Toon posts:

Het grote Dacia topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09-2020
Nu we in juni de 3de telg van de Dacia-familie mogen verwachten in België en Nederland wordt het in mijn ogen ook eens tijd voor een eigen topic.

Hier kan je alles kwijt in verband met deze wagens: opmerkingen, ervaringen, foto's, nieuwtjes, ...

http://karretrekkers.studentenweb.org/dacia/logo_dacia.jpg

Think big, pay little

Wat is Dacia

Dacia is een Roemeens automerk. Samen met het Koreaanse Samsung behoort dit merk tot de Franse Renault-groep. De twee nieuwste modellen (2005) die Dacia produceerde waren de Dacia Solenza en de Dacia Logan. De Dacia Logan wordt via het Renault-dealernetwerk in het buitenland verkocht. Ook staat Dacia bekend om de oudere modellen, die niet meer geproduceerd worden. Nog altijd rijden er veel Dacia's in Roemenië rond.

Dacia is opgericht in 1968 en begon in de zeventiger jaren met de productie van de Dacia 1300. De Dacia 1300 is een in licentie gebouwde Renault 12 waarvan in juli 2004 het laatste exemplaar van de band rolde. Dit betekende het einde van een tijdperk van bijna 35 jaar. De auto werd ook in versies gebouwd welke nooit door Renault gevoerd werden, zoals een Pickup en bestelversie. De auto was net als de Oost-Duitse Trabant een symbool van het communisme, en vrijwel het enige automerk dat in Roemenië rondreed. De "bestelversie", in de volksmond Papuc (pantoffel) genoemd, wordt nog steeds geproduceerd.

In september 1999 werd Dacia volledig eigendom van Renault. Onder de vleugels van Renault krijgt Dacia de mogelijkheden om verder te groeien. Renault's opvolger voor de 1300 is de Logan, een auto die afhankelijk van de regio voor zo'n €7000 tot €8.495 verkocht gaat worden. Dit is ongeveer 2x zoveel als de laatste Dacia 1300's kostten, maar voor dat geld voldoet de auto wel aan alle eisen van een moderne auto.

In 2004 is met de productie van de "5000 Euro-Auto", de Dacia Logan begonnen. De MCV, een medium formaat 5- of 7-persoonsauto met 2350 liter bagageruimte is in 2007 een succes aan het worden. De bestellingen van begin 2007 kunnen pas eind van dat jaar worden geleverd.

De oorspronkelijke Dacia-fabriek bevindt zich in Mioveni (vroegere naam: Colibaşi), nabij de stad Piteşti. Secundaire fabrieken, waaronder één in Rusland, worden momenteel gebouwd om de populariteit van de Logan op te vangen.

De modellen

Logan

Verkrijgbaar vanaf:
7500 euro (België)
8495 euro (Nederland)
Logan MCV

Verkrijgbaar vanaf:
8900 euro (België)
9990 euro (Nederland)
Sandero

Verkrijgbaar vanaf:
7950 euro (België)
7990 euro (Nederland)
Sandero Stepway

Verkrijgbaar vanaf:
10500 euro (België)
11990 euro (Nederland)
Logan Van

8895 euro (België)
10900 euro (Nederland)
Logan Pick-up

11055 euro (België)
10900 euro (Nederland)
Duster

11900 euro (België)
13990 euro (Nederland)

Concept Cars

Logan Steppe

Handige links

http://www.dacia.be
http://www.dacia.nl
http://www.logan-mcv.com/

http://www.daciaforum.com/nl/forum
http://www.dacialoganmcv.nl

Zo, m'n eerste TS. Opmerkingen of aanvullingen zijn altijd welkom via DM.

Veel plezier ermee. :>

edit:

Zo, ondertussen is er aardig wat gewijzigd in het Dacia-landschap. De Logan Van en de Logan Pick-up werden gelanceerd, tezamen met de beperkte serie Dacia Sandero Stepway.

2 weken geleden kondigde Dacia aan dat in april (in België) de 6de telg aan het gamma gaat toevoegen: een echte 4x4, de Dacia Duster. Tijd dus om deze aan de TS toe te voegen. Meteen ook de layout een beetje bijgewerkt en het oude logo verwisselt met het nieuwe.

[Voor 15% gewijzigd door Blacksnak op 14-03-2010 18:32]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-06 18:43
Hier een Dacia Logan MCV 7p berijder sinds 14 jan. met bijna 10k op de teller.
Voor het geld dat je er voor betaald heb je een geweldige auto vind ik.

Hij rijd lekker, is erg ruim, en heeft voor mij alles wat een auto nodig heeft.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!

Anoniem: 79417

Wat is de reden om zo'n Dacia nou nieuw te kopen vraag ik me al tijden af. Het ding kost misschien 8000 - 9000 euro nieuw maar voor dat geld heb je een superstrakke, snelle en ruime occasion imho.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 79417 schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:10:
Wat is de reden om zo'n Dacia nou nieuw te kopen vraag ik me al tijden af. Het ding kost misschien 8000 - 9000 euro nieuw maar voor dat geld heb je een superstrakke, snelle en ruime occasion imho.
Ben het volkomen met je eens.
Maar wat is dan volgens jouw wel een reden om ooit een nieuwe auto te kopen ?
Het geld voor elk merk/type dat eht na een jaar 1000'en euro's hebt afgeschreven

Je kunt het natuurlijk ook net andersom zin
Het zijn gewoon nieuwe auto's maar dan voor de prijs van een 2e handse

Vooral de MCV is gewoon een hele leuke moderne auto voor mensen die niet te veel aan dat status idee hangen.

[Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 07-04-2008 22:22]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-06 12:06
Je hoort wel dat het relatief geuildsonvriendelijke auto's zijn, die bovendien minder zijn afgewerkt dan Renaults (hun soort van grote broer). Klopt dat een beetje?

Bericht hierboven

Voor zover ik weet worden ze ook in de markt gezet als zijnde 'goedkope basic Renaults' en in eerste instantie bedoeld voor het voormalig oostblok/balkangebied.

Anoniem: 76287

Ik vraag me af waarom de prijzen zo laag zijn (relatief gezien dan, als je het vergelijkt met een Golf, Astra, etc.). Dit kan een aantal redenen hebben:

* kleine marges (niet hoeven betalen voor het 'merk')
* goedkopere / mindere kwaliteit onderdelen
* oudere techniek (niet in de negatieve zin, maar in de zin van eenvoudigere en daarom goedkopere electronica, etc.)
* weinig opties in de basisuitvoering

Wellicht is het een mix van het hier boven genoemde.

Even wat gedachten hardop (ben op zoek naar een occasion voor max. 10.000):

Op zich zien ze er netjes uit (de pick-up ziet er op het eerste gezicht uit als een Fiat Strada). Zodra de Sandero beschikbaar komt, ga ik het zeker overwegen om eens een proefritje te maken. Hopelijk komt die wel met een iets ruimere motor dan de Logan (max. 105 pk). Een 1.8 met zo'n 125 pk zou wat fijner zijn in combinatie met een auto zo rond de 1000 kg.

Stuurbekrachtiging is een optie, evenals airconditioning en centrale deurvergrendeling. Wel is een volwaardig reservewiel standaard (de laatste keer dat ik in een Saab 9-3 reed, zat er een afknappertje in de achterbak!).

Het model Dacia Logan 1.6 16V die ik heb uitgezocht komt op 14.250 euro uit. Dat is bijna dubbel zo duur als het basismodel. Een soortgelijke Golf met een 1.6 16V kost echter (even gauw samengesteld) op 21.450 euro uit. Toch al gauw 50% meer!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 08:23
Het zullen wel degelijke wagens zijn, maar het feit dat je voor dezelfde prijs (zoals hierboven al vermeld) een nette occasie is al genoeg om er geen te kopen.
Maarja, blijkbaar heeft het toch wel wat succes. In België zie je er toch 'redelijk' vaak rondrijden en je hebt zelfs hele tunersclubs in de oostblok landen. Ook is het één van de weinige huidige nieuwe wagens die nog roest

Ook is het de goedkoopste 'race' auto die je kan kopen en waarmee je in een heuse Dacia competitie kan rijden.

Het zou me niet storen om er in te rijden (ik rijd wel in alles wat een motor heeft), maar kopen...

• Blacksnak
Maar daar heb je geen 3 jaar garantie op en moet je natuurlijk altijd een klein beetje afwachten wat je effectief in je handen krijgt. De historiek van zo'n wagen is niet altijd duidelijk natuurlijk.
Floor-is schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:24:
Je hoort wel dat het relatief geuildsonvriendelijke auto's zijn, die bovendien minder zijn afgewerkt dan Renaults (hun soort van grote broer). Klopt dat een beetje?
De afwerking is inderdaad een stuk soberder dan bij de Renaults. Maar die eenvoud zorgt er natuurlijk voor dat de prijs laag gehouden kan worden. Het is simpel maar wel degelijk. Wat het rijcomfort betreft (geluid) valt dit echt goed mee. Ik ken een hoop types en merken waar je veel meer last hebt van motor- of omgevingsgeluid dan bij een Dacia en waar je dan ook nog meer voor hebt betaald :)
Anoniem: 76287 schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:35:
Ik vraag me af waarom de prijzen zo laag zijn (relatief gezien dan, als je het vergelijkt met een Golf, Astra, etc.). Dit kan een aantal redenen hebben:

* kleine marges (niet hoeven betalen voor het 'merk')
* goedkopere / mindere kwaliteit onderdelen
* oudere techniek (niet in de negatieve zin, maar in de zin van eenvoudigere en daarom goedkopere electronica, etc.)
* weinig opties in de basisuitvoering

Wellicht is het een mix van het hier boven genoemde.
Het is inderdaad een mix van de door jouw aangehaalde punten. Alleen de factor 'minder kwaliteit onderdelen' durf ik tegenspreken. Het is allemaal veel soberder en minder hip maar wel oerdegelijk.

Het grootste deel van de onderdelen is afkomstig van vorige Renault-modellen. Dit heeft als grote voordeel dat hier geen ontwikkelingskosten meer bij komen kijken (besparing!) en dat hier ook alle kinderziektes reeds weggewerkt zijn.

De verkoop van Dacia's loopt bij ons als een trein en ik ben nog geen enkele ontevreden klant tegengekomen. We zien de wagens enkel en alleen terug voor de onderhoudsbeurten. Defecten komen zo goed als niet voor, wat het rechtstreekse gevolg is van al die reeds bestaande onderdelen die gebruikt werden.

Het is echt een oerdegelijke wagen, strak afgeveerd en kan dus wat ruwer terrein aan, simpel en rijdt nog goed ook. Je moet alleen geen hoog technologische snufjes gaan verwachten.

Anoniem: 16328

Dit klinkt als een verkooppraatje en een ieder weet dat hij dan op zijn hoede moet zijn.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Lagere aanschafprijs kan ook schelen in verzekering, en lager gewicht (wegens minder extra's e.d.) kan ook schelen op de belasting.

Overigens is Dacia al iets langer de budget-versie van Renault in het oosten:

Dacia 1310: Renault 12

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 08:23
Ok, maar een Logan zal dus evenveel kosten als pakweg een Megane/astra/focus van 3j oud. Los van het feit dat je geen garantie hebt en dat je met een 2dehandsje veel pech kan hebben, geef je toch toe dat je meer en betere auto zal krijgen met het 2ehandsje?

• KnetterGek
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-01-2020

KnetterGek

Is lief, zacht en knuffelig.

Floor-is schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:24:
Over de afwerking is te debatteren (wat is het je waard en hoe goed vind je het bij bijvoorbeeld Ford of Opel?) maar de geluidsonvriendelijkheid, die klopt als een bus. Een collega van me heeft zo'n Logan (de held rijdt er ook gewoon mee over de Autobahn...) maar echt stil zou ik ze niet willen noemen nee.
Aan de andere kant, de vorige serie Kia Carnival maakte ook een bak herrie bij de 120 km/h en dat is er bij de nieuwe ook uit, de afwerking is daar drastisch beter en de rammeltjes zijn weg. Wie weet wat de volgende revisie van de Logan doet. Eén ding is zeker: voor het geld hoef je het niet te laten. Voor die prijs rij je nieuw nog niet eens een Citroën C1 of ene Peugeot 107, en dan is en Logan toch voor veel mensen heel wat meer auto dan zo'n koekblik op wieltjes. Tegen m'n 407 zal ik hem niet ruilen, maar tegen een 107 was te praten geweest :)

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Anoniem: 157420

Ik vind de Dacia echt mooi, niet qua uiterlijk maar qua pakket.

Heb er laatst naar staan kijken, naar mijn mening kan dit niet vergelijken met een 407, Astra of een Laguna. Die auto's zijn al een stuk duurder.

Als ik aan Dacia denk dan is het gewoon een koekblik op wielen, dat klopt. Zo ziet het er in ieder geval van de buitenkant uit. Het voordeel is wel, dat je gewoon een goede 5-deurs kan kopen voor een goede prijs. Een occasion heeft zo zijn nadelen, een Dacia natuurlijk ook. Maar toch is het een leuke wagen voor het geld.

De Dacia Sandero ziet er verrassend goed uit. Niet meer meteen het koekblik-effect zoals de Logan. Meer auto lijkt dit, wel een boodschappen wagentje dat wel. De Logan Steppe concept vind ik toch ook wel een leuke bak. Vooral voor de wintersport, maar daar is die natuurlijk ook voor bedoelt.

Voor startende autorijders of mensen die net gaan samenwonen en het niet super breed hebben maar wel een auto willen is Dacia een goede overweging ipv een occasion. Ik zelf zou dan voor een Dacia gaan, leuk ding en in NL relatief (nog) onbekend.

• Blacksnak
Anoniem: 16328 schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:58:
Dit klinkt als een verkooppraatje en een ieder weet dat hij dan op zijn hoede moet zijn.
Dat is dan jouw mening. Zo is het in ieder geval niet bedoeld door mij. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom ik hier een verkoopspraatje moet voeren. Ik geef gewoon eerlijk mijn mening over deze wagen en gebruik hiervoor ook reacties van onze klanten.
jvvv schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:03:
[...]

Ok, maar een Logan zal dus evenveel kosten als pakweg een Megane/astra/focus van 3j oud. Los van het feit dat je geen garantie hebt en dat je met een 2dehandsje veel pech kan hebben, geef je toch toe dat je meer en betere auto zal krijgen met het 2ehandsje?
Dat hangt ervan af wat je van een auto verlangt natuurlijk. Wil je een moderne auto met wat snufjes en een fris frivool interieur dan moet ik je hierin gelijk geven.

Wil je echter gewoon een wagen die je van punt a naar punt b brengt zonder veel poespas waarin veel ruimte is en die niet te duur is dan ben je ideaal af met een Dacia.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-05 14:41
Ik ben nogal gevoelig voor het uiterlijk van een wagen, dus een logan zou om die reden al afvallen.
Al vind ik de sandero er wel geslaagd uitzien, echter deze is dan weer te klein.

Op zich is het goed dat deze er zijn en zie niet in wat er mis mee is.
Ze zijn zo goedkoop omdat ze bestaande onderdelen gebruiken.

Toch zou ik het voor mij wss nooit kopen en zeker niet zolang ik een bedrijfswagen kan krijgen (wij hebben geen bijtelling).

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:45

Metalrick

tcpdump ninja

Die mag nog in de startpost :)

Dacia Logan, gaat nog redelijk hard over CPZ :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

mace

Sapere Aude

Metalrick schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:50:
[afbeelding]

Die mag nog in de startpost :)

Dacia Logan, gaat nog redelijk hard over CPZ :)
Doet me denken aan dit: http://www.prostreetromania.ro/prostreet.htm :')

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05-2022

DeeJee

Dus...

Anoniem: 157420 schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:33:
Ik vind de Dacia echt mooi, niet qua uiterlijk maar qua pakket.
haha ik dacht al, mooi?? :) De Logan's zijn er nu niet echt sportief, luxe, modern of gaaf uit.

Money for nothin' and your chicks for free

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb zo'n Logan een paar dagen meegehad van de garage toen mijn (lease) Clio weg moest voor onderhoud en mijn mening over het ding is nogal gevarieerd. Het ziet er niet uit, als je de deur dicht gooit klinkt het alsof die van oude colablikjes gemaakt is en de pedalen voelen alsof je in een spons zit te trappen. Maar 't rijdt verder prima, komt goed mee met het verkeer en de wegligging is verrassend goed :) Voor wie iets nodig heeft om goedkoop van A naar B te rijden en geen waarde hecht aan uiterlijk en/of status van een auto zijn het ideale apparaten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32

Shabbaman

Got love?

Ik lees dat de eco-versie van de Logan slechts een CO2-emissie van 97 g/km heeft. Dat betekent dat je 'm dus bijna met minimale bijtelling zou kunnen leasen... Niet dat ik verwacht dat Renault moeite zou steken in de specifieke eisen van de nederlandse markt, maar het zou toch leuk zijn.

Die Sandero heeft wel wat weg van mijn Golf III. Of II, dat vergeet ik steeds. In ieder geval, het lijkt op een auto uit 1997. Wat dat betreft zou ik 'm niet laten staan.

[Voor 14% gewijzigd door Shabbaman op 08-04-2008 12:02]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het grote prijsvoordeel wordt behaald doordat Dacia heel veel onderdelen haalt uit andere modellen, en daardoor geen ontwikkelingskosten voor die onderdelen hoeft te rekenen. Daarnaast is het zo dat de auto hoge productieaantallen haalt (betekent lagere ontwikkelingskosten), en onderlinge verschillen tussen de modellen minimaal zijn. Zo verschilt de pickup met maar liefst 25 onderdelen op de van. :P

Per saldo is het zo dat je bij Dacia ongeveer 200-500 euro 'ontwikkelingskosten' betaalt, terwijl een andere auto dat 3-5k is, met uitlopers omhoog voor duurdere auto's. De rest wordt gehaald uit eenvoudigere materialen (1-2k besparing), minder goede afwerking (0,5-1k besparing), en nog een post overig, die uit management, productiekosten, marketing, enz bestaat (0,5-1k besparing). Je komt dan aardig in de buurt.

Vergeet echter niet dat een fabrikant dit alleen kan doen als ze daarnaast ook 'premium'-modellen verkoopt. De vraag is dan ook hoe lang dit soort modellen blijven bestaan. Te grote populariteit zorgt ervoor dat de ontwikkelingskosten deels ook voor die modellen berekend moeten worden, omdat die op dat moment in de 'dure' auto's niet worden terugverdiend.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Anoniem: 76287

Ik denk overigens dat de Logan Van in de bedrijfswereld goed op de markt zal komen. Als je op elke auto enkele duizenden euro's kan verdienen, terwijl de auto net zo lang houdt, dan is dat snel verdiend natuurlijk.

Demoniac schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:39:
Ik heb zo'n Logan een paar dagen meegehad van de garage toen mijn (lease) Clio weg moest voor onderhoud en mijn mening over het ding is nogal gevarieerd. Het ziet er niet uit, als je de deur dicht gooit klinkt het alsof die van oude colablikjes gemaakt is en de pedalen voelen alsof je in een spons zit te trappen. Maar 't rijdt verder prima, komt goed mee met het verkeer en de wegligging is verrassend goed :) Voor wie iets nodig heeft om goedkoop van A naar B te rijden en geen waarde hecht aan uiterlijk en/of status van een auto zijn het ideale apparaten.
Dan wederom de vraag. Als je goedkoop van A naar B wilt kun je ook een Corsa kopen voor een fractie van het geld.

• -tom-562
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Ja..? Net of een Corsa zo tof is?
En je moet dan ook maar eens zien of een Corsa net zo goed is als een nieuwe Dacia.
Het lijkt me niet het doel van dit topic om de hele tijd een Dacia te vergelijken met een occasion, want in weze is het geen vergelijking. Bij een nieuwe auto heb je garantie, en in die garantieperiode kun je terug gaan naar de dealer. En die garantie periode is ALTIJD langer/groter als bij een occasion.
Zoek jij maar eens een auto die net zo veelzijdig is en ruim is als een Dacia Logan, voor dezelfde prijs, waar je nog minstens 5 jaar (praktisch) zonder omkijken mee kan rijden. Die vind je niet.\\

edit: sommige mensen lijken hier wel op die kerels van de nieuwe VW reclame's :P "wel een rare naam, po-lo"

[Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 08-04-2008 18:46]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Anoniem: 157420

-tom-562 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:46:
edit: sommige mensen lijken hier wel op die kerels van de nieuwe VW reclame's :P "wel een rare naam, po-lo"
offtopic:
"Wel mooie velgen, moet je ook weer schoonschouden"
"Maar verder is het wel een grappig autotje"

psst

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 21:28
Anoniem: 79417 schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:28:
Voor zover ik weet worden ze ook in de markt gezet als zijnde 'goedkope basic Renaults' en in eerste instantie bedoeld voor het voormalig oostblok/balkangebied.
Waar ze rondrijden als Renault, tenminste toen ik afgelopen zomer in Rusland was zag ik regelmatig Renault Logan's rondrijden

• KnetterGek

KnetterGek

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:32:
[...]
Dan wederom de vraag. Als je goedkoop van A naar B wilt kun je ook een Corsa kopen voor een fractie van het geld.
Vind ik op zich nog altijd een foute vergelijking. Ik had voor het geld ipv een nieuwe Peugeot 407 ook een gebruikte Mercedes CLS kunnen kopen. Meer motor, veel meer status, vergelijkbare luxe aan boord, vergelijkbare wegligging enzovoorts, en toch een merk dat meer de naam heeft dat z'n auto's heel blijven.

Maar, nu heb ik 4 jaar garantie op een gloedje nieuwe auto, bij die CLS heb je 3 maanden dwanggarantie van de dealer en dan verder opbokken. Je hebt geen idee hoe je voorganger er mee gereden heeft (alhoewel je met een CLS weinig van die mongolen met petjes en trainingsjacks tegenkomt, maar toch) en je weet gewoon dat als ene auto een paar jaar oud is dat daar onderhoud gepleegd moet gaan worden, ook iets dat bij een splinter nieuwe auto niet speelt.

Dus, koop je wel hetzelfde? Nee, je koopt wat anders. Hoeveel waarde je aan de nieuwigheid toekent, en hoe veel de garantie je waard is, dat is een persoonlijke mening, maar ik hecht er nogal waarde aan dat ik niet langs de BAB komt te staan en dand e ADAC moet bellen. Als er nou iets stuk gaat druk ik op een rood knopje in de auto, krijg ik één of andere Peugeot medewerker aan de lijn en die regelt oppik service reparatie bij de dichtsbijzijndste dealer en vervangende wieltjes.
Als ik een vier jaar ouwe CLS gekocht had en d'r gaat wat stuk, dan kan je de ADAC gaan bellen, dan je dealer dat ie een auto toegestuurd krijgt, en dan het boeiendste:
de duurdere auto die na een paar jaar goedkoper is heeeft nog steeds de duurdere onderhoudsprijzen! Dus je betaalt ook nog eens de hoofdprijs voor je onderhoud en reparaties, waar je d'r meer van gaat hebben dan bij een nieuwe auto.

Laten we dus nieuwe auto's met nieuwe auto's vergelijken, en gebruikte met gebruikte.

• EQJim
  • Laatst online: 01-06 10:11
@ Knettergek: Goed verhaal. Ik kan het er enkel mee eens zijn.

Wat Dacia's betreft: ik vind het een goede zaak dat er betaalbare auto's op de markt verschijnen die niet direct inzakken wanneer je ernaar kijkt en relatief veilig zijn in vergelijking met die troep die soms uit Azië komt. Ik kan het alleen maar aanmoedigen.

Of ik er zelf een zou kopen? Nee... Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje merkengeil ben en Dacia is nou niet bepaald een 'geil' merk.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 08:49
Ik heb ook al wel wat ervaring met logan's en het klopt dat ze wat rumoeriger zijn als de gemiddelde auto (en inderdaad wat simpeler afgewerkt). Daar is de prijs ook simpelweg naar.

Wat me wel is opgevallen is dat je vooral na een paar jaar wat meer rammeltjes begint te horen (In Roemenië is de logan inmiddels al een paar jaar op de markt, en een zwager van me heeft zo'n logan inmiddels al 2 jaar). Blijft verder gewoon goed rijden enzo, maar je hoort af en toe wat kraakjes aan 't dashboard of ergens bij de stoelen e.d.

Overigens is die logan al wel een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige modellen. De oude 13xx/14xx serie is echt de antieke renault 12 serie, inclusief jaren 60 motortechniek. Hierna kwam de nova, de supernova en daarna de solenza. Die laatste kwam al redelijk in de richting van een auto zoals we hier in het westen begin jaren 90 gewend waren.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:15

Francis

DL 650 V-Sttrom

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:32:
[...]

Ik heb met menige Corsa modellen gereden als vervangende auto en zal nooit en te nimmer vrijwillig kiezen om zo'n auto te nemen.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Het was dan ook alleen een voorbeeld...

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:15

Francis

DL 650 V-Sttrom

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:57:
Het was dan ook alleen een voorbeeld...
Snap ik, punt is dat iedereen zo zijn eigen eisen stelt aan een auto en dat het juist goed is dat zulke merken bestaan. Ik geef totaal niks om in welke auto ik rij en zou als ik op de markt zou zijn voor een nieuwe vervoermiddel absoluut zo'n merk in overweging nemen. Het hele "imago" gelul is zo loos, lekker belangrijk welke merk iemand rijdt, als de auto comfy is en betrouwbaar dan heb ik al genoeg gezien, uiterlijk is meegenomen maar absoluut niet doorslag gevend. Prestaties als topsnelheid en 0-100 zeggen mij ook niks, verbruik des te meer. Voordeel van een "goedkope" merk is dat onderdelen en onderhoud ook prettig geprijsd zijn. Voorbeeld: ik rij een 16 jaar oude Volvo 440, je wil niet weten wat de dealer rekent voor de meest simpele dingen zoals olie verversen oid.... Blijft een luxe merk en dat kost altijd geld....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarom gaan veel kopers van 2e hands luxe-merken ook naar een algemene garage, omdat de merkdealer alleen al 80-100 euro vraagt per man-uur :o En dan de originele onderdelen nog (want namaak, wat vaak zeker zo goed is, maar dan de helft goedkoper, komt er niet op natuurlijk).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mace

mace

Sapere Aude

Namaakonderdelen zijn vaak van wisselende kwaliteit, als je goed kiest is er niks mis mee en zijn ze soms beter dan de originele onderdelen, maar als je imitatieonderdelen gebruikt, vervalt je garantie, dus dan moet je dat alleen maar doen als je garantie al verlopen is.

Sommige onderdelen zijn gewoon levensgevaarlijk, zoals de remblokken uit china, die werken gewoon lang niet zo goed als echte remblokken, wordt je remweg gewoon 1,5x zo lang. 8)7
Piratenblokken noemen ze dat. :P

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49
Mwoah, je hebt "imitatie" spul wat gewoon het origineel is, maar dan zonder de merknaam. Je moet alleen weten welke dat zijn.

Ikzelf heb op de auto-RAI eens kunnen kijken naar de Logan. Had er jaren geleden al van gehoord, maar toch beviel hij me niet. Ik wil een auto voor langere afstanden (vakantie's e.d.), daarnaast hebben we 2 auto's. Mijn vrouw daarentegen zou bijvoorbeeld wel voor de Logan kiezen als ze een grotere auto zou willen hebben. Mijn keuze zou toch gaan naar de Renault Laguna, maar dat komt omdat die gewoon een stuk groter is dan de Logan. Maar ja, dat zijn dan weer de specifieke eisen die ik eraan stel. Als ik gewoon een nieuwe auto zou willen hebben, dan zou ik zeker naar de Dacia's kijken.

• mace

mace

Sapere Aude

Arunia schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:13:
Mwoah, je hebt "imitatie" spul wat gewoon het origineel is, maar dan zonder de merknaam. Je moet alleen weten welke dat zijn.
Ja dat weet ik, maar ook al koop je dezelfde dynamo maar dan van bosch i.p.v volkswagen, dan nog vervalt de garantie. Krom want het is exact hetzelfde onderdeel, maar het is jammer genoeg wel zo.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hebben we het hier over fabrieksgarantie van een paar jaar bij nieuwe auto's? In dat geval is het natuurlijk heel stom om geen originele onderdelen te gebruiken, aangezien die toch onder garantie vervangen worden. Maar voor auto's van een paar jaar oud loont het echt wel om bepaalde onderdelen voor niet-originele onderdelen te vervangen. Bosch is idd zo'n fabrikant die allerhande onderdelen voor allerlei auto's maakt en waar he-le-maal niks mis mee is, zeker als je garantie toch al verlopen is :Y)

Maar ik doel dan vooral op rubbertjes, een radiator, een ventilator, bougies, bougiekabels, dempers, noem maar op... Daar heb je amper garantie op nodig, want er kan weinig aan kapot (naja, op de dempers na, maar een A-merk geeft daar zelf wel garantie op).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• McMiGHtY
Na ruim 10k kilometers in een Dacia Logan MCV valt het me allerzins mee. De 1.6L motor die er inzit, houd van toeren maken, en laat zich dan goed horen. Dit is op te lossen door een stuk slang door het midden door te snijden en in de motorruimte te bevestigen over de randen:

http://www.dacialoganmcv.nl/wp-content//rubber_motorkap.jpg
Hele artikel

Hiervoor reed ik een Mega Scenic van 9 jaar oud, en die maakt meer lawaai moet ik zeggen. Er zijn diverse onderzoeken geweest waarom de Dacia Logan (MCV) zo populair is en men kwam zo ongeveer uit op het gevoel wat er vroeger bij een 2CV de kop op begon te steken. Een no-nonsens auto die doet waar die voor gemaakt is, rijden van A naar B met als het moet nog een heleboel spullen achterin (2350L ruimte met de bankjes plat).

Voor mij persoonlijk is een auto een auto en moet die rijden, en kijk ik bij een eigen auto minder naar het uiterlijk. Ik werd op een of andere manier door de MCV gegrepen en heb hem ook blind besteld toen ik een nieuwe leaseauto uit mocht kiezen, pas bij het kiezen van de kleur heb ik een half uurtje gereden, en nu, ruim 10.000 kilometer verder heb ik er nog steeds geen spijt van. Zowel in de stad als op de snelweg rijd die lekker, kan goed meekomen en ook in de nauwe straatjes van Amsterdam of krappe parkeergarages is het goed rijden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18

Mx. Alba

die/hen/zij

Bedenk ook dat zo'n Dacia ook in het onderhoud een stuk goedkoper is dan een vergelijkbare even dure tweedehands auto. Minder electronica, dus ook minder dingen die stuk kunnen gaan, en onderdelen die zich al bewezen hebben en waar de kinderziektes uit weggewerkt zijn. Ik zou best wel een Dacia willen hebben. De Logan MCV heeft daarbij trouwens ook nog eens het voordeel dat hij 7 zitplaatsen heeft. Zoek maar eens een goedkopere 7-zitter!

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18
Ik heb een tijd geleden naar de Dacia Logan MCV LAURÉATE 1.6 16v ( 105 PK ) full options gekeken voor mijn ouders. Helemaal aangekleed met alle optie's kwam hij maar op € 18000,--

Dus 7 zitter, Airco, 2 Airbags, Zij airbags, ABS, CV op afstand, Elektr.ramen VR & AR, Dakrails, Metallic lak, Armsteun VR, 15" aluminium wielen, afdekrollo, scheidingsnet,trekhaak, enz enz

Ik moet zeggen hij reed goed tijdens de proefrit. Uiteindelijk hebben de ze wat anders gekocht :?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
Nou we hebben hier ooit een tijd geleden nadat onze renault 12 erg oud was een nieuwe dacia 1300 gekocht. Dat was dus de grootste fout ooit. Dat ding is 6x terug naar de importeur geweest en had nog een lijst van 72 mankementen. waaronder het lekken van het voorraam hoog brandstof verbruik en niet lekker lopende motor. roestvorming na 1 jaar etc etc. Uiteindelijk kwam de gezegende dag dat iemand, helaas voor hem, een splinter nieuwe toyota erin ramde waardoor het kreng total loss werd verklaard.

Na wat klachten richting dealer en zelfs dreigementen om ons verhaal in de media te laten publiceren is er een tijd geen import meer van dacia's in Nederland geweest... Gelukkig.

Sindsdien terug overgestapt op echte franse auto's met om te beginnen een Citroen BX en daarna xantia. Ondertussen rijd ik met veel plezier een peug. 307.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Hoewel ik zelf niets met Dacia's heb, is jouw verhaal natuurlijk wel volkomen niet meer van toepassing op de Dacia's van nu. Je vergelijkt oostblok-in-licentie-gebouwde-oude-Renault-troep met kwaliteitscontroles van niets van xx jaar geleden, met de huidige Dacia's, die gewoon met (oudere generatie, dat wel) bewezen Renault componenten in elkaar worden geschroeft.

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• KnetterGek

KnetterGek

sweetdude schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:28:
Sindsdien terug overgestapt op echte franse auto's met om te beginnen een Citroen BX
_O-
En dat deed je om van de roest af te komen! Hilarisch! d:)b

• -tom-562
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Idd :P Verder nogal een loos verhaal. Iets wat 25 jaar geleden is gebeurt ofzo.
Als het woordje Dacia had vervangen voor opel/ford/renault/citroen whatever was het ook geloofwaardig geweest

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 12:18

Mx. Alba

die/hen/zij

GaMeOvEr schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:56:
(oudere generatie, dat wel) bewezen Renault componenten
Ik vind dat meer een voordeel dan een nadeel.

Bij de oude generatie Renaults denk ik bijvoorbeeld aan de Renault 21 Nevada die mits op tijd onderhouden zat de 5 ton kan halen. Bij de nieuwe generatie denk ik vooral aan buggende electronica die spiksplinternieuwe auto's hulpeloos langs de kant van de weg laat staan, of nog leuker, ze met 200km/u in een tolhokje boort.

Oké, een beetje overdreven, maar het effect wat alle Tweakers wel kennen dat je moet wachten tot SP2 uit is om een Microsoft-product te installeren begint zich ook steeds meer op auto's toe te passen. En Dacia's zijn wat dat betreft al SP3 ;)

[Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 21-04-2008 22:09]

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• AkroBatik
  • Laatst online: 23:15

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:02:
Ik heb een tijd geleden naar de Dacia Logan MCV LAURÉATE 1.6 16v ( 105 PK ) full options gekeken voor mijn ouders. Helemaal aangekleed met alle optie's kwam hij maar op € 18000,--

Dus 7 zitter, Airco, 2 Airbags, Zij airbags, ABS, CV op afstand, Elektr.ramen VR & AR, Dakrails, Metallic lak, Armsteun VR, 15" aluminium wielen, afdekrollo, scheidingsnet,trekhaak, enz enz

Ik moet zeggen hij reed goed tijdens de proefrit. Uiteindelijk hebben de ze wat anders gekocht :?
Noem dat ook niet echt full option maar goed. Voor een Dacia wellicht wel.

.

• KnetterGek

KnetterGek

AkroBatik schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:24:
[...]
Noem dat ook niet echt full option maar goed. Voor een Dacia wellicht wel.
Nou, die afdekrollo, dat scheidingsnet, de armsteun en het 15"lichtmetaal heb ik bij Porsche nog niet in de lijst met accessoires gezien... :P

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Schijnt dat je op de 911 ook geen dakrailing kunt krijgen.

• EQJim
  • Laatst online: 01-06 10:11
Een trekhaak behoort daarentegen wel tot de mogelijkheden, dit uiteraard in combinatie met een verzwaarde moterkoeling want de motor zou het weleens zwaar kunnen krijgen :+

• Blacksnak
EQJim schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:55:
Een trekhaak behoort daarentegen wel tot de mogelijkheden, dit uiteraard in combinatie met een verzwaarde moterkoeling want de motor zou het weleens zwaar kunnen krijgen :+
Moet dan wel in combinatie genomen worden met spoilers achteraan om de wind gestroomlijnd over de caravan te krijgen. ;)

[/offtopic]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:12
KnetterGek schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:18:
[...]

_O-
En dat deed je om van de roest af te komen! Hilarisch! d:)b
Bxen roesten amper tot niet.

• AvK
  • Laatst online: 23:14

AvK

Ready Set Go

Ben op dit moment serieus aan het kijken naar de MCV in 7 zits uitvoering. We hebben uitgebreid anderhalve dag kunnen proefrijden (zakelijke auto was in reparatie). Mijn ervaring is dat deze goedkope 'oostblok' auto supergoed rijdt. Goed stuurt (beetje indirect maar dat was ik ook gewend met mijn huidige auto) en dat de 1600 16 klepper met 105pk zeer soepel loopt (zelfde motor als bijvoorbeeld in de Scenic zit). Daarbij is de MCV helemaal niet rumoerig (Laureate uitvoering). Piepjes en kraakjes heb ik niet gehoord. Deuren sluiten met een mooie droge boem, dus niet rinkeldekletter zoals andere goedkope auto's. De Logan is zeer eenvoudig/sober uitgevoerd. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld het dashboard dat uit één stuk hard plastic bestaat. Geen sierlijsten of stripjes. Geen toeters en bellen. Bij de zevenzitter kan je de achteruitkijk spiegel net zo goed weggooien want je ziet toch niks naar achteren (bijna niks). De instap naar de achterste 6e en 7e zitplaats is heel goed. Je klapt de middenbank in 2 handelingen probleemloos en snel dubbel en instappen maar. Drie volwassenen passen met gemak op de achterbank. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar (Laureate). Je zit mooi hoog en kijkt riant boven het verkeer uit. De standaard radio/CD speler is eenvoudig maar wel goed. De standaard speakers klinken erg beroerd, vervangen dus. Ook heb ik gisteren nog gezien dat op een spiksplinternieuwe MCV de ruitenwisser uitelkaar lag. Heb de verkoper er maar even op gewezen. Was een bekend probleem zei die. Mijn reactie: dat worden dus een stel goede ruitenwissers als ik die auto bij je ga kopen. Verder zijn die achterdeurtjes dus echt super handig. Veel handiger dan een klep. Mooi is anders.....dat wel....maar dat interesseert me niet. ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Blacksnak
Zojuist eerste informatie ontvangen over de nieuwe Sandero die in juni gelanceerd wordt.

De basisuitvoering (1.4 benzine) zal in België 7950 euro gaan kosten de duurste uitvoering (Laureate 1.6 benzine) gaat de deur uit voor 10050 euro. Prijzen van dieseluitvoeringen werden nog niet bekend gemaakt.

Op de prijzen in Nederland heb ik voorlopig geen zicht.

• McMiGHtY
WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:02:

Die heb ik dus ook :) (+gastank that is)

• McMiGHtY
De derde nederlandse Dacia Meeting is 25 mei in het Doornse Gat. Onder andere met Robbie Witsche en een optreden van een band. Renault Nederland heeft er iets groots van gemaakt:

http://www.dacialoganmcv.nl/?page_id=1368

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:16

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Met de nieuwe reclames van Dacia ook maar eens een nieuwe vraag:

Is er al iets bekend over de leverbaarheid (en ervaringen met) de Sandero op LPG?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dacia komt straks met een Sandero op LPG 'af fabriek'. Ze zijn er dus nog niet. De diesel is er overigens al.

Enkele posts hierboven staat dat ik er serieus aan dacht om een 7-zits MCV te kopen. Die is er uiteindelijk dan ook gekomen. Perfecte gezinswagen met al weer meer dan 13.000km op de teller. Ook op LPG overigens.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• McMiGHtY
@AvK:
Hier dus ook een 7-zits, die ik vanmorgen weer opgehaald heb bij de garage voor regulier onderhoud. Met een kleine 60.00 KM binnen een jaar heb ik geen spijt voor de keuze die ik gemaakt heb.

Ruime auto, zodat je naast de partner en het kind ook nog Opa, Oma en een shitload aan bagage mee kan nemen als je een weekeindje weg gaat.

Afgelopen paar dagen in een Sandero gereden (1.6, 16v) en deze bevalt ook goed. Hij is iets meer aangekleed vind ik, minder windgeruis etc. Erg prettig.

Welke banden heb je onder je MCV? Ik heb sinds vanmorgen op de voorkant 2 Michelins zitten en deze bevallen tot nu toe beter dan de standaard Barum's of Debcia's

• AvK

AvK

Ready Set Go

Bij mij zitten er Barum Brilliantis onder. Die zijn prima, blijkt ook uit tests. Wel een beetje lawaaiig maar daar stoor ik me niet echt aan. Als ze vervangen moeten worden komen er waarschijnlijk Kleber Dynaxer onder. Heb ik goede ervaringen mee. (Lekker stil en goede 'kleefkracht' .....daarom heten ze ook Kleber... :) )

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Mrs Redhair

TruckingGirl

Als de Golf 3 diesel uit 95 gekocht voor 5000 euro met 230K op de teller er uit gaat. ( rijd nog steeds probleemloos :) ) Dan ga ik serieus kijken naar Dacia. Geen verkeerd uiterlijk en hij doet wat hij moet doen. Rijden!

Als dat nieuw kan voor weinig, dan zou ik een dief van mijn eigen portomonnee zijn als ik voor hetzelfde geld een 2ehands merkautootje zou kopen. Met alle verborgen gebreken van dien.

[Voor 14% gewijzigd door Mrs Redhair op 24-01-2009 13:15]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chevy Blazert schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 13:09:Als dat nieuw kan voor weinig, dan zou ik een dief van mijn eigen portomonnee zijn als ik voor hetzelfde geld een 2ehands merkautootje zou kopen. Met alle verborgen gebreken van dien.
Op een nieuwe Dacia krijg je maar liefst 3 jaar garantie tot een maximum van 100.000km.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40

Luke!

#Treinbaas
Off-topic, maar toch, voor de kick en omdat een tijdje geleden iemand er al naar vroeg. Dacia's worden in NL gedistribueerd door Koopman in Born. Een aardige hoeveelheid wagens zijn eind 2008 vanuit Curtici (Roemenië) per trein afgeleverd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kurtice? Curtici zul je bedoelen :P

Dat is het grensstation bij Arad waar zowat alle lange-afstandsverkeer (goederen en passagiers) richting het noordwesten langs douane gaat.

Soittakaa Paranoid!

Anoniem: 145259

Anoniem: 76287 schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:35:
oudere techniek is niet perse slechter hoor. Als je er een hoop relais instopt ipv een hele boordcomputer heb je vele malen minder problemen met elektriciteit/elektronica. Als vb: mijn broer had een 4 jaar oude C4. De koffer ging niet meer open, bleek het slot kapot. Wat hebben ze vervangen? slot + radio + de hele bedienig op het stuur. Leuk dat het onder garantie was, maar anders ga je wel een hele dikke rekening onder je neus krijgen.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:36

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Anoniem: 145259 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:01:
[...]

oudere techniek is niet perse slechter hoor. Als je er een hoop relais instopt ipv een hele boordcomputer heb je vele malen minder problemen met elektriciteit/elektronica. Als vb: mijn broer had een 4 jaar oude C4. De koffer ging niet meer open, bleek het slot kapot. Wat hebben ze vervangen? slot + radio + de hele bedienig op het stuur. Leuk dat het onder garantie was, maar anders ga je wel een hele dikke rekening onder je neus krijgen.
relais roesten en en slijten veel harder na verloop van tijd (vastlopers, doorbranden); boordcomputer is goedkoper te produceren en vervangen; echter worden hier astronomische prijzen voor gevraagd omdat het zo modern moet zijn en de fabvriek weet dat de klant geen keuze heeft dan bestellen (weinig aftermarket).

Oudere techniek is indd niet per definitie slechter (elektrische ramen vs. slingers), maar meestal wel; niet alleen goedkoper, maar ook betrouwbaarder.

Overigens vraag ik me af van wat voor kwaliteit het staal is; en belangrijker de voor en nabehandeling om roest tegen te gaan; ik kan me voorstellen dat hier niet de duurste processen voor gebruikt zijn en dus over 10+ jaar je net als de kadetjes geen Logans meer ziet rondrijden; kwaliteit heeft zijn prijs. Er zijn maar weinig merken die overdreven veel winst boeken op een auto (Ferrari kost veel; maar verkoopt weinig met high-tech onderzoek, Volvo verkoopt meer, is duurder, maar heeft ook betere aftersales dan bijv VW)

You pay what you get.....

T60P Widescreen

Anoniem: 145259

Seesar schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:10:
[...]

relais roesten en en slijten veel harder na verloop van tijd (vastlopers, doorbranden); boordcomputer is goedkoper te produceren en vervangen; echter worden hier astronomische prijzen voor gevraagd omdat het zo modern moet zijn en de fabvriek weet dat de klant geen keuze heeft dan bestellen (weinig aftermarket).

Oudere techniek is indd niet per definitie slechter (elektrische ramen vs. slingers), maar meestal wel; niet alleen goedkoper, maar ook betrouwbaarder.
We hebben vele malen minder problemen met bussen die nog relais hebben dan die bussen met CANbus /Multiplex systemen.
Prijzen van een 12V DC relais gaan van 4 dollar tot nog 10 dollar. Het vraagt 1 minuut werk om het te vervangen. Ik denk niet dat je voor die prijs een boordcomputer vervangt vervangt.

edit: dat is zonder rekening te houden met de diagnose die van een boordcomputer vele malen moeilijker is dan van een relais.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 26-01-2009 11:11]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Anoniem: 145259 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:05:
[...]

We hebben vele malen minder problemen met bussen die nog relais hebben dan die bussen met CANbus /Multiplex systemen.
Prijzen van een 12V DC relais gaan van 4 dollar tot nog 10 dollar. Het vraagt 1 minuut werk om het te vervangen. Ik denk niet dat je voor die prijs een boordcomputer vervangt vervangt.

edit: dat is zonder rekening te houden met de diagnose die van een boordcomputer vele malen moeilijker is dan van een relais.
klopt; maar wat denk je dat een compleet relaisbox kost? De computer zal niet meer dan 25 euro kosten, maar wordt voor belachelijke prijzen verkocht omdat het voor de consument onvervangbaar is (met bijna alle losse reserver onderdelen in de autowereld). Zo'n boordcomputer stelt echt geen bal voor; een gemiddelde PLC kan nog meer.

Maar je hebt gelijk; als consument en DIY is een relaisbox handiger, echter voor de dealer niet; die vervangt liever in 1 keer de hele computer bij storing.

Overigens zijn die dingen onnodig gevoelig voor storing; altijd wat en per merk verschilt de mate van kwaadaardigheid.

T60P Widescreen

• mace

mace

Sapere Aude

Seesar schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:46:
Maar je hebt gelijk; als consument en DIY is een relaisbox handiger, echter voor de dealer niet; die vervangt liever in 1 keer de hele computer bij storing.
Dit komt ook omdat de kennis ontoereikend is om het probleem echt op te lossen.

Vage problemen > Boordcomputer vervangen. Zonder echt een goede diagnose te stellen.

Helpt vaak wel, maar soms ook niet.

Dan kijk ik liever zelf die computer even na, ik denk dat ik meer elektronicakennis heb dan de gemiddelde automonteur. (Niets tegen monteurs natuurlijk, maar elektrotechniek hebben ze slechts een basisbegrip van.)

[Voor 3% gewijzigd door mace op 26-01-2009 12:14]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

mace schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:14:
[...]

Dit komt ook omdat de kennis ontoereikend is om het probleem echt op te lossen.

Vage problemen > Boordcomputer vervangen. Zonder echt een goede diagnose te stellen.

Helpt vaak wel, maar soms ook niet.

Dan kijk ik liever zelf die computer even na, ik denk dat ik meer elektronicakennis heb dan de gemiddelde automonteur. (Niets tegen monteurs natuurlijk, maar elektrotechniek hebben ze slechts een basisbegrip van.)
En behalve fw upgrade, wat kun je nog aan de computer repareren? het uitzoeken wat minimaal half uur duurt, en dan nog het repareren is zoveel duurder in manuren dan het ding vervangen; kosten en baten en helaas leven we in een wegwerp maatschappij. In die zin is een relaisbox op dit moment ook duurder; uitzoeken welk relais het is (en of het wel relais is, of kortsluiting/contactbreuk kabel etc etc.....)

T60P Widescreen

• AvK

AvK

Ready Set Go

Klopt!

Een Dacia is een eenvoudige auto opgebouwd met Renault onderdelen die zich al eerder bewezen hebben en zijn uitontwikkeld (waar geen kinderziektes meer in zitten). Als je een Dacia technisch bekijkt zie je letterlijk overal Renault op staan. Het ABS-systeem komt van de Megane II, de airco van de Clio, het stuur komt van de Clio, de deurklinkjes komen van de Megane, het klokkenspel en de boordcomputer van de Clio enz. Alle motoren zijn afkomstig van Renault, deels gebouwd in Frankrijk en deels gebouwd in Roemenie (die op hun beurt weer in Frankrijk in gewone Renaults worden ingebouwd).
De fabriek in Roemenie is een volwaardige productie lijn die voldoet aan de 'westerse' normen zoals Renault die hanteert. Ook de kwaliteits controle ligt op een vergelijkbaar nivo. Je krijgt 3 jaar garantie tot 100.000km.
Op het plaatwerk zit 6 jaar garantie. De carressorie is verzinkt. De Logan modellen worden overal ter wereld gebouwd en verkocht onder de merknamen Dacia, Renault en Nissan. Over een paar jaar gaat Lada in Rusland Logans bouwen, hier zijn recent afspraken voor gemaakt.
Komt er op neer dat er letterlijk honderduizenden Dacia Logans rondrijden en straks wellicht miljoenen. Een Dacia is een budget auto maar heeft goede rij eigenschappen en doet wat ie moet doen. Ook voldoet een Dacia (uiteraard) aan de Europeese veiligheids normen. Op sommige zaken is best eea op aan te merken. Maar tot nu toe zijn er geen structurele kwaliteits problemen bekend. Sterker nog, Dacia staat hoog in de betrouwbaarheids en klant-tevredenheids statistieken.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
dion_b schreef op maandag 26 januari 2009 @ 09:48:
Kurtice? Curtici zul je bedoelen :P
*kijkt wagenbriefje en mompelt dat je gelijk hebt*

• Jazzper
  • Laatst online: 11-05 16:44

Jazzper

BB4E^Guerilla

al iemand aan de Dacia Sandero?
hoe goedkoop kun je het maken echt! en de diverse reviews zijn op het geluid en het mindere design na best lovend. Ben er best wel benieuwd naar. Zou er zelf geen een willen rijden maar er is vast veel publiek voor. (no pun intended)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hertog schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:01:
[...]
Overigens is Dacia al iets langer de budget-versie van Renault in het oosten:
[afbeelding]
Dacia 1310: Renault 12

ik denk dat ik hier nog in gezeten heb als pasagier over roemeense wegen :)

Wat hier in .be op de markt gezet wordt door Dacia is ronduit spuglelijk, mij zal je er dan ook nooit mee zien rijden, zelfs al is het onderligend een westeuropese wagen.

You don't need eyes to see, you need vision

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar weken terug heb ik in RO een paar dagen een Logan gehuurd, een 1.4mpi. Viel me in vrijwel alle opzichten positief mee :)
  • goed instelbare bestuurdersstoel, ook in in de hoogte
  • daardoor erg goede zithouding
  • hoge clearance en goede vering betekende dat ik op onverharde wegen vrolijk 60km/u aan kon houden als het niet te nat was
  • doordat het relatief hoog is, is er veel ruimte voor en achter - echt veel (meer dan in een Golf IV bijv)
  • versnellingen zijn goed ingeregeld, goede trekkracht in lage versnellingen, maar 5e is echte overdrive, waardoor je op 120km/u rond de 3000rpm kon cruisen
  • en puur subjectief, maar het is echt een auto met eigen gezicht, niet een 13-in-een-dozijn-druppel uit een windtunnel - vooral doordat het relatief hoog is
Dat gezegd, wel paar minpuntjes, maar relatief gezien geneuzel:
  • ik ben sowieso geen fan van automatisch afslaande richtingaanwijzers en laat die feature dan ook structureel uit m'n eigen autos slopen, maar op deze Logan was het echt dramatisch. Op rotondes was je meer bezig richtingaanwijzer steeds weer goed te zetten dan sturen.
  • ruitenwisser achter. Of beter gezegd, gebrek eraan.
  • meegespoten bumpers kunnen mooi zijn, maar niet als de laklaag er bij het minste of geringste afpelt. Dat was hier wel het geval, alle auto's van zelfde verhuurbedrijf hadden er last van. Nu zijn RO wegen een stuk slechter dan in NL, maar over een paar jaar heb je ook hier ws zwarte bumpers met hier en daar flarden lakkleur.
  • kofferbak is wat aan de kleine kant, en het is echt een bak, achterbank kan niet neergeklapt worden, dus grotere ladingen kunnen gewoon niet mee. IMHO echt een flinke minpunt, er had net zo makkelijk een 5e deur van gemaakt worden waardoor dit geen issue zou zijn.
  • 1:15 fabrieksopgave vind ik tegenvallen in een nieuwe auto in deze categorie. M'n 15-jaar oude Hyundai Excel (zelfde categorie) doet nog 1:17. Dat zal vast met name komen doordat deze Dacia een relatief hoog ontwerp is,
Al met al vind ik het verreweg het lekkerst rijdende bakje in z'n prijscategorie, en als ik nu een nieuwe auto zou moeten kopen, zou deze nogal hoog op de lijst staan. 2e hands is een ander verhaal, dan is de concurrentie met jaren '90 auto's met beter verbruik en vergelijkbare features groot. Dan nog durf ik te zeggen dat dit beter rijdt, maar de concurrentie is dan 50% goedkoper, wat een vrij groot voordeel is :o

Soittakaa Paranoid!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:50
Toen een collega z'n MCV net had heb ik er ook even in mogen rijden. Volgeladen met alle zitplaatsen bezet door stevige mannen. In de bochten merk je dat je echt een zware auto rijdt. Piepjes en kraakjes had 'ie (nog) niet.

Enige wat mij tegenviel en me deed afzien van de auto was dat het stuurwiel niet verstelbaar was en dat de stoelen erg dun waren.

Qua rijden komt het aardig overeen met mijn Kangoo.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• McMiGHtY
Zelf hier ruim 84.000 op de teller staan van een Dacia Logan MCV 1.6 + G3 Gastank, en nog steeds valt het niet tegen.

Mijn cataloguswaarde is net 15.000 euro dus ook qua bijtelling ben ik erg blij. De oorspronkelijke banden zijn onderhand vervangen door Michelin's (voor) en deze rijden iets beter dan de Barums die er eerst onderzaten.

Paar weken terug was de 3de Landelijke Dacia Meeting waar onderandere "Gek op Wielen" gefilmd heeft en er een record poging gedaan werd. Wat ik geweldig aan dit soort meetings vind is dat dit echt uitjes zijn voor het hele gezin. Dochterlief heeft zich uitstekend vermaakt in alle speeltoestellen die erop getuigd waren en heeft lekker geschaatst. Ik vind het top dat een automerk dit organiseerd voor zijn berijders. Voor een klein verslagje:

http://www.rtl.nl/compone....Gek_Op_Wielen_s5_a41.xml

De grootste site die er was (www.dacialoganmcv.nl ) is helaas gestopt, maar het word her en der weer opgepikt, en wat ook erg leuk is, wij dacia bezitters zwaaien naar elkaar :)

• AvK

AvK

Ready Set Go

Hoi! :w

Sorry, kon het niet laten....

Ook hier een MCV 1.6 16v , wel een 7 zitter maar ook op LPG. Na bijna een jaar en al weer ruim 24k aan kilometers doet alles het nog steeds. Geen enkele storing of mankement. Ook geen kraken of rammels. Persoonlijk vind ik het nog altijd een feest om in te rijden. Hier bij ons in de buurt zie je steeds meer Dacia's verschijnen. Er staan er sowieso al een stuk of 7 MCV's en de eerste Sandero's zijn er ook. Het grappige is dat je óf veel 'ouderen' ziet in zo'n auto óf je ziet gezinnen met (veel) kinderen. Daar is het dan ook een heel geschikte wagen voor. De zit is rechtop en hoog en je hebt heeel veel bergruimte.
Ook wij waren in Biddinghuizen, beetje gek die Dacia rijders.......

• McMiGHtY
Nummer 252 hier.
Ouderen idd, en veelkinder gezinnen ook idd.

Hier echter eigenlijk voor 90% alleen paps achter het stuur (moi dus) aangevuld met of vriendinlief en/of dochterlief.

Enige nadeel..de kofferbak is zo groot dat ik er eigenlijk altijd alles in laat liggen en nu toch maar is moet op gaan ruimen aangezien de vakantie eraan komt en we een caravan hebben gekocht en deze over een week of 2 gaan uitproberen :)

Enne..
Met verhuizen was die ook erg makkelijk, bank plat, koelkast erin en gaan met die banaan. Wasdroger..die past rechtopstaand achterin :)

*zwaai*

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Een flinke lading nieuwe Dacia Sandero's o.i.d. is vanmiddag afgeleverd bij de distributeur in Born.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23-05 12:27
GREAT NEWS!

;)

Maargoed, best veel auto voor je geld.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blech, SUV's zijn een plaag, ongeacht wie ze maken. Wacht maar tot benzine >EUR 2/l is...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
de tijd dat alle SUVs ontzettend veel vebruiken ligt achter ons hoor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

418O2 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 02:01:
de tijd dat alle SUVs ontzettend veel vebruiken ligt achter ons hoor
Je bedoelt dat een SUV nu het verbruik heeft van een Toyota Starlet van 15 jaar geleden? Andere auto's hebben ook niet stil gestaan, dus het verbruik van een SUV blijft hoog al vergeleken met andere auto's.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
• 1.4 TSI (150 pk / 240 Nm)
Prestaties: top 192 km/u, 0 tot 100 km/u: 9,6 s
Verbruik: 8,4 l/100 km
Prijs: 27.510 euro (Trend & Fun)
DIESEL
• 2.0 TDI (140 pk / 320 Nm)
Prestaties: top 186 km/u, 0 tot 100 km/u: 10,5 s
Verbruik: 7,2 l/100 km
Prijs: 29.600 euro (Trend & Fun)

vind ik opzich meevallen (voor een tiguan). En daarbij; je moet er wat voor over hebben

• AvK

AvK

Ready Set Go

Mij lijkt deze Dacia SUV niet een echte bedreiging voor het milieu. Het is een auto van normale afmetingen en gewicht. Zeker geen PC Hoofd tractor. Wel heeft deze Dacia de stoere looks die momenteel zo in zijn. Ik denk dat Dacia ook een graantje wil mee pikken van het enorme succes van bijvoorbeeld de Nissan Qashqai. Ook uit de renstal van Renault - Nissan. De Dacia SUV lijkt zelfs heel erg veel op de Qashqai. Alleen zal de Dacia waarschijnlijk een stuk onder de prijs zitten. Die prijs ben ik erg benieuwd naar.
Met de Sandero en deze SUV laat Dacia zien dat ze zeker in staat is om 'modern' ogende auto's te bouwen. Het is niet allemaal 'van dik hout zaagt men Logan MCV's'. ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 02:25:
• 1.4 TSI (150 pk / 240 Nm)
Prestaties: top 192 km/u, 0 tot 100 km/u: 9,6 s
Verbruik: 8,4 l/100 km
Prijs: 27.510 euro (Trend & Fun)
DIESEL
• 2.0 TDI (140 pk / 320 Nm)
Prestaties: top 186 km/u, 0 tot 100 km/u: 10,5 s
Verbruik: 7,2 l/100 km
Prijs: 29.600 euro (Trend & Fun)

vind ik opzich meevallen (voor een tiguan). En daarbij; je moet er wat voor over hebben
1:13.8 voor een diesel of 1:11.9 voor benzine is gewoon lomp - zeker als dat fabrieksopgaven zijn dus hooguit bij cruisen op 100km/u haalbaar, niet bij normaal gebruik.

Verbruik is ook m'n voornaamste probleem met de huidige Logan, 1:15. Als je weinig km rijdt maakt het niet zo uit, maar bij pakwek 40k km/j (wat wij vorig jaar reden) zou het EUR 450 duurder uitkomen dan m'n huidige 14-jaar oude Hyundai.
AvK schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:12:
[...]
Met de Sandero en deze SUV laat Dacia zien dat ze zeker in staat is om 'modern' ogende auto's te bouwen. Het is niet allemaal 'van dik hout zaagt men Logan MCV's'. ;)
Mwoeah, SUVs zijn ook op ander vlak dan verbruik een probleem - ze worden vooral gekocht door onzekere types die "groot" willen zijn in het verkeer. Doordat ze zich dan veilig wanen gaan ze minder zorgvuldig rijden, wat voor de rest van ons een probleem wordt.

Soittakaa Paranoid!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-03-2022
ik zat te denken aan een andere wagen, maar de lage prijzen voor deze wagens en dan nieuw laten je wel een paar keer extra nadenken of het wel zo'n goed idee is om een tweedehandsje te kopen voor meer dan 4000,-
Nu denk ik tweedehans ok, maar dan wel echt voor weinig, anders kun je namelijk beter een nieuwe dacia kopen, zal nu niet zo snel 5000-6000 euro betalen voor een tweedehands.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is maar net wat je wilt. Je kunt idd de kale-konten 1.2 sandero kopen voor 6000 ja, maar persoonlijk is het niet iets wat mij trekt. Then again, voor iemand die alleen maar een A naar B bakkie nodig heeft.

Overigens viel me op dat als je een diesel wilt, dat deze gelijk 5000 euro duurder is! :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

GaMeOvEr schreef op zondag 05 juli 2009 @ 00:47:
Overigens viel me op dat als je een diesel wilt, dat deze gelijk 5000 euro duurder is! :o
Graag uw vragen / klachten deponeren bij de Nederlandse regering die een sterk ontmoedigings beleid voert tav diesel motoren. Dat heeft op zich dus niks met Dacia te maken maar geldt voor elk merk auto. Alleen bij een goedkope auto valt het verschil meer op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zandor schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 23:41:
ik zat te denken aan een andere wagen, maar de lage prijzen voor deze wagens en dan nieuw laten je wel een paar keer extra nadenken of het wel zo'n goed idee is om een tweedehandsje te kopen voor meer dan 4000,-
Nu denk ik tweedehans ok, maar dan wel echt voor weinig, anders kun je namelijk beter een nieuwe dacia kopen, zal nu niet zo snel 5000-6000 euro betalen voor een tweedehands.
Je hebt op dit moment bij best veel merken een nieuwe auto voor 6000 euro. De overheidssubsidies zullen wel voor de economie zijn, want voor het millieu is het nog steeds beter je oude auto op te rijden.
GaMeOvEr schreef op zondag 05 juli 2009 @ 00:47:
Het is maar net wat je wilt. Je kunt idd de kale-konten 1.2 sandero kopen voor 6000 ja, maar persoonlijk is het niet iets wat mij trekt. Then again, voor iemand die alleen maar een A naar B bakkie nodig heeft.
Van de buitenkant vind ik het best een mooie auto voor die prijs, ik heb nog geen binnenfoto's gezien. Het meest opvallend vind ik nog dat er geen stuurbekrachtiging zit op de basisuitvoering, ramen met een zwengeltje, wel ABS.

Alleen waarom is hij 2000 euro goedkoper als de catalogusprijs? Ze rekenen waarschijnlijk met 1000 euro slooppremie, maar waar komt die andere 1000 euro verschil vandaan?

[Voor 33% gewijzigd door Marzman op 05-07-2009 09:42]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zomerkorting op een voorraadauto.

Mn schoonvader heeft gisteren proefgereden in een Sandero 1.4mpi. Kwam ook even bij ons langs, waardoor ik ook even heb kunnen rijden.

Opzich rijdt het redelijk, onderstel hobbelt wel erg, stuur is ongevoelig, schakelen gaat best maar de koppeling is erg licht en grijpt erg hoog aan. Geluidsniveau is prima in orde, ruimte idem dito. Alleen jammer dat op die 6k uitvoering dus letterlijk niks zit (zelfs geen recirculatiestand!) en dat je die alleen voor 6k mee krijg als je een auto hebt die binnen de sloopregeling valt.

Als je persé een nieuwe auto wil zou ik in dit geval eerder kijken naar een Panda. Dat rijdt heel erg veel beter en is niet eens veel minder ruim. Of gewoon een gebruikte Focus of zoiets.

[Voor 14% gewijzigd door Timmert op 05-07-2009 10:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:45
Ik vind het ook bijzonder dat de Dacia hier zo goed verkoopt. Ik hoor dat het een goede auto voor het geld, ik vind het veel geld voor een slechte en bovendien lelijke auto.

Laten we het uiterlijk buiten beschouwing houden, want dat is smaak en over smaak ....

* Ik heb zelf een dag of 2 in een MVC gereden.
* Het weggedrag is slecht. Natuurlijk is het niet een ragbakje/ raceauto.i.d. maar dat er zulke slechte onderstellen gemaakt worden (en / of banden) verbaast mij. De mazda 121 uit '91 had ook geen geweldige wegligging, maar de auto was tenminste licht en het viel minder op.
* Het geluid.. :o back to the eighties.
* beproefde onderdelen...... het zijn onderdelen van een Renault ! en go dat merk staat wel bekend om hun bouwkwaliteit..... not.... pas bij de laatste laguna zijn ze serieus bezig geweest om de kwaliteit te verbeteren.

Nu wil ik helemaal geen mensen afzeiken die een Dacia hebben, maar ik snap de populariteit niet. Maar dat geld ook voor een Golf, die is wel goed maar ik snap niet dat mensen hier zoveel geld aan uitgeven.

There is no such thing as too much coriander.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Over smaak kan je twisten natuurlijk. Maar als je zegt dat Dacia slechte auto's maakt zou ik me toch eens wat beter informeren. Het weggedrag van een MCV is zelfs zeer goed. De vering en wegligging is beter dan menig middenklasse auto. Vele auto testen hebben dat al lang uitgewezen. De betrouwbaarheid staat hoog aangeschreven, zelfs in de statistieken. In Duitsland zijn er twee 100.000km testen gereden met een MCV, zonder noemenswaardige problemen. Olie en water op peil en karren maar. Er is best wat aan te merken op een Dacia, er kunnen dingen beter en het is niet een auto voor iedereen. So be it! :)

http://www.auto-motor-und...-mcv-1-5-dci-1327576.html

[Voor 7% gewijzigd door AvK op 05-07-2009 15:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Worran
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[b][
[...]

Mwoeah, SUVs zijn ook op ander vlak dan verbruik een probleem - ze worden vooral gekocht door onzekere types die "groot" willen zijn in het verkeer. Doordat ze zich dan veilig wanen gaan ze minder zorgvuldig rijden, wat voor de rest van ons een probleem wordt.
goh wat heb jij een mense kennis :')

(toevallig suv rijder)

always under construction

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wegligging is inderdaad juist een van de sterke punten van de Logan (en ik veronderstel dat de MCV met dezelfde onderstel uitgerust is). Het is inderdaad geen racebak, grootste verschil is dan ook dat het flink hoog van de grond zit ivm eis dat het goed op onverharde wegen zoals op het RO platteland schering en inslag zijn kan rijden. Daardoor heb je zeker niet het gevoel het asfalt te huggen, maar dat maakt'm niet minder secuur in de bochten.

Verder is het #1 probleem met Renaults de electronica, en die hebben ze juist bij Dacia voor het grootste gedeelte achterwege gelaten.

Ik vraag me bovenal af waar je mee vergelijkt - binnenlawaai vind ik goed te vergelijken met de Golf IV waar ik destijds rijlessen in reed, veel minder dan m'n eigen 1995 Excel. Toegegeven, het is luidruchtiger dan een Audi A4 / BMW 3-series oid, maar dat is een totaal andere categorie wagen, met bijbehorend prijskaartje.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:45
Ik heb met één van de eerste 1.5 diesels gereden, misschien stond ie op banden die niet meer geleverd worden in NL.
Zelf ben ik echt niet verwend met auto's ook al waren het vroeger lease auto's het zijn altijd astra's, 307, focus o.id geweest, privé heb ik ook genoeg gebakjes gehad. Ik ga dus echt niet een MCV vergelijken met een Audi oid.

Maar de wegligging tov een 10 jaar oude focus is schokkend. Het comfort tov een 7 a 8 jaar oude peugeot 307 break/sw is ook niet te geloven.

Interieur is bedroevend matig afgewerkt en stoelen zijn gewoon plat en hard.

Dus ik vind het nog steeds een auto die eigenlijk te duur is voor het geleverde. en hopeloos ouderwets.

Voor een beetje mcv met 1.5 diesel betaal je 17.000 euro. 8)7

There is no such thing as too much coriander.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Pinin schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:08:
Ik heb met één van de eerste 1.5 diesels gereden, misschien stond ie op banden die niet meer geleverd worden in NL.
Zelf ben ik echt niet verwend met auto's ook al waren het vroeger lease auto's het zijn altijd astra's, 307, focus o.id geweest, privé heb ik ook genoeg gebakjes gehad. Ik ga dus echt niet een MCV vergelijken met een Audi oid.

Maar de wegligging tov een 10 jaar oude focus is schokkend. Het comfort tov een 7 a 8 jaar oude peugeot 307 break/sw is ook niet te geloven.

Interieur is bedroevend matig afgewerkt en stoelen zijn gewoon plat en hard.

Dus ik vind het nog steeds een auto die eigenlijk te duur is voor het geleverde. en hopeloos ouderwets.

Voor een beetje mcv met 1.5 diesel betaal je 17.000 euro. 8)7
Al de door jou benoemde 'kwaliteiten' zijn ruim besproken in (echt waar) tien tallen tests door gerenommeerde autobladen. En die zijn allemaal enthousiast over de Dacia en met name de MCV.
Juist jou meest gemankeerde punt (de weggligging) wordt geroemd. Zelf rijd ik met groot plezier een MCV en dus ben ik wellicht bevooroordeeld. Maar kom nu eens met objectieve gegevens waaruit blijkt dat een Dacia een slechte auto zou zijn.
Dat het een eenvoudig opgebouwde auto is dat weet ik wel. Dat het interieur niet flitsend is weet ik ook. Maar is het daarom een slecht opgebouwde auto, is het daarom kwalitatief een slechte auto? Als je je verdiept in de tests zal je zien dat ze allemaal zeggen dat het een eenvoudige auto is, geen opsmuk, back to basics, dat ie doet wat ie moet doen en nog goed ook. Kortom VEEL waar voor je geld. Plus 3 jaar garantie. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En wederom idd: dat de diesel zoveel meer kost heeft niets met Dacia of Renault te maken maar met NL. Probeer maar eens een nieuwe diesel te kopen hier voor minder :X

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee