[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 23 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:19
AMD conference call door Randy Allen (Corporate VP Server and Workstation Division):

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2333Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2334Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2335Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2336Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2337Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2338Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2339Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2340
Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=2341

In het kort:
  • Shanghai overall performance increase: 20 percent
  • Shanghai consumes approximately 20 percent less power at idle
  • Shanghai supports DDR2-800 memory
  • Six-core monolithic 45nm Istanbul second half of 2009
  • Six-core monolithic 45nm Sao Paulo early 2010
  • Sao Paulo performance increase t.o.v. Istanbul: likely smaller than 20 percent
  • 12-core 'MCM' Magny-Cours (two six-core Sao Paulo's) early 2010
  • Sao Paulo/Magny-Cours support for DDR3, Probe filter, 4xcHT3
  • Maranello platform (Socket G34) early 2010
  • Support for 5 GHz version of PCI Express
  • New spec for I/O virtualization over PCI Express
  • IBM and Sun Barcelona systems before June
  • Significant Shanghai blocks designed by teams in Austin and India
  • Allen: not enough confidence to share details on Bulldozer cores with the public

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dus Bulldozer toch weer zwaar uitgesteld, waarschijnlijk tot eind 2011 ofzo (aangenomen dat ze niet een nieuwe core op een nieuw procede uitbrengen). Ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor SSE5. Misschien wordt het toch in K10 gebouwd? Zo niet dan zal het heel moeilijk worden om nog iets tegen AVX in te brengen.

De rest van de roadmap lijkt vrij eenvoudig: nog twee-drie jaar lang doorbouwen op Barcelona, eerst naar 45nm, dan twee extra cores, dan een socketwissel en dan een MCM. Weinig kans op problemen, maar ook weinig kans om de prestatiekroon terug te pakken.

[ Voor 51% gewijzigd door Wouter Tinus op 07-05-2008 23:48 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Die AMD server chipset is dan ook wel zwaar uitgesteld/laat of niet..... begin 2009
Net ff zo'n sappig segment waar ze mee treuzelen :O

EDIT: En lol @ die nieuwe proc namen, zou er ook een cirquit park zandvoort aan komen ? :D

[ Voor 25% gewijzigd door Hekking op 07-05-2008 23:24 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Shanghai 20% sneller dat moet ik nog zien. Ik mag hopen clock voor clock en niet met de clockspeed boost er bij want dan heeft AMD een groot probleem. En ik vind die 20% more efficiency when idle ook vaag. Dus full load is gelijk ? in dat geval heeft intel een behoorlijk streepje voor.

Uitstel van bulldozer kan inderdaad ook een heel groot probleem zijn. Straks als die core uitkomt is hij gewoon achterhaald en gaan mensen niet meer aan SSE5 beginnen.

Er komen dus wat leuke dingen aan alleen nu is dus de vraag wat intel daar tegen over gaat zetten. Als eerst nehalem die nu al octacore kan en heel veel verbeteringen met zich mee brengt. Als Shanghai 20% sneller is als de huidige barcelona kunnen ze sneller zijn dan de Penryn cores. Dat gat moet als eerst dicht. Echter hebben ze dan niets tegen Nehalem want die zal weer een heel stukje sneller zijn dan penryn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Goed, de eerstkomende jaren blijft het dus aankloten bij AMD, maar eens kijken of ze daarna nog bestaan....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Ach ja, mij hoor je niet klagen zolang de clocks eindelijk is richting de 3 gig gaan. Daarboven is way to useless voor de gemiddelde gamer die aan de huidigge Phenom X4 op 3 gig meer dan zat heeft.

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:38:
Ach ja, mij hoor je niet klagen zolang de clocks eindelijk is richting de 3 gig gaan. Daarboven is way to useless voor de gemiddelde gamer die aan de huidigge Phenom X4 op 3 gig meer dan zat heeft.
Nogmaals merk geen verschil met gamen tussen mijn 5600+ X2 en de Q6600 op 3.2 GHz alleen supreme commander.

Dus allemaal total overkill. AMD moet wel blijven bestaan anders is het voor ons de consument niet meer te doen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Shanghai supports DDR2-800 memory
Ik dacht dat de Barcelona -core al DDR2-1066 ondersteunde??

edit:

Ok, was even in de war met de Agena core.

----------

Overige nieuwsberichten over AMD:

Gerucht: AMD gaat zich misschien opsplitsen
http://www.techzine.nl/ni...misschien-opsplitsen.html

35 AMD CPUs Tested for Power Consumption
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-power-cpu,1925.html

[ Voor 6% gewijzigd door Stephan224 op 08-05-2008 22:17 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Agena core ondersteunt DDR2-1066. Voor de server markt ligt dit altijd lager.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Ik krijg zelf toch steeds meer de indruk dat ze toch de fabs van de hand doen, hier nog weer een stuk daarover op INQ: http://www.theinquirer.ne...5/08/hector-keeps-waiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Hekking schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:20:
EDIT: En lol @ die nieuwe proc namen, zou er ook een cirquit park zandvoort aan komen ? :D
offtopic:
Dat circuit is genoemd naar de plaats waar het in de buurt ligt, de vollede naam is dan ook Circuit de Nevers Magny-Cours. Die core is dus net zo goed als de anderen naar een plaats genoemd. Een Zandvoort core zou op zich kunnen, alleen gezien de internationale bekendheid lijkt die kans me niet niet heel erg groot. ;) Al is Magny-Cours natuurlijk (om met Olav Mol te spreken) ook de middle of bumblef*cking nowhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Ze beginnen anders ook al over Suzuka,Sao paulo, La caixa en Istanbul ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hekking op 09-05-2008 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Hekking schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:52:
Ik krijg zelf toch steeds meer de indruk dat ze toch de fabs van de hand doen, hier nog weer een stuk daarover op INQ: http://www.theinquirer.ne...5/08/hector-keeps-waiting
Jep, er gaan steeds meer geruchten over een opsplitsing tussen de ontwerp/verkooptak van AMD en de fabriek(en). De eerste heeft een meer dan goede kans om winstgevend te worden, maar ik vermoed dat ze heel wat moeite hebben om het financiële plaatje van het losse "AMD Fab" bedrijf rond te krijgen. Daar zijn de grootste investeringen nodig, terwijl "AMD Design" er met de meeste marge vandoor gaat. Het zal ook interessant zijn om te zien hoe ze die 5 miljard dollar schuld gaan verdelen als ze daadwerkelijk opsplitsen. Voordeel is dat ze "AMD Fab" stukje bij beetje kunnen verkopen om geld binnen te halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wouter Tinus op 09-05-2008 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:06:
Dus Bulldozer toch weer zwaar uitgesteld, waarschijnlijk tot eind 2011 ofzo (aangenomen dat ze niet een nieuwe core op een nieuw procede uitbrengen). Ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor SSE5. Misschien wordt het toch in K10 gebouwd? Zo niet dan zal het heel moeilijk worden om nog iets tegen AVX in te brengen.

De rest van de roadmap lijkt vrij eenvoudig: nog twee-drie jaar lang doorbouwen op Barcelona, eerst naar 45nm, dan twee extra cores, dan een socketwissel en dan een MCM. Weinig kans op problemen, maar ook weinig kans om de prestatiekroon terug te pakken.
Ja die vraag houd me ook al een paar weken bezig. :)

Wat gaat er met SSE5 gebeuren en met de bulldozer, ik heb het gevoel dat we SSE5 nog welles in een K10 core mogen verwachten, misschien niet in volle glorie maar wel een gedeelte of misschien wel volledig.

En ik heb het idee dat AMD niet zo zeer de kroon wilt dragen ten kosten van alles maar gewoon gezond wilt zijn en blijven als ze dat word. En in de middenmoot goede en goedkope cpu's wilt neer zetten en op die manier langzaam weer opbouwen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
EaS schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:50:
and claimed that Intel had been warned to cease development of its Native Signal Processing audio and video technology, which promised to vastly improve user experience of the desktop - or else Microsoft would bypass Intel
Ik heb nooit eerder gehoord van NSP. Wat zou dit zijn geweest? Het klinkt meer als audio/video hardware dan een CPU, dus waarom zou MS er zo'n probleem mee hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

NSP is een oude term voor SIMD-instructiesets zoals MMX, maar het gaat in deze context waarschijnlijk om een andere betekenis. Intel gebruikte dezelfde naam voor een softwareinitiatief dat voor z'n tijd behoorlijk vooruitstrevend was en daardoor wellicht als bedreiging werd gezien voor DirectX (toen nog in de babyschoenen) en/of andere Microsoft-baksels.

http://www.x86.org/ftp/manuals/686/nspwtpp.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Wouter Tinus op 10-05-2008 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Barcelona SPECJbb2005 cijfers (BEA JRockit):

BOPS
2 Sockets - Xeon X5460    (3,16 GHz)305657
4 Sockets - Opteron 8356 (2,30 GHz)368543
4 Sockets - Xeon X7350    (2,93 GHz)446209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
EaS schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 01:14:
Barcelona SPECJbb2005 cijfers (BEA JRockit):
Klok-voor-klok lijkt Barcelona iets sneller, maar de klok moet dus gewoon naar hetzelfde niveau als de Xeons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CPU-Z nieuwe logo (45 pix) Zaterdag is versie 1.45 van CPU-Z uitgebracht. Dit kleine programma geeft uitgebreide informatie over de processor, het moederbord en het geheugen in de computer. De download is iets meer dan 500KB groot en kan hier worden gevonden. Deze release voegt onder andere herkenning voor de Atom-processoren van Intel toe en de op 45nm geproduceerde Phenom-processoren van AMD. Het volledige changelog van deze release laat de volgende veranderingen zien:

News and corrections:

* Intel Atom Z500/Z510/Z520/Z530/Z540 processors.
* Intel Core 2 Duo E7x00 processor.
* AMD 45 nm Phenom (Dened & Shanghai) processors.
* Intel P45 chipset.
CPU-Z support de nieuwe 45nm al. zouden ze dan al in omloop zijn als hun hun progje daar op aan kunnen passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 11:50:
CPU-Z support de nieuwe 45nm al. zouden ze dan al in omloop zijn als hun hun progje daar op aan kunnen passen ?
Daar heb je toch alleen maar een ID -> name mapping voor nodig? Hardware lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 17:02
No easy work around

As we told you some time ago, Intel has put in what can only be called an overclocking lock in the upcoming LGA1160 processors which are currently going under the codenames of Lynnfield and Havendale.

Until now we didn't know how this had been implemented, but we've learned some more about it and it looks like there is no easy work around. As these processors have the memory controller and a few more bits integrated into the CPU itself, Intel suddenly has a lot more control than it has had with past designs that utilized a separate chipset which contains the memory controller.

As Intel seems to want to push the much more expensive Bloomfield platform to overclockers, the company implemented a lock that prevents these new processors from being overclocked by adding two PLL clock generators, one inside the CPU itself and one in the PCH.

This might not sound like it's a big problem in itself, but what Intel has done is that these two will clock generators will reference eachother and this means that just changing the bus speed won't have any effect if you're trying to overclock the CPU as it will dissregard the information from the PCH if it's not a correct value.

There might still be options for overclocking these CPU's, but our understanding is that this isn't easily done and Intel doesn't want it to be and as such Intel is unlikely to give out this information to third party motherboard manufacturers.

The sum of all this is that Intel might loose out a few enthusiast users that don't have deep enough pockets to get a Bloomfield system to AMD, which might not be a bad thing for AMD in the end.
bron: fudzilla

Goed nieuws voor AMD?
of einde overclock tijdperk? :(

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Moederbordbouwers verzinnen daar wel wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 17:02
Anoniem: 91868 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 03:12:
Moederbordbouwers verzinnen daar wel wat op.
Ja, maar raadt dan maar eens hoeveel je wel niet gaat moeten betalen voor zo'n moederbord?
Dit is een triestig gegeven voor de gemiddelde tweaker dat geen honderden euro's extra wil uitgeven aan een extreme processor ofzo...

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

ach , ik weet haast wel zeker dat AMD hier munt uit gaat slaan net als ze nu ook al de overklokkers bedienen met de BE versies. Pakken wat je pakken kan heet dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-02 00:26

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als een bedrijf iets lastig maakt loop je toch gewoon naar de concurrent, lijkt mij best makkelijk. Mijn volgende spul wordt sowieso AMD. Prestaties en prijs verschillen maar bar weinig. Dan heb ik liever een AMD eigenlijk. Heb Intel genoeg gesponsord de laatste tijd :X

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:30:
Shanghai 20% sneller dat moet ik nog zien.
Je kent AMD: die 20% komt ook een deel van de DDR2-800 > 667 ondersteuning.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Tekst op plaatje spreekt voor zich (clickable):

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/10zxvns.jpg

Verder nog wat Griffin nieuws:

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/1/5/9/6/1_m.png

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/1/5/8/9/1_m.png

2,4GHz @ Launch:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/e0mmx2.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door EaS op 12-05-2008 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48

KneoK

Not in a million lightyears

betaplayer schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:13:
[...]

bron: fudzilla

Goed nieuws voor AMD?
of einde overclock tijdperk? :(
Ai, da's slecht nieuws. Dat zou mijn overstap (eigenlijk terugstap) naar Intel een eenmalige ervaring maken. Ik heb een Intel quadcore genomen vanwege de ontzettend leuke OC resultaten, zeker in vergelijking met de hardware die AMD toen ik de Q kocht had. Nu het verschil weer steeds dichter bij een nulpunt komt gaat AMD bij mij echt weer de voorkeur krijgen als Intel met dit soort geintjes komt.

Aan de ene kant natuurlijk logisch dat je uiteindelijk stappen gaat ondernemen als de goedkopere varianten van een processor standaard al hoger klokken thuis dan het topmodel dat ze verkopen, maar aan de andere kant is dat nooit anders geweest, bij beide bedrijven niet.

Hulde voor AMD als die gewoon lekker doorgaat waar ze mee bezig zijn, mooie processors met veel potentieel maken. Hier en daar een BE'tje er tussen en we worden als tweakers van alle kanten bediend.

Als ik dat stukje overigens lees dan zou het "slechts" een kwestie moeten zijn van de externe PLL afstemmen op de overklokte interne PLL, maar dan zal ik wel te makkelijk denken (en al zit ik wel goed, dan zal het probleem waarschijnlijk juist het synchen van die twee zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
Wouter Tinus schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:06:
Dus Bulldozer toch weer zwaar uitgesteld, waarschijnlijk tot eind 2011 ofzo (aangenomen dat ze niet een nieuwe core op een nieuw procede uitbrengen).
Sandtiger / Bulldozer staat voor Q2 2011 en is dus inderdaad een jaar uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

KneoK schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:56:

Aan de ene kant natuurlijk logisch dat je uiteindelijk stappen gaat ondernemen als de goedkopere varianten van een processor standaard al hoger klokken thuis dan het topmodel dat ze verkopen, maar aan de andere kant is dat nooit anders geweest, bij beide bedrijven niet.
Het is tegenwoordig wel makkelijker geworden dan 10 jaar terug toen ik voor het eerst in aanraking kwam met overklokken. Omdat het nu zo bekent en makkelijk is geworden. komen er steeds meer overklokkes bij en meeste doen het om geld te besparen en toch mee te kan met een cpu van 600 euro of meer. Denk dat intel het nu gewoon te gek vind worden. ;)

Maar ik vraag me ook af of het wel klopt, is wel vaker geroepen en nog nooit is het gebeurt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:22:
Tekst op plaatje spreekt voor zich (clickable):

[afbeelding]

Verder nog wat Griffin nieuws:

[afbeelding]

[afbeelding]

2,4GHz @ Launch:

[afbeelding]
Aha dus ze hebben dan eindelijk wat aan het verbruik van de laptop cpu's gedaan. Echter hebben we het wel over de opvolger van puma die mogelijk nog erg ver weg is. En er staat niets over performance. En we weten allemaal dat de huidige intel laptop cpu's superieur zijn. Verschil is hier groter dan bij de desktops.
In Piranha platform 2009

We were surprised to see what a chap from AMD Taiwan has officially mentioned the upcoming eight core 45nm based Montreal CPU. We wrote about this one a year ago, but in its latest server update, AMD failed to mention any eight cores.

AMD server VP has mentioned six-core and twelve-core but not the eight core which can mean that they have delayed their eight core plans for servers or they will launch eight cores only for the high end desktop market. We can confirm that eight core 45nm part was on the previous server roadmap.

We wouldn’t mention any names but the chap went on the record to a Taiwanese printed newspaper and has confirmed the Piranha platform, DDR3 and Hypertransport 3 support for its octal-core Montreal.

He even talked about Fusion.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 13-05-2008 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

mad_max234 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 01:03:
Denk dat intel het nu gewoon te gek vind worden. ;)
Ik denk dat percentage gebruikers dat zijn processor overklokt nog steeds minimaal is en dat het positieve imago bij deze groep mensen veel meer waard is dan het beetje extra geld dat ze er uit kunnen slepen.

Het probleem zit hem in bedrijven die op grote schaal chips 'namaken' door goedkope modellen in te kopen en deze overgeklokt te verkopen alsof het duurdere zijn. De consument merkt er zelden iets van, de winkelier vergroot zijn marge aanzienlijk en Intel of AMD heeft het nakijken.

Het is echter verdomd moeilijk om dit soort praktijken te bestrijden zonder de gewone enthousiasteling voor het hoofd te stoten. Een compromis zoals dit (het high-end platform mag wel, het low-end platform niet) lijkt me op zich een redelijke oplossing vanuit Intels standpunt, maar in de praktijk is het voor ons natuurlijk juist interessant om de goedkopere setjes op te voeren.

We zullen wel zien of er iets van klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Of ze moeten oc mogelijkheden op bordjes onder de 100 euro verbieden, niet dat dat leuk is, maar is wel beter dan de cpu's zelf de mogelijkheid te ontnemen. Want bedrijven die goedkope modellen inkopen en ze overclockt verkopen (weet niet hoe ze dat doen, lijkt me stug als ze bijven een stukje gegevens in de cpu veranderen?) (ga er nu vanuit dat ze gewoon in de bios overclocken) zijn dan mooi het haasje omdat je in bij winkels gekochte pc's meestal geen borden vindt van meer dan 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Jut schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:10:
Of ze moeten oc mogelijkheden op bordjes onder de 100 euro verbieden.
Volgens mij is dit het soort idee dat je later nog eens aan een rechter mag uitleggen :+
Want bedrijven die goedkope modellen inkopen en ze overclockt verkopen (weet niet hoe ze dat doen, lijkt me stug als ze bijven een stukje gegevens in de cpu veranderen?)
Het gaat om volledige pc's. Ze kopen bijvoorbeeld 2,33GHz-chips in en verkopen ze in 3,0GHz-machines.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter Tinus op 13-05-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-02 00:26

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je het erbij zou vermelden en het niet schikbarend veel duurder maakt kan het ook een manier zijn om je winkel te onderscheiden. Een soort overklok-service. Als je het daadwerkelijk als ander model aanprijst doe je iets goed fout :X

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anandtech had een leuk stukje in hun blog staan over K10 dood of niet.

Het kwam er min of meer op neer dat K10 voor de Server en HPC markt is gemaakt.

Intel profiteert gewoon erg van hun cache een 1.83 Ghz 4 MB L2 cache C2D is 10% sneller in games dan de 2.000 MHz 2MB Cache C2D. Ondanks deze lagere geclockt is.

Daar naast de belabberde int performance:
It is pretty clear why AMD focused on the server market. Without a complete redesign it is not possible to beat Intel's integer crunching power and the fast and big L2-cache and that is exactly what a modern game needs. Barcelona built further on the K8 architecture and inherited the relatively inflexible integer pipeline. While Core 2 has sophisticated reordering of loads and stores, Barcelona does a limited reordering of loads. While Core 2 offers a 32 entry queue to the integer units, Barcelona has 3 rather inflexible separated 8 entry queues.
Maar Als er veel threads tegelijk zijn kan AMD erg veel winst halen uit hun seperate L2 met L3 Bridge setup. Dus in de servermarkt werkt dit erg goed.

Hopelijk dus snel een core waar die int performance aangepakt wordt. Crash zou volgend jaar weer naar 1 MB L2 per core gaan maar dat alleen is gewoon niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Shrike and Swift in 2H 2009?

AMD Taiwan has said that the new APU (Accelerated processing unit), something that we still call Fusion will use existing CPU and GPU technology and integrate it on a single silicon die. We are not sure if Fusion is a Multi chip module or it will use AMD’s DCM marchitecture but we know that the first stock keeping unit is codenamed Swift.

Swift is part of a Shrike platform and Swift promises “richer graphics and a better media experience with improved overall performance and longer battery life”. When they say it, it sounds so easy. The Taiwanese AMD chap has said for the paper than AMD continues to pursue maximum performance per watt as “We want to achieve the highest performance with the lowest power consumption”.

The chap jumped the guns and said that Swift and Shrike should be ready for volume sales in second half of 2009, but from what we know Swift won’t start shipping at least until 2010 and Q2 2010 sounds a bit more reasonable than promised 2H 2009 timeframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 21:03:
[...]

Het gaat om volledige pc's. Ze kopen bijvoorbeeld 2,33GHz-chips in en verkopen ze in 3,0GHz-machines.
Ik denk dat dat bedrijf dan ook iets uit heeft te leggen aan de rechter, is vervalsing en oplichting als je dat als bedrijf doe zonder dat te melden aan je klanten. Je verkoop iets dat minder waard is, voor iets anders dat meer waard is. Dat is misleiden van consumenten en in de meeste landen verboden. Denk niet dat beetje bedrijf, de grotere oem's dat doen.

Of doet HP, dell en zo dat ook?

Wat intel zou kunnen doen is de systeem bus die in de Nehalem zit vast zetten (geheugen staat los van deze bus), en dan cpu aan bieden voor overklokkers met een vrije multipleir en/of vrije bus die dan uiteraard meer kost.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat dat bedrijf dan ook iets uit heeft te leggen aan de rechter, is vervalsing en oplichting als je dat als bedrijf doe zonder dat te melden aan je klanten. Je verkoop iets dat minder waard is, voor iets anders dat meer waard is. Dat is misleiden van consumenten en in de meeste landen verboden. Denk niet dat beetje bedrijf, de grotere oem's dat doen.

Of doet HP, dell en zo dat ook?

Wat intel zou kunnen doen is de systeem bus die in de Nehalem zit vast zetten (geheugen staat los van deze bus), en dan cpu aan bieden voor overklokkers met een vrije multipleir en/of vrije bus die dan uiteraard meer kost.
HP en Dell doen dat volgens mij niet. Zou mooi zijn als ze dat deden en iemand komt er achter. Bij dit soort bedrijven mag je er toch wel van uit gaan dat ze eerlijk zijn.

Maar AMD heeft dit probleem eerst ook gehad met Socket A cpu's die na gemaakt werden. Dat is dan nog even een graadje erger dan het overclocken.

En hoe zit dat met die intel cpu's dan ? ik neem aan dat die overclock wel wat meer is dan een FSB overclock maar net als vroeger bruggetjes verbinden en er op die manier voor zorgen dat het systeem hem als een 3.2 GHz cpu herkend ? Want als het alleen maar een FSB oc is ben je er zo achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Die SoA cpu's waren niet nagemaakt, maar waren partij afgekeurde cpu's die op een of andere manier in handen zijn gekomen van bepaalde personen.

Namaken zal erg moeilijk worden, het zijn geen horloges van de bekende merken die je even in elkaar zet in een schuurtje in Bangkok. :+

Ik vind het even erg, beiden gevallen word de onwetende consument opgelicht, ik vind het overklokken van cpu en dan verkopen als een veel duurdere er kwalijk. Kijk als je een systeem aanbied en het vermeld dat het om een overklokt systeem gaat, dan vind ik het uiteraard geen probleem. Maar intel denk ik wel. :)

Pinmod is het antwoord denk ik. (is maar een gok)

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2008 15:55 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:53:
Die SoA cpu's waren niet nagemaakt, maar waren partij afgekeurde cpu's die op een of andere manier in handen zijn gekomen van bepaalde personen.

Namaken zal erg moeilijk worden, het zijn geen horloges van de bekende merken die je even in elkaar zet in een schuurtje in Bangkok. :+

Ik vind het even erg, beiden gevallen word de onwetende consument opgelicht, ik vind het overklokken van cpu en dan verkopen als een veel duurdere er kwalijk. Kijk als je een systeem aanbied en het vermeld dat het om een overklokt systeem gaat, dan vind ik het uiteraard geen probleem. Maar intel denk ik wel. :)

Pinmod is het antwoord denk ik. (is maar een gok)
Ja vond het toen ook al zo raar. Vroeg me al af hoe ze zo iets na wouden maken. Maar waren dus afgekeurde cpu's die in omloop kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mad_max234 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:53:
Blueprints stelen en de chips ergens laten bakken. Zou niet de eerste keer zijn dat het gebeurd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Maar deze cpu's zijn zo complex dat dat niet in 123 kan. Die worden echt gemaakt op de machines die AMD heeft. Je kunt niet even zo maar naar een andere foundry gaan en zeggen maak deze chip maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:22:
[...]

Blueprints stelen en de chips ergens laten bakken. Zou niet de eerste keer zijn dat het gebeurd volgens mij.
De core zullen ze niet zo makkelijk namaken al heb je de "blauwdruk", je zult dan zeker eerst een paar maanden aan het proef draaien zijn om je productie proces werkend te krijgen. :) (als er al een semi conductor mee wilt werken aan deze praktijken, denk het niet, maar dat terzijde.)

Het ging hier om.
"Op de onderstaande plaatjes zijn de minimale verschillen te zien tussen een echte Athlon XP-processor en een namaak versie. Op beide foto's zijn linkse processors, de vervalste. Dat valt op te maken uit onder andere de hogere positie van de tekst op het zwarte etiket en de verschillen in de L11-bruggen. Beide plaatjes zijn beter te bekijken door erop te klikken. Dit zijn niet de enige verschillen die ontdekt zijn, zo is het core-voltage te hoog en zijn er ook aanpassingen gemaakt aan de L3-bruggen. Deze en andere bijbehorende foto's zijn te bezichtigen op de site www.overclock.co.uk."
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1063915269.jpg
nieuws: Namaak Athlon XP's en GeForce-kaarten opgedoken

Wat je wel vaker ziet is dat moederborden en videokaart worden na gemaakt, dat is ook niet zo moeilijk en kan je mee liften op een anders zijn merkbekendheid. En als die chipsets ook nog gestolen zijn is dat natuurlijk nog meer winst voor die gasten.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 16-05-2008 18:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nou mijn Phenom avonturen zijn weer lekker dramatisch.

Misschien dat iemand even kan kijken of hij een idee heeft : Astennu in "GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable"

Hoef ik hier niet offtopic te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
http://www.security.nl/ar...SP3_aan_AMD-systemen.html

Lekker positief nieuws voor het imago van AMD. Een gemiddelde leek gaat hier niets van snappen durf ik te wedden. Beetje jammer. :(

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stephan224 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:33:
http://www.security.nl/ar...SP3_aan_AMD-systemen.html

Lekker positief nieuws voor het imago van AMD. Een gemiddelde leek gaat hier niets van snappen durf ik te wedden. Beetje jammer. :(
Mja het is een probleem met OEM's en AMD cpu's. Ik heb veel AMD systemen en allemaal naar SP3 geupdate en het werkt perfect. Als ik het goed begrepen had heeft het te maken met de software bundel van de OEM's.

En er is al een soort tijdelijke oplossing in de vorm van een VB script gemaakt door een EX MS medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ntel to beat it to market

We've learned that Swift is the first Fusion that should launch in second half of 2008 and it will be exclusively a mobile part. After that, at some point in 2010, AMD plans to shift the Fusion CPU with an integrated GPU for desktop.

From what we've heard Nehalem generation CPUs will be able to get to market in 2009 for both notebooks and desktop and this doesn't really come as a surprise as you really need stable and developed 45nm process to be able to make such a complex chip.

ATI does have a point with launching Fusion first for notebooks as this market will vastly benefit from such a chip as a CPU with an integrated GPU will be cheaper to produce and it is cheaper to produce one complicated chip than two less complicated ones.

Dave Orton, ATI’s former CEO, once told us that a integration and putting the chips together significantly cuts costs. A chipset Northbridge plus a cheap discrete card are more expensive than an integrated Northbridge with graphics capability. This is a way to look it and understand.
Weer een blunder...... Zo hard lopen roepen over Fusion en vervolgens komt intel eerder met zo'n CPU op de desktop markt. Gelukkig hebben ze em wel sneller af in de notebook markt. Daar is het wel insteressant voor de goedkope laptops. Maar volgens mij kun je ook veel van deze chips slijten in systemen voor bedrijven die hebben vaak toch niet veel GFX power nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 20-05-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Tiens, is er speciale ondersteuning nodig op een moederbord voor zulke Fusion chips? Indien niet zou het héél leuk zijn: op élk moederbord is er dan de mogelijkheid om een "IGP" te gebruiken indien dat gewenst is. Niet meer afhankelijk van de gebruikte chipset op het moederbord. Veel meer keus dus om systemen samen te stellen specifiek gericht op het gebruik van een IGP. Lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:41:
Tiens, is er speciale ondersteuning nodig op een moederbord voor zulke Fusion chips? Indien niet zou het héél leuk zijn: op élk moederbord is er dan de mogelijkheid om een "IGP" te gebruiken indien dat gewenst is. Niet meer afhankelijk van de gebruikte chipset op het moederbord. Veel meer keus dus om systemen samen te stellen specifiek gericht op het gebruik van een IGP. Lekker.
Ik kan me voorstellen dat er een aansluiting op moet zitten voor een beeldscherm. En eventueel misschien Crossfire X met de IGP doen voor wat extra performance.

Maar voor echte goede performance ben je toch altijd aangewezen op een highend kaart zoals de HD3870 X2 en straks de HD4870 X2.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 20-05-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Leuk, die upgrade kit die Alternate nu verkoopt:

http://www.alternate.nl/h...1069071&showTechData=true

Proc is 125 watt, dat gaat dat mobo niet heel lang uithouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 20:07

sanook

_/-\o_

Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:06:
Leuk, die upgrade kit die Alternate nu verkoopt:

http://www.alternate.nl/h...1069071&showTechData=true

Proc is 125 watt, dat gaat dat mobo niet heel lang uithouden...
Vraag me af wat er leuk is aan die kit. Voor de kit vragen ze € 299,-, dat is precies net zoveel als wanneer je de onderdelen los koopt bij Alternate. Bij diverse andere winkels nog wel voordeliger te vinden lijkt me (Azerty € 281,- Kingston geheugen ipv Geil).

Ben wel van plan om deze configuratie ook aan te schaffen, twijfel alleen nog tussen de Phenon 9750 of een zuinige 4850E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Is dat dan wel Kinston Hyper X ? want dat is vergelijkbaar met GEIL.

Over de CPU. Die 4850 is wel zuiniger ook idle. Maar heb deze week kunnen spelen met een Phenom 9850 BE. Ding deed 3.0 GHz op 1.36v met C&Q was hij nog best zuinig.

Waar een 5600+ Met een 250 MHZ FSB niet eens meer gebruik kon maken van C&Q. Dus hoger idle verbruik had.

Ik weet niet of die Phenom 9750 het net zo leuk doen omdat je geen unlocked mult hebt maar je kunt gewoon NB en HTT mult iets lager zetten. Dan heb je ook geen last dat je FSB niet hoog komt. Dus als het goed is moet je dan ook wel 2800 kunnen halen.

Maar misschien wil je niet eens overclocken :) In dat geval is die 4850 wel veel zuinger.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 20-05-2008 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

sanook schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:31:
[...]

Vraag me af wat er leuk is aan die kit. Voor de kit vragen ze € 299,-, dat is precies net zoveel als wanneer je de onderdelen los koopt bij Alternate. Bij diverse andere winkels nog wel voordeliger te vinden lijkt me (Azerty € 281,- Kingston geheugen ipv Geil).

Ben wel van plan om deze configuratie ook aan te schaffen, twijfel alleen nog tussen de Phenon 9750 of een zuinige 4850E.
Ik bedoel dus niet leuk, want de kit gaat niet werken omdat het mobo de proc niet aan kan. Zie:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Er zijn 780G bordjes die een nieuwe revisie hebben gekregen, en zijn wel compatibel met 125w. ;)

edit/

Deze denk ik dus ook zit op rev 1.1, en de Phenom 9750 word gewoon ondersteund volgens Gigabyte. ;)

GA-MA78GM-S2H (rev.1.1)

Dus gewoon een leuk en werkend setje, niks mis mee. :)

[ Voor 66% gewijzigd door mad_max234 op 20-05-2008 20:26 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
De eerste quadcore ter wereld met een TDP van 65W (de AMD Phenom 9100e)

Toch wel lachen, Intel verbruikt voor zijn zuinigste quad 95Watt TDP icm 45nm en AMD komt aanzetten met 65watt icm 65nm. Dit betekend toch wel dat het ontwerp op energie gebied toch wel goed is van de Phenom. Als multi-app user vindt ik toch wel een intressant dingetje. Ben benieuwd wat het verbruik is bij 45nm high-K van AMD. :*)

Het artikel;
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-phenom-x4,1935.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Overclockt naar 2,4GHz op standaard voltage, 1,100ViD, iets lager door droop, door fsb van 200 naar 266MHz omhoog te schoppen. 295MHz lukte nog net, mits het overvolten van menig moederbordonderdeel. Dit is echter niet gegarandeerd stabiel voor 24/7 gebruik.

Ook is het verbruik zeer leuk, en ligt zelfs 10W lager dan die van de X3 8450 die 300MHz sneller is geklokt.

edit1: Idle verbruik ligt anders nog altijd even hoog als die van de andere Phenoms, jammer.

edit2: Verbruik op overclock naar 2,4GHz ligt net onder de 90W, terwijl die van de gelijk geklokte X4 9750 op 125W ligt. En par met de X4 9750 95W OEM versie, blijkbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door RuddyMysterious op 21-05-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
Stephan224 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:50:
De eerste quadcore ter wereld met een TDP van 65W (de AMD Phenom 9100e)

Toch wel lachen, Intel verbruikt voor zijn zuinigste quad 95Watt TDP icm 45nm en AMD komt aanzetten met 65watt icm 65nm. Dit betekend toch wel dat het ontwerp op energie gebied toch wel goed is van de Phenom. Als multi-app user vindt ik toch wel een intressant dingetje. Ben benieuwd wat het verbruik is bij 45nm high-K van AMD. :*)

Het artikel;
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-phenom-x4,1935.html
Intel biedt al maanden quadcore Xeons aan met 50w TDP...

[ Voor 84% gewijzigd door Da_DvD op 21-05-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Da_DvD schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:36:
[...]

Eerste desktop quad core ter wereld. :P En zuinigere chipsets, vergeet niet dat er ook een chipset nodig is en FB-dimm is dacht ik nog steeds niet van het toneel verdwenen.

Maakt die 50w Xeon systeem al weer een heel stuk minder zuinig. ;)
DevilsProphet schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:33:

edit2: Verbruik op overclock naar 2,4GHz ligt net onder de 90W, terwijl die van de gelijk geklokte X4 9750 op 125W ligt. En par met de X4 9750 95W OEM versie, blijkbaar.
Je neemt nu het TDP als verbruik, dat kan niet. ;)

[ Voor 60% gewijzigd door mad_max234 op 21-05-2008 16:11 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Da_DvD schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:36:
Sterker nog, al meer dan een jaar geleden was er een 1,86GHz Clovertown op 50W. Inmiddels zitten ze voor dat segment op 2,5GHz.

nieuws: Intel presenteert zuinige quadcores

Wat betreft desktops: een chip als de Q9300 of Q9450 mag dan wel in dezelfde 95W TDP-familie vallen als alle niet-Extreme quadcores, maar in de praktijk moet je wel veel pech hebben wil je een exemplaar te pakken krijgen dat daadwerkelijk zoveel stroom nodig heeft. Reviews melden dat de 45nm-chips ook onder zware belasting nog vér onder hun TDP zitten, soms zelfs op minder dan de helft ervan.

http://www.hardware.fr/ar...l-core-2-q9300-e7200.html
http://www.xbitlabs.com/i...ntel-wolfdale/pcons-2.png

Daarom zul je heel binnenkort ook een 45W quadcore gaan zien op 2,53GHz voor notebooks. Daartegenover steekt 1,8GHz op 65W ineens best zielig af.
mad_max234 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:06:
En zuinigere chipsets, vergeet niet dat er ook een chipset nodig is en FB-dimm is dacht ik nog steeds niet van het toneel verdwenen.
Het is niet verdwenen, maar er is ondertussen al bijna een halfjaar een DDR2-chipset voor de Xeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Don’t you dare

We were pointed to some rather interesting legal documents that describes most of the details of the latest AMD – Intel bus cross-license agreement, where Intel allows AMD to use its bus technology.

It’s an awfully long document, but we will point out the highlights. The contract was signed in early May 2001 by Craig Barret and Hector Ruiz, at that time Chief Operating Officer himself.

The contract will expire on January 1st 2011 and AMD has agreed to renegotiate the contract one year before the expiry. You can easily say that these talks will take place in 2010.

The contract strongly suggests that no company can buy AMD or to be more precise, no company could buy more than 50 percent of AMD.

So let’s hypothesize for a second here. Let’s say Nvidia or IBM or any other of the rumored companies dares to buy AMD. By the current bus license agreement Intel could simply re-call the bus license leaving the acquired AMD worthless.

Intel could have some regulatory issues if they do something like that, but we all know that courts would take years to settle this kind of case and by that time anyone who would acquire AMD could easily go bankrupt.

The only option that AMD has at the moment is to sell some smaller parts of the fab and we are not sure that this would help the struggling chip maker. If they get things back together and make 45nm CPUs with decent clock speeds in late 2008, then we don’t think AMD will have to sell its fabs and selling them would just make AMD CPUs less price competitive compared to Intel and this is the last thing that AMD can afford right now.
Welke Bus license ? die van de K7 of daar nog voor ? De nieuwe Hyper transport bus valt daar volgens mij niet onder. Dus dan hebben ze dat probleem straks niet meer. Vroeger gebruikte AMD met hun K5-6 tm K6III ook socket 7 dus dezelfde bus als Intel. Maar sinds de k8 volgens mij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Ja ik zou idd denken dat de FSB wordt bedoelt. Die hebben ze neit meer nodig, iig neit voor de normale CPU's. Geode's zullen een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De nieuwe boxed verpakkingen:

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/1/7/7/5/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/1/7/7/5/9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/1/7/7/5/7.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Hmm het is dus afgelopen met de stevige doos waar de cpu voorheen inzat. Mijn X2 5000+ BE kwam ook al in zo'n zelfde doos, alleen was hij anders bedrukt, maar de vorm is hetzelfde. Scheelt ze natuurlijk wel een hoop geld, want deze doos is zeker een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Laatst online: 21:37
Een korte vraag, maar ik kan het nergens zo snel vinden.

Ik wil een energie zuinige server in mekaar bouwen. Als processor wilde ik gebruik maken van een AMD 4050E, de 45W versie. Wat ik nergens kan vinden, beschikt deze ook over Pacifica?

Ik kom namelijk van Intel, en weet toevallig dat merendeel van de energie zuinige modellen en budget modellen daar geen VT ondersteunen. Bij AMD kan ik nergens een goede vergelijking op de site vinden, behalve dingen als: procede, TDP, cache en kloksnelheid.

Intel wil ik voor geen goud meer (slechte ervaring met huidige RMA, ze willen mijn VBIT notebook niet teruggeven tenzij ik een boete betaal, omdat hun zeggen dat ik een processor gebruikte die niet officieel ondersteund wordt, een 8300 op Santa Rosa?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 21:36
Jup, de 4050e heeft gewoon AMD-V (Pacifica). AMD heeft op al hun normale CPU's al dit soort features zitten itt Intel, allen de Sempron is een ander verhaal. Hetzelfde voor de laptops, de Turion X2 zit vaak nu in de klasse van Intels low-end (het grote bos..), maar bied wel alle features die je in een C2D T7xxx of hoger hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Fudzilla vraagt zich vandaag af waar de Dualcore Kuma blijft maar het lijkt me duidelijk dat we die niet meer te zien krijgen. Dat ding zou alleen nuttig zijn voor energie zuinige Opteron dualcore servers. Kwa gaming gaat dat ding niks presteren dus daarom denk ik dat ze hem later varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjaniki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 20:48
De Dualcore Kuma lijkt mij juist handig in 780g bordjes omdat hij meer bandbreedte heeft dan de bestaande dualcore's die nog op HT1 leunen ipv de Kuma die HT3 zou krijgen.
Wil je nu HT3 in je 780g bordje zit je minimaal aan een x3 met een tdp van 95 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

anjaniki schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:23:
De Dualcore Kuma lijkt mij juist handig in 780g bordjes omdat hij meer bandbreedte heeft dan de bestaande dualcore's die nog op HT1 leunen ipv de Kuma die HT3 zou krijgen.
Wil je nu HT3 in je 780g bordje zit je minimaal aan een x3 met een tdp van 95 watt.
Een Phenom X4 9100e (en dan ook de 9150e) hebben een TDP van 65W. Dit is met een clock van 1,8GHz en een voltage van 1,1000V. Zoiets valt ook te bereiken met een snellere cpu door die te underclocken en undervolten. Buiten het feit dat die cpu niet op standaardsettings draait heb je perfect een 65 watter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Er is geen reden om HT3.0 te willen, gaat bijna niks bijdragen aan de prestatie. ;)

En de 9100e heeft TDP van 65w.

Edit/
Had even op F5 moeten drukken na het lezen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 29-05-2008 15:37 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die HT1.0 is zat heb het een keer getest met een Dual core op 2.8 pas onder de 600 MHz HTT ging ik iets merken in de 3Dmark 2001 SE score die zwaar op cpu mem en dat soort dingen leunt qua bandbreedte. Met een Quad is 1 GHz wel krap.
45nm Deneb FX

There is a chance that 45nm Stars core codenamed Deneb FX might be AMD's chance to get back to the high end market. This CPU is scheduled for Q1 2009 and we heard before that Deneb 45nm quad core should be able to reach the speeds of at least 3GHz.

At that time Intel should be happily selling its Quad core Nehalem, the CPU that supports eight threads and might still end up faster than AMD’s FX offering, but at least AMD can get close to Intel’s performance crown.

The CPU has 6MB of L3 cache and it should be completely unlocked and overclocking friendly, since that is what FX usually stands for. AMD might brand this one as the Black edition as it looks that this new brand worked quite well for AMD.
Beetje laat IMO. Hopelijk komen er toch wel eerder 45nm cpu's dan Q1 09 Anders lopen ze gewoon een heel jaar achter op Intel. Ipv een half jaar wat het eerst was. En 3.0 GHz is dan al lang niet meer genoeg. Dat hebben ze op dit moment al nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
IBM Unveils New x86 Servers With Quad-Core AMD Opteron(TM) Processors:

Afbeeldingslocatie: http://www-132.ibm.com/content/product_images/storegroup_PublicUSA/en_US/eserver/xseries/x3455_hero.jpgAfbeeldingslocatie: http://www-132.ibm.com/content/product_images/storegroup_PublicUSA/en_US/eserver/xseries/x3655_hero.jpgAfbeeldingslocatie: http://www-132.ibm.com/content/product_images/storegroup_PublicUSA/en_US/eserver/xseries/x3755_hero.jpg

Unisys unveils first AMD server, new virtualization services:

Unisys is releasing several virtualization services and its first server based on AMD processors, the company announced Wednesday. Unisys was historically an Intel-only shop because Xeon processors are ideal for transaction-intensive database applications, says Colin Lacey, vice president of Unisys systems and storage. Unisys decided the time was right for an AMD-based server after getting wind of the Rapid Virtualization Indexing technology in quad-core Opteron processors. These chip enhancements allow virtual machines to more directly manage memory, thus improving performance of virtualized applications.....

Afbeeldingslocatie: http://www.unisys.com/corporate/images/products/enterprise__servers/7045R.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjaniki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 20:48
[b][message=30152027,noline]DevilsProphet schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:30
Een Phenom X4 9100e (en dan ook de 9150e) hebben een TDP van 65W. Dit is met een clock van 1,8GHz en een voltage van 1,1000V. Zoiets valt ook te bereiken met een snellere cpu door die te underclocken en undervolten. Buiten het feit dat die cpu niet op standaardsettings draait heb je perfect een 65 watter.
Hier een mooi linkje waaruit blijkt dat HT speed toch wel invloed heeft.
Jullie hebben helemaal gelijk met de Phenom 9100e/9150e maar dit proccesortje vind je vooral terug in verhalen en nergens bij webshops. Een dure phenom terugclocken kan wel maar ja "ons bent zunnig" en dan heb ik liever een (goedkope) Kuma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De 9100e is enkel voor de grote OEM's, voor zover ik weet zijn er nog geen plannen om deze naar de retail markt te brengen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

anjaniki schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:42:
[...]

Hier een mooi linkje waaruit blijkt dat HT speed toch wel invloed heeft.
Jullie hebben helemaal gelijk met de Phenom 9100e/9150e maar dit proccesortje vind je vooral terug in verhalen en nergens bij webshops. Een dure phenom terugclocken kan wel maar ja "ons bent zunnig" en dan heb ik liever een (goedkope) Kuma
Waar zien je dan dat HT link zoveel uitmaakt in dat topic?

Zoek maar eens een review op, zal je zien dat het niet veel uitmaakt, en er zijn wel wat gevallen waar het iets scheelt, maar om daar je aankoop vanaf te laten hangen is niet de moeite lijkt me.

Ik zie de Kuma niet meer komen, en wel voor die reden die ik al paar weken terug heb uitgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 30-05-2008 11:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik zie de Kuma niet meer komen, en wel voor die reden die ik al paar weken terug heb uitgelegd.
Snelheidsvoordeel zal Kuma idd niet hebben, maar zou het voor AMD niet eenvoudiger zijn één cpu lijn te hebben? Allemaal K10's die van de band komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hacku schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:14:
[...]

Snelheidsvoordeel zal Kuma idd niet hebben, maar zou het voor AMD niet eenvoudiger zijn één cpu lijn te hebben? Allemaal K10's die van de band komen.
Ja maar ik zie de kuma niet de athlon x2 bij houden, een kuma op +- 2.6Ghz zal het afleggen tegen een Athlon X2 3GHz en zeker in games.

En Kuma komt van een ander band dan de Agena, dus je heb nog steeds twee verschillende productie lijnen nodig. En kleiner is hij ook niet dus daarvoor hoeft het ook niet, ik zie geen reden om de kuma op de markt te zetten, hoop dat amd daar ook niet meer geld in aan het steken is.

Denk dat het wachten word op de Regor 45nm dual core, tot die tijd zal Athlon x2 zijn wat de dual core klok slaat. Of misschien nog een verdwaalde Agena quad core waarvan 2 cores van kapot zijn, die dan naar oems verscheept worden als dual core.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Zou opzich wel tactisch zijn om aan de rand van de wafer dualcores te etsen omdat die wat kleiner zijn maar denk niet dat het de moeite waard is. Waarom zou de kloksnelheid van een architectuur afhangen of komen die L2/L3 caches niet goed mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Hekking op 30-05-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

[b][message=30156746,noline]. Waarom zou de kloksnelheid van een architectuur afhangen of komen die L2/L3 caches niet goed mee?
Snap even niet wat je hiermee bedoeld?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Nou dat een Athlon architectuur op het zelfde proces wel hoge snelheden kan halen en de Phenom niet. Structureel is de core weinig veranderd maar er is wel ander cache gebruikt(iig L3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DDR2/DDR3 chipset for the future

AMD's soon-to-launch RS780D chipset, the one that will get branded as AMD 790GX, will also be quite ready for the future. The new and improved IGP board includes RS780D chipset with SB750 Southbridge, but the roadmap we've seen actually claims that the same chipset will be able to cope with future SB800 Southbridge.

Even more surprising is the fact that the document we’ve seen claims that RS780D will be able to support future socket AM3 and DDR3 memory. Let’s not forget that RS780D or AMD 790GX actually has an integrated graphic inside.

RS780D has an IGP that supports DirectX 10 and you should be fine with it even in 2009. This kind of makes sense, as the memory controller will be inside of the CPU and AMD’s chipset doesn’t have much to do with memory controller and AMD tends to make most of its chipsets pin compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hekking schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:05:
Nou dat een Athlon architectuur op het zelfde proces wel hoge snelheden kan halen en de Phenom niet. Structureel is de core weinig veranderd maar er is wel ander cache gebruikt(iig L3)
Cache is volgens mij een van de simpelere dingen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. De structuur van de core is dan misschien niet veranderd, maar een heleboel 'details' wel.
Is energieverbruik ook niet een groot probleem bij het opschalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hekking schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:05:
Je kan denk ik niet de gerijpte 65nm Athlon lijn, vergelijken met een nog iets complexere Kuma core die ook de het zelfde productie proces word gemaakt, en de fabs moeten nog rijpen, yield zullen niet op zijn best zijn. (En met de Agena in je achterhoofd beloofd dat ook niet veel goeds)

Dus veel hoger dan de Agena zal hij denk ik niet zijn in het begin, vandaar dat ik schat op 2.6GHz kan iets meer zijn maar verwacht geen 2.8+Ghz bij de start.

Dus ik denk dat AMD (hoop) daar niet zoveel aandacht aan besteden en misschien wel geschrapt heeft. Als ze toch niet (iets) sneller dan de huidig cpu zijn, wat bied de kuma dan? En waar wil je hem dan plaatsten qua prijs, de Athlon 65nm gaat voorlopig niet weg, sterk nog er komen nog wat modellen bij de komende tijd.

Dit is wat ik denk over de Kuma, overbodig en geld verspilling, als ze ermee doorgaan. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Foxconn released een bord met 790FX en sb750

Iemand enig idee of deze dingen al leverbaar zijn ik wil mijn 9850 wat verder pushen.

Edit:
Wat is trouwens een goede luchtkoeler ?

[ Voor 9% gewijzigd door 4ourty2 op 02-06-2008 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

UlyssesNL schreef op maandag 02 juni 2008 @ 00:34:
Foxconn released een bord met 790FX en sb750

Iemand enig idee of deze dingen al leverbaar zijn ik wil mijn 9850 wat verder pushen.

Edit:
Wat is trouwens een goede luchtkoeler ?
Thermalright Ultra 120 eXtreme
Scythe Ninja
Scythe Mugen

Doe hierop een Papst/Scyhte 1200/1600 rpm 120x120x25 mm. koeler en klaar is klara :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:48:
[...]

Thermalright Ultra 120 eXtreme
Scythe Ninja
Scythe Mugen

Doe hierop een Papst/Scyhte 1200/1600 rpm 120x120x25 mm. koeler en klaar is klara :)
Ok thx. Niemand heeft wat vernomen van dat foxconn bordje neem ik aan. Of een andere plank met een sb750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Deze avond (ik zit in Taiwan) een meeting met AMD gehad en de Phenom X2 is voorals nog van de baan. Zoals ik eerder? al vermelde hebben ze nu een rebate aktie voor bepaalde klanten met 20$ rebate bij verkoop van een X3 / X4 op een AMD (AMD/NV chipset) mainboard maar deze korting gaat met de komende prijsupdate in Juli standaard zijn, dus X3 en X4 - 20$. Nu ga ik maffen.
UlyssesNL schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:02:
[...]
Ok thx. Niemand heeft wat vernomen van dat foxconn bordje neem ik aan. Of een andere plank met een sb750.
Persbericht wat ruim een maand te vroeg is verstuurd. Iedereen zal met de 790GX launch ook een 790FX met SB750 hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door The Source op 02-06-2008 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dus mad_max234 had ook gelijk, Kuma => exit.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Lichte marktaandeel verschuivingen Q1-2008 (unit basis):
  • Mobile processor segment: Intel +3.4% / AMD -3.3%
  • Server processor segment: Intel +1.6% / AMD -1.6%
  • Desktop processor segment: Intel +1.0% / AMD -1.0%
Wat Nehalem "nieuws", Anandtech:
" We had an early opportunity to "play" with a Bloomfield CPU and X58 board yesterday outside of Intel's control or approval. Our first impressions are quite positive based upon a quick run through of several major benchmarks. This particular CPU sample was running at 2.93GHz and initial performance in video/audio applications was simply superb. The board design and ....."

AMD @ Computex:
http://www.amdcomputex.com.tw/program.php
http://blogs.amd.com/patmoorhead/default.aspx

AMD 'Griffin' launch?:
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/23k3w5d.jpg
(6.30 uur 4 juni)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Fudzilla meld vanuit Taiwan dat de Deneb samples nog steeds niet terug zijn uit de fabs.
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=7676&Itemid=1
Het lijkt er op dat we Q3 launch kunnen vergeten en ik twijfel aan Q4 productie. Al met al niet erg goed nieuws voor AMD en al helemaal niet nu er al Nehalems op 3.2 Ghz draaiende zijn met de toch al aardig wat snellere IPC :|

Goed werk vericht bij Intel zou ik zeggen maar bij AMD wil het op productie vlak al een tijdtje niet lukken. Daar moet echt iets aan gaan veranderen anders raken ze wel erg achterop gaat de inhaal slag die hard nodig is des te langer duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja ik roep het al een tijdje dat ik al vreesde dat die Nehalem gewoon steen goed zou worden. En Anandtech bevestigt dat ook. Nu al 2.93 GHz dus gewoon dezelfde clocks met hogere ICP.

AMD nog steeds geen 45nm dus die komt tegelijk met Nehalem op de markt en dan hebben we exact hetzelfde probleem als nu AMD is gewoon veel en veel langzamer.

EaS. Volgens FUD zou het de Pumma launch zijn. Niet echt interessant volgens mij. Zeker niet nu Intel Atom heeft.... Dat is echt low power spul.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 04-06-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Astennu schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:07:
Tja ik roep het al een tijdje dat ik al vreesde dat die Nehalem gewoon steen goed zou worden. En Anandtech bevestigt dat ook. Nu al 2.93 GHz dus gewoon dezelfde clocks met hogere ICP.

AMD nog steeds geen 45nm dus die komt tegelijk met Nehalem op de markt en dan hebben we exact hetzelfde probleem als nu AMD is gewoon veel en veel langzamer.

EaS. Volgens FUD zou het de Pumma launch zijn. Niet echt interessant volgens mij. Zeker niet nu Intel Atom heeft.... Dat is echt low power spul.
Denk toch dat Puma in een ander segment ligt dan de Atom. Puma is vooral een degelijke processor (griffin) met een geweldige chipset (780). Atom is meer voor de low power en low performance markt.

Intel is altijd wel vroeg met samples van een aankomende processor in vergelijking met AMD. Maar het is te hopen dat AMD op 45nm kan launchen eerder dan de Nehalem.
Trouwens volgens AMD zullen er samples in het 3e kwartaal zijn, en productie in het 4e. link: http://core.tweakers.net/...details-45nm-plannen.html

[ Voor 9% gewijzigd door penetreerbeer op 04-06-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
penetreerbeer schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:03:
[...]

Denk toch dat Puma in een ander segment ligt dan de Atom. Puma is vooral een degelijke processor (griffin) met een geweldige chipset (780). Atom is meer voor de low power en low performance markt.

Intel is altijd wel vroeg met samples van een aankomende processor in vergelijking met AMD. Maar het is te hopen dat AMD op 45nm kan launchen dan de Nehalem.
Trouwens volgens AMD zullen er samples in het 3e kwartaal zijn, en productie in het 4e. link: http://core.tweakers.net/...details-45nm-plannen.html
True we zullen het ook wel zien. Maar cpu's zijn max 2.4 ghz dus dat is maar met 200 mhz gestegen. En IPC zal niet veel hoger zijn. Dus intels hebben en hogere clocks en veel veel hogere IPC.
AMD brengt een externe grafische kaart voor notebooks uit. De ATI XGP moet laptopbezitters de mogelijkheid geven de grafische prestaties te verbeteren. Fujitsu-Siemens zal de oplossing als eerste gaan gebruiken.

Het externe apparaat wordt aan een laptop gekoppeld door middel van een pci-express 2.0-aansluiting. Een door JAE Electronics ontwikkelde kabel maakt een bandbreedte van 4GBps in beide richtingen mogelijk. De XGP-oplossing verschijnt onder andere in enkele nieuwe Amilo-ultraportables van Fujitsu-Siemens. Deze laptops zijn gebaseerd op het AMD Turion X2 Ultra-platform.

De grafische kaart in de externe behuizing is een ATI Mobility Radeon HD 3870. De specificaties van de gpu en het gebruikte hoeveelheid videogeheugen zijn door AMD niet openbaar gemaakt, maar normaliter ligt de snelheid van deze gpu op 775MHz. AMD meldt dat zijn externe videokaart ondersteuning biedt voor Crossfirex-technologie, al ontbreken details hierover. De XGP wordt extern gevoed en beschikt over drie dvi- en drie hdmi-aansluitingen, zodat de gebruiker de beschikking krijgt over maximaal vier beeldschermen, als het laptopscherm wordt meegeteld. Het kastje beschikt ook over extra usb 2.0-poorten, waardoor apparaten als tv-tuners of externe blu-ray-spelers aan de notebook kunnen worden gekoppeld.

Volgens Fujitsu-Siemens zouden de grafische prestaties van zijn Amilo Sa 3650 ultraportable met een factor 4,7 verbeteren als er een XGP - die dan 'Amilo Graphicsbooster' wordt genoemd - aan wordt gehangen. De score in 3dMark06 zou daarmee op achtduizend punten uitkomen, terwijl de energiezuinige interne Radeon HD 3200-igp van het notebook blijft steken op 1400 3dMarks. Of AMD de externe grafische oplossing ook via andere notebookfabrikanten gaat leveren, is nog onbekend. Ook is nog onduidelijk welk bedrag Fujitsu-Siemens wil vragen voor zijn Amilo Graphicsbooster.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1212567440.jpg

Daar is die 3870 Mobility dan :). Alleen 4,7x meer performance tov een igp is misschien wat weinig ? Ben benieuwd naar de eerste benshmarks zo iets lijkt mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Wat valt er nou te verwachten van Griffin de "nieuwe" CPU van het Puma platform? Hier wat cijfers:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookjournal.de/storage/show/image/image48402247bc344_text

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookjournal.de/storage/show/image/image4840224900998_text

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookjournal.de/storage/show/image/image4840224a4da23_text

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zoals verwacht op gelijke clock is intel gewoon 50% sneller. Tja jammer maar niets aan te doen. K10 based core had daar ook niets aan gedaan dan heb je gewoon iets totaal nieuws nodig. Intel zal straks ook wel nehalem naar de notebooks brengen dus HT is dan terug en dan heb je een Dual core met 4 Threads nou daar wordt AMD niet blij van....

[ Voor 56% gewijzigd door Astennu op 04-06-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Single-die Fusion processor wordt gebakken in Dresden:
  • Niet bij TSMC, of welke geruchten er dan ook rondgingen.
  • De 'APU' wordt geheel gebakken m.b.v. het SOI proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 17:38:
Single-die Fusion processor wordt gebakken in Dresden:
  • Niet bij TSMC, of welke geruchten er dan ook rondgingen.
  • De 'APU' wordt geheel gebakken m.b.v. het SOI proces.
Dat zal nog wel wat werk geweest zijn die vga core zo aanpassen dat die op SOI gebakken kan worden. Ben benieuwd hoe die cpu gaat worden want die komt in low/mid range waar de meeste cpu's verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
EaS schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 13:54:
Wat valt er nou te verwachten van Griffin de "nieuwe" CPU van het Puma platform? Hier wat cijfers:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Gebenchmarkte Ultra versie is veel te duur en die zullen weinig vendors verkopen. Puma moet het vooral van haar platform integratie, snelle onboard vga en multimedia functionaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
http://anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=3326: The Nehalem Preview: Intel Does It Again
First keep in mind that these performance numbers are early, and they were run on a partly crippled, very early platform. With that preface, the fact that Nehalem is still able to post these 20 - 50% performance gains says only one thing about Intel's tick-tock cadence: they did it.

We've been told to expect a 20 - 30% overall advantage over Penryn and it looks like Intel is on track to delivering just that in Q4. At 2.66GHz, Nehalem is already faster than the fastest 3.2GHz Penryns on the market today. At 3.2GHz, I'd feel comfortable calling it baby Skulltrail in all but the most heavily threaded benchmarks. This thing is fast and this is on a very early platform, keep in mind that Nehalem doesn't launch in Q4 of this year.
AMD never really caught up to the performance of Conroe, through some aggressive pricing we got competition in the low end but it could never touch the upper echelon of Core 2 performance. With Penryn, Intel widened the gap. And now with Nehalem it's going to be even tougher to envision a competitive high-end AMD CPU at the end of this year. 2009 should hold a new architecture for AMD, which is the only thing that could possibly come close to achieving competition here. It's months before Nehalem's launch and there's already no equal in sight, it will take far more than Phenom to make this thing sweat.

[ Voor 87% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-06-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jep pressies wat ik al vreesde. AMD komt er de komende jaren niet meer boven op. Want die toveren ook geen konijn uit hun hoed.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste