Het grote Dacia topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57
@Wallie Wij hebben jarengeleden meegereden met de veel oudere duster 4x4 bij de AutoRAI. Iedereen stond te dringen bij al die andere grotere wagens. De bestuurder vertelde ons dat die auto's allemaal al eens met pannen hadden gestaan en de Duster nog nooit omdat er niet zoveel in zit om kapot te gaan. En de auto ging overal prima overheen.
Je "ik voelde me klein worden" uitspraak begrijp ik wel, maar jouw auto zal veel langer dit soort dingen kunnen doen dan die andere wagens.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

franssie

Save the albatross

@Wallie gewicht is inderdaad een ding. Sprak eens op een Waddeneiland de trotse bezitter van een Suzuki 4x4. Zij was de enige die nog nooit losgetrokken was.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-05 14:44
BomBer_BeN schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:20:
Was aangenaam verrast over het verbruik ook omdat er veel berg op gereden moet worden.
En terug dus weer veel berg af :)

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 17:15
Bij het afdalen in de bergen zal de auto afremmen op de dynamo en zo de batterij opladen. Wat gebeurt er wanneer tijdens de afdaling de batterij volledig is opgeladen? Valt dan voor een deel de remkracht weg, of gaan de energie ergens anders naartoe?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:49
ginkgo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
Bij het afdalen in de bergen zal de auto afremmen op de dynamo en zo de batterij opladen. Wat gebeurt er wanneer tijdens de afdaling de batterij volledig is opgeladen? Valt dan voor een deel de remkracht weg, of gaan de energie ergens anders naartoe?
Dan fungeert de brandstofmotor als rem en valt een deel van de remkracht weg, gezien dit niet 100% te compenseren is.

• Palomar
  • Niet online
ginkgo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
Bij mijn Renault met dezelfde aandrijflijn valt de remmende werking van de elektromotor dan idd weg. Je moet dan meer met de voetrem extra bijremmen. En dit kan plotseling gebeuren, dus je schiet opeens vooruit.
Remmende werking van de brandstofmotor voelt als nihil. Komt ws. door de automatische versnelling die de motor op hetzelfde toerental als de wielen wil houden oid. Je hoort de motor wel extra hard loeien dan, maar het remt niet echt.

Bergop idem. Als op een gegeven moment de batterij leeg is bij zware beklimmingen dan giert de brandstofmotor erover om toch maar op snelheid te blijven. Je komt wel boven, maar je mist wel de extra pk's van de elektromotor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 04-05-2026 19:20 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-05 14:44
Al ruim 55k kilometers met de Sandero afgelegd. Eigenlijk allemaal prettige kilometers. Verbazingwekkend ook hoe lang je nog door kan rijden als de lpg-tank een signaaltje geeft. Doe ik bijna nooit, tank meestal al ruim van te voren, maar soms moet je wel.

Zag afgelopen week wel dat ik aardig wat kleine beschadigingen heb van steenslag. Bij mijn vorige auto (Volvo V70) had ik na 13 jaar nog zoveel beschadigingen als nu in ruim 2 jaar. Weet natuurlijk niet of het komt door de kwaliteit van de lak of deomgeving, want ik woon nu veel landelijker dan voorheen met meer vuil op kleine weggetjes. Zal wel een combinatie zijn van beide.

Twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten (en ook alle twee de keren gebeurde dat bij mijn vriendin). Nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was. In beide gevallen hielp het door even een andere accu aan te sluiten. Dynamo doorgemeten, maar die deed z'n werk. Was wel 2 keer na een kort ritje (ca. 10 km) en dan een uurtje of 5 stil staan. Maar dat soort ritjes heb ik ook wel eens. Volgens mijn vriendin gingen allerlei lampjes branden en wilde de auto simpelweg niet starten.

Maar ondanks deze 2 punten, nog steeds zeer tevreden met de auto.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 16:36

Wallie

Herr

Pat911 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:06:
Twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten (en ook alle twee de keren gebeurde dat bij mijn vriendin). Nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was.
O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Wallie op 05-05-2026 10:27 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Pat911 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:06:
Twee keer meegemaakt dat de auto niet wilde starten (en ook alle twee de keren gebeurde dat bij mijn vriendin). Nog steeds onduidelijk wat de oorzaak was. In beide gevallen hielp het door even een andere accu aan te sluiten. Dynamo doorgemeten, maar die deed z'n werk. Was wel 2 keer na een kort ritje (ca. 10 km) en dan een uurtje of 5 stil staan. Maar dat soort ritjes heb ik ook wel eens. Volgens mijn vriendin gingen allerlei lampjes branden en wilde de auto simpelweg niet starten.

Maar ondanks deze 2 punten, nog steeds zeer tevreden met de auto.
Ik heb dat met mijn vorige dacia duster gehad, die startte wel moeilijker dan in het begin en kwam lastig op gang bij het wegrijden, net als je soms met een scooter net wegrijdt als je hem start. Toen gaf de dealer aan dat ik 'vpower' moest gaan tanken, sinds die tijd heb ik dat nooit meer gehad...

Helemaal niet starten, dat heb ik nooit gehad eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Wii4all op 05-05-2026 11:01 ]

Burp

• ginkgo
Palomar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Bij mijn Renault met dezelfde aandrijflijn valt de remmende werking van de elektromotor dan idd weg. Je moet dan meer met de voetrem extra bijremmen. En dit kan plotseling gebeuren, dus je schiet opeens vooruit.
Remmende werking van de brandstofmotor voelt als nihil. Komt ws. door de automatische versnelling die de motor op hetzelfde toerental als de wielen wil houden oid. Je hoort de motor wel extra hard loeien dan, maar het remt niet echt.

Bergop idem. Als op een gegeven moment de batterij leeg is bij zware beklimmingen dan giert de brandstofmotor erover om toch maar op snelheid te blijven. Je komt wel boven, maar je mist wel de extra pk's van de elektromotor ;)
Dat klink spannend dat remmende werking plotseling weg kan vallen. Ook nog omdat daarna het remmen voor een groot deel op de remmen aankomt, die daardoor de nodige warmte te verduren krijgen.

Uiteindelijk zal ik het komende zomer gaan ervaren.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:03
Hoop dat de remmen dan beter zijn dan die op mijn Jogger. Vouwwagen + volgepakt + 5 personen en dat bult af in Frankrijk vind ik de remmen behoorlijk ondermaats. Idem met 5 personen zonder verder iets licht fanatiek een berghelling af dat worden de remmen snel te heet en merk je duidelijk mindere werking!

• ginkgo
Ik vond dit artikel: https://wattjemoetweten.n...an-een-hybride-de-remmen/

Ik weet niet in hoeverre het van toepassing is op de aandrijflijn van de Jogger hybrid, maar het loont de moeite om te proberen de eco stand uit de zetten.

• ProudElm
Oh ja oeps. Ik heb trouwens geen hybride versie, die was er 3 jaar geleden nog niet met LPG.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 16:59
ProudElm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:12:
Oh ja oeps. Ik heb trouwens geen hybride versie, die was er 3 jaar geleden nog niet met LPG.
Er is ook nog een ander verschil, de hybride jogger heeft altijd het verzwaarde remsysteem dat ook op de 7 persoons Jogger zit met grotere remschijven voor.

• ProudElm
Dat zwaarder systeem had prima om mijn 5 persoons versie gekund dus, is een private lease, dus maakt mij weinig uit..maar bij 60k moesten de remblokken al vervangen worden om dat deze compleet op waren..

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 16:36

Wallie

Herr

Is volgens mij een Renault achtig ding. Heb vroeger Skoda's gehad (2x Fabia), daar gingen de blokken voor zo'n 140k mee. Megane en Talisman haalde ik max 60k.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Palomar
  • Niet online
ginkgo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Dat klink spannend dat remmende werking plotseling weg kan vallen. Ook nog omdat daarna het remmen voor een groot deel op de remmen aankomt, die daardoor de nodige warmte te verduren krijgen.

Uiteindelijk zal ik het komende zomer gaan ervaren.
Het gebeurt ook weer niet extreem vaak dat je zulke lange afdalingen hebt dat dit optreedt. Afgelopen meivakantie zaten we in een vakantiepark boven op een berg. Als je dan afdaalt met haarspeldbochtjes in de B versnelling dan merk je bij het laatste bochtje opeens dat die toch wat rapper gaat dan de vorige ;) dus dan voetrem erbij. Zou wel handiger zijn dat ie gewoon op de elektomotor zou blijven remmen als de batterij vol is, maar dat zal wel een technische reden hebben. Een melding op het display met akoestisch signaal dat de ‘elektrische’ rem uitgeschakeld gaat worden zou dan wel handig zijn, zodat je voorbereid bent. Aan de andere kant is het nooit gevaarlijk geweest oid.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste