Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Dacia topic

Pagina: 1
Acties:

• Blacksnak
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-10-2019
Nu we in juni de 3de telg van de Dacia-familie mogen verwachten in België en Nederland wordt het in mijn ogen ook eens tijd voor een eigen topic.

Hier kan je alles kwijt in verband met deze wagens: opmerkingen, ervaringen, foto's, nieuwtjes, ...

http://karretrekkers.studentenweb.org/dacia/logo_dacia.jpg

Think big, pay little

Wat is Dacia

Dacia is een Roemeens automerk. Samen met het Koreaanse Samsung behoort dit merk tot de Franse Renault-groep. De twee nieuwste modellen (2005) die Dacia produceerde waren de Dacia Solenza en de Dacia Logan. De Dacia Logan wordt via het Renault-dealernetwerk in het buitenland verkocht. Ook staat Dacia bekend om de oudere modellen, die niet meer geproduceerd worden. Nog altijd rijden er veel Dacia's in Roemenië rond.

Dacia is opgericht in 1968 en begon in de zeventiger jaren met de productie van de Dacia 1300. De Dacia 1300 is een in licentie gebouwde Renault 12 waarvan in juli 2004 het laatste exemplaar van de band rolde. Dit betekende het einde van een tijdperk van bijna 35 jaar. De auto werd ook in versies gebouwd welke nooit door Renault gevoerd werden, zoals een Pickup en bestelversie. De auto was net als de Oost-Duitse Trabant een symbool van het communisme, en vrijwel het enige automerk dat in Roemenië rondreed. De "bestelversie", in de volksmond Papuc (pantoffel) genoemd, wordt nog steeds geproduceerd.

In september 1999 werd Dacia volledig eigendom van Renault. Onder de vleugels van Renault krijgt Dacia de mogelijkheden om verder te groeien. Renault's opvolger voor de 1300 is de Logan, een auto die afhankelijk van de regio voor zo'n €7000 tot €8.495 verkocht gaat worden. Dit is ongeveer 2x zoveel als de laatste Dacia 1300's kostten, maar voor dat geld voldoet de auto wel aan alle eisen van een moderne auto.

In 2004 is met de productie van de "5000 Euro-Auto", de Dacia Logan begonnen. De MCV, een medium formaat 5- of 7-persoonsauto met 2350 liter bagageruimte is in 2007 een succes aan het worden. De bestellingen van begin 2007 kunnen pas eind van dat jaar worden geleverd.

De oorspronkelijke Dacia-fabriek bevindt zich in Mioveni (vroegere naam: Colibaşi), nabij de stad Piteşti. Secundaire fabrieken, waaronder één in Rusland, worden momenteel gebouwd om de populariteit van de Logan op te vangen.

De modellen

Logan

Verkrijgbaar vanaf:
7500 euro (België)
8495 euro (Nederland)
Logan MCV

Verkrijgbaar vanaf:
8900 euro (België)
9990 euro (Nederland)
Sandero

Verkrijgbaar vanaf:
7950 euro (België)
7990 euro (Nederland)
Sandero Stepway

Verkrijgbaar vanaf:
10500 euro (België)
11990 euro (Nederland)
Logan Van

8895 euro (België)
10900 euro (Nederland)
Logan Pick-up

11055 euro (België)
10900 euro (Nederland)
Duster

11900 euro (België)
13990 euro (Nederland)

Concept Cars

Logan Steppe

Handige links

http://www.dacia.be
http://www.dacia.nl
http://www.logan-mcv.com/

http://www.daciaforum.com/nl/forum
http://www.dacialoganmcv.nl

Zo, m'n eerste TS. Opmerkingen of aanvullingen zijn altijd welkom via DM.

Veel plezier ermee. :>

edit:

Zo, ondertussen is er aardig wat gewijzigd in het Dacia-landschap. De Logan Van en de Logan Pick-up werden gelanceerd, tezamen met de beperkte serie Dacia Sandero Stepway.

2 weken geleden kondigde Dacia aan dat in april (in België) de 6de telg aan het gamma gaat toevoegen: een echte 4x4, de Dacia Duster. Tijd dus om deze aan de TS toe te voegen. Meteen ook de layout een beetje bijgewerkt en het oude logo verwisselt met het nieuwe.

Blacksnak wijzigde deze reactie 14-03-2010 18:32 (15%)

• Blacksnak
quote:
DaMasterPNut schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:10:
Wat is de reden om zo'n Dacia nou nieuw te kopen vraag ik me al tijden af. Het ding kost misschien 8000 - 9000 euro nieuw maar voor dat geld heb je een superstrakke, snelle en ruime occasion imho.
Maar daar heb je geen 3 jaar garantie op en moet je natuurlijk altijd een klein beetje afwachten wat je effectief in je handen krijgt. De historiek van zo'n wagen is niet altijd duidelijk natuurlijk.
quote:
Floor-is schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:24:
Je hoort wel dat het relatief geuildsonvriendelijke auto's zijn, die bovendien minder zijn afgewerkt dan Renaults (hun soort van grote broer). Klopt dat een beetje?
De afwerking is inderdaad een stuk soberder dan bij de Renaults. Maar die eenvoud zorgt er natuurlijk voor dat de prijs laag gehouden kan worden. Het is simpel maar wel degelijk. Wat het rijcomfort betreft (geluid) valt dit echt goed mee. Ik ken een hoop types en merken waar je veel meer last hebt van motor- of omgevingsgeluid dan bij een Dacia en waar je dan ook nog meer voor hebt betaald :)
quote:
tygetjuh schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:35:
Ik vraag me af waarom de prijzen zo laag zijn (relatief gezien dan, als je het vergelijkt met een Golf, Astra, etc.). Dit kan een aantal redenen hebben:

* kleine marges (niet hoeven betalen voor het 'merk')
* goedkopere / mindere kwaliteit onderdelen
* oudere techniek (niet in de negatieve zin, maar in de zin van eenvoudigere en daarom goedkopere electronica, etc.)
* weinig opties in de basisuitvoering

Wellicht is het een mix van het hier boven genoemde.
Het is inderdaad een mix van de door jouw aangehaalde punten. Alleen de factor 'minder kwaliteit onderdelen' durf ik tegenspreken. Het is allemaal veel soberder en minder hip maar wel oerdegelijk.

Het grootste deel van de onderdelen is afkomstig van vorige Renault-modellen. Dit heeft als grote voordeel dat hier geen ontwikkelingskosten meer bij komen kijken (besparing!) en dat hier ook alle kinderziektes reeds weggewerkt zijn.

De verkoop van Dacia's loopt bij ons als een trein en ik ben nog geen enkele ontevreden klant tegengekomen. We zien de wagens enkel en alleen terug voor de onderhoudsbeurten. Defecten komen zo goed als niet voor, wat het rechtstreekse gevolg is van al die reeds bestaande onderdelen die gebruikt werden.

Het is echt een oerdegelijke wagen, strak afgeveerd en kan dus wat ruwer terrein aan, simpel en rijdt nog goed ook. Je moet alleen geen hoog technologische snufjes gaan verwachten.

• Blacksnak
quote:
ChicaneBT schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:58:
Dit klinkt als een verkooppraatje en een ieder weet dat hij dan op zijn hoede moet zijn.
Dat is dan jouw mening. Zo is het in ieder geval niet bedoeld door mij. Ik kan geen enkel argument bedenken waarom ik hier een verkoopspraatje moet voeren. Ik geef gewoon eerlijk mijn mening over deze wagen en gebruik hiervoor ook reacties van onze klanten.
quote:
jvvv schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:03:
[...]

Ok, maar een Logan zal dus evenveel kosten als pakweg een Megane/astra/focus van 3j oud. Los van het feit dat je geen garantie hebt en dat je met een 2dehandsje veel pech kan hebben, geef je toch toe dat je meer en betere auto zal krijgen met het 2ehandsje?
Dat hangt ervan af wat je van een auto verlangt natuurlijk. Wil je een moderne auto met wat snufjes en een fris frivool interieur dan moet ik je hierin gelijk geven.

Wil je echter gewoon een wagen die je van punt a naar punt b brengt zonder veel poespas waarin veel ruimte is en die niet te duur is dan ben je ideaal af met een Dacia.

• Blacksnak
quote:
EQJim schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:55:
Een trekhaak behoort daarentegen wel tot de mogelijkheden, dit uiteraard in combinatie met een verzwaarde moterkoeling want de motor zou het weleens zwaar kunnen krijgen :+
Moet dan wel in combinatie genomen worden met spoilers achteraan om de wind gestroomlijnd over de caravan te krijgen. ;)

[/offtopic]

• Blacksnak
Zojuist eerste informatie ontvangen over de nieuwe Sandero die in juni gelanceerd wordt.

De basisuitvoering (1.4 benzine) zal in België 7950 euro gaan kosten de duurste uitvoering (Laureate 1.6 benzine) gaat de deur uit voor 10050 euro. Prijzen van dieseluitvoeringen werden nog niet bekend gemaakt.

Op de prijzen in Nederland heb ik voorlopig geen zicht.

• Blacksnak
Zo, heb eindelijk nog eens de tijd gevonden om de TS een beetje bijwerken. Werd dringend tijd met de nakende lancering van de Dacia Duster. Over een paar weken staat hij bij ons (België) in de showroom.

Meer info over deze goedkope 4x4 kun je terugvinden op http://www.dacia.be/nl/dacia-gamma/duster/.

Ik ben echt eens benieuwd hoe deze wagen er in het echt uitziet en naar zijn terrein-kwaliteiten!

• Blacksnak
Vanaf deze week is de Duster verkrijgbaar in België en bevalt hij me in het echt nog beter dan op de foto's en filmpjes.

Een eerste korte proefrit leert me dat er een goed dempende ophanging onderzit waarmee zelfs verkeersdrempels bijna in het niets verdwijnen. De wegligging is prima en voor de rest is ie vergelijkbaar met het reeds bestaande Dacia-gamma.

De 1.5 dCi 85 pk motor waarmee de geteste wagen was uitgerust vond ik verbazend sterk genoeg voor dagelijks gebruik. Trekt lekker op, alleen vanaf 100 km/u mis ik iets vermogen in het hernemen. Voor de kilometervreters is het dus misschien aangeraden om naar de 110pk-versie uit te wijken. Als gewone gezinswagen heb je voldoende aan een 85pk.

Voor de Nederlandse lezers: de benzine-versie heb ik nog niet kunnen testen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True