kwam de 45nm quadcore van amd nou (deneb?) Die je ook op je am2 moederbordje kon zetten. Hopen dat die wat beter clockt want ik wil iig de 3ghz versie.
Mass productie pas in 1Q, dus dan mogen we ongeveer 2 maanden later pas de cpu verwachten. Word dan 2Q 2009.Hacku schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:51:
Q4 introductie, mass productie zal pas Q1 2009 zijn.
Denk dat de mass productie toch wel eerder gaat beginnen, denk dat septerber/oktober begin van mass productie en eind november introductie en dan eind december de eerste cpu's. En in 1Q zullen ze in grote getalen verscheept worden.
Weet niet of dit bekent is, is wel leuk filmpje.
http://www.amd.com/us-en/0,,3715_15503,00.html?redir=45nm01
Jouw ervaring ook?
Leuk voor de desktop voor een videoconversietje. Rampzalig op servervlak (zeldzame en specifiek geschreven toepassingen daar gelaten).
Yes, but no.
Leuk filmpje....alleen wel jammer dat ze zelf ook niet weten waar ze het over hebben. Een hele hoop plaatjes die je ziet zijn van Barcelona/Agena (65nm) en niet van Shanghai/Deneb(45nm)
En hoe wil je dat zien? Heb je de core's geteld die op een wafer zitten.achtbaanfreak schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:19:
[...]
Leuk filmpje....alleen wel jammer dat ze zelf ook niet weten waar ze het over hebben. Een hele hoop plaatjes die je ziet zijn van Barcelona/Agena (65nm) en niet van Shanghai/Deneb(45nm)
Denneb = 45nm Agena met paar aanpassingen
Denk dat ze naar 1 week produceren wel wat wafers hebben, en ze hebben het ook over de 65nm cpu, dus niet zo raar dat ze de 65nm wafer ook in beeld laten zien. Waarom weten ze dan niet waar ze over praten? Beetje rare opmerking!
Edit/
Zie het nu ook, in het begin zijn het inderdaad agena core's, maar dat is alleen dat stuk dat ze het over de die shrink hebben, en vorige ontwerp.
Weer wat nieuws van AMD news room.
AMD Recognizes Fujimi as top World Class Supplier with Pathfinder Award
[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 10-07-2008 12:22 ]
Zoals je zelf al opmerkt is te zien dat het Agena is. Ik weet dat dat stukje over die die shrink gaat, dus dan is het toch logisch dat je je nieuwe chip laat zien, niet je oude. Of eerst je oude en daarna je nieuwe chip. En dat het stukje ook over Barcelona gaat, heb ik er niet uit kunnen halen, maar mijn engels is ook niet echt geweldig.mad_max234 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:03:
En hoe wil je dat zien? Heb je de core's geteld die op een wafer zitten.![]()
Denneb = 45nm Agena met paar aanpassingen
Denk dat ze naar 1 week produceren wel wat wafers hebben, en ze hebben het ook over de 65nm cpu, dus niet zo raar dat ze de 65nm wafer ook in beeld laten zien. Waarom weten ze dan niet waar ze over praten? Beetje rare opmerking!
Edit/
Zie het nu ook, in het begin zijn het inderdaad Agena core's, maar dat is alleen dat stuk dat ze het over de die shrink hebben, en vorige ontwerp.
En over dat mijn opmerking raar is: Ik ben één en al raar/totaal gestoord, dus dat kan veel verklaren
Maar ik vind het raar dat je je oude chip laat zien in een filmje over je nieuwe chip. En natuurlijk weten die technici wel waar ze het over hebben. Daar ben ik totaal niet bang voor. Alleen degene die dat filmpje heeft gemonteerd, die misschien niet. En daardoor komt het filmpje op mij nog al over alsof AMD zelf niet weet waarover ze het hebben.
En dit filmpje is niks mis mee, klopt allemaal wat ze zeggen en beelden pas er goed bij, goed marketing filmpje imo.
Edit/
Als de technische mannen van AMD maar weten wat ze doen.
Nehalem vs Phenom9850 en Quadfather FX-74.
"PCMark 05 Score
Nehalem 2.93 GHz 9852
AMD Phenom 9850 BE 2.5 GHz 7400
PCMark 05 Score
Nehalem 2.93 GHz 9852
Core 2 Extreme QX6800 2.93 GHz 8925
QuadFX Athlon FX-74 3 GHz 7501
The result is roughly a 33 percent difference. Right in line with what we predicted. For reference, the fastest Phenom available, the 9950 BE running at 2.6GHz was able to give a score of 7680, slightly above the Phenom 9850 BE by 3.7 percent. However, Nehalem is still faster than the fastest Penom 9950 BE by 28 percent."
Nu maar hopen dat de 45nm Phenom het gat voor een groot deel kan dichten en dat de Nehalem 2.93Ghz niet al te goedkoop gaat worden, dacht dat er al prijzen bekent zijn, maar kon ze niet zo snel vinden.
3Ghz Phenom 45nm zou best welles aardig in de buurt kunnen komen, +-10% langzamer dan de Nehalem 2.93Ghz is niet ondenkbaar, dan zit amd weer redelijk goed. Maar we wachten wel af dat er nog meer bekent is, want Totaal score van PCmark05 zegt ook niet zoveel.
[ Voor 91% gewijzigd door mad_max234 op 10-07-2008 17:29 ]
ATI heeft zich ondertussen terug opgewerkt met de doorontwikkeling van R600 naar RV670 en RV770, hopelijk doet AMD hetzelfde met een doorontwikkeling van Agena naar Deneb (naar...?)
Het grote verschil is dat AMD een stuk grotere concurrent heeft ipv ATI.
Nou is een GPU wat structureel denk ik wat éénvoudiger dan een CPU maar iets revolutionairder had wel gekunt imo
Soms pakt risico's nemen fantastisch uit (de K8 was goud), maar in de huidige situatie (financieel verzwakt, concurrentie sterk) is het niet verantwoord om alles af te laten hangen van een technisch wonder. Gelukkig zie je nu dus ook een vrij conservatieve roadmap gebaseerd op een bestaand ontwerp en geen wanhopige poging om Fusion, Bulldozer, ccHT3 en wie weet wat nog meer zo snel mogelijk af te raffelen.
[ Voor 27% gewijzigd door Wouter Tinus op 11-07-2008 00:32 ]
Anoniem: 179986

hier hebben ze al twee nieuwe 45nm phenoms gebenchmarkt. ik volg het allemaal niet zo dus misschien is het oud nieuws maar ik dacht, laat ik het maar even posten hier.
Ik weet niet of dit veel is? maar hopen dat de als ze op de markt komen 3ghz+ doen op standaard voltages. en hopelijk nog hoger
* nero355 hoopt van wel, want na al die jaren opeens een Intel moeten kopen is best eng en wordt zo lang mogelijk uitgesteld
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Anoniem: 614
Als daar een TDP van 65W aan hangt (M'n "65W" 5000+BE is 2.6@1.3v) is het een van de kandidaten voor mij. 't zal sowieso raar moeten lopen wil ik straks geen Deneb in m'n AM2+ boardje hebben
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 614 op 11-07-2008 19:36 ]
Voor mn am2 mobo en dan over een jaar ofzo een am3 mobo met spul.
ik wil wel graag AMD houden, maar niet met de brakke raid performance van de Sb600 + te weinig sata.
Eisen van me zijn: minimaal 6x sata (liever meer), 2x pci-e 2.0 x16 in CF, goeie raid, onboard geluid 889A of beter, goede overklok mogelijkheden.
Zijn er al dingen uitgelekt over de 750 raid prestatie's?
Zoiets als intel matrix raid erbij zou helemaal leuk zijn, maar niet echt nodig.
Nukezone FTW
http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D91RLPNG0.htm
[ Voor 14% gewijzigd door Wouter Tinus op 12-07-2008 09:46 ]
Anoniem: 246336
AM2 bord kan je denk ik wel vergeten, agena core word al nauwelijks ondersteunt.EdwardvGelder schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:35:
Ik wil er ook graag 1
Voor mn am2 mobo en dan over een jaar ofzo een am3 mobo met spul.
Asus had ook als 1 van de eersten drivers voor am2+ cpu's dus dan regelen ze het denk ik ook wel voor deze.
Maar dat zie ik dan wel weer.
Daar hadden ze dan wel 1,57 volt voor nodig.Anoniem: 179986 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:44:
[afbeelding]
hier hebben ze al twee nieuwe 45nm phenoms gebenchmarkt. ik volg het allemaal niet zo dus misschien is het oud nieuws maar ik dacht, laat ik het maar even posten hier.
Ga er maar van uit dat de eerste 45nm Phenoms nog niet hoog zullen clocken met weinig voltage.
Een Agena B3 gaat (op uitzonderingen na) veel hoger dan de B2 cpu's. Dat zal met de 45nm Deneb steppings net zo gaan.
Belangrijkste is dat de Deneb een heel stuk minder energie moet verbruiken dan de huidige Phenoms, zodat eindelijk de Phenom met 3ghz@125W TDP uitkomt, waar ik al een jaar op aan het wachten ben
Nog belangrijker is dat ze clock voor clock sneller zouden zijn dan de B3's. Want anders heb je leuk 3.0 Ghz maar is een Penryn nog steeds 10-15% sneller dan jou 3.0 GHz cpu. Met Denep zou dat gaan veranderen;...... Maar dat zijden ze ook van Barcelona. Die bleek erg tegen te vallen regelmatig K8 performance per clock.Maikel205 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:54:
[...]
Ga er maar van uit dat de eerste 45nm Phenoms nog niet hoog zullen clocken met weinig voltage.
Een Agena B3 gaat (op uitzonderingen na) veel hoger dan de B2 cpu's. Dat zal met de 45nm Deneb steppings net zo gaan.
Belangrijkste is dat de Deneb een heel stuk minder energie moet verbruiken dan de huidige Phenoms, zodat eindelijk de Phenom met 3ghz@125W TDP uitkomt, waar ik al een jaar op aan het wachten ben
Wel geen 65W TDP maar 89W zoals de 6000+ (3.1Ghz), de 5600+ (2.9Ghz) is de hoogst geclockte 65W.
Zal even kijken of ik het terug kan vinden.
Edit/
76w TDP heeft hij als het goed is, zat er dus iets naast.
DevilsProphet in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."
En gooit het maar eens door google dan kom je nog meer sites tegen.
[ Voor 51% gewijzigd door mad_max234 op 15-07-2008 00:38 ]
Anoniem: 264799
Ik heb een 790fxDs5 van Gigabyte, maar die zou de nieuwe amd cpu's wel moeten ondersteunen, toch?
Weet iemand dat al zeker?
Ook vind ik het apart dat ik nergens crossfire benchmarks van de HD48xx serie kan vinden met een AMD cpu zoals met mijn mobo....
Die fsb is misschien wel van belang, maar waarom test er niemand met een AMD met een bus van 2000 ipv de bus van intel (1600 voor extreme ed.)??
Dat moet dan toch ook best hard gaan in crossfire? (zoals amd x4 9950+790FX)
Ik heb dus een 790fx (ds5) maar ik kan er nergens benchmarks van vinden....
Heb ik een slecht/minder presterend bord gekocht? (dan de x38/x48 mobo)
1: Intel is nu NR1 dus daar worden alle reviews mee gedaan.
2: GA heeft een fout in het ontwerp van alleen de DS5 gemaakt waardoor 2000 HTT niet goed werkt en de 9850 BE niet werkt. Cpu;s met de 1800 MHz HTT en NB werken wel goed. Underclocken van FSB en NB van de 9850 BE werkt ook.
Want ik heb hier getest met een DS4 en DS5. Maar de 9850 BE staat ook niet op de support list van de DS5. Helaas. Erg stom ook maar heb GA hierover ook al aan de tel gehad. Hun raden sowieso de DQ6 aan als je wilt oc'en.
Je mobo heeft gewoon 2x16x PCIE lanes dus dat prima. Daar heb je gewoon maximale performance mee. Je kunt ook gewoon naar reviews krijgen waar borden met de 790X of FX chipset getest worden. Jou resultaten zullen vergelijkbaar zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 16-07-2008 16:07 ]
Anoniem: 134818