Onze Lodgy uit 2017 heeft alweer 150k gelopen, maar 'still going strong'. De tuningbox heb ik er weer uit gehaald nu hij een beetje op leeftijd komt en de onderhoudsinterval heb ik verlaagd van 20k naar 15k. Buiten de coulance distri-kettingwissel bij 90k heb ik nooit gezeik gehad, en zelfs door Zweedse bosgrond en andere offroad paden vol bepakking heeft het ding nooit een krimp gegeven.
Maar wat ik nooit bijgehouden heb, is hoeveel ik nou zoal meeneem. Wij zijn echt geen volksverhuizers en nemen alleen nodige zaken mee, maar voor 2 weken buitenland met 5 man + hond moet je wel wát zaken meenemen. En daarvoor benodigen wij dus ook een dakkoffer.
Omdat ik van professie rij-instructeur ben, moet ik natuurlijk wel het goede voorbeeld geven

dus we hebben alles gewogen. Kratten, tassen, onszelf. De auto heeft een 'TMM' en een 'rijklare massa' maar dat is met 90% benzine en zonder accessoires. Ik ben dus heel brutaal naar de lokale vuilstort gereden en heb de man achter de balie vriendelijk gevraagd om een meting

.
Uitkomst: Met de auto 100% bepakt (minus 1 rugzak voor essentials voorin en wat badkamerspullen) zitten we op 1875kg, precies wat de auto op kenteken mag wegen

. Dat is met alle vloeistoffen nokvol, een dikke jerrycan voor water onderweg, volle koelbox, dakkoffer (die in zichzelf uiteraard binnen de 75kg totale dakbelasting zit). Die rugzak moeten we dan maar snel leegeten en hopen dat de tank niet volzit als we een controle hebben, maar als ik zo naar de marges kijk die in diverse landen gehanteerd worden (Denemarken de strengste met max 1% overschrijding) zitten we wel goed.
Daar staat wel tegenover dat we het gewicht correct verdeeld hebben over de assen, de (nieuwe Continental ASC2) banden op de correcte spanning voor deze belasting en de auto is door de garage nog helemaal nagelopen (lampjes, remmen etc). Ik kan dus met een veilig gevoel vertrekken.