Het grote Mitsubishi topic

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Die GLX moet de 1 op 12 toch wel halen op de snelweg en ongeveer 1 op 8 in de stad. Zat daar niet een 50L tank in? Dus dan zou je toch wel rond de 500km moeten zitten i.p.v. 300km.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Mijn '95 1.3 GL(X) heeft een 30 liter tank, meen ik.
Ik tank ongeveer elke 400km, rij nauwelijks snelweg en wil wel eens sportief rijgedrag vertonen (en dat is lastig in een 1.3 :p). Die 300km moet dus zeker een stuk hoger kunnen. Toen ik dat in het verleden bijhield zat ik volgens mij rond de 1 op 11.
Net nog 3-kwart tank bijgevuld na 240km.

Sowieso klopt het niet dat je geen verschil merkt tussen 90% snelweg en alleen stadsverkeer.

[ Voor 49% gewijzigd door frickY op 17-01-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 11:21

Metro2002

Memento mori

PauseBreak schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:42:
Haha, dan wordt het uitstappen en omlopen? ;)

Trouwens, vraagje aan de kenners alhier:
Wat hoort een '93 Mitsubishi Colt 1.3 GLX te verbruiken bij normaal gebruik? Wij rijden er niet veel mee, maar het ding zuipt echt als een malle. Bij 300km is het steevast weer tijd voor een nieuwe volle tank. Daarbij maakt het niet uit of het 300km in de stad / provinciale wegen was, of 300km waarbij je 90% van de tijd op de snelweg zit. Dat is toch niet bepaald zuinig.
na 300km alweer :o das wel heel erg onzuinig. Ik heb zelf een colt gehad van het model daarvoor en die haalde bij mijn rijstijl een verbruik van 1 op 14 tot 1 op 15 ongeveer en bij mijn zusje 1 op 12 ~ 13 ongeveer. (die heeft hem na mij gehad). En een exvriendin van mij had een nieuwer model colt (model 1996) en die reed ook iets van 1 op 14 dus dat moet toch beter kunnen. Misschien eens na laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Ja, ik zei al, dat ding is niet bepaald zuinig. Ook meteen de reden dat ie niet veel gebruikt wordt ;) Ik zal d'r oom eens vragen om 'm na te lopen, want die is monteur.
Overigens is het ding wel behoorlijk vlot, maar ja, als dat ding ook ongeveer 1:8 gemiddeld loopt is dat wel te verklaren :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MAX3400 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:30:
Schaamteloze crosspost uit MAX3400 in "Show je auto - Deel 107"

Alle pics zijn klikbaar en gehost op PhyreFile...

[afbeelding]
Show je cockpit

[afbeelding]
Show je Recaro's

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Grooved discs aan de voorkant

[afbeelding]
En ook aan de achterkant

[afbeelding]

[afbeelding]
Mistlichten moeten nog eens vervangen worden om de kleur van de xenon te matchen

[afbeelding]

[afbeelding]
Al lid van lancerevoclub.org & evoforum.eu ?? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 11:00
Zaterdag de knoop doorgehakt en een zwarte Lancer Sportback Edition One besteld! Blijft een leuk maar toch best zenuwslopend traject van een proefrit tot uiteindelijk de handtekening.
Nu maar wachten, inschatting levertijd was 8-12 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Switek schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:40:
Zaterdag de knoop doorgehakt en een zwarte Lancer Sportback Edition One besteld! Blijft een leuk maar toch best zenuwslopend traject van een proefrit tot uiteindelijk de handtekening.
Ik zou vast de digi-cam uit het vet halen en bij de dealer voor de deur gaan campen ;)

Hoop dat de auto je gaat bevallen; ziet er erg compleet uit!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Super, gefeliciteerd met de aanschaf!

Verder snap ik niet zo goed dat er geen Lancer station meer is. Zie er daar toch redelijk wat van rijden in in Nederland hebben stations over het algemeen goede verkopen. De huidige Lancer sedan ziet er zeer geslaagd uit, is qua verbruik en label en prijs ook goed, waar blijft die station variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou mijn Carisma dalijk weer ophalen bij de garage. De zwarte beurt is net geweest en mag 915 euro achterlaten :o :o :o
Zal de details op verzoek posten wat er allemaal gedaan is :X :P

edit:

Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, bougies (platinum bougies), multiriem, distributieset, en wat koelvloeistof.

Maargoed, we kunnen weer zorgeloos op naar de volgende 180.000 km :D

[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 25-01-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 00:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Metro2002 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:18:
Nou mijn Carisma dalijk weer ophalen bij de garage. De zwarte beurt is net geweest en mag 915 euro achterlaten :o :o :o
Zal de details op verzoek posten wat er allemaal gedaan is :X :P

edit:

Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, bougies (platinum bougies), multiriem, distributieset, en wat koelvloeistof.

Maargoed, we kunnen weer zorgeloos op naar de volgende 180.000 km :D
Dat was bij de dealert, neem ik aan? Scheelt echt een paar euro`s van de prijs die ik betaalde namelijk :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Was niet eens bij de dealer nee maargoed, ik ben over de schok heen, had wel zoiets verwacht ook. Auto was vanochtend wel héél enthousiast met starten trouwens, startmotor was nog niet eens een keer rondgegegaan en hij starte al. normaal is het ts ts start en nu t start :+

verder merk ik helaas weinig van de beurt :P misschien dat ie wat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nette wagen, ik heb van de week een proefritje gemaakt in een 1.6 cleartec er is ook een edition two daar zitten bijna alle opties standaard op die je eventueel zou willen (op een 6-bak en cruise-control na)
Deze doet 2500 toeren bij 100 in zijn 5, mijn auto doet dat in 6 dus het valt mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

Rival24

I'll Be Back

In mijn Mitsubishi Carisma uit 2001 komt geen geluid meer uit de speaker in het rechter voorportier. Dit is al een tijdje zo, en en recentelijk heb ik een andere autoradio aangeschaft, en toen wilde ik eigenlijk ook meteen even kijken naar die speaker, maar ik heb geen idee hoe ik daar fatsoenlijk bij kan komen.

Het hoeft natuurlijk niet de speaker te zijn, het kan ook in de kabels zitten of iets dergelijks, maar ik denk dat het deurpaneel aan de binnenkant er toch echt even af moet. Ik meen me te herinneren dat er iets met de hendel om het raam open te maken moest gebeuren, maar ik kan er weinig over vinden, of ik zoek verkeerd. Ik heb dus ook geen elektrische ramen.

Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Rival24 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:48:
Ik heb dus ook geen elektrische ramen.
In het algemeen* zit de zwengel vast met een verend clipje, dat kan je eraf peuteren (platte schroevendraaier, punttangetje) waarna de zwengel eraf kan. Verder zitten er diverse schroeven en soms inbusbouten al dan niet verstopt onder kleine plastic afdekdingetjes en plastic ondingen die je los kan trekken.
Als je alle schroeven los hebt kan je het paneel meestal iets omhoogtillen. Doe het voorzichtig want met name de plastic frutsels/haakjes kunnen breken.
*Gebaseerd op Alfa, Nissan en Fiat

[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 22-02-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Oh joy, de rem aan de rechtervoorkant loopt aan / blijft hangen en is op. Heerlijk joh, rondrijden met de soundtrack van metaal op metaal :D
Maandag gaat ie naar de garage, eerder kon niet. Dan komen er ook nieuwe gordels in volgens mij, want de huidige 17-jaar oude units willen niet meer oprollen en klappen om de haverklap dubbel, zodat ie dus helemaal niet meer goed zit. Da's ook niet erg fijn.
Daarnaast zou via m'n vriendins vader een setje nieuwe voorstoelen moeten arriveren, dat is ook behoorlijk welkom, want het huidige meubilair is gewoon op :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

bouwfraude schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:47:
[...]

In het algemeen* zit de zwengel vast met een verend clipje, dat kan je eraf peuteren (platte schroevendraaier, punttangetje) waarna de zwengel eraf kan. Verder zitten er diverse schroeven en soms inbusbouten al dan niet verstopt onder kleine plastic afdekdingetjes en plastic ondingen die je los kan trekken.
Als je alle schroeven los hebt kan je het paneel meestal iets omhoogtillen. Doe het voorzichtig want met name de plastic frutsels/haakjes kunnen breken of wegschieten in een gat/holte waar je nooit meer bij kunt... :+
*Gebaseerd op Alfa, Nissan en Fiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 11:05
Zwengelclipje kan geloof ik ook met een theedoek, die tussen zwengel en deurpaneel doen en dan heen en weer trekken met dat ding, sloop je niet zo snel iets mee als dat je uitschiet met een schroevedraaier

[ Voor 23% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 27-02-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Volgens mij beginnen mijn schokbrekertjes een beetje op te raken, toch maar eens een garage gaan zoeken. Ik heb echter geen idee welke, hoe doen jullie dat? Gewoon op mond-op-mondreclame af gaan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Dat heb ik wel gedaan ja. Via via een garage in mijn omgeving aangeraden gekregen, en sindsdien kom ik daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Onze Colt gaat naar het bedrijf waar mijn vriendins oom werkt, want ja, familie he ;)
De Colt is trouwens 'gewoon' door de APK gekomen. Eigenlijk hadden we wel wat opmerkingen verwacht, maar dat bleek dus mee te vallen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gewoon op een garage afgaan, waarvan je goede ervaringen hebt meegekregen... een betere manier is er eigenlijk niet, aangezien het altijd een vertrouwenskwestie zal zijn.

Iets anders:
Gisteren heb ik voor het eerst (!) geprobeerd een cd af te spelen in mijn Carisma, aangezien de radiozendersin regio Arnhem-Nijmegen af en toe wel erg storen. Ook mijn MP3-FM trabnsmitter trekt het af en toe niet.

Nu krijg ik een foutcode welke ik niet terug kan vinden. Ik heb ooit de lijst gehad. Misschien heeft iemand die hier? Ik krijg code E02 te zien, welke direct verschijnt bij het lezen van de CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:09
Ook even melden hier, sinds vorig jaar augustus de trotse bezitter van een nieuwe Lancer Sportback 1.8 benzine :)

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/4034546/640/4034546.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www5.picturepush.com/photo/a/4034543/640/4034543.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/4034550/640/4034550.jpg

Ook nog de rem klauwen voor en achter rood gespoten
Afbeeldingslocatie: http://www5.picturepush.com/photo/a/4391408/640/4391408.jpg

Verder nog het uitlaat sierstuk vervangen door een bescheiden dubbele sierstuk (helaas geen goeie foto van).

Hij rijdt erg lekker en moet zeggen dat je er best bekijks mee hebt, aangezien je de sportbacks nooit zien rijden :P Qua verbruik valt hij opzich nog mee, als ik op de gps 124 op de cruise control heb rij ik ongeveer 1 op 13 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mooi bakkie, als de clisma's echt niet meer gaan vind ik dat wel een mooie vervanger. Hoe rijdt hij dan met stadsverkeer?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
Stadsverkeer is prima te doen, je moet er alleen wel rekening mee houden dat het eigenlijk een verkapte sedan/station is want hij heeft een lange wielbasis + kont :) Het schakelen gaat erg kort en precies, geen onnodig geroer dus ;) Er zit bij de sportback ook een ander onderstel onder die aardig stijf is, waardoor je niet loopt na te stuiteren op drempels en je veel "gevoel" met de weg hebt.

Het verbruik met stadsverkeer valt alleen wel erg tegen dus als je echt veel in drukke steden gaat rijden zou ik hem niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ShininNL schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:31:
Stadsverkeer is prima te doen, je moet er alleen wel rekening mee houden dat het eigenlijk een verkapte sedan/station is want hij heeft een lange wielbasis + kont :) Het schakelen gaat erg kort en precies, geen onnodig geroer dus ;) Er zit bij de sportback ook een ander onderstel onder die aardig stijf is, waardoor je niet loopt na te stuiteren op drempels en je veel "gevoel" met de weg hebt.

Het verbruik met stadsverkeer valt alleen wel erg tegen dus als je echt veel in drukke steden gaat rijden zou ik hem niet nemen.
Nou, ik was inderdaad wel benieuwd naar het verbruik, hij is namelijk niet echt gebouwd om zuinig te zijn volgens mij. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
Klopt er zat bij de dealer ook een D label op, voor wat dat waard is. Zodra je de 80-wegen en snelweg op gaat komt het verbruik pas tot zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ShininNL schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:38:
Klopt er zat bij de dealer ook een D label op, voor wat dat waard is. Zodra je de 80-wegen en snelweg op gaat komt het verbruik pas tot zijn recht.
Die labels kunnen mij aan mijn hol oxideren. Een Audi van eenzelfde formaat als de Carisma wordt in een andere klasse geplaatst, daardoor mag mij met een significant hogere uitstoot ineens B in plaats van D genoemd worden. Moet je het dan nog serieus nemen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13-06 16:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even terinfo de Lancer Sportback met 1.6 Cleartec motor doet wel B-Label en 20% bijtelling. Van de zomer komt daar waarschijnlijk nog een automaat versie bij. Zowel bij Lancer als ASX.

[ Voor 33% gewijzigd door Falcon op 09-03-2011 12:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 11:00
Gonadan schreef op maandag 07 maart 2011 @ 16:32:
[...]

Nou, ik was inderdaad wel benieuwd naar het verbruik, hij is namelijk niet echt gebouwd om zuinig te zijn volgens mij. ;)
Zelf heb ik sind kort een sportback 1.6 Cleartec van 2011. Deze heeft een A-label en voor woon-werk verkeer (stad, 80km wegen maar geen snelweg) haal ik ik toch makkelijk 1:16 gemiddels over 45 km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gelijk met de APK heeft de colt trouwens ook een nieuwe distributie- en multiriem gekregen, en gelijk ook maar nieuwe olie en filters. Sindsdien loopt ie eigenlijk wel weer wat prettiger.

Wat het verbruik betreft:
Sinds we de aanjager niet meer aan hebben staan, is het van gemiddeld 1:8 naar ongeveer 1:14 gegaan. Redelijk bizar dat zo'n klein ding zoveel verschil in verbruik uit kan maken (ook al zou het volgens mensen in de automotive industrie niet zoveel uit kunnen maken).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Vandaag 3 ton aantikken in mijn carisma uit '97 op gas! *O*

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hmm, het begint er toch op te lijken dat ik aan de nieuwe schokdempers moet, al vind ik dat lastig zelf te testen. Als ik een trap op de trekhaak geef of een hoek induw staat hiet bij lange na niet na één keer opkomen stil. De hele auto wiebelt zelfs nog een beetje heen en weer.

Daarnaast heb ik altijd al gehad dat als ik harder dan stapvoets (5km/u, niet 15km/u) over een drempel ga hij flink klapt en het rechtervoorwiel gewoon terugklapt in plaats van de drempel te volgen zoals links. Nu begint het zelfs zo te zijn dat mensen achterin zorgen dat hij niet echt lekker meer veert als je over hobbels gaat, laatst klapte de achterkant op een stoepje toen ik eraf reed, en die was niet eens hoog, al zat er wel drie man op de achterbank. :+

Het lijkt er dus, in mijn ogen, nogal op dat ik aan de nieuwe dempertjes moet. Iemand een andere mening of hier ervaring mee? Ben wel benieuwd wat mij dat zou moeten kosten. 'Mijn Garage.nl' zegt 300 achter en zo'n 380 voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:01

Destruction

(ex-)Automonteur

Schopje, want * Destruction rijdt nu ook Mitsubishi!

Een Carisma 1.8GDI Elegance om precies te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/carisma/carisma-12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/carisma/carisma-8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.martinp.nl/pics/carisma/carisma-9.jpg

In bezit sinds donderdag, bevalt tot nu toe goed :) Bouwjaar 2000.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ziet er goed uit!

Mijn Carisma is wel erg opgeknapt van de grote beurt. In elk geval qua verbruik. Lag het verbruik voorheen op ergens tussen de 1 op 13 en 1 op 14, nu ligt het verbruik op minstens 1 op 14 en heb er vrijdag zelfs over 150km 1 op 17,2 (!) mee gereden :o 8)7

Weet iemand hier over het slotje wat in de achterbank zit om hem vast te zetten of neer te klappen los te bestellen / vervangen is of moet de hele achterbank dan vervangen worden :P ?
En enig idee van de kosten daarvan?

Dat is bij mijn carisma namelijk stuk zodat ie niet meer goed in het slot haakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Sinds dit weekend eindelijk de lancer op mogen pikken, na een half jaar wachten (deze kleur is niet zo populair).

Ik had hem vorige week al gespot nadat hij was afgeleverd bij de dealer, 5 dagen later zaten de accesoires erop en mocht ik hem ophalen.. en betalen :/

Even wat snelle blackberry foto's.

Lancer 1.6 cleartec Edition Two

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/m.van.parreeren/got/auto/lancer/nieuw1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/m.van.parreeren/got/auto/lancer/nieuw2.jpg

En toen zonder verpakkingsmateriaal.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/m.van.parreeren/got/auto/lancer/nieuw3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/m.van.parreeren/got/auto/lancer/nieuw4.jpg

Hij is alles wat ik ervan verwacht had. Ontzettend comfortabel, ook vergeleken met mijn oude Galant. Maar ook nog eens veel soepeler in alles. De automatische ruitenwissers zijn een verademing, zeker omdat de regen hier altijd zo afwisselt in hoeveelheid zit je constant met je vingers bij de interval knop maar ik heb 2 uur achter elkaar gereden zonder er ook maar bij te hoeven stilstaan. Hij is alleen iets minder snel dan de galant met zijn zuinige 120pk maar in ruil daarvoor krijg je wat meer koppel op lage toerentallen waardoor je eigenlijk makkelijker van je plek komt en in stadsverkeer toch lekkerder rijdt. En ik rij helemaal lekkerder nu ik 2 keer zo ver kom met dezelfde hoeveelheid benzine. Wat een verschil. Op en neer naar Drenthe (450) km en nu pas de helft van de tank, met de Galant kon ik dan al op zoek naar een tankstation.

Ik was nog bang dat de eco lange uitrol banden van yokohama me zouden laten huilen maar ik vind de wegligging op de natte wegen tot nu toe verbazend, dat komt ook omdat ik afgelopen half jaar een Carisma mee had die werkelijk bij elke bocht al aan alle kanten grip te kort kwam. Ik heb de Lancer nog niet echt ruw behandeld, ik doe netjes de eerste 1000 km wat in het boekje staat. Ik heb wel op een drijfnat klaverblad gemerkt dat ik totaal geen problemen had terwijl ik iedereen links voorbij ging.

De leren stoelen zitten best goed, een nieuwe auto waar ik met m'n 1.98 echt lekker in zit kan ik toch niet betalen maar dit is ook een kleine verbetering met mijn vorige auto dus niets te klagen.

De standaard radio met usb aansluiting en 6 speakers is beter dan ik durfde te hopen. Ik heb een harddisk met mp3 en wav bestanden die voor het grootste gedeelte probleemloos afspelen en via het stuur bedienbaar zijn, het volume wordt begrensd voordat het begint te vervormen maar is dan ook wel hard genoeg, erg goede bass en toch zuiver geluid voor standaard meuk. Ga ik helemaal niks meer aan doen.

Er gaan nog een paar dingen aan gebeuren maar eigenlijk niets spannends:

Sideskirts zijn slordig gemonteerd en gaan ze opnieuw doen.
Kentekenhouders zonder reclame, heb het ze van tevoren gevraagd maar dat wordt toch vergeten.
Dakdragers zodat ik m'n fiets mee kan nemen.
Bekerhouderklepje voorin bekleden met iets zachts zodat ik m'n zonnebril in dat vakje kan bewaren. 8)
Een plek zoeken waar ik mijn tomtom semi permanent kan bevestigen, ik haat klungelen met kabeltjes en een zuignap.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 24-07-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Destruction schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:45:
Schopje, want * Destruction rijdt nu ook Mitsubishi!

Een Carisma 1.8GDI Elegance om precies te zijn.
Nette bak!
Ik zal zodra ik terug kom van vakantie nieuwe foto's plaatsen van mijn Carisma. Ik heb er onlangs DRL ingezet en ben er zeer over te spreken (gemonteerd naast mistverlichting en netjes automatisch geschakeld). Dat maakt 'm vrij compleet als 'Carisma Shogun SE Platinum' met DRL :D

Trouwens afgelopen week weer 1200km gereden met 5.3/100km naar Frankrijk. Dat zal op de terugweg weer iets lager zijn (5.0), omdat ie dan weer gewend is aan de bergen :)

Je merkt inerdaad veel bij een Carismana na een ondrhoudsbeurt: verbruik/soepelheid. Ik laat 'm jaarlijks volledig onderhouden, omdat ik weet hoeveel hetscheelt in de rijervaring.

@ Pixal;

Ziet er goed uit! Ik hoop dat je heel veel plezier zult hebben ervan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pixal schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:36:
Sinds dit weekend eindelijk de lancer op mogen pikken, na een half jaar wachten (deze kleur is niet zo populair).

Ik had hem vorige week al gespot nadat hij was afgeleverd bij de dealer, 5 dagen later zaten de accesoires erop en mocht ik hem ophalen.. en betalen :/
- heel verhaal -
Zo, mooie bak zeg. Mooie kleur ook, staat hem goed!

Helaas voor mij nog te duur :P maar als ze 2e hands wat meer en goedkoper beschikbaar komen ga ik er denk ik ook eens voor kijken ter vervanging van mijn carismatje :P

Verbruik van mijn carisma afgelopen vakantie was 1 op 16,1 met een absoluut record van 1 op 20,1 op een tank! 8)7 wel euro98 getankt de hele vakantie. Ik blijf blij worden van het verbruik van mijn carisma, alleen jammer dat er wel wat dingen aan beginnen te mankeren (koppeling is bijna af, achterbankslotje kaduuk en wat dingen die beginnen te rammelen her en der) .

[ Voor 72% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2011 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
@ Pixal

Prachtige auto! Ik snap niet dat we die niet vaker zien op de weg :) Prachtige uitrusting, gunstige prijs, prima verbruik, betrouwbaar, en het uiterlijk is ook lekker sportief/chique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Laatst online: 22:50

Rival24

I'll Be Back

De prijs is inderdaad heel erg netjes voor dat kaliber auto, net als het benzineverbruik. Ik heb me door de Mitusbishi dealer laten vertellen dat de sedan uitvoering helemaal niet populair is, terwijl ik die een stuk mooier vindt dan die hatchback met die gekke spoiler oid achterop. Wat is de reden dat je gekozen hebt voor een sedan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Probleem is dat een hatchback natuurlijk oneindig veel handiger is als je grote spullen wilt meenemen. Best jammer wat sedans zien er vaak mooier uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Rival24 schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:00:
De prijs is inderdaad heel erg netjes voor dat kaliber auto, net als het benzineverbruik. Ik heb me door de Mitusbishi dealer laten vertellen dat de sedan uitvoering helemaal niet populair is, terwijl ik die een stuk mooier vindt dan die hatchback met die gekke spoiler oid achterop. Wat is de reden dat je gekozen hebt voor een sedan?
De reden is simpel. Ik ben verliefd op dit model. Mijn moeder had een lancer uit 1988, toen ik net mijn rijbewijs had mocht ik er ook in rijden. Het was toen al een oude bak en stelde weinig voor maar toen ik voor het eerst een Galant zag rijden zag ik bepaalde overeenkomsten in de neus en dergelijke. Ik dacht bij mezelf, ooit wil ik ook een Galant. En toen ik ging werken heb ik inderdaad een Galant gekocht, oude bak al maar ik vond en vind ze zooo mooi. Toen de huidige Lancer uitkwam had ik hetzelfde gevoel. Als ik ooit een nieuwe auto koop wordt het die. Bijna dezelfde afmetingen als de Galant, een zelfde sportieve lijn en uiteraard bekend uit de rally wereld. Toen de Galant kuren begon te vertonen had ik al behoorlijk wat gespaard en omdat de levertermijn van de Lancer in mijn kleur 6 maanden bedroeg kon ik het sparen nog even afronden.

Ik heb wat Lancers 2e hands gezien maar de zuinige Edition Two met 1.6 was eigenlijk alleen nieuw te koop. Het zou 2e hands dus een 1.5 of 1.8 moeten worden, helaas was de 1.5 me net iets te karig, de 1.8 was perfect voor mij, totdat ik op internet toch wel veel klachten over het vrij hoge verbruik las. Ook bij de proefritten viel me op dat de 1.8 net als de Galant op lage toerentallen niet echt lekker reed, niet echt geschikt voor stadsverkeer dus. Verbruik is de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor me. Met de Galant reed ik 1 op 9 en dat was ik eigenlijk spuugzat. Als ik ontzettend mijn best deed was 1 op 12 haalbaar maar de auto nodigde niet uit tot zuinig rijden, de motor reed gewoon niet lekker op lage toerentallen.

Tevens weet ik dat iedereen lijp is van extra grote velgen maar het is me de kosten niet waard. De 1.8 werd bijna altijd geleverd met 18" velgen, de 1.6 wordt standaard geleverd met 16" velgen. Bij het wisselen van de banden scheelt dat meer dan de helft in kosten. Uitgaande van Bridgestone Potenza banden kijk ik naar zo'n 60 euro per band in plaats van 200. Al met al was een nieuwe auto kopen voor de iets langere termijn dus nog steeds voordeliger dan jong 2e hands.

De Lancer 1.6 nodigt overigens wel uit tot zuinig rijden, de motor rijdt heerlijk op lage toerentallen. Omdat het display me iedere keer weer wijst op mijn verbruik laat ik de auto vaker uitrollen, gebruik ik het start / stop systeem en schakel ik al bij 1500 toeren naar de volgende versnelling zonder echt langzaam te hoeven rijden. Daarmee haal ik een verbruik van 1 op 16 met gemak en dat is met redelijk veel stadsverkeer.

De auto rijdt nog steeds heerlijk. Zit nu op 3500km, alles gaat probleemloos. Ik spaar alleen wat minder hard voor wasbeurten bij mijn lokale tankstation. :(

Oja voor ik vergeet, je vroeg waarom de keuze voor de sedan. Das makkelijk, ik vind de achterkant van de hatch lelijk. En een praktische auto rijden doe ik wel als ik oud en grijs ben, nu wil ik een mooie auto. Want ik ben eerlijk, in de opening van de sportback kan je een koelkast schuiven, in de sedan kan je hooguit een koelbox kwijt. Als ik een grote auto nodig heb leen ik trouwens gewoon de vectra station van mijn vader :X

Nederland is overigens hét land van de hatchback. In zuidelijker landen in Europa is de sedan uitvoering veel populairder. En voor de mensen die recentelijk op Curacao zijn geweest. Lancers (sedan) staan op iedere hoek van de straat, het is een waar walhalla. Ook in Amerika is de hatch minder populair.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 07-09-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Dikke bak! Tijdens m'n stage in Dubai vorig jaar zag ik ze ook heel veel rijden. Net zoals de nieuwe Civic's, ook alléén maar sedan's daar.
Stiekem wil ik een Sigma, maar dat is me net iets te duur in de vaste laten :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pixal schreef op woensdag 07 september 2011 @ 14:27:
Ook bij de proefritten viel me op dat de 1.8 net als de Galant op lage toerentallen niet echt lekker reed, niet echt geschikt voor stadsverkeer dus. Verbruik is de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor me. Met de Galant reed ik 1 op 9 en dat was ik eigenlijk spuugzat. Als ik ontzettend mijn best deed was 1 op 12 haalbaar maar de auto nodigde niet uit tot zuinig rijden, de motor reed gewoon niet lekker op lage toerentallen.
Hoe reed je er dan mee en wat voor afstanden + in de stad of snelweg ?? Ik vind dat best veel voor een 1.8 Galant :X Hebben we het over het 1992-1996 model of nog die ervoor ?
De Lancer 1.6 nodigt overigens wel uit tot zuinig rijden, de motor rijdt heerlijk op lage toerentallen. Omdat het display me iedere keer weer wijst op mijn verbruik laat ik de auto vaker uitrollen, gebruik ik het start / stop systeem en schakel ik al bij 1500 toeren naar de volgende versnelling zonder echt langzaam te hoeven rijden. Daarmee haal ik een verbruik van 1 op 16 met gemak en dat is met redelijk veel stadsverkeer.
Dat is wel erg vroeg... 3000 toeren of zo mag best hoor :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

nero355 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:27:
[...]

Hoe reed je er dan mee en wat voor afstanden + in de stad of snelweg ?? Ik vind dat best veel voor een 1.8 Galant :X Hebben we het over het 1992-1996 model of nog die ervoor ?

[...]

Dat is wel erg vroeg... 3000 toeren of zo mag best hoor :)
Als je rustig wegrijdt wordt bij 1500 toeren in het display advies gegeven om door te schakelen. Voor de echt zuinige rijders. Bij 3000 toeren schakelen is iets vlotter maar ook veel onzuiniger. Als je bij het wegrijden het gas vol intrapt geeft het display niet bij 1500 toeren advies om te schakelen maar op een ander logisch punt.

Het ging om de Galant 2.0 uit 1998 die bekend staat om onzuinige motor, in latere modellen is daar een iets zuiniger GDI motor ingezet als ik me niet vergis. En zoals ik al zei, dat verbruik was mede omdat ik overal vrij hard reed.

• nero355

nero355

Pixal schreef op donderdag 08 september 2011 @ 07:35:
Het ging om de Galant 2.0 uit 1998 die bekend staat om onzuinige motor, in latere modellen is daar een iets zuiniger GDI motor ingezet als ik me niet vergis. En zoals ik al zei, dat verbruik was mede omdat ik overal vrij hard reed.
Hmm... die heeft mijn pa gehad en ik kan me niet zo'n hoog verbruik herinneren... ook de power onderin viel wel mee voor zover ik het me kan herinneren.

Verbruik wat jij vermeld hoort eerder bij een Evo dan een Galant :X en zelfs die kan makkelijk 1:10 halen !! Volgens mij is jouw rechtervoet gewoon te zwaar :+

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pixal schreef op donderdag 08 september 2011 @ 07:35:
[...]

Als je rustig wegrijdt wordt bij 1500 toeren in het display advies gegeven om door te schakelen. Voor de echt zuinige rijders. Bij 3000 toeren schakelen is iets vlotter maar ook veel onzuiniger. Als je bij het wegrijden het gas vol intrapt geeft het display niet bij 1500 toeren advies om te schakelen maar op een ander logisch punt.

Of je moet je rechtervoet na laten kijken of de auto. Die auto met die motor hebben mijn ouders ook gehad en die reden er tussen de 1 op 12 en 1 op 14 mee. Alleen met de sleurhut erachter reed die 1 op 9 tot 1 op 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Je ouders hebben waarschijnlijk iets andere rijstijl ;)

En ik noem geen rare waardes hoor :z eerder gemiddeldes, mensen op galantforum met zelfde types hebben allemaal tussen 1 : 8 en 1 : 12. Allemaal bij gedeeltelijk stad en gedeeltelijk snelweg verkeer. En ja, dat zijn allemaal types zoals ik ook was, stevig doorrijden en bij de verkeerslichten lekker snel weg. Het zijn daar ook wel lekkere wagentjes voor. Ik geef toe dat ik een redelijk opgefokte rijstijl heb gehad de afgelopen jaren, als ik een kwartier met 100 achter een auto zat die niet opschoot op de linkerbaan en hij schoof eindelijk naar rechts vond ik het heerlijk om even terug naar 3 te schakelen en tot 155 a 160 door te trekken. Geen wonder dat de krukaslagers het na 230.000 km voor gezien hielden natuurlijk. Alleen moest ik zoveel moeite doen om 1 : 12 te halen dat ik er dan ook helemaal geen plezier in had.

En zoals ik al zei, ze hebben gewoon niet zoveel trekkracht op lage toerentallen. Het is ook niet voor niets een japanner natuurlijk, waar de meeste europese auto's al bij 5000 toeren op de max zitten heeft de galant 2.0 er bij 6500 toeren pas geen zin meer in. Op 4200 tpm heb je het meeste koppel. Als ik op zijn zuinigste reed, schakelde ik tussen 1800 en 2000 toeren, dat was dan ook het minimum, onder 1800 toeren schakelen vinden deze motoren niet fijn, het herkenbare "ik verbruik nu heel veel olie" geluid komt dan tevoorschijn. Hetzelfde heb ik ervaren met de Lancer 1.8. Met de Lancer 1.6 kan je op de top dan wel wat minder snel maar bij 1500 toeren schakelen is geen probleem. En het is ook niet opvallend slecht ofzo in de Galant, het is niet zo dat je de hele tijd denkt, wat weinig koppel, het is gewoon een groot verschil als je in de Lancer stapt en dan veel soepeler door stad en file manoeuvreert. Gewoon een motor met iets meer koppel op lage toeren.

Ik ben er heel tevreden mee geweest hoor, heeft me ook veel lol opgeleverd, maar met moeite 490 km op een tank??? Doe nu ook veel moeite maar dan haal ik 900km op een tank, en nu maak ik daar een sport van ipv overal plankgas door de bocht :P

Ik zou weleens met 100km/u naar Spanje willen rijden, kijken hoe ver ik dan op een tank kom, maar ik weet dat ik er geen geduld voor heb en toch stukken 140 ga rijden. Ik denk nog met weemoed terug aan mijn terugreis van Kroatie naar Nederland met de Galant vorig jaar. 's Nachts gereisd, bijna heel Duitsland doorkruist met een snelheid die sommige stukken boven de 200km/u zat en echt niet lager dan 185km/u was. Behalve op de verplichte 110km/u stukjes. Toen was het verbruik trouwens uitzonderlijk goed, ik haalde nog steeds 480km op een tank en dat met die hoge snelheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 09-09-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is de Galant zo'n zuiper dan? De Carisma rijdt gemiddeld 1 op 13.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pixal schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:19:
Je ouders hebben waarschijnlijk iets andere rijstijl ;)
Ze gebruikten de auto niet voor korte stukjes, dat scheelt denk ik wel maar wat ik al zeg: ze haalden dat verbruik wat jij haalde alleen met een caravan van 1300kg erachter dus of je rijdt echt als michael schumacher bij elk stoplicht als een debiel weg of er is iets mis met die wagen.
En ik noem geen rare waardes hoor :z eerder gemiddeldes, mensen op galantforum met zelfde types hebben allemaal tussen 1 : 8 en 1 : 12. Allemaal bij gedeeltelijk stad en gedeeltelijk snelweg verkeer. En ja, dat zijn allemaal types zoals ik ook was, stevig doorrijden en bij de verkeerslichten lekker snel weg. Het zijn daar ook wel lekkere wagentjes voor. Ik geef toe dat ik een redelijk opgefokte rijstijl heb gehad de afgelopen jaren, als ik een kwartier met 100 achter een auto zat die niet opschoot op de linkerbaan en hij schoof eindelijk naar rechts vond ik het heerlijk om even terug naar 3 te schakelen en tot 155 a 160 door te trekken. Geen wonder dat de krukaslagers het na 230.000 km voor gezien hielden natuurlijk. Alleen moest ik zoveel moeite doen om 1 : 12 te halen dat ik er dan ook helemaal geen plezier in had.
Je bevestigd mijn vermoeden. Je motor om zeep helpen bij 230k in een jap :+ dan rij je dus echt niet normaal.
En zoals ik al zei, ze hebben gewoon niet zoveel trekkracht op lage toerentallen. Het is ook niet voor niets een japanner natuurlijk, waar de meeste europese auto's al bij 5000 toeren op de max zitten heeft de galant 2.0 er bij 6500 toeren pas geen zin meer in. Op 4200 tpm heb je het meeste koppel. Als ik op zijn zuinigste reed, schakelde ik tussen 1800 en 2000 toeren, dat was dan ook het minimum, onder 1800 toeren schakelen vinden deze motoren niet fijn, het herkenbare "ik verbruik nu heel veel olie" geluid komt dan tevoorschijn. Hetzelfde heb ik ervaren met de Lancer 1.8. Met de Lancer 1.6 kan je op de top dan wel wat minder snel maar bij 1500 toeren schakelen is geen probleem. En het is ook niet opvallend slecht ofzo in de Galant, het is niet zo dat je de hele tijd denkt, wat weinig koppel, het is gewoon een groot verschil als je in de Lancer stapt en dan veel soepeler door stad en file manoeuvreert. Gewoon een motor met iets meer koppel op lage toeren.

Ik ben er heel tevreden mee geweest hoor, heeft me ook veel lol opgeleverd, maar met moeite 490 km op een tank??? Doe nu ook veel moeite maar dan haal ik 900km op een tank, en nu maak ik daar een sport van ipv overal plankgas door de bocht :P

Ik zou weleens met 100km/u naar Spanje willen rijden, kijken hoe ver ik dan op een tank kom, maar ik weet dat ik er geen geduld voor heb en toch stukken 140 ga rijden. Ik denk nog met weemoed terug aan mijn terugreis van Kroatie naar Nederland met de Galant vorig jaar. 's Nachts gereisd, bijna heel Duitsland doorkruist met een snelheid die sommige stukken boven de 200km/u zat en echt niet lager dan 185km/u was. Behalve op de verplichte 110km/u stukjes. Toen was het verbruik trouwens uitzonderlijk goed, ik haalde nog steeds 480km op een tank en dat met die hoge snelheden.
Die trekkracht bij lagere toeren viel mij altijd erg mee, je kon er echt prima schakellui mee rijden, net als mijn carisma trouwens. Vanaf 1000 toeren in zijn 2 of 3 en gas erop en hij gaat zonder morren rijden :P
Gonadan schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:17:
Lees maar eens hoe hij ermee rijdt, iemand die na 230k zijn krukaslagers om zeep krijgt en met 200km/u over de snelweg scheurt en in zijn 3 effe doortrekt naar de 160 rijdt niet normaal met zijn auto en ja, dan zuipt ie wel.

Mijn carisma staat momenteel op 6,5l/ 100km gemiddeld verbruik dus nog wel wat zuiniger dan die 1 op 13 van jou :) En ik wil ook nog wel eens het gas intrappen maar wel als de motor warm is en dan met name op de snelweg (10-20km/u harder dan toegestaan vaak) , bij het verkeerslicht rij ik meestal via het nieuwe rijden weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gonadan schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:17:
Welke carisma is dat precies? Ik heb namelijk een half jaar een carisma uit 1998 te leen gehad van de garage toen mijn nieuwe nog niet geleverd werd en daarmee reed ik makkelijk 1 op 15 en met weinig stad zelfs 1 op 16. Dat was eentje met 1.6 motor.

Ik was blij verrast door de lagere brandstofkosten die ik daardoor kreeg.

[ Voor 181% gewijzigd door Pixal op 09-09-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Metro2002 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:58:
Lees maar eens hoe hij ermee rijdt, iemand die na 230k zijn krukaslagers om zeep krijgt en met 200km/u over de snelweg scheurt en in zijn 3 effe doortrekt naar de 160 rijdt niet normaal met zijn auto en ja, dan zuipt ie wel.

Mijn carisma staat momenteel op 6,5l/ 100km gemiddeld verbruik dus nog wel wat zuiniger dan die 1 op 13 van jou :) En ik wil ook nog wel eens het gas intrappen maar wel als de motor warm is en dan met name op de snelweg (10-20km/u harder dan toegestaan vaak) , bij het verkeerslicht rij ik meestal via het nieuwe rijden weg.
Ja dat zal niet meehelpen inderdaad. Ik geef wel graag flink gas bij optrekken, ik wil gewoon snel op de vmax tuffen. ;)
Pixal schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:59:
Welke carisma is dat precies? Ik heb namelijk een half jaar een carisma uit 1998 te leen gehad van de garage toen mijn nieuwe nog niet geleverd werd en daarmee reed ik makkelijk 1 op 15 en met weinig stad zelfs 1 op 16. Dat was eentje met 1.6 motor.

Ik was blij verrast door de lagere brandstofkosten die ik daardoor kreeg.
Gewoon 1.6 prefacelift. Op de snelweg is 1 op 16 gewoon gemiddeld, maar ik rijd voornamelijk stadsverkeer. Als je dan vlot rijdt zak je zo naar die 13 hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gonadan schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:02:
[...]

Ja dat zal niet meehelpen inderdaad. Ik geef wel graag flink gas bij optrekken, ik wil gewoon snel op de vmax tuffen. ;)

[...]

Gewoon 1.6 prefacelift. Op de snelweg is 1 op 16 gewoon gemiddeld, maar ik rijd voornamelijk stadsverkeer. Als je dan vlot rijdt zak je zo naar die 13 hoor.
Ja dat klopt denk ik wel. Ik had dezelfde uitvoering en omdat de auto niet van mij was maar van de garage heb ik de motor nooit echt laten zingen en heb ik nooit het uiterste van de motor, remmen etc gevraagd. Op die manier reed ik met gemak 1 op 15 en dan zat er ook wel eens stukje met wat vlotter rijgedrag tussen.
Metro2002 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:58:
[...]

Ze gebruikten de auto niet voor korte stukjes, dat scheelt denk ik wel maar wat ik al zeg: ze haalden dat verbruik wat jij haalde alleen met een caravan van 1300kg erachter dus of je rijdt echt als michael schumacher bij elk stoplicht als een debiel weg of er is iets mis met die wagen.

[...]

Je bevestigd mijn vermoeden. Je motor om zeep helpen bij 230k in een jap :+ dan rij je dus echt niet normaal.

[...]

Die trekkracht bij lagere toeren viel mij altijd erg mee, je kon er echt prima schakellui mee rijden, net als mijn carisma trouwens. Vanaf 1000 toeren in zijn 2 of 3 en gas erop en hij gaat zonder morren rijden :P

[...]

Mja, oeverloze discussie kan dit worden want je leest alleen de negatieve punten die ik noem maar zoals ik OOOK heb aangegeven heb ik zuinig proberen te rijden, dat hield ik dan bijvoorbeeld vanaf het tanken vol totdat de tank leeg was. Bijgehouden hoeveel km ik reed en hoeveel liter erin ging en voila. 1 op 12.

Ja ik reed verder zeker hard, heb ook zeker momenten dat ik relaxt rij want ik hou eigenlijk vooral van snel optrekken en daarna rustig doortuffen, op de snelweg cruiste ik meestal 120 maar had soms wel pieken naar 160, als ik al 10km te hard rij is dat om de tellerafwijking op te vangen. En wat is nou eigenlijk de deal. Als ik met 200 door Duitsland scheur... het mag er, de auto had al zo'n 6 uur warmgedraaid, ik hield de temperatuur in de gaten en de auto stond niet eens na te tikken op de parkeerplaats achteraf, ze kunnen wel wat hebben hoor, het is niet zo dat ik in de toerenbegrenzer reed bij die snelheden ofzo.

De eerste galants (bwjr 1998) hebben vrij veel kinderziektes, zwakke draagarmen, voorremmen die ondermaats waren (opgelost bij latere uitvoeringen), roest bij wielkasten, koppelingspedaal die stroef gaat en piept tenzij halfjaarlijks volledig gesmeerd, tikkende kleppenstoters (vervangen maar komt geheid weer terug). De motor is normaalgesproken heel goed, en het is uiteraard mede dankzij mijn rijstijl dat deze het heeft begeven, maar er is een kanttekening, ik kocht de auto toen deze 160.000 km had gelopen en de vorige eigenaar heeft de auto niet denderend onderhouden (bleek helaas achteraf), de aanschafprijs dekte een deel van de kosten die ik moest maken maar het bleef toch een probleemgevalletje. Ik ken de eigenaar van een goede garage hier in de buurt dus qua onderhoud heeft mijn Galant toen weer een toptijd gehad. Lekker scheuren met de nodige slijtage maar wel altijd goed gesmeerd en in topconditie. De krukaslager kan net zo goed bij een nieuwe auto kapot gaan, en als ik niet reeds had gespaard voor een gloednieuwe auto had ik er door die kennis een nieuwe motor in laten hangen.

Ik pas denk ik mijn rijstijl aan aan de waarde die ik aan de auto hecht. Andermans auto rijd ik altijd supervoorzichtig en normaal. Mijn eerste auto (VW vento) reed ik ook zo. De galant reed ik in eerste instantie hetzelfde maar ik begon me te ergeren aan het achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar wat toch op begon te breken, ik liet dingetjes repareren waarvan de garage me adviseerde het lekker te laten zitten. Ik wil soepel en zorgeloos rijden en nergens een rammeltje of piepje, had toendertijd nog geen geld voor een nieuwere auto gespaard maar hield ruimschoots genoeg over om dingen te laten fixen. Veel problemen konden helaas niet goed worden opgelost, extra dure remschijven voorop om het welbekende trilprobleem op te lossen.. 3 maanden lekker geremd, daarna kwam de trilling weer terug. Veel kleine dingetjes waar andere mensen in hun eigen auto geen eens last van hebben werden opgelost maar kwamen soms weer terug. Ik begon het vervelend te vinden en wilde eigenlijk een andere auto. Ik wilde nog niet helemaal afstand doen van het uiterlijk en comfort van de auto maar wel van de techniek. De galant werd voor mijn gevoel steeds meer vervangbaar, ik heb er daarna nog 2 jaar mee gereden maar was er op voorbereid dat hij kapot kon gaan en had dus op zich een andere auto op de bank klaarstaan just in case. En zo reed ik ermee, vervangbaar. De Lancer is uiteraard niet vervangbaar dus daar rijd ik zuinig en relaxt mee. En omdat alles veel soepeler gaat heb ik er meer lol in en raak ik niet opgefokt.

De carisma die ik een half jaar heb gereden had ook meer koppel bij lage toeren maar zowel bij de carisma, galant of lancer is vanaf 1000 toeren optrekken erg karig. Het lukt als je de koppeling enigszins laat slippen maar als je de koppeling volledig op laat komen en gas geeft bij 1000 toeren schokt het niet per se maar je hoort duidelijk dat het te zwaar is. In de Lancer die ik nu heb gaat vanaf 1500 toeren soepel. Tussen 1000 en 1500 toeren in gaat ook nog redelijk maar mag je niet teveel van verwachten. En dat is verder erg vergelijkbaar met de Carisma die ik te leen had.

De dealer heeft overigens morrend mijn oude galant ingenomen, een nieuwe motor ingelepeld en iemand anders ermee opgezadeld. Ik ken de koper niet maar ik weet waar hij woont, als ik boodschappen ga doen parkeer ik vaak naast mijn oude auto. Het heeft toch wel iets, dat autotje heeft me naar vele plekken in europa geraced en ik had er mooie 17" velgen op laten zetten, als ik er nu naast sta denk ik alleen maar, jongen... was die velgen toch eens!

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 09-09-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 16:11
Ik heb sinds vorige week een Carisma 1.8 GDI, uit '98 met 144.000km op de klok. Is de laatste jaren erg weinig van z'n plek geweest en dat is ook wel te merken, bijvoorbeeld de remmen die niet echt soepel gingen, even een paar keer flink hard remmen en het gaat al een stuk beter en harder. Het is een erg fijne wagen voor lange afstanden heb ik al gemerkt :P Maar er moet denk ik ook e.e.a. aan gebeuren en als ik de post van Metro2002 van begin dit jaar zie met zijn kostenplaatje voor een nieuwe riem, olie, enzovoorts hou ik m'n hart vast :D

Volgende week zal mijn garage 'm volledig checken maar ik vermoed dat het volgende moet gebeuren
-nieuwe schijven+blokken voor, de schijven zijn aardig dun en iets krom, geeft een behoorlijk wobbelend/schurend geluid bij hoge snelheid diep de rem intrappen
-olie verversen (klepstoters tikken af en toe, niet continu dus), zit goedkope Action 10W40 rommel in
-eventueel nieuwe distributieriem, deze is bij 90.000km vervangen maar dat is ook al 6-7 jaar geleden, moet officieel om de 90000km/6 jaar dus lijkt me slim om het uit voorzorg te vervangen i.v.m. eventuele slijtage/ouderdom?
-af en toe hard piepend geluid bij starten, multiriem/v-snaar?

Of de klepstoters ook vervangen moeten worden weet ik niet, ik lees her en der dat er een nieuw beter type ingezet kan worden. Ze tikken dus af en toe, vooral een tijdje na een koude start, na langere afstand rijden gaat het weg. Hoop dus dat een olieverversing voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@Pixal:
Ik zou het me niet te zeer aantrekken eigenlijk. Onze Colt 1.3i met 185k op de teller nu is ook olie aan het laten verdwijnen als een malle (1 liter per 5.000km ongeveer, en het verdwijnt echt, hij verbruikt het niet, heb er achter gereden met koude en warme motor en geen blauwe walmen, maar er is ook geen lekkage zichtbaar op de brug ...), terwijl we er gemiddeld 1:16,8 mee rijden (boekje geeft aan 1:14,5) en alleen het gas echt opentrekken na minstens 30 minuten rijden en zelfs dan rijden we niet harder dan 130 op de teller. Daar kan het dus niet aan liggen. Wel weet ik dat de vorige eigenaar - wij zijn de 3e - er 0 onderhoud aan heeft laten doen en er ook altijd gewoon vol gas mee reed, zelfs de kleine stukken naar de supermarkt. Tsja ... dan wil er wel eens wat kapot gaan.
Soms heb je ook gewoon pech, en dat kan ook met een Japanse auto gebeuren. Wij zien deze auto ook alleen maar als "tijdelijk vervoer" en dat zorgt er dus ook voor dat we alleen het noodzakelijke laten vervangen (en dat is al meer dan wat sommige mensen zouden doen, want de oom van m'n vriendin is monteur).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Neoflip schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 08:17:
Ik heb sinds vorige week een Carisma 1.8 GDI, uit '98 met 144.000km op de klok. Is de laatste jaren erg weinig van z'n plek geweest en dat is ook wel te merken, bijvoorbeeld de remmen die niet echt soepel gingen, even een paar keer flink hard remmen en het gaat al een stuk beter en harder. Het is een erg fijne wagen voor lange afstanden heb ik al gemerkt :P Maar er moet denk ik ook e.e.a. aan gebeuren en als ik de post van Metro2002 van begin dit jaar zie met zijn kostenplaatje voor een nieuwe riem, olie, enzovoorts hou ik m'n hart vast :D

Volgende week zal mijn garage 'm volledig checken maar ik vermoed dat het volgende moet gebeuren
-nieuwe schijven+blokken voor, de schijven zijn aardig dun en iets krom, geeft een behoorlijk wobbelend/schurend geluid bij hoge snelheid diep de rem intrappen
-olie verversen (klepstoters tikken af en toe, niet continu dus), zit goedkope Action 10W40 rommel in
-eventueel nieuwe distributieriem, deze is bij 90.000km vervangen maar dat is ook al 6-7 jaar geleden, moet officieel om de 90000km/6 jaar dus lijkt me slim om het uit voorzorg te vervangen i.v.m. eventuele slijtage/ouderdom?
-af en toe hard piepend geluid bij starten, multiriem/v-snaar?

Of de klepstoters ook vervangen moeten worden weet ik niet, ik lees her en der dat er een nieuw beter type ingezet kan worden. Ze tikken dus af en toe, vooral een tijdje na een koude start, na langere afstand rijden gaat het weg. Hoop dus dat een olieverversing voldoende is
Mijn carisma tikt ook af en toe maar alleen met warme motor, daar helpt een olieverversing niet voor. Heb wel het idee dat het minder is als ik op euro98 rij.
Piepend geluid zal een riem zijn, meestal is opnieuw spannen genoeg maar als je toch de distributieriem laat doen kan je dat ook gelijk laten doen.

Qua onderhoud is de carisma echt de allergoedkoopste auto geweest. Alleen het reguliere onderhoud en verder echt niks. Het is en blijft een hele fijne wagen vind ik.

Mijn carisma gaat binnenkort waarschijnlijk in de verkoop i.v.m. te weinig in gebruik en aanschaf velomobiel. PM voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Metro2002 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:18:
[...]

Mijn carisma tikt ook af en toe maar alleen met warme motor, daar helpt een olieverversing niet voor. Heb wel het idee dat het minder is als ik op euro98 rij.
Piepend geluid zal een riem zijn, meestal is opnieuw spannen genoeg maar als je toch de distributieriem laat doen kan je dat ook gelijk laten doen.

Qua onderhoud is de carisma echt de allergoedkoopste auto geweest. Alleen het reguliere onderhoud en verder echt niks. Het is en blijft een hele fijne wagen vind ik.

Mijn carisma gaat binnenkort waarschijnlijk in de verkoop i.v.m. te weinig in gebruik en aanschaf velomobiel. PM voor meer informatie.
Ik heb ook het idee dat euro 98 een boel doet. De vorige eigenaar heeft altijd op 95 gereden, sinds ik er 98 in heb gegooid merk ik dat het getik veel minder regelmatig voorkomt. Net een stuk gereden en na koude start eigenlijk helemaal geen getik gemerkt behalve de eerste seconde na het starten zelf.

Ook gelijk de bandenspanning gecheckt, overal maar 1.6 bar in terwijl er voor max 44psi=3.0 bar in mag en achter max 51psi=bijna 3,5 bar. Heb overal 2.5 bar in gedaan, liever eerst iets te weinig dan op z'n max. De wegligging is nu gelijk een stuk beter, minder overhelling in de bochten en minder rolgeluid/gewobbel. Daarnaast schiet het verbruik ook een stukje naar beneden. Net met een gemiddelde rit 50% stad 50% snelweg 6.7l/100 gehaald dus bijna 1 op 15, niet gek :)

Ik vind 'm vooral erg comfortabel rijden, heerlijk stil en het zo laag in de toeren rijden zonder bokken is echt leuk met een benzineauto, het rijdt bijna als een diesel. Als er wat onderhoud aan komt heb ik er het dus graag voor over als de auto daarmee een hele tijd vooruit kan. Hopelijk komt de rekening nog wel iets onder die van jou qua totaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb het volgende aan onderhoud gehad:

4 nieuwe banden na aanschaf
400 euro

APK 1e jaar:
Lambda sensor
Ashoes
Kleine beurt
Ongeveer 350 euro

APK 2e jaar:
Remblokken en schijven
350 euro

APK 3e jaar:
Distributieset
grote beurt
900 en nog wat euro.

Voor de aankomende APK verwacht ik eigenlijk niet veel, misschien wat kleine dingen maar denk dat het weer zo rond de 350 euro zal uitkomen incl kleine beurt.

Al met al vind ik het een behoorlijk goedkope auto om te rijden. Heb er nu zo'n 26.000km mee gereden dus per kilometer vallen de reparatiekosten best mee.

Banden staan bij mij ook op 2.5 bar. 3 is echt veel te hard.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 20-10-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Inderdaad vrij standaard onderhoud zo te zien, wel wat duurder en minder leuk dan een APK zonder bijkomende kosten maarja de auto goed bijhouden is ook belangrijk. Die grote beurt was dan erg prijzig maar dan kan je er ook weer een tijd mee verder. Een GDI goed bijhouden is erg belangrijk lees ik her en der :)

Ik breng de auto komende donderdag naar de garage voor een uitgebreide check, ben dus benieuwd :P Ik heb de auto een beetje op de gok gekocht voor een vrij lage aanschafprijs, dus ga er ook vanuit dat er nog e.e.a. aan moet gebeuren, als de auto verder goed blijkt en nog jaren meekan heb ik het er zeker voor over.

Het enige nadeel van de auto vind ik dat 'ie toch best lang is waardoor ik krappe bochten nemen nog niet helemaal goed kan inschatten :P Daarnaast redelijk duur in de belasting/verzekering maar voor z'n grootte valt het gewicht ook eigenlijk wel erg mee. Je krijgt er wel een enorme bak (ruimte) voor terug met veel comfort. Heb hiervoor meestal kleinere auto's gehad dus het is vooral even wennen denk/hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Iemand interesse in winterbanden voor een Galant? 15" lichtemetalen velgen en Bridgestone Blizzak banden. 1 winterseizoen mee gereden (zowel banden als velgen). Inclusief wielbouten.

het is even een gokje maar zou ook moeten passen onder:

Carisma Na BJ 2000
Space Star
Space Wagon

Set mag weg voor 300 euro.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/m.van.parreeren/got/auto/winterband.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Steekmaat 4x114.3 met naafdiameter 67.1 dus? Jammer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Mijn Carisma GDI wou vorige week woensdag ineens niet meer starten. De weken ervoor totaal geen problemen gehad. Startmotor ging rond, motor pakt echter niet aan. Een kwartier later ineens wel starten, afijn kan gebeuren denk ik. De rest van de dag (ook na 9 uur stilstaan) en de dag erna geen problemen. Vrijdag hetzelfde geouwehoer en ook niet meer aan de praat te krijgen.

Zelf al geprobeerd:
-andere sleutel
-startkabels om slechte/lege accu uit te sluiten
-brandstofpomp eruit gehaald en getest rechtstreeks op accu, werkt
-stekker brandstofpomp doorgemeten, krijgt stroom
-goedje rechtstreeks ingespoten om te kijken of motor wel vonkt->motor start hiermee

De auto staat sinds gister bij de garage (gesleept), bij de garage startte de auto direct zonder problemen. Vandaag echter weer niet. Nu kan de garage de auto niet uitlezen maar heeft contact gehad met de Mitsubishi dealer en het zal waarschijnlijk de krukassensor zijn. Het blijft dus een gok en ik twijfel dus om 'm zo te laten vervangen of om 'm weer weg te slepen en dan richting de dealer. De krukassensor is aardig wat werk om te vervangen (zit bij in het distributiegedeelte), zou erg jammer zijn als dat toch de oorzaak niet blijkt te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Bij de 2 liter blokken gaan ze sowieso stuk na een bepaalde tijd en de kenmerken zijn precies hetzelfde dus ik zou dat ding gewoon vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Ja het vervelende is dat de auto nu weer helemaal niet start, anders had ik 'm zo naar de dealer gebracht voor uitlezing. Er wordt een andere sensor ingebouwd vandaag, als dat niet helpt dan alsnog maar gaan slepen, de dealer zit helaas wat verderop :P Ik denk zelf ook niet dat het in de brandstoftoevoer zit, dan had de auto ook wel gehaperd of was afgeslagen, daar heeft 'ie geen last van gehad. Ook met een defecte nokkenassensor zou de auto geloof ik nog moeten starten/lopen maar ook vrijwel gelijk afslaan. Hou je dus deze krukassensor over, of een slechte massa ergens, of toch iets met de startblokkering.

Even afwachten dus wat er vandaag gebeurd met een nieuwe sensor, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Weet niet of het bij de Carisma's ook een probleem is maar bij de Galant ging vaak de bobine stuk (haarscheurtjes) omdat ze bovenop het blok zaten en erg warm werden. Geeft dezelfde problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 09-11-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En weer een bak geld weg... Vorige week de Evo laten keuren en die kwam niet door de emissie-test bij de dealer; half uur later bij ander APK-station wel goed bevonden maar kon niet worden afgemeld.

Gisteren dus daar wel de APK laten uitvoeren (goedgekeurd) maar mijn linksachter had een grote blaar aan de buitenkant van de band; dan maar alle 4 laten vervangen tegen het lieve sommetje van 141 Euro per band :X

Ach, er kan weer gereden worden tot eind 2012 met deze APK maar zit er toch heeel sterk over te twijfelen om bij een goede inruilprijs over te stappen naar het Duitse kamp en een RS6 voor de deur te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Metro2002 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:25:
Weet niet of het bij de Carisma's ook een probleem is maar bij de Galant ging vaak de bobine stuk (haarscheurtjes) omdat ze bovenop het blok zaten en erg warm werden. Geeft dezelfde problemen.
Denk niet dat dat het probleem is, de bougies vonken gewoon normaal (is getest vandaag). Er is een nieuwe krukassensor in gekomen maar dat heeft het probleem niet verholpen. Echter startte de auto wederom ineens wel vanmiddag na een tijdje geen kick te hebben gegeven. Hij had nog een nokkenassensor liggen van een GDI 2.4 maar wist niet of die ook in de 1.8 werkt/past, zo ja dan is dat een mooie test natuurlijk. Als het daarmee ook nog niet werkt zal het de startblokkering waarschijnlijk zijn. De rest is zo ongeveer allemaal gecheckt, brandstoftoevoer enz. is ook in orde maar je kan natuurlijk ook net ergens een slechte kabel hebben die de ene keer wel signaal doorlaat en de andere keer niet. Als het met de nokkenassensor niet lukt dan helaas maar slepen richting dealer en hopen dat ze er meer over kunnen vertellen. Van de krukassensor is balen dat deze het probleem niet oplost maar die kan natuurlijk ook weer mooi een tijdje mee nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 07:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Even gezocht en kom ik toch weer bij Tweakers terecht :+

Maar goed mijn Carisma uit 99 haperde ook al een tijdje tijdens het rijden want dan ging het oranje motormanagement-lampje branden) Goed gas los (al dan niet 'kuchje'/schokje) en lampje ging uit. Maar aangezien dat nou niet echt de beste oplossing is zojuist naar de dealer gegaan en die gaf aan na hem uitgelezen te hebben dat dus de nokkenassensor vervangen moet worden (à 140 ex btw) Verder zag hij nog een melding die kon optreden bij het starten, maar dat zou ook door die sensor te maken kunnen hebben.

Dus ja ze bestellen hem en morgen wordt die erin geprikt. Schijnt maar 2 - 3 minuten werk te zijn. Ach we willen in 2012 kijken voor een andere wagen, maar als hij met 170 euro weer even goed rijdt vind ik het best.
Heb zowiezo niet te klagen want mijn schoonvader doet de kleine beurtjes en een universele garage de apk met de aandachtspunten. Grote beurt heeft hij sinds de aankoop 2001 niet gehad. Mijn schoonvader bouwt zegt oude auto's (Citroëns) en weet dus wel hoe of wat.

Ach ik zijn PC hij mijn auto :)

-edit- Vergeet te zeggen dat de standaarddingen wel gedaan zijn zoals olie verversen / nieuwe distr. riem bij 100.000 / nieuwe accu erin vorig jaar nog airco opnieuw laten nakijken en vullen.

[ Voor 10% gewijzigd door Frostbite op 29-11-2011 13:43 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Sc0rPi0N schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:39:
Even gezocht en kom ik toch weer bij Tweakers terecht :+

Maar goed mijn Carisma uit 99 haperde ook al een tijdje tijdens het rijden want dan ging het oranje motormanagement-lampje branden) Goed gas los (al dan niet 'kuchje'/schokje) en lampje ging uit. Maar aangezien dat nou niet echt de beste oplossing is zojuist naar de dealer gegaan en die gaf aan na hem uitgelezen te hebben dat dus de nokkenassensor vervangen moet worden (à 140 ex btw) Verder zag hij nog een melding die kon optreden bij het starten, maar dat zou ook door die sensor te maken kunnen hebben.

Dus ja ze bestellen hem en morgen wordt die erin geprikt. Schijnt maar 2 - 3 minuten werk te zijn. Ach we willen in 2012 kijken voor een andere wagen, maar als hij met 170 euro weer even goed rijdt vind ik het best.
Heb zowiezo niet te klagen want mijn schoonvader doet de kleine beurtjes en een universele garage de apk met de aandachtspunten. Grote beurt heeft hij sinds de aankoop 2001 niet gehad. Mijn schoonvader bouwt zegt oude auto's (Citroëns) en weet dus wel hoe of wat.

Ach ik zijn PC hij mijn auto :)

-edit- Vergeet te zeggen dat de standaarddingen wel gedaan zijn zoals olie verversen / nieuwe distr. riem bij 100.000 / nieuwe accu erin vorig jaar nog airco opnieuw laten nakijken en vullen.
Grappig, mijn galant haperde ook eens in de 100km ofzo de laatste tijd dat ik hem had. Onafhankelijk daarvan ging af en toe een lampje branden, in het boekje stond echter dat dat de emissie sensor?? oid was, het lampje ging ook weer uit als ik het gas los liet en de auto reed dan weer prima. De garage zei dat het niet zo ernstig was als het lampje uit ging en dat ze pas goed konden uitlezen als het lampje zou blijven branden. Een paar maanden later was de krukaslager kapot.

Heeft wellicht niets met elkaar te maken gehad maar toch :(

Ja wilde net zeggen... sinds 2001 geen grote beurt :X maarja, olie en distributie is wel gedaan gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Dat lampje ging hier ook wel eens branden bij een Carisma uit `96. Dan nam ik `m twee dagen mee naar m`n werk (lekker tig kilometer snelweg) en dan was het weer enkele maanden weg.. :)

Gisteren heb ik de 'mooie' kilometerstand van 66.666Km bereikt met mijn Carisma. Vorig jaar, in juli, zat ik op 50.000. Heb heen micro-usb kabel liggen, dus krijg de foto`s niet van m`n telefoon :(

Vorige maand heb ik mijn Cari getrakteerd op een officiele mitsubishi spoiler. Niet de standaard, maar versie 'Elegant'. Moet zeggen, dat de auto er nu ook van achteren erg mooi uitziet (was altijd een beetje suf, de bovenkant an de kont).

Via Halfords.nl heb ik zo`n setje parkeersensoren gekocht voor in de kentekenplaathouder voan €60. Werkt perfect en kan nu echt op de centimeter inparkeren. Ding reageert zelfs perfect op net geplaatste boompjes van 5 cm doorsnede! :)

Ik geef de Carisma ieder jaar een grote beurt. Wellicht is dat iets te vaak, maar het verbruik trekt altijd iets bij en ik heb het gevoel dat alles toch wat soepeler draait/rolt/loopt.

Ik heb maar één keer stilgestaan met zo`n wagen en dat was door een kapotte hulpcilinder bij de koppeling (die gaat bij iedere Carisma een keer kapot). Die wagen had toen 270dkm gereden... mag wel ;) Meestal gaat die cilinder na zo`n 125dkm kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:21:
Via Halfords.nl heb ik zo`n setje parkeersensoren gekocht voor in de kentekenplaathouder voan €60. Werkt perfect en kan nu echt op de centimeter inparkeren. Ding reageert zelfs perfect op net geplaatste boompjes van 5 cm doorsnede! :)
Welke?
Ik heb maar één keer stilgestaan met zo`n wagen en dat was door een kapotte hulpcilinder bij de koppeling (die gaat bij iedere Carisma een keer kapot). Die wagen had toen 270dkm gereden... mag wel ;) Meestal gaat die cilinder na zo`n 125dkm kapot.
En wat kost dat dan weer? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gonadan schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:09:
[...]

Welke?

[...]

Als hij het cilindertje bedoelt dat vlak na de koppelingspedaal zit, nog voordat het overgaat in een pneumatisch systeempje kost dat ex btw en ex montage kosten iets van 80 a 90 euro gok ik.

Ik had hetzelfde euvel bij mijn galant, helemaal kapot was het cilindertje niet maar het pedaal ging vaak stroef of schokkerig waardoor het moeilijk was om soepel te rijden met de auto. Als je de koppeling met beleid liet opkomen voelde je het cilindertje als het ware kantelen en de boel blokkeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 01-12-2011 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De prijs van de onderdelen valt meestal wel mee, het is juist altijd de montage die het duur maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:09:
[...]

Welke?

[...]

Die van €60,- :+
http://www.halfords.nl/sh...en/parkeersensoren/108032

Afbeeldingslocatie: http://www.metasystem.ba/UserFiles/Image/targa2_ugradjen.jpg

Valt ook absoluut niet op, zeker niet omdat de kentekenplaat bij de Carisma iets verzonken is. :)

Kosten voor de hulpcilinder waren inderdaad zoals Pixal die schetst + een uur werkloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Michael Knight schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:21:

Hier nog een tevreden Carisma rijder. Carisma 1.6 uit '97. Gekregen van mijn oom en tante. In de week voordat wij hem kregen ging de hulpcilinder kapot met 96 dkm.

Tot nog toe geen gehad behalve de reguliere beurten. Auto is tot nog toe dealeronderhouden en dat hou ik maar zo.

Pic's zijn niet echt de moeite waard. Uiterlijk zijn er nogal wat onvolkomenheden. Ooit is er schade gereden bij wielkast achterzijde bestuurderskant. Die schade begint weer te roesten. En daarnaast kun je het verschil in nieuw/oud gespoten delen zien van die reparatie.

Daarnaast is er vorig jaar een berg smeltende sneeuw van een dak op de motorkap gedonderd. Ook hiervan zie je duidelijk de gevolgen :)..

Technisch verder een heerlijke machine. Rijdt heel gemakkelijk. Trekkracht in onderin is misschien niet alles waardoor filerijden af en toe wel wat frustratie opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Anoniem: 390599 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:02:
[...]

Hier nog een tevreden Carisma rijder. Carisma 1.6 uit '97. Gekregen van mijn oom en tante. In de week voordat wij hem kregen ging de hulpcilinder kapot met 96 dkm.

Tot nog toe geen gehad behalve de reguliere beurten. Auto is tot nog toe dealeronderhouden en dat hou ik maar zo.

Pic's zijn niet echt de moeite waard. Uiterlijk zijn er nogal wat onvolkomenheden. Ooit is er schade gereden bij wielkast achterzijde bestuurderskant. Die schade begint weer te roesten. En daarnaast kun je het verschil in nieuw/oud gespoten delen zien van die reparatie.

Daarnaast is er vorig jaar een berg smeltende sneeuw van een dak op de motorkap gedonderd. Ook hiervan zie je duidelijk de gevolgen :)..

Technisch verder een heerlijke machine. Rijdt heel gemakkelijk. Trekkracht in onderin is misschien niet alles waardoor filerijden af en toe wel wat frustratie opleverd.
Dat snap ik niet, ik vond de 1.6 heerlijk soepel rijden, kwam makkelijk van z'n plek, etc. Maar ik heb misschien een heel ander referentiekader gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Pixal schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:53:
[...]

Dat snap ik niet, ik vond de 1.6 heerlijk soepel rijden, kwam makkelijk van z'n plek, etc. Maar ik heb misschien een heel ander referentiekader gehad.
Misschien ben ik niet zo heel handig met de koppeling 8)7 ... Als je de koppeling laat opkomen slaat de auto zonder gas bijna af. Misschien is het stationaire toerental iets lager dan bij jouw (ex)1.6. Als de auto net is gestart en met verhoogd stationair draait dan heb ik het probleem niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je kunt hem redelijk gemakkelijk van zijn plek laten komen inderdaad, gas bij is niet nodig als je subtiel genoeg koppelt. Je kunt zelfs in z'n twee of drie wegrijden zonder al teveel problemen. Wel moet ik toegeven dat het geen stoplichtsprinter is inderdaad, hij heeft flink toeren nodig om echt te trekken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13-06 16:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Interresant voor de leaserijders in dit topic:
MITSUBISHI heeft het leveringsprogramma van de Lancer per direct uitgebreid met een automatische uitvoering van de 140 pk sterke 1.8 benzineversie. De introductie van de transmissie, een CVT die via schakelflippers achter het stuur handmatig te bedienen valt, wordt gecombineerd met een kleine update van de Lancer Sportback. Zo krijgt de middenklasser voor het nieuwe modeljaar deurpanelen met een zachte bekleding, een fraaiere afwerking voor het dashboard plus de middenconsole en kan het 5-deurs model rekenen op een andere achterspoiler. Ook is de Lancer voortaan leverbaar in een serie verse kleuren. Technisch nieuws komt in de vorm van het zogeheten Brake Override System, dat op de Lancer 1.6 zorgt voor een 4 procent lager benzineverbruik. De CO2-uitstoot daalt daardoor met 5 gram tot 128 gram/km, hetgeen voldoende is om deze Mitsubishi in aanmerking te laten komen voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. De Lancer Sportback 1.8 MIVEC met CVT kost als Edition Two 23.299 euro.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Klein kickje: een paar dagen voor de oud en nieuw (staatsloterij :+) was ik op de Mitsubishi site aan het kijken of ik nog een Lancer Evo X kon configureren (een man mag dromen :)) maar die stond er niet meer bij. Dat vond ik al vreemd, maar verder niet naar gekeken. Vandaag schoot me het ineens te binnen het en blijkt dus dat de importeur hem niet meer levert in NL; de Evo heeft een te hoge CO2 uitstoot en er zijn er dit jaar slechts 5 van verkocht. Erg jammer, heb al bij 2e hands exemplaren gekeken maar daar zit niet iets tussen die op mijn eisen aansluit :P. Mocht ik dus nog een sloot geld krijgen/winnen, moet ik toch echt naar Duitsland voor een Evo >:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:04:
Je kunt hem redelijk gemakkelijk van zijn plek laten komen inderdaad, gas bij is niet nodig als je subtiel genoeg koppelt. Je kunt zelfs in z'n twee of drie wegrijden zonder al teveel problemen. Wel moet ik toegeven dat het geen stoplichtsprinter is inderdaad, hij heeft flink toeren nodig om echt te trekken.
Ook zijn er twee versies van die 1.6 eentje met 90pk en eentje met 100pk. Kan verschil maken met wegrijden.

De 1.6 van mijn moeder (100pk) rijdt ook een stukje sneller weg dan die van mij (105pk). Hij lijkt veel sneller op toeren te komen. De laatste Carisma`s waren overigens wel 100+ kilo zwaarder i.v.m. iets gewijzigde bouw en opties.
Knul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 00:17:
Klein kickje: een paar dagen voor de oud en nieuw (staatsloterij :+) was ik op de Mitsubishi site aan het kijken of ik nog een Lancer Evo X....
Na die eerste regels dacht ik... TZAL TOCH NIET! PICS! Loterij + EVO in 1 bericht... het zal je maar overkomen :D

[ Voor 20% gewijzigd door Michael Knight op 05-01-2012 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Michael Knight schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 01:47:
[...]

Na die eerste regels dacht ik... TZAL TOCH NIET! PICS! Loterij + EVO in 1 bericht... het zal je maar overkomen :D
Voor een X heb je toch geen loterij nodig? Tenzij je een nieuwe wil kopen :)

* MAX3400 twijfelt komende maanden tussen VIII, X en RS6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 01:47:
Ook zijn er twee versies van die 1.6 eentje met 90pk en eentje met 100pk. Kan verschil maken met wegrijden.

De 1.6 van mijn moeder (100pk) rijdt ook een stukje sneller weg dan die van mij (105pk). Hij lijkt veel sneller op toeren te komen. De laatste Carisma`s waren overigens wel 100+ kilo zwaarder i.v.m. iets gewijzigde bouw en opties.
Daar heb je best wel heel erg gelijk in. Mijn Clisma is inderdaad de pre-facelift, licht dus, maar dan wel met 100 PK. Uiteindelijk is zo'n ding gewoon niet vooruit te branden natuurlijk, dan moet je simpelweg meer vermogen/koppel hebben. Hij zit mooi op het gemiddelde, de 10 KG per PK die ik meestal als ondergrens aanhoud.

De faceliftversie mocht ik een tijdje terug trouwens een proberen, hij leek wel wat pittiger maar alles wat ze gedaan hebben om hem modern te laten overkomen maakt eigenlijk alleen maar meer een plastic bak. Toch jammer, de pre-facelift voelt dan gewoon degelijker. /subjectief

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:11:
[...]

Daar heb je best wel heel erg gelijk in. Mijn Clisma is inderdaad de pre-facelift, licht dus, maar dan wel met 100 PK. Uiteindelijk is zo'n ding gewoon niet vooruit te branden natuurlijk, dan moet je simpelweg meer vermogen/koppel hebben. Hij zit mooi op het gemiddelde, de 10 KG per PK die ik meestal als ondergrens aanhoud.

De faceliftversie mocht ik een tijdje terug trouwens een proberen, hij leek wel wat pittiger maar alles wat ze gedaan hebben om hem modern te laten overkomen maakt eigenlijk alleen maar meer een plastic bak. Toch jammer, de pre-facelift voelt dan gewoon degelijker. /subjectief
Mja, dat hangt weer af van de pre-facelift versie. :o De eerste versies hebben een stugger onderstel, waardoor hij 'steviger' lijkt te liggen op de weg. Die vond ik ook 'degelijker' rijden, vanwege het weggevoel. De laatste hebben een 'verbeterd' (gericht op comfort, zwevend) onderstel.

Ook zijn de stoelen van de eerste versies anders (lager, meer kuipje). Ik heb op een gegeven moment een nieuwe stoel in mijn (destijds) oude Carisma gezet (= mogelijk, zelfde rails..) De facelift uit `05 die ik nu heb, heeft dat gevoel niet, maar rijdt naar mijn gevoel toch veel comfortabeler, doordat de stoelen hoger zitten en veel steviger geveerd zijn.

Ik heb overigens ook progressieve veren geplaatst op mijn Carisma achter. Ik vervoer nog wel eens wat zware spullen en de standaard Cari zakt dan echt flink door. Ook bij een wat zwaardere caravan is dat het geval. Met die vering is dat dus niet het geval. Hij rijdt er ook een stuk steviger/strakker door, gelet op de wegligging. (ik rijd voornamelijk snelweg)

Wat vind je meer 'plastic' aan de facelift? Nagenoeg alle kwaaltjes van de Cari zijn er bij de laatste series uitgehaald (2004+). (En nou niet zeggen "De koplampen!", want die zijn inderdaad niet meer van glas bij de facelift :+ _/-\o_ )

En voor wat betreft vermogen is het een beste auto. Sneller was inderdaad fijn geweest, maar wellicht kan een chip nog die extra 10 pk geven om het een topauto te maken in zijn klasse. Hij misstaat zo iig niet naast de standaard golfjes en bmw`tjes, want die trek je er nog wel uit, omdat ze vaak zwaarder zijn voor het vermogen dat ze hebben.

De GDI is wat dat betreft wel een brute motor hoor...

[ Voor 18% gewijzigd door Michael Knight op 06-01-2012 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
MAX3400 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:27:
[...]

Voor een X heb je toch geen loterij nodig? Tenzij je een nieuwe wil kopen :)

* MAX3400 twijfelt komende maanden tussen VIII, X en RS6...
40k voor een nieuw exemplaar, verzekering van 500 euro + per maand (ben 19 :)) dus joah, heb ik wel een loterij voor nodig. Leuk luxeprobleem heb je daar overigens :).
Na die eerste regels dacht ik... TZAL TOCH NIET! PICS! Loterij + EVO in 1 bericht... het zal je maar overkomen
Was het maar waar, vijf euro gewonnen. Genoeg voor een leuke poster :+.

Wat meer ontopic: Mitsubishi heeft het afgelopen jaar ongeveer 15 procent meer auto's verkocht (bron). Zal wel komen door de gunstige bijtelling van de Colt, want ik was nou niet heel enthousiast erover na een proefrit. Vooral de (optionele) armsteun zat enorm in de weg tijdens het schakelen, en ik vond het weggedrag ook niet je-van-het.

Ik snap de huidige koers van Mitsubishi wat betreft de Outlander ook niet helemaal; het basismodel begint al vanaf 29k, maar beide automaten (de 2.2 DI-D diesel vooral) prijzen zichzelf volledig uit de markt door 49000 euro te kosten, terwijl de handgeschakelde diesel (Edition One) 10.000 euro goedkoper is. Er is dus blijkbaar geen handgeschakelde Edition Two (dus geen leer, Rockford Fosgate audio etc) diesel leverbaar. Daarnaast zijn het verschillende motoren; de Edition One heeft een door Mitsubishi ontwikkelde 2.2 dieselmotor met 177pk, terwijl de Edition Two (de automaat dus) het moet doen met de door PSA ontwikkelde 2.2 motor met 156 pk. Wie snapt het nog? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:46:
Mja, dat hangt weer af van de pre-facelift versie. :o De eerste versies hebben een stugger onderstel, waardoor hij 'steviger' lijkt te liggen op de weg. Die vond ik ook 'degelijker' rijden, vanwege het weggevoel. De laatste hebben een 'verbeterd' (gericht op comfort, zwevend) onderstel.

Ook zijn de stoelen van de eerste versies anders (lager, meer kuipje). Ik heb op een gegeven moment een nieuwe stoel in mijn (destijds) oude Carisma gezet (= mogelijk, zelfde rails..) De facelift uit `05 die ik nu heb, heeft dat gevoel niet, maar rijdt naar mijn gevoel toch veel comfortabeler, doordat de stoelen hoger zitten en veel steviger geveerd zijn.

Ik heb overigens ook progressieve veren geplaatst op mijn Carisma achter. Ik vervoer nog wel eens wat zware spullen en de standaard Cari zakt dan echt flink door. Ook bij een wat zwaardere caravan is dat het geval. Met die vering is dat dus niet het geval. Hij rijdt er ook een stuk steviger/strakker door, gelet op de wegligging. (ik rijd voornamelijk snelweg)
Die van mij is inderdaad zo'n 'zwever'. Bij flinke zijwind zelfs een dweiler. Het is een veel gehoorde klacht over de Carisma aangezien velen het als een gebrek aan controle vinden voelen. Na het vervangen van de schokbrekers is het wel beter geworden. Hij zakt met een volle bak inderdaad flink door, maar echt erg is het ook weer niet, mits je automatisch verstelbare koplampen hebt. :+
Wat vind je meer 'plastic' aan de facelift? Nagenoeg alle kwaaltjes van de Cari zijn er bij de laatste series uitgehaald (2004+). (En nou niet zeggen "De koplampen!", want die zijn inderdaad niet meer van glas bij de facelift :+ _/-\o_ )
Het interieur. Het is nogal subjectief hoor maar bijvoorbeeld een 'modern licht pookje' voor de versnelling geeft mij het gevoel dat ik hem elk moment in mijn hand kan hebben. Bij dat soort dingen vind ik het verschil met duurdere merken wel merkbaar, dat verschil is groter dan bij zo'n degelijke oude 'roerstaaf' als pook. ;)
En voor wat betreft vermogen is het een beste auto. Sneller was inderdaad fijn geweest, maar wellicht kan een chip nog die extra 10 pk geven om het een topauto te maken in zijn klasse. Hij misstaat zo iig niet naast de standaard golfjes en bmw`tjes, want die trek je er nog wel uit, omdat ze vaak zwaarder zijn voor het vermogen dat ze hebben.

De GDI is wat dat betreft wel een brute motor hoor...
Chippen zonder turbo is zo'n beetje zonde van je geld imo, daar haal je er te weinig voor uit. Maar BMW's of Golfjes eruit trekken? Wat heb jij met je auto gedaan dan, of heb jij een GDI?

Die van mij is namelijk de 1.6 (100pk), daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik weinig snelweg rijd. Andere auto's eruit trekken gaat je pas lukken als je naar de 4K toeren trekt, en zo'n sjonnie wil ik niet zijn. Je kunt relatief snel weg zijn als je alleen in de auto zit, dan ben je een van de eerste. Zit je echter met zijn tweeën dan kan een gemiddelde gezinsbak je al bijhouden en als die gas geven ben je ze gewoon kwijt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

De GDI is echt best een fijne motor voor in de carisma en icm het lage gewicht vd pre facelift maakt het dat het een vlotte wagen is, kijk maar eens naar de topsnelheid van boven de 200km/u. Dat haalt de gemiddelde lease ecobak van nu niet hoor :)

Qua onderstel is het inderdaad een beetje vreemd. Op korte oneffenheden is hij best stug maar op de snelweg is het best veel comfort gericht maar ik kan dat wat vage dweilgevoel wel voorstellen. Ik vind het wel lekker rijden persoonlijk :)

Over een maandje mag mijn carismaatje weer voor de keuring. Benieuwd wat er dit jaar uitkomt, verwacht geen gekke dingen.

Mijn carisma staat trouwens te koop O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Knul schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:30:
[...]

40k voor een nieuw exemplaar, verzekering van 500 euro + per maand (ben 19 :)) dus joah, heb ik wel een loterij voor nodig. Leuk luxeprobleem heb je daar overigens :).
:X :X Dat zijn inderdaad aardige bedragen; heb even niet doorgerekend wat de rest-BPM is maar een jong exemplaar (wel rechtsgestuurd) uit Engeland met minder dan 20K km op de teller is "maar" rond de 20.000 Euro.

Verzekering zal inderdaad het grootste probleem worden; denk dat je zelfs moeite hebt om een verzekeraar te vinden die uberhaupt een dergelijke auto bij jouw leeftijd zou willen verzekeren. Toen ik 22 was en een Audi 80 wilde verzekeren, heb ik ook uren aan de telefoon gehangen met verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mijn ervaring is dat dit bij Centraal Beheer wel goed gaat moet ik zeggen, maar dat kon ook alleen omdat ik korting vanuit het werk krijg. :+ Ik betaal voor mijn eind 2003 Volvo ook een dikke 80 euro WA per maand. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Joopieboy schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 17:46:
Mijn ervaring is dat dit bij Centraal Beheer wel goed gaat moet ik zeggen, maar dat kon ook alleen omdat ik korting vanuit het werk krijg. :+ Ik betaal voor mijn eind 2003 Volvo ook een dikke 80 euro WA per maand. :+
Doe je lekker met je leeftijd :) Hier trouwens 86/maand all-risk everything bij 6 schadevrij & VEH-korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:44:
[...]

Het interieur. Het is nogal subjectief hoor maar bijvoorbeeld een 'modern licht pookje' voor de versnelling geeft mij het gevoel dat ik hem elk moment in mijn hand kan hebben. Bij dat soort dingen vind ik het verschil met duurdere merken wel merkbaar, dat verschil is groter dan bij zo'n degelijke oude 'roerstaaf' als pook. ;)

[...]

Chippen zonder turbo is zo'n beetje zonde van je geld imo, daar haal je er te weinig voor uit. Maar BMW's of Golfjes eruit trekken? Wat heb jij met je auto gedaan dan, of heb jij een GDI?

Die van mij is namelijk de 1.6 (100pk), daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik weinig snelweg rijd. Andere auto's eruit trekken gaat je pas lukken als je naar de 4K toeren trekt, en zo'n sjonnie wil ik niet zijn. Je kunt relatief snel weg zijn als je alleen in de auto zit, dan ben je een van de eerste. Zit je echter met zijn tweeën dan kan een gemiddelde gezinsbak je al bijhouden en als die gas geven ben je ze gewoon kwijt.
Ahja, de pook is inderdaad wat lichter ja. Ik heb er wel zo`n duurdere op zitten (Leder was optie destijds) waardoor die wat lekkerder in je hand zit/schuift/wringt.

Chippen zal inderdaad relatief weinig opleveren bij een 1.6 motor, aangezien het een standaard motor is (atmosferisch, zonder turbo). Je kunt er ongeveer 115pk uit halen met chip. De GDI is met chip op 134 pk te krijgen (daar was ie oorspronkelijk voor ontwikkeld en in Japan is er nog een Turbo-versie van rond de 170pk).

Een BWM 116 of 118 trek je er met iedere Carisma (weet het niet van de 90pk versie) uit. Ook een standaard 1.6 Golf is niet zo moeilijk hoor. Tenzij je heel belabberd schakelt.

Je kunt je Carisma feller/optimaal afstellen, door na een reset van de boordcomputer enkel snelweg te rijden (en bijvoorbeeld in de bergen). Toen ik `m kocht, ben ik er meteen flink beladen mee naar Zuid-Frankrijk gereden. Op de terugweg merk je dan al verschil... De Carisma staat er bekend om 'lui' te zijn bij aankoop, omdat de vorige eigenaar vaak de motor niet goed ingeleerd heeft. Zie ook het Carismaforum.

De eerste 1000 kilometer na een reset worden gebruikt om de computer in te regelen. Een 'goed' gebruik van de motorcapaciteit zorgt dan voor een optimale afstelling.

Wij hebben 3 Carisma`s staan (de pre-facelift 1.6 100pk met chip op 115, de facelift GDI 125pk en facelift 1.6 105 pk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:25:
[...]
Een BWM 116 of 118 trek je er met iedere Carisma (weet het niet van de 90pk versie) uit. Ook een standaard 1.6 Golf is niet zo moeilijk hoor. Tenzij je heel belabberd schakelt.
Zijn die Carisma's zo krachtig ja? 118i van m'n moeder heeft standaard 143pk bij 1240kg en die trekt al vrij vlot op vind ik. Hoe krijgt Mitsubishi het dan voor elkaar om het sneller te maken met slechts 115pk, gewicht lijkt me ook niet extreem veel lager. Of is de vermogenscurve van die BMW motoren gewoon ruk?

Edit: gegevens volgens carbase:
0-100km/u: 2003 Carisma 12,1s, 2007 118i 8,7s. Top ligt ook hoger met 210 vs 185. Dus of de specs kloppen niet of je overdrijft nogal.

[ Voor 12% gewijzigd door Het Fantoom op 06-01-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Het Fantoom schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:56:
[...]

Zijn die Carisma's zo krachtig ja? 118i van m'n moeder heeft standaard 143pk bij 1240kg en die trekt al vrij vlot op vind ik. Hoe krijgt Mitsubishi het dan voor elkaar om het sneller te maken met slechts 115pk, gewicht lijkt me ook niet extreem veel lager. Of is de vermogenscurve van die BMW motoren gewoon ruk?

Edit: gegevens volgens carbase:
0-100km/u: 2003 Carisma 12,1s, 2007 118i 8,7s. Top ligt ook hoger met 210 vs 185. Dus of de specs kloppen niet of je overdrijft nogal.
Specs kloppen niet helemaal :) Overdrijven zou ik niet doen, want daar maak je jezelf op een technisch forum als Tweakers helemaal belachelijk mee. Dan overdrijven de filmpjes op Youtube met een top van 220kmpu op de teller natuurlijk ook. Ik ben zelf met een GDI overigens niet verder gekomen dan 215 op GPS...

Die 12 seconden vind ik ook terug op autoweek, maar dan schakel je echt bij 3000 toeren door naar de volgende versnelling. Dat kan veel sneller. Ik heb zeker 9 seconden gehaald met de oude 1.6 :)

Dit is de reguliere 1.8 (niet GDI):

8 seconden over 0-100, schakelt niet optimaal.

8 seconden over 0-100, schakelt zelfs vrij rustig. :) Mensen met een GDI weten hoe flink het ding kan doortrekken in z`n 2/3.

Check de tweede sprint en kijk naar de acceleratie. Dit is de oude 1.6. Die dingen trekken door tot iets over de 7000RPM. Als je daar goed in kunt schakelen, zijn het verrassende auto`s :)

1.6 facelift :) De lage versnellingen hebben een leuk bereik...

En Carisma`s bven de 200 zijn er genoeg te vinden op Youtube, waarvan ook verschillende op een vlakke weg (dus geen helling :) ).

En dit is een speciale 1.6 met andere versnellingsbakbak en managementchip. in 7 secs naar 100. Dat red ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Snap niet hoe die tijden worden gehaald. Ik had met mijn mitsubishi galant met 136 pk alle bmw 1 series en audi a3's wel beet maar het scheelde altijd maar weinig. Die carisma 1.6 was vanwege z'n gewicht redelijk snel in de eerste en tweede versnelling maar daarna was het wel een beetje over, maar dat was maar een 90pk model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Die van mij is vrij traag in z`n 1, z`n 2/3/4 wel weer snel en 5 = overdrive karakter.

Alleen naar PK`s kijken is natuurlijk ook misleidend. De afstelling, bak en motormanagement hebben een flink aandeel in de uiteindelijek prestaties.

De Galant heeft trouwens een hele andere afstelling (bak etc) en was (hoewel de Carisma er ook wat van kon) jarenlang de vaste vervangende Caravantrekker van de ANWB in het buitenland.

Wij hebben ook o.a. een Galant 1.8 gehad die af en toe terug moest naar z`n 2 in de bergen, terwijl dat met de Carisma 1.6 nooit hoefde op hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden. Dat is ook een hele vreemde gewaarwording, kan ik je zeggen.

Van de Galant 2.0 weet ik niet veel, buiten die enkele roestplekjes die kunnen ontstaan bij de laatste series, hete remschijven en de goede caravanmogelijkheden.

Heb nog enorm getwijfeld om zo`n wagen te kopen een paar jaar geleden (heb in 6 modellen van de Galant gezeten bij mijn ouders van `80s tot `99; ach, jeugdliefdes *; ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Michael Knight schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 01:26:
Die van mij is vrij traag in z`n 1, z`n 2/3/4 wel weer snel en 5 = overdrive karakter.

Alleen naar PK`s kijken is natuurlijk ook misleidend. De afstelling, bak en motormanagement hebben een flink aandeel in de uiteindelijek prestaties.

De Galant heeft trouwens een hele andere afstelling (bak etc) en was (hoewel de Carisma er ook wat van kon) jarenlang de vaste vervangende Caravantrekker van de ANWB in het buitenland.

Wij hebben ook o.a. een Galant 1.8 gehad die af en toe terug moest naar z`n 2 in de bergen, terwijl dat met de Carisma 1.6 nooit hoefde op hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden. Dat is ook een hele vreemde gewaarwording, kan ik je zeggen.

Van de Galant 2.0 weet ik niet veel, buiten die enkele roestplekjes die kunnen ontstaan bij de laatste series, hete remschijven en de goede caravanmogelijkheden.

Heb nog enorm getwijfeld om zo`n wagen te kopen een paar jaar geleden (heb in 6 modellen van de Galant gezeten bij mijn ouders van `80s tot `99; ach, jeugdliefdes *; ).
Heb een aantal vragen over het onderhoud van een carisma (1999, pre-facelift), en aangezien het er naar uit ziet dat jij de meeste kennis over carisma's bezit op dit forum, richt ik me even tot jou :9 (mocht je tijd/zin hebben om te antwoorden uiteraard, en andere mensen kunnen natuurlijk ook reageren :> )

De auto rijdt hoofdzakelijk op euro95 (ik weet dat euro98 beter is, maar de auto is van me zus -> koppig persoon), waardoor het onderhand hoog tijd is om het gasklephuis schoon te maken. Dit heb ik ongeveer een jaar geleden bij een garage laten doen, maar nu zou ik dit zelf willen proberen.
Via google heb ik een aantal korte beschrijvingen gevonden hoe dit moet, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Waar moet ik goed op letten tijdens het demonteren, schoonmaken en daarna weer monteren? En wat moet ik gebruiken als schoonmaak middel? (op internet kom ik o.a. met remmenreiniger of wd40 tegen..) Het resetten van de ECU en opnieuw inrijden is me verder bekend.

Daarnaast kan ik me iets herinneren van bepaalde rubbers (?) bij de koppeling die goedkoop te vervangen zijn als het schakelen wat stroever gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Tyranium schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:15:
[...]

Heb een aantal vragen over het onderhoud van een carisma (1999, pre-facelift), en aangezien het er naar uit ziet dat jij de meeste kennis over carisma's bezit op dit forum, richt ik me even tot jou :9 (mocht je tijd/zin hebben om te antwoorden uiteraard, en andere mensen kunnen natuurlijk ook reageren :> )

De auto rijdt hoofdzakelijk op euro95 (ik weet dat euro98 beter is, maar de auto is van me zus -> koppig persoon), waardoor het onderhand hoog tijd is om het gasklephuis schoon te maken. Dit heb ik ongeveer een jaar geleden bij een garage laten doen, maar nu zou ik dit zelf willen proberen.
Via google heb ik een aantal korte beschrijvingen gevonden hoe dit moet, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Waar moet ik goed op letten tijdens het demonteren, schoonmaken en daarna weer monteren? En wat moet ik gebruiken als schoonmaak middel? (op internet kom ik o.a. met remmenreiniger of wd40 tegen..) Het resetten van de ECU en opnieuw inrijden is me verder bekend.

Daarnaast kan ik me iets herinneren van bepaalde rubbers (?) bij de koppeling die goedkoop te vervangen zijn als het schakelen wat stroever gaat?
Omdat je over 98 begint, ga ik ervan uit dat je een GDI blok hebt staan. :) Een 1.6 kan ook op 98, reageert dan wat beter, maar gebruikt dan wel wat olie (minimaal, gewoon maandelijks even controleren en om de 3 maanden een scheutje bijvullen).

Schoonmaken kan inderdaad met remmenreiniger. Dat gebeurt bij die van ons ook daarmee. Waar je op moet letten, is dat de klep in dezelfde stand staat als je `m terugzet.

Het gasklephuis is trouwens een gevoelig ding bij een Carisma. Als je op dit moment niks merkt aan verbruik/stationair toerental zou ik er absoluut niets doen. Enkel bij problemen / toenemend verbruik schoonmaken. Als je een beetje rondkijkt op internet zul je genoeg terug kunnen vinden over defecte exemplaren.

Wat interessanter is bij jouw auto, is om na te gaan of je de laatste update uit 2000/2001 (?) op de auto hebt staan, deze verbeterde destijds de verbanding waardoor de vervuiling ook minder was. Maar ook hier zou ik zeggen; geen problemen? Niets eraan doen. :)

Schoonmaken om de 75.000 (en dat is al preventief) zou voldoende moeten zijn. De meeste GDI`s gaan rond de 80-90.000km pruttelen/schommelen toerental/omhoog in verbruik. Om die reden maakte Mitsubishi gratis het gasklephuis schoon als je nog geen 100.000km gereden had.

Die van ons begon rond de 115.000km pas te rommelen met het gasklephuis (reed regelmatig 98). Aangezien er nu amper 98 te tanken is bij de pomp, verwacht ik ook bij de 190dkm weer een vuil huis. Dat mag dan gelijk met de d-riem en multiriemen gedaan worden. :)

edit: ohja die rubbers. Als je moeilijk terugschakelt naar de 1 / 2 dan is er mogelijk een nylon busje versleten bij de schakelstang. Een vervangingssetje heb je bij de dealer voor rond de 10 euro. Je kunt ook het geheel reviseren (alle busjes, rubber, ring), maar dat is wat duurder (prijs ben ik even vergeten).

Ik weet alleen even niet welke bak/schakelstang je hebt, door de verschillende modellen. De 1.6 heeft altijd nylon busjes, terwijl de GDI wisselend een renault (nylon)/mitsu(ander systeem) bak eronder heeft liggen. De Diesels zijn altijd renault als ik me niet vergis.

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 07-01-2012 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Michael Knight schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:15:
[...]

Omdat je over 98 begint, ga ik ervan uit dat je een GDI blok hebt staan. :) Een 1.6 kan ook op 98, reageert dan wat beter, maar gebruikt dan wel wat olie (minimaal, gewoon maandelijks even controleren en om de 3 maanden een scheutje bijvullen).

Schoonmaken kan inderdaad met remmenreiniger. Dat gebeurt bij die van ons ook daarmee. Waar je op moet letten, is dat de klep in dezelfde stand staat als je `m terugzet.

Het gasklephuis is trouwens een gevoelig ding bij een Carisma. Als je op dit moment niks merkt aan verbruik/stationair toerental zou ik er absoluut niets doen. Enkel bij problemen / toenemend verbruik schoonmaken. Als je een beetje rondkijkt op internet zul je genoeg terug kunnen vinden over defecte exemplaren.

Wat interessanter is bij jouw auto, is om na te gaan of je de laatste update uit 2000/2001 (?) op de auto hebt staan, deze verbeterde destijds de verbanding waardoor de vervuiling ook minder was. Maar ook hier zou ik zeggen; geen problemen? Niets eraan doen. :)

Schoonmaken om de 75.000 (en dat is al preventief) zou voldoende moeten zijn. De meeste GDI`s gaan rond de 80-90.000km pruttelen/schommelen toerental/omhoog in verbruik. Om die reden maakte Mitsubishi gratis het gasklephuis schoon als je nog geen 100.000km gereden had.

Die van ons begon rond de 115.000km pas te rommelen met het gasklephuis (reed regelmatig 98). Aangezien er nu amper 98 te tanken is bij de pomp, verwacht ik ook bij de 190dkm weer een vuil huis. Dat mag dan gelijk met de d-riem en multiriemen gedaan worden. :)

edit: ohja die rubbers. Als je moeilijk terugschakelt naar de 1 / 2 dan is er mogelijk een nylon busje versleten bij de schakelstang. Een vervangingssetje heb je bij de dealer voor rond de 10 euro. Je kunt ook het geheel reviseren (alle busjes, rubber, ring), maar dat is wat duurder (prijs ben ik even vergeten).

Ik weet alleen even niet welke bak/schakelstang je hebt, door de verschillende modellen. De 1.6 heeft altijd nylon busjes, terwijl de GDI wisselend een renault (nylon)/mitsu(ander systeem) bak eronder heeft liggen. De Diesels zijn altijd renault als ik me niet vergis.
Pardon, was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een1.8GDI gaat. Stationair loopt hij inderdaad niet helemaal lekker meer (fluctuerend toerental) en het gebruik is naar mijn gevoel ook toegenomen.

Wat betreft dat nylon busje, is dat ook (makkelijk) zelf te vervangen? En hoe moet ik nagaan of die update erop staat? iig bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
He, een Mitsubishi topic! Leuk om te lezen dat de Carisma nog steeds populair is :)

Mijn vader rijdt voor zijn woon-werk verkeer al jaren een Carisma 1.6 (2001, dus faceliftmodel). Er zit een Vialle LPI G3 installatie in en de teller staat inmiddels op 320.000 (!) en er wordt dagelijks nog steeds veel gereden met de auto!

Motor/versnellingsbak/gasinstallatie/uitlaat/koppeling is nog steeds origineel en in perfecte staat, geen olieverbruik. Sta zelf versteld van de kwaliteit van de 1.6 motoren op gas, ze blijven gaan _/-\o_

Enkele opmerkelijke reparaties van de afgelopen jaren:

- Versnellingsbakhoes (?) was gescheurd rond de 200.000 km. Hierdoor is er veel olie uit de bak weggestroomd. In zijn 5 maakt hij sindsdien een fluitend geluid omdat er te lang zonder versnellingsbakolie doorgereden is. De bak doet het echter nog steeds O+

- Ruitenwissermotor kapot na 250.000 km.

- Carterpan doorgeroest na 280.000 km

- Condensor van airco lek na 315.000 km

Voor de rest normaal onderhoud en geen extra kosten gehad aan de auto! :)

Wat mij opvalt is dat de versnellingsbak al vanaf dag 1 vrij zwak aanvoelde en er al sinds kilometerstand 80.000 een (soms wel hard) rammelend geluid te horen die van de koppeling/drukgroep af lijkt te komen. We zijn echter al bij kilometerstand 320.000 en het rammelende geluid is er nog steeds, maar schakelen gaat nog prima. Is de koppeling/bak wel van Mitsubishi? Zo voelt het in ieder geval niet aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
Michael Knight schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:06:
[...]
Check de tweede sprint en kijk naar de acceleratie. Dit is de oude 1.6. Die dingen trekken door tot iets over de 7000RPM. Als je daar goed in kunt schakelen, zijn het verrassende auto`s :)

[video]
Ik tel 10 seconde van 0-100 (2sec-12sec) in dat filmpje, daarmee ga je echt geen 118i 'eruit trekken'. Kijkend naar de specs ook niet echt logisch, 2.0l 143pk vs 1.6l 105pk en een gewichtsverschil van slechts 50kg. En natuurlijk zijn de bakverhoudingen ook van belang maar als de Carisma het daar van moet hebben is hij hopeloos langzamer boven de 100km. Dus ik vind inderdaad dat je overdrijft, sterker nog ik denk dat de 118i de Carisma eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Dan pak je net de video eronder... Het is een bijschrift bij de auto erboven (sorry). Daar wordt een tweede sprint in gehouden vanuit stilstand. Het filmpje dat je aanhaalt laat enkele acceleraties zien, maar geen tweede vanuit stilstand.

Verder heb ik het wel over een stoplichtsprintje he.. :) . Boven de 100KMPU heb ik nergens gezegd dat een Carisma sneller zou zijn dan een bmw 118. Daar zijn het ook verschillende auto`s voor.

Zijn er trouwens 118`s uit dezelfde periode met 149 pk? Ik heb er gereden met eentje met 128pk, als ik me niet vergis.

Wellicht is het leuk om rond te kijken op verschillende mitsu fora. Daar staan modellen 1.6/1.8 tussen die echt op alle puntjes (software, chip, injectie) aangepast zijn, maar met origineel blok draaien. Die presteren beter dan op deze filmpjes.

Toch is het leuk om zo te praten over een hooogtoerige 1.6 jap naast een vrij stille (je hoort `m zachtjes ronken) Duitse 2.0 :)
Tyranium schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 17:57:
[...]

Pardon, was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een1.8GDI gaat. Stationair loopt hij inderdaad niet helemaal lekker meer (fluctuerend toerental) en het gebruik is naar mijn gevoel ook toegenomen.

Wat betreft dat nylon busje, is dat ook (makkelijk) zelf te vervangen? En hoe moet ik nagaan of die update erop staat? iig bedankt voor de hulp! _/-\o_
Uhm, schakelstang opzoeken als de auto op de brug staat en die losschroeven. In dat element zitten die ring en die hoesjes.

Hier zie je een tutorial met foto`s http://carisma.messageboa...order=asc&vote=viewresult . Enjoy ;)

@ Daan;

Er zijn Carisma`s bekend met gasinstallatie die al op 400.000 staan. Daarbij is Vialle gewoon kwaliteit. Dat, in combinatie met een degelijk blok kan heel wat plezierige kilometers bezorgen.

Olieverbruik is inderdaad minimaal. Welke olie gebruik jij? Ik heb er 4w40 volsynth inzitten. Havoline Synthetic. Daarmee rijd ik zonder bijvullen 15-20.000 km (en dan doe ik automatisch een grote beurt).

Ruitenwismotor is ooit kapot gegaan, maar dat was na gerommel van kwajongens in de buurt. De ruitenwisserstang is kapotgegaan bij 260dkm. Die was uitgesleten :D

UItlaat van een 1.6 ziet er doorgaans nog 'nieuw' uit na jaren gebruik. Gek, als je dat vergelijkt met een 206/306 O-)

Koppeling weet ik niet. Nog steeds de originele. Dat gerammel uit de hydraulische cylinder hoor ik wel vaker van mensen, maar geen ervaring mee. Wel een keertje vervangen (lekke slave).

De 1.6 versnellingsbak is van Renault. Een keer de bakolie (moet na 100.000km) verversen kan het schakelen soepeler maken (in het begin is het dan wat stugger door de nieuwe olie), alsmede de auto een minuutje te laten draaien voordat je wegrijdt. Dat doe ik zelf ook. Ondertussen klik ik de radio er alvast in, zoek een nummertje op en zet `m op de juiste binnentemperatuur.

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste