RemcoDelft schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:11:
[...]
Hierbij ga je voorbij aan de enorme grondprijzen, waarbij gemeenten de verwachte marktprijs van het huis minus de verwachte kosten van de projectontwikkelaar als prijs vragen. M.a.w. HRA zorgt voor een hoger hypotheekbedrag, en dat geld verdwijnt direct weer naar de gemeente. Resultaat: de gemeente heeft op korte termijn meer geld, op lange termijn heeft iedereen meer schulden.
Zolang nieuwbouw nauwelijks mag, helpt HRA niets om meer huizenbezit te krijgen.
...en aangezien de staat 'van iedereen' is, is er wellicht meer schuld, maar anders hadden we het met zijn allen moeten betalen via de gemeentebelasting. Kun je nagaan hoe sociaal de HRA eigenlijk is: nu betalen alleen de rijke mensen die een koophuis kunnen veroorloven het.

Anders gezegd: je argument is niet een argument voor/tegen de HRA, of een heel klein bijeffect. Wat is je punt?
Goede punten. Oorspronkelijk was het doel helemaal niet stimulering van de huizenmarkt, dat is van in de jaren '90 gemeengoed geworden (aldus Wikipedia).
Een eigen huis zorgt immers voor minder mobiliteit op de arbeidsmarkt (het is makkelijker verhuizen vanuit een huurhuis) en het zorgt ervoor dat mensen risico's op zich nemen die je beter bij grote partijen kunt hebben liggen.
Met beide punten niet eens. De eerste is niet geldig omdat de huurmobiliteit dankzij de sociale huurmarkt nu lager is. Na de afschaffing van de vaste prijzen (puntensysteem) cq. sociale huurmarkt in het algemeen heb je een punt.
In het geval van het tweede punt ben ik helemaal niet met je eens. Grote partijen (kijk nu naar Vestia) hebben bewezen net zo goed/slecht hun risico's te kunnen beheersen, en de gevolgen van een faillissement zijn veel groter in het geval van een grote partij. Daarnaast creëer je zo ook een stuk overhead, wat volkomen onnodig is.
Daarnaast is het de vraag wat het nu echt heeft gestimuleerd. Mensen kopen nog steeds hun huis op maandlasten, dus wat er vooral is gebeurd is dat het hypotheekbedrag omhoog is gegaan en dat banken dus meer rente-inkomsten hebben. Ik zie het dan ook vooral als een sponsering van de banken. Dat maakt afschaffen ook zo moeilijk, want dan worden juist de huiseigenaren gepakt als het niet op de een of andere manier wordt gecompenseerd.
Wellicht is het sponsoring van banken geweest. Anderzijds: de overheid pakt op de winst van banken 25%, dus het geld stroomt ook weer gedeeltelijk terug. En waarom zou je huiseigenaren compenseren? Je gaat akkoord met die prijs (kennelijk vind je het huis het geld waard) en de subsidie zal geleidelijk worden afgebouwd. Prijsfluctuaties zijn onderdeel van het systeem. Wonen kost geld: naast hypotheekrente kan dat ook een daling van de prijs van je huis zijn. Daar hoeft echt niet voor gecompenseerd te worden.
eymey schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 01:16:
Dat vind ik dus ook (zojuist even de uitzending terug gekeken).
Natuurlijk ben je als consument, en ook als klant die een huis wil kopen en hier een hypotheek voor af wil sluiten, verantwoordelijk voor de financiele keuzes die je maakt, etc. etc. Je moet het vrij snel kunnen zien dat je een hypotheek neemt tegen maandlasten die je nauwelijks ruimte meer geven om te sparen, aan je eventuele wensen voor gezinsuitbreiding te werken, etc.
Echter, in dit geval vind ik het wel erg kort door de bocht om dan te zeggen "eigen schuld, dikke bult". De banken hebben in de afgelopen decennia veel te gretig toegehapt door allerlei ranzige en gore constructies aan te bieden met combi-hypotheken, hybride hypotheken met grote beleggingsrisico's, aflossingsvrij, etc. Ook hadden banken veel duidelijker kunnen voorrekenen (en voorlichten) wanneer ze zagen dat mensen wel erg tegen hun maximum aan gingen lenen met te veel onzekerheden in de financiele constructie.
Van een gemiddelde consument (zeg maar ff "Jan modaal" ) kan je niet zo maar verwachten dat hij even precies weet wat een bank hem/haar wil aansmeren. Die ziet alleen maar wat hij mag lenen en leent dat. Dat niemand hem voorlicht dat het misschien wel erg krap bemeten is en dat er absoluut geen ruimte is voor tegenslag, dat vind ik gewoon slecht.
En dus vind ik het ook schandalig dat banken vervolgens voor de makkelijke weg kiezen door een huis zo maar op een executieveiling te zetten en de klant met een restschuld achter te laten.
Ik ben dus wel voor regelgeving (als banken en andere hypotheekverstrekkers hier niet zelf mee aan de slag gaan) die bepaalt dat banken OOK in de pijn moeten delen als ze geen competente invulling aan hun zorgplicht hebben gegeven. Natuurlijk zal de consument zelf ook moeten opdraaien (want ik kan me ergens ook niet voorstellen dat je na 2 maanden je hypotheek niet te hebben betaalt nog steeds niet door hebt wat er aan de hand is). Maar een bank kan ook al veel eerder aankloppen door te zeggen "goh meneer of mevrouw, we zien dat het u niet mee zit, zou u niet eens uw huis op de markt zetten of mee werken aan een andere oplossing".
Sorry, maar mensen die zeggen dat ze niet hoeven te sparen 'omdat de huizenprijs toch wel stijgt' moeten gewoon beter nadenken. Zeker de mensen die 8-9 keer hun jaarsalaris aan hypotheek kregen, moesten eens nadenken hoe ze überhaupt het bedrag voor de rest van hun leven bleven betalen. De bomen rijzen niet tot in de hemel, iedere idioot kan dat vertellen. Als je op irreël positieve salarisprognoses van 2-3 verdubbeling gaat zitten en dat voor je partner eveneens doet, dan hoeft er maar iets mis te gaan en je gaat nat. De nuchtere Hollandse mentaliteit (huis + basisbehoeften van 1 salaris, leuke dingen + sparen van de andere) is nog steeds geldig. Als er dan met een van beide iets mis gaat, heb je geen probleem. Dat mensen daar niet over (willen) nadenken, is echt hun zaak. En als er dan iets negatiefs gebeurt, betekent het dat het consequenties heeft, waar je voor moet boeten. En als je iets niet begrijpt, vraag dan om uitleg, des noods om een overzicht met scenario's wat je gaat betalen in het geval van goede en minder goede tijden.
Ik heb nooit begrepen dat mensen de schuld bij de banken leggen terwijl ze zelf met droge ogen hebben getekend. 10 pagina's lezen was te moeilijk? Je tekent voor 2-3 ton, er zijn bedrijven die schrijven daar honderd pagina's voor om een besluit te nemen. Neem dan ook wat verantwoordelijkheid, of doe het niet.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP