Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 31-03 16:23
O.k. die dieselprijs heeft niet veel te maken met dacia.
quote:
AvK schreef op maandag 06 juli 2009 @ 00:05:
[...]
Maar kom nu eens met objectieve gegevens waaruit blijkt dat een Dacia een slechte auto zou zijn.
O.k. echt heel slecht is ie niet, en zeker niet voor het geld en ruimte tov concurentie. En als ik schrijf slecht doel ik meer op bepaalde onderdelen dan op de gehele auto. Ik kan wel objectief zijn over wat ik zelf heb ervaren heb in de auto. Ik heb de auto gereden omdat het wellicht mijn nieuwe leaseauto zou worden

Nogmaals ik ben hier niet om een merk af te kraken, dat in de testen wegligging goed naar boven komt verbaast mij. Maar dat zou dus kunnen komen omdat ik een heel vroeg model had, met zwaarder diesel blok en mogelijk ook "oostblokbanden" (ik heb niet gekeken)

Ik vind bijv, stoelen slecht als ze vlak en hard zijn, ongeacht het merk.
Ik vind een interieur slecht afgewerkt als het kunststof keihard is, de naden groot en niet mooi op elkaar afgestelde kleuren ongeacht het merk.
Over betrouwbaarheid kan ik niets zeggen, maar zowel de Renault als de peugeot die ik gereden hebt, waren zeer storingsgevoelig. en zowel diverse Renault als Peugeot garage K#T met peren.

Ik vergelijk de Dacia niet met een golf VI ofzo, maar met auto's van een jaar of 10 oud, en dan nog vind ik het een ouderwetse auto.

Dat deze auto in testen goed naar voren komt is omdat de auto gewoon niet zo hoog geprijsd en relatief goed scoort. Absoluut gezien zal een Dacia MCW vrijwel elke vergelijking met een andere auto verliezen (tenzij het om ruimte gaat)

Pinin wijzigde deze reactie 06-07-2009 19:08 (27%)

There is no such thing as too much coriander.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
en mogelijk ook "oostblokbanden"
Wat bedoel je hier precies mee? Vziw hebben alle Logans ongeacht verkooplocatie zelfde banden.

Ik heb tot nu toe alleen maar in Romania gereden in Logans en juist daar viel de positieve wegligging op - niet alleen op onverharde wegen, maar ook gewoon met 130km/u op de E671.

Juist absoluut vond ik de wegligging geweldig, ook in absolute zin beter dan m'n eigen Excel (niet moeilijk :z ), beter dan een Golf IV, beter dan een 20-jaar oude Corsa, en ongeveer vergelijkbaar met een V50. Enige autos die ik gereden heb die echt merkbaar beter op de weg zaten waren twee Focussen, maar goed, IMHO is dat niets om je over te moeten schamen, die bakken zijn wat dat betreft geweldig.
Nu ik erbij stilsta, de Citroen GSA zat ook flink goed op de weg, maar dat is hydraulische vering, ook niet gek dat dat beter is

Autorijden blijft iets subjectiefs, en zelfs iets als wegligging is tot op zekere hoogte een kwestie van smaak (zie willekeurig welke US bak...), maar het is echt opmerkelijk dat je een Dacia juist daarop afrekent.

dion_b wijzigde deze reactie 06-07-2009 21:33 (19%)

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12-05-2018
nou ken toch wel autos die evenveel sterren scoren op de ndac crashtests. (3)
daar is toch niets relatief aan?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinin
Ja het klopt idd dat de wegligging beter is dan een 20 jaar oude Corsa :P

En wegligging is moeilijk te kwalificeren als goed of slecht. De 307 die ik had was erg soepel geveerd, maar had toch veel grip en comfort. De Focus was strak geveerd, maar soms te hard als het wegdek minder goed van kwaliteit was. Een V50 heeft een prima weggedrag, maar het wat hoge wagengewicht maakt hem niet echt scherp.

De MCV die ik gereden hebt, had gewoon belachelijk veel overstuur, zoveel dat ik het gevaarlijk vond. Dat heb ik ook ooit met een Deawoo Matiz gehad.

Ach we komen er niet uit en dat maakt ook niet veel uit. Het gaat erom dat je gelukkig ben met de keuze, want elke auto kost veel geld. Ik heb prive 2 auto's op dit moment en daar kan ik veel negatieve punten over noemen, eigenlijk nog meer als over de Dacia en toch heb ik ze gekocht. Maar wel 2e hands, dan viel de aanschafprijs erg mee. Maar ik ben verliefd op beide auto's ze zijn mooi en hebben Italiaanse flair en details :P :9~ Dat is mij alles waard, ondanks hun gebreken en veel te hoge nieuwprijs van één van de twee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

AvK

Ready Set Go

Kwam deze (recente) test nog tegen. Ik dacht ik plaats em maar even. :)

http://www.rijtesten.nl/t..._mcv_16_16v_laureate.html

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinin
@ AVK, ik de test even niet vinden bedankt voor het plaatsen, maar ben jij nou voorstander of "tegenstander" van de dacia MCV
quote:
Vanwege de
  • lange veerwegen helt hij helaas wel wat over in de bocht.
Maar goed, de MCV moet je dan ook niet als bochtenridder gebruiken.
[
  • De besturing zal evenmin oproepen tot sportief rijgedrag. Die is
  • niet bepaald communicatief,
  • bovendien zit er weinig gevoel in de pedalen,
  • waardoor het schakelen niet altijd even vloeiend gaat.
Onze testauto beschikt over de topmotorisering, de 1.6 zestienklepper met 105pk. Die motor voelt pittig aan en weet goed raad met de Logan MCV. Dankzij de eenvoudige bouw weegt hij maar zo’n 1.200kg, wat een bescheiden waarde is voor een auto van dit formaat. Het standaardsprintje neemt een redelijke 12 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 174km/h. Wat opvalt is dat de
  • motor op de snelweg veel toeren maakt. Bij
  • 120km/h in de hoogste versnelling staat de toerenteller op 3.800 en is het motorgeluid duidelijk aanwezig. Een langere ‘vijf’ had voor minder geluid en een lager verbruik kunnen zorgen. Het verbruik van zo’n 7 liter per 100km is namelijk niet bijzonder gunstig, dat blijkt ook uit het gele D-label................
  • Daarom zullen we niet lang stilstaan bij het harde plastic op het dashboard en de afwerking die hier en daar te wensen overlaat...................Wel typisch Frans zijn de stoelen: ze zijn erg zacht en [
  • b]hadden naar onze smaak wat meer ondersteuning mogen geven, ook is het zitvlak aan de korte kant.[/b]
Ik kan hier niet veel positiviteit in lezen, op één of andere manier hoeft een dacia niets goed te kunnen om toch een goed oordeel te krijgen. we hebben het hier over een auto van ruim €16.000 !

Pinin wijzigde deze reactie 07-07-2009 21:37 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is ook wat ik gemiddeld in testen erover lees. Nee het is niet positief. Ja, de auto is goedkoop. Moet iedereen voor zichzelf weten of hij voor 16K iets nieuws koopt met die "gebreken" of iets leuks 2e hands wat dat niet heeft.

Prijs zou los moeten staan van dat soort zaken, het is nu ook weer niet dat ze het weggeven ofzo, voor dat geld heb je ook veel andere keuze, ook nieuw. (allicht kleiner, maar toch.)

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

quote:
Pinin schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:35:
ben jij nou voorstander of "tegenstander" van de dacia?
Ik rijd zelf een 1.6 16v MCV. Dus wat denk je? :)

Een objectieve test geeft de goede eigenschappen aan, alsmede de minder goede. Ik lees de test positief in de zin dat deze auto ondanks de lage prijs veel waar voor zijn geld biedt. De belachelijke hoeveelheid ruimte, de goede rijeigenschappen en wegligging. De ruime zitplaatsen voor in totaal 7 volwassenen, dus geen 'kinderzitjes' als 3e zitrij zoals bij een Zafira of Touran), het relatief lage gewicht is goed voor de wegenbelasting en nog meer.
De minder goede eigenschappen ervaar ik eigenlijk niet zo direct behalve dan dat de 1.6 16v inderdaad dorstig is. Tenminste tov huidige nieuwere types motoren. De helft van Nederland rijdt met auto's die hetzelfde verbruik hebben, ook dat is relatief. Daarbij rijd ik op LPG en heb hier dus geen last van. Het genoemde motor geluid bij hogere toerentallen wordt door mij niet als storend ervaren. Je kunt op een normaal stemnivo een gesprek voeren en andere auto's maken minimaal net zoveel geluid met een 16 klepper (Focus) zoniet erger. De stoelen zijn eenvoudig en de zit had wat langer gekund. Dat is waar. Maar de stoelen staan door de hoge instap lekker rechtop, net als een MPV. Ik heb meerdere lange ritten gemaakt, > 700km op een dag en geen centje pijn. Ook de passagiers hebben niet geklaagd over de stoelen of banken of de ruimte die ze hebben. Het stuurgedrag is inderdaad niet heel erg direct maar wel voorspelbaar. Mijn vorige auto had dezelfde eigenschap dus dat voelde niet vreemd. Ik vind de MCV juist een heerlijke 'gooi en smijt' wagen, niks leuker dan een paar rotondes achterelkaar passeren. Het pedaal gedrag en het schakelen heeft mij nog nooit een probleem gegeven of gewenning gevraagd. De koppeling gaat juist heel erg licht en dat vind vooral mijn vrouw fijn. Het is bekend dat de koppeling soms hoog aangrijpt maar ook daar wen iemand snel aan. De door jouw genoemde prijs is wel een 7 zitter met alles der op en der aan. Dus stuurbekrachtiging - airco - boordcomputer - mistlampen - afstandbediening - electrische ramen voor - metallic lak - electrisch verstelbare en verwarmde spiegels - lichtmetalen velgen - sterkste motor - dakrails - achterruitenwisser - radio met 4x luidsprekers - verstelbare stoel - verstelbaar stuur - enz. Vind maar eens een ander merk met zoveel ruimte, zitplaatsen en uitrusting voor die prijs (+ 3 jaar garantie).

AvK wijzigde deze reactie 07-07-2009 22:42 (3%)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinin
prima. :)

We zullen het niet eens worden, en gelukkig maar.

*Ik zal het Dacia topic niet meer vervuilen ;)

Maar.... zoals ik al in een vorige post schreef, op mijn eigen auto's heb ik genoeg aan te merken en ga dat niet goed praten. Toch heb ik ze gekocht omdat ik ze zo mooi en bijzonder vind. Ik mis dat allemaal in een Dacia, zowel passie als uitstraling.

8)7 ohhh waarom moet ik nou toch weer eindigen met een sneer...sorry

p.s. Oja de twee auto's die ik heb kosten samen evenveel als een nieuwe MCV en afgelopen jaar ben ik aan onderhoud nog geen €100,- kwijt in totaal. en samen passen er 8 mensen in :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Oh, als je mogelijk gedacht hebt dat ik jouw posts niet waardeerde of je als vijand zag...... ech nie!
Voor dit soort discussies hebben ze toch een forum uitgevonden? :)

Edit: "en samen passen er 8 mensen in" ....... Shit, heb je toch nog gewonnen! :P

AvK wijzigde deze reactie 07-07-2009 23:22 (20%)

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:44
quote:
AvK schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 22:37:
[...] dat deze auto ondanks de lage prijs veel waar voor zijn geld biedt.
Ehh... juist dankzij de lage prijs biedt de auto veel waar voor zijn geld. Zou de auto meer kosten, dan was dat niet meer zo.

Naked chicks

• Blacksnak
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 11:11
Zo, heb eindelijk nog eens de tijd gevonden om de TS een beetje bijwerken. Werd dringend tijd met de nakende lancering van de Dacia Duster. Over een paar weken staat hij bij ons (België) in de showroom.

Meer info over deze goedkope 4x4 kun je terugvinden op http://www.dacia.be/nl/dacia-gamma/duster/.

Ik ben echt eens benieuwd hoe deze wagen er in het echt uitziet en naar zijn terrein-kwaliteiten!

• AvK

AvK

Ready Set Go

De Duster schijnt in het echt een erg mooie verschijning te zijn. Het is zelfs een SUV die op terrein letterlijk wél goed uit de voeten kan. De meeste 'dure' SUV's kunnen dat eigenlijk niet. Vooral omdat de bodem speling onvoldoende is en de inloop en uitloop hoek te klein is.
Stoer filmpje waar je goed kunt zien dat de Duster echt wel wat kan:
http://www.youtube.com/watch?v=DIB3lwVVKSs

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik dacht dat Dacia 1 of ander plastic rammelbak was (zo zien sommige er iig wel uit ;)) Maar nu ik dit topic lees, lijkt het mij echt een ideale lease auto-voor-erbij.

Aangezien wij niet zelf kunnen kiezen maar er voor ons gekozen wordt rijden we nu in VW Caddy, die krengen kosten 16.000€, en er is geen enkele Dacia die meer herrie maakt dan zo'n kreng, en stoelen kunnen onmogelijk slechter zijn.

Ze stappen af van lease en gaan zelf weer auto's kopen, dus ik ga maar eens voorstellen om de Dacia Duster ofzo als opvolger te kiezen. ietsjes duurder (full options that is) als die VW, maar lijkt me 100x beter.

Dan gewoon de bijtelling bij lappen en je hebt een hartstikke leuke 2de boodschappen auto. Nu maar hopen dat ze er in trappen. Ze willen nu een VW variant gaan halen, krijg ik een bijtelling van 300€, heb ik geen zin in voor een verlengde <censuur> Golf.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Blacksnak
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 11:11
Vanaf deze week is de Duster verkrijgbaar in België en bevalt hij me in het echt nog beter dan op de foto's en filmpjes.

Een eerste korte proefrit leert me dat er een goed dempende ophanging onderzit waarmee zelfs verkeersdrempels bijna in het niets verdwijnen. De wegligging is prima en voor de rest is ie vergelijkbaar met het reeds bestaande Dacia-gamma.

De 1.5 dCi 85 pk motor waarmee de geteste wagen was uitgerust vond ik verbazend sterk genoeg voor dagelijks gebruik. Trekt lekker op, alleen vanaf 100 km/u mis ik iets vermogen in het hernemen. Voor de kilometervreters is het dus misschien aangeraden om naar de 110pk-versie uit te wijken. Als gewone gezinswagen heb je voldoende aan een 85pk.

Voor de Nederlandse lezers: de benzine-versie heb ik nog niet kunnen testen.

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:07
Sorry voor het omhoogschoppen voor dit oude topic, maar dit is toch de meest relevante voor mijn vraag.

Ik ben aan het kijken voor een leuk aangeklede Sandero of een uitgeklede Duster. Nu heb ik beide auto's proefgereden en dit bevalt goed. Tot zover is alles duidelijk. Maar nu staat op de voorlopige offerte die ik heb gekergen dat voor het rijklaarmaken/afleverpakket een bedrag wordt gerekend van 845 EURO. Dit vind ik echt een belachelijk hoog bedrag, zeker omdat ik bij een dealer van een anders automerk slechts 225 euro kwijt zou zijn voor een afleverpakket.

Mijn vraag is dus;
Ben je verplicht bij aankoop dit afleverpakket af te nemen?
Wat zit er allemaal in dit aflever pakket (ik vermoed vloeistof controle, kleine poetsbeurt en een tasje met gevarendriehoek en die onzin).

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Dan zeg je dat toch tegen de dealer, dat je die prijs te hoog vind.
Vaak zijn het handige trucjes om nog een beetje extra marge mee te pikken op een auto.

Vitality Discoshow

Acties:
  • 0Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07-12-2017
Transportkosten, administratiekosten, conserveren, deconserveren, technische check, aanvullen vloeistoffen, mattenset, lampensetje, gevarendriehoek, lifehammer, volle tank, poetsen. Grofweg. Er zit een paar tientjes tussen voor een dealer, die hij op een Dacia goed kan gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-04 22:36

mace

Sapere Aude

Die 845 euro is natuurlijk inclusief afleverkosten c.q. rijklaar maken. Die 225 kan je daar vanaf trekken dan hou je nog 620 euro over. Dat zijn dan de afleverkosten. Veel geld, maar wel "normaal".

• Silvos
  • Registratie: november 2005
Ik snap uiteraard dat er daadwerkelijke kosten zijn bij het afleveren van een auto, zoals een aantal voorbeelden worden genoemd van de post hierboven.

Echter de Dacia brochure zegt het volgende
"Kosten rijklaar maken
Alle consumentenprijzen zijn inclusief BTW en BPM. Voor
kosten rijklaar maken (excl. brandstof en incl. gevarendriehoek,
lifehammer, graveren ruiten, transportkosten, nulbeurt,
deconserveren en poetsen, kentekenplaten, handling- en
administratiekosten) wordt door de dealer onderstaand bedrag
in rekening gebracht (prijzen incl. BTW):
Sandero € 475"

Kortom, 10 liter benzine erin en je zit aan 500 euro. Dat is nog steeds een significant lager bedrag dan de 845 euro die door de dealer wordt gerekend. Bovendien is dat meer dan 10% van de verkoopprijs, dat lijkt me toch wel erg hoog.

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-04 22:36

mace

Sapere Aude

Ahja, in dat geval is het wel overdreven veel ja.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dealer wijzen op het bedrag van de brochure en vragen wat je extra krijgt. Dan kan je het afwegen.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:47
quote:
Pinin schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:08:
Voor een beetje mcv met 1.5 diesel betaal je 17.000 euro. 8)7
En wat kost een andere auto waar 7 zitplaatsen in mogelijk zijn!?
Pak dan wel even de diesel he!
quote:
dion_b schreef op maandag 06 juli 2009 @ 21:30:
Wat bedoel je hier precies mee? Vziw hebben alle Logans ongeacht verkooplocatie zelfde banden.

Ik heb tot nu toe alleen maar in Romania gereden in Logans en juist daar viel de positieve wegligging op - niet alleen op onverharde wegen, maar ook gewoon met 130km/u op de E671.

Juist absoluut vond ik de wegligging geweldig, ook in absolute zin beter dan m'n eigen Excel (niet moeilijk :z ), beter dan een Golf IV, beter dan een 20-jaar oude Corsa, en ongeveer vergelijkbaar met een V50. Enige autos die ik gereden heb die echt merkbaar beter op de weg zaten waren twee Focussen, maar goed, IMHO is dat niets om je over te moeten schamen, die bakken zijn wat dat betreft geweldig.
Nu ik erbij stilsta, de Citroen GSA zat ook flink goed op de weg, maar dat is hydraulische vering, ook niet gek dat dat beter is

Autorijden blijft iets subjectiefs, en zelfs iets als wegligging is tot op zekere hoogte een kwestie van smaak (zie willekeurig welke US bak...), maar het is echt opmerkelijk dat je een Dacia juist daarop afrekent.
Het valt me iedere keer in Roemenie weer op, hoe veel oude Dacia's er rondrijden op die zeer slechte wegen en gewoon rond blijven rijden!
Een Golfje kun je na 2 jaar afschrijven, als die er niet eerder mee opgehouden is.

Youtube: DashcamNL

• Refro
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:48
quote:
dfrenner schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:11:
Het valt me iedere keer in Roemenie weer op, hoe veel oude Dacia's er rondrijden op die zeer slechte wegen en gewoon rond blijven rijden!
Een Golfje kun je na 2 jaar afschrijven, als die er niet eerder mee opgehouden is.
Daar werden die autos natuurlijk ook gewoon op gebouwd. Bij skoda was dit ook zo en daar is het nog steeds zo. Daar kun je nog steeds een slecht wegdek pakket kopen (zwaardere vering en meer bodemvrijdheid).

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
dfrenner schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:11:[...]

Onderschat niet hoe creatief mensen kunnen worden als een nieuwe (of nieuwe 2e handje) kopen simpelweg geen optie is. Die oude Dacia's waren helemaal geen betrouwbare of stevig gebouwde auto's, ze waren kwalitatief minderwaardige Renault 12-kloons - en de Renault 12 was al vijf jaar ouder dan de eerste Golfjes waar je het over hebt.

Als iets kapot ging werd het gewoon goedschiks of kwaadschiks hersteld, vaak door lappen staal te frezen en lassen tot het ongeveer paste.

Ik heb in RO in oude Daca 1300-series taxi's de grootste lol beleefd, toppunt was wel toen we in 1999 met vier man met baggage (trekrugzakken!) in zo'n ding reden. Ik zat voorin, wat veel ruimer was dan de drie mensen met rugzak op schoot achterin, maar ik moest wel continu de deur vasthouden, want de scharnier was kapot en anders zou het eraf vallen. In de drie kwartier die we erin zaten (taxichauffeur wist de rechtstreekse weg niet die we wilden hebben) hebben we twee keer moeten stoppen voor een kapotte band. De tweede keer had de chauffeur uiteraard geen reserve, dus moest hij een collega met z'n CB oproepen om eentje te komen brengen.

Op moment dat er gewoon geen eer meer aan te behalen valt worden de carcassen meestal aan zigeuners verkocht die er één of tweeassige wagens voor achter hun paarden van maken. Er wordt echt *niets* weggegooid. Of beter gezegd, "werd" - ondertussen heb je een bovenlaag rijke Romenen die er zowaar plezier in scheppen om dingen weg te kunnen gooien zonder te hoeven hergebruiken, zonder een ander de kans te geven er nog iets zinnigs mee te doen. Lekkere lui die nouveaux-riches daar :r

Soittakaa Paranoid!

• El-Loco
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07-12-2017
quote:
mace schreef op maandag 07 maart 2011 @ 23:33:
Ahja, in dat geval is het wel overdreven veel ja.
Vaak komt er ongeveer 220 Euro aan kosten voor het afleverpakket bij. Een kleine 280 is fors.

-tanken 75
-matten 40
-lakstift 15
-lampenset 15
-evt privilegepas (afh van dealer) 40
-marge 35

• dJos1991
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06-11-2018
Hallo,

Ik heb een Dacia Sandero Stepwey iets meer dan een jaar nu. Op zich een zeer goede wagen, enkel de ingebouwde navigatie is zo hopeloos verouderd.

Het spijtige aan de hele zaak is dat nog geen maand na de aankoop van mijn wagen een nieuwe versie is uitgebracht van de Stepway.

Mijn grote ergernis is dat mijn ingebouwde medianav geen TMC heeft voor verkeersinformatie. Dit is in de nieuwe versie (Medianav Evolution) wel beschikbaar en zou de bluetooth ook beter werken bij het streamen van muziek vanaf smartphones (er is regelmatig gestotter te horen, wat zeer vervelend is.

Na wat te mailen met Dacia support zeiden ze me dat er 2 keer per jaar updates zouden komen voor de medianav en dat het bluetooth probleem daar mee opgelost kan zijn. Echter heb ik sinds de aankoop van mijn wagen (februari 2016) nog maar 1 update gezien.
Wat de TMC betreft, konden ze helaas niets aan veranderen en het was niet mogelijk om de nieuwe evolution te plaatsen in auto.

Bij mijn garage zeiden ze dat het theoretisch wel mogelijk was om er de nieuwe versie in te steken, maar praktisch gezien zou het een heel gedoe zijn ivm serienummers, en het ging aan werkuren alleen al 1000 euro kosten omdat ze dan een heel nieuwe bekabeling moesten gaan leggen.
Op zich vind ik dit raar, want uiteindelijk moet er maar enkel een TMC antenne bij, als dat al moet.

Dan ben ik nog wat verder gaan zoeken op het internet en ben ik bij Mena.co terecht gekomen. Op het eerste zicht leek dit wel wat ik nodig had!
Voor 100 euro had je een licentie voor hun aangepaste firmware met alternatieve navigatie software (Navitel en 7Ways) en een 4G USB stick met plaats voor een microSD kaartje.
Dat is alles wat ik moest hebben, dacht ik.
Na wat proberen had ik dan uiteindelijk de sim kaart werkend gekregen op mijn medianav.

Echter is de navigatie software al redelijk verouderd en kunnen we (voorlopig) geen modernere kaarten downloaden. Ook hebben beide programma's ook geen Nederlandse taal als stem en interface.
Het gekke ook is dat bij de snelheidslimieten hier in België enkel 50, 90 en 120 km/h kent, terwijl de meeste wegen buiten de bebouwde kom hier 70 km/h zijn.

Op mijn android gebruik ik de betaalde versie van Sygic, wat ik prima vind, alleen vind ik het gewoon niet echt handig om telkens men gsm tegen de venster moeten hangen ed.
Op hun site zag ik dat er een versie bestaat voor WinCE, alleen bij het testen van de demo via de SDK kreeg ik hem niet gestart. Vermoedelijk omdat de medianav een MIPS processor heeft en geen ARM.
Na contact opgenomen te hebben met Sygic zelf - die me antwoordde dat ze niet aan gewone consumeten verkochten - contact opgenomen met Mena.co om te vragen of zij konden onderhandelen met Sygic.

Helaas hadden ze dit blijkbaar al geprobeerd, maar in de laatste fase hebben ze toch moeten afhaken, omdat Sygic hun vroeg om 50 euro per licentie te vragen.
Nu op zich zou ik het niet erg vinden om nog eens 50 euro te moeten betalen, als het hiermee beter zou werken.

Heeft er nog iemand hier ervaringen mee met de medianav en tips voor een betere software/firmare?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-04 18:09
Ik rijd sinds september 2017 een nieuwe Dacia Logan Stepway. Er staat nu 11.000 km op en ben zeer tevreden. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Dacia rijders vandaar mijn reactie op het forum.

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou nou, hardlopend topic hoor :+.

De Skoda gaat binnenkort het veld ruimen en onze zelf bekostigde vervanger is reeds in dienst getreden:

Fijn ding :Y.

"Four wheels will move the body. Only 2 wheels will move the soul".

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Om de een of andere reden lijken de Logan MCV Bi-fuel motoren niet erg populair bij dealers, ondanks dat een Bi-Fuel uitvoering 700 euro goedkoper is dan alleen benzine.

Toen ik vroeg aan een verkoper hoe dat kwam begon hij over 'verbruik van 1 op 8 met LPG', maar dat lijkt mij sterk overdreven als ik afga op de diverse ervaringen van mensen op het internet.

Voordelen:
EUR 700 lagere aanschafprijs
LPG literprijs _/-\o_

Nadelen:
Elk jaar Elke 20.000km gasfilter a 90 euro
15 euro hogere wegenbelasting per maand
Tanken om de 350-400km
- ???

Iemand een idee waarom de Bi-Fuel niet wat actiever wordt aangeprezen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Volgens mij worden Dacia's uberhaupt bij niet gemarket in NL, ze vertrouwen heel veel op 'word of mouth'.

Ik zat wel achter een bi-fuel aan, maar uiteindelijk dankzij dat hele WLPT verhaal zou een nieuw bestelde Logan flink duurder worden, en de bestaande voorraad modellen van de bi-fuel waren niet echt goedkoop (want schaarste). Nou is een Logan ook niet heel breed achterin dus heb ik de hele Logan maar gelaten voor wat het is en er stond toevallig nog een jong gebruikte Lodgy.

Geen gas dus, achteraf inbouwen doet je garantie vervallen en met 1 op 16 is het nou niet het schoolvoorbeeld van zuinigheid, maar wel 7 stoelen of 2800 liter laadruimte, en die 1.2 TCE is nog best bij de les. Misschien dat ik zodra de garantie eraf is nog eens serieus naar gas ga kijken.

• Bravertal
Inmiddels ruim een jaar in het bezit van mijn logan stepway. Inmiddels 21.000 km en heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Op vakantie geweest en het bevalt echt prima. Kinderen zitten lekker achterin. Totaal geen klagen. Maak sinds kort gebruik van de ecomodus en heb een gemiddeld verbruik van 1:15,5.

Prima auto, veel voor relatief weinig en tot op heden betrouwbaar.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
HTT-Thalan schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:47:

Geen gas dus, achteraf inbouwen doet je garantie vervallen en met 1 op 16 is het nou niet het schoolvoorbeeld van zuinigheid, maar wel 7 stoelen of 2800 liter laadruimte, en die 1.2 TCE is nog best bij de les. Misschien dat ik zodra de garantie eraf is nog eens serieus naar gas ga kijken.
Mijn vader heeft veel op gas gereden met lesauto's (de laatste tijd zijn het toch diesels geworden) en kon altijd wel met de dealer onderhandelen dat die de garantie over nam (dan moet je het ook daar laten inbouwen, ook andere inbouwers nemen soms de garantie over maar dat lijkt me ook minder fijn als garantie van de dealer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

quote:
Marzman schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:52:
[...]

Mijn vader heeft veel op gas gereden met lesauto's (de laatste tijd zijn het toch diesels geworden) en kon altijd wel met de dealer onderhandelen dat die de garantie over nam (dan moet je het ook daar laten inbouwen, ook andere inbouwers nemen soms de garantie over maar dat lijkt me ook minder fijn als garantie van de dealer.
Mijn dealer wilde er niet van weten en achteraf inbouwen verdien ik op dit kilometrage ook niet terug helaas.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:45

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wolly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:25:
Om de een of andere reden lijken de Logan MCV Bi-fuel motoren niet erg populair bij dealers, ondanks dat een Bi-Fuel uitvoering 700 euro goedkoper is dan alleen benzine.

Toen ik vroeg aan een verkoper hoe dat kwam begon hij over 'verbruik van 1 op 8 met LPG', maar dat lijkt mij sterk overdreven als ik afga op de diverse ervaringen van mensen op het internet.

Voordelen:
EUR 700 lagere aanschafprijs
LPG literprijs _/-\o_

Nadelen:
Elk jaar Elke 20.000km gasfilter a 90 euro
15 euro hogere wegenbelasting per maand
Tanken om de 350-400km
- ???

Iemand een idee waarom de Bi-Fuel niet wat actiever wordt aangeprezen?
Beetje late reactie maar wellicht nog intressant.
Wij rijden ook deze bi-fuel auto.

En we zijn niet te spreken over de gastank enzo.
Gastank is 30 liter en we rijden er meestal tussen de 280 en 320km mee.
Maar de eerste kilometers rijdt de auto gewoon op benzine. (dus 300 km kost 30 liter LPG en 3 liter benzine).
Het tanken van LPG is vervelend en duurt langer dan het tanken van benzine.
Veel LPG tankstations zijn dicht s'nachts.

Wij rijden zoveel mogelijk op gas omdat de werkgever dit eist.
Maar tevreden zijn we allerminst, we rijden meestal de tank helemaal leeg, maar soms vergeet je hem weer aan te zetten en dan heb je weer 100 - 200km op benzine gereden.

Wij gaan nooit meer op gas.

Gewoon sebastiaan

• wesley2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-04 22:46
Altijd enorm veel plezier gehad van onze Lodgy. Heerlijk veel ruimte.
Door de aanschaf van caravan moest hij helaas weg, hij kon hem maar officieel net trekken.
Helaas had Dacia niet een ander alternatief dus ander merk geworden.

Heb nog winterbanden voor de Lodgy, mocht iemnad interesse hebben laat maar weten!

8x LG MonoX Neon 300wp --> 2400Wp

• Smuggler

Smuggler

@wesley2004 net of niet trekken.
Als hij de caravan net mocht trekken waarom dan toch weg doen?

Gewoon sebastiaan

• wesley2004
Smuggler schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:29:
@wesley2004 net of niet trekken.
Als hij de caravan net mocht trekken waarom dan toch weg doen?
De auto mocht 1350kg trekken.
De caravan mag 1300 wegen.
Wilde toch een auto met wat meer marge over

• Smuggler

Smuggler

en je denkt dat de fabrikant er geen marge in heeft zitten? :). Onze Dacia doet het ook nog prima met 1900 kilo erachter.
Het is natuurlijk iets anders als je met de caravan door de alpen gaat rijden.
wat is het uiteindelijk geworden?

Gewoon sebastiaan

• wesley2004
Tuurlijk wel marge maar was geen ideale combi bleek eerste keer frankrijk vorig jaar.
Ging wel, maar niet veel over.
Nu renault megane, mag 1700kg trekken.
Frankrijk dit jaar was veel makkelijker te doen, vergaten soms dat caravan erachter zat.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23-04 21:19
Smuggler schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:17:
[...]

Beetje late reactie maar wellicht nog intressant.
Wij rijden ook deze bi-fuel auto.

En we zijn niet te spreken over de gastank enzo.
Gastank is 30 liter en we rijden er meestal tussen de 280 en 320km mee.
Maar de eerste kilometers rijdt de auto gewoon op benzine. (dus 300 km kost 30 liter LPG en 3 liter benzine).
Het tanken van LPG is vervelend en duurt langer dan het tanken van benzine.
Veel LPG tankstations zijn dicht s'nachts.

Wij rijden zoveel mogelijk op gas omdat de werkgever dit eist.
Maar tevreden zijn we allerminst, we rijden meestal de tank helemaal leeg, maar soms vergeet je hem weer aan te zetten en dan heb je weer 100 - 200km op benzine gereden.

Wij gaan nooit meer op gas.
Allemaal first world problems van iemand die op gas MOET rijden in plaats van op gas WIL rijden denk ik zo.
Eerste kilometers op benzine is gebruikelijk;
Tanken van LPG is vervelend, tja, waarom?
Tanken duurt langer -> klopt, maar is die ene minuut extra per dag/week nou echt zo/n probleem :?
Veel tankstations zijn dicht 's nachts -> Dan slaap ik meestal ;)
Vergeten op gas te zetten -> tja...

Ik lees volgens mij vooral dat het een verplichting is vanuit de werkgever en dus geen bewuste keuze is geweest (en de besparing benzine vs LPG dus ook niet voor jou is). Zie dit het een beetje hetzelfde als iemand die een stekkerauto rijdt en de auto inruilt met de stekker nog in het plastic. Verplichting vanuit de werkgever / bijtellingsvoordeel. Dan is het allemaal lastig inderdaad.
Als je met een andere mindset rijdt dan zijn al jouw problemen makkelijk te voorkomen.
Bijvoorbeeld een aantal vaste stations aanhouden waar je tankt. Ik neem aan dat de meeste kilometers zakelijk zijn. Tanken onder werktijd, dus het langer tanken lijkt me dan al geen issue meer? Als je dan toch onder werktijd tankt, tank dan wat vaker, voordat de tank leeg is, kan je ook niet vergeten hem weer terug te zetten op LPG.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Even contact gehad met de Dacia dealer (Oosterhout voor mij). Fijn, want op de werkplaats zit een naamgenoot dus we herkennen elkaar meteen :P.

Heel erg gelukkig met onze Lodgy, maar die tóeter. Een verkouden eend maakt méér lawaai dat dit ding.
En volgens de monteur mag ik het ding zelf vervangen zonder consequenties voor de garantie, dus dat gaan we dan maar doen.

Verder een garantiegevalletje: De linker zonneklep heeft een gebarsten binnenwerkje en komt dus een beetje uit elkaar als je hem opendrukt.

Laatste vraag was of zij vanuit de dealer iets aan het motormanagement mogen doen. Niet vanwege opvoeren, maar vanwege dat gekke 'hikje' dat het blok heeft als je onder last optrekt in zijn twee onderuit de toeren. Helaas mogen zij daar niks mee, dus dat laat ik dan maar zo aangezien ik nog garantie heb.

Allemaal first world problems uiteraard O+ toch wel een hele opluchting dat een nieuwe eigen auto ook zo ongecompliceerd fijn kan zijn. De leasewagen gaf me meer hoofdpijn en was toch bijna 3 keer de aanschafwaarde.

• Wallie
  • Laatst online: 14:16

Wallie

Herr

Leuk he, zo'n Lodgy... heb ook nog nooit zo'n praktische auto gehad. Rij nu 1,5 jaar in een Lodgy 1.5 dci Stepway 7 persoons als leaseauto.

Problemen/Ergernissen tot nog toe?
- Snelheidsmeter is onhandig (en niet verlicht bij lampen uit), heb een digitale HUD gekocht uit China.
- Windgeruis bij >120km/u (komt van de spiegels, niet echt het beste ontwerp)
- Slechts 45L in de tank (was 59 gewend uit een Megane)
- Knopjes van de cruisecontrol op het stuur na 1 jaar afgesleten, zijn onder de garantie vervangen.
- Slappe vering achter, zakt te snel, te ver door. Heb MAD hulpveren laten plaatsen, heeft ook een positief effect op de windgevoeligheid.

Wallie wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:31 (11%)

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ja, die veren wil ik ook! Kostda?

• Wallie
  • Laatst online: 14:16

Wallie

Herr

https://www.daciamodellen...1abb1a11a6f5057aa70309f79
Volgens mij zitten die er onder. Kosten voor de veren: 175euro. Montage was voor mij gratis (heb een aardige buurman die Renault monteur is ;)).

Hier vorig jaar naar Zweden met volle bepakking, zakt nauwelijks nog door dan:

Wallie wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:45 (19%)

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• Bravertal
Update Dacia Logan Stepway september 2017:

We hebben de auto nu 1,5 jaar en 32.000 km gereden.
Tot nu toe alleen een koplampje vervangen en bij 20.000 km een kleine beurt gehad.
Auto kostte precies 18k. Heb deze bij de dealer gekocht (grijze import). Deze Stepway heeft naast airco ook climate control, dit schijnt de Nederlandse versie niet te hebben.

Wij vinden het na 1,5 jaar nog steeds een prima auto.
Heb je vragen, stel ze.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Mijn Logan mcv is al bijna 11 jaar oud. Staat nu net geen 160.000 km op de teller. Allemaal op LPG behalve de eerste 5000 km. Nauwelijks maleur gehad met de Eurogas installatie. Alleen in het begin wat koelvloeistof lekkage omdat er kwalitatief slechte slang afdicht klemmen waren gebruikt. Uiteraard onder garantie verholpen. Ondertussen zit de 2e achterdemper er op. Een maand of wat geleden had ik wat geks. Mijn stabilisator stang bleek los te zitten. Dat was een kleine reparatie. Verder is de airco pomp vervangen omdat die lawaai maakte. Ook binnen de garantietermijn gelukkig. Er is geen spoortje roest te bekennen. Als dat zo blijft verwacht ik er de komende 10 jaar nog mee te kunnen rijden. Overigens vind ik deze auto de beste koop die ik ooit gedaan heb. En ik rij er nog steeds met veel plezier in. Super veelzijdige auto.

• louzy82
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:44
Wallie schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:29:
Leuk he, zo'n Lodgy... heb ook nog nooit zo'n praktische auto gehad. Rij nu 1,5 jaar in een Lodgy 1.5 dci Stepway 7 persoons als leaseauto.

Problemen/Ergernissen tot nog toe?
- Snelheidsmeter is onhandig (en niet verlicht bij lampen uit), heb een digitale HUD gekocht uit China.
- Windgeruis bij >120km/u (komt van de spiegels, niet echt het beste ontwerp)
- Slechts 45L in de tank (was 59 gewend uit een Megane)
- Knopjes van de cruisecontrol op het stuur na 1 jaar afgesleten, zijn onder de garantie vervangen.
- Slappe vering achter, zakt te snel, te ver door. Heb MAD hulpveren laten plaatsen, heeft ook een positief effect op de windgevoeligheid.
Ik was op zoek naar een 7 zitter en kwam uit bij het rijtje van usual suspects (grand picasso, c-max, grand scenic, 5008, mazda 5) tot ik ineens er een Dacia Lodgy tussen zag staan. Ik was niet bekend met dit model en was in eerste instantie niet enthousiast toen ik hem zag op de foto.

Ik probeer altijd pragmatisch te denken, dus ik vergelijk auto's meer op functie.
Bouwjaar / km stand / ledig gewicht / trekkracht / verbruik en daaruit bleek gewoon dat de Lodgy verreweg de beste keus was op al deze punten.

Afgelopen week een keer in persoon naar een Lodgy gaan kijken en erin gereden en ik was direct om.

Zaterdag ga ik mijn Lodgy ophalen! (bj. 2015, 59.000 km).

Louzy#2475

Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True