Wederom een bekende kwaal van de F5M42 Galant bakken.Het oliekanaal van de synchromeshring, voor de 2e versnelling is bij een aantal toegepaste bakken te klein.Ook zijn deze ringen erg gevoelig voor slijtage.Wat meteen resulteert in hakerig schakelen.GoldenSample schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:21:
[...]
Mwah herken ik niet echt, m'n pa heeft d'r met eentje (98 2.0) 170k gereden (tot 260k geloof ik) en die had dus op gegeven moment een lager in de bak die niet helemaal 100% meer was en er een ruilbak in laten zetten echter de amateur van een sloop had de ruilbak niet getest want de synchro van de 2e versnelling was stuk. Maar goed dat lag niet aan deze auto.
De een heeft er last van en de ander weer niet.Maar ga eens kijken naar een aantal 2e hands galantjes, en bij het merendeel zul je blaasjes op de achterschermen vinden.Verder geen last van roest (achter schermen goed schoon houden) en geen enkel probleem gehad.
De remmen tot 2001 zijn eigenlijk te licht uitgevoerd(enkele zuiger en een te kleine diameter)De V6 had al gauw een grotere diameter schijf en dubbelzuiger remklauwen.Die hebben dan ook bijna geen last van trillende remmen.De schijven moet je gewoon op letten dat je na stevig remmen niet gelijk lang stil gaat staan of met de voet op de rem voor 't stoplicht gaat staan.
tikkende klepstoters kan in principe geen kwaad, al zijn de 2.4GDI modellen er toch wel gevoelig voor.Net zoals deze ook erg gevoelig zijn voor de toegepaste brandstof.Want deze motoren vervuilen heel erg.(Inlaattraject,injectoren,gasklephuis etc.)Deze hebben daarom ook goed en deskundig onderhoud nodig.De huidige (2003 geloof ik) heeft nog geen enkel probleem gehad (nu 170k op de teller) behalve de klepstoters die tikken echter kan dat niet z'n kwaad schijnt het en dat had ie al bij aanschaf (komt door met verkeerde of vervuilde olie rond rijden.)
Ook de draagarmen blijven een erg zwak punt bij de Galant.Vorige maand heb ik weer de onderste rechte draagarmen moeten vervangen vanwege speling op de fuseekogels.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF