[Auto] - Advies blokken & schijven vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Recentelijk mijn remblokken en schijven even bekeken en ondanks dat ze nog binnen de marges van de fabrikant vallen, heb ik toch besloten om rondom alles te gaan vervangen en dat aanzienlijk goedkoper voor elkaar te krijgen dan als ik mijn auto naar de dealer zou brengen.

Type motorvoertuig
Mitsubishi Evo VIII

Huidige setup:
Remschijf voor: OEM 320mmx32mm, geventileerd, gladde aanloop
Remblokken voor: OEM af fabriek

Remschijf achter: 300mmx22mm, geventileerd, gladde aanloop
Remblokken achter: OEM af fabriek

Mogelijke setup:
Remschijf voor: 320mmx32mm, geventileerd, gegroefd & geboord (100)*
Remschijf voor: 320mmx32mm, geventileerd, gegroefd (80)*
Remblokken voor: Ferodo DS2500 (110) / Mintex 1144 (80) / EBC Yellowstuff (100) / Pagid Blue (70)*

Remschijf achter: 300mmx22mm, geventileerd, gegroefd & geboord (90)*
Remschijf achter: 300mmx22mm, geventileerd, gegroefd (70)*
Remblokken achter: Ferodo DS2500 (100) / Mintex 1144 (65) / EBC Yellowstuff (90) / Pagid Blue (65)*

Gevonden verschillen:
Voor wat betreft de schijven, lees ik op meerdere forums (waar ik niet geregistreerd ben) dat er een grotere kans is op warping of cracking als je geboorde schijven gebruikt. Dit kan namelijk te maken hebben met "suboptimaal" fabriceren waarbij de afwerking van de gaatjes niet netjes gebeurd is door ze te harden ofzo. Met gegroefde (of "slotted") schijven is deze kans minder en dit type schijf koelt iets sneller en heeft ook minder kans op fading bij natte wegomstandigheden; probleem is alleen wel dat remblokken over het algemeen iets meer slijtage vertonen.

Ikzelf neig heel erg om er gegroefde schijven onder te zetten; het prijsverschil met gladde schijven is te verwaarlozen maar een stukje koeling en afvoer van vocht klinkt mij als positief iets in de oren.

Voor wat betreft de blokken, daar ben ik zeker nog niet uit. De opinie die ik krijg, zowel van leveranciers als van verschillende posts elders, lijken de Pagid's goed te functioneren onder Skylines maar niet zozeer onder Evo's. De Ferodo is een alleskunner zowel bij dagelijks gebruik maar ook als je even een rondje Zandvoort zou doen. EBC en Mintex hebben/hadden de reputatie sneller te slijten en zeker bij koudere temperaturen soms te piepen tijdens het remmen.

En toch, dit gezegd hebbende, neig ik naar EBC of Pagid ondanks dat laatstgenoemde in NL zeker geen naam/reputatie heeft en de EBC relatief harde compound is ten opzichte van dagelijks verkeer.

Gevraagd:
Gedegen en beargumenteerd advies of mijn keuzes tot op heden gerechtvaardigd zijn of welke componenten ik het beste op de voorste as kan monteren en welke ik op de achterste as kan monteren.

* zijn de prijzen in Euro pas as aangezien er voor en achter andere maten op moeten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat ik persoonlijk zou doen.
Aanmelden op lancerevoclub.org/forum en o.a. Andy eens een PM sturen.

Ik zou persoonlijk nooit geboorde schijven kopen ivm haarscheurtjes die op treden. Zeker op een Evo is dat een groot risico ivm gewicht en remkracht. Gegoten gaten kan schijnbaar wel, geboord iig niet.
Gegroefd zou ik wel doen.

Merk van schijven licht gevoelig, er is onwijs veel verschil in kwaliteit. Als je goedkope schijven koopt zou ik std. schijven kopen, anders dure schijven van echt merk. Het verschil is anders te klein.
Nadeel van goede blokken en goede schijven is dat het slijt. Als je geen circuit rijd, niet doen. Je rijd het dan nooit echt warm en gebruikt het nooit optimaal, het slijt dan ook harder.

Daarnaast zou ik nooit de blokken monteren die jij noemt. Heb daar persoonlijk slechte ervaringen mee, hoewel ik de mintex niet ken.

Ik heb onder de Evo VI destijds Pagid blauw gelegd en dat ging super. Endurance blokken dus gaan wat langer mee als vele andere varianten. Max temperatuur is een 150 graden warmer meen ik als std. remblokken. Voordeel vond ik dat ze koud ook goed remde maar dat als ze warm werden (circuit of berg pasjes) dat je neus-tegen-voorraam momentjes krijgt.

Er zullen hier vast mensen gaan roepen dat ds2500 allemaal geweldig is, maar 1400kg, 350pk en circuit gebruik moet je niet met die prul aankomen. Zeker niet op een Evo waar mee je kort en hard moet remmen.

Doe het goed of doe het niet :)

Je kan eens kijken bij indigo-gt.co.uk, eigenaar is ok en betrouwbaar met opsturen en service.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Topicstarter
Capo schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:23:
Doe het goed of doe het niet :)
Thanks... Dat was inderdaad een verhaal waar ik iets mee kan en waar ook wat eigen ervaring in zit. De schijven die ik op het oog heb zijn amper duurder dan de OEM-schijfjes dus wat dat betreft zit ik erg in de buurt van standaard.

Mijn medeneming van Ferodo is dat op lancerregister vrij veel mensen die blokken voornamelijk achter monteren en voor iets duurder spul erop zetten zoals de XP8 van Carbotech a raison 200 Euro voor de voor-as; vind alleen persoonlijk het dan een duur geintje worden en de kans dat de ene set sneller verslijt dan de andere set.

Denk dat je zelf ook wel heel goed weet dat je ook op de openbare weg soms best hard kan of moet remmen; niet dat je dan met high-performance remmen beter af bent maar een beetje bite mag er best op zitten.

Morgen mogelijk even bellen met CRN Performance (maar zal ook ff kijken of ik dan ook meteen Indigo te pakken krijg) aangezien ze mooie aanbiedingen hebben grooved discs + PlagidBlue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Laatst online: 11-09 16:28

johnwoo

3S-GTE

Een beetje remblok heeft tegenwoordig niet meer zodanige gasvorming dat groeven of gaatjes nodig zijn om dat af te voeren. En regenwater is ook van een vlakke schijf na 1 keer remmen verdwenen. Zowel gaatjes als groeven zijn dan ook voornamelijk voor show. Alleen als je serieus gaat racen en blokjes gebruikt die heet gestookt moeten worden om te remmen en daarbij wel gas produceren zal je een verschil merken. Maar op een straatauto zijn die blokjes niet interessant (je krijgt ze nooit op temperatuur waardoor ze juist slechter remmen) en zal het kleinere schijfoppervlak juist minder remkracht en warmtebuffer geven ten opzichte van een vlakke schijf (al is dat effect net zo weinig merkbaar als het gasafvoer-effect voor groeven/perforaties :+).

Al met al moet je dus vooral op de materiaalkwaliteit letten van de schijf (zoals Capo al opmerkt, goedkope schijven van slechte kwaliteit zullen sneller kromtrekken bij stevig gebruik), en kun je uit die selectie dan kiezen op basis van smaak en kosten.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb toevallig vandaag een bestelling geplaatst voor slotted schijven rondom (voor geventileerd) en Mintex blokken. Hoorde iets dat Feredo blokken de eerste paar keer flink remmen erg goed doen, maar daarna toch wel wat sneller gaan faden, en die Mintex blokken niet...
Maar de Mintexjes zijn ook te verkrijgen voor mijn achterkant, de Feredo's niet.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
MAX3400 : Mindere kwaliteit achter monteren doet men vaak ook om de rem balans te veranderen. Ik vond de rembalans van de Evo 6 met pagids voor en std. achter ook goed om te rijden. Gewicht verschuift wat meer naar voor waardoor je door kunt remmen tot de apex en daarbij de kont licht maakt en die om komt c.q. in lijn blijft met de neus, dat kan bijzonder prettig zijn met een std. onderstuurde Evo.

Ik ben wel voor groeven voor meer afvoer van remstof, wat anders bij je zuigers blijft zitten en voor versnelde revisie zorgt. Warmte afvoer vind ik minder belangrijk. Dan liever grotere schijven en koelslangen.

Dat het op de openbare weg soms hard gaat absoluut, dat je bite nodig hebt ja, maar bite kun je ook op andere manieren verkrijgen. Stalen leidingen, hoofdremcylinder etc.
Slechte straat blokken zullen faden op straat met zware auto met vermogen, goede circuit blokken krijg je niet warm. Goede tussenweg zoeken zoals bijv. de endurance blokken of een andere variant van ander merk.

Denk er wel aan dat als je het allemaal warmer maakt dat je stofhoezen van de std brembo's willen verbranden. Ik heb die met revisie van de klauwen toen allemaal vervangen en twijfelde toen of ik ze uberhaupt terug zou zetten, gelukkig voor de nieuwe eigenaar toen wel gedaan.

Nog een denk er aan, zodra je betere schokdempers gaat monteren, gaat je remvermogen ook omhoog.
Ook leren aanzetten, eerste stuk rustig aan remmen zodat je druk op bouwt op de rem, de veren zet, etc. en dan doortrappen. Dat kan allemaal in fractie van seconde, dus hoeft niet rustig te trappen , tot 5 te tellen en door te trappen.

Je hebt een kanon, dus is genoeg leuks mee te doen. Ik mis hem nog regelmatig de Evo.

[ Voor 14% gewijzigd door Capo op 27-05-2010 21:55 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

waarom geen straat blokken monteren, en die keer dat je naar de ring/zandvoort gaat goede circuit blokken monteren? (Hawk, mintex enz)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Topicstarter
Dank voor de reakties zover; mogelijk dat ik toch wel voor Pagid ga maar dan ook meteen rondom (en niet zoals Capo had met standaard blokjes achter). Heb nog even rondgekeken en zeer mooie gegroefde schijven gevonden in Australie; dus ik kan nu verder zoeken of ze in de EU leverbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: http://cougarstore.co.uk/images/5000%20discs.bmp

@Dropjeslover: geen idee waar je je blokken bestelt maar stuur me anders DM want Mintex, Ferodo, etc. kan ik zowel voor voor & achter krijgen voor "redelijk goedkoop".
B-lennium schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:28:
waarom geen straat blokken monteren, en die keer dat je naar de ring/zandvoort gaat goede circuit blokken monteren? (Hawk, mintex enz)
Ik heb nu straat-uitrusting en dat is me toch te "zacht"; vandaar dat ik iets agressievers wil hebben maar wel voor allround gebruik (de Evo is namelijk gewoon dagelijks voor woon-werk-verkeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb goede ervaringen met REMSA

http://www.remsa.com/index_turismos.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

MAX3400 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:57:

@Dropjeslover: geen idee waar je je blokken bestelt maar stuur me anders DM want Mintex, Ferodo, etc. kan ik zowel voor voor & achter krijgen voor "redelijk goedkoop".
Ik ben een jaar geleden eens op zoek geweest naar blokjes voor achter, maar mijn maat blokjes zit echt alleen op een nissan sunny GTI of dus een nissan 100nx GTI (die ik hebt). Maar ik krijg nu een setje Mintex blokken rondom voor 165€, al betaald enzo.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Topicstarter
Zo, ik ben eruit en misschien dat iemand anders hier ook nog wat mee kan...

Het worden aftermarket schijven, die worden geleverd via CRN Performance. Ik heb ze net aan de telefoon gehad en in goed overleg gekozen voor gegroefde en geventileerde schijven in combinatie met Pagid Blue pads... De keuze voor het aantal groeven is op gevoel; het waren onderstaande volledige gegroefde schijfjes of anders met 6 groeven en wat boorgaatjes (waarvan CRN zelf ook al zei dat warping hierdoor sneller mogelijk wordt) Mogelijk laat ik ze ook nog verzinken aangezien het in NL nogal regent en vochtig is en ik eigenlijk geen zin heb in roestvorming in het geventileerde gedeelte.

Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/8224/brakesqd.jpg
Totale kosten: 360 Euro incl. verzenden naar NL.

Plaatje is ter illustratie; de schijven achter hebben natuurlijk ook gewoon "2 delen" i.p.v. de afgebeelde solide schijf.

/edit: die DBA-5000 waar ik eerder naar keek zijn rustig 160Euro/stuk... :X

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 01-06-2010 16:41 ]

Pagina: 1