Toon posts:

Het grote Mitsubishi topic

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:58

De geschiedenis

Mitsubishi Motors Corporation is slechts een onderdeel van Mitsubishi Corporation, een gigantisch Japans conglomeraat, die zich bezig houdt met dienstverlening en industriele productie. Het bedrijf startte als transportonderneming, maar ging al snel over in schepen bouwen (en later ook auto's, trucks etc.).

Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf verplicht hun organisatie op te splitsen. Een van de takken die in 1946 werd opgericht was de Mitsubishi Motors Corporation, tegenwoordig onderdeel van DaimlerChrysler.

Toen eind jaren '60 de eerste auto's uit Japan ook in Europa geimporteerd werden, was Mitsubishi een van de eersten. Nederland was een van de eerste landen waar zij begon te importeren en een distributienetwerk op te zetten.

Bekende producten van Mitsubishi zijn o.a. de Colt, Galant en Lancer. In Nederland is de Carisma vrij bekend, dankzij een reclamecampagne met Andre van Duin. Die reclame deed het merk geen goed en het zakte eind jaren '90 steeds verder weg. Om dit tegen te gaan ging Mitsubishi zich steeds meer profileren met sportieve resultaten, onder meer met Toerwagenracen in Nederland, het wereld kampioenschap rally en de beruchte Parijs-Dakar rally.

Een apart hoofdstuk in de geschiedenis van Mitsubishi, is de fabriek in Nederland. Daar waar het Europese avontuur begon, begin jaren '70, in Nederland, zou ook productie plaats vinden van Mitsubishi personenauto's. Toen NedCar een partner zocht voor Volvo in Born, sprong Mitsubishi (met steun van de Nederlandse regering) in het avontuur.

Op dit moment wordt de fabriek in Born door Mitsubishi gebruikt voor de Colt, hoewel de toekomst van de fabriek aan een zijden draadje hangt.
De modellen

De onderstaande modellen worden momenteel in Nederland verkocht:
  • Colt CZ3
  • Colt CZT
  • Colt CZ5
  • Colt Cabrio
  • Grandis
  • Lancer Sports Sedan
  • Lancer Evolution
  • Lancer Wagon
  • Outlander
  • Outlander Sport
  • Outlander Sport Turbo
  • Pajero
  • Canter
  • L200
Op de onderstaande pagina zijn bijna alle Mitsubishi modellen te vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Mitsubishi_vehicles

Overig

Vragen of opmerkingen over de Startpost? DM of post in het topic je opmerkingen.
De startpost wordt binnenkort nog aangepast met meer en volledige informatie, hulp is welkom.

Layout geleend van onze Jaguar vrienden

[Voor 9% gewijzigd door Spixo op 16-06-2009 11:58]

Anoniem: 34249

Tijdelijke Mitsubishi rijder meldt zich!

Omdat m'n lease auto nog even op zich laat wachten, leen ik tijdelijk de auto van m'n opa. Het is een Lancer 1.5 GLX uit 1987, waar ik zelfs als kleine nog in heb gezeten!

Foto'tje, inmiddels alweer twee jaar geleden in de winter.

Ondanks de stoelbekleding is de auto qua bekleding nog helemaal gaaf. De carrosserie en dashboard e.d. zijn allemaal wat minder.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 23:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De toekomst van de fabriek hangt toch helemaal niet meer aan een zijden draadje?

Ik begreep een tijd geleden dat er nu veel meer merken hun meuk in Born produceren :)

Kleine toevoeging: Een reden dat de Galant steeds slechter verkocht werd, was de prijs die steeds verder omhoog ging. Op een gegeven moment kostte de Galant rond de fl.52.000,-, waardoor hij heel snel veel minder populair was. Later hebben ze prijs weer iets verlaagd, maar dat was al te laat.

Het laatste jaar werd er zelfs maar 1 Galant verkocht in Nederland.. ooit eens gelezen op een fansite :)

[Voor 56% gewijzigd door Michael Knight op 17-04-2008 20:00]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46
Michael Knight schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:56:
De toekomst van de fabriek hangt toch helemaal niet meer aan een zijden draadje?

Ik begreep een tijd geleden dat er nu veel meer merken hun meuk in Born produceren :)
Inderdaad.

[Voor 3% gewijzigd door Wom op 17-04-2008 20:00]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Spixo
Ik zal morgen de beschrijving in de startpost even aanpassen. Dit was even een snelle copy-paste van internet. Dankjewel voor de aanvulling in ieder geval! :)

Ook interessant om te horen dat de Galant zo slecht verkocht aan het eind. Ik blijf het een prima wagen vinden :).

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

:P m'n ouders hebben een van de laatste, 2003-er
Hebben een geschiedenis met de galant ongeveer:
nu 2003 Galant
daarvoor 98 Galant
95 Galant
90 Galant
Honda Integra
andere Galant (voor mijn tijd ;) )

Ben opzich wel een 'connaisseur' qua Galants weetjes trouwens :P

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Mijn ouders hebben 6 Galants gehad, dus ben er mee opgegroeid :)

Daarna zijn ze overgestapt naar de Carisma... en nu rijd ik er dus ook een :P

@ GoldenSample; volgens mij spraken wij elkaar ook al eens jaren terug in een topic aangaande een Galant... dat 'conaisseur' komt me bekend voor nl. :)

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Mijn Galant (oude foto's):

http://newskin.nl/meuk/galant_3.jpg

http://newskin.nl/meuk/galant_2.jpg

Heb em nu iets langer dan een jaar. Heerlijke auto :). Comfortabel, redelijk vlot en erg praktisch. Kan op het drumstel na heel de backline van m'n band ermee vervoeren :)...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Spixo
Hankey schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:21:
Mijn Galant (oude foto's):

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb em nu iets langer dan een jaar. Heerlijke auto :). Comfortabel, redelijk vlot en erg praktisch. Kan op het drumstel na heel de backline van m'n band ermee vervoeren :)...
Ik vind die voorkant van het 97 model echt mooi. Helaas heb ik net nog het oude model (96) met de oude voorkant.

• equationunequal
Ricardo87 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:25:
[...]

Ik vind die voorkant van het 97 model echt mooi. Helaas heb ik net nog het oude model (96) met de oude voorkant.
Idd. Dat was ook een van de redenen waardoor ik naar een Galant ben gaan zoeken. Wel vind ik de achterkant van de sedan een stuk mooier dan die van de station, maar daarbij vond ik het praktische aspect toch net even wat belangrijker dan de looks :).

Trouwens, de nieuwe Lancer heeft kwa uitstraling een aantal features geleend van de Galant:

http://www.tuningnews.net/news/070109/mitsubishi-lancer-evolution-x-prototype.jpg

Erg mooie wagen. Mocht daar ooit een station variant van uitkomen, dan zou dat wel eens mijn volgende kunnen worden...

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10
Ik rijd alweer 3 jaar een Colt CZ5, 1.3l. Perfecte auto! (hoewel ook m'n 1e auto, dus heb in dat opzicht geen referentiekader)
Nu alweer 100.000km op de teller en nog geen problemen mee gehad. Met 4 man 160 over de Autobahn trekt 'ie makkelijk.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Hankey schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:31:
[...]

Idd. Dat was ook een van de redenen waardoor ik naar een Galant ben gaan zoeken. Wel vind ik de achterkant van de sedan een stuk mooier dan die van de station, maar daarbij vond ik het praktische aspect toch net even wat belangrijker dan de looks :).

Trouwens, de nieuwe Lancer heeft kwa uitstraling een aantal features geleend van de Galant:

[afbeelding]

Erg mooie wagen. Mocht daar ooit een station variant van uitkomen, dan zou dat wel eens mijn volgende kunnen worden...
Galant 2008 :) (Ja, buiten Europa dan ;) ) Echt jammer, dat deze auto`s hier niet (import daargelaten) te koop zijn... zelfs instapspecificaties zijn 'leuk' ;)

http://www.autospectator.com/cars/files/images/2008-Mitsubishi-Galant-Ralliart-05.jpg

http://us.autos1.yimg.com/img.autos.yahoo.com/aic/mitsubishi_galant_de_2008_440x220.jpg

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:51
Michael Knight schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:17:
[...]

Galant 2008 :) (Ja, buiten Europa dan ;) ) Echt jammer, dat deze auto`s hier niet (import daargelaten) te koop zijn... zelfs instapspecificaties zijn 'leuk' ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Neeeeeeeeeeeeeee pure verkrachting :(

De oude galant heeft juist een mooie neus. Mijn keus zou dan ook zijn: Kopiëren of in ere laten sterven....
Helaas zijn ze niet zo zwaar te verkrijgen geloof ik. 2.0 benzine of 2.4 diesel :/

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Beerkeeper schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:22:
[...]

De oude galant heeft juist een mooie neus. Mijn keus zou dan ook zijn: Kopiëren of in ere laten sterven....
Helaas zijn ze niet zo zwaar te verkrijgen geloof ik. 2.0 benzine of 2.4 diesel :/
http://www.mitsubishicars...ant/09/specs.do?loc=en-us

De 3.8liter vind ik anders best aardig >:)

Verkrachting is het wel ja, daar zal ik eerlijk over zijn, maar dat heb ik de afgelopen jaren bij meer modellen van bekende merken gezien.. :'( Misschien dat het me daarom wat minder doet.. Hij had wel wat gestroomlijnder mogen zijn; bv de 'haaienneus' die typerend was voor de oude galants.. Bij de Galant van `97 zie je dat ze dat er weer in hadden gestopt; de `97 lijkt meer op de oude galant begin jaren `90 (neus/grille).. :)

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 16:39
Beetje pijnlijke zaak dat de Carisma er niet bij staat in het lijstje bij de startpost ;)

Zal binnenkort wat foto's van de mijne maken.

• Spixo
daanNL schreef op maandag 21 april 2008 @ 19:20:
Beetje pijnlijke zaak dat de Carisma er niet bij staat in het lijstje bij de startpost ;)

Zal binnenkort wat foto's van de mijne maken.
De Carisma en Galant zijn momenteel niet te koop in Nederland. Daarom dat ze niet in de startpost staan vermeld ;)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ricardo87 schreef op maandag 21 april 2008 @ 19:52:
[...]

De Carisma en Galant zijn momenteel niet te koop in Nederland. Daarom dat ze niet in de startpost staan vermeld ;)
Misschien is het handig een kopje 'voorgaande modellen' te maken in de TS dan :)
Een markt is er zeker nog wel voor deze twee modellen, want je ziet ze genoeg rijden en verkocht worden (tweedehands).. :Y

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33
Beerkeeper schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:22:
[...]

Vergeet niet dat deze Galant niet voor Europa is ontworpen maar voor Amerika. Volgens mij kijken ze in Amerika op een iets andere manier naar design van een auto. Neemt niet weg dat ik de auto Galant ook mooier vind.

"Mijn" dealer (Peter Ursem) importeerd trouwens van alles uit Amerika. Zodoende stond de nieuwe Lancer al een half jaar voordat hij in Nederland verkrijgbaar was gewoon bij de dealer. Voordeel was dat ik gelijk kon zien dat ik het prijsverschil niet waard vond en dus een Lancer station heb gekocht.

In West-Friesland hebben wij dus ook zo'n Amerikaanse Galant rond rijden en bij de dealer staan onder andere een aantal Eclipse (spider), een Outlander V6 en een Lancer station met roofrails. Allemaal auto's die je verder niet in Europa zal tegenkomen.

• Spixo
Even de TS geupdate met een linkje naar de wat oudere Mitsubishi modellen. Inmiddels teveel om allemaal in de startpost op te noemen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GertjanO schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:29:
[...]

Vergeet niet dat deze Galant niet voor Europa is ontworpen maar voor Amerika. Volgens mij kijken ze in Amerika op een iets andere manier naar design van een auto. Neemt niet weg dat ik de auto Galant ook mooier vind.

"Mijn" dealer (Peter Ursem) importeerd trouwens van alles uit Amerika. Zodoende stond de nieuwe Lancer al een half jaar voordat hij in Nederland verkrijgbaar was gewoon bij de dealer. Voordeel was dat ik gelijk kon zien dat ik het prijsverschil niet waard vond en dus een Lancer station heb gekocht.

In West-Friesland hebben wij dus ook zo'n Amerikaanse Galant rond rijden en bij de dealer staan onder andere een aantal Eclipse (spider), een Outlander V6 en een Lancer station met roofrails. Allemaal auto's die je verder niet in Europa zal tegenkomen.
Klopt, weet niet precies of het zo is maar verwacht wel dat bij de Amerikaanse Lancer er een zachter onderstel onder zit, gebeurd bij meer auto's (denk aan bijv. de Honda Accord, die is in Japan en de VS veel zachter geveerd). Die Galant ES heeft er overigens wel een hele tijd gestaan geloof ik?

• Spixo
GoldenSample schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:51:
[...]

Klopt, weet niet precies of het zo is maar verwacht wel dat bij de Amerikaanse Lancer er een zachter onderstel onder zit, gebeurd bij meer auto's (denk aan bijv. de Honda Accord, die is in Japan en de VS veel zachter geveerd). Die Galant ES heeft er overigens wel een hele tijd gestaan geloof ik?
Weet je waarom dat is dat ze daar zachter geveerd worden? De Galant is toch als luxe auto in de markt, en zou je dus juist zacht geveerd verwachten?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit, dat er in de VS meer (?) op snelwegen mee gereden wordt :)

Sowieso had de Galant altijd al een wat 'zweverige' vering. Ging je een wat zwaardere caravan trekken, dan moest je extra steunveren erop laten zetten.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Michael Knight schreef op zondag 27 april 2008 @ 19:06:
Zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit, dat er in de VS meer (?) op snelwegen mee gereden wordt :)

Sowieso had de Galant altijd al een wat 'zweverige' vering. Ging je een wat zwaardere caravan trekken, dan moest je extra steunveren erop laten zetten.
de Galant was idd vrij comfortabel geveerd, ondanks dat had hij toch een noemenswaardige wegligging, mede door de op het laatste type redelijk geavanceerde achterwiel ophanging geloof ik. Hulp Veren zijn idd voor met de Caravan een must, ook word je auto d'r achter wat steviger geveerd van.

ook @ ricardo In de VS houden ze veel meer van 'zweverige' vering, een hier sportiever geveerde auto (Focus ofzo) zouden ze daar al erg hard geveerd vinden. Een grote auto hoefd helemaal niet zo zweverig te zijn, kijk bijvoorbeeld naar de BMW's de 3 serie maar ook de 5 serie zijn echt wel stak geveerd :+ en dat zijn nog een stuk 'luxer' gepositioneerde auto's dan de Galant.

[Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 27-04-2008 19:11]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:18
Ik snap niet dat ze je hier niet de keuze geven om voor zachte of harde vering te kiezen. Ik hou juist helemaal niet van die knoerteharde vering :( maar echt keuze heb je hier helaas niet. Het is relatief hard of heel hard :/ De galant was inderdaad nog best redelijk zacht geveerd en reed best lekker :) (mijn ouders hebben er een paar versleten :) )

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 21:56
Oude auto verkocht (206 GTI uit '99) en deze er voor weergekocht.
Met aardige bijbetaling natuurlijk :)

Een zuinigere, nieuwere en betrouwbaardere auto:

http://members.home.nl/sanderstevens/m1.jpg
http://members.home.nl/sanderstevens/m2.jpg

Colt CZ3, 03-2006
1.3 Invite met wat extra's.
Voldoende attributen aan boord voor de dagelijkse 30km :p

En van de rammelende Peugeot af >:)
Samen met de Punto '05 1.4 16v van vriendin 2 leuke compacte auto's.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:38
Mijn ouders hebben een tijd geleden een Mitsubishi Galant gehad, ik geloof uit 1991. Een 1.8GLSi Limited Edition. Hele mooie wagen vond ik dat. Helaas ook heel erg veel pech mee gehad, dus sindsdien zweren ze nooit meer een Misubishi te kopen.

Ik hou wel van een auto met pit. Wellicht dat een Misubishi Galant V6 wat is. Anders de brute kracht van een Lancer Evo :) Ja, met de keuze voor mijn volgende auto maakt Misubishi zeker een kans.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

matel schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:57:
Mijn ouders hebben een tijd geleden een Mitsubishi Galant gehad, ik geloof uit 1991. Een 1.8GLSi Limited Edition. Hele mooie wagen vond ik dat. Helaas ook heel erg veel pech mee gehad, dus sindsdien zweren ze nooit meer een Misubishi te kopen.

Ik hou wel van een auto met pit. Wellicht dat een Misubishi Galant V6 wat is. Anders de brute kracht van een Lancer Evo :) Ja, met de keuze voor mijn volgende auto maakt Misubishi zeker een kans.
Toevallig wat meer info over de mankementen van die oude Galant? :)
Uit je huidige post maak ik op, dat het vrij recent is geweest...

Voordeel van deze jappen is, dat ze vrij weinig onderhoud nodig hebben. Echter het verplichte onderhoud is wel vereist (onderhoudsbeurten, waterpomp tegelijk met de rest vervangen, af en toe benzine rijden als je veel gas rijdt ivm benzinepomp; dat zijn zo`n beetje de bekende euvels). Mocht de vorige eigenaar dus nooit wat hebben gedaan aan zo`n wagen, dan kun je alsnog veel pechgevallen krijgen..

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
Mijn ouders zijn met hun derde mitsu bezig momenteel. Eerste was een spacewagon uit volgens mij 1989, 1.8 versie. Daarna in maart 1999 over gegaan op een nieuwe spacestar 1.8 GDI, was wel leuke auto met pittig motortje. Alleen wilde die wel eens zelf nog wat gas blijven geven als je je gas losliet of juist lang wachten met inspuiten als je je gas intrapte. Nu rijdt m'n vader in een Lancer Wagon van vorig jaar omdat ie veel meer kilometers ging maken, 1.6 versie op gas.

• matel
Michael Knight schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 21:25:
[...]

Toevallig wat meer info over de mankementen van die oude Galant? :)
Uit je huidige post maak ik op, dat het vrij recent is geweest...

Voordeel van deze jappen is, dat ze vrij weinig onderhoud nodig hebben. Echter het verplichte onderhoud is wel vereist (onderhoudsbeurten, waterpomp tegelijk met de rest vervangen, af en toe benzine rijden als je veel gas rijdt ivm benzinepomp; dat zijn zo`n beetje de bekende euvels). Mocht de vorige eigenaar dus nooit wat hebben gedaan aan zo`n wagen, dan kun je alsnog veel pechgevallen krijgen..
Ze hebben die auto ongeveer een jaar of 10 geleden gekocht. Ze reden gewoon op benzine en hij kreeg altijd regulier onderhoud. Moet ik wel bij zeggen dat ik niet weet hoe de vorige eigenaar hier mee om is gegaan... M'n ouders maken ook niet echt veel kilometers per jaar (maximaal 12.000km). Het eerste grote probleem was een defecte ECU waardoor de auto niet meer wilde starten. Daarna liep de auto nog maar op 3 cilinders en bleek dat er een groot gat in een van de zuigers zat. Die cilinder bleef ook daarna niet lekker meedraaien. Even daarna moest de versnellingsbak vervangen worden. Toen heeft hij het een half jaar goed gedaan waarna er problemen bleken te zijn met de koeling (stil komen te staan op de snelweg). Radiateur vervangen bleek ook maar half te werken. Hier is de auto nooit meer echt bovenop gekomen en na een paar weken hebben we hem naar de sloop gebracht. Zelfs een kennis die voor zijn hobby auto's opknapt kon er niets mee.

Hij had toen 128.000 KM gereden.

Sindsdien zijn ze weer helemaal over naar hun favoriete merk; Mazda. Ze hebben nu een 626 uit 1995 met ruim 200.000KM op de teller. Nooit problemen mee gehad in ongeveer 8 jaar tijd.

[Voor 7% gewijzigd door matel op 30-04-2008 16:26]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

matel schreef op woensdag 30 april 2008 @ 16:21:
[...]

Ze hebben die auto ongeveer een jaar of 10 geleden gekocht. Ze reden gewoon op benzine en hij kreeg altijd regulier onderhoud. Moet ik wel bij zeggen dat ik niet weet hoe de vorige eigenaar hier mee om is gegaan... M'n ouders maken ook niet echt veel kilometers per jaar (maximaal 12.000km). Het eerste grote probleem was een defecte ECU waardoor de auto niet meer wilde starten. Daarna liep de auto nog maar op 3 cilinders en bleek dat er een groot gat in een van de zuigers zat. Die cilinder bleef ook daarna niet lekker meedraaien. Even daarna moest de versnellingsbak vervangen worden. Toen heeft hij het een half jaar goed gedaan waarna er problemen bleken te zijn met de koeling (stil komen te staan op de snelweg). Radiateur vervangen bleek ook maar half te werken. Hier is de auto nooit meer echt bovenop gekomen en na een paar weken hebben we hem naar de sloop gebracht. Zelfs een kennis die voor zijn hobby auto's opknapt kon er niets mee.

Hij had toen 128.000 KM gereden.

Sindsdien zijn ze weer helemaal over naar hun favoriete merk; Mazda. Ze hebben nu een 626 uit 1995 met ruim 200.000KM op de teller. Nooit problemen mee gehad in ongeveer 8 jaar tijd.
Die is zeker afgetrapt geweest...en niet zo`n klein beetje ook :'(
Die versnellingsbakken gaan in principe niet kapot... of iig tot over de 320.000KM zonder problemen.
Als ik dat al lees, verbaast de rest me ook niet eigenlijk..

Echt jammer voor je ouders :| Gelukkig hebben ze nu veel plezier van hun Mazda! :)

• matel
Ja, echt typisch een pechgevalletje, hij scheen van een advocaat geweest te zijn. M'n ouders hadden voorheen altijd al Mazda gereden. 1x een ander merk en direct raak :P Nouja, ik laat mijn keuze er niet teveel door beinvloeden :)

[Voor 10% gewijzigd door matel op 01-05-2008 16:37]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:18
Duidelijk een gevalletje enorm afgetrapt ja. Mijn ouders hebben geloof ik wel 6 galants versleten en nog nóóit problemen mee gehad. Ik heb zelf nog een tijdje een colt gehad die weer naar mijn zusje is doorverkocht later en die heeft er inmiddels 5 jaar in gereden en heeft hem net een maand of 2 terug een keer weg gedaan. Ding was uit 1989 , had bijna 3 ton op de teller en liep nog als een speer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spixo
Hm en ik heb een probleempje met mijn Galant.

Bij het remmen hoor ik een schrapend geluid bij mijn rechter voorband. Remschijven en blokken zijn 2 maanden terug vervangen dus dat zou geen probleem moeten zijn. Van de week maar eens naar de garage om uit te zoeken wat het is :/.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Toevallig wat minder gereden de afgelopen dagen? Of ingeparkeerd met banden ingedraaid... soms wil er nog wel eens wat vuil tussenkomen..

Wij hebben zelfs jaloerse mensen in de straat die `s nachts zand/vuil en dergelijke in de wielenkasten strooien (vraag me niet waarom).

Vuil krijg je vaak nog weg door een stukje achteruit te rijden en dan rustig te remmen..

[Voor 0% gewijzigd door Michael Knight op 13-05-2008 21:33. Reden: tiebvaut]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spixo
Michael Knight schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:35:
Toevallig wat minder gereden de afgelopen dagen? Of ingeparkeerd met banden ingedraaid... soms wil er nog wel eens wat vuil tussenkomen..

Wij hebben zelfs jaloerse mensen in de straat die `s nachts zand/vuil en dergelijke in de wielenkasten strooien (vraag me niet waarom).

Vuil krijg je vaak nog weg door een stukje achteruit te rijden en dan rustig te rijden..
Ik zal eens kijken of ik morgen wat schoon kan maken e.d. Auto staat opzich doordeweeks altijd geparkeerd op een beveiligd terrein dus in dat opzicht verwacht ik weinig gekloot van jaloerse mensen 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spixo
Ricardo87 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:40:
[...]

Ik zal eens kijken of ik morgen wat schoon kan maken e.d. Auto staat opzich doordeweeks altijd geparkeerd op een beveiligd terrein dus in dat opzicht verwacht ik weinig gekloot van jaloerse mensen 8)7
Inmiddels heb ik al van alles geprobeerd, maar het probleem blijft helaas :/. Ik heb zojuist de auto even weggebracht naar een garage, die gaan even kijken of ze wat kunnen vinden en dan houden ze me op de hoogte.

Update: remzuiger zat vast. Is gratis gefixed _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door Spixo op 23-05-2008 13:47]

• Spixo
Inmiddels heb ik mijn Mitsubishi Galant ingeruild voor een nieuwe Toyota Yaris. Hele omslag, maar blijft toch Japans he ;)

Mijn oude bak is volgens mij alweer doorverkocht, althans volgens rdw.nl.

• Gonadan
  • Laatst online: 23:00

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Zijn er eigenlijk nog wel tweakers die Mitsubishi rijden?

Ik ben onderhand op zoek naar mijn eerste auto en een oude Carisma lijkt mij wel wat.
Lekker saaie oudelullenbak maar dat ligt mij wel, ik ga voor comfort en betrouwbaarheid, zit ik dan in de goede richting?
Volgens de geruchten wel namelijk. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• equationunequal
Ik rij nog steeds vrolijk rond in m'n Galant :). Momenteel ~155000 op de teller, moet zeker nog wel wat jaartjes mee kunnen :)...

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 12:31:

Ik ben onderhand op zoek naar mijn eerste auto en een oude Carisma lijkt mij wel wat.
Lekker saaie oudelullenbak maar dat ligt mij wel, ik ga voor comfort en betrouwbaarheid, zit ik dan in de goede richting?
Carismarijder meldt zich :)

Vooral de 1.6 motoren (van `95 tot `05) zijn altijd betrouwbaar geweest.
De 1.8 GDI (vooral die tot `99) heeft helaas last van wat kwaaltjes als gevolg van de slechtere benzinekwaliteit hier in het westen (vuile gasklep, tikkende hydraulische kleppen). Mocht je toch een wat oudere kopen, dan kun je bij de dealer alsnog de laatste software in je boardcomputer laten flashen, waardoor de motor minder snel vervuild raakt)

Zolang een Carisma goed onderhouden is, zul je alleen de slijtage-onderdelen moeten vervangen (wat niet meer dan logisch is).
De eerste serie Carisma (tot `97) had wel last van slechte schijfremmen aan de voorzijde (vervangen na een ton); misschien handig om te weten bij aanschaf.

Als je verder nog specifieke dingen/geintjes (bv; het dashboardkastje hangt in _iedere_ carisma iets schuin) moet weten, gil maar...

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 19:21:
Carismarijder meldt zich :)

Vooral de 1.6 motoren (van `95 tot `05) zijn altijd betrouwbaar geweest.
De 1.8 GDI (vooral die tot `99) heeft helaas last van wat kwaaltjes als gevolg van de slechtere benzinekwaliteit hier in het westen (vuile gasklep, tikkende hydraulische kleppen). Mocht je toch een wat oudere kopen, dan kun je bij de dealer alsnog de laatste software in je boardcomputer laten flashen, waardoor de motor minder snel vervuild raakt)

Zolang een Carisma goed onderhouden is, zul je alleen de slijtage-onderdelen moeten vervangen (wat niet meer dan logisch is).
De eerste serie Carisma (tot `97) had wel last van slechte schijfremmen aan de voorzijde (vervangen na een ton); misschien handig om te weten bij aanschaf.

Als je verder nog specifieke dingen/geintjes (bv; het dashboardkastje hangt in _iedere_ carisma iets schuin) moet weten, gil maar...
Dus als ik voor een Carisma uit de eerste serie zou gaan (niet onwaarschijnlijk) moet ik even nakijken/navragen of de schijfremmen al vervangen zijn? Of even voelen of er geen groef in zit. ;)

Ik heb een aantal 1.6 GLX versies gezien die mij wel trekken. Als je inderdaad nog tips hebt waar ik op moet letten, dan graag.
Moet mijn rijbewijs nog afhalen dus veel ervaring heb ik niet, een kat in de zak zou dan enigzins frustrerend zijn. (uiteraard gaat er wel iemand mee die er nog iets van af weet maar echte kenners heb ik niet in mijn omgeving)

Is dat vervelend? Dat dashboardkastje?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 21:36:
[...]

Dus als ik voor een Carisma uit de eerste serie zou gaan (niet onwaarschijnlijk) moet ik even nakijken/navragen of de schijfremmen al vervangen zijn? Of even voelen of er geen groef in zit. ;)

Ik heb een aantal 1.6 GLX versies gezien die mij wel trekken. Als je inderdaad nog tips hebt waar ik op moet letten, dan graag.
Moet mijn rijbewijs nog afhalen dus veel ervaring heb ik niet, een kat in de zak zou dan enigzins frustrerend zijn. (uiteraard gaat er wel iemand mee die er nog iets van af weet maar echte kenners heb ik niet in mijn omgeving)

Is dat vervelend? Dat dashboardkastje?
Ga inderdaad het onderhoud even na... schijfremmen checken, geldt alleen voor de voorzijde. De schijfremmen achter hebben dat probleem niet (die heb ik bij 249dkm vervangen..). Kijk btw of je achter schijven of trommels hebt; er zijn verschillende versies. Ook met/zonder ABS.. mét zou wel lekker zijn..

Dat dashboardkastje is niet echt noemenswaardig, maar een beetje irritant als je van een perfecte afwerking houdt :P

Ik zie, dat je je rijbewijs nog moet afhalen. Kijk dan ook even naar het vermogen van zo`n 1.6.. er zijn er met 90 en 100pk (die laatste kun je naar 115 laten chippen)... Afhankelijk van je verzekeraar kan die van 90pk makkelijker zijn om te verzekeren als je net je rijbewijs hebt :)

Misschien is het handig als je tegen die tijd wat meer over het model dat je op het oog hebt vertelt, zoals kilometerstand ed. Dan kan ik je wel vertellen welk onderhoud eraan gaat komen..

Tijdens het proefrijden moet je ook even letten op de versnellingspook; Deze zal hoogstwaarschijnlijk haperen (bij een carisma van 95-99) als je terugschakelt in de eerste versnelling. Dat ligt niet aan de koppelingsplaten/versnellingsbak, maar aan kleine nylon busjes á €6,99 die zo te vervangen zijn.
Allemaal dingen die je mooi 'erbij kunt praten' bij de koop van zo`n wagen :)

Koud (stationair) hoort een Carisma rond de 1500 toeren te zitten en daarna af te zakken naar ongeveer 600. Acceleratie; in de vierde versnelling horen zowel snelheidsmeter als toerenteller precies gelijk op te lopen.. B)

De benzinemeters deugen niet :D de eerste 150km lijken gratis op de meter, maar daarna daalt je meter redelijk vlot... (alsof ie wat in te halen heeft.. 8)7 )

120kmpu op snelweg doe je bij ongeveer 3500 toeren in de vijfde..

Gebruik bij 120 op snelweg zit rond de 1 op 16 bij constant rijden (zuinig, nieuwe rijden, euro 95).
Gebruik bij stadsverkeer zit rond de 1 op 12,5 (geen stadsauto zul je merken).

Gecombineerd rijd ik zelf 1 op 13 met redelijk vlot weggedrag op SUPER98.

Zo, nu heb je al wat dingen om op te letten :)

Dit is btw gericht op de 1.6 versies... verbruik bij de 1.8GDI is weer een ander verhaal. De 1.8GL(X)i zie je niet zoveel meer...

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

* GoldenSample Rijd afentoe rond in de Galant van z'n ouders en wat vaker in de Colt van m'n ouders
Maar dat telt niet echt.

Overigens een tijdje terug nog rond gereden in een 5 deurs nieuwe colt, wel een leuk wagentje, rijd ook wel lekker.
Echter een paar dingetjes:
Je merkt dat ie 2k goedkoper is dan de Yaris, die is net wat stiller en voelt net wat degelijker afentoe.
Hoewel de Colt ook echt niet onaardig is. Alleen 't knopje van de handrem was gescheurd na 18k kilometers en de achtervering kraakte :S
Maar goed, 't was een huurauto dus dan word ie nog al eens mishandeld.
Verder vind ik de 3 deurs gewoon zo veel mooier en sportiever qua looks en zit je gewoon te hoog (naar mijn mening :+ )

Overigens Schiet die 1.3 nog wel redelijk op als je 'm door jaagt, jammer dat ik van de Yaris enkel de Diesel heb gereden (die gaat echt zo makkelijk hard, maarja diesel hè waar je bij een benzine ff doortrekken moet) en niet de 1.3 benzine voor 't mooie vergelijk.

[Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-10-2008 00:21]

• Spixo

Oudelullenbak maakt niet uit. Carisma's zijn goede betrouwbare auto's om mee te beginnen. Let even op hoe hij schakelt van zijn 1 naar zijn 2 en van 3 naar 4. De synchromesh-ringen van de Carisma en Galant slijten helaas wel snel na 150.000km.

Misschien dat een Galant ook wat voor je is, met een beetje zoeken vind je ze in dezelfde prijsklasse als Carisma's. Nadeel is dat ze onzuiniger zijn, maar ze bieden wel meer comfort en ruimte.

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 00:04:
Ga inderdaad het onderhoud even na... schijfremmen checken, geldt alleen voor de voorzijde. De schijfremmen achter hebben dat probleem niet (die heb ik bij 249dkm vervangen..). Kijk btw of je achter schijven of trommels hebt; er zijn verschillende versies. Ook met/zonder ABS.. mét zou wel lekker zijn..
Wat moet je dan achter hebben? Schijven of trommels? Waarom zijn dat soort dingen niet gewoon standaard voor een type auto. :(
ABS zat er geloof ik niet op, ik zou het wel lekker veilig vinden, maar geen vereiste.
Dat dashboardkastje is niet echt noemenswaardig, maar een beetje irritant als je van een perfecte afwerking houdt :P

Ik zie, dat je je rijbewijs nog moet afhalen. Kijk dan ook even naar het vermogen van zo`n 1.6.. er zijn er met 90 en 100pk (die laatste kun je naar 115 laten chippen)... Afhankelijk van je verzekeraar kan die van 90pk makkelijker zijn om te verzekeren als je net je rijbewijs hebt :)
Gezien mijn leeftijd (26,5) verwacht ik eigenlijk geen problemen met mijn verzekeraar.
Wat ik gezien heb is dat de eerste serie 90pk heeft en de tweede serie 100. Aangezien de eerste serie nog flink goedkoper is, is het waarschijnlijk dat ik daar toch al voor ga.
Misschien is het handig als je tegen die tijd wat meer over het model dat je op het oog hebt vertelt, zoals kilometerstand ed. Dan kan ik je wel vertellen welk onderhoud eraan gaat komen..
Ik heb in de buurt vier opties gevonden bij verschillende dealers en zie nu dat het aantal pk's helaas niet zo makkelijk lag als de specificaties aangeven. ;)
Ze zijn qua bouwjaar allemaal uit de tweede serie:
• 98K (99pk) (helaas geen trekhaak, dus in totaal zou die erg duur worden)
• 147K (99pk) (in mijn ogen de beter keuze qua prijs)
• 143K (90pk) (net zo duur als de eerste, dus lijkt me niet handig)
• 198K (99pk) (net zo duur als de tweede, dan toch wel veel op de teller)

De kleur is bij allemaal niet je-van-het maar dat scheelt, dan hoef ik hem niet zo vaak te wassen. :Y)
Tijdens het proefrijden moet je ook even letten op de versnellingspook; Deze zal hoogstwaarschijnlijk haperen (bij een carisma van 95-99) als je terugschakelt in de eerste versnelling. Dat ligt niet aan de koppelingsplaten/versnellingsbak, maar aan kleine nylon busjes á €6,99 die zo te vervangen zijn.
Allemaal dingen die je mooi 'erbij kunt praten' bij de koop van zo`n wagen :)
Ah, 'mooi erbij praten' en 'gewoon even afdingen', ben ik altijd al goed in. Laat ik dan wel zwart op wit stellen dat het verholpen moet zijn mocht er iets mis zijn.
Koud (stationair) hoort een Carisma rond de 1500 toeren te zitten en daarna af te zakken naar ongeveer 600. Acceleratie; in de vierde versnelling horen zowel snelheidsmeter als toerenteller precies gelijk op te lopen.. B)
En als dat niet zo is moet hij flink onder handen genomen worden?
Zal wel voelen of de kap al warm is als ik een rondje ga rijden. Of ik vertel gewoon niet dat ik er aan kom.
De benzinemeters deugen niet :D de eerste 150km lijken gratis op de meter, maar daarna daalt je meter redelijk vlot... (alsof ie wat in te halen heeft.. 8)7 )
Vervelend, maar zolang het laatste stuk maar klopt. Het belangrijkst vind ik het stukje bij het rood. :D
120kmpu op snelweg doe je bij ongeveer 3500 toeren in de vijfde..

Gebruik bij 120 op snelweg zit rond de 1 op 16 bij constant rijden (zuinig, nieuwe rijden, euro 95).
Gebruik bij stadsverkeer zit rond de 1 op 12,5 (geen stadsauto zul je merken).

Gecombineerd rijd ik zelf 1 op 13 met redelijk vlot weggedrag op SUPER98.
Ik zal voornamelijk over provinciale en ringwegen moeten rijden.
Dan zal het een beetje tussen snelweg en stadsverkeer in zitten gok ik.
Zo, nu heb je al wat dingen om op te letten :)

Dit is btw gericht op de 1.6 versies... verbruik bij de 1.8GDI is weer een ander verhaal. De 1.8GL(X)i zie je niet zoveel meer...
Dat is ideaal, want ik vind 1.6 meer dan zat.
Bedankt voor je informatie.

@Ricardo87
Ik heb die Galants ook gezien inderdaad, vind het alleen net even te groot.
We zijn in principe (voorlopig) maar met z'n tweeën. Met een galant ga je in verbruik en MRB omhoog.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Ik zie nu trouwens dat een 1.8 GDI meer PK's heeft en minder verbruikt. Terwijl de verzekering maar een heel klein beetje stijgt.
De gewichtsklasse blijft hetzelfde.

Dan is dus een 1.8GDI een veel beter keuze, of zie ik nu iets stoms over het hoofd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 15:50:
Ik zie nu trouwens dat een 1.8 GDI meer PK's heeft en minder verbruikt. Terwijl de verzekering maar een heel klein beetje stijgt.
De gewichtsklasse blijft hetzelfde.

Dan is dus een 1.8GDI een veel beter keuze, of zie ik nu iets stoms over het hoofd?
De 1.8GDI is een stukkie krachtiger (vooral met versnellen en trekkracht).

Echter hebben de GDI motoren de vervelende kwaal vuil te worden door de slechtere benzine hier in europa. Met een GDI wagen verplicht je jezelf eigenlijk tot het rijden op euro 98 (is de motor oorspronkelijk voor ontwikkeld).

Houd er rekening mee, dat je om de xx tijd je gashuisklep e.d. zult moeten reinigen.
Ook zul je de kleppen wat horen tikken (beetje dieselachtig geluid... wel grappig).

Dat verbruik moet je je niet op verkijken;
Stad = 1 op 12 (met het nieuwe rijden slipt de motor helemaal dicht... gaat je verbruik omhoog.. echt bedoeld voor op de snelweg, deze Carisma..)
Snelweg = 1 op 16 - 18,5 (dat laatste in gunstige omstandigheden, constant 130kmpu voor langere tijd).

Deze auto raad ik je echt alleen aan, wanneer je voornamelijk op de snelweg rijdt, wat vlotter wil doortrekken (inhaalacties) meer trekkracht wil (ding kan zo`n 200kilo 'extra sleurhut' aan) en je niet om een paar cent benzine omkijkt..

Verder is de auto hetzelfde als de andere Carisma`s (ook het schuine dashboardkastje :P )

Mocht je zo`n GDI kopen, kijk dan voor een versie van na `99. Deze hebben o.a. een verbeterd motormanagement ivm vervuiling e.d.

[Voor 24% gewijzigd door Michael Knight op 02-10-2008 23:33]

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 23:05:
[...]

De 1.8GDI is een stukkie krachtiger (vooral met versnellen en trekkracht).

Echter hebben de GDI motoren de vervelende kwaal vuil te worden door de slechtere benzine hier in europa. Met een GDI wagen verplicht je jezelf eigenlijk tot het rijden op euro 98 (is de motor oorspronkelijk voor ontwikkeld).

Houd er rekening mee, dat je om de xx tijd je gashuisklep e.d. zult moeten reinigen.
Ook zul je de kleppen wat horen tikken (beetje dieselachtig geluid... wel grappig).
Dat is dan weer een beetje jammer, het zag er ook al wel mooier uit dan waar kon zijn. ;)
Dat verbruik moet je je niet op verkijken;
Stad = 1 op 12 (met het nieuwe rijden slipt de motor helemaal dicht... gaat je verbruik omhoog.. echt bedoeld voor op de snelweg, deze Carisma..)
Snelweg = 1 op 16 - 18,5 (dat laatste in gunstige omstandigheden, constant 130kmpu voor langere tijd).
Van AutoWeek:
1.6
brandstofverbruik binnen bebouwde kom 9,6 l/100km (1 op 10,4)
brandstofverbruik buiten bebouwde kom 6,1 l/100km (1 op 16,4)
brandstofverbruik gecombineerd 7,4 l/100km (1 op 13,5)

1.8
brandstofverbruik binnen bebouwde kom 8,4 l/100km (1 op 11,9)
brandstofverbruik buiten bebouwde kom 5,0 l/100km (1 op 20,0)
brandstofverbruik gecombineerd 6,2 l/100km (1 op 16,1)

Dit suggereert toch dat de 1.8 sowieso zuiniger is? Of bedoel je dat het in het begin zuiniger is maar al snel daalt als je te weinig snelweg pakt? Euro 98 is dan wel weer duurder inderdaad.
Deze auto raad ik je echt alleen aan, wanneer je voornamelijk op de snelweg rijdt, wat vlotter wil doortrekken (inhaalacties) meer trekkracht wil (ding kan zo`n 200kilo 'extra sleurhut' aan) en je niet om een paar cent benzine omkijkt..
Ik zal om eerlijk te zijn voornamelijk ringwegen en provinciale wegen nemen, de snelweg zal af en toe zijn.
Dan ben ik dus toch beter af met een 1.6 zeg jij?
Verder is de auto hetzelfde als de andere Carisma`s (ook het schuine dashboardkastje :P )

Mocht je zo`n GDI kopen, kijk dan voor een versie van na `99. Deze hebben o.a. een verbeterd motormanagement ivm vervuiling e.d.
Ok, puur op motor dus nog heroverwegen.
Bedankt voor je input. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:32:
[...]

Dat is dan weer een beetje jammer, het zag er ook al wel mooier uit dan waar kon zijn. ;)

[...]

Van AutoWeek:
1.6
brandstofverbruik binnen bebouwde kom 9,6 l/100km (1 op 10,4)
brandstofverbruik buiten bebouwde kom 6,1 l/100km (1 op 16,4)
brandstofverbruik gecombineerd 7,4 l/100km (1 op 13,5)

1.8
brandstofverbruik binnen bebouwde kom 8,4 l/100km (1 op 11,9)
brandstofverbruik buiten bebouwde kom 5,0 l/100km (1 op 20,0)
brandstofverbruik gecombineerd 6,2 l/100km (1 op 16,1)

Dit suggereert toch dat de 1.8 sowieso zuiniger is? Of bedoel je dat het in het begin zuiniger is maar al snel daalt als je te weinig snelweg pakt? Euro 98 is dan wel weer duurder inderdaad.

[...]

Ik zal om eerlijk te zijn voornamelijk ringwegen en provinciale wegen nemen, de snelweg zal af en toe zijn.
Dan ben ik dus toch beter af met een 1.6 zeg jij?

[...]

Ok, puur op motor dus nog heroverwegen.
Bedankt voor je input. :)
De 1.8 was op papier nóg veel zuiniger... maar dat viel in praktijk een beetje tegen.

Ik heb in de 1.8GDI op weg naar Eindhoven `s avonds eens 5.4 op 100L gehaald.... en dat was bij continu 130kmpu.. Overigens zul je bijna nooit zo kunnen rijden.

Je geeft zelf al aan, dat je constant op provinciale wegen e.d. zit.
De 1.6 is dan een een hele mooie auto qua verbruik.

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:41:
De 1.8 was op papier nóg veel zuiniger... maar dat viel in praktijk een beetje tegen.

Ik heb in de 1.8GDI op weg naar Eindhoven `s avonds eens 5.4 op 100L gehaald.... en dat was bij continu 130kmpu.. Overigens zul je bijna nooit zo kunnen rijden.

Je geeft zelf al aan, dat je constant op provinciale wegen e.d. zit.
De 1.6 is dan een een hele mooie auto qua verbruik.
Dat is dan duidelijk, dan blijven we bij de 1.6, op zich prima denk ik.
Een caravan of aanhanger zie ik mijzelf toch al niet meenemen, hooguit een fietsendrager maar of je daar nou zo'n trekkracht voor nodig hebt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:21

Rival24

I'll Be Back

Ik rij zelf een Carisma 1.6 uit 2001. Wat betrouwbaarheid betreft is het ding echt heilig, alleen het schakelen gaat niet altijd even lekker. Als ik nog minimaal in beweging ben en ik wil naar z'n 1 schakelen, dan moet ik daar óf veel kracht voor zetten, of even in z'n vrij zetten, koppeling loslaten en weer opnieuw proberen. Een klein beetje irritant is dat wel. Toen de auto een onderhoudsbeurt kreeg een paar maanden terug (150K) is er wel iets gesmeerd wat dat probleem tijdelijk verminderde, maar het is weer terug. Misschien volgende keer toch maar even iets van zeggen :P Oh, en het lampje van de reserve tank is ook kapot (of de sensor daarvoor), maar ik ben bang dat de kosten om dat te laten repareren het me niet waard zijn. Ik weet tenslotte dat ik ruim 950Km op een tank kan rijden.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Rival24 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 15:33:
Ik rij zelf een Carisma 1.6 uit 2001. Wat betrouwbaarheid betreft is het ding echt heilig, alleen het schakelen gaat niet altijd even lekker. Als ik nog minimaal in beweging ben en ik wil naar z'n 1 schakelen, dan moet ik daar óf veel kracht voor zetten, of even in z'n vrij zetten, koppeling loslaten en weer opnieuw proberen. Een klein beetje irritant is dat wel. Toen de auto een onderhoudsbeurt kreeg een paar maanden terug (150K) is er wel iets gesmeerd wat dat probleem tijdelijk verminderde, maar het is weer terug. Misschien volgende keer toch maar even iets van zeggen :P Oh, en het lampje van de reserve tank is ook kapot (of de sensor daarvoor), maar ik ben bang dat de kosten om dat te laten repareren het me niet waard zijn. Ik weet tenslotte dat ik ruim 950Km op een tank kan rijden.
Nylon busjes laten vervangen... kost je 6,90 aan onderdelen. IN eerste instantie draaien ze ze wat aan...dat werkt heel even, want ze zijn al grotendeels versleten.

Met nieuwe busjes schakelt je Carisma als nieuw! :)

Volgens mij kan de cockpit losgemaakt worden met 3 (ofzo) schroeven... lampjes zijn bij brezan te krijgen voor 60 cent.

Hoe haal jij 950km op 1 tank? Gas/rijstijl? Zeker alleen snelweg? :)

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Michael Knight schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 21:19:
Hoe haal jij 950km op 1 tank? Gas/rijstijl? Zeker alleen snelweg? :)
Ik rij ongeveer 30% snelweg, maar de rest is voornamelijk 80km/u, dus dat is ideaal voor het verbruik. Het zijn ook ritjes van minstens 30 km, en ik rij amper korte stukjes. Ik rij inderdaad op benzine.

Bedankt voor het advies, ik zal eens kijken wat ik doe bij de volgende beurt.

• Gonadan

Gonadan

Een vriend van mij rijdt ook een Carisma, die heeft hetzelfde met het terugschakelen naar zijn eerste versnelling.
Ook is het zo dat de peuk erg veel speling heeft als hij in de versnelling staat, het lijkt dan net alsof hij in zijn vrij staat.
Is dat hetzelfde als het busjesprobleem of weer wat anders? Die vriend van mij is er aan gewend, maar of het goed is weet ik niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:26:
Een vriend van mij rijdt ook een Carisma, die heeft hetzelfde met het terugschakelen naar zijn eerste versnelling.
Ook is het zo dat de peuk erg veel speling heeft als hij in de versnelling staat, het lijkt dan net alsof hij in zijn vrij staat.
Is dat hetzelfde als het busjesprobleem of weer wat anders? Die vriend van mij is er aan gewend, maar of het goed is weet ik niet. ;)
Typerend voor die generatie Carisma`s.
Met die busjes glijdt de pook zelfs nog soepeler. De speling in de versnelling blijf je houden :)

Maar die voel je alleen als je constant de pook gaat vasthouden tijdens het rijden (wat volgens mij slecht is voor iedere auto).

Overigens is die speling tussen VRIJ en VERSNELLING wel een wereld van verschil hoor :P

• Gonadan

Gonadan

Misschien als je het voelt wel, ik zag die pook zwengelen en kon niet echt veel verschil zien. ;)

Net even drie dealers gebeld die er een hebben staan, komende zaterdag maar eens op pad en kijken of er een voldoet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een vriendin van mij is van plan om binnenkort een Carisma te kopen, een 1.8gdi GLX uit 98, en zij heeft daarvoor mijn hulp gevraagd.
Ik heb gelezen dat de 1.8 GDI motor soms last kan hebben van verstopte gaskleppen, weten jullie hier toevallig meer over en zijn er andere, Mitsubishi specifieke zaken, waar ik opmoet letten tijdens de proefriet?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

FMS schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:49:
Een vriendin van mij is van plan om binnenkort een Carisma te kopen, een 1.8gdi GLX uit 98, en zij heeft daarvoor mijn hulp gevraagd.
Ik heb gelezen dat de 1.8 GDI motor soms last kan hebben van verstopte gaskleppen, weten jullie hier toevallig meer over en zijn er andere, Mitsubishi specifieke zaken, waar ik opmoet letten tijdens de proefriet?
Een GDI = geen GLX...

GDI is directe injectie, terwijl GLX een gewone lijninjenctie is...

Mbt die gasklep, ja dat klopt, vooral de modellen van voor `99 hadden daar last van.
De rest kun je hierboven nalezen :)

Anoniem: 102582

Ik rijd een lancer wagon van 2007.
Bewust gekozen voor de 2 liter uitvoering. Verbruik is iets hoger, maar vond na 2 proefritten, een met de 1.6 en een met de 2 liter, het gedrag van de 2 liter toch prettiger. Bijkomend voordeel was dat ik een aantal van de accesoires er standaard bij had :)

De eerste schade ontstond al bij 7000km op de teller. Ik werd ingehaald door mijn aanhanger. De afneembare trekhaak had wel vergrendeld gezeten, maar bij een drempel toch weer los geschoten. :'(

Hiervoor een 5 tal jaren in een carisma gereden. Reed prima, alleen laatste jaar veel problemen gekregen met de versnellingsbak en de schakelstang. Wel laten repareren, maar toen iets sneller dan gepland de lancer gekocht.
*O*

• FMS
  • Niet online
Na goed, vriendin heeft geen auto gekocht maar ik wel. :X

Een Carisma 1.8GDI uit 2000 met veel opties en 120k op de teller. Van eerste eigenaar met de volledige dealer onderhoud historie bekend.

dus :w mede Mitsubishi rijders.

[Voor 19% gewijzigd door FMS op 10-10-2008 21:29]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
Die Lancer Sportback is anders ook een retegeil ding :9
http://www.mitsubishi-motors.nl/pictures/4C08579F-00C9D389-C0A8013D-4B77C7A6.jpg

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• equationunequal
MewBie schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 16:35:
[afbeelding]
Zeker :). Mocht daar ooit een station uitvoering van uitkomen, dan staat ie boven op het lijstje als vervanger voor m'n Galant...

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

FMS schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:19:
Na goed, vriendin heeft geen auto gekocht maar ik wel. :X

Een Carisma 1.8GDI uit 2000 met veel opties en 120k op de teller. Van eerste eigenaar met de volledige dealer onderhoud historie bekend.

dus :w mede Mitsubishi rijders.
Welkom, welkom! :w
MewBie schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 16:35:
[afbeelding]
We kregen laatst de folder al thuisgestuurd... ding ziet er mooi uit.
En volgens mij zit het ook wel goed met de prijzen.. wie weet... op een dag :*)

• Gonadan

Gonadan

Carisma 1.6 GL met alle opties en 143K op de teller is gekocht.
Over anderhalve week ben ik officieel Mitsubishi rijder. *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 09:38:
Carisma 1.6 GL met alle opties en 143K op de teller is gekocht.
Over anderhalve week ben ik officieel Mitsubishi rijder. *O*
Nice! :) Mooie kilometerstand ook...die kan nog wel ff mee...

Welke kleur is het geworden enzo (misschien link naar ad.)? :)

• Gonadan

Gonadan

http://www.autoweek.nl/oc...&sprid=131636273&cache=no
Zolang hij er nog op staat natuurlijk. ;)

Is een 'Royal Class' uitvoering ofzo, met allemaal meuk erop en er aan dus. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Spixo
Gonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:17:
http://www.autoweek.nl/oc...&sprid=131636273&cache=no
Zolang hij er nog op staat natuurlijk. ;)

Is een 'Royal Class' uitvoering ofzo, met allemaal meuk erop en er aan dus. :D
Mooie wagen! Nog even witte zijknippers in plaats van oranje, en natuurlijk die foeilelijke NL sticker van je achterbumper afpeuteren.

• Gonadan

Gonadan

Ricardo87 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:19:
Mooie wagen! Nog even witte zijknippers in plaats van oranje, en natuurlijk die foeilelijke NL sticker van je achterbumper afpeuteren.
Dank je. :)

Die zijknippers storen mij eigenlijk niet, maar nu je die sticker zo noemt.
Eens kijken of die er af kan zonder dat het lelijk wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ziet er heel netjes uit!

Hoop dat je er veel plezier van hebt :)

Stickers kun je btw verwijderen met mayonaise; kwartiertje in laten werken en je haalt `m er zo af. Tevens niet schadelijk voor de lak ;)

Witte zijknippers wil ik eigenlijk ook op mijn Carisma hebben... weet alleen de prijs niet van die dingen. Ooit gehoord dat ze vrij duur zijn (40euro) en voor twee kleine stukjes plastic heb ik dat niet over.

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:54:
Ziet er heel netjes uit!

Hoop dat je er veel plezier van hebt :)
Dankje, dat hoop ik ook. ;)
Stickers kun je btw verwijderen met mayonaise; kwartiertje in laten werken en je haalt `m er zo af. Tevens niet schadelijk voor de lak ;)
Werkt dat echt of lach jij je rot omdat ik uren sta te poetsen om die vettigheid van mijn auto af te krijgen? ;)
Witte zijknippers wil ik eigenlijk ook op mijn Carisma hebben... weet alleen de prijs niet van die dingen. Ooit gehoord dat ze vrij duur zijn (40euro) en voor twee kleine stukjes plastic heb ik dat niet over.
Nee, dat lijkt me wat zonde van het geld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:19:

Werkt dat echt of lach jij je rot omdat ik uren sta te poetsen om die vettigheid van mijn auto af te krijgen? ;)
Tip van een HUBO-mannetje hier om de hoek...lijkt me redelijk betrouwbaar. :)

(Denk zelfs, dat stickerremover een stuk slechter is voor je lak...)

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:27:
Tip van een HUBO-mannetje hier om de hoek...lijkt me redelijk betrouwbaar. :)

(Denk zelfs, dat stickerremover een stuk slechter is voor je lak...)
Ik ga het zeker proberen, wel eerst even voelen of die sticker niet iets moet verbergen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:54:
[...]

Ik ga het zeker proberen, wel eerst even voelen of die sticker niet iets moet verbergen. ;)
Waarschijnlijk niet... bijna alle Carisma`s tot `99 hadden zo`n ding op die plek zitten.

(Mijn achterbumper is destijds opnieuw gespoten, dus heeft die sticker niet meer...)

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:01:
Waarschijnlijk niet... bijna alle Carisma`s tot `99 hadden zo`n ding op die plek zitten.

(Mijn achterbumper is destijds opnieuw gespoten, dus heeft die sticker niet meer...)
Toen zat dat natuurlijk nog niet bij het nummerbord.

Ik hem mij trouwens wel even verbaasd over het asociale formaat van de kofferbak, daar kan je behoorlijk wat pilsboodschappen of tassen in kwijt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:18:
[...]

Toen zat dat natuurlijk nog niet bij het nummerbord.

Ik hem mij trouwens wel even verbaasd over het asociale formaat van de kofferbak, daar kan je behoorlijk wat pilsboodschappen of tassen in kwijt.
Klopt. Het is ook een heerlijke vakantieauto... in beide hoeken een koelbox en middenin met gemak 4 kratten drank/eten/spullen :)

Btw... doet jouw lampje het in de kofferbak? :P

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:47:
Klopt. Het is ook een heerlijke vakantieauto... in beide hoeken een koelbox en middenin met gemak 4 kratten drank/eten/spullen :)

Btw... doet jouw lampje het in de kofferbak? :P
Geen idee eigenlijk. :$
Hoezo? Is daar meestal wat mee?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Lampje? Zit er een lampje in de kofferbak? :P Ik heb een Carisma 1.6 uit 2001, maar heb nog nooit een (brandend) lampje gezien.

• Gonadan

Gonadan

Rival24 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:13:
Lampje? Zit er een lampje in de kofferbak? :P Ik heb een Carisma 1.6 uit 2001, maar heb nog nooit een (brandend) lampje gezien.
Links in de kofferbak had ik een lampje zien zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Hehe.... inderdaad aan de linkerkant (boven) in de kofferbak zit een lampje.

De bekabeling van dat lampje trilt nog wel eens los (kun je niet makkelijk bij) of het knopje/hendeltje, dat de lamp aan/uit schakelt (zit in de klep zit, naast het slotmechanisme voor de klep), wordt soms stroef.

• Gonadan

Gonadan

Net telefoontje van de dealer gehad, hij is al praktisch klaar. Kan hem zaterdag ophalen.
Ik had geklaagd over de eerste versnelling, maar verder niets gezegd over jouw tips.
Heeft die vent uit zichzelf de nylon busjes vervangen. *O*
Zaterdag kijken of het lampje in de kofferbak werkt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Kan een van jullie mij vertellen waar ik veilig zo'n noodhamer kan installeren?
Die dingen hebben van die ijzeren pinnen die je in de stof moet drukken ofzo, alleen moet je dat niet bij bekabeling doen natuurlijk.
Ik dacht zelf aan het stuk rechts van de versnellingspook. Daar zit nog een stuk stof voordat het naar beneden loopt voor je voeten.
Heeft een van jullie een idee of daar vitale delen zitten? Dan ik daar beter niet die pennen doorheen jassen natuurlijk.

offtopic:
m'n kofferbak lampje werkt ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:43:
Kan een van jullie mij vertellen waar ik veilig zo'n noodhamer kan installeren?
Die dingen hebben van die ijzeren pinnen die je in de stof moet drukken ofzo, alleen moet je dat niet bij bekabeling doen natuurlijk.
Ik dacht zelf aan het stuk rechts van de versnellingspook. Daar zit nog een stuk stof voordat het naar beneden loopt voor je voeten.
Heeft een van jullie een idee of daar vitale delen zitten? Dan ik daar beter niet die pennen doorheen jassen natuurlijk.

offtopic:
m'n kofferbak lampje werkt ;)
Daar loopt de bekabeling om je boardcomputer uit te lezen onderdoor als ik mij niet vergis (en als wehet over dezelfde plek hebben). :)

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:57:
Daar loopt de bekabeling om je boardcomputer uit te lezen onderdoor als ik mij niet vergis (en als wehet over dezelfde plek hebben). :)
Schaamteloos gejat van autoweek.nl:

Je kunt het rechtere deel naast de pook net zien zitten. Het liefst zou ik hem nog iets meer naar achteren doen, volgens mij is daar wel ruimte voor.
Maar volgens jou lopen daar dus kabels die ik zou vernaggelen?

Is onderstaand dan misschien een beter optie?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

:? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ah... over het hoofd gezien ;)

Op die plek loopt inderdaad de bekabeling... Achterin loop onder die plek de kabel van de handrem (die voel je namelijk lichtjes als je voet daar toevallig op terecht komt. (ik zou daar niet door isolatie heen gaan prikken)

Wat is er trouwens mis met het dashboardkastje?
Of de achterkant van een hoofdsteun, met speciale hoes aan de zonneklep rechts...

[Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 04-11-2008 13:31]

• Gonadan

Gonadan

Michael Knight schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 13:30:
Ah... over het hoofd gezien ;)

Op die plek loopt inderdaad de bekabeling... Achterin loop onder die plek de kabel van de handrem (die voel je namelijk lichtjes als je voet daar toevallig op terecht komt. (ik zou daar niet door isolatie heen gaan prikken)
Grom, de mooiste plekken zullen dus mijn auto vernaggelen. }:|
Wat is er trouwens mis met het dashboardkastje?
Of de achterkant van een hoofdsteun, met speciale hoes aan de zonneklep rechts...
Nou, minder 'voor het grijpen' en de zonneklep lijkt me estetisch gezien wat minder correct. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zijkant van je stoel?

• Gonadan

Gonadan

Daar zat ik net ook aan te denken inderdaad, ik vraag me alleen af of die stevig genoeg is.
En het vernaggeld natuurlijk wel je bekleding, ook al is het maar 4 gaatjes.
Er zit weinig anders op ben ik bang. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:33
Zelfs een Mitsubishi topic hier! Mijn ouders zijn naar een auto aan het kijken om laatste werkende jaren mee door te komen en daarna mee te gaan caravanen.
Momenteel (tot einde deze maand) hebben ze een Toyota Verso 1.6. Dat zou dus zowiezo een 1.8 worden maar al met al word het er bij Toyota niet echt goedkoop op.
Dus leek de keuze te vallen op een Nissan Quasqhayau 2.0, wat meer vermogen, stuk betere financiele voorwaarden, dus leek een winnaar te zijn.

Eens verder kijkend kwam ik bij een Mitsubishi Outlander uit, welke met een 2.4 natuurlijk enorm mans is maar zie daar de Sport versie, mooi prijs/prestatie model, veel acties! Trekhaak & Gas zijn natuurlijk erg prettig.
Zijn er hier nog ervaringen die TEGEN de Outlander Sport met/zonder gas spreken of is het gewoon positief?

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:37
:+ Loop hier net de deur uit, voor een snel tripje naar de supermarkt. Staat er een flat verder een meneer uit een garagebox een Evo 7 te rijden :+ Gezien de wijk hier, redelijk dubieus :D Maar ding was netjes en klonk heerlijk :) Jammer genoeg geen foto :(

Ik hoop dak m nog een keer zal zien hier ;)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Vandread schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:11:
Zelfs een Mitsubishi topic hier! Mijn ouders zijn naar een auto aan het kijken om laatste werkende jaren mee door te komen en daarna mee te gaan caravanen.
Momenteel (tot einde deze maand) hebben ze een Toyota Verso 1.6. Dat zou dus zowiezo een 1.8 worden maar al met al word het er bij Toyota niet echt goedkoop op.
Dus leek de keuze te vallen op een Nissan Quasqhayau 2.0, wat meer vermogen, stuk betere financiele voorwaarden, dus leek een winnaar te zijn.

Eens verder kijkend kwam ik bij een Mitsubishi Outlander uit, welke met een 2.4 natuurlijk enorm mans is maar zie daar de Sport versie, mooi prijs/prestatie model, veel acties! Trekhaak & Gas zijn natuurlijk erg prettig.
Zijn er hier nog ervaringen die TEGEN de Outlander Sport met/zonder gas spreken of is het gewoon positief?
Moet zeggen, dat ik de trekprestaties voor een 2.4 ietwat karig vind, maar dat kan komen omdat de Outlander zelf natuurlijk ook flink zwaar is.

Ter vergelijking; een Carisma 1.8 GDI mag 1475kg trekken (RDW).

Wat voor ritten worden er gemaakt met de auto? Je geeft aan, dat het ook voor het werk zal zijn... een auto met een 'net' verbruik zou fijn zijn voor bijvoorbeeld de stads(/snelweg) ritten.

Ik zou de auto afstemmen op hoe die gebruikt gaat worden en dat afzetten tegen het verbruik en het trekvermogen dat je ervoor terugkrijgt.

Of laat ze nu een 'normale' wagen kopen met standaardspecifaties en met hun welverdiende pensioen gaan kijken bij de Pajero, dat is immers een echt trekmonster.

Ook hier geldt weer; wat moet er getrokken worden? (grootte, gewicht).

Have fun shopping! :*)

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

*meld*

Ik ben in het bezit van een Carisma 1.6 GL uit 11-1996. Staat nu op 218.000 km en still going strong. Heb deze nu 1,5 jaar en tot nu toe heeft ie me nog niet in de steek gelaten. Wat me wel opvalt zijn:
- Een goede zithouding is echt slecht te vinden. Met 1.80m moet ik de stoel verder naar achter schuiven zodat mn rechtervoet/been niet vermoeid gaat raken bij ritten van meer dan 20 minuten. Maar dan zit het stuur te ver van je af, zodat de bovenkant van het stuur niet meer goed bereikbaar is. Nu krijg ik dan last van mn armen bij lange ritten. Heel irritant dus eigenlijk.

- Ik heb een vermoeden dat er een luchtbel in mn remleiding zit. Kan mn rempedaal, met enige weerstand maar toch redelijk makkelijk tegen de stop aan duwen. Vorig jaar zijn er nieuwe remblokken opgezet en het voelt toch sponzig aan. Is dit hoogstwaarschijnlijk niet goed/volledig ontlucht?

- Op de snelheidsteller-plaat deed de verlichting het niet op het stukje tussen 90 km/u en 140 km/u. Op een koude dag bleek deze het opeens weer wel te doen. :? Bij het laatste gedeelte (> 160 km/u) zie je een licht oranje verkleurde gloed. Stekkertje wat los zit, of toch de lampjes die bijna aan hun einde zijn?

- De middenconsole verlichting bij de verwarming/ventilator/luchtroom zit doet het ook niet meer. Ik vermoed dat het ook een losse connector is omdat de kans klein is dat alle 3 de lampjes tegelijk kapot zijn.

Voor de rest is het een prima wagen voor dat geld. Jammer alleen van de zitting! (helpt natuurlijk ook niet dat die al 12 jaar oud is en de stoelen dus al "uitgezit" zijn.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

ND863 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:47:
*meld*

Ik ben in het bezit van een Carisma 1.6 GL uit 11-1996. Staat nu op 218.000 km en still going strong. Heb deze nu 1,5 jaar en tot nu toe heeft ie me nog niet in de steek gelaten. Wat me wel opvalt zijn:
- Een goede zithouding is echt slecht te vinden. Met 1.80m moet ik de stoel verder naar achter schuiven zodat mn rechtervoet/been niet vermoeid gaat raken bij ritten van meer dan 20 minuten. Maar dan zit het stuur te ver van je af, zodat de bovenkant van het stuur niet meer goed bereikbaar is. Nu krijg ik dan last van mn armen bij lange ritten. Heel irritant dus eigenlijk.

- Ik heb een vermoeden dat er een luchtbel in mn remleiding zit. Kan mn rempedaal, met enige weerstand maar toch redelijk makkelijk tegen de stop aan duwen. Vorig jaar zijn er nieuwe remblokken opgezet en het voelt toch sponzig aan. Is dit hoogstwaarschijnlijk niet goed/volledig ontlucht?

- Op de snelheidsteller-plaat deed de verlichting het niet op het stukje tussen 90 km/u en 140 km/u. Op een koude dag bleek deze het opeens weer wel te doen. :? Bij het laatste gedeelte (> 160 km/u) zie je een licht oranje verkleurde gloed. Stekkertje wat los zit, of toch de lampjes die bijna aan hun einde zijn?

- De middenconsole verlichting bij de verwarming/ventilator/luchtroom zit doet het ook niet meer. Ik vermoed dat het ook een losse connector is omdat de kans klein is dat alle 3 de lampjes tegelijk kapot zijn.

Voor de rest is het een prima wagen voor dat geld. Jammer alleen van de zitting! (helpt natuurlijk ook niet dat die al 12 jaar oud is en de stoelen dus al "uitgezit" zijn.
Hoi Carismarijder :w

Remleiding/vloeistof zou ik even laten controleren.. tot de bodem trappen is niet standaard bij een Carisma :)

Lampjes die iets zachter/minder gaan branden, zie je regelmatig bij een Carisma. Ze zijn zo te vervangen als je weet hoe je de cockpit open kunt maken. De lampjes bij je verwarming/blower vervangen is wat lastiger, omdat dat helemaal in een plastic constructie verpakt zit (nauwelijks te doen). Lampje bij het klokje en bij de aansteker/asbak zijn wel weer zo te vervangen.

Uitgezakte stoel is ook herkenbaar...na 2 ton zijn die stoelen op. Dat komt door een vrij goedkope 'spiraalconstructie' aan de onderkant van de stoel. Ik heb voor 5 tientjes een nieuwe stoel uit een Carisma met 30dkm bij Deijne gehaald in Volkel... zit weer heerlijk d:)b
Stoel kun je zo loshalen met een steeksleutel (13/14 dacht ik). De bouten (4 stuks) zitten verstopt onder de zwarte plastic kapjes onder je stoel. Klusje van een half uur als je handig bent :)

• Gonadan

Gonadan

Jeuj! Nog meer Carismarijders. *O*

Hebben jullie nog last van de winterse koude?
Buiten het standaard licht aanvriezen van de deuren en het krabben tot nu toe nog niets.
En altijd in één keer starten, Carisma FTW. :D

@Michael Knight:
Weet jij ook hoelang het duurt voordat het sproeivloeistofreservoir leeg is? Die lijkt wel oneindig.
Volgens mij heeft de laatste eigenaar weer eens low-budgetspul gebruikt, daar had hij nogal een handje van.
Want het bevriest als de brandweer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FMS
  • Niet online
Weet iemand een adres voor Carisma onderdelen? een of andere eikel heeft mijn linker spiegel geraakt of afgetrapt. Hoe dan ook is die nu in stukken gebroken. :(

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Gonadan schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:29:
Buiten het standaard licht aanvriezen van de deuren en het krabben tot nu toe nog niets.
Bij de bestuurdersdeur valt het wel mee, de rest van de deuren gaan helaas niet zo makkelijk open, maar dat vind ik ook niet zo erg aangezien ik 99% v.d. tijd er in m'n uppie in zit.

Wat alleen wel enorm irritant is dat de binnenkant van m'n ruiten bevroren zijn 's morgens, en dan is er bijna niet af te krabben. Ik start altijd de motor maar en dan de verwarming vol open, maar dat duurt wel een minuut of 5 voordat het eindelijk een beetje weg is. Misschien moet ik maar een vochtvreter of zoiets erin leggen.

Mijn auto heeft ook net een beurt + apk gehad. Na 8 jaar (en 163000KM) is er eigenlijk niets boeiends aan kapot, gewoon de standaard dingetjes zoals olie etc. (209 euro). En uiteraard weer een mobiliteitspas, wat ook wel handig is.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:29:
Jeuj! Nog meer Carismarijders. *O*

@Michael Knight:
Weet jij ook hoelang het duurt voordat het sproeivloeistofreservoir leeg is? Die lijkt wel oneindig.
Volgens mij heeft de laatste eigenaar weer eens low-budgetspul gebruikt, daar had hij nogal een handje van.
Want het bevriest als de brandweer.
Ongeveer twee maanden bij enkele keren dagelijks gebruiken op heen en terugweg (denk maar aan de viezigheid van november/december). Ik rijd ongeveer 55 km per dag voor werk. :)

Overigens heb ik het sproeipompje afgelopen maand moeten vervangen wegens slijtage (pompje kost €75, enkel origineel bij Mitsu te krijgen).

De koude heb ik eigenlijk geen last van. Wel bevriezen de sloten aan één kant, maar dat komt door de windrichting in onze straat (zelfs splinterneiuwe auto`s gaan niet open).

Ik heb gewoon het Halfords-spul van 5liter voor 4,99 onverdund in mijn reservoir zitten. Werkt goed en geen bevriezende ramen. Maybe morgen ;)
FMS schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:51:
Weet iemand een adres voor Carisma onderdelen? een of andere eikel heeft mijn linker spiegel geraakt of afgetrapt. Hoe dan ook is die nu in stukken gebroken. :(
Check Van Deijne in Volkel. Die hebben alles liggen :)

[Voor 11% gewijzigd door Michael Knight op 06-01-2009 18:58]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vandread schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:11:

Hoe groot is die caravan? een Lancer met een 1.8 van 150 pk moet 't ook prima trekken lijkt me :)

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Michael Knight schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:59:
[...]

Hoi Carismarijder :w

Remleiding/vloeistof zou ik even laten controleren.. tot de bodem trappen is niet standaard bij een Carisma :)

Lampjes die iets zachter/minder gaan branden, zie je regelmatig bij een Carisma. Ze zijn zo te vervangen als je weet hoe je de cockpit open kunt maken. De lampjes bij je verwarming/blower vervangen is wat lastiger, omdat dat helemaal in een plastic constructie verpakt zit (nauwelijks te doen). Lampje bij het klokje en bij de aansteker/asbak zijn wel weer zo te vervangen.

Uitgezakte stoel is ook herkenbaar...na 2 ton zijn die stoelen op. Dat komt door een vrij goedkope 'spiraalconstructie' aan de onderkant van de stoel. Ik heb voor 5 tientjes een nieuwe stoel uit een Carisma met 30dkm bij Deijne gehaald in Volkel... zit weer heerlijk d:)b
Stoel kun je zo loshalen met een steeksleutel (13/14 dacht ik). De bouten (4 stuks) zitten verstopt onder de zwarte plastic kapjes onder je stoel. Klusje van een half uur als je handig bent :)
Bedankt voor de tips!

Ik heb totaal geen probleem met starten. Elke keer weer probleemloos, ik maak me daar geen zorgen over. Hebben jullie ook een probleem met het vinden van een goede zit/stuur-positie?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

ND863 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:29:
Hebben jullie ook een probleem met het vinden van een goede zit/stuur-positie?
Eigenlijk niet, maar ik heb dan ook bijna in geen enkele auto moeite met het vinden van een goede zithouding. Enkel de hoogte is in sommige kleinere auto's een probleem. Ik ben 1.89 dus dat is niet eens zo bijzonder lang. Ik maak ook bijna geen ritten die langer dan 1,5 uur duren, dus of ik er last van zou krijgen bij ritten die langer duren zou ik niet weten.
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee